Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
ART. I
Legea nr. 55/2006 privind siguranţa feroviarã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 322 din 10 aprilie 2006, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 2 alineatul (2), dupã litera c) se introduc douã noi litere, literele d) şi e), cu urmãtorul cuprins:
"d) vehiculelor de patrimoniu care opereazã pe reţelele naţionale, cu condiţia sã respecte normele şi reglementãrile naţionale în materie de siguranţã, în vederea asigurãrii unei circulaţii sigure a unor astfel de vehicule;
e) cãilor ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, care opereazã pe reţele proprii, inclusiv atelierele, vehiculele şi personalului acestora."
2. La articolul 2, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Reglementarea activitãţilor privind siguranţa, desfãşurate pe reţelele de transport feroviar prevãzute la alin. (2), se face prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii."
3. La articolul 3, dupã litera u) se introduc trei noi litere, literele v)-x), cu urmãtorul cuprins:
"v) deţinãtor - persoana sau entitatea care, fiind proprietara unui vehicul sau având dreptul de a-l utiliza, exploateazã acest vehicul ca mijloc de transport şi care este înregistratã ca atare în Registrul naţional al vehiculelor, denumit în continuare R.N.V., prevãzut la art. 33 din Directiva 2008/57/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 iunie 2008 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Comunitate (reformare), denumitã în continuare Directiva privind interoperabilitatea sistemului feroviar;
w) entitate responsabilã cu întreţinerea - o entitate care rãspunde de întreţinerea unui vehicul şi care este înregistratã ca atare în R.N.V.;
x) vehicul - un vehicul feroviar care circulã pe propriile roţi pe liniile de cale feratã, cu sau fãrã tracţiune; un vehicul este alcãtuit din unul sau mai multe subsisteme structurale şi funcţionale ori din una sau mai multe pãrţi ale acestor subsisteme."
4. La articolul 4, alineatul (4) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Prevederile alin. (3) nu aduc atingere rãspunderii fiecãrui producãtor, furnizor de întreţinere, deţinãtor, prestator de servicii şi fiecãrei entitãţi achizitoare, legate de asigurarea faptului cã materialul rulant, instalaţiile, accesoriile, echipamentele şi serviciile furnizate de aceştia respectã cerinţele şi condiţiile de utilizare specificate, astfel încât pot fi puse în funcţiune în mod sigur de operatorul de transport feroviar şi/sau de administratorul de infrastructurã."
5. La articolul 6 alineatul (3), litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"c) metode pentru a verifica dacã subsistemele structurale ale sistemelor feroviare sunt exploatate şi întreţinute în conformitate cu cerinţele esenţiale relevante, în mãsura în care nu sunt încã sub incidenţa S.T.I."
6. La articolul 10, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 10
Certificate de siguranţã
(1) Pentru a i se acorda acces la infrastructura feroviarã, un operator de transport feroviar trebuie sã deţinã un certificat de siguranţã. Certificatul de siguranţã poate acoperi întreaga reţea feroviarã din România sau numai o parte determinatã a acesteia. Scopul certificatului de siguranţã este de a dovedi cã operatorul de transport feroviar şi-a stabilit sistemul de management al siguranţei şi poate îndeplini cerinţele stabilite în S.T.I., în alte dispoziţii legislative comunitare relevante şi în normele de siguranţã naţionale, în scopul de a controla riscurile şi de a furniza în siguranţã servicii de transport în reţea."
7. La articolul 10 alineatul (2), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) o certificare confirmând acceptarea dispoziţiilor adoptate de operatorul de transport feroviar pentru a îndeplini cerinţele specifice necesare pentru furnizarea în siguranţã a serviciilor sale pe reţeaua corespunzãtoare. Aceste cerinţe se pot referi la aplicarea S.T.I. şi a normelor de siguranţã naţionale, inclusiv a regulilor de exploatare a reţelei, la acceptarea certificatelor de personal şi la autorizaţia de introducere în circulaţie a vehiculelor folosite de cãtre operatorul de transport feroviar. Certificarea se bazeazã pe documentaţia prezentatã de operatorul de transport feroviar, prevãzutã în anexa nr. 4."
8. Articolul 14 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 14
Întreţinerea vehiculelor
(1) Fiecãrui vehicul, anterior introducerii sale în circulaţie sau utilizãrii sale în reţea, i se atribuie o entitate responsabilã cu întreţinerea, înregistratã în R.N.V. în conformitate cu prevederile art. 33 din Directiva privind interoperabilitatea sistemului feroviar.
(2) Entitatea responsabilã cu întreţinerea poate fi un operator de transport feroviar, un administrator de infrastructurã sau orice alt deţinãtor.
(3) Fãrã a aduce atingere rãspunderii operatorilor de transport feroviar şi administratorilor de infrastructurã în ceea ce priveşte exploatarea în siguranţã a unui tren, astfel cum este prevãzutã la art. 4, entitatea se asigurã, cu ajutorul unui sistem de întreţinere, cã vehiculele de a cãror întreţinere rãspunde se aflã în stare de funcţionare şi cã prezintã siguranţã. În acest scop, entitatea responsabilã cu întreţinerea garanteazã cã vehiculele sunt întreţinute în conformitate cu:
a) manualul de întreţinere a fiecãrui vehicul;
b) cerinţele în vigoare, inclusiv normele privind întreţinerea şi dispoziţiile S.T.I.
(4) Entitatea responsabilã cu întreţinerea poate efectua ea însãşi întreţinerea sau poate contracta ateliere de întreţinere, dupã caz.
(5) În cazul vagoanelor de marfã, fiecare entitate responsabilã cu întreţinerea este certificatã de un organism acreditat sau recunoscut în conformitate cu prevederile alin. (7) sau de cãtre autoritatea naţionalã de siguranţã. Procesul de acreditare se bazeazã pe criterii de independenţã, competenţã şi imparţialitate, cum ar fi standardele europene relevante privind seria EN 45000. Procesul de recunoaştere se bazeazã, de asemenea, pe criteriile de independenţã, competenţã şi imparţialitate.
(6) În cazul în care entitatea responsabilã cu întreţinerea este un operator de transport feroviar sau un administrator de infrastructurã, respectarea dispoziţiilor adoptate în conformitate cu prevederile alin. (7) se verificã de cãtre autoritatea naţionalã de siguranţã competentã, în conformitate cu procedurile prevãzute la art. 10 sau 11, şi se confirmã prin certificate specificate în cadrul respectivelor proceduri.
(7) Certificatele emise în conformitate cu sistemul de certificare a entitãţii responsabile cu întreţinerea pentru vagoanele de marfã, instituit pe baza prevederilor adoptate de cãtre Comisia Europeanã, confirmã respectarea atât a cerinţelor prevãzute la alin. (3) şi (4), cât şi a urmãtoarelor cerinţe privind:
a) sistemul de întreţinere instituit de cãtre entitate;
b) formatul şi validitatea certificatului emis entitãţii;
c) criteriile de acreditare sau de recunoaştere a organismului sau a organismelor responsabile cu emiterea de certificate şi cu asigurarea controalelor necesare pentru funcţionarea sistemului de certificare;
d) data aplicãrii sistemului de certificare, inclusiv o perioadã de tranziţie de un an pentru entitãţile existente responsabile cu întreţinerea.
(8) Certificatele emise în conformitate cu prevederile alin. (7) sunt valabile pe întreg teritoriul Comunitãţii Europene.
(9) Prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii se pot stabili mãsuri alternative în vederea îndeplinirii obligaţiilor de a identifica entitãţile responsabile cu întreţinerea şi de a le certifica, în urmãtoarele cazuri:
a) vehicule înregistrate într-o ţarã terţã şi întreţinute în conformitate cu legislaţia ţãrii respective;
b) vehicule care sunt folosite în reţele sau pe linii cu ecartament diferit de cel al reţelei feroviare principale din cadrul Comunitãţii Europene şi pentru care îndeplinirea cerinţelor prevãzute la alin. (3) este asiguratã prin acorduri internaţionale cu ţãri terţe;
c) vehicule prevãzute la art. 2 alin. (2) şi echipamentul militar şi de transport special ce necesitã un permis ad-hoc de la autoritatea naţionalã de siguranţã care trebuie emis înainte de utilizare. În acest caz, se acordã derogãri pentru perioade de cel mult 5 ani.
(10) Mãsurile alternative prevãzute la alin. (9) se pun în aplicare prin derogãri care se acordã de Autoritatea de Siguranţã Feroviarã Românã:
a) la înregistrarea vehiculelor, conform prevederilor art. 33 din Directiva privind interoperabilitatea sistemului feroviar, în ceea ce priveşte identificarea entitãţii responsabile cu întreţinerea;
b) la eliberarea certificatelor şi a autorizaţiilor de siguranţã cãtre operatorii de transport feroviar şi administratorii de infrastructurã, în conformitate cu prevederile art. 10 şi 11, în ceea ce priveşte identificarea sau certificarea entitãţii responsabile cu întreţinerea.
(11) Derogãrile acordate în conformitate cu prevederile alin. (10) se identificã şi se motiveazã în raportul anual prevãzut la art. 18."
9. La articolul 16 alineatul (2), litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"a) autorizarea introducerii în circulaţie a subsistemelor structurale ale sistemului feroviar, în conformitate cu prevederile art. 15 din Directiva privind interoperabilitatea sistemului feroviar, şi verificarea respectãrii cerinţelor esenţiale relevante la exploatarea şi întreţinerea acestora;".
10. La articolul 16 alineatul (2), litera b) se abrogã.
11. La articolul 16 alineatul (2), litera g) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"g) supravegherea înregistrãrii corespunzãtoare a vehiculelor în R.N.V. şi informaţiile conţinute de acesta cu privire la siguranţã sunt precise şi actualizate."
12. La articolul 18, dupã litera d) se introduce o nouã literã, litera e), cu urmãtorul cuprins:
"e) derogãrile care au fost acordate în conformitate cu prevederile art. 14."
ART. II
Trimiterile la Hotãrârea Guvernului nr. 850/2003 privind interoperabilitatea sistemului feroviar convenţional, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi la Hotãrârea Guvernului nr. 1.533/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar de mare vitezã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se interpreteazã ca trimiteri la Hotãrârea Guvernului nr. 877/2010 privind interoperabilitatea sistemului feroviar şi se citesc în conformitate cu tabelul de corespondenţã prevãzut în anexa nr. 11 la aceasta.
ART. III
Prezenta lege transpune în totalitate prevederile Directivei 2008/110/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 decembrie 2008 de modificare a Directivei 2004/49/CE privind siguranţa cãilor ferate comunitare (Directiva privind siguranţa feroviarã), publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 345 din 23 decembrie 2008, precum şi prevederile art. 40 din Directiva 2008/57/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 iunie 2008 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Comunitate (reformare), publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 191 din 18 iulie 2008.
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
IOAN OLTEAN
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANÃ
Bucureşti, 10 mai 2011.
Nr. 65.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: