Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 61 din 27 septembrie 1991 *** Republicata  pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 61 din 27 septembrie 1991 *** Republicata pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 9 din 24 ianuarie 1997
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Legea nr. 132 din 28 octombrie 1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 271 din 31 octombrie 1996, dîndu-se textelor a noua numerotare.
<>Legea nr. 61 din 27 septembrie 1991 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 196 din 27 septembrie 1991 şi a mai fost modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 55 din 19 august 1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 242 din 29 august 1994 (aprobatã prin <>Legea nr. 129 din 20 decembrie 1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 21 decembrie 1994).

ART. 1
Pentru asigurarea climatului de ordine şi liniste publica necesar desfãşurãrii normale a activitãţii economice şi social-culturale şi promovarea unor relaţii civilizate în viata cotidiana, cetãţenii sînt obligaţi sa aibã un comportament civic, moral şi responsabil, în spiritul legilor tarii şi al normelor de convieţuire socialã.
ART. 2
Constituie contravenţie sãvîrşirea oricãreia dintre urmãtoarele fapte, dacã nu sînt comise în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni:
1) sãvîrşirea în public de fapte, acte sau gesturi, obscene, proferarea de injurii, expresii jignitoare sau vulgare, ameninţãri cu acte de violenta impotriva persoanelor sau bunurilor acestora, de natura sa tulbure ordinea şi liniştea publica sau sa provoace indignarea cetãţenilor ori sa lezeze demnitatea şi onoarea acestora sau a instituţiilor publice;
2) constituirea unui grup format din trei sau mai multe persoane, în scopul de a savirsi acţiuni ilicite, contrare ordinii şi liniştii publice şi normelor de convieţuire socialã, precum şi actele de încurajare sau sprijinire, sub orice forma, a unor astfel de grupuri de persoane, care incita la dezordine socialã;
3) apelarea, în mod repetat, la mila publicului, de cãtre o persoana apta de munca, precum şi determinarea unei persoane la sãvîrşirea unor astfel de fapte;
4) aruncarea asupra unei persoane, construcţii sau asupra unui mijloc de transport cu obiecte de orice fel, cu substanţe inflamante, iritant-lacrimogene sau cu efect paralizant, corosive sau care murdaresc, dacã nu s-au produs vãtãmãri ale integritãţii corporale sau sãnãtãţii, ori pagube materiale;
5) organizarea, îngãduirea sau participarea la jocuri de noroc - altele decît cele autorizate potrivit legii - de natura sa lezeze bunele moravuri;
6) atragerea de persoane, sub orice forma, sãvîrşitã în localuri, parcuri, pe strãzi sau în alte locuri publice în vederea practicãrii de raporturi sexuale cu acestea spre a obţine foloase materiale, precum şi îndemnul sau determinarea, în acelaşi scop, a unei persoane la sãvîrşirea unor astfel de fapte;
7) acceptarea sau tolerarea practicãrii faptelor prevãzute la pct. 6) în hoteluri, moteluri, campinguri, baruri, restaurante, cluburi, pensiuni, discoteci sau în anexele acestora de cãtre patronii sau administratorii, ori conducãtorii localurilor respective;
8) portul, fãrã drept, al cutitului, pumnalului, sisului, boxului, castetului ori al altor asemenea obiecte fabricate sau confectionate anume pentru tãiere, impungere sau lovire, precum şi folosirea armelor de tir cu aer comprimat, în locuri şi împrejurãri în care s-ar putea primejdui viata sau integritatea corporalã a persoanelor;
9) alarmarea publicului, a organelor specializate pentru a interveni în caz de pericol ori a organelor de menţinere a ordinii publice, prin darea semnalelor de pericol sau, dupã caz, prin solicitarea intervenţiei la fata locului, fãrã motiv întemeiat;
10) întreruperea curentului electric sau stingerea, fãrã drept, a lampilor ce servesc la iluminatul public pe strãzi, în parcuri, sali de spectacol sau în alte locuri publice;
11) pãtrunderea, cu încãlcarea normelor legale de acces, în sediile autoritãţilor publice centrale şi locale, instituţiilor publice, instituţiilor de învãţãmînt şi spaţiilor aparţinînd acestora, indiferent de destinaţia lor, regiilor autonome, societãţilor comerciale, partidelor sau altor formaţiuni politice, organizaţiilor guvernamentale şi neguvernamentale, ambasadelor şi reprezentantelor altor state, ori ale organizaţiilor internaţionale de pe teritoriul României, precum şi ocuparea fãrã drept a terenurilor aparţinînd ambasadelor şi reprezentantelor sau a terenurilor situate în perimetrul acestora, ori refuzul de a le pãrãsi la cererea organelor de ordine;
12) scrierea sau desenarea, fãrã drept, pe pereţii clãdirilor, pe garduri sau pe obiecte de folosinta comuna aflate în locuri publice, deteriorarea prin orice mijloc a acestora, precum şi dezlipirea sau distrugerea, fãrã drept, a reclamelor, anunţurilor şi afiselor legal expuse în locuri anume destinate;
13) nerespectarea mãsurilor de ordine sau a regulilor stabilite pentru buna desfãşurare a manifestãrilor cultural-sportive;
14) deteriorarea, ridicarea sau mutarea, fãrã drept, a semnelor sau indicatoarelor de orientare turistica şi rutiera ori a celor care semnaleaza existenta unui pericol pentru viata persoanelor;
15) lãsarea în libertate ori fãrã supraveghere a animalelor care pot prezenta pericol pentru persoane sau bunuri;
16) refuzul consumatorului de a pãrãsi un local public în care se consuma bãuturi alcoolice, dupã ora de închidere sau la cererea indreptatita a unui salariat al localului;
17) servirea consumatorilor cu bãuturi alcoolice, în localuri publice şi în afarã acestora, în zilele şi orele cînd, potrivit dispoziţiilor legale, localurile sînt închise sau este interzisã desfacerea bãuturilor alcoolice;
18) servirea cu bãuturi alcoolice, în localurile publice, a consumatorilor aflaţi în vãditã stare de ebrietate, precum şi a minorilor;
19) consumul de bãuturi alcoolice pe strãzi, în parcuri, sali de spectacole, stadioane sau în alte locuri publice;
20) provocarea ori participarea efectivã la scandal, în locuri sau localuri publice;
21) refuzul responsabililor sau patronilor localurilor publice de a acorda sprijin organelor de poliţie în restabilirea ordinii publice tulburate sau luãrii mãsurilor impotriva persoanelor care au încãlcat legea, în unitãţile pe care le conduc;
22) tulburarea, fãrã drept, a liniştii locuitorilor prin producerea de zgomote cu orice aparat sau obiect ori prin strigate sau larma;
23) alungarea din locuinta comuna a soţului sau sotiei, a copiilor, precum şi a oricãrei alte persoane aflate în întreţinere;
24) nerespectarea mãsurilor de ordine luate de organele competente în caz de calamitati naturale sau alte pericole publice;
25) refuzul unei persoane de a da relaţii pentru stabilirea identitãţii sale, de a se legitima cu actul de identitate sau de a se prezenta la sediul poliţiei, la cererea ori la invitaţia justificatã a organelor de urmãrire penalã sau de menţinere a ordinii publice, aflate în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
26) împiedicarea sub orice forma a organului de urmãrire penalã sau de menţinere a ordinii publice de a-şi îndeplini obligaţiile de serviciu privind legitimarea sau conducerea unei persoane la sediul poliţiei ori al altui organ de stat de a lua mãsurile necesare pentru menţinerea ori restabilirea ordinii publice;
27) îndemnul sub orice forma al minorilor la sãvîrşirea de contravenţii;
28) neluarea de cãtre pãrinţi sau de cãtre persoanele cãrora li s-a încredinţat spre creştere şi educare un minor în virsta de pînã la 16 ani sau care au în îngrijire un alienat ori debil mintal a mãsurilor necesare pentru a-l impiedica de la fapte de vagabondaj, cerşetorie sau prostituţie;
29) lãsarea fãrã supraveghere a unui bolnav mintal periculos, de cãtre persoanele care au îndatorirea de a-l îngriji sau pãzi, precum şi neanuntarea organelor sanitare sau ale poliţiei în caz de scãpare de sub paza sau supraveghere.
ART. 3
Contravenţiile prevãzute la art. 2 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amenda de la 40.000 lei la 200.000 lei, cele de la pct. 3), 4), 9), 12), 15), 16), 18), 19), 25), 28) şi 29);
b) cu închisoare contravenţionalã de la 15 zile la 3 luni sau cu amenda de la 80.000 lei la 400.000 lei, cele de la pct. 1), 10), 14), 17), 20), 22), 23) şi 26);
c) cu închisoare contravenţionalã de la o luna la 6 luni sau cu amenda de la 200.000 lei la 1.000.000 lei, cele de la pct. 2), 5), 6), 7), 8), 11), 13), 21), 24) şi 27).
În cazul repetarii contravenţiilor prevãzute la art. 2 pct. 7), 18) şi 21), se va dispune şi suspendarea activitãţii localului public pe o perioada între 10 şi 30 de zile.
În cazul contravenţiilor prevãzute la art. 2 pct. 27), 28), şi 29), sesizarea se poate face şi de cãtre organele de ocrotire socialã.
ART. 4
Sancţiunea închisorii contravenţionale poate fi aplicatã minorilor numai dacã au împlinitã virsta de 16 ani; în acest caz, limitele sancţiunii prevãzute în prezenta lege se reduc la jumãtate.
În cazul minorilor care nu au împlinit virsta de 16 ani se aplica prevederile Legii privind regimul ocrotirii unor categorii de minori.
ART. 5
Dacã o persoana a savirsit mai multe contravenţii, constatate prin acelaşi proces-verbal, în cazul în care pentru toate faptele sau numai pentru unele dintre ele s-a stabilit sancţiunea închisorii contravenţionale, se va aplica o singura sancţiune, care nu va putea depãşi 6 luni, iar dacã contravenientul este un minor care a împlinit 16 ani, sancţiunea aplicatã nu va depãşi 3 luni.
ART. 6
Sînt supuse confiscãrii lucrurile care au servit la sãvîrşirea contravenţiilor prevãzute la art. 2 pct. 4, 5 şi 8, dacã sînt ale contravenientului, precum şi lucrurile dobîndite prin sãvîrşirea contravenţiilor, dacã nu sînt restituite persoanei vãtãmate.
În cazul contravenţiei prevãzute la art. 2 pct. 23 este necesarã plîngerea partii vãtãmate. Retragerea plingerii ori împãcarea pãrţilor inlatura rãspunderea fãptuitorului. Organele constatatoare sînt abilitate sa restabileasca situaţia anterioarã.
ART. 7
Contravenţiile se constata de primar sau de ofiţerii ori subofiterii de poliţie. În oraşe, municipii şi în sectoarele municipiului Bucureşti, contravenţiile se constata şi de cãtre împuterniciţi ai prefectului sau ai primarului, dupã caz, anume desemnaţi prin decizie.
În cazul contravenţiilor pentru care legea prevede sancţiunea amenzii, agentul constatator, o data cu constatarea, aplica şi sancţiunea.
ART. 8
Impotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiilor prin care s-a aplicat sancţiunea amenzii se poate face plîngere în termen de 15 zile de la comunicarea acestuia.
ART. 9
Plîngerea impotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se soluţioneazã de judecãtorie.
ART. 10
În cazul contravenţiilor pentru care legea prevede şi sancţiunea închisorii contravenţionale, dacã agentul constatator apreciazã ca sancţiunea amenzii este îndestulãtoare, aplica amenda, procedînd potrivit dispoziţiilor Legii privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
În caz contrar, procesul-verbal de constatare se trimite de îndatã judecãtoriei în a carei raza teritorialã a fost sãvîrşitã contravenţia. Ministrul justiţiei poate dispune ca în municipiul Bucureşti soluţionarea unor asemenea cauze sa se facã la anumite judecãtorii.
Dacã identitatea sau domiciliul fãptuitorului nu pot fi stabilite şi exista temere de dispariţie a acestuia, organul de poliţie va conduce de îndatã pe fãptuitor înaintea instanţei de judecata. În situaţia în care trimiterea nu se va putea face de îndatã, organul de poliţie, pe baza unui proces-verbal motivat, va putea retine contravenientul, pe care îl va inainta instanţei de judecata în cel mult 24 de ore de la constatarea contravenţiei.
Judecarea cauzei va avea loc şi în zilele nelucrãtoare.
ART. 11
În cazul proceselor-verbale de constatare a contravenţiilor, întocmite de organele prefecturilor şi ale primãriilor, fata de care se apreciazã ca sancţiunea amenzii este neîndestulãtoare, procesul-verbal de constatare se trimite de îndatã celui mai apropiat organ de poliţie pentru ca acesta, dacã este cazul, sa-l retina pe fãptuitor şi sa-l înainteze instanţei de judecata.
ART. 12
Preşedintele judecãtoriei fixeazã termen de urgenta, cu citarea contravenientului.
Agentul care a constatat contravenţia sau organul din care aceasta face parte nu se citeaza.
În situaţia în care contravenientul este reţinut, cauza se judeca în ziua sesizãrii instanţei, afarã de cazul în care este necesarã administrarea unor probe. În acest caz, judecarea se va face în cel mult 5 zile, contravenientul putind fi arestat preventiv pe baza mandatului emis de instanta.
ART. 13
Completul de judecata este format dintr-un singur judecãtor.
În cazul în care contravenientul este reţinut, este arestat sau este minor, participarea procurorului la judecata este obligatorie. Totodatã, se va asigura acestora asistenta juridicã necesarã, în condiţiile legii. Instanta va dispune citarea pãrţilor sau a reprezentantului legal al minorului.
Instanta se pronunţa asupra legalitãţii şi temeiniciei procesului-verbal şi, dupã caz, aplica sancţiunea şi ia mãsura confiscãrii ori anuleazã procesul-verbal.
ART. 14
Hotãrîrea instanţei de judecata este executorie.
Contravenientul poate cere reexaminarea cauzei în termen de 24 de ore de la pronunţare, dacã a fost prezent la dezbateri, sau de la comunicare, dacã a fost lipsa.
Procurorul poate cere reexaminarea cauzei în termen de 24 de ore de la pronunţare.
Cererea de reexaminare se soluţioneazã în termen de 3 zile de aceeaşi instanta, în complet format din 2 judecãtori.
Preşedintele judecãtoriei poate suspenda, pînã la soluţionare, executarea sancţiunii aplicate.
Hotãrîrea data în cererea de reexaminare este definitiva.
ART. 15
Executarea hotãrîrii judecãtoreşti, în ce priveşte închisoarea contravenţionalã, se face potrivit dispoziţiilor Codului de procedura penalã, care se aplica în mod corespunzãtor.
Sancţiunea închisorii contravenţionale se executa în arestul poliţiei sau în locuri anume destinate ale penitenciarelor, stabilite de ministrul justiţiei.
În timpul executãrii închisorii contravenţionale, cei sancţionaţi sînt obligaţi sa presteze activitãţi de interes public, pentru care sînt apţi. Regimul de executare a închisorii contravenţionale se stabileşte de lege.
Executarea sancţiunii închisorii contravenţionale se prescrie în termen de un an de la data rãmînerii definitive a hotãrîrii judecãtoreşti.
ART. 16
Contravenientul are obligaţia sa achite amenda şi sa depunã recipisa de achitare a acesteia la organul constatator, în termen de 30 de zile de la rãmînerea definitiva a sancţiunii.
Dacã amenda nu a fost achitatã în acest termen, organul din care face parte agentul constatator va sesiza instanta de judecata pe raza cãreia s-a savirsit contravenţia, în vederea transformarii amenzii în închisoare contravenţionalã.
Instanta fixeazã termen de urgenta, cu citarea contravenientului, procedînd la transformarea amenzii în închisoare contravenţionalã.
Pentru motive temeinice, în mod excepţional, instanta poate acorda un nou termen de plata de cel mult 30 de zile sau poate dispune eşalonarea plãţii într-un termen de cel mult 3 luni.
Dacã amenda nu a fost achitatã pînã la expirarea termenului fixat, instanta va dispune transformarea acesteia în închisoare contravenţionalã, ţinînd seama de partea din amenda rãmasã neachitata.
Transformarea amenzii în închisoare contravenţionalã se va face socotind o zi de închisoare pentru 10.000 lei, fãrã a putea depãşi maximumul special al închisorii contravenţionale prevãzute ca sancţiune alternativa la contravenţia sãvîrşitã.
Pentru contravenţiile sãvîrşite de minorii care au împlinit 16 ani, maximumul închisorii contravenţionale, rezultat prin transformarea amenzii, nu poate depãşi 3 luni.
Instanta va inceta acţiunea de transformare a amenzii în închisoare contravenţionalã în situaţia în care contravenientul achitã amenda pînã la pronunţarea hotãrîrii.
ART. 17
În cazul în care contravenţiile prevãzute în prezenta lege sînt sãvîrşite de un militar, procesul-verbal de constatare se trimite comandantului unitãţii din care face parte contravenientul, spre a i se aplica, dacã procesul-verbal este întemeiat, sancţiuni potrivit Regulamentului disciplinei militare.
În situaţia în care contravenientul este incorporat pentru îndeplinirea serviciului militar, înainte de pronunţarea hotãrîrii judecãtoreşti ori înainte de începerea executãrii sancţiunii închisorii contravenţionale, procesul-verbal sau, dupã caz, hotãrîrea se trimite, de asemenea, comandantului unitãţii din care face parte contravenientul, spre a i se aplica o sancţiune potrivit Regulamentului disciplinei militare.
ART. 18
Dispoziţiile prezentei legi se intregesc cu prevederile Legii privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia dispoziţiilor privind plata a jumãtate din minimul amenzii.
ART. 19
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi, <>Decretul nr. 153 din 24 martie 1970 pentru stabilirea şi sancţionarea unor contravenţii privind regulile de convieţuire socialã, ordinea şi liniştea publica, <>art. 6 din Decretul nr. 76 din 15 iulie 1975 , precum şi orice alte dispoziţii contrare se abroga.

-----------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016