Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 80 din 6 iunie 2011  pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 80 din 6 iunie 2011 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 443 din 24 iunie 2011
    Parlamentul României adoptã prezenta lege.

    ART. I
    Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulaţie pe teritoriul României a cetãţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 646 din 21 iulie 2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 260/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. Titlul se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ
    privind libera circulaţie pe teritoriul României a cetãţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi a cetãţenilor Confederaţiei Elveţiene"
    2. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 1. - Prezenta ordonanţã de urgenţã stabileşte condiţiile de exercitare a dreptului la liberã circulaţie, de rezidenţã şi de rezidenţã permanentã pe teritoriul României, precum şi limitele exercitãrii acestor drepturi din motive de ordine publicã, securitate naţionalã sau sãnãtate publicã ale urmãtoarelor categorii de persoane:
    a) cetãţenii Uniunii Europene şi ai statelor membre ale Spaţiului Economic European şi membrii acestora de familie, care îi însoţesc sau li se alãturã;
    b) cetãţenii Confederaţiei Elveţiene şi membrii acestora de familie, care îi însoţesc sau li se alãturã."
    3. La articolul 2 alineatul (1), punctele 1 şi 2 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "1. cetãţean al Uniunii Europene - orice persoanã care are cetãţenia unuia dintre statele membre ale Uniunii Europene, altul decât România;
    2. stat membru - stat membru al Uniunii Europene, altul decât România;".
    4. La articolul 2 alineatul (1), dupã punctul 7 se introduc douã noi puncte, punctele 8 şi 9, cu urmãtorul cuprins:
    "8. asigurare de sãnãtate - asigurare de sãnãtate în sistemul asigurãrilor sociale de sãnãtate din România, în condiţiile legii, alte asigurãri de sãnãtate încheiate pe teritoriul statelor membre care produc efecte pe teritoriul României sau al statelor cu care România a încheiat documente internaţionale în domeniul sãnãtãţii, în condiţiile prevãzute de respectivele documente internaţionale, sau orice altã asigurare de sãnãtate care acoperã, pe teritoriul României, cel puţin riscurile acoperite de asigurãrile de sãnãtate în sistemul asigurãrilor sociale de sãnãtate din România;
    9. statut de lucrãtor - situaţia cetãţenilor Uniunii Europene care desfãşoarã pe teritoriul României activitãţi dependente sau activitãţi independente, în condiţiile legii."
    5. La articolul 3, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 3. - (1) Cetãţenii Uniunii Europene şi membrii acestora de familie care îşi exercitã dreptul de rezidenţã pe teritoriul României beneficiazã de egalitate de tratament cu cetãţenii români în domeniul de aplicare a tratatelor Uniunii Europene, sub rezerva prevederilor acestor tratate şi a dispoziţiilor adoptate în aplicarea lor."
    6. La articolul 5, alineatele (3) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "(3) Viza de intrare pentru persoanele prevãzute la alin. (2) se acordã, la cerere, de misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României, cu aprobarea prealabilã a Centrului Naţional de Vize din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, în termen de 48 de ore şi fãrã plata taxelor consulare. Documentele necesare pentru eliberarea vizei de intrare se stabilesc prin norme metodologice, aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
    (4) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), membrul de familie care nu este cetãţean al Uniunii Europene este scutit de la obligativitatea obţinerii unei vize de intrare, dacã îndeplineşte, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
    a) însoţeşte un cetãţean al Uniunii Europene sau se alãturã unui cetãţean al Uniunii Europene care îşi exercitã dreptul de rezidenţã pe teritoriul României;
    b) deţine un document valabil, care atestã rezidenţa pe teritoriul unui alt stat membru în calitate de membru de familie al cetãţeanului Uniunii Europene pe care îl însoţeşte sau cãruia i se alãturã pe teritoriul României."
    7. La articolul 5, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
    "(5) Organele poliţiei de frontierã nu aplicã ştampila de intrare sau de ieşire în paşaportul persoanelor din categoria prevãzutã la alin. (4)."
    8. La articolul 6, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. a), înainte de comunicarea refuzului intrãrii pe teritoriul României, persoanei i se acordã o perioadã de timp, pe care o considerã necesarã, în care sã dovedeascã îndeplinirea condiţiilor de intrare sau faptul cã beneficiazã de dreptul la liberã circulaţie şi rezidenţã pe teritoriul României. Organele poliţiei de frontierã asigurã tot sprijinul necesar pentru clarificarea situaţiei persoanei în cauzã, inclusiv prin acordarea, fãrã platã, a vizei de intrare pentru membrii de familie care nu sunt cetãţeni ai Uniunii Europene, dar care însoţesc sau se alãturã unui cetãţean al Uniunii Europene, dupã analizarea situaţiei fiecãrei persoane."
    9. Articolul 9 se abrogã.
    10. La articolul 10 alineatul (1), partea introductivã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 10. - (1) Pe durata şederii în România, cetãţenii Uniunii Europene sau, dupã caz, membrii de familie ai acestora sunt obligaţi sã declare, la formaţiunea competentã teritorial a Oficiului Român pentru Imigrãri, în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului, urmãtoarele:".
    11. La articolul 10, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Furtul documentelor în baza cãrora se permite trecerea frontierei de stat a României, precum şi al celor eliberate de autoritãţile române, în baza prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, se declarã la organul de poliţie competent teritorial, în termen de 48 de ore de la constatarea evenimentului."
    12. La articolul 10, dupã alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (2^1)-(2^3), cu urmãtorul cuprins:
    "(2^1) Pierderea, deteriorarea sau distrugerea documentelor eliberate de autoritãţile române în baza prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã se declarã la formaţiunea competentã teritorial a Oficiului Român pentru Imigrãri, în termen de 48 de ore de la constatarea evenimentului.
    (2^2) Documentele eliberate de autoritãţile române în baza prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, care sunt declarate pierdute, deteriorate, distruse sau furate, sunt nule de drept.
    (2^3) Persoana care a gãsit un document eliberat de autoritãţile române în baza prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã este obligatã sã îl depunã ori sã îl trimitã, în termen de 24 de ore, la cea mai apropiatã unitate de poliţie sau la cea mai apropiatã formaţiune a Oficiului Român pentru Imigrãri."
    13. La articolul 12, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), cetãţenii Uniunii Europene care intrã pe teritoriul României şi sunt în cãutarea unui loc de muncã beneficiazã de drept de rezidenţã pentru o perioadã de pânã la 6 luni de la data intrãrii, fãrã îndeplinirea vreunei condiţii suplimentare."
    14. La articolul 13 alineatul (1), literele a) şi d) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "a) au statutul de lucrãtor;
    ................................................................
    d) sunt membri de familie ai unui cetãţean al Uniunii Europene care îndeplineşte una dintre condiţiile prevãzute la lit. a)-c) sau ai unui cetãţean român cu domiciliul ori reşedinţa în România."
    15. La articolul 13, alineatele (2)-(6) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Dreptul de rezidenţã are o duratã determinatã de perioada în care titularul îndeplineşte condiţiile de exercitare a acestuia, prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã.
    (3) Rezidentul care s-a aflat în situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. a) pentru o perioadã mai mare de un an şi ulterior a devenit şomer, în condiţiile legii, îşi pãstreazã dreptul de rezidenţã şi statutul de lucrãtor pe perioada în care este şomer.
    (4) Rezidentul care a avut un contract de muncã cu o duratã determinatã mai micã de un an sau care s-a aflat în situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. a) pentru o perioadã de cel mult 12 luni şi ulterior a devenit şomer, în condiţiile legii, îşi pãstreazã dreptul de rezidenţã şi statutul de lucrãtor pentru o perioadã de 6 luni de la data la care devine şomer.
    (5) Rezidentul care nu se mai aflã în situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. a), dar care nu a devenit şomer şi urmeazã un program de pregãtire profesionalã la o instituţie dintre cele prevãzute la alin. (1) lit. c), îşi pãstreazã dreptul de rezidenţã şi statutul de lucrãtor, dacã pregãtirea are legãturã cu domeniul în care şi-a desfãşurat anterior activitatea.
    (6) Pe perioada în care rezidentul aflat în situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. a) se aflã în incapacitate temporarã de muncã datoratã unei boli sau unui accident, acesta îşi menţine dreptul de rezidenţã şi statutul de lucrãtor."
    16. La articolul 13, alineatul (7) se abrogã.
    17. La articolul 15, partea introductivã şi litera a) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 15. - În vederea luãrii în evidenţã şi eliberãrii certificatului de înregistrare, cetãţenii Uniunii Europene aflaţi în situaţiile prevãzute la art. 13 alin. (1) lit. a)-c) vor depune la sediul formaţiunii teritoriale competente a Oficiului Român pentru Imigrãri, în termen de 3 luni de la data intrãrii pe teritoriul României, o cerere însoţitã de documentul naţional de identitate sau paşaportul, valabile, precum şi de urmãtoarele documente, dupã caz:
    a) contractul de muncã sau o adeverinţã eliberatã de angajator, vizate în condiţiile legii, ori documente care sã ateste desfãşurarea de activitãţi independente, eliberate conform legii, în cazul în care solicitã înregistrarea pentru scopul prevãzut la art. 13 alin. (1) lit. a);".
    18. La articolul 16, alineatele (1) şi (2) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 16. - (1) În vederea luãrii în evidenţã şi eliberãrii certificatului de înregistrare, cetãţenii Uniunii Europene prevãzuţi la art. 13 alin. (1) lit. d) trebuie sã depunã, la sediul formaţiunii teritoriale competente a Oficiului Român pentru Imigrãri, în termen de 3 luni de la data intrãrii pe teritoriul României, o cerere însoţitã de documentul naţional de identitate sau paşaportul, valabile, precum şi de urmãtoarele documente:
    a) actul de stare civilã care atestã cãsãtoria sau, dupã caz, documentele care atestã legãtura de rudenie cu rezidentul, în condiţiile art. 10 alin. (3), ori cu cetãţeanul român, în condiţiile legii, şi atunci când este cazul;
    b) cartea de identitate valabilã a cetãţeanului român al cãrui membru de familie este.
    (2) Cetãţeanul Uniunii Europene aflat în una dintre situaţiile prevãzute la art. 13 alin. (1) lit. b) şi c), cãruia i se alãturã membrii de familie prevãzuţi la art. 13 alin. (1) lit. d), este obligat sã facã dovada cã deţine mijloace de întreţinere pentru aceştia, de regulã cel puţin la nivelul venitului minim garantat în România, şi asigurare de sãnãtate."
    19. La articolul 16, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(2^1) Cetãţeanul Uniunii Europene, membru de familie al unui cetãţean român, este obligat sã facã dovada asigurãrii de sãnãtate."
    20. La articolul 17, dupã alineatul (3) se introduc douã noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu urmãtorul cuprins:
    "(4) Valabilitatea certificatului de înregistrare prevãzut la alin. (1) este de 5 ani de la data emiterii. La solicitarea cetãţeanului Uniunii Europene, certificatul de înregistrare poate fi emis pentru o perioadã mai micã de 5 ani, dar nu mai puţin de un an.
    (5) În situaţia continuãrii rezidenţei pe teritoriul României, înainte de expirarea valabilitãţii certificatului de înregistrare, titularul este obligat sã se prezinte la formaţiunea competentã teritorial a Oficiului Român pentru Imigrãri, în vederea eliberãrii unui nou certificat de înregistrare."
    21. Articolul 18 se abrogã.
    22. La articolul 19, partea introductivã a alineatului (1) şi alineatul (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 19. - (1) În vederea luãrii în evidenţã şi eliberãrii cãrţii de rezidenţã, membrii de familie prevãzuţi la art. 13 alin. (1^1) trebuie sã depunã la sediul formaţiunii teritoriale competente a Oficiului Român pentru Imigrãri, în termen de 3 luni de la data intrãrii pe teritoriul României, o cerere însoţitã de urmãtoarele documente:
    ................................................................
    (3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplicã în mod corespunzãtor persoanelor aflate în întreţinere şi partenerului, care nu sunt cetãţeni ai Uniunii Europene, situaţie în care vor prezenta documente eliberate de autoritatea competentã din statul membru de origine sau de provenienţã, care sã ateste aceste calitãţi, precum şi documentele prevãzute la alin. (1) lit. a)."
    23. La articolul 19 alineatul (1), litera c) se abrogã.
    24. La articolul 19, dupã alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (6^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(6^1) În cazul solicitãrilor ulterioare, dacã sunt îndeplinite prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã, cartea de rezidenţã se elibereazã în cel mult 30 de zile de la data depunerii cererii."
    25. La articolul 20, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
    "(3) Cu cel puţin 30 de zile înaintea expirãrii perioadei de valabilitate, titularul cãrţii de rezidenţã este obligat sã se prezinte la formaţiunea competentã teritorial a Oficiului Român pentru Imigrãri, în vederea eliberãrii unei noi cãrţi de rezidenţã, în condiţiile legii."
    26. La articolul 21 alineatul (1) litera b), partea introductivã şi punctul (iii) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "b) dacã se desface sau se anuleazã cãsãtoria în oricare dintre urmãtoarele condiţii:
    .................................................................
    (iii) desfacerea cãsãtoriei se datoreazã unor circumstanţe deosebit de dificile, precum faptul cã soţul/soţia care nu are cetãţenia Uniunii Europene a fost victima violenţei domestice în timpul cãsãtoriei;".
    27. La articolul 21 alineatul (1), litera c) se abrogã.
    28. La articolul 21, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(1^1) Partenerul care nu are cetãţenia Uniunii Europene îşi pãstreazã dreptul de rezidenţã pânã la dobândirea dreptului de rezidenţã permanentã în cazul în care parteneriatul înregistrat se desface sau se anuleazã, cu aplicarea în mod corespunzãtor a condiţiilor prevãzute la alin. (1) lit. b)."
    29. La articolul 21, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1) şi (1^1), dobândirea ulterioarã a dreptului de rezidenţã permanentã este condiţionatã de continuarea şederii pe teritoriul României a persoanelor prevãzute la art. 13 alin. (1^1) în oricare dintre situaţiile prevãzute la art. 13 alin. (1) lit. a) şi b) sau în calitate de membru de familie al unei persoane care îndeplineşte una dintre aceste condiţii, dacã familia este deja constituitã pe teritoriul României."
    30. La articolul 21, alineatul (3) se abrogã.
    31. Dupã articolul 21 se introduce un nou articol, articolul 21^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 21^1. - (1) În situaţia în care cetãţeanul Uniunii Europene pãrãseşte România sau a decedat, dreptul de rezidenţã al copiilor acestuia şi al pãrintelui în îngrijirea cãruia copiii se aflã, indiferent de cetãţenie, rãmâne valabil pânã la terminarea studiilor, cu respectarea urmãtoarelor condiţii cumulative:
    a) copiii locuiesc în România;
    b) copiii sunt înscrişi la o instituţie de învãţãmânt din România.
    (2) Persoanele care se încadreazã în situaţiile prevãzute la alin. (1) şi la art. 21 îşi pãstreazã dreptul de rezidenţã, exclusiv cu titlu personal."
    32. La articolul 22, dupã alineatul (2) se introduc douã noi alineate, alineatele (2^1) şi (2^2), cu urmãtorul cuprins:
    "(2^1) În înţelesul alin. (1) şi (2), rezidenţa continuã presupune exercitarea dreptului de rezidenţã, în condiţiile legii, în ultimii 5 ani anteriori soluţionãrii cererii de rezidenţã permanentã. Dovada continuitãţii rezidenţei cade în sarcina solicitantului şi poate fi fãcutã prin orice mijloc de probã.
    (2^2) În înţelesul alin. (1), rezidenţa legalã presupune exercitarea dreptului de rezidenţã pe teritoriul României, în condiţiile legii, fãrã a fi întreruptã de o mãsurã de limitare sau restrângere a dreptului de rezidenţã, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţã, ori de o mãsurã de îndepãrtare de pe teritoriul României, potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 194/2002, republicatã, cu completãrile ulterioare."
    33. La articolul 22 alineatul (3), dupã litera c) se introduce o nouã literã, litera d), cu urmãtorul cuprins:
    "d) perioada în care a fost executatã o pedeapsã privativã de libertate pe teritoriul României, mai micã de 6 luni."
    34. La articolul 23 alineatul (1), literele a)-c) şi alineatul (5) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "a) au statutul de lucrãtor dacã, în momentul încetãrii activitãţii, au împlinit vârsta prevãzutã de legislaţia naţionalã în vederea pensionãrii pentru limitã de vârstã sau, în cazul în care contractul de muncã înceteazã cu drept de pensionare anticipatã în condiţiile legii, dacã au fost angajaţi în România cel puţin în ultimele 12 luni şi au avut o şedere continuã mai mare de 3 ani pe teritoriul României. Pentru rezidenţii care desfãşoarã profesii liberale, condiţia referitoare la vârsta de pensionare se considerã îndeplinitã în momentul împlinirii vârstei de 60 de ani, dacã legea nu prevede altfel;
    b) au statutul de lucrãtor şi o şedere continuã pe teritoriul României pentru o perioadã mai mare de 2 ani şi înceteazã munca din cauza pierderii totale sau a cel puţin jumãtate din capacitatea de muncã. Dacã aceastã incapacitate este rezultatul unui accident de muncã sau al unei boli profesionale, condiţia referitoare la durata şederii nu se aplicã;
    c) dupã o perioadã de 3 ani de rezidenţã, în situaţia prevãzutã la art. 13 alin. (1) lit. a), îşi desfãşoarã activitatea într-un alt stat membru, menţinându-şi, în acelaşi timp, reşedinţa pe teritoriul României, unde se întorc, regulat, în fiecare zi sau cel puţin o datã pe sãptãmânã. La acordarea drepturilor prevãzute la lit. a) şi b), perioadele de angajare petrecute în statul membru în care persoana în cauzã lucreazã vor fi considerate ca fiind petrecute pe teritoriul României.
    ..................................................................
    (5) În cazul în care cetãţeanul Uniunii Europene care avea statutul de lucrãtor decedeazã în perioada de activitate, dar anterior dobândirii dreptului de rezidenţã permanentã, membrii de familie care au gospodãrit împreunã cu acesta pe teritoriul României pot dobândi dreptul de rezidenţã permanentã, dacã se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii:
    a) la data decesului cetãţeanul Uniunii Europene avea o rezidenţã continuã de cel puţin 2 ani pe teritoriul României;
    b) decesul a survenit în urma unui accident de muncã sau a unei boli profesionale."
    35. La articolul 23, dupã alineatul (5) se introduc trei noi alineate, alineatele (6)-(8), cu urmãtorul cuprins:
    "(6) Cetãţenilor Uniunii Europene sau membrilor de familie ai acestora care sunt de origine românã sau nãscuţi în România, precum şi celor a cãror rezidenţã este în interesul statului român li se poate acorda dreptul de rezidenţã permanentã, fãrã îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 22 alin. (1).
    (7) Minorul ai cãrui pãrinţi sunt titulari ai unui drept de rezidenţã permanentã poate beneficia de dreptul de rezidenţã permanentã fãrã îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 22 alin. (1) şi (2), la cererea ambilor pãrinţi, a pãrintelui supravieţuitor, a pãrintelui cãruia i-a fost încredinţat prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã sau, dupã caz, a reprezentantului legal. În cazul în care numai unul dintre pãrinţi este titular al unui drept de rezidenţã permanentã pe teritoriul României, este necesar consimţãmântul celuilalt pãrinte, dat în faţa reprezentantului Oficiului Român pentru Imigrãri, cu ocazia depunerii cererii sau, dupã caz, în formã autenticã.
    (8) Cetãţenilor Uniunii Europene care fac dovada cã au efectuat investiţii de minimum 1.000.000 de euro sau au creat peste 100 de locuri de muncã cu normã întreagã li se poate acorda dreptul de rezidenţã permanentã, fãrã îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 22 alin. (1)."
    36. La articolul 24, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Valabilitatea documentelor prevãzute la alin. (1) este de 10 ani de la data emiterii, cu excepţia celor care se elibereazã persoanelor cu vârsta de pânã la 14 ani, a cãror valabilitate este de 5 ani de la data emiterii."
    37. La articolul 24, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmãtorul cuprins:
    "(6) Cu cel puţin 30 de zile înaintea expirãrii perioadei de valabilitate, titularul cãrţii de rezidenţã permanentã este obligat sã se prezinte la formaţiunea competentã teritorial a Oficiului Român pentru Imigrãri, în vederea preschimbãrii documentului."
    38. Articolul 24^1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 24^1. - (1) Cetãţenii Uniunii Europene şi membrii de familie ai acestora beneficiazã de dreptul de rezidenţã prevãzut la art. 12 atât timp cât nu devin o sarcinã excesivã pentru sistemul naţional de asistenţã socialã.
    (2) Cetãţenii Uniunii Europene şi membrii de familie ai acestora beneficiazã de dreptul de rezidenţã prevãzut în secţiunea a 2-a atât timp cât îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 13 şi 21.
    (3) Atunci când existã date sau informaţii cu privire la nerespectarea cadrului legal care reglementeazã dreptul de rezidenţã, Oficiul Român pentru Imigrãri poate verifica îndeplinirea condiţiilor pentru exercitarea dreptului de rezidenţã de cãtre cetãţenii Uniunii Europene şi membrii de familie ai acestora. Asemenea verificãri nu se efectueazã în mod sistematic."
    39. Articolul 24^2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 24^2. - (1) Împotriva cetãţenilor Uniunii Europene şi membrilor de familie ai acestora care nu îndeplinesc condiţiile de exercitare a dreptului de rezidenţã potrivit art. 24 1 alin. (1) şi (2), Oficiul Român pentru Imigrãri poate emite o decizie de pãrãsire a teritoriului României.
    (2) Documentul care atestã rezidenţa pe teritoriul României se anuleazã la data luãrii deciziei şi se retrage cel mai târziu la data la care aceastã decizie este adusã la cunoştinţã persoanei în cauzã.
    (3) Comunicarea deciziei se face în condiţiile prevãzute de normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
    (4) Persoana împotriva cãreia a fost emisã decizia de pãrãsire a teritoriului are obligaţia de a pãrãsi România în termen de o lunã de la data comunicãrii deciziei.
    (5) Decizia de pãrãsire a teritoriului României poate fi contestatã în termen de 10 zile de la data comunicãrii la Curtea de apel în a cãrei razã de competenţã se aflã structura emitentã. Instanţa soluţioneazã cererea în termen de 30 de zile de la data primirii acesteia. Contestaţia suspendã executarea deciziei de pãrãsire a teritoriului României. Hotãrârea instanţei prin care se soluţioneazã contestaţia este definitivã şi irevocabilã.
    (6) Cetãţenilor Uniunii Europene şi membrilor de familie ai acestora care nu au pãrãsit teritoriul României în termenul prevãzut la alin. (4) le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 194/2002, republicatã, cu completãrile ulterioare, cu privire la îndepãrtarea sub escortã şi, atunci când se impune, luarea în custodie publicã şi tolerarea rãmânerii pe teritoriul României."
    40. Articolul 24^3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 24^3. - (1) Decizia de pãrãsire a teritoriului României nu poate fi emisã împotriva cetãţenilor Uniunii Europene şi a membrilor de familie ai acestora dacã:
    a) cetãţeanul Uniunii Europene are statutul de lucrãtor;
    b) cetãţeanul Uniunii Europene dovedeşte prin orice mijloc cã este în cãutarea unui loc de muncã şi cã are posibilitãţi reale de a fi angajat.
    (2) Decizia de pãrãsire a teritoriului României nu poate fi emisã ca o consecinţã automatã a unei solicitãri de asistenţã adresatã sistemului naţional de asistenţã socialã.
    (3) În cazul cetãţenilor Uniunii Europene şi al membrilor de familie ai acestora care nu mai deţin mijloace de întreţinere şi care beneficiazã de asistenţã socialã, o decizie de pãrãsire a teritoriului României poate fi emisã numai dacã, în urma unei anchete sociale, se constatã cã persoana în cauzã a devenit o povarã excesivã pentru sistemul naţional de asistenţã socialã.
    (4) Ancheta socialã se efectueazã de cãtre instituţia publicã specializatã a autoritãţii administraţiei publice locale competentã teritorial, fiind avute în vedere cel puţin urmãtoarele elemente:
    a) raportul dintre perioada de şedere pe teritoriul României şi perioada pentru care s-au acordat prestaţii sociale;
    b) posibilitatea ca, în perioada urmãtoare, persoana în cauzã sã nu mai aibã nevoie de prestaţii sociale;
    c) gradul de integrare în societate a persoanei în cauzã şi a familiei acesteia;
    d) existenţa unor circumstanţe personale, cum ar fi vârsta sau starea de sãnãtate, familiale sau de naturã economicã;
    e) cuantumul prestaţiilor sociale acordate şi ponderea acestora în totalul mijloacelor de întreţinere ale persoanei în cauzã."
    41. Dupã articolul 24^3 se introduce un nou articol, articolul 24^4 , cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 24^4. - (1) Oficiul Român pentru Imigrãri anuleazã, prin decizie motivatã, dreptul de rezidenţã în România, dacã ulterior înregistrãrii rezidenţei se constatã cã:
    a) la data înregistrãrii rezidenţei, calitatea de cetãţean al Uniunii Europene sau de membru de familie al unui cetãţean al Uniunii Europene a fost doveditã prin folosirea de informaţii false, documente false sau falsificate ori prin alte mijloace ilegale;
    b) dreptul de rezidenţã a fost înregistrat în baza unei cãsãtorii de convenienţã, constatate în condiţiile prevãzute de Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 194/2002, republicatã, cu completãrile ulterioare, sau în baza unui parteneriat, dacã acesta a fost încheiat ori este declarat cu scopul de a beneficia de drept de rezidenţã pe teritoriul României.
    (2) Documentul care atestã rezidenţa pe teritoriul României se anuleazã la data luãrii deciziei şi se retrage cel mai târziu la data la care aceastã decizie este adusã la cunoştinţã persoanei în cauzã.
    (3) Decizia de anulare se comunicã:
    a) de cãtre Oficiul Român pentru Imigrãri, dacã persoana în cauzã se aflã pe teritoriul României, prin decizia de returnare emisã potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 194/2002, republicatã, cu completãrile ulterioare;
    b) de cãtre Poliţia de Frontierã Românã, în momentul în care persoana în cauzã se prezintã la frontierã cu scopul de a intra în România, prin înmânarea deciziei de anulare emise de Oficiul Român pentru Imigrãri."
    42. La articolul 25, alineatele (1), (2), (4^1), (6) şi (7) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 25. - (1) Autoritãţile române competente pot restrânge exercitarea dreptului la liberã circulaţie şi rezidenţã pe teritoriul României de cãtre cetãţenii Uniunii Europene sau de cãtre membrii de familie ai acestora numai din raţiuni de ordine publicã, securitate naţionalã ori sãnãtate publicã. Aceste motive nu pot fi invocate în scopuri economice.
    (2) Împotriva cetãţenilor Uniunii Europene sau membrilor de familie ai acestora, indiferent de cetãţenie, care au drept de rezidenţã permanentã, se pot dispune, în condiţiile legii, mãsuri specifice de restrângere a dreptului la liberã circulaţie numai dacã reprezintã un pericol iminent pentru ordinea publicã sau securitatea naţionalã.
    .................................................................
    (4^1) Dispunerea oricãrei mãsuri de restrângere a dreptului de liberã circulaţie pe teritoriul României al cetãţenilor Uniunii Europene şi al membrilor familiilor lor trebuie luatã numai cu respectarea principiului proporţionalitãţii şi trebuie sã aibã la bazã exclusiv comportamentul persoanei în cauzã. Acest comportament trebuie sã reprezinte o ameninţare realã, actualã şi suficient de gravã pentru valorile fundamentale ale societãţii. O astfel de mãsurã nu poate fi bazatã exclusiv pe existenţa unei condamnãri penale anterioare. Nu pot fi acceptate motivãri care nu sunt direct legate de caz sau care sunt legate de consideraţii de prevenţie generalã.
    .................................................................
    (6) Decizia de restrângere a dreptului de liberã circulaţie se comunicã cetãţeanului Uniunii Europene sau membrului de familie al acestuia, în scris, de cãtre autoritatea care a dispus o astfel de mãsurã, în condiţiile legii. Decizia trebuie sã conţinã prezentarea precisã şi completã a tuturor motivelor de fapt şi de drept care au stat la baza dispunerii unei astfel de mãsuri, implicaţiile acesteia pentru persoana în cauzã, informaţii privind instanţa unde poate fi atacatã decizia, termenul de introducere a acţiunii şi termenul în care cetãţeanul Uniunii Europene sau membrul de familie al acestuia trebuie sã pãrãseascã teritoriul României.
    (7) Instanţa care judecã acţiunea introdusã împotriva unei decizii de restrângere a dreptului la liberã circulaţie analizeazã legalitatea deciziei, respectarea principiului proporţionalitãţii mãsurii dispuse şi a condiţiilor stabilite la alin. (1)-(6^1), precum şi faptele şi circumstanţele care justificã mãsura dispusã."
    43. La articolul 25, dupã alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (6^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(6^1) Termenul în care cetãţeanul Uniunii Europene sau membrul de familie al acestuia trebuie sã pãrãseascã teritoriul României este de o lunã de la data comunicãrii deciziei de restrângere a dreptului de liberã circulaţie, cu excepţia acelor cazuri în care autoritatea competentã emitentã a deciziei de restrângere a dreptului de liberã circulaţie constatã cã acesta trebuie sã pãrãseascã teritoriul României de îndatã ori într-un termen mai scurt, în scopul evitãrii unui risc iminent şi grav de încãlcare a ordinii publice, sãnãtãţii publice sau securitãţii naţionale. În cazul expulzãrii care însoţeşte pedeapsa închisorii, termenul se calculeazã de la data executãrii pedepsei."
    44. Dupã articolul 25 se introduce un nou articol, articolul 25^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 25^1.- (1) Deciziile de restrângere a dreptului de liberã circulaţie al cãror termen de pãrãsire a teritoriului României nu a fost respectat şi cele prin care se dispune pãrãsirea de îndatã a teritoriului României se pun în executare prin escortarea persoanei în cauzã pânã la frontierã sau pânã în ţara de origine de cãtre personalul specializat al Oficiului Român pentru Imigrãri.
    (2) Dacã escortarea prevãzutã la alin. (1) nu se poate efectua în 24 de ore, Oficiul Român pentru Imigrãri poate solicita luarea în custodie publicã a persoanei în cauzã, aplicându-se în mod corespunzãtor prevederile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 194/2002, republicatã, cu completãrile ulterioare, cu privire la luarea în custodie publicã şi, dupã caz, la tolerarea rãmânerii pe teritoriul României."
    45. La articolul 27, alineatele (6) şi (9) se abrogã.
    46. La articolul 27, alineatul (10) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(10) Perioada pentru care un cetãţean al Uniunii Europene sau membrul de familie al unui cetãţean al Uniunii Europene poate fi declarat indezirabil este de la 1 la 10 ani, cu posibilitatea prelungirii termenului pentru o nouã perioadã cuprinsã între aceste limite, în cazul în care se constatã cã nu au încetat motivele care au determinat luarea acestei mãsuri. Prelungirea termenului se face în condiţiile prevãzute la alin. (2). Termenul începe sã curgã de la data expirãrii termenului prevãzut la art. 25 alin. (6^1)."
    47. La articolul 29, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(3) Exercitarea cãii de atac prevãzute la alin. (1) nu are efect suspensiv asupra mãsurii de luare în custodie publicã, dispusã în condiţiile art. 25^1 alin. (2)."
    48. La articolul 30, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(1^1) Mãsura prevãzutã la alin. (1) este pusã în executare de cãtre Oficiul Român pentru Imigrãri."
    49. La articolul 30, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Instanţa poate dispune interzicerea intrãrii pe teritoriul României persoanei împotriva cãreia s-a dispus mãsura expulzãrii, pe o perioadã cuprinsã între 1 şi 5 ani. Perioada de interdicţie curge de la data expirãrii termenului prevãzut la art. 25 alin. (6^1)."
    50. La articolul 30, alineatul (3) se abrogã.
    51. La articolul 31^1, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
    "(3) Procedura prevãzutã la alin. (1) şi (2) nu se aplicã în situaţia în care, deşi i s-a adus la cunoştinţã posibilitatea parcurgerii acestei proceduri, persoana în cauzã îşi manifestã, în scris, intenţia de a pãrãsi în cel mai scurt timp teritoriul României."
    52. La articolul 32, alineatele (3) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "(3) Afecţiunile care justificã mãsura nepermiterii intrãrii sau a îndepãrtãrii de pe teritoriul României pe motiv de periclitare a sãnãtãţii publice sunt cele care au potenţial epidemiologic, astfel cum sunt prevãzute de documentele relevante ale Organizaţiei Mondiale a Sãnãtãţii, în mãsura în care acestea fac obiectul unor mãsuri de protecţie a sãnãtãţii publice prevãzute de legea românã, aplicabile cetãţenilor români.
    (4) Prin excepţie de la prevederile art. 25^1 alin. (1), mãsurile de îndepãrtare dispuse potrivit alin. (1) se pun în executare prin escortarea persoanei în cauzã pânã la frontierã de cãtre personalul Oficiului Român pentru Imigrãri. Structurile specializate ale Ministerului Sãnãtãţii competente teritorial pun la dispoziţie un mijloc de transport echipat corespunzãtor, precum şi personalul necesar, în astfel de situaţii."
    53. La articolul 32^1, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 32^1. - (1) Neîndeplinirea oricãreia dintre obligaţiile stabilite la art. 10 alin. (1), (2), (2^1) şi (2^3), art. 15, 16, art. 17 alin. (5), art. 19 alin. (1), art. 20 alin. (3) şi la art. 24 alin. (6) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 25 lei la 50 lei."
    54. La articolul 33, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 33. - (1) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţã cu privire la cetãţenii Uniunii Europene şi la membrii de familie ai acestora se aplicã şi cetãţenilor statelor membre ale Spaţiului Economic European şi ai Confederaţiei Elveţiene, respectiv membrilor de familie ai acestora."
    55. La articolul 33^2, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
    "(2) Cetãţenilor Uniunii Europene sau membrilor de familie ai acestora care fac dovada cã sunt lucrãtori frontalieri potrivit art. 1 lit. f) din Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socialã, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 166 din 30 aprilie 2004, li se atribuie cod numeric personal, fãrã eliberarea unui document care sã ateste rezidenţa pe teritoriul României."
    56. În tot cuprinsul Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 102/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 260/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sintagma "asigurare de sãnãtate recunoscutã în sistemul asigurãrilor sociale de sãnãtate din România" se înlocuieşte cu sintagma "asigurare de sãnãtate".
    ART. II
    (1) Certificatele de înregistrare şi cãrţile de rezidenţã permanentã emise cetãţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European, în temeiul Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 102/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 260/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, au valabilitatea de 5 şi, respectiv, 10 ani de la data emiterii.
    (2) Înainte de expirarea termenului de valabilitate prevãzut la alin. (1), titularii acestor documente au obligaţia sã se prezinte la formaţiunea competentã teritorial a Oficiului Român pentru Imigrãri în vederea preschimbãrii acestora, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 102/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 260/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (3) Oficiul Român pentru Imigrãri informeazã în scris titularii documentelor prevãzute la alin. (1) cu privire la stabilirea termenelor de valabilitate pentru documentele respective, cu cel puţin 3 luni înainte de împlinirea acestora.
    ART. III
    Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulaţie pe teritoriul României a cetãţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 646 din 21 iulie 2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 260/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

    Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

              p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                           IOAN OLTEAN

                      PREŞEDINTELE SENATULUI
                        MIRCEA-DAN GEOANĂ

    Bucureşti, 6 iunie 2011.
    Nr. 80.

                              ------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016