Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 99 din 6 iunie 2000  pentru aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei - ANRE    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 99 din 6 iunie 2000 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei - ANRE

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 256 din 8 iunie 2000
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ARTICOL UNIC
Se aproba <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29 din 22 octombrie 1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei - ANRE, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 407 din 27 octombrie 1998, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. La articolul 1, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Se înfiinţeazã Autoritatea Nationala de Reglementare în domeniul Energiei, denumita în continuare ANRE, instituţie publica de interes naţional, cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului, cu sediul în Bucureşti.
(2) Finanţarea activitãţii ANRE se asigura integral din venituri extrabugetare obţinute din tarife pentru acordarea de licenţe şi autorizaţii, precum şi din contribuţii ale organismelor internaţionale sau ale agenţilor economici, potrivit art. 70 lit. c) din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice."
2. Articolul 3 devine articolul 4.
3. Articolul 4 devine articolul 3 şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) ANRE se organizeazã şi funcţioneazã pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare, aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
(2) ANRE este structuratã pe compartimente de specialitate, potrivit competentelor şi regulamentului de organizare şi funcţionare aprobat de Guvern."
4. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - ANRE este abilitata cu urmãtoarele competente şi atribuţii:
1. emite reglementãri cu caracter obligatoriu pentru agenţii economici din sector, necesare în vederea functionarii eficiente şi transparente a sistemului electroenergetic naţional;
2. emite, acorda, modifica, suspenda sau retrage autorizaţiile şi licentele pentru agenţii economici existenţi din sectorul energiei electrice şi termice, precum şi pentru cei care vor aparea ca urmare a deschiderii pieţei de energie electrica şi termica;
3. stabileşte metodologia de calcul al preţurilor şi tarifelor aplicabile activitãţilor de monopol natural din domeniul sau de activitate, cu avizul Oficiului Concurentei, având în vedere protejarea intereselor consumatorilor de energie electrica şi termica;
4. stabileşte, cu avizul Oficiului Concurentei, preţurile şi tarifele aplicate consumatorilor captivi, cele practicate de concesionarii de activitãţi sau servicii publice din sector, preţurile şi tarifele practicate între operatorii economici din cadrul sectorului, tarifele pentru serviciile de sistem, de transport şi de distribuţie a energiei electrice prin sistemul electroenergetic naţional, precum şi preţurile şi tarifele practicate pentru serviciile aferente producerii şi distribuţiei energiei termice;
5. stabileşte şi aproba contractele-cadru dintre agenţii economici din sector privind vânzarea, achiziţia, transportul, dispecerizarea şi distribuţia energiei electrice şi termice, precum şi cele de furnizare a energiei electrice şi termice la consumatorii finali;
6. organizeazã licitaţiile în condiţiile legii, negociaza şi încheie contracte de concesionare, în calitate de concedent, în sectorul energiei electrice şi termice şi poate apela la agenţii specializate în domeniul concesionarii;
7. stabileşte modul de calcul al redevenţelor pentru concesiunile acordate;
8. aproba regulamentul de programare în sistemul electroenergetic naţional;
9. aproba codurile tehnice ale reţelelor de transport şi distribuţie, elaborate de Compania Nationala de Electricitate S.A. şi de alţi agenţi economici din sector;
10. elaboreazã cerinţe, criterii şi proceduri pentru eligibilitatea consumatorilor de energie electrica şi acorda licentele de consumatori eligibili;
11. aproba normele tehnice şi comerciale cu caracter obligatoriu pentru agenţii economici din sectorul energiei electrice şi termice;
12. exercita controlul cu privire la respectarea de cãtre agenţii economici din sector a reglementãrilor emise, a sistemului de preţuri şi tarife în vigoare, precum şi la îndeplinirea prevederilor contractelor de concesiune şi aplica sancţiuni în cazul nerespectãrii acestora;
13. elaboreazã metodologia de soluţionare a neintelegerilor precontractuale şi soluţioneazã neînţelegerile legate de încheierea contractelor dintre agenţii economici din sector şi a contractelor de furnizare a energiei electrice şi termice;
14. elaboreazã metodologia de urmãrire şi control în vederea respectãrii de cãtre agenţii economici din sectorul energiei electrice şi termice a sistemului de preţuri şi tarife;
15. elaboreazã, în conformitate cu prevederile legale, regulamentul de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementãrile emise în domeniu;
16. urmãreşte încheierea şi respectarea, în condiţiile legii, a contractelor dintre investitori şi autoritãţi şi se autosesizeaza în vederea protejãrii investitorilor;
17. urmãreşte aplicarea standardelor de performanta şi de calitate în domeniul serviciilor specifice sectorului energiei electrice şi termice şi propune, ori de câte ori constata neconcordante, adaptarea acestora;
18. propune Guvernului mãsuri de prevenire şi eliminare a abuzului de poziţie dominanta pe piata ori de câte ori constata nerespectarea reglementãrilor cu privire la concurenta şi transparenta;
19. creeazã o baza de date necesarã în vederea desfãşurãrii activitãţii sale şi furnizarii de informaţii altor autoritãţi în elaborarea strategiei de dezvoltare a sectorului energiei electrice şi termice, precum şi în legatura cu activitatea comerţului internaţional cu energie electrica şi cu practicile internaţionale în domeniu. Datele care nu au caracter secret şi confidenţial pot fi date publicitãţii cu avizul Ministerului Industriei şi Comerţului;
20. elaboreazã, în termen de 30 de zile de la data intrararii în vigoare a legii, regulamentul de organizare şi funcţionare propriu şi stabileşte responsabilitãţile personalului, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
21. instruieste şi perfectioneaza continuu personalul propriu, inclusiv cu asistenta tehnica strãinã;
22. informeazã Guvernul asupra activitãţii proprii desfãşurate, prin rapoarte anuale care se dau publicitãţii;
23. supravegheazã aplicarea şi respectarea mãsurilor stabilite pentru protecţia mediului de cãtre toţi participanţii la activitãţile din sectorul energetic;
24. urmãreşte activitãţile de comerţ exterior ale României în sectorul energetic, propunand Guvernului mãsuri pentru a preveni dependenta tarii de importurile de energie electrica;
25. urmãreşte structura productiilor de energie electrica şi termica, dând prioritate valorificãrii producţiei interne de cãrbune, amenajãrii potenţialului hidroenergetic, promovãrii producţiei de energie electrica în centrale hidroelectrice, a producţiei combinate de energie electrica şi termica şi a surselor neconventionale de energie - solara, eoliana, geotermala, biomasa, biogaze - în producerea de energie electrica şi termica;
26. urmãreşte şi propune Guvernului mãsuri în legatura cu situaţia stocurilor de siguranta ale sistemului electroenergetic naţional la resursele primare de energie cãrbune, pacura şi volum de apa în lacurile de acumulare;
27. avizeazã contractele pentru tranzitul de energie electrica prin sistemul electroenergetic naţional al României, la propunerea Companiei Naţionale de Electricitate - S.A.;
28. colaboreazã cu Ministerul Industriei şi Comerţului şi cu Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei la elaborarea propunerilor de strategii şi de politici în domeniul energetic;
29. reglementeazã accesul nediscriminatoriu la reţea pentru producãtorii independenţi şi pentru consumatorii eligibili, stimuland competiţia în furnizarea energiei electrice şi termice."
5. Articolul 6 se abroga.
6. Articolul 8 se abroga.
7. La articolul 9, alineatele (1), (4), (5) şi (6) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Activitatea ANRE este condusã de un preşedinte, numit prin decizie a primului-ministru pe o perioada de 4 ani.
.....................................................................
(4) În exercitarea atribuţiilor sale preşedintele emite ordine şi decizii.
(5) Ordinele de interes general pentru agenţii economici din sector se publica în Monitorul Oficial al României.
(6) Ordinele şi deciziile luate de preşedinte în exercitarea atribuţiilor sale pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile de la data la care au fost notificate pãrţilor interesate sau de la data publicãrii lor în Monitorul Oficial al României, dacã sunt de interes general."
8. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Activitatea ANRE este sprijinita de un consiliu consultativ format din 9 membri numiţi prin ordin al preşedintelui ANRE, din care 3 membri specialişti din unitãţile Ministerului Industriei şi Comerţului, un membru din partea asociaţiilor profesionale din domeniul energiei, un membru din partea administraţiei publice locale, un membru specialist din cercetare-proiectare în domeniul energetic şi 3 membri specialişti din unitãţile mari consumatoare de energie electrica şi termica.
(2) Consiliul consultativ sprijinã armonizarea intereselor agenţilor economici din sector cu cele ale consumatorilor de energie electrica şi termica, evalueaza impactul reglementãrilor ANRE şi face propuneri de imbunatatire a acestora, potrivit regulamentului de organizare şi funcţionare a ANRE."
9. La articolul 13, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) ANRE întocmeşte anual bugetul propriu de venituri şi cheltuieli în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor."
10. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) În termen de 4 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta ANRE emite regulamentul privind acordarea licenţelor şi autorizaţiilor în sectorul energiei electrice şi termice, prin care vor fi stabilite procedurile, termenele şi condiţiile de acordare a acestora.
(2) Agenţii economici din sector sunt obligaţi sa solicite acordarea licenţei în termen de cel mult 6 luni de la emiterea regulamentului prevãzut la alin. (1).
(3) În termen de un an de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta ANRE va emite reglementãri privind stabilirea tarifelor pentru distribuţia şi vânzarea energiei termice."
11. Anexa nr. 2 va avea urmãtorul cuprins:
"ANEXA Nr. 2
Definiţii ale termenilor specifici
. Sectorul energiei electrice şi termice - ansamblul activitãţilor de planificare, dezvoltare, construire, exploatare şi de întreţinere a instalaţiilor de producere, transport, distribuţie şi de furnizare a energiei electrice şi termice, inclusiv importul şi exportul energiei electrice, precum şi schimburile de energie electrica cu sistemele electroenergetice ale ţãrilor vecine.
. Cod - colectie de reglementãri pentru un domeniu specific de activitãţi sau instalaţii din cadrul sectorului energiei electrice şi termice.
. Furnizor - persoana fizica sau juridicã de drept privat, romana ori strãinã, care asigura alimentarea cu energie electrica sau termica a unui consumator.
. Consumator (final) de energie electrica - persoana fizica sau juridicã de drept privat, romana ori strãinã, care cumpara energie electrica în scopul obţinerii de servicii din utilizarea acesteia.
. Acces la reţea - dreptul unui producãtor de energie electrica sau al unui consumator eligibil de a se racorda la reţeaua electrica de transport aparţinând Companiei Naţionale de Electricitate-S.A., precum şi al oricãrui consumator de a se racorda - în condiţiile cerute de normele tehnice - la reţeaua electrica de distribuţie.
. Consumator eligibil - consumatorul de energie electrica care are dreptul sa îşi aleagã furnizorul şi sa contracteze direct cu acesta energia necesarã, având acces la reţelele de transport şi/sau de distribuţie.
. Consumator captiv - consumatorul care, din motive de configuratie a reţelei, este obligat sa contracteze furnizarea energiei cu un anumit distribuitor.
. Autorizaţie - permisie acordatã unei persoane fizice sau juridice de drept privat, romana ori strãinã, pentru a construi, a pune şi a menţine în funcţiune sau pentru a modifica o instalatie de producere, transport, stocare, dispecerizare, distribuţie a energiei electrice şi termice.
. Licenta - permisie acordatã unei persoane fizice sau juridice de drept privat, romana sau strãinã, de exploatare comercialã a instalaţiilor autorizate, de producere, transport, stocare, dispecerizare, distribuţie a energiei electrice şi termice, precum şi de intermediere în comercializarea de energie electrica sau termica."

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 8 mai 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR,
BOGDAN NICULESCU-DUVAZ

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 8 mai 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016