Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   MEMORANDUM DE INTELEGERE din 2 septembrie 2004  referitor la cofinantarea si administrarea Programului Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MEMORANDUM DE INTELEGERE din 2 septembrie 2004 referitor la cofinantarea si administrarea Programului "Activitati de implementare si monitorizare a strategiei pentru imbunatatirea situatiei romilor - 2004" dintre Secretariatul General al Guvernului (S.G.G.) - Departamentul pentru Relatii Interetnice (D.R.I.) si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare (P.N.U.D), semnat la Bucuresti la 2 septembrie 2004

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 914 din 7 octombrie 2004

În conformitate cu:
1. <>Hotãrârea Guvernului nr. 749/2003 privind organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru Relaţii Interetnice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
2. <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale;
3. <>Hotãrârea Guvernului nr. 113/1991 pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul României şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
4. <>Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 , cu modificãrile ulterioare,
având în vedere faptul cã:
1. prin prezentul memorandum de înţelegere, încheiat astãzi, 2 septembrie 2004, Secretariatul General al Guvernului (S.G.G.) - Departamentul pentru Relaţii Interetnice (D.R.I.) îşi manifestã acordul de a participa împreunã cu Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (P.N.U.D) la cofinanţarea şi administrarea Programului "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004";
2. P.N.U.D. are pregãtirea necesarã şi este de acord sã administreze fondurile necesare implementãrii Programului "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004";
3. Guvernul României, prin S.G.G.-D.R.I., este de acord cu alocarea unei cote-pãrţi din fondurile necesare implementãrii Programului "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004",
Pãrţile semnatare:
1. Secretariatul General al Guvernului, denumit în continuare S.G.G., cu sediul în municipiul Bucureşti, Piaţa Victoriei nr. 1, sectorul 1, cod fiscal 4283422, cont nr. 235901384283422, deschis la Direcţia de Trezorerie şi Contabilitate Publicã Bucureşti, reprezentat legal prin domnul Eugen Bejinariu - ministru pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, domnul Cristian Jura - secretar de stat la Departamentul pentru Relaţii Interetnice, denumit în continuare D.R.I.,
2. Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare - România, cu sediul în Bucureşti, Bd. Primãverii nr. 48A, sectorul 1, cont nr. 825007008/ROL, deschis la Citibank Bucureşti, reprezentat legal prin doamna Soknan Han Jung, reprezentant rezident, denumit în continuare P.N.U.D.,
au convenit încheierea prezentului memorandum de înţelegere în urmãtoarele condiţii:

ART. 1
Obiectul
1.1. Obiectul prezentului memorandum de înţelegere îl reprezintã cofinanţarea şi administrarea de cãtre pãrţile semnatare, respectiv S.G.G.-D.R.I. şi P.N.U.D., a Programului "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004", denumit în continuare Programul.
ART. 2
Durata
2.1. Prezentul memorandum de înţelegere este valabil de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului de aprobare a acestuia pânã la data de încheiere a proiectului stipulatã în documentul de proiect (vezi anexa nr. 2).
ART. 3
Contribuţia pãrţilor
3.1. S.G.G.-D.R.I. va contribui la finanţarea Programului cu suma de 64.000.000.000 lei (1.882.353 USD), conform <>Legii nr. 507/2003 , destinatã implementãrii Programului, potrivit anexei nr. 3.
3.2. P.N.U.D. va contribui la finanţarea Programului cu suma de 4.080.000.000 lei (120.000 USD), potrivit anexei nr. 3.
3.3. Pentru buna derulare a Programului, S.G.G.-D.R.I. va vira suma de bani reprezentând contribuţia sa la Program în contul bancar al P.N.U.D. nr. 825007008/ROL, deschis la Citibank, dupã cum urmeazã:
3.3.1. prima platã în sumã de 20.000.000.000 lei, în termen de 3 zile lucrãtoare de la data emiterii hotãrârii Comisiei de evaluare şi aprobare a proiectelor;
3.3.2. tranşele urmãtoare se vor efectua pe baza solicitãrii scrise a P.N.U.D., aprobatã de conducerea D.R.I., astfel:
- în perioada 15 septembrie - 15 octombrie 2004, suma de 20.000.000.000 lei;
- în perioada 15 octombrie - 15 noiembrie 2004, suma de 24.000.000.000 lei.
3.4. Ca datã de referinţã în ceea ce priveşte data plãţii se ia în considerare data înscrisã pe documentul de platã.
ART. 4
Date privind derularea Programului
4.1. Atât administrarea fondurilor alocate Proiectului, cât şi managamentul acestuia vor fi asigurate de cãtre P.N.U.D. conform Metodologiei privind modul de evaluare şi aprobare a proiectelor depuse în vederea obţinerii finanţãrii din fondurile cuprinse în Programul "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004" (anexa nr. 1) şi documentul de proiect (anexa nr. 2), anexe la prezentul memorandum de înţelegere, precum şi în conformitate cu legislaţia românã în vigoare.
4.2. Dreptul de administrare de cãtre P.N.U.D. a fondurilor S.G.G. puse la dispoziţia proiectului este valabil pânã la data de 15 decembrie 2004. Celelalte fonduri puse la dispoziţia proiectului de cãtre P.N.U.D. vor putea fi cheltuite pânã la data de 15 martie 2005, datã la care înceteazã valabilitatea prezentului memorandum de înţelegere.
4.3. Cheltuielile necesare administrãrii fondurilor şi asigurãrii managementului de cãtre P.N.U.D. vor fi în cuantum de 3% din valoarea contribuţiei S.G.G. efectiv utilizate pentru implementarea proiectului.
4.4. Sumele neutilizate din contribuţia S.G.G. vor fi restituite de cãtre P.N.U.D. pânã la data de 20 decembrie 2004.
4.5. Finanţarea proiectelor din cadrul Programului se va face conform metodologiei elaborate de S.G.G.-D.R.I. şi în baza hotãrârii Comisiei de evaluare şi aprobare a proiectelor.
4.6. P.N.U.D. va furniza S.G.G.-D.R.I. urmãtoarele rapoarte:
a) Pânã la încetarea sau rezilierea memorandumului, P.N.U.D. va prezenta un raport final care sã conţinã activitãţile Programului/proiectului, impactul acestor activitãţi, precum şi datele financiare provizorii incluzând documente justificative.
b) Departamentul financiar/administrativ al P.N.U.D. va emite un raport financiar privind realizarea obligaţiilor ce va fi însuşit de D.R.I. şi supus aprobãrii ordonatorului principal de credite, valabil pentru data de 15 decembrie a anului în curs, dar nu mai târziu de data de 20 decembrie 2004.
În cazul în care circumstanţe speciale impun acest lucru, P.N.U.D. poate furniza rapoarte S.G.G.-D.R.I. la intervale mai scurte.
4.7. S.G.G. va înregistra în evidenţa contabilã suma efectiv cheltuitã în baza raportului prevãzut la alin. 4.6 lit. b), raport care va fi anexat la ordinul de platã prin care P.N.U.D. va restitui suma necheltuitã.
ART. 5
Obligaţiile pãrţilor
5.1. S.G.G.-D.R.I. are urmãtoarele obligaţii:
a) sã furnizeze P.N.U.D., la cererea scrisã a acestuia, datele statistice şi informaţiile pe care le deţine în baza de date privind Programul;
b) sã iniţieze şi sã promoveze, în conformitate cu legislaţia în vigoare, actele normative necesare implementãrii Programului;
c) sã propunã Comisia de evaluare şi aprobare a proiectelor, ce va fi numitã prin ordin al ministrului pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului;
d) sã vireze în contul P.N.U.D. sumele de bani la care se obligã prin prezentul memorandum de înţelegere, conform modalitãţii stabilite la art. 3 alin. 3.3.
5.2. P.N.U.D. are urmãtoarele obligaţii:
a) sã rãspundã de managementul eficient al Programului, din punct de vedere administrativ, financiar şi tehnic, prin respectarea procedurilor cuprinse în metodologia prevãzutã în anexa nr. 1 şi a legislaţiei în vigoare;
b) sã participe în calitate de observator la selecţia proiectelor;
c) sã asigure achiziţionarea echipamentelor necesare, precum şi raportarea şi monitorizarea implementãrii Programului;
d) sã asigure virarea sumelor aferente contribuţiei P.N.U.D., conform art. 3 alin. 3.2, în termen de 10 zile de la data virãrii primei tranşe de S.G.G.-D.R.I.;
e) sã transmitã, conform graficului stabilit prin prezentul memorandum de înţelegere, toate raportãrile privind derularea Programului;
f) sã nu acţioneze în numele S.G.G.-D.R.I. şi sã nu creeze obligaţii în numele acestuia;
g) sã restituie în termen de 3 zile de la terminarea Programului sumele rãmase neutilizate din contribuţia S.G.G.;
h) sã specifice în toate materialele promoţionale, informãrile sau alte acţiuni faptul cã acest program este finanţat de Guvernul României prin S.G.G.-D.R.I;
i) sã pãstreze şi sã arhiveze documentele financiare şi cele referitoare la prestarea serviciilor contractate, conform normelor în vigoare, precum şi sã le prezinte organelor de control abilitate.
ART. 6
Forţa majorã
6.1. Nici una dintre pãrţile semnatare nu rãspunde de neexecutarea la termen sau de executarea în mod necorespunzãtor a oricãrei obligaţii ce îi revine în baza prezentului memorandum de înţelegere, dacã neexecutarea sau executarea necorespunzãtoare a obligaţiei respective a fost cauzatã de forţa majorã, aşa cum este definitã de lege.
6.2. Partea care invocã forţa majorã este obligatã sã notifice celeilate pãrţi în termen de 20 de zile de la producerea evenimentului şi sã ia toate mãsurile în vederea limitãrii consecinţelor.
6.3. Dacã în termen de 30 de zile de la producere evenimentul respectiv nu înceteazã, pãrţile au dreptul sã notifice încetarea de plin drept a prezentului memorandum de înţelegere fãrã ca vreuna dintre ele sã pretintã dauneinterese, însã au obligaţia de a-şi onora toate obligaţiile scadente pânã la data producerii evenimentului.
ART. 7
Notificãrile între pãrţi
7.1. În accepţiunea pãrţilor contractante, orice notificare adresatã de una dintre acestea celeilalte este valabil îndeplinitã dacã va fi transmisã în scris la sediul prevãzut în partea introductivã a prezentului memorandum de înţelegere.
7.2. În cazul în care notificarea se face prin poştã, ea va fi transmisã prin scrisoare recomandatã, cu confirmare de primire, şi se considerã primitã de destinatar la data menţionatã de oficiul poştal primitor pe aceastã confirmare.
7.3. Dacã notificarea se trimite prin telex sau fax, ea se considerã primitã în prima zi lucrãtoare dupã cea în care a fost expediatã.
7.4. Notificãrile verbale nu se iau în considerare de nici una dintre pãrţi, dacã nu sunt confirmate prin intermediul uneia dintre modalitãţile prevãzute la alineatele precedente.
ART. 8
Soluţionarea litigiilor
8.1. Pãrţile au convenit ca toate neînţelegerile privind validitatea prezentului memorandum de înţelegere sau rezultate din interpretarea, executarea ori încetarea acestuia sã fie rezolvate pe cale amiabilã de reprezentanţii lor.
8.2. În cazul în care rezolvarea neînţelegerilor nu este posibilã pe cale amiabilã, ele vor fi supuse spre soluţionare instanţelor judecãtoreşti competente, conform legislaţiei române în vigoare.
8.3. În ceea ce priveşte litigiile ce ar putea apãrea în urma finanţãrii unor proiecte din cadrul Programului, reprezentarea în instanţã se va face de cãtre S.G.G.
ART. 9
Modificarea memorandumului de înţelegere
Prezentul memorandum de înţelegere poate fi modificat oricând, prin protocol, cu consimţãmântul scris al ambelor pãrţi.
ART. 10
Încetarea memorandumului de înţelegere
10.1. Prezentul memorandum de înţelegere îşi înceteazã aplicabilitatea la data împlinirii termenului prevãzut la art. 2.
10.2. Anularea totalã sau parţialã a clauzelor prezentului memorandum de înţelegere de cãtre una dintre pãrţi nu va avea nici un efect asupra obligaţiilor scadente dintre pãrţi şi nu este de naturã sã înlãture rãspunderea pãrţii care, din vina sa, a determinat încetarea memorandumului de înţelegere.
ART. 11
Clauze finale
11.1. Echipamentele, bunurile sau alte proprietãţi achiziţionate din fondurile Programului sunt în proprietatea P.N.U.D. numai pe perioada derulãrii Programului. La încheierea Programului, dreptul de proprietate asupra tuturor acestor echipamente, bunuri sau proprietãţi revine de drept S.G.G. şi în folosinţa D.R.I. - Oficiul pentru Problemele Romilor, Guvernul României.
11.2. Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantã din prezentul memorandum de înţelegere.
11.3. Prezentul memorandum de înţelegere a fost semnat la Bucureşti la 2 septembrie 2004, în douã exemplare originale, în limbile românã şi englezã, toate textele fiind egal autentice.

Pentru S.G.G.-D.R.I.
Eugen Bejinariu,
ministrul pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului

Pentru P.N.U.D.,
Soknan Han Jung,
reprezentant rezident

Cristian Jura,
secretar de stat la Departamentul
pentru Relaţii Interetnice

ANEXA 1


────────
la memorandumul de înţelegere
────────────────────────────

METODOLOGIE
privind modul de evaluare şi aprobare a proiectelor depuse în vederea obţinerii finanţãrii din fondurile cuprinse în Programul "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004"

I. Cadrul legal de implementare şi monitorizare a strategiei de îmbunãtãţire a situaţiei romilor - <>Hotãrârea Guvernului nr. 430/2001 - îmbunãtãţirea situaţiei romilor

1.1. Istoric
Îmbunãtãţirea situaţiei romilor continuã sã fie un obiectiv fundamental pentru politica Guvernului României. Programul de guvernare cuprinde un capitol special destinat îmbunãtãţirii situaţiei romilor, dezvoltat mai amplu în <>Hotãrârea Guvernului nr. 430/2001 privind aprobarea Strategiei Guvernului României de îmbunãtãţire a situaţiei romilor. Documentul a fost rezultatul unei colaborãri fructuoase între Guvern şi organizaţiile neguvernamentale ale romilor, continuatã şi în etapele de implementare a acesteia, şi are la bazã principiile consensualitãţii, utilitãţii sociale, diviziunii sectoriale, descentralizãrii în execuţie, egalitãţii şi diferenţierii identitare.
Strategia Guvernului României de îmbunãtãţire a situaţiei romilor are o duratã de 10 ani, cu un plan de mãsuri pe termen mediu de 4 ani, şi cuprinde 10 mari domenii sectoriale: 1. Administraţie publicã şi dezvoltare comunitarã;
2. Locuinţe; 3. Securitate socialã; 4. Sãnãtate; 5. Economie;
6. Justiţie şi ordine publicã; 7. Protecţia copilului; 8. Educaţie;
9. Culturã şi culte; 10. Comunicare şi participare civicã.
Conform principiului diviziunii sectoriale şi al descentralizãrii în execuţie, Strategia Guvernului României de îmbunãtãţire a situaţiei romilor prevede o structurã de organizare, coordonare şi control al acestui act normativ, precum şi responsabilitãţi specifice instituţiilor, autoritãţilor publice şi organizaţiilor neguvernamentale în implementarea planului general de mãsuri.
În perioada 2000-2002, un fond de 900.000 euro a fost alocat proiectelor dezvoltate în parteneriat de cãtre autoritãţile publice locale şi organizaţiile neguvernamentale care se ocupã de problemele romilor, ca parte a programului PHARE RO9803.01. Dintr-un numãr de 334 de propuneri de proiecte, 41 au fost declarate câştigãtoare - 11 din partea organizaţiilor neguvernamentale ale romilor, 12 din partea altor organizaţii neguvernamentale, 13 din partea primãriilor şi 5 din partea altor instituţii publice.
În februarie 2002 a fost lansat cel de-al doilea fond program PHARE, RO 0004.02.02, "Dezvoltarea societãţii civile 2000", cu o componentã de granturi destinatã "Îmbunãtãţirii situaţiei romilor", în valoare de 1.000.000 euro, la care s-au depus 300 de cereri de finanţare. În iulie 2002 a fost datã publicitãţii lista proiectelor selectate spre finanţare în cadrul programului lansat. Cele 29 de proiecte propuse spre finanţare au fost implementate în 10 luni, în perioada 20022003, vizând domeniile: administraţie publicã şi dezvoltare comunitarã; educaţie; sãnãtate; securitate socialã; comunicare şi participare civicã.
Facilitarea exerciţiilor de programe PHARE, organizate de Ministerul Integrãrii Europene, a permis elaborarea de cãtre MIP, cu asistenţa experţilor din U.E., a unui nou mecanism de finanţare PHARE care permite dezvoltarea în perioada 2003-2005 a 4 domenii prioritare ale Strategiei Guvernului României de îmbunãtãţire a situaţiei romilor, care sã asigure pregãtirea profesionalã şi angajarea romilor, precum şi facilitarea accesului romilor la infrastructurã şi serviciile de asistenţã medicalã.
Pentru a pregãti realizarea acestor obiective, Guvernul a introdus în anul 2003, prin <>Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cofinanţarea în moneda naţionalã la Programul PHARE, în valoare de 1,6 milioane euro, destinatã susţinerii activitãţilor programului denumit "Sprijin acordat strategiei naţionale de îmbunãtãţire a situaţiei romilor". Prin acest program au fost finanţate 27 de proiecte şi implementate 26, în domeniile incluse în Planul de mãsuri prevãzut de <>Hotãrârea Guvernului nr. 430/2001 .

1.2. Obiectivele programului şi prioritãţile pentru anul 2004

Obiectivul general al Programului "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004" este de a sprijini dezvoltarea de parteneriate durabile între organizaţiile neguvernamentale şi administraţia publicã, în vederea includerii membrilor comunitãţilor de romi în ansamblul politicilor publice.
Programul va sprijini Guvernul României în consolidarea criteriilor politice de aderare la Uniunea Europeanã prin oferirea de sprijin financiar la nivel local pentru proiecte care respectã prioritãţile programului de aderare a României la Uniunea Europeanã şi care se concentreazã pe facilitarea participãrii active a membrilor comunitãţilor de romi la viaţa economicã, socialã, culturalã şi politicã româneascã.
Obiective specifice:
a) punerea în practicã a Planului de mãsuri al strategiei prin sprijinirea iniţiativelor dezvoltate de cãtre autoritãţile locale şi instituţii publice locale, împreunã cu reprezentanţii romilor;
b) stimularea participãrii active a romilor la viaţa economicã, socialã, educaţionalã, culturalã şi politicã a societãţii româneşti;
c) identificarea şi sprijinirea proiectelor de intervenţie comunitarã în relaţia partenerialã dintre reprezentanţii autoritãţilor publice locale şi romi.

1.3. Suma disponibilã pentru finanţare oferitã de ordonatorul de credite

Suma globalã indicativã disponibilã pentru oferta de proiecte de finanţare este de 64.000.000.000 lei. Programul va fi administrat şi monitorizat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (P.N.U.D.) în România.
Mãrimea finanţãrii
Orice sumã acordatã în cadrul acestor programe trebuie sã se încadreze între urmãtoarele sume minime şi maxime:
● suma minimã: 500.000.000 lei;
● suma maximã: 4.000.000.000 lei.
Finanţarea din partea Secretariatului General al Guvernului nu poate depãşi 90% din costurile eligibile totale ale proiectului. Diferenţa de 10% din valoarea totalã a proiectului trebuie sã fie acoperitã din resursele proprii ale solicitantului sau ale partenerilor acestuia ori din alte surse decât suma solicitatã Secretariatului General al Guvernului. Contribuţia solicitantului poate fi financiarã şi/sau în naturã.
Contribuţia în naturã poate fi reprezentatã de bunuri (terenuri, clãdiri şi/sau echipamente) ale aplicantului sau ale partenerilor acestuia, muncã voluntarã şi/sau bunuri/servicii, aşa cum este prevãzut în capitolele de buget (vezi anexa B Bugetul proiectului).

II. Reguli referitoare la cererea de ofertã de proiecte pentru finanţare

2.1. Criterii de eligibilitate

Existã 3 seturi de criterii de eligibilitate. Acestea se referã la:
● organizaţiile care pot solicita o finanţare nerambursabilã;
● proiectele pentru care se poate acorda finanţare;
● tipurile de costuri care pot fi luate în considerare pentru finanţare.

2.1.1. Eligibilitatea solicitanţilor: cine poate depune o cerere de finanţare

● Solicitanţii trebuie sã fie instituţii din administraţia localã. Asocierea instituţiilor publice cu organizaţiile neguvernamentale şi grupuri de iniţiativã constituite la nivel local este obligatorie. Grupurile de iniţiativã trebuie sã fie organizate, funcţionale şi sã acţioneze în conformitate cu reglementãrile legale în vigoare.
● Solicitanţii trebuie sã fie direct responsabili de elaborarea şi managementul proiectului.
● Solicitanţii trebuie sã aibã surse stabile şi suficiente de finanţare pentru a asigura funcţionarea organizaţiei lor de-a lungul derulãrii proiectului şi sã participe în finanţarea proiectului.
● Solicitanţii trebuie sã aibã experienţã şi sã poatã demonstra capacitatea de a conduce activitãţi de amploarea proiectului pentru care se solicitã finanţarea.
● Solicitanţii trebuie sã recruteze forţa de muncã necesarã derulãrii proiectelor din rândul membrilor comunitãţilor de romi minimum 30% din forţa de muncã trebuie sã fie din rândul comunitãţii de romi.
Potenţialii solicitanţi nu au dreptul sã participe la cererea de ofertã de proiecte sau sã primeascã o finanţare nerambursabilã dacã:
● au încercat sã obţinã informaţii confidenţiale sau sã influenţeze Oficiul pentru Problemele Romilor din cadrul Departamentului pentru Relaţii Interetnice - Guvernul României, în timpul procesului de evaluare a licitaţiilor prezente sau anterioare;
● sunt subiect al unui conflict de interese.

2.1.2. Eligibilitatea proiectelor: proiecte pentru care se poate face o cerere de finanţare

Dimensiunea financiarã a proiectelor
Orice sumã acordatã în cadrul acestui program trebuie sã se încadreze între valoarea minimã şi maximã stabilite la pct. 1.3.
Durata proiectelor
Durata proiectelor este perioada dintre data şi luna semnãrii contractului şi ultima lunã în care obligatoriu se vor face raportãrile narative şi financiare finale, inclusiv auditul financiar, respectiv data de 15 decembrie 2004, ora 16,00.
Sectoare sau domenii de activitate
Programul oferã finanţare nerambursabilã pentru proiecte de dezvoltare localã menite sã îmbunãtãţeascã situaţia membrilor comunitãţilor de romi, activitãţi care sã sprijine facilitarea participãrii active a romilor la viaţa economicã, socialã, culturalã şi politicã din România în urmãtoarele domenii:
- activitãţi generatoare de venit;
- micã infrastructurã;
- reabilitarea şi/sau construcţia de locuinţe sociale;
- achiziţia terenurilor agricole şi cultivarea acestora (în conformitate cu prevederile legale în vigoare).
Tipuri de activitãţi
Facilitarea participãrii active a romilor la viaţa economicã, socialã, culturalã şi politicã din România:
1. Activitãţi generatoare de venit (AGV)
Aceste activitãţi aducãtoare de venit pot include - fãrã a se limita la - urmãtoarele:
- achiziţii de terenuri agricole şi cultivarea acestora;
- meserii tradiţionale (cãrãmidãrie, prelucrarea lemnului, a metalului etc.) şi produse artizanale;
- ateliere profesionale (croitorie, fierãrie etc.);
- ateliere de producţie (lãptãrie, mãcelãrie etc.);
- producţii agricole (cultivarea legumelor, a cerealelor etc.);
- microferme (pui, vaci, porci etc.);
- construcţii necesare tipurilor de activitãţi menţionate mai sus;
- unelte şi echipamente specifice tipurilor de activitãţi menţionate mai sus;
- mica infrastructurã, specificã tipului de activitãţi aducãtoare de venituri.
2. Activitãţile de micã infrastructurã pot include, dar nu sunt limitate la:
- introducerea reţelelor şi/sau conectarea la reţelele existente de apã, gaze, electricitate, sisteme de canalizare;
- repararea şi/sau construirea de drumuri şi poduri mici;
- renovarea de şcoli, dispensare, policlinici aflate în zone cu o densitate mare de populaţie de etnie romã.
3. Construirea de locuinţe sociale şi/sau renovarea de locuinţe, inclusiv micã infrastructurã:
- pregãtire în domeniile legate de construcţii (de pildã, puncte de lucru - cãrãmidãrie) urmate de construirea de case şi/sau reabilitarea acestora;
- construcţii de locuinţe sociale şi/sau reabilitarea acestora etc.
4. Achiziţia terenurilor agricole şi cultivarea acestora:
- organizarea membrilor comunitãţilor de romi în asociaţii agricole;
- achiziţia de unelte şi echipamente specifice tipurilor de activitãţi agricole.
Beneficiarii acestor activitãţi vor trebui:
- sã fie implicaţi direct în desfãşurarea activitãţilor agricole;
- sã primeascã în folosinţã îndelungatã (5 ani) terenurile agricole, uneltele şi echipamentele.
Unul dintre criteriile de împroprietãrire a romilor, dupã trecerea perioadei de folosinţã de 5 ani, îl constituie utilizarea cu bunã credinţã a terenurilor date în folosinţã, precum şi prevederile legale din <>Legea nr. 36/1991 privind societãţile agricole şi alte forme de asociere. Alte criterii în vederea dobândirii dreptului de proprietate pot fi stabilite de cãtre autoritãţile locale, cu obligaţia de a fi stipulate în proiect, precum şi în hotãrârile consiliilor locale/orãşeneşti/ judeţene.
Membrii comunitãţilor de romi, beneficiari direcţi ai acestor programe, trebuie sã participe nemijlocit la tipurile de activitãţi menţionate mai sus, constituind forţa de muncã în proiect.
Se recomandã ca beneficiarii direcţi sã fie membri ai unor familii numeroase şi cu venituri reduse.
Hotãrârile consiliilor locale/orãşeneşti/judeţene în care se vor stipula momentul, modalitãţile şi condiţiile transferului dreptului de proprietate cãtre beneficiarii direcţi asupra bunurilor rezultate prin aplicarea proiectului, respectiv a împroprietãririi acestora, vor constitui baza încheierii contractelor de finanţare dintre P.N.U.D. şi solicitantul principal.
Urmãtoarele tipuri de activitãţi nu sunt eligibile:
● sponsorizãri individuale pentru participare la ateliere, seminarii, conferinţe, congrese;
● burse de studiu individuale, cursuri de specializare;
● evenimente singulare, conferinţe, activitãţi de cercetare sau studii de fezabilitate, cu excepţia cazului în care acestea reprezintã o componentã a unui proiect mai amplu;
● activitãţi de refinanţare nerambursabilã, credite sau împrumuturi;
● activitãţi curente (cererea de finanţare trebuie sã fie elaboratã pentru un proiect propriu-zis, ca set de activitãţi bine definite şi corelate, care sã conducã la atingerea obiectivelor şi la rezultate concrete, raportate la un interval de timp bine definit).
Numãrul de cereri pe care le poate înainta un solicitant
Un solicitant poate depune una sau mai multe cereri de finanţare.
Dacã proiectul propune o AGV, solicitantul are obligaţia sã anexeze la cererea de finanţare un plan de afaceri.
Dacã proiectul este de micã infrastructurã, solicitantul are obligaţia sã anexeze o listã de lucrãri necesare/deviz estimativ.

2.1.3. Eligibilitatea costurilor: costuri care pot fi luate în considerare pentru finanţare

Doar "costurile eligibile" pot fi luate în considerare pentru a fi finanţate. Aceste costuri sunt detaliate mai jos. Bugetul reprezintã o estimare a costurilor eligibile. Solicitantul trebuie sã acorde o mare atenţie faptului cã aceste costuri eligibile trebuie sã se bazeze pe costuri reale şi nu pot lua forma unor sume globale.
Vor fi finanţate acele propuneri care, în procesul de verificare care precedã semnarea unui contract, nu relevã probleme care necesitã schimbãri ale bugetului. În urma acestei verificãri se pot cere clarificãri şi, unde este cazul, responsabilul de contract din cadrul echipei proiectului din partea P.N.U.D. va propune reducerea bugetului.
Este în interesul solicitantului sã prezinte un buget realist şi eficient din punct de vedere al costurilor.
În cadrul proiectului, contribuţia solicitantului trebuie sã fie de minimum 10% din valoarea totalã a proiectului, financiarã şi/sau în naturã.
Costuri directe eligibile
Pentru a fi considerate eligibile în contextul proiectului, costurile trebuie:
● sã fie necesare pentru derularea proiectului şi sã fie în concordanţã cu principiile unui management financiar sãnãtos, cu un raport optim cost/eficienţã;
● sã fie efectuate în perioada de execuţie a proiectului şi dupã semnarea contractului;
● sã fie înregistrate în contabilitatea Beneficiarului, sã fie identificabile şi verificabile şi sã fie dovedite cu documente originale.
Urmãtoarele costuri directe sunt eligibile:
● costul pentru personalul angajat pentru proiect, care sã corespundã nivelului salariilor actuale pe categorii de personal (de conducere, administrativ etc.) plus taxele pentru asigurãri sociale şi alte costuri aferente remunerãrii; salariile şi costurile nu trebuie sã le depãşeascã pe cele practicate în mod obişnuit de cãtre Beneficiar, iar cotele nu trebuie sã le depãşeascã pe cele acceptate în general în România;
● costuri pentru achiziţionarea de terenuri;
● costuri pentru achiziţionarea uneltelor, echipamentelor (noi sau folosite) şi pentru servicii (transport, chirie etc.), dacã acestea corespund preţurilor pieţei;
● costuri pentru consumabile şi bunuri, dacã sunt necesare pentru realizarea activitãţilor propuse;
● costuri derivând direct din clauzele contractului (diseminarea informaţiilor, evaluarea specificã a proiectului, auditul, traduceri, copiere/tipãrire, asigurare, instruire specializatã pentru cei implicaţi în proiect etc.).
Costuri neeligibile
Urmãtoarele costuri sunt neeligibile:
● rezerve pentru posibile pierderi sau datorii viitoare;
● dobânzi datorate;
● pierderi datorate ratei de schimb valutar;
● costuri pentru studii pregãtitoare sau alte activitãţi pregãtitoare.

2.2. Cum trebuie completatã cererea de finanţare şi procedurile care trebuie urmate

2.2.1. Cererea de finanţare şi documentele care o însoţesc
Cererea de finanţare trebuie înaintatã conform formularului cererii de finanţare anexat la prezenta metodologie (anexa A), cerere de finanţare care poate fi gãsitã şi pe urmãtoarea paginã de Internet: www.rroma.ro, www.undp.ro. Se vor respecta cu exactitate formatul cererii de finanţare şi ordinea paginilor.
Cererea de finanţare se completeazã cu atenţie şi cât mai clar posibil pentru a facilita evaluarea sa. Se vor da suficiente detalii pentru a asigura claritatea, în special privind modul în care scopurile proiectului vor fi atinse, avantajele ce vor decurge din acest proiect şi felul în care proiectul propus este relevant pentru obiectivele programului.
Cererile de finanţare scrise de mânã nu vor fi acceptate.
Documentele care însoţesc cererile de finanţare
Cererile de finanţare trebuie însoţite de urmãtoarele documente:
1. copie de pe documentele statutare (înregistrarea legalã) ale organizaţiei solicitante şi ale fiecãrui partener;
2. CV-uri ale coordonatorului de proiect şi ale personalului-cheie implicat în proiect, menţionând poziţia ocupatã de fiecare în implementarea proiectului;
3. detalierea finanţãrii pentru fiecare capitol de buget;
4. declaraţie partenerialã, semnatã de toţi partenerii - în original;
5. documentele de proprietate sau contractele de închiriere pentru acele proiecte care prevãd lucrãri de reparaţii şi/sau renovãri (dacã este cazul) - copie;
6. documente care sã demonstreze angajamentul solicitantului în programele de îmbunãtãţire a situaţiei romilor;
7. plan de afaceri, în cazul în care propunerea de proiect se referã la activitãţi generatoare de venit;
8. proiect tehnic şi copii de pe avizele de construcţie în cazul propunerilor referitoare la reabilitare de micã infrastructurã.
Copii de pe urmãtoarele documente care pot demonstra angajamentul solicitantului în programe de îmbunãtãţire a situaţiei romilor (exemple):
● copii de pe procese-verbale care indicã faptul cã situaţia romilor a fost luatã în considerare în şedinţele oficiale ale consiliilor locale/orãşeneşti/judeţene;
● articole din presa localã care fac referire la iniţiativele autoritãţii locale în soluţionarea problemelor cu care se confruntã comunitãţile de romi;
● rapoarte, studii, analize sau propuneri cu privire la soluţionarea problemelor cu care se confruntã romii din comunitãţile locale.

2.2.2. Unde şi cum se trimit cererile de finanţare

Cererile de finanţare trebuie trimise într-un plic sigilat prin poştã recomandatã, mesagerie expresã sau livrate personal (o confirmare de primire semnatã şi datatã va fi înmânatã la livrare) la adresa indicatã mai jos:
Adresa poştalã: Oficiul pentru Problemele Romilor, Str. Viitorului nr. 14, sectorul 2, Bucureşti.
Cererile de finanţare trimise prin alte mijloace (de exemplu, prin fax sau prin e-mail) ori livrate la alte adrese decât cea menţionatã şi neînregistrate la Oficiul pentru Problemele Romilor nu vor fi luate în considerare.
Cererile de finanţare (formularul de cerere de finanţare şi anexele) trebuie înaintate în original şi în 3 copii.
Pe plic trebuie scris:
- numãrul de referinţã: pentru Programul "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004";
- numele complet al solicitantului, adresa organizaţiei/instituţiei.
Solicitanţii trebuie sã verifice ca cererea de finanţare sã fie completã pe baza listei de verificare din cererea de finanţare.

2.2.3. Data limitã de depunere şi de încheiere a proiectelor

Cererile de finanţare se vor depune în termen de o lunã de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului pentru aprobarea Memorandumului de înţelegere referitor la cofinanţarea şi administrarea Programului "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004" dintre Secretariatul General al Guvernului (S.G.G.) - Departamentul pentru Relaţii Interetnice (D.R.I.) şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (P.N.U.D.). Aceastã datã va fi comunicatã ulterior de cãtre P.N.U.D. şi D.R.I. prin mass-media, precum şi pe cãile oficiale de comunicare ale Guvernului României. Data limitã de încheiere a activitãţilor proiectelor şi de depunere a rapoartelor de activitãţi (narative şi financiare) este 26 noiembrie 2004, ora 16,00.

2.2.4. Informaţii suplimentare

Solicitanţii pot adresa întrebãri prin e-mail, telefon sau prin fax la adresele de mai jos.
- D.R.I.-O.P.R.:
E-mail: plebis.florea@dri.gov.ro; mariana. rovensa@dri. gov.ro; dan.oprescu@dri.gov.ro;
Telefon: 021.211.30.37; 211.51.94; 211.31.33;
Fax: 021.211.51.94
- P.N.U.D.:
E-mail: diana.catana@undp.ro; mirela.iancu@undp.ro
Telefon: 021.201.78.21; 021.201.78.27
Fax: 021.201.78.28
2.2.5. Confirmare de primire

Dupã sesiunea de deschidere a cererilor de finanţare, O.P.R.-D.R.I. va trimite o confirmare de primire cãtre toţi solicitanţii, informându-i asupra numãrului de referinţã al cererii de finanţare primite şi înregistrate, iar ulterior, asupra deciziei Comisiei de evaluare.

2.3. Evaluarea şi selecţia cererilor de finanţare

Cererile de finanţare vor fi examinate şi evaluate de cãtre comisia numitã prin ordin al ministrului pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului.
Numai cererile care îndeplinesc criteriile de eligibilitate vor fi supuse procesului de evaluare.
Toate proiectele solicitanţilor vor fi evaluate conform urmãtoarelor criterii:
1. conformitatea administrativã;
2. calitatea tehnicã;
3. calitatea financiarã;
4. rezultatele aşteptate;
5. continuitatea/sustenabilitatea proiectului;
6. capacitatea şi expertiza managerialã.
O evaluare a calitãţii propunerilor, inclusiv a bugetului propus, va fi efectuatã în conformitate cu criteriile de evaluare din grila de evaluare prevãzutã în continuare în prezenta metodologie.
Informaţii importante:
Notã asupra secţiunii 1 "Relevanţã"
Dacã punctajul total obţinut la secţiunea 1 este mai mic de 28 de puncte (bun), propunerea nu va fi evaluatã mai departe.
Notã privind acordarea punctajului
Criteriile de evaluare sunt împãrţite în secţiuni şi subsecţiuni. Fiecãrei subsecţiuni i se va acorda un punctaj între 1 şi 5, în conformitate cu urmãtoarele reguli: 1 = foarte slab; 2 = slab; 3 = satisfãcãtor; 4 = bun; 5 = foarte bun. Vor fi selectate proiectele care au obţinut cele mai mari punctaje.





───────────────────────────────────────────────────────┬─────────┬─────────────┐
Secţiunea │ Punctaj │ Cerere de │
│ maxim │ finanţare │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
1. Relevanta │ 30 │ │
──────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
1.1 Cât de reievantã este propunerea pentru nevoile │ │ │
şi constrângerile specifice │ 5 │I.1.6(a) │
localitãţii/regiunii vizarte? │ │ │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
1.2 Cât de clar sunt definite şi strategic alese │ │ │
grupurile ţintã? │ 5 │I.1.6(c) │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
1.3 Cât de relevanta este propunerea pentru nevoile │ │ │
grupului ţintã propus? │ 5 │I.1.6(b)(d) │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
1.4 Cât de relevantã este propunerea pentru │ │ │
obiectivele şi pentru una sau mai multe dintre │ 5 │I.1.6(e)(f) │
prioritãţile programului? Notã: un punctaj de 5 │ │ │
(foarte bun) va fi alocat numai în cazul în care │ │ │
propunerea acoperã cel puţin o prioritate │ │ │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
1.5 Cât de coerente, adecvate şi practice sunt │ │ │
activitãţile propuse? │ 5 │I.1.7 │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
1.6 În ce mãsura propunerea conţine elemente specifice│ │ │
care mãresc valoarea, cum ar fi abordãri │ 5 │general │
inovate, modele de buna practicã ? │ │ │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
2. Metodologie │ 25 │ │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
2.1 Cât de coerent este planul general al proiectului?│ 2x5 │I.1.8 │
(Inclusiv pregãtirea pentru evaluare.) │ │ │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
2.2 Cât de satisfãcãtor este nivelul de implicarã şi │ │ │
activitatea beneficiarilor? │ 5 │I.1.8(e) │
Sunt necesare informaţii relevante despre acest │ │ │
aspect. │ │ │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
2.3 Cât de clar şi fezabil este plãnui de acţiune? │ 5 │I.1.9 │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
2.4 În ce mãsurã propunerea conţine indicatori │ │ │
verificabili în mod obiectiv pentru │ 5 │ │
rezultatele proiectuiui? │ │ │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
3. Asigurarea continuitatii proiectului │ 20 │ │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
3.1 In ce mãsurã proiectul va avea un impact │ │ │
tangibil asupra grupurilor ţintã? │ 5 │I.2.1 │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
3.2 In ce mãsurã propunerea conţine posibile efecte │ │ │
multiplicatoare? │ 5 │I.2.2.&I.2.3 │
(Inclusiv posibilitatea replicãrii şi extinderii │ │ │
rezultatelor proiectului, diseminarea │ │ │
informaţiilor) │ │ │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
3.3 În ca mãsurã rezultatele proiectului propus sunt │ │ │
durabile; │ 10 │I.2.4 │
- financiar (cum vor fi finanţate activitãţile │ │ │
dupã încheierea finanţãrii SGG?) │ │ │
- instituţional (Structurile care permit │ │ │
desfãşurarea activitãţilor vor continua │ │ │
sã existe la sfârşitul acestui proiect) │ │ │
- la nivelul politicilor (unde este cazul) (care │ │ │
va fi impactul structural al proiectului - │ │ │
de ex, va conduce la îmbunãtãţirea legislaţiei, │ │ │
a codurilor de conduita, a metodelor ete.?) │ │ │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
4. Bugetul si Eficienta costurilor │10 │ │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
4.1 În ce mãsurã bugetul este clar şi deteliat? │5 │I.3 │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
4.2 În ce mãsurã cheltuielile propuse sunt necesare │ │ │
pentru implementarea proiectului? │5 │I.3 │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
5 Capacitatea si Expertiza Manageriala │15 │ │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
5.1 Cât de satisfãcãtoare este experienţa anterioarã a│5 │II.4.1 │
solicitantului în domeniul managementului de │ │ │
proiect? │ │ │
Notã; dacã solicitantul nu a avut experienţe │ │ │
anterioara de management de proiect │ │ │
punctajul va fi 1. │ │ │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
5.2 Cât de satisfãcãtoare este expertiza tehnicã a │5 │II.4.1 │
solicitantului? │ │ │
(ex. Cunoaşterea problemelor care vor fi abordate)│ │ │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┤
5.3 Cât de satisfãcãtoare este capacitatea actualã de│5 │II.4.2 - In │
management a solicitantului (inclusiv personalul │ │Cerere nu │
echipamentul si abilitatea de a administra │ │exista pct. │
bugetul proiectului)? │ │II.4.2 │
───────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼─────────────┘
Punctajul total maxim │100 │
───────────────────────────────────────────────────────┴─────────┘



2.4. Informaţii referitoare la decizia autoritãţii contractante de a acorda finanţãri nerambursabile

Solicitanţii vor fi informaţi în scris de cãtre O.P.R.-D.R.I. asupra deciziei referitoare la cererea de finanţare. Decizia de a respinge o cerere de finanţare sau de a nu acorda finanţare se va baza pe urmãtoarele motive:
● cererea de finanţare este incompletã sau neconformã cu condiţiile administrative prestabilite;
● solicitantul nu este eligibil în conformitate cu secţiunea 2.1.1;
● proiectul nu este eligibil (propunerea depãşeşte durata maximã permisã, contribuţia solicitatã este mai micã decât suma minimã permisã, în conformitate cu secţiunea 2.1.3, eligibilitatea costurilor);
● relevanţa şi calitatea tehnicã a propunerii sunt considerate mai slabe decât cele ale propunerilor selectate;
● calitatea financiarã a propunerii este consideratã supradimensionatã sau insuficientã;
● activitãţile propuse nu corespund prioritãţilor identificate pentru derularea fondului.
Decizia Comisiei de evaluare de a respinge o cerere de finanţare sau de a nu acorda finanţare este finalã.

2.5. Condiţii aplicabile în faza de implementare a proiectului ulterior deciziei autoritãţii contractante de acordare a finanţãrii

Dupã decizia de selectare în vederea finanţãrii, se va efectua o vizitã de precontractare de cãtre o echipã formatã din reprezentanţi ai D.R.I. şi P.N.U.D., în care se vor evalua capacitãţile manageriale şi tehnice de implementare a proiectelor respective de cãtre autoritãţile locale aplicante. În funcţie de rezultatul acestei analize, beneficiarului i se va propune semnarea unui contract de finanţare cu P.N.U.D., care va fi realizat în concordanţã cu procedurile de contractare ale S.G.G.-D.R.I., precum şi cu regulile şi procedurile P.N.U.D. În cadrul acestui contract având la bazã, dupã caz (vezi secţiunea 2.1.2, eligibilitatea proiectelor, pct. 3), hotãrârile consiliilor locale/orãşeneşti/ judeţene se vor stipula explicit perioada, modalitãţile şi condiţiile administrativ-financiare de derulare a proiectului.
Acest contract va prevedea, în mod special, urmãtoarele drepturi şi obligaţii:
Suma finalã finanţatã
Suma maximã a finanţãrii va fi stipulatã în contract şi va avea la bazã bugetul propus în cadrul cererii de finanţare, dar care va reprezenta doar o estimare a bugetului final. În consecinţã, aceastã sumã devine finalã numai dupã terminarea proiectului şi prezentarea rapoartelor financiare finale şi a auditului financiar, dar neputând depãşi cu mai mult de 5% bugetul iniţial.
Eşecul în realizarea obiectivelor
Dacã beneficiarul nu reuşeşte sã implementeze proiectul în condiţiile asumate şi stipulate în contract, P.N.U.D. îşi rezervã dreptul de a întrerupe plãţile şi/sau de a rezilia contractul.
Contribuţia Secretariatului General al Guvernului prin P.N.U.D. pentru un proiect poate fi redusã, iar în acest caz P.N.U.D. poate solicita returnarea sumelor deja plãtite dacã beneficiarul nu respectã termenii contractuali.
Amendamente la contractul de finanţare şi modificãri în cadrul bugetului
Orice modificare adusã contractului trebuie consemnatã în scris, printr-un amendament, sub formã de act adiţional la contractul original.
Modificãri în cadrul bugetului
Capitolele de buget pot fi modificate faţã de cifrele prevãzute în bugetul iniţial numai dacã sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
1. modificãrile nu afecteazã scopul iniţial al proiectului;
2. impactul financiar este limitat la un transfer în cadrul unui singur capitol de buget sau la un transfer între capitole de buget care implicã o modificare mai micã de 10% a sumei iniţiale a capitolului bugetar. În acest caz, beneficiarul nu poate aplica modificarea fãrã sã informeze P.N.U.D. În toate cazurile, pentru a solicita un amendament la contract, trebuie fãcutã o solicitare în scris cãtre administratorul proiectului, P.N.U.D.
Raportarea
La o lunã dupã primirea primei tranşe de finanţare (avans 30%), beneficiarul va întocmi un raport narativ şi financiar, care trebuie înaintat împreunã cu documentele de platã cãtre P.N.U.D. Un plan de acţiune şi un buget pentru urmãtoarea perioadã de implementare a proiectului trebuie sã însoţeascã rapoartele prezentate pentru plãţile efectuate, condiţie obligatorie pentru efectuarea decontãrilor ulterioare.
La sfârşitul proiectului beneficiarul va trimite un raport final narativ şi financiar cãtre P.N.U.D., însoţit de auditul financiar.
Plãţi
Pentru administrarea financiarã a proiectului, solicitantul are obligativitatea deschiderii unui cont separat pentru proiectul propus.
Plãţile se vor efectua dupã urmãtoarea metodologie:
1. Dupã semnarea contractului, beneficiarul va transmite P.N.U.D. o solicitare de platã în baza cãreia va primi un avans de 30% din finanţare, conform prevederilor art. 4, 5, 6, 9 şi pct. 14 din anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 264/2003 privind stabilirea acţiunilor şi categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor şi limitelor pentru efectuarea de plãţi în avans din fonduri publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
2. Dupã justificarea avansului primit, beneficiarul va angaja cheltuieli în limita bugetului proiectului, cheltuieli pe care le va deconta numai dupã prezentarea documentelor justificative conform primului alineat din paragraful "Raportarea".
3. În situaţia în care beneficiarul a efectuat cheltuieli ce depãşesc avansul primit, diferenţa dintre avansul primit şi suma cheltuitã va fi viratã în contul beneficiarului în termen de 10 zile de la efectuarea decontului.
Înregistrãri şi conturi ale operaţiei
Beneficiarul trebuie sã ţinã înregistrãri exacte, periodice, înregistrãri contabile separate şi transparente ale implementãrii proiectului. Beneficiarul trebuie sã pãstreze înregistrãrile timp de 5 ani dupã data de terminare a proiectului.
Auditul
La sfârşitul proiectului beneficiarul va realiza obligatoriu au audit financiar autorizat, care va fi înaintat P.N.U.D. şi D.R.I.
În contract se va stipula posibilitatea efectuãrii unor inspecţii asupra documentelor şi asupra locului de derulare a proiectului de cãtre S.G.G.-D.R.I. şi Curtea de Conturi.
Publicitatea
Proiectul va asigura o vizibilitate corespunzãtoare finanţãrii S.G.G.-D.R.I. în cadrul tuturor rapoartelor şi publicaţiilor realizate atât pe perioada de implementare, cât şi dupã încheierea programului, precum şi în toate evenimentele publice asociate proiectului.

III. Lista anexelor

Anexa A: Cerere de finanţare (format Word)
Anexa B: Buget (de preferat format Excel)

ANEXA A

CERERE DE FINANŢARE

Titlul proiectului


┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
└──────────────────────────────────────────────────────────┘

Iniţiatori (denumirile organizaţiilor/instituţiilor, adresã, telefon/fax, e-mail)
┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
└──────────────────────────────────────────────────────────┘

Anexaţi o listã cu cele mai importante proiecte derulate de organizaţia/instituţia dumneavoastrã.
Durata proiectului (trebuie sã se încadreze în intervalul de timp stabilit)
┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
└──────────────────────────────────────────────────────────┘

Locul de desfãşurare (localitatea, judeţul, cu menţionarea spaţiului selectat)
┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
└──────────────────────────────────────────────────────────┘

Numãr de participanţi (anexaţi lista participanţilor autentificatã prin semnãturã şi ştampilã)
┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
└──────────────────────────────────────────────────────────┘

Coordonatorul proiectului (numele, prenumele, funcţia în cadrul organizaţiei/instituţiei, coordonate de contact: adresã, telefon/fax, e-mail)
┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Semnatura: │
└──────────────────────────────────────────────────────────┘

Anexaţi curriculum vitae.
Persoana împuternicitã statutar sã reprezinte organizaţia/instituţia (numele, prenumele, funcţia în cadrul organizaţiei/instituţiei, coordonate de contact: adresã, telefon/fax, e-mail)
┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Semnatura: │
└──────────────────────────────────────────────────────────┘
L.S.

Observaţie: În cazul în care spaţiul rezervat unei rubrici nu este suficient, continuarea se va face pe o copie a paginii respective, cu numerotarea aferentã.
Grupul-ţintã/beneficiari ai proiectului
┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
└──────────────────────────────────────────────────────────┘

Descrierea proiectului (maximum douã pagini)
┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
└──────────────────────────────────────────────────────────┘

Obiectivele proiectului (obiective generale şi specifice)
┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
└──────────────────────────────────────────────────────────┘

Grupele principale de activitãţi specifice din cadrul proiectului
┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
└──────────────────────────────────────────────────────────┘

Rezultatele aşteptate (inclusiv gradul de mediatizare şi metodele de evaluare)
┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
└──────────────────────────────────────────────────────────┘

Organizaţii/instituţii partenere (în cazul în care acestea existã, se va prezenta aportul lor în conceperea şi desfãşurarea proiectului, aportul financiar urmând a fi prezentat în rubrica de buget)
┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
└──────────────────────────────────────────────────────────┘

ANEXA B

BUGETUL PROIECTULUI
(Pentru achiziţiile de bunuri şi servicii se vor respecta
obligatoriu prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 .)





────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitatea Tipul Suma Contributia Contributia Contributia Obs
cheltu- totala organizatiei/ altor S.G.G/
ielilor institutiei finantatori P.N.U.D.
beneficiare
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────



De preferinţã bugetul se va realiza în format Excel.

ANEXA 2


────────
la memorandumul de înţelegere
──────────────────────────────

GUVERNUL ROMÂNIEI
PROGRAMUL NAŢIUNILOR UNITE PENTRU DEZVOLTARE

ACTIVITĂŢI DE IMPLEMENTARE ŞI MONITORIZARE A STRATEGIEI
PENTRU ÎMBUNĂTĂŢIREA SITUAŢIEI ROMILOR - 2004





┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ Scurtã descriere: │
│ ────────────────── │
│ │
│ Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare va susţine Guvernul │
│ României în eforturile sale de a îndeplini criteriile de aderare │
│ la Uniunea Europeanã, cu privire la mãsura "Sprijin pentru │
│ implementarea şi monitorizarea Strategiei naţionale de îmbunãtãţire │
│ a situaţiei romilor". Acest lucru se va realiza prin oferirea unui │
│ sprijin financiar pentru proiectele locale care respectã │
│ prioritãţile programului de aderare a României la Uniunea Europeanã │
│ şi, de asemenea, care încurajeazã participarea activã a romilor la │
│ viaţa economicã, socialã, culturalã şi politicã a comunitãţii lor. │
│ │
│ Obiectivul general al proiectului este de a produce schimbãri │
│ pozitive în nivelul de trai al comunitãţilor minoritare dezavantajat│
│ din România prin: │
│ 1. îmbunãtãţirea micii infrastructuri din regiunile-ţintã selectate │
│ şi care concentreazã o mare parte a populaţiei de romi; │
│ 2. încurajarea integrãrii sociale şi economice a comunitãţilor │
│ minoritare dezavantajate din România prin oferirea de instruire │
│ profesionalã şi antreprenorialã, precum şi prin programe de │
│ creare a locurilor de muncã în regiunile-ţintã. │
│ │
│ Programul va susţine proiectele de intervenţie derulate pe bazã │
│ de parteneriat de cãtre autoritãţile locale, precum şi de membrii │
│ comunitãţilor de romi. │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



APROBĂRI

Ţara: România
Cadrul de asistenţã pentru dezvoltare acordat României de O.N.U.
Rezultate/Indicatori: Intensificarea creşterii economice naţionale şi reducerea sãrãciei în rândul grupurilor vulnerabile, prin acţiuni susţinute de incluziune socialã şi întãrire a capacitãţii instituţionale, pânã în anul 2009.
Efecte aşteptate/Indicatori: Reducerea sãrãciei şi sprijinirea afirmãrii economice în rândul grupurilor vulnerabile - romi, în special femei din mediul rural, persoane purtãtoare de HIV/SIDA, tineri (inclusiv cei postinstituţionalizaţi) - prin crearea unor locuri de muncã şi realizarea unor intervenţii specifice care sã protejeze şi sã încurajeze incluziunea socialã. (P.N.U.D.)
Rezultate aşteptate/Indicatori:
● crearea locurilor de muncã pentru grupurile dezavantajate prin intermediul lucrãrilor publice, precum şi prin metode de instruire şi consiliere profesionalã;
● înfiinţarea unor centre sociale pentru persoanele cu handicap sau defavorizate din punct de vedere social;
● instruirea personalului administraţiilor locale pentru o bunã implementare a politicilor naţionale de protecţie socialã.
Partenerul de implementare: Departamentul pentru Relaţii Interetnice (D.R.I.)
Parteneri: consilii locale



┌──────────────────────────────────┐┌──────────────────────────────────────────┐
│ ││ Buget USD 1.948.571 │
│ Perioada programului: 2004-2005 ││ Contribuţia la │
│ Rolul programului: Creşterea ││ managementul │
│ economicã si reducerea sãrãciei ││ general al proiectului │
│ Titlul proiectului: Activitãţi de││ (GMS) USD 53.782 │
│ implementare şi monitorizare a ││ Buget total USD 2.002.353 │
│ Strategiei pentru îmbunãtãţirea ││ Resurse alocate: ..... │
│ situaţiei romilor - 2004 ││ ● Guvernul României │
│ Proiect nr.: ││ (D.R.I.) │
│ Durata proiectului: 15 august ││ USD 1.882.353 │
│ 2004 - 15 martie 2005 ││ ● Regular (P.N.U.D.) │
│ Managementul proiectului: ││ USD 120.000 │
│ Execuţie naţionalã ││ ● Alţii: │
│ Întâlnirea Comitetului de ││ ° Donatori ...... │
│ aprobare: ││ ° Donatori ...... │
└──────────────────────────────────┘│ ● Contribuţiile │
│ în naturã ............. │
│ Buget neacoperit: .......... │
│ │
└──────────────────────────────────────────┘

Aprobat de (Guvern): Domnul Cristian Jura, secretar de stat la
Departamentul pentru Relaţii Interetnice
Aprobat de (Parteneri)
Aprobat de (P.N.U.D.): Doamna Soknan Han Jung, reprezentant rezident




PARTEA I
Analiza contextului

Contextul naţional
Reformele politice şi economice iniţiate în România dupã 1990 au fost însoţite de scãderea drasticã a activitãţii economice, precum şi de o creştere bruscã a şomajului şi o scãdere a nivelului de trai. Impactul social al reformei a fost relativ mare în comparaţie cu alte ţãri central- şi esteuropene, datoritã schimbãrilor politice frecvente, lipsei de decizie privind restructurarea economiei, dar şi datoritã incoerenţei politicilor macroeconomice.
Lipsa locurilor de muncã şi nivelul de trai foarte scãzut au afectat în special minoritatea etnicã a romilor. Reducerea activitãţilor economice, precum şi concentrarea romilor în anumite regiuni au dus la apariţia unor zone cu o ratã foarte scãzutã a nivelului de trai în multe localitãţi din România. În ultimii zece ani, rata şomajului în rândul romilor a crescut în mod sistematic, acest grup contribuind la menţinerea nivelului crescut al lipsei locurilor de muncã pe termen lung.
În multe oraşe din România cartierele de romi s-au transformat treptat în ghetouri autentice. În ultimii 40 de ani aceste cartiere au devenit suprapopulate, situaţia s-a înrãutãţit drastic din 1990, când mulţi romi şi-au vândut apartamentele de la bloc şi s-au întors la rudele lor din cartierele de romi. Este cazul multor romi migraţi în zonele rurale, datoritã lipsei unui loc de muncã care sã le permitã sã-şi acopere cheltuielile administrative. La acest aspect a contribuit şi faptul cã mediul de viaţã era neprietenos şi deseori ostil.
Infrastructura tehnicã, adeseori inexistentã, se aflã într-o stare precarã, în timp ce infrastructura socialã (şcoli, grãdiniţe, unitãţi medicale, magazine, birouri sociale etc.) este necorespunzãtoare sau lipseşte. Datoritã faptului cã multe persoane de etnie romã au domiciliul înregistrat în altã localitate, ei nu beneficiazã de ajutoare sociale, copiii lor nu frecventeazã o şcoalã, iar familiile nu au acces la serviciile sociale.
Acest proiect se adreseazã în mod direct problemelor menţionate mai sus. Prin dezvoltarea infrastructurii tehnice şi sociale din regiunile selectate ale ţãrii, care deţin un mare procent al populaţiei minoritare dezavantajate, proiectul va crea condiţii pentru integrarea socioeconomicã a grupurilor-ţintã.
Evitarea discriminãrii ulterioare a romilor se va realiza printr-o implementare a proiectului corespunzãtoare. Astfel, se vor urma "Principiile directoare" stabilite de U.E., O.S.C.E. şi Consiliul Europei, care menţioneazã cã " toţi paşii din cadrul procesului de rezolvare a situaţiei locuinţelor romilor vor fi dezvoltaţi astfel încât identitatea lor etnicã şi culturalã sã fie conservatã".
Contribuţia P.N.U.D.
Veriga lipsã din politicile de integrare a romilor o constituie pregãtirea şi ocuparea profesionalã a acestora, aceste date fiind posibile conform unui studiu realizat de P.N.U.D. şi Organizaţia Internaţionalã a Muncii (OIM). Gradul de ocupare profesionalã a romilor în România este mai mic decât cel al populaţiei la nivel naţional. Implicarea femeilor de naţionalitate romã pe piaţa muncii este deosebit de redusã - procentul acestora fiind de 4 ori mai mare decât la nivel naţional. Participarea lor economicã este parţial limitatã din cauza lipsei de calificare profesionalã.
Experienţa P.N.U.D.
P.N.U.D. este o organizaţie puternic implicatã în îmbunãtãţirea oportunitãţilor de dezvoltare a grupurilor vulnerabile. Raportul regional de dezvoltare umanã, publicat de Biroul regional P.N.U.D., Cum sã eviţi capcana dependenţei , aratã cã indicele de dezvoltare umanã pentru romii din România este cel mai scãzut din întreaga regiune. În acest context, integrarea socialã, ca unul dintre domeniile-cheie de acţiune ale P.N.U.D. România, are ca scop ameliorarea oportunitãţilor de dezvoltare pentru romi, urmãrind creşterea nivelului de trai pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare ale mileniului.
Proiectul propus va juca un rol foarte important în acest sens.
În trecut, P.N.U.D. România a organizat un seminar privind îmbunãtãţirea situaţiei romilor în România, precum şi alte proiecte în vederea creşterii nivelului de trai, având drept ţintã comunitãţile de romi (credit union, microîntreprinderi, centre de dezvoltare comunitarã etc.). În acest sens P.N.U.D. România reprezintã un partener de încredere al Guvernului, sprijinindu-l în eforturile sale de implementare a Strategiei naţionale de îmbunãtãţire a situaţiei romilor, date fiind bunele relaţii şi experienţa în colaborare cu autoritãţile locale/centrale şi organizaţiile societãţii civile.
P.N.U.D. România a lansat recent raportul "HIV/SIDA şi romii din Europa Centralã şi de Est", pregãtindu-se sã lanseze raportul privind finanţãrile programelor pentru comunitãţile de romi: "Cartea albã - Finanţãri pentru comunitãţile de romi din România".
Raportul "HIV/SIDA şi romii din Europa Centralã şi de Est" reprezintã primul studiu de acest gen, abordând problematica HIV/SIDA şi rãspândirea ei în rândul romilor din Europa Centralã şi de Est. Ca atare, raportul constituie un prim pas necesar pentru centralizarea unor informaţii despre problematica socialã complexã generatã de fenomenul HIV/SIDA în rândul populaţiei vulnerabile şi marginalizate. Viziunea de ansamblu susţinutã de acest raport serveşte ca bazã pentru cercetãri suplimentare vizând o evaluare competentã şi empiricã a HIV/SIDA, precum şi a minoritãţii rome în Europa Centralã şi de Est.
Raportul vizeazã 4 ţãri din regiune: România, Bulgaria, Republica Moldova şi Slovacia, selectate în urma consultãrii cu Biroul regional P.N.U.D. Bratislava. Principalele recomandãri propuse de raport sunt privite din prisma paşilor necesari în vederea reducerii unor probleme principale confruntate de romii din Europa Centralã şi de Est. Se prevede ca toate eforturile şi programele sã fie implementate prin parteneriate depline şi cu participarea activã a romilor.
Iniţiativa P.N.U.D. de a elabora "Cartea albã Finanţãri pentru comunitãţile de romi din România" adaugã un plus de informaţie în literatura de specialitate, confirmând interesul agenţiilor O.N.U. din România pentru ameliorarea situaţiei romilor. Aceastã publicaţie îşi propune sã prezinte activitãţile realizate pânã în prezent în aceastã direcţie, prin descrierea tuturor proiectelor/programelor propuse în beneficiul comunitãţilor de romi, precum şi a instituţiilor/organizaţiilor naţionale şi internaţionale care au fost implicate în finanţarea acestora.
Ca structurã, Cartea albã conţine patru pãrţi.
Prima parte furnizeazã o sintezã a principalelor date referitoare la situaţia romilor din România.
Cea de-a doua parte prezintã principalele instituţii finanţatoare, precum şi programele şi proiectele din cadrul acestora, însoţite de descrieri succinte şi de prezentãri ale principalelor obiective propuse.
Principalele studii referitoare la comunitãţile de romi, finanţate de instituţiile menţionate în partea anterioarã, vor fi detaliate în capitolul al treilea al lucrãrii, urmând ca ultima parte sã prezinte concluziile şi recomandãrile formulate pe baza discuţiilor formale şi informale cu liderii romilor, oficiali ai Guvernului, reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale, instituţii finanţatoare, membri ai comisiilor interministeriale/comitetelor de sprijin, precum şi alţi actori interesaţi în formularea politicilor publice pentru romi.
Proiectul în curs de desfãşurare, "Centru de sprijin social pentru comunitãţile de romi", îşi propune dezvoltarea unui centru-pilot care sã furnizeze servicii integrate comunitãţilor de romi într-un cadru coerent bazat pe principii de dezvoltare durabilã. Se preconizeazã cã proiectul va conduce la o creştere a gradului de dezvoltare economicã şi socialã pentru comunitãţile de romi din localitatea propusã (Mãrãşeşti, judeţul Vrancea), cu accent sporit asupra categoriei care include femeile şi copiii, dar şi pe îmbunãtãţirea stãrii de sãnãtate a întregii comunitãţi şi adoptarea unui comportament adecvat pentru o viaţã mai sãnãtoasã.
Impactul estimat al proiectului rezidã în creşterea nivelului de trai al romilor din mai multe comunitãţi, prin replicarea modelului din alte ţãri şi în România. În vederea extinderii proiectului se preconizeazã colaborarea P.N.U.D. cu parteneri naţionali şi internaţionali.

PARTEA a II-a
Strategia

Strategia naţionalã
Îmbunãtãţirea situaţiei romilor continuã sã fie un obiectiv fundamental pentru politica Guvernului României. Programul de guvernare cuprinde un capitol special în acest sens, dezvoltat mai amplu în <>Hotãrârea Guvernului nr. 430/2001 privind aprobarea Strategiei Guvernului României de îmbunãtãţire a situaţiei romilor. Documentul include un program de implementare şi reprezintã un model de colaborare între Guvern şi organizaţiile neguvernamentale ale romilor. Acest document are la bazã principiile consensualismului, diviziunii sectoriale, descentralizãrii, egalitãţii şi diferenţierii etnice. De asemenea, strategia deţine un rol semnificativ în conceptul politicii de îmbunãtãţire a situaţiei romilor şi urmãreşte sã stimuleze participarea lor la viaţa economicã, socialã, educaţionalã şi politicã. Acest lucru va fi facilitat prin implicarea în programe de dezvoltare comunitarã şi asistenţã sectorialã, precum şi prin derularea unor programe de prevenire a discriminãrii sociale şi instituţionale. Implementarea strategiei este planificatã pe durata a 10 ani (2001-2010).
Strategia a fost dezvoltatã cu participarea reprezentanţilor ministerelor responsabile, precum şi cu lideri şi reprezentanţi ai romilor de la numeroase organizaţii neguvernamentale, iar acest fapt reprezintã unul dintre punctele forte ale acestei iniţiative. Direcţiile principale de acţiune ale strategiei sunt: administraţie publicã, locuinţe, securitate socialã, sãnãtate, economie, justiţie şi ordine publicã, protecţia copilului, educaţie, culturã şi culte, comunicare şi participare civicã.
Guvernul României monitorizeazã cu atenţie acţiunile realizate în sprijinul romilor din ultima perioadã, lucru ce a dus la o revizuire a strategiei Executivului în aceastã direcţie, dupã cum urmeazã:
- o abordare integratã a dezvoltãrii comunitare: toate intervenţiile se vor adresa întregii comunitãţi, chiar dacã aceasta este mixtã din punct de vedere etnic; oricum se va acorda prioritate comunitãţilor unde prezenţa romilor este semnificativã;
- se vor extinde abordãrile multidisciplinare/ multisectoriale: intervenţiile sectoriale s-au dovedit a nu avea impactul scontat, fapt care a condus la concluzia cã o abordare mai cuprinzãtoare a modului de implementare a proiectelor ar duce la crearea unor parteneriate mai puternice între toţi actorii implicaţi la nivel local în problematica romilor;
- prioritizarea intervenţiilor cu rezultate concrete: toate programele ar trebui sã producã o îmbunãtãţire vizibilã a situaţiei comunitãţilor de romi, o atenţie crescutã fiind acordatã pregãtirii profesionale, generãrii de venituri, reabilitãrii de (micã) infrastructurã, dezvoltãrii unor centre comunitare etc.

Obiectivele generale ale proiectului:
● îmbunãtãţirea condiţiilor de viaţã ale comunitãţii minoritare dezavantajate din România prin extinderea şi reabilitarea infrastructurii publice din zonele-ţintã cu o mare concentrare a populaţiei minoritare etnice dezavantajate;
● integrarea socialã şi economicã a comunitãţilor minoritare dezavantajate prin implementarea de politici active pe piaţa muncii în zonele-ţintã;
● îmbunãtãţirea bunelor relaţii interetnice prin conservarea identitãţii etnice a comunitãţilor minoritare şi prin construirea unei infrastructuri sociale în zonele-ţintã;
● sprijinirea implementãrii Strategiei naţionale de îmbunãtãţire a situaţiei romilor.

Obiectivele specifice ale proiectului:
1. implementarea planului de acţiune al strategiei prin susţinerea iniţiativelor dezvoltate de autoritãţile locale şi instituţiile publice locale în parteneriat cu reprezentanţi ai comunitãţilor de romi;
2. realizarea unei evaluãri exacte a intervenţiilor menite sã îmbunãtãţeascã situaţia romilor dupã 1996 din România şi evaluarea durabilitãţii rezultatelor lor.

Tipuri de activitãţi:
1. activitãţi generatoare de venit (AGV);
2. activitãţi de reabilitare a infrastructurii mici;
3. construirea de locuinţe sociale şi/sau renovarea de locuinţe;
4. achiziţia terenurilor agricole şi cultivarea acestora.

PARTEA a III-a
Organizarea şi conducerea proiectului

Principalul partener guvernamental va fi Departamentul pentru Relaţii Interetnice/Oficiul pentru Problemele Romilor, dar şi alte instituţii guvernamentale locale, beneficiare ale granturilor. P.N.U.D. se va asigura cã existã o modalitate de abordare participativã a comunitãţilor de romi, astfel încât acestea sã fie implicate activ în implementarea proiectelor la toate nivelurile. Scopul este de a dezvolta activitãţi complementare celor realizate de alte organizaţii în cadrul comunitãţii.
Proiectul se bazeazã pe o strânsã colaborare între instituţiile guvernamentale centrale, autoritãţi locale, organizaţii neguvernamentale şi P.N.U.D., care vor fi parteneri implicaţi direct în implementarea proiectului, cu roluri şi responsabilitãţi clar definite.
Proiectul va fi implementat conform procedurii P.N.U.D. de execuţie naţionalã. Agenţia de execuţie a proiectului va fi Departamentul pentru Relaţii Interetnice (D.R.I.). D.R.I. va desemna un director de proiect care va urmãri atingerea obiectivelor proiectului în conformitate cu prezentul document. Întâlnirile vor fi realizate lunar între reprezentanţii P.N.U.D. şi directorul de proiect.
Proiectul va fi implementat de P.N.U.D. în strânsã colaborare cu D.R.I. Echipa proiectului va fi implicatã în activitãţile curente de organizare, conducere şi monitorizare ale proiectului inclusiv, în activitãţile formale şi informale de monitorizare (vizite în teren, comitete de evaluare, rapoarte narative şi financiare). D.R.I. va fi responsabil de pregãtirea Termenilor de referinţã pentru activitãţile proiectului inclusiv, pentru evaluarea proiectului (evaluare finalã şi parţialã). Personalul D.R.I. din Bucureşti, dar şi experţii regionali ai D.R.I. se vor implica activ în soluţionarea problemelor apãrute pe parcursul implementãrii proiectului.
Echipa proiectului şi managerul de proiect vor fi selectaţi de cãtre o comisie formatã din reprezentanţi ai D.R.I. şi P.N.U.D. şi vor fi contractaţi de cãtre P.N.U.D. De preferat, aceştia vor fi selectaţi dintre persoanele cu experienţã în derularea de proiecte similare cu finanţare de la U.E. Echipa proiectului va lucra în strânsã colaborare cu personalul D.R.I. pentru a asigura comunicarea zilnicã şi întãrirea capacitãţii echipei D.R.I. Echipa proiectului şi managerul de proiect vor rãspunde în faţa P.N.U.D. pentru realizarea la timp a rezultatelor proiectului. Echipa proiectului va fi alcãtuitã din:
● 3 coordonatori regionali de proiect;
● 2 supervizori tehnici (construcţii şi activitãţi antreprenoriale);
● 1 sociolog, expert în dezvoltare comunitarã, care va acţiona ca mediator;
● 1 administrator;
● 1 secretar.
Managerul de proiect va fi responsabil de realizarea proiectului, conform graficului activitãţilor, bugetului, obiectivelor generale şi specifice, aşa cum sunt ele prevãzute în prezentul document. Managerul de proiect va lua decizii pentru a asigura buna desfãşurare a proiectului. Orice dificultãţi majore vor fi soluţionate în colaborare de cãtre P.N.U.D. şi D.R.I. De asemenea, managerul de proiect va pregãti raportul anual de activitate şi îl va înainta spre aprobare partenerilor menţionaţi mai sus.
Managerul de proiect şi echipa proiectului vor avea urmãtoarele responsabilitãţi care vor fi asumate în strânsã colaborare cu personalul D.R.I.:
● coordonarea activitãţilor zilnice ale proiectului;
● pregãtirea contractelor (personal, consultanţi, contracte de finanţare, echipamente);
● monitorizarea activitãţilor proiectului la nivel local;
● efectuarea tuturor plãţilor în cadrul proiectului;
● administrarea conturilor proiectului;
● pregãtirea şi înaintarea rapoartelor narative şi financiare cãtre D.R.I./S.G.G.;
● organizarea de activitãţi şi evenimente de informare publicã.
În numele P.N.U.D., managerul de proiect va menţine legãtura cu pãrţile implicate în implementarea proiectului la nivel local:
1. autoritãţile locale şi centrale;
2. partenerii finanţatori;
3. organizaţiile neguvernamentale ale romilor.
Managerul de proiect va pregãti un plan de lucru în conformitate cu responsabilitãţile fiecãrui partener, stipulate în documentul de proiect, şi în strânsã colaborare cu reprezentanţii P.N.U.D., D.R.I., S.G.G. şi cu coordonatorii regionali de proiect.
Coordonatorii regionali de proiect în colaborare cu reprezentanţii autoritãţilor locale şi ai organizaţiilor neguvernamentale locale ale romilor vor organiza selecţia şi instruirea personalului care va realiza activitãţile din cadrul proiectelor locale. Coordonatorii regionali de proiect vor pregãti rapoarte lunare pe care le vor înainta managerului de proiect la sfârşitul fiecãrei luni.

P.N.U.D.
P.N.U.D. va avea responsabilitatea generalã pentru managementul proiectului şi va cofinanţa acest proiect. P.N.U.D. va fi responsabil de distribuirea fondurilor cãtre autoritãţile locale. Regulile şi regulamentele P.N.U.D. se vor aplica tuturor activitãţilor legate de proiect. P.N.U.D. va pregãti şi va actualiza planurile de lucru şi va folosi propriile mecanisme pentru monitorizare şi evaluare, aşa cum sunt descrise în cele ce urmeazã. P.N.U.D. va folosi propriile mecanisme pentru a analiza situaţia financiarã şi a realiza rapoarte exacte şi de actualitate ale proiectului.
P.N.U.D. va monitoriza implementarea proiectului, asigurând conformitatea cu regulile şi procedurile relevante pentru execuţia la nivel naţional. Cheltuielile din buget şi orice propuneri de modificare a activitãţilor bugetate vor fi analizate şi aprobate de grupul de parteneriat tripartit alcãtuit din P.N.U.D., agenţia de execuţie şi agenţii locali de implementare. Acest grup tripartit se va întâlni cel puţin o datã pe an pentru a analiza progresul proiectului.

PARTEA a IV-a

Monitorizare şi evaluare

Proiectul definit în prezentul document va fi supus procedurilor standard de monitorizare şi evaluare ale P.N.U.D. în conformitate cu manualul de programe al P.N.U.D. În plus, pot fi utilizate alte proceduri de monitorizare şi evaluare cerute de donatori şi parteneri de cofinanţare, în cazul în care procedurile P.N.U.D. nu sunt considerate suficiente.
În cadrul unei întâlniri de lucru proiectul va fi supus în luna decembrie unei revizii realizate de cãtre D.R.I. şi P.N.U.D. Directorul de proiect va prezenta un raport de activitate la fiecare întâlnire de acest gen. Un raport final de activitate va fi pregãtit la încheierea proiectului. Toate rapoartele vor fi pregãtite (in draft) şi distribuite tuturor pãrţilor cu mult timp înainte pentru a permite examinarea lor. Personalul D.R.I. şi al P.N.U.D. vor realiza monitorizarea permanentã a proiectului prin vizite în teren.
În plus faţã de întâlnirile periodice ale partenerilor pentru discutarea rezultatelor intermediare, proiectul va fi supus controalelor financiare obişnuite ale programelor P.N.U.D. implementate conform procedurii de execuţie naţionale (audit anual).

PARTEA a V-a

Contextul legal

Acest document de proiect reprezintã instrumentul la care se face referire în art. 1 din Acordul-standard de asistenţã dintre Guvernul României şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la 23 ianuarie 1991. Proiectul va fi implementat conform regulilor şi procedurilor P.N.U.D.
Urmãtoarele tipuri de modificãri ale acestui document de proiect pot fi fãcute numai cu semnãtura reprezentantului rezident al P.N.U.D., care trebuie sã se asigure cã ceilalţi semnatari ai documentului de proiect nu au nici o obiecţie faţã de modificãrile propuse:
● modificarea sau completarea oricãrei anexe la documentul de proiect;
● modificãri ce nu implicã schimbãri semnificative ale obiectivelor imediate, rezultatelor sau activitãţilor proiectului, dar care sunt cauzate de reorganizarea deja aprobatã a resurselor sau de creşterea costurilor ca urmare a inflaţiei;
● revizii anuale obligatorii care reorganizeazã etapele de distribuire a resurselor aprobate sau reflectã creşterea costurilor pentru experţi ori a altor costuri ca urmare a inflaţiei sau care iau în considerare flexibilitatea agenţiei privind cheltuielile.



Matricea logicã a rezultatelor şi resurselor proiectului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultatul scontat la nivel naţional, aşa cum este el menţionat în
Programul-cadru al resurselor naţionale:
Reforma sistemului de protecţie socialã/stabilirea celor mai
vulnerabile grupuri ale societãţii ca grupuri-ţintã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Indicatorul rezultatului, conform Programului-cadru de rezultate şi
resurse:
Procentul persoanelor sãrace incluse în sistemul de protecţie
socialã/capacitatea crescutã a celor sãraci de a-şi îmbunãtãţi nivelul
de trai
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Domeniul strategic din Programul-cadru de resurse: Accesul la servicii
sociale de bazã şi sisteme pentru managementul riscului şi creşterea
numãrului de locuri de muncã la nivel local şi naţional
TTF Service Line: Servicii sociale de bazã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Strategia de parteneriat: Proiectul presupune o strânsã colaborare cu
D.R.I. Proiectul se bazeazã pe o strânsã colaborare între P.N.U.D.,
D.R.I., autoritãţile locale din judeţele/oraşele selectate şi
organizaţiile neguvernamentale ale romilor recunoscute pentru
rezultatele obţinute în programele de incluziune socialã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Titlul şi numãrul proiectului: Urbanizarea şi dezvoltarea socialã a
regiunilor cu populaţie dominant minoritarã



──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezultate naţionale Rezultate anuale Activitãţi Contribuţii
scontate
────────────────────┼─────────────────────────────┼────────────────┼──────────────────
Rezultat 1 Rezultat anual pentru 2004: Activitatea 1.1 Echipa proiectului
Asigurarea Organizarea activitãţilor Selectarea şi şi personalul.
monitorizãrii de monitorizare şi contractarea D.R.I.
şi evaluãrii evaluare şi elaborarea echipei
permanente a rapoartelor aferente proiectului
proiectului şi pentru
întocmirea activitãţile de
rapoartelor de monitorizare
monitorizare
şi evaluare
────────────────────┼─────────────────────────────┼────────────────┼──────────────────
Rezultat 2 Rezultat anual pentru 2004: Activitatea 2.1 Subcontracte:
Derularea unei Organizarea a cel puţin douã Conferinţe de
campanii conferinţe de presã presã, pregãtirea
de informare şi Elaborarea a cel puţin unei materialelor de
conştientizare a broşuri de prezentare a presã şi a
opiniei publice la proiectului broşurilor de
nivel naţional Rezultat anual pentru 2005: prezentare
şi local şi Organizarea unei conferinţe a proiectului
realizarea unui de presã finale Activitatea 2.2
studiu detaliat al Rezultat anual pentru 2005 Culegerea de date
impactului Lansarea unui raport final despre proiectele
programelor despre proiectele şi şi programele
anterioare având ca programele derulate care s-au adresat
grup-ţintã in sprijinul romilor problematicii
comunitãţile de romi intre 1994-2004 romilor
în România pe
parcursul ultimilor
10 ani
────────────────────┼─────────────────────────────┼────────────────┼──────────────────
Rezultat 3 Rezultat anual pentru 2004: Activitatea 3.1 Subcontracte:
Instruirea membrilor Numãrul de persoane din Identificarea şi
comunitãţii de romi minoritãţile-ţintã, benefi- selectarea
în vederea iniţierii ciare ale serviciilor de persoanelor care
şi administrãrii instruire în iniţierea şi vor beneficia
unei activitãţi administrarea unei afaceri de instruire în
generatoare de Rezultat anual pentru 2005: iniţierea şi
venit; servicii Creşterea numãrului de administrarea
oferite în persoane dintre minoritãţile- unei afaceri,
numeroase ţintã, beneficiare ale prin intermediul
localitãţi serviciilor de instruire în unei campanii
iniţierea şi administrarea de informare
unei afaceri Activitatea 3.2
Organizarea şi
susţinerea
cursurilor
de instruire în
administrarea
unei afaceri
pentru
beneficiarii
electaţi
────────────────────┼─────────────────────────────┼────────────────┼──────────────────
Rezultat 4 Rezultat anual pentru 2005 Activitatea 4.1 Subcontracte:
Achiziţionarea unor Numãr de metri pãtraţi de Identificarea
terenuri agricole teren agricol dat în terenurilor
pentru comunitãţile folosinţã comunitãţilor agricole
dezavantajate de de romi disponibile în
romi cadrul
localitãţilor
beneficiare
Activitatea 4.2
Acordarea
terenurilor
identificate
comunitãţilor
locale de romi
pentru a fi
folosite
Activitatea 4.3
Pregãtire
profesionalã
în activitãţi
agricole şi
sprijin
financiar
acordat
comunitãţilor
de romi
────────────────────┼─────────────────────────────┼────────────────┼──────────────────
Rezultat 5 Rezultat anual pentru 2004: Activitatea 5.1 Subcontracte:
Construirea de Numãrul de metri de reţea de Lansarea
locuinţe alimentare cu apã construiţi licitaţiei,
sociale şi Numãrul de metri pãtraţi de selectarea şi
reabilitarea drumuri construite contractarea
infrastructurii Numãrul de metri de reţea firmelor de
mici în zonele de canalizare construiţi construcţii
cu populaţie Numãrul de locuinţe sociale Activitatea 5.2
majoritarã construite şi dotate Selectarea
de romi prin concurs
şi cntractarea
unor supervizori
independenţi în
domeniul
lucrãrilor de
construcţii
Activitatea 5.3
Asigurarea
monitorizãrii
permanente
a lucrãrilor
de construcţii
şi a creãrii
de locuri de
muncã temporare
────────────────────┼─────────────────────────────┼────────────────┼──────────────────



ANEXA 3

BUGETUL PROIECTULUI

a) Contribuţia S.G.G.


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Tipuri de cheltuieli Suma Suma
(mii lei) (dolari S.U.A.)*)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Servicii contractuale (granturi) 60.000.000 1.764.706
Dezvoltarea capacitãţii instituţionale 4.000.000 117.647
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL: 64.000.000 1.882.353
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



_____________
*) S-a luat în considerare un curs de referinţã mediu de 34.000 lei pentru 1 dolar S.U.A.


b) Contribuţia P.N.U.D.


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Tipuri de cheltuieli Suma**)
(dolari S.U.A.)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Servicii contractuale (granturi) 34.500
Administrare proiect 85.500
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL: 120.000
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



______________
**) Plãţile din contribuţia P.N.U.D se vor efectua în lei la cursul de schimb O.N.U. din ziua plãţii.

TOTAL BUGET: 2.002.353 dolari S.U.A.


___________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016