┌───────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────┐
│ Principiul de reglementare │ Participanţi │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│I. Stabilirea de principii, │ │
│reglementãri şi ghiduri │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│1. Stabilirea principiilor şi │Sã implementeze legislaţia bazatã pe TS-R-1 │
│criteriilor de siguranţã │pentru toate modalitãţile de transport │
│Stabilirea reglementãrilor │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│2. Editarea de ghiduri │Sã utilizeze recomandãrile şi ghidurile AIEA │
│ │(precum: TS-G- │
│ │1.1 şi alte standarde de securitate conexe) ca│
│ │bazã în elaborarea de ghiduri pentru │
│ │transportul intern şi internaţional: │
│ │1. furnizarea reciprocã de ghiduri │
│ │2. alcãtuirea unei liste de subiecte pentru │
│ │ghiduri care necesitã o poziţie comunã (în │
│ │cazul în care o poziţie comunã este oportunã) │
│ │3. colaborarea în sensul elaborãrii de │
│ │ghiduri comune │
│ │4. colaborarea pentru menţinerea unor │
│ │ghiduri comune │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│3. Dezvoltarea şi utilizarea │Sã se utilizeze standardele ISO sau alte │
│standardelor │standarde naţionale echivalente: │
│ │1. schimbul de informaţii privind utilizarea │
│ │standardelor │
│ │2. revizuirea standardelor naţionale │
│ │echivalente referitoare la transportul │
│ │materialelor radioactive (TRAM) │
│ │3. promovarea utilizãrii standardelor comune, │
│ │în cazul în care acestea au efecte mutual │
│ │pozitive │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│4. Colaborarea în sensul │Sã participe activ în activitatea AIEA şi │
│stabilirii de principii, │Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU) pentru │
│reglementãri şi standarde │a stabili şi menţine principii, reglementãri │
│acceptate la nivel │şi standarde acceptate la nivel internaţional │
│internaţional │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│ │De exemplu: │
│ │Legislaţia şi ghidurile aferente ale Uniunii │
│ │Europene (UE) şi statelor membre │
│ │Reglementãrile şi ghidurile AIEA │
│ │Reglementãrile Comisiei Economice pentru │
│ │Europa a ONU (UNECE) │
│ │Standardele ISO şi standardele britanice (BS),│
│ │standardele germane (DIN) │
│ │Criteriile de evaluare │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│II. Stabilirea unui sistem de │ │
│evaluare şi autorizare care sã │ │
│asigure baza pentru operare │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│ │1. Utilizarea unui sistem de evaluare şi │
│ │autorizare pentru transportul materialelor │
│ │radioactive │
│ │2. Schimbul de experienţã de operare, în mod │
│ │regulat │
│ │3. Identificarea celor mai bune practici │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│1. Evaluãri ale siguranţei │1. Schimbul de informaţii dintre participanţi │
│● Necesitatea efectuãrii │privind procesele în desfãşurare pentru │
│evaluãrilor privind siguranţa │evaluãrile privind siguranţa │
│● Necesitatea revizuirii, când │2. Dezvoltarea unui proces comun (sau a unor │
│este cazul, a evaluãrilor │procese reciproc recunoscute) privind │
│privind siguranţa │activitãţi (evaluãri ale siguranţei) care nu │
│ │necesitã autorizarea şi aprobarea coletelor │
│ │de cãtre autoritãţile competente │
│ │3. Stabilirea şi utilizarea unui proces comun │
│ │de revizuire a evaluãrilor privind siguranţa │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│2. Sistemul de autorizare │1. Schimbul de informaţii referitoare la │
│● Necesitatea cererilor de │activitãţi care necesitã cereri de │
│autorizare │autorizare/aprobare în vigoare │
│● Eliberarea autorizaţiilor │2. Dezvoltarea unui proces comun (sau a unor │
│● Stabilirea şi utilizarea unui│procese reciproc recunoscute) între │
│proces de revizuire a │participanţi pentru subiectele care necesitã │
│evaluãrilor şi de eliberare a │autorizarea/aprobarea unilateralã/ │
│autorizaţiilor │multilateralã │
│● Modificarea sau retragerea │3. Stabilirea şi utilizarea unui proces comun │
│autorizaţiilor, dupã caz │pentru activitãţile care necesitã autorizarea/│
│ │aprobarea unilateralã/multilateralã │
│ │4. Revizuiri periodice (comune sau reciproc │
│ │recunoscute) ale proceselor de autorizare │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│3. Ghidul pentru cereri de │1. Schimbul reciproc de ghiduri pentru │
│autorizare │cererile de autorizare │
│● Asigurarea de ghiduri privind│2. Revizuirea conformitãţii ghidurilor cu │
│redactarea cererilor de │procesele comune de autorizare (II.2) │
│autorizare │3. Colaborarea în vederea elaborãrii unui │
│● Motivarea respingerii │ghid, reciproc recunoscut, compatibil cu un │
│cererilor de autorizare │proces comun de autorizare (II.2) │
│ │(Ghidul comun al solicitanţilor) │
│ │4. Colaborarea în vederea elaborãrii şi │
│ │menţinerii unui ghid comun pentru cereri, dacã│
│ │acesta este util │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│4. Aprobarea sistemelor de │1. Schimbul reciproc de informaţii privind: │
│asigurare a calitãţii │● cerinţele pentru sistemele de asigurare a │
│ │calitãţii │
│ │● procesul de audit privind asigurarea │
│ │calitãţii │
│ │● procesul de efectuare a testelor-martor, │
│ │fabricarea coletelor şi monitorizarea │
│ │întreţinerii acestora │
│ │2. În baza informaţiilor anterioare şi │
│ │standardelor aplicabile AIEA, sã colaboreze │
│ │în vederea realizãrii unui/unor sistem(e) │
│ │reciproc recunoscut(e) pentru: │
│ │● cerinţele de asigurare a calitãţii │
│ │● procesul de audit │
│ │● testele-martor, fabricarea şi întreţinerea │
│ │coletelor │
│ │3. Colaborarea în sensul realizãrii unui │
│ │cadru pentru efectuarea în comun de: │
│ │● audit │
│ │● teste-martor, fabricarea şi întreţinerea │
│ │coletelor, atunci când este cazul │
│ │● aprobarea sistemelor de asigurare a │
│ │calitãţii │
│ │4. În baza schimbului reciproc de informaţii │
│ │(potrivit paragrafelor I.4.1 şi I.4.2), sã │
│ │se identifice cele mai bune practici şi │
│ │activitãţile în cazul cãrora recunoaşterea │
│ │sau colaborarea este utilã │
│ │De exemplu: │
│ │Evaluarea designului │
│ │Emiterea aprobãrilor │
│ │Auditul programelor de asigurare a calitãţii │
│ │Teste-martor │
│ │Supravegherea procesului de fabricaţie │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│III. Asigurarea siguranţei în │ │
│timpul transportului │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│ │1. Utilizarea unui sistem de asigurare a │
│ │siguranţei în timpul transportului de │
│ │materiale radioactive │
│ │2. Schimbul de experienţã de operare cu │
│ │ceilalţi participanţi şi asociaţi, în mod │
│ │regulat │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│1. Necesitatea gestionãrii │1. Schimbul de informaţii privind pãstrarea │
│siguranţei │documentelor şi a înregistrãrilor │
│● Necesitatea furnizãrii de │2. Identificarea celor mai bune practici │
│informaţii şi/sau de documente │referitoare la pãstrarea documentelor şi a │
│● Necesitatea ca personalul sã │înregistrãrilor │
│fie calificat şi experimentat │3. Implementarea celor mai bune practici │
│în mod corespunzãtor │4. Revizuirea posibilitãţilor de instruire │
│● Necesitatea pãstrãrii │comunã │
│documentelor înregistrate │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│2. Efectuarea de inspecţii │1. Schimbul de informaţii privind modul │
│● Necesitatea unor mãsuri │în care sunt efectuate inspecţiile │
│corective │2. Identificarea celor mai bune practici │
│● Necesitatea notificãrii │ │
│privind ocurenţa unor │ │
│evenimente anormale şi a │ │
│informãrii publicului, atunci │ │
│când este cazul │ │
│● Analiza experienţei de │ │
│operare, determinarea cauzelor │ │
│originare/lecţiilor învãţate │ │
│şi diseminarea informaţiilor │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│3. Necesitatea existenţei unui │1. Schimbul de informaţii privind mãsurile în │
│plan în caz de urgenţã │caz de urgenţã, atunci când este posibil │
│ │2. Identificarea celor mai bune practici │
│ │3. Identificarea domeniilor în care este │
│ │oportunã o abordare armonizatã │
│ │4. Participarea la exerciţii comune │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│4. Aplicarea reglementãrilor │Schimbul de informaţii privind sistemele de │
│ │aplicare a reglementãrilor, când acest lucru │
│ │este posibil: │
│ │● Identificarea celor mai bune practici │
│ │● Identificarea domeniilor în care este │
│ │oportunã o abordare armonizatã │
│ │● Dezvoltarea unei abordãri armonizate, atunci│
│ │când este necesar │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│ │De exemplu: │
│ │Examinarea mãsurilor de întreţinere şi │
│ │reparare │
│ │Monitorizarea operaţiilor de transport │
│ │Acţiuni de aplicare a reglementãrilor │
│ │Investigarea incidentelor │
│ │Planificarea în caz de urgenţã │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│IV. Transparenţa în comunicare │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│Comunicarea directã, la nivel │1. Sã se comunice referitor la transportul │
│înalt, cu Guvernul │materialelor radioactive │
│Comunicarea cu publicul │2. Sã se solicite şi sã se ia în considerare │
│Comunicarea cu cei reglementaţi│recomandãrile altor │
│şi alte pãrţi interesate │participanţi referitoare la comunicarea în │
│Informarea cu privire la │ceea ce priveşte transportul materialelor │
│apariţia unor evenimente │radioactive, dupã caz (atunci când │
│anormale │transportul implicã şi alţi participanţi sau │
│Comunicarea cu alte autoritãţi │asociaţi) │
│de reglementare naţionale din │3. Sã se utilizeze scala INES pentru operaţii │
│cadrul statelor membre │de transport │
│Comunicarea cu organismele de │ │
│reglementare strãine şi cu │ │
│organizaţiile internaţionale │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│ │De exemplu: │
│ │Instruirea şi furnizarea informaţiilor │
│ │Feedbackul cãtre organismele de reglementare │
│ │Informarea/Cooperarea interdepartamentalã │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│V. Menţinerea competenţei │ │
├───────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤
│Asigurarea calificãrii şi │1. Sã se asigure cã personalul care se ocupã │
│experienţei corespunzãtoare a │de transportul materialelor radioactive este │
│personalului │calificat şi experimentat corespunzãtor şi sã │
│Asigurarea de resurse │i se asigure resurse adecvate │
│suficiente │2. Sã sprijine dezvoltarea personalului şi sã │
│ │asigure resursele necesare în timpul │
│ │activitãţii de transport al materialelor │
│ │radioactive │
│ │3. Schimbul de experienţã în mod regulat │
└───────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────────┐
│ Principiul de reglementare │ │
├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────┤
│1. Stabilirea de principii, reglementãri şi ghiduri │ DA │
├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────┤
│2. Stabilirea unui sistem de evaluare şi autorizare care │ │
│sã asigure baza pentru operare │ DA │
├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────┤
│3. Asigurarea siguranţei în timpul transportului │ DA │
├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────┤
│4. Transparenţa în comunicare │ DA │
├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────┤
│5. Menţinerea competenţei │ DA │
└──────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────────┘