Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 73 din 4 mai 2000*) (*republicata*)  privind Fondul pentru mediu    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 73 din 4 mai 2000*) (*republicata*) privind Fondul pentru mediu

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 9 decembrie 2002


──────────
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 29 iunie 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din 7 iunie 2002, dându-se articolelor o noua numerotare.
<>Legea nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 207 din 11 mai 2000.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Se înfiinţeazã Fondul pentru mediu, instrument economico-financiar destinat sustinerii şi realizãrii cu prioritate a proiectelor cuprinse în Planul naţional de acţiune pentru protecţia mediului, în conformitate cu normele şi standardele de mediu în vigoare.
ART. 2
(1) Fondul pentru mediu se constituie, se gestioneazã şi se utilizeazã în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale <>Legii nr. 72/1996 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare.
(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului pentru mediu se aproba de cãtre Guvern, la propunerea autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.

CAP. 2
Administrarea Fondului pentru mediu

ART. 3
(1) Unitatea care rãspunde de gestionarea Fondului pentru mediu este Administraţia Fondului pentru Mediu, denumita în cele ce urmeazã Administraţia Fondului, instituţie de utilitate publica cu personalitate juridicã, sub autoritatea Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului, având sediul în municipiul Bucureşti.
(2) Administraţia Fondului are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) urmãreşte respectarea prevederilor legale privind alimentarea şi gestionarea Fondului pentru mediu;
b) întocmeşte planul anual de lucru şi bugetul de venituri şi cheltuieli;
c) selecteaza proiectele prioritare din cadrul proiectelor înaintate;
d) supravegheazã implementarea proiectelor aprobate;
e) pune în aplicare deciziile pe care le adopta Comitetul de avizare.
(3) Structura organizatoricã şi Regulamentul de organizare şi funcţionare ale Administraţiei Fondului se aproba prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.**)
(4) Administraţia Fondului are personal propriu care asigura funcţiile de conducere, de execuţie şi de control, potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a Administraţiei Fondului.
(5) În îndeplinirea funcţiilor stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare Administraţia Fondului are urmãtoarele structuri de decizie:
a) Comitetul de avizare;
b) Comitetul director.


**) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.174/2001 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare şi a structurii organizatorice ale Administraţiei Fondului pentru Mediu, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 789 din 12 decembrie 2001.

ART. 4
(1) Comitetul de avizare are urmãtoarea componenta:
a) câte un reprezentant, la nivel de director general sau director, împuternicit prin ordin al ministrului de resort, din cadrul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului, Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, Ministerului Industriei şi Resurselor, Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei, Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, Ministerului Administraţiei Publice şi preşedinţii în exerciţiu ai consiliilor de dezvoltare regionala;
b) directorul general al Administraţiei Fondului.
(2) Comitetul de avizare este condus de un preşedinte, ajutat de 2 vicepreşedinţi. Preşedintele Comitetului de avizare este reprezentantul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului. Vicepreşedinţii sunt reprezentanţii nominalizaţi de Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei. Preşedintele Comitetului de avizare convoacã membrii acestuia şi conduce şedinţa de avizare.
(3) Membrii Comitetului de avizare nu primesc indemnizaţii pentru activitatea desfasurata.
(4) Comitetul de avizare analizeazã şi adopta prin vot:
a) criteriile şi metodologiile de selectare a proiectelor;
b) planul anual, inclusiv categoriile de proiecte propuse pentru finanţare în anul respectiv;
c) proiectele prioritare ce urmeazã sa fie finanţate din Fondul pentru mediu, dintre cele propuse de Comitetul director;
d) modalitãţile de sustinere a proiectelor şi, dupã caz, dobanda cu care se acorda creditele rambursabile.
ART. 5
(1) Comitetul director este constituit din preşedinte, care este directorul general al Administraţiei Fondului, şi directorii direcţiilor de specialitate ai acesteia.
(2) Directorul general al Administraţiei Fondului este numit şi revocat, în condiţiile legii, de cãtre ministrul apelor şi protecţiei mediului şi este asimilat cu funcţia de director general din minister. Directorul general asigura conducerea curenta a Administraţiei Fondului şi o reprezintã în relaţiile cu terţii.
(3) Comitetul director are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã manualul de operare, inclusiv criteriile şi metodologiile de selectare a proiectelor, pe care le înainteazã spre adoptare Comitetului de avizare;
b) fundamenteazã şi elaboreazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului pentru mediu;
c) elaboreazã planul anual incluzând categoriile de proiecte pentru finanţare în anul respectiv, pe care îl înainteazã spre adoptare Comitetului de avizare;
d) evalueaza şi prezintã prioritãţile şi proiectele pentru care se solicita sustinere financiarã din Fondul pentru mediu, pe care le înainteazã spre adoptare Comitetului de avizare;
e) propune modalitãţile de sustinere a proiectelor şi, dupã caz, dobanda cu care se acorda creditele rambursabile;
f) întocmeşte bilanţul contabil pe care îl înainteazã autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului;
g) asigura respectarea prevederilor legale privind alimentarea, gestionarea Fondului pentru mediu şi supravegheazã implementarea proiectelor adoptate;
h) întocmeşte raportul anual privind utilizarea Fondului pentru mediu, pe care îl face public.
ART. 6
(1) În primul an de activitate, pana la constituirea surselor proprii de finanţare, cheltuielile curente şi de capital ale Administraţiei Fondului se asigura prin bugetul autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.
(2) Începând cu al doilea an de funcţionare cheltuielile curente şi de capital ale Administraţiei Fondului se asigura din Fondul pentru mediu, în limita a 3% din veniturile acestuia.
ART. 7
(1) Operaţiunile financiare ale Fondului pentru mediu, care privesc constituirea, gestionarea şi utilizarea resurselor financiare, se deruleazã prin unitãţile trezoreriei statului.
(2) Fondurile financiare provenite din surse externe se gestioneazã pe baza contractelor încheiate şi în conformitate cu prevederile prezentei legi.

CAP. 3
Veniturile Fondului pentru mediu

ART. 8
(1) Veniturile Fondului pentru mediu se constituie din:
a) o cota de 3% din veniturile încasate de agenţii economici colectori sau valorificatori de deşeuri feroase şi neferoase;
b) sumele încasate pentru emisiile de poluanti în atmosfera ce afecteazã factorii de mediu, prevãzute în anexa nr. 1;
c) veniturile încasate din utilizarea de noi terenuri pentru depozitarea deşeurilor reciclabile, prevãzute în anexa nr. 2;
d) o cota de 3% din valoarea ambalajelor comercializate de producãtori şi importatori, cu excepţia celor utilizate pentru medicamente;
e) o cota de 2% din valoarea substanţelor chimice periculoase comercializate de producãtori şi importatori, prevãzute în anexa nr. 3, mai puţin cele utilizate la producerea medicamentelor;
f) o cota de 0,5% din valoarea substanţelor chimice periculoase comercializate de producãtori şi importatori, utilizate în agricultura, prevãzute în anexa nr. 4;
g) o cota de 3% din preţul de adjudecare a masei lemnoase cumpãrate de la Regia Nationala a Pãdurilor şi de la alţi proprietari de pãduri, persoane juridice sau persoane fizice;
h) o cota de 1,5% din valoarea încasatã prin comercializarea produselor finite din tutun;
i) alocaţii de la bugetul de stat, vãrsãminte, donaţii, sponsorizãri, asistenta financiarã din partea persoanelor fizice sau juridice, romane ori strãine;
j) sumele încasate din restituirea creditelor acordate, dobânzi, alte operaţiuni financiare derulate din sursele financiare ale Fondului pentru mediu;
k) asistenta financiarã din partea unor organisme internaţionale;
l) sumele încasate de la manifestãri organizate în beneficiul Fondului pentru mediu;
m) cuantumul taxelor încasate prin birourile unice la emiterea acordului/autorizaţiei de mediu pentru activitãţile cu impact redus.
(2) În cazul utilizãrii de cãtre agenţii economici din industrie a deşeurilor şi materialelor reciclabile în proporţie de cel puţin 50%, sumele stabilite la alin. (1) lit. b) nu se plãtesc.
(3) În cazul colectãrii şi reciclarii deşeurilor, prevãzute la alin. (1) lit. d), de cãtre producãtori şi importatori, nu se va plati aceasta cota decât pe diferenţa dintre cantitãţile produse sau importate şi cantitãţile colectate şi reciclate.
(4) Lista cuprinzând substantele chimice periculoase comercializate de producãtori şi importatori, prevãzute la alin. (1) lit. e), se completeazã şi se reactualizeazã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii centrale pentru protecţia mediului.
(5) Cuantumul valoric al sumelor prevãzute la alin. (1) lit. b) şi c) se actualizeazã anual prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii centrale pentru protecţia mediului.
ART. 9
(1) Sumele prevãzute la art. 8 lit. a)-e)*) se plãtesc pana la data de 25 a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea, într-un cont de trezorerie al Fondului pentru mediu.
(2) Obligaţia calculãrii şi varsarii sumelor rezultate din aplicarea prevederilor art. 8 lit. a)-e)*) revine persoanelor fizice şi juridice care desfãşoarã respectivele activitãţi.



──────────────
*) Având în vedere faptul ca prin <>Legea nr. 293/2002 au fost introduse noi cote procentuale pentru constituirea veniturilor Fondului pentru mediu prin art. 8 alin. (1) lit. a)-h) (fost art. 9), trimiterile de la art. 9 alin. (1) şi (2) ar trebui sa cuprindã toate textele care prevãd cote procentuale, respectiv lit. a)-h), şi nu numai lit. a)-e).

CAP. 4
Destinaţia Fondului pentru mediu

ART. 10
(1) Fondul pentru mediu se utilizeazã pentru susţinerea proiectelor şi realizarea unui numãr limitat de categorii de obiective de interes public major, cu prioritate a proiectelor din Planul naţional de acţiune pentru protecţia mediului.
(2) Categoriile specifice de proiecte eligibile pentru finanţare se stabilesc prin planul anual adoptat de Comitetul de avizare, având ca scop transpunerea în practica a prioritatilor investitionale ce decurg din preluarea acquisului comunitar, şi vizeazã:
a) controlul şi reducerea poluarii aerului, apei şi solului, inclusiv prin utilizarea unor tehnologii curate;
b) protecţia resurselor naturale;
c) gestionarea sau reciclarea deşeurilor;
d) tratarea şi/sau eliminarea deşeurilor periculoase;
e) protecţia şi conservarea biodiversitatii;
f) educaţia şi constientizarea privind protecţia mediului.
(3) Din Fondul pentru mediu sunt susţinute proiectele prioritare din categoriile menţionate la alin. (2), prin una sau mai multe dintre urmãtoarele modalitãţi propuse de Comitetul director şi adoptate de Comitetul de avizare:
a) finanţarea proiectelor prin credite rambursabile sau nerambursabile;
b) cofinantarea unor proiecte finanţate din surse externe prin credite rambursabile sau granturi;
c) subvenţionarea totalã sau parţialã a unor dobânzi ale creditelor acordate de bãnci;
d) garantarea unor credite interne pentru finanţarea proiectelor, în limita a maximum 60% din valoarea acestora.
(4) Sumele rãmase neutilizate la sfârşitul anului se reporteazã în anul urmãtor, fiind utilizate cu aceeaşi destinaţie, cu excepţia sumelor alocate de la bugetul de stat.
ART. 11
(1) Administraţia Fondului nu sprijinã proiecte ale unor beneficiari care nu şi-au achitat obligaţiile financiare cãtre stat şi/sau cãtre Fondul pentru mediu ori proiecte ale celor care sponsorizeaza activitãţi cu efect negativ asupra mediului.
(2) Resursele Fondului nu pot fi utilizate pentru operaţiuni financiare speculative de orice fel.

CAP. 5
Sancţiuni

ART. 12
(1) Încãlcarea prevederilor prezentei legi atrage rãspunderea civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
(2) Neplata sumelor prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a)-e)*) constituie contravenţie şi se sancţioneazã astfel:
a) cu amenda de la 10 la 20 milioane lei pentru persoane fizice;
b) cu amenda de la 100 la 500 milioane lei pentru persoane juridice.


*) A se vedea nota de subsol corespunzãtoare asteriscului de la art. 9.
ART. 13
Sãvârşirea în mod repetat a faptei prevãzute la art. 12 alin. (2) constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda.

CAP. 6
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 14
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 12 alin. (2) se fac de cãtre personalul împuternicit, la nivel teritorial, al Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului şi, dupã caz, al Ministerului Finanţelor Publice şi al administraţiei publice locale.
(2) Contravenţiilor prevãzute în prezenta lege le sunt aplicabile dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25-27*).


──────────────
*) <>Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor a fost abrogatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 . La <>art. 48 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 se prevede ca ori de câte ori într-o lege specialã sau în alt act normativ anterior se face o trimitere la <>Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, aceasta se va socoti facuta la dispoziţiile corespunzãtoare ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 .

ART. 15
Proiectul de hotãrâre a Guvernului privind administrarea Fondului pentru mediu va fi elaborat de autoritatea centrala pentru protecţia mediului, cu consultarea celorlalte ministere interesate, în termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.







ANEXA 1
SUMELE
încasate pentru emisiile de poluanti în atmosfera ce
afecteazã factorii de mediu
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Emisii de poluanti în atmosfera Sume de încasat
crt.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Gaze cu efect de sera (dioxid de carbon,
oxid de carbon, metan, 100 lei/tona
protoxid de azot) de CO(2) echivalent
2. Pulberi de suspensie şi sedimentabile 100 lei/kg
3. Oxizi de azot 200 lei/kg
4. Oxizi de sulf 200 lei/kg
5. Poluanti organici persistenti (PAH, PCB, dioxina) 100.000 lei/kg
6. Metale grele:
- plumb 60.000 lei/kg
- cadmiu 80.000 lei/kg
- mercur 100.000 lei/kg
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────





ANEXA 2
VENITURI
încasate din utilizarea de noi terenuri pentru depozitarea urmãtoarelor
categorii de deşeuri reciclabile
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Categorii de deşeuri reciclabile Venituri de încasat
crt.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Provenite de la extractia şi prelucrarea ţiţeiului 5.000 lei/mp/an
2. Provenite din prelucrarea primara a lemnului 1.000 lei/mp/an
3. Provenite de la producerea alcoolului 500 lei/mp/an
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



ANEXA 3
LISTA
cuprinzând substantele chimice periculoase comercializate de producãtori
şi importatori, mai puţin cele utilizate la producerea medicamentelor

1. 1,1-dicloretilena (clorura de viniliden)
2. 1,2-dicloretan
3. 1,2-dicloretilena
4. 1,2,3-trimetilbenzen
5. 1,2,4-triclorbenzen
6. 2-etilhexil-diftalat
7. Acetaldehida
8. Acetamida
9. Acetat de vinil
10. Acetoncianhidrina
11. Acetona
12. Acetonitril
13. Acid acetic
14. Acid antranilic
15. Acid cianhidric
16. Acid picric
17. Acid propionic
18. Acrilamida
19. Acrilat de etil
20. Acrilonitril
21. Aldehida benzoica
22. Aldehida propionica
23. Aldrin
24. Anilina
25. Anisidina
26. Antimoniu
27. Antracen
28. Arsen şi compuşi
29. Auramina
30. Benzantracen
31. Benz-a-piren
32. Benz-b-fluorantren
33. Benzen
34. Benz-g, h, i-perilen
35. Benzidina
36. Benz-k-fluorantren
37. Benzpiren
38. Bioxid de sulf
39. Brom
40. Bromura de etil
41. Butil mercaptan
42. Butilamina
43. Cadmiu şi compuşi
44. Celosolv şi derivati
45. Cianogen
46. Cianuri de potasiu
47. Ciclofosfamida
48. Ciclohexanona
49. Ciclohexilamina
50. Clor
51. Cloralcani C10-C13
52. Clorfenvinfos
53. Cloroform
54. Clorura de alil
55. Clorura de benzil
56. Clorura de cianuril
57. Clorura de etil
58. Clorura de metil
59. Clorura de metilen
60. Clorura de vinil
61. Compuşi tributilstanici
62. Crom şi compuşi
63. Cumen (izopropilbenzen)
64. Diclor/difenil/tricloretan (DDT)
65. Dibenzantracen
66. Diclorhidrina
67. Diclormetan
68. Diclorpropan
69. Diclorvos
70. Dieldrin
71. Dietanolamina
72. Difenileteri bromurati
73. Dimetilanilina
74. Dimetilformamida
75. Dimetilftalat
76. Dinitrat de etilenglicol
77. Dinitrobenzen
78. Dioxan
79. Disulfoton
80. Diuron
81. Endrin
82. Epiclorhidrina
83. Etanolamina
84. Etilamina
85. Etilbenzen
86. Etilenclorhidrina
87. Etilenglicol
88. Etilendiamina
89. Etilmercaptan
90. Fenilbetanaftilamina
91. Fenilendiamina
92. Fluor şi compuşi
93. Fluorantren
94. Formaldehida
95. Fosgen
96. Fractii alcooli dioxanici
97. Furfurol
98. Glicidol
99. Hexaclorbenzen
100. Hexaclorbutadiena
101. Hexacloretan
102. Hexametilentetramina
103. Hidrazina
104. Hidrochinona
105. Hidrogen sulfurat
106. Indeno-1, 2, 3-cd-piren
107. Iodura de metil
108. Isodrin
109. Izopropil glicidileter
110. Maneb
111. Mercur şi compuşi
112. Metilcelosolv
113. Metilcloroform
114. Metilizocianat
115. Metilmercaptan
116. Metiletilcetona
117. Monoclorbenzen
118. Monoclorhidrina
119. Monoetanolamina
120. Morfolina
121. Naftalina
122. Negru de fum
123. Nichel carbonil
124. Nichel şi compuşi
125. Nitrobenzen
126. Nitrotoluen
127. Nonil-fenoli
128. o- şi p-diclorbenzen
129. o-Tolidina
130. o-Toluidina
131. o-Clorfenol
132. Octil-fenoli
133. Oxid de etilenã
134. Oxid de propilenã
135. p-Aminoazobenzen
136. p-tertiar butiltoluen
137. Paration-metil
138. Pentaclorbenzen
139. Pentacloretan
140. Pentaclorfenol
141. Percloretilena (tetracloretilena)
142. Perclormetil mercaptan
143. Pirocatechina
144. Plumb şi compuşi
145. Rezorcina
146. Sarin
147. Stiren
148. Sulfura de carbon
149. Tetracloretan
150. Tetraclorura de carbon
151. Toluen
152. Toluilen diizocianat
153. Triclorbenzeni
154. Tricloretan
155. Tricloretilen
156. Triclorpropan
157. Triclorura de benzil
158. Trinitrotoluen
159. Vinil toluen
160. Xilen
161. Xilenol
162. Zineb

ANEXA 4

LISTA
cuprinzând substantele chimice periculoase comercializate
de producãtori şi importatori, utilizate în agricultura

1. Alaclor
2. Atrazin
3. Carbaril
4. Clorpirifos
5. Cupru şi compuşi
6. Endosulfan
7. Isoproturon
8. Lindan
9. Malathion
10. Simazin
11. Trifluralin
12. Zinc şi compuşi



──────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016