Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   MEMORANDUM DE INTELEGERE din 23 noiembrie 1999  privind cooperarea sub auspiciile Protocolului de la Kyoto, articolul 6, prin proiecte cu aplicare comuna intre Romania si Olanda*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MEMORANDUM DE INTELEGERE din 23 noiembrie 1999 privind cooperarea sub auspiciile Protocolului de la Kyoto, articolul 6, prin proiecte cu aplicare comuna intre Romania si Olanda*)

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 281 din 25 aprilie 2002
MEMORANDUM DE ÎNŢELEGERE din 23 noiembrie 1999
privind cooperarea sub auspiciile Protocolului de la Kyoto, articolul 6, prin proiecte cu aplicare comuna între România şi Olanda*)
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 281 din 25 aprilie 2002


*) Traducere.


Ministerul Afacerilor Economice şi Ministerul Locuinţelor, Planificarii Teritoriului şi Mediului din Olanda, fiind autoritãţile olandeze competente în accepţiunea acestui memorandum, denumite în cele ce urmeazã partea olandeza, şi Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului şi Ministerul Industriei şi Comerţului din România, fiind autoritãţile romane competente în accepţiunea acestui memorandum, denumite în cele ce urmeazã partea romana,
amintind ca România şi Olanda sunt tari parte la Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbãrilor climatice şi la Protocolul de la Kyoto la aceasta convenţie,
amintind art. 6 din Protocolul de la Kyoto, care permite transferul de la o parte la alta a unitãţilor de reducere a emisiilor ca rezultat al proiectelor care îşi propun reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera,
luând în considerare orice linii directoare urmãtoare, referitoare la art. 6, care sunt în curs de a fi stabilite de cãtre Conferinţa pãrţilor în una dintre sesiunile sale viitoare,
anticipand ratificarea şi intrarea în vigoare a Protocolului de la Kyoto,
cunoscând ca România şi Olanda au cooperat cu succes în domeniul activitãţilor cu implementare comuna pe parcursul fazei-pilot indicate în Decizia 5/CP.1 sub auspiciile Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbãrilor climatice, considerând ca o viitoare cooperare în domeniul implementarii comune sub auspiciile Protocolului de la Kyoto, articolul 6, va aduce o contribuţie eficienta la reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera,
dorind sa exprime vointa politica pentru a prelungi cooperarea şi sa faciliteze implementarea comuna,
au convenit asupra urmatorului memorandum:

ART. 1
Obiectiv

Acest memorandum se va aplica procedurilor care, în conformitate cu art. 6 din Protocolul de la Kyoto, faciliteazã dezvoltarea şi implementarea în România a proiectelor care vizeazã reducerea emisiilor şi transferul cãtre Olanda a unor unitãţi de reducere a emisiilor care rezulta din aceste proiecte.
ART. 2
Nivelul de reducere a emisiilor
Cooperarea în cadrul acestui memorandum vizeazã un nivel de transfer de unitãţi de reducere a emisiilor echivalent cu 2 Mtone CO(2) pe an, ca medie a obligaţiilor, în perioada 2008-2012. Deciziile de transfer vor fi bazate pe o abordare de la caz la caz, în conformitate cu procedura de licitaţie pentru achiziţionarea unor unitãţi de reducere a emisiilor (ERUPT) prevãzutã în anexa la acest memorandum. Procedura prevede în detaliu informaţii de baza, reducerea de emisii şi alte date specifice pentru fiecare proiect.
ART. 3
Contribuţia partii olandeze
Partea olandeza va contribui la dezvoltarea şi la implementarea proiectelor prin achiziţionarea de solicitãri asupra unitãţilor de reducere a emisiilor. Aceste solicitãri vor fi vândute de companiile care vor dezvolta şi vor realiza proiecte în România, care vizeazã reducerea emisiilor. Contractul definitiv pentru achiziţii include aprobarea oficialã a Olandei pentru proiect în conformitate cu prevederile art. 6.1 a) din Protocolul de la Kyoto.
ART. 4
Contribuţia partii romane
Partea romana va contribui la dezvoltarea şi la implementarea proiectelor prin sprijinirea companiilor interesate (informaţii, consultãri şi acreditare) şi prin aprobarea oficialã a proiectului în conformitate cu prevederile art. 6.1 a) din Protocolul de la Kyoto. Aprobarea partii romane este o condiţie necesarã pentru partea olandeza pentru a întocmi un contract de achiziţii definit. De aceea aprobarea trebuie sa conţinã afirmatia prin care partea romana se obliga ca România sa transfere cãtre Olanda unitãţi de reducere a emisiilor rezultate, care pot fi solicitate Olandei în cadrul contractelor de achiziţii, în conformitate cu prevederile art. 6 din Protocolul de la Kyoto şi ale liniilor directoare elaborate de pãrţile la protocol. Scrisoarea de aprobare va afirma, de asemenea, ca transferul va fi scutit de taxe şi va fi responsabilitatea României pentru îndeplinirea obligaţiilor la care se face referire în art. 8 din Protocolul de la Kyoto.
ART. 5
Procedura de achiziţii publice
1. Partea olandeza va cumpara solicitarile de unitãţi de reducere a emisiilor prin procedura de achiziţii publice. Proiectul procedurii de licitaţie care va fi folositã este descris în anexa I la prezentul memorandum.
Aceasta procedura de licitaţie trebuie sa fie finalizatã şi poate fi adaptatã în funcţie de experienta precedenta; partea romana va fi consultata înainte ca varianta finala a procedurii sa între în vigoare şi în cazul în care se vor face adaptari majore dupã semnarea acestui memorandum.
2. Partea romana, reprezentatã de Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, va sprijini varianta finala a procedurii de achiziţii în mãsura în care aceasta depinde de autoritãţile romane, incluzând calendarul procedurii.
3. Olanda va folosi un centru de validare pentru implementare comuna independent, care va activa în conformitate cu regulile şi liniile directoare pentru proiectele derulate sub auspiciile Protocolului de la Kyoto, articolul 6. Proiectele vor fi validate şi certificate de acest centru.
ART. 6
Instituţii specializate din România
Atât timp cat evaluarea unui proiect propus depinde de instituţii specializate care nu sunt încã disponibile în România, partea romana va coopera cu partea olandeza pentru dezvoltarea unor asemenea instituţii.
Semnat la Haga la 23 noiembrie 1999, în doua exemplare originale, în limba engleza.

Radu Berceanu,
ministrul industriei şi comerţului din România

Romica Tomescu,
ministrul apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului
din România

Gerrit Ybema,
ministrul afacerilor economice din Olanda

Jan Pronk,
ministrul locuinţelor, planificarii teritoriului
şi mediului din Olanda

ANEXA 1

PROCEDURA DE LICITAŢIE
pentru achiziţionarea unor unitãţi de reducere a emisiilor (ERUPT)

1. Introducere
În baza Protocolului de la Kyoto, Comunitatea Europeanã s-a angajat sa reducã emisiile gazelor de sera (GHG) cu 8% în perioada 2008-2012, comparativ cu nivelul emisiilor din anul 1990. Olandei, ca parte a Uniunii Europene, i s-a cerut sa contribuie la îndeplinirea acestui angajament prin reducerea emisiilor gazelor de sera cu 6%. Intenţia Olandei este sa realizeze cel puţin 50% din efortul sau pe plan intern pentru a veni în întâmpinarea Protocolului de la Kyoto. Cealaltã jumãtate va fi realizatã prin mijloacele Mecanismelor de la Kyoto. Implementarea comuna (IC) este unul dintre aceste mecanisme.
Implementarea comuna este un mecanism prin care initiativele care vizeazã reducerea emisiilor de gaze de sera sunt realizate de cãtre o ţara pe teritoriul altei tari. Unitãţile de reducere a emisiilor ale acestui proiect pot fi transferate de la ţara gazda cãtre ţara investitoare. Pentru a realiza acest lucru, atât ţara gazda, cat şi ţara investitoare aproba proiectul, ca proiect de implementare comuna, şi sunt de acord asupra raportarii comune la secretariatul UNFCCC, care este împuternicit cu verificarea reducerilor de emisii realizate. Prin ERUPT, Procedura de licitaţie pentru achiziţionarea unor unitãţi de reducere a emisiilor, Olanda doreşte sa introducã implementarea comuna prin furnizarea de fonduri pentru achiziţionarea unitãţilor de reducere a emisiilor şi prin furnizarea unui cadru de lucru pentru aprobarea şi raportarea obligaţiilor.
Acestea descriu condiţiile pentru Procedura de licitaţie pentru achiziţionarea unor unitãţi de reducere a emisiilor (ERUPT). Procedura a fost stabilitã în conformitate cu Directiva 93/36/EEC a Comunitãţii Europene pentru procurarea de resurse.
În cap. 2 sunt prevãzute domeniul de utilizare, obiectivul ofertei, criteriile de selecţie şi criteriile de acordare.
În cap. 3 este descrisã procedura de cerere pentru aceasta convocare pentru oferte. În acest capitol sunt menţionate instrucţiunile pentru o oferta de succes.
2. Domeniul de utilizare
2.1. Definiţii
Urmãtoarele definiţii se folosesc pentru:
- gaze cu efect de sera, GHG - compuşi gazosi ai atmosferei, atât naturali, cat şi artificiali, care absorb şi reemit radiatii infrarosii, neincluse în Protocolul de la Montreal; mai precis: dioxid de carbon [CO(2)], metan [CH(4)], oxid de azot [N(2)O], hidrofluorocarbonati [HFC(s], perfluorocarbonati (PFCs) şi hexafluorida de sulfura [SF(6)] (anexa A la Protocolul de la Kyoto);
- sursa - orice proces, activitate sau mecanism care degaja GHG, un aerosol sau un precursor al GHG în atmosfera;
- rezervor - orice proces, activitate sau mecanism care inlatura GHG, un aerosol sau un precursor al GHG din atmosfera;
- CCNUSC (UNFCCC) - Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbãrilor climatice;
- CoP - Conferinţa pãrţilor la CCNUSC;
- Protocolul de la Kyoto, KP - protocol la CCNUSC privind obiectivul final al realizãrii limitãrii emisiilor cuantificate şi al angajamentelor de reducere a acestora pentru promovarea unei dezvoltãri durabile;
- anexa I - anexa I la CCNUSC "Lista ţãrilor care sau angajat sa reducã cantitativ emisiile de GHG (membrii OECD plus majoritatea ţãrilor central- şi est-europene)";
- anexa B - anexa B la Protocolul de la Kyoto, pãrţile din anexa I şi angajamentele de reducere ale acestora;
- implementare comuna, IC - îndeplinirea angajamentului de reducere, conform art. 3 din Protocolul de la Kyoto, de cãtre o ţara (ţara care dobândeşte) prin obţinerea, în conformitate cu art. 6 din Protocolul de la Kyoto, a unitãţilor de reducere a emisiilor din proiecte, într-o alta ţara (ţara de transfer sau ţara gazda);
- unitate de reducere a emisiilor, URE - reducerea sau absorbtia emisiilor de GHG a 1.000 kg CO(2) echivalent rezultând dintr-un proiect vizând reducerea emisiilor antropice (art. 6.3 din Protocolul de la Kyoto) pe durata angajamentului de 5 ani în perioada 2008-2012, calculatã în conformitate cu Decizia 2/CoP(3);
- cerere de credit - o cerere de credit asupra unei unitãţi de reducere a emisiilor rezultate dintr-un proiect concret, initiat şi derulat într-o ţara gazda de cãtre vânzãtorul cererii;
- ERUPT(-x) - Procedura de licitaţie pentru achiziţionarea unor unitãţi de reducere a emisiilor în anul 2000; x = numãrul ofertei;
- participant - entitate privatã care acţioneazã drept contractor pe lângã autoritatea ofertanta în cadrul ERUPT;
- reducere suplimentarã - o reducere a emisiilor prin reducerea surselor sau sporirea capacitãţii de îndepãrtare prin absorbţie, care este similarã celei care s-ar fi produs în lipsa proiectului propus [art. 6.1b] din Protocolul de la Kyoto);
- acorduri interguvernamentale - acord între guvernele ţãrilor care achiziţioneazã şi ţara gazda privind cooperarea generalã în privinta implementarii comune (de exemplu: memorandum de înţelegere, scrisoare de intenţie, acord, tratat, protocol);
- studiu de baza - document care într-o maniera temeinica stabileşte în mod obiectiv, sistematic şi reproductibil situaţia privind emisiile de GHG şi alte aspecte de mediu, înaintea începerii proiectului de implementare comuna prin mijloace de mãsurare şi de calcul;
- validare - evaluare tehnica de cãtre un organism independent şi calificat, înaintea contractãrii, pentru a afla dacã reducerea emisiilor estimate pentru un proiect poate fi consideratã realista;
- certificare - evaluare tehnica de cãtre un organism independent şi calificat, pe parcursul perioadei de angajament, pentru a asigura ca reducerea emisiilor din proiectul implementarii comune, masurata şi propusã de contractant, este realã;
- certificare URE - URE de la un proiect care a fost certificat.
2.2. Cadru: Implementarea comuna
De la sfârşitul secolului al XVIII-lea volumul GHG în atmosfera rezultat din activitatea umanã a crescut enorm. Creşterea a condus la încãlzirea suprafeţei pãmântului. Acest efect este numit efectul de sera intensificat. La Conferinţa Naţiunilor Unite asupra mediului şi dezvoltãrii din 1992 de la Rio de Janeiro s-a adoptat Agenda 21 şi s-a recunoscut ca efectul de sera crescut ar trebui stopat şi, în consecinta, şi emisiile de GHG ar trebui reduse.
Posibilitãţi de reducere a emisiilor exista în ţãrile în curs de dezvoltare şi în ţãrile cu economie în tranzitie din Europa Centrala şi de Est, precum şi în Occident. Probabil costurile pentru reducerea emisiilor sunt mai ridicate în Occident decât în multe pieţe care au apãrut. Pe de alta parte, pieţele nou-apãrute nu sunt capabile sa finanteze reducerea emisiilor, datoritã altor prioritati economice. Din acest motiv a fost introdus conceptul de implementare comuna (IC). Prin implementarea comuna (IC) ţãrile coopereazã într-un proiect de reducere a emisiilor în ţara cu economie în tranzitie. Proiectele sunt definite ca proiecte de dezvoltare în care ţara beneficiara este asistatã în dezvoltarea economiei sale şi are avantaje de pe urma investiţiilor şi a asistenţei tehnice.
În decembrie 1997, la a treia intalnire a Conferintei pãrţilor de la Kyoto, au fost fixate obiective pentru multe tari (cele mai multe ale OECD/CEE) privind emisiile de gaze cu efect de sera în perioada 2008-2012. Comunitatea Europeanã s-a angajat ea însãşi sa reducã emisiile de gaze cu efect de sera (GHG) cu 8% în perioada 2008-2012 comparativ cu nivelul emisiilor existent în anul 1990. Olandei, ca parte a Uniunii Europene, i s-a cerut sa contribuie la îndeplinirea acestui obiectiv prin reducerea cu 6% a emisiilor de gaze cu efect de sera (GHG). Este în intenţia Olandei sa realizeze cel puţin 50% din eforturile sale pe plan intern pentru a îndeplini angajamentele cuprinse în Protocolul de la Kyoto. Cealaltã parte va fi realizatã prin mijloacele Mecanismelor de la Kyoto. Implementarea comuna este unul dintre aceste mecanisme.
Prin folosirea mecanismului implementarii comune Olanda doreşte sa achizitioneze unitãţi de reducere a emisiilor (URE) produse în ţãrile gazda în timpul perioadei de angajament 2008-2012, ca parte a obligaţiilor olandeze aflate sub incidenta termenilor Protocolului de la Kyoto. În acest scop Olanda doreşte sa cumpere solicitãri asupra viitoarelor unitãţi de reducere a emisiilor de la investitorii care au initiat şi au condus proiecte în tari gazda, înaintea perioadei de angajament.
În Procolul de la Kyoto sunt prevãzute condiţiile de baza pentru proiectele de implementare comuna. Aceste condiţii sunt mult mai detaliate în descrierea tehnica ERUPT.
2.3. Obiectul
ERUPT urmãreşte cumpãrarea de unitãţi de reducere a emisiilor, ca parte a obligaţiilor Olandei aflate sub incidenta termenilor Protocolului de la Kyoto, ca acestea sa fie produse pe durata perioadei de angajament 2008-2012.
Prin ERUPT Olanda doreşte sa cumpere credite pentru 2.000.000 de URE (unitãţi de reducere a emisiilor).
Cantitatea minima care poate fi cumpãratã de la orice furnizor este de 100.000 URE. Nu exista o cantitate maxima per furnizor.
Dacã proiectul genereazã mai multe cereri de credite în perioada 2008-2012 decât sunt necesare sub incidenta termenilor acordului, atunci Olanda va avea dreptul sa cumpere aceste cereri de credite de la contractor la preţul convenit în acord sau la preţul curent al URE pe piata în momentul livrãrii, oricare este cel mai mic.
Preţul
Preţul pentru cererile de credite nu a putut fi încã determinat. În scopul acordãrii contractului vor fi utilizate criteriile menţionate în secţiunea 2.6. Olanda îşi rezerva dreptul de a anula o oferta dacã preţurile sau alte condiţii devin nefavorabile.
2.4. Descrierea tehnica
Produsul: Cereri de credite pentru URE
O unitate de reducere a emisiilor sau URE este o reducere sau o reţinere a emisiilor de GHG echivalent a 1.000 kg CO(2), rezultând dintr-un proiect care a urmãrit reducerea emisiilor antropice (art. 6.3. din Protocolul de la Kyoto) în perioada de angajament 2008-2012, calculatã în conformitate cu Decizia 2/CoP(3).
Urmãtoarele elemente din aceasta definitie sunt importante:
1. URE sunt produse numai în proiecte.
Pentru a produce URE un proiect trebuie sa fie initiat, conducand la reducerea emisiilor de GHG prin micşorarea numãrului de surse sau prin mãrirea numãrului de rezervoare. Orice oferta asupra URE în cadrul ERUPT este de aceea întotdeauna legatã de un proiect de implementare comuna în care se vor produce URE.
2. Proiectul trebuie sa urmãreascã în mod special reducerea emisiilor de GHG.
Reducerea emisiilor de GHG va fi un efect dorit sau secundar al multor proiecte comerciale şi de investiţii. De exemplu, multe investiţii în eficientizarea energiei sunt motivate la început de reducerea costurilor, dar au un efect asociat de reducere a emisiilor.
Proiectele cu perspective comerciale normale nu sunt considerate proiecte de implementare comuna, chiar dacã ele conduc la o reducere a emisiilor de GHG. În consecinta, aceste reduceri de emisii nu sunt considerate URE aflate sub incidenta Protocolului de la Kyoto. Numai acele proiecte realizand o reducere a emisiilor de GHG în plus fata de cele care s-ar fi produs fãrã demararea proiectului specific sunt considerate proiecte cu implementare comuna. Acest lucru ar putea fi realizat, de exemplu, prin folosirea tehnologiilor specifice. Cei care prezintã oferte trebuie sa facã în mod clar cunoscut în ce mãsura reducerile emisiilor de GHG din proiectele lor pot fi considerate mai mari fata de ceea ce s-ar fi produs altfel.
3. Implementarea comuna este un mecanism sub incidenta Protocolului de la Kyoto (KP).
Protocolul de la Kyoto stabileşte ca URE pot fi transferate numai de la o parte la alta parte, ceea ce înseamnã de la un guvern la alt guvern. În consecinta, entitãţi particulare nu pot niciodatã poseda, dobândi sau vinde URE. Totuşi ele pot fi autorizate de cãtre o parte sa participe la acţiuni care conduc la producerea, transferul sau la dobândirea de URE. Acest lucru sta la baza ERUPT. Prin acceptarea unui contract de la ERUPT un contractor este autorizat sa asiste Olanda în generarea şi dobândirea de URE de la ţara gazda. Prin acordarea contractului Olanda depune o cerere pentru URE care urmeazã sa fie generate din proiectul specific. Din acel moment nici o alta parte nu mai poate cere nici o URE din proiectul de implementare comuna. Ţara gazda autorizeaza contractantul sa îşi dea concursul în generarea de URE şi sa le transfere în Olanda prin emiterea unei scrisori de aprobare pentru proiect. O scrisoare de aprobare din partea tarii gazda este, în consecinta, o parte obligatorie a ofertei dumneavoastrã.
4. URE este legatã de perioada de angajament 2008-2012.
ERUPT considera doar reducerile din perioada 2008 - 2012. URE produse înaintea acestei perioade nu pot fi cumpãrate sau transferate de cãtre Olanda. Acestea pot deveni transferabile dacã CoP, în una dintre întrunirile viitoare, deschide posibilitatea de a le face bancabile sau alte modalitãţi. Ca rezultat, proiectul din care se oferã cereri de credite trebuie sa fie operational şi distinct în perioada 2008-2012.
5. URE este calculatã în conformitate cu Decizia 2/CoP(3).
CoP(3) este Conferinţa pãrţilor ce s-a desfãşurat la Kyoto în luna noiembrie 1997. În Decizia 2 au fost stabilite liniile directoare pentru calculul reducerilor de emisii. Oricum, acestea sunt încã subiectul discuţiilor şi negocierilor dintre pãrţi. Din consideraţie pentru ERUPT, Olanda a formulat o metoda mai practica de calcul, bazatã pe liniile directoare ale CoP (vezi urmãtoarea secţiune). Autoritatea ofertanta va valida URE oferitã prin aceasta metoda. Se asteapta din partea Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbãrilor climatice ca aceasta va face disponibile linii directoare privind calculul URE, pe baza intalnirilor CoP, înainte de anul 2008. Calculul final al URE şi transferul se vor baza pe aceste linii directoare ale Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbãrilor climatice.
Calculul URE
Linia de baza
URE a fost întotdeauna calculatã corespunzãtor unei linii de baza. Linia de baza este situaţia privind emisiile de GHG înaintea începerii implementarii comune, proiect stabilit prin mãsurãtori şi calcule. Ca obiectiv, trebuie sa fie stabilitã o cale sistematica şi reproductibila. O linie de baza poate fi o cifra absolutã (de exemplu: cantitatea de metan emisã de un pãmânt cu moloz) sau o cifra relativã la o unitate de producţie (de exemplu: cantitatea de energie folositã pentru obţinerea unui kg de hârtie într-o fabrica de hârtie sau cantitatea de CO(2) emisã pentru producerea unui MW de energie).
Studiul liniei de baza trebuie sa satisfacã urmãtoarele cerinţe:
1. situaţia de pornire trebuie sa fie descrisã în cuvinte şi susţinutã de date privitoare la emisiile de GHG, însã, de asemenea, trebuie sa dea atentie efectelor de mediu asupra aerului, apei, solului, sãnãtãţii umane şi biodiversitatii;
2. studiul liniei de baza trebuie sa fie executat în conformitate cu procedurile descrise în anexa nr. 2 la aceasta procedura de licitaţie;
3. cuantificarea emisiilor de GHG trebuie aplicatã 12 luni consecutive înaintea datei de începere a proiectului de implementare comuna;
4. trebuie sa se arate ca anul pentru care studiul liniei de baza se desfãşoarã este unul reprezentativ.
Estimare
Dupã aceea trebuie sa estimati reducerea GHG, ca o consecinta a proiectului de implementare comuna. Estimarile trebuie fãcute pentru fiecare an, de la data începerii proiectului pana la încheierea acestuia. Estimarile fãcute pentru anii 2008-2012 trebuie sa fie folosite pentru oferta dumneavoastrã de cereri.
Validare
Ca etapa în aprecierea propunerilor, autoritatea ofertanta va avea studiul liniei de baza şi estimarea producerii URE validate. Pe baza acestei validari autoritatea ofertanta va decide dacã va achizitiona cererile oferite.
Certificare
Pe perioada angajamentului reducerea realã de GHG, de exemplu cantitatea realã de URE produsã, trebuie sa fie stabilitã. Acest lucru trebuie fãcut prin efectuarea unui studiu de monitorizare, care este realizat folosindu-se o metodologie similarã celei de la studiul liniei de baza. Studiul de monitorizare trebuie sa fie certificat de un organism independent, recunoscut de Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbãrilor climatice. O data certificatã URE (unitatea de reducere a emisiilor) este oficialã şi poate fi transferata din ţara gazda cãtre Olanda.
În momentul lansãrii ERUPT nici un organism care sa certifice reducerile emisiilor de GHG nu a fost încã recunoscut de CCNUSC şi nici o linie de baza nu a fost agreatã cu privire la felul în care vor fi realizate monitorizarea şi certificarea. Se asteapta ca asemenea organisme şi linii de baza vor exista pana în anul 2008 sau mai devreme. Dacã asemenea organisme şi linii de baza nu vor exista pana atunci, Olanda şi ţara gazda vor decide asupra procedurii de certificare.
Transferul URE (unitãţii de reducere a emisiilor)
Contractarea, livrarea cererilor de credite de cãtre participant şi transferul ulterior al URE trebuie sa aibã loc conform descrierii urmãtoarei proceduri:
1. proiectul este aprobat de ţara gazda ca proiect de implementare comuna. Aprobarea proiectului este depusa într-o scrisoare de aprobare de cãtre ţara gazda;
2. dupã aceea, dacã propunerea este acceptatã de autoritatea ofertanta, contractul ERUPT dintre autoritatea ofertanta şi participant reglementeazã aprobarea proiectului de cãtre Olanda şi fixeazã baza legalã pentru tranzacţiile financiare dintre autoritatea ofertanta şi furnizor;
3. URE devine oficialã o data certificatã pe durata perioadei de angajament;
4. pe baza scrisorii de aprobare şi a contractului ERUPT Olanda poate sa punã în practica cererile de credite, iar transferul URE de la ţara gazda cãtre Olanda va avea loc. Ţara gazda şi Olanda vor raporta în comun transferul Secretariatului CCNUSC.
Cerinţe specifice pentru proiectele generatoare de URE:
● trebuie sa fie dovedit faptul ca reducerea emisiilor de GHG sau creşterea absorbtiei prin rezervoare naturale nu ar fi avut loc fãrã proiectul de implementare comuna;
● proiectul poate fi implementat în orice ţara menţionatã în anexa I. Oricum, Olanda a fãcut deja reglementãrile de baza asupra implementarii comune cu un numãr de tari care ar putea facilita aprobarea proiectelor de implementare comuna pe teritoriul lor. Aceste tari sunt:
- x;
- y;
- z;
● ţara gazda trebuie sa aibã aprobarea proiectului în scris;
● un studiu al liniei de baza trebuie sa fi fost realizat;
● finanţarea proiectului trebuie încheiatã înainte ca un contract sa poatã fi semnat.
2.5. Criterii de excludere şi selecţie
1. Criterii de excludere: Orice reprezentant poate fi descalificat dacã:
- este în stare de faliment sau este pe punctul de a intra în stare de faliment, afacerile sale vor fi administrate de cãtre tribunal, a intrat în aranjamente cu creditori sau este în orice situaţie analoagã survenind din proceduri similare aflate sub incidenta legilor şi regulamentelor naţionale;
- este subiectul procedurilor de declarare a falimentului, unui ordin de lichidare obligatorie sau administrativ, printr-o hotãrâre judecãtoreascã, sau unei puneri în ordine cu creditorii ori este subiectul oricãror alte proceduri aflate sub incidenta legilor şi a regulamentelor naţionale;
- a fost condamnat pentru un delict privind conduita sa profesionalã printr-o sentinta judecãtoreascã în vigoare;
- a fost vinovat pentru o conduita profesionalã necorespunzãtoare, doveditã prin orice mijloace care pot fi justificate de autoritãţile contractante;
- nu şi-a îndeplinit obligaţiile legate de plata contribuţiilor securitãţii sociale, în conformitate cu prevederile legale ale tarii în care s-a stabilit sau ale tarii autoritãţilor contractante;
- nu şi-a îndeplinit obligaţiile legate de plata taxelor, în conformitate cu prevederile legale ale tarii în care este stabilit sau ale tarii autoritãţilor contractante;
- se face vinovat de reprezentarea gresita în furnizarea informaţiilor cerute sub incidenta prevederilor acestor competente asupra criteriilor pentru selecţia calitativã.
În ceea ce priveşte dovada criteriilor de excludere, aceasta poate fi data de primele 3 criterii, prin prezentarea cazierului judiciar sau prin neprezentarea acestuia; prin prezentarea unui certificat eliberat de autoritatea competenta din ţara de origine sau din ţara din care aceasta persoana vine se arata ca nici unul dintre aceste cazuri nu se aplica ofertantului. Dovada criteriilor 5 şi 7 poate fi data de un certificat eliberat de autoritatea competenta. În cazul în care ţara interesatã nu elibereazã asemenea documente, a cãror dovada este data de ofertant, acestea pot fi înlocuite de o declaraţie sub prestare de jurãmânt sau, în tari în care prestarea de jurãmânt nu este folositã, printr-o declaraţie solemna, pe propria rãspundere, data de ofertant în fata autoritãţilor juridice sau administrative competente, notar ori organe competente profesional sau comercial din ţara ofertantului ori din ţara sa de origine. Dovada criteriilor 4 şi 6 nu este necesar a fi data.
2. Situaţia financiarã şi economicã: Reprezentantul trebuie sa fie apt din punct de vedere financiar sa elibereze cereri. Dovada poate fi furnizatã de:
- prezentarea bilanţului contabil sau a extraselor din acesta, unde publicarea unui bilanţ este cerutã sub incidenta legii în ţara în care reprezentantul este stabilit;
- o declaraţie a cifrei de afaceri totale a reprezentantului şi cifra sa de afaceri cu privire la bunurile asociate prin contract, pe ultimii 3 ani financiari;
- declaraţii adecvate de la bancheri.
3. Capacitatea tehnica: Dovada capacitãţii tehnice a reprezentantului trebuie furnizatã prin unul sau mai multe dintre urmãtoarele mijloace:
- scurta descriere a proiectului care conduce la generarea cererilor de credite asupra URE;
- o lista a principalelor livrãri îndeplinite sau proiecte realizate în ultimii 3 ani, cu datele, cantitãţile şi destinatarii implicaţi, publici sau particulari;
- o descriere a posibilitãţilor tehnice ale reprezentantului, mãsurile de asigurare a calitãţii şi posibilitãţile de studiu şi de cercetare;
- indicaţii ale tehnicienilor sau ale organelor tehnice implicate, indiferent dacã aparţin sau nu aparţin în mod direct de reprezentant, în special ale celor responsabili pentru controlul calitãţii;
- o verificare realizatã de expeditor sau în numele lui, de un organ oficial competent al tarii în care furnizorul este stabilit, cu privire la acordul organului asupra capacitãţilor de producţie ale reprezentantului şi, dacã este necesar, şi asupra posibilitãţilor de studiu şi cercetare, precum şi asupra mãsurilor de control al calitãţii.
Urmãtoarea metodologie va fi folositã pentru a evalua criteriile de selecţie:
1. Evaluarea criteriului 1 (criteriul de excludere). Partea este exclusa dacã nu îndeplineşte unul dintre criterii.
2. Evaluarea criteriului 2 (situaţia financiarã şi economicã), exprimatã sub forma unei note numerice de la 0-20.
3. Evaluarea criteriului 3 (capacitatea tehnica), exprimatã sub forma unei note numerice de la 0 la 80:
a) descrierea proiectului: 0-50 puncte;
b) referinte: 0-20 puncte, maximum 2 puncte per proiect, total 10 proiecte;
c) facilitãţi, controlul calitãţii, capacitãţi de producţie: 0-10 puncte.
4. Partea va fi descalificata dacã nota finala este mai mica de 65 şi/sau nota 2 este mai mica de 12 şi/sau nota 3a) este mai mica de 50 şi/sau nota 3b) este mai mica de 12.
5. Partea care obţine nota cea mai mare va fi invitata sa prezinte o propunere.
2.6. Criteriile de acordare a contractului
Contractele vor fi acordate pe baza atractivitatii economice.
Urmãtoarele elemente vor fi luate în considerare:
1. preţul;
2. proiectul propus şi tehnologia trebuie sa fie considerate fezabile şi capabile sa realizeze standardul URE (validare tehnica);
3. proiectul trebuie sa aibã o baza financiarã sanatoasa (validare economicã);
4. proiectul trebuie sa fie organizat într-o asemenea maniera încât URE sa poatã fi livrata în perioada de angajament 2008-2012;
5. proiectul nu trebuie sa cauzeze nici un efect negativ semnificativ asupra mediului sau social;
6. stabilitatea economicã a tarii de destinaţie nu poate forma o ameninţare asupra continuitãţii proiectului (evaluare folosind ratingul NCM).
Urmãtoarea metodologie va fi folositã pentru a evalua criteriile de acordare a contractului:
1. Evaluarea criteriului 2, exprimatã sub forma unei note numerice de la 0 la 100.
2. Evaluarea criteriului 3, exprimatã sub forma unei note numerice de la 0 la 100.
3. Evaluarea criteriului 4, exprimatã sub forma unei note numerice de la 0 la 100.
4. Proiectul nu va fi acordat drept contract dacã nota este mai mica de 65 la oricare dintre criterii.
5. Calculand media notelor, ponderea mare o au criteriile 5 şi 6.
Exemple:
- nota x 1 pentru un rating NCM de 1 sau 2;
- nota x 0,85 pentru un rating NCM de 3 sau 4;
- nota x 0,7 pentru un rating NCM de 5.
Proiectul va fi respins dacã nota finala va fi mai mica de 65. Un factor de corectie similar va fi folosit în cantarirea efectelor de impact asupra mediului şi social.
6. Toate proiectele cu note mai mari de 65 vor fi clasificate pe baza preţului în comparatie cu nota. Contractele vor fi acordate proiectelor cu cel mai mare grad de apreciere [valoarea cea mai mare din punct de vedere material (bani), cel mai scãzut raport preţ/nota].
Bugetul este disponibil pentru oferta pana la concurenta sumei de ....... guldeni olandezi.
O vizita la şantier va face parte integrantã din procedura de acordare a contractului.
2.7. Adrese utile:
- numele şi adresa Ministerului Afacerilor Economice;
- numele şi adresa organizaţiei care face oferta;
- numele şi adresa autoritãţilor din ţara gazda.
3. Procedura de aplicare
3.1. Generalitati
ERUPT este organizatã conform normelor restrictionate ale Uniunii Europene.
ERUPT consta în doua faze: o faza de selecţie şi o faza de acordare a unui contract. În faza de selecţie cei care prezintã oferte pot prezenta autoritãţii ofertante un formular de exprimare a interesului. Firmele care şi-au exprimat interesul sunt protejate, evaluate prin intermediul criteriilor de selectare prevãzute în secţiunea 2.5 şi în final clasificate. Olanda va informa autoritãţile cuvenite din ţãrile gazda. Dupã impunerea criteriilor de excludere şi selectare, acele firme considerate a avea cele mai bune perspective vor fi selectate.
Urmãtoarea faza este cea a acordãrii contractului. Autoritatea ofertanta va intentiona sa invite cel puţin 5 firme pentru a prezenta o propunere. Propunerile vor fi evaluate în conformitate cu criteriile de acordare a contractului prevãzute în secţiunea 2.6. Dacã propunerea dumneavoastrã nu este acceptatã, autoritatea ofertanta va rambursa o suma de @@ guldeni olandezi (T.V.A. inclusã) pentru lansarea pe piata a propunerii.
O noua convocare pentru oferte va fi prezentatã dacã mai puţin de 3 firme trec de faza de selecţie. Dacã dupã aceasta a doua convocare pentru oferte tot mai puţin de 3 firme trec de faza de selecţie, autoritatea ofertanta va începe procedura de negociere.
Procedura este prezentatã schematic în anexa nr. 6.
3.2. Faza de selecţie
Exprimarea interesului trebuie sa conţinã urmãtoarele informaţii:
● formular de cerere completat;
● documentele menţionate la secţiunea 2.5 pct. 1 "Criterii de excludere";
● extras din registrul comerţului;
● bilanţul contabil pe anul 1998;
● referinte cu privire la iniţierea unor proiecte similare (maximum 5);
● referinte cu privire la funcţionarea unor proiecte similare (maximum 5);
● referinte cu privire la tehnologia care va fi folositã în proiect.
Formularul de cerere trebuie sa fie un document concis care sa conţinã cele mai relevante informaţii despre proiectul şi despre firma dumneavoastrã, despre destinatar şi despre ceilalţi parteneri de proiect ai dumneavoastrã. Formularul de cerere este atasat ca anexa nr. 1.
Sunteţi înştiinţat ca acest formular este obligatoriu, iar cererea dumneavoastrã trebuie sa conţinã toate elementele menţionate în acest formular. Cererile care nu au formularul obligatoriu nu vor fi luate în considerare.
Trebuie sa trimiteti cererea dumneavoastrã cãtre autoritatea ofertanta prin posta sau personal înainte de termenul limita menţionat în programul orar (secţiunea 3.5).
Propunerile care sosesc dupã termenul limita sau propunerile trimise sub alte forme, cum ar fi prin fax sau e-mail, nu vor fi luate în considerare.
3.3. Faza de acordare a contractului
Firmele selectate în faza anterioarã vor fi împuternicite de autoritatea ofertanta sa prezinte o propunere. Propunerea trebuie sa conţinã urmãtoarele documente:
1. oferta de cereri de credite pentru URE, numãr de poziţie, preţ, durata de livrare;
2. scrisoare de aprobare din partea tarii gazda;
3. descrierea tehnica detaliatã a proiectului;
4. informaţii financiare detaliate ale proiectului;
5. studiul liniei de baza a implementarii comune.
Formularele privind aceste documente sunt prevãzute în anexele la aceasta procedura de licitaţie.
Propunerile cãrora le lipseşte oricare dintre aceste documente nu vor fi luate în considerare.


┌────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ P.M. Instrucţiunile detaliate de participare │
│ la licitaţie vor fi elaborate de organizaţia ofertanta. │
└────────────────────────────────────────────────────────────┘


3.4. Publicarea rezultatelor ofertei
Firmele care au trimis o oferta vor fi informate în scris despre rezultatele acesteia. Rezultatele ofertei vor fi publicate în @@@@@. Dacã este nevoie, autoritãţii ofertante i se poate solicita sa furnizeze clarificãri verbale.
3.5. Termene de desfãşurare


Acţiunea Data
Publicarea ofertei x
Încheierea ofertei
Selectarea furnizorilor, invitaţie
pentru propuneri
Încheierea primirii propunerilor
Acordarea contractului
Publicarea rezultatelor ofertei



ANEXA 1
Formularul de cerere pentru selecţie

Formularul de cerere pentru exprimarea interesului consta în 3 pãrţi. Va rugãm sa incepeti fiecare parte pe o pagina noua.
1. INFORMAŢII GENERALE
1.1. Numele şi adresa solicitantului
Numele fimei
Adresa
Codul strazii şi adresa
Adresa poştalã
Codul strazii şi adresa poştalã din oraş
Ţara
Persoana de contact
Denumirea funcţiei
Numãrul de telefon
Numãrul de fax
Numãrul bancar
Banca
Numãrul de angajaţi
Domeniul principal de activitate al firmei
Numãrul CPA
Numãrul de înregistrare la camera de comerţ
Data înregistrãrii
1.2. Partenerii de proiect
Numele firmei
Adresa
Codul strazii + oraş + adresa din ţara
Ţara
Persoana de contact
Denumirea funcţiei
Numãrul de telefon
Numãrul de fax
Numãrul de angajaţi
Domeniul principal de activitate al firmei
Numãrul CPA
Numãrul de înregistrare la camera de comerţ + oraş
Data înregistrãrii
2. INFORMAŢII DESPRE PROIECT
2.1. Rezumatul proiectului
Genericul proiectului (maximum 40 de poziţii)
Rezumat (maximum 100 de cuvinte despre cele mai importante caracteristici ale proiectului)
Data de începere a proiectului
Data de încetare a proiectului
Totalul estimat de cereri de URE pentru a fi livrate
Preţul oferit per URE
Costurile totale estimate ale proiectului
2.2. Definirea proiectului (maximum 750 de cuvinte)
Obiectiv, rezultate asteptate
Fond, istoric, locatie, relaţii cu alte proeicte, obiective pe termen lung şi scurt, structura finanţãrii, calculul producerii de URE
2.3. Plan operational (maximum 500 de cuvinte)
Fazele proiectului, activitãţile care trebuie realizate, materiale necesare şi de calcul, planificarea proiectului, întinderea în timp, bugetul estimat per faza de proiect
2.4. Colectivul de proiect (maximum 250 de cuvinte)
Descrierea solicitantului, descrierea relatiei dintre partenerii de proiect
3. SEMNÃTURI
Pãrţile subsemnatare sunt de acord sa realizeze proiectul cum a fost descris în aceasta propunere de selecţie şi sa fie angajat sa execute sarcinile menţionate.
Solicitant
Numele şi prenumele
Denumirea funcţiei
Localitatea
Data
Semnatura
Partener/Parteneri
Numele şi prenumele
Denumirea funcţiei
Localitatea
Data
Semnatura
Anexe:
● extras de la registrul comerţului;
● bilanţul contabil anual;
● referinte cu privire la iniţierea unor proiecte similare;
● referinte cu privire la funcţionarea unor proiecte similare;
● referinte cu privire la tehnologia care va fi folositã în proiect.

ANEXA 2
Conceperea Scrisorii de aprobare

Scrisoare de aprobare
Subsemnatul, reprezentant legal al <numele tarii/regiunii>, parte a Protocolului de la Kyoto,
Preambul, referinte, declaraţii politice
referitor la:
numãrul de propuneri <numãrul propunerii indicat de firma>, numita <numele propunerii>, menţionatã de acum incolo proiectul,
de cãtre <numele autorului propunerii>, menţionat de acum incolo contractant,
datare <data propunerii>,
pe baza condiţiei prin care proiectul este acceptat de Guvernul Olandei şi a contractului privind livrarea de URE care este semnat între Guvernul Olandei şi contractant,
declar ca:
<ţara gazda> recunoaşte proiectul ca fiind un proiect de implementare comuna în conformitate cu art. 6 din Protocolul de la Kyoto;
proiectul se supune cerinţelor unui proiect de implementare comuna stabilit de guvernul <tarii gazda>, astfel cum a fost prezentat în Termenii de referinta ai ofertei OCURE din <data, referinta>;
<ţara gazda> autorizeaza contractantul sa sprijine producerea de URE prin realizarea proiectului în conformitate cu art. 6 din Protocolul de la Kyoto;
<ţara gazda> va transfera <procentaj> din garantarea URE produsã prin proiect Guvernului Olandei pe perioada 2008-2012;
<ţara gazda> şi Olanda vor raporta în comun transferul Secretariatului CCNUSC (Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimburilor climatice).
Conceput <data>,
<oraşul, ţara>
Semnat

Din partea tarii gazda Din partea contractantului
Numele complet al tarii Numele complet al firmei
Numele: Numele:
Poziţia: Poziţia:
Data: Data:
Semnatura: Semnatura:

ANEXA 3

Formularul descrierii tehnice a proiectului


┌────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ P.M. Formular care va fi elaborat de autoritatea ofertanta.│
└────────────────────────────────────────────────────────────┘


Rezumatul proiectului
Genericul proiectului (maximum 40 de poziţii)
Rezumat (maximum 100 de cuvinte despre cele mai importante caracteristici ale proiectului)
Data de începere a proiectului
Data de încetare a proiectului
Totalul estimat de cereri de URE pentru a fi livrate
Preţul oferit per URE
Costurile totale estimate ale proiectului
Definirea proiectului
Fond, istoric, locatie
Obiective pe termen lung şi scurt
Rezultate
Calculul producerii de URE
Analiza fezabilitatii
Plan operational
Fazele proiectului
Activitãţile care trebuie realizate, jaloane şi puncte de decizie
Materiale necesare şi de calcul
Planificarea proiectului
Durata
Organizarea proiectului
Indicaţi cum este organizat proiectul, ce persoane şi organe sunt implicate, cum sunt îndeplinite sarcinile
Evaluarea riscului
Riscuri tehnice
Riscuri economice
Riscuri organizatorice
Riscuri manageriale
Activitãţi de monitorizare
Descrierea activitãţilor de monitorizare
Planificarea activitãţilor de monitorizare
Reducerea exceselor
Aprecierea alternativelor
Motivatia tehnologiei alese
Alte efecte
Efecte asupra mediului
Efecte social-culturale
Efecte economice.

ANEXA 4

Formularul descrierii proiectului financiar


┌──────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ P.M. Formular care va fi elaborat de autoritatea ofertanta. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────┘



ANEXA 5

Formularul studiului liniei de baza a implementarii comune


┌─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ P.M. Formular care va fi elaborat de autoritatea ofertanta. │
└─────────────────────────────────────────────────────────────┘





ANEXA 6

Procedura ERUPT

╔════════════════════════════╗
𗔫. Reglementãri şi proceduri║
╚════════════════════════════╝
┌────────────┐ ┌────────────┐
│ MoU per │ │ │
│ parte şi │ │ ToR │
│ anexa la ei│ │ │
└────────────┘ └────────────┘

╔══════════════════════════════╗
║ 2. Informaţii ║
╚══════════════════════════════╝

┌─────────────┐ ┌─────────────┐
│ Publicarea │ │Anunţul │
│ în BB │ │indicativ în │
└─────────────┘ │M.O. al CEE │
└─────────────┘

╔═════════════════════════════════╗
║ 3. Procurare - Faza de selecţie ║
╚═════════════════════════════════╝

┌───────────────┐ ┌────────────┐ ┌─────────────────────────┐┌──────────┐┌──────┐
│Anunţul │ │Expresii ale│ │Aprecierea criteriilor ││Contrac- ││Selec-│
│contractului │ │Interesului │ │de excludere şi selecţie ││tul tarii ││tia │
│în M.O. al CEE │ └────────────┘ └─────────────────────────┘│gazda ││firme-│
└───────────────┘ └──────────┘│lor │
└──────┘
╔═════════════════════════════════╗
║ 4. Procurare - Faza de acordare ║
║ a contractului ║
╚═════════════════════════════════╝
╔═══════════════════════════════════╗
║ 4a. Cereri pentru propuneri ║
╚═══════════════════════════════════╝
┌───────────────────┐ ┌────────────────┐ ┌─────────────────────────┐
│ Invitaţii pentru │ │ Aprobarea │ │ Oferta inclusiv │
│ propuneri │ │ tarii gazda │ │ Scrisoarea de Aprobare │
│ detaliate │ └────────────────┘ └─────────────────────────┘
└───────────────────┘
╔══════════════════════════════╗
║ 4b. Aprecierea propunerilor ║
╚══════════════════════════════╝
┌───────────┐┌──────────────┐ ┌────────────┐ ┌────────────────┐
│Validarea ││Aprecierea │ ┌───────────┐ │Anunţuri de │ │Anunţuri de │
│sub PK a ││criteriilor │ │Clasificare│ │acordare │ │ respingere │
│criteriilor││de acordare │ └───────────┘ │cãtre repre-│ └────────────────┘
│de IC ││a contractului│ │zentanti │
└───────────┘└──────────────┘ └────────────┘

╔═══════════════════════════════╗
║ 5. Aprobare/Contractare ║
╚═══════════════════════════════╝

┌───────────────┐ ┌──────────────────────────────┐ ┌────────────────────────┐
│ Contractare │ │Anunţul acordãrii contractului│ │Informarea ţãrilor gazda│
└───────────────┘ │în M.O. al CEE │ │asupra acordãrii │
└──────────────────────────────┘ │contractului │
└────────────────────────┘

╔════════════════════════╗
║ 6. Implementare ║
╚════════════════════════╝

┌───────────────┐ ┌─────────────┐
│Plati în avans │ │Monitorizare │
└───────────────┘ └─────────────┘

╔═════════════════╗
║ 7. Etapa finala ║
╚═════════════════╝

┌────────────────────────┐┌──────────┐ ┌───────────────────┐ ┌──────────────┐
│Producerea, certificarea││Verificãri│ │Reglementare finala│ │Raportare la │
│şi livrarea URE ││ │ │ │ │ CCUNSC │
└────────────────────────┘└──────────┘ └───────────────────┘ └──────────────┘





──────────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016