Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 92 din 10 aprilie 2007 serviciilor de transport public local
CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Prezenta lege are ca obiect stabilirea cadrului juridic privind înfiinţarea, autorizarea, organizarea, exploatarea, gestionarea, finanţarea şi controlul funcţionãrii serviciilor de transport public în comune, oraşe, municipii, judeţe şi în zonele asociaţiilor de dezvoltare comunitarã. (2) Prezenta lege stabileşte cadrul juridic privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea compartimentelor sau serviciilor specializate de transport din cadrul autoritãţilor administraţiei publice locale, judeţene şi ale municipiului Bucureşti. (3) Transportul local de persoane şi de mãrfuri poate fi transport public sau transport în cont propriu, aşa cum acestea sunt definite în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile ulterioare. (4) Serviciul de transport public local de persoane şi de mãrfuri se organizeazã de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, pe raza administrativ-teritorialã respectivã, cu respectarea urmãtoarelor principii: a) promovarea concurenţei între operatorii de transport, respectiv transportatorii autorizaţi, cãrora li s-a atribuit executarea serviciului; b) garantarea accesului egal şi nediscriminatoriu al operatorilor de transport şi al transportatorilor autorizaţi la piaţa transportului public local; c) garantarea respectãrii drepturilor şi intereselor utilizatorilor serviciului de transport public local; d) rezolvarea problemelor de ordin economic, social şi de mediu ale localitãţilor sau judeţului respectiv; e) administrarea eficientã a bunurilor aparţinând sistemelor de transport proprietate a unitãţilor administrativ-teritoriale; f) utilizarea eficientã a fondurilor publice în activitatea de administrare sau executare a serviciului de transport public local; g) deplasarea în condiţii de siguranţã şi de confort, inclusiv prin asigurarea de risc a mãrfurilor şi a persoanelor transportate, precum şi a bunurilor acestora prin poliţe de asigurãri; h) asigurarea executãrii unui transport public local suportabil în ceea ce priveşte tariful de transport; i) recuperarea integralã a costurilor de exploatare, reabilitare şi dezvoltare prin tarife/taxe suportate de cãtre beneficiarii direcţi ai transportului, denumiţi în continuare utilizatori, şi prin finanţarea de la bugetele locale, asigurându-se un profit rezonabil pentru operatorii de transport şi transportatorii autorizaţi; j) autonomia sau independenţa financiarã a operatorilor de transport şi a transportatorilor autorizaţi; k) susţinerea dezvoltãrii economice a localitãţilor prin realizarea unei infrastructuri de transport moderne; l) satisfacerea cu prioritate a nevoilor de deplasare ale populaţiei, ale personalului instituţiilor publice şi ale operatorilor economici pe teritoriul unitãţilor administrativ-teritoriale prin servicii de calitate; m) protecţia categoriilor sociale defavorizate, prin compensarea costului transportului de la bugetul local; n) integrarea tarifarã prin utilizarea unui singur tip de legitimaţie de cãlãtorie pentru toate mijloacele de transport public local de persoane prin curse regulate; o) dispecerizarea transportului public local de persoane realizat prin programe permanente; p) consultarea asociaţiilor reprezentative ale operatorilor de transport şi/sau ale transportatorilor autorizaţi, precum şi ale utilizatorilor în vederea stabilirii politicilor şi strategiilor locale privind transportul public local şi modalitãţile de funcţionare a acestui serviciu. (5) Statul sprijinã prin mãsuri legislative şi economice dezvoltarea cantitativã şi calitativã a serviciilor de transport public local, precum şi a infrastructurii tehnico-edilitare aferente sistemului de transport public local. (6) Principalele obiective urmãrite de autoritãţile administraţiei publice locale în domeniul serviciului de transport public local sunt: a) înfiinţarea de compartimente sau servicii de specialitate pentru transportul public local, cu sau fãrã personalitate juridicã, dupã caz, denumite în continuare autoritãţi locale de transport; b) asigurarea finanţãrii necesare dezvoltãrii componentelor sistemului de transport public local, în condiţiile în care acestea aparţin domeniului public sau privat al autoritãţilor administraţiei publice locale; c) asigurarea transparenţei în procedurile de achiziţie publicã; d) informarea şi consultarea periodicã a populaţiei asupra politicilor de dezvoltare durabilã din domeniul serviciului de transport public local; e) acordarea unor facilitãţi de transport anumitor categorii de persoane; f) corelarea capacitãţii mijloacelor de transport de persoane cu fluxurile de cãlãtori existente; g) asigurarea continuitãţii serviciilor de transport prin programele de transport sau de funcţionare, dupã caz, corelate cu fluxurile de cãlãtori sau de mãrfuri existente; h) atribuirea serviciilor de transport public local operatorilor de transport rutier şi transportatorilor autorizaţi, în funcţie de nivelul efortului investiţional al acestora realizat în mijloacele de transport şi în infrastructura de transport. (7) Serviciile de transport public local se desfãşoarã cu respectarea reglementãrilor în vigoare privind legalitatea transportului, condiţiile de lucru, de exploatare a vehiculelor şi de exploatare a infrastructurii, precum şi condiţiile privind siguranţa circulaţiei. (8) În toate raporturile generate de executarea serviciilor de transport public local, protecţia vieţii umane şi a mediului este prioritarã. ART. 2 (1) În condiţiile în care în transportul public local se acordã facilitãţi de transport uneia sau mai multor categorii de persoane, serviciul prin care se realizeazã transportul respectiv se considerã serviciu public subvenţionat de transport. (2) Serviciul public subvenţionat de transport se efectueazã în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 97/1999 privind garantarea furnizãrii de servicii publice subvenţionate de transport rutier intern şi de transport pe cãile navigabile interioare, republicatã. (3) Serviciul public subvenţionat de transport se realizeazã în condiţiile îndeplinirii tuturor obligaţiilor de exploatare, a obligaţiilor de transport şi a obligaţiilor tarifare, aşa cum acestea sunt definite în <>Ordonanţa Guvernului nr. 97/1999 , republicatã. ART. 3 (1) Serviciile de transport public local fac parte din sfera serviciilor comunitare de utilitate publicã şi cuprind totalitatea acţiunilor şi activitãţilor de utilitate publicã şi de interes economic şi social general desfãşurate la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale, sub controlul, conducerea sau coordonarea autoritãţilor administraţiei publice locale, în scopul asigurãrii transportului public local, precum şi a transportului public judeţean de persoane. (2) Serviciile de transport public local includ serviciile de transport public de persoane, serviciile de transport public de mãrfuri, precum şi alte servicii de transport public. (3) Serviciile de transport public local de persoane cuprind: a) transport prin curse regulate; b) transport prin curse regulate speciale; c) transport cu autoturisme în regim de taxi; d) transport cu autoturisme în regim de închiriere. (4) Serviciile de transport public local de mãrfuri, în sensul prezentei legi, sunt transporturile publice efectuate cu autovehicule a cãror masã maximã autorizatã, cu tot cu remorcã, nu depãşeşte 3,5 tone şi cuprind: a) transportul în regim contractual; b) transportul în regim de taxi. (5) Alte servicii de transport public local cuprind: a) transport de persoane pe cablu; b) transporturi de mãrfuri efectuate cu tractoare cu remorci; c) transporturi de persoane şi mãrfuri pe cãi navigabile interioare; d) transporturi efectuate cu vehicule speciale destinate serviciilor funerare.
CAP. II Serviciile de transport public local de persoane
SECŢIUNEA 1 Serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate ART. 4 (1) Este considerat serviciu de transport public local de persoane prin curse regulate transportul public care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii: a) se efectueazã de cãtre un operator de transport rutier, astfel cum acesta este definit şi licenţiat conform prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile ulterioare, sau de cãtre un transportator autorizat, aşa cum acesta este definit şi autorizat conform prevederilor prezentei legi; b) se efectueazã numai pe raza teritorial-administrativã a unei localitãţi, în cazul transportului local, sau numai între localitãţile unui judeţ, în cazul transportului judeţean. În cazul în care traseul transportului pe şinã depãşeşte limita localitãţii, acesta va fi considerat transport public local; c) se executã pe rute şi cu programe de circulaţie prestabilite de cãtre consiliul local, consiliul judeţean sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti; d) se efectueazã de cãtre operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat cu mijloace de transport în comun, respectiv cu autobuze, troleibuze, tramvaie sau metrou, deţinute în proprietate sau în baza unui contract de leasing, înmatriculate sau înregistrate, dupã caz, în judeţul sau localitatea respectivã. În condiţiile prezentei legi, transportul realizat cu troleibuze, tramvaie sau metrou se realizeazã de cãtre transportatorii autorizaţi; e) persoanele transportate sunt îmbarcate sau debarcate în puncte fixe prestabilite, denumite staţii sau autogãri, dupã caz; f) pentru efectuarea serviciului, operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat percepe de la persoanele transportate un tarif de transport pe bazã de legitimaţii de cãlãtorie individuale eliberate anticipat, al cãror regim este stabilit de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile ulterioare; g) transportul cu autobuzele se efectueazã numai pe bazã de licenţe de traseu şi caiete de sarcini, elaborate şi eliberate în condiţiile stabilite prin normele de aplicare elaborate de Ministerul Administraţiei şi Internelor*) şi aprobate prin ordin al ministrului, denumite în continuare Norme. (2) Conducãtorul mijlocului de transport în comun este obligat sã prezinte la controlul în trafic urmãtoarele documente, dupã caz: a) licenţa de traseu şi caietul de sarcini al acesteia eliberat de emitentul licenţei; b) programul de circulaţie; c) copia conformã a licenţei de transport, în cazul autobuzelor; d) alte documente stabilite de legile în vigoare. _____________ *) Conform <>art. 15 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 12 aprilie 2007, denumirea "Ministerul Administraţiei şi Internelor" se înlocuieşte cu denumirea "Ministerul Internelor şi Reformei Administrative".
SECŢIUNEA a 2-a Serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate speciale ART. 5 (1) Este considerat serviciu de transport public local de persoane prin curse regulate speciale transportul public efectuat tur-retur, pe rute şi cu programe de transport prestabilite de cãtre beneficiarul serviciului de transport sau de cãtre cel care a angajat serviciul privind transportul unor persoane sau al unor grupuri de persoane, şi anume: transportul copiilor, elevilor şi studenţilor la şi de la instituţiile de învãţãmânt, transportul salariaţilor la şi de la instituţiile la care sunt salariaţi sau transportul angajaţilor unui operator economic la şi de la locul de muncã. (2) Transportul public local de persoane prin curse regulate speciale se poate desfãşura pe teritoriul localitãţii de autorizare sau între aceasta şi orice altã localitate de pe raza judeţului respectiv. (3) Transportul public local de persoane prin curse regulate speciale locale sau judeţene se realizeazã de cãtre operatorii de transport rutier cu autobuze deţinute în proprietate sau în baza unui contract de leasing pe bazã de licenţe de transport şi caiete de sarcini elaborate şi eliberate de primãrie sau de consiliul judeţean, dupã caz, în condiţiile stabilite prin Norme. (4) Serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate speciale trebuie sã întruneascã cumulativ urmãtoarele condiţii: a) se executã cu autobuze deţinute în proprietate, înmatriculate în judeţul respectiv, sau în baza unui contract de leasing, pe baza unor programe de circulaţie stabilite de cãtre cel care a angajat transportul cu operatorul de transport rutier; b) se executã de cãtre un operator de transport astfel cum este definit şi licenţiat conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile ulterioare; c) persoanele transportate se îmbarcã şi se debarcã în staţii stabilite special, în locul unde îşi desfãşoarã activitatea sau la domiciliu/reşedinţã; d) operatorul de transport rutier încaseazã de la beneficiarul transportului sau de la cel care a angajat transportul contravaloarea serviciului stabilitã în conformitate cu prevederile contractului de transport încheiat între aceştia; e) persoanele transportate se legitimeazã pe baza legitimaţiei de serviciu valabile. (5) Conducãtorul autobuzului este obligat sã prezinte la controlul în trafic urmãtoarele documente: a) contractul de transport încheiat între beneficiarul transportului sau persoana care a angajat transportul şi operatorul de transport rutier; b) lista persoanelor transportate, ca anexã la contractul de transport; c) licenţa de traseu şi caietul de sarcini al acesteia eliberat de emitentul licenţei; d) copia conformã a licenţei de transport; e) alte documente prevãzute de legile în vigoare.
SECŢIUNEA a 3-a Serviciul de transport cu autoturisme în regim de taxi şi de transport cu autoturisme în regim de închiriere ART. 6 (1) Serviciul de transport public de persoane realizat în regim de taxi sau transportul public de persoane realizat cu autoturisme în regim de închiriere se organizeazã ca serviciu de utilitate publicã care asigurã nevoia de deplasare a populaţiei din localitate sau a celei aflate în tranzit. (2) Transportul în regim de taxi se efectueazã în localitatea de autorizare şi, ocazional, între aceasta şi orice altã localitate, cu obligaţia revenirii autoturismului în localitatea de autorizare dupã efectuarea fiecãrei curse. (3) Transportul cu autoturisme în regim de închiriere se efectueazã în localitatea de autorizare sau între aceasta şi orice altã localitate, cu obligaţia revenirii autovehiculului în localitatea de autorizare dupã efectuarea transportului conform contractului. (4) Transportul în regim de taxi sau transportul în regim de închiriere se efectueazã de cãtre transportatorii autorizaţi, precum şi de compartimentele sau serviciile de specialitate ale primãriei. (5) Serviciul de transport public local de persoane în regim de taxi, precum şi serviciul de transport public local de persoane cu autoturisme în regim de închiriere sunt reglementate prin lege specialã, ţinându-se seama de prevederile prezentei legi, de prevederile <>Legii serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 şi de prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile ulterioare.
CAP. III Serviciul de transport public local de mãrfuri în regim contractual şi în regim de taxi ART. 7 (1) Serviciul de transport public local de mãrfuri în regim contractual se organizeazã pentru a satisface nevoia de transport de mãrfuri a persoanelor fizice sau juridice denumite utilizatorii transportului. (2) Serviciul de transport public de mãrfuri în regim contractual se realizeazã cu îndeplinirea cumulativã a urmãtoarelor condiţii: a) transportul se realizeazã cu vehicule sau ansambluri de vehicule a cãror masã totalã maximã autorizatã nu depãşeşte 3,5 tone, deţinute în proprietate de cãtre transportatorul autorizat şi înmatriculate în judeţul respectiv sau în baza unui contract de leasing; b) transportul se poate efectua în localitatea de autorizare sau între localitatea de autorizare şi alte localitãţi, în trafic judeţean, interjudeţean sau internaţional; c) transportul se efectueazã de un transportator autorizat, pe bazã de contract de transport încheiat cu utilizatorul transportului; d) pentru efectuarea serviciului, transportatorul autorizat încaseazã, pe bazã de documente fiscale, de la utilizatorul transportului, contravaloarea serviciului prestat aşa cum a fost convenit în contractul de transport; e) este asimilat ca transportator autorizat orice operator de transport rutier care utilizeazã şi vehicule de transport marfã a cãror masã maximã totalã autorizatã nu depãşeşte 3,5 tone. În acest caz, licenţa de transport este asimilatã cu autorizaţia de transport. (3) Conducãtorul vehiculului pentru transport public de mãrfuri este obligat sã prezinte la controlul în trafic urmãtoarele documente: a) copia conformã a autorizaţiei de transport, care se elibereazã de cãtre autoritatea de autorizare, inclusiv pentru operatorii de transport rutier deţinãtori ai unei licenţe de transport, în conformitate cu prevederile alin. (2) lit. e); b) contractul de transport; c) actele însoţitoare ale mãrfii, care dovedesc provenienţa şi destinatarul acesteia; d) alte documente stabilite prin legile în vigoare. ART. 8 (1) Serviciul de transport public local de mãrfuri în regim de taxi se organizeazã ca serviciu de utilitate publicã în localitatea de autorizare şi între aceasta şi orice altã localitate, cu obligaţia revenirii autovehiculului în localitatea de autorizare dupã efectuarea fiecãrei curse. (2) Serviciul de transport public local de mãrfuri în regim de taxi este reglementat prin lege specialã, ţinându-se seama de prevederile <>Legii nr. 51/2006 şi de prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile ulterioare. ART. 9 Transportul public local efectuat cu vehicule în cadrul serviciului de salubrizare, în cadrul serviciului de ambulanţã sau în cadrul altor servicii de transport public local care nu fac obiectul cap. IV este asimilat cu transportul public local de mãrfuri în regim contractual şi se poate realiza pe baza licenţei de transport sau a autorizaţiei de transport, dupã caz.
CAP. IV Alte servicii de transport public local
SECŢIUNEA 1 Serviciul de transport public local de persoane pe cablu ART. 10 (1) Serviciul de transport public local de persoane pe cablu se organizeazã pentru a satisface nevoia de mobilitate a populaţiei în scop turistic, sportiv sau de agrement. (2) Serviciul de transport public local de persoane pe cablu se realizeazã cu îndeplinirea cumulativã a urmãtoarelor condiţii: a) transportul se realizeazã cu mijloace de transport specifice, cuplate la un cablu aflat în mişcare; b) transportul se efectueazã de cãtre transportatorii autorizaţi pe baza programelor de transport întocmite de aceştia, aprobate de cãtre consiliul local, consiliul judeţean sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în a cãrui razã de autoritate se gãseşte staţia de plecare; c) persoanele transportate sunt îmbarcate sau debarcate în staţiile de plecare sau sosire, dupã caz; d) pentru efectuarea serviciului, transportatorul autorizat percepe şi încaseazã de la persoanele transportate un tarif de transport pe bazã de legitimaţii de cãlãtorie, aprobat prin hotãrâre de cãtre autoritatea administraţiei publice respective. (3) Serviciul de transport public local de persoane cu vehicule pe cremalierã şi altele asemenea se asimileazã cu serviciul de transport public local de persoane pe cablu.
SECŢIUNEA a 2-a Serviciul de transport public local de mãrfuri cu tractoare cu remorci ART. 11 (1) Serviciul de transport public local de mãrfuri, efectuat cu tractoare cu remorci, se realizeazã cu îndeplinirea cumulativã a urmãtoarelor condiţii: a) transportul se realizeazã cu remorci sau semiremorci tractate de tractoare rutiere deţinute de transportatorul autorizat în proprietate, înmatriculate în judeţul respectiv, sau în baza unui contract de leasing; b) transportul se realizeazã în localitatea de autorizare sau între aceasta şi alte localitãţi din judeţ ori din judeţele limitrofe; c) transportul se realizeazã de cãtre un transportator autorizat; d) pentru efectuarea serviciului, transportatorul autorizat percepe şi încaseazã, pe bazã de documente fiscale, de la utilizatorul transportului, contravaloarea serviciului prestat, aşa cum a fost convenit între pãrţi; e) este asimilat ca transportator autorizat orice operator de transport rutier care utilizeazã şi tractoare cu remorci pentru transport marfã. În acest caz, licenţa de transport este asimilatã cu autorizaţia de transport. (2) Conducãtorul tractorului este obligat sã prezinte la controlul în trafic urmãtoarele documente: a) copia conformã a autorizaţiei de transport, care se elibereazã de autoritatea de autorizare, inclusiv pentru operatorii de transport deţinãtori ai unei licenţe de transport, conform prevederilor alin. (1) lit. e); b) documentul fiscal care atestã cã serviciul de transport a fost plãtit anticipat; c) actele însoţitoare ale mãrfii, care dovedesc provenienţa şi destinatarul acesteia, în condiţiile în care marfa nu face obiectul bunurilor din gospodãria proprie a utilizatorilor; d) alte documente prevãzute de lege.
SECŢIUNEA a 3-a Serviciul de transport public local de persoane şi mãrfuri pe cãile navigabile interioare ART. 12 (1) Serviciile de transport public local de persoane şi mãrfuri pe cãile navigabile interioare, considerate servicii publice subvenţionate de transport, sunt reglementate în conformitate cu prevederile <>art. 2, cu prevederile Legii nr. 51/2006 , precum şi ale altor reglementãri în vigoare. (2) Serviciul de transport public local de persoane pe cãile navigabile interioare se poate realiza prin servicii de transport prin curse regulate, considerate servicii publice subvenţionate de transport şi prin servicii de transport ocazionale. (3) Programele de transport public de persoane pe trasee la nivel local sau la nivel judeţean se realizeazã cu aprobarea consiliului local, consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz.
SECŢIUNEA a 4-a Serviciul de transport public local efectuat cu vehicule speciale destinate serviciilor funerare ART. 13 (1) Serviciul de transport public local efectuat cu vehicule speciale destinate serviciilor funerare se realizeazã cu îndeplinirea cumulativã a urmãtoarelor condiţii: a) transportul se realizeazã cu vehicule special amenajate deţinute de transportatorul autorizat în proprietate sau în baza unui contract de leasing; b) transportul se efectueazã în localitatea de autorizare sau între localitatea de autorizare şi alte localitãţi; c) pentru efectuarea serviciului, transportatorul autorizat percepe şi încaseazã de la persoanele care au comandat executarea serviciului un tarif pe bazã de document fiscal. (2) Conducãtorul vehiculului este obligat sã prezinte la controlul în trafic urmãtoarele documente: a) copia conformã a autorizaţiei de transport, eliberatã de autoritatea de autorizare; b) documentul fiscal care atestã cã serviciul de transport respectiv a fost plãtit anticipat; c) alte documente prevãzute de lege.
CAP. V Servicii de transport public local şi sisteme de transport public local de persoane ART. 14 (1) Serviciile de transport public local se realizeazã prin intermediul unei infrastructuri tehnico-edilitare specifice care, împreunã cu mijloacele de transport, formeazã sistemul de transport public local. (2) Infrastructura tehnico-edilitarã cuprinde: a) construcţii, instalaţii şi echipamente specifice pentru întreţinerea, repararea şi parcarea mijloacelor de transport, precum: depouri, autobaze, garaje, ateliere, staţii de spãlare şi igienizare etc.; b) dispecerate şi dotãri speciale de urmãrire şi coordonare în trafic a vehiculelor de transport, de intervenţie şi de depanare; c) calea de rulare a tramvaielor şi a metroului; d) echipamente, mijloace specifice de transport, cabluri şi elemente de susţinere, în cazul transportului pe cablu; e) reţele electrice de contact pentru tramvaie, troleibuze, metrou şi pentru transportul pe cablu; f) sistemul energetic de alimentare a reţelelor de contact electrice, staţii de transformare-redresare, sisteme de conectare, racorduri de alimentare aferente reţelelor de contact; g) reţeaua de drumuri, tuneluri, cãi navigabile, galerii şi staţii de metrou, precum şi construcţii şi instalaţii aferente; h) amenajãri stradale, precum: staţii de îmbarcare-debarcare, puncte de vânzare a legitimaţiilor de cãlãtorie; i) autogãri şi terminale pentru îmbarcare, debarcare sau schimb de cãlãtori; j) gãri fluviale. (3) Prin mijloace de transport destinate serviciului de transport public local de persoane se înţeleg: a) autobuze - autovehicule destinate şi echipate pentru transportul de persoane şi al bagajelor acestora, aşa cum sunt definite în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile ulterioare; b) tramvaie; c) troleibuze; d) trenuri de metrou; e) mijloace specifice de transport, în cazul transportului pe cablu; f) autoturisme; g) nave de transport de pasageri sau mãrfuri pe cãile navigabile interioare.
ART. 15 Componentele infrastructurii tehnico-edilitare aferente transportului public local se pot afla în proprietatea publicã sau privatã a statului, a unitãţilor administrativ-teritoriale ori în proprietatea unor persoane juridice de drept privat. Conform prevederilor legale, componentele infrastructurii tehnico-edilitare se evidenţiazã şi se inventariazã în cadastrele imobiliar-edilitare ale unitãţilor administrativ-teritoriale, în condiţiile legii.
CAP. VI Autoritãţi şi competenţe ART. 16 (1) Consiliile locale, consiliile judeţene, precum şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti sunt obligate sã asigure, sã organizeze, sã reglementeze, sã coordoneze şi sã controleze prestarea serviciilor de transport public desfãşurat pe raza administrativ-teritorialã a acestora, precum şi sã înfiinţeze societãţi de transport public dacã acestea nu existã. (2) Autoritãţile administraţiei publice locale au obligaţia de a stabili şi de a aplica strategia pe termen mediu şi lung pentru extinderea, dezvoltarea şi modernizarea serviciilor de transport public local, ţinând seama de planurile de urbanism şi amenajarea teritoriului, de programele de dezvoltare economico-socialã a localitãţilor şi de cerinţele de transport public local, evoluţia acestora, precum şi de folosirea mijloacelor de transport cu consumuri energetice reduse şi emisii minime de noxe. (3) Consiliile judeţene sunt obligate sã înfiinţeze autoritãţi judeţene de transport prin care sã asigure, sã organizeze, sã reglementeze, sã coordoneze şi sã controleze prestarea serviciului de transport public de persoane prin servicii regulate desfãşurat între localitãţile judeţului, inclusiv în cazul în care acestea au înfiinţat o asociaţie de dezvoltare comunitarã, precum şi sã înfiinţeze societãţi de transport public judeţean de persoane prin curse regulate necesare, dacã acestea nu existã. (4) Consiliile judeţene coordoneazã şi coopereazã cu consiliile locale cu privire la asigurarea şi dezvoltarea serviciului de transport public de persoane prin curse regulate de interes judeţean şi pentru corelarea acestuia cu serviciile de transport public local de persoane la nivelul localitãţilor. (5) Unitãţile administrativ-teritoriale se pot asocia între ele, conform legii, în vederea asigurãrii şi dezvoltãrii serviciilor de transport public local de persoane prin curse regulate, precum şi pentru exploatarea în interes comun a sistemului de transport public local de persoane prin curse regulate în condiţii stabilite prin prezenta lege şi prin <>Legea nr. 51/2006 . ART. 17 (1) Consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti au urmãtoarele atribuţii: a) evaluarea fluxurilor de transport de persoane şi de mãrfuri şi determinarea pe baza studiilor de specialitate a cerinţelor de transport public local, precum şi anticiparea evoluţiei acestora; b) stabilirea traseelor principale şi secundare şi a programelor de transport privind transportul public de persoane prin curse regulate şi atribuirea acestora odatã cu atribuirea în gestiune a serviciului, în conformitate cu prevederile prezentei legi; c) actualizarea periodicã a traseelor şi a programelor de transport în funcţie de necesitãţile de deplasare ale populaţiei şi în corelare cu transportul public interjudeţean, internaţional, feroviar, aerian sau naval de persoane existent, precum şi corelarea între modalitãţile de realizare a serviciului de transport public local de persoane cu autobuze, troleibuze, tramvaie, metrou şi în regim de taxi, dupã caz; d) întocmirea şi urmãrirea realizãrii programelor de înfiinţare, reabilitare, extindere şi modernizare a sistemelor de transport public local, în condiţiile legii; e) aprobarea studiilor de fezabilitate privind înfiinţarea, reabilitarea, modernizarea şi extinderea unei pãrţi sau a întregului sistem de transport public local, aflat în proprietatea publicã sau privatã a unitãţilor administrativ-teritoriale ori în administrarea autoritãţilor administraţiei publice locale, precum şi a asociaţiilor de dezvoltare comunitarã; f) proiectarea şi executarea lucrãrilor de investiţii în infrastructura tehnico-edilitarã aferentã sistemelor de transport public local într-o concepţie unitarã, corelatã cu programele de dezvoltare economico-socialã a localitãţilor/judeţelor, cu planurile de urbanism şi de amenajare a teritoriului, de protecţie a mediului, cu modalitãţile de realizare a serviciilor respective şi în conformitate cu reglementãrile legale în vigoare; g) asocierea intercomunitarã în condiţiile legii, în vederea realizãrii unor investiţii de interes comun în domeniul infrastructurii tehnico-edilitare aferente sistemului de transport public local, precum şi administrarea acestuia; h) concesionarea, precum şi încheierea contractelor de atribuire a gestiunii serviciului de transport public local de persoane şi a infrastructurii tehnico-edilitare aferente din proprietatea publicã sau privatã a localitãţilor; i) acordarea de facilitãţi şi subvenţii operatorilor de transport rutier şi transportatorilor autorizaţi care efectueazã transport public local de persoane, pentru asigurarea suportabilitãţii costurilor de cãtre utilizatori, susţinerea şi încurajarea dezvoltãrii serviciului, cu respectarea legislaţiei fiscale în vigoare; j) autorizarea transportatorilor, denumiţi transportatori autorizaţi, astfel cum au fost definiţi prin prezenta lege, pentru realizarea de cãtre aceştia a serviciului de transport public local, respectiv: 1. transportul public de persoane prin curse regulate executate cu tramvaie, troleibuze, trenuri de metrou; 2. transportul public local de persoane sau de mãrfuri în regim de taxi; 3. transportul public local de persoane cu autoturisme în regim de închiriere; 4. transportul public local de mãrfuri în regim contractual; 5. alte servicii de transport public local, cu excepţia transportului de mãrfuri şi persoane pe cãile navigabile interioare care se realizeazã pe bazã de licenţe de transport emise de Autoritatea Navalã Românã; k) finanţarea sau, dupã caz, contractarea ori garantarea, în condiţiile legii, a împrumuturilor pentru realizarea programelor de investiţii vizând dezvoltarea şi eficientizarea serviciilor de transport, precum şi înfiinţarea, reabilitarea, dezvoltarea, modernizarea şi extinderea sistemului de transport public local aparţinând patrimoniului unitãţilor administrativ-teritoriale; l) elaborarea şi aprobarea normelor locale şi a regulamentelor serviciilor de transport public local, cu consultarea asociaţiilor reprezentative profesionale şi patronale ale operatorilor de transport rutier şi ale transportatorilor autorizaţi, precum şi a organizaţiilor sindicale teritoriale din domeniu; m) stabilirea, ajustarea şi modificarea tarifelor de cãlãtorie pentru serviciul de transport public local de persoane, cu respectarea prevederilor legale privind modalitatea de gestionare a serviciului; n) stabilirea subvenţiei acordate de la bugetul local sau judeţean, dupã caz, pentru acoperirea diferenţei dintre costurile înregistrate de operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat, dupã caz, pentru efectuarea serviciului şi sumele efectiv încasate ca urmare a efectuãrii transportului; o) asigurarea resurselor bugetare pentru susţinerea totalã sau parţialã a costurilor de transport public de persoane pentru unele categorii sociale defavorizate, stabilite prin hotãrâri ale consiliilor locale, ale consiliilor judeţene, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, ori prin lege. (2) În exercitarea atribuţiilor ce le revin, autoritãţile administraţiei publice locale adoptã hotãrâri sau emit dispoziţii, dupã caz. (3) Împotriva hotãrârilor sau dispoziţiilor autoritãţilor administraţiei publice locale, persoanele fizice sau juridice interesate se pot adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii. ART. 18 (1) Autoritãţile administraţiei publice locale, în raporturile cu operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizaţi care efectueazã serviciile de transport public local, au urmãtoarele drepturi: a) sã convoace pentru audieri operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizaţi, în vederea stabilirii mãsurilor necesare pentru remedierea unor deficienţe apãrute în executarea serviciilor respective; b) sã analizeze, sã verifice şi sã aprobe documentaţiile justificative de ajustare a tarifelor de cãlãtorie propuse de operatorii de transport rutier şi transportatorii autorizaţi în corelare cu reglementãrile în vigoare vizând asigurarea ratei suportabilitãţii costurilor pentru utilizatori; c) sã verifice şi sã controleze periodic modul de realizare a serviciului de transport public local; d) sã actualizeze programele de transport public de persoane prin curse regulate, în conformitate cu cerinţele de transport; e) sã sancţioneze operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizaţi în cazul în care aceştia nu presteazã serviciul la parametrii de performanţã, eficienţã şi calitate la care s-au obligat prin contractul de atribuire a gestiunii şi caietul de sarcini. (2) În cazul unor abateri grave ale operatorilor de transport rutier sau ale transportatorilor autorizaţi, autoritãţile administraţiei publice locale pot, dupã caz, rezilia contractul de atribuire a gestiunii serviciului şi/sau pot solicita motivat emitentului retragerea licenţei de transport sau a autorizaţiei, dupã caz. ART. 19 Autoritãţile administraţiei publice locale au urmãtoarele obligaţii faţã de operatorii de transport rutier şi transportatorii autorizaţi: a) sã asigure un tratament egal şi nediscriminatoriu pentru toţi operatorii de transport rutier şi transportatorii autorizaţi; b) sã asigure accesul operatorilor de transport rutier şi transportatorilor autorizaţi pentru realizarea serviciilor de transport public local într-un mediu concurenţial şi transparent; c) sã reglementeze, prin norme locale, modul de organizare şi funcţionare a fiecãrui serviciu de transport public local; d) sã pãstreze confidenţialitatea informaţiilor, altele decât cele publice, cu privire la activitatea operatorilor de transport rutier şi a tranportatorilor autorizaţi; e) sã asigure finanţãrile convenite prin reglementãrile privind modalitatea de gestiune a serviciilor, dacã este cazul; f) sã respecte obligaţiile pe care şi le-au asumat prin contractele de atribuire a gestiunii, inclusiv pe cele referitoare la regimul investiţiilor realizate de operatorii de transport rutier şi transportatorii autorizaţi din fonduri proprii. ART. 20 (1) Autoritãţile de reglementare competente la nivel central pentru domeniul serviciilor de transport public local sunt Autoritatea Rutierã Românã, Autoritatea Navalã Românã şi Autoritatea Feroviarã Românã din cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, denumite în continuare A.R.R., A.N.R. şi, respectiv, A.F.E.R., precum şi Autoritatea Naţionalã de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice, denumitã în continuare A.N.R.S.C. (2) A.R.R. are, în principal, urmãtoarele atribuţii: a) acordã operatorilor de transport rutier licenţe de transport, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile ulterioare; b) monitorizeazã şi controleazã respectarea de cãtre operatorii de transport a condiţiilor impuse prin licenţele de transport, precum şi prin reglementãrile legale în vigoare privind transportul rutier; c) asigurã corelarea programelor de transport de persoane judeţene cu programele de transport de persoane interjudeţene şi internaţionale în vederea aprobãrii lor de cãtre consiliile judeţene; d) participã la comisiile paritare pentru atribuirea licenţelor de traseu pentru transportul public local de persoane prin curse regulate pe trasee judeţene, în coformitate cu prevederile prezentei legi; e) elaboreazã, în conformitate cu prevederile prezentei legi, precum şi ale legilor în vigoare, regulamente-cadru şi caiete de sarcini-cadru pentru efectuarea transportului public local, cu excepţia transportului public pe cãile navigabile interioare, a transportului în regim de taxi şi în regim de închiriere şi a transportului cu metroul; f) emite licenţe de traseu în transportul public judeţean de persoane prin curse regulate în baza hotãrârilor comisiei paritare formate din reprezentanţii consiliului judeţean şi reprezentanţii agenţiei A.R.R. din judeţul respectiv. (3) A.N.R. are, în principal, urmãtoarele atribuţii: a) elaboreazã regulamentul-cadru pentru efectuarea transportului public pe cãile navigabile interioare; b) acordã licenţe de transport pentru operatorii de transport pe cãile navigabile interioare; c) avizeazã programele de transport de persoane întocmite de autoritãţile administraţiei publice respective. (4) A.F.E.R. are, în principal, urmãtoarele atribuţii: a) elaboreazã regulamentul-cadru pentru efectuarea transportului public de persoane cu trenurile de metrou; b) acordã licenţe de transport pentru operatorii de transport cu trenuri de metrou. (5) A.N.R.S.C. are, în principal, urmãtoarele atribuţii: a) reglementeazã organizarea şi funcţionarea autoritãţilor de autorizare din cadrul administraţiei publice locale, judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti; b) elaboreazã norme-cadru privind modalitatea de atribuire a autorizaţiilor de transport, a contractelor de delegare a gestiunii serviciilor, precum şi norme-cadru privind stabilirea, ajustarea şi modificarea tarifelor, stabileşte indicatorii de performanţã şi modalitãţile de evaluare a serviciilor de transport public local; c) elaboreazã regulamentul-cadru de autorizare a compartimentelor sau serviciilor specializate de transport din cadrul administraţiei publice locale atât ca autoritãţi de autorizare, cât şi ca operatori de transport rutier, dacã este cazul, aprobate prin ordin al preşedintelui A.N.R.S.C.; d) autorizeazã, dupã caz, structurile proprii ale consiliilor locale, consiliilor judeţene, Consiliului General al Municipiului Bucureşti, precum şi ale asociaţiilor de dezvoltare care solicitã sã devinã transportatori autorizaţi; e) monitorizeazã şi sancţioneazã abaterile din activitatea autoritãţilor administraţiei publice locale, a operatorilor de transport şi a transportatorilor autorizaţi, cu privire la: 1. respectarea procedurilor legale de atribuire a gestiunii serviciului; 2. respectarea procedurilor de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor, în conformitate cu normele-cadru. (6) Autoritãţile administraţiei publice locale şi judeţene sunt autoritãţi de reglementare în domeniul transportului public local şi prin autoritãţile de autorizare îşi exercitã faţã de toţi operatorii de transport şi transportatorii autorizaţi, indiferent de modalitatea de gestiune adoptatã, forma de proprietate sau modul de organizare, atribuţiile şi competenţele acordate prin <>Legea nr. 51/2006 şi prin prezenta lege. (7) Autoritãţile locale sau judeţene de reglementare realizeazã regulamente de organizare şi funcţionare a fiecãrui serviciu de transport public local, în conformitate cu regulamentele-cadru existente, cu prevederile prezentei legi şi cu alte reglementãri în vigoare. (8) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin potrivit prevederilor prezentei legi, prin hotãrâre a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, Primãria Municipiului Bucureşti înfiinţeazã, pe aria sa de competenţã administrativ-teritorialã, în cadrul aparatului propriu, Autoritatea Metropolitanã de Transport Bucureşti ca autoritate localã de transport, denumitã în continuare A.M.T.B., care are atribuţii şi obligaţii stabilite de A.N.R.S.C., în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale <>Legii nr. 51/2006 , precum şi urmãtoarele obligaţii: a) coordonarea unitarã a serviciului de transport public local la nivelul municipiului Bucureşti; b) gestionarea şi administrarea infrastructurii tehnico-edilitare, aferente sistemului de transport public local; c) administrarea activitãţii de transport cu trenurile de metrou, în conformitate cu prevederile stabilite prin hotãrâre de Guvern; d) elaborarea şi supunerea spre aprobare Consiliului General al Municipiului Bucureşti a strategiilor şi a programelor de dezvoltare şi modernizare a serviciilor de transport public local şi a infrastructurii tehnico-edilitare aferente.
CAP. VII Administrarea serviciilor de transport public local
SECŢIUNEA 1 Dispoziţii generale ART. 21 (1) Serviciile de transport public local se pot administra prin atribuirea acestora în urmãtoarele modalitãţi: a) gestiune directã; b) gestiune delegatã; c) alte modalitãţi stabilite prin prezenta lege. (2) Alegerea modalitãţii de atribuire a serviciilor de transport public local se face, în condiţiile prezentei legi, precum şi ale <>Legii nr. 51/2006 , prin hotãrâre adoptatã de consiliile locale, de consiliile judeţene sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz. (3) Indiferent de modalitatea de atribuire adoptatã, activitãţile specifice serviciului de transport public local se organizeazã şi se desfãşoarã în conformitate cu prevederile regulamentelor serviciilor de transport public local elaborate de autoritãţile locale de transport şi aprobate prin hotãrâri ale consiliilor locale, ale consiliilor judeţene şi ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, pe baza regulamentului-cadru al serviciului de transport public local, elaborat de A.R.R., A.F.E.R. şi A.N.R., dupã caz. (4) Atribuirea gestiunii serviciilor de transport se va realiza în conformitate cu prevederile procedurii-cadru privind atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local. (5) Bunurile şi elementele componente ale sistemelor de transport local aflate în domeniul public sau privat al administraţiei publice respective vor putea fi date în exploatare pentru prestarea serviciului de transport public operatorilor de transport sau transportatorilor autorizaţi cãrora li s-a atribuit gestiunea serviciului. (6) Atribuirea bunurilor şi a elementelor componente ale sistemelor de transport menţionate la alin. (5) se face prin gestiune delegatã, încheindu-se un contract de concesiune, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
SECŢIUNEA a 2-a Gestiunea directã ART. 22 (1) În cazul gestiunii directe, autoritãţile administraţiei publice locale îşi asumã nemijlocit prestarea serviciului de transport public local şi toate sarcinile şi responsabilitãţile, potrivit legii, privind organizarea, coordonarea, exploatarea, finanţarea şi controlul funcţionãrii serviciului de transport public local, precum şi administrarea sistemului de utilitãţi publice aferente. (2) Gestiunea directã se realizeazã prin intermediul unor operatori de transport rutier care sunt structuri proprii ale autoritãţilor administraţiei publice locale, judeţene, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitarã înfiinţate în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 51/2006 , şi care sunt deţinãtoare de licenţe sau autorizaţii de transport. (3) Gestiunea directã se realizeazã prin hotãrâri ale consiliilor locale, ale consiliilor judeţene sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, privind atribuirea şi darea în administrare a serviciului.
SECŢIUNEA a 3-a Gestiunea delegatã ART. 23 (1) Gestiunea delegatã este forma de atribuire prin concesionare a serviciului de transport public local prin care autoritãţile administraţiei publice locale transferã unuia sau mai multor operatori de transport rutier sau transportatori autorizaţi cu capital public, privat sau mixt sarcinile şi responsabilitãţile proprii cu privire la prestarea propriu-zisã a serviciului, precum şi la exploatarea, întreţinerea, reabilitarea şi modernizarea bunurilor proprietate publicã aferente sistemului de transport public local, în baza unui contract de delegare a gestiunii. (2) În cadrul unei localitãţi, al unei asociaţii de dezvoltare comunitarã sau al unui judeţ, serviciul de transport public local va fi atribuit în gestiune delegatã prin hotãrâre a consiliului local, a consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, respectiv, a asociaţiei de dezvoltare comunitarã, dupã caz. ART. 24 (1) Serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate, cu autovehicule sau nave, se realizeazã prin contract de delegare a gestiunii, pe baza autorizaţiei de transport sau a licenţei de transport, dupã caz, la care autoritatea de autorizare elibereazã pentru fiecare mijloc de transport stabilit câte o copie conformã a acestora, precum şi licenţele de traseu în conformitate cu condiţiile de concesionare, prin licitaţie, a serviciului preluate prin contractul de atribuire a gestiunii. (2) Serviciul de transport public local de persoane efectuat cu autoturisme în regim de taxi se realizeazã prin contract de delegare a gestiunii, pe baza autorizaţiei de transport, la care autoritatea de autorizare elibereazã pentru fiecare mijloc de transport stabilit câte o copie conformã a acesteia în conformitate cu condiţiile de concesionare, prin licitaţie, a serviciului, preluate prin contractul de atribuire a gestiunii. Atribuirea serviciului de transport de persoane pe cablu sau altele asemenea se realizeazã prin aceeaşi procedurã de atribuire. (3) Celelalte servicii de transport public local se realizeazã pe baza autorizaţiei de transport sau a licenţei de transport, dupã caz, la care autoritatea de autorizare elibereazã copii conforme ale acestora, conform solicitãrii deţinãtorilor, în funcţie de numãrul de mijloace de transport utilizate conform declaraţiei pe propria rãspundere. ART. 25 Concesionarea serviciului de transport public local se face prin contract de delegare a gestiunii şi cu respectarea procedurii de delegare a gestiunii, potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 51/2006 , şi cu respectarea prevederilor prezentei legi. ART. 26 Conţinutul contractului de delegare a gestiunii va fi stabilit prin documentaţia delegãrii gestiunii, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 51/2006 . ART. 27 (1) În cazul operatorilor de transport rutier prevãzuţi la art. 30 alin. (2) lit. a) şi b) şi al transportatorilor autorizaţi prevãzuţi la art. 30 alin. (3) lit. a) şi b), delegarea gestiunii serviciului de transport public local se atribuie în mod direct acestora, fãrã licitaţie, prin contract de delegare a gestiunii. (2) În cazul în care dupã încheierea contractului de delegare a gestiunii serviciul de transport public local sau judeţean de persoane prin curse regulate se extinde pe noi trasee sau prin prelungirea unor trasee existente, aceste trasee vor fi atribuite dupã cum urmeazã: a) traseele prelungite vor fi atribuite operatorilor de transport rutier sau transportatorilor autorizaţi care deservesc traseele iniţiale; b) traseele noi vor fi atribuite prin concesionare şi contracte de delegare a gestiunii conform prevederilor prezentei legi. ART. 28 (1) Durata delegãrii gestiunii serviciului de transport public local se stabileşte prin contracte de delegare a gestiunii de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale şi trebuie sã fie corelatã cu durata medie de amortizare a tuturor mijloacelor de transport deţinute în proprietate sau în baza unui contract de leasing, dar nu mai mult de: a) 6 ani pentru transporturile realizate cu autobuze; b) 10 ani pentru transporturile realizate cu tramvaie, troleibuze şi mijloacele de transport pe cablu; c) 5 ani pentru transportul fluvial; d) 5 ani pentru transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere. (2) Pe durata contractului de delegare a gestiunii, în conformitate cu atribuţiile ce le revin potrivit legii, autoritãţile administraţiei publice locale pãstreazã prerogativele privind adoptarea politicilor şi strategiile proprii de dezvoltare a serviciului şi a sistemului de transport public local, precum şi dreptul de a supraveghea şi controla modul de desfãşurare a serviciului cu privire la: a) respectarea şi îndeplinirea obligaţiilor contractuale asumate de operatorii de transport rutier sau de transportatorii autorizaţi; b) derularea ritmicã a serviciului, respectarea traseelor prevãzute şi a orarelor zilnice şi sãptãmânale; c) dezvoltarea şi modernizarea sistemului de transport public local, precum şi modul de administrare, exploatare şi menţinere în funcţiune a acestuia; d) respectarea procedurilor de formare, stabilire şi ajustare periodicã a tarifelor pentru serviciul de transport public local.
CAP. VIII Operatori şi utilizatori
SECŢIUNEA 1 Operatorii serviciului de transport public local ART. 29 (1) Serviciul de transport public local poate fi atribuit pentru executare, în gestiune directã sau delegatã, operatorilor de transport rutier deţinãtori de licenţe de transport eliberate sau recunoscute de A.R.R., A.F.E.R. şi A.N.R., dupã caz, sau transportatorilor autorizaţi deţinãtori ai unei autorizaţii de transport de persoane sau de mãrfuri, eliberatã, în condiţiile legii, de cãtre autoritatea administraţiei publice locale, numitã în acest caz autoritate de autorizare. (2) Se interzice titularilor contractelor de atribuire a gestiunii sã încheie cu terţi contracte de subdelegare a activitãţilor de atribuire a gestiunii serviciilor de transport. (3) Cesionarea contractelor de atribuire a gestiunii de cãtre titularul acestora unei alte societãţi nu este admisã decât în cazul în care aceastã societate este rezultatul divizãrii, fuzionãrii sau înfiinţãrii ca filialã a societãţii titularului, cu aprobarea autoritãţilor publice locale respective, cu respectarea condiţiilor iniţiale de atribuire a gestiunii. ART. 30 (1) Pot executa transport public local de persoane şi de mãrfuri operatorii de transport rutier şi transportatorii autorizaţi. (2) Operatorii de transport rutier sunt deţinãtori ai licenţelor de transport eliberate de A.R.R. în condiţiile legii. Aceştia pot fi: a) societãţi comerciale înfiinţate de autoritãţile administraţiei publice locale sau de asociaţiile de dezvoltare comunitarã, deţinãtoare de licenţe de transport valabile; b) societãţi comerciale rezultate ca urmare a reorganizãrii administrative a regiilor autonome de interes local sau judeţean ori a serviciilor publice de specialitate subordonate autoritãţilor administraţiei publice locale, al cãror capital social este deţinut, în totalitate sau în parte, în calitate de proprietar sau coproprietar de cãtre unitãţile administraţiei publice respective, deţinãtoare de licenţe de transport valabile; c) societãţi comerciale cu capital social privat sau mixt, deţinãtoare de licenţe de transport valabile; d) compartimente sau servicii specializate de transport local ca structuri proprii ale autoritãţilor administraţiei publice locale sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitarã cu sau fãrã personalitate juridicã, aşa cum sunt definite la art. 22 alin. (2). (3) Transportatorii autorizaţi sunt transportatorii care deţin autorizaţii de transport eliberate de cãtre autoritatea de autorizare, care este compartimentul sau serviciul specializat de transport local din subordinea primãriei, a consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz. Aceştia pot fi: a) societãţi comerciale înfiinţate de autoritãţile administraţiei publice locale, deţinãtoare de autorizaţii de transport valabile; b) societãţi comerciale rezultate ca urmare a reorganizãrii administrative a regiilor autonome de interes local sau judeţean ori a serviciilor publice de specialitate subordonate autoritãţilor administraţiei publice locale, al cãror capital social este deţinut, în totalitate sau în parte, în calitate de proprietar sau coproprietar, de cãtre unitãţile administraţiei publice respective, deţinãtoare de autorizaţii de transport valabile; c) societãţi comerciale cu capital social privat sau mixt, deţinãtoare de autorizaţii de transport valabile; d) persoane fizice sau asociaţii familiale autorizate sã presteze transport public local de mãrfuri sau de persoane, deţinãtoare de autorizaţii de transport valabile. (4) Pot presta serviciu de transport public local în regim de gestiune directã compartimentele sau serviciile specializate prevãzute la alin. (2) lit. d). (5) Pot presta serviciu de transport public local în regim de gestiune delegatã operatorii de transport rutier prevãzuţi la alin. (2) lit. a)-c) şi transportatorii autorizaţi cu respectarea prevederilor legale privind încheierea contractului de delegare a gestiunii. (6) Pot presta serviciu de transport public local în gestiune delegatã, cu contract de delegare a gestiunii fãrã licitaţie, prin acordarea directã, operatorii de transport rutier prevãzuţi la alin. (2) lit. a) şi b) şi transportatorii autorizaţi prevãzuţi la alin. (3) lit. a) şi b). (7) Pierderea valabilitãţii licenţei de transport de cãtre operatorii de transport rutier sau a valabilitãţii autorizaţiei de transport de cãtre transportatorii autorizaţi are drept consecinţã pierderea calitãţii de operator de transport rutier, respectiv de transportator autorizat, şi anularea hotãrârii de dare în administrare a serviciului ori anularea de drept a contractului de delegare a gestiunii serviciului, dupã caz. ART. 31 În cazul în care un operator de transport efectueazã atât transport rutier public de persoane prin curse regulate locale şi judeţene, interjudeţene sau internaţionale, pentru transportul local sau judeţean, dupã caz, operatorul de transport rutier va ţine o evidenţã separatã a activitãţilor desfãşurate, cu contabilitate distinctã pentru fiecare serviciu prestat, astfel încât activitãţile sale, conform licenţelor de transport obţinute, sã poatã fi evaluate, monitorizate şi controlate. ART. 32 (1) Drepturile şi obligaţiile operatorilor de transport rutier şi ale transportatorilor autorizaţi care desfãşoarã activitãţi de transport public local se prevãd, potrivit <>Legii nr. 51/2006 , în regulamentele şi caietele de sarcini ale serviciilor de transport public local aprobate de autoritãţile administraţiei publice locale, anexate la hotãrârile de dare în administrare, respectiv la contractele de delegare a gestiunii aprobate prin hotãrâri de atribuire. (2) Operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizaţi care îşi desfãşoarã activitatea pe baza unui contract de delegare a gestiunii au dreptul sã întrerupã prestarea serviciului de transport public local în cazul nerespectãrii obligaţiilor contractuale de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, cu obligaţia de a notifica întreruperea prestãrii serviciului în termenul şi condiţiile prevãzute prin contractul de delegare a gestiunii. ART. 33 (1) Operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizaţi care executã transport public local şi care sunt organizaţi ca societãţi comerciale cu capital social aparţinând unitãţilor administrativ-teritoriale pot fi privatizaţi, în condiţiile legii, numai pe baza hotãrârii consiliului local, a consiliului judeţean, a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a asociaţiilor de dezvoltare comunitarã, dupã caz. (2) Privatizarea operatorilor de transport rutier sau a transportatorilor autorizaţi, prevãzuţi la alin. (1), precum şi vânzarea bunurilor din domeniul privat al unitãţilor administrativ-teritoriale aferente sistemelor de transport public local se fac numai în cadrul procedurii de delegare a gestiunii serviciilor, realizate în condiţiile legii. ART. 34 (1) În vederea realizãrii obiectivelor şi sarcinilor ce le revin, operatorii de transport rutier şi transportatorii autorizaţi trebuie sã asigure: a) dotarea şi asigurarea operaţiilor de întreţinere şi reparaţii necesare parcului de mijloace de transport, stabilit prin contractul de atribuire a gestiunii; b) respectarea capacitãţilor de transport şi a programelor de transport impuse prin contractul de atribuire a gestiunii; c) menţinerea stãrii tehnice corespunzãtoare a vehiculelor, a instalaţiilor auxiliare şi a curãţeniei. (2) Operatorii de transport rutier şi transportatorii autorizaţi care efectueazã transport public local au urmãtoarele obligaţii: a) sã respecte obligaţiile stabilite prin contractele de atribuire a gestiunii, prin caietul de sarcini, prin regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciului, precum şi prin prevederile prezentei legi; b) sã furnizeze autoritãţii administraţiei publice locale informaţiile solicitate şi sã asigure accesul la toate informaţiile necesare, în vederea verificãrii şi evaluãrii funcţionãrii şi dezvoltãrii serviciului de transport public local.
SECŢIUNEA a 2-a Utilizatorii serviciului de transport public local ART. 35 (1) Au calitatea de utilizatori beneficiarii serviciilor de transport public local persoane fizice sau juridice. (2) Principalele drepturi ale utilizatorilor sunt urmãtoarele: a) utilizatorii au dreptul de a beneficia, liber şi nediscriminatoriu, de serviciul de transport public local, ceea ce trebuie sã se prevadã expres în regulamentul serviciului de transport public local care a fost aprobat de consiliul local, consiliul judeţean şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau de asociaţiile de dezvoltare comunitarã, dupã caz; b) utilizatorii au dreptul de acces la informaţiile publice cu privire la serviciul de transport public local. Autoritãţile administraţiei publice locale au obligaţia de a comunica informaţii cu privire la indicatorii de calitate a serviciului, la structura tarifarã şi la clauzele contractuale care sunt de interes public; c) hotãrârile consiliilor locale, ale consiliilor judeţene sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti cu privire la transportul public local vor fi aduse la cunoştinţa utilizatorilor; d) utilizatorii au dreptul sã conteste hotãrârile consiliilor locale, ale consiliilor judeţene sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, în vederea prevenirii sau reparãrii unui prejudiciu direct ori indirect, provocat de acestea, în condiţiile legii; e) sã solicite şi sã primeascã, în condiţiile legii, despãgubiri sau compensaţii pentru daunele provocate lor de cãtre operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizaţi prin nerespectarea obligaţiilor asumate prin contractele de atribuire a gestiunii; f) sã sesizeze autoritãţilor administraţiei publice locale orice deficienţe constatate în efectuarea serviciilor de transport public local şi sã facã propuneri vizând înlãturarea acestora; g) sã renunţe, în condiţiile legii, la serviciile contractate; h) sã fie consultaţi, direct sau prin intermediul unor organizaţii neguvernamentale reprezentative, în procesul de elaborare şi adoptare a deciziilor, strategiilor şi reglementãrilor privind serviciul de transport public local; i) pentru plata serviciului de transport public local, anumite categorii de utilizatori, persoane fizice, beneficiazã, în condiţiile legii, de facilitãţi. (3) Principalele obligaţii ale utilizatorilor sunt: a) sã deţinã legitimaţii de cãlãtorie valabile sau alte documente de transport stabilite prin lege; b) sã achite costul legitimaţiilor de cãlãtorie valabile pentru cãlãtoriile pe care le efectueazã, conform tarifelor menţionate lizibil pe acestea; c) sã achite, în termenele stabilite, contravaloarea serviciului furnizat/prestat pe baza contractelor; d) sã nu aducã prejudicii bunurilor sistemelor de transport din domeniul public sau privat; e) sã aibã un comportament civilizat în raport cu personalul prestatorilor de servicii, precum şi cu ceilalţi utilizatori.
CAP. IX Licenţe şi autorizaţii ART. 36 (1) Acordarea autorizaţiilor de transport pentru executarea transportului public local se face de cãtre autoritatea de autorizare, cu respectarea regulamentului-cadru de acordare a autorizaţiilor. (2) Autoritatea de autorizare acordã autorizaţia de transport pe baza examinãrii şi evaluãrii experienţei transportatorului, a capacitãţii sale profesionale, a onorabilitãţii, a capabilitãţii economico-financiare, a capacitãţii şi dotãrii tehnice necesare pentru asigurarea calitãţii şi continuitãţii serviciului. (3) Pentru obţinerea autorizaţiilor de transport, transportatorii sunt obligaţi sã depunã urmãtoarele documente: a) certificatul de înregistrare la registrul comerţului, în calitate de transportator; b) declaraţie pe propria rãspundere privind perioadele în care a mai executat transport public local, menţionându-se cazul în care a avut suspendarea sau interdicţia de a efectua serviciul respectiv; c) copia certificatului de competenţã profesionalã a persoanei desemnate, astfel cum este definit în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile ulterioare, şi dovada cã persoana desemnatã este angajat al transportatorului. În cazul persoanelor fizice sau al asociaţiilor familiale autorizate ca transportator, persoana desemnatã trebuie sã fie persoana fizicã sau unul dintre membrii asociaţiei familiale; d) scrisoare de bonitate financiarã eliberatã de o bancã; e) declaraţie pe propria rãspundere privind faptul cã nu este implicat în niciun dosar penal privind infracţiuni de naturã comercialã, privind nerespectarea condiţiilor de platã şi angajare a personalului, precum şi pentru încãlcarea prevederilor legale privind efectuarea transporturilor; f) declaraţie pe propria rãspundere prin care se menţioneazã mijloacele de transport deţinute în proprietate sau în baza unui contract de leasing, pe care doreşte sã le utilizeze în executarea serviciului de transport public local; g) declaraţie pe propria rãspundere privind baza materialã pe care o deţine în proprietate sau în baza unui contract de închiriere. ART. 37 (1) Atribuirea în gestiune directã sau delegatã, conform legii, a serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate se finalizeazã prin eliberarea licenţelor de traseu operatorilor de transport rutier sau transportatorilor autorizaţi respectivi. (2) Odatã cu aprobarea programului de transport public local sau judeţean de persoane prin curse regulate, realizate cu autobuze, troleibuze, tramvaie sau trenurile de metrou, dupã caz, consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, vor stabili modalitãţile de atribuire în gestiune, pentru executarea serviciului de transport public local, pe întreaga reţea de trasee, pe grupe de trasee şi pe trasee. (3) În cazul în care traseele serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate nu pot fi deservite de un singur operator de transport rutier şi/sau transportator autorizat, autoritatea administraţiei publice locale are dreptul sã decidã atribuirea gestiunii pentru grupe de trasee distincte sau pentru câte un singur traseu şi va încheia, dupã caz, contracte de dare în administrare sau contracte de delegare a gestiunii, cu 2 sau mai mulţi operatori de transport rutier sau transportatori autorizaţi, desemnaţi câştigãtori. (4) În cazul transportului public local de persoane realizat cu troleibuze, tramvaie, trenuri de metrou sau al transportului pe cablu, nu se vor emite licenţe de traseu, traseele respective fiind menţionate în contractele de atribuire a gestiunii. (5) În situaţia prevãzutã la alin. (3), în contractele de atribuire a gestiunii serviciului de transport public local se vor stabili clauze privitoare la valabilitatea legitimaţiilor de cãlãtorie individuale emise pentru fiecare dintre operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizaţi, dupã caz, pe toate mijloacele de transport în comun. (6) În cazul în care se vor încheia contractele respective cu 2 sau mai mulţi operatori de transport rutier sau transportatori autorizaţi, desemnaţi câştigãtori, între aceştia şi autoritatea administraţiei publice locale se va încheia un contract de distribuire a încasãrilor provenite din vânzarea legitimaţiilor de cãlãtorie individuale cu valabilitate pe toate mijloacele de transport, prin care se va stabili modul concret în care se vor repartiza veniturile cuvenite fiecãrui operator de transport rutier sau transportator autorizat. (7) Legitimaţiile de cãlãtorie individuale au regimul stabilit în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile ulterioare. (8) O licenţã de traseu conţine toate cursele care se efectueazã pe traseul respectiv, conform programului de transport adoptat. (9) Licenţele de traseu pentru transportul public local de persoane realizat prin curse regulate se elibereazã de cãtre autoritatea de autorizare pe baza hotãrârii consiliului local, consiliului judeţean sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, de dare în administrare sau a hotãrârii de atribuire în gestiune delegatã a serviciului de transport public local fãrã licitaţie, precum şi a deciziei de acordare a gestiunii delegate realizate în urma licitaţiilor. Valabilitatea licenţelor de traseu este de maximum 3 ani. (10) În cazul transportului public judeţean de persoane realizat prin curse regulate licenţa de traseu se atribuie pe baza hotãrârii comisiei paritare formate din reprezentanţii consiliului judeţean şi reprezentanţii agenţiei A.R.R. din judeţul respectiv şi se emite de cãtre agenţia A.R.R. ART. 38 (1) Atribuirea în gestiune directã sau delegatã a serviciului de transport public local pe raza unei unitãţi administrativ-teritoriale se face numai pe baza autorizaţiei de transport deţinute de transportatorii autorizaţi sau a licenţei de transport deţinute de operatorii de transport rutier. (2) Dovada atribuirii serviciului de transport public local o reprezintã copia conformã a autorizaţiei de transport sau a licenţei de transport, emisã de autoritatea de autorizare, pentru fiecare vehicul dovedit ca deţinut în proprietate sau în baza unui contract de leasing, utilizat în realizarea transportului conform prevederilor contractului de atribuire. Fac excepţie, în ceea ce priveşte obligaţia deţinerii copiei conforme, tramvaiele, troleibuzele, trenurile de metrou şi transportul pe cablu. (3) În cazul impunerii unui numãr limitat de autovehicule în efectuarea unui serviciu de transport public local, prioritatea eliberãrii copiilor conforme ale autorizaţiei de transport se dã pentru vehiculele deţinute în urmãtoarea ordine: a) vehicule deţinute în proprietate; b) vehicule deţinute în baza unui contract de leasing. (4) În cazul unui operator de transport rutier care deţine vehicule exceptate de la prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile ulterioare, şi care pot fi utilizate la efectuarea serviciului de transport public local, copia conformã a autorizaţiei de transport se elibereazã în baza licenţei de transport deţinute. (5) În cazul serviciului de transport public în regim de taxi, copia conformã a autorizaţiei de transport care conţine numãrul de atribuire şi numãrul de circulaţie ale autovehiculului reprezintã autorizaţia taxi a vehiculului respectiv. (6) Autorizaţia de transport şi copia conformã se elibereazã pentru o perioadã de cel mult 5 ani, putând fi prelungite, la cerere, cu verificarea îndeplinirii condiţiilor iniţiale de emitere. (7) În cazul serviciului de transport public local de persoane prin curse speciale, autoritatea de autorizare va elibera operatorilor de transport rutier, la cerere, licenţa pentru fiecare traseu local sau judeţean pe care aceştia executã transportul, în conformitate cu contractele încheiate cu beneficiarii de transport. Durata licenţei de traseu este conformã cu durata contractului, dar nu mai mare de 3 ani. ART. 39 (1) Autorizaţia de transport se retrage de cãtre autoritatea de autorizare în cazul în care transportatorul autorizat nu mai îndeplineşte condiţiile care au stat la baza acordãrii acesteia sau în cazul în care acesta a furnizat documente conţinând informaţii eronate cu ocazia solicitãrii de acordare a autorizaţiei de transport. În caz de retragere a licenţei de transport sau a autorizaţiei de transport, copiile conforme ale acestora şi licenţele de traseu au acelaşi regim. (2) Copiile conforme ale licenţei de transport sau ale autorizaţiei de transport se suspendã de cãtre autoritatea de autorizare în cazul sãvârşirii unor abateri grave sau repetate de la prevederile contractelor de atribuire a serviciului, precum şi de la reglementãrile în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului. (3) Licenţa de traseu se retrage cu o notificare prealabilã de 60 de zile, în cazul unor abateri grave de la prevederile caietului de sarcini. În intervalul de 60 de zile, autoritãţile administraţiei publice locale vor organiza atribuirea serviciului respectiv în gestiune altui operator de transport rutier. ART. 40 Licenţa de transport, licenţa de traseu, autorizaţia de transport şi copiile conforme ale acestora, eliberate unui operator de transport sau unui transportator autorizat, nu pot fi utilizate de cãtre alte persoane pentru a executa cu autovehiculele deţinute activitãţi de transport public.
CAP. X Finanţarea serviciului de transport public local de persoane ART. 41 (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital necesare pentru efectuarea serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate se asigurã din veniturile operatorilor de transport sau ale transportatorilor autorizaţi. (2) Veniturile operatorilor de transport rutier şi ale transportatorilor autorizaţi se formeazã din încasarea de la utilizatorii serviciului a tarifelor, denumite în continuare taxe de cãlãtorie, reprezentând contravaloarea serviciului prestat, şi/sau din subvenţii de la bugetul de stat şi de la bugetele locale, calculate ca diferenţã de tarif, în condiţiile legii. (3) Sumele necesare finanţãrii funcţionãrii şi exploatãrii serviciilor de transport public local, provenite din subvenţii de la bugetul local, se prevãd în bugetele locale şi se aprobã odatã cu acestea prin hotãrâri ale consiliilor locale, ale consiliilor judeţene sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz. (4) Sursele de finanţare a cheltuielilor de capital pentru realizarea obiectivelor de investiţii publice ale unitãţilor administrativ-teritoriale, aferente sistemelor de transport public local de persoane, se asigurã potrivit <>Legii nr. 51/2006 . (5) Finanţarea investiţiilor pentru înfiinţarea, reabilitarea, modernizarea şi/sau dezvoltarea sistemelor de transport public local de persoane se face din bugetele locale, din bugetul de stat sau din fonduri private, pe baza hotãrârilor consiliilor locale, ale consiliilor judeţene, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau ale Guvernului, dupã caz, cu respectarea legislaţiei în vigoare privind finanţele publice, respectiv finanţele publice locale, şi a legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice. (6) În cazul gestiunii delegate, bunurile realizate ca urmare a investiţiilor pentru reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea sistemelor de transport public local de persoane, finanţate din fonduri proprii ale operatorilor de transport rutier sau ale transportatorilor autorizaţi, rãmân în proprietatea acestora pe toatã durata contractului de delegare a gestiunii. În contractul de delegare a gestiunii serviciului se vor defini categoriile de bunuri şi se va preciza modul de repartiţie a bunurilor de retur sau a bunurilor de preluare realizate pânã la încetarea, din orice cauzã, a contractului de delegare a gestiunii serviciului, precum şi eventualele despãgubiri. ART. 42 (1) Acoperirea financiarã a costului cãlãtoriilor efectuate de persoanele care beneficiazã, potrivit legii, de gratuitate la legitimaţiile de cãlãtorie individuale se asigurã din bugetul de stat, din bugetele locale sau din bugetele altor instituţii stabilite prin lege. (2) Acoperirea influenţelor financiare rezultate din reduceri de tarif la legitimaţiile de cãlãtorie individuale pentru serviciul de transport public local de persoane, aprobate pentru anumite categorii de persoane de consiliile locale, de consiliile judeţene sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, sau acoperirea diferenţelor dintre costurile înregistrate de operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat pentru efectuarea serviciului şi sumele efectiv încasate ca urmare a vânzãrii legitimaţiilor de cãlãtorie individuale se asigurã din bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau ale judeţelor, dupã caz, pânã la nivelul tarifelor de vânzare cãtre populaţie a legitimaţiilor de cãlãtorie individuale. (3) Condiţiile concrete în care va fi acoperit costul cãlãtoriilor potrivit prevederilor alin. (1) şi (2) sau costurile înregistrate pentru efectuarea transportului public local pe traseele sociale nerentabile se vor stabili prin hotãrârea de dare în administrare sau prin contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public local, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. ART. 43 Procedura de stabilire a tarifelor percepute pentru prestarea serviciului de transport public local de persoane se precizeazã în hotãrârile de dare în administrare a serviciului, respectiv în contractele de delegare a gestiunii şi trebuie sã ţinã seama de urmãtoarele reguli: a) tarifele şi subvenţiile încasate de operatorul de transport rutier sau de transportatorul autorizat în urma prestãrii serviciului de transport public local de persoane trebuie sã acopere cel puţin sumele investite şi cheltuielile curente de întreţinere şi exploatare a sistemului de transport public local respectiv; b) tarifele se actualizeazã periodic prin indexare cu indicele de creştere a preţurilor de consum, prin hotãrâre a consiliilor locale, consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz; c) condiţiile care genereazã modificarea tarifelor sau a subvenţiilor, precum şi procedurile specifice aplicate pentru astfel de situaţii se prevãd în contractele de atribuire a gestiunii; d) modificarea tarifelor sau a subvenţiilor se aprobã prin hotãrâre a consiliilor locale, consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz. ART. 44 Nivelul tarifelor aplicate de cãtre operatorii de transport sau transportatorii autorizaţi în transportul public local de persoane prin curse regulate sau în regim de taxi vor constitui criterii de acordare a gestiunii serviciului respectiv, prin concesionare.
CAP. XI Rãspunderi şi sancţiuni ART. 45 (1) Încãlcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage rãspunderea disciplinarã, patrimonialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz. (2) Constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 100 lei la 500 lei, persoanele fizice, care cãlãtoresc cu mijloacele de transport public de persoane fãrã titlu de cãlãtorie valabil sau refuzã sã prezinte organelor de control titlul respectiv de cãlãtorie, care au un comportament necivilizat sau care aduc prejudicii mijloacelor de transport. (3) Constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei la 3.000 lei, funcţionarii publici rãspunzãtori pentru urmãtoarele fapte: a) neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasã a prevederilor privind atribuirea gestiunii serviciului şi a licenţelor de traseu; b) nerespectarea prevederilor art. 19 privind obligaţiile asumate de autoritãţi prin contractele de atribuire a gestiunii; c) nerespectarea prevederilor art. 20 privind atribuţiile autoritãţilor de reglementare pentru domeniul serviciului de transport public local; d) nerespectarea prevederilor art. 36 privind acordarea autorizaţiilor de transport; e) nerespectarea prevederilor art. 39 privind retragerea sau suspendarea autorizaţiilor de transport. (4) Constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei la 3.000 lei, operatorii economici care nu au inscripţionat în mod corespunzãtor mijloacele de transport folosite pentru transportul în cont propriu. (5) Constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei la 3.000 lei, conducãtorul auto, pentru urmãtoarele fapte: a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (2), art. 5 alin. (5), art. 7 alin. (3), art. 11 alin. (2) şi ale art. 13 alin. (2) privind refuzul de a prezenta la control documentele corespunzãtoare; b) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (4) lit. c) privind respectarea punctelor de îmbarcare/debarcare a cãlãtorilor. (6) Constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei, funcţionarii publici pentru nerespectarea prevederilor art. 18 alin. (1) lit. e) privind sancţionarea operatorilor economici care nu presteazã serviciile la parametrii de performanţã la care s-au obligat. (7) Constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 10.000 lei la 30.000 lei, operatorii de transport rutier şi transportatorii autorizaţi, pentru urmãtoarele fapte: a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1) privind condiţiile în care se executã transportul public local de persoane prin curse regulate; b) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2) şi (3) şi ale lit. d) a alin. (4) privind condiţiile în care se executã transportul public local de persoane prin curse regulate speciale; c) nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2) privind condiţiile în care se executã transportul public de mãrfuri în regim contractual; d) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2) privind condiţiile în care se executã transportul de persoane pe cablu; e) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (1) privind condiţiile în care se executã transportul de mãrfuri cu tractoare cu remorci; f) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (1) privind condiţiile în care se executã transportul realizat cu vehicule speciale destinate serviciilor funerare; g) nerespectarea obligaţiilor prevãzute în contractele de delegare a gestiunii; h) nerespectarea prevederilor art. 30 privind persoanele juridice care pot executa transport public local de persoane sau de mãrfuri; i) nerespectarea prevederilor art. 31 privind evidenţierea distinctã în contabilitate pentru fiecare activitate desfãşuratã; j) nerespectarea prevederilor art. 32 alin. (1) privind respectarea regulamentelor şi caietelor de sarcini ale serviciilor de transport public local; k) nerespectarea prevederilor art. 34 privind obligaţiile operatorilor de transport şi transportatorilor autorizaţi în realizarea serviciilor de transport public local; l) nerespectarea prevederilor art. 37 alin. (7) privind regimul legitimaţiilor de cãlãtorie; m) nerespectarea prevederilor art. 40 privind folosirea de cãtre un operator de transport sau transportator autorizat a documentelor eliberate pentru alt operator de transport sau transportator autorizat. (8) Constatarea contravenţiilor prevãzute la alin. (2)-(7) şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre împuterniciţii primarilor comunelor, oraşelor şi municipiilor, de cãtre primarul general al municipiului Bucureşti, de cãtre preşedinţii consiliilor judeţene şi de cãtre persoanele împuternicite de aceştia, dupã caz. (9) Consiliile locale, consiliile judeţene şi, dupã caz, Consiliul General al Municipiului Bucureşti vor stabili, potrivit dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, faptele care constituie contravenţii în domeniul serviciului de transport public local, altele decât cele prevãzute la alin. (2)-(7) sau în alte reglementãri legale. ART. 46 Contravenţiilor prevãzute la art. 45 alin. (2)-(7) le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia celor ale art. 28.
CAP. XII Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 47 (1) Operatorii economici care executã transport public local, activi la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, şi care nu deţin licenţã de transport în condiţiile legii sunt obligaţi sã solicite şi sã obţinã eliberarea acesteia pânã la data de 31 decembrie 2007. (2) Licenţele de transport valabile la data intrãrii în vigoare a prezentei legi îşi menţin valabilitatea pânã la data expirãrii acestora, fãrã posibilitatea prelungirii, în cazul în care îşi pot desfãşura activitatea numai în calitate de transportatori autorizaţi conform prevederilor prezentei legi. ART. 48 (1) În termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei legi, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi A.N.R.S.C., dupã caz, vor elabora şi vor aproba prin ordin al ministrului, respectiv al preşedintelui autoritãţii, reglementãrile stabilite prin prezenta lege cuprinse în domeniile lor de activitate, precum şi normele de aplicare a prezentei legi. (2) Pânã la emiterea normelor şi regulamentelor prevãzute de prezenta lege, rãmân în vigoare prevederile normelor existente. (3) În cazul reorganizãrii ori lichidãrii judiciare a operatorilor de transport public local cãrora le-a fost delegatã gestiunea serviciului anterior intrãrii în vigoare a prezentei legi, consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, pot cere renegocierea contractului de delegare a gestiunii pe baza prevederilor prezentei legi sau îl vor rezilia organizând o nouã procedurã de delegare a gestiunii, în scopul desemnãrii unui nou operator de transport rutier sau transportator autorizat. ART. 49 (1) Contractele de atribuire a gestiunii serviciului de transport public local, valabil încheiate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, îşi produc efectele potrivit clauzelor contractuale, pânã la expirarea acestora, dar nu mai mult de termenul maxim stabilit prin prezenta lege. (2) Eventualele clauze ale contractelor de atribuire a gestiunii, referitoare la posibilitatea prelungirii acestora, se anuleazã; pentru atribuirea serviciului este necesarã organizarea unei noi proceduri de atribuire a gestiunii, potrivit prevederilor prezentei legi. (3) Operatorii economici care executã servicii de transport public fãrã a avea contracte de atribuire a gestiunii valabile pot executa aceste servicii pânã la data de 31 decembrie 2007, termen dupã care autoritãţile administraţiei publice locale sunt obligate sã încheie contractele de atribuire a gestiunii corespunzãtoare. ART. 50 Prezenta lege intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 51 La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã <>Ordonanţa Guvernului nr. 86/2001 privind serviciile regulate de transport public local de cãlãtori, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 544 din 1 septembrie 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 284/2002 .
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU
Bucureşti, 10 aprilie 2007. Nr. 92. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email