Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aprobã <>Ordonanţa Guvernului nr. 28 din 27 august 2008 privind registrul agricol, adoptatã în temeiul <>art. 1 pct. III.10 din Legea nr. 142/2008 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 628 din 29 august 2008, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. La articolul 1, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) În scopul asigurãrii unei evidenţe unitare cu privire la categoriile de folosinţã a terenurilor, a mijloacelor de producţie agricolã şi a efectivelor de animale care contribuie la dezvoltarea agriculturii şi buna utilizare a resurselor locale, autoritãţile administraţiei publice locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor organizeazã întocmirea şi ţinerea la zi a registrului agricol, pe suport hârtie şi în format electronic, conform formularelor registrului agricol aprobate prin hotãrâre a Guvernului, pe unitãţi administrativ-teritoriale şi pe localitãţi componente ale acestora."
2. Articolul 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - În înţelesul prezentei ordonanţe, prin animale se înţelege urmãtoarele specii: bovine, porcine, ovine, caprine, cabaline, mãgari, catâri, iepuri de casã, animale de blanã, pãsãri, familii de albine, precum şi alte animale domestice sau sãlbatice crescute în captivitate, în condiţiile legii, ce fac obiectul înscrierii în registrul agricol."
3. La articolul 3 alineatul (1), literele c), d), f) şi g) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"c) efectivele de animale, pe specii şi categorii, existente la începutul fiecãrui an; evoluţia anualã a efectivelor de bovine, porcine, ovine, caprine, cabaline, mãgari, catâri, iepuri de casã, animale de blanã, pãsãri, familii de albine, precum şi alte animale domestice sau sãlbatice crescute în captivitate, în condiţiile legii, ce fac obiectul înscrierii în registrul agricol;
d) clãdirile cu destinaţia de locuinţã şi construcţii-anexe;
.........................................................................................
f) mijloacele de transport cu tracţiune mecanicã, respectiv: tractoarele, autovehicule pentru transportat mãrfuri, maşinile şi utilajele pentru agriculturã şi silviculturã;
g) orice instalaţii pentru agriculturã şi silviculturã."
4. La articolul 4, litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"a) numãrul de gospodãrii ale populaţiei, de clãdiri cu destinaţia de locuinţã şi construcţii-anexe, de mijloace de transport cu tracţiune mecanicã şi/sau animalã, precum şi de utilaje şi instalaţii pentru agriculturã şi silviculturã;".
5. La articolul 5, alineatele (2), (3) şi (5) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În registrul agricol se înscriu gospodãriile populaţiei, cu tot terenul în proprietate şi cel pe care îl utilizeazã în arendã, în parte, în asociere sau sub alte forme, dupã caz, clãdirile cu destinaţia de locuinţã şi construcţiile-anexe, animalele pe care le deţin pe raza unei localitãţi, indiferent de domiciliul proprietarului.
(3) La comune se înscriu în registrul agricol toate gospodãriile populaţiei, chiar dacã nu deţin terenuri agricole şi silvice, animale sau clãdiri cu destinaţia de locuinţã şi construcţii-anexe. De asemenea, toate gospodãriile populaţiei din localitãţi care aparţin din punct de vedere administrativ de oraşe, municipii ori de sectoare ale municipiului Bucureşti, stabilite potrivit legii, se înscriu în registrul agricol deţinut de aceste unitãţi administrativ-teritoriale, respectiv subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti.
....................................................................................
(5) Persoanele care nu au domiciliul în localitate, inclusiv persoanele cu domiciliul în altã ţarã, dar care au pe raza localitãţii terenuri, animale sau clãdiri cu destinaţia de locuinţã şi construcţii-anexe vor fi înscrise în registrul agricol dupã gospodãriile persoanelor care au domiciliul în localitate şi dupã ce s-au lãsat file libere pentru gospodãriile care se vor forma ulterior datei întocmirii registrului."
6. La articolul 6, alineatele (1) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Primarii comunelor, oraşelor, municipiilor şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti iau mãsuri pentru întocmirea şi ţinerea la zi a registrului agricol, pe suport hârtie şi în format electronic, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe, pentru asigurarea împotriva degradãrii, distrugerii sau sustragerii acestuia, precum şi pentru furnizarea datelor din registru, cu respectarea prevederilor legale.
.............................................................................................
(4) Registrul agricol, atât cel pe suport hârtie, cât şi cel în format electronic, se reînnoieşte o datã la 5 ani, realizându-se în mod obligatoriu corespondenţa la nivelul aceleiaşi autoritãţi a administraţiei publice locale atât cu poziţia din registrul agricol pentru perioada anterioarã, cât şi cu numãrul din rolul nominal unic ce îl priveşte pe contribuabilul respectiv. În situaţia în care în perioada anterioarã gospodãria în cauzã nu a avut deschisã poziţie în registrul agricol, se face menţiunea "poziţie nouã"."
7. La articolul 7, alineatele (1) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Prefecţii şi împuterniciţii acestora sunt responsabili de respectarea prevederilor legale cu privire la întocmirea şi ţinerea evidenţei registrului agricol, iar primarii şi secretarii comunelor, oraşelor, municipiului şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti, dupã caz, sunt responsabili cu privire la înscrierea corectã a datelor înscrise în acestea.
..........................................................................................
(3) Instituţiile publice prevãzute la alin. (2) elaboreazã norme tehnice privind completarea registrului agricol, aprobate prin ordin comun al conducãtorilor instituţiilor respective, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe."
8. La articolul 9, alineatele (2) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Secretarul comunei, oraşului, municipiului şi al sectorului municipiului Bucureşti, dupã caz, coordoneazã, verificã şi rãspunde de modul de completare şi ţinere la zi a registrului agricol.
(3) Orice modificare a datelor înscrise în registrul agricol se face numai cu acordul scris al secretarului comunei, oraşului, municipiului şi al sectorului municipiului Bucureşti, dupã caz."
9. La articolul 10, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În prezenţa celor care fac declaraţia privind patrimoniul agricol, persoanele desemnate la alin. (1) vor verifica, prin confruntarea cu evidenţa tehnico-operativã de care dispun, exactitatea datelor înscrise în registrul agricol şi rãspund împreunã cu secretarul comunei, oraşului, municipiului şi al sectorului municipiului Bucureşti, dupã caz, şi cu persoana însãrcinatã cu completarea registrului agricol de realitatea datelor înregistrate."
10. La articolul 11 alineatul (1), literele a)-c) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"a) 5 ianuarie-1 martie, pentru datele anuale privind membrii gospodãriei, terenul aflat în proprietate şi cel pe care îl utilizeazã, clãdirile cu destinaţia de locuinţã, construcţiile-anexe şi mijloacele de transport cu tracţiune animalã şi mecanicã, maşinile, utilajele şi instalaţiile pentru agriculturã şi silviculturã, efectivele de animale existente în gospodãrie/unitatea cu personalitate juridicã la începutul fiecãrui an, precum şi modificãrile intervenite în cursul anului precedent în efectivele de animale pe care le deţin, ca urmare a vânzãrii-cumpãrãrii, a produşilor obţinuţi, a morţii sau sacrificãrii animalelor ori a altor intrãri-ieşiri;
b) 1-31 mai, pentru datele privind modul de folosinţã a terenului, suprafeţele cuvenite, numãrul pomilor în anul agricol respectiv;
c) persoanele fizice şi juridice au obligaţia sã declare date pentru a fi înscrise în registrul agricol şi în afara acestor intervale de timp, în cazul în care au intervenit modificãri în proprietate, în termen de 30 de zile de la apariţia modificãrii."
11. La articolul 12, literele a)-c) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"a) pânã la 1 martie, pentru datele privind evoluţia efectivelor de animale pe întregul an precedent;
b) pânã la 31 mai, pentru datele privind construcţiile noi (clãdiri cu destinaţia de locuinţã şi construcţii-anexe), mijloacele de transport, utilajele şi instalaţiile pentru agriculturã şi silviculturã;
c) pânã la 30 iunie, pentru datele privind modul de folosinţã a terenului, suprafeţele cultivate şi numãrul pomilor pentru anul agricol respectiv."
12. Articolul 15 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - Obligaţiile cu privire la registrul agricol vor fi aduse la cunoştinţa cetãţenilor prin grija secretarului comunei, oraşului, municipiului şi al sectorului municipiului Bucureşti, dupã caz."
13. Articolul 16 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Datele centralizate pe comune, oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului Bucureşti se comunicã de cãtre secretarii comunelor, oraşelor, municipiilor şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti şi se trimit, dupã caz, atât direcţiilor teritoriale de statisticã, cât şi direcţiilor judeţene pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã, la termenele prevãzute în normele tehnice de completare a registrului agricol, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic, conform formularelor elaborate de Institutul Naţional de Statisticã, dupã caz.
(2) Comunicarea datelor centralizate se face sub semnãtura primarului şi a secretarului comunei, oraşului, municipiului şi al sectorului municipiului Bucureşti, dupã caz.
(3) Datele primare înscrise în registrele agricole ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti se transmit în format electronic atât la direcţiile teritoriale de statisticã, cât şi la direcţiile agricole pentru dezvoltare ruralã, la termenele prevãzute în normele tehnice."
14. La articolul 20, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Neurmãrirea de cãtre secretarul comunei, oraşului, municipiului şi al sectorului municipiului Bucureşti, dupã caz, a modului cum îşi îndeplineşte sarcinile personalul cu atribuţii privind completarea datelor în registrul agricol sau a modului de pãstrare a acestuia se sancţioneazã cu amendã de la 50 lei la 250 lei."
15. Articolul 21 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Sumele provenite din aplicarea amenzilor prevãzute la art. 20 se fac venit la bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, dupã caz."
16. Articolul 23 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - Cheltuielile privind tipãrirea şi difuzarea registrelor agricole se vor suporta din bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, dupã caz."
17. Articolul 24 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - Legislaţia subsecventã Ordonanţei Guvernului nr. 1/1992 privind registrul agricol rãmâne în vigoare pânã la înlocuirea acesteia în condiţiile prezentei ordonanţe."
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ
Bucureşti, 8 aprilie 2009.
Nr. 98.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: