Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
----------- *) Aprobat de <>Ordinul nr. 874 din 10 mai 2010, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 509 din 22 iulie 2010. Proiectul de Închidere a Minelor, Refacerea Mediului şi Regenerarea Socio-Economicã 2010 Definiţii, abrevieri şi acronime STRATEGIA ANTI-SĂRĂCIE A ROMÂNIEI - S-au stabilit 5 Obiective Strategice pentru realizarea cãrora s-a propus o varietate de mãsuri de reducere a sãrãciei: Eliminarea sãrãciei extreme Eliminarea excluderii sociale grave şi promovarea includerii Dispariţia gradualã a prãpastiei dintre populaţia economicã activã şi cea de pensionari Promovarea coeziunii şi dezvoltãrii sociale Oferirea de condiţii de trai decente şi oportunitãţi de dezvoltare copiilor. SĂRĂCIA - Pentru buna funcţionare, SGM propune definiţia sãrãciei aşa cum este aceasta formulatã în "Raportul de Dezvoltare Mondialã" al Bãncii Mondiale pentru 2000/2001: "experienţa sãrãciei trece dincolo de lipsa materialã şi nivelul scãzut al sãnãtãţii şi educaţiei. Incapacitatea de a influenţa deciziile care afecteazã viaţa unei persoane, felul necorespunzãtor în care trateazã instituţiile de stat, şi impedimentele create de barierele şi normele sociale reprezintã alte dimensiuni ale stãrii generale nesatisfãcãtoare. O alta o reprezintã vulnerabilitatea faţã de şocurile nefavorabile, dezastre naturale, boli şi violenţa personalã". CAPITALUL SOCIAL - Pentru buna funcţionare, SGM a adoptat definiţia Bãncii Mondiale pentru Capitalul Social, ca fiind "instituţiile, relaţiile şi normele care contureazã calitatea şi cantitatea interacţiunilor sociale ale unei societãţi. Din ce în ce mai multe dovezi indicã importanţa vitalã a coeziunii sociale pentru ca societatea sã prospere economic şi pentru durabilitatea dezvoltãrii. Capitalul social nu reprezintã doar suma instituţiilor de la baza unei societãţi - este liantul care le leagã." MICROPROIECTE SOCIALE - microproiecte eligibile pentru finanţare în cadrul componentei Proiectului "Regenerare Socio-Economicã", în concordanţã cu criteriile stabilite în Manualul de Operare al Schemei de Granturi Mici COMITETUL LOCAL DE EVALUARE - Organ consultativ responsabil cu evaluarea microproiectelor depuse în cadrul SGM şi recomandarea spre finanţare cãtre Comitetul de Coordonare al SGM. DMP - Direcţia Management de Proiecte din cadrul ARDDZI, responsabilã cu implementarea SGM DMF - Direcţia Management Financiar MIS - Managementul Sistemului Informaţional ONG - Organizaţie neguvernamentalã În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel: a) acord de grant - actul încheiat între Agenţia Românã pentru Dezvoltarea Durabilã a Zonelor Industriale, în calitate de finanţator, şi primitor, prin care pãrţile convin asupra: (i) obiectului acordului; (ii) drepturilor şi obligaţiilor pãrţilor; (iii) forţa majorã; (iv) valabilitatea şi modificarea acordului; (v) închiderea microproiectului; (vi) soluţionarea neînţelegerilor; (vii) condiţiile de intrare în efectivitate şi alte condiţii; b) ARDDZI - Agenţia Românã pentru Dezvoltarea Durabilã a Zonelor Industriale; c) BIRD - Banca Internaţionalã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare; d) BR - birou regional din cadrul Agenţiei Române pentru Dezvoltarea Durabilã a Zonelor Industriale e) capital social - instituţiile, relaţiile şi normele care contureazã calitatea interacţiunilor sociale ale unei societãţi; f) grant - sumã de bani nerambursabilã, acordatã de ARDDZI unui primitor pentru finanţarea de microproiecte care sã îmbunãtãţeascã condiţiile de viaţã, în special pentru grupurile dezavantajate din localitãţile miniere, cum ar fi: femei, tineri, copii sau bãtrâni, şi sã conducã la creşterea capitalului social în rândul comunitãţilor miniere; g) grupuri ţintã - grupurile dezavantajate reprezentând grupuri de cetãţeni cu capacitate redusã de adaptare la schimbãrile economice şi sociale generate de restructurarea sectorului minier, astfel cum ar fi: femei, tineri, copii sau bãtrâni; h) manual de operare pentru SGM - ansamblul de condiţii şi proceduri ce trebuie urmate de ARDDZI, solicitanţi şi primitori în vederea realizãrii schemei de granturi mici; i) microproiect - documentaţia întocmitã de un solicitant şi transmisã la ARDDZI pentru a fi supusã evaluãrii în vederea obţinerii unui grant; j) MECMA - Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri; k) MFP - Ministerul Finanţelor Publice; l) primitor - solicitantul al cãrui microproiect a fost selectat în procesul de evaluare aprobat şi cu care ARDDZI a încheiat un acord de grant; m) RL - reprezentanţã localã din cadrul Agenţiei Române pentru Dezvoltarea Durabilã a Zonelor Industriale n) solicitant - grupul de iniţiativã format din cetãţeni români din cadrul grupurilor ţintã din zonele miniere, organizaţi şi înfiinţaţi ca persoane juridice în baza <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 40/2000 privind acreditarea agenţiilor de credit în vederea administrãrii fondurilor pentru acordarea de microcredite, organizaţii neguvernamentale înfiinţate în baza <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 246/2005, şi/sau parteneriatul între grupul de cetãţeni şi organizaţia neguvernamentalã, reprezentat de preşedintele CCMSGM; o) zona de operare - lista localitãţilor miniere în care se implementeazã SGM; p) CCP - comitetul de coordonare al Proiectului privind închiderea minelor, refacerea mediului şi regenerarea socioeconomicã; r) SGM - schema de granturi mici - ansamblul de condiţii şi proceduri îndeplinite de un solicitant pentru obţinerea unui grant pentru finanţarea unui microproiect care sã îmbunãtãţeascã condiţiile de viaţã în special pentru grupurile dezavantajate cum ar fi: femei, tineri, copii sau bãtrâni, şi sã conducã la creşterea capitalului social în rândul comunitãţilor miniere, microproiect identificat ca prioritate stabilitã ca urmare a realizãrii proceselor de implicare şi mobilizare a membrilor comunitãţilor şi de planificare strategicã participativã a dezvoltãrii locale, prioritate aprobatã prin hotãrâre a consiliului local; s) personalul responsabil ARDDZI - la nivelul birourilor regionale/reprezentanţelor locale, coordonator regional de program ARDDZI; la nivelul colectivului central: coordonatori de program ARDDZI şi UMP-RSE; coordonatori de evaluare şi monitorizare ARDDZI şi UMP-RSE; şi personal din structura ARDDZI cu responsabilitãţi pentru: resurse umane, economic, juridic, etc; t) planul anual de derulare a schemei - document elaborat anual de ARDDZI, prin personalul responsabil şi care va include (i) planul de acţiuni pentru promovare şi publicitate la nivelul localitãţilor miniere; (ii) planul de instruire a personalului ARDDZI; (iii) planul de implementare; (iv) bugetul operaţional, (v) planul de plãţi pentru fondul destinat granturilor mici şi estimarea plãţilor; (vi) planul de monitorizare, control, raportare şi evaluare; (vii) raportul anual privind implementarea programului; (viii) alte specificaţii; u) CCMSGM - comitetul de conducere a microproiectului - organ de coordonare a implementãrii microproiectului, desemnat de adunarea membrilor persoanei juridice solicitante, compus din preşedinte, specialist tehnic şi specialist economic; INTRODUCERE Acest manual se referã la Schema de Granturi Mici, fiind realizatã de cãtre ARDDZI ca parte a Componentei de proiect "Regenerare Socio - Economicã", parte a proiectului "Închiderea Minelor, Refacerea a Mediului şi Regenerare Socio-Economicã". Obiectivul proiectului este de a întãri capacitatea Guvernului de a realiza reforma sectorului minier prin: Crearea capacitãţii Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri de a închide întreprinderile miniere nerentabile Asigurarea prin ARDDZI a sprijinului pentru comunitãţile miniere şi autoritãţile publice locale în regenerarea socio-economicã a zonelor miniere A. PRINCIPII ŞI GHIDUL SUMAR 1. Denumirea programului Programul se va intitula: "Schema de Granturi Mici" (SGM). 2. Temeiul legal al SGM Temeiul legal al SGM este reprezentat de <>Legea nr. 167/2005 privind ratificarea Acordului de Împrumut dintre România şi BIRD pentru finanţarea proiectului privind Închiderea Minelor, Refacere a Mediului şi Regenerare Socio-Economicã, semnat la Bucureşti, la 28. 01. 2005. Acest manual reglementeazã detaliile privind implementarea SGM de cãtre ARDDZI, conform prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 1060/2005, publicatã în Monitorul Oficial al României partea I, nr. 855 din 22 septembrie 2005 cu modificãrile prevãzute în <>Hotãrârea de Guvern nr. 1556/2009, publicatã în Monitorul Oficial al României partea I, nr. 890 din 18 decembrie 2009 şi cuprinde referiri la activitãţile desfãşurate pentru: a) promovarea SGM la nivel naţional, judeţean şi local; b) consultanţã acordatã asociaţiilor şi comunitãţilor; c) crearea capacitãţii instituţionale la nivelul comunitãţilor prin asigurarea de asistenţã tehnicã şi de pregãtire pentru facilitarea procesului de mobilizare comunitarã şi de dialog între factorii locali pentru a planifica strategia, pentru a identifica şi a selecta microproiectele prioritare; d) finanţarea cheltuielilor operaţionale necesare pentru implementarea SGM; e) elaborarea microproiectelor şi a cererilor de finanţare; f) primirea şi înregistrarea microproiectelor; g) evaluarea şi aprobarea microproiectelor; h) alocarea fondurilor şi efectuarea plãţilor în baza formularelor standard de solicitare a plãţilor; i) monitorizarea, evaluarea şi raportarea; j) anexele însoţitoare. Manualul rãspunde cerinţelor Aquis-ului Comunitar al Uniunii Europene. 3. Obiectivele schemei 3.1. Obiective generale: SGM are urmãtoarele obiective: a) întãrirea capitalului social al comunitãţilor afectate de restructurarea sectorului minier; b) reducerea disparitãţilor sociale în rândul comunitãţilor miniere în scopul atingerii obiectivelor strategiei antisãrãcie a României; c) sprijinirea membrilor grupurilor ţintã în dezvoltarea capacitãţilor lor de a se adapta la schimbãrile sociale şi economice produse de restructurarea sectorului minier. 3.2. Obiective specifice: ● Oferirea de resurse financiare suplimentare pentru grupurile dezavantajate din cadrul comunitãţilor minere, în special copiii, tinerii, femeile şi bãtrânii; ● Reducerea riscului de excludere socialã a copiilor proveniţi din familii cu dificultãţi în vederea asigurãrii unui nivel acceptabil de educaţie la nivel comunitar; ● Îmbunãtãţirea serviciilor educaţionale alternative pentru tinerii din comunitãţile miniere, pentru o mai bunã adaptare la schimbãrile economice şi sociale şi creşterea şanselor pe piaţa forţei de muncã; ● Facilitarea dezvoltãrii capitalului social prin promovarea implicãrii grupurilor comunitare în acţiuni şi activitãţi de dezvoltare comunitarã; ● Consolidarea şi dezvoltarea capacitãţii actorilor ce acţioneazã la nivel local în domeniul dezvoltãrii sociale; ● Facilitarea dezvoltãrii spiritului asociativ prin înfiinţarea de grupuri informale şi/sau organizaţii non profit; ● Încurajarea şi susţinerea dezvoltãrii de parteneriate între comunitãţile locale şi organizaţiile care sprijinã dezvoltarea comunitarã; ● Promovarea activitãţilor tradiţionale locale, promotoare ale menţinerii şi dezvoltãrii spiritului comunitar; ● Crearea unor scheme eficiente şi sustenabile de dezvoltare socialã a comunitãţilor miniere, care sã poatã fi replicate în alte zone ale României; ● Dezvoltarea capacitãţii ARDDZI de a promova programe descentralizate de dezvoltare socialã. 4. Modalitatea de funcţionare a schemei Schema de Granturi Mici (SGM) este implementatã de ARDDZI. Persoanele responsabile din ARDDZI pentru implementarea SGM sunt desemnate prin decizia preşedintelui ARDDZI. SGM se va derula pe perioada de implementare a Proiectului în etape anuale, în limita sumelor alocate prin legea anualã de aprobare a bugetului de stat. Suma alocatã anual va fi repartizatã pe judeţe sau regiuni (grupuri de judeţe) proporţional cu numãrul total al populaţiei din localitãţile din aria de operare a ARDDZI, aşa cum a rezultat din recensãmântul din anul 2002 şi conform alocaţiei bugetare anuale şi a planului anual de derulare a schemei; Pentru implementarea SGM, ARDDZI este autorizatã sã cheltuiascã sume constând în cheltuieli operaţionale adiţionale, conform anexei nr. 1 la acordul de împrumut, ca şi cheltuieli efectuate de ARDDZI, în cadrul pãrţii C.2 din anexa nr. 2 la acelaşi acord pentru implementarea acestuia, incluzând cheltuieli de exploatare a vehiculelor, comunicaţii incluzând telefon şi internet şi costuri de deplasare în ţarã, incluzând diurna şi cazare, conform planului anual de derulare şi a bugetului programului, aprobate de coordonatorul proiectului; Propunerile de microproiecte pentru Schema de Granturi Mici se depun la ARDDZI şi se evalueazã în conformitate cu principiile şi procedurile stabilite prin prezentul manual; ARDDZI va efectua plãţi în tranşe cãtre primitori, în conformitate cu programul anual de derulare a schemei şi cu graficele convenite prin acordurile de grant. Primitorul poate cheltui maximum 5% din valoarea microproiectului pentru costuri operaţionale în legãturã cu implementarea acestuia (exclusiv salarii), conform prevederilor din Anexa N, pct 1.9. Cheltuielile legate de deschiderea şi întreţinerea contului bancar, comisioanele percepute de bãnci la tranzacţiile efectuate, vor fi suportate de beneficiar şi nu pot fi considerate cheltuieli eligibile în cadrul Schemei de Granturi Mici. De asemenea, nu vor fi considerate cheltuieli eligibile cheltuielile legate de protocol. Dupã decontarea integralã a sumelor de cãtre primitori, bunurile sau lucrãrile achiziţionate de aceştia se transferã de la primitor şi se înregistreazã în patrimoniul autoritãţii publice locale din aria localitãţii unde a fost implementat microproiectul fiind înregistrat în inventarul autoritãţii publice respective. ARDDZI cu asistenţa UMP-RSE, vor asigura sinergia dintre Programul de Dezvoltare a Capacitãţilor Comunitãţilor şi celelalte programe ale Subcomponentei de Dezvoltare Localã (Infrastructura localã, SDSCM) prin unificarea mecanismului de identificare a problemelor prioritare. Astfel, o condiţie de bazã pentru înaintarea de cãtre comunitãţi/solicitanţi, a propunerilor de proiecte/subproiecte/microproiecte la programele indicate mai sus va fi planul strategic de dezvoltare socio economicã a comunitãţii elaborat în mod participativ. Propunerile de subproiecte/microproiecte vor fi parte componentã a planului strategic. Totodatã, comunitãţile miniere partenere ale ARDDZI în cadrul implementãrii acestei subcomponente vor beneficia de programe de instruire similarã în vederea dezvoltãrii capacitãţilor lor. Pentru microproiectele din Schema de Granturi Mici (SGM) actorii de bazã responsabili de pregãtirea şi implementarea microproiectelor vor fi: organizaţiile nonguvernamentale care vor manifesta iniţiativa de a implementa microproiecte în numele comunitãţii eligibile şi grupurile de iniţiativã, în parteneriat cu reprezentanţii administraţiei publice locale. La etapa de promovare a SGM, ONG-ul/grupul de iniţiativã, va beneficia de transfer de cunoştinţe şi vor disemina informaţia în comunitate. În acest scop vor fi organizate diferite întruniri cu reprezentanţii grupurilor ţintã la nivel de comunitate sau pe zone de activitate/cartiere unde se vor discuta atât problemele prioritare ale comunitãţii, cât şi procedurile şi obiectivele programului SGM. Planul strategic participativ de dezvoltare socio-economicã a localitãţii va include şi lista de prioritãţi, din care se vor selecta primele 3 propuneri de microproiecte pentru SGM; în etapa de elaborare a planului strategic, comunitatea va beneficia de asistenţã tehnicã din partea firmei selectate în acest scop şi sau/a ARDDZI şi UMP-RSE. Pentru primul an de implementare (faza pilot) se vor primi microproiecte şi de la solicitanţi aparţinând unor comunitãţi care au în pregãtire planuri de dezvoltare strategicã participativã. Aceste microproiecte vor fi evaluate cu punctaj penalizator, în funcţie stadiul identificãrii domeniilor de activitate reprezentând necesitãţi prioritare ale comunitãţii, în cadrul procesului de planificare strategicã participativã. 5. Durata Schemei de Granturi Mici 5.1. SGM se implementeazã pe perioada Proiectului de Închidere a Minelor, Refacere a Mediului şi Regenerare Socio-Economicã. 5.2. Finanţarea SGM se face începând cu intrarea în efectivitate a Acordului de Împrumut, semnarea Acordului de Împrumut Subsidiar cu Ministerul Finanţelor Publice şi în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial a ordinului de aprobare a prezentului manual; 5.3. Derularea SGM prin ARDDZI se face în conformitate cu planul anual de derulare, aprobat de coordonatorul proiectului, ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri. 5.4. ARDDZI va raporta semestrial CCP stadiul implementãrii SGM. 6. Zonele de aplicare a Programului SGM se aplicã în comunitãţile din zona de operare a ARDDZI, aşa cum este definitã în Anexa nr. 2 la Hotãrârea nr. 2 a CCP din 9 noiembrie 2005, prezentatã în anexa nr. 1. 7. Valoarea Grantului SGM Valoarea maximã a grantului SGM (limita finanţãrii) este 60.000 lei (600.000.000 de ROL). 8. Criterii de eligibilitate pentru microproiecte 8.1. Solicitanţi eligibili Accesarea fondului alocat SGM este deschisã în condiţii de egalitate pentru: Organizaţii neguvernamentale şi/sau asociaţiile non - profit înregistrate ca persoane juridice în România şi a cãror membri sunt de cetãţenie românã, constituite conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 246/2005; Grupuri de cetãţeni români din zonele miniere, constituite în baza <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 94/2005; Solicitanţii trebuie sã prezinte documente care sã ateste statutul de persoanã juridicã şi reprezentarea prin comitetul de conducere a microproiectului. Personalul responsabil din cadrul birourilor regionale/reprezentanţelor locale ale ARDDZI va înregistra şi verifica documentele prezentate, informând coordonatorul de program ARDDZI asupra eligibilitãţii solicitantului. 8.2. Solicitanţi neeligibili Nu sunt eligibile persoanele juridice ce se gãsesc într-una din urmãtoarele situaţii: - sunt insolvabile; - se aflã în lichidare judiciarã, voluntarã sau forţatã, s-a introdus împotriva lor o cerere de declarare a falimentului, se aflã în tratative ori fuzioneazã cu creditorii lor, sau a fost desemnat lichidatorul activelor acestora; - plãţile cãtre aceştia, în cadrul altor programe, au fost suspendate în conformitate cu legislaţia româneascã; - s-au dispus mãsuri legale ce pot conduce la pierderea totalã sau parţialã a dreptului acestora de a-şi administra ori dispune de proprietãţile şi/sau bunurile proprii. Declaraţia pe proprie rãspundere a persoanelor juridice se face conform formatului din Anexa 2. 8.3. Microproiecte eligibile Criteriile pentru microproiectele eligibile sunt bazate pe principiile care contribuie la reducerea disparitãţilor sociale, la dezvoltarea capacitãţii membrilor comunitãţilor de se adapta la schimbãrile produse de restructurarea sectorului minier şi întãrirea capitalului social în regiunile miniere, dupã cum sunt descrise în obiectivele generale şi specifice detaliate în secţiunea 3 de mai sus. Principiile programului sunt urmãtoarele: Comunitãţi Eligibile din zona de operare ARDDZI, conform anexei 1. Grupuri prioritare: grupuri vulnerabile sau dezavantajate, cum sunt: copiii, tinerii, femeile şi bãtrânii. Activitãţi eligibile, cuprinse în urmãtoarele domenii de activitate, reprezentând necesitãţi prioritare ale comunitãţii, identificate printr-un proces de planificare strategicã participativã: A.1. Dezvoltarea resurselor umane/promovarea grupurilor vulnerabile sau dezavantajate: - diseminarea informaţiilor, întâlniri, seminarii, training adresat grupurilor vulnerabile; - parteneriate cu actorii locali; - educaţie şi învãţare comunitarã, transfer de experienţã între grupuri sau comunitãţi (modele de succes şi modele de bunã practicã); - reintegrarea în societate a copiilor abandonaţi sau sãraci; - centre de educaţie şi/sau formare, iniţiere, reconversie şi/sau calificare profesionalã. A.2. Întãrirea coeziunii sociale şi reducerea disparitãţilor sociale: - educaţie (îmbunãtãţirea serviciilor de educaţie pentru copiii din zonele miniere, îmbunãtãţirea perspectivelor de angajare, dezvoltarea capacitãţilor de adaptare la schimbãrile sociale şi economice produse de restructurarea sectorului minier); - egalitatea sexelor (promovarea egalitãţii între femei şi bãrbaţi şi întãrirea statutului femeii în societate); - sãnãtate (educaţie sanitarã, îmbunãtãţirea condiţiilor sanitare pentru asigurarea unei asistenţe minime, microproiecte care promoveazã educaţia sanitarã prin sport); - ocrotirea copiilor şi facilitãţi pentru grãdiniţe; - tradiţii şi culturã (activitãţi culturale care vizeazã conservarea, promovarea şi dezvoltarea tradiţiilor); - activitãţi de recreere (centre/locuri de recreere pentru comunitate, care sã încurajeze dezvoltarea de activitãţi comune). A.3. Protecţia şi conservarea mediului, pentru dezvoltarea comunitarã. A.4. Alte activitãţi care sunt în concordanţã cu obiectivele şi principiile programului Schemei de Granturi Mici. Implicarea comunitãţii pentru a dezvolta capitalul social. Solicitanţii trebuie sã demonstreze implicarea comunitãţii şi a beneficiarilor direcţi, pe toatã durata pregãtirii şi implementãrii microproiectului precum şi dupã finalizarea acestuia, pe o duratã de minim 1 an. Mecanismul de întãrire a capacitãţii comunitãţilor se bazeazã pe urmãtoarele principii: învãţare prin acţiune (prin implicarea reprezentanţilor comunitãţii în pregãtirea şi implementarea microproiectelor şi delegarea cãtre aceştia a responsabilitãţilor ce le revin) precum şi instruiri permanente şi asistenţã tehnicã acordatã beneficiarilor pe toatã durata ciclului microproiectului. Solicitanţii vor asigura o contribuţie directã în bani sau naturã (materiale, echipamente, muncã), aceasta trebuind sã reprezinte echivalentul a cel puţin 10% din valoarea grantului SGM. Microproiectele trebuie de asemenea sã fie sprijinite de instituţiile locale precum şi/sau alţi actori comunitari, printr-o scrisoare de sprijin sau un acord partenerial scris care implicã o contribuţie financiarã sau de altã naturã. Microproiectele trebuie sã adauge valoare şi nu sã înlocuiascã finanţarea din responsabilitatea autoritãţilor publice locale şi centrale. Nevoia de Sustenabilitate: Schema încurajeazã dezvoltarea de microproiecte sustenabile care sã ducã la îmbunãtãţirea calitãţii vieţii comunitãţilor beneficiare. Vor fi sprijinite acele propuneri care vizeazã aspectele sociale, culturale şi de mediu ale vieţii. Se încurajeazã microproiectele care demonstreazã sustenabilitatea obiectelor create dupã ce fondurile SGM au fost utilizate şi/sau creazã noi oportunitãţi de angajare. În acelaşi timp, schema încurajeazã: (i) microproiectele care dovedesc interes pentru atragerea de alte fonduri în scopul continuãrii activitãţilor (ori a altora similare) mai departe de ciclul de viaţã al microproiectului SGM şi (ii) microproiectele în implementare, pentru care grantul SGM este integrat în cadrul unui proiect pe care aplicantul îl implementeazã din alte surse. Solicitanţii trebuie sã aibã în vedere, pentru asigurarea sustenabilitãţii obiectelor realizate, urmãtoarele aspecte: - sã încheie un parteneriat cu autoritãţile publice locale, care îşi vor asuma responsabilitatea de a asigura o parte din contribuţia localã. Acordul de parteneriat cu autoritãţile publice locale va fi prezentat ca parte a cererii de finanţare; - sã prezinte planul de asigurare a sustenabilitãţii microproiectului, care va constitui în procesul de evaluare un subcriteriu în acordarea finanţãrii; - sã actualizeze şi sã completeze la finalul microproiectului (ca parte a raportului final) împreunã cu partenerii cu care a colaborat la realizarea lui, planul de asigurare a sustenabilitãţii microproiectului pentru cel puţin un an de la încetarea finanţãrii. - solicitantul va elabora la finalul implementãrii microproiectului un raport final (condiţie menţionatã şi în acordul de grant). Acest raport va analiza rezultatele microproiectului, nivelul atingerii obiectivelor propuse, impactul lui asupra beneficiarilor precum şi asupra comunitãţii în general, nivelul atingerii obiectivelor Schemei de Granturi Mici, lecţiile învãţate în timpul implementãrii microproiectului. De asemenea, raportul final va trebui sã fie însoţit şi de fotografii sau alte mijloace de prezentare, pentru a ilustra etapele de realizare a microproiectului precum şi rezultatele finale ale acestuia. Încurajarea iniţiativelor şi diversitãţii: În decursul procesului de evaluare, microproiectele cu un grad mare de similaritate în ceea ce priveşte scopurile şi obiectivele, vor fi luate în considerare, aşa cum rezultã din lista de prioritãţi stabilitã prin planul strategic de dezvoltare socio-economicã elaborat participativ, ca reprezentând necesitãţile prioritare ale comunitãţii. Un primitor, pentru o comunitate poate beneficia de finanţare din SGM numai o singurã datã pe durata unui an financiar. Numai primitorii dintr-o comunitate care au finalizat cu succes implementarea unui microproiect SGM vor putea aplica pentru obţinerea unui alt grant SGM, iar aplicaţiile lor vor fi evaluate pe baza unor criterii suplimentare (Anexa M) celor utilizate la evaluarea standard a microproiectelor. 8.4. Microproiecte neeligibile 8.4.1. Sunt neeligibile microproiectele implicate într-una dintre urmãtoarele activitãţi: - militare sau conexe; - religioase; - imorale sau jocuri de noroc; - politice; - activitãţi care faciliteazã consumul de alcool sau droguri; - interzise de legislaţia românã în vigoare; - discriminãri, de ordin religios, etnic sau politic; SGM nu va sprijini achiziţiile de terenuri şi clãdiri. 8.4.2. Fondurile SGM primite şi folosite în alte scopuri fãrã primirea aprobãrii ARDDZI, vor fi returnate într-o perioadã de cel mult 12 luni de la finalizarea microproiectului, ca urmare a constatãrilor ARDDZI. 9. Implementarea SGM 9.1. Organizarea şi funcţionarea Schemei de Granturi Mici ARDDZI, în calitate de responsabil pentru implementarea SGM, va proceda la: a) asigurarea personalului necesar pentru management şi administrare numit prin decizie a preşedintelui ARDDZI şi/sau cu sarcini conform fişei postului; b) finanţarea cheltuielilor operaţionale necesare pentru implementarea SGM, conform planului anual de derulare aprobat de coordonatorul proiectului; c) promovarea SGM la nivel naţional, judeţean şi local conform planului de acţiuni elaborat de coordonatorii de program; d) asigurarea consultanţei cãtre solicitanţi privind identificarea grupurilor ţintã, modul de întocmire a microproiectelor şi paşii de urmat pentru obţinerea finanţãrii, prin coordonatorii regionali de program ARDDZI de la nivelul birourilor regionale şi reprezentanţelor locale; e) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare însoţite de microproiecte; f) asigurarea derulãrii procesului de evaluare şi aprobare a microproiectelor; g) încheierea acordurilor de grant conform manualului de operare; h) transferul fondurilor cãtre primitori; i) controlul respectãrii condiţiilor din acordul de grant; j) monitorizarea implementãrii şi evaluarea rezultatelor; k) alte aspecte administrative şi de conducere legate de implementarea SGM; l) mobilizarea autoritãţilor administraţiei publice locale prin promovarea planificãrii strategice participative; m) monitorizarea sustenabilitãţii. 9.2. ARDDZI va stabili un Comitet de Coordonare a Schemei de Granturi Mici pentru asigurarea unei supervizãri a implementãrii SGM. Comitetul de Coordonare al SGM va fi numit prin Ordin al Coordonatorului Proiectului. Autoritatea de aprobare a microproiectelor Aprobarea finalã a microproiectelor rãmâne în responsabilitatea Comitetului de Coordonare al Schemei de Granturi Mici. Comitetul de Coordonare al SGM va fi numit prin Ordin al Coordonatorului Proiectului, prin care se va aproba şi regulamentul de funcţionare a acestuia. Comitetul de Coordonare al SGM va fi format din: ● Preşedintele ARDDZI ● Directorul Direcţiei Management de Proiecte ● Directorul Direcţiei Management Financiar ● Directorul UMP - RSE ● Un reprezentant al societãţii civile (al unui ONG cu reputaţie în România) ● Responsabilul SGM - care asigurã şi secretariatul. Comitetul de Coordonare al SGM va asigura: (i) analiza respectãrii normelor privind legalitatea microproiectelor aprobate în raport cu prevederile din prezentul "Ghid"; (ii) supervizarea implementãrii SGM; (iii) decizia de aprobare a microproiectelor, pe baza recomandãrilor Comitetelor Locale de Evaluare, a responsabilului SGM din cadrul Direcţiei Management de Proiecte din ARDDZI şi în limita fondurilor alocate pentru fiecare judeţ. Deciziile CCMSGM se considerã valabile în cazul în care se întruneşte majoritatea simplã a membrilor. 9.3. Detalii legate de implementarea SGM precum şi modalitãţile de utilizare a fondurilor vor fi detaliate în Ghidul de Implementare, inclus în acest Manual de Operare ca partea B. B. GHIDUL DE IMPLEMENTARE 1. Campania de informare publicã pentru promovarea SGM 1.1. Personalul responsabil ARDDZI va elabora planul de acţiuni al campaniei de informare publicã şi va rãspunde de coordonarea şi derularea campaniei publicitare. 1.2. ARDDZI va cuprinde în strategia de informare publicã şi comunicare acţiuni vizând campania de informare publicã pentru promovarea SGM. 1.3. Promovarea SGM la nivel local va avea în vedere comunitãţile miniere care şi-au exprimat interesul de a participa la programul de creştere a capacitãţilor instituţionale la nivelul comunitãţilor, ţinând cont de diversitatea nevoilor din regiuni precum şi caracteristicile specifice fiecãreia. Etapa de Promovare Nivel naţional Nivel judeţean Nivel local sau comunitar 1.1. Promovarea la nivel naţional Obiectiv: diseminarea informaţiei la nivel naţional pentru asigurarea sprijinului altor actori la procesul de dezvoltare comunitarã prin constituirea de parteneriate şi sinergia proiectelor. Actorii de bazã la nivel naţional care trebuie implicaţi în procesul de dezvoltare localã: Ministerele de rigoare (MECMA, MIMMCMA, MDRL, ANOFM, MAPDR, MMFPS etc.) Organisme finanţatoare ONG-uri naţionale Agenţii de Implementare a Proiectelor Acţiuni desfãşurate pentru promovare la nivel naţional O conferinţã de lansare a proiectului (cu invitarea partenerilor de bazã de la nivel naţional şi a mass media) 2 comunicate de presã în cotidiane de mare tiraj, la interval de 6 luni privind conţinutul şi obiectivele proiectului Discuţii purtate cu potenţialii parteneri şi încheierea unor protocoale de colaborare Participare la mese rotunde organizate de cãtre parteneri Elaborare de materiale publicitare referitoare la programele componentei de regenerare socioeconomicã şi la rezultatele proiectului pilot 1.2. Promovarea la nivel de judeţ Obiectiv: conştientizarea de cãtre administraţia publicã judeţeanã şi de cãtre societatea civilã a importanţei implementãrii Proiectului în zonã şi sporirea gradului ei de implicare în procesul de implementare a Proiectului. Activitãţi desfãşurate pentru promovare la nivel regional: Întâlnire a Preşedintelui ARDDZI cu preşedintele Consiliului judeţean şi Prefectul judeţului şi discutarea principiilor de colaborare. Încheierea unui protocol de colaborare dintre ARDDZI şi administraţia publicã judeţeanã (Consiliul Judeţean şi Prefecturã) privind colaborarea dintre pãrţi. Protocolul de colaborare va fi elaborat de cãtre ARDDZI. Protocolul de colaborare va include responsabilitãţile ARDDZI şi responsabilitãţile pãrţilor la nivel judeţean. Prin protocolul de colaborare se va stabili o persoanã din cadrul fiecãrei instituţii, responsabilã cu menţinerea contactului între pãrţile semnatare. Organizarea unui seminar de lansare a Schemei de Granturi Mici. La seminar vor fi invitaţi reprezentanţi ai autoritãţilor publice locale, reprezentanţi ai ONG-urilor care activeazã în zonele miniere, reprezentanţi ai sectorului asociativ, mass media judeţeanã şi naţionalã. Totodatã, la seminar vor fi invitaţi şi reprezentanţi ai serviciilor descentralizate administraţiei publice judeţene care vor avea legãturã cu implementarea proiectelor. De asemenea, la seminar vor fi invitaţi sã participe şi reprezentanţi ai grupurilor informale care au obţinut finanţare din Schema de Dezvoltare Socialã finanţatã de Departamentul pentru Dezvoltare Internaţionalã al Guvernului Marii Britanii (DFID). 1.3. Promovare la nivel local Obiectiv: diseminarea informaţiilor despre procedurile, obiectivele şi condiţiile proiectului în comunitãţile locale. De asemenea, se va realiza şi diseminarea informaţiilor referitoare la rezultatele şi impactul SDS finanţatã de DFID. Promovarea la nivel local se va face şi în strânsã legãturã cu procesul de planificare strategicã ce se va desfãşura la nivelul comunitãţilor miniere. Grupuri ţintã: ONG-uri locale Grupuri informale, potenţiali aplicanţi pentru obţinerea unui grant SGM Femei Tineri, copii Pensionari Autoritãţile publice locale Alte grupuri dupã necesitate Cine va organiza promovarea la nivel local: Reprezentanţii comunitãţii (ONG-uri şi APL) care au participat la seminarul judeţean, responsabilii din cadrul BR/RL ARDDZI. Modalitãţi de promovare la nivel local: Adunãri generale Discuţii în grupuri Mese rotunde Alte activitãţi orientate spre asigurarea accesului la informaţie (distribuire broşuri, pliante, postere, materiale de informare amplasate în locuri publice, etc.) 2. Consultãri În procesul de stabilire a listei de prioritãţi identificate prin planul strategic de dezvoltare socioeconomicã, ARDDZI va acorda întregul sprijin necesar. Pe parcursul procesului de consultare a comunitãţilor, se va urmãri: - identificarea microproiectelor care au un impact semnificativ asupra comunitãţilor sau asupra anumitor grupuri comunitare; - determinarea impactului asupra capacitãţii de dezvoltare comunitarã; - stabilirea relaţiilor între solicitanţi/primitori implementatori şi beneficiarii direcţi din cadrul comunitãţii; - asistarea aplicanţilor care nu sunt înregistraţi ca persoane juridice sã se constituie în entitate cu personalitate juridicã conform <>OUG nr. 94/2005 în vederea depunerii de microproiecte. Sarcinile birourilor regionale/reprezentanţelor locale ale ARDDZI sunt: a) Promovarea programului Schema de Granturi Mici în cadrul comunitãţilor miniere; b) Consilierea grupurilor, instituţiilor şi a persoanelor interesate etc. (de exemplu condiţii de eligibilitate, proceduri de urmat etc.); c) Distribuirea documentelor de solicitare a finanţãrilor, asistarea solicitanţilor la completarea cererilor şi în procesul de finanţare a microproiectelor; d) Primirea şi verificarea solicitãrilor cu privire la conformitatea şi eligibilitatea acestora; e) Vizitarea amplasamentelor propuse în cadrul microproiectelor în vederea clarificãrii detaliilor microproiectului; f) Înregistrarea cererilor; g) Solicitarea cãtre aplicanţi de a depune împreunã cu cererea de finanţare orice alte documente care sã vinã în sprijinul cererii (date sociologice, referinţe, etc.), documente care ar putea fi solicitate în cadrul şedinţelor de evaluare; h) Întocmirea de rapoarte lunare privind procesul de solicitare şi consultãrile oferite; i) Colectarea şi verificarea documentelor financiare pentru fiecare microproiect, documente care justificã sumele acordate ca finanţare din SGM şi transmiterea solicitãrilor de platã pentru urmãtoarele tranşe cãtre responsabilul de plãţi din cadrul Direcţiei Management Financiar; j) Asigurarea secretariatului tehnic al Comitetelor Locale de Evaluare. Conform cerinţelor, Direcţia Management de Proiecte va avea de asemenea obligaţia de a sprijini procesul de solicitare a finanţãrilor. 3. Procesul de solicitare a Finanţãrilor 3.1. Depunerea cererilor de finanţare 3.1.1. Solicitanţii, prin preşedintele comitetului de conducere a microproiectului, vor depune cererile de finanţare în 5 exemplare la sediul BR/RL al ARDDZI care opereazã în zona unde urmeazã a fi implementat microproiectul. 3.1.2. Termenul limitã de depunere a solicitãrilor pentru şedinţa de evaluare trimestrialã a Comitetului Local de Evaluare va fi anunţat public, prin intermediul materialelor publicitare (afişe, broşuri, pliante, etc.) distribuite de cãtre BR/RL ale ARDDZI precum şi prin intermediul a douã cotidiane de interes naţional şi local. 3.1.3. Nici o cerere nu va fi acceptatã pentru evaluarea curentã dacã aceasta a fost primitã dupã termenul limitã, astfel încât va trebui evaluatã la şedinţa urmãtoare. 3.1.4. Cererile pot fi depuse şi de cãtre o persoanã împuternicitã a solicitantului. 3.1.5. Cererile de finanţare vor fi întocmite în conformitate cu cerinţele cuprinse în acest Manual şi trebuie sã conţinã toate formularele solicitate. Cererea de finanţare trebuie sã cuprindã: Scrisoarea însoţitoare semnatã de reprezentantul solicitantului (formular T1) Descrierea microproiectului (formularele T2 şi T3) Defalcarea cheltuielilor (formularele F1.1 şi F1.2) - detalierea cât mai exactã a valorilor bunurilor, serviciilor, cheltuielilor operaţionale solicitate din SGM, precum şi a contribuţiei proprii a solicitantului Documente privind acordurile parteneriale pe care le-a realizat Documente care sã ateste situaţia juridicã a spaţiilor/terenurilor/clãdirilor ce sunt implicate în derularea microproiectelor SGM (documente privind proprietarul acestora precum şi acordul scris al acestuia privind amenajarea, reabilitarea, sau alte acţiuni ce le implicã direct). Documente privind situaţia contabilã la zi - acolo unde este cazul (cele mai recente documente financiare: balanţã, bilanţ) Solicitantul, în cazul în care a mai beneficiat de un grant SGM, va completa anexa "Informaţii care se vor completa numai de cãtre aplicanţii care au mai beneficiat de un grant SGM" din documentaţia de solicitare a finanţãrii (anexa D) 3.1.6. Cererile se vor completa în limba românã. 3.1.7. Persoana responsabilã din BR/RL al ARDDZI verificã dacã pe dosarele în care s-au depus cererile de finanţare sunt înscrise urmãtoarele date: Numele solicitantului (organizaţie, asociaţie, reprezentant/reprezentanţi); Adresa solicitantului (localitate, judeţ, stradã, nr., etc.); Telefon, fax, email, cod poştal; Numele persoanei care depune documentaţia (codul numeric personal); Numãrul de file al documentelor depuse; Data şi locul şedinţei de evaluare (urmãtoarea şedinţã a CLE). În cazul în care se constatã lipsa acestor informaţii solicitate, persoana care depune documentele de finanţare le va completa. 3.1.8. Persoana responsabilã din BR/RL al ARDDZI va verifica dacã documentaţia primitã este în conformitate cu criteriile de eligibilitate şi va comunica solicitantului rezultatele în prezenţa acestuia/acesteia. 3.1.9. Persoana responsabilã din BR/RL al ARDDZI va înregistra cererile primite în registrul de evidenţã a cererilor (Anexa B). Documentele componente ale cererii de finanţare vor primi un numãr de identificare format din 17 cifre reprezentând: Data depunerii cererii la BR/RL (6 cifre: ziua 2 cifre, luna 2 cifre, anul 2 cifre) urmat de Numãrul biroului regional/reprezentanţei locale a ARDDZI (2 cifre), urmat de Codul SIRUTA al localitãţii unde se va implementa microproiectul (6 cifre), urmat de Numãrul cererii (numãrul microproiectului propus, conform registrului de evidenţã de la BR/RL): (3 cifre) Acest numãr trebuie sã figureze pe toate paginile cererii, data depunerii cererii fiind notatã în momentul înregistrãrii acesteia la BR/RL. 3.1.10. Persoana desemnatã din cadrul BR/RL al ARDDZI va elibera solicitantului o adeverinţã prin care confirmã primirea cererii (a se vedea Anexa E). Adeverinţa cuprinde informaţii privind: Numele persoanei care a primit documentele; Data primirii; Confirmarea cã formularul de verificare a conformitãţii şi eligibilitãţii (Anexa C) a fost întocmit în urma verificãrii cererii, în prezenţa persoanei solicitante; Numãrul de pagini depuse de solicitant; Numãrul din registrul de înregistrare a cererilor; Data stabilitã pentru şedinţa de evaluare localã şi invitaţia ca solicitantul sã fie prezent la aceasta. 3.1.11. Reprezentantul solicitantului va specifica în registrul de evidenţã a cererilor (Anexa B) cã datele înscrise în adeverinţa eliberatã sunt conforme cu realitatea şi va semna pentru primirea acesteia. Responsabilul din cadrul BR/RL va informa solicitantul cã este posibil ca pe parcursul procesului de evaluare (şedinţe CLE, şedinţe ale Comitetului de Coordonare al SGM) sã i se cearã sã ofere informaţii suplimentare pentru clarificare sau detalii financiare despre microproiect. În cazul în care solicitantul nu poate participa la şedinţa de evaluare, informaţiile solicitate vor fi furnizate în scris, trimise prin fax sau înmânate personal cãtre BR/RL, în termen de 5 zile de la data solicitãrii. 3.2. Re-solicitarea finanţãrii În cazul în care o cerere de finanţare a fost respinsã în cadrul şedinţei de evaluare localã sau în cadrul şedinţei de evaluare centralã, solicitanţii au dreptul sã redepunã documentele de solicitare a finanţãrii, acestea fiind reevaluate în cursul urmãtoarei şedinţe de evaluare localã. Un aplicant are dreptul de a redepune cererea de finanţare o singurã datã, dupã îmbunãtãţirea primei propuneri prin respectarea tuturor recomandãrilor şi solicitãrilor formulate în cadrul şedinţelor de evaluare localã sau centralã, aceasta fiind consideratã o cerere nouã. Cererile de finanţare redepuse vor urma aceleaşi proceduri de aplicare şi evaluare. 4. Procesul de Evaluare a Microproiectelor 4.1. Componenţa Comitetului Local de Evaluare Membrii Comitetului Local de Evaluare trebuie aleşi cu cel puţin 30 zile înainte de data efectivã de începere a SGM. Persoanele responsabile din cadrul ARDDZI vor coordona acest proces. Membrii Comitetelor Locale de Evaluare vor participa la sesiuni de instruire organizate de ARDDZI pentru a fi informaţi asupra principiilor şi procedurilor SGM. Un Comitet Local de Evaluare în cadrul SGM va fi alcãtuit din 5 membri: - Un reprezentant al BR/RL al ARDDZI, desemnat sã rãspundã de implementarea la nivel local a SGM; - Un reprezentant al unui ONG care opereazã în aria respectivului BR/RL al ARDDZI şi care acţioneazã în domenii referitoare la problemele copiilor, tinerilor, femeilor sau bãtrânilor; - Un reprezentant al autoritãţilor locale, responsabil(ã) cu problemele copiilor, tinerilor, femeilor sau bãtrânilor; - Un reprezentant al unei organizaţii profesionale a societãţii civile (de exemplu doctor, profesor, preot etc.) cu experienţã adecvatã în concordanţã cu obiectivele generale ale SGM; - Un reprezentant al Consiliului Judeţean din judeţul de reşedinţã al BR/RL al ARDDZI. Reprezentantul BR/RL al ARDDZI responsabil cu implementarea SGM la nivel local va fi numit prin decizia preşedintelui ARDDZI. Reprezentantul ONG-ului precum şi cel al organizaţiei profesionale a societãţii civile va fi selectat de cãtre Comitetul de Coordonare al SGM dintre candidaţii nominalizaţi de cãtre ONG-urile care rãspund invitaţiei publicate în presã de cãtre ARDDZI. Reprezentantul autoritãţilor locale responsabil cu problemele copiilor, tinerilor, femeilor sau bãtrânilor va fi selectat de cãtre Comitetul de Coordonare al SGM dintre candidaţii nominalizaţi de cãtre autoritãţile guvernamentale descentralizate de la nivel judeţean care rãspund invitaţiei fãcute de ARDDZI. Reprezentantul Consiliului Judeţean va fi numit de cãtre Preşedintele Consiliului Judeţean. Un Comitet Local de Evaluare va fi compus din urmãtoarele poziţii, cu drept de vot: - Un preşedinte, ales la prima şedinţã a CLE; - Trei membri; - Un secretar - responsabilul SGM din cadrul biroului regional/reprezentanţei locale a ARDDZI. Preşedintele Comitetului reprezintã Comitetul de Evaluare şi are funcţia de arbitru, prezideazã şedinţele comitetului şi semneazã procesele verbale. Secretarul(a) va fi responsabil(ã) cu pregãtirile în vederea şedinţelor CLE: - Întocmeşte şi distribuie agenda pentru Comitetul Local de Evaluare; - Se asigurã cã orice nelãmuriri din partea solicitantului sau pentru solicitant sunt clarificate; - Viziteazã microproiectele relevante în teren înainte de şedinţa Comitetului Local de Evaluare, pentru verificarea informaţiilor cuprinse în cerere (şi întocmeşte în acest sens un formular de verificare a propunerii de finanţare, conform anexei L); - Se asigurã cã fiecare membru al Comitetului Local de Evaluare primeşte în timp util (cu cel puţin 3 zile înaintea şedinţei CLE) agenda şedinţei, copii ale cererilor şi ale listelor de verificare a conformitãţii şi eligibilitãţii, cât şi o copie a Registrului de evidenţã a cererilor; - Pregãteşte formularul de evaluare pentru microproiectele care îndeplinesc criteriile de conformitate/eligibilitate şi lista cu microproiectele respinse pe baza aceloraşi criterii, pe parcursul perioadei respective. - Elaboreazã minuta şedinţei CLE, pe baza discuţiilor şi deciziilor; - Îndeplineşte orice alte atribuţii administrative necesare. Comitetul de Coordonare al SGM poate înlocui, dupã primirea în prealabil a sesizãrii din partea BR/RL al ARDDZI, orice membru care lipseşte de la trei întruniri consecutive, fãrã sã schimbe structura CLE. În situaţii excepţionale (de ex. sarcini de serviciu, boalã etc.), la cerere şi pentru perioade limitate de timp, orice membru al comitetului de evaluare poate delega responsabilitãţile sale în cadrul comitetului unei alte persoane din cadrul organizaţiei reprezentate, cu aprobarea acesteia şi cu notificarea prealabilã a BR/RL. Cu 5 zile înaintea şedinţei de evaluare, persoana care înlocuieşte un membru al comitetului trebuie sã notifice în scris BR/RL privind delegarea de responsabilitate. 4.2. Şedinţele Comitetelor Locale de Evaluare Şedinţele Comitetului de Evaluare se vor ţine o datã la trei luni, iar data şedinţelor va fi anunţatã public. Solicitantul şi membrii Comitetului de Coordonare a SGM pot participa la şedinţele Comitetului Local de Evaluare; de asemenea, comitetul are dreptul de a invita la şedinţa şi alte persoane cu rol de observatori. Agenda standard a Comitetului Local de Evaluare cuprinde: Evaluarea microproiectelor depuse la BR/RL; Monitorizarea procesului de implementare a microproiectelor şi a rezultatelor acestora; Analiza microproiectelor şi identificarea modalitãţilor de îmbunãtãţire a schemei. Evaluarea microproiectelor ar trebui sã se desfãşoare în douã etape stabilite cu claritate: a) Aprobarea (supervizarea) formularelor de conformitate/eligibilitate completate de cãtre reprezentantul BR/RL al ARDDZI - confirmarea încadrãrii cererii eligibile în lista formularului de conformitate şi eligibilitate; b) Evaluarea (tehnicã şi financiarã) a cererii. În cazul în care Comitetul Local de Evaluare constatã existenţa a mai mult de douã solicitãri cu un grad mare de similaritate în ceea ce priveşte scopurile şi obiectivele, le va analiza separat, într-o sesiune de preevaluare şi vor fi luate în considerare la evaluare numai acelea care se adreseazã necesitãţilor prioritare ale comunitãţii. În cazul în care un solicitant a mai beneficiat de un grant SGM, membrii CLE se vor asigura cã microproiectul finanţat anterior a fost finalizat cu succes (au fost completate informaţiile suplimentare solicitate referitoare la microproiectul derulat anterior, obiectivele stabilite au fost realizate, a fost realizat raportul final al microproiectului, etc.) şi vor evalua noua solicitare şi conform criteriilor de evaluare suplimentare, aflate în anexa M. La sfârşitul etapei de evaluare din cadrul şedinţei, cererile se vor clasifica dupã cum urmeazã: recomandate pentru finanţare, amânate pânã la urmãtoarea şedinţa CLE (clarificãrile cerute şi neobţinute pe parcursul şedinţei CLE), neeligibile şi respinse. 4.3. Conflictul de Interese Înainte de fiecare şedinţã a Comitetului Local de Evaluare, fiecare membru al Comitetului este obligat sã semneze o declaraţie de imparţialitate şi confidenţialitate. Conflictul de interese apare atunci când un Membru al Comitetului are un interes personal într-un microproiect SGM, ceea ce creazã pericolul ca decizia finalã a Comitetului asupra respectivului microproiect sã fie influenţatã. Interesul personal poate fi de naturã directã sau indirectã prin relaţiile cu alţii, de tipul: Afaceri, comerciale, relaţii financiare Prietenii strânse/relaţii sociale Relaţii familiale. Un interes personal poate sau nu sã implice posibilitatea unui interes sau câştig financiar şi poate ţine de un potenţial interes prezent, trecut sau viitor. Prin noţiunea de "Interes financiar" sau "Câştig financiar" nu se înţelege doar bani ci şi bunuri şi servicii. În cazul în care un membru al Comitetului Local de Evaluare se aflã în situaţia unui conflict de interese, acest fapt trebuie sã fie declarat Comitetului. Aceastã declaraţie poate fi fãcutã în scris sau verbal şi va fi înregistratã în minuta şedinţei. Respectivul membru al Comitetul este obligat sã se retragã de la şedinţã şi nu va avea dreptul de a lua parte la nici o deliberare a Comitetului legatã de chestiunea respectivã. De asemenea, nu are drept de vot în privinţa acesteia. Dacã retragerea unui membru al CLE în condiţiile menţionate anterior conduce la un numãr par de membri votanţi şi nu poate fi stabilitã majoritatea pro sau contra, va fi luat în considerare votul preşedintelui CLE. Dacã iniţial un membru al Comitetului nu are vreun conflict de interese, dar ulterior va apãrea unul, respectivul conflict va trebui sã fie divulgat în consecinţã în cadrul şedinţei Comitetului. Oricãrui membru al Comitetului care cu bunã ştiinţã nu divulgã vreun interes, i se va cere de cãtre preşedinte sã demisioneze din Comitet. În cazul vreunei divergenţe legate de acest subiect între membrul respectiv şi preşedinte, cazul va trimis pentru soluţionare cãtre Comitetul de Coordonare al SGM. În cazul unei demisii/excluderi a unui membru CLE, Comitetul de Coordonare al SGM va selecta un înlocuitor dintre ceilalţi candidaţi nominalizaţi, sau va solicita noi nominalizãri, dacã este cazul. 4.4. Examinarea Conformitãţii/Eligibilitãţii În cazul în care cererile îndeplinesc criteriile de conformitate/eligibilitate, membrii CLE vor confirma rezultatele examinãrilor de conformitate/eligibilitate (Anexa C) şi vor proceda la evaluarea tehnicã. În cazul în care cererea nu este destul de clarã din punctul de vedere al conformitãţii/eligibilitãţii, comitetul poate hotãrî acceptarea cererii de finanţare şi solicitarea de clarificãri suplimentare solicitantului sau poate decide respingerea cererii de finanţare. 4.5. Evaluare Tehnicã Evaluarea Tehnicã se referã doar la acele cereri de finanţare care îndeplinesc cerinţele de conformitate/eligibilitate. Criteriile generale de evaluare prezentate în Formularul de Evaluare (Anexa F) nu pot fi modificate pe parcursul procesului de evaluare. Orice discuţie legatã de detaliile criteriilor de evaluare trebuie purtatã separat de procesul de evaluare (de ex: şedinţe suplimentare ale CLE, clarificãri în cadrul Comitetului de Coordonare al SGM etc.). Cererile se evalueazã pe baza formularului de evaluare (Anexa F), iar cererile care provin din partea unui solicitant care a mai beneficiat anterior de un grant SGM vor evaluate şi în baza criteriilor suplimentare din formularul aflat în Anexa M. Anterior completãrii formularelor de evaluare, membrii CLE vor trebui sã îşi exprime în mod liber opiniile referitoare la conţinutul cererilor de finanţare, pentru a facilita înţelegerea comunã a scopurilor şi obiectivelor microproiectului supus analizei. Fiecare membru cu drept de vot al comitetului trebuie sã completeze formularul individual, urmând sã-l înmâneze secretarului(ei) imediat cum a fost completat. Secretarul(a) va întocmi un formular centralizator de evaluare, aflat în Anexa G. Preşedintele va verifica rezultatul evaluãrii şi dacã toţi membrii Comitetului confirmã corectitudinea propriilor note, aceştia vor semna grila de evaluare centralizatoare. În cazul în care vreunul sau mai mulţi evaluatori se distanţeazã prin evaluarea lor de majoritatea Comitetului şi mai ales în cazul evaluatorilor extremi, preşedintele le va cere evaluatorilor cu opinii diferite motivele care stau la baza dezacordului acestora faţã de opiniile celorlalţi membri ai Comitetului, care vor fi discutate în cadrul şedinţei, şi îi va întreba dacã doresc într-adevãr sã confirme propriile note/rãspunsuri, înaintea semnãrii grilelor. Cererile de finanţare care nu sunt acceptabile din punct de vedere tehnic, vor fi respinse. 4.6. Recomandarea Finalã a Comitetului Local de Evaluare şi Raportul Procesului de Evaluare Secretarul(a) Comitetului va elabora Raportul Procesului de Evaluare şi îl va înmâna preşedintelui CLE, împreunã cu toate anexele, pentru a fi aprobat şi semnat în termen de douã zile de la şedinţa Comitetului de Evaluare. Raportul Procesului de Evaluare va conţine urmãtoarele: (i) minuta şedinţei CLE; (ii) formularul centralizator de evaluare; (iii) copii dupã toate dosarele de solicitare primite şi evaluate pe parcursul şedinţei; (iv) formularele de examinare a conformitãţii şi eligibilitãţii şi (v) formularele de evaluare completate de cãtre toţi membrii Comitetului Local de Evaluare. Raportul va reflecta cu acurateţe tot ceea ce s-a întâmplat pe parcursul şedinţei de evaluare, incluzând comentariile evaluatorilor. Raportul va conţine atât rezultatele evaluãrilor cât şi recomandãrile finale ale Comitetului. Raportul Procesului de Evaluare se va trimite în termen de 5 zile lucrãtoare de la data întrunirii şedinţei Direcţiei Management de Proiecte al ARDDZI de la sediul central. Dupã primirea raportului de evaluare de la BR/RL, responsabilul SGM din cadrul Direcţiei Management de Proiecte va verifica în termen de 30 zile de la data primirii acestuia urmãtoarele: Formularele de examinare a conformitãţii şi eligibilitãţii şi formularele de evaluare ale fiecãrui microproiect, primite de la BR/RL; Rapoartele Procesului de Evaluare elaborate în baza concluziilor membrilor Comitetului Local de Evaluare cât şi a centralizatorului de evaluare. Responsabilul SGM din cadrul Direcţiei Management de Proiecte va pregãti şi va înmâna Comitetului de Coordonare al SGM pentru fiecare microproiect un memorandum referitor la respectarea procedurilor de selecţie a microproiectului, împreunã cu comentariile aferente, la care se va anexa şi documentaţia de evaluare individualã semnatã de cãtre toţi membrii Comitetului Local de Evaluare. 5. Procesul de Alocare a Fondurilor Negocierile contractului vor fi în responsabilitatea BR/RL al ARDDZI. Negocierile se pot desfãşura atât în teren cât şi la sediul BR/RL. Întrucât cererea va sta la baza elaborãrii acordului de grant (împreunã cu precizãrile referitoare la detaliile tehnice şi financiare ale microproiectului), negocierile se vor baza pe urmãtorii parametri de contract: Durata Contractului; Efectuarea plãţilor în etape; Defalcarea cheltuielilor şi precizarea pachetelor de achiziţii de bunuri, servicii şi cheltuieli operaţionale. Pe parcursul negocierilor, solicitantul va fi informat asupra procedurilor financiare, monitorizãrii/auditãrii cheltuielilor şi asupra procedurilor de achiziţii. Înainte de semnarea primelor 3 acorduri de grant pentru fiecare regiune minierã, UMP-RSE va solicita Bãncii aprobarea formalã a acestora (No Objection). Preşedintele, Directorul Direcţiei Management Financiar şi Directorul Direcţiei Juridice al ARDDZI vor avea sarcina şi autoritatea de a semna acordul de grant (în patru exemplare originale). Acordul de grant va fi verificat şi iniţializat de cãtre responsabilul SGM din cadrul Direcţiei Management de proiecte al ARDDZI şi înregistrat într-un registru special. La semnarea acordului de grant, solicitantul va depune şi detaliile referitoare la contul unde se va face transferul sumelor solicitate. BR/RL vor avea responsabilitatea de a asigura servicii de consultanţã comunitãţii, de a reprezenta CLE în contactul cu primitorul, de a reprezenta finanţatorul. 6. Efectuarea plãţilor Plãţile cãtre primitori vor fi fãcute în 3 - 5 etape. Etapizarea plãţilor va face parte integrantã din acordul de grant. Etapizarea plãţilor se estimeazã a fi: 30% - I etapã 50% - II etapã 20% - III etapã Direcţia Management de Proiecte va întocmi un centralizator al tuturor microproiectelor evaluate şi aprobate într-un trimestru, care va conţine toate datele referitoare la sumele aprobate precum şi la etapizarea acestora, pe care le va înainta Direcţiei Management Financiar şi UMP-RSE. Pe baza centralizatorului transmis de Direcţia Management de Proiecte şi Direcţia Management Financiar, UMP - RSE va programa plãţile. Direcţia Management Financiar va înainta o cerere de platã cãtre UMP care va conţine numele primitorului, numãrul acordului de grant şi suma ce trebuie plãtitã. UMP-RSE va trage sumele respective din contul special, realizeazã schimbul valutar şi transferã suma respectivã în contul special ARDDZI de unde se efectueazã plãţile cãtre primitori. Pentru achiziţiile de bunuri şi servicii ce vor fi fãcute în cadrul SGM, se vor aplica regulile pentru procedurile de "achiziţii foarte mici" (very small procurement), anexã la Manualul de Operare. Primitorii au obligaţia de a justifica sumele acordate în maxim 60 zile de la intrarea banilor în cont. În cazul în care nu se justificã tranşa anterioarã în termenul stabilit (cu o diferenţã de +- 5%), plãţile pentru urmãtoarele tranşe vor fi sistate şi se vor recupera toate sumele acordate. La ultima tranşã se vor justifica integral toate sumele acordate. Primitorii de grant vor face dovada utilizãrii contribuţiei proprii de minim 10% din valoarea grantului solicitatã în scopul realizãrii microproiectului pânã la finalizarea acordului de grant. Documentele justificative în original şi copie (facturi fiscale, însoţite de bonuri sau chitanţe sau contracte de vânzare-cumpãrare legalizate la notariat în cazul persoanelor fizice) vor fi aduse la BR/RL, care va certifica autenticitatea copiilor dupã documentele originale şi va reţine copiile certificate. BR/RL are obligaţia şi responsabilitatea de a verifica dacã documentele justificative respectã: Conformitatea cu etapizarea plãţilor (sumele justificate nu trebuie sã depãşeascã + - 5% din suma acordatã în etapa respectivã); Dacã cheltuielile efective suportate sunt în conformitate cu structurile cheltuielilor şi detaliile formularului de cerere şi acordului de grant; Dacã cheltuielile efective respectã planul de achiziţii şi procedurile de achiziţii prevãzute în manualul SGM. Dacã se constatã modificãri considerabile sau nereguli în structura cheltuielilor, reprezentantul BR/RL are dreptul sã cearã clarificãri (de ex. sã cearã beneficiarului o listã detaliatã a cheltuielilor efectuate) sau sã efectueze vizite de monitorizare suplimentarã. Dupã finalizarea verificãrii, tabelul centralizator al documentelor justificative, însoţit de formularele de verificare precum şi de solicitarea de platã pentru urmãtoarea tranşã va fi trimis în maxim trei zile de la întocmirea formularelor, cãtre Direcţia Management Financiar. Cheltuielile care nu sunt justificate cu documente valide şi/sau nu sunt eligibile în cadrul SGM nu vor fi luate în considerare de cãtre Direcţia Management Financiar şi suma echivalentã a cheltuielii va fi reţinutã din urmãtoarea etapã de finanţare. Mai multe verificãri detaliate ale cheltuielilor efectuate vor fi întreprinse ca parte a vizitelor de monitorizare standard, întrucât acest lucru va permite de asemenea corelarea tehnicã cu cea economicã a microproiectului. Notificarea oricãror probleme apãrute în derularea contractului vor fi trimise cãtre responsabilul SGM din cadrul Direcţiei Management de Proiecte, care va îndeplini acţiunile necesare pentru rezolvarea acestora, la recomandarea şi solicitarea responsabilului SGM din cadrul BR/RL. Transferul de fonduri se va realiza prin colectivul central al ARDDZI. Persoana responsabilã de efectuarea plãţilor trebuie sã ofere informaţii cu privire la plãţile efectuate cãtre BR/RL, care vor informa primitorii. 7. Monitorizare şi Evaluare 7.1. Monitorizarea Procesul de monitorizare şi evaluare al SGM va fi realizat de cãtre echipa de lucru din cadrul ARDDZI. Monitorizarea se va efectua pe parcursul procesului de implementare şi dupã încetarea finanţãrii SGM. Monitorizarea se va face în funcţie de natura şi obiectivele respectivelor microproiecte, dar acoperind urmãtoarele linii mari: Monitorizarea intrãrilor - cheltuielile din fondurile SGM şi aportul financiar şi/sau ne-financiar din partea solicitanţilor, partenerilor şi comunitãţii. Monitorizarea activitãţilor - natura şi tipul activitãţilor desfãşurate. Monitorizarea rezultatelor - numãrul beneficiarilor, câţi dintre aceştia aparţin grupurilor prioritare, nivelul de implicare al comunitãţii, numãrul asociaţiilor non-profit înfiinţate în scopul accesãrii SGM, numãrul asociaţiilor non-profit care şi-au continuat activitatea şi dupã accesarea SGM. Monitorizarea ieşirilor - ce modificãri relevante din punctul de vedere al obiectivelor SGM s-au produs în comunitãţile aplicante, modificãri care nu s-ar fi produs dacã microproiectul respectiv nu sar fi derulat. Monitorizarea cheltuielilor va cuprinde: Situaţia cheltuielilor efectuate (documente primare în original şi copie); Verificarea autenticitãţii copiilor documentelor primare; Verificarea respectãrii planului de achiziţii; Verificarea corectitudinii încadrãrii în procedurile de achiziţii din manualul SGM Lista detaliatã a cheltuielilor efectuate de cãtre primitor trebuie ataşatã la secţiunea financiarã a raportului de monitorizare. BR/RL vor realiza un Raport Trimestrial de Monitorizare care va fi trimis cãtre Direcţia Management de Proiecte, care va alcãtui un raport general ce va fi analizat de cãtre Comitetul de Coordonare al SGM. Direcţia Management de Proiecte va întreprinde vizite la BR/RL cel puţin o datã pe trimestru, vizitând inclusiv o serie de microproiecte, pentru a urmãri, susţine, instrui şi informa despre activitatea de monitorizare. Constatãrile vor fi introduse în Raportul Trimestrial înaintat Comitetului de Coordonare al SGM. 7.2. Evaluare Responsabilii SGM din cadrul birourilor regionale/reprezentanţe locale ale ARDDZI vor evalua microproiectele. Acestea vor fi evaluate în baza informaţiilor de monitorizare furnizate de cãtre solicitanţi. Evaluarea se va face în 2 serii principale: ● Evaluare Interimarã dupã încetarea finanţãrii SGM şi ● Post-Evaluãri la intervale de 6 luni, 12 luni şi 18 luni dupã Evaluarea Interimarã, realizate la aproximativ 30% din microproiectele finanţate. Aceste documente vor fi redactate pe scurt şi concis, utilizând formularul de Evaluare din anexa K. Evaluarea Interimarã se va focaliza mai mult pe rezultatele microproiectelor, în timp ce Post-Evaluãrile se vor focaliza pe impactul asupra sãrãciei şi capitalului social, incluzând anchete pe bazã de chestionar. Direcţia Management de Proiecte va avea urmãtoarele roluri: Ca parte din Raportul Trimestrial înaintat Comitetului de Coordonare al SGM, sã furnizeze un rezumat şi concluziile generale ale constatãrilor în urma evaluãrilor pânã în prezent. Sã întreprindã vizite la BR/RL cel puţin o datã pe trimestru, vizitând inclusiv o serie de microproiecte, pentru a urmãri, susţine, instrui şi informa despre activitatea de evaluare. Constatãrile vor fi introduse în Raportul Trimestrial înaintat Comitetului de Coordonare al SGM. Sã introducã datele de monitorizare în Sistemul de Monitorizare a Informaţiei (MIS) al ARDDZI. 8. Rapoarte Direcţia Management de Proiecte va raporta referitor la implementarea SGM în fiecare trimestru. Acest raport va fi înaintat Comitetului de Coordonare al SGM. Raportul va trebui sã conţinã urmãtoarele: Raport sumar asupra microproiectelor finalizate în cursul acelei perioade; Raport sumar asupra microproiectelor în desfãşurare şi evoluţia acestora; Raport sumar de monitorizare, incluzând constatãrile în urma vizitelor în teren; Raport sumar de Evaluare, inclusiv o evaluare de corelare cu Obiectivele SGM şi constatãrile în urma vizitelor în teren ale DMP; Propuneri şi recomandãri pentru îmbunãtãţirea implementãrii SGM (de exemplu procedurile, criteriile de urmat etc.). Persoanele implicate în derularea programului SGM vor stabili sisteme (inclusiv informatice) de stocare a tuturor informaţiilor necesare referitoare la implementarea SGM (procesul de solicitare, de evaluare, de aplicare, de utilizare a fondurilor, de monitorizare) în scopuri analitice precum şi pentru a justifica cheltuielile efectuate în cadrul Schemei şi abordarea metodologicã utilizatã. ANEXA 1 ARIA DE OPERARE A SCHEMEI DE GRANTURI MICI Lista localitãţilor care fac parte din aria de operare a Schemei de Granturi Mici LISTA LOCALITĂŢILOR DIN ARIA DE OPERARE A A.N.D.Z.M. APROBATE PENTRU IMPLEMENTAREA PROGRAMULUI SCHEMA DE GRANTURI MICI
┌────┬─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Nr. │ Date de identificare │
│crt.├───────────────────────┬──────────┬─────────────────┬────────────────────┤
│ │ Localitate │ Judeţ │ Birou Regional │Reprezentanţã Localã│
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 1 │Abrud │ AB │ Centru │ Alba │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 2 │Almaşu Mare │ AB │ Centru │ Alba │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 3 │Baia de Arieş │ AB │ Centru │ Alba │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 4 │Bistra │ AB │ Centru │ Alba │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 5 │Bucium │ AB │ Centru │ Alba │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 6 │Cîmpeni │ AB │ Centru │ Alba │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 7 │Lupşa │ AB │ Centru │ Alba │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 8 │Ocna Mureş │ AB │ Centru │ Alba │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 9 │Roşia Montanã │ AB │ Centru │ Alba │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 10 │Sãlciua │ AB │ Centru │ Alba │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 11 │Zlatna │ AB │ Centru │ Alba │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 12 │Avram Iancu │ AB │ Centru │ Alba │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 13 │Posaga │ AB │ Centru │ Alba │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 14 │Baraolt │ CV │ Centru │ Bãlan │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 15 │Varghis │ CV │ Centru │ Bãlan │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 16 │Bãlan │ HR │ Centru │ Bãlan │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 17 │Cârţa │ HR │ Centru │ Bãlan │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 18 │Sândominic │ HR │ Centru │ Bãlan │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 19 │Agãş │ BC │ Nord-Est │ Comãneşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 20 │Asãu │ BC │ Nord-Est │ Comãneşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 21 │Comãneşti │ BC │ Nord-Est │ Comãneşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 22 │Dãrmãneşti │ BC │ Nord-Est │ Comãneşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 23 │Mãgireşti │ BC │ Nord-Est │ Comãneşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 24 │Palanca │ BC │ Nord-Est │ Comãneşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 25 │Poduri │ BC │ Nord-Est │ Comãneşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 26 │Slãnic Moldova │ BC │ Nord-Est │ Comãneşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 27 │Tg. Ocna │ BC │ Nord-Est │ Comãneşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 28 │Botoşana │ SV │ Nord-Est │ Gura Humorului │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 29 │Broşteni │ SV │ Nord-Est │ Gura Humorului │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 30 │Cacica │ SV │ Nord-Est │ Gura Humorului │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 31 │Cirlibaba │ SV │ Nord-Est │ Gura Humorului │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 32 │Crucea │ SV │ Nord-Est │ Gura Humorului │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 33 │Frasin │ SV │ Nord-Est │ Gura Humorului │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 34 │Fundu Moldovei │ SV │ Nord-Est │ Gura Humorului │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 35 │Gura Humorului │ SV │ Nord-Est │ Gura Humorului │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 36 │lacobeni │ SV │ Nord-Est │ Gura Humorului │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 37 │Ostra │ SV │ Nord-Est │ Gura Humorului │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 38 │Şaru Dornei │ SV │ Nord-Est │ Gura Humorului │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 39 │Stulpicani │ SV │ Nord-Est │ Gura Humorului │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 40 │Borşa │ MM │ Nord-Vest │ Baia Borşa │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 41 │Moisei │ MM │ Nord-Vest │ Baia Borşa │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 42 │Poienile De Sub Munte │ MM │ Nord-Vest │ Baia Borşa │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 43 │Rona de Jos │ MM │ Nord-Vest │ Baia Borşa │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 44 │Vadul Izei │ MM │ Nord-Vest │ Baia Borşa │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 45 │Baia Sprie │ MM │ Nord-Vest │ Baia Mare │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 46 │Bãiuţ │ MM │ Nord-Vest │ Baia Mare │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 47 │Budeşti │ MM │ Nord-Vest │ Baia Mare │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 48 │Cavnic │ MM │ Nord-Vest │ Baia Mare │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 49 │Cerneşti │ MM │ Nord-Vest │ Baia Mare │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 50 │Cicârlãu │ MM │ Nord-Vest │ Baia Mare │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 51 │Copalnic Mãnãştur │ MM │ Nord-Vest │ Baia Mare │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 52 │Cupşeni │ MM │ Nord-Vest │ Baia Mare │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 53 │Recea │ MM │ Nord-Vest │ Baia Mare │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 54 │Seini │ MM │ Nord-Vest │ Baia Mare │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 55 │Sişeşti │ MM │ Nord-Vest │ Baia Mare │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 56 │Târgu Lãpuş │ MM │ Nord-Vest │ Baia Mare │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 57 │Tãuţii Mãgherãuş │ MM │ Nord-Vest │ Baia Mare │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 58 │Valea Chioarului │ MM │ Nord-Vest │ Baia Mare │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 59 │Turţ │ SM │ Nord-Vest │ Baia Mare │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 60 │Feldru │ BN │ Nord-Vest │ Rodna │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 61 │Ilva Micã │ BN │ Nord-Vest │ Rodna │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 62 │Leşu │ BN │ Nord-Vest │ Rodna │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 63 │Lunca Ilvei │ BN │ Nord-Vest │ Rodna │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 64 │Mãgura Ilvei │ BN │ Nord-Vest │ Rodna │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 65 │Maieru │ BN │ Nord-Vest │ Rodna │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 66 │Nãsãud │ BN │ Nord-Vest │ Rodna │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 67 │Parva │ BN │ Nord-Vest │ Rodna │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 68 │Rebra │ BN │ Nord-Vest │ Rodna │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 69 │Rebrişoara │ BN │ Nord-Vest │ Rodna │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 70 │Rodna │ BN │ Nord-Vest │ Rodna │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 71 │Şanţ │ BN │ Nord-Vest │ Rodna │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 72 │Aghireşu │ CJ │ Nord-Vest │ Rodna │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 73 │Cãpuşu Mare │ CJ │ Nord-Vest │ Rodna │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 74 │Iara │ CJ │ Nord-Vest │ Rodna │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 75 │Valea Ierii │ CJ │ Nord-Vest │ Rodna │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 76 │Aştileu │ BH │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 77 │Borod │ BH │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 78 │Bratca │ BH │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 79 │Câmpani │ BH │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 80 │Derna │ BH │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 81 │Dobreşti │ BH │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 82 │Nucet │ BH │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 83 │Pomezeu │ BH │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 84 │Popeşti │ BH │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 85 │Roşia │ BH │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 86 │Brusturi │ BH │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 87 │Şuncuiuş │ BH │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 88 │Suplacu de Barcãu │ BH │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 89 │Tãuteu │ BH │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 90 │Vadu Crişului │ BH │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 91 │Bobota │ SJ │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 92 │Chieşd │ SJ │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 93 │lp │ SJ │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 94 │Jibou │ SJ │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 95 │Sãrmãşag │ SJ │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 96 │Surduc │ SJ │ Nord-Vest │ Voivozi │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 97 │Aninoasa │ AG │ Sud, Sud-Est │ Ploieşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 98 │Berevoieşti │ AG │ Sud, Sud-Est │ Ploieşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│ 99 │Boteni │ AG │ Sud, Sud-Est │ Ploieşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│100 │Câmpulung Muscel │ AG │ Sud, Sud-Est │ Ploieşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│101 │Godeni │ AG │ Sud, Sud-Est │ Ploieşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│102 │Poienarii de Muscel │ AG │ Sud, Sud-Est │ Ploieşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│103 │Şotânga │ DB │ Sud, Sud-Est │ Ploieşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│104 │Tãtãrani │ DB │ Sud, Sud-Est │ Ploieşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│105 │Ceptura │ PH │ Sud, Sud-Est │ Ploieşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│106 │Filipeştii de Pãdure │ PH │ Sud, Sud-Est │ Ploieşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│107 │Mãgureni │ PH │ Sud, Sud-Est │ Ploieşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│108 │Baia │ TL │ Sud, Sud-Est │ Ploieşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│109 │Stejaru │ TL │ Sud, Sud-Est │ Ploieşti │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│110 │Albeni │ GJ │ Sud-Vest │ Tg. Jiu │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│111 │Baia de Fier │ GJ │ Sud-Vest │ Tg. Jiu │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│112 │Bãleşti │ GJ │ Sud-Vest │ Tg. Jiu │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│113 │Bâlteni │ GJ │ Sud-Vest │ Tg. Jiu │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│114 │Bengeşti-Ciocadia │ GJ │ Sud-Vest │ Tg. Jiu │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│115 │Bolboşi │ GJ │ Sud-Vest │ Tg. Jiu │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│116 │Borãscu │ GJ │ Sud-Vest │ Tg. Jiu │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│117 │Câlnic │ GJ │ Sud-Vest │ Tg. Jiu │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│118 │Cãtunele │ GJ │ Sud-Vest │ Tg. Jiu │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│119 │Crasna │ GJ │ Sud-Vest │ Tg. Jiu │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│120 │Drãgoteşti │ GJ │ Sud-Vest │ Tg. Jiu │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│121 │Drãguţeşti │ GJ │ Sud-Vest │ Tg. Jiu │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│122 │Fãrcãşeşti │ GJ │ Sud-Vest │ Tg. Jiu │
├────┼───────────────────────┼──────────┼─────────────────┼────────────────────┤
│123 │Glogova │ GJ │ Sud-Vest │ Tg. Jiu │