Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 29 iunie 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din 7 iunie 2002, dându-se articolelor o noua numerotare.
<>Legea nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 207 din 11 mai 2000.
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Se înfiinţeazã Fondul pentru mediu, instrument economico-financiar destinat sustinerii şi realizãrii cu prioritate a proiectelor cuprinse în Planul naţional de acţiune pentru protecţia mediului, în conformitate cu normele şi standardele de mediu în vigoare.
ART. 2
(1) Fondul pentru mediu se constituie, se gestioneazã şi se utilizeazã în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale <>Legii nr. 72/1996 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare.
(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului pentru mediu se aproba de cãtre Guvern, la propunerea autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.
CAP. 2
Administrarea Fondului pentru mediu
ART. 3
(1) Unitatea care rãspunde de gestionarea Fondului pentru mediu este Administraţia Fondului pentru Mediu, denumita în cele ce urmeazã Administraţia Fondului, instituţie de utilitate publica cu personalitate juridicã, sub autoritatea Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului, având sediul în municipiul Bucureşti.
(2) Administraţia Fondului are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) urmãreşte respectarea prevederilor legale privind alimentarea şi gestionarea Fondului pentru mediu;
b) întocmeşte planul anual de lucru şi bugetul de venituri şi cheltuieli;
c) selecteaza proiectele prioritare din cadrul proiectelor înaintate;
d) supravegheazã implementarea proiectelor aprobate;
e) pune în aplicare deciziile pe care le adopta Comitetul de avizare.
(3) Structura organizatoricã şi Regulamentul de organizare şi funcţionare ale Administraţiei Fondului se aproba prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.**)
(4) Administraţia Fondului are personal propriu care asigura funcţiile de conducere, de execuţie şi de control, potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a Administraţiei Fondului.
(5) În îndeplinirea funcţiilor stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare Administraţia Fondului are urmãtoarele structuri de decizie:
a) Comitetul de avizare;
b) Comitetul director.
**) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.174/2001 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare şi a structurii organizatorice ale Administraţiei Fondului pentru Mediu, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 789 din 12 decembrie 2001. ART. 4 (1) Comitetul de avizare are urmãtoarea componenta: a) câte un reprezentant, la nivel de director general sau director, împuternicit prin ordin al ministrului de resort, din cadrul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului, Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, Ministerului Industriei şi Resurselor, Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei, Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, Ministerului Administraţiei Publice şi preşedinţii în exerciţiu ai consiliilor de dezvoltare regionala; b) directorul general al Administraţiei Fondului. (2) Comitetul de avizare este condus de un preşedinte, ajutat de 2 vicepreşedinţi. Preşedintele Comitetului de avizare este reprezentantul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului. Vicepreşedinţii sunt reprezentanţii nominalizaţi de Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei. Preşedintele Comitetului de avizare convoacã membrii acestuia şi conduce şedinţa de avizare. (3) Membrii Comitetului de avizare nu primesc indemnizaţii pentru activitatea desfasurata. (4) Comitetul de avizare analizeazã şi adopta prin vot: a) criteriile şi metodologiile de selectare a proiectelor; b) planul anual, inclusiv categoriile de proiecte propuse pentru finanţare în anul respectiv; c) proiectele prioritare ce urmeazã sa fie finanţate din Fondul pentru mediu, dintre cele propuse de Comitetul director; d) modalitãţile de sustinere a proiectelor şi, dupã caz, dobanda cu care se acorda creditele rambursabile. ART. 5 (1) Comitetul director este constituit din preşedinte, care este directorul general al Administraţiei Fondului, şi directorii direcţiilor de specialitate ai acesteia. (2) Directorul general al Administraţiei Fondului este numit şi revocat, în condiţiile legii, de cãtre ministrul apelor şi protecţiei mediului şi este asimilat cu funcţia de director general din minister. Directorul general asigura conducerea curenta a Administraţiei Fondului şi o reprezintã în relaţiile cu terţii. (3) Comitetul director are urmãtoarele atribuţii: a) elaboreazã manualul de operare, inclusiv criteriile şi metodologiile de selectare a proiectelor, pe care le înainteazã spre adoptare Comitetului de avizare; b) fundamenteazã şi elaboreazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului pentru mediu; c) elaboreazã planul anual incluzând categoriile de proiecte pentru finanţare în anul respectiv, pe care îl înainteazã spre adoptare Comitetului de avizare; d) evalueaza şi prezintã prioritãţile şi proiectele pentru care se solicita sustinere financiarã din Fondul pentru mediu, pe care le înainteazã spre adoptare Comitetului de avizare; e) propune modalitãţile de sustinere a proiectelor şi, dupã caz, dobanda cu care se acorda creditele rambursabile; f) întocmeşte bilanţul contabil pe care îl înainteazã autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului; g) asigura respectarea prevederilor legale privind alimentarea, gestionarea Fondului pentru mediu şi supravegheazã implementarea proiectelor adoptate; h) întocmeşte raportul anual privind utilizarea Fondului pentru mediu, pe care îl face public. ART. 6 (1) În primul an de activitate, pana la constituirea surselor proprii de finanţare, cheltuielile curente şi de capital ale Administraţiei Fondului se asigura prin bugetul autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului. (2) Începând cu al doilea an de funcţionare cheltuielile curente şi de capital ale Administraţiei Fondului se asigura din Fondul pentru mediu, în limita a 3% din veniturile acestuia. ART. 7 (1) Operaţiunile financiare ale Fondului pentru mediu, care privesc constituirea, gestionarea şi utilizarea resurselor financiare, se deruleazã prin unitãţile trezoreriei statului. (2) Fondurile financiare provenite din surse externe se gestioneazã pe baza contractelor încheiate şi în conformitate cu prevederile prezentei legi. CAP. 3 Veniturile Fondului pentru mediu ART. 8 (1) Veniturile Fondului pentru mediu se constituie din: a) o cota de 3% din veniturile încasate de agenţii economici colectori sau valorificatori de deşeuri feroase şi neferoase; b) sumele încasate pentru emisiile de poluanti în atmosfera ce afecteazã factorii de mediu, prevãzute în anexa nr. 1; c) veniturile încasate din utilizarea de noi terenuri pentru depozitarea deşeurilor reciclabile, prevãzute în anexa nr. 2; d) o cota de 3% din valoarea ambalajelor comercializate de producãtori şi importatori, cu excepţia celor utilizate pentru medicamente; e) o cota de 2% din valoarea substanţelor chimice periculoase comercializate de producãtori şi importatori, prevãzute în anexa nr. 3, mai puţin cele utilizate la producerea medicamentelor; f) o cota de 0,5% din valoarea substanţelor chimice periculoase comercializate de producãtori şi importatori, utilizate în agricultura, prevãzute în anexa nr. 4; g) o cota de 3% din preţul de adjudecare a masei lemnoase cumpãrate de la Regia Nationala a Pãdurilor şi de la alţi proprietari de pãduri, persoane juridice sau persoane fizice; h) o cota de 1,5% din valoarea încasatã prin comercializarea produselor finite din tutun; i) alocaţii de la bugetul de stat, vãrsãminte, donaţii, sponsorizãri, asistenta financiarã din partea persoanelor fizice sau juridice, romane ori strãine; j) sumele încasate din restituirea creditelor acordate, dobânzi, alte operaţiuni financiare derulate din sursele financiare ale Fondului pentru mediu; k) asistenta financiarã din partea unor organisme internaţionale; l) sumele încasate de la manifestãri organizate în beneficiul Fondului pentru mediu; m) cuantumul taxelor încasate prin birourile unice la emiterea acordului/autorizaţiei de mediu pentru activitãţile cu impact redus. (2) În cazul utilizãrii de cãtre agenţii economici din industrie a deşeurilor şi materialelor reciclabile în proporţie de cel puţin 50%, sumele stabilite la alin. (1) lit. b) nu se plãtesc. (3) În cazul colectãrii şi reciclarii deşeurilor, prevãzute la alin. (1) lit. d), de cãtre producãtori şi importatori, nu se va plati aceasta cota decât pe diferenţa dintre cantitãţile produse sau importate şi cantitãţile colectate şi reciclate. (4) Lista cuprinzând substantele chimice periculoase comercializate de producãtori şi importatori, prevãzute la alin. (1) lit. e), se completeazã şi se reactualizeazã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii centrale pentru protecţia mediului. (5) Cuantumul valoric al sumelor prevãzute la alin. (1) lit. b) şi c) se actualizeazã anual prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii centrale pentru protecţia mediului. ART. 9 (1) Sumele prevãzute la art. 8 lit. a)-e)*) se plãtesc pana la data de 25 a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea, într-un cont de trezorerie al Fondului pentru mediu. (2) Obligaţia calculãrii şi varsarii sumelor rezultate din aplicarea prevederilor art. 8 lit. a)-e)*) revine persoanelor fizice şi juridice care desfãşoarã respectivele activitãţi.
──────────────
*) Având în vedere faptul ca prin <>Legea nr. 293/2002 au fost introduse noi cote procentuale pentru constituirea veniturilor Fondului pentru mediu prin art. 8 alin. (1) lit. a)-h) (fost art. 9), trimiterile de la art. 9 alin. (1) şi (2) ar trebui sa cuprindã toate textele care prevãd cote procentuale, respectiv lit. a)-h), şi nu numai lit. a)-e).
CAP. 4
Destinaţia Fondului pentru mediu
ART. 10
(1) Fondul pentru mediu se utilizeazã pentru susţinerea proiectelor şi realizarea unui numãr limitat de categorii de obiective de interes public major, cu prioritate a proiectelor din Planul naţional de acţiune pentru protecţia mediului.
(2) Categoriile specifice de proiecte eligibile pentru finanţare se stabilesc prin planul anual adoptat de Comitetul de avizare, având ca scop transpunerea în practica a prioritatilor investitionale ce decurg din preluarea acquisului comunitar, şi vizeazã:
a) controlul şi reducerea poluarii aerului, apei şi solului, inclusiv prin utilizarea unor tehnologii curate;
b) protecţia resurselor naturale;
c) gestionarea sau reciclarea deşeurilor;
d) tratarea şi/sau eliminarea deşeurilor periculoase;
e) protecţia şi conservarea biodiversitatii;
f) educaţia şi constientizarea privind protecţia mediului.
(3) Din Fondul pentru mediu sunt susţinute proiectele prioritare din categoriile menţionate la alin. (2), prin una sau mai multe dintre urmãtoarele modalitãţi propuse de Comitetul director şi adoptate de Comitetul de avizare:
a) finanţarea proiectelor prin credite rambursabile sau nerambursabile;
b) cofinantarea unor proiecte finanţate din surse externe prin credite rambursabile sau granturi;
c) subvenţionarea totalã sau parţialã a unor dobânzi ale creditelor acordate de bãnci;
d) garantarea unor credite interne pentru finanţarea proiectelor, în limita a maximum 60% din valoarea acestora.
(4) Sumele rãmase neutilizate la sfârşitul anului se reporteazã în anul urmãtor, fiind utilizate cu aceeaşi destinaţie, cu excepţia sumelor alocate de la bugetul de stat.
ART. 11
(1) Administraţia Fondului nu sprijinã proiecte ale unor beneficiari care nu şi-au achitat obligaţiile financiare cãtre stat şi/sau cãtre Fondul pentru mediu ori proiecte ale celor care sponsorizeaza activitãţi cu efect negativ asupra mediului.
(2) Resursele Fondului nu pot fi utilizate pentru operaţiuni financiare speculative de orice fel.
CAP. 5
Sancţiuni
ART. 12
(1) Încãlcarea prevederilor prezentei legi atrage rãspunderea civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
(2) Neplata sumelor prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a)-e)*) constituie contravenţie şi se sancţioneazã astfel:
a) cu amenda de la 10 la 20 milioane lei pentru persoane fizice;
b) cu amenda de la 100 la 500 milioane lei pentru persoane juridice.
*) A se vedea nota de subsol corespunzãtoare asteriscului de la art. 9. ART. 13 Sãvârşirea în mod repetat a faptei prevãzute la art. 12 alin. (2) constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda. CAP. 6 Dispoziţii finale şi tranzitorii ART. 14 (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 12 alin. (2) se fac de cãtre personalul împuternicit, la nivel teritorial, al Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului şi, dupã caz, al Ministerului Finanţelor Publice şi al administraţiei publice locale. (2) Contravenţiilor prevãzute în prezenta lege le sunt aplicabile dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25-27*).
──────────────
*) <>Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor a fost abrogatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 . La <>art. 48 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 se prevede ca ori de câte ori într-o lege specialã sau în alt act normativ anterior se face o trimitere la <>Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, aceasta se va socoti facuta la dispoziţiile corespunzãtoare ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 .
ART. 15
Proiectul de hotãrâre a Guvernului privind administrarea Fondului pentru mediu va fi elaborat de autoritatea centrala pentru protecţia mediului, cu consultarea celorlalte ministere interesate, în termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXA 1
SUMELE
încasate pentru emisiile de poluanti în atmosfera ce
afecteazã factorii de mediu
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Emisii de poluanti în atmosfera Sume de încasat
crt.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Gaze cu efect de sera (dioxid de carbon,
oxid de carbon, metan, 100 lei/tona
protoxid de azot) de CO(2) echivalent
2. Pulberi de suspensie şi sedimentabile 100 lei/kg
3. Oxizi de azot 200 lei/kg
4. Oxizi de sulf 200 lei/kg
5. Poluanti organici persistenti (PAH, PCB, dioxina) 100.000 lei/kg
6. Metale grele:
- plumb 60.000 lei/kg
- cadmiu 80.000 lei/kg
- mercur 100.000 lei/kg
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANEXA 2
VENITURI
încasate din utilizarea de noi terenuri pentru depozitarea urmãtoarelor
categorii de deşeuri reciclabile
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Categorii de deşeuri reciclabile Venituri de încasat
crt.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Provenite de la extractia şi prelucrarea ţiţeiului 5.000 lei/mp/an
2. Provenite din prelucrarea primara a lemnului 1.000 lei/mp/an
3. Provenite de la producerea alcoolului 500 lei/mp/an
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANEXA 3 LISTA cuprinzând substantele chimice periculoase comercializate de producãtori şi importatori, mai puţin cele utilizate la producerea medicamentelor 1. 1,1-dicloretilena (clorura de viniliden) 2. 1,2-dicloretan 3. 1,2-dicloretilena 4. 1,2,3-trimetilbenzen 5. 1,2,4-triclorbenzen 6. 2-etilhexil-diftalat 7. Acetaldehida 8. Acetamida 9. Acetat de vinil 10. Acetoncianhidrina 11. Acetona 12. Acetonitril 13. Acid acetic 14. Acid antranilic 15. Acid cianhidric 16. Acid picric 17. Acid propionic 18. Acrilamida 19. Acrilat de etil 20. Acrilonitril 21. Aldehida benzoica 22. Aldehida propionica 23. Aldrin 24. Anilina 25. Anisidina 26. Antimoniu 27. Antracen 28. Arsen şi compuşi 29. Auramina 30. Benzantracen 31. Benz-a-piren 32. Benz-b-fluorantren 33. Benzen 34. Benz-g, h, i-perilen 35. Benzidina 36. Benz-k-fluorantren 37. Benzpiren 38. Bioxid de sulf 39. Brom 40. Bromura de etil 41. Butil mercaptan 42. Butilamina 43. Cadmiu şi compuşi 44. Celosolv şi derivati 45. Cianogen 46. Cianuri de potasiu 47. Ciclofosfamida 48. Ciclohexanona 49. Ciclohexilamina 50. Clor 51. Cloralcani C10-C13 52. Clorfenvinfos 53. Cloroform 54. Clorura de alil 55. Clorura de benzil 56. Clorura de cianuril 57. Clorura de etil 58. Clorura de metil 59. Clorura de metilen 60. Clorura de vinil 61. Compuşi tributilstanici 62. Crom şi compuşi 63. Cumen (izopropilbenzen) 64. Diclor/difenil/tricloretan (DDT) 65. Dibenzantracen 66. Diclorhidrina 67. Diclormetan 68. Diclorpropan 69. Diclorvos 70. Dieldrin 71. Dietanolamina 72. Difenileteri bromurati 73. Dimetilanilina 74. Dimetilformamida 75. Dimetilftalat 76. Dinitrat de etilenglicol 77. Dinitrobenzen 78. Dioxan 79. Disulfoton 80. Diuron 81. Endrin 82. Epiclorhidrina 83. Etanolamina 84. Etilamina 85. Etilbenzen 86. Etilenclorhidrina 87. Etilenglicol 88. Etilendiamina 89. Etilmercaptan 90. Fenilbetanaftilamina 91. Fenilendiamina 92. Fluor şi compuşi 93. Fluorantren 94. Formaldehida 95. Fosgen 96. Fractii alcooli dioxanici 97. Furfurol 98. Glicidol 99. Hexaclorbenzen 100. Hexaclorbutadiena 101. Hexacloretan 102. Hexametilentetramina 103. Hidrazina 104. Hidrochinona 105. Hidrogen sulfurat 106. Indeno-1, 2, 3-cd-piren 107. Iodura de metil 108. Isodrin 109. Izopropil glicidileter 110. Maneb 111. Mercur şi compuşi 112. Metilcelosolv 113. Metilcloroform 114. Metilizocianat 115. Metilmercaptan 116. Metiletilcetona 117. Monoclorbenzen 118. Monoclorhidrina 119. Monoetanolamina 120. Morfolina 121. Naftalina 122. Negru de fum 123. Nichel carbonil 124. Nichel şi compuşi 125. Nitrobenzen 126. Nitrotoluen 127. Nonil-fenoli 128. o- şi p-diclorbenzen 129. o-Tolidina 130. o-Toluidina 131. o-Clorfenol 132. Octil-fenoli 133. Oxid de etilenã 134. Oxid de propilenã 135. p-Aminoazobenzen 136. p-tertiar butiltoluen 137. Paration-metil 138. Pentaclorbenzen 139. Pentacloretan 140. Pentaclorfenol 141. Percloretilena (tetracloretilena) 142. Perclormetil mercaptan 143. Pirocatechina 144. Plumb şi compuşi 145. Rezorcina 146. Sarin 147. Stiren 148. Sulfura de carbon 149. Tetracloretan 150. Tetraclorura de carbon 151. Toluen 152. Toluilen diizocianat 153. Triclorbenzeni 154. Tricloretan 155. Tricloretilen 156. Triclorpropan 157. Triclorura de benzil 158. Trinitrotoluen 159. Vinil toluen 160. Xilen 161. Xilenol 162. Zineb ANEXA 4 LISTA cuprinzând substantele chimice periculoase comercializate de producãtori şi importatori, utilizate în agricultura 1. Alaclor 2. Atrazin 3. Carbaril 4. Clorpirifos 5. Cupru şi compuşi 6. Endosulfan 7. Isoproturon 8. Lindan 9. Malathion 10. Simazin 11. Trifluralin 12. Zinc şi compuşi
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.