ANEXA III.4.B
CERTIFICAT INTERMEDIAR/FINAL ŞI DECLARAŢIE DE CHELTUIELI ŞI
CERERE DE PLATA
COMISIA EUROPEANÃ - ISPA
Certificat intermediar/final şi declaraţie de cheltuieli şi cerere de plata
(De transmis la Unitatea.................a
Directoratului General pentru Politici Regionale
pe canale oficiale)
Denumirea mãsurii:
............................................................................
Memorandum de finanţare nr............ din..................................
Referinta Comisiei (CCI Nr.).....................................
____________________________________________________________________________
CERTIFICAT
Subsemnatul ..........................., reprezentând Fondul Naţional
desemnat de*5) ..................., certific ca toate cheltuielile eligibile
incluse în declaraţia ataşatã, reprezintand contribuţii ale ISPA şi ale
finanţãrii naţionale, au fost plãtite în conformitate cu progresele mãsurii
*5) Indicaţi instrumentul administrativ de desemnare în conformitate cu
Secţiunea III (8) şi (9) din Anexa III.1, cu referinte adecvate şi data.
┌────┬───┬─────┐ ┌─────────┬────────┐
dupã*6): │ │ │ 20 │ în valoare de: │ │ euro │
└────┴───┴─────┘ └─────────┴────────┘
(Suma exactã pana la
doua zecimale)
*6) Data de începere a eligibilitãţii cheltuielilor conform Memorandumului
de Finanţare
Declaraţia de cheltuieli ataşatã, detaliatã pe categorii de cheltuieli, şi
pe mãsura în cazul unui grup de proiecte, acoperã cheltuieli pana la
┌────────┬────┬────────┐
│ │ │ 20... │ (Zz/ll/)
└────────┴────┴────────┘
şi este parte integrala a acestui certificat, la fel ca raportul insotitor
asupra progreselor mãsurii camparat cu planurile/raportul final.
De asemenea, certific ca mãsura face progrese satisfãcãtoare spre finalizare
/a fost încheiatã în conformitate cu obiectivele şi ca informaţiile date în
raportul de progres/raportul final sunt corecte.
Certific, în plus, ca mãsura este în curs de implementare/a fost
implementata în conformitate cu termenii memorandumului de finanţare, în special
în ce priveşte:
(1) Conformitatea cu reglementãrile privind protecţia mediului,
transporturile (inclusiv reţelele trans-europene), concurenta, şi acordarea
contractelor publice (Ghidul practic pentru PHARE, ISPA şi SAPARD);
(2) Aplicarea prodcedurilor de management şi control la mãsura, în special
pentru verificarea realitãţii cheltuielilor reclamate şi execuţia adecvatã a
mãsurii în conformitate cu secţiunea a 4-a şi prevenirea, descoperirea şi
corectarea iregularitatilor, urmãrirea fraudelor şi recuperarea sumele plãtite
nejustificat (anexa nr. III.5).
În conformitate cu secţiunea a XII-a a anexei nr. III.1, documentele
justificative sunt şi vor continua sa fie disponibile pentru o perioada de
minimum 5 ani de la plata finala de cãtre Comisie.
Certific ca:
(1) Declaraţia de cheltuieli este corecta şi rezultatele din sistemele
contabile bazate pe documente justificative verificabile;
(2) Declaraţia de cheltuieli şi cererea de plata iau în considerare orice
recuperare facuta şi dobanda primitã pentru acestea;
(3) Detaliile privind tranzacţiile reailizate sunt înregistrate, acolo unde
este posibil, pe format electronic şi sunt disponibile la cererea departamen-
telor responsabile ale Comisiei.
┌─────────┬─────┬──────────┐
Data │ │ │ 20 │ (zz/ll/)
└─────────┴─────┴──────────┘
Numele cu majuscule,
ştampila şi semnatura autoritãţii competente
Declaraţie de cheltuieli fãcute în cadrul mãsurii*7)
-----
*7) Pentru decizii asupra unor grupuri de proiecte, cheltuielile trebuie împãrţite pe proiecte, cu excepţia cazurilor când cheltuielile sunt comune grupului, cum e ste cazul asistenţei tehnice şi publicitãţii
Document nr. (CCI cod)
Denumirea mãsurii
Data
┌──────────────┬────────────┬────────────┬────────────┬────────────┬───────────┐
│ Categoria de │ Total │Cheltuielile│ Total │Cheltuielile│Cheltuieli │
│ cheltuieli │cheltuieli │certificate │cheltuieli │ fãcute la │estimative │
│ │ fãcute la │în prezenta │planificate │aceasta data│ necesare │
│ │ data │ declaraţie │ (buget │ca procent │ pentru │
│ │(între...*8 │ │ iniţial) │din bugetul │încheierea │
│ │ şi ....) │ │ │ iniţial │ mãsurii │
│ │ │ │ │ (%) │ │
├──────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
𗈕. Planificare│ │ │ │ │ │
├──────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
𗈖. Studii de │ │ │ │ │ │
│fezabilitate, │ │ │ │ │ │
│proiect │ │ │ │ │ │
├──────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
𗈗. Pregãtirea │ │ │ │ │ │
│şantierului │ │ │ │ │ │
├──────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
𗈘. Clãdiri şi │ │ │ │ │ │
│construcţie │ │ │ │ │ │
├──────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
𗈙. Echipament │ │ │ │ │ │
├──────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
𗈚. Asistenta │ │ │ │ │ │
│tehnica, pre- │ │ │ │ │ │
│gatirea docu- │ │ │ │ │ │
│mentelor de │ │ │ │ │ │
│licitaţie │ │ │ │ │ │
├──────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
𗈛. Altele │ │ │ │ │ │
├──────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
│ TOTAL │ │ │ │ │ │
└──────────────┴────────────┴────────────┴────────────┴────────────┴───────────┘
--------
*8) Data de începere a eligibilitãţii cheltuielilor (semnarea Memorandumului de Finanţare de cãtre Comisie)
Anexa la declaraţia de cheltuieli: recuperari efectuate de la ultima declaraţie de cheltuieli certificatã şi inclusã în prezenta declaraţie de cheltuieli
┌─────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────┐
│Suma ordonatã a fi recuperatã │ │
│ │ │
├─────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│Debitor │ │
│ │ │
├─────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│Data de emitere a ordinului de recuperare │ │
│ │ │
├─────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│Autoritatea care a emis ordinul de recuperare│ │
│ │ │
├─────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│Data recuperãrii │ │
│ │ │
├─────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│Suma recuperatã │ │
│ │ │
└─────────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘
APLICAŢIE PENTRU PLATA INTERMEDIARA/FINALA
Denumirea mãsurii:........................................................
Referinta Comisiei (CCI Nr)..................................
Ca urmare a prevederilor secţiunii a III-a (1) din anexa nr. III.1, subsemnatul (numele cu majuscule, ştampila, poziţia şi semnatura autoritãţii competente), solicit plata sumei de euro.................. ca plata intermediara/ finala*9).
--------
*9) stergeti dacã este cazul
Aceasta aplicaţie îndeplineşte coditiile de admisibilitate deoarece:
Stergeti dacã este cazul
┌───────────────────────────────────────────────────────────┬──────────────────┐
│(a) Raportul asupra progreselor mãsurii în ceea ce priveşte│ - Este inclus │
│ indicatorii fizici şi financiari şi care demonstreaza │ │
│ conformitatea sa cu decizia de acordare a asistenţei, │ │
│ incluzând condiţiile specifice stabilite │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│(b) Ultimul raport de progres/raportul final asupra │ - A fost transmis│
│ implementarii solicitat conform secţiunilor a V-a şi │ - Este inclus │
│ a X-a ale anexei nr. III.1, inclusiv în cel de-al doilea │ │
│ caz detalii privind conformitatea cu Ghidul Practic │ │
│ pentru PHARE, ISPA şi SAPARD │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│(c) Observaţii şi recomandãri fãcute de autoritãţile de │ - S-a acţionat │
│ audit naţionale şi/sau comunitare, în special corectarea │ conform │
│ iregularitatilor banuite sau dovedite │ - Nu s-au fãcut │
│ │ observaţii sau │
│ │ recomandãri │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│(d) Principalele probleme de ordin tehnic, financiar şi │ - Sunt indicate │
│ juridic apãrute şi mãsuri pentru corectarea lor │ - Nici una │
│ │ observata │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│(e) Analiza oricãrei abateri de la planul financiar iniţial│ - A fost │
│ │ transmisã │
│ │ - Este inclusã │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│(f) Mãsuri de publicitate luate în, legatura cu mãsura │ - Sunt indicate │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│(g) Nici una din cheltuielile certificate nu a fost │ │
│ suspendatã conform secţiunii a VIII-a (3) a anexei nr. │ │
│ III.1 │ │
└───────────────────────────────────────────────────────────┴──────────────────┘
Plata trebuie facuta cãtre:
┌──────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────┐
│Beneficiarul: │ │
├──────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│Banca: │ │
├──────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│Cont nr. │ │
├──────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────┤
│Titularul contului │ │
│(dacã este diferit │ │
│de beneficiar) │ │
└───────────┬───────┬──┴───┬──────────┬────────────────────────────────────────┘
Data │ │ │ 20 .... │ (zz/ll/)
└───────┴──────┴──────────┘
Nume cu majuscule, ştampila, poziţia şi
semnatura autoritãţii competente
ANEXA III.4.C
MODEL INDICATIV AL DECLARAŢIEI LA FINALIZAREA MÃSURII*10)
(Secţiunea a 14-a)
---------
*10) În cazul grupurilor de proiecte care sunt subiect al unei singure decizii, declaraţia acoperã grupul de proiecte
Cãtre Comisia Europeanã, Directoratul General pentru Politica Regionala
INTRODUCERE
1. Subsemnatul, ......................(se specifica numele, funcţia şi seviciul), am examinat declaraţia finala de plata pentru .............. (numele şi numãrul de referinta CCI a mãsurii finanţate prin ISPA) şi cererea cãtre Comisie pentru plata finala a sumelor provenite din ajutorul Comunitãţii.
SCOPUL CONTROLULUI
2. Am condus examinarea în conformitate cu prevederile secţiunilor a 14-a5 a 15-a şi a 16-a ale anexei nr. III.4. Am planificat şi executat examinarea în vederea obţinerii unei asigurãri rezonabile ca declaraţia finala de cheltuieli şi solicitarea de plata a sumelor provenite din ajutorul comunitãţii şi raportul final nu conţin declaraţii false, în special în ce priveşte executarea mãsurii*11) în conformitate cu termenii şi condiţiile deciziei şi obiectivele atribuite acesteia. Procedura urmatã şi informaţiile folosite la examinare, inclusiv concluziile verificãrilor efectuate în anii precedenti, se gãsesc în rezumat în raportul atasat.
--------
*11) inclusiv proiectele individuale dintr-un grup de proiecte
OBSERVAŢII
3. Scopul examinãrii de control a fost îngrãdit de urmãtoarele:
(a)
(b)
(c) , etc.
(Indicaţi orice obstacol cu care v-aţi confruntat în timpul examinãrii, de exemplu probleme sistemice, slabiciuni de management, lipsa unui sistem de audit, lipsa documentaţiei justificative, cazurile aflate în proceduri legale, etc; estimati suma cheltuielilor afectate de aceste obstacole şi asistenta Comunitara corespunzãtoare acestora).
4. Examinarea, împreunã cu concluziile altor controale naţionale sau din partea Comunitãţii la care am avut acces, au dezvaluit o frecventa mica/ridicatã (se va indica corespunzãtor; dacã este ridicatã se va explica) a erorilor/neregulilor. Erorile/neregulile au fost rezolvate satisfãcãtor de cãtre autoritãţile responsabile şi nu par sa afecteze suma ajutorului plãtibil de cãtre comunitate, cu urmãtoarele excepţii:
(a)
(b)
(c) , etc.
(Indicaţi erorile/neregulile care nu au fost rezolvate corespunzãtor, şi pentru fiecare caz, posibilul caracter sistemic al acestora şi amploarea problemelor şi mãrimea sumelor de ajutor comunitar care par sa fie afectate de acestea).
CONCLUZII
Fie,
Dacã nu au existat impedimente la examinare, frecventa erorilor depistate este redusã şi toate problemele au fost rezolvate satisfãcãtor:
5.(a) În lumina examinãrii şi a concluziilor altor verificãri naţionale sau comunitare la care am avut acces, opinia mea este ca declaraţia finala de cheltuieli şi raportul final prezintã corect, în toate aspectele materiale, cheltuielile fãcute şi lucrãrile realizate, în concordanta cu prevederile memorandumului de finanţare privind mãsura şi obiectivele sale, şi ca solicitarea facuta Comisiei pentru plata finala a asistenţei comunitare pare sa fie valida.
Sau
Dacã au fost intampinate unele dificultãţi în timpul examinãrii dar frecventa erorilor nu este ridicatã, sau dacã exista probleme care nu au fost rezolvate satisfãcãtor:
5(b) Cu excepţia problemelor la care s-a fãcut referire la punctul 3 de mai sus (şi) a erorilor/neregulilor la care s-a fãcut referire la punctul 4 care par a nu fi fost rezolvate satisfãcãtor şi la care s-a fãcut referire la punctul 4, este opinia mea, bazatã pe examinarea şi pe concluziile altor verificãri naţionale sau din partea Comunitãţii la care am avut acces, ca declaraţia finala de cheltuieli şi raportul final prezintã corect, în toate aspectele materiale, cheltuielile fãcute şi lucrãrile realizate în concordanta cu prevederile memorandumului de finanţare privind mãsura şi obiectivele sale, şi solicitarea facuta Comisiei pentru plata finala a aistentei din partea comunitãţii pare sa fie valida.
Sau
Dacã obstacole majore au fost intampinate în timpul examinãrii sau frecventa erorilor depistate este ridicatã, chiar dacã erorile/neregulile au fost rezolvate satisfãcãtor:
5(c) Din cauza problemelor la care am fãcut referire la punctul 3 (şi) data fiind frecventa ridicatã a erorilor arãtate la punctul 4, nu sunt în poziţia de a exprima o opinie asupra declaraţiei finale de cheltuieli, raportului final şi a solicitãrii facuta Comisiei pentru plata finala a asistenţei din partea comunitãţii.
Data, semnatura
ANEXA III.5
Acord cu privire la neregulile şi la
recuperarea sumelor încasate eronat prin ISPA
Secţiunea 1
Aceasta înţelegere nu trebuie sa afecteze aplicarea în ţara beneficiara a regulilor referitoare la procedurile penale sau cooperarea judiciarã între ţãrile beneficiare sau între Comisie şi ţãrile beneficiare cu privire la problemele penale.
Secţiunea a 2-a
(1) Ţãrile beneficiare trebuie sa comunice Comisiei în 3 luni de la data intrãrii în vigoare a memorandumului de finanţare:
- prevederile stabilite de lege, reglementãrile sau acţiunile administrative pentru aplicantii mãsurilor asistate prin ISPA;
- lista autoritãţilor şi organismelor responsabile cu aplicarea mãsurii, principalele prevederi referitoare la rolul şi funcţionarea acestor autoritãţi şi organisme şi la procedurile pentru aplicarea cãrora sunt responsabile.
(2) Ţãrile beneficiare trebuie sa comunice imediat Comisiei orice amendamente la informaţiile furnizate prin îndeplinirea paragrafului 1.
(3) Comisia trebuie sa studieze comunicãrile fãcute de cãtre ţãrile beneficiare şi trebuie sa le informeze asupra concluziilor pe care intenţioneazã sa le traga din acest moment Trebuie sa rãmânã în contact cu acestea cat este necesar pentru îndeplinirea prevederilor acestei secţiuni.
Secţiunea a 3-a
"Iregularitate" trebuie sa semnifice orice încãlcare a unei prevederi a memorandumului de finanţare, sau a unui act normativ naţional, rezultând dintr-un act sau omisiune a unui operator economic, care are, sau ar avea, ca rezultat prejudicierea bugetului general al comunitãţilor datoritã unei cheltuieli nejustificate.
Secţiunea a 4-a
(1) În timpul celor 2 luni dupã sfârşitul fiecãrui trimestru, ţãrile beneficiare trebuie sa raporteze Comisiei, Oficiului European anti-frauda, orice nereguli care au fost subiectul initierii unor investigaţii administrative sau judiciare.
Pentru aceasta trebuie, pe cat posibil, sa dea detalii privind:
- Detalii privind mãsura asistatã prin ISPA;
- Prevederile care au fost incalcate, natura şi suma cheltuielilor; în cazurile în care nu s-a efectuat nici o plata, sumele care ar fi fost greşit plãtite dacã nu s-ar fi descoperit neregulile, cu excepţia cazurilor când eroarea sau neglijenţa este descoperitã înaintea plãţii şi nu conduce la pedepse administrative sau judiciare;
- Suma totalã şi distribuţia acesteia între diferitele surse de finanţare;
- Perioada în care, sau momentul în care, neregula a fost comisã;
- Practicile folosite pentru comiterea neregulii;
- Felul în care a fost descoperitã neregula;
- Autoritãţile naţionale sau organismele care au întocmit raportul oficial cu privire la nereguli;
- Consecinţele financiare, suspendarea, dacã este ca2ul, a plãţilor şi posibilitãţile de recuperare;
- Data şi sursa primei informaţii care a dus la suspiciunea ca se comite o neregula, data la care a fost întocmit raportul oficial privind neregula, şi unde este cazul, ţara beneficiara şi tertele tari implicate;
- Identitatea oricãror persoane fizice sau juridice implicate, exceptând cazurile în care asemenea informaţii nu au relevanta în combaterea neregulilor din cauza caracterului neregulilor în cauza.
(2) Unde unele din informaţiile menţionate la paragraful 1, şi în particular cele care privesc practicile folosite în comiterea neregulilor şi maniera în care acestea au fost descoperite nu sunt disponibile, ţãrile beneficiare trebuie, pe cat posibil, sa furnizeze informaţiile lipsa când înainteazã Comisiei urmãtoarele raporte trimestriale privind neregulile.
(3) Dacã reglementãrile naţionale prevãd confidenţialitatea investigatiilor, comunicarea informaţiilor trebuie sa fie subiectul unei autorizari din partea unei instanţe judecãtoreşti competente.
Secţiunea a 5-a
Fiecare ţara beneficiara trebuie sa raporteze Comisiei şi, unde este necesar, statelor membre implicate, orice nereguli descoperite sau presupuse a fi existat, atunci când este de temut ca:
- Acestea pot avea foarte rapid repercusiuni în afarã teritoriului sau şi/sau
- Arata ca un nou mal-practice a fost implicat (folosit)
Secţiunea a 6-a
În timpul celor 2 luni dupã sfârşitul fiecãrui trimestru, ţãrile beneficiare trebuie sa informeze Comisia, cu referire la orice alt raport anterior întocmit sub secţiunea a 4-a, despre procedurile instituite ca urmare a neregulilor notificate anterior şi a schimbãrilor importante care rezulta din aceasta, incluzând:
- Sumele care au fost sau se asteapta a fi recuperate;
- Mãsurile interimare luate de ţara beneficiara pentru asigurarea recuperãrii sumelor plãtite greşit;
- Procedurile judiciare sau administrative instituite în vederea recuperãrii sumelor greşit plãtite şi pentru impunerea sancţiunilor;
- Motivele în cazul suspendãrii procedurilor de recuperare; pe cat posibil, Comisia trebuie notificatã înainte de luarea deciziei;
- Orice suspendãri a acuzarilor judiciare.
Ţãrile beneficiare trebuie sa notifice Comisiei asupra deciziilor administrative sau judiciare sau asupra principalelor motive privind suspendarea acestor proceduri.
Secţiunea a 7-a
Dacã nu exista nereguli de raportat în perioada de referinta, ţãrile beneficiare trebuie sa informeze Comisia despre acest lucru în aceeaşi limita de timp stabilitã la paragraful (1) din secţiunea a 4-a.
Secţiunea a 8-a
Atunci când autoritãţile competente din ţara beneficiara decid, la cererea expresã a Comisiei, sa initieze sau sa continue procedurile legale în vederea recuperãrii sumelor greşit plãtite, Comisia poate sa decidã sa ramburseze tarii beneficiare, total sau parţial, costurile legale şi costurile care decurg direct din procedurile legale, la prezentarea probelor documentare, chiar dacã procedurile nu au avut succes.
Secţiunea a 9-a
(1) Comisia trebuie sa pãstreze contacte corespunzãtoare cu ţara beneficiara în scopul suplimentarii informaţiilor furnizate despre neregulile la care se face referire în secţiunea a 4-a, la procedurile menţionate în secţiunea a 6-a şi, în particular, la posibilitatea de recuperare.
(2) Independent de contactele menţionate în paragraful 1, Comisia trebuie sa informeze ţãrile beneficiare atunci când natura neregulii este de asemenea maniera încât sugereaza ca practici similare sau identice pot aparea în alte tari beneficiare.
(3) Comisia trebuie sa organizeze pentru reprezentanţii ţãrilor beneficiare intalniri de informare la nivelul comunitãţii, pentru a examina împreunã cu aceştia informaţiile obţinute conform secţiunilor a 4-a, a 5-a şi a 6-a, şi paragrafului 1 din aceasta secţiune, în special cu privire la invatamintele care trebuie trase în viitor referitoare la nereguli, la mãsurile de prevenire şi la procedurile legale.
(4) La cererea unei tari beneficiare sau a Comisiei, ţãrile beneficiare şi Comisia trebuie sa se consulte în scopul eliminãrii oricãrei fisuri care prejudiciazã interesele Comisiei, care devine evidenta în timpul îndeplinirii prevederilor în vigoare.
Secţiunea a 10-a
Comisia trebuie sa informeze cu regularitate ţãrile beneficiare, în cadrul convenţiei de prevenire a fraudelor, despre ordinul de mãrime al fondurilor implicate în neregulile care au fost descoperite şi despre categoriile de nereguli, împãrţite pe tipuri şi pe sume (valoric).
Secţiunea a 11-a
(1) Ţãrile beneficiare şi Comisia trebuie sa ia toate precautiile necesare pentru a se asigura ca informaţiile pe care le schimba rãmân confidenţiale.
(2) Informaţiile la care se face referire în aceasta înţelegere nu pot fi trimise în particular altor persoane decât celor din ţãrile beneficiare sau din cadrul instituţiilor comunitare care au, conform atribuţiilor lor, acces la acestea, decât dacã ţãrile beneficiare care le furnizeazã au specificat în mod expres aceasta.
(3) Numele persoanelor fizice sau juridice pot fi dezvãluite altor tari beneficiare sau instituţii comunitare numai dacã aceasta este necesarã pentru prevenirea sau pedepsirea unei nereguli sau pentru a stabili dacã o presupusa neregula a avut loc.
(4) Informaţiile comunicate sau obţinute în orice mod, potrivit acestei înţelegeri, vor fi supuse confidenţialitãţii profesionale şi vor fi protejate în acelaşi mod în care informaţii similare sunt protejate de legislaţia nationala a ţãrilor beneficiare care le primesc şi de cãtre prevederile corespondente aplicabile instituţiilor comunitãţii.
În plus, aceste informaţii nu pot fi folosite în alt scop decât cel prevãzut în prezenta înţelegere, decât dacã autoritãţile care le-au furnizat şi-au dat acordul expres, şi cu condiţia ca prevederile în vigoare în ţãrile beneficiare în care se gãseşte autoritatea receptoare sa nu interzicã asemenea comunicare sau folosire.
(5) Paragrafele de la 1 la 4 nu impiedica folosirea, în orice acţiune legalã sau procedura instituitã ulterior pentru neconcordanta cu regulile comunitãţii în domeniul ajutoarelor de preaderare, a informaţiilor obţinute conform acestei înţelegeri. Autoritatea competenta din ţãrile beneficiare care a furnizat aceste informaţii trebuie informatã dinainte de asemenea folosire.
(6) Când o ţara beneficiara notifica Comisia ca o persoana fizica sau juridicã, al cãrui nume a fost comunicat Comisiei conform prezentei înţelegeri, în urma anchetei ulterioare, se dovedeşte a nu fi fost implicata în nici o neregula, Comisia trebuie în continuare sa informeze pe toţi aceia cãrora le-a dezvaluit numele, conform prezentei înţelegeri, asupra acelui fapt. Aceste asemenea persoane nu trebuie, dupã aceea, sa mai fie tratate, în virtutea notificãrilor anterioare, ca persoane implicate în neregula în vedere.
Secţiunea a 12-a
Sumele recuperate trebuie distribuite între ţãrile beneficiare şi Comisie în conformitate cu ratele de cofinantare, proporţional cu cheltuielile deja fãcute de acestea.
Secţiunea a 13-a
Verificãrile pe loc şi inspectiile efectuate pentru protejarea intereselor financiare ale comunitãţii impotriva neregulilor, asa cum sunt definite în secţiunea a 3-a, trebuie pregãtite şi conduse de cãtre Comisie în strânsã cooperare cu autoritãţile competente din ţãrile beneficiare, care vor fi notificate în timp util despre obiectul şi scopul verificãrilor şi inspectiilor menţionate în aceasta anexa, astfel încât autoritãţile sa poatã acorda tot sprijinul necesar. În acest scop, oficialii tarii beneficiare implicate pot participa la verificãrile şi inspectiile pe loc.
În plus, dacã ţara beneficiara implicata doreşte, verificãrile şi inspectiile pe loc pot fi efectuate împreunã de cãtre Comisie şi autoritãţile competente ale tarii beneficiare.
Secţiunea a 14-a
Verificãrile şi inspectiile pe loc trebuie efectuate de cãtre Comisie asupra operatorilor economici, respectiv asupra persoanelor fizice sau juridice, sau asupra altor organisme naţionale cãrora le este atribuitã putere legalã, dacã exista motive sa se creadã ca au fost comise neregularitãţi.
Pentru a facilita efectuarea de cãtre Comisie a acestor verificãri şi inspecţii, operatorilor economici trebuie sa le fie solicitatã o garantare a accesului la premisele, terenul, mijloacele de transport sau alte domenii, folosite în scopuri de afaceri.
Când este strict necesar pentru a stabili unde şi dacã neregulile exista, Comisia poate efectua verificãri şi inspecţii la alţi operatori economici implicaţi, pentru a avea acces la informaţiile pertinente deţinute de aceşti operatori despre faptele care fac subiectul verificãrilor şi inspectiilor pe loc.
Secţiunea a 15-a
(1) Verificãrile şi inspectiile pe loc trebuie efectuate în baza responsabilitãţii şi autoritãţii Comisiei de cãtre oficialii sau alţi angajaţi ai acesteia, împuterniciţi corespunzãtor în baza regulamentelor relevante ale Comisiei şi numiţi de aici înainte "inspectorii Comisiei". Persoanele puse la dispoziţia Comisiei de cãtre ţara beneficiara ca experţi nationali secondanti, pot asista la aceste verificãri şi inspecţii.
Inspectorii Comisiei îşi vor exercita puterea pe baza unei automatii care le atesta identitatea şi poziţia, împreunã cu un document care sa indice subiectul şi scopul verificãrii şi inspecţiei pe loc.
Conform legii comunitare aplicabile, este necesar ca ei sa corespundã regulilor de procedura stabilite de legile tarii beneficiare implicate.
(2) Sub rezerva înţelegerii cu ţara beneficiara, Comisia poate cere asistenta oficialilor din ţãrile beneficiare ca observatori şi poate apela la alte organisme care activeazã sub responsabilitatea sa, sa acorde asistenta tehnica.
Comisia trebuie sa se asigure ca toţi susmentionatii oficiali şi organisme prezintã toate garanţiile cu privire la competenta tehnica, independenta şi respectarea secretului profesional.
Secţiunea a 16-a
(1) Inspectorii Comisiei trebuie sa aibã acces, în aceleaşi condiţii cu inspectorii administraţiei naţionale şi în conformitate cu legislaţia nationala, la toate informaţiile şi documentaţiile despre operaţiile implicate, care sunt necesare pentru desfãşurarea corespunzãtoare a inspectiilor pe loc. Aceştia se pot folosi de toate facilitãţile de inspecţie ca şi inspectorii administraţiei naţionale şi pot copia în particular documentele relevante.
Verificãrile şi inspectiile pe loc pot privi, în particular:
- Registre şi documente profesionale cum ar fi facturi, liste de termene şi condiţii, scapari de plata, declaraţii ale materialelor folosite şi ale muncii efectuate, documente bancare pãstrate de operatorii economici, date computerizate;
- Sistemele şi metodele de producţie, ambalare şi expediere;
- Verificãri fizice privind natura şi cantitatea bunurilor sau operaţiilor finalizate;
- Prelevarea şi verificarea de mostre;
- Progresul lucrãrilor şi investiţiilor pentru care s-a acordat finanţarea şi utilizarea investiţiilor finalizate; Documente contabile şi bugetare;
- Implementarea tehnica şi financiarã a proiectelor subsidiare.
(2) Unde este cazul, este în sarcina tarii beneficiare, la cererea Comisiei, sa ia toate mãsurile de precautie corespunzãtoare, în conformitate cu legislaţia nationala, în special pentru protejarea probelor.
Secţiunea a 17-a
(1) Informaţiile comunicate sau obţinute în orice fel, conform prevederilor acestei anexe, sunt acoperite de secretul profesional şi sunt protejate în acelaşi mod în care informaţiile similare sunt protejate de cãtre legislaţia nationala a tarii beneficiare care le primeşte şi de cãtre prevederile corespondente aplicabile instituţiilor Comunitare.
Asemenea informaţii nu pot fi comunicate altor persoane în afarã celor din instituţiile comunitãţii sau din ţãrile beneficiare a cãror funcţie necesita cunoaşterea lor şi nici nu pot fi folosite de cãtre instituţiile comunitãţii în alte scopuri decât cele de asigurarea unei protecţii eficiente a intereselor financiare ale comunitãţii în toate ţãrile beneficiare. Când o ţara beneficiara intenţioneazã sa folosesca în alte scopuri informaţiile obţinute de oficialii care participa sub autoritatea sa ca observatori la verificãrile şi inspectiile pe loc, trebuie sa ceara aprobarea tarii beneficiare de unde informaţia respectiva a fost obţinutã.
(2) Comisia trebuie sa raporteze în cel mai scurt timp posibil, cãtre autoritãţile competente ale tarii pe teritoriul cãreia au fost efectuate verificãrile şi inspectiile pe loc, despre orice fapt sau suspiciune legatã de o neregula pe care a aflat-o în cursul verificãrii sau inspecţiei pe loc. În orice moment, Comisiei i se va putea cere sa informeze mai sus-menţionatã autoritate despre rezultatele unor asemenea verificãri şi inspecţii.
(3) Inspectorii Comisiei trebuie sa se asigure ca la întocmirea rapoartelor lor se tine seama de cerinţele procedurale specificate în legislaţia nationala a tarii beneficiare implicate. Documentele materiale şi probatoare specificate în secţiunea a 16-a trebuie anexate la rapoartele menţionate. Rapoartele astfel întocmite trebuie sa fie folosite ca probe (admisibile) în procedurile administrative sau juridice ale tarii beneficiare în care folosirea lor se dovedeşte necesarã, în acelaşi mod şi în aceleaşi condiţii ca şi raportele întocmite de inspectorii administraţiei naţionale. Acestea trebuie sa fie subiectul aceloraşi reguli de evaluare ca acelea aplicabile rapoartelor administrative întocmite de inspectorii administraţiei naţionale şi vor avea aceeaşi valoare ca acestea. Când o inspecţie este desfasurata împreunã, inspectorii nationali care au luat parte la operaţie vor fi rugati sa contrasemneze raportul întocmit de cãtre inspectorii Comisiei.
Secţiunea a 18-a
Când operatorii economici la care se face referire în secţiunea a 14-a, se opun unei verificãri sau inspecţii pe loc, ţara beneficiara implicata, actionand în conformitate cu regulile naţionale, trebuie sa acorde inspectorilor Comisiei sprijinul necesar pentru a le permite acestora sa îşi îndeplineascã sarcinile de verificare sau inspecţie pe loc.
Este de datoria tarii beneficiare sa ia toate mãsurile necesare în conformitate cu legislaţia nationala.
ANEXA III.6
Cerinţe privind informarea şi publicitatea
REGULILE PRIVIND DETALIILE ÎNŢELEGERII DE INFORMARE ŞI PUBLICITATE
1. Obiective şi scop
Mãsurile de informare şi publicitate privind asistenta acordatã prin ISPA au ca scop:
- sa mãreascã constientizarea şi transparenta publica fata de activitãţile Comunitãţii Europene;
- sa informeze potentialii beneficiari şi organizaţiile profesionale despre posibilitãţile ISPA;
Informarea şi publicitatea trebuie sa priveasca toate proiectele pentru care ISPA asigura asistenta financiarã. Tinta mãsurilor de informare şi publicitate este de a informa publicul general şi, de asemenea, potentialii beneficiari, inclusiv:
- autoritãţile regionale, locale sau publice;
- partenerii sociali şi economici;
- organizaţiile neguvernamentale;
- operatorii şi promotorii de proiect;
- orice alte pãrţi interesate de oportunitatile oferite de ISPA.
2. Principii generale
Organismele responsabile cu implementarea proiectelor ISPA (denumite aici şi în continuare ca "organisme responsabile") sunt rãspunzãtoare pentru toate mãsurile de publicitate imediate. Publicitatea trebuie condusã în cooperare cu departamentele Comisiei, care vor fi informate de mãsurile luate în acest scop.
Organismul responsabil trebuie sa ia toate mãsurile administrative necesare pentru a asigura aplicarea efectivã a acestor aranjamente şi sa colaboreze cu departamentele Comisiei.
Mãsurile de informare şi publicitate trebuie luate în timp util, imediat dupã ce asistenta ISPA este aprobatã. Comisia îşi rezerva dreptul sa initieze procedura de restrangere, suspendare sau anulare a asistenţei ISPA, dacã ţara beneficiara nu îşi îndeplineşte obligaţiile stabilite în prezenta anexa.
3. Îndrumãri privind activitãţile de informare şi publicitate
În afarã regulilor detaliate stabilite la punctul 4, urmãtoarele principii trebuie aplicate în conformitate cu toate mãsurile de informare şi publicitate:
3.1. Media
Organismul responsabil trebuie sa informeze media în cel mai corespunzãtor mod despre acţiunile cofinantate prin ISPA. Participarea Comunitãţii Europene va fi reflectatã exact în aceste informãri.
Pentru aceasta, lansarea formala a proiectelor şi fazele importante ale implementarii lor vor face subiectul unor mãsuri de informare, în special în mijloacele media regionale (presa, radio şi televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzãtoare cu Delegatiile Comisiei în ţãrile beneficiare implicate.
3.2. Acţiunile de informare
Organizarea acţiunilor de informare cum ar fi conferinţe, seminarii, târguri şi expoziţii legate de implementarea proiectelor parţial finanţate prin ISPA trebuie sa menţioneze explicit participarea Comunitãţii Europene. Trebuie sa se beneficieze de aceasta oportunitate pentru a se expune steagul Comunitãţii Europene în sãlile de conferinţa şi emblema Comunitãţii Europene pe documente. Delegatiile Comisiei în ţãrile beneficiare trebuie sa sprijine, dacã este necesar, organizarea şi desfãşurarea unor asemenea evenimente.
3.3. Material informativ
Publicaţiile (cum ar fi broşuri şi prospecte) despre proiecte sau mãsuri similare trebuie sa conţinã pe coperta o indicaţie clara a emblemei Comunitãţii Europene când se foloseşte şi o emblema nationala, regionala sau localã.
Când publicaţia include o prefata, aceasta trebuie semnatã atât de persoana responsabilã din ţara beneficiara cat şi, din partea Comisiei, de membrul comisiei responsabil sau de cãtre un reprezentant desemnat, pentru a asigura faptul ca participarea Comunitãţii Europene este clara. Aceste publicaţii trebuie sa facã referiri la organismele responsabile pentru informarea pãrţilor interesate.
Principiile sus-menţionate se vor aplica de asemenea şi materialelor audio yizuale sau de pe paginile de internet.
4. Obligaţii ale ţãrilor beneficiare
Informarea şi publicitatea trebuie sa facã obiectul unui şir coerent de mãsuri definite de cãtre organismul responsabil în colaborare cu Comisia, pe durata proiectului. Ţãrile beneficiare trebuie sa se asigure ca reprezentanţii Comisiei, inclusiv Delegatiile sale sunt corect implicate în cele mai importante activitãţi legate de ISPA.
Când proiectele sunt implementate, organismul responsabil trebuie sa ia urmãtoarele mãsuri care sa indice participarea ISPA în proiectele menţionate:
a) Informarea referitoare la proiect
Mãsurile de informare şi publicitate prompte trebuie luate pentru a constientiza publicul general de asistenta acordatã de Comunitatea Europeanã prin ISPA. Organismul responsabil trebuie sa publice conţinutul proiectelor în cea mai adecvatã forma şi sa se asigure ca asemenea documente sunt difuzate cãtre media localã şi regionala şi sa le ţinã la dispoziţia pãrţilor interesate. Mãsurile prompte vor include:
- plãci de avizare ridicate la locul lucrãrilor;
- plãci comemorative permanente pentru infrastructurile accesibile publicului general
ambele fiind instalate în conformitate cu aranjamentele speciale privind informarea pe teren, detaliate mai jos.
b) Informaţii generale referitoare la ISPA
În plus fata de punctul (a), organismul responsabil, împreunã cu coordonatorul naţional ISPA, este responsabil pentru difuzarea regulatã a informaţiilor generale despre asistenta ISPA alocata tarii lor, subliniind implementarea proiectelor şi rezultatele obţinute. Aceasta informare generalã trebuie sa aibã loc cel puţin o data pe an şi sa fie facuta disponibilã Comisiei pentru raportul anual. Informarea va avea forma unor broşuri de interes general, material profesional audio video (de exemplu videoclip) şi conferinţe de înştiinţare la un nivel corespunzãtor. Informarea trebuie sa grupeze proiectele dupã natura lor şi/sau sa se focalizeze pe proiectele de interes relevant. Trebuie actualizatã anual şi transmisã cãtre televiziunile sau posturile de radio naţionale şi regionale, cãtre Comisie şi, la cerere, cãtre alte pãrţi interesate, asa cum sunt definite în paragraful 1.
5. Activitatea comitetelor de monitorizare
- Comitetele de monitorizare trebuie sa se asigure ca exista informaţii adecvate cu privire la activitatea lor. În acest scop, fiecare comitet de monitorizare trebuie sa informeze media, cat de des considera necesar, despre progresul proiectului(elor) pentru care sunt responsabile. Preşedintele va fi responsabil pentru contactele cu media şi va fi asistat de cãtre reprezentanţii Comisiei.
- Pregatirile corespunzãtoare vor fi fãcute de asemenea în colaborare cu Comisia şi cu Delegatiile acesteia în ţãrile beneficiare, atunci când au loc evenimente importante cum ar fi intalniri la nivel înalt sau inaugurari.
- Reprezentanţii Comisiei în comitetele de monitorizare, în colaborare cu organismele responsabile, vor asigura concordanta cu prevederile adoptate privind publicitatea, în special acelea care privesc plãcile de avizare şi plãcile comemorative (vezi prevederile de mai jos).
- Mãsurile de informare şi publicitate şi probele adecvate, cum sunt fotografiile, trebuie sa fie înmânate Preşedintelui de cãtre organismul responsabil. Copii ale unor asemenea materiale vor fi transmise Comisiei.
- Preşedintele Comitetelor trebuie sa înainteze Comisiei toate informaţiile necesare a se avea în vedere la întocmirea raportului anual al acesteia.
6. Prevederi finale
Organismul responsabil poate, în orice moment, sa desfãşoare acţiuni suplimentare pe care le considera necesare.
Acesta trebuie sa consulte Comisia şi sa o informeze despre initiativele pe care le are în asa fel încât Comisia sa poatã participa corespunzãtor la îndeplinirea acestora.
Pentru a facilita implementarea acestor prevederi, Comisia, va putea asigura asistenta adecvatã şi va putea întocmi îndrumãri detaliate.
Mãsuri speciale privind panourile de publicitate şi plãcile comemorative
Pentru a asigura vizibilitatea proiectelor ISPA, ţãrile beneficiare se vor asigura ca sunt îndeplinite urmãtoarele mãsuri de informare şi publicitate:
1. Panourile de publicitate
Plãcile de avizare vor fi ridicate la locul de desfãşurare a lucrãrilor pentru proiectele finanţate prin ISPA. Asemenea plãci de avizare trebuie sa cuprindã un spaţiu rezervat indicaţiilor privind participarea Comunitãţii Europene.
Plãcile de avizare trebuie sa aibã o dimensiune potrivita cu scala operaţiunilor desfãşurate.
Selecţia placii de avizare rezervatã Comunitãţii Europene trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele criterii:
- trebuie sa ocupe cel puţin 50 % din suprafata totalã a placii de avizare;
- trebuie sa poarte emblema standard a Comunitãţii Europene şi sa cuprindã textul urmãtor, asa cum este prezentat în tabelul atasat
Atunci când organismul responsabil nu ridica propria sa placa de avizare care sa anunţe implicarea acestuia în finanţarea proiectului, asistenta acordatã de Comunitatea Europeanã trebuie anunţatã pe o placa de avizare specialã. În asemenea cazuri, prevederile sus-menţionate referitoare la partea Comisiei Europene se aplica prin analogie.
Plãcile de avizare trebuie inlaturate nu mai târziu de 6 luni de la data finalizarii lucrãrilor şi înlocuitã de o placa comemorativa, în conformitate cu prevederile de la punctul 2.
2. Plãcile comemorative
Plãci comemorative permanente trebuie plasate pe teren, şi trebuie sa fie accesibile publicului general. În afarã emblemei Comunitãţii Europene asemenea plãci trebuie sa menţioneze contribuţia Comunitãţii Europene la proiect.
Trebuie folosit textul urmãtor ca model pentru conţinutul cerut:
".Acest proiect a fost cofinantat cu % de cãtre Comunitatea Europeanã. La finalul lucrãrii în...... (se menţioneazã anul), costul total al proiectului a fost de .......... (moneda nationala), şi contribuţia totalã a Comunitãţii Europene a fost de........(moneda nationala)."
= EXEMPLU =
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Titlul proiectului │
│ Localizarea │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ ┌────────────────────────┐ │
│ │Emblema Uniunii Europene│ Finanţat de: │
│ └────────────────────────┘ │
│ Uniunea Europeanã (asistenta) ... euro .... │
│ (moneda │
│ IFI (împrumut) ... euro nationala)│
│ │
│ ...... │
│ (moneda │
│ nationala)│
│ │
│ Autoritatea de implementare: (Ministerul...) │
│ (Agenţia...) │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Beneficiar: (Numele beneficiarului) │
│ │
│ │
│Supervizare şi management: (Numele firmei) │
│ │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Contractant: (Numele contractantului) │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
--------