Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
----------
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Ordonanţa Guvernului nr. 19/2005 pentru modificarea <>art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitãţii produselor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 101 din 31 ianuarie 2005, aprobatã prin <>Legea nr. 81/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 12 aprilie 2005, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Legea nr. 608/2001 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 712 din 8 noiembrie 2001 şi a mai fost modificatã prin: <>Ordonanţa Guvernului nr. 71/2003 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 608/2001 privind evaluarea conformitãţii produselor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 621 din 30 august 2003, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 503/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 876 din 10 decembrie 2003; <>Ordonanţa Guvernului nr. 62/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 608/2001 privind evaluarea conformitãţii produselor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 741 din 17 august 2004, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 406/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 941 din 14 octombrie 2004; <>Hotãrârea Guvernului nr. 14/2006 pentru completarea anexei nr. 1 la <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitãţii produselor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 31 din 13 ianuarie 2006.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta lege stabileşte cadrul legal unitar pentru elaborarea reglementãrilor tehnice, evaluarea conformitãţii şi supravegherea pieţei pentru produsele introduse pe piaţã şi/sau puse în funcţiune în România, din domeniile reglementate, prevãzute în anexa nr. 1.
ART. 2
Produsele din domeniile reglementate se introduc pe piaţã şi/sau se pun în funcţiune numai dacã satisfac cerinţele esenţiale, dacã conformitatea lor a fost evaluatã conform procedurii de evaluare aplicabile şi dacã poartã marcajul de conformitate potrivit prevederilor prezentei legi şi ale reglementãrilor tehnice aplicabile, în vigoare.
ART. 3
Se excepteazã de la prevederile prezentei legi grupele de produse din categoria tehnicii militare, armamentului şi echipamentelor speciale care implicã apãrarea şi siguranţa naţionalã, cãrora, din motive întemeiate, nu le sunt aplicabile principiile stabilite prin prezenta lege.
ART. 4
(1) În sensul prezentei legi, termenii de specialitate se definesc dupã cum urmeazã:
a) acreditare - procedura prin care organismul naţional de acreditare, recunoscut conform legii, atestã cã un organism sau un laborator este competent sã efectueze sarcini specifice;
b) autoritate competentã - organ al administraţiei publice centrale responsabil cu reglementarea unui domeniu;
c) cerinţã esenţialã - cerinţã care are în vedere protecţia sãnãtãţii, securitatea utilizatorilor, protecţia animalelor domestice, a proprietãţii şi a mediului, aşa cum este prevãzutã în actele normative în vigoare;
d) certificare a conformitãţii - acţiune a unui organism care este independent faţã de clienţii lui şi alte pãrţi interesate şi care dovedeşte existenţa încrederii adecvate cã un produs, identificat corespunzãtor, este conform cu un anumit standard sau cu un alt document normativ;
e) certificat de conformitate - document emis pe baza regulilor unui sistem de certificare şi care indicã existenţa încrederii adecvate cã un produs, identificat corespunzãtor, este conform cu un anumit standard sau cu un alt document normativ;
f) certificat de examinare de tip - document emis de cãtre un organism notificat, prin care se atestã cã un tip de produs supus evaluãrii conformitãţii în baza unei reglementãri tehnice care prevede evaluarea conformitãţii produsului prin aplicarea modulului "examinare de tip" respectã cerinţele acelei reglementãri tehnice;
g) certificat de recunoaştere - document emis de o autoritate competentã, prin care se atestã cã un laborator sau un organism de certificare ori de inspecţie este capabil şi competent tehnic sã realizeze sarcini specifice în legãturã cu o anumitã procedurã de evaluare a conformitãţii şi demonstreazã independenţa, imparţialitatea şi integritatea conform prevederilor unei reglementãri tehnice;
h) declaraţia de conformitate EC - parte a procedurii de evaluare a conformitãţii, prin care un producãtor sau un reprezentant autorizat al acestuia dã o asigurare scrisã cã un produs satisface cerinţele esenţiale din reglementãrile tehnice aplicabile sau este în conformitate cu tipul pentru care s-a emis un certificat de examinare de tip şi satisface cerinţele esenţiale din reglementãrile tehnice aplicabile;
i) document normativ - document care prevede reguli, linii directoare ori caracteristici pentru activitãţi sau pentru rezultatele acestora; termenul este generic şi include standarde, specificaţii tehnice, coduri de bunã practicã şi reglementãri;
j) domeniu reglementat - ansamblul activitãţilor economice şi produselor asociate acestora, pentru care se emit reglementãri tehnice specifice privind condiţiile de introducere pe piaţã şi/sau de punere în funcţiune;
k) desemnare - procedura prin care o autoritate competentã aprobã, prin ordin al conducãtorului sãu, un laborator, un organism de certificare sau de inspecţie recunoscut, dreptul de a acţiona pe piaţã în legãturã cu o procedurã de evaluare a conformitãţii, prevãzutã de o reglementare tehnicã;
l) evaluare a conformitãţii - activitate al cãrei obiect este determinarea faptului cã un produs satisface cerinţele esenţiale din reglementãrile tehnice aplicabile sau cã un produs este în conformitate cu tipul pentru care s-a emis un certificat de examinare de tip şi satisface cerinţele esenţiale din reglementãrile tehnice aplicabile produsului;
m) inspecţie - examinarea proiectului unui produs, a unui produs, a unui serviciu, a unui proces sau a unei instalaţii şi determinarea conformitãţii lor cu condiţiile specifice sau cu condiţiile generale, pe baza unei aprecieri profesionale;
n) importator - orice persoanã fizicã autorizatã sau persoanã juridicã cu domiciliul, respectiv cu sediul, în România sau în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene, care introduce pe piaţa româneascã sau pe piaţa Uniunii Europene un produs provenit din afara acestui spaţiu;
o) introducere pe piaţã a unui produs - acţiunea de a face disponibil, pentru prima datã, contra cost sau gratuit, un produs din domeniul reglementat, în vederea distribuirii şi/sau utilizãrii;
p) încercare - operaţiune tehnicã ce constã în determinarea uneia sau mai multor caracteristici ale unui produs, în concordanţã cu o procedurã specificatã;
q) marcaj de conformitate - simbolul care se aplicã de producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia, înainte de introducerea pe piaţã şi/sau de punerea în funcţiune, pe un produs, pe o placã de marcaj ataşatã, pe ambalajul şi/sau pe documentele însoţitoare şi care are semnificaţia conformitãţii produsului cu toate cerinţele esenţiale prevãzute în reglementãrile tehnice aplicabile:
- CS - marcaj naţional de conformitate, denumit în continuare marcaj CS, conform prevederilor anexei nr. 2;
- CE - marcaj european de conformitate, denumit în continuare marcaj CE, conform prevederilor anexei nr. 3;
r) notificare - procedura prin care o autoritate competentã informeazã Comisia Europeanã şi statele membre ale Uniunii Europene cu privire la laboratorul sau organismul de certificare ori de inspecţie, aflat sub jurisdicţia românã, desemnat pentru a îndeplini sarcini specifice în legãturã cu evaluarea conformitãţii şi pentru care Comisia Europeanã a alocat anterior un numãr, conform prevederilor reglementãrii tehnice specifice;
s) organism de certificare - organism independent faţã de clientul lui şi alte pãrţi interesate, care aplicã regulile unui sistem de certificare în scopul evaluãrii, certificãrii şi supravegherii conformitãţii;
t) organ de control - structurã responsabilã, stabilitã sã asigure supravegherea pieţei;
u) organism de inspecţie - organism independent faţã de clientul lui şi alte pãrţi interesate, care efectueazã inspecţia;
v) organism notificat - laborator de încercãri, organism de certificare sau de inspecţie, persoanã juridicã cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, care a fost desemnat şi notificat de cãtre o autoritate competentã ori, respectiv, de cãtre un stat membru, pentru a realiza evaluarea conformitãţii într-un domeniu reglementat şi care este cuprins în lista organismelor notificate, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
w) organism recunoscut - laborator de încercãri, organism de certificare sau de inspecţie, persoanã juridicã cu sediul în România, care este capabil şi competent tehnic sã realizeze sarcini specifice în legãturã cu o anumitã procedurã de evaluare a conformitãţii şi care demonstreazã independenţã, imparţialitate şi integritate, conform prevederilor unei reglementãri tehnice şi pentru care s-a emis un certificat de recunoaştere;
x) producãtor - persoanã fizicã autorizatã sau persoanã juridicã, responsabilã pentru proiectarea şi realizarea unui produs, în scopul introducerii pe piaţã şi/sau al punerii în funcţiune în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene, în numele sãu. Responsabilitãţile producãtorului se preiau de orice persoanã fizicã autorizatã sau persoanã juridicã ce asambleazã, ambaleazã ori eticheteazã produse în vederea introducerii pe piaţã şi/sau a punerii în funcţiune, sub nume propriu;
y) Protocol la Acordul european privind evaluarea conformitãţii şi acceptarea produselor industriale, denumit în continuare PECA - protocol încheiat între Uniunea Europeanã şi statele sale membre, pe de o parte, şi România, pe de altã parte, pentru anumite domenii reglementate, privind recunoaşterea mutualã a rezultatelor evaluãrii conformitãţii şi acceptarea produselor industriale;
z) punere în funcţiune - acţiunea ce are loc în momentul primei utilizãri a unui produs, în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene;
z^1) recunoaştere - acţiune în responsabilitatea autoritãţii competente, prin care se stabileşte dacã un laborator sau un organism de certificare ori de inspecţie este capabil şi competent tehnic sã realizeze sarcini specifice în legãturã cu o anumitã procedurã de evaluare a conformitãţii şi demonstreazã independenţã, imparţialitate şi integritate, conform prevederilor unei reglementãri tehnice, în vederea desemnãrii şi, dupã caz, a notificãrii;
z^2) reprezentant autorizat al producãtorului - persoanã fizicã sau juridicã cu domiciliul, respectiv cu sediul, în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, împuternicitã de producãtor sã acţioneze în numele acestuia;
z^3) standard european armonizat - standard european, elaborat în baza unui mandat al Comisiei Europene şi adoptat de cãtre o organizaţie europeanã de standardizare, care conferã prezumţia de conformitate cu cerinţele esenţiale dintr-o directivã aplicabilã, acoperitã de un astfel de standard. Lista standardelor europene armonizate se publicã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
z^4) supravegherea pieţei - ansamblul mãsurilor, resurselor şi structurilor instituţionale adecvate, prin care autoritãţile competente asigurã şi garanteazã, în mod imparţial, cã produsele introduse pe piaţã şi/sau puse în funcţiune îndeplinesc prevederile reglementãrilor tehnice aplicabile, indiferent de originea lor, cu respectarea principiului liberei concurenţe.
(2) Termenii "standard", "specificaţie tehnicã" şi "reglementare tehnicã" se definesc conform prevederilor reglementãrilor în vigoare privind mãsurile de organizare şi realizare a schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementãrilor tehnice, precum şi regulilor referitoare la serviciile societãţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeanã.
CAP. II
Reglementãri tehnice
ART. 5
(1) În scopul asigurãrii securitãţii vieţii şi sãnãtãţii populaţiei, precum şi al protejãrii mediului, animalelor domestice şi proprietãţii, autoritãţile competente elaboreazã reglementãri tehnice, cu respectarea principiilor internaţionale şi comunitare privind libera circulaţie a mãrfurilor în comerţul intern şi internaţional.
(2) Reglementãrile tehnice se aprobã prin hotãrâri ale Guvernului.
ART. 6
Reglementãrile tehnice prevãd, în principal:
a) definirea domeniilor reglementate prevãzute în anexa nr. 1;
b) grupele de produse care fac obiectul reglementãrii tehnice, precum şi grupele de produse exceptate de la aceasta, dacã este cazul;
c) cerinţele esenţiale;
d) procedurile pentru evaluarea conformitãţii produselor;
e) conţinutul dosarului tehnic şi documentele ce atestã conformitatea cu cerinţele esenţiale;
f) cerinţele minime pentru evaluarea organismelor desemnate sã realizeze evaluarea conformitãţii produselor cu cerinţele esenţiale;
g) regulile de aplicare a marcajului de conformitate, dacã este cazul;
h) cerinţele privind supravegherea pieţei.
ART. 7
(1) Reglementãrile tehnice vor face referire la standardele europene armonizate, adoptate la nivel naţional, care conferã prezumţia de conformitate cu cerinţele esenţiale.
(2) În scopul adoptãrii standardelor europene armonizate autoritãţile competente asigurã mijloacele financiare din fonduri alocate de la bugetul de stat.
ART. 8
Autoritãţile competente vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista cuprinzând standardele adoptate prevãzute la art. 7.
CAP. III
Evaluarea conformitãţii
ART. 9
Principiile pe care se bazeazã procesul de evaluare a conformitãţii sunt:
a) competenţã şi imparţialitate;
b) transparenţã şi credibilitate;
c) independenţã faţã de posibila predominare a oricãror interese specifice;
d) asigurarea confidenţialitãţii şi pãstrarea secretului profesional;
e) reprezentarea intereselor publice;
f) contribuţia la promovarea principiului liberei circulaţii a produselor.
ART. 10
(1) Potrivit prevederilor prezentei legi, produsele din domeniile reglementate care se introduc pe piaţã şi/sau se pun în funcţiune trebuie sã poarte marcajul de conformitate corespunzãtor, dacã reglementãrile tehnice aplicabile prevãd aplicarea acestui marcaj.
(2) Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, înainte de introducerea pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune a produselor din domeniile reglementate, are obligaţia sã asigure:
a) proiectarea şi realizarea produselor, respectând cerinţele esenţiale;
b) întocmirea şi deţinerea dosarului tehnic, în forma, scopul şi pe perioada prevãzute de reglementãrile tehnice, dupã caz;
c) aplicarea procedurilor pentru evaluarea conformitãţii produselor cu cerinţele esenţiale, prevãzute de reglementãrile tehnice;
d) întocmirea declaraţiei de conformitate EC, deţinerea rapoartelor de încercare, a certificatelor sau a altor documente ce atestã conformitatea, dupã caz;
e) aplicarea marcajului CE, dupã caz.
ART. 11
În cazul în care nici producãtorul, nici reprezentantul autorizat al acestuia nu are domiciliul sau sediul în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene, responsabilitatea privind deţinerea documentelor ce atestã conformitatea şi prezentarea acestor documente, la cererea organelor de control, revine importatorului.
ART. 12
Conformitatea produselor cu cerinţele esenţiale este atestatã prin declaraţia de conformitate EC întocmitã de producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia, rapoartele de încercare, certificatele ori alte documente care atestã conformitatea, emise de laboratoare, respectiv de organisme de certificare sau de inspecţie, alese de producãtor, conform procedurilor de evaluare, şi prin marcajul CE, potrivit reglementãrilor tehnice aplicabile.
ART. 13
Evaluarea conformitãţii produselor din domeniile reglementate cu cerinţele esenţiale prevãzute în reglementãrile tehnice se face de cãtre organisme desemnate sau, dupã caz, notificate, conform prevederilor prezentei legi şi ale reglementãrilor tehnice aplicabile.
ART. 14
Cerinţele minime ce trebuie îndeplinite de laboratoarele de încercãri şi organismele de certificare sau de inspecţie, pentru a fi recunoscute în vederea desemnãrii şi, dupã caz, a notificãrii, sunt:
a) disponibilitate de personal şi echipamente;
b) independenţã şi imparţialitate în relaţiile directe şi indirecte;
c) personal competent tehnic pentru evaluarea conformitãţii;
d) asigurarea confidenţialitãţii, pãstrarea secretului profesional şi integritatea;
e) deţinerea unei asigurãri de rãspundere civilã, pentru cazul în care rãspunderea nu revine statului prin lege.
ART. 15
Organismele desemnate şi, dupã caz, notificate trebuie sã îndeplineascã permanent toate cerinţele iniţiale care au stat la baza deciziei privind desemnarea şi, respectiv, notificarea.
ART. 16
Organismele recunoscute trebuie sã fie în prealabil acreditate.
ART. 17
(1) Pot fi desemnate şi, dupã caz, notificate de autoritãţile competente numai organisme recunoscute; recunoaşterea organismelor se atestã prin emiterea certificatului de recunoaştere.
(2) Certificatul de recunoaştere conţine minimum urmãtoarele informaţii:
a) denumirea autoritãţii competente care a decis recunoaşterea;
b) datele de identificare a organismului recunoscut;
c) datele de identificare a reglementãrii tehnice în baza cãreia este recunoscut laboratorul sau organismul;
d) sarcinile specifice, în legãturã cu evaluarea conformitãţii, pe care laboratorul sau organismul dovedeşte cã este capabil şi competent tehnic sã le realizeze;
e) data emiterii.
ART. 18
(1) Organismele se considerã desemnate şi acţioneazã conform prevederilor reglementãrilor tehnice, de la data intrãrii în vigoare a ordinului conducãtorului autoritãţii competente prin care se aprobã organismele respective.
(2) Organismele se considerã notificate şi acţioneazã conform prevederilor reglementãrilor tehnice, ulterior datei la care s-a realizat notificarea, conform procedurii Uniunii Europene.
ART. 19
(1) Procedurile pentru evaluarea conformitãţii depind de gradul de complexitate al produsului şi de riscul estimat la utilizarea acestuia.
(2) Reglementarea tehnicã prevede pentru fiecare categorie de produse dintr-un domeniu reglementat una sau mai multe proceduri pentru evaluarea conformitãţii; procedura pentru evaluarea conformitãţii este formatã din unul sau o combinaţie adecvatã a urmãtoarelor module:
a) modulul A - controlul intern;
b) modulul B - examinarea de tip;
c) modulul C - conformitatea cu tipul;
d) modulul D - asigurarea calitãţii producţiei;
e) modulul E - asigurarea calitãţii produsului;
f) modulul F - verificarea produsului;
g) modulul G - verificarea unitãţii de produs;
h) modulul H - asigurarea totalã a calitãţii.
(3) În situaţia în care, din motive întemeiate, procedurile prevãzute la alin. (2) nu pot fi aplicate unei categorii de produse dintr-un domeniu reglementat, evaluarea conformitãţii acestora se realizeazã conform prevederilor reglementãrii tehnice aplicabile.
ART. 20
(1) Marcajul CE se aplicã conform reglementãrilor tehnice aplicabile produsului, în mod vizibil, uşor lizibil şi de neşters, direct pe produs, pe instrucţiunile ce însoţesc produsul sau pe o placã de marcaj ataşatã produsului, astfel încât sã nu poatã fi detaşatã. În situaţia în care acest lucru nu este posibil sau în cazul în care nu existã cerinţe în acest sens, ţinând cont de natura produsului, marcajul CE se aplicã pe ambalaj, dacã este cazul, şi pe documentele ce însoţesc produsul, dacã reglementarea tehnicã prevede astfel de documente.
(2) În situaţia în care unui produs îi sunt aplicabile mai multe reglementãri tehnice care prevãd aplicarea marcajului de conformitate, marcajul de conformitate semnificã conformitatea produsului cu toate prevederile aplicabile din aceste reglementãri.
ART. 21
Marcajul CE este urmat, dacã este cazul, de numãrul de identificare a organismului notificat care a evaluat conformitatea potrivit prevederilor reglementãrilor tehnice aplicabile produsului.
ART. 22
Este interzisã aplicarea de marcaje care pot fi confundate cu marcajele de conformitate prevãzute de prezenta lege.
CAP. IV
Desemnarea şi notificarea
ART. 23
(1) Autoritãţile competente desemneazã dintre organismele recunoscute acele organisme care realizeazã sarcini specifice în legãturã cu evaluarea conformitãţii în domeniul reglementat, conform prevederilor prezentei legi şi ale reglementãrilor tehnice.
(2) Pentru fiecare domeniu reglementat autoritãţile competente stabilesc în mod clar în ordinele de aprobare a organismelor desemnate reglementarea tehnicã în baza cãreia urmeazã sã activeze organismele ce fac obiectul desemnãrii, denumirea completã şi adresa sediului organismului şi sarcinile specifice în legãturã cu evaluarea conformitãţii, identificabile în reglementarea tehnicã, pentru fiecare organism.
(3) Ordinele prevãzute la alin. (2) se actualizeazã ori de câte ori este necesar.
ART. 24
(1) Autoritãţile competente notificã organisme desemnate conform prevederilor prezentei legi şi ale reglementãrilor tehnice, de la data intrãrii în vigoare a PECA pentru domeniul reglementat în care organismele respective au fost desemnate. În situaţia în care un astfel de protocol nu este încheiat, autoritãţile competente notificã organisme desemnate de la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
(2) În situaţia în care o reglementare tehnicã prevede cerinţa de notificare a unor organisme, autoritãţile competente vor emite ordine distincte pentru desemnarea organismelor care se notificã, cu respectarea prevederilor art. 23.
(3) Autoritãţile competente solicitã la Comisia Europeanã, anterior actului de notificare prevãzut la alin. (1), atribuirea numãrului de identificare prevãzut la art. 21, pentru fiecare organism ce se va notifica.
(4) De la termenele prevãzute la alin. (1) se acceptã şi se recunosc rapoartele de încercãri şi certificatele de evaluare a conformitãţii, emise de cãtre orice organism notificat din Uniunea Europeanã.
ART. 25
(1) În situaţia în care organismul desemnat sau, dupã caz, cel notificat nu mai îndeplineşte cumulativ cerinţele care au stat la baza deciziei privind desemnarea ori, dupã caz, notificarea, autoritãţile competente retrag desemnarea şi, respectiv, notificarea.
(2) Retragerea desemnãrii sau, dupã caz, a notificãrii nu afecteazã valabilitatea rapoartelor de încercãri, a certificatelor sau a altor documente care atestã conformitatea, emise de cãtre organismul în cauzã anterior acestei decizii. Rapoartele de încercãri, certificatele sau alte documente îşi pierd valabilitatea şi se retrag numai dacã se dovedeşte cã aceastã mãsurã trebuie întreprinsã.
CAP. V
Supravegherea pieţei
ART. 26
Supravegherea pieţei este în responsabilitatea şi în subordonarea autoritãţilor competente, care asigurã un sistem eficient şi efectiv de supraveghere şi control atât pentru produsele din domeniile reglementate, cât şi pentru evaluarea conformitãţii produselor din aceste domenii.
ART. 27
Autoritãţile competente nominalizeazã organele de control în reglementãrile tehnice.
ART. 28
(1) Organele de control trebuie sã deţinã resursele şi autoritatea necesare pentru exercitarea activitãţilor de supraveghere a pieţei, sã asigure competenţa şi integritatea profesionalã a personalului lor şi sã acţioneze independent şi nediscriminatoriu.
(2) Resursele necesare pentru exercitarea activitãţii de supraveghere a pieţei se suportã de cãtre ordonatorii principali de credite cu competenţe de reglementare în domeniile prevãzute în anexa nr. 1, în limitele fondurilor alocate anual de la bugetul de stat.
CAP. VI
Mãsuri tranzitorii
ART. 29
(1) Se admit introducerea pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune şi a produselor cu marcaj CS, aplicat conform prevederilor prezentei legi şi ale reglementãrilor tehnice aplicabile, numai pânã la data intrãrii în vigoare a PECA pentru domeniile acoperite de reglementãri tehnice aplicabile produselor respective ori pânã la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, în situaţia în care un astfel de protocol nu este încheiat.
(2) De la termenele prevãzute la alin. (1) produsele din domeniile reglementate pot fi introduse pe piaţã şi/sau puse în funcţiune numai în condiţiile în care acestea poartã marcajul CE, dacã acest marcaj de conformitate este prevãzut de reglementãrile tehnice aplicabile.
(3) De la data aderãrii României la Uniunea Europeanã se interzice distribuirea, contra cost sau gratuitã, a produselor din domeniile reglementate, marcate cu marcajul CS. Autoritãţile competente au obligaţia de a lua mãsurile necesare de retragere de pe piaţã a produselor cu marcaj CS.
ART. 30
(1) Marcajul CS prevãzut la art. 29 alin. (1) se aplicã de cãtre producãtor sau de cãtre reprezentantul sãu autorizat, persoanã fizicã ori juridicã cu domiciliul, respectiv cu sediul, în România.
(2) Marcajul CS este urmat, dacã este cazul, de numãrul de identificare al organismului înregistrat în Registrul organismelor recunoscute, care a evaluat conformitatea, conform prevederilor prezentei legi şi ale reglementãrilor tehnice aplicabile produsului.
ART. 31
Evaluarea conformitãţii produselor prevãzute la art. 29 alin. (1) se realizeazã de cãtre laboratoare de încercãri, organisme de certificare sau de inspecţie, cuprinse în lista aprobatã a organismelor recunoscute, conform prevederilor prezentei legi şi ale reglementãrilor tehnice aplicabile.
ART. 32
(1) Autoritãţile competente stabilesc în reglementãrile tehnice sarcinile specifice în legãturã cu evaluarea conformitãţii, pe care trebuie sã le realizeze organismele recunoscute cuprinse în lista prevãzutã la art. 31.
(2) În perioada de tranziţie prevãzutã la art. 29 alin. (1) autoritãţile competente aprobã, prin ordin al conducãtorului lor, lista organismelor recunoscute care realizeazã sarcinile specifice privind evaluarea conformitãţii prevãzute la alin. (1).
(3) Pot fi cuprinse în lista organismelor recunoscute numai laboratoare de încercãri, organisme de certificare sau de inspecţie care respectã prevederile art. 14-17.
(4) Ordinul conducãtorului autoritãţii competente care aprobã lista organismelor recunoscute prevãzute la art. 31 trebuie sã conţinã informaţiile prevãzute la art. 23 alin. (2) şi, dacã este cazul, numãrul de identificare al organismului prevãzut la art. 30 alin. (2). Ordinul se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se actualizeazã ori de câte ori este necesar.
(5) Anterior emiterii ordinului prevãzut la alin. (2), autoritãţile competente solicitã, dacã este cazul, înscrierea organismelor recunoscute în Registrul organismelor recunoscute şi atribuirea numãrului de identificare prevãzut la art. 30 alin. (2), conform prevederilor reglementãrilor tehnice. Numãrul de identificare reprezintã numãrul de înregistrare al organismului recunoscut în Registrul organismelor recunoscute.
(6) Registrul organismelor recunoscute este gestionat de autoritatea care coordoneazã domeniul infrastructurii calitãţii şi evaluãrii conformitãţii produselor.
(7) Organismele cuprinse în lista aprobatã a organismelor recunoscute acţioneazã conform prevederilor reglementãrilor tehnice, de la data intrãrii în vigoare a ordinului conducãtorului autoritãţii competente prevãzut la alin. (4).
(8) În situaţia în care organismul cuprins în lista aprobatã a organismelor recunoscute nu mai îndeplineşte cumulativ cerinţele care au stat la baza deciziei privind includerea în listã, autoritãţile acţioneazã conform prevederilor art. 25.
ART. 33
(1) Ordinele prevãzute la art. 32 alin. (2) se revocã pe data intrãrii în vigoare a PECA, care include domeniul reglementat în care au fost aprobate organisme recunoscute, sau la data aderãrii României la Uniunea Europeanã în situaţia în care un astfel de protocol nu a fost încheiat.
(2) La termenele stabilite la alin. (1), organismele cuprinse în lista aprobatã a organismelor recunoscute pot fi desemnate şi, dupã caz, notificate de autoritatea competentã, conform prevederilor art. 23 şi, respectiv, ale art. 24.
ART. 34
Înainte de introducerea pe piaţã sau punerea în funcţiune a produselor cu marcaj CS, producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia are obligaţia de a asigura realizarea cerinţelor prevãzute la art. 10 alin. (2) lit. a)-d) şi marcarea produselor cu respectarea prevederilor art. 20.
ART. 35
Pentru produsele cu marcaj CS, în cazul în care nici producãtorul, nici reprezentantul autorizat al acestuia nu are domiciliul sau sediul în România, responsabilitãţile prevãzute la art. 11 revin importatorului.
CAP. VII
Sancţiuni
ART. 36
Încãlcarea prevederilor prezentei legi atrage rãspunderea materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, a celor vinovaţi.
ART. 37
(1) Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sã constituie infracţiuni, urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2) lit. a), cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON), retragerea de pe piaţã şi/sau interzicerea utilizãrii şi introducerii pe piaţã a produselor neconforme.
b) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2) lit. b), c) sau d), art. 11 ori ale art. 20, cu amendã de la 2.500 lei (RON) la 5.000 lei (RON) şi interzicerea comercializãrii pânã la o datã stabilitã de organul de control împreunã cu producãtorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau cu importatorul, dupã caz, pentru eliminarea neconformitãţilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2) lit. e), cu amendã de la 2.500 lei (RON) la 5.000 lei (RON), retragerea de pe piaţã şi/sau interzicerea introducerii pe piaţã a produselor nemarcate sau marcate incorect;
d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON) şi retragerea certificatului de recunoaştere;
e) nerespectarea prevederilor art. 29 se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON) şi retragerea de pe piaţã a produselor cu marcaj CS.
(2) Sancţiunile prevãzute în prezenta lege se aplicã de cãtre organul de control.
(3) Cuantumul amenzilor va fi reactualizat prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 38
Contravenţiilor prevãzute la art. 37 alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.
CAP. VIII
Dispoziţii finale
ART. 39
Ministerul Economiei şi Comerţului este autoritatea care coordoneazã domeniul infrastructurii calitãţii şi evaluãrii conformitãţii produselor. În acest scop în cadrul Ministerului Economiei şi Comerţului se înfiinţeazã o structurã corespunzãtoare.
ART. 40
(1) În termen de 3 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi, Ministerul Economiei şi Comerţului va elabora norme metodologice de aplicare a acesteia, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
(2) În termen de 6 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi, Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor împreunã cu Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului vor supune spre aprobare Guvernului modificãrile corespunzãtoare, potrivit prevederilor prezentei legi, ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 168/1997 privind regimul produselor şi serviciilor care pot pune în pericol viaţa, sãnãtatea, securitatea muncii şi protecţia mediului înconjurãtor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 85 din 8 mai 1997*).
-----------
*) <>Hotãrârea Guvernului nr. 168/1997 a fost abrogatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.022/2002 privind regimul produselor şi serviciilor care pot pune în pericol viaţa, sãnãtatea, securitatea muncii şi protecţia mediului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 711 din 30 septembrie 2002.
ART. 41
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta lege.
ART. 42
(1) Prezenta lege intrã în vigoare la 6 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi orice dispoziţie contrarã se abrogã.
ANEXA 1
DOMENII REGLEMENTATE**)
---------
**) Lista cuprinzând domeniile reglementate va fi completatã, dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului.
1. Echipamente de joasã tensiune
2. Recipiente sub presiune
3. Jucãrii
4. Produse pentru construcţii
5. Compatibilitatea electromagneticã
6. Maşini industriale
7. Echipamente individuale de protecţie
8. Aparate de cântãrit cu funcţionare neautomatã
9. Dispozitive medicale implantabile active
10. Arzãtoare cu combustibili gazoşi
11. Cazane pentru apa caldã
12. Explozibili utilizaţi în scopuri civile
13. Dispozitive medicale
14. Medii potenţial explozive
15. Ambarcaţiuni de agrement
16. Ascensoare
17. Echipamente de refrigerare
18. Echipamente sub presiune
19. Dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro
20. Echipamente terminale de radio şi telecomunicaţii
21. Ambalaje şi deşeuri de ambalaje
22. Instalaţii de transport pe cablu pentru persoane
23. Interoperativitatea sistemului de transport feroviar de mare vitezã transeuropean
24. Echipamente maritime
25. Echipamente sub presiune transportabile
26. Emisiile de zgomot în mediu produse de cãtre echipamente destinate utilizãrii în exteriorul clãdirilor
27. Interoperativitatea sistemului de transport feroviar convenţional transeuropean
28. Mijloace de mãsurare
ANEXA 2
MARCAJUL CS
Marcajul de conformitate CS este format din
literele C şi S, cu forma prezentatã în figura urmãtoare:
NOTĂ(CTCE)
Desenul reprezentând marcajul de conformitate CS se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Nr. 313 din 06.04.2006 la pagina 10 (a se vedea imaginea asociatã).
NOTĂ:
- fontul (stilul literei) - Times New Roman, corp 36;
- diametrul cercului - Ø'4f 20 mm;
- litera "C" simbolizeazã cerinţa esenţialã;
- litera "S" simbolizeazã securitate.
În cazul în care marcajul trebuie sã fie mãrit sau micşorat, este necesar sã se respecte proporţiile prezentate în figura de mai sus.
Componentele C şi S ale marcajului de conformitate CS trebuie sã aibã aceeaşi dimensiune pe verticalã, dar aceasta nu trebuie sã fie mai micã de 5 mm.
ANEXA 3
MARCAJUL CE
Marcajul de conformitate CE constã din iniţialele "CE" având urmãtoarea formã:
NOTĂ(CTCE)
Desenul reprezentând marcajul de conformitate CE se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Nr. 313 din 06.04.2006 la pagina 10 (a se vedea imaginea asociatã).
În cazul în care marcajul trebuie sã fie mãrit sau micşorat, este necesar sã se respecte proporţiile prezentate în figura de mai sus.
Componentele C şi E ale marcajului de conformitate CE trebuie sã aibã aceeaşi dimensiune pe verticalã, dar aceasta nu trebuie sã fie mai micã de 5 mm.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: