Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 93 din 12 aprilie 2024  privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 131/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 93 din 12 aprilie 2024 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 131/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 351 din 15 aprilie 2024
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ARTICOL UNIC
    Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 131 din 28 decembrie 2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1198 din 29 decembrie 2023, cu următoarele modificări şi completări:
    1. La articolul I punctul 8 articolul 11^2, părţile introductive ale alineatelor (1)-(3) şi alineatele (5) şi (10) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 11^2
    (1) După caz, pentru iniţierea, continuarea şi realizarea unor proiecte de dezvoltare locală, judeţeană, zonală sau regională, unităţile administrativ-teritoriale, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti, asocierile de U.A.T.-uri, denumite în continuare unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorităţii deliberative, sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite, în baza hotărârilor adunării generale, pot propune Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii încheierea de acorduri de asociere în participaţiune, denumite în continuare acorduri de asociere, în condiţiile art. 11^4, pe infrastructura feroviară publică şi pe bunuri din domeniul public al statului aflate în administrarea sau concesiunea administratorului infrastructurii feroviare:
    ..................................................................................................
    (2) Odată cu propunerea transmisă Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii de a implementa acorduri de asociere, prevăzute la alin. (1) şi în condiţiile art. 11^4:
    ..................................................................................................
    (3) În vederea implementării, derulării şi, după caz, administrării proiectelor de dezvoltare locală, judeţeană, zonală sau regională prevăzute la alin. (1), lista proiectelor şi mandatarea companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară pentru constituirea asocierilor în condiţiile art. 11^4 şi pentru aprobarea protocoalelor de implementare, acordurilor de asociere şi, după caz, contractelor de activitate locală:
    ..................................................................................................
    (5) La încetarea asocierii constituite potrivit prevederilor alin. (1) şi în condiţiile art. 11^4, bunurile private ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorţiilor administrative legal constituite, rezultate în urma implementării acordurilor de asociere, pot fi trecute în domeniul privat al statului potrivit prevederilor art. 359 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
    ..................................................................................................
    (10) Pentru iniţierea, continuarea şi realizarea unor programe de dezvoltare locală, judeţeană, zonală sau, după caz, regională, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorităţii deliberative, sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite în baza hotărârilor adunării generale pot propune încheierea de acorduri de asociere în condiţiile art. 11^4, având ca obiect proiectele prevăzute la alin. (1), care implică bunurile imobile aflate în proprietatea privată a societăţilor feroviare cu capital integral de stat."

    2. La articolul I punctul 11, alineatul (1) al articolului 11^3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 11^3
    (1) Cu respectarea prevederilor art. 11^2 alin. (2)-(9) şi a condiţiilor de siguranţă a circulaţiei pe căile ferate române, prevăzute la art. 34-36, unităţile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau la care ministerul îndeplineşte atribuţiile pe care statul român le are în calitate de unic acţionar pot propune Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii constituirea de acorduri de asociere în condiţiile art. 11^4 pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiţii în domeniul construcţiilor, al lucrărilor de intervenţii la construcţii existente şi al altor lucrări de investiţii sau continuarea unor obiective/proiecte de investiţii în domeniul construcţiilor, al lucrărilor de intervenţii la construcţii existente şi al altor lucrări de investiţii."

    3. La articolul I, după punctul 11 se introduce un nou punct, pct. 11^1, cu următorul cuprins:
    "11^1. După articolul 11^3 se introduce un nou articol, art. 11^4, cu următorul cuprins:
    ART. 11^4
    (1) Acordurile de asociere prevăzute la art. 11^2 alin. (1) trebuie să reglementeze cel puţin următoarele aspecte:
    a) părţile asociate;
    b) obiectul proiectului realizat în asociere;
    c) durata acordului de asociere;
    d) etapele preconizate de implementare a proiectului;
    e) drepturile şi obligaţiile financiare ale asociaţilor, precum şi modalitatea de finanţare a proiectului;
    f) lista bunurilor care formează obiectul proiectului;
    g) regimul juridic al bunurilor implicate în proiect, inclusiv al bunurilor realizate sau dobândite în cursul derulării proiectului;
    h) caracteristicile şi obiectivele de performanţă ale bunurilor ce vor fi realizate în cadrul proiectului;
    i) modul de repartizare între asociaţi şi condiţiile de exercitare a drepturilor şi obligaţiilor ce decurg din calitatea de asociaţi, pe parcursul implementării activităţilor prevăzute la art. 11^2 alin. (1) lit. a)-c), cu respectarea dispoziţiilor legale în materia proprietăţii publice;
    j) modul de utilizare a bunurilor şi, după caz, de operare a serviciilor ce formează obiectul asocierii;
    k) modul de repartizare, la terminarea acordului, a bunurilor ce vor fi realizate în cadrul proiectului între asociaţi, precum şi condiţiile ulterioare de exercitare a drepturilor asupra bunurilor ce formează obiectul activităţilor prevăzute la art. 11^2 alin. (1) lit. a)-c), cu respectarea dispoziţiilor legale în materia proprietăţii publice;
    l) dreptul asociaţilor de a modifica anumite clauze ale acordului de asociere;
    m) dreptul asociaţilor de a înceta, în tot sau în parte, acordul de asociere, în situaţia demarării unor lucrări de utilitate publică;
    n) situaţiile privind încetarea acordului de asociere;
    o) clauze care să reglementeze compensaţiile datorate de părţi în caz de încetare a acordului de asociere înainte de termen;
    p) orice alte aspecte care, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt parte a acordului de asociere.
    (2) Pentru realizarea activităţilor prevăzute la art. 11^2 alin. (1) lit. a)-c), care vizează elemente ale infrastructurii feroviare, prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (3), aferente proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor art. 11^2 alin. (3):
    a) administratorul infrastructurii şi unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative, legal constituite, încheie contracte de activitate locală în condiţiile art. 37^1;
    b) administratorul infrastructurii şi unităţile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau la care ministerul îndeplineşte atribuţiile pe care statul român le are în calitate de unic acţionar încheie contracte de activitate locală în condiţiile art. 37^1.
    (3) Pentru implementarea proiectelor şi, după caz, exploatarea bunurilor publice care nu aparţin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (3), aferente proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor art. 11^2 alin. (3):
    a) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii sau, după caz, societăţile feroviare cu capital integral de stat, unităţile/ subdiviziunile administrativ-teritoriale, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite şi unităţile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau la care ministerul îndeplineşte atribuţiile pe care statul român le are în calitate de unic acţionar au dreptul de a înceta oricând acordul de asociere, în tot sau în parte, în baza unei notificări prealabile, comunicată cu cel puţin optsprezece luni înainte de data încetării, în tot sau în parte, după caz, a acordului de asociere;
    b) orice încetare, în tot sau în parte, a acordului de asociere, în baza prevederilor lit. a) se realizează prin act adiţional;
    c) unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale şi, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat şi în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia în condiţiile legii, în numele asocierii, contracte de concesiune de servicii pentru exploatarea bunurilor proprietate publică; contractele de concesiune de servicii sunt valabile pe o perioadă care nu o poate depăşi pe cea pentru care bunurile sau infrastructura feroviară sunt în concesiunea sau administrarea companiei naţionale înfiinţate potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă sau până la încetarea parteneriatului, în tot sau în parte, conform prevederilor lit. b);
    d) unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în calitate de lider de parteneriat şi în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitaţie publică, în numele asocierii, contracte de închiriere pentru bunurile publice care nu aparţin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (3), conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat şi în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitaţie publică, în numele asocierii, contracte de închiriere pentru bunurile publice care nu aparţin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (3), conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare;
    f) contractele de închiriere prevăzute la lit. d) şi e) sunt valabile pe o perioadă care nu o poate depăşi pe cea pentru care bunurile sau infrastructura feroviară sunt în concesiunea sau administrarea companiei naţionale înfiinţate potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă sau până la încetarea acordului de asociere, în tot sau în parte, conform prevederilor lit. b);
    g) unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite şi, după caz, unităţile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau la care ministerul îndeplineşte atribuţiile pe care statul român le are în calitate de unic acţionar, în calitate de lider de parteneriat şi în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), organizează şi derulează procedurile de achiziţie publică în comun, pentru şi în numele entităţilor semnatare ale acordului de asociere, conform prevederilor art. 44 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    h) în vederea demonstrării capacităţii administrative de implementare, derulare şi administrare, după caz, a proiectelor cu valori mari sau egale cu cele prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) şi b) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale şi, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite pun la dispoziţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, odată cu propunerea transmisă, înscrisurile şi componenţa echipei de implementare a proiectului prevăzute în normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentului articol adoptate de Guvern.
    (4) După caz, prin derogare de la prevederile art. 299 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 867 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiţii sau pentru continuarea unor obiective/proiecte de investiţii care vizează bunuri publice care nu aparţin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (3), şi sunt parte a proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor art. 11^2 alin. (3), unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale dobândesc un drept legal de administrare temporară asupra bunurilor publice:
    a) în baza şi pe o perioadă care nu poate depăşi durata de valabilitate a acordului de asociere;
    b) pe o perioadă care nu poate depăşi durata pentru care bunurile sunt în concesiunea sau administrarea companiei naţionale înfiinţate potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă;
    c) fără a face anterior dovada deţinerii bunului, exclusiv pe durata valabilităţii acordului de asociere;
    d) dreptul de administrare temporară asupra bunurilor se înscrie în cartea funciară de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care dobândesc dreptul şi se radiază de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale după încetarea dreptului de administrare temporară.
    (5) Dreptul de administrare temporară, prevăzut la alin. (4), încetează odată cu finalizarea perioadei de valabilitate a acordului de asociere.
    (6) După încetarea dreptului de administrare temporară, prevăzut la alin. (4), bunurile imobile rezultate, realizate conform studiului de fezabilitate şi proiectului, trec în proprietatea statului şi în administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi, după caz, pot constitui obiectul acordului de asociere pentru implementarea activităţilor prevăzute la art. 11^2 alin. (1) lit. c).
    (7) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii operează modificările în inventarul bunurilor din domeniul public al statului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu modificările şi completările ulterioare.
    (8) Pentru implementarea proiectelor şi, după caz, exploatarea bunurilor proprietate privată ale societăţilor feroviare cu capital integral de stat:
    a) societăţile feroviare cu capital integral de stat constituie în favoarea unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorţiilor administrative legal constituite şi, după caz, unităţilor aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau la care ministerul îndeplineşte atribuţiile pe care statul român le are în calitate de unic acţionar drepturi de superficie, de servitute şi, după caz, drepturi de folosinţă în condiţiile Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe o perioadă care nu poate depăşi durata acordului de asociere;
    b) orice încetare, în tot sau în parte, a acordului de asociere, în baza prevederilor lit. a), se realizează prin act adiţional;
    c) unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat şi în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia în condiţiile legii, în numele asocierii, contracte de concesiune de servicii;
    d) unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în calitate de lider de parteneriat şi în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitaţie publică, în numele asocierii, contracte de închiriere conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat şi în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitaţie publică, în numele asocierii, contracte de închiriere conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare;
    f) contractele de concesiune de servicii prevăzute la lit. c), precum şi contractele de închiriere prevăzute la lit. d) şi e) sunt valabile pe o perioadă care nu o poate depăşi pe cea pentru care infrastructura feroviară este în concesiunea sau administrarea companiei naţionale înfiinţate potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă sau până la încetarea acordului de asociere, în tot sau în parte, conform prevederilor lit. b);
    g) unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale şi, după caz, structurile de cooperare ale unităţilor administrativ-teritoriale, în calitate de lider de parteneriat şi în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), organizează şi derulează procedurile de achiziţie publică în comun, pentru şi în numele entităţilor semnatare ale acordului de asociere, conform prevederilor art. 44 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    h) în vederea demonstrării capacităţii administrative de implementare, derulare şi administrare, după caz, a proiectelor cu valori mari sau egale cu cele prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) şi b) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale şi, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite pun la dispoziţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, odată cu propunerea transmisă, înscrisurile şi componenţa echipei de implementare a proiectului prevăzute în normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentului articol adoptate de Guvern.
    (9) Drepturile prevăzute la alin. (8) se înscriu în cartea funciară de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care dobândesc dreptul şi se radiază de către acestea după încetarea dreptului.
    (10) Drepturile prevăzute la alin. (8) încetează odată cu finalizarea perioadei de valabilitate a acordului de asociere."



    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    ALFRED-ROBERT SIMONIS
                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ

    Bucureşti, 12 aprilie 2024.
    Nr. 93.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016