Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 96 din 2 iunie 2000 (*republicata*) privind organizarea si functionarea Bancii de Export-Import a Romaniei EXIMBANK - S.A.*)
CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., denumitã în continuare EXIMBANK S.A., este o instituţie specializatã, prin care se deruleazã activitãţi de susţinere a mediului de afaceri românesc şi a tranzacţiilor internaţionale prin instrumente financiar-bancare şi de asigurãri specifice. (2) EXIMBANK - S.A. îşi desfãşoarã activitatea în numele şi în contul statului, precum şi în nume şi în cont propriu, realizând pentru persoanele juridice legal constituite, rezidente sau nerezidente, finanţãri, cofinanţãri, refinanţãri, garantãri, alte operaţiuni bancare, asigurãri şi reasigurãri ale operaţiunilor de comerţ exterior românesc. (3) EXIMBANK - S.A. desfãşoarã şi activitãţi specifice de finanţare, cofinanţare, refinanţare, asigurare, reasigurare, garantare, destinate sã asigure dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea utilitãţilor de interes public, dezvoltarea regionalã, susţinerea activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocuparea şi formarea personalului, susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi susţinerea tranzacţiilor internaţionale, în concordanţã cu politica Guvernului României. ART. 2 Prin prezenta lege se stabilesc urmãtoarele obiective generale ale activitãţilor EXIMBANK - S.A.: a) finanţarea producţiei de bunuri şi servicii destinate exportului, precum şi a operaţiunilor de comerţ exterior, prin acordarea de credite, în lei şi în valutã, din surse interne sau externe; b) garantarea creditelor, în lei şi în valutã, pentru producţia de export, pentru exporturi şi importuri de bunuri şi servicii şi/sau investiţii în obiective destinate producţiei de bunuri şi servicii pentru export; c) efectuarea operaţiunilor de refinanţare a bãncilor pentru finanţãri acordate de acestea exportatorilor români; d) administrarea şi derularea de credite externe destinate sprijinirii producţiei de bunuri şi servicii destinate exportului şi a exportului, precum şi a operaţiunilor aprobate de Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior, în vederea sprijinirii investiţiilor, stimulãrii întreprinderilor mici şi mijlocii, restructurãrii şi modernizãrii societãţilor comerciale, dezvoltãrii infrastructurii şi a altor utilitãţi de interes public; e) administrarea şi derularea activitãţilor specifice de finanţare, cofinanţare, refinanţare, asigurare, reasigurare, garantare, în numele şi în contul statului, aprobate de Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior, destinate sã asigure dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea utilitãţilor de interes public, dezvoltarea regionalã, susţinerea activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocuparea şi formarea personalului, susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi susţinerea tranzacţiilor internaţionale; f) administrarea şi derularea activitãţilor specifice de finanţare, cofinanţare, refinanţare, garantare, în nume şi în cont propriu, destinate sã asigure dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea utilitãţilor de interes public, dezvoltarea regionalã, susţinerea activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocuparea şi formarea personalului, susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi susţinerea tranzacţiilor internaţionale; g) efectuarea altor operaţiuni bancare, pentru punerea în aplicare a obiectului specific de activitate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare; h) asigurarea şi reasigurarea creditelor de export pe termen scurt împotriva riscurilor comerciale şi de ţarã, care nu pot fi asigurate pe piaţa privatã, constituitã din cel puţin douã societãţi de asigurare, persoane juridice strãine şi o societate persoanã juridicã românã; i) asigurarea şi reasigurarea creditelor de export pe termen mediu şi lung împotriva riscurilor comerciale şi de ţarã; j) garantarea şi/sau asigurarea şi reasigurarea investiţiilor româneşti în strãinãtate; k) asigurarea şi reasigurarea creditelor destinate realizãrii de bunuri şi servicii pentru export; l) efectuarea altor operaţiuni specifice activitãţii de asigurare şi reasigurare de credite, garanţii şi investiţii pentru sprijinirea activitãţii de export, în conformitate cu prevederile legale în vigoare; m) încheierea de acorduri şi de convenţii necesare pentru propria activitate, cu organizaţii similare din ţarã şi din strãinãtate; n) evaluarea, în calitate de consultant financiar şi bancar, a riscurilor comerciale şi de ţarã; o) acordarea asistenţei pentru expertizãri tehnice şi efectuarea operaţiunilor bancare de punere în aplicare a proiectelor aprobate de Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior; p) colectarea, prelucrarea, stocarea şi furnizarea informaţiilor specifice de credit; q) efectuarea altor operaţiuni prevãzute de lege, în vederea sprijinirii producţiei de bunuri şi de servicii destinate exportului şi a comerţului exterior.
CAP. II Organizarea şi funcţionarea EXIMBANK - S.A. ART. 3 (1) EXIMBANK - S.A. este societate comercialã pe acţiuni, în care statul român deţine minimum 51% din capitalul social. (2) EXIMBANK - S.A. îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prezenta lege, cu prevederile legislaţiei bancare, ale legislaţiei referitoare la societãţile comerciale din domeniul asigurãrilor şi reasigurãrilor, precum şi cu statutul propriu. (3) EXIMBANK - S.A. îşi desfãşoarã activitatea la nivel central, iar la nivel teritorial şi în strãinãtate, prin sucursale şi alte sedii secundare - agenţii şi altele asemenea. (4) EXIMBANK - S.A. realizeazã activitatea de recuperare, prin executare silitã, a sumelor achitate din fondurile alocate de la bugetul de stat, ca urmare a neexecutãrii sau încãlcãrii de cãtre operatorii economici, beneficiari ai oricãrei forme de susţinere oferite de statul român prin Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior, a condiţiilor contractuale, prin corpul propriu de executori fiscali, care va desfãşura activitãţile de executare silitã potrivit dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 4 EXIMBANK - S.A. este condusã de un consiliu de administraţie numit de adunarea generalã a acţionarilor, format din 7 membri: preşedintele consiliului de administraţie, care este şi preşedintele executiv al bãncii, 2 vicepreşedinţi, care sunt şi vicepreşedinţii executivi ai bãncii, şi 4 membri. ART. 5 (1) Consiliul de administraţie al EXIMBANK - S.A. are urmãtoarele atribuţii principale: a) aprobã structura organizatoricã a bãncii, numãrul de posturi, salarizarea personalului, precum şi regulamentul de organizare şi funcţionare; b) aprobã organizarea şi funcţionarea comitetelor de audit, de credit, de risc, de administrare a activelor şi pasivelor, a corpului propriu de executori fiscali, precum şi a altor organe de lucru, în vederea desfãşurãrii activitãţii sale specifice; c) analizeazã, avizeazã şi prezintã spre aprobare adunãrii generale a acţionarilor proiectul anual al bugetului de venituri şi cheltuieli, precum şi bilanţul contabil; d) aprobã normele interne ale EXIMBANK - S.A. de desfãşurare a activitãţii; e) aprobã nivelul dobânzilor, comisioanelor şi al altor tarife practicate de bancã; f) stabileşte regimul semnãturilor şi al împuternicirilor în cadrul EXIMBANK - S.A.; g) decide înfiinţarea de sucursale şi alte sedii secundare agenţii şi altele asemenea - în ţarã şi în strãinãtate; h) numeşte directorii şi directorii adjuncţi din centralã şi din sediile secundare, din ţarã şi din strãinãtate, cu respectarea reglementãrilor în vigoare, stabilind atribuţiile, competenţele şi rãspunderile acestora; i) îndeplineşte alte atribuţii în vederea realizãrii obiectivelor EXIMBANK - S.A. (2) Consiliul de administraţie poate sã delege o parte dintre atribuţiile sale Comitetului de direcţie. ART. 6 (1) Numirea membrilor Consiliului de administraţie al EXIMBANK - S.A. se face pe o perioadã de 4 ani, cu posibilitatea de reînnoire a mandatului. (2) În cazul descompletãrii consiliului de administraţie, completarea locurilor vacante se face pe funcţia respectivã şi numai pânã la expirarea mandatului celor înlocuiţi, cu respectarea prevederilor prezentei legi. (3) Revocarea din funcţie a membrilor Consiliului de administraţie al EXIMBANK - S.A., inclusiv a preşedintelui şi vicepreşedinţilor executivi ai bãncii, în timpul mandatului, se face în condiţiile generale stabilite de <>Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (4) Activitatea consiliului de administraţie este reglementatã de prevederile legale referitoare la societãţile comerciale, de legislaţia bancarã şi de prevederile prezentei legi. (5) Membrii Consiliului de administraţie al EXIMBANK S.A. nu pot sã reprezinte, direct sau indirect, vreun interes financiar sau de altã naturã care i-ar pune în conflict cu obligaţiile şi îndatoririle faţã de EXIMBANK - S.A. ART. 7 Situaţiile financiare ale EXIMBANK - S.A., întocmite pe bazã individualã şi, dupã caz, pe bazã consolidatã, sunt auditate de auditori financiari, persoane juridice autorizate de Camera Auditorilor Financiari din România şi aprobate de Banca Naţionalã a României. ART. 8 Anual, pânã la data de 31 mai, EXIMBANK S.A. prezintã Guvernului raportul de activitate pentru anul precedent.
CAP. III Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior şi activitatea EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului ART. 9 (1) EXIMBANK - S.A. desfãşoarã, în limita competenţelor aprobate de Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior, urmãtoarele operaţiuni, în numele sau cu garanţia statului: a) emite garanţii de export; b) efectueazã operaţiuni specifice de finanţare, cofinanţare, refinanţare, asigurare, reasigurare, garantare pentru susţinerea obiectivelor de interes naţional şi a tranzacţiilor internaţionale; c) realizeazã asigurarea şi reasigurarea creditelor de export de bunuri şi servicii împotriva riscurilor politice şi comerciale, a investiţiilor româneşti în strãinãtate, asigurarea garanţiilor de export şi a operaţiunilor de export în leasing; d) efectueazã operaţiuni de stimulare a exporturilor complexe, în condiţiile prevãzute la art. 13; e) garanteazã credite pentru realizarea de bunuri şi servicii destinate exportului, credite cumpãrãtor şi investiţii româneşti în strãinãtate; f) efectueazã alte operaţiuni de stimulare a exporturilor româneşti, stabilite de actele normative în vigoare, în conformitate cu obiectivele politicii de comerţ exterior a Guvernului; g) realizeazã alte operaţiuni prevãzute de lege. (2) Operaţiunile de garantare, asigurare şi reasigurare, desfãşurate în numele şi în contul statului, se acordã, de regulã, în limita a 85% din valoarea contractelor de export. În funcţie de obiectivele de politicã de comerţ exterior, prin hotãrâre a Guvernului, acest procent poate fi majorat. (3) Normele care reglementeazã activitãţile desfãşurate în numele şi în contul statului sunt aprobate de Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, potrivit legii. ART. 10 În scopul asigurãrii resurselor financiare necesare desfãşurãrii operaţiunilor în numele şi în contul statului, EXIMBANK - S.A. beneficiazã de constituirea la dispoziţia sa a urmãtoarelor fonduri: a) fondul pentru garanţii de export, pentru garantarea creditelor pentru bunuri şi servicii destinate exportului, a creditelor cumpãrãtor şi a investiţiilor româneşti în strãinãtate, precum şi a activitãţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilitãţilor de interes public, dezvoltare regionalã, susţinere a activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale; b) fondul pentru asigurarea şi reasigurarea creditelor de export, a garanţiilor de export, a operaţiunilor de export în leasing şi a investiţiilor româneşti în strãinãtate, precum şi a activitãţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilitãţilor de interes public, dezvoltare regionalã, susţinere a activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale; c) fondul destinat stimulãrii operaţiunilor de comerţ exterior, precum şi pentru finanţarea, cofinanţarea şi refinanţarea activitãţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilitãţilor de interes public, dezvoltare regionalã, susţinere a activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale; d) fondul pentru asigurarea şi reasigurarea creditelor obţinute în vederea realizãrii de bunuri şi servicii destinate exportului; e) alte fonduri care vor fi înfiinţate prin hotãrâre a Guvernului, cu reglementarea modalitãţilor de utilizare. ART. 11 (1) Sursele financiare de alimentare a fondurilor prevãzute la art. 10 sunt: a) sumele alocate anterior datei intrãrii în vigoare a prezentei legi, în scopul sprijinirii exporturilor, şi disponibile la aceastã datã; b) sumele prevãzute anual în bugetul de stat cu aceastã destinaţie; c) sumele prelevate în limita unei cote de 25% din creanţele externe recuperate de stat efectiv de la ţãrile debitoare; d) sumele nete care provin din primele de asigurare; e) sumele recuperate din asigurarea creditelor; f) sumele recuperate de la persoana juridicã garantatã; g) dobânda încasatã din fructificarea sumelor disponibile ale fondurilor; h) alte surse, conform legii. (2) Sursa de alimentare a fondurilor prevãzute la art. 10 va fi dimensionatã şi alocatã anual de la bugetul de stat, cu respectarea politicii Guvernului României de acordare a ajutoarelor de stat permise, atunci când este cazul, astfel încât sã se asigure dezvoltarea activitãţii de comerţ exterior, dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea utilitãţilor de interes public, dezvoltarea regionalã, susţinerea activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocuparea şi formarea personalului, susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale. (3) Sumele prevãzute anual în bugetul de stat pentru constituirea fondurilor prevãzute la art. 10 vor fi virate lunar de Ministerul Finanţelor Publice*) la EXIMBANK - S.A. şi vor fi repartizate de Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior, în funcţie de necesitãţile de susţinere a activitãţii de comerţ exterior, dezvoltare a infrastructurii, dezvoltare a utilitãţilor de interes public, dezvoltare regionalã, susţinere a activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi susţinerea tranzacţiilor internaţionale. (4) Fondurile prevãzute la art. 10 vor putea fi angajate în limita maximã de expunere stabilitã de Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior. _____________ *) Conform <>art. 15 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 12 aprilie 2007, în cuprinsul actelor normative în vigoare denumirea "Ministerul Finanţelor Publice" se înlocuieşte cu "Ministerul Economiei şi Finanţelor".
ART. 12 (1) Fondurile prevãzute la art. 10 vor fi utilizate de EXIMBANK - S.A. pentru achitarea angajamentelor asumate de aceasta, în numele şi în contul statului, conform normelor aprobate de Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior, astfel: a) fondul pentru garanţii de export prevãzut la art. 10 lit. a), pentru plata: 1. garanţiilor de participare la licitaţii internaţionale; 2. garanţiilor de restituire a avansului şi a altor plãţi progresive încasate de la beneficiarii externi în contul contractelor de export; 3. garanţiilor pentru buna executare a contractelor externe; 4. garanţiilor pentru restituirea contravalorii echipamentelor şi materialelor puse la dispoziţie contractual de beneficiarul extern; 5. garanţiilor la creditele pentru realizarea producţiei de bunuri şi servicii destinate exportului, pentru creditele cumpãrãtor şi a garanţiilor pentru investiţiile româneşti în strãinãtate; 6. altor garanţii specifice de export, stabilite prin contracte externe, potrivit prevederilor legale în vigoare; b) fondurile pentru asigurarea şi reasigurarea creditelor de export menţionate la art. 10 lit. b) şi d), pentru plata despãgubirilor privind angajamentele asumate, pe riscul statului, de EXIMBANK - S.A., precum şi pentru acoperirea costurilor de recuperare, în conformitate cu prevederile contractelor de asigurare şi ale procedurilor aprobate de Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior. Angajamentele asumate, pe riscul statului, de EXIMBANK - S.A. se referã la: 1. asigurãri şi reasigurãri de credite de export pe termen scurt împotriva riscurilor comerciale şi de ţarã neasigurabile pe piaţa privatã, în condiţiile art. 2 lit. h); 2. asigurãri şi reasigurãri de credite de export pe termen mediu şi lung împotriva riscurilor comerciale şi de ţarã; 3. asigurãri de garanţii de export şi asigurãri de investiţii româneşti în strãinãtate; 4. alte operaţiuni de asigurare, coasigurare şi reasigurare de credite împotriva riscurilor de neplatã, neasigurabile pe piaţa privatã. Garanţiile şi asigurãrile de export sunt emise de EXIMBANK - S.A., pe baza aprobãrii Comitetului Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior. (2) Administrarea fondurilor menţionate la art. 10 se va face de EXIMBANK - S.A. Sumele disponibile din aceste fonduri vor putea fi utilizate de EXIMBANK - S.A. ca surse atrase, necesare pentru susţinerea activitãţii bancare. Nivelul obligaţiilor de platã ale EXIMBANK - S.A. pentru utilizarea acestor sume se va stabili prin convenţie încheiatã între Ministerul Finanţelor Publice şi EXIMBANK - S.A., în cote procentuale, iar sumele aferente vor constitui resurse din fructificare pentru alimentarea fiecãrui fond. Pentru evidenţierea contabilã a operaţiunilor pe seama acestor fonduri se vor deschide conturi distincte în evidenţa contabilã a EXIMBANK - S.A. Metodologia de înregistrare în contabilitate a operaţiunilor privind constituirea şi utilizarea fondurilor se stabileşte prin norme elaborate de EXIMBANK - S.A., cu avizul Comitetului Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior şi cu aprobarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Bãncii Naţionale a României. Sumele disponibile la sfârşitul anului la aceste fonduri se reporteazã în anul urmãtor şi se utilizeazã cu aceeaşi destinaţie. (3) Pentru administrarea fondurilor menţionate la art. 10 EXIMBANK - S.A. percepe comisioane, care vor fi aprobate prin proceduri interne de Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior şi care vor fi decontate pe seama acestor fonduri. (4) Diminuarea cu peste 20% a fondurilor prevãzute la art. 10 lit. a), b) şi d), ca urmare a executãrii angajamentelor asumate de EXIMBANK - S.A., în contul statului, conform prezentei legi, se va regulariza trimestrial cu bugetul de stat. Pânã la realizarea efectivã a regularizãrilor Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior poate decide, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, reîntregirea temporarã a deficitului fondului utilizat pe seama celorlalte fonduri disponibile prevãzute mai sus. ART. 13 (1) Prin exporturi complexe, în sensul art. 9 alin. (1) lit. d), se înţelege exportul de echipamente, instalaţii sau pãrţi de instalaţii, separat ori împreunã cu tehnologii, licenţe, know-how, asistenţã tehnicã, proiectare, construcţii-montaj, lucrãri de punere în funcţiune şi recepţie, precum şi piesele de schimb şi materialele aferente. De asemenea, sunt considerate exporturi complexe lucrãrile geologice de proiectare-explorare, lucrãrile de exploatare pentru zãcãminte minerale, construcţiile de reţele electrice, executarea de foraje de sonde, construcţiile de schele, de instalaţii şi conducte de transport, de depozitare şi de distribuire a produselor petroliere şi a gazelor naturale, precum şi realizarea de nave complete, de obiective în domeniile transporturilor, agriculturii, îmbunãtãţirilor funciare, amenajãrilor de mediu, hidrotehnice, silvice, organizarea exploatãrilor forestiere, centrale energetice şi termice, staţii electrice, staţii de tratare a apei, staţii de epurare, linii tehnologice flexibile şi automate de prelucrare, constituirea de ansambluri de locuinţe şi obiective social-culturale, reţele de apã-canalizare, construirea de drumuri şi poduri, amenajãri portuare şi produse de tehnicã militarã şi altele asemenea. Dupã caz, la propunerea Comitetului Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior, prin hotãrâre a Guvernului, se poate aproba includerea în categoria exporturilor complexe şi a unor proiecte care îi sunt supuse analizei şi aprobãrii, aparţinând şi altor domenii de activitate. (2) Stimularea realizãrii de obiective complexe şi a producţiei cu ciclu lung de fabricaţie, destinate exportului, se realizeazã, pe lângã asigurarea creditelor de export, în condiţiile prevãzute de prezenta lege, prin: a) garanţii pentru participãri la licitaţii internaţionale, executarea lucrãrilor şi alte garanţii stabilite prin contractele externe; b) acordarea de garanţii ale statului pentru credite utilizate pentru producţia din ţarã şi din strãinãtate, destinatã exporturilor complexe, precum şi pentru creditele de export pe termen scurt, mediu şi lung, conform standardelor internaţionale în domeniu. (3) Exporturile complexe se realizeazã pe bazã de contracte externe de cãtre un contractant general, operator economic român sau strãin, care poate colabora, pe bazã de contracte comerciale, cu subcontractanţii - operatori economici români sau strãini. Exporturile produselor cu ciclu lung de fabricaţie se pot realiza pe bazã de contracte externe încheiate de cãtre un contractant general sau de cãtre producãtor, direct ori prin comisionar. (4) Subcontractanţii interni, participanţi la realizarea de exporturi complexe, sunt: proiectantul general, antreprenorul general, producãtorii, precum şi prestatorii de servicii angajaţi în realizarea acestora. (5) Perioada de fabricaţie a produselor cu ciclu lung de fabricaţie şi valoarea contractelor de export aferente se stabilesc anual şi ori de câte ori este necesar, prin hotãrâre a Guvernului. ART. 14 (1) Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior este alcãtuit din reprezentanţi ai organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale şi ai EXIMBANK - S.A. (2) Modul de desfãşurare a activitãţii Comitetului Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior este reglementat prin hotãrâre a Guvernului. Preşedintele, vicepreşedinţii şi membrii comitetului sunt desemnaţi prin hotãrâre a Guvernului. (3) Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior are urmãtoarele atribuţii: a) aprobã limita maximã de expunere a fondurilor prevãzute la art. 10; b) examineazã şi aprobã: (i) emiterea garanţiilor de export, a garanţiilor pentru creditele pentru realizarea de bunuri şi servicii destinate exportului, pentru creditul cumpãrãtor şi a garanţiilor pentru investiţii româneşti în strãinãtate; (ii) asigurarea şi reasigurarea creditelor de export, a investiţiilor româneşti în strãinãtate, a garanţiilor de export şi a operaţiunilor de export în leasing, în numele şi în contul statului; (iii) instrumentele de susţinere a activitãţii de comerţ exterior, în conformitate cu dispoziţiile prezentei legi şi cu politica Guvernului de promovare şi susţinere a exporturilor; (iv) finanţarea, cofinanţarea, refinanţarea, garantarea, asigurarea şi reasigurarea activitãţilor de dezvoltare a infrastructurii, dezvoltare a utilitãţilor de interes public, dezvoltare regionalã, susţinere a activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocuparea şi formarea personalului, susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi susţinerea tranzacţiilor internaţionale; c) la începutul fiecãrui an, lista mãrfurilor de export care nu pot beneficia de instrumentele de susţinere a comerţului exterior derulate prin EXIMBANK - S.A. este stabilitã prin hotãrâre a Guvernului şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile legii. (4) Atribuţiile prevãzute la alin. (3) lit. b) pot fi delegate, prin hotãrâre a Comitetului Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior, Consiliului de administraţie al EXIMBANK - S.A., care va exercita sau, dupã caz, va delega aceste atribuţii în conformitate cu prevederile statutului EXIMBANK - S.A. (5) Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior stabileşte utilizarea plafoanelor valorice în cadrul cãrora se vor aproba şi desfãşura operaţiunile, în numele şi în contul statului, pe baza clasamentelor de risc de ţarã elaborate de EXIMBANK - S.A. (6) EXIMBANK - S.A. va colabora cu autoritãţile publice, instituţiile publice sau de interes public pe baza unor convenţii, în limita atribuţiilor ce le revin potrivit legii, în condiţii de reciprocitate, pentru furnizarea informaţiilor necesare atât pentru calcularea clasamentelor de risc, cât şi pentru realizarea obiectului sãu de activitate. (7) Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior se întruneşte, de regulã, bilunar sau de câte ori este nevoie. ART. 15 EXIMBANK - S.A. examineazã şi avizeazã, pentru prezentarea la Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior, solicitãrile de garanţii pentru importurile de tehnologie, maşini şi utilaje destinate dezvoltãrii, modernizãrii, retehnologizãrii, precum şi creãrii unor noi capacitãţi de producţie de bunuri şi servicii destinate exportului. Garanţia statului se emite de Ministerul Finanţelor Publice şi se preia în evidenţã la datoria publicã. ART. 16 (1) EXIMBANK - S.A. poate asigura şi reasigura împotriva riscurilor comerciale şi de ţarã: a) creditele de export pe termen scurt, neasigurabile pe piaţa privatã, precum şi creditele de export pe termen mediu şi lung; b) investiţii româneşti în strãinãtate; c) creditele obţinute în vederea realizãrii de bunuri şi servicii destinate exportului, garanţiile de export şi operaţiunile de export în leasing. (2) Asigurãrile menţionate la alin. (1) se vor efectua potrivit prevederilor legale în vigoare. (3) Asigurarea creditelor de export pe termen scurt, mediu şi lung, asigurarea investiţiilor româneşti în strãinãtate şi a garanţiilor de export se vor face în cadrul plafoanelor valorice pe ţãri, stabilite de EXIMBANK - S.A. şi aprobate de Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior, în funcţie de politica Guvernului de promovare şi susţinere a exportului şi a investiţiilor pe diferite pieţe. ART. 17 EXIMBANK - S.A. poate realiza şi alte operaţiuni în contul statului, potrivit obiectivelor prevãzute la art. 2, şi poate implementa orice instrumente de stimulare a activitãţii de comerţ exterior, stabilite de Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului, în conformitate cu competenţele sale legale şi cu politica Guvernului de susţinere a comerţului exterior.
CAP. IV Activitatea EXIMBANK - S.A. în nume şi în cont propriu ART. 18 (1) EXIMBANK - S.A. efectueazã operaţiuni de bancã în scopul stimulãrii activitãţii de comerţ exterior şi al dezvoltãrii şi promovãrii mediului de afaceri românesc, în conformitate cu reglementãrile legislaţiei bancare în vigoare şi cu prevederile prezentei legi. (2) EXIMBANK - S.A. efectueazã operaţiuni de finanţare, cofinanţare şi refinanţare a operaţiunilor de comerţ exterior, în vederea facilitãrii accesului exporturilor româneşti pe pieţele internaţionale. (3) EXIMBANK - S.A. efectueazã operaţiuni de finanţare, cofinanţare, refinanţare, garantare, destinate sã asigure dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea utilitãţilor de interes public, dezvoltarea regionalã, susţinerea activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocuparea şi formarea personalului, susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi susţinerea tranzacţiilor internaţionale. (4) EXIMBANK - S.A. poate încheia acorduri cu instituţii financiare din ţarã şi din strãinãtate, în vederea constituirii de fonduri care sã fie utilizate ca surse atrase pentru susţinerea activitãţilor în nume şi în cont propriu. (5) EXIMBANK - S.A. poate emite obligaţiuni pe piaţa internã şi externã, în condiţiile legii, în vederea atragerii de surse, necesare pentru desfãşurarea activitãţii sale.
CAP. V Contabilitatea operaţiunilor ART. 19 Contabilitatea EXIMBANK - S.A. se realizeazã distinct pe operaţiuni desfãşurate în numele şi în contul statului şi pe operaţiuni desfãşurate în nume şi în cont propriu, atât pentru activitatea bancarã, cât şi pentru activitãţile de asigurare şi reasigurare desfãşurate potrivit legii. ART. 20 EXIMBANK - S.A. întocmeşte situaţii financiare anuale, distinct pe activitãţi, respectiv bancarã şi de asigurãri, pe bazã individualã şi pe bazã consolidatã, în conformitate cu legislaţia în domeniu şi cu standardele internaţionale de contabilitate.
CAP. VI Dispoziţii finale ART. 21 (1) Membrii şi împuterniciţii în adunarea generalã a acţionarilor, membrii consiliului de administraţie şi auditorii, precum şi salariaţii EXIMBANK - S.A. sunt obligaţi sã pãstreze secretul profesional asupra oricãror fapte, date şi informaţii de care au luat cunoştinţã în cursul exercitãrii funcţiilor lor şi care nu sunt destinate publicitãţii. (2) Folosirea în interes propriu a informaţiilor şi datelor obţinute ca urmare a activitãţii desfãşurate în EXIMBANK - S.A. se pedepseşte potrivit legii. ART. 22 (1) Instrumentele financiare prevãzute în prezentul act normativ se vor acorda cu respectarea prevederilor legale în vigoare şi a acquis-ului comunitar. (2) Mãsurile de sprijin susceptibile a constitui ajutoare de stat, prevãzute de prezenta lege, vor fi notificate Consiliului Concurenţei de cãtre iniţiator sau furnizor, dupã caz, conform reglementãrilor în vigoare în domeniul ajutorului de stat, iar ajutorul de stat va fi acordat efectiv numai dupã autorizarea acestuia. ART. 23 (1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 189/1991 privind aprobarea înfiinţãrii Bãncii de Export-Import a României societate pe acţiuni - (Romanian Eximbank), publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 71 din 3 aprilie 1991, precum şi orice alte dispoziţii contrare. (2) Statutul actual al EXIMBANK - S.A. rãmâne în vigoare pânã la aprobarea de cãtre adunarea generalã a acţionarilor a noului statut, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
NOTĂ: Reproducem mai jos prevederile <>art. II şi III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 146/2005 , care nu sunt încorporate în textul republicat al <>Legii nr. 96/2000 şi care se aplicã în continuare ca dispoziţii proprii ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 146/2005 : "Art. II. - Sumele din fondul pentru acordarea bonificaţiilor de dobândã alocate în baza <>Legii bugetului de stat pe anul 2006 nr. 379/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.151 din 19 decembrie 2005, se vor utiliza pentru destinaţiile menţionate la <>art. 10 lit. a), b) şi c) din Legea nr. 96/2000 , republicatã, astfel cum a fost modificat prin prezenta ordonanţã de urgenţã. Art. III. - Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior şi Consiliul de administraţie al EXIMBANK - S.A. vor aproba sau, dupã caz, vor asigura elaborarea şi vor propune spre aprobare instituţiilor competente modificãrile şi completãrile necesare la normele date în aplicarea <>Legii nr. 96/2000 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã."
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email