Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 656 din 7 decembrie 2002  pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 656 din 7 decembrie 2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 904 din 12 decembrie 2002
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege instituie mãsuri de prevenire şi combatere a spalarii banilor.
ART. 2
În sensul prezentei legi:
a) prin spalarea banilor se înţelege infracţiunea prevãzutã la art. 23;
b) prin bunuri se înţelege bunurile corporale sau necorporale, mobile ori imobile, precum şi actele juridice sau documentele care atesta un titlu ori un drept cu privire la acestea;
c) prin tranzacţie suspecta se înţelege operaţiunea care, prin natura ei şi caracterul neobisnuit în raport cu activitãţile clientului, trezeste suspiciunea de spalare a banilor.

CAP. 2
Proceduri de identificare a clienţilor şi de prelucrare a informaţiilor referitoare la spalarea banilor

ART. 3
(1) De îndatã ce salariatul unei persoane juridice sau una dintre persoanele fizice prevãzute la art. 8 are suspiciuni ca o operaţiune ce urmeazã sa fie efectuatã are ca scop spalarea banilor, va informa persoana desemnatã conform art. 14. alin. (1), care va sesiza imediat Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor, denumit în continuare Oficiul. Acesta va confirma primirea sesizãrii.
(2) Dacã Oficiul considera necesar, poate dispune, motivat, suspendarea efectuãrii operaţiunii pe o perioada de 48 de ore.
(3) Dacã Oficiul considera ca perioada de 48 de ore nu este suficienta, poate solicita, motivat, înainte de expirarea acestui termen, Parchetului de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie prelungirea suspendãrii efectuãrii operaţiunii cu cel mult 3 zile lucrãtoare. Parchetul de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie poate autoriza o singura data prelungirea solicitatã sau, dupã caz, poate dispune încetarea suspendãrii operaţiunii.
(4) Oficiul trebuie sa comunice persoanelor prevãzute la art. 8, în termen de 24 de ore, decizia de suspendare a efectuãrii operaţiunii ori, dupã caz, mãsura prelungirii acesteia, dispusã de Parchetul de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie.
(5) Dacã Oficiul nu a fãcut comunicarea în termenul prevãzut la alin. (4), persoanele la care se referã art. 8 vor putea efectua operaţiunea.
(6) Persoanele prevãzute la art. 8 ori persoanele desemnate conform art. 14 alin. (1) vor raporta Oficiului, în cel mult 24 de ore, efectuarea operaţiunilor cu sume în numerar, în lei sau în valuta, a cãror limita minima reprezintã echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacã tranzacţia se realizeazã prin una sau mai multe operaţiuni legate între ele.
(7) Prevederile alin. (6) se aplica şi transferurilor externe în şi din conturi pentru sume a cãror limita minima este echivalentul în lei a 10.000 euro.
(8) Se excepteazã de la raportarea cãtre Oficiu urmãtoarele categorii de operaţiuni derulate prin trezoreria statului: eliberari de sume în numerar privind drepturi salariale, plãţile efectuate de cãtre instituţiile publice, încasãrile de impozite, taxe, contribuţii şi orice alte venituri bugetare de la persoane fizice şi juridice, inclusiv sumele în numerar depuse de cãtre instituţiile publice, precum şi operaţiunile prevãzute la alin. (7).
(9) Forma şi conţinutul raportului pentru operaţiunile prevãzute la alin. (1), (6) şi (7) vor fi stabilite prin decizie a plenului Oficiului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
ART. 4
Persoanele prevãzute la art. 8, care au cunostinta ca o operaţiune ce urmeazã sa fie efectuatã are ca scop spalarea banilor, pot sa efectueze operaţiunea fãrã informarea prealabilã a Oficiului, dacã tranzacţia se impune a fi efectuatã imediat sau dacã neefectuarea ei ar zãdãrnici eforturile de urmãrire a beneficiarilor tranzacţiei suspecte. Aceste persoane sunt obligate însã sa informeze Oficiul de îndatã, dar nu mai târziu de 24 de ore, despre tranzacţia efectuatã, precizând şi motivul pentru care nu au fãcut informarea, potrivit art. 3.
ART. 5
(1) Oficiul poate cere persoanelor menţionate la art. 8, precum şi instituţiilor competente datele şi informaţiile necesare îndeplinirii atribuţiilor stabilite de lege. Informaţiile în legatura cu sesizãrile primite potrivit art. 3 şi 4 au caracter confidenţial.
(2) Persoanele prevãzute la art. 8 vor transmite Oficiului datele şi informaţiile solicitate, în termen de 30 de zile de la data primirii cererii.
(3) Secretul profesional la care sunt ţinute persoanele prevãzute la art. 8 nu este opozabil Oficiului.
(4) Oficiul poate face schimb de informaţii, în baza reciprocitãţii, cu instituţii strãine care au funcţii asemãnãtoare şi care au obligaţia pãstrãrii secretului în condiţii similare, dacã asemenea comunicãri sunt fãcute în scopul prevenirii şi combaterii spalarii banilor.
ART. 6
(1) Oficiul va proceda la analizarea şi prelucrarea informaţiilor, iar atunci când se constata existenta unor indicii temeinice de spalare a banilor, informaţiile vor fi transmise de îndatã procurorului general al Parchetului de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie.
(2) Dacã în urma analizarii şi prelucrãrii informaţiilor primite de Oficiu nu se constata existenta unor indicii temeinice de spalare a banilor, Oficiul pãstreazã informaţiile în evidenta.
(3) Dacã informaţiile prevãzute la alin. (2) nu sunt completate timp de 5 ani, ele se claseaza în cadrul Oficiului.
(4) Dupã primirea sesizarilor, Parchetul de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie poate solicita motivat Oficiului completarea acestora, dacã apreciazã ca informaţiile sunt insuficiente.
(5) Oficiul are obligaţia de a pune la dispoziţie Parchetului de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie sau, dupã caz, Parchetului Naţional Anticoruptie, la solicitarea acestora, datele şi informaţiile pe care le-a obţinut potrivit dispoziţiilor prezentei legi.
(6) Parchetul de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie va comunica trimestrial, la cererea Oficiului, stadiul de rezolvare a sesizarilor transmise.
ART. 7
Transmiterea cu buna-credinţa de informaţii, în conformitate cu prevederile art. 3-5, de cãtre persoanele prevãzute la art. 8 sau de cãtre persoanele desemnate potrivit art. 14 alin. (1) nu poate atrage rãspunderea disciplinarã, civilã sau penalã a acestora.
ART. 8
Intra sub incidenta prezentei legi:
a) bãncile, sucursalele bãncilor strãine şi instituţiile de credit;
b) instituţiile financiare, cum ar fi: fonduri de investiţii, societãţi de investiţii, societãţi de administrare a investiţiilor, societãţi de depozitare, de custodie; societãţi de valori mobiliare, fonduri de pensii şi alte asemenea fonduri, care îndeplinesc urmãtoarele operaţiuni: creditarea, incluzând, printre altele, creditul de consum, creditul ipotecar, factoringul, finanţarea tranzacţiilor comerciale, inclusiv forfetarea, leasingul financiar, operaţiuni de plati, emiterea şi administrarea unor mijloace de plata, cãrţi de credit, cecuri de cãlãtorie şi altele asemenea, acordarea sau asumarea de garanţii şi subscrierea de angajamente, tranzacţii pe cont propriu sau în contul clienţilor prin intermediul instrumentelor pieţei monetare, cecuri, ordine de plata, certificate de depozite etc., schimb valutar, produse financiare derivate, instrumente financiare legate de cursul valutar ori de rata dobânzilor, valori mobiliare, participarea la emiterea de acţiuni şi oferirea de servicii legate de aceste emisiuni, consultanţa acordatã întreprinderilor în probleme de structura a capitalului, strategia industriala, consultanţa şi servicii în domeniul fuziunilor şi al achiziţiilor de întreprinderi, intermedierea pe pieţele interbancare, administrarea de portofolii şi consultanţa în acest domeniu, custodia şi administrarea valorilor mobiliare;
c) societãţile de asigurãri şi reasigurari;
d) agenţii economici care desfãşoarã activitãţi de jocuri de noroc, amanet, vânzãri-cumpãrãri de obiecte de arta, metale şi pietre preţioase, dealeri, turism, prestãri de servicii şi orice alte activitãţi similare care implica punerea în circulaţie a valorilor;
e) persoanele fizice şi juridice care acorda asistenta de specialitate juridicã, notarialã, contabila, financiar-bancarã, cu respectarea dispoziţiilor legale privind secretul profesional;
f) persoanele cu atribuţii în procesul de privatizare;
g) oficiile poştale şi persoanele juridice care presteazã servicii de transmitere de bani, în lei sau în valuta;
h) agenţii imobiliari;
i) trezoreria statului;
j) casele de schimb valutar;
k) orice alta persoana fizica sau juridicã, pentru acte şi fapte sãvârşite în afarã sistemului financiar-bancar.
ART. 9
(1) Persoanele prevãzute la art. 8 au obligaţia sa stabileascã identitatea clienţilor la iniţierea unor relaţii de afaceri, deschiderea unor conturi sau oferirea unor servicii.
(2) Obligaţia de identificare a clienţilor este necesarã şi în cazul altor operaţiuni decât cele la care se referã alin. (1), a cãror valoare minima reprezintã echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacã tranzacţia se desfãşoarã prin una sau mai multe operaţiuni legate între ele.
(3) De îndatã ce exista o informaţie ca prin operaţiune se urmãreşte spalarea banilor, se va proceda la identificarea clienţilor, chiar dacã valoarea operaţiunii este mai mica decât limita minima stabilitã la alin. (2).
(4) Când suma nu este cunoscutã în momentul acceptãrii tranzacţiei, persoana fizica sau juridicã obligatã sa stabileascã identitatea clienţilor va proceda la identificarea de îndatã a acestora, atunci când este informatã despre valoarea tranzacţiei şi când a stabilit ca a fost atinsa limita minima prevãzutã la alin. (2).
(5) Prevederile alin. (1)-(4) se aplica şi operaţiunilor desfãşurate între persoane care nu sunt prezente fizic la efectuarea acestora.
ART. 10
(1) Datele de identificare a clienţilor vor cuprinde:
a) în cazul persoanelor fizice - datele de stare civilã menţionate în documentele de identitate prevãzute de lege;
b) în cazul persoanelor juridice - datele menţionate în documentele de înmatriculare prevãzute de lege, precum şi dovada ca persoana fizica care conduce tranzacţia reprezintã legal persoana juridicã.
(2) În cazul persoanelor juridice strãine, la deschiderea de conturi bancare vor fi solicitate acele documente din care sa rezulte identitatea firmei, sediul, tipul de societate, locul înmatriculãrii, împuternicirea specialã a celui care o reprezintã în tranzacţie, precum şi o traducere în limba romana a documentelor autentificate de un birou al notarului public.
ART. 11
În cazul în care exista informaţii referitoare la clienţii prevãzuţi la art. 9 şi 10, în sensul ca tranzacţia nu se desfãşoarã în nume propriu, persoanele juridice menţionate la art. 8 vor lua mãsuri pentru a obţine date despre adevarata identitate a persoanei în interesul ori în numele cãreia acţioneazã aceşti clienţi, inclusiv de la Oficiu.
ART. 12
(1) Cerinţele de identificare nu vor fi impuse societãţilor de asigurãri şi reasigurari menţionate la art. 8, în legatura cu poliţele de asigurare de viata, dacã prima de asigurare sau ratele de plata anuale sunt mai mici ori egale cu echivalentul în lei al sumei de 1.000 euro ori prima unica de asigurare plãtitã este, în echivalent lei, pana la 2.500 euro. Dacã ratele de prima periodice sau sumele de plata anuale sunt ori urmeazã sa fie mãrite în asa fel încât sa depãşeascã limita sumei de 1.000 euro, respectiv de 2.500 euro, în echivalent lei, se va cere identificarea clienţilor.
(2) Cerinţele de identificare a clienţilor nu sunt obligatorii în cazul subscrierii politelor de asigurare emise de fondurile de pensii, obţinute în virtutea unui contract de munca sau datoritã profesiei asiguratului, cu condiţia ca polita sa nu poatã fi rascumparata înainte de scadenta şi sa nu poatã fi folositã ca garanţie sau colateral pentru obţinerea unui împrumut.
(3) Cerinţele de identificare a clienţilor nu se impun dacã s-a stabilit ca plata se va face prin debitarea unui cont deschis pe numele clientului la o banca sau la o instituţie pentru economii.
ART. 13
(1) În fiecare caz în care identitatea este solicitatã potrivit prevederilor prezentei legi, persoana juridicã sau persoana fizica prevãzutã la art. 8, care are obligaţia identificarii clientului, va pãstra o copie de pe document, ca dovada de identitate, sau referinte de identitate, pentru o perioada de 5 ani, începând cu data când se încheie relaţia cu clientul.
(2) Persoanele prevãzute la art. 8 vor pãstra evidentele secundare sau operative şi înregistrãrile tuturor operaţiunilor financiare care fac obiectul prezentei legi, pentru o perioada de 5 ani de la efectuarea fiecãrei operaţiuni, într-o forma corespunzãtoare, pentru a putea fi folosite ca mijloace de proba în justiţie.
ART. 14
(1) Persoanele juridice prevãzute la art. 8 vor desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitãţi în aplicarea prezentei legi, ale cãror nume vor fi comunicate Oficiului, împreunã cu natura şi cu limitele responsabilitãţilor menţionate.
(2) Persoanele desemnate conform alin. (1) rãspund pentru îndeplinirea sarcinilor stabilite în aplicarea prezentei legi.
ART. 15
Persoanele desemnate conform art. 14 alin. (1) şi persoanele prevãzute la art. 8 vor întocmi pentru fiecare tranzacţie suspecta un raport scris, în forma stabilitã de Oficiu, care va fi transmis imediat acestuia.
ART. 16
(1) Persoanele juridice prevãzute la art. 8 vor stabili proceduri şi metode adecvate de control intern pentru a preveni şi a impiedica spalarea banilor şi vor asigura instruirea angajaţilor pentru recunoaşterea operaţiunilor care pot fi legate de spalarea banilor şi luarea mãsurilor imediate ce se impun în asemenea situaţii.
(2) Oficiul va participa la programele speciale de instruire a reprezentanţilor persoanelor prevãzute la art. 8.
ART. 17
(1) Autoritãţile cu atribuţii de control financiar, conform legii, şi cele de supraveghere prudentiala a persoanelor prevãzute la art. 8 vor verifica şi vor controla, în cadrul atribuţiilor de serviciu, modul de aplicare a prevederilor prezentei legi, iar atunci când din datele obţinute rezulta suspiciuni de spalare a banilor sau alte încãlcãri ale dispoziţiilor prezentei legi vor informa de îndatã Oficiul.
(2) Oficiul poate efectua verificãri şi controale comune cu autoritãţile prevãzute la alin. (1) la persoanele menţionate la art. 8.
ART. 18
(1) Personalul Oficiului are obligaţia de a nu transmite informaţiile primite în timpul activitãţii decât în condiţiile legii. Obligaţia se menţine şi dupã încetarea funcţiei, pe o durata de 5 ani.
(2) Persoanele prevãzute la art. 8 şi salariaţii acestora au obligaţia de a nu transmite, în afarã condiţiilor prevãzute de lege, informaţiile deţinute în legatura cu spalarea banilor şi de a nu avertiza clienţii cu privire la sesizarea Oficiului.
(3) Este interzisã folosirea în scop personal de cãtre salariaţii Oficiului şi ai persoanelor prevãzute la art. 8 a informaţiilor primite, atât în timpul activitãţii, cat şi dupã încetarea acesteia.

CAP. 3
Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor

ART. 19
(1) Oficiul funcţioneazã ca organ de specialitate cu personalitate juridicã în subordinea Guvernului, cu sediul în municipiul Bucureşti.
(2) Oficiul are ca obiect de activitate prevenirea şi combaterea spalarii banilor, scop în care primeşte, analizeazã, prelucreaza informaţii şi sesizeazã, în condiţiile art. 6 alin. (1), Parchetul de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie.
(3) În vederea exercitãrii atribuţiilor sale, Oficiul are constituit un aparat propriu, la nivel central, a cãrui organigrama se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Oficiul este condus de un preşedinte cu rang de secretar de stat, numit de Guvern din rândul membrilor plenului Oficiului, care are calitatea de ordonator principal de credite.
(5) Plenul Oficiului este structura deliberativa şi de decizie, fiind format din câte un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Justiţiei, Ministerului de Interne, Parchetului de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie, Bãncii Naţionale a României, Curţii de Conturi şi Asociaţiei Romane a Bãncilor, numit în funcţie pe o perioada de 5 ani, prin hotãrâre a Guvernului.
(6) În exercitarea atribuţiilor sale plenul Oficiului adopta decizii cu votul majoritãţii membrilor acestuia.
(7) Membrii plenului Oficiului trebuie sa îndeplineascã, la data numirii, urmãtoarele condiţii:
a) sa fie licentiati şi sa aibã cel puţin 10 ani vechime într-o funcţie economicã sau juridicã;
b) sa aibã domiciliul în România;
c) sa aibã numai cetãţenia romana;
d) sa aibã exerciţiul drepturilor civile şi politice;
e) sa se bucure de o inalta competenta profesionalã şi morala nestirbita.
(8) Se interzice membrilor plenului Oficiului sa facã parte din partide politice sau sa desfãşoare activitãţi publice cu caracter politic.
(9) Funcţia de membru al plenului Oficiului este incompatibilã cu orice alta funcţie publica sau privatã, cu excepţia funcţiilor didactice din învãţãmântul superior.
(10) Membrii plenului Oficiului au obligaţia sa comunice de îndatã, în scris, preşedintelui Oficiului apariţia oricãrei situaţii de incompatibilitate.
(11) În perioada ocupãrii funcţiei membrii plenului Oficiului vor fi detasati, respectiv raportul de munca al acestora va fi suspendat, urmând ca la încetarea mandatului sa revinã la funcţia detinuta anterior.
(12) În caz de vacanta a unui post în cadrul plenului Oficiului, conducãtorul autoritãţii competente va propune Guvernului o noua persoana, în termen de 30 de zile de la data vacantarii postului.
(13) Mandatul de membru al plenului Oficiului înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin imposibilitatea de exercitare a mandatului pe o perioada mai mare de 6 luni;
e) la survenirea unei incompatibilitãţi;
f) prin revocare de cãtre autoritatea care l-a numit.
(14) Personalul angajat al Oficiului nu poate ocupa nici un post sau nu poate îndeplini vreo funcţie în cadrul nici uneia dintre persoanele juridice prevãzute la art. 8 în acelaşi timp cu activitatea de salariat al Oficiului.
(15) Pentru funcţionarea Oficiului Guvernul va transmite în administrarea acestuia imobilele necesare - terenuri şi clãdiri - din domeniul public şi privat, în termen de 60 de zile de la data înregistrãrii cererii.
(16) Oficiul poate participa la activitãţile organismelor internaţionale de specialitate şi poate fi membru al acestora. Plenul Oficiului decide privind oportunitatea participãrii la astfel de activitãţi.
ART. 20
(1) Membrii plenului Oficiului beneficiazã de drepturile prevãzute de lege pentru persoanele care îndeplinesc funcţii de demnitate publica. Indemnizaţia membrilor plenului Oficiului se stabileşte conform prevederilor art. 19 şi ale pct. 6 din anexa nr. II/2 din <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupa funcţii de demnitate publica, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Salarizarea personalului de specialitate şi a personalului auxiliar de specialitate se realizeazã potrivit <>Legii nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Nomenclatorul de funcţii, condiţiile de studii şi de vechime pentru încadrarea, promovarea şi salarizarea personalului Oficiului, precum şi reglementarea legalã în funcţie de care se stabileşte salarizarea sunt cuprinse în anexa care face parte integrantã din prezenta lege.
(4) Avansarea în grade şi trepte profesionale a personalului prevãzut la alin. (2) se va realiza prin testare profesionalã, în condiţiile de vechime stabilite conform anexei.
(5) Indemnizaţia de încadrare a personalului de specialitate, stabilitã conform cap. I din anexa, este unica forma de remunerare lunarã a activitãţii corespunzãtoare funcţiei fãrã acordarea nici unuia dintre sporurile prevãzute de <>Legea nr. 50/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi reprezintã baza de calcul pentru stabilirea drepturilor şi a obligaţiilor care se determina în raport cu venitul salarial.
(6) Personalul auxiliar de specialitate beneficiazã, pe lângã salariul de baza stabilit potrivit anexei la prezenta lege, şi de sporurile prevãzute de <>Legea nr. 50/1996 , republicatã, modificatã şi completatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 334/2001 , pentru funcţiile cu care se asimileazã.
(7) Personalul din cadrul Oficiului, care ocupa funcţii specifice sectorului bugetar, va fi salarizat conform legislaţiei referitoare la salarizarea personalului din ministere şi alte organe centrale de specialitate.
(8) Personalul salarizat în baza prezentei legi are dreptul pe perioada concediului de odihna, pe lângã indemnizaţia de concediu, la o prima egala cu indemnizaţia de încadrare bruta sau, dupã caz, la salariul de baza brut din luna anterioarã plecãrii în concediu, care se impoziteazã separat.

CAP. 4
Raspunderi şi sancţiuni

ART. 21
Încãlcarea prevederilor prezentei legi atrage, dupã caz, rãspunderea civilã, disciplinarã, contravenţionalã sau penalã.
ART. 22
(1) Constituie contravenţie urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 3 alin. (1) şi (6), art. 4 şi 9;
b) nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 5 alin. (2), art. 11, art. 13-15, art. 16 alin. (1) şi la art. 17.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) lit. a) se sancţioneazã cu amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei, iar contravenţiile prevãzute la alin. (1) lit. b) se sancţioneazã cu amenda de la 30.000.000 lei la 200.000.000 lei.
(3) Sancţiunile prevãzute la alin. (2) se aplica şi persoanelor juridice.
(4) Contravenţiile se constata şi amenda se aplica de personalul desemnat din cadrul Oficiului şi al autoritãţilor prevãzute la art. 17.
(5) Dispoziţiile prezentei legi referitoare la contravenţii se completeazã în mod corespunzãtor cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare, cu excepţia art. 28 şi 29.
ART. 23
(1) Constituie infracţiunea de spalare a banilor şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 12 ani:
a) schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscând ca provin din sãvârşirea de infracţiuni, în scopul ascunderii sau al disimularii originii ilicite a acestor bunuri sau în scopul de a ajuta persoana care a sãvârşit infracţiunea din care provin bunurile sa se sustragã de la urmãrire, judecata sau executarea pedepsei;
b) ascunderea sau disimularea adevaratei naturi a provenientei, a situarii, a dispoziţiei, a circulaţiei sau a proprietãţii bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscând ca bunurile provin din sãvârşirea de infracţiuni;
c) dobândirea, deţinerea sau folosirea de bunuri, cunoscând ca acestea provin din sãvârşirea de infracţiuni.
(2) Asocierea sau iniţierea unei asocieri, aderarea ori sprijinirea, sub orice forma, a unei astfel de asocieri, în scopul sãvârşirii infracţiunii de spalare a banilor se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 15 ani.
(3) Tentativa se pedepseşte.
ART. 24
Nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 18 constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.
ART. 25
(1) În cazul infracţiunilor prevãzute la art. 23 şi 24 se aplica dispoziţiile art. 118 din Codul penal privind confiscarea bunurilor.
(2) Dacã bunurile care fac obiectul infracţiunii prevãzute la art. 23 nu se gãsesc, se confisca echivalentul lor în bani sau bunurile dobândite în locul acestora.
(3) Pentru a garanta aducerea la îndeplinire a confiscãrii bunurilor se pot lua mãsurile asiguratorii prevãzute de Codul de procedura penalã.
ART. 26
În cazul infracţiunilor prevãzute la art. 23 şi 24, secretul bancar şi secretul profesional nu sunt opozabile organelor de urmãrire penalã, dupã începerea de cãtre procuror a urmãririi penale, şi nici instanţelor de judecata. Datele şi informaţiile solicitate de procuror sau de instanta de judecata se comunica de cãtre persoanele prevãzute la art. 8, la cererea scrisã a procurorului, în cursul urmãririi penale, sau a instanţei, în cursul judecaţii.
ART. 27
(1) Când exista indicii temeinice ca o persoana care pregãteşte comiterea infracţiunii de spalare a banilor foloseşte sisteme de telecomunicaţii sau informatice, procurorul poate sa dispunã, pe o perioada determinata, accesul la aceste sisteme.
(2) Procurorul poate, de asemenea, sa dispunã, când exista indicii temeinice cu privire la sãvârşirea infracţiunii de spalare a banilor, punerea sub supraveghere pe o durata determinata a conturilor bancare şi a conturilor asimilate acestora.
(3) Dispoziţiile art. 91^1-91^5 din Codul de procedura penalã se aplica în mod corespunzãtor.

CAP. 5
Dispoziţii finale

ART. 28
Identificarea clienţilor, potrivit art. 9, se va face de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
ART. 29
Limita minima a operaţiunii prevãzute la art. 9 alin. (2) şi limitele maxime ale sumelor prevãzute la art. 12 alin. (1) pot fi modificate prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Oficiului.
ART. 30
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi Oficiul va prezenta Guvernului spre aprobare regulamentul sau de organizare şi funcţionare.
ART. 31
<>Legea nr. 21/1999 pentru prevenirea şi sancţionarea spalarii banilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 21 ianuarie 1999, cu modificãrile ulterioare, se abroga.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 21 noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 26 noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VIOREL HREBENCIUC

Bucureşti, 7 decembrie 2002.
Nr. 656.



ANEXA 1

I. Salarizarea personalului de specialitate din Oficiul Naţional de
Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Ni- Reglementarea legalã în funcţie Vechimea în
crt. Funcţia ve- de care se stabileşte salarizarea specialitate
lul
stu-
dii-
lor
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Director S Coeficientul de multiplicare prevãzut în
<>Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 anexa
nr. 1 cap. A nr. crt. 15 -
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Şef serviciu S Coeficientul de multiplicare prevãzut în
<>Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 anexa
nr. 1 cap. A nr. crt. 16 -
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Analist S Coeficientul de multiplicare prevãzut în 8 ani în
financiar <>Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 anexa funcţii
gradul I nr. 1 cap. A nr. crt. 17 economice
sau
juridice
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Analist S Coeficientul de multiplicare prevãzut în 6 ani în
financiar <>Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 anexa funcţii
gradul II nr. 1 cap. A nr. crt. 22 economice
sau
juridice
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Analist S Coeficientul de multiplicare prevãzut în 4 ani în
financiar <>Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 anexa funcţii
gradul III nr. 1 cap. A nr. crt. 23 economice
sau
juridice
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Analist S Coeficientul de multiplicare prevãzut în 2 ani în
financiar <>Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 anexa funcţii
gradul IV nr. 1 cap. A nr. crt. 28 economice
sau
juridice
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

II. Salarizarea personalului auxiliar de specialitate din Oficiul Naţional
de Prevenire şi Combatere a Spalarii Banilor

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Ni- Reglementarea legalã în funcţie Vechimea în
crt. Funcţia ve- de care se stabileşte salarizarea specialitate
lul
stu-
dii-
lor
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Asistent M Coeficientul de multiplicare prevãzut în 7 ani în
analist <>Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 anexa funcţii
treapta I nr. 2 cap. A nr. crt. 9 auxiliare
juridice,
economice
sau admi-
nistrative
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Asistent M Coeficientul de multiplicare prevãzut în 4 ani în
analist <>Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 anexa funcţii
treapta II nr. 2 cap. A nr. crt. 10 auxiliare
juridice,
economice
sau admi-
nistrative
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTA:
Pentru activitatea informatica se pot angaja în funcţia de analist financiar absolvenţi ai instituţiilor de învãţãmânt superior de profil informatic.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016