Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 634 din 7 decembrie 2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 32/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare
ARTICOL UNIC Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 32 din 30 ianuarie 2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de alimentare cu apa şi de canalizare, adoptatã în temeiul <>art. 1 pct. IV.2 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 2 februarie 2002, cu urmãtoarele modificãri şi completãri: 1. La articolul 1, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "Art. 1. - (1) Prezenta ordonanta stabileşte cadrul juridic unitar privind înfiinţarea, organizarea, gestionarea, reglementarea, finanţarea, monitorizarea şi controlul functionarii serviciilor publice de alimentare cu apa şi de canalizare." 2. La articolul 2, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins: "(2) Prin organizarea şi desfãşurarea activitãţii serviciilor publice de alimentare cu apa şi de canalizare autoritãţile publice sunt obligate sa asigure: a) îmbunãtãţirea condiţiilor de viata ale cetãţenilor; b) realizarea unei infrastructuri edilitare moderne, ca baza a dezvoltãrii economice şi în scopul atragerii investiţiilor profitabile pentru comunitatile locale; c) dezvoltarea durabila a serviciilor; d) protecţia mediului; e) asigurarea contorizarii consumului de apa pentru fiecare consumator cu care se încheie contracte de furnizare." 3. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 3. - Termenii tehnici utilizaţi în cuprinsul ordonanţei sunt definiţi în anexa." 4. La articolul 5 alineatul (1), litera d) va avea urmãtorul cuprins: "d) respectarea reglementãrilor specifice din domeniul gospodãririi apelor, protecţiei mediului şi sãnãtãţii." 5. La articolul 9, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins: "(3) Detalierea modalitãţilor de gestiune prevãzute la alin. (1) se va face prin regulamentele-cadru specifice serviciilor publice de alimentare cu apa şi de canalizare, în conformitate cu legislaţia interna şi cu reglementãrile Comunitãţii Europene." 6. La articolul 10, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins: "(2) Gestiunea directa se realizeazã prin compartimente de specialitate organizate în cadrul aparatului propriu al consiliului local sau consiliului judeţean, dupã caz, sau prin servicii publice organizate în subordinea consiliilor locale, a consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti. (3) Desfãşurarea activitãţilor specifice serviciilor de apa şi de canalizare, organizate şi exploatate în sistemul gestiunii directe, se face pe baza unui regulament de organizare şi funcţionare întocmit în conformitate cu regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare şi aprobat de cãtre consiliile locale, consiliile judeţene sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz." 7. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 11. - (1) În cazul gestiunii indirecte autoritãţile administraţiei publice locale îşi deleagã o parte din sarcinile şi responsabilitãţile proprii cãtre o alta persoana juridicã, denumita operator al serviciului, cãreia îi încredinţeazã, în baza unui contract de delegare a gestiunii, dreptul de furnizare/prestare a serviciilor de apa şi de canalizare, precum şi exploatarea sistemelor publice de alimentare cu apa şi de canalizare necesare pentru realizarea acestora. (2) Delegarea gestiunii se face în conformitate cu legislaţia în vigoare pentru fiecare tip de contract. (3) Delegarea gestiunii poate fi facuta numai cãtre operatori atestaţi. (4) În realizarea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apa şi de canalizare autoritãţile administraţiei publice locale vor urmãri obţinerea celui mai bun raport cost/calitate, precum şi asigurarea condiţiilor necesare realizãrii interesului general specific acestor servicii. (5) Prevederile alin. (2) nu se aplica operatorilor care la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe au încheiate contracte de concesiune, precum şi celor care rezulta printr-o reorganizare teritorialã bazatã pe principii de eficienta economicã şi performanta operationala, dacã capitalul social al societãţii comerciale nou-constituite aparţine mai multor autoritãţi locale. Cu ocazia reorganizãrii autoritãţile administraţiei publice locale pot prelua spre execuţie, pe baza de bilanţ, debitele restante, penalitãţile aferente şi obligaţiile de plata corespunzãtoare ale foştilor operatori. (6) Operatorii care la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe au încheiate contracte de concesiune vor depune documentaţia pentru atestare ca operator, urmând a se încheia act adiţional la contractul de concesiune, care va cuprinde obligaţiile ce revin operatorilor din prezenta ordonanta. (7) Autoritatea administraţiei publice locale semnatara a contractului va organiza o noua licitaţie publica pentru delegarea gestiunii în toate cazurile în care, timp de doi ani consecutivi, operatorul de servicii nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale cu privire la calitatea serviciului şi performanţele economico-financiare." 8. La articolul 12, alineatele (4)-(6) vor avea urmãtorul cuprins: "(4) Activitãţile de monitorizare şi control al modului de respectare a obligaţiilor stabilite în contractele de delegare a gestiunii se încredinţeazã Autoritãţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodãrie Comunalã, care va dezvolta un sistem informaţional ce va permite compararea continua a fiecãrui indicator de performanta cu nivelul atins de operatorul cel mai performant în acest domeniu, precum şi autoritãţilor administraţiei publice locale. (5) În realizarea sistemului informaţional şi implementarea activitãţilor de monitorizare vor fi implicate organizaţiile profesionale de interes public. Autoritãţile administraţiei publice locale au acces la orice informaţie detinuta de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodãrie Comunalã cu privire la serviciile publice delegate de acestea. (6) Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodãrie Comunalã are în principal sarcina de a elabora metodologia şi procedura-cadru de mãsurare şi de analiza a indicatorilor de performanta şi de a controla activitatea operatorilor cu privire la: respectarea indicatorilor de performanta, ajustarea periodicã a tarifelor conform formulelor de ajustare, respectarea legii concurentei, asigurarea protecţiei utilizatorilor şi exploatarea eficienta a patrimoniului public şi/sau privat afectat serviciilor." 9. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 13. - (1) În vederea asigurãrii continuitãţii serviciilor de apa şi de canalizare autoritãţile administraţiei publice locale au responsabilitatea planificarii şi urmãririi lucrãrilor de investiţii necesare functionarii sistemelor în condiţii de siguranta şi la parametrii ceruti prin prescripţiile tehnice. În acest scop se vor institui sisteme de planificare multianuala a investiţiilor, plecandu-se de la un plan director şi ţinându-se seama de ciclurile procesului bugetar, în conformitate cu reglementãrile legale. (2) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea sarcinile concrete ale autoritãţilor administraţiei publice locale şi ale operatorului în ceea ce priveşte realizarea investiţiilor. (3) Finanţarea lucrãrilor de investiţii se asigura din urmãtoarele surse: a) fonduri proprii ale operatorului şi alocaţii de la bugetul local, în conformitate cu obligaţiile asumate prin contractele de delegare a gestiunii; b) credite bancare garantate de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale sau de cãtre stat; c) sprijin nerambursabil obţinut prin aranjamente bilaterale sau multilaterale; d) fonduri speciale constituite pe baza unor taxe locale instituite în condiţiile legii; e) participarea capitalului privat în cadrul unor contracte de parteneriat de tipul <<construieste-opereazã-transfera>> şi variante ale acestuia; f) fonduri transferate de la bugetul de stat ca participare la cofinantarea unor proiecte realizate cu sprijin financiar extern, precum şi a unor programe de urgenta sau cu caracter social; g) din economii rezultate prin dotãri cu echipamente de performanta; h) alte surse. (4) Investiţiile efectuate de operator pentru reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea sistemului public se vor amortiza de cãtre operatorul de alimentare cu apa şi de canalizare, pe durata contractului de delegare. (5) Investiţiile strãine în sistemele publice de alimentare cu apa şi de canalizare vor beneficia de toate facilitãţile legale în vigoare în momentul încheierii tranzacţiei. Facilitãţile obţinute vor fi menţionate în contractul de delegare a gestiunii şi vor fi valabile pe perioada stabilitã la încheierea acestuia. În situaţia obţinerii de cãtre investitor a unor facilitãţi ulterioare contractul de delegare a gestiunii va fi modificat în mod corespunzãtor, cu avizul Autoritãţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodãrie Comunalã. (6) Investiţiile care se realizeazã din fonduri proprii ale investitorilor rãmân în proprietatea acestora pe toatã durata contractului, dacã nu s-a convenit altfel la încheierea acestuia; în contractul de delegare a gestiunii se va mentiona modul de repartiţie a acestor bunuri la încetarea din orice cauza a acestuia." 10. La articolul 15, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins: "(3) Privatizarea se face în conformitate cu prevederile legale, iar metoda de privatizare va fi stabilitã prin caietul de sarcini." 11. La articolul 16, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "Art. 16. - (1) Societãţile comerciale care furnizeazã/presteazã servicii de apa şi de canalizare îşi pot desfasura activitatea şi în alte localitãţi, pe baze contractuale." 12. La articolul 17, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins: "(2) Utilizatori pot fi şi persoanele fizice sau juridice care au contract, dar nu au bransament de apa potabilã, respectiv racord de canalizare propriu." 13. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 24. - (1) Operatorii serviciilor de apa şi de canalizare au fata de utilizatori urmãtoarele obligaţii: a) sa respecte angajamentele luate prin contractele de furnizare/prestare a serviciilor de apa şi de canalizare; b) sa presteze serviciul de apa şi de canalizare la utilizatorii cu care au încheiat contract de furnizare/prestare şi utilizare a serviciului; c) sa serveascã toţi utilizatorii din aria de acoperire pentru care au fost autorizaţi/atestaţi, în condiţiile prevederilor regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciilor de apa şi de canalizare; d) sa asigure respectarea angajamentelor luate cu privire la indicatorii de performanta stabiliţi de autoritãţile administraţiei publice locale în caietele de sarcini şi în contractele de delegare a gestiunii serviciului de apa şi de canalizare; e) sa furnizeze autoritãţilor administraţiei publice locale şi Autoritãţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodãrie Comunalã informaţiile solicitate şi sa asigure accesul la toate informaţiile necesare verificãrii şi evaluãrii functionarii şi dezvoltãrii serviciilor de apa şi de canalizare, în conformitate cu clauzele contractului de delegare şi cu prevederile legale în vigoare; f) sa punã în aplicare metode performanţe de management, care sa conducã la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor concurentiale date de normele legale în vigoare pentru achiziţiile de lucrãri, bunuri şi servicii; g) sa monteze pe cheltuiala proprie câte un contor la bransamentul fiecãrui utilizator casnic, în termenele stabilite de consiliile locale, dar nu mai târziu de 2 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe. (2) Operatorii rãspund de îndeplinirea cu buna-credinţa a obligaţiilor prevãzute la alin. (1). (3) Penalitãţile pentru nerespectarea de cãtre operatori a indicatorilor de performanta angajaţi prin contract se prevãd în mod obligatoriu în contractele de delegare a gestiunii serviciilor de apa şi de canalizare sau în regulamentele de organizare şi funcţionare a acestora, în cazul gestiunii directe. (4) Asigurarea sumelor pentru finanţarea contoarelor prevãzute la alin. (1) lit. g) va avea prioritate în urmãtorii ani la adoptarea bugetului anual al operatorului de servicii de apa, indiferent de forma de proprietate sau de organizare. (5) Operatorii serviciilor publice de alimentare cu apa sunt obligaţi sa asigure contravaloarea contoarelor de apa montate deja de consumatori, inclusiv contravaloarea montajului acestora. (6) Operatorii serviciilor de apa şi de canalizare au obligaţia sa asigure finanţarea pregãtirii profesionale a propriilor salariaţi. În acest scop vor preleva şi vor utiliza anual o suma egala cu 0,5% din fondul de salarii prevãzut în bugetul de venituri şi cheltuieli." 14. La articolul 29, litera d) se abroga. 15. La articolul 30, litera d) se abroga. 16. Literele d), e) şi f) liniuta a 7-a ale alineatului (1) şi alineatele (2) şi (3) ale articolului 32 vor avea urmãtorul cuprins: "d) operatorul sa aibã dreptul de a ajusta periodic tarifele în funcţie de rata inflaţiei, în baza unor formule de indexare avizate de autoritatea de reglementare şi aprobate de autoritãţile administraţiei publice locale responsabile; e) aprobarea ajustarilor tarifare sa se facã de cãtre consiliile locale, consiliile judeţene sau, dupã caz, de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în conformitate cu dispoziţiile legale, în baza avizului autoritãţii de reglementare şi cu condiţia respectãrii urmãtoarelor cerinţe: - asigurarea furnizarii/prestãrii serviciilor de apa şi de canalizare la nivelurile de calitate stabilite de consiliile locale sau prin contractele de delegare a gestiunii, dupã caz; - realizarea unui raport calitate/cost cat mai bun pentru serviciile de apa şi de canalizare furnizate/prestate pe perioada angajata şi asigurarea unui echilibru între riscurile şi beneficiile asumate de pãrţile contractante; - asigurarea exploatãrii şi întreţinerii eficiente a bunurilor aparţinând domeniului public şi/sau privat al autoritãţilor administraţiei publice locale afectate serviciilor de apa şi de canalizare; ............................................................. - programul social de limitare a efectelor negative ale concedierilor; ............................................................. (2) Autoritãţile administraţiei publice locale vor finanta dezvoltarea serviciilor de apa şi de canalizare din bugetul local sau judeţean, conform hotãrârii consiliilor locale sau judeţene, dupã caz. (3) În cazul gestiunii delegate, pentru menţinerea echilibrului contractual, orice subventie a serviciilor încredinţate operatorului va putea fi aprobatã de consiliile locale numai dacã determina o reducere a tarifului, corespunzãtoare subventiei acordate, şi/sau o creştere a calitãţii serviciilor de apa şi de canalizare." 17. Ordonanta se completeazã cu anexa care va avea urmãtorul cuprins:
"ANEXA
TERMENI TEHNICI utilizaţi în cuprinsul ordonanţei
În sensul prezentei ordonanţe, termenii tehnici utilizaţi se definesc dupã cum urmeazã: a) servicii publice de alimentare cu apa şi de canalizare - activitãţile de utilitate publica şi de interes economic general, aflate sub autoritatea administraţiei publice locale, care au drept scop asigurarea apei potabile şi a serviciilor de canalizare pentru toţi utilizatorii de pe teritoriul localitãţilor; b) serviciul public de alimentare cu apa cuprinde, în principal, activitãţile de captare, de tratare a apei brute, de transport şi de distribuţie a apei potabile şi industriale la utilizatori; c) serviciul public de canalizare cuprinde, în principal, urmãtoarele activitãţi: colectarea şi transportul apelor uzate de la utilizatori la staţiile de epurare, epurarea apelor uzate şi evacuarea apei epurate în emisar, colectarea, evacuarea şi tratarea adecvatã a deşeurilor din gurile de scurgere a apelor meteorice şi asigurarea functionalitatii acestora, supravegherea evacuarii apelor uzate industriale în sistemul de canalizare, evacuarea şi tratarea namolurilor şi a altor deşeuri similare derivate din activitãţile prevãzute mai sus, precum şi evacuarea apelor meteorice şi de suprafata din intravilanul localitãţilor; d) sistem public de alimentare cu apa potabilã - ansamblul construcţiilor şi terenurilor, instalaţiilor tehnologice, echipamentelor functionale şi dotãrilor specifice, prin care se realizeazã serviciul public de alimentare cu apa potabilã. Sistemul public de alimentare cu apa potabilã cuprinde de regula urmãtoarele componente: - captãri; - aductiuni; - staţii de tratare a apei brute; - staţii de pompare, cu sau fãrã hidrofor; - rezervoare pentru inmagazinarea apei potabile; - reţele de distribuţie; - bransamente pana la punctul de delimitare; e) sistem public de canalizare - ansamblul construcţiilor şi terenurilor aferente, instalaţiilor tehnologice, echipamentelor functionale şi dotãrilor specifice, prin care se realizeazã serviciul public de canalizare. Sistemul public de canalizare cuprinde de regula urmãtoarele componente: - racorduri de canalizare de la punctul de delimitare; - reţele de canalizare; - staţii de pompare a apelor uzate; - staţii de epurare; - colectoare de evacuare spre emisar; - guri de vãrsare în emisar; - depozite de namol deshidratat; f) reţea publica de alimentare cu apa sau de canalizare - partea din sistemul public de alimentare cu apa, respectiv din sistemul public de canalizare, alcãtuitã din reţeaua de conducte, armãturi şi construcţii-anexe, care asigura distribuţia apei potabile, respectiv preluarea, evacuarea şi transportul apelor de canalizare la sau de la doi ori mai mulţi utilizatori independenţi, respectiv de la doua sau mai multe persoane fizice care locuiesc în case individuale ori de la doua sau mai multe persoane juridice ce administreazã câte un singur condominiu, astfel cum este el definit de lege. Pãrţile componente ale unei reţele publice de alimentare cu apa, precum şi cele ale unei reţele publice de canalizare sunt amplasate de regula pe domeniul public; în cazurile în care condiţiile tehnico-economice sunt avantajoase, reţeaua publica de alimentare cu apa şi de canalizare poate fi amplasata, cu acordul proprietarului, şi pe terenuri private. Nu constituie reţele publice: reţelele de distribuţie aferente unei singure clãdiri de locuit, chiar dacã aceasta este administratã de mai multe persoane fizice sau juridice; reţelele de distribuţie aferente unei incinte proprietate privatã pe care se afla mai multe locuinţe despãrţite de zone verzi şi alei interioare private; reţelele de distribuţie aferente unei platforme industriale, în care drumurile de acces şi spaţiile verzi sunt proprietate privatã, chiar dacã aceasta este administratã de mai multe persoane juridice; g) bransament - partea din reţeaua publica de distribuţie a apei care asigura legatura dintre reţeaua publica şi reţeaua interioarã a unei incinte sau clãdiri aparţinând utilizatorilor. Bransamentul serveşte un singur utilizator. Pãrţile componente ale unui bransament se precizeazã în regulamentul-cadru de bransare şi utilizare a serviciului public de alimentare cu apa. Bransamentul pana la contor, inclusiv cãminul de bransament şi contorul, aparţin reţelei publice de distribuţie a apei, indiferent de modul de finanţare a realizãrii acestuia. În cazuri bine justificate de cãtre utilizator sau prestator şi al existenţei condiţiilor tehnice necesare, se poate admite realizarea separarii şi contorizarii consumului mai multor utilizatori pe acelaşi bransament, la nivelul limitei de proprietate. Costurile pentru separarea şi montarea mai multor contoare pe acelaşi bransament, la nivelul limitei de proprietate, precum şi pentru facturarea separatã a utilizatorilor din acelaşi condominiu vor fi suportate de utilizatori, prestatorul având obligaţia montarii unui singur contor de bransament; h) racord - partea din reţeaua publica de canalizare care asigura legatura dintre utilizator şi canalizarea publica. Pãrţile componente ale unui racord se precizeazã în regulamentul-cadru de racordare şi utilizare a serviciului de canalizare. Racordul de la cãmin spre reţea, inclusiv cãminul de racord, aparţin reţelei publice de canalizare, indiferent de modul de finanţare a realizãrii acestuia; i) ape uzate menajere - apele rezultate din folosirea apei în gospodãrii, instituţii publice şi servicii, care rezulta mai ales din metabolismul uman şi din activitãţi menajere şi igienico-sanitare; j) ape uzate provenite din activitãţile economice - toate deversarile de ape folosite în activitãţile economico-industriale sau corespunzand unei alte utilizãri a apei decât cea menajera; k) ape meteorice - acele ape care provin din precipitatii atmosferice. Sunt considerate ape meteorice şi apele care provin din stropirea şi spalarea drumurilor publice sau private, a gradinilor şi curţilor imobilelor; l) instalaţii interioare de apa potabilã - totalitatea instalaţiilor aflate în proprietatea sau în administrarea utilizatorului, amplasate dupã apometrul/contorul de bransament, în sensul de curgere a apei sau, dacã bransamentul nu este contorizat, dupã punctul de delimitare dintre reţeaua publica şi instalatia interioarã de utilizare a apei şi care asigura transportul apei potabile preluate din reţeaua publica la punctele de consum şi/sau la instalaţiile de utilizare; m) instalaţii interioare de canalizare - totalitatea instalaţiilor aflate în proprietatea sau în administrarea utilizatorului, care asigura preluarea şi transportul apei uzate de la instalaţiile de utilizare a apei pana la cãminul de racord din reţeaua publica; n) punct de delimitare a instalaţiilor de alimentare cu apa potabilã dintre prestator şi utilizator - locul în care instalaţiile aflate în proprietatea sau în administrarea utilizatorului se racordeaza la instalaţiile aflate în proprietatea sau în administrarea operatorului furnizor/prestator de servicii. Delimitarea dintre instalaţiile interioare de canalizare şi reţeaua publica de canalizare se face prin cãminul de racord, care este prima componenta a reţelei publice, în sensul de curgere a apei uzate; o) contor de bransament - aparatul de mãsurare a volumului de apa potabilã consumatã de utilizator, care se monteaza pe bransament între doua vane/robinete, la limita proprietãţii utilizatorului, fiind ultima componenta a reţelei publice, în sensul de curgere a apei potabile; p) contor de reţea - aparatul care mãsoarã consumul de apa potabilã la mai multe asociaţii de locatari/proprietari sau la mai mulţi utilizatori individuali ori care mãsoarã transportul de apa dintr-o zona în alta a reţelei publice."
Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 18 noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
PREŞEDINTELE SENATULUI NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 26 noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR, VIOREL HREBENCIUC
Bucureşti, 7 decembrie 2002. Nr. 634.
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email