Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adoptã prezenta lege. ART. 1 Se ratificã Scrisoarea de intenţie*) semnatã de autoritãţile române la Bucureşti la 9 septembrie 2010, aprobatã prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar Internaţional din 24 septembrie 2010, prin care se modificã şi se completeazã Scrisoarea de intenţie semnatã de autoritãţile române la Bucureşti la 16 iunie 2010, actualizatã prin Scrisoarea suplimentarã de intenţie, semnatã la Bucureşti la 29 iunie 2010, aprobate prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar Internaţional din 2 iulie 2010, ratificate prin Legea nr. 257/2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 14 ianuarie 2011.-------- *) Traducere. ART. 2 Anexa "Scadenţar rambursare Aranjament stand-by" la Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2009 privind ratificarea Aranjamentului stand-by dintre România şi Fondul Monetar Internaţional, convenit prin Scrisoarea de intenţie transmisã de autoritãţile române, semnatã la Bucureşti la 24 aprilie 2009, şi prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar Internaţional din 4 mai 2009, precum şi a Scrisorii suplimentare de intenţie, semnatã de autoritãţile române la data de 8 septembrie 2009 şi aprobatã prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar Internaţional din 21 septembrie 2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 22 septembrie 2009, aprobatã prin Legea nr. 37/2010, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantã din prezenta lege. Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR ROBERTA ALMA ANASTASE p. PREŞEDINTELE SENATULUI, IOAN CHELARU Bucureşti, 6 iunie 2011. Nr. 84. ROMÂNIA: SCRISOARE DE INTENŢIE Dlui Dominique Strauss-Kahn Bucureşti, 9 septembrie 2010 Director general Fondul Monetar Internaţional Washington, DC, 20431 S.U.A. Stimate domnule Strauss-Kahn, 1. Programul anticrizã susţinut de Fondul Monetar Internaţional (FMI), de Uniunea Europeanã (UE) şi de Banca Mondialã (BM) a continuat sã joace un rol crucial în stabilizarea economiei româneşti, inversarea dezechilibrelor economice şi crearea premiselor pentru creşterea economicã durabilã. În pofida acestor îmbunãtãţiri, redresarea va fi întârziatã din cauza cererii interne ce continuã sã se menţinã precarã, din cauza evoluţiilor negative din regiune şi a recentelor inundaţii. Prin urmare, proiectãm acum o creştere economicã de -2% în 2010 şi o revenire la valori pozitive de 1\'bd-2 % în 2011. Este de aşteptat ca inflaţia sã creascã temporar semnificativ în al treilea şi al patrulea trimestru, ca urmare a efectelor izolate generate de recenta majorare a TVA, atingând un vârf de 7-8% la sfârşitul anului 2010, înainte de a reveni în intervalul ţintit de Banca Naţionalã a României (BNR), în cursul anului 2011. Proiectãm în continuare un deficit al contului curent de aproximativ 5% din PIB pentru 2010. 2. Rezultatele noastre în ceea ce priveşte ţintele cantitative şi programul de reforme structurale au fost semnificative (tabelele 1 şi 2). - Criteriile de performanţã cantitativã şi ţintele indicative. Au fost îndeplinite toate criteriile de performanţã cantitativã stabilite pentru finele lunii iunie 2010, cu excepţia celui referitor la arieratele bugetului general consolidat (paragraful 7). Ca acţiune prealabilã, intenţia noastrã este aceea de a plãti suma de 1,9 miliarde lei, reprezentând arieratele sectorului sãnãtate (cea mai mare sursã de arierate). Ţinta indicativã privind soldul financiar al întreprinderilor de stat (ÎS) cu cele mai mari pierderi stabilitã pentru finele lui iunie a fost de asemenea îndeplinitã, dar cea referitoare la cheltuielile curente primare a fost ratatã cu 0,15% din PIB (fiind compensatã prin cheltuieli de capital mai mici). Totodatã, inflaţia s-a menţinut în intervalul interior al mecanismului de consultare pe inflaţie pe întreaga perioadã. - Criterii structurale de referinţã. Reforma finanţelor publice locale a fost finalizatã înainte de termenul stabilit. Discuţia parlamentarã privind legea de reformã a sistemului de pensii este într-un stadiu avansat şi ne aşteptãm ca aceasta sã fie aprobatã de Parlament înainte de mijlocul lunii septembrie (acţiune prealabilã). Înregistrãm progrese semnificative în elaborarea legislaţiei de implementare a legii privind salarizarea unitarã, precum şi în ceea ce priveşte alte criterii structurale de referinţã din cadrul programului. Ne aşteptãm sã finalizãm, de asemenea, şi reforma regimului de finanţare a Fondului de garantare a depozitelor (FGD) pânã la finele lunii septembrie, aşa cum este programat. 3. Având în vedere aceste rezultate - şi acţiunile suplimentare şi corective prezentate în aceastã scrisoare - solicitãm finalizarea celei de-a cincea evaluãri în cadrul Acordului stand-by. Solicitãm totodatã o derogare pentru criteriul de performanţã de la finele lunii iunie privind arieratele bugetului general consolidat. 4. Credem cã politicile stabilite în scrisorile de intenţie din 24 aprilie 2009, 8 septembrie 2009, 5 februarie 2010, 16 iunie 2010, 29 iunie 2010 şi în aceastã scrisoare sunt adecvate pentru a realiza obiectivele programului nostru economic, dar Guvernul este gata sã ia mãsurile suplimentare ce se impun pentru a asigura realizarea obiectivelor sale. Aşa cum este practica standard în toate acordurile cu FMI, ne vom consulta cu FMI înainte de a modifica mãsurile prevãzute în aceastã scrisoare sau de a adopta noi mãsuri care s-ar abate de la scopurile programului şi vom pune la dispoziţia FMI şi a Comisiei Europene (CE) informaţiile necesare pentru monitorizarea programului. Sectorul fiscal 5. În pofida condiţiilor economice precare, am îndeplinit ţinta deficitului total stabilitã pentru primul semestru al anului, în mare parte datoritã mãsurilor stricte de control al cheltuielilor şi unei reduceri a numãrului de salariaţi de 27.000 de persoane. Efortul nostru de ajustare fiscalã pentru restul anului 2010 va fi susţinut de pachetul de ajustare promulgat de curând (ce genereazã 4,6% din PIB pe bazã anualã), pachet ce cuprinde o majorare a TVA de 5 puncte procentuale, o reducere de 25% a salariilor din sectorul public şi o reducere de 15% a majoritãţii prestaţiilor sociale, completate de reducerea în continuare a numãrului de salariaţi (74.000). Este de aşteptat ca perspectivele mai slabe de creştere sã genereze o scãdere a veniturilor în raport cu veniturile proiectate în program şi am luat mãsuri suplimentare pentru a preveni lãrgirea deficitului. În mod special, am redus cheltuielile cu bunuri şi servicii cu 10% pe bazã anualizatã şi am devansat unele prevederi ale legislaţiei de reformã a sistemului de pensii ce ar putea aduce o oarecare ameliorare a situaţiei pe termen scurt. Aşadar, suntem pe cale de a îndeplini ţinta de deficit stabilitã pentru acest an, de 6,8% din PIB. 6. Pentru 2011, ne menţinem angajamentul de a reduce deficitul la 4,4% din PIB, conform ţintei stabilite prin program. Impactul la nivelul întregului an al mãsurilor luate în 2010, precum şi restricţionarea în continuare a cheltuielilor vor fi suficiente pentru a asigura îndeplinirea acestei ţinte. Cu condiţia reducerii în continuare a numãrului de salariaţi cu cel puţin 15.000 pânã la finele anului 2011, vom avea posibilitatea de a acorda o modestã majorare salarialã în 2011, respectând în acelaşi timp şi angajamentul asumat în ceea ce priveşte menţinerea anvelopei salariale aferente anului viitor sub 39 de miliarde de lei (incluzând toate formele de remunerare, însã excluzând contribuţia de asigurãri sociale datoratã de personalul militar). Legislaţia de implementare a legii salarizãrii unitare va asigura concordanţa dintre noua grilã de salarizare ce va fi introdusã de la 1 ianuarie 2011 şi anvelopa salarialã redusã. Alte economii se vor obţine prin restricţionarea cheltuielilor, eliminarea celui de-al 13-lea salariu şi a primei de vacanţã, îngheţarea în continuare a pensiilor, eliminarea subvenţiilor de încãlzire (planificatã iniţial pentru 2010) şi revizuirea sistemului de asistenţã socialã ce se anticipeazã cã va genera cel puţin 0,2% din PIB (vezi paragraful 12). Aprobarea de cãtre Parlament a bugetului pe anul 2011 care sã reflecte aceste angajamente, inclusiv nivelul TVA de 24%, va reprezenta un criteriu structural de referinţã pentru mijlocul lunii decembrie 2010. 7. Strategia noastrã fiscalã pe termen mediu se concentreazã în continuare pe realizarea obiectivului Maastricht de deficit 3% în anul 2012, în paralel cu asigurarea stabilitãţii de viitor şi a predictibilitãţii sistemului fiscal. Realizarea ţintei de deficit de 4,4% anul viitor va facilita atingerea acestui obiectiv, dar restricţionarea în continuare a cheltuielilor va reprezenta un imperativ pentru reducerea deficitului în paralel cu redresarea gradualã a valorii reale a remuneraţiei funcţionarilor publici şi asigurarea unor investiţii mai mari, cofinanţate din fonduri UE, care sã susţinã creşterea. Strategia fiscalã pe termen mediu pe perioada 2011-2013, ce va fi publicatã în curând, reprezintã un pas important în implementarea Legii responsabilitãţii fiscale şi în consolidarea angajamentului nostru faţã de îndeplinirea ţintelor Maastricht. Vom întãri Consiliul fiscal recent constituit, asigurând acestuia o finanţare adecvatã, care sã permitã ocuparea integralã a posturilor prevãzute pentru secretariatul Consiliului cu persoane ce au pregãtirea corespunzãtoare. 8. Sunt întreprinse mãsuri menite sã rezolve problema cronicã a arieratelor de plãţi interne. La nivelul autoritãţilor locale, amendamentele aduse legii finanţelor publice locale - ce va interzice acumularea de arierate la nivel local în viitor - au fost aprobate prin ordonanţã de urgenţã la sfârşitul lunii iunie, marcând astfel îndeplinirea înainte de termen a criteriului structural de referinţã stabilit pentru finele lunii septembrie. Începând din 2011, autoritãţile locale vor fi obligate sã includã în execuţia lor bugetarã şi plata arieratelor şi nu vor mai putea angaja noi cheltuieli sau contracta împrumuturi înainte de stingerea obligaţiilor anterioare. Pânã atunci, am emis o ordonanţã ce permite autoritãţilor locale sã utilizeze acorduri de swap pentru a compensa datoriile reciproce şi pentru a stinge parţial unele arierate. La nivel central, având în vedere cã cele mai multe arierate se înregistreazã în sectorul sãnãtate, implementãm un plan de restructurare a sectorului de sãnãtate [vezi Scrisoarea de intenţie (SI) din 16 iunie 2010 şi paragraful 16] şi am alocat o sumã de 1,9 miliarde lei în bugetul rectificat al anului 2010 pentru plata arieratelor (acţiune prealabilã pentru finalizarea acestei evaluãri). Pentru a îmbunãtãţi mecanismele de monitorizare şi control al arieratelor, ne afirmãm angajamentul de a integra sistemul de raportare contabilã cu sistemul de plãţi în Trezorerie (criteriu structural de referinţã pentru finele lunii martie 2011), de a utiliza creditele bugetare ca şi plafoane de angajament, de a impune ministerelor ordonatoare sã monitorizeze unitãţile aflate în subordinea lor pentru ca acestea sã respecte plafoanele şi de a aplica sancţiuni împotriva acelor instituţii şi persoane ce depãşesc plafoanele. 9. Recentele turbulenţe de piaţã - generate de incertitudinile din jurul aprobãrii mãsurilor fiscale din iunie şi de percepţia unui risc ascendent în regiune - ne-au determinat sã reducem temporar volumul emisiunilor de datorie publicã şi sã utilizãm gradual tamponul (buffer) financiar existent în Trezorerie. Odatã cu îmbunãtãţirea condiţiilor de piaţã ne aşteptãm sã revenim la traiectoria de consolidare a acestui tampon financiar pentru a reprezenta aproximativ 4 luni de finanţare a deficitului fiscal şi rãscumpãrare a datoriei publice. Reforme fiscale 10. Ne continuãm eforturile de reducere a evaziunii fiscale şi de creştere a veniturilor colectate. În urma unei prime runde de reforme în luna aprilie, am aprobat în luna iunie o ordonanţã referitoare la combaterea evaziunii fiscale. Printre altele, ordonanţa prevede autorizarea de a accesa conturile bancare, importantã pentru dezvoltarea metodologiilor de control indirect pentru impunerea persoanelor fizice cu mari averi. În conformitate cu recomandãrile misiunii de asistenţã tehnicã a FMI, lucrãm la un proiect de ordonanţã ce cuprinde şi alte prevederi referitoare la impunerea persoanelor fizice cu averi mari, având ca termen pentru emitere sfârşitul lunii august. Vom lãrgi definiţia conceptului de venit, astfel încât aceasta sã permitã impunerea veniturilor din orice sursã ce nu este scutitã prin lege şi vom lua alte mãsuri, menţionate în SI din 16 iunie 2010 şi în rapoartele de asistenţã tehnicã ale FMI. Pentru a ataca în continuare fenomenul de evaziune fiscalã, ne vom angaja în discuţii cu CE în legãturã cu promovarea altor amendamente la sistemul fiscal naţional. Intenţionãm: (i) sã solicitãm o majorare a plafonului obligatoriu de TVA impus de Consiliul de Miniştri al UE la 100.000 euro; (ii) sã stabilim un plafon inferior celor ce se înregistreazã în mod opţional ca plãtitori de TVA, pentru a elimina astfel contribuabilii ce solicitã în mod fraudulos rambursarea de TVA; şi (iii) sã reducem plafonul pentru administrarea contribuabililor mijlocii (ce se situeazã în prezent la 6,7 milioane lei). Vom extinde administrarea contribuabililor mijlocii, astfel încât aceasta sã acopere 20% din venituri, vom viza o pondere a veniturilor direcţiei de administrare a marilor contribuabili în total venituri de 70% şi vom consolida procesul de punere sub acuzare a cazurilor fiscale. Activitatea noastrã de raţionalizare a unitãţilor fiscale şi de îmbunãtãţire a reţelei de tehnologia informaţiilor (TI) va avea la bazã recomandãrile misiunii de asistenţã tehnicã a FMI din iulie 2010. Vom reforma de asemenea sistemul de stimulente bazate pe productivitate în cursul anului urmãtor (în concordanţã cu legislaţia de implementare a legii salarizãrii unitare), limitând acordarea acestor stimulente la cei implicaţi direct în colectarea impozitelor şi taxelor şi limitându-le strict la îmbunãtãţiri susţinute în materie de venituri. Vom continua sã cooperãm cu serviciile CE pentru a ne asigura cã legislaţia noastrã este în concordanţã cu reglementãrile fiscale europene. 11. Absorbţia acceleratã a fondurilor UE reprezintã un obiectiv central al Guvernului. Am luat deja mãsuri care ar trebui sã asigure o creştere a absorbţiei în acest an, prin îmbunãtãţirea licitaţiilor şi prin facilitarea accesului la proiecte, asigurând cofinanţarea prin facilitãţi speciale de garantare. În continuare, eforturile noastre se vor concentra pe dezvoltarea capacitãţii administrative a unitãţilor ce gestioneazã fonduri, cu precãdere în sectorul transporturi; modernizarea şi consolidarea cadrului legislativ şi de reglementare în domeniul investiţiilor publice; şi prioritizarea investiţiilor pentru a asigura fonduri suficiente pentru proiectele esenţiale. În mod concret, ne angajãm: (i) sã acordãm prioritate doar proiectelor de investiţii cofinanţate din fonduri UE, atunci când sunt demarate noi investiţii; (ii) sã reducem portofoliul existent de proiecte de capital finanţate din fonduri naţionale pentru a ne putea concentra pe proiecte prioritare pentru care poate fi total asiguratã finanţarea, restul proiectelor fiind întrerupte; (iii) sã consolidãm procesul de evaluare a proiectelor, solicitând sectorului privat sã analizeze bancabilitatea proiectelor; (iv) sã încurajãm participarea sectorului privat în proiecte prin externalizare sau prin aranjamente de tip parteneriat public-privat; şi (v) sã asigurãm ocuparea integralã cu personal a unitãţilor de management al proiectelor şi remunerarea adecvatã a personalului de specialitate, finanţat din fonduri de asistenţã tehnicã. 12. Revizuirea prestaţiilor de asistenţã socialã va constitui un sprijin important pentru strategia de ajustare fiscalã, îmbunãtãţind în acelaşi timp eficienţa protecţiei acordate celor mai sãraci şi mai vulnerabili membri ai societãţii. Cheltuielile de asistenţã socialã reprezintã aproape 4% din PIB, dar acestea sunt prost direcţionate şi generatoare de risipã, de multe ori fiind acordate celor destul de înstãriţi şi neajungând la cei nevoiaşi. Am iniţiat ample reforme ale sistemului (cu asistenţã de la BM), ce vizeazã: (i) mai buna direcţionare, prin eliminarea imediatã sau gradualã a programelor ce nu fac obiectul testãrii mijloacelor financiare; (ii) raţionalizarea şi consolidarea prestaţiilor acordate de diferitele niveluri ale administraţiei; (iii) sporirea controlului asupra cererilor de prestaţii sociale; şi (iv) plafonarea prestaţiei maxime pe persoanã. Se anticipeazã cã legislaţia prin care se introduc aceste reforme va fi aprobatã de Guvern pânã la finele lunii octombrie 2010. 13. Guvernul îşi menţine angajamentul de a îmbunãtãţi performanţele ÎS. Cele 10 ÎS ce înregistreazã cele mai mari pierderi au îndeplinit ţinta indicativã a pierderilor din exploatare în al doilea trimestru. Cu toate acestea, arieratele au continuat sã creascã, ceea ce sugereazã cã va fi nevoie de mãsuri suplimentare pentru a respecta condiţionalitatea UE privind reducerea trimestrialã a arieratelor. Guvernul are în vedere implementarea de mãsuri de îmbunãtãţire a veniturilor acestor întreprinderi (prin tarife mai mari), dar şi de reducere a costurilor prin reduceri de personal şi restructurare. Procesul de lichidare sau privatizare a ÎS (inclusiv Termoelectrica şi CFR Marfã) prevãzut în SI din iunie 2010 este în derulare. Agenţia de privatizare Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) pregãteşte vânzarea a 18 companii mici aflate integral în proprietatea sa şi a pachetelor minoritare pe care le deţine în cel puţin 150 de alte companii pânã la finele anului 2010, dar finalizarea unora dintre aceste vânzãri va fi amânatã pentru 2011. 14. Elaborarea legislaţiei de implementare a legii salarizãrii unitare se desfãşoarã conform planului. Legislaţia va fi formatã din douã pãrţi: o lege-cadru de implementare ce introduce noul sistem de salarizare şi o lege specificã anualã prin care se stabilesc parametrii salariali. Legislaţia va face obiectul unei analize de cost înainte de a fi înaintatã Parlamentului, pentru a se asigura încadrarea cheltuielilor de personal pe 2011 în anvelopa agreatã de 39 de miliarde de lei pe care o implicã recentele reduceri salariale din domeniul public şi respectarea de cãtre sistem a limitelor convenite pentru anvelopa salarialã de-a lungul timpului. Legislaţia va reforma de asemenea şi sistemul stimulentelor bazate pe productivitate, prin integrarea acestora în salariul de bazã. Ne angajãm sã avem aprobatã aceastã legislaţie pânã la finele lunii octombrie 2010 (criteriu structural de referinţã) şi vom conveni asupra textului legislaţiei cu instituţiile financiare internaţionale şi cu CE înainte de a transmite aceastã legislaţie Parlamentului. 15. Aprobarea reformei pensiilor a fost oarecum întârziatã datoritã unei agende legislative încãrcate, dar acum ne aşteptãm ca aceastã lege sã fie aprobatã de Parlament înainte de mijlocul lunii septembrie (acţiune prealabilã). Partea din aceastã reformã referitoare la reducerea pensiilor speciale a fost deja implementatã. Am demarat verificarea beneficiarilor de pensii de invaliditate pentru a elimina cererile frauduloase. Am suspendat pensionãrile anticipate pânã la intrarea în vigoare a noii legi a pensiilor (ce descurajeazã pensionarea anticipatã prin intermediul unui factor mai mare de micşorare a pensiei), la 1 ianuarie 2011. Noile prevederi privind indexarea pensiilor vor intra în vigoare în 2012, dupã ce înceteazã îngheţarea pensiilor din 2011. Ne angajãm sã continuãm integrarea treptatã a pilonului doi de pensii, prin majorarea planificatã a contribuţiilor de la 2,5% la 3% în 2011. 16. Ne asumãm în continuare angajamentul de a asigura funcţionarea sistemului de sãnãtate în cadrul alocãrilor bugetare pe 2010 şi sã realizãm economii suplimentare în 2011. Pe partea de venituri a fost implementat impozitul pe cifra de afaceri pentru distribuitorii de medicamente (clawback), iar un proiect de lege ce reglementeazã sistemul de coplatã, incluzând o restrângere drasticã a scutirilor comparativ cu planurile iniţiale, va fi aprobat în curând de Parlament, pentru a intra în vigoare de la 1 ianuarie 2011. Pentru a îmbunãtãţi eficienţa serviciilor medicale, administrarea multor spitale a fost transferatã autoritãţilor locale. Totodatã, a fost introdus un plafon pentru cheltuielile de personal, egal cu 70% din costurile spitalului, iar ordinele pentru reducerea a 95% din cele 9.200 de paturi de spital iniţial vizate au fost deja transmise, restul fiind planificate pentru mijlocul lunii august. A fost instituitã o schemã a preţurilor de referinţã pentru produse farmaceutice selectate şi aceasta va fi extinsã în urmãtoarele luni. În final, se introduc sisteme de referinţã pentru a controla costurile produselor farmaceutice şi costurile serviciilor medicale. 17. Pregãtim o reformã a pieţei muncii pentru a rezolva rigiditãţile şi slãbiciunile existente. Concret, elaborãm amendamente menite sã modernizeze Codul muncii şi restul legislaţiei din domeniul pieţei muncii, în vederea sporirii flexibilitãţii pieţei, reducerii caracterului informal şi evaziunii fiscale şi îmbunãtãţirii cadrului de negociere salarialã. Anticipãm cã legislaţia revizuitã va intra în vigoare înainte de sfârşitul anului 2010. Sectorul financiar 18. Sistemul bancar românesc a fost afectat de recesiunea prelungitã şi a înregistrat pierderi în primul semestru al anului. Împrumuturile clasificate ca îndoielnice şi pierderile au ajuns la 17,8% la finele lunii iunie 2010, în timp ce împrumuturile cu întârzieri de peste 90 de zile, clasificate în categoria Pierderi, au fost de 10,2%; în al doilea semestru al anului ne aşteptãm la o majorare a acestora, având în vedere cã activitatea economicã se menţine în continuare la niveluri reduse. Ratele de capitalizare au fost supuse presiunilor, dar, ca urmare a majorãrilor proactive de capital de cãtre acţionari, rata medie de capitalizare în sectorul bancar a fost de 14,3% la sfârşitul lunii iunie 2010, toate instituţiile având peste 10%. În mod particular, bãncile-mamã ale celor mai mari 9 bãnci strãine au pãstrat rate de capital de peste 10%, respectând astfel în linii mari angajamentul de menţinere a expunerii asumat în cadrul Iniţiativei de coordonare a bãncilor europene (ICBE). În vederea consolidãrii poziţiei externe a României, s-a convenit permiterea unei reduceri a angajamentelor de expunere ale bãncilor la 95%, începând cu sfârşitul lunii septembrie 2010. 19. Ne menţinem angajamentul de a continua sã consolidãm plasa de siguranţã menitã sã facã faţã problemelor financiare. Am întãrit cadrul de lichidare a bãncilor cu probleme prin completarea competenţelor existente ale administratorului special, pentru ca acesta sã poatã implementa cu promptitudine o paletã largã de mãsuri de restructurare. Intenţionãm sã obţinem aprobarea de cãtre Parlament a acestor amendamente pânã la data de 1 decembrie 2010 (criteriu structural de referinţã). Cu asistenţã tehnicã din partea FMI, vom modifica legea FGD, în sensul permiterii utilizãrii resurselor administrate de FGD (inclusiv prin garanţii) în scopul facilitãrii mãsurilor de restructurare autorizate de BNR privind transferul depozitelor, inclusiv tranzacţii de achiziţie şi de asumare, dacã aceastã utilizare ar fi mai puţin costisitoare decât plata directã a garanţiilor la depozite. Se pregãteşte majorarea ratei de acoperire a finanţãrii ex-ante pentru FGD la 2%. Pentru a realiza acest lucru, rata de contribuţie a bãncilor va fi majoratã la 0,3% începând din 2011, iar liniile de credit stand-by vor fi eliminate (criteriu structural de referinţã pentru finele lunii septembrie 2010). Vom revizui de asemenea aranjamentele de guvernanţã din legea privind FGD, pentru a ne asigura cã nici membrii Consiliului şi nici angajaţii instituţiilor de credit nu participã în Consiliul de administrare al FGD (criteriu structural de referinţã pentru finele lunii decembrie 2010). 20. În ceea ce priveşte gospodãriile supraîndatorate, eforturile implementate de cãtre bãnci în direcţia restructurãrii şi rescadenţãrii descentralizate au fost în linii mari suficiente pentru a rezolva presiunile ridicate de serviciul datoriei. Ne menţinem angajamentul de a susţine stabilitatea financiarã prin reţinerea de la promovarea de iniţiative legislative, precum actualul proiect al legii insolvabilitãţii personale, ce ar submina disciplina în materie de creditare. Vom încerca sã menţinem cadrul existent ce permite bãncilor sã se bazeze pe expertiza internã în colectarea creanţelor lor. Vom încuraja bãncile sã îşi continue eforturile de restructurare şi vom monitoriza îndeaproape rezultatele. Vom analiza recenta ordonanţã de urgenţã (Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2010) pentru a asigura transparenţa în ceea ce priveşte ratele dobânzilor pentru contractele de credite de consum, pentru a asigura armonizarea totalã cu legislaţia UE, mai ales în ceea ce priveşte neretroactivitatea. 21. Actualul cadru de provizionare este sãnãtos şi BNR nu considerã cã la acest moment ar mai fi necesare alte reglementãri prudenţiale noi. BNR va continua sã se consulte cu experţii FMI şi ai CE înainte de introducerea sau amendarea altor aspecte ale cadrului de reglementare. BNR şi Ministerul Finanţelor Publice îşi asumã în continuare angajamentul de a adopta pânã la sfârşitul perioadei programului cadrul legislativ necesar pentru implementarea cuprinzãtoare a Standardelor de raportare financiarã internaţionale (IFRS), în vederea aplicãrii IFRS de la începutul anului 2012. BNR a transmis bãncilor notificãrile privind modificãrile, împreunã cu un calendar, în data de 30 iunie. 22. Ne exprimãm angajamentul de a modifica iniţiativele legislative recente care au afectat negativ independenţa bãncii centrale şi a autoritãţilor de supraveghere din sectorul financiar nonbancar. Pachetul de mãsuri de ajustare fiscalã, adoptat recent, a inclus banca centralã şi autoritãţile de supraveghere din sectorul financiar nonbancar printre instituţiile supuse unor reduceri salariale de 25%, lucru care a subminat independenţa financiarã a acestora şi a încãlcat prevederile art. 130 din Tratatul UE. Banca Centralã Europeanã a constatat, de asemenea, faptul cã transferul la bugetul de stat al economiilor din fondul de salarii reprezintã o finanţare monetarã interzisã a deficitului bugetar. Ne exprimãm angajamentul de a emite o ordonanţã, înainte de mijlocul lunii septembrie, pentru a înlãtura prevederile privind finanţarea monetarã şi pentru a rezolva problema încãlcãrii independenţei bãncii centrale înainte de finalul lunii decembrie. Politica monetarã şi valutarã 23. Recenta majorare a TVA va duce la o creştere temporarã, dar semnificativã a inflaţiei în restul anului curent, împingând acest indicator cu mult în afara intervalului ţintit de BNR. Estimãm cã saltul datorat TVA, conjugat cu majorãrile planificate ale preţurilor administrate şi cu efectele ultimelor inundaţii asupra preţurilor la alimente, ar putea împinge inflaţia cam cu 3\'bd - 4\'bd puncte procentuale peste traiectoria proiectatã, situând-o la 7-8% la sfârşitul lui 2010. Excluzând majorãri semnificative într-o a doua rundã, efectele nivelului preţurilor ar trebui sã se disipeze dupã jumãtatea lui 2011, permiţând astfel realizarea ţintei pe 2011 de 3% ± 1 punct procentual. 24. Deşi caracterul singular al majorãrii preţurilor induse de TVA nu justificã un rãspuns de politicã monetarã, se impune o vigilenţã sporitã pentru menţinerea sub control a previziunilor inflaţioniste şi pentru anihilarea unor posibile efecte inflaţioniste de runda a doua. Consiliul BNR a decis sã întrerupã ciclul sãu de relaxare a politicii monetare pânã când efectele probabile ale majorãrii TVA vor fi devenit mai clare. Pe viitor, politica monetarã va fi calibratã în direcţia obţinerii traiectoriei proiectate de reducere a inflaţiei, netã de efectul fiscal. Modificãri ale programului şi monitorizare 25. Programul va continua sã fie monitorizat prin misiuni periodice de evaluare, acţiuni prealabile, criterii de performanţã cantitative şi ţinte orientative şi criterii structurale de performanţã. Ţintele cantitative pentru finele lunii septembrie şi finele lunii decembrie 2010 şi criteriile de performanţã permanente sunt stabilite în tabelul 1, iar criteriile structurale de performanţã sunt stabilite în tabelul 2. Înţelegerile dintre autoritãţile române şi experţii FMI privind criteriile cantitative de performanţã şi mãsurile structurale descrise în prezenta scrisoare de intenţie sunt specificate în memorandumul tehnic de înţelegere anexat. Gheorghe Ialomiţianu, ministrul finanţelor publice Mugur Constantin Isãrescu, guvernatorul Bãncii Naţionale a României Tabelul 1. România: Ţinte cantitative în cadrul programului
┌─────────────────────────────────────────┬────────┬───────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────┐
│ │ 2008 │ 2009 │ 2010 │
├─────────────────────────────────────────┼────────┼────────┬────────┬────────┬────────┼────────┬────────┬────────┬────────┬────────┤
│ │Decem- │ Martie │ Iunie │Septem- │Decem- │ Martie │ Iunie │ Iunie │Septem- │Decem- │
│ │brie │realizat│realizat│brie │brie │realizat│realizat│realizat│brie │brie │
│ │realizat│ │ │realizat│realizat│ │ │ │realizat│realizat│
├─────────────────────────────────────────┴────────┴────────┴────────┴────────┴────────┴────────┴────────┴────────┴────────┴────────┤
│I. Criterii cantitative de performanţã │
│1. Variaţia cumulatã a activelor externe │
│ nete (milioane euro)*1,3) 25.532 -3.500 -5.119 -4.566 -4.874 779 -4.040 -509 -2.000 -2.000│
│2. Soldul cumulat al bugetului general │
│ consolidat (milioane lei)*2) -24.655 -8.300 -14.456 -25.563 -36.101 -8.422 -18.200 -18.015 -28.200 -34.650│
│3. Stocul cumulat al arieratelor bugetu- │
│ lui general consolidat de la sfârşi- │
│ tul anului anterior (miliarde lei) 1,06 1,41 1,55 1,4 1,50 1,76 1,09 1,8 0,81 0,48│
│4. Plafonul garanţiilor bugetului general │
│ consolidat emise în cursul anului │
│ (valoare nominalã, în miliarde lei) 0,0 _ 0,02 0,7 2,2 4,6 12,0 5,6 12,0 12,0│
│II. Criterii de performanţã permanente │
│5. Neacumularea de arierate la datoria │
│ externã 0 0 0 0 0 0 0 _ 0 0│
│III. Consultãri pe inflaţie │
│6. Rata inflaţiei la 12 luni în preţuri │
│ de consum │
│Interval exterior (limita superioarã) _ _ 8,4 7,7 6,5 6,5 6,0 _ 10,0 10,0│
│Interval interior (limita superioarã) _ _ 7,4 6,7 5,5 5,5 5,0 _ 9,0 9,0│
│Punct central 6,3 6,7 5,9 4,8 4,7 4,2 4,0 4,4 8,0 8,0│
│Interval interior (limita inferioarã) _ _ 5,4 4,7 3,5 3,5 3,0 _ 7,0 7,0│
│Interval exterior (limita inferioarã) _ _ 4,4 3,7 2,5 2,5 2,0 _ 6,0 6,0│
│IV. Ţintã orientativã │
│7. Cheltuielile primare curente ale │
│ bugetului general consolidat │
│ (exclusiv fonduri UE şi asistenţã │
│ socialã, milioane lei)*2) 92.327 22.149 43.238 63.878 85.637 32.749 66.200 66.124 100.000 131.000│
│8. Soldul operaţional (venituri fãrã │
│ impozite şi dobânzi), exclusiv subven- │
│ ţiile, pentru cele 10 ÎS definite în │
│ MTÎ -495 -2.000 -1.947 -3.000 -4.000│
│Articol din Memorandum │
│ │
│Veniturile cumulate proiectate ale │
│bugetului general consolidat, fãrã │
│fonduri UE (milioane lei) _ _ _ _ 151.508 36.355 74.950 74.669 114.700 157.950│
└───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
------- *1) Cifra aferentã lunii decembrie 2008 reprezintã stocul. *2) Cifra aferentã lunii decembrie 2008 este pentru tot anul. *3) Ţinta de active externe nete (AEN) pentru finele lui iunie 2010 a fost ajustatã deoarece tragerile efective au fost mai mici decât proiecţia cu 1,5 miliarde euro. Tabelul 2. România: Criterii de performanţã pentru cea de-a cincea evaluare şi condiţionalitãţi noi propuse
┌───────────────────────────────────────────────┬────────────────────┬───────────────────┐
│ Mãsura │ Data vizatã │ Comentariu │
├───────────────────────────────────────────────┼────────────────────┼───────────────────┤
│Mãsurã prealabilã │ │ │
│1. Plata unor arierate în valoare de 1,9 mili- │ │ │
│arde lei, majoritatea în sectorul sãnãtate │ │ │
│2. Aprobarea de cãtre Parlament a legii de │ │ │
│reformã a pensiilor │ │ │
│Criterii cantitative de performanţã │ │ │
│1. Plafon active externe nete │Iunie 2010 │Îndeplinit │
│2. Soldul total al bugetului general consolidat│Iunie 2010 │Îndeplinit │
│3. Plafonul garanţiilor bugetului general │ │ │
│ consolidat │Iunie 2010 │Îndeplinit │
│4. Plafon al arieratelor interne ale bugetului │ │ │
│ general consolidat │Iunie 2010 │Neîndeplinit │
│5. Neacumularea de arierate externe la platã │Iunie 2010 │Îndeplinit │
│ │ │ │
│Ţintã cantitativã orientativã │ │ │
│1. Cheltuielile primare curente ale bugetului │ │ │
│ general consolidat │Iunie 2010 │Îndeplinit │
│2. Ţintã indicativã a soldului operaţional al │ │ │
│ ÎS cu cele mai mari pierderi │Iunie 2010 │Îndeplinit │
│ │ │ │
│Interval de consultare pe inflaţie │ │ │
│Interval interior │Iunie 2010 │Îndeplinit │
│Interval exterior │Iunie 2010 │Îndeplinit │
│ │ │ │
│Criterii structurale de referinţã │ │ │
│1. Aprobarea reformelor instituţionale de │ │ │
│ contracarare a riscurilor fiscale aferente │30 septembrie 2010 │Îndeplinit în iunie│
│ autoritãţilor locale │ │2010 │
│2. Aprobarea legislaţiei de implementare a │ │ │
│ legii organice privind salarizarea în secto-│31 octombrie 2010 │Revizuit de la │
│ rul public │ │30 septembrie 2010 │
│3. Aprobarea legii pensiilor │30 septembrie 2010 │În curs de îndepli-│
│ │ │nire │
│ │ │(acţiune prealabilã│
│4. Ratificarea de cãtre Parlament a mãsurilor │30 septembrie 2010 │Ratificarea TVA │
│ fiscale aprobate de Guvern │ │în curs de îndepli-│
│ │ │nire │
│5. Reforma regimului de finanţare a FGD prin │30 septembrie 2010 │În curs de │
│ majorarea cotelor de contribuţie a bãncilor │ │îndeplinire │
│ şi eliminarea liniilor de credit stand-by şi│ │ │
│ revizuirea aranjamentelor de guvernanţã │ │ │
│ a FGD │ │ │
│6. Reforma metodologiei de administrare fiscalã│ │ │
│ a persoanelor fizice cu averi mari │30 noiembrie 2010 │ │
│7. Integrarea sistemului de raportare contabilã│ │ │
│ cu sistemul de plãţi al Trezoreriei │31 martie 2011 │ │
│ │ │ │
│Noi condiţionalitãţi propuse │ │ │
│1. Ratificarea de cãtre Parlament a amenda- │ │ │
│ mentelor la cadrul de închidere a bãncilor │1 decembrie 2010 │ │
│2. Aprobarea de cãtre Parlament a bugetului │ │ │
│ agreat pe 2011 │15 decembrie 2010 │ │
│3. Amendarea legislaţiei de garantare a │31 decembrie 2010 │Revizuit de la │
│ depozitelor pentru a se asigura cã nici │ │30 septembrie 2010 │
│ membrii Consiliului şi nici angajaţii │ │ │
│ instituţiilor de credit nu participã în │ │ │
│ Consiliul de administrare a FGD │ │ │
└───────────────────────────────────────────────┴────────────────────┴───────────────────┘
ANEXĂ ROMÂNIA: MEMORANDUM TEHNIC DE ÎNŢELEGERE 9 septembrie 2010 1. Prezentul memorandum tehnic de înţelegere (MTÎ) actualizeazã şi înlocuieşte MTÎ din data de 16 iunie 2010. Acesta: (i) defineşte variabilele care fac obiectul ţintelor cantitative specificate în Scrisoarea de intenţie (SI); (ii) descrie metodele care vor fi utilizate pentru evaluarea performanţei programului şi necesitãţile de informaţii pentru a asigura o monitorizare adecvatã a ţintelor (secţiunea I); şi (iii) precizeazã unele dintre condiţionalitãţile structurale din cadrul programului (secţiunea II). Conform standardului în cadrul tuturor acordurilor cu Fondul, ne vom consulta cu Fondul înainte de a modifica mãsurile conţinute în aceastã scrisoare sau înaintea adoptãrii de noi mãsuri care ar devia de la ţelurile programului şi vom furniza Fondului informaţiile necesare pentru monitorizarea programului. 2. În accepţiunea programului, ratele de schimb ale leului românesc (RON) faţã de euro se stabilesc la 3,9852 RON = 1 EURO, faţã de dolarul SUA la 2,8342 RON = 1 $, faţã de yenul japonez la 3,1419 RON = 100 \'a5 şi faţã de lira sterlinã la 4,1169 RON = 1 \'a3, ratele fiind cele postate pe website-ul Bãncii Naţionale a României (BNR) la data de 31 decembrie 2008. Ratele de schimb faţã de alte valute, acolo unde sunt aplicabile, vor fi de asemenea acelea postate pe website-ul BNR în data de 31 decembrie 2008. 3. În accepţiunea programului, bugetul general consolidat include entitãţile definite în bugetul pe 2010. Acestea sunt: guvernul central (bugetul de stat, trezoreria, entitãţile de stat autofinanţate incluse în buget etc.), autoritãţile locale, fondurile de asigurãri sociale (pensii, sãnãtate şi şomaj), Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România şi administraţia Fondului Proprietatea. Prezenta definiţie a bugetului general consolidat include de asemenea orice fonduri noi sau alte programe speciale bugetare şi extrabugetare care ar putea fi create pe parcursul perioadei programului pentru a desfãşura operaţii de naturã fiscalã, aşa cum se defineşte în Manualul FMI pentru statisticile financiare guvernamentale 2001. Autoritãţile vor informa experţii FMI cu privire la crearea oricãrui astfel de fond sau program nou. I. Criterii de performanţã cantitative, ţinta indicativã şi criterii de performanţã permanente A. Limita privind activele externe nete 4. În accepţiunea programului, activele externe nete (AEN) sunt definite ca AEN ale BNR minus obligaţiile de trezorerie faţã de Fondul Monetar Internaţional. 5. AEN ale BNR sunt definite ca valoarea în euro a activelor externe brute ale BNR (inclusiv rezervele obligatorii ale sistemului bancar comercial ţinute la BNR) minus pasivele externe brute ale BNR şi vor fi mãsurate pe baza definiţiilor operaţionale ale BNR şi nu a celor contabile. Activele şi pasivele externe nedenominate în euro vor fi convertite în euro la ratele de schimb ale programului. 6. Activele externe brute ale BNR se definesc ca incluzând deţinerile de DST ale BNR, poziţia rezervelor ţãrii la FMI, deţinerile de numerar, titluri şi depozite în strãinãtate în valute strãine convertibile. Se exclud din activele de rezervã: (i) aurul şi alte metale preţioase; (ii) activele în valute neconvertibile; (iii) active nelichide; (iv) orice active care sunt angajate, colateralizate sau se aflã sub o altã obligaţie, dacã acestora nu le este asociat şi un pasiv extern brut; (v) creanţe asupra rezidenţilor; şi (vi) creanţe în valutã derivând din instrumente derivate în monede strãine vizavi de moneda naţionalã (cum ar fi operaţiuni futures, forwards, swaps şi options). 7. Pasivele externe brute ale BNR se definesc ca toate pasivele în valutã faţã de rezidenţi şi nerezidenţi, inclusiv angajamentele de vânzare de valutã decurgând din instrumente derivate (cum ar fi operaţiuni futures, forwards, swaps şi options) şi tot creditul nerambursat de la Fond, dar excluzând: (i) depozitele în valutã ale bãncilor legate de rezervele obligatorii; şi (ii) depozitele în valutã ale Guvernului la BNR. Prezenta definiţie are ca scop aducerea conceptului de pasive externe mai aproape de definiţia balanţei de plãţi, pe care se bazeazã ţintele. Limita pentru schimbãrile cumulate în AEN de la începutul anului (în mil. euro)*1)
──────────────────────────────────────────────────────
2009 2010*2)
──────────────────────────────────────────────────────
decembrie martie iunie septembrie decembrie
──────────────────────────────────────────────────────
(stoc) realizat realizat CP CP
──────────────────────────────────────────────────────
Schimbare cumulatã în AEN 20.658 779 -509 -2.000 -2.000
Poziţia din memorandum:
Active externe brute 28.418 3.145 1.838 2.100 3.000
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
--------- *1) CP=criteriu de performanţã; date la finele lunii. *2) Fluxurile în 2010 sunt faţã de stocul final din 2009. 8. Ţintele AEN vor fi ajustate în creştere (în scãdere) cu surplusul (deficitul) din tragerile în cadrul programului legate de proiecţia de bazã. Tragerile în program se definesc ca trageri externe de la creditorii oficiali (Banca Mondialã şi Comisia Europeanã) care sunt utilizabile pentru finanţarea bugetului de stat total. Ţintele AEN vor fi de asemenea ajustate în sus cu creşterea rezervelor obligatorii ale bãncilor comerciale ţinute la BNR faţã de finele lui decembrie 2009 (7.874 milioane euro), mãsurate la ratele de schimb ale programului. Tragerile externe din program - Proiecţii de bazã (în mil. euro)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2010
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
martie iunie septembrie decembrie
Fluxuri cumulate de la finele ─────────────────────────────────────────
lui decembrie 2009 1.000 2.200 2.500 4.100
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
B. Mecanismul de consultare pentru rata inflaţiei la 12 luni 9. Intervalele de consultare trimestriale pentru rata inflaţiei la 12 luni în preţuri de consum [aşa cum sunt mãsurate de indexul preţurilor de consum (IPC) publicat de Institutul Naţional de Statisticã] sunt specificate mai jos. În cazul în care rata inflaţiei IPC an-pe-an se aflã în afara intervalelor exterioare specificate mai jos, autoritãţile vor efectua o consultare cu Fondul cu privire la politicile propuse ca rãspuns înainte de a solicita alte trageri în cadrul programului. În plus, BNR va avea discuţii cu experţii Fondului în cazul în care rata inflaţiei IPC an-pe-an se situeazã în afara intervalelor interioare specificate pentru finele fiecãrui trimestru în tabelul de mai jos.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2008 2009 2010
decembrie decembrie ────────────────────────────────────────────
(realizat) (realizat) martie iunie septembrie decembrie
(realizat) (realizat)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Interval exterior 10,0 10,0
(limita superioarã)
Interval interior 9,0 9,0
(limita superioarã)
Punct central 6,3 4,7 4,2 4,4 8,0 8,0
Interval interior 7,0 7,0
(limita inferioarã)
Interval exterior 6,0 6,0
(limita inferioarã)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
C. Criteriu de performanţã privind soldul bugetului general consolidat 10. Deficitul bugetar va fi monitorizat trimestrial prin soldul cash al bugetului general consolidat. Autoritãţile se vor consulta cu experţii FMI cu privire la mãsurile de corecţie în cazul unor derapaje ale veniturilor şi finanţãrii guvernamentale.
Limita pentru soldul bugetului general consolidat (în milioane lei)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Finele lui decembrie 2009 (realizat) -36.101
Finele lui martie 2010 (realizat) -8.422
Finele lui iunie 2010 (realizat) -18.015
Finele lui septembrie 2010 (criteriu de performanţã) -28.200
Finele lui decembrie 2010 (criteriu de performanţã) -34.650
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11. Deficitul bugetar va fi mãsurat de deasupra liniei utilizându-se datele execuţiei bugetare. Ministerul Finanţelor Publice (MFP) va furniza de asemenea date lunare pentru a mãsura deficitul sub linie. Soldul bugetului general consolidat mãsurat sub linie va include: + (i) finanţarea externã netã, excluzând câştigurile şi pierderile din reevaluare; + (ii) schimbãrile în creditul intern net din sistemul financiar, excluzând câştigurile şi pierderile din reevaluarea depozitelor denominate în valutã şi incluzând ajustãri pentru: + (a) fonduri UE primite şi necheltuite încã (plãţi în avans); + (b) cereri de rambursare ale Guvernului din fonduri UE; + (c) obligaţii ale Fondului Proprietatea neplãtite încã; + (iii) schimbãri în stocul de titluri de stat emise, net de schimbãrile de reevaluare; + (iv) schimbãri nete ale altor finanţãri. 12. Dacã diferenţa dintre deficitul bugetului general consolidat mãsurat deasupra liniei şi sub linie este mai mare de 200 milioane de lei pe fiecare trimestru pe parcursul anului 2010, MFP se va consulta cu experţii FMI. 13. În cazul în care veniturile bugetare exclusiv fonduri nerambursabile vor depãşi valoarea proiectatã în cadrul programului, ţinta de deficit va fi ajustatã în scãdere cu o jumãtate din surplus şi va permite cheltuieli suplimentare de capital reducând în acelaşi timp deficitul. Tabelul urmãtor înfãţişeazã veniturile bugetare exclusiv fonduri nerambursabile cumulate proiectate pentru 2010, faţã de care se vor compara veniturile realizate.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Venituri cumulate proiectate în bugetul (în milioane lei)
general consolidat,
exclusiv fonduri UE
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Finele lui decembrie 2009 (realizat) 151.508
Finele lui martie 2010 (realizat) 36.355
Finele lui iunie 2010 (realizat) 74.669
Finele lui septembrie 2010 (proiecţie) 114.700
Finele lui decembrie 2010 (proiecţie) 157.950
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
14. În cazul în care cheltuielile curente din trimestrul precedent depãşesc ţinta indicativã (definitã mai jos), ţinta de deficit pentru trimestrul urmãtor va fi ajustatã în scãdere cu valoarea corespunzãtoare acestei depãşiri. D. Criteriu de performanţã limitând emiterea de garanţii guvernamentale cãtre sectorul privat nefinanciar şi întreprinderile publice 15. Emiterea de garanţii guvernamentale cãtre sectorul privat nefinanciar şi cãtre întreprinderile publice va fi limitatã pe parcursul duratei programului. Plafonul poate fi ajustat în creştere cu pânã la 4,3 miliarde lei faţã de plafonul iniţial de 7,7 miliarde lei pentru garanţii destinate finanţãrii plãţilor în contrapartidã în cadrul proiectelor de investiţii finanţate de UE sau pentru garanţii destinate proiectelor cofinanţate de cãtre BERD, IFC sau BEI.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Plafon pentru garanţiile din bugetul general (în miliarde lei)
consolidat nou-emise
de la finele anului 2008 pânã la:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Finele lui decembrie 2009 (realizat) 2,2
Finele lui martie 2010 (realizat) 4,6
Finele lui iunie 2010 (realizat) 5,6
Finele lui septembrie 2010 (criteriu de performanţã) 12
Finele lui decembrie 2010 (criteriu de performanţã) 12
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
E. Criteriu de performanţã privind neacumularea de arierate interne de cãtre bugetul general consolidat 16. Criteriul de performanţã stabilit cu privire la stocul de arierate interne ale bugetului general consolidat are în vedere neacumularea de noi arierate şi eliminarea lor pe durata programului. În caz de necesitate, Guvernul va lua mãsurile corective pentru a preveni acumularea de noi arierate. În accepţiunea programului, arierate înseamnã sume de platã trecute de scadenţã cu 90 de zile (în conformitate cu definiţia cheltuielilor din ESA95).
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Stocul de arierate ale bugetului general
consolidat de la finele anului precedent (în miliarde lei)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Finele lui noiembrie 2009 (stoc, realizat) 1,40
Finele lui martie 2010 (realizat) 1,76
Finele lui iunie 2010 (realizat) 1,8
Finele lui septembrie 2010 (criteriu de performanţã) 0,81
Finele lui decembrie 2009 (criteriu de performanţã) 0,48
Finele lui aprilie 2011 (ţintã indicativã) 0,00
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
F. Criterii de performanţã permanente privind neacumularea de arierate la plãţile în contul datoriei externe la nivelul bugetului general consolidat 17. La nivelul bugetului general consolidat nu se vor acumula arierate la datoria externã pe durata programului. În accepţiunea acestui criteriu de performanţã, un arierat la platã în contul datoriei externe va fi definit ca o platã a sectorului guvernamental, care nu a fost efectuatã în rãstimp de 7 zile dupã scadenţã. Criteriul de performanţã se va aplica pe bazã permanentã. G. Ţinta indicativã privind cheltuielile curente primare ale bugetului general consolidat 18. Ţinta indicativã privind cheltuielile curente primare ale bugetului general consolidat este definitã ca incluzând cheltuielile de personal, cheltuielile cu bunurile şi serviciile exclusiv fonduri UE (specificate în categoria de împrumuturi externe nerambursabile), subvenţii, transferuri cãtre entitãţi publice, pensii (categoria de asistenţã socialã din bugetul asigurãrilor sociale şi o treime din aceeaşi categorie din bugetul de stat), ajutorul de stat şi alte cheltuieli din categoria alte transferuri, Fondul de rezervã şi alte cheltuieli clasificate în tabelele de raportare lunarã:
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Schimbãri cumulate în cheltuielile curente
primare ale bugetului general consolidat (în milioane lei)
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Finele lui decembrie 2009 (realizat) 85.637
Finele lui martie 2010 (realizat) 32.749
Finele lui iunie 2010 (realizat) 66.124
Finele lui septembrie 2010 (ţintã indicativã) 100.000
Finele lui decembrie 2010 (ţintã indicativã) 131.000
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
H. Monitorizarea întreprinderilor publice 19. Începând din anul 2009, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi alte instituţii competente au implementat un sistem de monitorizare a instituţiilor publice. Pe parcursul duratei programului se vor furniza informaţii pentru a arãta sancţiunile - reduceri de remunerare sau eliberarea din funcţie a conducerii în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor mãsuri financiare în domeniul bugetar, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 275/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 79/2008 privind mãsuri economico-financiare la nivelul unor operatori economici, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 203/2009 - care sunt impuse dacã bugetele şi ţintele companiei pentru restructurare nu sunt respectate. 20. Ţinta indicativã trimestrialã pentru 2010 pentru soldul agregat operaţional (EBIT - earnings before interest and tax - venituri înainte de dobânzi şi impozite şi taxe), exclusiv subvenţii pentru urmãtoarele întreprinderi publice: (1) Compania Naţionalã Cãi Ferate "CFR" - S.A.; (2) Societatea Naţionalã Transport de Cãlãtori "CFR Cãlãtori"; (3) Compania Naţionalã a Huilei - S.A. Petroşani; (4) Societatea Comercialã "Termoelectrica" - S.A.; (5) Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale; (6) Societatea Comercialã de Transport cu Metroul Bucureşti "Metrorex" - S.A.; (7) Societatea Naţionalã de Transport Feroviar de Marfã "CFR Marfã" - S.A.; (8) Societatea Comercialã "Electrocentrale Bucureşti" - S.A.; (9) Societatea Comercialã "Electrificare CFR" - S.A.; şi (10) Societatea Comercialã Administraţia Naţionalã a Îmbunãtãţirilor Funciare. Datele vor fi furnizate de cãtre companie, împreunã cu rezultatele operaţionale. Ţintele pentru septembrie 2010 şi decembrie 2010 vor fi -3.000 şi, respectiv, -4.000. I. Cerinţe de raportare 21. Performanţa în cadrul programului va fi monitorizatã în baza datelor furnizate FMI de BNR şi MFP dupã cum este prezentat în tabelul 1. Autoritãţile vor transmite cu promptitudine experţilor FMI orice revizuiri de date, precum şi orice alte informaţii necesare pentru monitorizarea acordului cu FMI. Tabelul 1. România: Furnizarea de date cãtre FMI
┌────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┐
│ Articol │ Periodicitate │
├────────────────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┤
│ De furnizat de Ministerul Finanţelor Publice │
│ │
│Date lunare preliminare privind conturile bugetului │ Lunar, pe 25 ale lunii urmãtoare │
│general consolidat │ │
│Date finale trimestriale privind conturile bugetului│ Trimestrial, date cash, în a 35-a │
│general consolidat │ zi dupã sfârşitul perioadei pentru│
│ │ care se raporteazã │
│ │ Trimestrial, date accrual, │
│ │ în a 55-a zi dupã sfârşitul │
│ │ perioadei pentru care se │
│ │ raporteazã │
│Deficitul bugetului general consolidat (BGC) │ Trimestrial, cu un decalaj de 3 │
│utilizând definiţia ESA95 │ luni │
│Date preliminare privind finanţarea sub linie pentru│ Lunar, cu un decalaj de nu mai │
│BGC │ mult de 35 de zile dupã sfârşitul │
│ │ perioadei pentru care se │
│ │ raporteazã │
│Date finale trimestriale privind finanţarea sub │Trimestrial, nu mai târziu de 45 │
│linie pentru BGC │de zile dupã sfârşitul perioadei │
│ │pentru care se raporteazã │
│Total sume de platã şi arierate totale ale BGC │Preliminar lunar, în decursul lunii│
│ │urmãtoare │
│ │Trimestrial, în termen de 55 de │
│ │zile │
│Stocul de arierate externe ale guvernului central │Zilnic, cu un decalaj de nu mai │
│ │mult de 7 zile │
│Datoria publicã şi garanţii guvernamentale nouemise │Lunar, în termen de o lunã │
│ │ │
│Date lunare preliminare privind cheltuielile primare│Datele lunare preliminare vor │
│ale BGC, net de fonduri UE │fi raportate cãtre experţii FMI în │
│ │termen de 25 de zile. │
│Date finale trimestriale privind cheltuielile │Trimestrial, în termen de 35 de │
│primare ale BGC, net de fonduri UE │zile de la sfârşitul perioadei │
│ │pentru care se raporteazã │
│Din 2010, soldul operaţional, profituri, arierate │Trimestrial, în termen de 55 de │
│şi cheltuielile de personal ale celor mai mari │zile │
│10 întreprinderi publice dupã total cheltuieli │ │
│Date privind granturile pentru proiecte UE │Lunar, în termen de 3 sãptãmâni │
│(rambursãri şi avansuri), cheltuieli de capital şi │de la finele fiecãrei luni │
│subvenţii acoperite de avansurile UE sau eligibile │ │
│pentru rambursãri UE legate de proiecte sprijinite │ │
│de UE convenite specific cu UE │ │
│ │ │
│ De furnizat de Banca Naţionalã a României │
│Date AEN, pe componente, atât conform ratei de │Sãptãmânal, în fiecare zi de luni │
│schimb din program, cât şi celei reale │dupã sãptãmâna de raportare şi cu │
│ │un decalaj de 3 zile lucrãtoare în │
│ │cazul datelor de final de trimestru│
│Date privind analiza monetarã în formatul convenit │Lunar, în termen de 30 de zile │
│cu experţii FMI │de la finele lunii │
│Schema plãţilor contractuale externe ale sectorului │Lunar, 45 de zile dupã finele │
│bancar scadente în urmãtoarele 4 trimestre, │fiecãrei luni │
│dobânda şi amortizare (pentru împrumuturile pe │ │
│termen mediu şi lung) │ │
│Schema plãţilor contractuale externe ale sectorului │Lunar, 45 de zile dupã finele │
│corporatist scadente în urmãtoarele 4 trimestre, │fiecãrei luni │
│dobânda şi amortizare (pentru împrumuturile pe │ │
│termen mediu şi lung) │ │
│Stocul datoriei externe pe termen scurt al bãncilor │Lunar, 45 de zile dupã finele │
│şi corporaţiilor │fiecãrei luni │
│Balanţa de plãţi în formatul FMI utilizat │Lunar, 45 de zile dupã finele │
│actualmente pentru raportare │fiecãrei luni │
│Expunerea (depozite, împrumuturi, împrumuturi │Lunar, 20 de zile dupã finele │
│subordonate) ale: │fiecãrei luni │
│(i) bãncilor-mamã strãine cãtre subsidiarele lor din│ │
│România; │ │
│(ii) instituţiilor financiare internaţionale (IFI); │ │
│şi │ │
│(iii) alţi creditori cãtre bãnci din România │ │
│(în monedã naţionalã şi strãinã) │ │
└────────────────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┘
II. Condiţionalitãţi structurale: detaliere A. Legislaţia privind salarizarea în sectorul public 22. În urma aprobãrii legii salarizãrii unice în sectorul public în luna octombrie 2009, o legislaţie de implementare a acesteia va fi aprobatã pânã la finele lunii octombrie 2010, legislaţie ce va respecta urmãtoarele principii: a) va asigura respectarea ţintelor cantitative stabilite pentru cheltuielile cu salariile în sectorul public şi incluse în legea salarizãrii unice în sectorul public, iar propunerea respectivã va fi bazatã pe o analizã integralã a costurilor; b) va asigura simplificarea noii grile de salarizare şi va garanta o remunerare bazatã pe responsabilitãţi şi calificãri. Noul sistem de salarizare din sectorul public se va raporta la salariile din sectorul privat (printr-un studiu al salariilor), pentru a se asigura cã salariile din sectorul public sunt în general competitive în raport cu celelalte salarii, în limitele constrângerilor ce ţin de cât de mult permite bugetul; c) legea va introduce treptat o limitã de 30% a cheltuielilor de personal, altele decât salarii, şi va limita sporurile individuale pentru personalul civil. În accepţiunea acestei legi, plãţile de "stimulente" vor fi tratate ca sporuri. ANEXĂ -------(Anexã la Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2009)-------------------------------------------------------- Scadenţar rambursare Aranjament stand-by (DST)
┌───────┬──────────────┬─────────────┬───────────────────────┬───────────────────────┬───────────────────────┬───────────┬───────────┬───────────┬───────────┐
│Data │ TOTAL │ Tranşa I │ Tranşa II │ Tranşa III │ Tranşa IV │ Tranşa V │ Tranşa VI │ Tranşa VII│Tranşa VIII│
│rambur │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│sãrilor│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┬───────────┼───────────┬───────────┼───────────┬───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ │ │ suma de │ suma de │ suma de │ suma de │ suma de │ suma de │ suma de │ suma de │ suma de │ suma de │ suma de │
│ │ │ rambursat │ rambursat │ rambursat │ rambursat │ rambursat │ rambursat │ rambursat │ rambursat │ rambursat │ rambursat │ rambursat │
│ │ │ aferentã │ aferentã │ aferentã │ aferentã │ aferentã │ aferentã │ aferentã │ aferentã │ aferentã │ aferentã │ aferentã │
│ │ │ BNR │ MFP │ BNR │ MFP │ BNR │ MFP │ BNR │ BNR │ BNR │ BNR │ BNR │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│6 aug │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2012 │ 546.250.000│ 546.250.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│6 nov │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2012 │ 546.250.000│ 546.250.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│23 dec.│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2012 │ 214.750.000│ │107.375.000│107.375.000│ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│6 feb │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2013 │ 546.250.000│ 546.250.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│23 mart│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2013 │ 214.750.000│ │107.375.000│107.375.000│ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│6 mai │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2013 │ 546.250.000│ 546.250.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│23 mai │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2013 │ 271.875.000│ │ │ │ 88.062.500│ 88.062.500│ 47.875.000│ 47.875.000│ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│23 iun │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2013 │ 214.750.000│ │107.375.000│107.375.000│ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│6 aug │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2013 │ 546.250.000│ 546.250.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│23 aug │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2013 │ 271.875.000│ │ │ │ 88.062.500│ 88.062.500│ 47.875.000│ 47.875.000│ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│23 sept│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2013 │ 214.750.000│ │107.375.000│107.375.000│ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│7 oct │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2013 │ 96.000.000│ │ │ │ │ │ │ │ 96.000.000│ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│6 nov │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2013 │ 546.250.000│ 546.250.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│23 nov │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2013 │ 271.875.000│ │ │ │ 88.062.500│ 88.062.500│ 47.875.000│ 47.875.000│ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│23 dec │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2013 │ 214.750.000│ │107.375.000│107.375.000│ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│28 dec │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2013 │ 96.125.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ 96.125.000│ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│7 ian │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 96.000.000│ │ │ │ │ │ │ │ 96.000.000│ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│6 feb │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 546.250.000│ 546.250.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│23 febr│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 271.875.000│ │ │ │ 88.062.500│ 88.062.500│ 47.875.000│ 47.875.000│ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│15 mart│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 96.125.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ 96.125.000│ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│23 mart│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 214.750.000│ │107.375.000│107.375.000│ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│28 mart│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 96.125.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ 96.125.000│ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│7 apr │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 96.000.000│ │ │ │ │ │ │ │ 96.000.000│ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│6 mai │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│2014 │ 546.250.000│ 546.250.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│23 mai │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 271.875.000│ │ │ │ 88.062.500│ 88.062.500│ 47.875.000│ 47.875.000│ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│15 iun │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 205.375.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ 96.125.000│109.250.000│
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│23 iun │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 214.750.000│ │107.375.000│107.375.000│ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│28 iun │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 96.125.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ 96.125.000│ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│7 iulie│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 96.000.000│ │ │ │ │ │ │ │ 96.000.000│ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│23 aug │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 271.875.000│ │ │ │ 88.062.500│ 88.062.500│ 47.875.000│ 47.875.000│ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│15 sept│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 205.375.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ 96.125.000│109.250.000│
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│23 sept│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 214.750.000│ │107.375.000│107.375.000│ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│28 sept│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 96.125.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ 96.125.000│ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│7 oct │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 96.000.000│ │ │ │ │ │ │ │ 96.000.000│ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│23 nov │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 271.875.000│ │ │ │ 88.062.500│ 88.062.500│ 47.875.000│ 47.875.000│ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│15 dec.│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 205.375.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ 96.125.000│109.250.000│
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│28 dec │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2014 │ 96.125.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ 96.125.000│ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│7 ian │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2015 │ 96.000.000│ │ │ │ │ │ │ │ 96.000.000│ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│23 febr│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2015 │ 271.875.000│ │ │ │ 88.062.500│ 88.062.500│ 47.875.000│ 47.875.000│ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│15 mart│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2015 │ 205.375.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ 96.125.000│109.250.000│
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│28 mart│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2015 │ 96.125.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ 96.125.000│ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│7 apr │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2015 │ 96.000.000│ │ │ │ │ │ │ │ 96.000.000│ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│15 iun │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2015 │ 205.375.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ 96.125.000│109.250.000│
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│28 iun │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2015 │ 96.125.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ 96.125.000│ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│7 iulie│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2015 │ 96.000.000│ │ │ │ │ │ │ │ 96.000.000│ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│15 sept│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2015 │ 205.375.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ 96.125.000│109.250.000│
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│28 sept│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2015 │ 96.125.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ 96.125.000│ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│15 dec │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2015 │ 205.375.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ 96.125.000│109.250.000│
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│15 mart│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ 2016 │ 109.250.000│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │109.250.000│
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│Sub- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│total │ │ │859.000.000│859.000.000│704.500.000│704.500.000│383.000.000│383.000.000│ │ │ │ │
├───────┼──────────────┼─────────────┼───────────┴───────────┼───────────┴───────────┼───────────┴───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│TOTAL │11.443.000.000│4.370.000.000│ 1.718.000.000 │ 1.409.000.000 │ 766.000.000 │768.000.000│769.000.000│769.000.000│874.000.000│
└───────┴──────────────┴─────────────┴───────────────────────┴───────────────────────┴───────────────────────┴───────────┴───────────┴───────────┴───────────┘
NOTĂ: Datele efectuãrii rambursãrilor aferente tranşelor VI-VIII sunt estimative şi vor fi corelate cu datele efectuãrii tragerilor. ----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.