Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGEA METROLOGIEI nr. 27 din 3 noiembrie 1978  legea metrologiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGEA METROLOGIEI nr. 27 din 3 noiembrie 1978 legea metrologiei

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 100 din 11 noiembrie 1978
Înfãptuirea obiectivelor Programului Partidului Comunist Roman de faurire a societãţii socialiste multilateral dezvoltate şi inaintare a României spre comunism impune promovarea pe scara larga a progresului tehnic, în toate sectoarele vieţii economico-sociale, corespunzãtor cerinţelor revoluţiei tehnico-ştiinţifice contemporane, organizarea şi desfãşurarea unitarã a activitãţii de metrologie în intreaga economie în scopul asigurãrii permanente a preciziei necesare şi a legalitãţii masurarilor, a functionarii şi utilizãrii corecte a mijloacelor de mãsurare.
Activitatea de metrologie trebuie sa contribuie activ la desfãşurarea proceselor de producţie în conformitate cu tehnologiile prescrise, la realizarea şi controlul calitãţii produselor şi serviciilor, la asigurarea securitãţii instalaţiilor şi mediului, a siguranţei circulaţiei în transporturi, la respectarea normelor de protecţie a muncii şi ocrotire a sãnãtãţii populaţiei, la efectuarea operaţiilor comerciale şi gestionarea bunurilor materiale în conformitate cu prevederile legii, la buna desfãşurare a activitãţii de cercetare ştiinţificã şi proiectare, a schimburilor economice şi acţiunilor de cooperare economicã şi tehnico-ştiinţificã cu alte tari, precum şi a altor activitãţi care presupun efectuarea de masurari.
Ministerele, celelalte organe centrale şi locale, centralele industriale şi unitãţile economico-sociale au sarcina de a perfectiona continuu activitatea de metrologie, mijloacele de mãsurare, în conformitate cu necesitãţile impuse de ridicarea permanenta a nivelului tehnic şi calitativ al producţiei, creşterea gradului de mecanizare şi automatizare a acesteia, valorificarea superioarã a resurselor materiale şi umane, precum şi participarea la schimburile internaţionale de valori materiale cu produse competitive, la nivelul normelor de calitate.
Asigurarea corectitudinii şi legalitãţii masurarilor constituie o obligaţie permanenta a tuturor oamenilor muncii, care trebuie sa foloseascã numai unitãţile de mãsura legale şi mijloacele de mãsurare corespunzãtoare în procesul de producţie a bunurilor materiale, precum şi în celelalte sectoare de activitate în care se efectueazã masurari şi sa participe activ la perfecţionarea şi crearea de noi mijloace de mãsurare, în concordanta cu necesitãţile economiei naţionale.
În scopul creşterii contribuţiei şi intaririi raspunderilor ce revin, în domeniul metrologiei, ministerelor şi celorlalte organe centrale şi locale, unitãţilor economico-sociale, tuturor oamenilor muncii,
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste România adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
În Republica Socialistã România în toate domeniile de activitate, inclusiv în relaţiile de comerţ exterior şi cooperare economicã şi tehnico-ştiinţificã cu alte tari, se folosesc obligatoriu numai unitãţi de mãsura şi mijloace de mãsurare legale.
Cadrul tehnico-organizatoric pentru asigurarea efectuãrii masurarilor cu unitãţi de mãsura şi mijloace de mãsurare legale şi la preciziile necesare, se realizeazã în mod unitar pe întreg teritoriul tarii prin activitatea de metrologie.
ART. 2
Prin planul naţional unic de dezvoltare economico-socialã se asigura condiţii tehnico-materiale necesare activitãţii de metrologie, în concordanta cu cerinţele introducerii progresului tehnic şi ale dezvoltãrii generale a economiei naţionale.
ART. 3
Nivelurile de precizie, condiţiile constructive şi reglementãrile privind utilizarea şi pãstrarea mijloacelor de mãsurare se stabilesc prin standarde de stat şi norme tehnice de metrologie, obligatorii în toate sectoarele de activitate, elaborate şi aprobate în condiţiile prevãzute de lege.
ART. 4
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor rãspunde împreunã cu ministerele, celelalte organe centrale şi locale, de înfãptuirea în mod unitar a politicii partidului şi statului în domeniul metrologiei.
ART. 5
Unitãţile de cercetare ştiinţificã şi inginerie tehnologicã au obligaţia sa perfecţioneze continuu mijloacele de mãsurare şi sa creeze noi tipuri cu parametri funcţionali ridicati.
La elaborarea proiectelor privind dezvoltarea sau construcţia de noi obiective se va prevedea, în condiţiile stabilite de lege, baza materialã a activitãţii de metrologie corespunzãtoare necesitãţilor întregului proces de producţie.
ART. 6
Personalul muncitor cu sarcini în domeniul metrologiei poarta intreaga rãspundere pentru efectuarea la timp şi în condiţiile normelor legale a etalonarilor şi verificãrilor metrologice, funcţionarea corecta a mijloacelor de mãsurare, întreţinerea şi repararea lor în scopul asigurãrii preciziei necesare şi legalitãţii masurarilor în procesele de producţie şi celelalte domenii ale activitãţii economico-sociale.
CAP. 2
Unitãţile de mãsura legale şi mijloacele de mãsurare
SECŢIUNEA 1
Unitãţile de mãsura legale
ART. 7
Sistemul de unitãţi de mãsura legal şi obligatoriu în Republica Socialistã România are la baza nevoile şi cerinţele specifice economiei naţionale, precum şi Sistemul Internaţional de unitãţi de mãsura, cu simbolul ŞI.
Unitãţile de mãsura legale sînt:
A. unitãţi fundamentale:
- metru - cu simbolul m pentru lungime

- kilogram - cu simbolul kg pentru masa

- secunda - cu simbolul s pentru timp

- amper - cu simbolul A pentru intensitatea curentului electric

- kelvin - cu simbolul K pentru temperatura termodinamica

- candela - cu simbolul cd pentru intensitatea luminoasa

- mol - cu simbolul mol pentru cantitate de substanta

B. unitãţi suplimentare:
- radian - cu simbolul rad pentru unghi plan

- steradian - cu simbolul sr pentru unghi solid

C. unitãţi derivate, obţinute pe baza unitãţilor fundamentale şi a unitãţilor suplimentare.
Principalele unitãţi de mãsura derivate sînt cele prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta lege; alte unitãţi de mãsura derivate se stabilesc prin standarde de stat.
ART. 8
În cazuri justificate, pot fi utilizate ca unitãţi de mãsura legale şi alte unitãţi în afarã celor prevãzute la art. 7, stabilite prin standarde aprobate prin decret al Consiliului de Stat.
ART. 9
Denumirile, simbolurile, definiţiile şi regulile de utilizare a unitãţilor de mãsura legale, a multiplilor şi submultiplilor acestora se stabilesc prin standarde de stat.
ART. 10
În cazul contractelor pentru export încheiate cu partenerii externi, la cererea acestora, se pot folosi şi alte unitãţi de mãsura convenite între pãrţi.
SECŢIUNEA 2
Mijloace de mãsurare
ART. 11
Constituie mijloace de mãsurare toate mãsurile, aparatele, dispozitivele, instalaţiile, precum şi mostrele de materiale şi substanţe, care materializeaza şi conserva unitãţile de mãsura şi furnizeazã informaţii de mãsurare.
ART. 12
Mijloacele de mãsurare, în funcţie de destinaţia lor, se clasifica în mijloace de mãsurare etalon şi mijloace de mãsurare de lucru.
A. Mijloace de mãsurare etalon
ART. 13
Mijloacele de mãsurare, care materializeaza şi conserva legal unitãţile de mãsura şi servesc la transmiterea lor, sînt etaloane.
Etaloanele de cea mai inalta precizie, folosite ca baza unica legalã pentru transmiterea unitãţilor de mãsura celorlalte etaloane din Republica Socialistã România, sînt etaloane naţionale.
Etaloanele naţionale, împreunã cu celelalte etaloane din economie, formeazã - prin unicitate şi structura unitarã pe trepte de precizie - sistemul naţional de etaloane şi constituie baza ştiinţificã, tehnica şi legalã, de referinta, a tuturor masurarilor efectuate pe întreg teritoriul tarii, precum şi în relaţiile de cooperare economicã şi tehnico-ştiinţificã cu alte tari.
ART. 14
Etaloanele naţionale sînt asigurate, pãstrate şi folosite de cãtre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor.
ART. 15
Menţinerea etaloanelor naţionale la nivelul de precizie necesar activitãţii economico-sociale şi perfecţionarea continua a acestora se asigura prin cercetare ştiinţificã în domeniul metrologiei, precum şi prin comparare periodicã cu etaloanele internaţionale ale Biroului Internaţional de Mãsuri şi Greutãţi şi cu etaloanele naţionale ale altor state.
ART. 16
Etaloanele - în afarã celor naţionale - sînt asigurate, pãstrate şi folosite atît de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, cît şi de unitãţile autorizate, potrivit legii, sa producã, sa repare mijloace de mãsurare sau sa transmitã unitãţi de mãsura.
B. Mijloace de mãsurare de lucru
ART. 17
Mijloacele de mãsurare utilizate în procesul muncii pentru obţinerea informaţiilor de mãsurare în toate domeniile de activitate, precum şi elementele de automatizare cu funcţii de mãsurare, sînt mijloace de mãsurare de lucru.
Se asimileazã mijloacelor de mãsurare de lucru elementele care influenţeazã funcţionarea mijlocului de mãsurare, cum sînt circuitele de mãsurare, buclele de automatizare, dispozitivele auxiliare sau cele folosite pentru determinarea sumelor de plata, la desfacerea produselor, care sînt asociate mijloacelor de mãsurare.
CAP. 3
Fabricarea şi importul mijloacelor de mãsurare
ART. 18
Fabricarea şi folosirea în economia nationala a mijloacelor de mãsurare se fac cu respectarea normelor de unificare şi tipizare, potrivit nomenclatorului unic al mijloacelor de mãsurare, aprobat, la propunerea Consiliului de Miniştri, prin decret al Consiliului de Stat.
Caracteristicile tehnico-functionale şi regulile de folosire şi întreţinere a mijloacelor de mãsurare, cuprinse în nomenclatorul unic al mijloacelor de mãsurare, se stabilesc prin standarde de stat şi norme tehnice de metrologie, aprobate potrivit legii.
Nomenclatorul unic al mijloacelor de mãsurare se completeazã, în funcţie de necesitãţile economiei şi a cerinţelor progresului tehnic. Propunerile de completare a nomenclatorului se fac de ministere şi celelalte organe centrale cu avizul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor şi se supun spre aprobare de cãtre Consiliul de Miniştri.
ART. 19
Ministerele, celelalte organe centrale şi locale, producãtoare, sînt obligate sa ia mãsuri pentru realizarea mijloacelor de mãsurare necesare economiei, de inalta precizie şi cu respectarea parametrilor tehnico-funcţionali.
Importul mijloacelor de mãsurare se poate efectua, în condiţiile prevãzute de lege, în cazurile cînd nu se justifica tehnic şi economic producerea lor în ţara.
Punerea în fabricaţie sau importul mijloacelor de mãsurare se poate face numai dupã ce acestea au primit aprobarea de model şi au fost incluse în nomenclatorul unic al mijloacelor de mãsurare.
Utilajele şi echipamentele tehnologice fabricate în ţara, precum şi importurile complexe, vor fi prevãzute cu mijloace de mãsurare care se încadreazã în normele de unificare şi tipizare cuprinse în nomenclatorul unic al mijloacelor de mãsurare aprobat în condiţiile prevãzute de lege.
ART. 20
Aprobarea de model este documentul prin care se atesta, din punct de vedere metrologic, ca un anumit tip de mijloc de mãsurare întruneşte condiţiile de calitate şi fiabilitate şi se încadreazã în nomenclatorul unic al mijloacelor de mãsurare.
ART. 21
Fabricarea şi importul mijloacelor de mãsurare cu destinaţie specialã şi cele de precizie redusã care servesc la obţinerea unor indicaţii orientative se fac fãrã a fi necesarã aprobarea de model, cu respectarea condiţiilor prevãzute de lege şi cu avizul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor.
ART. 22
Aprobarea de model se acorda, la cererea unitãţii interesate, de cãtre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, pe baza rezultatelor încercãrilor metrologice de stat asupra mijloacelor de mãsurare, efectuate de acesta prin laboratoarele proprii sau prin laboratoarele de profil ale altor unitãţi. Aprobarea de model se da în termen de maximum 60 zile de la data prezentãrii modelului mijlocului de mãsurare şi a documentaţiei tehnice.
Incercarile metrologice de stat constau, dupã caz, în probe, determinãri, analize şi studii, în scopul stabilirii conformitatii modelelor cu prevederile standardelor de stat, normelor tehnice, caietelor de sarcini, precum şi cu normele tehnice de metrologie privind mijlocul de mãsurare supus încercãrilor.
Incercarile metrologice de stat nu pot fi substituite de incercarile metrologice efectuate de producãtor.
ART. 23
Mijloacele de mãsurare încercate pentru care s-a acordat aprobare de model, se investesc cu marca metrologica de model.
Marca metrologica de model este semnul distinctiv care aplicat pe un mijloc de mãsurare atesta acestuia calitatea de a fi utilizat ca model de referinta la fabricatia de serie, import sau la eventuale litigii.
Marca metrologica de model se stabileşte şi se aplica de cãtre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor.
Mijloacele de mãsurare, la care rezultatele încercãrilor de stat sînt necorespunzãtoare, se resping motivat.
ART. 24
Aprobarea de model se acorda unitãţii care produce şi livreaza mijloace de mãsurare sau instalaţii de mãsurare ca produse finite, întreprinderii de comerţ exterior care efectueazã importul mijloacelor de mãsurare sau, dupã caz, întreprinderii beneficiare a importului, acestea suportînd şi cheltuielile ocazionate de obţinerea aprobãrii de model. Schimbarea producãtorului atrage dupã sine obligaţia obţinerii unei alte aprobãri de model, acordate în baza încercãrilor metrologice de stat, efectuate asupra mijloacelor de mãsurare realizate în noua unitate producãtoare.
În cazuri deosebite în care este necesarã cunoaşterea comportãrii în timp a mijloacelor de mãsurare se poate da aprobare provizorie de model, de cãtre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, în condiţiile stabilite prin normele tehnice de metrologie. Aprobarea este valabilã numai pe o anumitã durata de timp şi pentru un numãr limitat de mijloace de mãsurare.
ART. 25
Documentaţiile tehnice care au însoţit la incercarile metrologice de stat modelele care au fost aprobate, se pãstreazã de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor şi întreprinderile producãtoare sau importatoare. Aceste documentaţii, avizate şi parafate de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, constituie documentele legale pentru verificarea caracteristicilor tehnico-functionale ale mijlocului de mãsurare la care se referã, la fabricatia de serie a acestuia sau la eventualele litigii. În acelaşi scop, în unele cazuri stabilite de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, se pãstreazã în mod similar şi cîte un exemplar din modelele aprobate.
ART. 26
Omologarea mijloacelor de mãsurare produse în Republica Socialistã România se face numai dupã obţinerea aprobãrii de model.
ART. 27
Unitãţile producãtoare sînt obligate sa producã numai mijloace de mãsurare cu caracteristici tehnico-functionale conforme cu documentaţia tehnica şi modelele de referinta şi rãspund pentru aceasta. Aceeaşi obligaţie şi rãspundere revine şi unitãţilor importatoare care vor trebui sa importe numai mijloace de mãsurare conforme cu documentaţiile tehnice şi modelele de referinta care au fost prezentate la încercarea metrologica de stat, în condiţiile legii.
ART. 28
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor efectueazã verificãri privind conformitatea caracteristicilor tehnico-functionale ale mijloacelor de mãsurare produse sau importate, cu cele ale modelului de referinta, înscrise în documentaţiile tehnice.
În cazul constatãrii unor neconformitãţi cu documentaţiile tehnice şi modelul aprobat, Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor va dispune remedierea deficienţelor constatate sau, dupã caz, cu încunoştiinţarea prealabilã a organelor centrale sau locale de resort, oprirea fabricaţiei sau sistarea importului.
ART. 29
În cazul mijloacelor de mãsurare ale cãror caracteristici tehnico-functionale nu mai corespund cerinţelor progresului tehnic, Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor poate retrage aprobarea de model; în mod similar poate retrage aprobarea de model pentru mijloacele de mãsurare provenite din import.
CAP. 4
Transmiterea unitãţilor de mãsura
ART. 30
În scopul asigurãrii preciziei necesare şi legalitãţii masurarilor, mijloacele de mãsurare sînt cuprinse obligatoriu în acţiunea de transmitere a unitãţilor de mãsura, care se realizeazã prin etalonare sau verificare metrologica, pornind de la etaloanele naţionale prin trepte succesive de precizie, folosind celelalte etaloane, pînã la mijloacele de mãsurare de lucru, potrivit standardelor de stat şi normelor tehnice de metrologie.
ART. 31
Prin etalonare metrologica se determina nivelul de precizie al etalonului, eliberindu-se certificat de etalonare numai în cazul încadrãrii acestuia în prevederile stabilite prin standarde de stat şi norme tehnice de metrologie.
Prin verificare metrologica se determina dacã mijlocul de mãsurare de lucru se încadreazã în limitele de precizie admise prin standarde de stat, norme tehnice de metrologie sau alte reglementãri şi se elibereazã buletin de verificare prin care mijlocul de mãsurare de lucru este admis sau respins.
ART. 32
Etalonarea sau verificarea metrologica se face obligatoriu:
- iniţial, asupra fiecãrui mijloc de mãsurare, fabricat sau importat, înainte de livrarea lui cãtre unitatea beneficiara şi asupra fiecãrui mijloc de mãsurare reparat, înainte de darea în folosinta;
- periodic, asupra mijloacelor de mãsurare în folosinta, la intervalul de timp limita stabilit prin norme tehnice de metrologie.
Unitãţile economico-sociale au obligaţia sa prevadã intervale de timp mai scurte, în cazurile în care condiţiile concrete de utilizare conduc la micşorarea duratei de timp în care mijlocul de mãsurare funcţioneazã corespunzãtor;
- ori de cîte ori este necesar pentru a asigura funcţionarea corespunzãtoare a mijloacelor de mãsurare.
ART. 33
Mijloacele de mãsurare folosite exclusiv pentru uz casnic sau didactic-demonstrativ, sînt supuse obligatoriu numai la verificarea metrologica iniţialã, bucata cu bucata sau - dupã caz - prin sondaj, în condiţii stabilite de standardele de stat şi normele tehnice de metrologie.
ART. 34
Mijloacele de mãsurare care au fost gãsite corespunzãtoare la etalonare sau verificare metrologica, au fost investite cu marca metrologica de verificare şi li s-a eliberat certificat de etalonare sau buletin de verificare, constituie mijloace de mãsurare legale.
Marca metrologica de verificare este semnul distinctiv care se aplica pe mijlocul de mãsurare pentru a-i atesta, din punct de vedere metrologic, dreptul de a fi utilizat.
Marca metrologica de verificare se stabileşte şi se elibereazã numai de cãtre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor.
ART. 35
Mijloacele de mãsurare respinse la etalonare sau verificare se supun repararii sau, dupã caz, scoaterii din funcţiune, în condiţiile legii. Mijloacele de mãsurare din import, respinse la verificarea iniţialã, vor fi comunicate în timp util întreprinderilor de comerţ exterior care au efectuat importul.
ART. 36
Mijloacele de mãsurare gradate în alte unitãţi de mãsura decît cele prevãzute la art. 7 şi 8, utilizate în cazuri speciale, se supun etalonarilor sau verificãrilor iniţiale şi periodice prin grija unitãţii deţinãtoare care rãspunde de aceasta.
ART. 37
Transmiterea unitãţilor de mãsura se efectueazã în mod unitar numai de cãtre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor şi de laboratoarele de metrologie autorizate în acest scop.
CAP. 5
Supravegherea tehnica şi controlul activitãţii de metrologie
ART. 38
Supravegherea tehnica a mijloacelor de mãsurare din dotare, cuprinde în principal: efectuarea etalonarilor şi verificãrilor metrologice şi a reparaţiilor conform programelor întocmite; folosirea corecta a mijloacelor de mãsurare de cãtre personalul muncitor în procesul muncii; întreţinerea corespunzãtoare a mijloacelor de mãsurare şi scoaterea din funcţiune a celor uzate sau defecte; identificarea defectiunilor din procesele de mãsurare generatoare de rebuturi; constituirea rezervei de mijloace de mãsurare pentru asigurarea continuitãţii proceselor de producţie, securitãţii instalaţiilor şi a muncii, precum şi de piese de schimb necesare întreţinerii mijloacelor de mãsurare din dotare.
Supravegherea tehnica a mijloacelor de mãsurare se executa de cãtre personalul metrologic autorizat din unitãţile economico-sociale.
ART. 39
Controlul activitãţii de metrologie se efectueazã în principal asupra: aplicãrii şi respectãrii reglementãrilor legale în domeniul metrologiei; asigurãrii nivelurilor de precizie realizate în transmiterea unitãţilor de mãsura şi preciziei mijloacelor şi metodelor de mãsurare; dotãrii proceselor de producţie cu mijloace de mãsurare potrivit documentaţiilor tehnice şi folosirea corespunzãtoare a acestora; evidentei şi stãrii tehnice a mijloacelor de mãsurare; respectãrii termenelor de efectuare a etalonarilor şi verificãrilor metrologice periodice, precum şi întreţinerii şi repararii mijloacelor de mãsurare potrivit programelor anuale de verificãri şi reparaţii; asigurãrii condiţiilor corespunzãtoare de funcţionare a laboratoarelor de metrologie şi atelierelor de reparat mijloace de mãsurare.
Controlul activitãţii metrologice se executa de cãtre Inspectoratul General se Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, precum şi de cãtre personalul metrologic autorizat, din ministere, celelalte organe centrale şi locale şi centrale industriale.
CAP. 6
Autorizaţii şi avizari metrologice
ART. 40
Laboratoarele de metrologie şi atelierele de reparat mijloace de mãsurare din sectoarele de activitate economico-socialã pot funcţiona numai pe baza autorizaţiei date de cãtre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor.
ART. 41
Autorizaţia se elibereazã la cerere, pe baza unei expertize metrologice, pe domenii de mãsurare şi niveluri de precizie. Expertiza constata îndeplinirea condiţiilor de amplasare, instalare şi de mediu ale laboratoarelor şi atelierelor, dotarea cu etaloane şi utilaje, pregãtirea şi calificarea personalului şi determina prin testare metrologica dacã nivelurile de precizie asigurate efectiv corespund acelora pentru care s-a cerut autorizarea.
Valabilitatea autorizaţiei este de un an.
Dotarea laboratoarelor de metrologie şi atelierelor de reparat mijloace de mãsurare se face în funcţie de specificul activitãţii, pe baza de norme unitare. Acestea se elaboreazã de ministere şi celelalte organe centrale, se avizeazã de cãtre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor şi se aproba prin decret al Consiliului de Stat.
ART. 42
Laboratoarele de metrologie autorizate au dreptul sa efectueze verificãri şi - dupã caz - etalonari ale mijloacelor de mãsurare din dotarea unitãţilor în cadrul cãrora funcţioneazã, numai în domeniile şi la nivelurile de precizie pentru care au fost autorizate.
Laboratoarele de metrologie autorizate pot efectua, cu acordul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, verificãri sau, dupã caz, şi etalonari de mijloace de mãsurare aparţinînd altor unitãţi economico-sociale.
Mijloacele de mãsurare pentru a cãror verificare nu se justifica economic înfiinţarea de laboratoare în cadrul întreprinderii sau nu se poate face în laboratoarele altor unitãţi, se vor verifica în cadrul laboratoarelor de metrologie judeţene ale Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor.
ART. 43
Etalonarea şi verificarea metrologica, precum şi repararea şi întreţinerea mijloacelor de mãsurare se fac numai de metrologi autorizaţi de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor.
Autorizaţia se acorda la cererea unitãţii, pe baza de examen şi este valabilã pe o perioada de trei ani, cu excepţia primei autorizari care expira dupã o perioada de un an.
ART. 44
Categoriile de personal muncitor care utilizeazã în activitatea profesionalã de baza mijloace de mãsurare pentru efectuarea operaţiilor de gestionare, distribuire şi comercializare, precum şi operatorii de la panourile cu mijloace de mãsurare din camerele de comanda, trebuie sa posede o autorizaţie, eliberata de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, pe baza de examen, a carei valabilitate este de cinci ani.
ART. 45
Coordonarea activitãţii de metrologie din unitãţi, centrale industriale, ministere, alte organe centrale şi locale, se face de cãtre personal muncitor de specialitate numit prin ordin scris emis de cãtre conducerea unitãţii respective, pe baza autorizaţiei eliberate de cãtre Inspectoratul General se Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, dupã susţinerea unui examen. Autorizaţia este valabilã pe o durata de un an.
Schimbarea din funcţie, sancţionarea disciplinarã sau desfacerea contractului de munca a acestui personal muncitor, se poate face numai cu acordul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor.
ART. 46
Autorizaţia nu este transmisibila. Încãlcarea dispoziţiilor legale privind exercitarea atribuţiilor conferite prin autorizaţie, atrage - în funcţie de gravitatea abaterii - suspendarea temporarã sau anularea acesteia.
Cererea de prelungire a autorizaţiei, precum şi înlocuirea personalului cãruia i s-a anulat autorizaţia constituie obligaţii ale unitãţilor, în scopul asigurãrii continuitãţii activitãţii cu respectarea normelor legale de metrologie.
ART. 47
Condiţiile de autorizare ale laboratoarelor de metrologie, ale atelierelor de reparat mijloace de mãsurare şi ale personalului prevãzut la articolele 43, 44 şi 45 se stabilesc prin norme tehnice de metrologie emise de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor.
ART. 48
Se supun avizãrii Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, notele de comanda sau, dupã caz, proiectele de execuţie privind laboratoarele de metrologie şi atelierele de reparat mijloace de mãsurare din obiectivele economico-sociale care urmeazã a fi construite, regulamentele de organizare şi desfãşurare a activitãţii de metrologie, programele analitice ale formelor de învãţãmînt de stat care transmit cunoştinţe în domeniul metrologiei, programele şi tematicile formelor de perfecţionare a personalului muncitor care activeazã în domeniul metrologiei, inventiile şi inovatiile privind metodele şi mijloacele de mãsurare.
ART. 49
Cheltuielile ocazionate de efectuarea etalonarilor şi verificãrilor, încercãrilor metrologice de stat ale modelelor, expertizarea metrologica, testarile metrologice şi eliberarea autorizaţiilor pentru laboratoarele de metrologie, precum şi de autorizarea atelierelor de reparat mijloace de mãsurare, autorizarea metrologilor verificatori, respectiv metrologilor reparatori, inginerilor sau tehnicienilor care coordoneazã activitatea de metrologie şi a personalului prevãzut la art. 44 se suporta de cãtre unitãţile beneficiare.
Taxele şi tarifele pentru prestarea serviciilor prevãzute la alineatul precedent se stabilesc de cãtre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, cu acordul Comitetului de Stat pentru Preţuri.
CAP. 7
Atribuţii şi raspunderi
ART. 50
În scopul asigurãrii preciziei necesare şi a legalitãţii masurarilor Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor are urmãtoarele atribuţii şi raspunderi principale:
a) rãspunde de realizarea, pãstrarea şi perfecţionarea continua a etaloanelor naţionale la nivelul de precizie impus de necesitãţile economiei;
b) transmite unitãţile de mãsura de la etaloanele naţionale la etaloanele şi mijloacele de mãsurare din economie; efectueazã testarea nivelurilor de precizie asigurate în laboratoarele autorizate şi în practicarea masurarilor;
c) rãspunde de efectuarea cercetãrilor ştiinţifice în domeniul metrologiei care privesc baza de etaloane naţionale, transmiterea unitãţilor de mãsura, elaborarea metodelor şi realizarea instalaţiilor de etalonare, verificare şi mãsurare, perfecţionarea bazelor teoretice ale masurarilor;
d) emite, editeazã şi difuzeazã norme tehnice de metrologie şi instrucţiuni metodologice de metrologie, obligatorii pentru intreaga economie şi dezvolta o activitate centralizata de informare, documentare şi publicare în domeniul metrologiei;
e) coordoneazã şi controleazã activitatea de metrologie din ministere, celelalte organe centrale şi locale, centrale industriale şi unitãţi economice; indruma şi controleazã în toate sectoarele activitãţii economico-sociale aplicarea unitarã a legii şi a celorlalte acte normative din domeniul metrologiei, avînd dreptul de acces în toate locurile unde se folosesc, se construiesc sau repara, se etaloneaza sau se verifica metrologic mijloace de mãsurare;
f) avizeazã preciziile minime care trebuie asigurate la masurarile privind bilanţurile energetice sau alte bilanţuri bazate pe masurari, livrãrile de produse între unitãţi economice, precum şi la preambalarea mãrfurilor;
g) asigura împreunã cu Ministerul Educaţiei şi Învãţãmîntului formarea de cadre de metrologi.
ART. 51
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor asigura participarea la activitatea organismelor şi organizaţiilor internaţionale în domeniul metrologiei, din care Republica Socialistã România face parte, iar împreunã cu ministerele şi la alte acţiuni în domeniul metrologiei care prezintã interes.
ART. 52
Ministerele, celelalte organe centrale şi locale şi centralele industriale rãspund de asigurarea preciziei necesare şi a legalitãţii masurarilor la unitãţile în subordine, în care scop sînt obligate sa ia mãsuri pentru:
a) organizarea, îndrumarea şi controlul activitãţii de metrologie în unitãţile subordonate; acolo unde se justifica înfiinţeazã cu respectarea normelor de structura compartimente de metrologie distincte, în funcţie de numãrul mijloacelor de mãsurare din folosinta, importanta şi nivelul de precizie al masurarilor efectuate. Compartimentele de metrologie - laboratoarele de metrologie şi atelierele de reparat mijloace de mãsurare - se pot organiza, dupã caz, şi pe grupe de unitãţi sau platforme industriale;
b) pregãtirea şi perfecţionarea cadrelor de metrologi, precum şi - dupã caz - a celor care efectueazã masurari de precizie;
c) asigurarea dotãrii unitãţilor din subordine cu etaloane şi mijloace de mãsurare de lucru necesare şi reducerea numãrului de tipodimensiuni în vederea întreţinerii şi repararii acestora în condiţii optime; începerea şi desfãşurarea oricãrei activitãţi numai dupã asigurarea posibilitãţilor de a efectua masurarile impuse de documentaţia tehnica şi specificul muncii;
d) crearea şi introducerea în fabricaţie de noi mijloace de mãsurare care sa asigure cantitativ şi calitativ necesarul de mijloace de mãsurare actual şi de perspectiva al economiei naţionale;
e) organizarea urmãririi comportãrii în exploatare a mijloacelor de mãsurare şi a valorificãrii datelor obţinute, în vederea îmbunãtãţirii permanente a caracteristicilor tehnico-functionale ale acestora;
f) elaborarea regulamentului de organizare şi desfãşurare a activitãţii de metrologie şi avizarea acestuia de cãtre Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor.
ART. 53
Întreprinderile şi celelalte unitãţi economico-sociale care deţin şi folosesc mijloace de mãsurare, rãspund de precizia şi legalitatea masurarilor, în care scop sînt obligate sa ia mãsuri pentru:
a) organizarea de laboratoare de metrologie şi ateliere de reparat mijloace de mãsurare şi dotarea acestora pe baza normelor prevãzute, asigurind desfãşurarea activitãţii de metrologie conform legii şi - dupã caz - înfiinţarea de compartimente de metrologie distincte. În cazurile în care nu se justifica înfiinţarea de laboratoare şi ateliere de reparat mijloace de mãsurare proprii, activitatea de metrologie va fi coordonata de personal muncitor de specialitate cu respectarea prevederilor art. 45;
b) transmiterea unitãţilor de mãsura, în condiţiile legii, la toate mijloacele de mãsurare în folosinta; în cazul în care unitatea nu are laboratoare de metrologie proprii, verificãrile şi etalonarile necesare se asigura de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor prin unitãţile sale sau laboratoarele de metrologie autorizate ale altor unitãţi;
c) dotarea corespunzãtoare pe baza de program cu mijloace de mãsurare adecvate ca interval de mãsurare, precizie, condiţii de lucru şi numãr, a proceselor de producţie, precum şi a celorlalte activitãţi; constituirea rezervei de mijloace de mãsurare necesare pentru asigurarea continuitãţii proceselor de producţie, securitatea instalaţiilor şi a muncii;
d) efectuarea supravegherii tehnice a mijloacelor de mãsurare şi a masurarilor şi stabilirea perioadelor de etalonare şi verificare metrologica a mijloacelor de mãsurare în funcţie de condiţiile specifice de utilizare şi de importanta masurarilor efectuate, în cadrul termenelor limita prevãzute în normele tehnice de metrologie. Aceste perioade de etalonare şi verificare a mijloacelor de mãsurare se aproba de conducerea unitãţii; asigurarea efectuãrii la termen a etalonarilor şi verificãrilor metrologice periodice, precum şi repararea mijloacelor de mãsurare în folosinta, pe baza de programe anuale aprobate de conducerea unitãţii;
e) dotarea corespunzãtoare a laboratoarelor de metrologie şi atelierelor de reparat mijloace de mãsurare în conformitate cu normele unitare de dotare, a normelor tehnice de metrologie şi autorizarea lor potrivit legii;
f) instruirea şi perfecţionarea cadrelor de metrologi şi a personalului muncitor care efectueazã masurari în procesul muncii;
g) receptionarea corespunzãtoare a mijloacelor de mãsurare şi scoaterea din folosinta a celor care nu mai pot fi reparate, numai cu avizul personalului muncitor însãrcinat cu coordonarea activitãţii de metrologie.
ART. 54
Unitãţile de cercetare ştiinţificã şi inginerie tehnologicã, precum şi unitãţile de proiectare, sînt obligate:
a) sa prevadã în documentaţiile tehnice numai mijloace de mãsurare cuprinse în nomenclatorul unic al mijloacelor de mãsurare;
b) sa stabileascã în documentaţiile tehnice ale mijloacelor de mãsurare care se realizeazã în ţara, caracteristici metrologice şi de fiabilitate ridicate, potrivit cerinţelor economiei şi stadiului de progres tehnic pe plan mondial;
c) sa asigure tipizarea ansamblurilor şi subansamblurilor mijloacelor de mãsurare, condiţii diferenţiate de utilizare, în funcţie de cerinţele activitãţii;
d) sa prevadã distinct în proiectele instalaţiilor şi utilajelor, metode şi mijloace de mãsurare adecvate valorii parametrilor şi tolerantelor care trebuie garantate prin mãsurare, condiţii de montaj şi utilizare corespunzãtoare ale acestora; sa prevadã în documentaţiile tehnice mãsurile necesare pentru a asigura în bune condiţii continuitatea proceselor de producţie şi menţinerea nivelului de calitate al produselor, precum şi posibilitãţile de verificare periodicã a mijloacelor de mãsurare, fãrã a prejudicia funcţionarea continua a instalaţiilor;
e) sa stabileascã în documentaţiile tehnice punctele de mãsurare necesare conducerii proceselor tehnologice, securitãţii utilajelor şi instalaţiilor, controlului pe flux şi în final al calitãţii produselor, securitãţii oamenilor şi protecţiei mediului, masurarii consumurilor specifice, efectuãrii bilanţurilor energetice sau a altor bilanţuri cerute care se stabilesc pe baza de masurari; sa prevadã - dupã caz - mijloace de mãsurare de control activ, automatizate, care sa permitã conducerea centralizata a proceselor tehnologice şi dupã necesitaţi cu adaptare la calculatoare; sa stabileascã atunci cînd este necesar modul de prelucrare şi interpretare a rezultatelor masurarilor;
f) sa prevadã, în funcţie de cerinţele activitãţii, în proiectele obiectivelor noi sau care se extind, laboratoare de metrologie şi ateliere de reparat mijloace de mãsurare, dotate cu etaloane şi instalaţii corespunzãtoare, la care sa asigure condiţii de protecţie impotriva factorilor perturbatori, stabilite prin standarde de stat şi norme tehnice de metrologie, precum şi personalul metrologic necesar, în condiţiile prevãzute de lege.
ART. 55
Unitãţile care produc mijloace de mãsurare sînt obligate:
a) sa obţinã aprobarea de model pentru mijloacele de mãsurare pe care urmeazã a le fabrica;
b) sa efectueze urmãrirea comportãrii în exploatare, precum şi încercãri de fiabilitate pentru mijloacele de mãsurare pe care le fabrica;
c) sa asigure continua diversificare, innoire şi imbunatatire a caracteristicilor metrologice şi de fiabilitate a mijloacelor de mãsurare, pentru a satisface cerinţele economiei;
d) sa asigure necesarul de piese de schimb pentru întreţinerea şi repararea mijloacelor de mãsurare din dotarea economiei.
ART. 56
Consiliile oamenilor muncii din unitãţi, precum şi personalul de conducere al compartimentelor care deţin şi folosesc mijloace de mãsurare, au obligaţia de a realiza condiţiile materiale, tehnice şi organizatorice pentru desfãşurarea activitãţii de metrologie în conformitate cu prevederile legii, pentru a asigura precizia necesarã şi legalitatea masurarilor efectuate în unitatea respectiva.
ART. 57
Şefii secţiilor şi atelierelor care au în folosinta mijloace de mãsurare, vor participa la întocmirea programelor anuale de etalonare şi verificare metrologica şi reparare a mijloacelor de mãsurare, raspunzind împreunã cu personalul muncitor din activitatea de metrologie de îndeplinirea lor şi sînt obligaţi sa controleze la toate locurile de munca din secţii şi ateliere, utilizarea corecta a mijloacelor de mãsurare.
ART. 58
Muncitorii, maistrii, tehnicienii şi inginerii vor utiliza numai mijloace de mãsurare legale prevãzute în documentaţiile tehnologice şi vor sesiza imediat orice situaţie care creeazã nesiguranta asupra exactitatii masurarilor efectuate, avînd obligaţia în astfel de cazuri sa ceara verificarea sau înlocuirea mijloacelor de mãsurare respective.
ART. 59
Personalul muncitor însãrcinat cu coordonarea activitãţii de metrologie, precum şi muncitorii, maistrii, tehnicienii şi inginerii care lucreazã în activitatea de metrologie rãspund de aplicarea prevederilor legale privind asigurarea preciziei şi legalitãţii masurarilor efectuate cu mijloace de mãsurare în folosinta. Aceştia au obligaţia de a controla pe fluxul de fabricaţie şi la toate locurile de munca, corecta utilizare a mijloacelor de mãsurare şi de a sesiza conducerii unitãţii şi Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor situaţiile care implica asigurarea preciziei necesare şi legalitãţii masurarilor.
CAP. 8
Sancţiuni
ART. 60
Încãlcarea prevederilor prezentei legi atrage rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
ART. 61
Constituie contravenţii la normele privind activitatea de metrologie urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni:
a) funcţionarea fãrã autorizaţie a laboratoarelor de metrologie şi a atelierelor de reparat mijloace de mãsurare, precum şi utilizarea în activitatea de metrologie de personal neautorizat;
b) fabricarea sau importul de mijloace de mãsurare fãrã obţinerea prealabilã a aprobãrii de model sau neconforme cu modelul aprobat; importul de mijloace de mãsurare gradate în unitãţi de mãsura diferite de unitãţile de mãsura legale, cu excepţiile prevãzute de lege;
c) transmiterea incorectã a unitãţilor de mãsura, prin efectuarea de etalonari şi verificãri metrologice cu încãlcarea prevederilor din normele tehnice de metrologie; folosirea de etaloane cu certificate de etalonare expirate;
d) neefectuarea etalonarilor şi verificãrilor metrologice iniţiale ale mijloacelor de mãsurare nou fabricate, importate sau reparate, înainte de livrare sau punere în funcţiune;
e) neprezentarea mijloacelor de mãsurare la etalonarea şi verificarea metrologica periodicã şi la reparare, conform programului de verificãri şi reparaţii;
f) efectuarea de masurari cu mijloace de mãsurare ale cãror intervale de mãsurare şi precizii nu sînt conforme prevederilor documentaţiilor tehnice;
g) montarea şi utilizarea de mijloace de mãsurare în condiţii de lucru necorespunzãtoare, neconforme cu prevederile documentaţiilor tehnice, cu cele ale constructorului sau ale normelor tehnice de metrologie;
h) folosirea de personal neautorizat metrologic la efectuarea de masurari pentru gestionare, distribuire, comerţ şi transport de bunuri materiale sau la efectuarea de cintariri publice;
i) efectuarea de masurari cu mijloace de mãsurare nelegale, întreţinute necorespunzãtor sau defecte, respinse la etalonare sau verificare metrologica, fãrã certificatul de etalonare sau buletinul de verificare în termen de valabilitate;
j) împiedicarea sub orice forma a organelor Inspecţiei Metrologice de Stat de a-şi exercita atribuţiile prevãzute de dispoziţiile legale.
ART. 62
Contravenţiile prevãzute la art. 61 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amenda de la 800 la 1500 lei cele prevãzute la lit. a) - b);
b) cu amenda de la 300 la 700 lei cele prevãzute la lit. c) - j).
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul împuternicit în acest scop din cadrul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se poate face plîngere în termen de 15 zile de la data comunicãrii acestuia.
Plîngerea se depune la organul din care face parte agentul constatator.
ART. 63
În mãsura în care prezenta lege nu dispune, contravenţiilor prevãzute în cuprinsul acesteia le sînt aplicabile dispoziţiilor Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
CAP. 9
Dispoziţii finale
ART. 64
Pentru realizarea unitarã a activitãţii de metrologie Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor îşi îndeplineşte atribuţiile în acest domeniu prin Inspecţia Metrologiei de Stat, din cadrul acestuia.
ART. 65
Dispoziţiile legii de fata se aplica şi organizaţiilor cooperatiste şi celorlalte organizaţii obşteşti.
ART. 66
Prezenta lege intra în vigoare la 90 de zile de la publicare.
Pe aceeaşi data se abroga:
- Decretul nr. 21/1954 pentru aplicarea generalã a sistemului metric, publicat în Buletinul Oficial nr. 6 din 26 ianuarie 1954;
- Decretul nr. 403/1954 privind interpretarea Decretului nr. 21/1954 pentru aplicarea generalã a sistemului metric, publicat în Buletinul Oficial nr. 44 din 8 octombrie 1954;
- Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 495/1953 pentru aprobarea regulamentului încercãrilor de stat, publicatã în Colecţia de hotãrîri şi dispoziţii ale Consiliului de Miniştri nr. 12 din 25 februarie 1953;
- Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 498/1953 pentru aprobarea regulamentului privind organizarea supravegherii mãsurilor şi aparatelor de mãsurat în întreprinderi, publicatã în Colecţia de hotãrîri şi dispoziţii ale Consiliului de Miniştri nr. 12 din 25 februarie 1953;
- Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 499/1953 pentru aprobarea regulamentului verificãrilor de stat a mãsurilor şi aparatelor de mãsurat, publicatã în Colecţia de hotãrîri şi dispoziţii ale Consiliului de Miniştri nr. 12 din 25 februarie 1953;
- Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 626/1968 privind sistemul de unitãţi de mãsura legal şi obligatoriu în Republica Socialistã România, publicatã în Buletinul Oficial nr. 46 din 9 aprilie 1968;
- Articolul 1 lit. c), d), e), f), u) şi v) din <>Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 2489/1969 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind standardele de stat, metrologia, instalaţiile mecanice sub presiune, instalaţiile de ridicat şi ambalaje, publicatã în Buletinul Oficial nr. 160 din 31 decembrie 1969, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Anexa nr. 1 privind principalele unitãţi de mãsura derivate şi alte unitãţi de mãsura legale se afla publicatã în Buletinul Oficial nr. 100 din 11 noiembrie 1978.
----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016