Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adopta prezenta lege.
ART. 1
Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 8 din 31 ianuarie 1997 privind stimularea cercetãrii-dezvoltãrii şi inovarii, emisã în temeiul <>art. 1 lit. d) din Legea nr. 142/1996 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 din 31 ianuarie 1997, cu urmãtoarele modificãri:
1. Titlul ordonanţei va avea urmãtorul cuprins:
"Ordonanta privind stimularea cercetãrii ştiinţifice, dezvoltãrii tehnologice şi inovarii"
2. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Cercetarea ştiinţificã, dezvoltarea tehnologicã şi inovarea, denumite în continuare cercetare-dezvoltare şi inovare, sunt prioritati naţionale."
3. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Statul stimuleaza, prin mãsuri directe şi indirecte, cercetarea-dezvoltarea şi inovarea, precum şi crearea în economie a unui mediu favorabil difuziei, absorbtiei şi valorificãrii rezultatelor cercetãrii-dezvoltãrii şi inovarii, pentru a asigura dezvoltarea economicã durabila, creşterea bunastarii şi calitãţii vieţii şi imbogatirea patrimoniului cunoaşterii."
4. Dupã articolul 2 se introduce articolul 2^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 2^1. - Conform principiilor statului democratic, nu exista limitãri sau constrângeri privind activitatea de cercetare-dezvoltare şi inovare. În principal, aceasta se poate desfasura în cadrul categoriilor de unitãţi prezentate mai jos, indiferent de tipul de proprietate şi de forma de organizare a acestora:
a) institute naţionale de cercetare-dezvoltare;
b) unitãţi de cercetare-dezvoltare, organizate ca instituţii publice în subordinea autoritãţilor administraţiei publice centrale;
c) unitãţi sau structuri de cercetare-dezvoltare din cadrul învãţãmântului superior;
d) unitãţi de cercetare ştiinţificã ale Academiei Romane, organizate ca instituţii publice;
e) unitãţi de cercetare-dezvoltare ale academiilor de ramura, organizate ca institute naţionale de cercetare-dezvoltare sau ca instituţii publice;
f) societãţi comerciale de cercetare-dezvoltare, unitãţi sau compartimente din cadrul societãţilor comerciale sau al regiilor autonome, precum şi unitãţi de cercetare-dezvoltare în subordinea regiilor autonome;
g) muzee şi alte unitãţi cu personalitate juridicã."
5. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Alocarea de cãtre stat a resurselor financiare în acest scop este prioritate a cheltuielilor bugetare.
(2) Resursele bugetare alocate prin bugetul de stat la cap. <<Cercetare ştiinţificã>> trebuie sa ţinã seama de tendintele mondiale în domeniu şi sa nu fie mai mici de o cincime fata de resursele bugetare alocate la cap. <<Învãţãmânt>>."
6. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei este organul administraţiei publice centrale de specialitate în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi inovarii, care are rolul şi responsabilitatea de a defini, elabora, coordona şi asigura, în principal:
a) planificarea strategica şi obiectivele acesteia;
b) politicile pentru atingerea obiectivelor planificarii strategice;
c) cadrul normativ metodologic, funcţional, operational şi financiar în care se realizeazã politicile;
d) atribuirea aplicãrii politicilor;
e) monitorizarea, evaluarea şi controlul realizãrii politicilor.
(2) Academia Romana, Ministerul Educaţiei Naţionale şi ceilalţi ordonatori principali de credite, care au, prin bugetul de stat, fonduri alocate pentru cercetare ştiinţificã, îşi finanţeazã din acestea programe proprii, inclusiv granturi de cercetare."
7. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei stimuleaza dialogul cu structurile comunitãţilor ştiinţifice şi cu alte structuri ale societãţii civile. În acest scop, consulta şi stimuleaza implicarea acestor structuri în definirea şi implementarea politicilor în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi inovarii, inclusiv prin sustinere financiarã."
8. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Terminologia specifica domeniului cercetãrii-dezvoltãrii şi inovarii este cuprinsã în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta."
9. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Planul naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare, denumit în continuare planul naţional, este instrumentul prin care statul realizeazã politica generalã în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, al inovarii şi asigura corelarea acestora.
(2) Planul naţional, inclusiv evaluarea surselor necesare, este elaborat de cãtre Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, pe perioade multianuale, şi se aproba, dupã analizarea şi avizarea în Consiliul Interministerial pentru Ştiinţa, Tehnologie şi Inovare, prin hotãrâre a Guvernului."
10. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Planul naţional conţine programe de cercetare-dezvoltare şi, programe de stimulare a inovarii.
(2) Programele cuprinse în planul naţional se evalueaza, se detaliazã anual, iar prevederile anuale se aproba de cãtre Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, care informeazã Guvernul asupra realizãrii acestuia.
(3) La elaborarea, evaluarea şi detalierea planului naţional, Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei se consulta cu Colegiul Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare şi Inovare, denumit în continuare Colegiul consultativ.
(4) Colegiul consultativ are în componenta reprezentanţi propuşi de comunitatile ştiinţifice, inclusiv universitare, şi lucreazã în prezenta reprezentanţilor societãţii civile.
Structura Colegiului consultativ reflecta competenta ştiinţificã, precum şi cererea şi oferta în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi inovarii.
(5) Regulamentul-cadru şi componenta Colegiului consultativ, precum şi ale organelor de lucru ale acestuia se aproba prin ordin al ministrului cercetãrii şi tehnologiei.
(6) Pentru activitatea desfasurata, membrii Colegiului consultativ şi ai organelor de lucru ale acestuia sunt remuneraţi la nivelul gradului profesional cel mai mare din activitatea de cercetare-dezvoltare, stabilit pentru unitãţile bugetare."
11. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Obiectivele strategice urmãrite prin planul naţional sunt stabilite şi actualizate de cãtre Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, în concordanta cu prioritãţile politicilor economice şi sociale ale Guvernului."
12. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei prevede anual, în bugetul propriu, resursele financiare necesare realizãrii politicilor în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi în domeniul stimulãrii inovarii.
(2) În acest scop, în bugetul Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei, la titlul <<Transferuri>> se înscriu sume de la bugetul de stat pentru Fondul pentru cercetare-dezvoltare şi Fondul pentru stimularea inovarii, denumite, în sensul prezentei ordonanţe, fonduri, precum şi sume reprezentând bugete necesare contractãrii unor servicii de consultanţa şi expertiza, pentru realizarea de studii, analize, monitorizari, evaluãri şi alte activitãţi similare în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi al inovarii, pentru evaluarea şi controlul conducerii programelor şi proiectelor pentru seminarii şi mese rotunde, precum şi acţiuni promotionale de imagine şi diseminare de informaţii ştiinţifice, pentru traduceri.
(3) Pentru serviciile de consultanţa şi expertiza prevãzute la alin. (2), Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei poate, în urma unei competitii de oferte, sa încheie contracte şi cu persoane fizice, autorizate conform Decretului-lege nr. 54/1990, cu modificãrile ulterioare, cu profesori universitari, conferenţiari universitari, şefi de lucrãri, cercetãtori ştiinţifici atestaţi, precum şi cu experţi autorizaţi. Aceste persoane nu au calitatea de colaborator, în sensul art. 20 şi al anexei nr. 11 la Legea nr. 40/1991, republicatã, şi nici calitatea de angajat cu convenţie civilã, în sensul art. 2 din Legea nr. 83/1995.
(4) Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei prevede, de asemenea, în bugetul propriu, resurse financiare necesare efectuãrii şi a altor cheltuieli prevãzute de lege."
13. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Fondurile prevãzute la art. 12 se constituie din resursele alocate de la bugetul de stat pentru realizarea programelor prevãzute în planul naţional.
(2) Alocaţiile pentru programele multianuale se fac anual."
14. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei poate atribui conducerea de programe instituţiilor cu profil de cercetare-dezvoltare şi inovare, universitatilor acreditate sau structurilor acestora, agenţilor economici, altor instituţii publice cu profil de cercetare-dezvoltare şi inovare, precum şi organizaţiilor neguvernamentale cu competente în domeniu, stabilite pe baza de criterii de capabilitate, în sistem competitional sau în mod direct."
15. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - Atribuirea conducerii programelor se face conform normelor metodologice, care se aproba prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei."
16. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Conducãtorii de programe atribuie proiecte, pe baza de contract civil sau de contract de finanţare, în sistem competitional sau, dupã caz, în mod direct sau în sistem institutional, având dreptul ca o cota-parte din valoarea contractului sa fie prevãzutã şi utilizata pentru acoperirea cheltuielilor proprii ocazionate de realizarea contractului. Cuantumul şi categoriile de cheltuieli, precum şi alte condiţii de acordare a acestei cote-pãrţi se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Dupã caz, ofertele proiectelor sunt evaluate de cãtre comisii de evaluare, în baza unor criterii şi proceduri specifice, elaborate de Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei."
17. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Proiectele pot fi realizate, dupã caz, şi de cãtre una sau mai multe persoane fizice.
(2) În situaţia în care proiectul se atribuie unei persoane fizice, aceasta, în calitate de conducãtor de proiect, trebuie sa fie autorizata sa desfãşoare activitãţi în mod independent, conform Decretului-lege nr. 54/1990, cu modificãrile ulterioare, în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, consultantei, expertizei şi altele asemenea.
(3) Persoana fizica, conducãtor de proiect, trebuie sa aibã competenta, evaluatã de cãtre comisiile de experţi ale conducãtorilor de programe. Sunt exceptaţi de la evaluare profesorii universitari, conferentiarii universitari, precum şi cercetatorii ştiinţifici atestaţi."
18. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Programele de stimulare a cercetãrii-dezvoltãrii pot include instrumente financiare destinate obţinerii unor rezultate de prestigiu, cat şi valorificãrii acestora, inclusiv prin parteneriat internaţional.
(2) Programele de stimulare a inovarii pot include în proiecte instrumente financiare destinate stimulãrii directe a întreprinderilor, în special a celor mici şi mijlocii, prin care se valorifica rezultatele cercetãrii-dezvoltãrii, se absoarbe inovarea sau se adopta un comportament de firma inovativa, inclusiv prin parteneriat internaţional şi dezvoltare localã."
19. Dupã articolul 22 se introduce articolul 22^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 22^1. - Prin utilizarea instrumentelor financiare, statul accepta existenta şi preluarea riscului pe piata, pentru finantarile de la bugetul de stat, în vederea implementarii politicilor de cercetare-dezvoltare şi inovare. Încadrarea în situaţia de esec este constatatã de Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, pe baza unor analize efectuate de experţi. Esecul pe piata nu presupune obligativitatea recuperãrii fondurilor cheltuite."
20. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Resursele alocate de la bugetul de stat pentru constituirea fondurilor prevãzute la titlul <<Transferuri>> din bugetul Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe, se aloca expres cãtre şi se contracteazã cu conducãtorii de programe şi cu conducãtorii şi realizatorii de proiecte sau de pãrţi din acestea, prin exceptare de la prevederile art. 79 alin. (1) din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica şi în cazul celorlalte cheltuieli menţionate la art. 12 alin. (2) din prezenta ordonanta.
(3) Fondurile menţionate la alin. (1) şi (2) nu se prevãd în mod distinct pe destinatari şi categorii de cheltuieli, prin exceptare de la prevederile art. 38 şi ale art. 79 alin. (2) din Legea nr. 72/1996.
(4) Personalul care participa la realizarea proiectelor cuprinse în planul naţional beneficiazã, lunar, pentru venitul obţinut din aceasta activitate, de o reducere a impozitului cu 50% ."
21. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Guvernul va aproba, în termen de 180 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe, normele metodologice prevãzute la art. 16, elaborate de Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, precum şi pe cele prevãzute la art. 18 şi 25, elaborate de Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, cu consultarea Ministerului Finanţelor."
22. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe, Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei va stabili norme metodologice privind modul de acordare a burselor de cercetare din fonduri proprii."
23. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Pentru anii 1997 şi 1998, prevederile art. 8 alin. (1), art. 9, art. 12 lit. a)-c) şi ale <>art. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 , astfel cum a fost aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 51/1996 , referitoare la finanţarea, contractarea şi valorificarea activitãţii de cercetare-dezvoltare, cuprinsã în Programul naţional de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã <<ORIZONT 2000>>, aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 1.095/1995, precum şi prevederile Hotãrârii Guvernului nr. 1.096/1995 îşi menţin în continuare valabilitatea.
(2) Pentru anii 1997 şi 1998, fondurile prevãzute la art. 13 vor fi constituite şi vor funcţiona experimental.
(3) În cursul anului 1997, pe mãsura elaborãrii şi aprobãrii planului naţional, se vor finanta, în mod experimental, unele programe, în limita de pana la 30% din sumele prevãzute în acest an, pentru activitatea de cercetare-dezvoltare, în bugetul Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei."
24. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"<>Art. 29. - Termenele prevãzute în Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizãrii şi finanţãrii activitãţii de cercetare-dezvoltare, astfel cum a fost aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 51/1996 şi, ulterior, modificatã prin Ordonanta Guvernului nr. 44/1996 şi prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/1997, se prelungesc dupã cum urmeazã: termenul prevãzut la art. 25 alin. (1), precum şi cel prevãzut la art. 27, pana la data de 31 decembrie 1998."
ART. 2
<>Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizãrii şi finanţãrii activitãţii de cercetare-dezvoltare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din 25 august 1995, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 51/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 134 din 27 iunie 1996, cu modificãrile ulterioare, se modifica dupã cum urmeazã:
1. Articolul 13 alineatul (2) literele f) şi j) vor avea urmãtorul cuprins:
"f) cheltuieli pentru finanţarea întreţinerii, exploatãrii, functionarii şi pazei instalaţiilor speciale de interes naţional;"
"j) cheltuieli pentru mobilitatea specialiştilor din activitatea cercetare-dezvoltare şi inovare."
2. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22 - (1) Rezultatele cercetãrilor, concretizate în active tangibile şi intangibile, efectuate şi realizate din fonduri publice, se considera ca aparţin executantului, cu respectarea prevederilor art. 5 şi 48 din Legea nr. 64/1991, dacã prin contract nu s-a prevãzut altfel, şi se înregistreazã în evidenta contabila a acestuia, indiferent de data finalizarii temelor, inclusiv cele obţinute din contracte al cãror beneficiar este sau a fost Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei. Rezultatele cercetãrilor finalizate în perioada 1 ianuarie 1993 - 31 decembrie 1995 se supun prevederilor prezentului articol.
(2) Comunicarea ştiinţificã, prin orice mijloace, va face obiectul alineatului precedent, cu respectarea prevederilor legii privind proprietatea intelectualã."
ART. 3
<>Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizãrii şi finanţãrii activitãţii de cercetare-dezvoltare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 51/1996 , cu modificãrile ulterioare, şi <>Ordonanta Guvernului nr. 8/1997 privind stimularea cercetãrii-dezvoltãrii şi inovarii, cu modificãrile ulterioare, se vor republica în Monitorul Oficial al României, dându-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 6 aprilie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VASILE LUPU
Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 6 aprilie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI
CRISTIAN SORIN DUMITRESCU
ANEXA 1
(la <>Ordonanta Guvernului nr. 8/1997 )
În sensul prezentei ordonanţe se înţelege prin:
1. cercetare fundamentalã - activitatea orientata spre dobândirea de cunoştinţe ştiinţifice noi, precum şi spre formularea şi verificarea de noi ipoteze şi teorii, fãrã a avea însã scop comercial sau industrial;
2. cercetare aplicativa - activitatea orientata cãtre obiective practice, concretizata în investigaţii cu caracter original, elaborate în scopul dobândirii unor cunoştinţe noi pentru dezvoltarea de noi produse, procese sau servicii sau pentru a îmbunãtãţi în mod semnificativ produsele, procesele sau serviciile existente;
3. cercetare ştiinţificã - activitãţile de cercetare fundamentalã şi de cercetare aplicativa, privite împreunã;
4. cercetare precompetitiva - activitatea orientata spre transformarea rezultatelor cercetãrii aplicative în planuri, scheme sau documentaţii pentru noi produse, procese sau servicii, chiar dacã acestea sunt destinate vânzãrii sau utilizãrii, şi care includ fabricarea modelului experimental şi a primului prototip, care nu pot fi utilizate în scopuri comerciale; cercetarea precompetitiva nu include schimbãrile periodice sau de rutina ale produselor, liniilor de produs, proceselor de fabricaţie, serviciilor sau ale altor activitãţi existente deja, chiar şi în cazul în care aceste schimbãri reprezintã îmbunãtãţiri;
5. cercetare competitivã - activitatea orientata spre transformarea rezultatelor cercetãrii precompetitive în produse, procese şi servicii care pot rãspunde, în mod direct, cererii pieţei; include şi activitãţile de inginerie a sistemelor, de inginerie şi proiectare tehnologicã;
6. dezvoltare tehnologicã - activitãţile de cercetare precompetitiva şi de cercetare competitivã, privite împreunã şi care conţin activitãţile de transfer tehnologic şi de valorificare a inventiilor, prin care se realizeazã dezvoltarea, transferul şi aplicarea rezultatelor cercetãrii în economie şi în societate şi care au ca scop introducerea şi materializarea de noi produse, procese şi servicii, precum şi perfecţionarea celor existente;
7. cercetare-dezvoltare - activitãţile de cercetare ştiinţificã şi de dezvoltare tehnologicã, privite împreunã;
8. inovare - activitatea orientata cãtre generarea, asimilarea şi exploatarea noutatilor în sfera economicã şi în sfera socialã;
9. inovarea - ca produs - o noua funcţie sau imbunatatire ori lãrgirea unei functionalitati a unui produs, proces sau serviciu, în oricare dintre domenii, şi care ar putea ori poate rãspunde cererii pieţei sau care ar putea ori poate genera o noua cerere pe piata;
10. inovarea - ca proces - activitatea care permite apariţia inovarii - ca produs, şi care se bazeazã pe un comportament individual, social sau de firma, creativ şi dinamic; inovarea - ca proces include cercetarea-dezvoltarea;
11. inovare de produs - introducerea în circuitul economic a unui produs nou sau cu unele caracteristici imbunatatite în mod semnificativ, astfel încât sa se ofere consumatorului servicii noi sau imbunatatite;
12. inovare tehnologicã - introducerea în circuitul economic a unui proces sau a unei tehnologii ori ameliorarea semnificativã a celor existente, inclusiv îmbunãtãţirea metodelor de gestiune şi organizare a muncii;
13. transfer tehnologic - activitatea de a disemina informaţii, a explica, a transfera cunoştinţe, a acorda consultanţa şi a comunica cu persoane care nu sunt experţi în problema, despre rezultatele cercetãrii fundamentale, aplicative şi precompetitive, într-un asemenea mod încât creste sansa aplicãrii unor astfel de rezultate, cu condiţia sa existe un proprietar al rezultatelor;
14. valorificare - procesul prin care rezultatele cercetãrii competitive ajung sa fie utilizate, conform cerinţelor activitãţii industriale sau comerciale, în viata socialã şi culturalã;
15. diseminare - transmiterea informaţiilor, a experienţei şi a bunelor practici şi cooperarea pentru promovarea inovarii, pentru sprijinirea celor care vor sa-şi creeze întreprinderi inovative şi pentru sprijinirea proiectelor inovative;
16. absorbtia inovarii - capacitatea mediului socioeconomic de a ingloba inovarea, în mod deosebit în întreprinderi, de a utiliza, transforma şi largi cunoştinţele despre rezultatele inovarii, în scopul de a se largi posibilitatea aplicãrii acestor rezultate în noi produse, procese sau servicii;
17. difuzia inovarii - modalitatea prin care se rãspândeşte inovarea prin intermediul mecanismelor de piata sau prin alte mijloace;
18. proiect - un scop bine definit, care este prevãzut sa se realizeze într-o perioada determinata şi în limitele resurselor alocate şi cãruia îi este atasat un set de reguli, obiective şi activitãţi;
19. proiect tehnologic inovativ - proiectul prin care o întreprindere poate introduce sau achizitiona o noua tehnologie, utilaj specific, echipament, instalatie, în vederea obţinerii unor produse, procese sau servicii noi ori imbunatatite, sau prin care se urmãreşte producerea unor noi produse ori servicii, cerute pe piata, sau prin care se adopta un comportament inovativ;
20. tema în programe de cercetare-dezvoltare - cadrul de referinta al unei necesitaţi, al uneia sau mai multor discipline în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, al unei tehnologii ori al unui sector sau al unui domeniu al societãţii, pentru care se pot defini proiecte;
21. tema în programe de stimulare a inovarii - o disciplina a inovarii - ca proces, un set coerent de alternative pentru abordari sau o industrie în care rezultatele unui proiect de inovare pot fi absorbite sau difuzate;
22. program - set de teme care au legatura între ele şi prin care se urmãreşte implementarea unei politici;
23. politica - direcţia, desfãşurarea sau modul de acţiune, adoptate de cãtre Guvern, de cãtre un minister sau de cãtre un alt organ de specialitate al administraţiei publice centrale, precum şi al administraţiei publice locale;
24. conducerea de program/proiect - activitatea de a controla şi de a administra conducerea unui program/proiect, prin monitorizarea performantelor şi prin decizie, în baza unui plan predefinit;
25. consultant - persoana fizica sau juridicã care acorda consultanţa sau servicii profesionale;
26. expert - persoana fizica sau juridicã având cunoştinţe, pricepere şi specializare într-un anumit domeniu;
27. organizaţie neguvernamentala - persoana juridicã romana de drept public sau privat, de interes obştesc, nepolitica, fãrã scop lucrativ, recunoscuta, potrivit legii, ca având personalitate juridicã şi care nu este investitã cu exerciţiul autoritãţii de stat şi nici nu face parte din sistemul administraţiei publice;
28. grant - alocaţia nerambursabila cãtre persoane fizice, organizaţii neguvernamentale, agenţi economici şi instituţii publice;
29. instrumente financiare - modalitãţile de intervenţie financiarã pentru a reduce riscul pe piata sau pentru alte scopuri, prin oferirea de capital în mod ocazional sau în mod constant pe o perioada; astfel de instrumente sunt: grant, subventie, participare la capital, capital de start, capital de risc, microcredit, fond de dezvoltare şi altele asemenea;
30. demonstrare - activitatea care urmãreşte sa dovedeascã atât viabilitatea unei noi tehnologii, cat şi, dupã caz, posibilele sale avantaje economice, în scopul aplicãrii de noi tehnologii şi de aplicare a participãrii atât a producãtorilor, cat şi a utilizatorilor;
31. monitorizare - activitatea de a urmãri, observa, mãsura şi verifica, în mod sistematic, o activitate din punct de vedere al performantelor şi al eficientei folosirii resurselor umane, materiale şi financiare, precum şi de a concepe mãsurile adecvate pentru atingerea obiectivelor stabilite în condiţiile predefinite.
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: