Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 7 din 5 ianuarie 2024  pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 39/2018 privind parteneriatul public-privat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 7 din 5 ianuarie 2024 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 39/2018 privind parteneriatul public-privat

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 13 din 8 ianuarie 2024
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 39 din 10 mai 2018 privind parteneriatul public-privat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 427 din 18 mai 2018, cu următoarele modificări şi completări:
    1. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică de către partenerul public pentru fundamentarea demarării unei proceduri de atribuire a unui contract de parteneriat public-privat şi implementarea proiectului, cu condiţia aprobării prealabile a studiului de fundamentare a proiectului, care va demonstra, pe lângă elementele principale prevăzute la art. 19, faptul că mai mult de jumătate din veniturile care urmează să fie obţinute de către societatea de proiect din utilizarea bunului/bunurilor sau operarea serviciului public ce formează obiectul proiectului provin din plăţi efectuate de către partenerul public sau de către alte entităţi publice în beneficiul partenerului public."

    2. La articolul 4, litera a) a alineatului (1) şi alineatul (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) parteneriatul public-privat contractual - parteneriatul public-privat realizat în temeiul unui contract încheiat între partenerul public, pe de o parte, şi partenerul privat, pe de altă parte, contractul urmând a fi implementat prin intermediul unei societăţi de proiect care este deţinută integral de către partenerul privat;
    ..................................
(2) Atât în cazul parteneriatului public-privat contractual, cât şi în cazul parteneriatului public-privat instituţional, dacă o altă entitate publică intenţionează să sprijine realizarea proiectului prin asumarea faţă de partenerul privat a unei/unor obligaţii de plată sau de garanţie, în beneficiul partenerului public, poate face acest lucru numai în situaţia în care obligaţia de plată sau de garanţie a fost prevăzută în studiul de fundamentare şi în documentaţia de atribuire a procedurii, într-o modalitate clară, precisă şi neechivocă, indicându-se condiţiile în care poate fi realizată."

    3. La articolul 6, litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "f) partener privat - investitorul privat sau asocierea de investitori privaţi care a fost desemnat/desemnată câştigător/câştigătoare al/a procedurii de atribuire a unui contract de parteneriat public-privat;"

    4. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 9
    Investitorul privat desemnat câştigător al procedurii de atribuire, în cazul parteneriatului public-privat contractual, va înfiinţa societatea de proiect cu care se încheie contractul de parteneriat public-privat, iar în cazul parteneriatului public-privat instituţional va înfiinţa împreună cu partenerul public societatea de proiect care va deveni parte a contractului de parteneriat public-privat."

    5. La articolul 10, după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:
    "d) prin emitere de obligaţiuni corporative de către societatea de proiect în scopul implementării proiectului de parteneriat public-privat."

    6. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 11
    Partenerul privat asigură finanţarea necesară realizării investiţiilor din resurse proprii şi/sau din resurse atrase din partea unor finanţatori."

    7. La articolul 12, alineatul (2) se abrogă.
    8. La articolul 13, literele a) şi c) ale alineatului (1) şi alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) constituirea, fără a fi necesară parcurgerea unor proceduri de atribuire distincte de cele prevăzute la art. 25, a anumitor drepturi în favoarea partenerului privat, în condiţiile contractului de parteneriat public-privat;
    ............................................
c) asumarea unor obligaţii de plată faţă de partenerul privat sau a unor obligaţii de plată aferente realizării investiţiilor prevăzute de art. 12 alin. (1);
    ...........................................
(2) Partenerul public poate efectua plăţi din fonduri publice către partenerul privat exclusiv pe parcursul operării şi întreţinerii proiectului realizat în parteneriat public-privat, cu excepţia participării la finanţarea investiţiilor care se realizează în cadrul proiectului, în condiţiile prevăzute la alin. (1) şi la art. 12.
(3) În vederea constituirii şi utilizării de fonduri publice necesare efectuării plăţilor către partenerul privat conform prevederilor alin. (2), în condiţiile legii, se prevăd fonduri bugetare pentru finanţarea contractelor de parteneriat public-privat în cadrul bugetelor ordonatorilor principali de credite ai autorităţilor publice cu rol de partener public sau care au în subordine, sub autoritate ori în coordonare parteneri publici în contractul de parteneriat public-privat."

    9. La articolul 13, după alineatul (3^1) se introduc şase noi alineate, alineatele (3^2)-(3^7), cu următorul cuprins:
    "(3^2) În vederea asigurării fondurilor necesare realizării parteneriatului public-privat care se referă la costurile de pregătire, investiţie şi propunerile de credite de angajament şi de credite bugetare din surse publice se prevăd în studiul de fundamentare şi se aprobă, după cum urmează:
    a) prin adoptarea hotărârii Guvernului de aprobare a studiului de fundamentare, în cazul proiectelor administraţiei publice centrale;
    b) prin adoptarea hotărârii autorităţii deliberative de aprobare a studiului de fundamentare, în cazul proiectelor administraţiei publice locale, în cazul în care sumele sunt asigurate exclusiv din resurse bugetare ale administraţiei publice locale;
    c) prin adoptarea hotărârii Guvernului, în baza hotărârii autorităţii deliberative de aprobare a studiului de fundamentare, în cazul proiectelor administraţiei publice locale care necesită contribuţii de la bugetul de stat.
(3^3) În vederea constituirii şi utilizării de fonduri publice pentru participarea la finanţarea investiţiilor, conform alin. (3^2), fondurile publice se prevăd în bugetul partenerului public ca şi componentă finală de finanţare a investiţiilor ce se realizează în baza contractului de parteneriat public-privat, ulterior asigurării finanţării de către partenerul privat.
(3^4) Contribuţiile din resurse publice ce urmează a se efectua în etapa de operare se aprobă prin adoptarea:
    a) hotărârii Guvernului de aprobare a contractului de parteneriat public-privat, în condiţiile art. 17 alin. (1) lit. d), pentru proiectele administraţiei publice centrale;
    b) hotărârii autorităţilor deliberative, în condiţiile art. 17 alin. (1) lit. d), pentru proiecte ale administraţiei publice locale, în cazul în care sumele sunt asigurate exclusiv din resurse bugetare ale administraţiei publice locale;
    c) hotărârii Guvernului, în baza hotărârii autorităţii deliberative de aprobare a contractului de parteneriat public-privat, în condiţiile art. 17 alin. (1) lit. d), în cazul proiectelor administraţiei publice locale, pentru proiecte care necesită contribuţii de la bugetul de stat.
(3^5) Sumele prevăzute de la bugetul de stat pentru proiecte ale administraţiei publice locale se vor cuprinde în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în baza solicitărilor ordonatorilor principali de credite ai autorităţilor publice cu rol de partener public sau care au în subordine, sub autoritate ori în coordonare parteneri publici în contractul de parteneriat public-privat, în condiţiile respectării prevederilor alin. (3^2) lit. c) şi, respectiv, alin. (3^4) lit. c).
(3^6) În cazul în care pentru proiectele de parteneriat public-privat există opinie a Institutului Naţional de Statistică sau, după caz, opinie a Eurostat de clasificare a proiectelor în conturi guvernamentale, ordonatorii principali de credite ai autorităţilor publice cu rol de partener public sau care au în subordine, sub autoritate ori în coordonare parteneri publici în contractul de parteneriat public-privat sau Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în cazul proiectelor de parteneriat public-privat ale administraţiei publice locale ce au componentă de finanţare a investiţiilor de la bugetul de stat, au obligaţia de a completa anexa prevăzută la alin. (3^1) cu date referitoare la impactul anual asupra deficitului bugetar şi datoriei publice.
(3^7) Ministerul Finanţelor, prin structura de specialitate, Unitatea de management a investiţiilor publice, va elabora semestrial informări către Guvern privind impactul pe deficitul bugetar şi datoria publică pe termen mediu şi lung aferente proiectelor de parteneriat public-privat clasificate în şi în afara conturilor guvernamentale, potrivit opiniei Institutului Naţional de Statistică sau, după caz, a Eurostat, în baza raportărilor primite de la ordonatorii principali de credite pentru proiectele administraţiei publice centrale şi de la autorităţile administraţiei publice locale pentru contractele de parteneriat public-privat încheiate de acestea."

    10. La articolul 13, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Proiectele de parteneriat public-privat ale autorităţilor publice locale care necesită contribuţii de la bugetul de stat pentru investiţiile care se realizează în cadrul proiectului şi/sau pentru plăţile care se efectuează în perioada de operare se stabilesc prin hotărâre a Guvernului de aprobare a listei proiectelor strategice de investiţii care urmează a fi pregătite şi atribuite în parteneriat public-privat."

    11. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 14
    (1) Prin contractul de parteneriat public-privat, partenerul public va putea transmite sau constitui, în favoarea partenerului privat, dreptul de a colecta şi de a utiliza pentru derularea proiectului tarife de la beneficiarii bunului/bunurilor sau serviciului public ce formează obiectul contractului de parteneriat public-privat. Tipurile de tarife şi nivelul acestora se reglementează în condiţiile legii.
    (2) Veniturile proiectului rezultate din colectarea tarifelor de către societatea de proiect se completează cu obligaţiile de plată ale partenerului public către partenerul privat, după caz, conform prevederilor contractului de parteneriat public-privat."

    12. La articolul 16, alineatele (1) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 16
    (1) Partenerul privat poate constitui garanţii cu privire la creanţele şi drepturile deţinute în temeiul contractului de parteneriat public-privat, exclusiv în favoarea finanţatorilor contractului de parteneriat public-privat care sunt instituţii de credit, instituţii financiare, respectiv fondurile suverane de dezvoltare şi de investiţii, fondurile de investiţii sau societăţile de investiţii sau fondurile de pensii administrate privat, şi numai pe durata contractului de parteneriat public-privat.
    ...............................................
    (4) Partenerul public poate constitui garanţii şi îşi poate asuma obligaţii în temeiul unor contracte instituind raporturi juridice directe între partenerul public şi finanţatorii contractului de parteneriat public-privat, contracte ce vor putea fi semnate şi de către partenerul privat."

    13. La articolul 17 alineatul (1), literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "b) aprobarea studiului de fundamentare de către Guvern pentru proiectele administraţiei publice centrale sau, după caz, de către autorităţile deliberative pentru proiecte ale administraţiei publice locale; studiul de fundamentare va avea ca pagină de capăt pagina de semnături, prin care autoritatea/entitatea contractantă responsabilă cu realizarea studiului de fundamentare îşi însuşeşte datele şi soluţiile propuse şi care va conţine cel puţin următoarele date: nr. .../dată contract, numele şi prenumele în clar ale consultanţilor/societăţilor de consultanţă, ale persoanei responsabile de proiect - şef de proiect/director de proiect; studiul de fundamentare poate fi aprobat odată cu principalii indicatori tehnico-economici prevăzuţi de Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, indicatori elaboraţi în baza studiului de fezabilitate;
c) parcurgerea procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat; studiul de fundamentare se va supune reaprobării de către Guvern, ori de câte ori sunt necesare modificări esenţiale ale elementelor principale prevăzute la art. 19;"

    14. La articolul 17 alineatul (1), după litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul cuprins:
    "g) în cazul în care autoritatea/entitatea contractantă, la momentul aprobării studiului de fundamentare, are elaborat şi studiul de fezabilitate aferent investiţiei propuse, studiul de fundamentare poate fi aprobat odată cu principalii indicatori tehnico-economici prevăzuţi de Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, indicatori elaboraţi în baza studiului de fezabilitate."

    15. La articolul 19, după litera e) se introduc două noi litere, literele f) şi i), cu următorul cuprins:
    "f) studiul de fundamentare va conţine soluţii tehnice conceptuale minimale de implementare a investiţiilor;
    ...............................................
i) pentru proiectele de investiţii de interes naţional în domeniul transporturilor, prin excepţie de la prevederile Hotărârii Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, documentaţiile tehnico-economice aprobate conform art. 42 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, de tip studiu de prefezabilitate/studiu de fezabilitate se echivalează prin aprobarea studiului de fundamentare conform prevederilor art. 13 alin. (3^2) lit. a)."

    16. La articolul 25 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
    "(2) Prin derogare de la art. 10 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare, art. 10 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 8 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2016, cu modificările şi completările ulterioare, atribuirea începe cu transmiterea documentaţiei de atribuire conform legislaţiei stabilite potrivit alin. (1) şi se finalizează odată cu semnarea raportului procedurii de atribuire, precum şi anexele acestuia, încheierea contractului de parteneriat public-privat urmând a se derula conform prezentei ordonanţe de urgenţă."

    17. Articolul 26 se abrogă.
    18. La articolul 32, literele d), e), l) şi m) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "d) drepturile constituite în favoarea partenerului privat, inclusiv cu privire la bunurile cu care partenerul public contribuie la realizarea proiectului de parteneriat public-privat;
e) drepturile şi obligaţiile partenerului public şi ale partenerului privat, pe parcursul derulării proiectului de parteneriat public-privat, menite să garanteze respectarea destinaţiei bunurilor implicate în proiectul de parteneriat public-privat şi a condiţiilor de realizare a serviciului public;
    ..................................................
l) modalitatea de monitorizare şi control de către partenerul public al respectării obligaţiilor partenerului privat;
m) procedura de aprobare de către partenerul public a contractelor încheiate de partenerul privat cu afiliaţii partenerului privat;"

    19. La articolul 34, litera a) a alineatului (1) şi alineatul (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) drepturi de concesiune asupra bunurilor proprietate publică sau drepturi născute din închirierea bunurilor proprietate publică, exploatarea acestor bunuri proprietate publică se exercită fără perceperea de redevenţe sau, după caz, chirii, prin derogare de la prevederile art. 307 şi ale art. 333 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare;
    ..............................................
(2) Partenerul privat nu va putea subconcesiona, în tot ori în parte, bunurile, serviciile sau lucrările concesionate şi nu va putea încredinţa realizarea obiectului contractului unei alte persoane, cu excepţia cazurilor anume prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă."

    20. La articolul 35, litera c) a alineatului (1) şi alineatele (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "c) cu notificarea prealabilă a partenerului privat şi a finanţatorilor proiectului de parteneriat public-privat.
    ...............................................
(4) Contractul de parteneriat public-privat trebuie să conţină un mecanism de ajustare a plăţilor către partenerul privat în situaţia în care modificarea unilaterală a contractului de către partenerul public este favorabilă partenerului privat, prin reducerea lucrărilor ce trebuie executate sau în orice altă modalitate.
(5) În caz de dezacord cu privire la suma despăgubirii/ ajustării, aceasta va fi stabilită de către instanţa judecătorească sau arbitrală competentă. Dezacordul nu va permite, în niciun caz, neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiilor de către partenerul privat."

    21. La articolul 37, partea introductivă şi litera a) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 37
    Contractul de parteneriat public-privat trebuie să prevadă bunurile sau categoriile de bunuri care, pe parcursul derulării contractului sau la încetarea acestuia, urmează să intre în proprietatea partenerului public, respectiv a partenerului privat, inclusiv, după caz:
    a) bunurile realizate pe parcursul executării contractului ca urmare a realizării investiţiilor asumate de către partenerul privat;"

    22. La articolul 38, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 38
    (1) La încetarea, din orice motiv, a contractului de parteneriat public-privat, drepturile constituite de partenerul public în favoarea partenerului privat vor înceta, iar bunurile realizate sau dobândite de partenerul privat şi reprezentând obiectul contractului de parteneriat public-privat, precum şi cele necesare derulării serviciului public ce urmează a fi transferate partenerului public trebuie să fie libere de sarcini, în bună stare de funcţionare şi exploatabile conform standardelor aplicabile serviciului public şi/sau bunurilor similare, în condiţii stabilite prin contractul de parteneriat public-privat."

    23. La articolul 38, după alineatul (5) se introduc cinci noi alineate, alineatele (6)-(10), cu următorul cuprins:
    "(6) În cazul parteneriatelor public-private instituţionale, în situaţia în care contractele prevăd proceduri de soluţionare a litigiilor de către instanţe arbitrale internaţionale, reprezentarea se asigură de către entităţile juridice care administrează participaţiile statului în companiile de proiect care implementează respectivele contracte de parteneriat public-privat.
(7) În vederea ducerii la îndeplinire a mandatului de reprezentare prevăzut la alin. (6), entităţile juridice care administrează participaţiile statului în companiile de proiect care implementează respectivele contracte de parteneriat public-privat sunt autorizate să iniţieze şi să participe la procedurile arbitrale internaţionale şi în faţa unor instanţe naţionale din aceste jurisdicţii, după caz.
(8) Entităţile juridice care administrează participaţiile statului în companiile de proiect care implementează respectivele contracte de parteneriat public-privat pot selecta avocaţi, interni sau internaţionali, atunci când activităţile juridice de consultanţă, de asistenţă şi/sau de reprezentare nu se pot asigura de către personalul de specialitate juridică angajat în aceste entităţi.
(9) Achiziţionarea serviciilor juridice menţionate la alin. (8) se realizează prin derogare de la aplicarea prevederilor art. I alin. (3) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice şi întărirea disciplinei financiare şi de modificare şi completare a unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 16/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
(10) Prevederile alin. (6)-(9) se aplică tuturor contractelor în care statul este reprezentat în companiile de proiect care implementează contractele de parteneriat public-privat, indiferent de data la care şi de legea în baza căreia au fost încheiate."

    24. Articolul 39 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 39
    În cazul în care partenerul privat nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate în cadrul contractului de parteneriat public-privat sau obligaţiile faţă de finanţatorii proiectului, partenerul public, din proprie iniţiativă sau la solicitarea finanţatorilor proiectului, poate înlocui partenerul privat dacă această clauză a fost înscrisă în documentaţia de atribuire şi în contract, cu respectarea condiţiilor privind clauza de revizuire, potrivit legii care reglementează procedura de atribuire a contractului, conform prevederilor art. 25."

    25. Articolul 41 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 41
    Partenerul public are dreptul să monitorizeze şi să controleze, pe toată perioada derulării contractului de parteneriat public-privat, modul în care partenerul privat îşi execută obligaţiile născute din contractul de parteneriat public-privat şi/sau din prevederile legale aplicabile."

    26. La articolul 42, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 42
    (1) Cu excepţia cazurilor expres prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, partenerul privat nu va putea cesiona sau greva cu sarcini drepturile şi obligaţiile proprii născute din contractul de parteneriat public-privat."



    ART. II
    În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Finanţelor, prin structura de specialitate, respectiv Unitatea de management a investiţiilor publice, asigură emiterea de ghiduri şi metodologii în vederea pregătirii proiectelor de parteneriat public-privat, în conformitate cu bunele practici internaţionale, aprobate prin ordin de ministru.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    ALFRED-ROBERT SIMONIS
                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ

    Bucureşti, 5 ianuarie 2024.
    Nr. 7.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016