Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   MĂSURĂ DE SPRIJIN din 22 ianuarie 2025  prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanţie neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operaţional regional, axa prioritară 15 Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 MĂSURĂ DE SPRIJIN din 22 ianuarie 2025 prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanţie neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operaţional regional, axa prioritară 15 "Iniţiativa pentru IMM-uri", prioritatea de investiţii 15.1 "Sprijinirea capacităţii IMM-urilor de a creşte pe pieţele regionale, naţionale şi internaţionale şi de a se angaja în procesele de inovare"

EMITENT: Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 102 din 4 februarie 2025
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 104 din 22 ianuarie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 102 din 4 februarie 2025.
──────────
    CAP. I
    Prevederi generale
    ART. 1
    (1) Se instituie o măsură de sprijin prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanţie neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operaţional regional, axa prioritară 15 „Iniţiativa pentru IMM-uri“, prioritatea de investiţii 15.1 „Sprijinirea capacităţii IMM-urilor de a creşte pe pieţele regionale, naţionale şi internaţionale şi de a se angaja în procesele de inovare“, denumită în continuare şi schemă.
    (2) Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul acestei scheme se face cu respectarea prevederilor următoarelor acte normative:
    a) Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;
    b) Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regională şi dispoziţiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei Europene privind definiţia microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi mijlocii [notificată cu numărul C (2003) 1.422];
    e) Decizia de punere în aplicare a Comisiei C (2018) 6.889 final din 16 octombrie 2018 de abrogare a Deciziei de punere în aplicare C (2016) 1.923 de aprobare a anumitor elemente din programul operaţional „Iniţiativa pentru IMM-uri“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională în cadrul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă pentru România şi de modificare a Deciziei de punere în aplicare C (2015) 4.272 de aprobare a anumitor elemente din programul operaţional „Regional“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională în cadrul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă în România;
    f) Decizia de punere în aplicare a Comisiei 2014/660/UE din 11 septembrie 2014 privind modelul de acord de finanţare pentru contribuţia din Fondul european de dezvoltare regională şi din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală la instrumentele financiare de garantare neplafonată comună şi de titularizare în favoarea întreprinderilor mici şi mijlocii, denumită în continuare Decizia 2014/660/UE;
    g) Regulamentul (UE, Euratom) nr. 1.046/2018 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012, cu modificările ulterioare;
    h) Hotărârea Guvernului nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european şi Fondul de coeziune 2014-2020, cu modificările ulterioare;
    i) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    j) Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare;
    k) Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale administraţiei publice şi fondurilor europene, nr. 2.400/2017 privind aprobarea măsurii de sprijin prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanţie neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operaţional „Iniţiativa pentru IMM-uri“, cu modificările şi completările ulterioare.

    (3) Iniţiativa pentru IMM, denumită în continuare IIMM, este un instrument financiar instituit la nivelul Uniunii Europene, în conformitate cu art. 39 alin. (2) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013, gestionat indirect de către Comisia Europeană, cu sarcini de punere în aplicare încredinţate Grupului BEI (Banca Europeană de Investiţii şi Fondul European de Investiţii).
    (4) Măsura constă în acordarea prin IIMM de garanţii neplafonate furnizate prin Fondul European de Investiţii, denumit în continuare FEI, pentru a acoperi riscul de credit al împrumuturilor pentru IMM. Instrumentul de garantare neplafonată din cadrul IIMM se bazează pe riscul reţinut la diferite niveluri prin resurse ale Uniunii Europene, COSME şi/sau Orizont 2020, FEDR şi/sau FEADR, împreună cu resurse din partea Grupului BEI.
    (5) Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2023/2.831.

    CAP. II
    Obiectivul schemei
    ART. 2
    Obiectivul schemei constă în facilitarea accesului la finanţare prin utilizarea instrumentului de garanţie neplafonată de portofoliu, care, ataşată unui credit, conduce la o diferenţă între dobânda standard şi dobânda percepută IMM-ului pentru riscul de credit, diferenţă care se constituie într-un avantaj economic oferit IMM-ului, sub forma unui ajutor de minimis, pentru IMM-urile care au beneficiat de noi împrumuturi acordate până la data de 31 decembrie 2023, conform prevederilor schemei instituite prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. III
    Definiţii
    ART. 3
    În sensul schemei instituite prin prezenta măsură de sprijin, următorii termeni se definesc astfel:
    1. ajutoare/ajutor de minimis reprezintă ajutoarele/ajutorul acordate/acordat unei întreprinderi unice, limitate/limitat conform prevederilor Regulamentului (UE) 2023/2.831 la un nivel care să nu distorsioneze concurenţa şi/sau comerţul cu statele membre;
    2. apel pentru expresii de interes înseamnă, în contextul prezentei scheme şi conform acordului de finanţare, o solicitare de oferte care are ca scop identificarea intermediarilor financiari adecvaţi care vor primi contribuţii de la POR 2014-2020; apelul pentru expresii de interes se publică pe pagina de web a FEI (http://www.eif.org/what_we_do/guarantees/sme_initiative/smei_romania/index.htm);
    3. garanţia neplafonată de portofoliu reprezintă, conform prevederilor art. 39 alin. (2) lit. (a) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013, un instrument prin care se asigură o asistenţă de capital intermediarilor financiari pentru noile portofolii de finanţare prin îndatorare a IMM-urilor;
    4. întreprindere reprezintă orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată, inclusiv entităţile nonprofit;
    5. întreprindere unică, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2023/2.831, include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
    (i) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
    (ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
    (iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;
    (iv) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
    Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau al mai multor întreprinderi, oricare dintre relaţiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate la rândul lor întreprinderi unice;

    6. întreprindere aflată în dificultate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014, înseamnă o întreprindere care se află cel puţin în una dintre situaţiile următoare:
    a) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    b) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    c) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute de legislaţia naţională pentru iniţierea unei proceduri colective de insolvenţă la cererea creditorilor săi;
    d) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;

    7. întreprinderi mici şi mijlocii, denumite în continuare IMM, sunt acele întreprinderi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii, conform definiţiei IMM-urilor, prevăzută la art. 2 alin. (1) din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014:
    a) au un număr mediu anual de salariaţi mai mic de 250;
    b) realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţin active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei situaţii financiare aprobate.
    Stabilirea caracterului de IMM al aplicantului se realizează având în vedere şi datele eventualelor întreprinderi partenere sau întreprinderi legate ale acestuia, aşa cum sunt acestea definite de Regulamentul (UE) nr. 651/2014;


    8. furnizorul ajutorului de minimis este Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, prin intermediul Autorităţii de management pentru Programul operaţional regional 2014-2020, denumită în continuare AM POR;
    9. administratorul schemei este desemnat FEI, conform Acordului de finanţare semnat între MIPE, în calitate de AM POR, şi FEI, în calitate de administrator de schemă;
    10. noile finanţări prin îndatorare înseamnă creditele pe care beneficiarii finali le-au contractat de la intermediarii financiari până la data de 31 decembrie 2023, conform prevederilor Ordinului viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
    11. subadministratorii schemei sunt intermediarii financiari desemnaţi de FEI în urma apelului pentru expresii de interes organizat de FEI;
    12. regiuni de dezvoltare sunt entităţi teritoriale specifice, fără statut administrativ şi fără personalitate juridică, ce corespund diviziunilor de nivel NUTS - II în Nomenclatorul unităţilor statistice teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în baza Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările şi completările ulterioare;
    13. Programul operaţional regional 2014-2020 reprezintă un document strategic de programare elaborat de România, în calitate de stat membru, şi aprobat de Comisia Europeană, care îşi propune ca obiectiv creşterea competitivităţii economice şi îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale comunităţilor locale şi regionale prin sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri, a condiţiilor infrastructurale şi a serviciilor, care să asigure o dezvoltare sustenabilă a regiunilor, capabile să gestioneze în mod eficient resursele, să valorifice potenţialul lor de inovare şi de asimilare a progresului tehnologic;
    14. acord de finanţare este actul juridic cu titlu oneros, încheiat între Guvernul României, prin Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, şi FEI, prin care se implementează IIMM;
    15. intermediar financiar înseamnă, conform definiţiei prevăzute la art. 1 pct. 1.1 din anexa la Decizia 2014/660/UE, o entitate financiară, cum ar fi o bancă, o instituţie financiară, un fond, o entitate care implementează un sistem de garantare, o organizaţie de garantare reciprocă, o instituţie de microfinanţare, o societate de leasing sau oricare altă persoană sau entitate juridică selectată de către FEI în conformitate cu condiţiile stabilite în Acordul de finanţare pentru o operaţiune care are ca obiectiv punerea în aplicare a secţiunii specifice; pentru evitarea oricăror dubii, definiţia intermediarului financiar: (i) include, de asemenea, entităţi financiare selectate drept subintermediari financiari de către intermediarul financiar, dacă este cazul; şi (ii) nu include contrapartidele selectate de către FEI în scopul gestionării activelor, efectuate de FEI;
    16. operaţiune înseamnă setul de activităţi desfăşurate de FEI şi un intermediar financiar, având drept obiectiv punerea în aplicare a secţiunii specifice;
    17. beneficiar final înseamnă o IMM care primeşte o nouă finanţare prin îndatorare în cadrul unei tranzacţii acordate conform prevederilor Ordinului viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
    18. tranzacţie înseamnă tranzacţia de prelungire a contractului de împrumut încheiat între un intermediar financiar şi un beneficiar final până la data de 31 decembrie 2023, conform prevederilor Ordinului viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
    19. comisionul de garantare - conform pct. 3 - Tarifare din anexa nr. 1 la modelul acordului de finanţare la Decizia 2014/660/UE, garanţia este oferită în schimbul plăţii de către intermediarul financiar a comisionului de garantare (exprimat ca [X] % pe an) şi se calculează trimestrial la valoarea restantă a portofoliului. Conform acordului între creditori, pentru IIMM, comisionul de garantare este egal cu 0,65% din media sumei nerambursate a părţii garantate din portofoliul de noi finanţări prin îndatorare care sunt încă performante; procentul de 0,65% reprezintă o medie ponderată a preţului fiecărei tranşe a IIMM, luând în considerare faptul că preţul tranşei subordonate este 0. În cazul IIMM, comisionul de garantare reprezintă costurile intermediarului financiar pentru partea de împrumut garantată prin IIMM şi este perceput beneficiarului final (IMM) sub forma dobânzii, denumită conform Deciziei 2014/660/UE şi definită conform pct. 2.2 ca primă de risc de credit;
    20. beneficiul total este definit pentru partea de împrumut acoperită de garanţie ca reducerea ratei dobânzii, aplicată beneficiarilor finali de către intermediarul financiar, luând în considerare riscul de credit subadiacent asumat şi efectul şi costul garanţiei. Evaluarea beneficiului total se bazează numai pe prima de risc de credit, în condiţiile în care intermediarul financiar nu primeşte nicio remuneraţie/finanţare din partea FEI;
    21. beneficiul sub formă de ajutor de minimis, pentru partea din împrumut acoperită de garanţie, reprezintă un procent din beneficiul total, proporţional cu contribuţia IIMM în cadrul portofoliului de noi finanţări prin îndatorare acordate până la data de 31 decembrie 2023, conform prevederilor Ordinului viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările şi completările ulterioare, şi este calculat ca diferenţă între prima standard pentru riscul de credit (calculată la nivelul pieţei) şi prima de risc de credit percepută IMM-ului, ponderată cu valoarea contribuţiei IIMM în cadrul portofoliului combinat de noi finanţări prin îndatorare (conform metodologiei prevăzute în cadrul capitolul VI - Calculul echivalentului subvenţiei brute a ajutorului de minimis din prezenta schemă);
    22. prima de risc de credit - reprezintă dobândă efectiv percepută beneficiarilor finali de către intermediarii financiari pentru acoperirea riscului de credit aferent unui credit care este acoperit de o garanţie acordată în baza schemei (dobânda percepută de către intermediarii financiari beneficiarilor finali pentru acoperirea riscului de credit);
    23. prima standard pentru riscul de credit se stabileşte intern de către fiecare intermediar financiar în parte, în funcţie de politica proprie de risc, şi reprezintă prima de risc de credit care ar fi trebuit plătită de IMM, conform pieţei, pentru un credit similar care nu este acoperit de o garanţie acordată în baza schemei;
    24. noi finanţări prin îndatorare conform definiţiei din Decizia 2014/660/UE înseamnă noile împrumuturi pentru beneficiarii finali, acordate de intermediarul financiar până la data de 31 decembrie 2023 cel târziu, în conformitate cu termenii şi condiţiile stabilite în acordurile operaţionale;
    25. partea garantată din portofoliul de noi finanţări prin îndatorare reprezintă 60% din portofoliul constituit de către fiecare intermediar financiar în parte pentru a oferi noi finanţări prin îndatorare (credite);
    26. valoarea împrumutului garantat reprezintă 60% din valoarea nominală a împrumutului; valoarea împrumutului garantat = valoarea nominală a împrumutului * rata de garantare;
    27. contribuţia statului membru la garanţie înseamnă cuantumul agregat al tuturor resurselor financiare angajate sau plătite, în funcţie de caz, de către statul membru din Fonduri Europene Structurale şi de Investiţii (FESI);
    28. procentul contribuţiei POR 2014-2020 la garanţie -conform Acordului intercreditor cu privire la Iniţiativa IMM este de până la 28,62%;
    29. acord operaţional înseamnă acordul (acordurile) încheiat (încheiate) între FEI şi un intermediar financiar, stabilind termenii şi condiţiile unei operaţiuni;
    30. valoarea nominală a împrumutului - valoarea totală a împrumutului acordat de către intermediarul financiar beneficiarului final, în urma semnării contractului de credit;
    31. rata de garantare reprezintă un procent de 60% la nivel de portofoliu (conform Acordului intercreditor) şi de până la 80% din fiecare tranzacţie din portofoliu, astfel încât intermediarul financiar să reţină un interes economic material în cadrul portofoliului de cel puţin 20% din expunerea economică faţă de acesta pentru a asigura armonizarea intereselor (conform definiţiei din anexa nr. 1 la Decizia 2014/660/UE);
    32. rata de actualizare - rata de referinţă aplicabilă la data acordării ajutorului, astfel cum se prevede în Comunicarea Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de scont;
    33. produse agricole înseamnă produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepţia produselor pescăreşti şi de acvacultură care se încadrează în domeniul de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 şi (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare;
    34. producţie agricolă primară înseamnă producţia de produse ale solului şi ale creşterii animalelor, enumerate în anexa I la tratat, fără a se mai efectua o altă operaţiune de modificare a naturii produselor respective;
    35. prelucrarea produselor agricole înseamnă orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
    36. comercializare de produse agricole înseamnă deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului în vederea primei vânzări; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare de produse agricole în cazul în care se desfăşoară în spaţii separate, rezervate acestui scop;
    37. produse pescăreşti şi de acvacultură înseamnă produsele definite la art. 5 lit. (a) şi (b) din Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013, cu modificările şi completările ulterioare;
    38. producţia primară de produse pescăreşti şi de acvacultură înseamnă toate operaţiunile legate de pescuitul, creşterea sau cultivarea organismelor acvatice, precum şi activităţile desfăşurate în ferme sau la bord necesare pentru pregătirea unui animal sau a unei plante pentru prima vânzare, inclusiv tranşarea, filetarea sau congelarea, şi prima vânzare către revânzători sau prelucrători;
    39. prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură înseamnă toate operaţiunile, inclusiv manipularea, tratarea şi transformarea, efectuate după momentul debarcării sau al recoltării, în cazul acvaculturii - care au ca rezultat un produs prelucrat, precum şi distribuţia acestuia;
    40. secţiune specifică se referă la setul de prevederi elaborate de Comisia Europeană care guvernează instrumentul financiar;
    41. data acordării ajutorului de minimis - data la care se semnează actele adiţionale la contractul de credit dintre intermediarul financiar şi IMM, adică data la care întreprinderea dobândeşte dreptul de a beneficia de sprijinul financiar, indiferent de data la care ajutorul se plăteşte întreprinderii respective;
    42. investitori independenţi înseamnă un investitor privat care nu este acţionar al întreprinderii eligibile în care investeşte, inclusiv investitorii providenţiali şi instituţiile financiare, indiferent de tipul lor de proprietate, în măsura în care suportă în întregime riscul investiţiei sale. În momentul înfiinţării unei noi întreprinderi, toţi investitorii privaţi, inclusiv fondatorii sunt consideraţi a fi independenţi în raport cu întreprinderea respectivă;
    43. acordarea de noi ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanţie neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operaţional regional, axa prioritară 15 „Iniţiativa pentru IMM-uri“, prioritatea de investiţii 15.1 „Sprijinirea capacităţii IMM-urilor de a creşte pe pieţele regionale, naţionale şi internaţionale şi de a se angaja în procesele de inovare“ înseamnă că se poate acorda un nou ajutor de minimis rezultat ca urmare a recalculării echivalentului subvenţiei brute, inclusiv în cazul modificării unui contract de credit încheiat în cadrul măsurii de sprijin prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanţie neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operaţional „Iniţiativa pentru IMM“, aprobată prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările şi completările ulterioare.


    CAP. IV
    Domeniul de aplicare
    ART. 4
    Schema se aplică IMM-urilor care au beneficiat de noi împrumuturi acordate până la data de 31 decembrie 2023, conform prevederilor schemei instituite prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările şi completările ulterioare, şi are drept scop facilitarea accesului la instrumentul de garanţie neplafonată de portofoliu în condiţii avantajoase în toate regiunile de dezvoltare ale României: Nord-Est, Sud Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest, Centru, Sud-Est şi Bucureşti-Ilfov.

    ART. 5
    (1) Prin prezenta schemă se acordă ajutoare de minimis pentru IMM-uri care au beneficiat de noi împrumuturi acordate până la data de 31 decembrie 2023, conform prevederilor schemei instituite prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările şi completările ulterioare, active în toate sectoarele şi activităţile prevăzute în Codul CAEN Rev. 2, cu excepţia următoarelor:
    a) o activitate economică ilegală (şi anume orice producţie, comercializare sau altă activitate care este ilegală conform legilor şi regulamentelor aplicabile intermediarului financiar sau beneficiarului final relevant, inclusiv, fără limitare la aceasta, clonarea umană în scopuri de reproducere);
    b) producerea şi comercializarea de tutun şi băuturi alcoolice distilate şi de produse similare;
    c) finanţarea producerii şi comercializării de arme şi muniţii de orice fel sau a operaţiunilor militare de orice fel. Această restricţie nu se aplică în măsura în care aceste activităţi sunt parte din sau asistă la îndeplinirea unor politici ale Uniunii Europene;
    d) cazinouri şi întreprinderi echivalente;
    e) jocuri de noroc prin intermediul internetului şi cazinouri online;
    f) pornografie şi prostituţie;
    g) energie nucleară;
    h) activităţi menţionate la art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1.291/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 de instituire a Programului-cadru pentru cercetare şi inovare (2014-2020) - Orizont 2020 şi de abrogare a Deciziei nr. 1.982/2006/CE;
    i) cercetarea, dezvoltarea sau aplicaţiile tehnice referitoare la programe sau soluţii electronice de date care vizează în principal sprijinirea oricăreia dintre activităţile menţionate la lit. a)-h) sau care vizează să permită penetrarea ilegală a reţelelor electronice de date sau descărcarea de date electronice; activităţi care implică animale vii pentru scopuri experimentale sau ştiinţifice, în cazul în care nu se poate garanta conformitatea cu Convenţia Consiliului Europei privind protecţia animalelor vertebrate pentru scopuri experimentale sau alte scopuri ştiinţifice;
    j) activităţi pure de dezvoltare imobiliară;
    k) activităţi care constituie strict tranzacţii financiare (cum ar fi tranzacţionarea instrumentelor financiare);
    l) activităţi care au impact negativ asupra mediului înconjurător;
    m) investiţii pentru reducerea emisiilor de gaze de seră din activităţile enumerate în anexa I la Directiva 2003/87/CE;
    n) investiţii în infrastructura aeroportuară, cu excepţia cazului în care acestea sunt legate de protecţia mediului sau însoţite de investiţii necesare pentru ameliorarea sau reducerea impactului lor negativ asupra mediului;
    o) restricţii cu privire la ştiinţele vieţii - atunci când sprijinul se referă la cercetarea, dezvoltarea sau aplicaţiile tehnice legate de:
    (i) clonare umană pentru scopuri de cercetare sau terapeutice; sau
    (ii) organisme modificate genetic (OMG) - se vor solicita angajamente specifice corespunzătoare cu privire la controlul aspectelor legale, de reglementare şi etice legate de clonarea umană pentru scopuri de cercetare sau terapeutice şi/sau OMG;

    p) activităţile de cercetare care sunt legate de: activităţi ilegale potrivit legislaţiei în vigoare în orice ţară, inclusiv ale IMM-urilor din legislaţia Uniunii Europene aplicabilă, inclusiv Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, sau activităţi de cercetare şi dezvoltare excluse, şi anume activitatea de cercetare care urmăreşte clonarea umană în scopuri de reproducere; activitatea de cercetare care urmăreşte modificarea moştenirii genetice a fiinţelor umane şi care poate duce la transformarea acestor modificări în caracteristici ereditare (cu excepţia cercetării referitoare la tratamentul cancerului gonadelor); activităţi de cercetare destinate creării de embrioni umani numai în scopul recoltării de celule stem, inclusiv prin intermediul transferului nuclear de celule somatice; activităţile de cercetare interzise în toate statele membre; activitatea de cercetare care este interzisă pe teritoriul unui stat membru, în care este stabilit sau operează pentru IMM-uri.

    (2) Totodată, în baza Regulamentului (UE) 2023/2.831, în cadrul schemei nu se acordă sprijin financiar pentru activităţile realizate de întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în următoarele sectoare şi/sau care vizează următoarele ajutoare:
    a) ajutoare acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse pescăreşti şi de acvacultură;
    b) ajutoare acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor pescăreşti şi de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii de produse achiziţionate sau introduse pe piaţă;
    c) ajutoare acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
    d) ajutoare acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor agricole, în unul dintre următoarele cazuri:
    (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii de produse de acest tip achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
    (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;

    e) ajutoare destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoare direct legate de cantităţile exportate, ajutoare destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    f) ajutoare condiţionate de utilizarea preferenţială a bunurilor şi serviciilor naţionale faţă de bunurile şi serviciile importate.

    (3) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât şi în sectoare/domenii neeligibile, aşa cum sunt definite la alin. (1), respectiv alin. (2), aceasta poate beneficia de ajutor de minimis acordat în baza prezentei scheme pentru domeniile de activitate eligibile, în condiţiile prezentării subadministratorului schemei, în momentul solicitării şi, respectiv, al acordării sprijinului, a documentelor contabile care atestă separarea evidenţei acestor activităţi - eligibile şi neeligibile, astfel încât activităţile desfăşurate în sectoarele excluse să nu beneficieze de ajutoarele acordate în baza prezentei scheme.
    (4) De asemenea, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 399/2015, cu modificările ulterioare, în cadrul prezentei scheme nu sunt eligibile următoarele categorii de cheltuieli:
    a) cheltuielile cu achiziţia de terenuri cu sau fără construcţii, care depăşesc limitele prevăzute la art. 69 alin. (3) lit. b), şi cheltuielile prevăzute la art. 69 alin. (3) lit. a) şi c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013;
    b) cheltuielile aferente activităţilor prevăzute la art. 3 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013;
    c) achiziţia de echipamente şi autovehicule sau mijloace de transport secondhand;
    d) amenzi, penalităţi, cheltuieli de judecată şi cheltuieli de arbitraj.


    CAP. V
    Beneficiarii ajutorului de minimis şi condiţii de eligibilitate
    ART. 6
    Autoritatea care administrează schema este FEI.

    ART. 7
    (1) Intermediarii financiari, prin care este derulată această schemă pentru IMM-uri, nu trebuie să beneficieze de ajutoare prin implementarea schemei instituite prin prezentul ordin. Astfel, intermediarii financiari selectaţi în vederea implementării schemei trebuie să transfere integral orice avantaj (beneficiu) beneficiarilor finali, inclusiv prin aplicarea dispoziţiilor art. 11.
    (2) Conform Deciziei 2014/660/UE, FEI evaluează mecanismul de transfer de beneficiu către beneficiarii finali. Mecanismul respectiv este inclus în procesul de selecţie a intermediarilor financiari şi face parte din decizia finală a FEI cu privire la încheierea sau neîncheierea unui acord de garantare şi la condiţiile în care se încheie acesta. Transferul de beneficiu se aplică pentru procentul de noi finanţări prin îndatorare acoperit de garanţie la rata standard a dobânzii aplicate beneficiarilor finali printr-o reducere a primei de risc de credit.
    (3) Conform art. 8 pct. 8.2 lit. (k) din Acordul de finanţare semnat între FEI şi România, FEI se va asigura că sunt incluse în acordurile operaţionale cerinţe contractuale cu privire la transferul către beneficiarii finali al reducerii ratei dobânzii convenite de către intermediarii financiari şi va monitoriza aplicarea acestora. FEI va monitoriza eşantioane de credite pe baza datelor din raportările trimestriale transmise de bănci. O valoare pozitivă a echivalentului subvenţiei brute (ESB) rezultă din transferul beneficiilor de la intermediarul financiar la beneficiarul final, deoarece rata dobânzii în condiţii de piaţă este mai mare decât în cazul IIMM.

    ART. 8
    Beneficiarii acestei scheme sunt microîntreprinderile, întreprinderile mici şi întreprinderile mijlocii atât din mediul urban, cât şi rural, definite conform art. 3 pct. 7, care au beneficiat de noi împrumuturi acordate până la data de 31 decembrie 2023, conform prevederilor schemei instituite prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de eligibilitate prevăzute prin schemă.

    ART. 9
    Beneficiarii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii, conform criteriilor din anexa nr. 2 la Decizia 2014/660/UE:
    1. nu sunt supuşi unei proceduri de insolvenţă colectivă şi nu îndeplinesc criteriile din dreptul naţional pentru a fi supuşi unei proceduri de insolvenţă colectivă la cererea creditorilor lor, în conformitate cu prevederile art. 4.3 lit. (a) din Regulamentul (UE) 2023/2.831;
    2. au un potenţial economic viabil şi nu au încălcat criteriile de bonitate bancare, atunci când au contractat un împrumut de la intermediarul financiar;
    3. trebuie să fie înregistraţi şi să opereze în România, la data solicitării ajutorului;
    4. nu se află pe teritorii ale căror jurisdicţii nu colaborează cu Uniunea în ceea ce priveşte aplicarea standardelor fiscale recunoscute la nivel internaţional sau ale căror practici fiscale nu respectă principiile prevăzute în Recomandarea Comisiei din 6 decembrie 2012 privind măsurile destinate încurajării ţărilor terţe să aplice standardele minime ale bunei guvernanţe în aspecte fiscale [C (2012)8.805];
    5. activităţile economice pentru care primesc ajutoare de minimis nu se referă la unul sau mai multe sectoare excluse în conformitate cu art. 5 alin. (1) şi (2);
    6. nu trebuie să fie în stare de faliment ori lichidare sau de administrare judiciară ori să facă obiectul unei proceduri în urma acestor situaţii sau se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale;
    7. nu sunt încadraţi în categoria întreprinderilor în dificultate aşa cum a fost definită la art. 3 pct. 6, nu au afacerile administrate de un judecător-sindic sau activităţile lor comerciale nu sunt suspendate ori nu fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau nu sunt într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege;
    8. nu trebuie să fi fost găsiţi vinovaţi, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, pentru comiterea unei fraude/infracţiuni referitoare la obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, în conformitate cu prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare;
    9. nu trebuie să primească ajutor condiţionat de utilizarea bunurilor şi serviciilor naţionale în detrimentul bunurilor şi serviciilor importate;
    10. trebuie să îşi fi îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat (buget de stat, bugete speciale, bugete locale), în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
    11. nu sunt subiect al unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis ce nu a fost deja executată, iar creanţa, inclusiv dobânda aferentă, nu a fost integral recuperată, prezentând dovezi în acest sens.


    ART. 10
    (1) Beneficiarii finali trebuie să îndeplinească şi condiţiile specificate în apelul pentru expresii de interes şi în anexele la acesta, conform deciziilor ulterioare, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de minimis.
    (2) Pentru a fi eligibilă, investiţia pentru care se acordă ajutorul de minimis trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    1. să fie realizată pe teritoriul României, în mediul urban sau rural;
    2. sprijinul acordat se referă la investiţii atât în active corporale şi necorporale, cât şi în capital circulant în limitele normelor aplicabile ale Uniunii privind ajutoarele de minimis şi în vederea stimulării sectorului privat ca furnizor de finanţare pentru întreprinderi. Investiţiile pot include, de asemenea, costurile de transfer al drepturilor de proprietate asupra întreprinderilor, cu condiţia ca astfel de transferuri să aibă loc între investitori independenţi;
    3. investiţiile vor fi viabile din punct de vedere financiar;
    4. investiţia nu poate fi încheiată fizic sau complet implementată la data includerii în Noile finanţări prin îndatorare.


    CAP. VI
    Calculul echivalentului subvenţiei brute a ajutorului de minimis
    ART. 11
    (1) Beneficiul sub formă de ajutor de minimis, pentru partea din împrumut acoperită de garanţie, reprezintă o parte din beneficiul total, proporţional cu contribuţia IIMM în cadrul portofoliului combinat de noi finanţări prin îndatorare, obţinut prin următoarea formulă:
    Beneficiu sub formă de ajutor de minimis = Beneficiul total * procentul contribuţiei IIMM la garanţie (partea garantată din portofoliul de noi finanţări prin îndatorare, respectiv rata de garantare * contribuţia statului membru la garanţie)

    (2) Întrucât intermediarul financiar nu primeşte nicio remuneraţie/finanţare din partea FEI, evaluarea beneficiului final se axează numai pe prima de risc de credit. Intermediarul financiar ia în considerare costul garanţiei (comisionul de garantare) în calculul noului risc de credit pentru fiecare împrumut. Beneficiul total este dat de următoarea formulă:
    Beneficiu total = prima standard pentru riscul de credit – prima de risc de credit (comision de garantare).

    (3) Beneficiul sub formă de ajutor de minimis este transferat în totalitate de către intermediarul financiar către beneficiarul final, conform dispoziţiilor art. 7 şi mecanismului prezentat în exemplul de calcul la alin. (9).
    (4) La nivelul beneficiarului final, IMM, beneficiul sub formă de ajutor de minimis este considerat subvenţie a ratei dobânzii în sensul art. 4 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2023/2.831.
    (5) Echivalentul subvenţiei brute (ESB) se calculează aplicând următoarea formulă:
    ESB = valoarea împrumutului garantat * scadenţa (durata de viaţă medie ponderată) împrumutului (garanţiei) * beneficiu sub formă de ajutor de minimis.
    Această valoare se actualizează conform prevederilor art. 3 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2023/2831.
    Valoarea împrumutului garantat = valoarea nominală a împrumutului (valoarea nominală) * rata de garantare.

    (6) Intermediarul financiar calculează valoarea ESB pentru fiecare împrumut din portofoliul de noi finanţări prin îndatorare, o comunică beneficiarului şi o înregistrează în baza de date RegAS. În plus, intermediarul financiar va introduce în baza de date RegAS valoarea ESB pentru toată suma garantată, în termen de cinci (5) zile de la momentul semnării fiecărui contract cu IMM.
    (7) În toate cazurile, valoarea ESB nu poate depăşi pragul prevăzut la art. 3 din Regulamentul (UE) 2023/2.831. Verificarea respectării pragului maxim al ajutorului de minimis se realizează per întreprindere unică, luând în calcul ajutorul de minimis acordat în baza prezentei scheme şi având în vedere inclusiv toate ajutoarele primite într-o perioadă anterioară de trei ani calculată, pe baza continuă, de la momentul acordării ajutorului de minimis în baza prezentei scheme.
    (8) Partea din beneficiul total, proporţional cu contribuţia UE (COSME şi/sau Orizont 2020) şi a Grupului BEI în cadrul portofoliului combinat de noi finanţări prin îndatorare, nu reprezintă ajutor de stat, conform anexei nr. 1 la Decizia CE 2014/660/UE.
    (9) Exemplu de calcul (valorile prezentate sunt cu titlu de exemplu):

┌──────────────────────────────────────┐
│Portofoliu combinat (RON şi EUR) │
│Variabile - date ale împrumutului │
├───┬────────────────────────┬─────────┤
│c │Valoare împrumut (EURo/ │5.000.000│
│ │echivalent EURa) │ │
├───┼────────────────────────┼─────────┤
│ │Scadenţa [durata de │ │
│d │viaţă medie ponderată a │4,00 │
│ │împrumutului (garanţiei)│ │
│ │în ani (WAL)] │ │
├───┼────────────────────────┼─────────┤
│ │Prima de risc standard │ │
│ │pentru împrumutul │ │
│f │relevant (%) │2,50% │
│ │(înainte de reducerea de│ │
│ │dobândă) │ │
├───┴────────────────────────┴─────────┤
│Standard │
├───┬────────────────────────┬─────────┤
│a │Rata de garantare (%) │60,00% │
├───┼────────────────────────┼─────────┤
│b │Contribuţia statului │28,62% │
│ │membru (%) │ │
├───┼────────────────────────┼─────────┤
│e │Comision de garantare │0,65% │
│ │(%) │ │
├───┼────────────────────────┼─────────┤
│g =│ │ │
│f –│Beneficiu total (%) │1,85% │
│e │ │ │
├───┼────────────────────────┼─────────┤
│h =│ │ │
│a *│Beneficiul ajutorului de│0,32% │
│b *│minimis (%) │ │
│g │ │ │
├───┼────────────────────────┼─────────┤
│i =│ │ │
│c *│ESB (EURo) │63.536 │
│d *│ │ │
│h │ │ │
└───┴────────────────────────┴─────────┘




    CAP. VII
    Modalităţi de acordare a ajutorului de minimis
    ART. 12
    (1) În cadrul schemei, ajutorul de minimis se acordă sub formă de subvenţie de dobândă. Toate sumele utilizate sunt brute, înainte de orice deducere de impozite şi taxe.
    (2) Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate solicitantului, calculată conform modelului de calcul prezentat la art. 11, cu luarea în calcul a ajutorului de minimis acordat în baza prezentei scheme, nu poate depăşi echivalentul în lei a 300.000 euro, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naţionale sau europene. Verificarea respectării pragului maxim al ajutorului de minimis se realizează per întreprindere unică, având în vedere inclusiv toate ajutoarele primite într-o perioadă anterioară de trei ani calculată de la momentul acordării ajutorului de minimis în baza prezentei scheme. Perioada de 3 ani trebuie evaluată în mod continuu. Pentru fiecare nou ajutor de minimis acordat trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în ultimii 3 ani.
    (3) Plafonul de minimis prevăzut la alin. (2) se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul acordat de statul membru este finanţat în totalitate sau parţial din resurse europene.
    (4) Ajutorul de minimis se acordă numai după verificarea, de către intermediarul financiar, a respectării plafonului de minimis menţionat la alin. (2).

    ART. 13
    Ajutorul de minimis se consideră acordat în momentul semnării actelor adiţionale ale contractului încheiat între intermediarul financiar şi IMM până la data de 31 decembrie 2023, conform prevederilor schemei instituite prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 14
    (1) Pentru ajutoarele de minimis plătite eşalonat, în mai multe tranşe, acestea se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate, utilizând rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor. Pentru respectarea prevederilor art. 3 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2023/2.831, rata de actualizare se va aplica valorii echivalentului subvenţiei brute (ESB) din exemplul de calcul prezentat la art. 11 [valoarea de la pct. (i)].
    (2) În cazul în care prin acordarea unor noi ajutoare de minimis prin intermediul prezentei scheme s-ar depăşi plafonul relevant prevăzut la art. 12, solicitantul nu poate beneficia de prevederile schemei.

    ART. 15
    În cazul fuziunilor societăţilor sau al achiziţiilor de părţi sociale, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate.

    ART. 16
    În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.

    ART. 17
    (1) Modificarea unui contract de credit, cu privire la maturitate şi/sau dobândă, poate determina creşterea ESB, ca urmare a aplicării formulei de calcul de la art. 11. Diferenţa pozitivă dintre valoarea ESB ajustată ca urmare a modificării contractului de credit şi valoarea iniţială a ESB, stabilită la încheierea contractului de credit, constituie un nou ajutor de minimis. Intermediarul financiar va acorda noul ajutor de minimis, cu respectarea prevederilor prezentei scheme, inclusiv în ceea ce priveşte bugetul schemei, prin modificarea contractului de credit iniţial, numai în perioada de valabilitate a prezentei schemei şi doar după ce se va asigura că beneficiarul respectă toate condiţiile de acordare a ajutorului prevăzute în prezenta schemă, inclusiv dispoziţiile privind cumulul ajutoarelor de minimis.
    (2) În baza prezentei măsuri, se poate acorda un nou ajutor de minimis rezultat ca urmare a recalculării ESB în cazul modificării unui contract de credit încheiat în cadrul măsurii de sprijin prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanţie neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operaţional „Iniţiativa pentru IMM“, aprobată prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Toate ajutoarele noi, acordate ca urmare a recalculării ESB potrivit alin. (1), respectiv alin. (2), se vor înregistra în mod corespunzător în RegAS.

    CAP. VIII
    Durata şi bugetul schemei
    ART. 18
    Schema se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2030.

    ART. 19
    (1) Sursa de finanţare a constat în fondurile alocate POR 2014-2020, axa prioritară 15 „Iniţiativa pentru IMM-uri“.
    Alocarea financiară totală pentru ajutoarele de minimis sub formă de subvenţie de dobândă a fost de 231,25 milioane euro, echivalent în lei, reprezentând finanţare europeană prin Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR).

    (2) Dat fiind specificul instrumentului financiar, intermediarii financiari vor putea acorda ajutoare de minimis în baza prezentei scheme conform alocărilor disponibilizate ca urmare a rambursării creditelor acordate anterior pentru acest instrument financiar, respectiv eliberării garanţiilor.

    ART. 20
    Numărul estimat al beneficiarilor prezentei scheme este de 6.250.

    CAP. IX
    Modalitatea de implementare a schemei
    ART. 21
    Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE), prin AM POR, este furnizorul ajutorului de minimis şi instituţia responsabilă cu implementarea prezentei scheme. Administratorul schemei este desemnat FEI, conform Acordului de finanţare. Subadministratorii schemei vor fi intermediarii financiari selectaţi.

    ART. 22
    Intermediarii financiari selectaţi au următoarele atribuţii: crearea portofoliului de credite eligibile, raportarea către FEI conform Acordului de finanţare şi acţiunile de recuperare a pierderilor. De asemenea, intermediarii financiari monitorizează calculul şi raportarea aferente procedurilor relevante în materie de ajutoare de stat şi de minimis.

    ART. 23
    Pe parcursul perioadei de acordare, creditele eligibile conform prezentului capitol pot fi incluse de către fiecare intermediar financiar selectat în portofoliul de credite care beneficiază de acoperirea facilităţii de garantare neplafonată. Includerea creditelor eligibile în portofoliul acoperit de garanţia neplafonată va avea loc în mod automat, prin transmiterea de către intermediarul financiar către FEI a unei notificări, care este prevăzută a avea loc în contextul unei raportări periodice conform acordului operaţional.

    ART. 24
    Prin ajutorul acordat în cadrul schemei se poate acoperi până la 80% din valoarea fiecărui credit eligibil acordat de un intermediar financiar unui IMM eligibil şi inclus în portofoliul de credite acoperit de facilitate, conform Ordinului viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările şi completările ulterioare. Riscul de credit este suportat de intermediarul financiar în proporţie de cel puţin 20% pentru fiecare credit eligibil.

    ART. 25
    FEI şi intermediarul financiar vor acţiona în mod pari passu (nepreferenţial) cu privire atât la suportarea riscului de credit, cât şi la eventualele recuperări ulterioare ale pierderilor asociate producerii riscului de credit.

    ART. 26
    Pentru a fi incluse într-un portofoliu de credite acoperit de o facilitate de garantare acordată în cadrul prezentei schemei, creditele acordate de intermediarii financiari IMM-urilor până la 31 decembrie 2023, conform Ordinului viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările şi completările ulterioare, trebuie să respecte următoarele condiţii de eligibilitate:
    a) s-au acordat doar credite noi (aprobate după momentul semnării acordului operaţional între FEI şi intermediarul financiar);
    b) creditul să fi fost acordat unor IMM eligibile, pentru activităţi eligibile, conform prevederilor din schemă coroborate cu cele din acordul operaţional dintre FEI şi intermediarul financiar;
    c) durata creditelor să fi fost de cel mult 12 ani, inclusiv perioada de graţie (dacă este cazul);
    d) finanţarea să aibă ca obiect investiţii şi/sau capital de lucru;
    e) întreprinderea eligibilă poate beneficia de acoperirea garanţiei pentru unul sau mai multe credite, conform schemei de minimis în vigoare la data acordării ajutorului de minimis, cu condiţia respectării regulilor privind cumulul de ajutoare de minimis.


    ART. 27
    Plata garanţiilor se efectuează de către FEI, în cazul producerii unei pierderi din portofoliul eligibil, pe baza unei cereri de plată a garanţiei valide primite de la intermediarul financiar.

    ART. 28
    Intermediarul financiar nu va acorda ajutorul de minimis sau va solicita recuperarea ajutorului de minimis deja acordat, în cazul în care documentele şi informaţiile furnizate de către beneficiarul final în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false sau nu s-au respectat condiţiile de acordare ale ajutorului.

    ART. 29
    În cazul în care se acordă un ajutor de minimis, intermediarii financiari vor informa în scris IMM-ul beneficiar, la momentul acordării ajutorului, în legătură cu valoarea ajutorului (exprimată ca echivalent brut al finanţării nerambursabile) şi în legătură cu caracterul de minimis al acestuia, cu referire expresă la prevederile Regulamentului (UE) 2023/2.831 al Comisiei privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.

    CAP. X
    Reguli privind cumulul ajutoarelor
    ART. 30
    (1) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 2.832/2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general.
    (2) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.408/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul agricol şi Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul pescuitului şi acvaculturii, în limita plafonului relevant prevăzut la art. 12 alin. (2).
    (3) Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeaşi măsură de finanţare prin capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană.
    (4) Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeană.

    ART. 31
    Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de minimis va prezenta o declaraţie de eligibilitate, pe propria răspundere, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta schemă, în care va menţiona informaţiile referitoare la orice alt ajutor de minimis primit în perioada de 3 ani anterioară datei încheierii contractului de finanţare, cu respectarea prevederilor referitoare la întreprinderea unică.

    ART. 32
    Înainte de acordarea ajutorului de minimis în cadrul schemei, respectiv înainte de includerea unui credit eligibil în cadrul portofoliului de credite acoperite de facilitatea de garantare, intermediarul financiar verifică dacă întreprinderea unică din care face parte beneficiarul final a mai beneficiat de alte ajutoare de minimis sau de alte ajutoare de stat pentru finanţarea aceloraşi cheltuieli eligibile şi dacă regulile de cumul sunt respectate, pe baza unei declaraţii pe propria răspundere a beneficiarului şi a altor documentaţii/informaţii relevante.

    CAP. XI
    Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea
    ART. 33
    Schema de ajutor de minimis va fi publicată pe site-ul furnizorului de ajutor de minimis, www.inforegio.ro.

    ART. 34
    MIPE are obligaţia de a monitoriza permanent ajutoarele de minimis acordate şi de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condiţiilor din prezenta schemă sau din legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.

    ART. 35
    (1) În vederea asigurării monitorizării ajutoarelor de stat la nivel european şi naţional, MIPE, prin FEI şi intermediarii financiari, are obligaţia să păstreze evidenţa detaliată a ajutoarelor de minimis acordate pe o perioadă de minimum 10 ani de la data acordării ultimei alocări specifice în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de minimis, inclusiv în ceea ce priveşte obligaţiile de monitorizare şi raportare, cum sunt, dar fără a se limita la: datele de identificare a beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.
    (2) Beneficiarul final trebuie să păstreze, pe o perioadă de minimum 10 ani de la data acordării ultimei alocări specifice, toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit în cadrul schemei pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în acest domeniu, inclusiv în ceea ce priveşte obligaţiile de monitorizare şi raportare.

    ART. 36
    (1) MIPE, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de minimis, are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat şi de minimis la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, aprobat prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi de minimis şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
    (2) Administratorul schemei va pune la dispoziţia MIPE, conform prevederilor legislaţiei naţionale în domeniul ajutorului de stat, datele şi informaţiile necesare, astfel încât MIPE să îşi poată respecta obligaţiile ce îi revin în calitate de furnizor de ajutor de minimis.
    (3) Consiliul Concurenţei poate solicita date şi informaţii de la furnizorul de ajutor atunci când din informaţiile deţinute rezultă că nu au fost respectate condiţiile de acordare a ajutoarelor de minimis.

    ART. 37
    În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, MIPE va transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor stabilite prin prezenta schemă de ajutor de minimis.

    ART. 38
    MIPE transmite spre informare Consiliului Concurenţei prezenta schemă de ajutor de minimis, în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 39
    MIPE informează Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum şi a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.

    ART. 40
    (1) Intermediarul financiar se asigură că împrumuturile eligibile acordate în cadrul schemei respectă prevederile relevante în materie de ajutoare de minimis, cu precădere cele ale Regulamentului (UE) 2023/2.831 şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. În acest context, intermediarul financiar este responsabil, printre altele, cu calculul echivalentului subvenţiei brute şi pentru aplicarea procedurilor de monitorizare stipulate în art. 6 din Regulamentul (UE) 2023/2.831.
    (2) Pentru a crea posibilitatea verificării ex ante a eligibilităţii potenţialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, măsura de ajutor se încarcă în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării acesteia în vigoare, respectiv de la data modificării acesteia.
    (3) Datele şi informaţiile aferente actelor de acordare a ajutoarelor, cum ar fi beneficiar, dată, valoare ajutor, valoare împrumut etc., se încarcă în RegAS de către intermediarii financiari în termen de 7 zile lucrătoare de la momentul semnării unui contract cu o IMM.
    (4) Datele şi informaţiile privind plăţile se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plăţii, iar obligaţiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv şi rambursările efective ale respectivelor obligaţii se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligaţiei de recuperare, respectiv de la data rambursării.

    CAP. XII
    Recuperarea ajutorului de minimis
    ART. 41
    (1) Recuperarea ajutorului de minimis se realizează, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene. Procedura de calcul al dobânzii se stabileşte prin instrucţiuni emise de Consiliul Concurenţei^1.
    ^1 Regăsită la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf

    (3) Implementarea schemei de ajutor de minimis se face cu respectarea Recomandării (UE) 2020/1.039 a Comisiei din 14 iulie 2020 privind condiţionarea acordării unui sprijin financiar din partea statului pentru întreprinderile din Uniune de absenţa legăturilor cu jurisdicţiile necooperante.

    ANEXA 1

    la măsura de sprijin




    DECLARAŢIE
    pe propria răspundere
    Subsemnatul (a), ...................................., identificat(ă) cu B.I./C.I. seria .... nr. ..............., eliberat(ă) de ............................ la data de ..............., cu domiciliul în localitatea ........................., str. ............................. nr. ......, bl. ....., sc. ....., ap. ....., sectorul/judeţul ........................, în calitate de reprezentant legal al operatorului economic .........................................., declar pe propria răspundere următoarele:
    Activităţile pentru care solicit finanţarea fac/nu fac obiectul altui ajutor de minimis sau oricărui altui tip de subvenţie în cadrul altor programe/subprograme cu finanţare publică nerambursabilă.
    DA
    NU
    De asemenea, declar pe propria răspundere că, împreună cu celelalte întreprinderi cu care constituim o întreprindere unică în conformitate cu art. 3 pct. 5 din schema instituită prin Ordinul ministrului investiţiilor şi proiectelor europene nr. 104/2025 privind aprobarea măsurii de sprijin prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanţie neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operaţional regional, axa prioritară 15 „Iniţiativa pentru IMM-uri“, prioritatea de investiţii 15.1 „Sprijinirea capacităţii IMM-urilor de a creşte pe pieţele regionale, naţionale şi internaţionale şi de a se angaja în procesele de inovare“ în ultimii 3 (trei) ani, am beneficiat/nu am beneficiat de ajutoare de minimis.
    DA
    NU
    Dacă da, completaţi tabelul de mai jos:

┌────┬───────────────┬──────────┬────────────┬──────────┬──────────┐
│ │Beneficiarul │ │ │ │ │
│ │ajutorului de │ │ │Programul │ │
│ │minimis │Anul │ │prin care │Cuantumul │
│ │(pentru toate │acordării │Instituţia │s-a │ajutorului│
│Nr. │întreprinderile│ajutorului│finanţatoare│beneficiat│acordat │
│crt.│care constituie│de minimis│ │de │(euro) │
│ │întreprindere │ │ │finanţare │ │
│ │unică) │ │ │ │ │
│ ├───────────┬───┼──────────┼────────────┼──────────┼──────────┤
│ │Denumire │CUI│ │ │ │ │
├────┼───────────┼───┼──────────┼────────────┼──────────┼──────────┤
│1 │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼───┼──────────┼────────────┼──────────┼──────────┤
│2 │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼───┼──────────┼────────────┼──────────┼──────────┤
│3 │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────────┴───┴──────────┴────────────┴──────────┴──────────┘



    Declar pe propria răspundere că toate informaţiile furnizate şi consemnate în prezenta declaraţie sunt corecte şi complete şi înţeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje pecuniare este pedepsită conform legii.
    Numele şi prenumele ...................................................
    Funcţia .........................................................................
    Semnătura ...................................................................
    Data semnării ...............................................................

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016