Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
*) Republicatã în temeiul <>art. XI din Legea nr. 99/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 236 din 27 mai 1999, dându-se textelor o noua numerotare. <>Legea nr. 64/1995 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 130 din 29 iunie 1995 şi a mai fost modificatã prin:
- <>Ordonanta Guvernului nr. 38/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 30 august 1996, abrogatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 3 octombrie 1997;
- Ordonanta de ugenta a Guvernului nr. 58/1997, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 3 octombrie 1997, abrogatã prin <>Legea nr. 99/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 236 din 27 mai 1999.
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta lege se aplica comercianţilor - persoane fizice şi societãţi comerciale -, care nu mai pot face fata datoriilor lor comerciale şi care vor fi denumiţi, în continuare, debitor.
ART. 2
Scopul legii este instituirea unei proceduri pentru plata pasivului debitorului, în încetare de plati, fie prin reorganizarea întreprinderii şi activitãţii acestuia sau prin lichidarea unor bunuri din averea lui pana la acoperirea pasivului, fie prin faliment.
ART. 3
În înţelesul prezentei legi, averea debitorului cuprinde totalitatea bunurilor şi drepturilor patrimoniale ale acestuia - inclusiv cele dobândite în cursul procedurii stabilite de prezenta lege - care pot face obiectul unei executãri silite, în condiţiile Codului de procedura civilã.
ART. 4
(1) Toate cheltuielile aferente procedurii instituite prin prezenta lege vor fi suportate din averea debitorului.
(2) Plãţile se vor face dintr-un cont deschis la o unitate a unei bãnci, pe baza de dispoziţii emise, în cursul procedurii de reorganizare, de debitor sau de judecãtorul-sindic, iar în cursul falimentului, numai de judecãtorul-sindic.
(3) În lipsa disponibilitãţilor în contul debitorului se va utiliza fondul de lichidare, constituit din taxele plãtite de persoanele fizice şi/sau juridice registrului comerţului pentru serviciile prestate de acesta.
(4) Fondul prevãzut la alin. (3) va fi constituit prin majorarea cu 10% a taxelor percepute de oficiile registrului comerţului.
(5) Acoperirea cheltuielilor de lichidare a societãţilor la care statul deţine pachetul de control se va face de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat din ventiturile realizate din privatizare.
CAP. 2
Organele care aplica procedura reoganizarii şi lichidãrii judiciare
ART. 5
(1) Organele care aplica procedura sunt: instanţele judecãtoreşti, judecãtorul-sindic, administratorul, lichidatorul, adunarea creditorilor şi comitetul creditorilor.
(2) Tribunalul şi judecãtorul-sindic au îndatorirea sa asigure efectuarea cu celeritate a actelor şi operaţiunilor prevãzute de prezenta lege, precum şi realizarea în condiţiile legii a drepturilor şi obligaţiilor participanţilor la aceste acte şi operaţiuni.
Secţiunea 1
Instanţele judecãtoreşti
ART. 6
Toate procedurile prevãzute de prezenta lege, cu excepţia recursului prevãzut la art. 7, sunt de competenta exclusiva a tribunalului în jurisdicţia cãruia se afla sediul debitorului, care figureazã în registrul comerţului, şi sunt exercitate de un judecãtor-sindic desemnat de cãtre preşedintele tribunalului, în condiţiile art. 8.
ART. 7
(1) Curtea de apel va fi instanta de recurs, pentru hotãrârile date de judecãtorul-sindic, în baza art. 10.
(2) Recursul va fi judecat în termen de 30 de zile de la înregistrarea dosarului la curtea de apel, citarea pãrţilor urmând a fi facuta prin publicitate, în condiţiile art. 95 din Codul de procedura civilã.
(3) Prin derogare de la art. 300 alin. 3 şi 4 din Codul de procedura civilã, hotãrârile judecãtorului-sindic, cu excepţia celei de respingere a contestaţiei debitorului - facuta în temeiul art. 31 alin. (5) -, nu vor putea fi suspendate de instanta de recurs.
Secţiunea a 2-a
Judecãtorul-sindic
ART. 8
Judecãtorul-sindic este nominalizat, în fiecare caz, de preşedintele tribunalului, dintre judecãtorii desemnaţi ca judecãtori-sindici, în temeiul <>art. 12 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 *) pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
----------
*) <>Legea nr. 92/1992 a fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997 şi ulterior modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999.
ART. 9
În îndeplinirea îndatoririlor sale judecãtorul-sindic va putea desemna, prin încheiere, persoane de specialitate, stabilindu-le şi retributia. Retribuţiile vor fi plãtite în conformitate cu art. 4.
ART. 10
Principalele atribuţii ale judecãtorului-sindic, în cadrul prezentei legi, sunt:
a) darea hotãrârii de deschidere a procedurii;
b) judecarea contestaţiei debitorului impotriva cererii introductive a creditorilor pentru începerea procedurii;
c) desemnarea, prin hotãrâre, a administratorului sau a lichidatorului, stabilirea atribuţiilor acestora, controlul asupra activitãţii lor şi, dacã este cazul, înlocuirea lor;
d) judecarea cererilor de a se ridica debitorului dreptul de a-şi mai conduce activitatea;
e) judecarea acţiunilor introduse de administrator sau de lichidator pentru anularea unor transferuri cu caracter patrimonial, anterioare cererii introductive;
f) judecarea contestaţiilor debitorului ori ale creditorilor impotriva mãsurilor luate de administrator sau de lichidator;
g) confirmarea planului de reorganizare sau, dupã caz, de lichidare, dupã votarea lui de cãtre creditori;
h) hotãrârea de a se continua activitatea debitorului, în caz de reorganizare;
i) soluţionarea obiectiilor la rapoartele semestriale şi la cel final ale administratorului sau ale lichidatorului;
j) darea hotãrârii de închidere a procedurii.
ART. 11
Hotãrârile judecãtorului-sindic sunt definitive şi executorii şi vor cuprinde, prin derogare de la art. 261 alin. 4 din Codul de procedura civilã, şi motivarea. În condiţiile legii, ele vor putea fi atacate cu recurs.
ART. 12
În orice stadiu al procedurii, tribunalul poate înlocui pe un judecãtor-sindic cu altul, prin încheiere motivatã, data în Camera de consiliu.
Secţiunea a 3-a
Adunarea creditorilor. Comitetul creditorilor
ART. 13
(1) Creditorii cunoscuţi vor fi convocaţi de cãtre administrator sau de lichidator ori de câte ori va fi necesar; adunarea creditorilor va fi convocatã însã şi la cererea creditorilor detinand creanţe în valoare de cel puţin 50% din valoarea totalã a acestora. La prima şedinţa ei vor fi convocaţi de judecãtorul-sindic, în condiţiile prevãzute la art. 33.
(2) La şedinţele adunãrii creditorilor vor participa debitorul şi 2 delegaţi ai salariaţilor acestuia, votand pentru creanţele reprezentând salariile şi alte drepturi bãneşti.
(3) De asemenea, la adunarea creditorilor va putea participa un reprezentant al camerei de comerţ şi industrie teritoriale.
(4) Prima şedinţa a adunãrii creditorilor va fi prezidata de judecãtorul-sindic, iar celelalte, de cãtre administrator sau lichidator.
ART. 14
(1) În cadrul şedinţelor adunãrii creditorilor aceştia vor avea dreptul sa analizeze situaţia debitorului, mãsurile luate de administrator sau de lichidator şi efectele acestora şi sa propunã, motivat, şi alte mãsuri.
(2) Planul de reorganizare sau de lichidare va fi supus votului adunãrii creditorilor, în condiţiile stabilite la art. 67.
ART. 15
(1) În cadrul primei şedinţe adunarea creditorilor va alege, cu majoritate simpla, un comitet format din 3-5 creditori dintre cei cu creanţe garantate şi cei chirografari, care se vor fi oferit voluntar. Dacã nu se va obţine aceasta majoritate, comitetul va fi desemnat de judecãtorul-sindic.
(2) În cursul activitãţii sale, judecãtorul-sindic va putea cere asistenta comitetului creditorilor sau a unui delegat al acestuia.
ART. 16
(1) Comitetul creditorilor face parte dintre cei îndreptãţiţi ca, atunci când nu a fost propus de debitor sau nu a fost confirmat un plan de reorganizare, sa ceara judecãtorului-sindic sa ridice debitorului dreptul de a-şi mai conduce activitatea.
(2) Comitetul creditorilor poate fi autorizat de judecãtorul-sindic sa introducã acţiuni pentru anularea unor transferuri cu caracter patrimonial - fãcute de debitor în frauda creditorilor -, atunci când astfel de acţiuni nu au fost introduse de administrator sau de lichidator.
Secţiunea a 4-a
Administratorul
ART. 17
(1) În cadrul primei şedinţe a adunãrii creditorilor creditorii care deţin cel puţin 50% din valoarea totalã a creanţelor pot decide angajarea unui administrator - persoana fizica sau societate comercialã -, stabilindu-i şi retributia, indiferent dacã, prin hotãrârea de deschidere a procedurii, judecãtorul-sindic a desemnat un administrator.
(2) Creditorii nemultumiti pot contesta aceasta decizie în termen de 5 zile la judecãtorul-sindic, care va soluţiona, de urgenta şi deodatã, toate contestaţiile printr-o sentinta, prin care va desemna administratorul propus de creditori sau, dupã caz, va menţine administratorul desemnat prin hotãrârea de deschidere a procedurii.
(3) Dacã în termenul stabilit la alin. (2) decizia adunãrii creditorilor nu este contestatã, judecãtorul-sindic, printr-o încheiere, va desemna administratorul propus de creditori, dispunând totodatã încetarea atribuţiilor administratorului pe care l-a desemnat prin hotãrârea de deschidere a procedurii.
(4) Administratorul, persoana fizica, sau delegatul permanent, persoana fizica, al societãţii comerciale administratoare va trebui sa fie contabil autorizat, expert contabil, licenţiat în studii economice sau în drept ori inginer şi sa aibã cel puţin 5 ani de activitate practica - economicã sau juridicã.
(5) Dacã creditorii nu decid angajarea unui administator, judecãtorul-sindic poate dispune, în aceeaşi zi, printr-o încheiere, desemnarea unui administrator, dacã nu fusese desemnat un administrator prin hotãrârea de deschidere a procedurii.
ART. 18
Principalele atribuţii ale administratorului, în cadrul prezentei legi, sunt:
a) examinarea activitãţii debitorului în raport cu situaţia de fapt şi întocmirea unui raport amãnunţit asupra cauzelor şi împrejurãrilor care au dus la încetarea de plati, cu menţionarea persoanelor cãrora le-ar fi imputabilã, şi supunerea acelui raport judecãtorului-sindic în termen de 30 de zile de la desemnarea sa;
b) supravegherea operaţiunilor de gestionare a patrimoniului debitorului;
c) conducerea în tot sau în parte a activitãţii debitorului;
d) stabilirea datelor şedinţelor adunãrii creditorilor;
e) introducerea de acţiuni pentru anularea actelor frauduloase încheiate de debitor în dãuna drepturilor creditorilor, precum şi a unor transferuri cu caracter patrimonial, a unor operaţiuni comerciale încheiate de debitor şi a constituirii unor garanţii acordate de acesta, susceptibile a prejudicia drepturile creditorilor;
f) menţinerea sau denunţarea unor contracte încheiate de debitor;
g) examinarea creanţelor şi, atunci când este cazul, formularea de obiecţiuni la acestea;
h) urmãrirea încasãrii creanţelor referitoare la bunurile din averea debitorului sau la sumele de bani transferate de cãtre debitor înainte de deschiderea procedurii;
i) cu condiţia confirmãrii de cãtre judecãtorul-sindic, încheierea de tranzacţii, descãrcarea de datorii, descãrcarea fidejusorilor, renunţarea la garanţii reale;
j) sesizarea judecãtorului-sindic în legatura cu orice problema care ar cere o soluţionare de cãtre acesta;
k) orice alte atribuţii stabilite prin încheiere de cãtre judecãtorul-sindic, cu excepţia celor prevãzute de lege în competenta exclusiva a acestuia.
ART. 19
Debitorul şi oricare dintre creditori pot face contestaţie impotriva mãsurilor luate de administrator. O astfel de contestaţie va trebui sa fie înregistratã în termen de 10 zile de la data la care mãsura a fost luatã. Judecãtorul-sindic va soluţiona contestaţia în termen de 30 de zile de la înregistrarea ei, în Camera de consiliu, putând, dacã va considera necesar, sa citeze contestatorul şi administratorul.
ART. 20
În orice stadiu al procedurii, pentru motive temeinice - dol sau culpa grava - şi în condiţiile stabilite pentru desemnarea administratorului, judecãtorul-sindic îl poate înlocui prin încheiere.
ART. 21
În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale administratorul va putea desemna persoane de specialitate. Numirea şi nivelul retributiilor acestor persoane vor fi supuse aprobãrii judecãtorului-sindic.
Secţiunea a 5-a
Lichidatorul
ART. 22
În cazul admiterii unui plan de lichidare sau al începerii procedurii falimentului, judecãtorul-sindic va desemna un lichidator, aplicându-se, în mod corespunzãtor, art. 17, 19, 20, 21 şi art. 69 alin. (4). Atribuţiile administratorului înceteazã la momentul stabilirii atribuţiilor lichidatorului de cãtre judecãtorul-sindic.
ART. 23
Principalele atribuţii ale lichidatorului, în cadrul prezentei legi, sunt:
a) examinarea activitãţii debitorului în raport cu situaţia de fapt şi cu întocmirea unui raport amãnunţit asupra cauzelor şi împrejurãrilor care au dus la încetarea de plati, cu menţionarea persoanelor cãrora le-ar fi imputabilã, şi supunerea acelui raport judecãtorului-sindic în termen de 30 de zile de la desemnarea sa;
b) conducerea în tot sau în parte a activitãţii debitorului;
c) introducerea de acţiuni pentru anularea actelor frauduloase încheiate de debitor în dãuna drepturilor creditorilor, precum şi a unor transferuri cu caracter patrimonial, a unor operaţiuni comerciale încheiate de debitor şi a constituirii unor garanţii acordate de acesta, susceptibile a prejudicia drepturile creditorilor;
d) aplicarea sigiliilor, inventarierea bunurilor şi luarea mãsurilor corespunzãtoare pentru conservarea lor;
e) menţinerea sau denunţarea unor contracte încheiate de debitor;
f) examinarea creanţelor şi, atunci când este cazul, formularea de obiecţiuni la acestea;
g) urmãrirea încasãrii creanţelor din averea debitorului, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani efectuate de acesta înaintea deschiderii procedurii;
h) primirea plãţilor pe seama debitorului şi consemnarea lor în contul averii debitorului;
i) vânzarea bunurilor din averea debitorului în conformitate cu prevederile prezentei legi;
j) încheierea de tranzacţii, descãrcarea de datorii, descãrcarea fidejusorilor, renunţarea la garanţii reale sub condiţia confirmãrii de cãtre judecãtorul-sindic;
k) sesizarea judecãtorului-sindic cu orice problema care ar cere o soluţionare de cãtre acesta;
l) orice alte atribuţii stabilite prin încheiere de cãtre judecãtorul-sindic.
CAP. 3
Procedura
Secţiunea 1
Cererile introductive
ART. 24
Procedura va începe pe baza unei cereri introduse la tribunal de cãtre debitor sau de cãtre creditori, ori de cãtre camera de comerţ şi industrie teritorialã.
§ 1. Cererea debitorului
ART. 25
(1) Debitorul, care nu mai poate face fata datoriilor sale exigibile cu sumele de bani disponibile, poate adresa tribunalului o cerere pentru a fi supus dispoziţiilor prezentei legi.
(2) Cererile societãţilor comerciale vor fi semnate de persoanele care, potrivit actelor constitutive sau statutelor, au calitatea de a le reprezenta.
ART. 26
(1) Cererea debitorului va trebui sa fie însoţitã de urmãtoarele acte:
a) bilanţul şi copii de pe registrele contabile curente;
b) o lista a tuturor bunurilor debitorului; pentru imobile se vor trece datele din registrele de publicitate imobiliarã;
c) o lista a numelor şi a adreselor creditorilor, oricum ar fi creanţele acestora: certe sau sub condiţie, lichide sau nelichide, scadente sau nescadente, necontestate sau contestate, arãtându-se suma, cauza şi drepturile de preferinta;
d) contul de profit şi pierderi pe anul anterior depunerii cererii;
e) o lista a asociaţilor cu rãspundere nelimitatã, pentru societãţile în nume colectiv şi cele în comanditã;
f) o declaraţie prin care debitorul îşi arata intenţia de a-şi reorganiza activitatea sau de a-şi lichidã averea, conform unui plan, în vederea achitãrii datoriilor sale; dacã aceasta declaraţie nu va fi depusa pana la expirarea termenului stabilit la alin. (2), se va considera ca debitorul este de acord cu începerea procedurii falimentului.
(2) Dacã debitorul nu dispune, în momentul înregistrãrii cererii, de vreuna dintre informaţiile arãtate la alin. (1), el va putea inregistra acea informaţie la tribunal, în termen de 10 zile; dacã nu o va face, cererea sa va fi respinsã.
ART. 27
(1) În cazul unei cereri introduse de o societate în nume colectiv sau în comanditã, acea cerere nu va fi consideratã ca fiind facuta şi de asociaţii cu rãspundere nelimitatã sau, în condiţiile art. 29-31, şi impotriva lor.
(2) O cerere introdusã de un asociat cu rãspundere nelimitatã sau impotriva acestuia pentru datoriile sale va fi fãrã efecte juridice cu privire la societatea în nume colectiv sau în comanditã din care face parte.
ART. 28
Nu vor fi primite de tribunal cererile de reorganizare ale debitorilor, care în ultimii 5 ani precedenti au mai fãcut o astfel de cerere sau au fost obiectul unei astfel de cereri introduse de creditori.
§ 2. Cererile creditorilor ori ale camerelor de comerţ şi industrie teritoriale
ART. 29
(1) Orice creditor, care are o creanta certa, lichidã şi exigibilã, poate introduce la tribunal o cerere impotriva unui debitor care, timp de cel puţin 30 de zile, a încetat plãţile.
(2) Simplul refuz al unor plati, în baza unor excepţii pe care debitorul le socoteşte, cu buna-credinţa, întemeiate, nu constituie o dovada de încetare a plãţilor.
(3) Camerele de comerţ şi industrie teritoriale vor putea introduce cerere impotriva debitorului, care, potrivit datelor de care acestea dispun, se afla într-o situaţie notorie de încetare a plãţilor.
ART. 30
Dupã înregistrarea unei cereri introductive, preşedintele tribunalului va nominaliza de îndatã judecãtorul-sindic, potrivit art. 8.
Secţiunea a 2-a
Deschiderea procedurii
ART. 31
(1) Dacã cererea debitorului corespunde condiţiilor stabilite la art. 25, 26 şi 28, judecãtorul-sindic va da o încheiere de deschidere a procedurii, pe care o va notifica în condiţiile art. 32. În cazul în care creditorii se opun la aceasta cerere în termen de 15 zile de la emiterea notificãrii, judecãtorul-sindic îi va cita, împreunã cu debitorul, la o şedinţa în urma cãreia va soluţiona, deodatã, printr-o sentinta, toate opoziţiile.
(2) În termen de 48 de ore de la înregistrarea cererii creditorilor/camerei de comerţ şi industrie teritoriale judecãtorul-sindic va comunica cererea, în copie, debitorului şi va dispune afişarea unei copii la usa instanţei.
(3) Dacã în termen de 5 zile de la primirea copiei debitorul contesta ca ar fi în încetare de plati, în condiţiile stabilite la art. 29, judecãtorul-sindic va tine, în termen de 10 zile, o şedinţa la care vor fi citaţi creditorii care au introdus cererea, debitorul şi camera de comerţ şi industrie teritorialã.
(4) La cererea debitorului judecãtorul-sindic îi poate obliga pe creditorii care au introdus cererea sa consemneze, în termen de 5 zile, la o banca, o cauţiune de cel mult 30% din valoarea creanţelor. Cauţiunea va fi restituitã creditorilor, dacã cererea lor va fi admisã. Dacã cererea va fi respinsã, cauţiunea poate fi folositã pentru a acoperi pagubele suferite de debitor. Dacã nu este consemnatã în termen cauţiunea, cererea introductivã va fi respinsã.
(5) Dacã judecãtorul-sindic stabileşte ca debitorul este în încetare de plati, îi va respinge contestaţia şi va deschide procedura printr-o sentinta.
(6) Dacã judecãtorul-sindic stabileşte ca debitorul nu este în încetare de plati, respinge cererea creditorilor şi dispune ca sentinta sa fie afişatã la usa instanţei. În cazul respingerii cererii, aceasta va fi consideratã ca lipsitã de orice efect chiar de la înregistrarea ei.
(7) Dacã debitorul nu contesta în termenul prevãzut la alin. (3) ca ar fi în încetare de plati, judecãtorul-sindic va da o încheiere de deschidere a procedurii.
(8) Prin încheierea sau, dupã caz, sentinta de deschidere a procedurii judecãtorul-sindic va desemna, dacã este necesar, un administrator, stabilindu-i atribuţiile, potrivit art. 18, precum şi retributia.
ART. 32
În urma deschiderii procedurii judecãtorul-sindic va trimite o notificare tuturor creditorilor mentionati în lista depusa de debitor în conformitate cu art. 26, debitorului şi oficiului registrului comerţului unde debitorul este înmatriculat, pentru efectuarea menţiunii.
ART. 33
(1) Notificarea va cuprinde convocarea şedinţei adunãrii creditorilor, care va trebui sa aibã loc în cel mult 30 de zile de la deschiderea procedurii, termenul limita pentru înregistrarea creanţelor asupra averii debitorului şi cerinţele pentru ca o creanta înregistratã sa fie consideratã valabilã.
(2) Notificarea va preciza locul, data şi ora primei şedinţe a adunãrii creditorilor.
ART. 34
(1) Debitorul va trebui sa depunã la dosarul cauzei actele cerute prin art. 26 alin. (1), în termen de 10 zile de la deschiderea procedurii, potrivit art. 31 alin. (5) sau (7).
(2) Nerespectarea fãrã motive întemeiate a dispoziţiei prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã cu amenda civilã de 200.000 lei pe zi de întârziere, amenda care va fi imputatã persoanelor care îl reprezintã legal pe debitor.
(3) Cuantumul amenzii stabilite la alin. (2) se va modifica periodic, prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de indicele inflaţiei.
ART. 35
De la data deschiderii procedurii se suspenda toate acţiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creanţelor asupra debitorului sau bunurilor sale.
ART. 36
Deschiderea procedurii suspenda orice termene de prescripţie a acţiunilor prevãzute la art. 35.
Termenele vor reîncepe sa curgã dupã 30 de zile de la închiderea procedurii.
ART. 37
Nici o dobanda ori cheltuiala nu va putea fi adãugatã creanţelor negarantate sau pãrţilor negarantate din creanţele garantate, de la data deschiderii procedurii, în afarã de cazul în care, prin programul de plata a creanţelor cuprins în planul de reorganizare, se deroga de la prevederile de mai sus.
ART. 38
(1) Dupã ce s-a dispus deschiderea procedurii potrivit art. 31, este interzis administratorilor societãţii comerciale, sub sancţiunea nulitãţii, sa înstrãineze, fãrã acordul judecãtorului-sindic, acţiunile sau pãrţile lor sociale, deţinute la debitorul care face obiectul acestei proceduri.
(2) Judecãtorul-sindic va dispune indisponibilizarea acţiunilor sau a pãrţilor sociale, potrivit alin. (1), în registrele speciale de evidenta sau în conturile înregistrate electronic.
ART. 39
Debitorul are obligaţia de a pune la dispoziţie judecãtorului-sindic şi administratorului, în cazul reorganizãrii, ori lichidatorului, în cazul lichidãrii sau falimentului, toate informaţiile cerute de aceştia cu privire la activitatea şi averea sa, precum şi lista cuprinzând plãţile şi transferurile patrimoniale fãcute de el în cele 90 de zile anterioare deschiderii procedurii.
ART. 40
În afarã de cazurile prevãzute de prezenta lege sau de cele autorizate de judecãtorul-sindic, orice constituire de garanţii personale sau reale, efectuatã dupã deschiderea procedurii, va fi nulã.
ART. 41
Administratorul sau lichidatorul va întocmi şi va supune judecãtorului-sindic, în termen de 30 de zile de la desemnarea sa, un raport amãnunţit asupra cauzelor şi împrejurãrilor care au dus la încetarea de plati, cu menţionarea persoanelor cãrora le-ar fi imputabilã.
Secţiunea a 3-a
Situaţia unor acte juridice ale debitorului
ART. 42
Acţiunile introduse de administrator/lichidator în aplicarea dispoziţiilor prezentei secţiuni sunt scutite de taxele de timbru.
ART. 43
Mãsurile prevãzute în prezenta secţiune se aplica atât în cazurile de reorganizare sau de lichidare conform unui plan, cat şi în cele de faliment.
ART. 44
Administratorul/lichidatorul poate introduce la tribunal acţiuni pentru anularea actelor frauduloase încheiate de debitor în dãuna drepturilor creditorilor, în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii.
ART. 45
(1) Administratorul/lichidatorul poate introduce la tribunal acţiuni pentru anularea constituirilor sau transferurilor de drepturi patrimoniale cãtre terţi şi pentru restituirea de cãtre aceştia a bunurilor transmise şi a valorii altor prestaţii executate, realizate de debitor prin urmãtoarele acte:
a) acte de transfer cu titlu gratuit, efectuate în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii; sunt exceptate sponsorizarile în scop umanitar;
b) operaţiuni comerciale în care prestaţia debitorului depãşeşte vadit pe cea primitã, efectuate în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii;
c) acte încheiate, în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii, cu intenţia tuturor pãrţilor implicate în acestea de a sustrage bunuri de la urmãrirea de cãtre creditori sau de a le leza în orice alt fel drepturile;
d) acte de transfer de proprietate cãtre un creditor pentru stingerea unei datorii anterioare sau în folosul acestuia, efectuate în cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii, dacã suma pe care creditorul ar putea sa o obţinã în caz de faliment al debitorului este mai mica decât valoarea actului de transfer;
e) constituirea ori perfectarea unei garanţii reale pentru o creanta care era chirografara, în cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii.
(2) Urmãtoarele operaţiuni comerciale, încheiate, în anul anterior deschiderii procedurii, cu persoane aflate în raporturi juridice cu debitorul, vor putea, de asemenea, sa fie anulate şi prestaţiile recuperate, dacã sunt în paguba intereselor creditorilor:
a) cu un asociat comanditat sau cu un asociat detinand cel puţin 20% din capitalul societãţii comerciale, atunci când debitorul este respectiva societate în comanditã, respectiv o societate în nume colectiv;
b) cu un acţionar detinand cel puţin 20% din acţiunile debitorului, atunci când debitorul este respectiva societate pe acţiuni;
c) cu un administrator, director sau un membru al organelor de supraveghere ale debitorului societate pe acţiuni;
d) cu orice alta persoana fizica ori juridicã, detinand o poziţie dominanta asupra debitorului sau activitãţii sale;
e) cu un coindivizar asupra unui bun comun.
ART. 46
(1) Acţiunea pentru anularea unui transfer cu caracter patrimonial, potrivit art. 44 sau 45, poate fi introdusã de administrator/lichidator în termen de un an de la deschiderea procedurii.
(2) Judecãtorul-sindic poate autoriza comitetul creditorilor sa introducã o astfel de acţiune, dacã administratorul/lichidatorul nu o face.
ART. 47
Prin excepţie de la dispoziţiile art. 45, nu se va putea cere anularea unui transfer cu caracter patrimonial, fãcut de cãtre debitor în cursul desfãşurãrii normale a activitãţii sale.
ART. 48
(1) Terţul dobanditor în cadrul unui transfer patrimonial, anulat conform art. 46, va trebui sa restituie averii debitorului bunul transferat sau, dacã bunul nu mai exista, valoarea acestuia de la data transferului efectuat de cãtre debitor.
(2) Terţul dobanditor, care a restituit averii debitorului valoarea bunului ce-i fusese transferat de cãtre debitor, va avea impotriva averii o creanta de aceeaşi valoare, cu condiţia ca terţul sa fi acceptat transferul cu buna-credinţa şi fãrã intenţia de a impiedica, întârzia ori insela pe creditorii debitorului.
ART. 49
Administratorul, lichidatorul sau comitetul creditorilor va putea intenta acţiune pentru a recupera de la subdobanditor bunul ori valoarea bunului transferat de cãtre debitor numai dacã subdobanditorul nu a plãtit valoarea corespunzãtoare a bunului şi stia ca transferul iniţial este susceptibil de a fi anulat.
ART. 50
(1) Judecãtorul-sindic poate dispune ca notificarea înregistrãrii unei cereri pentru anularea unui transfer cu caracter patrimonial sa fie menţionatã în registrele de publicitate imobiliarã.
(2) O persoana obtinand un titlu sau dobândind vreo garanţie sau un alt drept real asupra imobilului respectiv, dupã menţionarea unei astfel de notificãri, va avea titlul sau dreptul sau condiţionat de dreptul de a fi recuperat bunul.
ART. 51
(1) În vederea creşterii la maximum a valorii averii debitorului, administratorul/lichidatorul poate sa menţinã sau sa denunţe orice contract, închirierile neexpirate sau alte contracte pe termen lung, atâta timp cat aceste contracte nu vor fi fost executate în totalitate ori substanţial de cãtre toate pãrţile implicate. Administratorul/lichidatorul trebuie sa rãspundã, în termen de 30 de zile, unei notificãri a contractantului, prin care i se cere sa opteze pentru menţinerea ori denunţarea contractului; în lipsa unui astfel de rãspuns, administratorul/lichidatorul nu va mai putea cere executarea contractului, acesta fiind socotit denunţat.
(2) În cazul denunţãrii unui contract, o acţiune pentru despãgubiri poate fi introdusã de cãtre contractant impotriva debitorului.
(3) Cu acordul creditorilor, administratorul/lichidatorul va putea menţine contractele de credit şi va putea modifica clauzele lor, astfel încât acestea sa asigure echivalenta viitoarelor prestaţii ale debitorului. Modificãrile vor fi supuse aprobãrii judecãtorului-sindic, care va avea în vedere dacã ele sunt atât în folosul averii debitorului, cat şi în cel al creditorilor.
(4) Dacã vânzãtorul unui bun imobil a reţinut titlul de proprietate pana la plata integrala a preţului vânzãrii, vânzarea va fi consideratã executatã de cãtre vânzãtor şi nu va fi supusã prevederilor alin. (1).
(5) Un contract de munca sau de închiriere, în calitate de locatar, va putea fi denunţat numai cu respectarea termenelor legale de preaviz.
(6) Într-un contract prevãzând plati periodice din partea debitorului, menţinerea contractului nu îl va obliga pe administrator/lichidator sa facã plati restante pentru perioadele anterioare deschiderii procedurii. Pentru astfel de plati pot fi formulate cereri impotriva debitorului.
ART. 52
Dacã un bun mobil, vândut debitorului şi neplãtit de acesta, era în tranzit la data deschiderii procedurii şi bunul nu este încã la dispoziţia debitorului şi nici alte pãrţi nu au dobândit drepturi asupra lui, atunci vânzãtorul îşi poate lua înapoi bunul. În acest caz toate cheltuielile vor fi suportate de cãtre vânzãtor şi el va trebui sa restituie debitorului orice avans din preţ. Dacã vânzãtorul admite ca bunul sa fie livrat, el va putea recupera preţul prin înscrierea creanţei sale în tabelul de creanţe. Dacã administratorul/lichidatorul cere ca bunul sa fie livrat, el va trebui sa ia mãsuri sa se plãteascã din averea debitorului întregul preţ datorat în baza contractului.
ART. 53
Dacã debitorul este parte într-un contract prevãzând transferul anumitor mãrfuri ori titluri de valoare, cotate la o bursa de mãrfuri sau pe o alta piata, la o anumitã data sau într-o perioada determinata de timp, şi scadenta cade sau perioada se termina dupã ce cererea a fost înregistratã sau dupã ce a expirat termenul pentru contestarea cererii creditorilor de cãtre debitor ori a fost respinsã contestaţia debitorului impotriva acestei cereri, diferenţa dintre preţul de cumpãrare şi preţul cotat, la datele menţionate mai sus, la bursa de mãrfuri sau pe pieţele locului de livrare ori, dacã nu poate fi stabilit locul, la cea mai apropiatã bursa de mãrfuri sau pe cea mai apropiatã piata, va trebui sa fie plãtitã averii debitorului, dacã aceasta este creditoare, şi va fi înscrisã în tabelul de creanţe, dacã este o obligaţie a averii debitorului.
ART. 54
Dacã un comisionar, care deţine titluri pentru bunuri ce urmeazã a fi primite ori pentru marfa, devine subiectul unei cereri introductive, comitentul va fi îndreptãţit sa-şi ia înapoi titlurile ori marfa sau sa ceara ca valoarea lor sa fie plãtitã de cãtre comisionar.
ART. 55
(1) Dacã un debitor deţine marfa în calitate de consignatar sau orice alt bun care aparţine altuia, la data înregistrãrii cererii introductive, a expirãrii termenului pentru contestarea cererii creditorilor de cãtre debitor sau a respingerii contestaţiei debitorului impotriva acestei cereri, proprietarul va avea dreptul sa-şi recupereze bunul, dacã este ingaduit asa ceva prin contract, în afarã de cazul în care debitorul are un drept de garanţie valabil asupra bunului.
(2) Dacã la una dintre datele menţionate la alin. (1) marfa nu este în posesiunea debitorului şi el nu o poate recupera de la deţinãtorul actual, proprietarul va fi îndreptãţit sa aibã creanta înregistratã în tabelul de creanţe, cu valoarea pe care marfa o avea la acea data. Dacã debitorul este în posesiunea mãrfii la acea data, dar a pierdut ulterior posesiunea, proprietarul poate cere ca intreaga valoare a mãrfii sa fie înscrisã în tabelul de creanţe.
ART. 56
Faptul ca un proprietar al unui imobil închiriat este debitor în prezenta procedura nu va desfiinta contractul de închiriere, în afarã de cazul în care va fi fost stipulat astfel. Cu toate acestea, administratorul/lichidatorul poate sa refuze sa asigure prestarea oricãror servicii datorate de proprietar chiriaşului pe timpul închirierii. În acest caz chiriaşul poate evacua clãdirea şi poate introduce o acţiune sau poate deţine în continuare imobilul, scãzând din chiria pe care o plãteşte costul serviciilor datorate de proprietar. Dacã chiriaşul alege sa continue a deţine imobilul, el nu va fi îndreptãţit la vreo acţiune în despãgubiri impotriva debitorului, ci va avea numai dreptul de a scãdea din chiria pe care o plãteşte costul serviciilor datorate de proprietar.
ART. 57
Administratorul/lichidatorul poate sa denunţe un contract prin care debitorul s-a obligat sa efectueze anumite servicii specializate sau cu caracter strict personal, în afarã de cazul în care creditorul accepta efectuarea prestaţiei de cãtre o persoana desemnatã de administrator/lichidator.
ART. 58
Dacã un asociat dintr-o societate în nume colectiv, o societate în comanditã ori cu rãspundere limitatã sau acţionarul unei societãţi pe acţiuni este debitor într-o procedura prevãzutã de prezenta lege şi dacã implicarea debitorului într-o astfel de procedura nu atrage dizolvarea acelei societãţi, judecãtorul-sindic poate cere lichidarea drepturilor debitorului în acea societate - potrivit ultimului raport financiar aprobat - sau poate propune ca debitorul sa fie pãstrat ca asociat, dacã ceilalţi asociaţi sunt de acord.
Secţiunea a 4-a
Planul
ART. 59
(1) Debitorul - ca urmare a declaraţiei date în conformitate cu art. 26 alin. (1) lit. f) -, creditorii titulari a cel puţin unei treimi din valoarea creanţelor garantate sau creditorii chirografari, titulari a cel puţin unei treimi din valoarea creanţelor negarantate, vor putea propune un plan. De asemenea, vor putea propune un plan asociaţii din societãţile în nume colectiv, asociaţii comanditati din societãţile în comanditã şi actionarii titulari a cel puţin unei treimi din capitalul social al unei societãţi pe acţiuni.
(2) Planul va prevedea fie reorganizarea şi continuarea activitãţii debitorului, fie lichidarea unor bunuri din averea acestuia.
(3) Declaraţia debitorului persoana fizica, facuta în condiţiile art. 26 alin. (1) lit. f), cu privire la intenţia de a-şi reorganiza activitatea, nu va fi acceptatã şi nici un plan propus de acesta nu va fi admis în condiţiile art. 66, dacã el a mai fost în ultimii 5 ani debitor într-o procedura în conformitate cu prezenta lege sau a fost condamnat definitiv pentru: bancruta frauduloasã, gestiune frauduloasã, abuz de încredere, fals, înşelãciune, delapidare, mãrturie mincinoasã, dare sau luare de mitã, infracţiuni impotriva proprietãţii publice sau private ori infracţiuni incriminate prin <>Legea concurentei nr. 21/1996 *).
(4) Planul va trebui sa fie propus în termen de 30 de zile de la data deschiderii procedurii. Termenul poate fi prelungit de judecãtorul-sindic cu cel mult 60 de zile.
(5) Nerespectarea termenelor prevãzute la alin. (4) conduce la decãderea pãrţilor din dreptul de a depune un plan de reorganizare sau de lichidare şi, ca urmare, la trecerea, din dispoziţia tribunalului, la procedura falimentului.
-----------
*) <>Legea nr. 21/1996 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996.
ART. 60
(1) În cazul în care se propune continuarea activitãţii, proiectul planului de reorganizare va indica perspectivele de redresare în raport cu posibilitãţile şi specificul activitãţii debitorului, cu mijloacele financiare disponibile şi cu cererea pieţei fata de oferta debitorului.
(2) Proiectul planului de reorganizare va indica modalitãţile de lichidare a pasivului.
ART. 61
Dacã proiectul planului de reorganizare, în vederea redresarii prin continuarea activitãţii, prevede restrangeri de personal din ratiuni economice, se vor indica mãsurile deja luate şi se vor expune acţiunile şi perspectivele de natura sa ducã la reorientarea profesionalã a personalului.
ART. 62
Planul de reorganizare prin continuarea activitãţii poate sa prevadã şi majorarea capitalului social. În acest caz judecãtorul-sindic va convoca adunarea generalã extraordinarã a actionarilor/asociaţilor, pentru a decide asupra acestei mãsuri.
ART. 63
(1) În cazul în care redresarea debitorului depinde de înlocuirea unuia sau mai multor conducatori ai acestuia, judecãtorul-sindic poate dispune aceasta la cererea administratorului, a comitetului creditorilor sau din oficiu.
(2) În acelaşi scop şi în aceleaşi condiţii judecãtorul-sindic poate suspenda dreptul de vot pentru conducãtorii debitorului, indiferent dacã sunt sau nu sunt retribuiţi. În aceste cazuri judecãtorul-sindic va dispune numirea unui mandatar care sa exercite dreptul de vot.
ART. 64
(1) Orice furnizor de servicii - electricitate, gaze naturale, apa, servicii telefonice sau altele asemenea - nu are dreptul, în perioada de reorganizare, sa schimbe, sa refuze ori sa intrerupa temporar un astfel de serviciu cãtre debitor sau cãtre averea debitorului, din cauza deschiderii procedurii sau pentru ca acesta nu a achitat astfel de servicii prestate anterior deschiderii procedurii.
(2) Prin derogare de la alin. (1) judecãtorul-sindic poate, la cererea furnizorului, sa dispunã ca debitorul sa depunã la o banca o cauţiune, ca o condiţie pentru îndatorirea furnizorului de a-i presta serviciile sale, în timpul desfãşurãrii procedurii prevãzute în prezenta lege. O astfel de cauţiune nu va putea depãşi 30% din costul serviciilor prestate debitorului şi neachitate.
ART. 65
Proiectul planului de lichidare trebuie sa prevadã amãnunţit:
a) cum, când şi în ce mãsura creditorilor cu garanţii, diferitelor categorii de creditori privilegiaţi, asociaţilor şi actionarilor li se vor plati sau compensa în alt mod creanţele prin convertirea creanţelor lor în pãrţi ale capitalului social al debitorului ori prin novatiune, ce garanţii vor putea fi oferite fiecãrei categorii, în care categorii creanţele vor fi plãtite în întregime sau nu vor fi în alt mod defavorizate prin plan;
b) dacã şi în ce mãsura debitorul şi asociaţii din societãţile în nume colectiv şi asociaţii comanditati din cele în comanditã vor fi descãrcaţi de datoriile existente;
c) ce despãgubiri urmeazã a fi oferite tuturor categoriilor de creditori, în comparatie cu ceea ce ar primi prin distribuire, dacã s-ar putea face, în caz de faliment;
d) cum şi cãtre cine va putea fi vândutã - parţial sau total, separat sau în bloc - averea debitorului şi ce efecte vor putea fi obţinute prin aceasta, mai ales în ceea ce priveşte continuarea utilizãrii unor pãrţi din întreprinderea debitorului, folosirea salariaţilor, satisfacerea creditorilor şi proiectele financiare pe care se întemeiazã posibilitatea de realizare a planului;
e) posibilitatea ca, prin derogare de la art. 22, operaţiunile de lichidare sa fie efectuate de debitor.
ART. 66
(1) Dupã depunerea planului de cãtre cei îndreptãţiţi potrivit art. 59 alin. (1), judecãtorul-sindic va dispune convocarea adunãrii creditorilor în termen de 30 de zile.
(2) Judecãtorul-sindic va dispune, în termen de 48 de ore de la înregistrare, publicarea planului în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, cu indicarea celui care l-a propus, a datei când se va da votul cu privire la plan şi a faptului ca este admisibilã votarea prin scrisoare, cu legalizarea semnãturii creditorului de cãtre notarul public, comunicatã prin orice mijloace şi înregistratã la tribunal cu cel puţin 5 zile înainte de data fixatã pentru exprimarea votului cu privire la plan. În cazul unui plan care ar depãşi 100 de pagini, judecãtorul-sindic va putea aproba publicarea unui extras, cu condiţia asigurãrii de cãtre debitor a posibilitatii consultãrii planului la sediul sau.
(3) Din momentul publicãrii toate pãrţile interesate vor fi socotite ca au cunostinta de plan.
ART. 67
(1) În termen de 30 de zile de la publicarea planului potrivit art. 66 alin. (2) judecãtorul-sindic va tine o şedinţa cu creditorii cu garanţii, cu creditorii cu creanţe privilegiate şi cu cei chirografari; debitorul şi administratorul vor fi citaţi în scris. Actionarii şi asociaţii participa la şedinţa, dacã sunt şi creditori ai debitorului.
(2) Dacã sunt mai multe planuri, toate vor fi supuse votarii în aceeaşi şedinţa.
(3) Numai creditorii ale cãror creanţe nu sunt contestate vor fi îndreptãţiţi sa voteze cu privire la plan.
(4) Urmãtoarele categorii de creditori vor vota separat:
a) creditorii având garanţii reale;
b) creditorii mentionati la art. 108 pct. 3 şi 6;
c) creditorii chirografari.
(5) La începutul votarii judecãtorul-sindic va informa creditorii prezenţi despre voturile valabile primite în scris.
(6) Un plan va fi socotit acceptat de cãtre o categorie de creditori, dacã în fiecare categorie deţinãtorii unei majoritãţi prin valoarea creanţelor voteazã acceptarea planului.
ART. 68
(1) Un plan va fi confirmat de judecãtorul-sindic, dacã cel puţin doua dintre categoriile de creditori menţionate la art. 67 alin. (4) accepta planul.
(2) Dacã, potrivit alin. (1), pot fi confirmate mai multe planuri, judecãtorul-sindic va confirma planul debitorului. Dacã planul debitorului nu întruneşte condiţia prevãzutã la alin. (1), judecãtorul-sindic va confirma planul votat de creditorii titulari ai celei mai mari pãrţi din valoarea totalã a creanţelor.
(3) O data cu confirmarea judecãtorul-sindic poate impune debitorului unele condiţii sau limitãri, concordante cu planul confirmat, pentru desfãşurarea activitãţii.
ART. 69
(1) Când hotãrârea care confirma un plan intra în vigoare, activitatea debitorului este reorganizata în mod corespunzãtor; creanţele şi drepturile creditorilor şi ale celorlalte pãrţi interesate sunt modificate astfel cum este prevãzut în plan. În cazul unei executãri silite, planul confirmat va fi socotit ca o hotãrâre definitiva impotriva debitorului.
(2) Dacã nici un plan nu este confirmat, tribunalul va dispune ca judecãtorul-sindic sa înceapã de îndatã procedura falimentului, în condiţiile art. 77 şi urmãtoarele.
(3) Retribuţiile persoanelor angajate în temeiul art. 9, al art. 17 alin. (1), al art. 21 şi al art. 22 şi alte cheltuieli administrative vor fi achitate la momentul prevãzut, dupã caz, de lege, cu excepţia cazurilor în care pãrţile interesate ar accepta, în scris, alte termene de plata. Planul trebuie sa precizeze cum va fi asigurata aceasta plata.
(4) Plata va putea fi facuta trimestrial, pe baza de acte legale.
Secţiunea a 5-a
Reorganizarea
ART. 70
Debitorul va fi obligat sa îndeplineascã fãrã întârziere, schimbãrile de structura prevãzute în plan. Judecãtorul-sindic va putea dispune ca administratorul sa supravegheze activitatea debitorului pana la îndeplinirea unor astfel de mãsuri, dar nu mai mult de un an de la confirmarea planului.
ART. 71
(1) Dacã debitorul îşi declara, potrivit art. 26 alin. (1) lit. f), intenţia de a-şi reorganiza activitatea şi apoi planul de reorganizare este confirmat, conform art. 68, de judecãtorul-sindic, el va putea sa îşi conducã activitatea şi sa îşi administreze averea, sub supravegherea administratorului, pana când judecãtorul-sindic va dispune, motivat, ca reorganizarea sa înceteze şi sa se facã lichidarea averii debitorului, în condiţiile art. 77 şi urmãtoarele.
(2) În cazul reorganizãrii unei societãţi comerciale, aceasta va fi condusã de persoanele legal împuternicite sa o reprezinte, sub supravegherea administratorului. Actionarii şi asociaţii cu rãspundere limitatã nu au dreptul de a interveni în conducerea activitãţii ori în administrarea averii debitorului.
ART. 72
(1) În termen de 30 de zile de la deschiderea procedurii toţi creditorii ale cãror creanţe sunt anterioare datei deschiderii procedurii, cu excepţia salariaţilor, vor depune declaraţia de creanţe în adunarea creditorilor.
(2) Declararea creanţelor trebuie facuta chiar dacã acestea nu sunt stabilite printr-un titlu.
ART. 73
(1) Dacã debitorul nu se conformeazã planului, administratorul sau oricare dintre creditori poate cere, în scris, judecãtorului-sindic sa aprobe începerea procedurii falimentului, în condiţiile art. 77 şi urmãtoarele.
(2) Dacã judecãtorul-sindic aproba o astfel de cerere, modificãrile aduse creanţelor ori drepturilor pãrţilor interesate, prin planul de reorganizare, rãmân definitive.
ART. 74
Cu toate acestea, dacã se constata o redresare a activitãţii şi o creştere a cuantumului sumelor care urmeazã a fi distribuite creditorilor, judecãtorul-sindic poate dispune, prin încheiere, prelungirea perioadei de reorganizare pentru o durata de cel mult un an, desemnând însã un administrator în condiţiile prezentei legi, dacã o astfel de desemnare nu fusese deja facuta.
ART. 75
(1) Administratorul cãruia i s-a încredinţat conducerea continuãrii activitãţii debitorului va trebui sa prezinte, lunar, rapoarte judecãtorului-sindic asupra situaţiei financiare a averii debitorului.
(2) De asemenea, administratorul va prezenta şi situaţia cheltuielilor efectuate pentru bunul mers al activitãţii, în vederea recuperãrii acestora, potrivit art. 69 alin. (3).
Asupra acestei cereri judecãtorul-sindic se va pronunţa prin încheiere.
(3) Creditorii vor fi convocaţi la sfârşitul fiecãrui trimestru pentru a asculta raportul şi darea de seama contabila.
ART. 76
În cazul în care judecãtorul-sindic a dispus, în condiţiile art. 74, continuarea activitãţii debitorului, creditorii pot totuşi sa se opunã ulterior - nu mai des decât la fiecare 60 de zile - la continuarea activitãţii, dacã desfãşurarea unei astfel de activitãţi aduce pierderi averii debitorului. Înregistrarea unei astfel de opoziţii nu suspenda continuarea activitãţii, pana când judecãtorul-sindic hotãrãşte asupra ei, printr-o sentinta.
Secţiunea a 6-a
Falimentul
ART. 77
În cazurile prevãzute la art. 59 alin. (5), art. 69 alin. (2), art. 71 alin. (1), art. 73 alin. (1) şi la art. 79 alin. (3) se vor aplica dispoziţiile prezentei secţiuni.
§ 1. Primele mãsuri
ART. 78
Deschiderea procedurii ridica debitorului dreptul de a-şi administra bunurile din avere şi de a dispune de ele, dacã nu şi-a declarat, în condiţiile art. 26 alin. (1) lit. f), intenţia de reorganizare.
ART. 79
(1) În lipsa unui plan de reorganizare, confirmat de judecãtorul-sindic în condiţiile art. 68, debitorul, un creditor, comitetul creditorilor sau camera de comerţ şi industrie teritorialã poate adresa judecãtorului-sindic o cerere de a se ridica debitorului dreptul de a-şi conduce activitatea.
(2) Judecãtorul-sindic va examina, în termen de 10 zile, o astfel de cerere, într-o şedinţa la care vor fi citaţi debitorul, creditorii, administratorul, comitetul creditorilor şi camera de comerţ şi industrie teritorialã. Cererea va putea fi admisã numai motivat, printre motive figurand pierderile continue din averea debitorului sau lipsa probabilitatii de realizare a unui plan raţional de activitate.
(3) Dacã cererea este admisã, judecãtorul-sindic va dispune şi aplicarea de îndatã a dispoziţiilor prezentei secţiuni.
ART. 80
(1) Îndatã ce este posibil, dupã deschiderea procedurii, dacã debitorul îşi declara intenţia de a lichidã, judecãtorul-sindic va dispune sigilarea bunurilor care fac parte din averea debitorului. Când debitorul are bunuri şi în alte judeţe, judecãtorul-sindic va putea trimite notificãri tribunalelor din acele judeţe, în vederea sigilarii de urgenta a bunurilor.
(2) Tribunalele din alte judeţe pot sigila bunurile unui debitor şi din oficiu, dupã ce vor fi aflat ca acesta a înregistrat o cerere prin care şi-a declarat intenţia de a lichidã. Documentele întocmite de alte tribunale, certificând ca sigiliile au fost aplicate, vor fi trimise judecãtorului-sindic.
ART. 81
(1) Vor fi puse sub sigilii: magazinele, magaziile, depozitele, birourile, corespondenta comercialã, contractele, mãrfurile şi orice alte bunuri mobile aparţinând averii debitorului.
(2) Nu vor fi puse sub sigilii:
a) obiectele care vor trebui vândute de urgenta, spre a se evita deteriorarea lor materialã sau pierderea din valoare;
b) registrele de contabilitate;
c) cambiile şi alte titluri de valoare scadente sau care urmeazã a fi scadente în scurt timp şi care vor fi luate de judecãtorul-sindic, spre a obţine numerar sau pentru a efectua activitãţile de conservare cerute;
d) numerarul pe care lichidatorul îl va depune la banca în contul averii debitorului.
ART. 82
Dacã averea debitorului poate fi inventariata complet într-o singura zi, lichidatorul va putea proceda imediat la inventariere, fãrã a aplica sigiliile. În toate celelalte cazuri el va proceda la inventariere în cel mai scurt timp posibil. Debitorul va trebui sa fie de fata şi sa asiste la inventar, dacã judecãtorul-sindic dispune astfel. Dacã debitorul nu se va prezenta, el nu va putea contesta datele din inventar.
ART. 83
(1) Inventarul va trebui sa descrie toate bunurile debitorului chiar şi pe cele nepuse sub sigiliu, şi sa indice valoarea lor aproximativã la data inventarului. La cererea comitetului creditorilor sau a lichidatorului, judecãtorul-sindic poate numi un expert, pe cheltuiala averii debitorului, pentru evaluarea bunurilor.
(2) Actul de inventar va fi semnat de lichidator, de debitor şi de expert, dacã este cazul.
ART. 84
(1) În timpul acţiunii de sigilare lichidatorul va lua mãsurile necesare pentru conservarea bunurilor.
(2) Lichidatorul poate sa vândã oricând bunurile perisabile sau cele supuse deprecierii iminente. Bunurile care implica cheltuieli de conservare vor putea fi vândute cu aprobarea comitetului creditorilor sau, în cazurile în care acesta nu exista, cu aprobarea adunãrii creditorilor.
(3) Judecãtorul-sindic va putea dispune vânzarea de bunuri importante din averea debitorului - terenuri, fabrici, instalaţii - numai cu acordul prealabil al adunãrii creditorilor, dat cu o majoritate de doua treimi din valoarea creanţelor verificate.
(4) Sumele realizate din aceste vânzãri vor fi depuse la banca, în contul averii debitorului.
ART. 85
(1) Judecãtorul-sindic va trebui sa notifice deschiderea procedurii falimentului, cat mai curând posibil, oficiilor poştale, statiilor de cale feratã, antrepozitelor, depozitelor portuare şi altor locuri de inmagazinare din circumscripţia în care debitorul are sediul social ori filiale sau sucursale şi sa le ceara sa îi fie predatã corespondenta debitorului şi orice alte comunicãri trimise acestuia. Judecãtorul-sindic va da dispoziţii tuturor bãncilor la care debitorul are disponibil în conturi sa nu dispunã de acestea fãrã un ordin al sau sau al lichidatorului.
(2) Dacã debitorul are bunuri supuse transcriptiei, inscripţiei sau înregistrãrii în registrele de publicitate imobiliarã, judecãtorul-sindic va trimite instanţelor sau autoritãţilor care ţin aceste registre o copie de pe hotãrârea de deschidere a procedurii - precizând averea debitorului - spre a se face menţiune.
§ 2. Stabilirea masei pasive
ART. 86
Dacã debitorul nu a prezentat informaţiile cerute la art. 26 alin. (1) lit. b) - d) sau le-a prezentat în mod necorespunzãtor, lichidatorul poate, pe cheltuiala averii acestuia, sa angajeze un expert contabil, care, folosind bilanţul, registrele contabile şi documentele contabile şi extracontabile ale debitorului, sa le întocmeascã sau, dupã caz, sa le corecteze.
ART. 87
(1) Lichidatorul va trimite fiecãrui creditor o notificare în care va preciza termenul limita pentru înregistrarea creanţelor impotriva debitorului şi cerinţele legale pentru ca ele sa poatã fi luate în considerare.
(2) Dacã creditorii cu sediul sau cu domiciliul în strãinãtate au reprezentanţi în ţara, notificarea va fi trimisa acestora din urma.
(3) Totodatã lichidatorul va cere notarului public sau instanţei din raza teritorialã a circumscripţiei în care este situata averea imobiliarã a debitorului o lista cuprinzând sarcinile care o greveazã.
ART. 88
(1) Toate creanţele vor fi supuse verificãrii.
(2) Creanţele vor fi prezentate cu o cerere, în termen de 30 de zile de la data trimiterii de cãtre lichidator creditorilor a notificãrii prevãzute la art. 87 alin. (1). Creanţele vor fi înregistrate într-un registru care se va tine la grefa tribunalului.
(3) Înregistrarea unei cereri suspenda orice fel de prescripţie, care va începe sa curgã din nou, dacã cererea a fost respinsã.
(4) Toate creanţele înregistrate la grefa tribunalului vor fi socotite valabile şi corecte, atâta timp cat debitorul, lichidatorul sau un creditor nu le contesta, caz în care judecãtorul-sindic le va stabili, prin sentinta, valabilitatea, valoarea, prioritatea şi garanţiile.
ART. 89
Fiecare cerere va cuprinde: prenumele şi numele creditorului sau numele firmei, domiciliul sau sediul, suma datoratã, temeiul creanţei şi o declaraţie cu privire la drepturile de prioritate sau la garanţii. Vor fi anexate cererii copii de pe documentele pe care se întemeiazã creanta, precum şi copii de pe actele de ipoteca sau de pe alte garanţii.
ART. 90
(1) Dupã expirarea termenului pentru înregistrarea creanţelor lichidatorul va examina cat mai curând posibil toate creanţele şi actele înregistrate şi poate efectua o cercetare corespunzãtoare pentru a stabili legitimitatea, valoarea exactã şi prioritatea fiecãrei creanţe.
(2) Nu vor fi supuse verificãrii creanţele izvorâte din impozite, taxe, amenzi penale sau contravenţionale, datorate bugetului de stat sau celui local şi care sunt supuse legilor specifice.
ART. 91
Creanţele nescadente şi cele sub condiţie la data înregistrãrii cererii vor fi îndreptãţite sa participe la distribuiri de sume, în mãsura ingaduita de prezenta lege.
ART. 92
Creanţele negarantate şi pãrţile negarantate ale creanţelor garantate, care nu sunt scadente la data înregistrãrii cererii, vor fi înscrise în tabelul de creanţe cu intreaga lor valoare, însã orice distribuire de suma pentru astfel de creanţe se va face prin reducerea lor la valoarea rezultatã prin aplicarea procentului general de reducere.
ART. 93
Creanţele constând în obligaţii, care nu au fost calculate în valoare monetara sau a cãror valoare este supusã modificãrii, vor fi calculate de cãtre lichidator şi înscrise în tabelul de creanţe cu valoarea nominalã pe care ele o aveau la data înregistrãrii cererii. Judecãtorul-sindic va decide, prin sentinta, asupra oricãrei contestaţii impotriva calculului fãcut de lichidator pentru astfel de creanţe.
ART. 94
O creanta a unui creditor cu mai mulţi debitori solidari va fi înscrisã în toate tabelele de creanţe ale debitorilor cu valoarea nominalã, pana ce va fi fost complet acoperitã. Nici o reducere a sumei creanţei prevãzute în tabelul de creanţe nu va fi facuta în vreunul dintre tabelele de creanţe ale debitorilor, pana ce creditorul nu va fi fost plãtit pe deplin, în numerar sau în bunuri. Dacã totalul sumelor distribuite creditorului, în toate acţiunile cu debitorii, va depãşi totalul sumei care îi este datoratã, va trebui sa restituie sumele primite în plus, care vor fi reinscrise ca fonduri în averea debitorilor, proporţional cu sumele pe care fiecare dintre debitori le-a plãtit peste ceea ce era datorat.
ART. 95
Un creditor care, înainte de înregistrarea unei cereri, a primit o plata parţialã pentru creanta sa de la un codebitor sau de la un fidejusor al debitorului poate avea creanta înscrisã în tabelul de creanţe numai pentru partea pe care nu a încasat-o încã. Un codebitor sau un fidejusor, care este îndreptãţit la restituire ori la despãgubire din partea debitorului pentru suma plãtitã, va fi trecut în tabelul de creanţe cu suma pe care a plãtit-o creditorului.
ART. 96
Ca rezultat al verificãrilor fãcute lichidatorul va întocmi şi va inregistra la tribunal un tabel preliminar cuprinzând toate obligaţiile debitorului, precizând ca sunt: chirografare, garantate, cu prioritati, sub condiţie.
ART. 97
Tuturor creditorilor ale cãror creanţe vor fi fost contestate de debitor, lichidator sau de un alt creditor li se va comunica, prin notificare, termenul stabilit de judecãtorul-sindic pentru şedinţa în care acesta va soluţiona, deodatã, printr-o sentinta, toate contestaţiile. Termenul nu va putea depãşi 20 de zile de la emiterea notificãrii.
ART. 98
Dupã ce toate contestaţiile la creanţe vor fi fost soluţionate, judecãtorul-sindic va inregistra la tribunal şi va avea grija sa fie afişat la usa acestuia un tabel cuprinzând toate obligaţiile debitorului, arãtând suma, prioritatea şi situaţia - garantatã sau negarantata - a fiecãrei creanţe.
ART. 99
Pana la închiderea procedurii judecãtorul-sindic sau oricare creditor poate contesta orice creanta sau rangul de prioritate din tabelul total de obligaţii, pe temeiul unei fraude sau al unei comportãri necorespunzãtoare a creditorului.
§ 3. Efectuarea lichidãrii
ART. 100
(1) Lichidarea bunurilor din averea debitorului va fi efectuatã de lichidator sub controlul judecãtorului-sindic.
(2) Ea va începe de îndatã dupã afişarea tabelului cuprinzând obligaţiile, menţionat la art. 98. Bunurile vor putea fi vândute în bloc - ca un ansamblu în stare de funcţionare - sau individual.
(3) Lichidatorul poate angaja un expert contabil pentru a-l asista la stabilirea preţurilor bunurilor din averea debitorului.
ART. 101
(1) În caz de necesitate sau de utilitate invederata a vânzãrii în bloc, judecãtorul-sindic va desemna, dupã caz, un expert sau o comisie compusa din 3 experţi dintre cei figurand pe tabelul tribunalului, care, în termen de cel mult 30 de zile, va depune un raport în care vor fi indicate, descrise şi evaluate bunurile ce urmeazã a fi vândute împreunã, precizându-se şi sarcinile de care, eventual, sunt grevate, şi vor fi propuse modalitãţile de vânzare.
(2) Dacã judecãtorul-sindic va avea obiecţiuni la cuprinsul raportului, îl va înapoia comisiei de experţi, care va trebui sa îl prezinte, refãcut, în termen de 15 zile.
(3) Dacã judecãtorul-sindic va fi de acord cu cuprinsul raportului, îl va supune, de îndatã, votului adunãrii creditorilor. Dacã adunarea creditorilor îl va aviza favorabil, prin votul tuturor creditorilor cu creanţe garantate şi cu majoritate simpla, ca valoare a creanţelor, a creditorilor chirografari, judecãtorul-sindic va da, printr-o încheiere, dispoziţie lichidatorului sa efectueze actele şi operaţiunile de lichidare, în condiţiile propuse prin raport.
ART. 102
(1) Imobilele vor putea fi vândute direct, în urma propunerii lichidatorului, aprobatã de judecãtorul-sindic.
(2) Propunerea lichidatorului va trebui sa identifice imobilul prin situaţia de pe teren şi prin datele din registrele de publicitate imobiliarã şi sa arate sarcinile de care este grevat. Înainte de a fi supusã judecãtorului-sindic propunerea va fi notificatã debitorului şi creditorilor cu garanţii reale asupra bunului, care îşi vor putea formula obiectiunile în termen de 10 zile de la primirea notificãrii.
(3) Judecãtorul-sindic va analiza, deodatã, în termen de 15 zile, obiectiunile într-o şedinţa la care vor fi citaţi lichidatorul, debitorul şi creditorii cu garanţii reale asupra bunului, şi le va soluţiona printr-o sentinta.
(4) Sentinta judecãtorului-sindic va fi notificatã celor mentionati la alin. (3), dacã nu vor fi dat urmare citarii, afişatã la imobilul care urmeazã sa fie vândut şi publicatã în doua ziare locale de larga difuzare.
(5) Vânzarea va putea fi facuta, sub sancţiunea nulitãţii, numai dupã 20 de zile de la data ultimei publicaţii în ziar.
ART. 103
Veniturile obţinute din administrarea clãdirilor sau a altor bunuri ale averii debitorului vor fi depuse în contul averii acestuia şi vor fi împãrţite creditorilor în acelaşi timp cu preţul obţinut din vânzarea acelor bunuri.
ART. 104
Valorile mobiliare vor fi vândute în condiţiile <>Legii nr. 52/1994 privind valorile mobiliare şi bursele de valori*).
--------------
*) <>Legea nr. 52/1994 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din 11 august 1994.
ART. 105
Lichidatorul va încheia contracte de vânzare-cumpãrare; sumele realizate din vânzãri vor fi depuse în contul prevãzut la art. 4 alin. (2) şi recipisele vor fi predate judecãtorului-sindic.
ART. 106
(1) Fondurile obţinute din vânzarea bunurilor din averea debitorului, constituite ca ipoteci sau ca alte garanţii reale în favoarea creditorilor, vor fi distribuite în urmãtoarea ordine:
1. taxe, timbre şi orice alte cheltuieli aferente vânzãrii bunurilor respective, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea şi administrarea acestor bunuri, precum şi plata retributiilor persoanelor angajate în condiţiile art. 22;
2. creanţele creditorilor garantaţi, cuprinzând tot capitalul şi dodanzile.
(2) În cazul în care sumele realizate din vânzarea acestor bunuri vor fi insuficiente pentru plata în întregime a respectivelor creanţe garantate, creditorii vor avea, pentru diferenţa, creanţe chirografare care vor veni în concurs cu cele prevãzute la art. 108 pct. 9 şi vor fi supuse dispoziţiilor art. 37. Dacã dupã plata sumelor prevãzute la alin. (1) rezulta o diferenţa în plus, aceasta va fi depusa, prin grija lichidatorului, în contul averii debitorului.
(3) Un creditor cu creanta garantatã este îndreptãţit sa participe la orice distribuire de suma, facuta înaintea vânzãrii bunului supus garanţiei lui. Sumele primite din acest fel de distribuiri vor fi scãzute din cele pe care creditorul ar fi îndreptãţit sa le primeascã ulterior din preţul obţinut prin vânzarea bunului supus garanţiei sale, dacã aceasta este necesar pentru a impiedica un astfel de creditor sa primeascã mai mult decât ar fi primit dacã bunul supus garanţiei sale ar fi fost vândut anterior distribuirii.
§ 4. Distribuirea sumelor realizate în urma lichidãrii
ART. 107
La fiecare 3 luni, calculate de la data începerii lichidãrii, lichidatorul va prezenta judecãtorului-sindic un raport asupra fondurilor obţinute din lichidare şi din încasarea de creanţe şi un plan de distribuire între creditori. Raportul va prevedea şi plata retributiei sale şi a celorlalte cheltuieli, menţionate la art. 108 pct. 1. Judecãtorul-sindic poate prelungi cu cel mult o luna termenul pentru prezentarea raportului şi a planului de distribuire. Planul de distribuire va fi înregistrat la grefa tribunalului şi lichidatorul va notifica aceasta fiecãrui creditor. Câte o copie de pe raport şi de pe planul de distribuire vor fi afişate la usa tribunalului. Oricare creditor poate formula obiecţiuni la raport şi la plan în termen de 10 zile de la afişare. Între 20 şi 30 de zile de la adresarea notificãrii cãtre creditori judecãtorul-sindic va tine, cu lichidatorul, cu debitorul şi cu creditorii, o şedinţa în care va soluţiona, deodatã, prin sentinta, toate obiectiunile.
ART. 108
Creanţele vor fi plãtite, atât în cazul lichidãrii unor bunuri din averea debitorului pe baza de plan, cat şi în cazul falimentului, în urmãtoarea ordine:
1. taxele, timbrele şi orice alte cheltuieli aferente procedurii instituite prin prezenta lege, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea şi administrarea bunurilor din averea debitorului, precum şi plata retributiilor persoanelor angajate în condiţiile art. 9, art. 17 alin. (1), art. 21 şi ale art. 22, sub rezerva celor prevãzute la art. 69 alin. (3);
2. creanţele reprezentând creditele, cu dobânzile şi cheltuielile aferente, acordate de bãnci în perioada de reorganizare, precum şi creanţele rezultând din continuarea activitãţii debitorului, în condiţiile art. 74;
3. creanţele izvorâte din contracte de munca, pe cel mult 6 luni anterioare deschiderii procedurii;
4. creanţele statului provenite din impozite, taxe, amenzi şi din alte sume ce reprezintã venituri publice, potrivit <>Legii nr. 72/1996 privind finanţele publice*);
5. în condiţiile art. 106 alin. (3), creanţele garantate cu garanţii reale asupra bunurilor;
6. creanţele reprezentând sumele datorate de cãtre debitor unor terţi în baza unor obligaţii de întreţinere, alocaţii pentru minori sau de plata a unor sume periodice destinate asigurãrii mijloacelor de existenta;
7. creanţele reprezentând sumele stabilite de judecãtorul-sindic pentru întreţinerea debitorului şi a familiei sale, dacã acesta este persoana fizica;
8. creanţele reprezentând credite bancare, cu cheltuielile şi dobânzile aferente, cele rezultate din livrãri de produse, prestãri de servicii sau alte lucrãri, precum şi din chirii;
9. alte creanţe chirografare.
ART. 109
(1) În cazul în care valoarea bunurilor din averea debitorului este mai mica decât valoarea creanţelor prevãzute la art. 108 pct. 4, judecãtorul-sindic va autoriza statul sa îşi exercite drepturile potrivit dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 **) privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile ulterioare.
(2) În urma vânzãrii bunurilor potrivit dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 vor fi plãtite mai întâi sumele de bani prevãzute la art. 108 pct. 1, aferente procedurii lichidãrii pe baza de plan sau a falimentului.
-----------
*) <>Legea nr. 72/1996 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 152 diin 17 iulie 1996 şi a fost modificatã prin <>Legea nr. 189/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 din 22 octombrie 1998, şi prin <>Legea nr. 81/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 17 mai 1999.
**) <>Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996, a fost aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 251 din 17 octombrie 1996. <>Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 a mai fost modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 7/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 11 din 29 ianuarie 1997 (aprobatã prin <>Legea nr. 98/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 130 din 25 iunie 1997), prin <>Ordonanta Guvernului nr. 53/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 30 august 1997 (aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 258/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 516 din 30 decembrie 1998), prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 22 septembrie 1998, prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 124 din 25 martie 1999, prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999, şi prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 315 din 30 iunie 1999.
ART. 110
Sumele de distribuit între creditori în acelaşi rang de prioritate vor fi acordate proporţional cu suma alocata pentru fiecare creanta, prin tabelul menţionat la art. 98.
ART. 111
Creditorii ale cãror creanţe au fost prezentate tardiv, dar nu mai târziu de închiderea lichidãrii, vor lua parte la distribuire în mod proporţional, numai din sumele eventual rãmase dupã plata creanţelor înregistrate în termen.
ART. 112
În cazul în care bunurile care alcãtuiesc averea unei societãţi în nume colectiv sau în comanditã nu sunt suficiente pentru plata creanţelor, înregistrate şi verificate, impotriva societãţii, judecãtorul-sindic va putea proceda la executarea silitã impotriva asociaţilor cu rãspundere nelimitatã.
ART. 113
Cu ocazia distribuirilor parţiale urmãtoarele sume vor fi consemnate:
1. sume proporţionale, datorate creditorilor ale cãror creanţe sunt supuse unei condiţii care nu s-a realizat încã;
2. sume proporţionale, datorate proprietarilor de titluri la ordin sau la purtãtor şi care au originalele titlurilor, dar nu le-au prezentat;
3. rezervele destinate sa acopere cheltuielile viitoare ale averii debitorului.
ART. 114
Pentru creditorii cu creanţe înscrise în tabelul de creanţe, cãrora li s-au alocat sume numai parţial, sau cu creanţe sub condiţie şi care au luat parte la distribuire, sumele cuvenite vor fi pãstrate la banca, într-un cont special de depozit, pana ce situaţia lor va fi fost lãmuritã.
ART. 115
(1) Dupã ce bunurile din averea debitorului vor fi fost lichidate şi toate contestaţiile cu privire la creanţe vor fi fost soluţionate, lichidatorul va supune judecãtorului-sindic un raport final împreunã cu un bilanţ general; copii de pe acestea vor fi comunicate tuturor creditorilor şi debitorului şi vor fi afişate la usa tribunalului. Creditorii pot formula obiecţiuni la raportul final în termen de 10 zile de la afişarea lui. Între 20 şi 30 de zile de la comunicarea copiilor cãtre creditori şi debitor judecãtorul-sindic va tine, cu lichidatorul, cu debitorul şi cu creditorii, o şedinţa în care va analiza obiectiunile la raport, în vederea aprobãrii lui printr-o sentinta sau, dacã nu vor fi fost obiecţiuni, printr-o încheiere.
(2) Creanţele care la data înregistrãrii raportului final vor fi încã sub condiţie nu vor participa la vreo distribuire.
ART. 116
Dupã ce judecãtorul-sindic aproba raportul final al lichidatorului acesta va trebui sa facã distribuirea finala a tuturor fondurilor din averea debitorului. Fondurile nereclamate în termen de 90 de zile de cãtre cei îndreptãţiţi la ele vor fi depuse de cãtre lichidator la banca, în contul averii debitorului, iar extrasul de cont, la tribunal. Ele vor putea fi folosite în condiţiile art. 4 alin. (3).
§ 5. Închiderea lichidãrii
ART. 117
(1) O procedura de lichidare judiciarã va fi închisã atunci când judecãtorul-sindic a aprobat raportul final, când toate fondurile sau bunurile din averea debitorului vor fi fost distribuite şi când fondurile nereclamate vor fi fost depuse la banca. În urma unei cereri a lichidatorului judecãtorul-sindic va da o încheiere, inchizand procedura. Încheierea va fi comunicatã în scris debitorului, tuturor creditorilor şi camerei de comerţ şi industrie teritoriale.
(2) O procedura de reorganizare sau de lichidare judiciarã pe baza de plan va fi închisã în urma îndeplinirii unui plan confirmat sau la cererea celui care l-a propus. Dacã o procedura începe ca reorganizare, dar apoi devine lichidare, aceasta va fi închisã în conformitate cu prevederile alin. (1).
Secţiunea a 7-a
Închiderea procedurii
ART. 118
În orice stadiu al procedurii judecãtorul-sindic poate da o încheiere de închidere a procedurii, dacã constata ca bunurile existente nu sunt suficiente pentru a acoperi cheltuielile administrative şi nici un creditor nu se oferã sa avansese sumele corespunzãtoare.
ART. 119
Judecãtorul-sindic va da o încheiere de închidere a procedurii chiar înainte ca bunurile din averea debitorului sa fi fost lichidate în întregime, dacã creanţele vor fi fost complet acoperite prin distribuirile fãcute.
ART. 120
Dacã la expirarea termenului pentru înregistrarea cererilor privind creanţele judecãtorul-sindic constata ca nu s-a depus vreo cerere, va da o încheiere de închidere a procedurii.
ART. 121
Închiderea procedurii va fi notificatã de judecãtorul-sindic debitorului, tuturor creditorilor şi camerei de comerţ şi industrie teritoriale. În termen de 10 zile de la primirea notificãrii cei interesaţi vor putea formula obiecţiuni, pe care judecãtorul-sindic le va soluţiona, deodatã, printr-o sentinta, într-o şedinţa ţinuta în termen de cel mult 30 de zile de la emiterea notificãrii.
ART. 122
Prin închiderea procedurii judecãtorul-sindic, administratorul/lichidatorul şi toate persoanele care i-au asistat sunt descãrcaţi de orice îndatoriri sau responsabilitãţi cu privire la procedura, debitor şi averea lui, creditori, titulari de garanţii, acţionari sau asociaţi.
ART. 123
(1) Prin închiderea procedurii debitorul va fi descãrcat de obligaţiile pe care le avea înainte de deschiderea ei, însã sub rezerva de a nu fi gãsit vinovat de bancruta frauduloasã sau de plati ori transferuri frauduloase; în astfel de situaţii el va fi descãrcat de obligaţii numai în mãsura în care acestea vor fi fost plãtite în cadrul procedurii.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplica debitorilor care în ultimii 5 ani au fost supuşi prezentei proceduri şi au beneficiat de dispoziţiile acestui alineat. Fata de aceşti debitori fiecare creditor îşi va pãstra dreptul la plata restului creanţelor sale, potrivit dreptului comun.
CAP. 4
Rãspunderea membrilor organelor de conducere
ART. 124
(1) Tribunalul poate dispune ca o parte din pasivul societãţii pe acţiuni sau al societãţii cu rãspundere limitatã, ajunsã în încetare de plati, sa fie suportatã de cãtre membrii organelor de conducere - administratori, directori, cenzori - care au contribuit la ajungerea societãţii în aceasta situaţie, prin una dintre urmãtoarele fapte:
a) au folosit bunurile sau creditele societãţii în folosul propriu sau în cel al unei alte societãţi;
b) au fãcut acte de comerţ în interes personal, sub acoperirea societãţii;
c) au dispus, în interes personal, continuarea unei activitãţi care ducea în mod vadit societatea la încetarea de plati;
d) au ţinut o contabilitate fictiva, au fãcut sa dispara unele documente contabile sau nu au ţinut contabilitatea în conformitate cu legea;
e) au deturnat sau au ascuns o parte din activul societãţii sau au mãrit, în mod fictiv, pasivul acesteia;
f) au folosit mijloace ruinãtoare pentru a procura societãţii fonduri, în scopul întârzierii încetãrii de plati;
g) în luna precedenta încetãrii plãţilor au plãtit sau au dispus sa se plãteascã cu preferinta unui creditor, în dãuna celorlalţi creditori.
(2) Aplicarea dispoziţiilor alin. (1) nu inlatura aplicarea legii penale pentru faptele care constituie infracţiuni.
ART. 125
Sumele depuse potrivit art. 124 alin. (1) vor intra în averea debitorului şi vor fi destinate, în caz de reorganizare, completãrii fondurilor necesare în vederea continuãrii activitãţii debitorului, iar în caz de lichidare, plãţii datoriilor.
ART. 126
În vederea luãrii mãsurilor prevãzute la art. 124, tribunalul poate fi sesizat de cãtre judecãtorul-sindic, de cãtre oricare dintre creditori, de camera de comerţ şi industrie teritorialã sau se poate sesiza din oficiu, pe baza datelor din dosarul cauzei, şi va dispune mãsuri asiguratorii.
ART. 127
Executarea silitã impotriva persoanelor prevãzute la art. 124 alin. (1) se efectueazã potrivit Codului de procedura civilã.
CAP. 5
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 128
Dispoziţiile prezentei legi se completeazã, în mãsura compatibilitatii lor, cu cele ale Codului de procedura civilã şi ale Codului comercial roman.
ART. 129
Exerciţiul acţiunilor sau, dupã caz, efectuarea procedurilor prevãzute în prezenta lege se suspenda fata de debitorii - societãţi comerciale cu capital majoritar de stat - pentru care Guvernul a instituit sau va institui proceduri speciale de supraveghere financiarã, pe perioada cat acestea se afla sub incidenta acestor proceduri.
ART. 130
Procedura aplicabilã regiilor autonome pentru insolvabilitate se va stabili prin lege, în acord cu regimul general al proprietãţii publice.
ART. 131
(1) Prezenta lege intra în vigoare la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României şi se aplica la 60 de zile de la data intrãrii ei în vigoare*).
(2) Pe data aplicãrii prezentei legi se abroga:
- art. 695-888 (Cartea a III-a - Despre faliment) şi art. 936-944 (Dispoziţiuni speciale de procedura în materie de faliment) din Codul comercial roman;
- art. 34-38 (Dispoziţiuni relative la faliment) din Regulamentul pentru punerea în aplicare a Codului comercial roman, publicat în Monitorul Oficial nr. 126 din 10 septembrie 1887.
-----------
*) A se vedea şi datele de intrare în vigoare a actelor normative modificatoare.
ART. 132
Procedurile falimentare deschise pana la data punerii în aplicare a prezentei legi vor continua sa fie administrate şi lichidate potrivit dispoziţiilor Codului comercial roman.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: