Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 94 din 10 noiembrie 1994  pentru ratificarea Acordului de comert liber dintre Romania si Republica Moldova, incheiat la Bucuresti la 15 februarie 1994    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 94 din 10 noiembrie 1994 pentru ratificarea Acordului de comert liber dintre Romania si Republica Moldova, incheiat la Bucuresti la 15 februarie 1994

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 340 din 8 decembrie 1994

    Parlamentul României adoptă prezenta lege.

    ART. 1
    Se ratifica Acordul de comerţ liber dintre România şi Republica Moldova, încheiat la Bucureşti la 15 februarie 1994, prevăzut în anexa la prezenta lege.
    ART. 2
    La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 591/1991.

    Această lege a fost adoptată de Senat în şedinţa din 19 septembrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

               p. PREŞEDINTELE SENATULUI
                       VALER SUIAN

    Aceasta lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 24 octombrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

            PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                     ADRIAN NĂSTASE

    Bucureşti, 10 noiembrie 1994.
    Nr. 94.

                          ACORD
     de comerţ liber între România şi Republica Moldova

    România şi Republica Moldova, denumite în cele ce urmează părţi,
    reafirmând dorinţa lor de a participa activ la procesul de integrare economică din Europa,
    luând în considerare importanta legăturilor istorice, tradiţionale şi spirituale de convieţuire existente între România şi Republica Moldova şi valorile comune pe care le împărtăşesc şi recunoscând că România şi Republica Moldova doresc să întărească aceste legături şi să stabilească relaţii strânse şi trainice de conlucrare şi integrare economică,
    reafirmând angajamentul lor pentru democraţia pluralistă bazată pe respectarea regulilor de drept, a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului,
    ferm convinse că acest acord va promova intensificarea schimburilor comerciale reciproc avantajoase, conducând la crearea unei largi zone de comerţ liber şi contribuind la procesul de integrare europeană,
    hotărâte, în acest scop, de a elimina progresiv obstacolele în comerţul reciproc în ansamblu, în conformitate cu Acordul general pentru tarife şi comerţ (G.A.T.T.),
    considerând că nici o prevedere a acestui acord nu poate fi interpretată ca exceptând statele părţi la acest acord de la obligaţiile lor decurgând din acorduri internaţionale la care sunt părţi,

    au hotărât următoarele:

    ART. 1
    Obiective
    1. România şi Republica Moldova vor stabili o zona de comerţ liber, în conformitate cu prevederile prezentului acord.
    2. Obiectivele acestui acord sunt:
    a) promovarea, prin expansiunea comerţului reciproc, a dezvoltării armonioase a relaţiilor economice dintre România şi Republica Moldova, îmbunătăţirea nivelului de trai şi a condiţiilor de muncă, creşterea productivităţii şi stabilităţii financiare;
    b) asigurarea de condiţii corecte de concurenţă în domeniu comerţului între statele părţi la acest acord;
    c) de a contribui, în acest mod, prin înlăturarea barierelor din calea comerţului, la dezvoltarea armonioasă şi expansiunea comerţului mondial.
    ART. 2
    Domeniul de aplicare
    Prevederile acestui acord se vor aplica produselor originare din statele părţi la acest acord.
    ART. 3
    Taxe vamale de import şi taxe cu efect echivalent
    1. Nici o noua taxă vamală de import sau taxă având efect echivalent nu va fi introdusă în comerţul dintre România şi Republica Moldova.
    2. La data intrării în vigoare a acestui acord, România şi Republica Moldova vor desfiinţa toate taxele vamale de import pentru produsele originare din România şi, respectiv, din Republica Moldova.
    3. La aceeaşi data, România aplică un comision de 0,5% ad valorem la toate importurile sale, iar Republica Moldova un comision de 0,25%.
    ART. 4
    Taxe vamale de natură fiscală
    Prevederile art. 3 se vor aplica, de asemenea, taxelor vamale de natură fiscală.
    ART. 5
    Taxe vamale de export şi taxe cu efect echivalent
    1. Nici o noua taxă vamală de export sau taxă având efect echivalent nu va fi introdusă în comerţul dintre părţi.
    2. La data intrării în vigoare a acordului, România aplică un comision de 0,5% ad valorem la toate exporturile sale, iar Republica Moldova un comision de 0,25%.
    ART. 6
    Restricţii cantitative la import şi măsuri cu efect echivalent
    Nici o restricţie cantitativă la import sau măsura având efect echivalent nu va fi introdusă în comerţul dintre părţi.
    ART. 7
    Restricţii cantitative la export şi măsuri cu efect echivalent
    1. Nici o nouă restricţie cantitativă la export sau măsura având efect echivalent nu va fi introdusă în comerţul dintre părţi.
    2. Restricţiile cantitative la export şi măsurile având efect echivalent vor fi desfiinţate la data intrării în vigoare a acordului, cu excepţia celor prevăzute pentru România în anexa nr. 1 şi pentru Republica Moldova în anexa nr. 2.
    ART. 8
    Procedura de informare asupra proiectelor de reglementări tehnice
    Părţile la acord îşi vor notifica una celeilalte, într-un stadiu cât mai devreme posibil, proiectele de reglementări tehnice şi proiectele de modificări ale acestora pe care intenţionează să le emită.
    ART. 9
    Regulile de origine şi cooperarea în domeniul administraţiei vamale
    1. Protocolul A stabileşte regulile de origine şi metodele de cooperare administrativă.
    2. Părţile la acord vor lua măsuri adecvate, inclusiv efectuarea de examinări regulate în comitetul mixt şi aranjamente pentru cooperarea administrativă, pentru a asigura ca prevederile Protocolului A şi ale acordului să fie aplicate efectiv şi în mod armonios.
    ART. 10
    Taxarea internă
    1. Părţile se vor abţine de la orice măsură sau practică de natură fiscală internă care instituie, direct sau indirect, o discriminare între produsele originare în statele părţi.
    2. Produsele exportate în teritoriul unei părţi la acord nu vor putea beneficia de rambursarea taxării interne la un nivel care să depăşească cuantumul taxării directe sau indirecte impuse asupra lor.
    ART. 11
    Măsuri sanitare şi fitosanitare
    Părţile vor aplica reglementările lor veterinare, fitosanitare şi sanitare într-un mod nediscriminatoriu şi nu vor introduce nici o nouă măsura care are efectul obstrucţionării comerţului în mod nepermis.
    ART. 12
    Excepţii generale
    Acest acord nu va împiedica aplicarea interdicţiilor sau restricţiilor la import, export sau asupra mărfurilor în tranzit; justificarea prin motive de moralitate publică, ordine publică sau securitate publică; protecţia sănătăţii şi vieţii oamenilor, animalelor sau plantelor şi mediului înconjurător; protecţia bunurilor din patrimoniul naţional posedând valoare artistică, istorică sau arheologică; protecţia proprietăţii intelectuale; reglementări privind aurul sau argintul, sau conservarea resurselor naturale epuizabile, dacă asemenea măsuri sunt aplicate efectiv în legătura cu restricţiile asupra consumului sau producţiei interne.
    Asemenea interdicţii sau restricţii nu vor constitui totuşi un mijloc de discriminare arbitrară sau o restricţie deghizată asupra comerţului dintre statele părţi la acest acord.
    ART. 13
    Excepţii de securitate
    Nimic din acest acord nu va împiedica un stat parte la acord să ia orice măsuri pe care le consideră necesare:
    a) pentru prevenirea dezvăluirii de informaţii contrare intereselor sale esenţiale de securitate;
    b) pentru protecţia intereselor sale esenţiale de securitate sau pentru îndeplinirea obligaţiilor internaţionale sau a politicilor naţionale;
    c) privind traficul de arme, muniţii şi alte mijloace de război, cu condiţia ca aceste măsuri să nu prejudicieze condiţiile concurenţei în privinţa produselor care nu sunt destinate scopurilor militare specifice, şi traficul de alte mărfuri, materiale sau servicii care se efectuează direct sau indirect în scopul aprovizionării unui complex militar;
    d) privind neproliferarea armelor biologice şi chimice, armelor nucleare sau a altor dispozitive explozive nucleare; sau
    e) luate în timp de război sau în alte situaţii de tensiune internaţională serioasă.
    ART. 14
    Monopolurile statului
    Statele părţi la acest acord vor asigura că orice monopol al statului cu caracter comercial să fie ajustat, astfel încât obiectivele acordului să nu fie afectate. La sfârşitul celui de-al cincilea an de la intrarea în vigoare a acordului, nici o discriminare privind condiţiile în care mărfurile sunt procurate şi comercializate să nu existe între naţionalii statelor părţi la acord. Comitetul mixt va examina măsurile necesare pentru îndeplinirea acestui obiectiv.
    ART. 15
    1. Plăţile în valută liber convertibilă aferente comerţului între părţi şi transferul unor asemenea plăţi în teritoriul statului parte la acest acord unde domiciliază creditorul vor fi libere de orice restricţii.
    2. Părţile se vor abţine de la orice restricţii de schimb valutar sau administrative la acordarea, rambursarea sau acceptarea unor credite pe termen scurt şi mediu care acoperă tranzacţiile comerciale la care participă un rezident.
    3. Până la introducerea deplinei convertibilităţi a valutei în sensul art. VIII al F.M.I., părţile îşi rezervă dreptul de a aplica restricţii de schimb valutar în privinţa acordării sau luării de credite pe termen scurt şi mediu până la limita permisă conform statutului lor la F.M.I., cu condiţia ca aceste restricţii să fie aplicate într-o manieră nediscriminatorie. Ele vor fi aplicate astfel încât să cauzeze cea mai mică perturbare posibilă a acordului. Părţile vor informa prompt comitetul mixt despre introducerea unor astfel de măsuri şi a oricăror modificări ale acestora.
    ART. 16
    Regulile de concurenţă între operatorii economici
    1. Sunt considerate incompatibile cu funcţionarea corectă a acestui acord, în măsura în care ele pot afecta comerţul între părţi, următoarele:
    a) orice înţelegere între operatorii economici, hotărâri ale asociaţiilor de operatori economici şi practicile concertate între operatorii economici care au ca obiect sau efect împiedicarea, restricţionarea sau distorsionarea concurenţei;
    b) abuzul de către unul sau mai mulţi operatori economici de o poziţie dominantă în teritoriile statelor părţi la acest acord, ca întreg sau ca o parte importantă a acestuia.
    2. Dacă un stat parte la acest acord consideră că o anumită practică este incompatibilă cu prevederile paragrafului 1 şi dacă o astfel de practică produce sau ameninţă să producă un prejudiciu serios interesului acelui stat parte sau un prejudiciu material industriei sale interne, el poate lua măsuri adecvate după consultări în comitetul mixt sau după 30 de zile de la solicitarea unei astfel de consultări.
    ART. 17
    Ajutorul de stat
    1. Orice ajutor acordat de un stat parte la acest acord sau din resurse ale statului, indiferent de forma lui, care denaturează sau ameninţă să denatureze concurenţa prin favorizarea anumitor întreprinzători sau producţia anumitor bunuri, va fi incompatibil cu funcţionarea corespunzătoare a acestui acord, în măsura în care poate afecta comerţul între părţi.
    2. Comitetul mixt va adopta criteriile pe baza cărora vor fi verificate practicile contrare paragrafului 1, precum şi regulile pentru aplicarea lor.
    3. Părţile vor asigura transparenţa măsurilor în domeniul ajutorului de stat, între altele şi prin raportarea anuală la comitetul mixt a volumului total al ajutoarelor de stat şi a distribuţiei acestora şi prin furnizarea, la cererea celeilalte părţi, de informaţii privind schemele de ajutor asupra unor cazuri individuale.
    4. Dacă un stat parte la acest acord consideră că o practică dată este incompatibilă cu prevederile paragrafului 1, el poate să ia măsurile pe care le consideră necesare împotriva acestei practici, care nu trebuie să depăşească prejudiciul cauzat de practică, în condiţiile şi în conformitate cu procedurile stabilite în art. 25.
    ART. 18
    Achiziţii guvernamentale
    1. Părţile considera ca liberalizarea pieţelor lor de achiziţii guvernamentale constituie un obiectiv al acestui acord.
    2. Părţile vor dezvolta progresiv reglementări privind achiziţiile guvernamentale, în vederea asigurării accesului reciproc la procedurile de contractare, pe baza de licitaţie pe pieţele lor, de achiziţii guvernamentale.
    3. Comitetul mixt va examina evoluţia reglementărilor în acest domeniu, pentru îndeplinirea obiectivelor acestui articol, şi va putea recomanda modalităţi concrete pentru îndeplinirea prevederilor acestuia.
    ART. 19
    Protecţia proprietăţii intelectuale
    1. Statele părţi la acest acord vor acorda şi vor asigura o protecţie adecvată, efectivă şi nediscriminatorie a drepturilor de proprietate intelectuală, inclusiv măsuri pentru acordarea şi ranforsarea acestor drepturi contra încălcării lor, contrafacerii sau pirateriei.
    2. În scopul acestui acord, protecţia proprietăţii intelectuale include îndeosebi protecţia drepturilor de autor, programelor de computer, bazelor de date şi a drepturilor adiacente, mărcile comerciale, indicatori geografici, proiecte industriale, patente, topografii şi circuite integrate, precum şi informaţiile nepublicate de know-kow.
    3. Părţile vor coopera în materie de proprietate intelectuală şi vor tine, la solicitarea oricărei părţi, consultări la nivel de experţi privind aceste probleme, îndeosebi asupra activităţilor privind convenţiile internaţionale existente şi viitoare pentru amortizarea, administrarea şi ranforsarea protecţiei proprietăţii intelectuale, precum şi a activităţilor organizaţiilor internaţionale de specialitate.
    ART. 20
    Dumping
    Dacă una dintre părţile la acord constată că se practică dumpingul în comerţul cu aceasta, statul parte interesat poate lua măsurile adecvate faţă de această practică, în condiţiile şi în concordanţă cu procedura stabilite în art.25.
    ART. 21
    Salvgardare generală
    În cazul în care un produs este importat în cantităţi atât de mari şi în astfel de condiţii încât produce sau ameninţă să producă:
    a) un prejudiciu serios producătorilor interni de produse similare sau direct competitive pe teritoriul statului importator, sau
    b) o perturbare serioasă în oricare sector al economiei sau dificultăţi care ar putea produce deteriorări serioase în situaţia economică a regiunii, statul parte interesat poate lua măsuri adecvate în condiţiile şi în conformitate cu procedura stabilite în art. 25.
    ART. 22
    Ajustare structurală
    1. Măsuri excepţionale de durata limitată care constituie o derogare de la prevederile art. 3 pot fi luate prin introducerea unor taxe vamale.
    2. Aceste măsuri pot interesa noile industrii sau anumite sectoare supuse restructurării sau care se confruntă cu dificultăţi serioase, îndeosebi acolo unde aceste dificultăţi produc probleme sociale importante.
    3. Partea interesată va informa comitetul mixt despre orice măsura excepţională pe care intenţionează să o ia şi, la cererea celeilalte părţi, vor avea loc consultări în comitetul mixt privind astfel de măsuri şi sectoarele în care se aplică, înainte ca ele să fie aplicate.
    În cazul în care se iau astfel de măsuri, partea interesată va prezenta în comitetul mixt o schemă de eliminare a taxelor vamale introduse în baza acestui articol.
    ART. 23
    Reexportul şi lipsa serioasă
    În situaţia în care aplicarea prevederilor acordului duce la:
    a) reexportul într-o ţară terţă faţă de care statul exportator parte la acest acord menţine, pentru produsul în cauză, restricţii cantitative la export, taxe de export sau măsuri ori taxe având un efect echivalent, sau
    b) o lipsa serioasă sau o ameninţare cu aceasta la un produs esenţial pentru statul exportator parte la acord,
    şi când situaţia la care se face referire mai sus produce sau poate produce dificultăţi majore partii exportatoare, acea parte poate lua măsurile adecvate în condiţiile şi în conformitate cu procedura stabilite în art. 25.
    ART. 24
    Îndeplinirea obligaţiilor
    1. Statele părţi la acord vor lua toate măsurile necesare pentru a asigura îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din acord.
    2. Dacă una dintre părţi consideră că cealaltă parte nu a reuşit să-şi îndeplinească o obligaţie din acord, acea parte interesată poate lua măsurile adecvate în condiţiile şi în conformitate cu procedura stabilite în art. 25.
    ART. 25
    Procedura de aplicare a măsurilor de salvgardare
    1. Înainte de a iniţia procedura de aplicare a măsurilor de salvgardare stabilită în paragrafele următoare ale prezentului articol, statele părţi la acord se vor strădui să soluţioneze problemele dintre ele prin consultări directe.
    2. Fără a prejudicia paragraful 6 al prezentului articol, un stat parte la acord care are în vedere să recurgă la măsuri de salvgardare va notifica prompt celeilalte părţi şi va furniza toate informaţiile relevante. Consultările între statele părţi vor avea loc fără întârziere în vederea găsirii unei soluţii.
    3. a) În privinţa art. 17, statele părţi vor acorda comitetului mixt toată asistenţa cerută pentru examinarea cazului. Dacă statul parte în cauză nu reuşeşte să pună capăt practicii contestate în perioada fixată de comitetul mixt sau dacă comitetul mixt nu reuşeşte să ajungă la un acord după consultări, sau după 30 de zile de la solicitarea unor asemenea consultări, statul parte interesat poate adopta măsurile adecvate pentru a face faţă dificultăţilor care rezultă din practica în dispută.
    b) În privinţa art. 20, 21 şi 22, comitetul mixt va examina cazul sau situaţia şi va putea lua o decizie pentru a pune capăt dificultăţilor notificate de statul parte interesat. În absenţa unei asemenea decizii în decurs de 30 de zile de la prezentarea problemei în comitetul mixt, statul parte interesat poate adopta măsurile necesare pentru remedierea situaţiei.
    c) În privinţa art. 24, statul parte interesat va furniza comitetului mixt toate informaţiile relevante cerute pentru o analiză completă a situaţiei, în vederea găsirii unei soluţii acceptabile în comun. Dacă comitetul mixt nu reuşeşte să ajungă la o asemenea soluţie sau dacă a trecut o perioadă de 3 luni de la data notificării, atunci statul parte interesat poate lua măsurile adecvate.
    4. Măsurile de salvgardare adoptate vor fi notificate imediat celeilalte părţi la acest acord şi comitetului mixt. Ele vor fi limitate în privinţa ariei şi a duratei lor la ceea ce este strict necesar, în scopul de a remedia situaţia care a condus la aplicarea lor, şi nu vor depăşi prejudiciul cauzat de practica sau dificultatea în discuţie. Se va acorda prioritate acelor măsuri care perturbă cel mai puţin funcţionarea acordului.
    5. Măsurile de salvgardare luate vor face obiectul consultărilor regulate în cadrul comitetului mixt în vederea relaxării, înlocuirii sau eliminării lor cât mai curând posibil.
    6. Atunci când circumstanţele excepţionale care necesită o acţiune imediată fac imposibilă examinarea prealabilă, statul parte interesat poate, în cazul art. 20, 21, şi 22, să aplice măsuri preventive şi provizorii strict necesare pentru a face faţă situaţiei respective.
    Măsurile vor fi notificate fără întârziere şi consultările între statele părţi la acord vor avea loc cât mai curând posibil în cadrul comitetului mixt.
    ART. 26
    Dificultăţi ale balanţei de plăţi
    1. În cazul în care un stat parte la acord are dificultăţi serioase ale balanţei de plăţi sau este ameninţat în mod iminent în acest sens, statul respectiv poate să adopte, în conformitate cu condiţiile stabilite în acord, măsuri comerciale respective, care vor fi de durată limitată şi nu vor depăşi ceea ce este necesar pentru remedierea situaţiei balanţei de plăţi.
    Măsurile vor fi atenuate progresiv pe măsura ce se îmbunătăţesc condiţiile balanţei de plăţi şi vor fi eliminate atunci când condiţiile nu mai justifică menţinerea lor. Statul respectiv va informa cealaltă parte la acest acord şi comitetul mixt înainte de introducerea lor şi va prezenta, ori de câte ori este posibil, un calendar pentru eliminarea lor.
    2. Statele părţi la acest acord se vor strădui totuşi să evite impunerea de măsuri restrictive pentru scopuri privind balanţa de plăţi.
    ART. 27
    Clauza evolutivă
    1. Dacă un stat parte la acord consideră că ar fi util, în interesul economiilor lor, să dezvolte şi să adâncească relaţiile stabilite prin acest acord, prin extinderea lor la domenii neacoperite de acesta, el va înainta o cerere motivată celeilalte părţi la acest acord. Statele părţi pot instructa comitetul mixt să examineze această cerere şi, unde este cazul, va face recomandări, îndeosebi în vederea începerii negocierilor.
    2. Acordurile care rezultă din procedura la care se face referire în paragraful 1 vor fi supuse ratificării sau aprobării statelor părţi la acord, în conformitate cu propriile lor proceduri.
    ART. 28
    Comitetul mixt
    1. Părţile sunt de acord să înfiinţeze un comitet mixt format din reprezentanţi ai lor.
    2. Aplicarea acestui acord va fi supravegheată şi administrată de comitetul mixt.
    3. În scopul aplicării adecvate a acordului, statele părţi vor efectua schimb de informaţii şi, la cererea oricărei părţi, vor ţine consultări în comitetul mixt. Comitetul mixt va examina posibilitatea eliminării pe mai departe a obstacolelor în calea comerţului dintre ele.
    4. Comitetul mixt poate adopta decizii în cazurile prevăzute în acest acord. În privinţa altor probleme, comitetul mixt poate face recomandări.
    ART. 29
    Procedurile comitetului mixt
    1. Pentru îndeplinirea adecvată a acestui acord, comitetul mixt se va întruni de câte ori va fi necesar, dar cel puţin o dată pe an. Fiecare stat parte la acord poate cere întrunirea comitetului mixt.
    2. Comitetul mixt va acţiona pentru luarea hotărârilor prin consens.
    3. În scopul îndeplinirii acestui acord, comitetul mixt va adopta regulile lui de procedură.
    4. Comitetul mixt poate decide constituirea de asemenea subcomitete şi grupuri de lucru pe care le consideră necesare pentru a-l sprijini să-şi îndeplinească sarcinile.
    ART. 30
    Relaţii comerciale guvernate de alte acorduri
    1. Acest acord se aplică relaţiilor comerciale dintre România şi Republica Moldova.
    2. Acest acord nu va împiedica menţinerea sau înfiinţarea de uniuni vamale, zone de comerţ liber, uniuni economice sau aranjamente pentru comerţul la frontieră.
    ART. 31
    Anexe şi protocoale
    Anexele şi protocoalele *) la acest acord sunt parte integrantă a acestuia. Comitetul mixt poate decide să modifice anexele şi protocoalele la acord, în conformitate cu prevederile art. 29.
    ART. 32
    Aplicare teritorială
    Acest acord se va aplica teritoriilor României şi Republicii Moldova.
    ART. 33
    Amendamente
    Amendamentele la acest acord, altele decât cele la care se face referire în art. 28, care sunt aprobate de comitetul mixt, vor fi înaintate celeilalte părţi la acest acord pentru acceptare şi vor intra în vigoare la data comunicării acceptării lor.
    ART. 34
    Retragerea şi expirarea
    Oricare parte la acord se poate retrage din acesta printr-o notificare scrisă adresată celeilalte părţi şi comitetului mixt.
    Retragerea va intra în vigoare după 6 luni de la data la care a fost primită notificarea respectivă.
    ART. 35
    Intrarea în vigoare
    Acest acord va intra în vigoare la data ultimei notificări prin care cealaltă parte notifică ratificarea acordului.
    Părţile se vor strădui ca procedurile de ratificare a acordului să fie îndeplinite în maximum 6 luni de la data semnării.
    ART. 36
    Autentificare
    Acest acord s-a încheiat la Bucureşti la data de 15 februarie 1994, în două exemplare originale în limba română, ambele texte fiind egal autentice.
---------
    *) Protocolul A şi anexele acestuia se publică ulterior.

            Pentru România,
            Cristian Ionescu,
          ministrul comerţului

         Pentru Republica Moldova,
              Sergiu Certan,
          ministrul economiei


    ANEXA I

          A. LISTA MĂRFURILOR CONTINGENTATE LA EXPORT PE ANUL 1994

------------------------------------------------------------------------------
Nr. Poziţia Denumirea produsului U.M. Cânţi-
crt. tarifară tatea
-------------------------------------------------------------------------------
 1. 1005.10.11 Hibrizi dubli de porumb şi hibrizi incrucişaţi tonă 1.000
 2. 1005.10.13 Hibrizi incrucişaţi de trei ori tonă 2.120
 3. 1005.10.15 Hibrizi simpli tona 5.995
 4. 1206.00.10 Seminţe de floarea-soarelui destinate
                   însămânţărilor tonă 230
 5. 1512.11.91 Ulei brut de floarea-soarelui tonă 15.000
          4407.10 Cherestea răşinoase, din care: mc
 6. 4407.10.30 Geluite mc x)
 7. 4407.10.79 Lemn de o lungime până la 1,25 m şi o grosime
                   de cel puţin 12,5 mm mc x)
 8. 4407.10.91 Cherestea din molid din specia Picea Abies
                   Karst sau brad argintat mc x)
 9. 4407.10.99 Altele mc x)
          4407.92 Cherestea de fag, din care: mc x)
10. 4407.92.30 Geluite mc x)
11. 4407.92.50 Şlefuite mc x)
12. 4407.92.90 Altele mc x)
          4407.99 Altele mc x)
13. 4407.99.91 Cherestea de plop mc x)
14. 4407.99.99 Altele (salcâm, mesteacăn, anin, salcie, tei) mc x)
15. ex.4407.91.31 Lamele şi frize pentru parchet neasamblat din
                   stejar masiv mc x)
16. ex.4409.90.93 Furnire din fag sub 1 mm mc x)
17. ex.4415.10.10 Lăzi, lădiţe, coşuri, bidoane (conifere, fag,
                   diverse esenţe moi şi tari) mc x)
18. ex.4415.20.10 Palete simple (altele decât interzise) mc x)
19. ex.4415.20.90 Europaleţi, boxpaleţi (alţii decât cei interzişi)mc x)
             4703 Pasta chimică din lemn (celuloză) semialbită
                   sau albită tonă x)
20. 4703.21.00 De conifere tonă x)
21. 4703.29.00 Altele decât de conifere (foioase) tonă x)
22. 7403.21.00 Aliaje pe bază de cupru-zinc (alamă) tonă 4.000
23. 7403.22.00 Aliaje pe bază de cupru-staniu (bronz) tonă 8.000
24. 7403.29.00 Alte aliaje de cupru tonă 500
25. 7801.99.91 Aliaje plumb tonă 1.000
------------------------------------------------------------------------------


  NOTA:
    Cu "ex" s-au marcat situaţiile unde, din întreaga poziţie tarifară, este contingentat numai produsul sau grupa menţionată.
    x) Nivelul contingentelor pentru aceste poziţii tarifare se va stabili după aprobarea de către Parlament a legii volumului de masa lemnoasă ce se va recolta în anul 1994.
    Licenţele care să permită exportul produselor respective în anul 1994 se vor elibera după stabilirea nivelului acestor contingente.

    B. LISTA PRODUSELOR AL CĂROR EXPORT ESTE CONDIŢIONAT DE RETURNAREA
       ANTICIPATĂ A CONTRAVALORII STIMULENTELOR ACORDATE PRODUCĂTORILOR

------------------------------------------------------------------------------
Nr. Poziţia tarifară Denumirea produsului
crt.
------------------------------------------------------------------------------
 1. 2503.10.00 Sulf brut şi sulf nerafinat
 2. 2503.90.00 Alt sulf
 3. 2802.00.00 Sulf sublimat, precipitat sau coloidal
 4. 2603.00.00 Minereuri şi concentrate de cupru
 5. 2607.00.00 Minereuri şi concentrate de plumb
 6. 2608.00.00 Minereuri şi concentrate de zinc
 7. 2612.10.10 Minereuri de uraniu şi pehblenda
 8. 2612.10.90 Alte minereuri şi concentrate de uraniu
 9. 2616.90.00 Alte minereuri şi concentrate de metale preţioase
10. 2701.11.10 Antracit cu un conţinut de materii volatile ce nu
                        depăşeşte 10%
11. 2701.11.90 Alt antracit
12. 2701.12.10 Huilă de cocs
13. 2701.12.90 Alte huile bituminoase
14. 2701.19.00 Alte huile
15. 2701.20.00 Brichete şi combustibili solizi în forme similare
                        obţinute din huile
16. 2702.10.00 Lignit, chiar pulverizat
17. 2702.20.00 Lignit aglomerat
------------------------------------------------------------------------------


  NOTĂ:
    Eliberarea licenţelor se face numai în baza certificării de către Ministerul Industriilor a restituirii anticipate la buget a contravalorii stimulentelor acordate producătorului.

         C. LISTA PRODUSELOR NEADMISE TEMPORAR LA EXPORT ÎN ANUL 1994

------------------------------------------------------------------------------
Nr. Poziţia tarifară Denumirea produsului
crt.
-------------------------------------------------------------------------------
 1. 0604.91.10 Pomi de Crăciun, de brad (inclusiv ramuri)
 2. 1001.90.91 Grâu comun şi meslin pentru sămânţă
 3. 1001.90.99 Altele (grâu consum)
 4. 1005.10.19 Alţi hibrizi porumb pentru sămânţă
 5. 1005.10.90 Alţi hibrizi, porumb
 6. 1005.90.00 Alt porumb (consum)
 7. 1206.00.90 Alte seminţe de floarea-soarelui (consum)
 8. 1703.90.00 Alte melase rezultate din extragerea şi rafinarea
                        zahărului (din sfecla de zahăr)
 9. 2709.00.10 Uleiuri petroliere şi uleiuri obţinute din minerale
                        bituminoase (ţiţei), brute; condensat de gaz
                        natural: 10
11. 2710.00.71 Păcură destinată a fi supusă unui tratament specific
12. 2710.00.72 Păcură destinată a fi supusă unei transformări chimice
                        printr-un tratament, altul decât cele definite pentru
                        subpoziţia 2710.00.71
                        Păcură destinată altor utilizări:
13. 2710.00.74 Păcură cu un conţinut de sulf care să nu depăşească 1%
                        din greutate
14. 2710.00.76 Păcură cu un conţinut de sulf care să depăşească în
                        greutate 1%, dar sa nu depăşească 2%
15. 2710.00.77 Păcură cu un conţinut de sulf care să depăşească în
                        greutate 2%, dar să nu depăşească 2,8%
16. 2710.00.78 Păcură cu un conţinut de sulf care să depăşească în
                        greutate 2,6%
17. 2711.12.11 Propan lichefiat cu o puritate de cel puţin 99%
                        destinat utilizării drept carburant sau combustibil
18. 2711.12.19 Propan lichefiat cu o puritate de cel puţin 99%
                        destinat altor utilizări
19. 2711.12.91 Alte concentraţii de propan lichid destinate a fi
                        supuse unui tratament specific
20. 2711.12.93 Alte concentraţii de propan lichid destinate a fi
                        supuse unei transformări chimice printr-un tratament,
                        altul decât cele definite pentru poziţia 2711.12.91
21. 2711.12.94 Propan lichid destinat altor utilizări de o puritate
                        mai mare de 90%, dar mai mică de 99%
22. 2711.12.96 Amestecuri de propan lichid şi de butan lichid,
                        conţinând peste 50%, dar nu mai mult de 70% propan
23. 2711.12.98 Alte concentraţii de propan lichid
24. 2711.13.10 Butan lichefiat destinat a fi supus unui tratament
                        specific
25. 2711.13.30 Butan lichefiat destinat a fi supus unei transformări
                        chimice printr-un tratament, altul decât cele definite
                        pentru poziţia 2711.13.10
26. 2711.13.91 Butan lichefiat destinat altor utilizări de o puritate
                        mai mare de 90%, dar mai mică de 95%
27. 2711.13.93 Amestecuri de butan lichefiat şi de propan lichefiat,
                        conţinând peste 50%, dar nu mai mult de 65% butan
28. 2711.13.90 Alte concentraţii de butan lichefiat
29. 3002.10.91 Hemoglobina, globulina din sânge şi serum-globulina
30. 3002.90.10 Sânge uman
31. 3002.90.30 Sânge animal preparat în vederea utilizării
                        terapeutice, profilactice sau de diagnostic
32. 3002.90.50 Culturi de microorganisme
33. 3002.90.90 Alte produse similare (cu excepţia placentei umane şi
                        a sângelui retroplacentar)
34. 4401.10.00 Lemn de foc sub formă de buşteni, ramuri, vreascuri sau
                        forme similare
35. 4401.21.00 Lemn sub formă de plăci sau particule de conifere
36. 4401.22.00 Altele decât conifere
37. 4401.30.10 Rumeguş
38. 4401.30.90 Deşeuri şi resturi din lemn, chiar aglomerate sub forma
                        de buşteni, brichete, pelete
39. 4403.10.10 Stâlpi de conifere (trataţi cu vopsea, creozot sau alţi
                        agenţi de conservare) de o lungime nu mai mică de 6 m,
                        dar nici mai mare de 18 m, cu circumferinţa bazei de
                        peste 45 cm, dar nu mai mult de 90 cm, injectaţi sau
                        altfel impregnaţi
40. 4403.10.91 De conifere
41. 4403.10.99 Altele
42. 4403.20.00 Lemn brut, cojit, simplu, fasonat sau cioplit de
                        conifere
43. 4403.91.00 De stejar
44. 4403.92.00 De fag
45. 4403.99.10 De plop
46. 4403.99.90 Altele
                        Lemn despicat; prăjini despicate; stâlpi, ţăruşi şi
                        pari de lemn ascuţiţi, neascuţiţi, netăiaţi longitu-
                        dinal; beţe cioplite sau rotunjite sumar, dar netor-
                        sionate, necurbate, nici altfel prelucrate, pentru
                        bastoane, umbrele, minere de scule sau similare;
                        altele, lame, benzi din lemn şi produse similare
47. 4404.10.00 De conifere
48. 4404.20.00 Altele decât conifere
49. 4405.00.00 Lină de lemn; făina de lemn
50. 4406.10.00 Traverse de lemn pentru căi ferate sau similare,
                        neimpregnate
51. 4406.90.00 Alte traverse de cale ferată sau similare
                        Lemn tăiat sau cioplit longitudinal, spintecat sau
                        cojit, chiar geluit, şlefuit sau lipite prin îmbinare
                        dinţată, de o grosime care depăşeşte 6 mm
52. 4407.91.00 De stejar
53. 4407.91.10 Lipite prin îmbinare dinţată, chiar geluite sau
                        şlefuite
54. 4407.91.39 Altele
55. 4407.91.50 Şlefuite
56. 4407.91.90 Altele
57. 4407.99.93 De nuc
58. ex. 4407.99.99 Altele (paltin, cireş, ulm, frasin)
                        Foi de placaj şi foi pentru furnir de placaj (chiar
                        îmbinate) şi alt lemn tăiat longitudinal, retezat sau
                        derulat, chiar geluit, şlefuite sau lipite prin îmbi-
                        nare dinţată, de o grosime care nu depăşeşte 6 mm
59. ex. 4408.90.93 Altele care să nu depăşească 1 mm, din stejar, cireş,
                        paltin, ulm, frasin, nuc
60. 4408.90.99 Altele care să depăşească 1 mm
                        Lemn (inclusiv lamele şi frizele de parchet, neasam-
                        blate) fasonat (sub forma de pene de ulm fălţuit,
                        nituit, rindeluit, căntuit, fasonat sau similare),
                        chiar geluite, şlefuite sau lipite prin îmbinare
                        dinţată
61. ex. 4409.20.99 Altele (nuc, paltin, cireş, frasin, ulm)
62. ex. 4412.99.90 Placaje furniruite cu stejar, nuc, paltin, frasin, ulm,
                        cireş
63. ex. 4415.10.10 Lăzi, lădiţe, coşuri, bidoane (stejar, paltin, cireş,
                        ulm, frasin, nuc)
64. ex. 4415.20.10 Palete simple, din stejar, paltin, cireş, ulm, frasin,
                        nuc
65. ex. 4415.20.90 Altele (europaleţi, boxpaleţi din stejar, paltin,
                        cireş, ulm, frasin, nuc)
66. ex. 4416.00.10 Lemn pentru doage, chiar tăiate pe cele două feţe
                        principale, dar neprelucrat altfel, din stejar
67. ex. 4416.00.90 Altele din stejar
68. 4418.40.00 Cofraje pentru betoane
69. 4418.90.00 Altele (părţi de şarpantă pentru construcţii, căpriori,
                        bile, manele)
70. 4701.00.10 Pastă mecanică din lemn
                        Pastă termomecanică din lemn
71. 4701.00.90 Altele
72. 4702.00.00 Pastă chimică de lemn cu dizolvant
                        Pastă chimică de lemn, tratată cu sodă sau sulf, cu
                        excepţia pastei tratate cu dizolvant
73. 4703.11.00 De conifere
74. 4703.19.00 Altele decât conifere
                        Pastă chimică de lemn, tratată cu sulfit, cu excepţia
                        pastei tratate cu dizolvant
75. 4704.11.00 De conifere
76. 4704.19.00 Altele decât conifere
77. 4704.21.00 De conifere
78. 4704.29.00 Altele decât conifere
79. 4705.00.00 Pastă chimică din lemn
80. 7112.10.00 Deşeuri din aur, inclusiv metale placate sau suflate
                        cu aur, dar exclusiv cenuşile de ardere care conţin
                        alte metale preţioase
81. 7112.20.00 Deşeuri de platină, inclusiv metale placate sau suflate
                        cu platină, dar exclusiv cenuşile de ardere care conţin
                        alte metale preţioase
82. 7112.90.00 Alte deşeuri cu conţinut de metale preţioase şi rare
                        Deşeuri şi resturi din fontă, fier sau oţel (inclusiv
                        fier vechi), deşeuri lingotiere din fier sau oţel
83. 7204.10.00 Deşeuri şi resturi din fontă
84. 7204.21.00 Deşeuri şi fier vechi din oţeluri inoxidabile
85. 7204.29.00 Deşeuri şi fier vechi din alte oţeluri aliate
86. 7204.30.00 Deşeuri şi fier vechi din fier sau oţel cositorit
                        Alte deşeuri, spărturi şi fier vechi, îndoite, ondulate,
                         şpan, aşchii, deşeuri rezultate din pelizare,
                        şlefuire, ascuţire, presare, ştanţare, matriţare sau
                        decupare, legate sau nu în pachete
87. 7204.41.10 Deşeuri de aşchiere, şpan, deşeuri de macinare,
                        rumegus, pilitura
88. 7204.41.91 Deşeuri de stantare sau decupare, sub formă de baloturi
89. 7204.41.99 Alte deşeuri
                        Alte deşeuri, spărturi şi fier vechi, inclusiv şina
                        uzată debitată
90. 7204.49.10 Fragmentate
91. 7204.49.30 Sub formă de baloturi
92. 7204.49.91 Nesortate, neclasate
93. 7204.49.99 Altele
                        Deşeuri lingotiere
94. 7204.50.10 Din oţeluri aliate
95. 7204.50.90 Altele
                        Fier şi oţeluri nealiate în lingouri sau în alte forme
                        primare
96. 7206.10.00 Lingouri
97. 7206.90.00 Semifabricate din fier sau oţeluri nealiate, cu un
                        conţinut de carbon de mai puţin de 0,25% din greutate
                        Cu secţiunea transversală patrată sau dreptunghiulară
                        şi a căror lăţime este mai mică decâît dublul grosimii:
                        - Laminate sau obţinute prin turnare continuă
98. 7207.11.11 Din oţel pentru automate
99. 7207.11.19 Altele
                        Alte semifabricate cu secţiunea transversală de formă
                        dreptunghiulară
100. 7207.12.10 Laminate sau obţinute prin turnare continuă
                        Alte semifabricate din oţeluri aliate laminate sau
                        turnate continuu (rotunde, poligonale)
101. 7207.19.11 Din oţel pentru automate
102. 7207.19.15 Altele
103. 7207.19.31 Eboşe pentru profiluri:
                        Laminate sau obţinute prin turnare continuă
104. 7207.19.90 Altele
                        Cu un conţinut de carbon de minimum 0,25% din
                        greutate:
                        Cu secţiunea transversală patrată sau dreptunghiulară,
                        a căror lăţime este mai mică decât dublul grosimii:
                        - Laminate sau obţinute prin turnare continuă: 105
                        Altele, cu un conţinut în greutate:
106. 7207.20.15 - de 0,25% sau peste, dar mai mic de 0,6% de carbon
107. 7207.20.17 - de minimum 0,6% carbon
                        Altele, cu secţiunea transversală dreptunghiulară:
108. 7207.20.32 Laminate sau obţinute prin turnare continuă
                        Cu secţiunea transversală circulară sau poligonală:
                        Laminate sau obţinute prin turnare continuă:
109. 7207.20.51 - Din oţel pentru automate
                        Altele:
110. 7207.20.55 - Cu un conţinut de carbon de minimum 0,25% dar mai
                          mic de 0,6% din greutate
111. 7207.20.57 - Cu un conţinut de carbon de minimum 0,6% din greutate
                        Eboşe pentru profiluri:
112. 7207.20.71 - Laminate sau obţinute prin turnare continuă
113. 7224.10.00 Lingouri şi alte forme primare din oţeluri aliate
                        Alte semifabricate
                        Cu secţiunea transversală patrată sau dreptunghiulară:
                        - Laminate la cald sau obţinute prin turnare continuă:
                        - a căror lăţime este mai mică decât dublul grosimii
114. 7224.90.01 - Din oţeluri rapide
115. 7224.90.05 - Cu un conţinut de carbon de 0,7% sau mai puţin de
                          0,5% sau peste, dar până la 1,2%
                        - cu un conţinut de bor de 0,0008% sau peste, din
                          greutate
116. 7224.90.08 - Altele
117. 7224.90.15 - Altele
                        - Laminate la cald sau obţinute prin turnare continuă:
118. 7224.90.31 - cu un conţinut de carbon de 0,9% sau peste, dar până
                          la 1,15% inclusiv
119. 7224.90.39 - Altele
                        Forjate
120. 7224.90.91 - Cu secţiunea transversala circulară sau poligonală
121. 7224.90.99 - Altele
122. 7302.10.90 Şine uzate
123. 7401.10.00 Mată de cupru
124. 7401.20.00 Cupru cementat (precipitat de cupru)
125. 7402.00.00 Cupru de convertizor, anozi de cupru pentru rafinare
                        electrolitică
                        Cupru electrolitic şi aliaje de cupru provenite din
                        concentrat de cupru din ţară, sub formă brută
126. 7403.11.00 Catozi şi secţiuni de catozi
127. 7403.12.00 Bare semifabricate pentru sârma de cupru (Wire-bars)
128. 7403.13.00 Lingouri
129. 7403.19.00 Alt cupru electrolitic
130. 7403.23.00 Aliaje pe bază de cupru-nichel (cupronichel) sau aliaje
                        pe bază de cupru-nichel-zinc (alpaca)
                        Deşeuri şi resturi de cupru
131. 7404.00.10 - Din cupru electrolitic
                        Din aliaje de cupru:
132. 7404.00.91 - Pe bază de cupru-zinc (alama)
133. 7404.00.99 - Altele
                        Deşeuri şi resturi de nichel
134. 7503.00.10 - Din nichel nealiat (tehnic)
135. 7503.00.90 - Din aliaje de nichel
                        Deşeuri şi resturi de aluminiu
                        Deşeuri:
136. 7602.00.11 - Deşeuri de aşchiere, span, deşeuri de măcinare,
                          pilitură; deşeuri de foi de benzi subtiri, colorate,
                          acoperite sau lipite între ele, cu o grosime ce nu
                          depăşeşte 0,2% (fără suport)
137. 7602.00.19 - Altele (inclusiv rebuturile de fabricaţie)
138. 7602.00.90 Resturi de aluminiu
139. 7801.10.00 Plumb rafinat
140. 7801.91.00 Plumb conţinând stibiu, ca alt element predominant in
                        greutate
141 7801.99.10 Plumb pentru rafinare conţinând 0,02% sau mai mult din
                        greutate argint (lingouri de plumb)
142. 7801.99.99 Altele
                        Deşeuri şi resturi de plumb
143. 7802.00.10 De la acumulatoare
144. 7802.00.90 Altele
145. 7901.11.00 Zinc sub formă brută nealiat, conţinând în greutate
                        99,99% sau mai mult zinc
                        Zinc nealiat conţinând în greutate mai puţin de 99,99%
                        zinc:
146. 7901.12.10 - Cu un conţinut de zinc de cel puţin 99,95%, dar mai
                          puţin de 99,99% din greutate
147. 7901.12.30 - Cu un conţinut de zinc de cel puţin 98,5%, dar mai
                          puţin de 99,95% din greutate
148. 7901.12.90 - Cu un conţinut de zinc de cel puţin 97,5%, dar mai
                          puţin de 98,5% din greutate
149. 7902.00.00 Deşeuri şi resturi de zinc
150. 8002.00.00 Deşeuri şi resturi de cositor (staniu)
------------------------------------------------------------------------------


    NOTĂ:
    Cu "ex" s-au marcat situaţiile în care, din întreaga poziţie tarifară, este neadmis temporar la export numai produsul sau grupa de produse menţionate

    ANEXA II

       A. LISTA MĂRFURILOR INTERZISE LA EXPORTUL DIN REPUBLICA MOLDOVA
    1. Cereale, nutreturi combinate, produse de panificatie

    B. LISTA MĂRFURILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA AL CĂROR EXPORT ESTE SUPUS
              CONTROLULUI SI SE EFECTUEAZĂ PE BAZA DE LICENŢA

                         I. Mărfuri contingentate
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Poziţia tarifară Denumirea mărfii
crt.
------------------------------------------------------------------------------
 1. 0101-0105 Animale vii
 2. 0201-0208 Carne
 3. 2401-2403 Tutun fermentat şi nefermentat
 4. 4101-4107 Piei brute şi prelucrate
 5. 10-11 Cereale şi produse obţinute la prelucrarea
                             acestora, paste făinoase
 6. 1701 Zahăr
 7. 1512 Ulei vegetal
 8. 0401-0406 Lapte şi produse lactate
 9. 1206 Seminţe de floarea-soarelui
10. 27 Purtători de energie, energie electrica
-------------------------------------------------------------------------------


    II. Mărfuri cu caracter specific
    1. Armamente, muniţii, tehnica militară şi articole speciale de completare pentru producerea acestora.
    2. Substanţe explozibile.
    3. Materiale nucleare, tehnologii, utilaje şi instalaţii pentru fabricarea acestora.
    4. Surse de radiaţie ionica.
    5. Droguri, stupefiante şi substanţe psihotrope, materiale pentru obţinerea acestora.
    6. Otravuri.
    7. Metale preţioase, minerale, pietre preţioase şi obiecte din acestea (cu excepţia produselor electronice, care conţin metale preţioase).
    8. Elaborari loteristice, mijloace şi utilaje pentru diverse tipuri de loterie.
    9. Automate pentru jocuri.
    III. Alte tipuri de mărfuri
    1. Substanţe chimice şi deşeurile industriale supuse controlului internaţional.
    2. Preparate medicinale şi utilaj medical.
    3. Livrările în cadrul contractelor de construcţii-montaj.
                           ------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016