Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 61 din 30 octombrie 1974  cu privire la desfasurarea activitatilor in domeniul nuclear din Republica Socialista Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 61 din 30 octombrie 1974 cu privire la desfasurarea activitatilor in domeniul nuclear din Republica Socialista Romania

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL NR. 136 din 2 noiembrie 1974
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
În Republica Socialistã România intreaga activitate din domeniul nuclear se desfãşoarã în concordanta cu cerinţele construcţiei societãţii socialiste multilateral dezvoltate, în scopul ridicãrii permanente a nivelului de trai material şi spiritual al poporului, al progresului economic şi social-cultural al tarii.
ART. 2
Statul promoveazã folosirea energiei nucleare în scopuri paşnice, introducerea şi dezvoltarea tehnicilor nucleare în economie şi în viata socialã, dezvoltarea cercetãrii ştiinţifice, industrializarea rezultatelor acesteia, precum şi colaborarea internationala în acest domeniu, asigurind, în acest scop, mijloacele materiale şi umane necesare.
ART. 3
Statul roman, avînd în permanenta grija fata de om şi de bunurile materiale, acorda o atentie deosebita aplicãrii şi perfecţionãrii ansamblului de mãsuri destinat sa asigure desfãşurarea activitãţilor din domeniul nuclear, în condiţiile de securitate nucleara.
ART. 4
În Republica Socialistã România, activitãţile din domeniul nuclear se desfãşoarã pe baza programului nuclear naţional şi a planului naţional unic de dezvoltare economico-socialã.
ART. 5
În Republica Socialistã România desfãşurarea activitãţilor din domeniul nuclear se realizeazã sub îndrumarea şi controlul statului şi este supusã regimului de autorizare în cazurile şi în condiţiile prevãzute de prezenta lege.
ART. 6
Sînt supuse prevederilor prezentei legi activitãţile din domeniul nuclear care cuprind:
a) cercetarea ştiinţificã, elaborarea şi aplicarea tehnicilor nucleare în economie şi în viata socialã;
b) prospectarea, explorarea, exploatarea, producerea, utilizarea, transportul şi depozitarea de materiale radioactive şi de materiale de interes nuclear;
c) proiectarea de instalaţii nucleare;
d) construirea, experimentarea şi exploatarea de instalaţii nucleare, precum şi modificãri sau reparaţii capitale ale acestora;
e) aprovizionarea, desfacerea, deţinerea, transferul, tranzitul, importul şi exportul de materiale radioactive şi de instalaţii nucleare, precum şi de materiale de interes nuclear;
f) evidenta şi controlul materialelor radioactive şi instalaţiilor nucleare, precum şi ale materialelor de interes nuclear, aflate pe teritoriul Republicii Socialiste România;
g) pregãtirea şi specializarea cadrelor;
h) relaţiile şi cooperarile internaţionale.
ART. 7
Organul central al administraţiei de stat care asigura înfãptuirea politicii partidului şi statului în domeniul nuclear este Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara.
În îndeplinirea atribuţiilor sale, Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara colaboreazã cu ministerele şi celelalte organe centrale ale administraţiei de stat.
ART. 8
Ministerele şi celelalte organe centrale ale administraţiei de stat, ţinînd seama de progresul ştiinţei şi de nevoile economiei naţionale, sînt obligate sa ia, fiecare în ramura sau domeniul sau de activitate, mãsuri pentru folosirea energiei nucleare, introducerea şi dezvoltarea tehnicilor nucleare, precum şi mãsuri pentru asigurarea condiţiilor de desfãşurare a acestor activitãţi.
ART. 9
În sensul prezentei legi se înţeleg prin:
a) materie prima nucleara - uraniu ori toriu sau orice combinatie a acestora, în orice forma fizica sau chimica; zacamintele care conţin cel puţin 0,03% în greutate uraniu, toriu sau orice combinatie, a acestora; nu se includ materialele fisionabile speciale;
b) material fisionabil special - plutoniu, uraniu-233, uraniu imbogatit în izotopul 233 sau în izotopul 235; orice material imbogatit artificial cu oricare dintre izotopii mentionati anterior; nu se include materia prima nucleara;
c) material radioactiv - orice material, în orice stare de agregare, care prezintã fenomenul de radioactivitate, inclusiv deşeurile radioactive;
d) materiale de interes nuclear - alte materiale care, datoritã unor proprietãţi nucleare specifice, sînt de interes deosebit pentru domeniul nuclear, stabilite prin hotãrîri ale Consiliului de Miniştri;
e) radiaţie nucleara - oricare dintre urmãtoarele radiatii: alfa, beta, gama, x, laser, neutroni, electroni şi protoni de mare energie sau alte particule atomice; nu se includ undele radio, radiatiile vizibile, infrarosii şi ultraviolete;
f) instalatie nucleara - generatorii de radiatii nucleare; instalatia, aparatul sau dispozitivul care extrage, produce, prelucreaza sau, în general, conţine materiale radioactive;
g) accident nuclear - eveniment nuclear care afecteazã instalatia şi provoacã iradierea sau contaminarea populaţiei sau mediului înconjurãtor, peste limitele permise de normele în vigoare;
h) securitate nucleara - ansamblul de mãsuri tehnice şi organizatorice destinate sa asigure funcţionarea instalaţiilor nucleare în condiţii de siguranta, sa previnã şi sa limiteze deteriorarea acestora şi sa asigure protecţia personalului ocupat profesional, a populaţiei, mediului înconjurãtor şi bunurilor materiale impotriva iradierii sau contaminarii radioactive;
i) evidenta materialelor radioactive şi a celor de interes nuclear - ansamblul de mãsuri care se iau în cadrul sistemului naţional de evidenta şi control al materialelor radioactive, al celor de interes nuclear, precum şi al instalaţiilor nucleare pe care le conţin, în scopul obţinerii informaţiilor privind calitatea, cantitatea şi miscarea acestora.

CAP. 2
Autorizarea în domeniul nuclear
ART. 10
Activitãţile prevãzute la art. 6 lit. a), b), d) şi e) pot fi desfãşurate numai în baza unei autorizaţii eliberate de Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara în acest scop.
Autorizaţia se elibereazã la cererea unitãţilor care desfãşoarã activitãţi nucleare din cele prevãzute la alineatul precedent, dacã sînt respectate de cãtre solicitant prevederile normelor ce au în vedere asigurarea securitãţii instalaţiilor şi protecţia personalului ocupat profesional, a populaţiei, mediului înconjurãtor şi a bunurilor materiale impotriva radiatiilor nucleare.
Autorizaţia se elibereazã numai pentru persoane juridice.
ART. 11
Activitãţile care implica folosirea de materiale radioactive şi instalaţii nucleare pot fi exercitate, pe baza de permis, de cãtre personalul care îndeplineşte condiţiile de pregãtire profesionalã şi de stare a sãnãtãţii corespunzãtoare desfãşurãrii acestor activitãţi.
Permisul de exercitare a acestor activitãţi se acorda de cãtre Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara, la cererea titularilor de autorizaţie, dacã activitãţile nucleare pot afecta securitatea instalaţiilor, protecţia personalului care desfãşoarã aceste activitãţi, a populaţiei, mediului înconjurãtor şi bunurilor materiale şi de cãtre titularii de autorizaţie, în celelalte cazuri, în conformitate cu normele elaborate de Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara în acest scop.
ART. 12
Autorizaţiile prevãzute la art. 10 şi permisele prevãzute la art. 11 se elibereazã pe o perioada determinata. Dreptul dobîndit pe baza acestora nu poate fi transmis fãrã acordul organului emitent.
ART. 13
Autorizaţiile prevãzute la art. 10 şi permisele prevãzute la art. 11 pot fi suspendate sau retrase de cãtre organul emitent, din proprie initiativa sau la sesizarea organelor de control, în cazul în care:
a) nu sînt respectate întocmai prevederile conţinute în acestea;
b) nu sînt îndeplinite mãsurile dispuse de organele de control de specialitate, conform normelor în vigoare;
c) apar situaţii noi din punct de vedere tehnic sau de alta natura, necunoscute la eliberarea autorizaţiei sau permisului, ori neprevãzute în norme, care pot afecta securitatea nucleara.
ART. 14
Introducerea în circuitul economic şi social, în vederea utilizãrii sau consumului de cãtre populaţie, a produselor care au fost supuse iradierii sau în care au fost introduse materiale radioactive, precum şi utilizarea pentru diagnostic şi tratament medical a radionuclizilor, a surselor de radiatii şi a produselor farmaceutice care conţin materiale radioactive, se autoriza de cãtre Ministerul Sãnãtãţii, care elaboreazã norme în acest scop.
Cererea de autorizare se face de cãtre unitatea socialistã de stat în cadrul cãreia se desfãşoarã activitãţile prevãzute la acest articol.
ART. 15
Autorizarea în domeniul nuclear prevãzutã la art. 10 nu exclude celelalte autorizari prevãzute de lege.

CAP. 3
Obligaţiile titularilor de autorizaţie şi ale persoanelor fizice care desfãşoarã activitãţi din domeniul nuclear
ART. 16
Titularii de autorizaţii sînt obligaţi:
a) sa asigure ca activitãţile nucleare pe care le desfãşoarã sa se realizeze cu respectarea normelor legale şi a standardelor în vigoare;
b) sa urmãreascã ca la toate fazele de conceptie şi realizare a instalaţiilor nucleare sa fie prevãzute şi aplicate mãsurile privind securitatea nucleara, protecţia personalului, a populaţiei, a mediului înconjurãtor şi a bunurilor materiale, precum şi ţinerea evidentei materialelor radioactive şi a celor de interes nuclear, pentru instalaţiile pe care urmeazã sa le exploateze;
c) sa ţinã, pe intreaga durata de valabilitate a autorizaţiei, o evidenta stricta a materialelor radioactive şi a materialelor de interes nuclear pe care le deţin, sa le asigure impotriva degradãrii, rãspîndirii accidentale, pierderii sau sustragerii şi sa comunice periodic Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara situaţia acestora în condiţiile fixate de acesta; în caz de pierdere sau sustragere, titularul de autorizaţie va anunta de îndatã Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara şi organul de militie pe a cãrui raza teritorialã a avut loc pierderea sau sustragerea materialelor radioactive sau materialelor de interes nuclear;
d) sa anunţe de îndatã organul ierarhic superior şi comitetul executiv al consiliului popular judeţean sau al municipiului Bucureşti, pe a cãrui raza teritorialã îşi desfãşoarã activitatea, asupra accidentului nuclear ce a avut loc la instalatia proprie şi sa participe la localizarea şi înlãturarea urmãrilor provocate de accident, în conformitate cu planul de intervenţie elaborat potrivit legii.
ART. 17
Expeditorul de materiale radioactive este obligat sa asigure conservarea şi ambalajul corespunzãtor în conformitate cu prevederile normelor de transport şi sa încunoştiinţeze, în prealabil, transportatorul şi destinatarul asupra proprietãţilor specifice ale materialelor radioactive expediate, asupra pericolelor pe care le prezintã acestea pentru mediu şi populaţie, precum şi a condiţiilor de transport, potrivit prevederilor legale.
ART. 18
Conducerile statiilor din reţeaua de supraveghere a radioactivitatii mediului înconjurãtor sînt obligate, ori de cîte ori constata depãşirea nivelului de radioactivitate stabilit prin norme, sa anunţe organul ierarhic superior şi comitetul executiv al consiliului popular al judeţului sau al municipiului Bucureşti, pe a cãrui raza teritorialã funcţioneazã, care vor lua, de îndatã, mãsurile ce se impun.
ART. 19
În vederea pãstrãrii calitãţii mediului înconjurãtor, titularii de autorizaţii sînt obligaţi sa ia mãsuri ca radioactivitatea efluentilor de orice fel, rezultaţi din activitãţile nucleare pe care le desfãşoarã, sa fie cît mai redusã şi sa asigure respectarea normelor elaborate în acest scop.
ART. 20
Unitãţile care în activitatea lor extrag sau prelucreaza substanţe minerale utile, care în zacamint sînt asociate cu materii prime nucleare sau în fluxul tehnologic de prelucrare sînt susceptibile de a deveni radioactive, vor lua mãsuri de verificare a produselor pe care le obţin pentru a constata dacã acestea prezintã o concentraţie de substanţe radioactive sau o radioactivitate care sa depãşeascã, la un moment dat, limitele permise de norme. În cazul în care aceste produse prezintã concentratii de substanţe radioactive sau radioactivitate peste limitele prevãzute de norme, activitãţile din care rezulta aceste produse sînt supuse regimului de autorizare în domeniul nuclear.
ART. 21
Titularii de autorizaţii, precum şi persoanele fizice cãrora li s-au încredinţat materiale radioactive şi instalaţii nucleare, nu au dreptul sa le foloseascã în alte scopuri ori sa efectueze cu ele alte operaţii decît cele stabilite pentru îndeplinirea obligaţiilor de serviciu legate de activitãţile autorizate.

CAP. 4
Controlul activitãţilor din domeniul nuclear
ART. 22
Controlul activitãţilor din domeniul nuclear, care se desfãşoarã pe teritoriul Republicii Socialiste România, se efectueazã de Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara, de ministere şi de celelalte organe de stat care, potrivit prezentei legi, au atribuţii în acest scop.
ART. 23
Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara controleazã în principal:
a) îndeplinirea prevederilor programului nuclear naţional şi a unor prevederi din planul naţional unic de dezvoltare economico-socialã privind activitãţile din domeniul nuclear, al fizicii în general şi din domeniile conexe energiei nucleare;
b) folosirea eficienta a potenţialului de cercetare ştiinţificã aferentã domeniului nuclear, al fizicii în general şi din domeniile conexe energiei nucleare şi aplicarea în producţie a rezultatelor cercetãrii ştiinţifice;
c) elaborarea şi aplicarea tehnicilor nucleare în industrie, agricultura, biologie, medicina şi în alte sectoare de activitate;
d) asigurarea bazei de materii prime nucleare necesare realizãrii programului naţional şi utilizarea raţionalã a materialelor radioactive şi a celor de interes nuclear;
e) experimentarea şi exploatarea de instalaţii nucleare, precum şi modificãri ale acestora;
f) asigurarea şi aplicarea mãsurilor tehnice de securitate a materialelor radioactive şi a instalaţiilor nucleare;
g) modul de fundamentare tehnica şi economicã a investiţiilor din domeniul nuclear;
h) evidenta materialelor radioactive şi a instalaţiilor nucleare, precum şi a materialelor de interes nuclear, aflate pe teritoriul Republicii Socialiste România;
i) importul, exportul şi tranzitul materialelor radioactive şi al instalaţiilor nucleare, precum şi al materialelor de interes nuclear;
j) pregãtirea, specializarea şi perfecţionarea cadrelor necesare domeniului nuclear.
În efectuarea controlului, Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara colaboreazã cu ministerele şi celelalte organe centrale. Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara informeazã Consiliul de Miniştri asupra principalelor aspecte rezultate în urma acestui control.
ART. 24
Ministerul Sãnãtãţii, prin organele sale de specialitate, controleazã în principal:
a) modul în care se asigura mãsurile pentru determinarea radioactivitatii bunurilor destinate utilizãrii sau consumului public, care în procesul tehnologic au fost supuse iradierii sau conţin substanţe radioactive, precum şi a bunurilor destinate populaţiei, care în timpul functionarii sau utilizãrii genereazã radiatii ionizante;
b) gradul de contaminare a efluentilor radioactivi deversati în emisar sau în atmosfera;
c) gradul de contaminare radioactiva a produselor alimentare pe întregul circuit alimentar şi a surselor de apa potabilã;
d) starea de sãnãtate a personalului expus profesional.
ART. 25
Consiliul Naţional al Apelor controleazã modul de supraveghere a radioactivitatii mediului înconjurãtor.
ART. 26
Organele de control al activitãţii din domeniul nuclear prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta lege au acces, potrivit legii, în toate locurile unde se desfãşoarã activitãţi din domeniul nuclear, putind fi însoţite, dacã necesitãţile o impun, de experţi şi specialişti delegaţi în acest scop.
ART. 27
Organizaţiile care desfãşoarã activitãţi în domeniul nuclear sînt obligate sa prezinte actele, datele şi informaţiile în legatura cu activitãţile nucleare pe care le desfãşoarã, cerute de organele de control; de asemenea, sînt obligate sa desemneze personalul corespunzãtor care sa asiste la efectuarea controlului, sa dea lãmuririle necesare şi sa respecte indicaţiile de specialitate date de organele de control, în conformitate cu normele legale.
ART. 28
Organele de control al activitãţilor din domeniul nuclear sînt obligate, în cazurile cînd constata situaţiile prevãzute la art. 13, sa propunã organului emitent sa suspende sau sa retragã autorizaţia sau permisele eliberate.
Organele de control pot dispune suspendarea temporarã a activitãţii în cazul în care continuarea activitãţii poate afecta securitatea personalului, a populaţiei, mediului înconjurãtor şi bunurilor materiale.
ART. 29
Controlul activitãţilor nucleare din domeniul nuclear prevãzut la acest capitol nu exclude orice alt control prevãzut de lege.

CAP. 5
Supravegherea stãrii de sãnãtate a personalului expus profesional în domeniul nuclear, a populaţiei şi a mediului înconjurãtor
ART. 30
Ministerul Sãnãtãţii asigura supravegherea stãrii de sãnãtate a personalului expus profesional, a condiţiilor de igiena din unitãţile cu activitãţi nucleare şi a influentei activitãţilor nucleare asupra sãnãtãţii populaţiei, produselor alimentare pe întregul circuit alimentar şi asupra surselor de apa potabilã.
ART. 31
Consiliul Naţional al Apelor asigura activitatea de supraveghere a radioactivitatii mediului înconjurãtor pe întreg teritoriul Republicii Socialiste România, printr-o reţea de staţii, care se organizeazã cu avizul Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara, Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului Sãnãtãţii şi Consiliului Naţional pentru Protecţia Mediului Înconjurãtor.
ART. 32
Ministerul Sãnãtãţii şi Consiliul Naţional al Apelor informeazã, trimestrial şi ori de cîte ori este necesar, Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara şi Ministerul Apãrãrii Naţionale asupra celor constatate în activitatea de supraveghere exercitatã în conformitate cu art. 30 şi art. 31 şi colaboreazã cu acestea în vederea stabilirii mãsurilor ce se impun.

CAP. 6
Rãspunderea civilã pentru pagubele nucleare
ART. 33
Titularul de autorizaţie rãspunde exclusiv, independent de culpa sa, pentru pagubele pricinuite de un accident nuclear survenit în instalatia sa ori în cursul unui transport efectuat din dispoziţia sa, accident care a avut ca urmare decesul, vãtãmarea integritãţii corporale sau a sãnãtãţii vreunei persoane, distrugerea, degradarea ori imposibilitatea temporarã de folosire a vreunui bun.
ART. 34
Pagubele pricinuite de un accident nenuclear împreunã cu unul nuclear, în mãsura în care ele nu pot fi separate, se considera în întregime pricinuite de un accident nuclear.
ART. 35
Dacã pagubele nucleare angajeazã rãspunderea mai multor titulari de autorizaţie, aceştia rãspund proporţional fiecare în mãsura în care au contribuit la producerea pagubelor nucleare. În cazul în care nu se poate stabili mãsura în care fiecare a contribuit la provocarea pagubelor, despãgubirea se suporta în pãrţi egale.
ART. 36
Titularul de autorizaţie nu rãspunde de pagubele pricinuite de un accident nuclear dacã acesta este urmarea directa a unor acte de conflict armat sau calamitati cu caracter catastrofal.
ART. 37
Cuantumul maxim al rãspunderii titularului de autorizaţie care desfãşoarã activitãţi din domeniul nuclear ce pot produce un accident nuclear este de 80 milioane lei pentru fiecare accident.
Consiliul de Miniştri stabileşte, la propunerea ministerelor sau altor organe centrale ale administraţiei de stat în subordinea cãrora se afla titularul de autorizaţie, cu avizul Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara, cuantumul maxim al rãspunderii, în limitele prevãzute la alineatul precedent, pentru fiecare titular de autorizaţie.
În aceasta suma nu se cuprind dobinzile şi cheltuielile de judecata.
Titularul de autorizaţie este obligat sa încheie şi sa menţinã o asigurare de rãspundere civilã sau sa-şi asigure orice alta garanţie financiarã pentru garantarea plafonului stabilit potrivit prezentului articol.
ART. 38
Dreptul la acţiune în repararea pagubei provocate de un accident nuclear, potrivit prezentei legi, se prescrie prin împlinirea unui termen de 10 ani. Termenul de prescriere începe sa curgã de la data la care victima pagubei nucleare a avut sau ar fi putut sa aibã cunostinta de aceasta paguba şi de titularul de autorizaţie rãspunzãtor.
Victima care a obţinut o despãgubire conform prezentului capitol poate sa formuleze o noua pretentie dacã s-a produs o agravare a pagubei înãuntrul sau dupã expirarea termenului prevãzut în alineatul precedent.

CAP. 7
Sancţiuni
ART. 39
Încãlcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage rãspunderea materialã, disciplinarã, administrativã, penalã sau civilã, dupã caz.
ART. 40
Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii, sînt considerate infracţiuni, urmãtoarele fapte:
a) introducerea în circuitul economic şi social în vederea utilizãrii sau consumului de cãtre populaţie a produselor care au fost supuse iradierii sau în care au fost introduse materiale radioactive, precum şi utilizarea pentru diagnostic şi tratament medical a radionuclizilor, surselor de radiatii şi a produselor farmaceutice care conţin materiale radioactive, fãrã autorizaţia prevãzutã în art. 14;
b) neanuntarea, de îndatã, a organului ierarhic superior, a comitetului executiv al consiliului popular judeţean sau, dupã caz, al municipiului Bucureşti, pe a cãrui raza teritorialã funcţioneazã instalatia, asupra accidentului nuclear, potrivit art. 16 lit. d);
c) neluarea mãsurilor de verificare a concentratiei de substanţe radioactive sau a nivelului de radioactivitate a produselor, potrivit art. 20;
d) folosirea materialelor radioactive sau a instalaţiilor nucleare încredinţate, în alte scopuri sau pentru alte operaţii decît cele stabilite pentru îndeplinirea obligaţiilor de serviciu;
e) exercitarea de activitãţi nucleare fãrã permis eliberat de cãtre organele prevãzute la art. 11.
Contravenţiile prevãzute la lit. a), b) şi c) se sancţioneazã cu amenda de la 2.000 la 3.000 lei, iar contravenţiile de la lit. d) şi e) se sancţioneazã cu amenda de la 1.00 la 2.000 lei.
ART. 41
Contravenţiile prevãzute la art. 40 lit. a) se constata şi amenda se aplica de organele de control anume împuternicite ale Ministerului Sãnãtãţii, iar cele prevãzute la lit. b), c), d) şi e), de cãtre organele de control anume împuternicite ale Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara.
ART. 42
Impotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se poate face plîngere în termen de 15 zile de la data comunicãrii acestuia; plîngerea, însoţitã de copia procesului-verbal, se depune la organul din care face parte agentul constatator, care o înainteazã judecãtoriei în a carei raza teritorialã a fost sãvîrşitã contravenţia, spre soluţionare.
ART. 43
Dispoziţiile <>art. 40, 41 şi 42 se completeazã cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
ART. 44
Prelucrarea, fabricarea, deţinerea, transportul, folosirea sau orice operaţie privind circulaţia materialelor radioactive, fãrã drept, se pedepseşte potrivit art. 280 din Codul penal.
ART. 45
Exercitarea fãrã drept a unei activitãţi din domeniul nuclear, pentru care prezenta lege cere autorizaţie, ori exercitarea acesteia în alte condiţii decît cele legale, se sancţioneazã potrivit legii penale.

CAP. 8
Dispoziţii finale
ART. 46
În funcţie se mãrimea riscului pe care îl prezintã activitãţile din domeniul nuclear pentru personalul din unitãţile care desfãşoarã aceste activitãţi şi pentru diminuarea efectelor nocive ale radiatiilor nucleare şi refacerea capacitãţii de munca, personalul care desfãşoarã activitãţi din domeniul nuclear poate beneficia, în mod diferenţiat, pe categorii de locuri de munca, de spor la retributia tarifara, program de munca redus, concediu suplimentar de odihna, încadrare în grupele I şi II de munca în vederea acordãrii pensiei pentru limita de virsta sau a pensiei de invaliditate, echipament de protecţie, antidot şi cura sanatoriala, potrivit legii.
Încadrarea locurilor de munca în categoriile menţionate la alineatul precedent se stabileşte de ministerele şi de celelalte organe centrale interesate, au avizul Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara şi al Ministerului Muncii.
ART. 47
Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara, Ministerul Sãnãtãţii şi Consiliul Naţional al Apelor vor emite norme privind asigurarea securitãţii instalaţiilor nucleare, protecţiei personalului ocupat profesional, a populaţiei, mediului înconjurãtor şi bunurilor materiale, impotriva radiatiilor nucleare, precum şi a normelor privind evidenta şi pãstrarea materialelor şi instalaţiilor nucleare şi a materialelor de interes nuclear.
Normele prevãzute în alineatul precedent sînt norme republicane.
ART. 48
Pãrţile din instalaţiile nucleare care prin specificul lor se supun unor norme speciale şi au funcţiunile prevãzute de acestea, cum sînt instalaţiile de ridicat, instalaţiile sub presiune, instalaţiile de gaze sau altele asemenea, se supun în continuare regimului de control şi autorizare prevãzut de dispoziţiile legale în vigoare pentru acest fel de instalaţii.
ART. 49
Prezenta lege intra în vigoare la 90 de zile de la publicarea ei în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România.

ANEXA 1

Organele de control al activitãţii din domeniul nuclear
1. Inspecţia de stat pentru controlul activitãţilor nucleare din cadrul Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara.
2. Centrele sanitaro-antiepidemice judeţene şi al municipiului Bucureşti.
3. Institutele de igiena şi sãnãtate publica din Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Centrul de igiena şi sãnãtate publica din Timişoara.
4. Inspecţia de stat a apelor din cadrul Consiliului Naţional al Apelor.
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016