---------- *) Traducere Prezentul memorandum de înţelegere suplimentar actualizează criteriile specifice de politică economică cuprinse în memorandumul iniţial de înţelegere semnat în luna iunie 2011, cu amendamentele din primul Memorandum suplimentar de înţelegere semnat la data de 27 decembrie 2011. Memorandumul de înţelegere poate fi amendat în urma acordului reciproc al părţilor sub forma unei actualizări. Actualizarea va intra în vigoare după parcurgerea procedurilor interne prevăzute de legile române. Încheiat la Bucureşti la data de 22 iunie 2012 şi la Bruxelles la data de 29 iunie 2012, în 5 exemplare originale în limba engleză. ROMÂNIA UNIUNEA EUROPEANĂ reprezentată de reprezentată de Victor-Viorel Ponta, Comisia Europeană prim-ministru Olli Rehn, Florin Georgescu, vicepreşedinte al viceprim-ministru, Comisiei Europene ministrul finanţelor publice Mugur Constantin Isărescu, guvernatorul Băncii Naţionale a României ANEXĂ ROMÂNIA MEMORANDUM DE ÎNŢELEGERE privind condiţionalităţile specifice de politică economică (al doilea memorandum suplimentar) iunie 2012 Ţinând seama de Decizia Consiliului (UE) 2011/289/UE din data de 12 mai 2011 prin care se acordă asistenţă reciprocă României, această primă actualizare a Memorandumului de înţelegere privind condiţionalităţile de politică economică (MÎ) prezintă în detaliu condiţiile generale de politică economică cuprinse în Decizia de implementare a Consiliului (UE) 2011/288/UE din data de 12 mai 2011 prin care se acordă asistenţă financiară de tip preventiv pe termen mediu României. Acest al doilea memorandum suplimentar de înţelegere actualizează criteriile specifice de politică economică cuprinse în anexa 1 la memorandumul de înţelegere iniţial, amendat prin primul memorandum suplimentar din data de 27 decembrie 2011*1).---------- *1) Memorandumul de înţelegere dintre Uniunea Europeană şi România a fost semnat la data de 29 iunie 2011. Pe durata programului de asistenţă financiară al UE/FMI, autorităţile române vor adopta toate măsurile care se impun pentru a asigura implementarea cu succes a programului. În mod special, acestea se angajează să: - se consulte cu Comisia Europeană şi cu FMI privind adoptarea unor politici ce nu sunt incluse în acest memorandum, dar ar putea avea un impact substanţial asupra îndeplinirii obiectivelor programului. Pentru a facilita monitorizarea programului, autorităţile vor furniza Comisiei Europene şi FMI: - toate informaţiile necesare pentru a monitoriza progresele înregistrate pe parcursul implementării programului şi pentru a urmări situaţia economică şi financiară. ANEXA 1 Criterii specifice de politică economică A. Consolidare fiscală
Nr. Măsuri
1 Înregistrarea de progrese din punctul de vedere al consolidării
fiscale în vederea atingerii unui deficit de sub 3% din PIB în
2012 în termeni ESA.
2 În actualizarea 2012-2015 a Strategiei fiscale pe termen mediu
asigurarea finanţării necesare pentru reducerea treptată a
întârzierilor la plată în sectorul sănătate de la 210 zile la 60 de
zile, conform prevederilor art. 4(4) din Directiva UE privind
întârzierea la plată ( Directiva 2011/7/UE ).
3 Înregistrarea de noi progrese în reducerea arieratelor la plată ale
Guvernului, atât la nivelul autorităţilor centrale, cât şi la nivelul
autorităţilor locale, după cum este specificat prin ţintele
cantitative ale programului.
4 Introducerea unui sistem îmbunătăţit de raportare pentru întreprin-
derile de stat care sunt incluse în definiţia ESA a bugetului general
consolidat. Sistemul va trebui să impună acestor companii raportarea
tuturor datelor necesare pentru calculul impactului probabil asupra
deficitului bugetului general consolidat. Datele vor fi raportate
lunar şi în termeni de numerar şi vor include, printre altele, o
monitorizare lunară a arieratelor, subvenţiilor şi transferurilor şi
a pierderilor.
5 Prevenirea acumulării de noi arierate şi pierderi pentru companiile
care au fost reclasificate de către Eurostat ca făcând parte din
bugetul general consolidat.
6 Continuarea monitorizării cheltuielilor cu salariile în sectorul
public şi întreprinderea în timp util a acţiunilor necesare, în cazul
în care Ministerul Finanţelor Publice (MFP) sau experţii Comisiei
estimează că aceste cheltuieli vor depăşi limitele relevante stabilite
în Strategia fiscală pe termen mediu. Cheltuielile cu salariile în
sectorul public vor rămâne sustenabile în perioada 2012-2014.
7 Aprobarea, până la mijlocul lunii iunie 2012, a legislaţiei prin care
se modifică sistemul de coplată a serviciilor medicale, în cooperare
cu Banca Mondială.
8 În cazul demarării proiectului Nabucco, fapt ce ar impune emiterea
unei garanţii de stat de către România, plafonul garanţiilor de stat
definit în Strategia fiscală pe termen mediu va fi temporar ajustat în
consecinţă. În cazul solicitării de executare a acestei garanţii sau a
oricăror altor garanţii, vor fi adoptate măsuri compensatorii - în
măsura în care tratamentul ESA al acestor executări ale garanţiilor
impune acest lucru - pentru menţinerea deficitului fiscal în ţintele
(ESA) stabilite.
B. Guvernanţa fiscală şi reforma structurală în domeniul fiscal
Nr. Măsuri
9 MFP va primi informaţiile privind bugetele spitalelor de la nivelul
administraţiei centrale de la Ministerul Sănătăţii în mod operativ.
Odată aprobată noua lege a sănătăţii, MFP va primi şi informaţiile
privind bugetele spitalelor de la nivelul administraţiei locale de la
Ministerul Sănătăţii. MFP va verifica dacă valorile agregate ale
bugetelor spitalelor corespund cheltuielilor planificate prin bugetul
general consolidat şi, în caz de necesitate, va adopta în cooperare
cu Ministerul Sănătăţii măsurile necesare pentru a se evita
reacumularea de arierate la plată ca rezultat al unor angajamente de
cheltuieli bazate pe venituri supraestimate.
10 Îmbunătăţirea procesului de elaborare a bugetelor de investiţii de
capital prin stabilirea unei liste de proiecte prioritare de
investiţii pentru care să se asigure finanţarea în următorii 3-5 ani.
Lista de proiecte prioritare se va baza pe studii de fezabilitate
detaliate şi va ţine seama de criterii precum analiza cost-beneficiu,
ponderea estimată a finalizării, modul în care a fost administrată
implementarea proiectului de către minister până la momentul
respectiv, corespondenţa dintre acestea şi priorităţile strategice
ale Guvernului, precum şi de analize elaborate de unitatea de
monitorizare a investiţiilor de capital din cadrul MFP. Îmbunătăţirea
monitorizării şi evaluării proiectelor de investiţii la nivelul
autorităţilor centrale, în special, prin perfecţionarea bazei de date
privind investiţiile de capital, gestionată de MFP, care va conţine
şi informaţii privind stadiul proiectelor, cum ar fi întârzierile în
implementare sau depăşirile de costuri. Dezvoltarea bazei de date va
respecta acelaşi calendar ca şi cel al proiectului IT implementat cu
asistenţa FMI privind integrarea sistemului de raportare contabilă cu
sistemul de plăţi al Trezoreriei din MFP. Continuarea îmbunătăţirii
experienţei la nivelul unităţii de monitorizare a investiţiilor
publice din cadrul MFP. Pe mai departe, unitatea de monitorizare a
investiţiilor publice din MFP va transmite Guvernului rapoarte
trimestriale privind stadiul proiectelor de investiţii în derulare şi
al proiectelor programate. Guvernul va discuta aceste rapoarte şi,
dacă este cazul, va întreprinde acţiuni operative pentru a elimina
potenţialele derapaje fiscale sau orice alte probleme legate de
execuţia bugetului.
11 Reorientarea cheltuielilor publice de capital în vederea realizării
unei treceri treptate de la investiţiile finanţate integral din surse
naţionale la investiţii cofinanţate din fonduri UE; asigurarea
faptului că ponderea (% din PIB) cheltuielilor de capital ce corespund
investiţiilor cofinanţate din fonduri UE, inclusiv din împrumuturi
externe, se va situa în 2012 în jurul valorii de 4,0% din PIB şi că
aceasta se va menţine ulterior peste ponderea investiţiilor ce nu
beneficiază de cofinanţare, în concordanţă cu Strategia fiscală pe
termen mediu; şi asigurarea congruenţei cu priorităţile UE.
12 Întărirea capacităţilor şi expertizei statistice ale Institutului
Naţional de Statistică din România (INSSE) în domeniul statisticilor
privind finanţele guvernamentale (SFG). INSSE va transmite semestrial
rapoarte privind progresele înregistrate.
13 Transmiterea către serviciile Comisiei a celui de-al doilea raport
privind implementarea de metode convenţionale pentru soluţionarea
fraudei TVA, până în iunie 2012, şi a celui de-al treilea raport,
până în decembrie 2012.
Managementul datoriei
14 Analiza (şi, în acest context, agrearea împreună cu personalul
Comisiei), actualizarea şi publicarea anuală a strategiei de
management al datoriei, respectiv, în contextul prezentului program,
până în trimestrul al doilea al anului 2012 şi până la finele lunii
decembrie 2012.
C. Reglementarea şi supravegherea sistemului financiar
Nr. Măsuri
15 Pe baza memorandumului de înţelegere dintre Banca Naţională a României
(BNR) şi Fondul de Garantare a Depozitelor (FGD), cele două instituţii
vor conveni până la finele lunii mai 2012 setul de informaţii
financiare relevante, precum şi aranjamentele interne necesare pentru
a transmite aceste informaţii FGD.
16 Pentru a promova dezvoltarea pieţei activelor cu probleme şi a atenua
riscurile asociate deteriorării continue a calităţii activelor,
autorităţile se vor asigura până la finele lunii iunie 2012 că regimul
fiscal aplicabil creanţelor bancare vândute de către bănci companiilor
de recuperare a activelor înmatriculate în România este unul neutru.
17 Adoptarea amendamentelor necesare la Legea nr. 503/2004 privind
redresarea financiară şi falimentul societăţilor de asigurare, cu
modificările ulterioare, pentru a asigura, printre altele:
(i) corelarea cu Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare
şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările
ulterioare, şi cu legea generală privind insolvenţa; (ii) extinderea
sferei de aplicare a acestei legi şi la companiile de reasigurări;
(iii) introducerea de prevederi privind dizolvarea şi lichidarea
voluntară. Autorităţile vor asigura promulgarea legii prin care se
amendează Legea nr. 503/2004 până la finele lunii octombrie 2012.
18 Pentru a continua să asigure stabilitatea financiară, BNR se va
asigura că orice proces viitor de consolidare în sectorul bancar va
avea ca rezultat apariţia unor instituţii de credit bine capitalizate,
susţinute de o bază solidă de acţionari din mediul privat.
19 Pe baza datelor disponibile, BNR va realiza o analiză a experienţei
existente în aplicarea filtrelor prudenţiale provizioanelor pentru
pierderile din împrumuturi, solvabilitate şi rezerve, precum şi a
propunerilor de aranjamente permanente (inclusiv posibilele ajustări)
ce se vor aplica în anul 2013. Acestea vor fi transmise echipelor FMI
şi CE şi oferite spre consultare comunităţii bancare până cel târziu
la finele lunii iulie 2012. Pentru a-şi dezvolta capacitatea de a
supraveghea în mod eficient sectorul bancar, BNR va continua să îşi
îmbogăţească experienţa în Standardele internaţionale de raportare
financiară, inclusiv prin consultări cu experţi internaţionali.
20 Pentru a evita rostogolirea portofoliilor de credite (politica de
ever-greening), acordând în acelaşi timp băncilor o oarecare
flexibilitate în restructurarea împrumuturilor, BNR va continua să
supravegheze îndeaproape practicile bancare pentru a se asigura că
provizionarea pentru pierderile din împrumuturi şi evaluarea
riscului de credit al împrumuturilor restructurate continuă să se
menţină prudente şi în concordanţă cu cele mai bune practici
internaţionale.
21 Autorităţile vor amenda, până la finele lunii octombrie 2012,
Ordonanţa Guvernului nr. 10/2004 privind falimentul instituţiilor de
credit, pentru a asigura astfel că tratamentul debitelor subordonate
în masa creditorilor este determinat de termenii contractuali, şi nu
de plafoane referitoare la participarea la capitalul instituţiilor
de credit.
22 Imediat ce vor exista date suficiente, BNR va evalua, până la finele
lunii octombrie 2012 cel târziu, impactul măsurilor referitoare la
acordarea de împrumuturi în valută populaţiei, introduse de curând,
şi va comunica cele constatate echipelor FMI şi CE.
23 Deoarece păstrarea disciplinei în domeniul creditării şi evitarea
hazardului moral în rândul debitorilor contribuie în mod semnificativ
la îmbunătăţirea stabilităţii financiare, ne vom abţine în continuare
de la adoptarea unor iniţiative legislative (cum ar fi proiectul de
lege privind insolvenţa persoanelor fizice sau propuneri privind legea
de colectare a debitelor), care ar putea afecta negativ disciplina în
domeniul creditării.
D. Reforme structurale
Nr. Măsuri
24 Implementarea planurilor de acţiune adoptate ca răspuns la consta-
tările analizelor funcţionale. Raportarea trimestrială a
progresului înregistrat.
25 Modernizarea şi raţionalizarea relaţiilor dintre diferitele niveluri
ale administraţiei şi dintre administraţie şi cetăţeni şi firme,
printr-o mai mare utilizare a schimbului electronic de date şi a
interfeţelor online.
Pieţele de produse
26 Notificarea legilor relevante pentru transpunerea directivelor
UE 2009/72/CE şi 2009/73/CE (parte din cel de-al treilea pachet pe
energie) privind pieţele energiei electrice şi gazelor cât se poate
de repede. Legile trebuie să asigure o transpunere integrală şi
corectă a directivelor 2009/72/CE şi 2009/73/CE şi trebuie să
reflecte, printre altele, angajamentele asumate de România prin MÎ.
Legile vor include calendarul final pentru dereglementarea preţurilor
la electricitate şi gaze, dereglementare ce ar trebui realizată cât
se poate de repede, dar cel târziu până la finele anului 2013 (pentru
consumatorii industriali) şi până la finele anului 2017 (pentru
consumatorii casnici) la electricitate, iar la gaze, de îndată ce
preţul gazelor din producţia internă va ajunge la nivelul preţului
mediu european al gazelor, dar cel târziu până în 2014, cu condiţia
ca între preţul mediu european şi preţul de import să nu rămână o
diferenţă mare (ce ar putea pune în pericol stabilitatea pieţei), caz
în care ajustarea va continua până la finele anului 2015 (consumatorii
industriali). Pentru consumatorii casnici, preţurile reglementate la
gazele naturale se vor majora începând din luna iulie 2013 şi vor
ajunge la nivelul preţurilor internaţionale la gaze până cel târziu
în luna decembrie 2018.
27 Eliminarea treptată a preţurilor reglementate la electricitate: în
conformitate cu foaia de parcurs pentru electricitate, aprobată în
martie 2012 prin memorandum de Guvern, implementarea acţiunilor până
la termenele stabilite şi transmiterea de rapoarte de progres
trimestriale începând de la 1 octombrie 2012. Publicarea foii de
parcurs adoptate pentru electricitate anterior datei de 1 iunie 2012.
Eliminarea treptată a preţurilor reglementate la gaze: adoptarea unei
foi de parcurs detaliate a procesului de eliminare treptată a
preţurilor reglementate la gaze pentru consumatorii industriali şi
casnici printr-un memorandum guvernamental până la mijlocul lunii
iunie 2012. Proiectul de foaie de parcurs va fi agreat între
Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, Guvernul
României, Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, înainte
de a fi adoptat de Guvernul român. Foaia de parcurs trebuie să
precizeze: (i) calendarul final al dereglementării ce ar trebui să
înceapă la 1 decembrie 2012 pentru consumatorii industriali şi la
1 iulie 2013 pentru consumatorii casnici şi ar trebui realizată până
la termenele prevăzute în paragraful 26; (ii) principalii paşi
intermediari ai procesului de dereglementare, ce trebuie să aibă la
bază o metodă clară şi transparentă de majorare treptată a tarifelor,
într-o manieră în general liniară, prin care să se asigure că, pe
perioada eliminării treptate, preţurile de piaţă şi tarifele
reglementate nu vor fi foarte divergente, metodele de evitare a
subvenţiilor încrucişate între segmentele de consumatori, precum şi
criterii clare şi transparente pentru consumatorii pentru care acestea
se vor elimina treptat; şi (iii) un cadru de reglementare adecvat
care să conţină mecanisme care să asigure concurenţa pe piaţa gazelor
naturale, prin implicarea Consiliului Concurenţei şi prin asigurarea
dezvoltării unei platforme de tranzacţionare, mai ales pentru
contractele de gaze, un astfel de loc neexistând în prezent.
Publicarea foii de parcurs adoptate pentru gaze până la data de
30 iunie 2012.
28 Definirea explicită a consumatorilor vulnerabili în legile privind
electricitatea şi gazele şi elaborarea de către MFP şi Ministerul
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale a mecanismelor de protecţie a
acestora.
29 Eliminarea barierelor legislative, de reglementare şi fizice impuse
comerţului transfrontalier cu energie electrică şi gaze:
(i) eliminarea barierelor legislative şi de reglementare impuse
exportului de gaze, cât se poate de repede; (ii) prezentarea unei foi
de parcurs pentru fluxurile bidirecţionale de gaze la graniţa cu
Ungaria până la finele lunii iunie 2012; (iii) îmbunătăţirea
licitaţiilor coordonate la graniţele cu Ungaria şi Bulgaria şi
stabilirea unei pieţe intraday (cu decontarea în decursul aceleiaşi
zile) pentru energia electrică până la finele lunii august 2012; şi
(iv) adoptarea de către Guvern a tuturor acţiunilor ce se impun
pentru a se asigura crearea unui flux bidirecţional de gaze la
graniţa cu Ungaria până la finele anului 2012.
30 Asigurarea unei separări efective a reţelelor de transport al
energiei electrice şi gazelor şi funcţionarea acestora într-un mod
transparent şi nediscriminatoriu; (i) finalizarea negocierilor cu
Federaţia Rusă în vederea modificării vechilor acorduri interguver-
namentale referitoare la conductele de "tranzit al gazelor" pe
teritoriul României, cât se poate de curând; (ii) asigurarea separării
totale şi certificate a reţelelor de transmisie de energie electrică
şi gaze cât se poate de repede, dar nu mai târziu de finele anului
2012.
31 Instituirea cadrului legal prin transpunerea corectă a directivelor
UE 2009/72/CE şi 2009/73/CE , care să asigure funcţionarea în mod
independent şi eficient a autorităţii de reglementare în domeniul
energiei şi dotarea acesteia cu mijloacele necesare îndeplinirii
atribuţiilor şi responsabilităţilor sale, conform prevederilor celui
de-al treilea pachet privind sectorul energetic.
32 Reforma căilor ferate - Infrastructură: (i) identificarea şi
închiderea sau închirierea segmentelor de cale ferată cu cel mai mic
grad de recuperare a costurilor; (ii) asigurarea că legea şi, în mod
special, Hotărârea Guvernului privind contractele multianuale a) lasă
în sarcina administratorului infrastructurii determinarea sau
adoptarea tarifelor de utilizare a infrastructurii şi că autoritatea
de reglementare dispune de competenţe suficiente pentru a solicita
date şi a lua decizii independente privind tarifele de utilizare a
infrastructurii; b) stabileşte sursele de finanţare pe baze anuale,
pentru toată durata contractului, şi coincid cu planul de afaceri al
CFR; şi c) asigură că în contract sunt cuprinse suficiente stimulente
pentru ca managerul sistemului de infrastructură să reducă tarifele şi
costurile pe unitate de măsură. Dacă este necesar, se va amenda
Hotărârea în acest sens; (iii) completarea de către CFR Infrastructură
a actualului plan de afaceri cu informaţii orientate spre piaţă
(inclusiv segmente de piaţă şi politici de facturare) şi asigurarea
concordanţei surselor de finanţare dintre planul de afaceri şi
contractul multianual.
33 Reforma căilor ferate - transportul de pasageri: (i) transmiterea
până în decembrie 2012 a unui studiu comandat de Guvern privind
promovarea licitării competitive a contractelor de servicii publice;
şi (ii) încurajarea CFR Călători în vederea implementării unor scheme
de performanţă în cooperare cu CFR Infrastructură, în conformitate cu
legislaţia UE, respectiv să modifice schemele de tarifare, aducându-le
în concordanţă cu responsabilităţile aferente întreruperii serviciilor
34 Reforma căilor ferate - transportul de marfă: încurajarea CFR Marfă
în vederea implementării unor scheme de performanţă în conformitate
cu legislaţia UE.
35 Parteneriate public-privat (PPP): autorităţile implicate în
supravegherea PPP-urilor (ANRMAP şi UCPPP) se angajează să raporteze
împreună până în luna decembrie 2012 asupra funcţionării relaţiilor
de lucru (inclusiv fluxurile de informaţii şi accesul la documentele
relevante pentru ambele autorităţi).
36 Înfiinţarea unui punct unic de contact (PUC) operaţional, prevăzut în
Directiva europeană privind serviciile, care să ajute mediul de
afaceri în parcurgerea tuturor formalităţilor administrative pentru
înfiinţarea unei companii în România sau pentru prestarea de servicii
transfrontaliere. PUC va oferi toate informaţiile privind condiţiile
şi obligaţiile în vigoare pentru toate sectoarele de servicii
acoperite de Directiva privind serviciile, atât pentru înfiinţarea,
cât şi pentru prestarea temporară de servicii transfrontaliere,
precum şi pentru parcurgerea online a procedurilor administrative
relevante (de exemplu, obţinerea autorizaţiilor, depunerea
declaraţiilor etc.).
Până la finele lunii iunie 2012 vor fi întreprinse următoarele
acţiuni: (i) desemnarea unei autorităţi care să răspundă de
coordonarea înfiinţării PUC, monitorizarea funcţionării PUC şi
raportarea progreselor înregistrate la Comisie; (ii) acordarea
prerogativelor, competenţelor şi resurselor necesare acestei
autorităţi şi stabilirea obligaţiilor complementare ce revin
tuturor autorităţilor competente, pentru a asigura cooperarea
acestora la îndeplinirea acestui proiect.
Până la finele lunii august 2012, autoritatea desemnată: (i) va
comunica Comisiei Europene un plan de activitate şi un calendar de
implementare a PUC; şi (ii) va transmite o listă de sectoare
prioritare şi de proceduri orizontale care să fie acoperite în prima
etapă de procedurile din cadrul PUC.
Până în luna octombrie 2012, PUC: (i) va pune la dispoziţie online
informaţiile privind procedurile administrative acoperite de Directiva
privind serviciile; şi (ii) va pune la dispoziţie parcurgerea online
a procedurilor relevante pentru sectoarele prioritare şi pentru
aspectele orizontale identificate anterior.
Până la finele lunii decembrie 2012, PUC va fi integral operaţional
şi va fi posibilă parcurgerea electronică a procedurilor pentru toate
sectoarele de servicii acoperite de Directiva privind serviciile.
37 Eliminarea restricţiilor privind înfiinţarea de magazine de vânzare
cu amănuntul. Guvernul trebuie să elimine prevederile legislative care
impun efectuarea unui test privind necesităţile economice şi
implicarea concurenţilor în procedura de autorizare pentru deschiderea
unor magazine de vânzare cu amănuntul cu o suprafaţă mare, până la
finele lunii mai 2012, aducând legislaţia corespunzătoare în
conformitate cu prevederile Directivei privind serviciile (Directiva
2006/123/CE din 12 decembrie 2006), în general, şi cu prevederile
art. 14 al acesteia, în particular.
Pieţele muncii
38 Implementarea de reforme ale sistemelor de stabilire a salariilor care
să permită reflectarea mai bună a evoluţiei productivităţii pe termen
mediu, respectând în acelaşi timp autonomia partenerilor sociali,
tradiţiile şi practicile naţionale.
39 Diversificarea situaţiilor în care sunt folosite contracte de muncă pe
durată determinată (până la finele lunii octombrie 2012),
asigurându-se în acelaşi timp că nu se sporeşte segmentarea pieţei
muncii. În paralel, legislaţia de protecţie a ocupării va fi
îmbunătăţită şi se va adapta la principiile flexicurităţii.
40 Creşterea perioadei în care orele suplimentare pot fi compensate cu
zile libere plătite la 3 luni (până la finele lunii octombrie 2012).
Pensii
41 Asigurarea sustenabilităţii pe termen lung a sistemului de pensii.
Absorbţia fondurilor UE
42 Contribuţia fondurilor UE la cheltuielile eligibile totale
certificate Comisiei până la datele indicate este cel puţin egală
cu 8.000 milioane euro la data de 31 decembrie 2012.
Plăţile în avans nu sunt considerate parte a cheltuielilor
certificate. Valorile-ţintă sunt calculate pe bază cumulativă cu
începere din 2007.
Pe perioada implementării programului de asistenţă financiară se va
monitoriza performanţa în următoarele domenii:
Stabilitatea preţurilor şi gestionarea rezervelor
43 Politica monetară va continua să se canalizeze pe asigurarea
stabilităţii preţurilor şi pe atingerea ţintei de inflaţie stabilite
de BNR (3,0% ± 1 punct procentual la finele anului 2012).
44 Experţii Comisiei vor fi informaţi cu promptitudine în cazul în care
pierderile de rezerve depăşesc 2 miliarde de euro în cursul oricărei
perioade de 30 de zile pe parcursul programului.
-------