Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 9*) din 8 ianuarie 1998 (*republicata*) privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940
------------- *) Republicatã în temeiul <>art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 172 din 5 noiembrie 1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 547 din 9 noiembrie 1999, dându-se textelor numerotarea corespunzãtoare. <>Legea nr. 9 din 8 ianuarie 1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 13 ianuarie 1998, a fost modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59 din 28 decembrie 1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 512 din 30 decembrie 1998 (aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 118 din 30 iunie 1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 322 din 6 iulie 1999), şi prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 172 din 5 noiembrie 1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 547 din 9 noiembrie 1999 (aprobatã prin <>Legea nr. 162 din 3 octombrie 2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 486 din 5 octombrie 2000).
ART. 1 (1) Cetãţenii romani, prejudiciati în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, denumit în continuare tratat, au dreptul la compensaţiile stabilite potrivit prezentei legi, în mãsura în care nu au primit anterior sau au primit numai parţial compensaţii ori despãgubiri pentru bunurile imobile - construcţii şi terenuri - pe care le aveau în proprietate în judeţele Durostor şi Caliacra, cedate Bulgariei, precum şi pentru recoltele neculese de porumb, bumbac şi floarea-soarelui. (2) De prevederile alin. (1) beneficiazã şi cetãţenii romani, moştenitori legali ai foştilor proprietari. (3) Beneficiazã de prevederile alin. (1) şi cetãţenii romani prejudiciati în urma imigrarii facultative sau obligatorii prevãzute la art. III din tratat, din alte judeţe ale Bulgariei decât judeţele cedate, Durostor şi Caliacra. ART. 2 (1) Despãgubirile se acorda celor îndreptãţiţi, sub forma unor compensaţii bãneşti distincte pentru terenuri, pentru construcţii şi pentru recoltele de porumb, bumbac şi floarea-soarelui, dupã cum urmeazã: a) pentru fiecare hectar de teren, o suma calculatã la valoarea medie a categoriilor de teren, stabilitã în condiţiile prevãzute de dispoziţiile legale pentru valoarea de patrimoniu a terenurilor ce constituie capital social sau, la cerere, acţiuni la societãţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat în judeţul de domiciliu sau invecinat, fãrã ca totalul suprafeţei de teren pentru care se acorda compensaţii sa depãşeascã suprafata prevãzutã de <>Legea fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; b) pentru fiecare locuinta - inclusiv anexele gospodãreşti -, precum şi pentru construcţiile cu alte destinaţii, o suma calculatã în raport cu suprafata construitã şi cu materialele de construcţii folosite, precum şi cu vechimea construcţiei; în aceasta suma este inclusã şi compensaţia pentru terenul aferent construcţiei, respectiv terenul de sub construcţie şi curtea. Comisia prevãzutã la art. 6 va putea majorã cu pana la 50% compensaţia bãneascã prevãzutã la alin. (1) lit. a) şi b), în raport cu valoarea deosebita a unor construcţii sau terenuri intravilane - urbane sau rurale -, dacã o asemenea apreciere se justifica pe baza actelor prezentate de cei în cauza; c) pentru recoltele neculese de porumb, bumbac şi floarea-soarelui, o suma calculatã în raport cu suprafata cultivatã şi cu producţia medie la hectar în anul 1940. (2) Criteriile de evaluare, modalitãţile concrete de stabilire a cuantumului compensaţiilor pentru terenuri agricole, terenuri intravilane, construcţii şi recolte se vor reglementa prin normele metodologice aprobate de Guvern, prevãzute la art. 13. Criteriile de evaluare a construcţiilor se vor stabili în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea statului. ART. 3 În cazul în care, anterior, cei îndreptãţiţi au fost despãgubiţi parţial, în bani sau în natura, pentru prejudiciile suferite în urma aplicãrii tratatului, aceştia au dreptul la compensaţie, proporţional, pentru prejudiciul rãmas neacoperit, în limitele stabilite la art. 2. ART. 4 (1) În termen de 18 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, persoanele îndreptãţite la compensaţii, foştii proprietari sau moştenitorii acestora, vor depune în acest sens cereri însoţite de acte doveditoare la comisia judeteana sau a municipiului Bucureşti pentru aplicarea legii. (2) Dacã moştenitorii foştilor proprietari domiciliazã în judeţe diferite, aceştia vor depune cererile la comisia municipiului Bucureşti. (3) Persoanele prevãzute la alin. (1) şi (2) vor anexa la cerere o declaraţie autentificatã, pe propria rãspundere, din care sa rezulte suprafeţele de teren, construcţiile şi recoltele pentru care se considera îndreptãţite sa primeascã compensaţii în condiţiile prezentei legi. (4) În cadrul termenului prevãzut la alin. (1), persoanele îndreptãţite pot depune cereri, neinsotite de acte, în situaţia imposibilitãţii temporare de a procura actele doveditoare, termenul de depunere a actelor prelungindu-se cu maximum 90 de zile de la data depunerii cererii. ART. 5 (1) Dovada dreptului de proprietate asupra terenurilor şi construcţiilor pentru care se solicita compensaţii se face cu înscrisuri. (2) Arhivele Naţionale, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, precum şi alte instituţii publice care deţin acte referitoare la situaţia persoanelor evacuate din judeţele Durostor şi Caliacra, ca urmare a aplicãrii tratatului, sunt obligate sa elibereze celor interesaţi copii de pe actele solicitate. ART. 6 (1) În termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, se constituie, prin ordin al prefectului, în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti, câte o comisie pentru aplicarea legii, compusa din directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice, directorul general al direcţiei generale pentru agricultura şi industrie alimentara, şeful direcţiei judeţene a Arhivelor Naţionale, şeful inspectoratului teritorial în construcţii, un consilier juridic desemnat de prefect şi un notar public desemnat de Ministerul Justiţiei, la propunerea Uniunii Naţionale a Notarilor Publici. Comisia va funcţiona în cadrul prefecturii. (2) Preşedintele comisiei prevãzute la alin. (1) este prefectul. (3) În termenul prevãzut la alin. (1) se constituie, prin hotãrâre a Guvernului, comisia centrala pentru aplicarea dispoziţiilor legii, care va funcţiona la Ministerul Finanţelor Publice. (4) Comisia centrala este formatã din 11 membri, dintre care: 3 reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor Publice, un reprezentant al Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, un reprezentant al Ministerului Afacerilor Externe, un reprezentant al Ministerului Administraţiei Publice, un reprezentant al Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, un reprezentant al Ministerului Justiţiei, un reprezentant al Arhivelor Naţionale şi 2 reprezentanţi ai Asociaţiei Romane a Victimelor Represiunilor Staliniste - Secţia Cadrilater (judeţele Durostor şi Caliacra). ART. 7 (1) Comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti primesc, verifica şi rezolva cererile de acordare a compensaţiilor. Hotãrârile privind acordarea compensaţiilor se dau în termen de cel mult 6 luni de la primirea cererilor. Hotãrârile se adopta cu majoritatea voturilor membrilor comisiei şi se comunica comisiei centrale, spre validare, precum şi solicitantului. (2) În termen de 15 zile de la comunicare, soilicitantul nemulţumit de hotãrârea comisiei poate face contestaţie la comisia centrala. (3) În termen de cel mult 60 de zile, comisia centrala va analiza contestaţiile şi va valida sau va invalida mãsurile stabilite de comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti, admiţând sau respingând, dupã caz, contestaţiile ce i-au fost adresate. Hotãrârea comisiei centrale se comunica solicitanţilor şi direcţiilor generale ale finanţelor publice. (4) Hotãrârile comisiei centrale sunt supuse controlului judecãtoresc, putând fi atacate, în termen de 30 de zile de la comunicare, la secţia de contencios administrativ a tribunalului în raza cãruia domiciliazã solicitantul. (5) Hotãrârile pronunţate de tribunal sunt supuse recursului. (6) În vederea soluţionãrii ceererilor, comisiile prevãzute la art. 6 pot solicita acte şi informaţii oricãror instituţii publice, persoane fizice şi juridice. (7) În cazul în care compensaţia este solicitatã de mai mulţi moştenitori ai aceleiaşi persoane, precum şi atunci când dupã adoptarea hotãrârii apar şi alte persoane având vocaţie succesoralã, raporturile dintre succesori privind compensaţia se soluţioneazã potrivit dreptului comun. ART. 8 (1) Compensaţiile acordate cetãţenilor romani îndreptãţiţi se suporta din bugetul de stat, în limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinaţie, iar plãţile cãtre persoanele fizice se asigura de cãtre direcţiile generale ale finanţelor publice în raza cãrora îşi au domiciliul beneficiarii. (2) În termen de 60 de zile de la împlinirea termenului prevãzut la art. 4 alin. (1), în funcţie de volumul compensaţiilor ce urmeazã sa se acorde, prin hotãrâre a Guvernului se va stabili modalitatea de eşalonare a acordãrii compensaţiilor. În cazul în care compensaţiile se plãtesc în anul în care au fost stabilite, acestea se acorda la nivelul la care au fost validate de comisia centrala, iar în situaţia în care se achitã în anul urmãtor, direcţiile generale ale finanţelor publice le actualizeazã în raport cu indicele de creştere a preţurilor de consum din ultima luna pentru care a fost publicat de cãtre Institutul Naţional de Statistica înaintea plãţii, fata de luna decembrie a anului anterior. Eşalonarea plãţilor nu poate depãşi 2 ani consecutivi. ART. 9 (1) Pentru evaluarea terenurilor, construcţiilor şi a recoltelor neculese de porumb, bumbac şi floarea-soarelui, comisiile judeţene sau a municipiului Bucureşti desemneazã una sau mai multe comisii tehnice de specialitate, dupã caz, formate din 3 membri specialişti în expertizari de construcţii şi evaluatori funciari şi agricoli, desemnaţi din cadrul instituţiilor publice, al serviciilor publice descentralizate sau al consiliilor locale. (2) Consiliile locale, instituţiile publice şi serviciile publice descentralizate ale acestora sunt obligate sa delege, la solicitarea comisiei judeţene sau a municipiului Bucureşti, specialişti pentru efectuarea rapoartelor tehnice de evaluare a despãgubirilor. (3) Rezultatul evaluãrii se consemneazã într-un raport tehnic de evaluare semnat de toţi membrii comisiei tehnice, care se înainteazã comisiei judeţene sau a municipiului Bucureşti. (4) Comisiile tehnice de evaluare sunt obligate sa întocmeascã, sa redacteze şi sa înainteze cu maxima celeritate rapoartele tehnice de evaluare. (5) Fiecare membru al comisiei tehnice de evaluare beneficiazã de o indemnizaţie, calculatã în raport cu numãrul de ore aferente întocmirii fiecãrui raport, stabilitã în lei/ora, pe baza de deviz anexat la raportul tehnic de evaluare, aprobat de comisia judeteana sau a municipiului Bucureşti. Indemnizaţia bruta orara se determina prin împãrţirea sumei rezultate din aplicarea cotei de 20% asupra salariului de baza brut lunar pentru funcţia de secretar general din ministere la numãrul de ore lucrãtoare aferente fiecãrei luni. (6) Indemnizaţiile prevãzute la alin. (5) se impoziteazã în conformitate cu reglementãrile în vigoare privind impunerea veniturilor persoanelor fizice. (7) Indemnizaţiile pentru membrii comisiilor tehnice sunt plãtite de Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, din sumele prevãzute la capitolul "Alte acţiuni" subcapitolul "Despãgubiri civile, precum şi cheltuieli judiciare şi extrajudiciare derivate din acţiuni în reprezentarea intereselor statului, potrivit dispoziţiilor legale". ART. 10 Cererile adresate oricãror autoritãţi publice, precum şi acţiunile în justiţie având ca obiect acordarea compensaţiilor prevãzute de prezenta lege sunt scutite de orice taxe. ART. 11 Dreptul la orice compensaţie pentru pagube suferite în urma aplicãrii tratatului se stinge prin epuizarea prevederilor prevãzute de prezenta lege sau prin nesolicitarea compensaţiilor în termenul prevãzut la art. 4. ART. 12 Activitatea comisiilor prevãzute la art. 6 înceteazã la data finalizarii tuturor cererilor depuse conform art. 4. ART. 13 Ministerul Finanţelor Publice, împreunã cu Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Justiţiei vor supune Guvernului, spre aprobare, în termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, normele metodologice*) cu privire la modul de lucru al comisiilor constituite conform art. 6, remunerarea membrilor comisiilor, gestionarea fondurilor prevãzute în bugetul de stat cu destinaţia de compensaţii, criteriile şi modalitãţile de stabilire a compensaţiilor, precum şi modalitãţile de acordare a acţiunilor prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a). ------------- *) Normele metodologice au fost aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 753 din 26 octombrie 1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 458 din 30 noiembrie 1998, şi au fost modificate şi completate în mod corespunzãtor, potrivit prevederilor <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 172/1999 , prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 475 din 9 iunie 2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 276 din 19 iunie 2000. ART. 14 Prezenta lege intra în vigoare în termen de 60 de zile la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.**)
------------- **) A se vedea şi datele de intrare în vigoare a actelor normative modificatoare.
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email