Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 87 din 10 aprilie 2006  pentru aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 87 din 10 aprilie 2006 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 334 din 13 aprilie 2006

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ARTICOL UNIC
Se aprobã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75 din 12 iulie 2005 privind asigurarea calitãţii educaţiei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642 din 20 iulie 2005, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. La articolul 2, literele b), d) şi f) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) organizaţia furnizoare de educaţie este o instituţie de învãţãmânt. Pot fi organizaţii furnizoare de educaţie şi alte persoane juridice care, potrivit statutului, desfãşoarã activitãţi de învãţãmânt pe bazã de programe legal autorizate, de formare iniţialã şi continuã;
....................................................................
d) beneficiarii direcţi ai educaţiei sunt preşcolarii, elevii şi studenţii, precum şi persoanele adulte cuprinse într-o formã de educaţie;
......................................................................
f) cadrul naţional al calificãrilor cuprinde în mod progresiv şi corelat gradele, diplomele sau certificatele de studiu care atestã nivelurile distincte de calificare, exprimate în termenii rezultatelor în învãţare. Cadrul naţional al calificãrilor este corelat cu cel european corespunzãtor."
2. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Calitatea educaţiei este ansamblul de caracteristici ale unui program de studiu şi ale furnizorului acestuia, prin care sunt îndeplinite aşteptãrile beneficiarilor, precum şi standardele de calitate.
(2) Evaluarea calitãţii educaţiei constã în examinarea multicriterialã a mãsurii în care o organizaţie furnizoare de educaţie şi programele acesteia îndeplinesc standardele şi standardele de referinţã. Atunci când evaluarea calitãţii este efectuatã de însãşi organizaţia furnizoare de educaţie, aceasta ia forma evaluãrii interne. Atunci când evaluarea calitãţii este efectuatã de o agenţie naţionalã sau internaţionalã specializatã, aceasta ia forma evaluãrii externe.
(3) Asigurarea calitãţii educaţiei este realizatã printr-un ansamblu de acţiuni de dezvoltare a capacitãţii instituţionale de elaborare, planificare şi implementare de programe de studiu, prin care se formeazã încrederea beneficiarilor cã organizaţia furnizoare de educaţie îndeplineşte standardele de calitate. Asigurarea calitãţii exprimã capacitatea unei organizaţii furnizoare de a oferi programe de educaţie în conformitate cu standardele anunţate. Aceasta este astfel promovatã încât sã conducã la îmbunãtãţirea continuã a calitãţii educaţiei.
(4) Controlul calitãţii educaţiei în unitãţile de învãţãmânt preşcolar, primar, gimnazial, profesional, liceal şi postliceal presupune activitãţi şi tehnici cu caracter operaţional, aplicate sistematic de o autoritate de inspecţie desemnatã pentru a verifica respectarea standardelor prestabilite.
(5) Îmbunãtãţirea calitãţii educaţiei presupune evaluare, analizã şi acţiune corectivã continuã din partea organizaţiei furnizoare de educaţie, bazatã pe selectarea şi adoptarea celor mai potrivite proceduri, precum şi pe alegerea şi aplicarea standardelor de referinţã."
3. La articolul 4, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Acreditarea este acea modalitate de asigurare a calitãţii prin care se certificã respectarea standardelor pentru funcţionarea organizaţiilor furnizoare de educaţie şi a programelor lor de studii."
4. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Calitatea educaţiei reprezintã o prioritate permanentã pentru orice organizaţie furnizoare de educaţie, precum şi pentru angajaţii acesteia.
(2) Calitatea este un criteriu fundamental de finanţare din surse publice a educaţiei. În cadrul învãţãmântului superior, evaluarea comparativã interinstituţionalã a programelor de studii universitare are drept consecinţã finanţarea diferenţiatã, în funcţie de calitatea diferitã a programului oferit.
(3) Furnizorii de educaţie trebuie sã funcţioneze astfel încât prin calitatea activitãţii lor sã satisfacã încrederea publicã, iar învãţãmântul sã se afirme ca bun public.
(4) Politicile de asigurare a calitãţii educaţiei din România sunt permanent corelate cu acţiunile promovate la nivel internaţional."
5. Articolul 6 se abrogã.
6. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Asigurarea calitãţii educaţiei este centratã preponderent pe rezultate.
(2) Rezultatele sunt exprimate în cunoştinţe, competenţe, valori şi atitudini, care se obţin prin parcurgerea şi finalizarea unui nivel de învãţãmânt sau program de studii."
7. La articolul 8, partea introductivã a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Metodologia asigurãrii calitãţii în educaţie cuprinde urmãtoarele componente:".
8. La articolul 8, litera e) a alineatului (2) se abrogã.
9. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) La nivelul fiecãrei organizaţii furnizoare de educaţie din România se înfiinţeazã Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calitãţii.
(2) Organizaţia furnizoare de educaţie elaboreazã şi adoptã strategia şi regulamentul de funcţionare ale comisiei.
(3) Conducãtorul organizaţiei este direct responsabil de calitatea educaţiei furnizate. Conducerea ei operativã este asiguratã de conducãtorul organizaţiei sau de un coordonator desemnat de acesta.
(4) Componenţa Comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calitãţii în unitãţile din învãţãmântul preuniversitar cuprinde:
a) 1-3 reprezentanţi ai corpului profesoral, aleşi prin vot secret de consiliul profesoral;
b) un reprezentant al sindicatului reprezentativ, desemnat de acesta;
c) un reprezentant al pãrinţilor, în cazul învãţãmântului preşcolar, primar, gimnazial sau liceal;
d) un reprezentant al elevilor, în cazul învãţãmântului profesional, liceal şi postliceal;
e) un reprezentant al consiliului local;
f) un reprezentant al minoritãţilor naţionale, dupã caz, provenind din corpul profesoral, reprezentanţii pãrinţilor sau ai elevilor.
(5) Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calitãţii în cadrul instituţiilor de învãţãmânt superior cuprinde:
a) 1-3 reprezentanţi ai corpului profesoral, aleşi prin vot secret de senat;
b) un reprezentant al sindicatului reprezentativ, desemnat de acesta;
c) un reprezentant al studenţilor, desemnat de organizaţia studenţeascã.
(6) Din comisie mai poate face parte un reprezentant al angajatorilor.
(7) Din comisie mai poate face parte un reprezentant al minoritãţilor din rândul cadrelor didactice sau al studenţilor.
(8) Pentru orice organizaţie furnizoare de educaţie, alta decât o instituţie de învãţãmânt, Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calitãţii cuprinde urmãtoarele categorii:
a) 1-3 reprezentanţi ai furnizorului;
b) 1-3 reprezentanţi ai beneficiarilor direcţi;
c) 1-3 reprezentanţi ai angajatorilor.
(9) Membrii comisiei nu pot îndeplini funcţii de conducere în instituţia de învãţãmânt sau în organizaţia respectivã, cu excepţia persoanei care asigurã conducerea operativã a acesteia."
10. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Atribuţiile comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calitãţii sunt:
a) coordoneazã aplicarea procedurilor şi activitãţilor de evaluare şi asigurare a calitãţii, aprobate de conducerea organizaţiei furnizoare de educaţie, conform domeniilor şi criteriilor prevãzute la art. 10;
b) elaboreazã anual un raport de evaluare internã privind calitatea educaţiei în organizaţia respectivã. Raportul este adus la cunoştinţã tuturor beneficiarilor prin afişare sau publicare;
c) formuleazã propuneri de îmbunãtãţire a calitãţii educaţiei."
11. La articolul 13, litera f) va avea urmãtorul cuprins:
"f) evaluarea comparativã interinstituţionalã a aceluiaşi tip de program de studiu oferit de diferite organizaţii furnizoare de educaţie."
12. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Pentru evaluarea externã a calitãţii educaţiei se înfiinţeazã, prin prezenta ordonanţã de urgenţã, Agenţia Românã de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Superior, denumitã în continuare ARACIS, şi Agenţia Românã de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Preuniversitar, denumitã în continuare ARACIP.
(2) Evaluarea externã poate fi efectuatã şi de alte agenţii de evaluare a calitãţii autohtone sau internaţionale, pe bazã de contract între Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii şi evaluatori externi sau între instituţiile/unitãţile de învãţãmânt universitare/preuniversitare şi evaluatori externi."
13. La articolul 15, litera b) a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"b) Departamentul de evaluare externã a calitãţii."
14. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) ARACIS este o instituţie publicã autonomã, de interes naţional, cu personalitate juridicã şi cu buget propriu de venituri şi cheltuieli.
(2) Sediul, organigrama şi regulamentul de funcţionare ale ARACIS se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului."
15. La articolul 17, literele e), f), h), i) şi m) ale alineatului (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"e) încheie, cu instituţii de învãţãmânt din ţarã şi din strãinãtate, contracte de prestãri de servicii pentru evaluarea externã a calitãţii programelor şi furnizorilor de programe de educaţie specifice învãţãmântului superior, precum şi pentru evaluarea interinstituţionalã a programelor similare;
f) efectueazã evaluarea calitãţii unor programe şi instituţii de învãţãmânt superior, la solicitarea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii. Condiţiile privind realizarea activitãţii de evaluare se stabilesc prin contract;
.....................................................................
h) publicã manuale, ghiduri, lucrãri de sintezã a bunelor practici de evaluare şi asigurare a calitãţii;
i) elaboreazã periodic, la fiecare 3 ani, analize de sistem asupra calitãţii învãţãmântului superior din România;
.....................................................................
m) elaboreazã, o datã la 3 ani, rapoarte de autoevaluare a calitãţii propriei activitãţi, în vederea pregãtirii evaluãrii externe de cãtre agenţii similare din alte ţãri."
16. La articolul 18, literele a) şi c) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) sã foloseascã colaboratori externi, din ţarã sau din strãinãtate, angajaţi pe bazã de contract, experţi în domeniul de activitate al ARACIS, remuneraţi conform legii;
.....................................................................
c) sã verifice, la încheierea misiunii de evaluare, respectarea metodologiei de evaluare aplicate de evaluatori;".
17. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) ARACIS este condusã de un consiliu alcãtuit din 15 membri cu funcţii didactice de predare în învãţãmântul superior.
(2) La înfiinţarea ARACIS, membrii consiliului interimar sunt stabiliţi dupã cum urmeazã:
a) 5 membri numiţi de Senatul României;
b) 5 membri numiţi de Consiliul Naţional al Rectorilor;
c) 5 membri numiţi de Guvern, la propunerea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, dintre care un reprezentant al minoritãţilor naţionale din universitãţile care au specializãri acreditate în limbile minoritãţilor.
(3) La desemnarea membrilor consiliului interimar, autoritãţile prevãzute la alin. (2) se vor consulta pentru a se asigura reprezentarea specializãrilor.
(4) Consiliul interimar este condus de un preşedinte şi de 2 vicepreşedinţi. Preşedintele şi vicepreşedinţii se aleg prin vot secret, cu majoritatea membrilor consiliului interimar.
(5) În termen de cel mult 6 luni de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã, consiliul interimar:
a) elaboreazã metodologia de evaluare externã, standardele, standardele de referinţã şi lista indicatorilor de performanţã;
b) scoate la concurs posturi din organigrama ARACIS;
c) constituie propriul registru de evaluatori pentru activitãţile de acreditare şi de evaluare a calitãţii în învãţãmântul superior;
d) organizeazã concurs, pe baza unei metodologii proprii, avizatã de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, pentru ocuparea a 10 posturi din consiliu. Noul consiliu rezultat are un mandat de 3 ani şi îşi alege preşedintele şi vicepreşedintele;
e) stabileşte prin regulament metodologia de selectare a celorlalţi 5 membri ai consiliului, care rãmân pentru legislatura urmãtoare.
(6) Nu pot fi membri ai consiliului persoane care îndeplinesc o funcţie de demnitate publicã sau funcţia de rector.
(7) Membrii consiliului nu pot cumula mai mult de douã mandate, iar durata unui mandat este de 3 ani.
(8) La fiecare 3 ani, Consiliul ARACIS se înnoieşte prin scoaterea la concurs a 10 posturi, în condiţiile stabilite la alin. (5) lit. d), şi îşi alege preşedintele şi vicepreşedintele.
(9) La lucrãrile consiliului interimar participã, cu statut de observator, 2 reprezentanţi ai asociaţiilor studenţeşti."
18. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Pentru îndeplinirea obiectivelor sale, ARACIS preia patrimoniul, toate drepturile şi obligaţiile, infrastructura logisticã, personalul tehnic şi baza de date ale Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare Academicã. Atribuţiile Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare Academicã sunt transferate Departamentului de acreditare din cadrul ARACIS, în termen de maximum 6 luni de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã."
19. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) ARACIS se finanţeazã din venituri proprii şi din fonduri bugetare.
(2) Veniturile proprii ale ARACIS provin din:
a) venituri din contracte de prestãri de servicii pentru evaluarea calitãţii, încheiate inclusiv cu Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii;
b) tarife de autorizare şi acreditare a instituţiilor de învãţãmânt superior pe programe de studiu, propuse de ARACIS şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului;
c) tarife de evaluare externã a calitãţii, stabilite de ARACIS şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului;
d) fonduri externe nerambursabile, obţinute prin participarea la programe internaţionale, donaţii, sponsorizãri, alte surse legal constituite."
20. La articolul 22, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - (1) ARACIS face demersurile pentru înscrierea în registrul european al agenţiilor de asigurare a calitãţii în învãţãmântul superior."
21. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Instituţiile româneşti de învãţãmânt superior acreditate au dreptul de a solicita evaluarea externã a calitãţii fie de la ARACIS, fie de la o altã agenţie, naţionalã sau internaţionalã, înscrisã în registrul european al agenţiilor de asigurare a calitãţii în învãţãmântul superior.
(2) Dacã ARACIS este radiatã din registrul european al agenţiilor de asigurare a calitãţii, aceasta îşi înceteazã de drept activitatea.
(3) În condiţiile alin. (2), conform prezentei ordonanţe de urgenţã, se trece la înfiinţarea unei noi agenţii pentru asigurarea calitãţii în învãţãmântul superior."
22. La articolul 24, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) ARACIP este instituţie publicã, de interes naţional, în subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, cu personalitate juridicã şi cu buget propriu de venituri şi cheltuieli.
(2) Sediul, structura organizatoricã şi regulamentul de funcţionare ale ARACIP se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului."
23. La articolul 24, literele a), b), d), e), f), h) şi n) ale alineatului (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) elaboreazã, actualizeazã periodic şi propune ministrului educaţiei şi cercetãrii standardele, standardele de referinţã şi indicatorii de performanţã pentru evaluarea şi asigurarea calitãţii în învãţãmântul preuniversitar, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului;
b) elaboreazã şi propune ministrului educaţiei şi cercetãrii metodologia de evaluare instituţionalã şi de acreditare, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului;
.....................................................................
d) propune Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii înfiinţarea şi acreditarea instituţiilor de învãţãmânt preuniversitar, pentru fiecare nivel de învãţãmânt, program de studii şi calificare profesionalã, dupã caz. Înfiinţarea şi acreditarea se fac prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii;
e) efectueazã, pe baze contractuale, la solicitarea ministrului educaţiei şi cercetãrii, evaluarea calitãţii educaţiei din învãţãmântul preuniversitar;
f) propune ministrului educaţiei şi cercetãrii acreditarea organizaţiilor care oferã programe de formare profesionalã;
.....................................................................
h) efectueazã, cel puţin o datã la 3 ani, evaluarea organizaţiilor furnizoare de educaţie acreditate;
.....................................................................
n) elaboreazã recomandãri de îmbunãtãţire a calitãţii învãţãmântului preuniversitar;".
24. La articolul 24, alineatele (4) şi (5) vor avea urmãtorul cuprins:
"(4) În îndeplinirea atribuţiilor sale, ARACIP are dreptul sã foloseascã colaboratori externi, din ţarã sau din strãinãtate, angajaţi pe bazã de contract, experţi în domeniul de activitate al agenţiei, înscrişi în registrul propriu al experţilor în evaluare şi acreditare.
(5) ARACIP dispune de un aparat propriu format din experţi şi personal administrativ, angajaţi prin concurs. Aparatul propriu, format din experţi, va avea în componenţã şi un reprezentant al învãţãmântului în limbile minoritãţilor naţionale."
25. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Pentru îndeplinirea obiectivelor sale, ARACIP preia patrimoniul, toate drepturile şi obligaţiile, infrastructura logisticã, personalul şi baza de date ale Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar. Funcţiile Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar sunt transferate Departamentului de acreditare al ARACIP, în termen de maximum 6 luni de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã."
26. La articolul 27, literele b) şi d) ale alineatului (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) perceperea unor tarife de autorizare, acreditare şi evaluare periodicã, aprobate prin hotãrâre a Guvernului;
.....................................................................
d) donaţii, sponsorizãri, alte surse legal constituite."
27. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - ARACIS şi ARACIP se reunesc bianual pentru a armoniza intersectorial politicile şi strategiile aplicate în domeniul evaluãrii şi asigurãrii calitãţii în educaţie."
28. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Orice persoanã juridicã, publicã sau privatã, interesatã în furnizarea de educaţie se supune procesului de evaluare şi acreditare, în condiţiile legii.
(2) În învãţãmântul preuniversitar evaluarea şi acreditarea se fac la nivelul structurilor instituţionale pentru fiecare nivel de învãţãmânt, fiecare tip de program de studii şi de calificare profesionalã, dupã caz.
(3) În învãţãmântul superior evaluarea şi acreditarea se fac la nivelul structurilor instituţionale pentru fiecare program din ciclul de licenţã, care duce la o calificare universitarã distinctã. Programele specifice ciclurilor de studii de masterat şi doctorat se supun evaluãrii externe, în vederea acreditãrii.
(4) Acreditarea presupune parcurgerea a douã etape succesive:
a) autorizarea de funcţionare provizorie, care acordã dreptul de a desfãşura procesul de învãţãmânt şi de a organiza, dupã caz, admiterea la studii;
b) acreditarea, care acordã, alãturi de drepturile prevãzute la lit. a), şi dreptul de a emite diplome, certificate şi alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii şi de a organiza, dupã caz, examen de absolvire, licenţã, masterat, doctorat.
(5) Evaluarea externã în vederea acreditãrii se declanşeazã la cererea furnizorului de educaţie care îşi propune sã ofere unul sau mai multe programe de educaţie iniţialã sau continuã şi se bazeazã pe un ansamblu de standarde referitoare la domeniile şi criteriile prevãzute la art. 10.
(6) Standardele naţionale specifice fiecãrei etape de acreditare, diferenţiate potrivit art. 8 alin. (3), metodologiile de evaluare externã, eşalonarea în timp a procesului de acreditare, precum şi tarifele percepute în vederea autorizãrii şi acreditãrii se stabilesc periodic, la propunerea agenţiilor de asigurare a calitãţii şi a Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, prin hotãrâre a Guvernului."
29. La articolul 30, literele a), e) şi f) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) furnizorul de educaţie elaboreazã un raport de evaluare internã, pe baza prevederilor art. 10, pentru fiecare nivel de învãţãmânt, tip de program de studiu şi de calificare;
.....................................................................
e) pentru furnizorii de educaţie de nivel preuniversitar, autorizaţia de funcţionare provizorie se acordã pe baza avizului favorabil al ARACIP, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii;
f) pentru furnizorii de educaţie de învãţãmânt superior, autorizaţia de funcţionare provizorie se acordã pe baza avizului favorabil al ARACIS şi al Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, prin hotãrâre a Guvernului."
30. La articolul 31, literele a), c), f) şi g) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) furnizorul de educaţie autorizat sã funcţioneze provizoriu elaboreazã un raport de evaluare internã, folosind ca termeni de referinţã standardele specifice etapei de acreditare;
.....................................................................
c) termenul de depunere a cererii în vederea acreditãrii este de 2 ani de la data absolvirii primei promoţii, sub sancţiunea ridicãrii autorizaţiei de funcţionare provizorie;
.....................................................................
f) pentru furnizorii de educaţie de nivel preuniversitar, acreditarea acestora se acordã prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii, pe baza avizului ARACIP;
g) pentru furnizorii de educaţie de învãţãmânt superior, acreditarea instituţiilor se face prin lege, promovatã de Guvern, la iniţiativa Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, pe baza avizului ARACIS."
31. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - (1) Furnizorul de educaţie care a fost autorizat sã funcţioneze provizoriu are dreptul de a gestiona personal didactic, nedidactic şi de cercetare, conform propriei strategii de dezvoltare, şi de a participa la programe naţionale şi internaţionale, în condiţiile legii.
(2) Furnizorul de educaţie acreditat este parte a sistemului naţional de educaţie, cu toate drepturile şi obligaţiile conferite de lege."
32. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - (1) Dupã obţinerea autorizaţiei de funcţionare provizorie, furnizorul de educaţie implementeazã mecanismul de asigurare internã a calitãţii şi întocmeşte rapoarte de evaluare internã a calitãţii educaţiei, pe care le transmite anual ARACIP sau ARACIS, dupã caz.
(2) Dupã obţinerea acreditãrii, rapoartele anuale de evaluare internã a calitãţii se transmit ARACIP, respectiv ARACIS, la cererea agenţiei sau din propria iniţiativã a furnizorului de educaţie, atunci când solicitã o nouã evaluare externã.
(3) Furnizorul de educaţie şi programele de studii acreditate ale acestuia se supun din 5 în 5 ani evaluãrii externe de cãtre ARACIP, respectiv ARACIS, sau de o altã agenţie autohtonã ori internaţionalã, pe bazã de contract."
33. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - (1) În condiţiile în care ARACIP, respectiv ARACIS, constatã cã nu sunt îndeplinite standardele de calitate, informeazã Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, care avertizeazã furnizorul de educaţie şi acordã un termen de un an pentru aducerea activitãţii educaţionale la nivelul standardelor naţionale în vigoare.
(2) Pe baza unui nou raport de evaluare internã întocmit de furnizorul de educaţie, ARACIP, respectiv ARACIS, dispune o nouã evaluare externã.
(3) Dacã şi noul raport de evaluare externã este nefavorabil, Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii dispune:
a) încetarea şcolarizãrii în cadrul programului respectiv de studii, începând cu anul I;
b) obligarea furnizorului de educaţie sã elaboreze, în continuare, rapoarte anuale de evaluare internã a calitãţii educaţiei pentru anii de studii pentru care continuã activitatea.
(4) Furnizorul de educaţie este obligat sã se supunã, dupã un termen de maximum 2 ani de la ultimul raport de evaluare nefavorabil, unei noi evaluãri externe.
(5) Dacã şi acest al treilea raport de evaluare externã este nefavorabil, Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii elaboreazã şi promoveazã, dupã caz, prin ordin, hotãrâre a Guvernului sau lege, decizia prin care înceteazã definitiv şcolarizarea în cadrul respectivului program şi se reglementeazã situaţia bazei materiale şi a studenţilor sau elevilor."
34. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - (1) Pot desfãşura activitãţi de învãţãmânt superior şi pot utiliza denumirile de universitate sau altele similare numai instituţiile de învãţãmânt superior autorizate sã funcţioneze provizoriu ori acreditate.
(2) Desfãşurarea activitãţilor de învãţãmânt preuniversitar şi universitar, precum şi eliberarea actelor de studii în alte condiţii decât cele prevãzute prin prezenta ordonanţã de urgenţã atrag rãspunderea civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
(3) Sesizarea organelor de urmãrire penalã se face de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii sau de cãtre orice altã persoanã fizicã ori juridicã lezatã în drepturile sale prin funcţionarea instituţiei în cauzã."
35. La articolul 36, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - (1) Organizaţiile furnizoare de educaţie experimenteazã mecanismele de evaluare internã a calitãţii, prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã, începând cu semestrul al doilea al anului şcolar, respectiv universitar, 2005-2006.
.....................................................................
(3) Începând cu anul şcolar, respectiv universitar, 2006-2007, se trece la aplicarea metodologiilor de evaluare internã şi externã în vederea asigurãrii calitãţii conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, la nivel naţional, ţinându-se cont de rezultatele stadiului de experimentare."
36. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - (1) În cazul instituţiilor de învãţãmânt preuniversitar şi universitar care se aflã în proces de autorizare de funcţionare provizorie sau acreditare la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã, se aplicã prevederile <>Legii nr. 88/1993 privind acreditarea instituţiilor de învãţãmânt superior şi recunoaşterea diplomelor, republicatã, şi, respectiv, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 87/1998 privind evaluarea şi acreditarea învãţãmântului preuniversitar, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 196/1999 , de cãtre Consiliul Naţional de Evaluare şi Acreditare Academicã, respectiv Comisia Naţionalã de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar, pânã la finalizarea procesului, dar nu mai mult de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(2) Organizaţiile interesate pot depune noi cereri de autorizare de funcţionare provizorie sau acreditare numai dupã 6 luni de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã."
37. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se vor supune aprobãrii prin hotãrâri ale Guvernului sediul, organigrama şi regulamentul de funcţionare ale ARACIS, respectiv ale ARACIP."
38. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - Toate instituţiile şi unitãţile de învãţãmânt care funcţioneazã legal la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã îşi pãstreazã statutul şi se supun prevederilor acestei ordonanţe de urgenţã."

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 10 aprilie 2006.
Nr. 87.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016