Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 9 din 8 ianuarie 1998*) (*republicata*)  privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 9 din 8 ianuarie 1998*) (*republicata*) privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 260 din 18 aprilie 2007 _____________ *) Republicata in temeiul dispozitiilor art. II din Legea nr. 403/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 956 din 28 noiembrie 2006. Legea nr. 9/1998 a mai fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 7 februarie 2002.
ART. 1
(1) Cetãţenii români prejudiciaţi în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, denumit în continuare tratat, au dreptul la compensaţiile stabilite potrivit prezentei legi, în mãsura în care nu au primit anterior sau au primit numai parţial compensaţii ori despãgubiri pentru bunurile imobile - construcţii şi terenuri - pe care le aveau în proprietate în judeţele Durostor şi Caliacra, cedate Bulgariei, pentru recoltele neculese de porumb, bumbac şi floarea-soarelui, precum şi pentru plantaţii de pomi fructiferi şi/sau pepiniere de pomi fructiferi altoiţi.
(2) De prevederile alin. (1) beneficiazã şi cetãţenii români, moştenitori legali ai foştilor proprietari.**)
(3) Beneficiazã de prevederile alin. (1) şi cetãţenii români prejudiciaţi în urma imigrãrii facultative sau obligatorii prevãzute la art. III din tratat, din alte judeţe ale Bulgariei decât judeţele cedate, Durostor şi Caliacra.
_____________
**) Dispoziţiile art. 1 alin. (2) au fost declarate neconstituţionale prin <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 312 din 19 noiembrie 2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 7 februarie 2003, "în mãsura în care înlãturã moştenitorii testamentari de la beneficiul acordãrii compensaţiilor prevãzute la alin. (1) al art. 1 din aceeaşi lege".

ART. 2
(1) Despãgubirile se acordã celor îndreptãţiţi, sub forma unor compensaţii bãneşti distincte pentru terenuri, pentru construcţii şi pentru recoltele neculese de porumb, bumbac şi floarea-soarelui, precum şi pentru plantaţii de pomi fructiferi şi/sau pepiniere de pomi fructiferi altoiţi, dupã cum urmeazã:
a) pentru fiecare hectar de teren, o sumã calculatã la valoarea medie a categoriilor de teren, stabilitã în condiţiile prevãzute de dispoziţiile legale pentru valoarea de patrimoniu a terenurilor ce constituie capital social, sau, la cerere, acţiuni la societãţile comerciale cu capital integral ori majoritar de stat în judeţul de domiciliu sau învecinat, fãrã ca totalul suprafeţei de teren pentru care se acordã compensaţii sã depãşeascã suprafaţa prevãzutã de <>Legea fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) pentru fiecare locuinţã - inclusiv anexele gospodãreşti -, precum şi pentru construcţiile cu alte destinaţii, o sumã calculatã în raport cu suprafaţa construitã şi cu materialele de construcţii folosite, precum şi cu vechimea construcţiei; în aceastã sumã este inclusã şi compensaţia pentru terenul aferent construcţiei, respectiv terenul de sub construcţie şi curtea;
c) pentru recoltele neculese de porumb, bumbac şi floarea-soarelui, o sumã calculatã în raport cu suprafaţa cultivatã şi cu producţia medie la hectar în anul 1940;
d) pentru plantaţii de pomi fructiferi şi/sau pepiniere de pomi fructiferi altoiţi, o sumã calculatã în raport cu suprafaţa acestora.
(2) Comisia prevãzutã la art. 6 va putea majora cu pânã la 50% compensaţia bãneascã prevãzutã la alin. (1) lit. a), b) şi d), în raport cu valoarea deosebitã a unor construcţii, terenuri intravilane urbane sau rurale, plantaţii de pomi fructiferi altoiţi, dacã o asemenea apreciere se justificã pe baza actelor prezentate de cei în cauzã.
(3) Criteriile de evaluare, modalitãţile concrete de stabilire a cuantumului compensaţiilor pentru terenuri agricole, terenuri intravilane, construcţii şi recolte, plantaţii de pomi fructiferi şi/sau pepiniere de pomi fructiferi altoiţi se vor reglementa prin normele metodologice aprobate de Guvern, prevãzute la art. 13. Criteriile de evaluare a construcţiilor se vor stabili în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea statului, cu modificãrile ulterioare.
ART. 3
În cazul în care, anterior, cei îndreptãţiţi au fost despãgubiţi parţial, în bani sau în naturã, pentru prejudiciile suferite în urma aplicãrii tratatului, aceştia au dreptul la compensaţie, proporţional, pentru prejudiciul rãmas neacoperit, în limitele stabilite la art. 2.
ART. 4
(1) În termen de 18 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, persoanele îndreptãţite la compensaţii, foştii proprietari sau moştenitorii acestora, vor depune în acest sens cereri însoţite de acte doveditoare la comisia judeţeanã sau a municipiului Bucureşti pentru aplicarea legii.
(2) Dacã moştenitorii foştilor proprietari domiciliazã în judeţe diferite, aceştia vor depune cererile la comisia municipiului Bucureşti.
(3) Persoanele prevãzute la alin. (1) şi (2) vor anexa la cerere o declaraţie autentificatã, pe propria rãspundere, din care sã rezulte suprafeţele de teren, construcţiile şi recoltele pentru care se considerã îndreptãţite sã primeascã compensaţii în condiţiile prezentei legi.
(4) În cadrul termenului prevãzut la alin. (1), persoanele îndreptãţite pot depune cereri, neînsoţite de acte, în situaţia imposibilitãţii temporare de a procura actele doveditoare, termenul de depunere a actelor prelungindu-se cu maximum 90 de zile de la data depunerii cererii.*)
_____________
*) A se vedea <>Legea nr. 97/2005 pentru acordarea de compensaţii cetãţenilor români care n-au beneficiat de prevederile <>Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 325 din 18 aprilie 2005, şi <>Legea nr. 348/2006 privind stabilirea unui nou termen pentru cetãţenii români care nu au beneficiat de prevederile <>Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 25 iulie 2006.

ART. 5
(1) Dovada dreptului de proprietate asupra terenurilor şi construcţiilor pentru care se solicitã compensaţii se face cu înscrisuri.
(2) Arhivele Naţionale, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, precum şi alte instituţii publice care deţin acte referitoare la situaţia persoanelor evacuate din judeţele Durostor şi Caliacra, ca urmare a aplicãrii tratatului, sunt obligate sã elibereze celor interesaţi copii de pe actele solicitate.
ART. 6
(1) În termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, se constituie, prin ordin al prefectului, în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti, câte o comisie pentru aplicarea legii, compusã din directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice, directorul direcţiei pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã, şeful direcţiei judeţene a Arhivelor Naţionale, şeful inspectoratului teritorial în construcţii, un consilier juridic desemnat de prefect şi un notar public desemnat de Ministerul Justiţiei, la propunerea Uniunii Naţionale a Notarilor Publici. Comisia va funcţiona în cadrul prefecturii.
(2) Preşedintele comisiei prevãzute la alin. (1) este prefectul.
(3) În termenul prevãzut la alin. (1) se constituie, prin hotãrâre a Guvernului, comisia centralã pentru aplicarea dispoziţiilor legii, care va funcţiona la Ministerul Finanţelor Publice.**)
(4) Comisia centralã este formatã din 11 membri, dintre care: 3 reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor Publice, un reprezentant al Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, un reprezentant al Ministerului Afacerilor Externe, un reprezentant al Ministerului Administraţiei şi Internelor, un reprezentant al Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului***), un reprezentant al Ministerului Justiţiei, un reprezentant al Arhivelor Naţionale şi 2 reprezentanţi ai Asociaţiei Române a Victimelor Represiunilor Staliniste - Secţia Cadrilater (judeţele Durostor şi Caliacra).****)
_____________
**) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 286/2004 privind unele mãsuri referitoare la funcţionarea Comisiei centrale şi a comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti pentru aplicarea dispoziţiilor <>Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940.
***) Conform <>art. 15 lit. a), c), d) şi g) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 12 aprilie 2007, în cuprinsul actelor normative în vigoare denumirile: "Ministerul Finanţelor Publice", "Ministerul Administraţiei şi Internelor", "Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului" şi "Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale" se înlocuiesc cu: "Ministerul Economiei şi Finanţelor", "Ministerul Internelor şi Reformei Administrative", "Ministerul Transporturilor" şi "Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale".
****) A se vedea <>Legea nr. 97/2005 pentru acordarea de compensaţii cetãţenilor români care n-au beneficiat de prevederile <>Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 325 din 18 aprilie 2005, şi <>Legea nr. 348/2006 privind stabilirea unui nou termen pentru cetãţenii români care nu au beneficiat de prevederile <>Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 25 iulie 2006.

ART. 7
(1) Comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti primesc, verificã şi rezolvã cererile de acordare a compensaţiilor. Hotãrârile privind acordarea compensaţiilor se dau în termen de cel mult 6 luni de la primirea cererilor. Hotãrârile se adoptã cu majoritatea voturilor membrilor comisiei şi se comunicã comisiei centrale, spre validare, precum şi solicitantului.
(2) În termen de 15 zile de la comunicare, solicitantul nemulţumit de hotãrârea comisiei poate face contestaţie la comisia centralã.
(3) În termen de cel mult 60 de zile, comisia centralã va analiza contestaţiile şi va valida sau va invalida mãsurile stabilite de comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti, admiţând sau respingând, dupã caz, contestaţiile ce i-au fost adresate. Hotãrârea comisiei centrale se comunicã solicitanţilor şi direcţiilor generale ale finanţelor publice.
(4) Hotãrârile comisiei centrale sunt supuse controlului judecãtoresc, putând fi atacate, în termen de 30 de zile de la comunicare, la secţia de contencios administrativ a tribunalului în raza cãruia domiciliazã solicitantul.
(5) Hotãrârile pronunţate de tribunal sunt supuse recursului.
(6) În vederea soluţionãrii cererilor, comisiile prevãzute la art. 6 pot solicita acte şi informaţii oricãror instituţii publice, persoane fizice şi juridice.
(7) În cazul în care compensaţia este solicitatã de mai mulţi moştenitori ai aceleiaşi persoane, precum şi atunci când dupã adoptarea hotãrârii apar şi alte persoane având vocaţie succesoralã, raporturile dintre succesori privind compensaţia se soluţioneazã potrivit dreptului comun.
ART. 8
(1) Compensaţiile acordate cetãţenilor români îndreptãţiţi se suportã din bugetul de stat, în limita sumelor aprobate anual cu aceastã destinaţie, iar plãţile cãtre persoanele fizice se asigurã de cãtre direcţiile generale ale finanţelor publice în raza cãrora îşi au domiciliul beneficiarii.
(2) În termen de 60 de zile de la împlinirea termenului prevãzut la art. 4 alin. (1), în funcţie de volumul compensaţiilor ce urmeazã sã se acorde, prin hotãrâre a Guvernului se va stabili modalitatea de eşalonare a acordãrii compensaţiilor. În cazul în care compensaţiile se plãtesc în anul în care au fost stabilite, acestea se acordã la nivelul la care au fost validate de comisia centralã, iar în situaţia în care se achitã în anul urmãtor, direcţiile generale ale finanţelor publice le actualizeazã în raport cu indicele de creştere a preţurilor de consum din ultima lunã pentru care a fost publicat de cãtre Institutul Naţional de Statisticã înaintea plãţii, faţã de luna decembrie a anului anterior. Eşalonarea plãţilor nu poate depãşi 2 ani consecutivi.
ART. 9
(1) Pentru evaluarea terenurilor, construcţiilor şi a recoltelor neculese de porumb, bumbac şi floarea-soarelui, a plantaţiilor de pomi fructiferi şi/sau a pepinierelor de pomi fructiferi altoiţi, comisiile judeţene sau a municipiului Bucureşti desemneazã una sau mai multe comisii tehnice de specialitate, dupã caz, formate din 3 membri specialişti în expertizãri de construcţii şi evaluatori funciari şi agricoli, desemnaţi din cadrul instituţiilor publice, al serviciilor publice deconcentrate sau al consiliilor locale.
(2) Consiliile locale, instituţiile publice şi serviciile publice deconcentrate ale acestora sunt obligate sã delege, la solicitarea comisiei judeţene sau a municipiului Bucureşti, specialişti pentru efectuarea rapoartelor tehnice de evaluare a despãgubirilor.
(3) Rezultatul evaluãrii se consemneazã într-un raport tehnic de evaluare semnat de toţi membrii comisiei tehnice, care se înainteazã comisiei judeţene sau a municipiului Bucureşti.
(4) Comisiile tehnice de evaluare sunt obligate sã întocmeascã, sã redacteze şi sã înainteze cu maximã celeritate rapoartele tehnice de evaluare.
(5) Fiecare membru al comisiei tehnice de evaluare beneficiazã de o indemnizaţie, calculatã în raport cu numãrul de ore aferente întocmirii fiecãrui raport, stabilitã în lei/orã, pe bazã de deviz anexat la raportul tehnic de evaluare, aprobat de comisia judeţeanã sau a municipiului Bucureşti. Indemnizaţia brutã orarã se determinã prin împãrţirea sumei rezultate din aplicarea cotei de 20% asupra salariului de bazã brut lunar pentru funcţia de secretar general din ministere la numãrul de ore lucrãtoare aferente fiecãrei luni.
(6) Indemnizaţiile prevãzute la alin. (5) se impoziteazã în conformitate cu reglementãrile în vigoare privind impunerea veniturilor persoanelor fizice.
(7) Indemnizaţiile pentru membrii comisiilor tehnice sunt plãtite de Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, din sumele prevãzute la capitolul "Alte acţiuni" subcapitolul "Despãgubiri civile, precum şi cheltuieli judiciare şi extrajudiciare derivate din acţiuni în reprezentarea intereselor statului, potrivit dispoziţiilor legale".
ART. 10
Cererile adresate oricãror autoritãţi publice, precum şi acţiunile în justiţie având ca obiect acordarea compensaţiilor prevãzute de prezenta lege sunt scutite de orice taxe.
ART. 11
Dreptul la orice compensaţie pentru pagube suferite în urma aplicãrii tratatului se stinge prin epuizarea prevederilor prevãzute de prezenta lege sau prin nesolicitarea compensaţiilor în termenul prevãzut la art. 4.
ART. 12
Activitatea comisiilor prevãzute la art. 6 înceteazã la data finalizãrii tuturor cererilor depuse conform art. 4.*)
_____________
*) A se vedea <>Legea nr. 97/2005 pentru acordarea de compensaţii cetãţenilor români care n-au beneficiat de prevederile <>Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 325 din 18 aprilie 2005, şi <>Legea nr. 348/2006 privind stabilirea unui nou termen pentru cetãţenii români care nu au beneficiat de prevederile <>Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 25 iulie 2006.

ART. 13
Ministerul Finanţelor Publice, împreunã cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Justiţiei vor supune Guvernului, spre aprobare, în termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, normele metodologice**) cu privire la modul de lucru al comisiilor constituite conform art. 6, remunerarea membrilor comisiilor, gestionarea fondurilor prevãzute în bugetul de stat cu destinaţia de compensaţii, criteriile şi modalitãţile de stabilire a compensaţiilor, precum şi modalitãţile de acordare a acţiunilor prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a).
_____________
**) Normele metodologice au fost aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 753 din 26 octombrie 1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 458 din 30 noiembrie 1998, şi au fost modificate şi completate în mod corespunzãtor, potrivit prevederilor <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 172/1999 , prin Hotãrârea Guvernului nr. 475 din 9 iunie 2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 276 din 19 iunie 2000.

ART. 14
Prezenta lege intrã în vigoare în termen de 60 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016