Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 597 din 29 octombrie 2002  privind aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea si completarea   Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 597 din 29 octombrie 2002 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 827 din 18 noiembrie 2002
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se aproba <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138 din 18 octombrie 2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului bãncilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 671 din 24 octombrie 2001, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:

1. La articolul I punctul 2, articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Procedura falimentului instituitã prin prezenta lege se aplica urmãtoarelor categorii de instituţii de credit:
a) bãncilor persoane juridice romane, inclusiv Casei de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A., precum şi sucursalelor acestora având sediul în strãinãtate;
b) caselor centrale ale cooperativelor de credit, inclusiv cooperativelor de credit afiliate la acestea."

2. La articolul I punctul 3, litera a) a articolului 2 va avea urmãtorul cuprins:
"a) nu a onorat integral o creanta certa, lichidã şi exigibilã, pe o periodata de cel puţin 7 zile lucrãtoare de la scadenta, în cazul bãncilor, inclusiv al Casei de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A., şi pe o perioada de cel puţin 30 de zile lucrãtoare de la scadenta, în cazul caselor centrale ale cooperativelor de credit, inclusiv al cooperativelor de credit afiliate la acestea;"

3. La articolul I, dupã punctul 3 se introduce punctul 3^1 cu urmãtorul cuprins:
"3^1. Titlul capitolului II va avea urmãtorul cuprins:
«Organele care aplica procedura falimentului şi atribuţiile lor»"

4. La articolul I, punctul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"4. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 3. - Toate procedurile prevãzute de prezenta lege, cu excepţia recursului, sunt de competenta exclusiva a tribunalului în jurisdicţia cãruia se afla sediul instituţiei de credit debitoare care figureazã în registrul comerţului şi sunt exercitate de un judecãtor-sindic.
Judecãtorul-sindic este nominalizat în fiecare caz de preşedintele tribunalului, dintre judecãtorii desemnaţi ca judecãtori-sindici, în temeiul <>art. 12 alin. (3) din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Principalele atribuţii ale tribunalului, în cadrul prezentei legi, sunt:
a) darea hotãrârii de deschidere a procedurii;
b) judecarea contestaţiei instituţiei de credit debitoare impotriva cererii introductive formulate de Banca Nationala a României sau de creditori pentru începerea procedurii;
c) desemnarea lichidatorului, prin hotãrâre, stabilirea atribuţiilor acestuia şi, dacã este cazul, înlocuirea lui;
d) judecarea acţiunilor introduse de judecãtorul-sindic pentru anularea unor transferuri cu caracter patrimonial, anterioare hotãrârii de deschidere a procedurii;
e) judecarea contestaţiilor formulate de instituţia de credit debitoare sau de creditori impotriva mãsurilor luate de judecãtorul-sindic şi de lichidator;
f) confirmarea planului de distribuire a sumelor obţinute din lichidare;
g) darea hotãrârii de închidere a procedurii. Hotãrârile tribunalului sunt definitive şi executorii. Ele pot fi atacate cu recurs în condiţiile legii.»"

5. La articolul I, punctul 5 se abroga.

6. La articolul I, dupã punctul 5 se introduc punctele 5^1-5^3 cu urmãtorul cuprins:
"5^1. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 4. - Pentru hotãrârile date de tribunal în baza art. 3, curtea de apel va fi instanta de recurs.
Recursul va fi judecat în termen de 15 zile de la înregistrarea dosarului la curtea de apel, citarea pãrţilor urmând sa fie facuta prin publicitate, în condiţiile art. 95 din Codul de procedura civilã.
Prin derogare de la art. 300 alin. 3 şi 4 din Codul de procedura civilã, hotãrârile tribunalului, cu excepţia celei de respingere a contestaţiei instituţiei de credit debitoare, nu vor putea fi suspendate de instanta de recurs.»
5^2. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 5. - Potrivit prezentei legi, principalele atribuţii ale judecãtorului-sindic sunt:
a) controlul asupra activitãţii lichidatorului;
b) stabilirea programului şedinţelor adunãrilor creditorilor ori de câte ori considera necesar şi prezidarea şedinţelor;
c) confirmarea planului de distribuire a sumelor obţinute din lichidare;
d) luarea mãsurilor care se impun din analiza rapoartelor prezentate de lichidator şi soluţionarea obiectiilor la acestea;
e) introducerea de acţiuni pentru anularea actelor frauduloase încheiate de instituţia de credit debitoare în dãuna drepturilor creditorilor în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurilor;
f) introducerea de acţiuni pentru anularea constituirilor sau transferurilor de drepturi patrimoniale cãtre terţi şi pentru restituirea de cãtre aceştia a bunurilor transmise şi a valorii altor prestaţii executate, realizate de instituţia de credit debitoare în dãuna intereselor creditorilor, prin:
1. acte de transfer cu titlu gratuit, efectuate în cei 3 ani anteriori începerii procedurii falimentului; sunt exceptate sponsorizarile în scop umanitar, derulate conform prevederilor legale;
2. operaţiuni comerciale în care prestaţia instituţiei de credit debitoare o depãşeşte vadit pe cea primitã, efectuate în cei 3 ani anteriori începerii procedurii falimentului;
3. acte încheiate în cei 3 ani anteriori începerii procedurii, cu intenţia tuturor pãrţilor implicate în aceasta de a sustrage bunuri de la urmãrirea de cãtre creditori sau de a le leza în orice alt fel drepturile;
4. acte de transfer de proprietate cãtre un creditor pentru stingerea unei datorii anterioare sau în folosul acestuia, efectuate în cele 180 de zile anterioare începerii procedurii falimentului, dacã suma pe care creditorul ar putea sa o obţinã în caz de faliment al instituţiei de credit debitoare este mai mica decât valoarea actului de transfer;
5. constituirea ori perfectarea unei garanţii reale pentru o creanta care era chirografara în cele 120 de zile anterioare începerii procedurii falimentului;
6. acte încheiate cu persoane aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit debitoare, în anul anterior începerii procedurii falimentului; persoanele aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit debitoare sunt cele stabilite prin lege;
g) admiterea planului de lichidare a unor bunuri din averea instituţiei de credit debitoare, pana la acoperirea pasivului;
h) sesizarea tribunalului despre orice problema care ar cere o soluţionare de cãtre acesta;
i) efectuarea oricãror acte de procedura cerute de prezenta lege.»
5^3. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 6. - În îndeplinirea atribuţiilor lor, care implica aplicarea unor reglementãri bancare, tribunalul, judecãtorul-sindic şi lichidatorul pot cere şi opinia Bãncii Naţionale a României, în calitatea sa de autoritate de supraveghere bancarã.»"

7. La articolul I punctul 6, articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Prin hotãrârea judecãtoreascã privind începerea procedurii falimentului tribunalul ridica administratorilor instituţiei de credit debitoare dreptul de a reprezenta instituţia de credit, de a administra bunurile instituţiei respective, de a dispune de ele şi va desemna lichidatorul, care va putea fi şi Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, prin derogare de la prevederile <>art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 79/1999 privind organizarea activitãţii practicienilor în reorganizare şi lichidare, şi va preciza atribuţiile lichidatorului.
Adunarea generalã a actionarilor instituţiei de credit debitoare, respectiv adunarea generalã a casei centrale a cooperativelor de credit debitoare, va putea desemna în cel mai scurt termen, cu majoritate simpla, un reprezentant, persoana fizica sau juridicã, care sa îi susţinã în cadrul procedurii şi care va avea dreptul, în condiţiile legii, sa conteste mãsurile luate de judecãtorul-sindic sau de lichidator ori sa exercite cãile de atac impotriva hotãrârilor judecãtoreşti.
În prima şedinţa a adunãrii creditorilor aceştia vor putea alege un alt lichidator, cu o majoritate de 51% din valoarea creanţelor valabile, înregistrate la tribunal pana la data prevãzutã în notificarea trimisa de tribunal, sau vor putea decide menţinerea lichidatorului desemnat de tribunal.
În cazul în care sunt propuşi mai mulţi lichidatori, va fi considerat ales lichidatorul care va întruni voturile creditorilor titulari ai celei mai mari pãrţi din valoarea creanţelor înregistrate la tribunal, în condiţiile alin. 3. Pe data stabilirii atribuţiilor noului lichidator de cãtre tribunal vor inceta atribuţiile lichidatorului numit de acesta la data deschiderii procedurii. Lichidatorul nou-numit va prelua activitatea de la lichidatorul înlocuit, sub controlul judecãtorului-sindic.
Pe perioada lichidãrii se revoca drepturile tuturor structurilor de conducere şi control - adunarea generalã, administratori, conducerea executivã, cenzori, auditori.
Prevederile <>Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la remuneraţia lichidatorului, se aplica în mod corespunzãtor. Activitatea lichidatorului este remuneratã cu pana la 3% din sumele rezultate din operaţiunile de lichidare."

8. La articolul I, dupã punctul 6 se introduce punctul 6^1 cu urmãtorul cuprins:
"6^1. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 8. - Instituţia de credit debitoare şi oricare dintre creditori pot face contestaţie impotriva mãsurilor luate de judecãtorul-sindic şi de lichidator, în cazurile expres prevãzute de prezenta lege. O astfel de contestaţie va trebui sa fie înregistratã în termen de 10 zile de la data la care mãsura a fost luatã, iar soluţionarea acesteia se va face în maximum 30 de zile. Dacã socoteşte necesar, tribunalul va tine o şedinţa, cu citarea autorului contestaţiei, a instituţiei de credit debitoare, a creditorilor şi a Bãncii Naţionale a României, cu participarea judecãtorului-sindic.»"

9. La articolul I, punctul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"7. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 9. - În orice stadiu al procedurii falimentului, pentru motive temeinice - dol sau culpa grava -, precum şi la solicitarea justificatã a creditorilor, tribunalul poate înlocui judecãtorul-sindic ori lichidatorul prin încheiere motivatã, data în camera de consiliu.
Pentru desemnarea unui alt lichidator tribunalul va solicita adunãrii generale a creditorilor o alta propunere pentru lichidator, care va fi ales în conformitate cu prevederile art. 7.
Numirea noului lichidator se va face cu respectarea prevederilor art. 3.»"

10. La articolul I punctul 8, articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Potrivit prezentei legi, principalele atribuţii ale lichidatorului sunt:
a) în momentul primirii hotãrârii judecãtoreşti privind începerea procedurii falimentului va deschide la o banca care funcţioneazã pe teritoriul României, selectata prin licitaţie, în cel mult 10 zile, în raport cu criteriile de eficienta stabilite pentru apãrarea intereselor creditorilor, inclusiv din punctul de vedere al dezvoltãrii reţelei teritoriale, doua conturi, unul în lei şi altul în valuta, cu menţiunea cont tip instituţie de credit în faliment, cu drept exclusiv de dispoziţie în interesul procedurii falimentului. În conturile tip instituţie de credit în faliment vor fi virate de cãtre lichidator sumele existente în conturi la alte instituţii financiar-bancare. Lichidatorul va comunica imediat Bãncii Naţionale a României banca comercialã şi conturile deschise la aceasta, dupã care Banca Nationala a României va transfera imediat în aceste conturi disponibilitãţile instituţiei de credit aflate în evidentele sale. Operaţiunile instituţiei de credit în faliment se vor desfasura în continuare prin aceste conturi;
b) examinarea activitãţii instituţiei de credit debitoare în raport cu situaţia de fapt, întocmirea unui raport amãnunţit asupra cauzelor şi împrejurãrilor care au dus la starea de faliment, cu menţionarea persoanelor cãrora le-ar fi imputabilã, şi supunerea acestui raport judecãtorului-sindic spre aprobare, în termen de cel mult 30 de zile de la începerea procedurii falimentului; la cererea lichidatorului judecãtorul-sindic va putea prelungi aceasta perioada, pentru motive temeinice, prin încheiere;
c) inventarierea bunurilor instituţiei de credit debitoare şi luarea mãsurilor corespunzãtoare pentru conservarea lor, aplicarea sigiliilor la începerea procedurii falimentului, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) angajarea, cu respectarea prevederilor legale, a personalului necesar în vederea lichidãrii şi conducerea activitãţii acestuia, angajarea putându-se face din cadrul personalului existent al instituţiei de credit debitoare;
e) conducerea activitãţii instituţiei de credit debitoare, respectiv efectuarea de operaţiuni în interesul producerii falimentului, inclusiv reesalonari de credite şi stabiliri de noi rate ale dobânzilor aferente activelor instituţiei de credit debitoare, cu condiţia ca orice nou nivel al ratei dobânzilor sa nu fie mai mic decât nivelul ultimei dobânzi de referinta comunicat de Banca Nationala a României, precum şi participari la piata valutarã interbancara, luarea tuturor mãsurilor, cum ar fi redimensionarea personalului angajat în scopul reducerii permanente a cheltuielilor de funcţionare şi lichidare;
f) menţinerea, rezilierea sau denunţarea unor contracte încheiate de instituţia de credit debitoare, precum şi încheierea de noi contracte în interesul procedurii falimentului;
g) examinarea creanţelor asupra instituţiei de credit debitoare şi, atunci când este cazul, formularea de obiecţiuni la acestea;
h) primirea sumelor în lei şi în valuta pe seama instituţiei de credit debitoare şi consemnarea acestora, în termen de 24 de ore, în noile conturi ale instituţiei de credit debitoare, cu menţiunea cont tip instituţie de credit în faliment, conturi deschise la o banca comercialã;
i) luarea mãsurilor corespunzãtoare privind conturile în valuta ale instituţiei de credit debitoare, deschise la instituţii de credit corespondente, prin:
1. notificarea corespondentilor asupra declarãrii în stare de faliment a instituţiei de credit debitoare, precum şi asupra blocarii disponibilitãţilor din conturile respective în valuta;
2. transferarea ulterioara, în termenul cel mai scurt, a disponibilitãţilor în contul în valuta, cu menţiunea cont tip instituţie de credit în faliment, ce se dezvolta pe analitice - pentru fiecare valuta -, deschis la banca comercialã; sumele aflate în contul în valuta vor fi convertite în lei şi transferate în contul tip instituţie de credit în faliment, deschis în lei;
3. efectuarea de plati pentru operaţiunile în curs ale instituţiei de credit debitoare, precum şi administrarea eficienta a disponibilitãţilor;
j) urmãrirea încasãrii creanţelor din averea instituţiei de credit debitoare, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani, efectuat de aceasta înainte de înregistrarea cererii introductive;
k) lichidarea bunurilor şi drepturilor din averea instituţiei de credit debitoare - ansamblul procedeelor, mãsurilor şi tehnicilor pentru realizarea activelor instituţiei de credit în faliment -, cu respectarea principiului costului minim presupus, respectiv al valorificãrii optime a acestora, în scopul achitãrii datoriilor cãtre creditori prin:
1. tranzacţii privind cumpãrarea de active şi asumarea de pasive prin care o instituţie de credit cu o situaţie financiarã buna achiziţioneazã, parţial sau total, activele instituţiei de credit debitoare şi îşi asuma, parţial sau total, pasivele acesteia, incluzând totalitatea depozitelor garantate; tranzacţiile privind cumpãrarea de active şi asumarea de pasive pot fi efectuate la vedere sau la termen cu opţiune; dupã cumpãrare, pentru activele grevate de operaţiuni pentru care se probeazã ca au la baza fraude sau ca provin din furturi de instrumente financiare, pãrţile pot modifica tranzacţia iniţialã, urmând ca instituţia de credit achizitoare sa primeascã de la lichidator, în contravaloare, alte active ori sume de bani;
2. vânzarea de bunuri, precum: clãdiri, terenuri, aparatura, valori mobiliare, operaţiuni de lichidare ce se realizeazã cu respectarea prevederilor secţiunii a 6-a «Falimentul» din <>Legea nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
3. alte tehnici de realizare a activelor, cum ar fi cesiuni de creanta ori novatii, realizate în interesul procedurii falimentului la o valoare negociata;
l) întocmirea unui raport lunar asupra evoluţiei procedurii falimentului, respectiv asupra stadiului îndeplinirii atribuţiilor de lichidator, pe care îl va prezenta judecãtorului-sindic spre aprobare; un astfel de raport va include informaţii referitoare la valoarea totalã a creanţelor asupra instituţiei de credit debitoare şi la valoarea totalã a activelor acesteia care au fost valorificate, la sumele obţinute din lichidarea şi încasarea de creanţe, la planul de distribuire între creditori;
m) întocmirea bilanţului final de lichidare; dacã lichidarea se prelungeşte peste durata unui exerciţiu financiar, lichidatorul este obligat sa întocmeascã bilanţul contabil anual şi sa îl depunã la organele şi la termenele prevãzute în modelele situaţiilor financiar-contabile pentru bãnci;
n) sesizarea judecãtorului-sindic despre orice problema care ar cere o soluţionare de cãtre acesta;
o) încheierea oricãrui document în numele instituţiei de credit debitoare, iniţierea şi coordonarea, în numele acesteia, a oricãrei acţiuni sau proceduri legale;
p) efectuarea oricãror acte de procedura cerute de prezenta lege."

11. La articolul I, dupã punctul 8 se introduc punctele 8^1 şi 8^2 cu urmãtorul cuprins:
"8^1. Articolul 11 se abroga.
8^2. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 12. - Procedura falimentului va începe pe baza unei cereri introduse de cãtre instituţia de credit debitoare sau de creditorii acesteia ori de Banca Nationala a României.»"

12. La articolul I punctul 12, alineatele 1 şi 4 ale articolului 18 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - În urma înregistrãrii cererii, introdusã conform art. 14, 16 şi 17, tribunalul va notifica imediat despre aceasta pãrţilor menţionate la aceste articole, inclusiv Bãncii Naţionale a României.
................................................................
În lipsa disponibilitãţilor în conturile prevãzute la art. 10 lit. a) se vor utiliza disponibilitati din fondul de lichidare prevãzut de <>Legea nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."

13. La articolul I punctul 13, articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - La primul termen de judecata tribunalul va analiza cererea şi, în cazul în care instituţia de credit debitoare nu contesta starea de faliment, va da hotãrârea privind începerea procedurii falimentului acesteia.
Contestaţia impotriva cererii de declansare a procedurii falimentului se poate face în termen de 5 zile de la data comunicãrii acestei cereri.
Tribunalul se va pronunţa asupra contestaţiei în termen de 10 zile, termen care poate fi prelungit o singura data cu încã 10 zile.
În urma pronunţãrii hotãrârii de începere a procedurii falimentului, ca urmare a cererii introduse conform art. 14, 16 şi 17 şi a desemnãrii lichidatorului, tribunalul va comunica aceasta pãrţilor prevãzute la articolele menţionate, inclusiv lichidatorului şi Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, în vederea îndeplinirii atribuţiilor sale legale, precum şi oficiului registrului comerţului la care instituţia de credit debitoare este înmatriculatã, pentru efectuarea menţiunii «banca în faliment», respectiv «casa centrala a cooperativelor de credit în faliment». Comunicarea va fi facuta publica în doua ziare de circulaţie nationala. În situaţia în care instituţia de credit în faliment are deschise sucursale în alte tari, Banca Nationala a României va comunica de îndatã despre începerea procedurii falimentului autoritãţii de supraveghere bancarã din ţara gazda a sucursalei respective.
De la data începerii procedurii falimentului toate actele instituţiei de credit debitoare vor purta menţiunea «banca în faliment», respectiv «casa centrala a cooperativelor de credit în faliment».
Pentru scopuri statistice instituţiile de credit în faliment vor fi considerate ca aparţinând în continuare sectorului bancar. Raportarile care trebuie întocmite şi transmise de cãtre lichidator Bãncii Naţionale a României, periodicitatea şi modalitatea de transmitere a acestora vor fi stabilite prin norme de cãtre Banca Nationala a României."

14. La articolul I punctul 14, alineatul 1 al articolului 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Tribunalul va comunica în aceeaşi zi Bãncii Naţionale a României hotãrârea sa privind începerea procedurii falimentului instituţiei de credit debitoare. La data comunicãrii hotãrârii privind începerea procedurii falimentului Banca Nationala a României va închide imediat, dupã decontarea finala din ziua respectiva, conturile instituţiei de credit debitoare, deschise în evidentele sale, şi va transfera disponibilitãţile în conturile tip «instituţie de credit în faliment», deschise la o banca comercialã conform art. 10."

15. La articolul I, punctul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"15. Articolele 20^1-20^4 vor avea urmãtorul cuprins:
«Art. 20^1. - De la data deschiderii procedurii se suspenda toate acţiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creanţelor asupra instituţiei de credit debitoare sau bunurilor sale.
Deschiderea procedurii suspenda orice termene de prescripţie a acţiunilor prevãzute la alin. 1. Termenele vor reîncepe sa curgã dupã 30 de zile de la închiderea procedurii.
Acţiunile introduse de lichidator în aplicarea dispoziţiilor prezentei legi sunt scutite de taxe de timbru.
Art. 20^2. - Nici o dobanda ori cheltuiala nu va putea fi adãugatã creanţelor asupra instituţiei de credit debitoare de la data deschiderii procedurii.
Art. 20^3. - Dupã ce s-a dispus începerea procedurii falimentului, potrivit art. 19, este interzis administratorilor instituţiei de credit debitoare, sub sancţiunea nulitãţii, sa înstrãineze fãrã acordul judecãtorului-sindic acţiunile, respectiv pãrţile sociale deţinute la banca debitoare, care fac obiectul acestei proceduri.
Judecãtorul-sindic va dispune indisponibilizarea acţiunilor, respectiv a pãrţilor sociale, potrivit alin. 1, în registrele speciale de evidenta sau în conturile înregistrate electronic.
Art. 20^4. - Salariaţii instituţiei de credit aflate în procedura falimentului vor putea desemna doua persoane care sa îi reprezinte în procesul de lichidare, dupã deschiderea procedurii pentru recuperarea creanţelor reprezentând salariile şi alte drepturi bãneşti.»"

16. La articolul I punctul 16, articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"<>Art. 21. - Prevederile cap. III secţiunea a 6-a «Falimentul» din Legea nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se vor aplica corespunzãtor şi procedurii falimentului instituţiilor de credit, cu excepţia art. 79, respectiv a art. 100 alin. (2), în ceea ce priveşte începerea lichidãrii dupã afişarea tabelului de creanţe, şi a art. 108, în ceea ce priveşte ordinea de plata a creanţelor creditorilor asupra instituţiei de credit în faliment."

17. La articolul I punctul 17 articolul 21^1, punctele 4 şi 9 vor avea urmãtorul cuprins:
"4. creanţele bugetare provenite din impozite, taxe, amenzi şi din alte sume ce reprezintã venituri publice, potrivit <>Legii nr. 500/2002 *) privind finanţele publice, creanţele Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, precum şi creanţele Bãncii Naţionale a României decurgând din credite acordate de aceasta instituţiei de credit în faliment;
..................................................................
9. creanţele actionarilor bãncii în faliment, respectiv creanţele membrilor cooperatori ai cooperativelor de credit afiliate casei centrale a cooperativelor de credit în faliment, provenite din participatiile la capitalul social."

--------------
*) <>Legea nr. 500/2002 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 597 din 13 august 2002 şi intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2003.

18. La articolul I punctul 18, titlul capitolului IV va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL IV
Rãspunderea organelor de conducere, a cenzorilor, a organelor de control intern şi a personalului de execuţie din instituţia de credit ajunsã în stare de faliment"

19. La articolul I punctul 19, articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Tribunalul poate dispune ca o parte din pasivul instituţiei de credit în faliment sa fie suportatã de cãtre membrii organelor de conducere, cenzori, personalul de execuţie şi/sau cu atribuţii de control intern care au deţinut funcţiile respective în cei 3 ani anteriori începerii procedurii falimentului, dacã au contribuit la falimentul acesteia prin una dintre urmãtoarele fapte:
a) au folosit bunurile sau creditele instituţiei în folosul propriu;
b) au fãcut acte de comerţ în interes personal, sub acoperirea instituţiei de credit;
c) au dispus în interes personal continuarea unei activitãţi care ducea în mod vadit instituţia de credit la încetarea de plati;
d) au ţinut o contabilitate fictiva, au fãcut sa dispara unele documente contabile sau nu au ţinut contabilitatea în conformitate cu legea;
e) au deturnat sau au ascuns o parte din activul instituţiei de credit sau au mãrit în mod fictiv pasivul acesteia;
f) au folosit mijloace ruinãtoare pentru a procura instituţiei de credit fonduri, în scopul întârzierii încetãrii de plati;
g) au acordat credite cu încãlcarea cerinţelor prudentiale aprobate prin normele în vigoare, precum şi a normelor interne în vigoare;
h) în luna precedenta încetãrii plãţilor au plãtit sau au dispus sa se plãteascã, cu preferinta, unui creditor în dãuna celorlalţi creditori;
i) au întocmit bilanţuri contabile, alte situaţii contabile ori raportari întocmite cu nerespectarea prevederilor legale;
j) în cadrul acţiunilor interne de verificare nu au identificat şi nu au sesizat, prin nerespectarea atribuţiilor de serviciu, faptele care au condus la fraude şi gestiune defectuoasã a patrimoniului.
Aplicarea dispoziţiilor alin. 1 nu inlatura aplicarea legii penale pentru faptele care constituie infracţiune. Începerea urmãririi penale nu suspenda cursul litigiilor civile şi comerciale. Dispoziţiile alin. 1 se aplica numai persoanelor care exercita funcţiile menţionate în acest alineat dupã intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe."

20. La articolul I, dupã punctul 19 se introduce punctul 19^1 cu urmãtorul cuprins:
"19^1. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 24. - În vederea luãrii mãsurilor prevãzute la art. 22 alin. 1, tribunalul poate fi sesizat de cãtre judecãtorul-sindic, de cãtre lichidator sau de cãtre oricare dintre creditori, de Banca Nationala a României sau se poate sesiza din oficiu, pe baza datelor din dosarul cauzei, şi va putea dispune mãsuri asiguratorii.»"

21. La articolul I punctul 20, articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Procedura falimentului va fi închisã atunci când tribunalul a aprobat raportul final, când toate fondurile sau bunurile din averea instituţiei de credit ajunse în stare de faliment au fost distribuite şi fondurile nereclamate au fost depuse la Banca Nationala a României.
În urma cererii judecãtorului-sindic tribunalul va da o hotãrâre de închidere a procedurii falimentului. Hotãrârea va fi comunicatã în scris sau prin presa, în cel puţin doua ziare de circulaţie nationala, tuturor creditorilor instituţiei de credit debitoare, Oficiului registrului comerţului, Bãncii Naţionale a României şi lichidatorului care va închide conturile tip instituţie de credit în faliment. Eventualele sume rãmase vor fi virate la bugetul de stat.
În termen de 60 de zile lucrãtoare de la pronunţarea hotãrârii de închidere a procedurii falimentului, lichidatorul depune spre pãstrare la direcţia judeteana a arhivelor naţionale toate documentele instituţiei de credit debitoare, arhivate conform <>Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."

22. La articolul I punctul 21, articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - Dispoziţiile prezentei legi se completeazã cu cele ale Codului de procedura civilã, precum şi cu cele ale <>Legii nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."

23. La articolul I, dupã punctul 21 se introduce punctul 22 cu urmãtorul cuprins:
"22. Articolul 28 se abroga."

24. Articolul II va avea urmãtorul cuprins:
"Art. II. - Sintagma banca debitoare din textul <>art. 14, 15 şi 23 din Legea nr. 83/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, va fi înlocuitã cu sintagma instituţia de credit debitoare."

25. Articolul III va avea urmãtorul cuprins:
"Art. III. - Procedurile de reorganizare judiciarã declansate în baza prevederilor <>Legii nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vor fi continuate în conformitate cu prevederile legii menţionate.
Procedurile falimentului declansate în baza prevederilor <>Legii nr. 83/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vor fi continuate în conformitate cu prevederile legii menţionate, valabile la momentul dãrii hotãrârii de deschidere a procedurii."

ART. 2
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 186/1999 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului bãncilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 19 noiembrie 1999, se abroga.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 7 octombrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 8 octombrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Bucureşti, 29 octombrie 2002.
Nr. 597.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016