Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 65 din 27 martie 2023  pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/1.238 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind un produs paneuropean de pensii personale (PEPP), a unor prevederi din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor private    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 65 din 27 martie 2023 pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/1.238 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind un produs paneuropean de pensii personale (PEPP), a unor prevederi din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor private

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 255 din 28 martie 2023
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    CAP. I
    Măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/1.238 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind un produs paneuropean de pensii personale (PEPP)
    ART. 1
    Prezentul capitol are ca obiect de reglementare măsurile de punere în aplicare a dispoziţiilor Regulamentului (UE) 2019/1.238 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind un produs paneuropean de pensii personale (PEPP), denumit în continuare Regulament.

    ART. 2
    (1) În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) structura de conducere a furnizorului de PEPP este reprezentată de:
    1. persoane care, potrivit actelor constitutive şi/sau hotărârii structurilor statutare ale furnizorului, sunt împuternicite să conducă şi să coordoneze activitatea curentă a acestuia şi au competenţa de a angaja răspunderea societăţii, respectiv directorii sau membrii directoratului, în funcţie de sistemul de administrare, unitar sau dualist;
    2. membrii consiliului de administraţie sau membrii consiliului de supraveghere, în funcţie de sistemul de administrare, unitar sau dualist;

    b) persoana care deţine o funcţie-cheie - persoană ale cărei atribuţii au o influenţă semnificativă asupra realizării obiectivelor strategice ale furnizorului, care nu face parte din structura de conducere, îndeplinind în cadrul furnizorului atribuţiile de:
    1. evaluare şi administrare a riscurilor, respectiv managementul riscurilor;
    2. conformitate şi/sau control intern;
    3. audit intern;
    4. director de investiţii/administrare a investiţiilor;
    5. actuar.


    (2) Definiţiile prevăzute în prezenta lege se completează cu cele prevăzute la art. 2 din Regulament.

    ART. 3
    (1) Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., este autoritatea competentă în sensul art. 2 pct. 18 din Regulament care exercită atribuţii de înregistrare, reglementare, supraveghere, investigaţie şi control asupra:
    a) furnizorilor de PEPP pentru care România este stat membru de origine, respectiv:
    1. instituţiilor de credit autorizate în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare O.U.G. nr. 99/2006;
    2. societăţilor de asigurare prevăzute la art. 20 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, cu modificările şi completările ulterioare, care sunt autorizate şi îndeplinesc condiţiile de funcţionare prevăzute de aceasta;
    3. administratorilor de fonduri de pensii ocupaţionale autorizaţi şi care îndeplinesc condiţiile de funcţionare în conformitate cu prevederile Legii nr. 1/2020 privind pensiile ocupaţionale, cu completările ulterioare;
    4. societăţilor de servicii de investiţii financiare, denumite în continuare S.S.I.F., care oferă servicii de administrare de portofolii, autorizate şi care îndeplinesc condiţiile de funcţionare în conformitate cu prevederile Legii nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, cu modificările şi completările ulterioare;
    5. societăţilor de investiţii autoadministrate sau societăţilor de administrare a investiţiilor autorizate şi care îndeplinesc condiţiile de funcţionare în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    6. administratorilor de fonduri de investiţii alternative autorizaţi şi care îndeplinesc condiţiile de funcţionare în conformitate cu prevederile Legii nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiţii alternative, cu modificările şi completările ulterioare;

    b) distribuitorilor de PEPP care desfăşoară activităţi de distribuţie de PEPP pe teritoriul României, respectiv:
    1. entităţilor de tipul celor menţionate la lit. a) care distribuie PEPP pe care nu le-au creat ele însele;
    2. S.S.I.F. şi firmelor de investiţii din alte state membre care prestează servicii în România în baza dreptului de stabilire sau a libertăţii de a presta servicii care furnizează servicii de consultanţă de investiţii, definită conform prevederilor Legii nr. 126/2018, cu modificările şi completările ulterioare, care au dreptul să distribuie PEPP pe care nu le-au creat ele însele;
    3. intermediarilor de asigurări înregistraţi conform prevederilor Legii nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările şi completările ulterioare, şi legislaţiei emise în aplicarea acesteia, care au dreptul să distribuie PEPP pe care nu le-au creat ei înşişi;

    c) depozitarilor activelor pentru PEPP;
    d) produselor paneuropene de pensii personale - PEPP.

    (2) În scopul îndeplinirii atribuţiilor care îi revin în calitate de autoritate competentă potrivit alin. (1), A.S.F. are competenţele de înregistrare, reglementare, supraveghere, investigaţie, control şi de cooperare interinstituţională prevăzute în Regulament, inclusiv prerogative de intervenţie asupra PEPP, conform art. 63 din Regulament.
    (3) În calitate de autoritate competentă, A.S.F. are acces la informaţii şi documente relevante şi realizează orice operaţiune prevăzută a fi întreprinsă în această calitate, potrivit art. 40 din Regulament şi actelor delegate emise de către Comisia Europeană de punere în aplicare a acestuia.
    (4) Desfăşurarea activităţii de furnizare a PEPP de către entităţile autorizate de către A.S.F. în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012, se realizează în baza aprobării de către A.S.F. a acestei activităţi, acordate prin decizia A.S.F. privind înregistrarea unui PEPP, conform prevederilor Regulamentului şi în baza regimului prudenţial aplicabil respectivelor entităţi în conformitate cu actele normative menţionate la alin. (1) şi a reglementărilor emise în aplicarea acestora.

    ART. 4
    (1) Banca Naţională a României, denumită în continuare B.N.R., este autoritatea competentă cu reglementarea, autorizarea şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit furnizori şi/sau distribuitori de PEPP, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 99/2006 şi ale Regulamentului nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Furnizarea şi/sau distribuţia de PEPP de către instituţiile de credit se realizează numai în baza şi în limita autorizaţiei acordate de B.N.R. sau a aprobării prealabile privind completarea obiectului de activitate pentru furnizarea şi/sau distribuţia de PEPP, în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 99/2006 şi cu reglementările emise în aplicarea acesteia, cu respectarea prevederilor art. 7 alin. (3) din Regulament.
    (3) B.N.R. informează A.S.F., în termen de două zile lucrătoare, cu privire la acordarea autorizaţiei unei instituţii de credit sau a aprobării prealabile privind completarea obiectului de activitate pentru furnizarea şi/sau distribuţia de PEPP.
    (4) În aplicarea prevederilor art. 6 alin. (1) şi (4) din Regulament, instituţiile de credit pot depune la A.S.F. o cerere de înregistrare a unui PEPP numai după obţinerea autorizării desfăşurării activităţii de furnizare de PEPP, astfel cum este prevăzut la alin. (2).
    (5) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), instituţiile de credit înregistrate ca intermediari de asigurări conform prevederilor Legii nr. 236/2018, cu modificările şi completările ulterioare, şi legislaţiei emise în aplicarea acesteia au dreptul să distribuie PEPP pe care nu le-au creat.
    (6) Instituţiile de credit furnizori de PEPP transmit B.N.R. informaţiile necesare în scopuri de supraveghere prudenţială prevăzute la art. 40 alin. (1)-(5) din Regulament, în forma şi cu periodicitatea prevăzute de Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/897 al Comisiei din 4 martie 2021 de stabilire a standardelor tehnice de punere în aplicare pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2019/1.238 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte formatul raportării în scopuri de supraveghere către autorităţile competente, precum şi cooperarea şi schimbul de informaţii între autorităţile competente şi Autoritatea Europeană de Asigurări şi Pensii Ocupaţionale, precum şi de reglementările emise de B.N.R., cu respectarea prevederilor art. 3 alin. (3).
    (7) Fără a aduce atingere prevederilor art. 3 alin. (2) din prezenta lege, în aplicarea art. 66 din Regulament, a actelor delegate şi a actelor de punere în aplicare, după caz, adoptate de Comisia Europeană, B.N.R., în calitate de autoritate competentă potrivit alin. (1), cooperează cu celelalte autorităţi competente la nivel transfrontalier, prin asigurarea schimbului de informaţii de natură prudenţială referitoare la instituţiile de credit supravegheate, în conformitate cu Regulamentul nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013.
    (8) A.S.F. şi B.N.R. cooperează şi fac schimb de orice informaţii necesare pentru exercitarea competenţelor şi îndeplinirea obiectivelor lor.

    ART. 5
    (1) Contractul privind PEPP prevăzut la art. 4 din Regulament poate cuprinde şi clauze privind limita de vârstă pentru începerea fazei de acumulare, durata minimă a fazei de acumulare, valoarea minimă şi maximă a contribuţiilor, precum şi frecvenţa sau continuitatea acestora.
    (2) Sumele reprezentând contribuţiile la PEPP aferente conturilor sau subconturilor din România sunt deductibile fiscal, în conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 6
    (1) Faza de plată a pensiei aferente unui cont de PEPP sau subcont din România începe în condiţiile stabilite prin clauzele contractului privind PEPP.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), la cererea participantului la PEPP, faza de plată a pensiei aferente unui cont de PEPP sau subcont din România poate începe:
    a) de la data împlinirii de către participant a vârstei standard de pensionare prevăzută de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv la data împlinirii vârstei de pensionare reglementată de alte acte normative, cu caracter special, în raport cu categoria profesională din care face parte participantul, după caz;
    b) de la data de la care beneficiază de pensie de invaliditate, conform prevederilor Legii nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederilor legislaţiei cu caracter special care reglementează o categorie similară de pensie stabilită pentru anumite categorii profesionale din care participantul face parte, după caz.

    (3) Pensia aferentă unui cont de PEPP sau subcont din România se supune dispoziţiilor privind impozitarea pensiilor din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 7
    A.S.F. aplică entităţilor prevăzute la art. 3 alin. (1) sancţiuni şi măsuri administrative pentru încălcarea prevederilor Regulamentului, a actelor delegate emise în aplicarea acestuia, respectiv Regulamentul delegat (UE) 2021/473 al Comisiei din 18 decembrie 2020 de completare a Regulamentului (UE) 2019/1.238 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare care precizează cerinţele aplicabile documentelor informative, costurilor şi comisioanelor incluse în plafonul costurilor, precum şi tehnicilor de diminuare a riscurilor pentru produsul paneuropean de pensii personale, Regulamentul delegat (UE) 2021/896 al Comisiei din 24 februarie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2019/1.238 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte informaţiile suplimentare pentru convergenţa raportării în scopuri de supraveghere şi Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/897 al Comisiei din 4 martie 2021 de stabilire a standardelor tehnice de punere în aplicare pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2019/1.238 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte formatul raportării în scopuri de supraveghere către autorităţile competente, precum şi cooperarea şi schimbul de informaţii între autorităţile competente şi cu Autoritatea Europeană de Asigurări şi Pensii Ocupaţionale, a prezentei legi şi a reglementărilor emise de A.S.F. în aplicarea prezentei legi, precum şi a actelor normative care reglementează entităţile prevăzute la art. 3 alin. (1).

    ART. 8
    (1) Constituie contravenţii, în măsura în care nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii, infracţiuni, următoarele fapte:
    a) nerespectarea de către furnizor, distribuitor, de către persoanele care fac parte din structura de conducere a acestora sau de către persoanele care deţin funcţii-cheie:
    1. a obligaţiilor prevăzute în actele normative prevăzute la art. 7;
    2. a condiţiilor prevăzute prin actele de înregistrare şi de reglementare, precum şi a măsurilor dispuse în activitatea de supraveghere, investigaţie şi control a A.S.F.;
    3. a prevederilor existente în reglementările proprii ale furnizorului în domeniul PEPP;

    b) neexecutarea de către depozitar a atribuţiilor de supraveghere şi de păstrare în siguranţă a activelor corespunzătoare activităţii de furnizare a PEPP, în conformitate cu art. 48 din Regulament;
    c) neîndeplinirea/nerespectarea de către furnizor a condiţiilor în temeiul cărora s-a acordat decizia în vederea înregistrării;
    d) netransmiterea de către furnizor către A.S.F. a modificărilor ulterioare ale documentaţiei şi informaţiilor care au stat la baza deciziei privind înregistrarea;
    e) nerespectarea de către furnizorul de PEPP a obligaţiei de furnizare a serviciului de portabilitate conform prevederilor art. 18 şi 19 din Regulament sau a informaţiilor cu privire la furnizarea acestui serviciu conform prevederilor art. 20 şi 21 din Regulament ori neconformarea cu cerinţele şi obligaţiile prevăzute în capitolul IV, capitolul V, la art. 48 şi 50, şi în capitolul VII din Regulament;
    f) împiedicarea exercitării competenţelor conferite A.S.F. de către actele normative prevăzute la alin. (1), precum şi refuzul nejustificat al oricărei persoane de a răspunde solicitărilor A.S.F. în exercitarea atribuţiilor care îi revin, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului. nr. 93/2012 şi ale prezentei legi.

    (2) Săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d)-f) se sancţionează cu următoarele sancţiuni contravenţionale principale:
    a) avertisment scris;
    b) amendă contravenţională.

    (3) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, limitele amenzilor prevăzute la alin. (2) lit. b) se stabilesc după cum urmează:
    a) pentru persoanele juridice: de la 10.000 lei până la 25.000.000 lei sau până la 10% din cifra de afaceri anuală totală care reiese din cele mai recente situaţii financiare anuale disponibile, aprobate de organul de conducere, de supraveghere sau administrativ; atunci când persoana juridică este o întreprindere-mamă sau o filială a întreprinderii-mamă care trebuie să elaboreze conturi financiare consolidate potrivit prevederilor Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, cifra de afaceri anuală totală relevantă este cifra de afaceri anuală totală sau tipul de venit corespunzător conform actelor legislative contabile relevante, stabilit pe baza celor mai recente situaţii financiare anuale consolidate disponibile aprobate de organul de conducere, de supraveghere sau administrativ al întreprinderii-mamă principale;
    b) pentru persoanele fizice: de la 1.000 lei până la 3.500.000 lei;
    c) atât pentru persoanele juridice, cât şi pentru persoanele fizice, amenzi maxime egale cu de trei ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare, atunci când beneficiul poate fi determinat, chiar dacă această sumă depăşeşte valorile maxime prevăzute la lit. a) şi b).

    (4) În funcţie de natura şi gravitatea faptei, pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1), A.S.F. poate aplica următoarele sancţiuni contravenţionale complementare:
    a) interzicerea accesului la o funcţie care necesită aprobarea de către A.S.F. pentru o perioadă cuprinsă între unu şi 5 ani de la comunicarea deciziei de sancţionare sau la o altă dată menţionată în mod expres în aceasta;
    b) interzicerea sau restricţionarea comercializării sau distribuţiei unui PEPP, în condiţiile prevederilor art. 63 din Regulament;
    c) radierea înregistrării unui PEPP.

    (5) Săvârşirea contravenţiei prevăzute la alin. (1) lit. c) sau încălcarea gravă şi repetată de către furnizorii de PEPP a prevederilor Regulamentului se sancţionează de A.S.F. prin decizie, cu radierea înregistrării PEPP.
    (6) În funcţie de natura şi gravitatea faptei, A.S.F. poate aplica măsuri administrative, precum:
    a) declaraţie publică în care se specifică identitatea persoanei fizice sau juridice şi natura încălcării, în conformitate cu art. 69 din Regulament;
    b) o decizie prin care i se solicită persoanei fizice sau juridice să pună capăt comportamentului respectiv şi să se abţină de la repetarea acestuia;
    c) atenţionarea persoanelor fizice şi/sau juridice responsabile pentru faptele constatate care au o gravitate scăzută, care nu au adus atingere intereselor participanţilor, care sunt sub pragul de materialitate şi care pot fi încadrate ca fiind erori operaţionale izolate;
    d) dispunerea unui plan de măsuri în scopul prevenirii sau remedierii oricăror situaţii de nerespectare a dispoziţiilor legale constatate, aplicate persoanelor fizice sau juridice care intră sub incidenţa prezentei legi.

    (7) Sancţiunile contravenţionale principale prevăzute la alin. (2) se pot aplica cumulativ cu una sau mai multe sancţiuni contravenţionale complementare prevăzute la alin. (4).
    (8) Măsurile administrative prevăzute la alin. (6) pot fi aplicate independent sau împreună, iar măsurile administrative prevăzute la alin. (6) lit. a) şi d) pot fi aplicate şi împreună cu sancţiunile principale sau complementare prevăzute la alin. (2), respectiv alin. (4).

    ART. 9
    (1) Deciziile A.S.F. de sancţionare sau de impunere a altor măsuri administrative conform art. 8 alin. (2)-(8), precum şi deciziile de respingere a cererilor de înregistrare sunt motivate în mod corespunzător şi pot fi atacate la instanţa judecătorească competentă în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Sumele provenite din amenzile contravenţionale aplicate potrivit prezentei legi se fac venit la bugetul de stat.
    (3) A.S.F. poate aplica sancţiuni atât persoanelor juridice prevăzute la art. 8 alin. (1) în situaţia în care constată săvârşirea unei fapte contravenţionale, cât şi persoanelor din structura de conducere şi/sau persoanelor care deţin funcţii-cheie, cărora le este imputabilă respectiva faptă.
    (4) Constatarea contravenţiilor se face de către structurile de specialitate din cadrul A.S.F. cu atribuţii privind supravegherea şi/sau controlul respectării legislaţiei din domeniul pensiilor private.
    (5) La stabilirea tipului şi nivelului sancţiunilor administrative sau de impunere a altor măsuri administrative conform art. 6, A.S.F. ia în considerare inclusiv circumstanţele prevăzute la art. 68 alin. (2) din Regulament.
    (6) A.S.F. asigură publicarea deciziilor prevăzute la alin. (1) conform prevederilor art. 69 din Regulament, precum şi transmiterea către Autoritatea Europeană de Asigurări şi Pensii Ocupaţionale, denumită în continuare E.I.O.P.A., a informaţiilor referitoare la aceste decizii conform art. 70 din Regulament.
    (7) În măsura în care prezenta lege nu dispune altfel, contravenţiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
    (8) A.S.F. comunică B.N.R. sancţiunile şi măsurile administrative aplicate furnizorilor şi distribuitorilor de PEPP care sunt instituţii de credit cu privire la încălcarea prevederilor Regulamentului.
    (9) Nerespectarea de către instituţiile de credit furnizori de PEPP a obligaţiei de raportare prevăzute la art. 4 alin. (6) se sancţionează de B.N.R., potrivit dispoziţiilor art. 225 -236 din O.U.G. nr. 99/2006.

    ART. 10
    (1) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă împiedicarea cu intenţie prin orice mijloace de către reprezentantul legal, de către un angajat, prepus ori de către altă persoană din cadrul entităţii supuse controlului, conform prezentei legi, în mod nejustificat, a personalului cu atribuţii de control din cadrul A.S.F. de a intra în spaţiile supuse controlului, în condiţiile prevăzute de prezenta lege.
    (2) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la unu la 5 ani sau cu amendă următoarele fapte:
    a) utilizarea resurselor PEPP în alte scopuri decât cele prevăzute de Regulament sau de contractul privind PEPP;
    b) utilizarea lichidităţilor băneşti ale unui participant la un PEPP în alte scopuri decât cele prevăzute de Regulament sau de contractul privind PEPP.

    (3) Constituie infracţiune obţinerea înregistrării unui PEPP prin declaraţii false sau înşelătoare sau prin orice alte mijloace nelegitime, cu încălcarea art. 6 şi 7 din Regulament, şi se pedepseşte potrivit prevederilor art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Constituie infracţiune furnizarea sau distribuirea de produse care poartă denumirea „produs paneuropean de pensii personale“ sau „PEPP“ fără înregistrarea necesară a acestora şi se pedepseşte conform art. 244 alin. (2) din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 11
    (1) A.S.F. furnizează anual E.I.O.P.A. date cu caracter anonim şi agregat cu privire la sancţiunile administrative aplicate sau la alte măsuri impuse conform prevederilor art. 8 şi 9, precum şi cu privire la cercetările penale efectuate de organele de urmărire penală şi sancţiunile penale aplicate de instanţele judecătoreşti prin hotărâri definitive.
    (2) În cazul în care A.S.F. a făcut publică o sancţiune aplicată conform prevederilor art. 8 sau 10, aceasta transmite simultan E.I.O.P.A. sancţiunea respectivă.

    ART. 12
    În calitate de autoritate competentă potrivit art. 3, A.S.F. transmite notificări şi informaţii către E.I.O.P.A. sau către alte autorităţi sau instituţii europene, cooperează şi face schimb de informaţii cu alte autorităţi naţionale, în scopul aplicării Regulamentului.

    ART. 13
    Conform prevederilor art. 3 lit. b) pct. (ii) şi (iii) din Regulament, în scopul îndeplinirii atribuţiilor care îi revin în calitate de autoritate competentă potrivit art. 3, A.S.F. poate emite reglementări referitoare la toate aspectele privind înregistrarea, crearea, distribuţia, funcţionarea, supravegherea şi controlul PEPP, precum şi la supravegherea şi controlul furnizorilor şi distribuitorilor de PEPP.

    CAP. II
    Dispoziţii privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor private
    ART. 14
    La articolul 141 alineatul (1) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 18 iulie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, după litera h) se introduce o nouă literă, lit. h^1), cu următorul cuprins:
    "h^1) nerespectarea dispoziţiilor art. 5-7 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, cu modificările şi completările ulterioare;"


    ART. 15
    La articolul 121 alineatul (1) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 31 mai 2006, cu modificările şi completările ulterioare, după litera l) se introduce o nouă literă, lit. l^1), cu următorul cuprins:
    "l^1) nerespectarea dispoziţiilor art. 5-7 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, cu modificările şi completările ulterioare;"


    ART. 16
    Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 10 din 8 ianuarie 2020, cu completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 147 alineatul (1), după litera p) se introduce o nouă literă, lit. q), cu următorul cuprins:
    "q) nerespectarea dispoziţiilor art. 5-7 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, cu modificările şi completările ulterioare."

    2. Articolul 150 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 150
    Măsuri administrative
    (1) În funcţie de natura şi gravitatea faptei, A.S.F. poate să dispună măsuri administrative în mod proporţional cu volumul, natura, amploarea şi complexitatea activităţilor entităţii supravegheate.
    (2) A.S.F. poate dispune următoarele măsuri administrative:
    a) suspendarea exerciţiului dreptului de vot al acţionarilor, în cazurile în care nu mai îndeplinesc cerinţele legale privind calitatea acţionariatului unui administrator care desfăşoară o politică individuală sau comună care periclitează asigurarea unui management eficient şi prudent al administratorului şi al fondului, în detrimentul participanţilor şi moştenitorilor acestora, definiţi conform prevederilor Codului civil;
    b) limitarea sau interzicerea, pe o perioadă cuprinsă între 90 şi 180 de zile, a anumitor operaţiuni ale administratorului reglementate de lege;
    c) restrângerea exerciţiului administratorului de a dispune de propriile active sau interzicerea acestui drept;
    d) atenţionarea persoanelor fizice şi/sau juridice responsabile pentru faptele constatate care au o gravitate scăzută, care nu au adus atingere intereselor participanţilor, care sunt sub pragul de materialitate şi care pot fi încadrate ca fiind erori operaţionale izolate;
    e) dispunerea unui plan de măsuri în scopul prevenirii sau remedierii oricăror situaţii de nerespectare a dispoziţiilor legale constatate, aplicate persoanelor fizice sau juridice care intră sub incidenţa prezentei legi.
    (3) Măsurile administrative prevăzute la alin. (2) pot fi aplicate distinct sau împreună cu sancţiunile principale sau complementare prevăzute la art. 147 alin. (2)."



    CAP. III
    Dispoziţii finale
    ART. 17
    Prezenta lege intră în vigoare la 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    VASILE-DANIEL SUCIU
                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    ALINA-ŞTEFANIA GORGHIU

    Bucureşti, 27 martie 2023.
    Nr. 65.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016