Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adopta prezenta lege.
ART. 1
<>Legea nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor industriale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 8 ianuarie 1993, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Drepturile asupra desenelor şi modelelor industriale sunt recunoscute şi protejate pe teritoriul României prin înregistrarea desenului sau modelului industrial, în condiţiile prezentei legi, la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, denumit în continuare O.S.I.M."
2. Dupã articolul 1 se introduce articolul 1^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 1^1. - În înţelesul prezentei legi, termenii sau expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) Aranjamentul de la Haga - Aranjamentul privind depozitul internaţional de desene şi modele industriale, adoptat la Haga la 6 noiembrie 1925, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, la care România a aderat prin <>Legea nr. 44/1992 ;
b) autor - persoana fizica sau un grup de persoane fizice constituit pe baza unei înţelegeri, care a creat desenul sau modelul industrial;
c) certificat de înregistrare - titlul de protecţie acordat de O.S.I.M. pentru desenele şi modelele industriale înregistrate;
d) desen industrial - aspectul exterior al unui produs sau al unei pãrţi a acestuia, redat în doua dimensiuni, rezultat din combinatia dintre principalele caracteristici, îndeosebi linii, contururi, culori, forma, textura şi/sau materiale şi/sau ornamentatia produsului în sine;
e) detalii nesemnificative - acele elemente grafice sau de forma care nu determina caracterul individual al desenului sau modelului industrial;
f) industrial - un desen sau model este considerat industrial dacã obiectul la care se referã desenul sau modelul poate fi reprodus pe cale industriala sau artizanala ori de câte ori este necesar;
g) mandatar autorizat - persoana care exercita profesiunea de consilier în proprietate industriala în condiţiile legii şi care poate reprezenta o parte interesatã în procedurile în fata O.S.I.M.;
h) model industrial - aspectul exterior al unui produs sau al unei pãrţi a acestuia redat în trei dimensiuni, rezultat din combinatia dintre principalele caracteristici, îndeosebi linii, contururi, culori, forma, textura şi/sau ornamentatia produsului în sine;
i) model de utilitate - creaţie care rezolva o problema tehnica, în special cu privire la forma construcţiei, asamblarea unui produs şi prezintã noutate pe plan mondial;
j) produs - orice articol obţinut printr-un proces industrial sau artizanal, conţinând printre altele şi elemente concepute spre a fi asamblate într-un produs complex, ambalaje, forme de prezentare, aranjamente, simboluri grafice, caractere tipografice; programele de calculator nu sunt considerate produs;
k) produs complex - un produs compus din elemente multiple ce pot fi înlocuite de o maniera care sa permitã dezasamblarea şi reasamblarea produsului;
l) solicitant - persoana fizica sau juridicã ce solicita la O.S.I.M. înregistrarea, respectiv eliberarea unui certificat de înregistrare a unui desen sau model industrial;
m) titular - persoana fizica sau juridicã cãreia îi aparţin drepturile conferite prin înregistrarea desenului sau modelului industrial şi pentru care se elibereazã certificatul de înregistrare."
3. Articolul 2 se abroga.
4. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Dreptul la eliberarea certificatului de înregistrare aparţine autorului desenului sau modelului industrial ori succesorului sau în drepturi, pentru desenele şi modelele industriale create în mod independent.
Se considera desen sau model industrial creat în mod independent desenul sau modelul industrial care nu a fost realizat ca urmare a unor contracte cu misiune creativa sau de cãtre salariaţi, în cadrul atribuţiilor de serviciu."
5. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Dacã mai multe persoane au creat acelaşi desen sau model industrial, independent una de alta, dreptul la eliberarea certificatului de înregistrare aparţine aceleia care a depus cea dintâi cererea de înregistrare la O.S.I.M. sau, dacã o prioritate a fost recunoscuta, aceleia a carei cerere are cea mai veche data de prioritate."
6. Dupã articolul 4 se introduce articolul 4^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 4^1. - Pana la proba contrarie, solicitantul este prezumat a avea dreptul la eliberarea certificatului de înregistrare a desenului sau modelului industrial."
7. Articolul 5 se abroga.
8. Dupã articolul 5 se introduce articolul 5^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 5^1. - În cazul în care desenul sau modelul industrial este rezultatul unui contract cu misiune creativa, dreptul la certificatul de înregistrare aparţine persoanei care a comandat realizarea desenului sau modelului industrial, cu excepţia unor prevederi contractuale contrare.
În cazul în care desenul sau modelul industrial este realizat de cãtre un salariat în cadrul atribuţiilor sale de serviciu, încredinţate explicit, dreptul la eliberarea certificatului de înregistrare aparţine unitãţii angajatoare, cu excepţia unor prevederi contractuale contrare."
9. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Persoanele fizice sau persoanele juridice având domiciliul sau sediul, dupã caz, în afarã teritoriului României beneficiazã de dispoziţiile prezentei legi, în condiţiile convenţiilor şi tratatelor internaţionale privind desenele şi modelele industriale la care România este parte."
10. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Recunoaşterea drepturilor prevãzute în prezenta lege nu prejudiciazã şi nu exclude protecţia acordatã prin alte dispoziţii legale privind proprietatea intelectualã, în special cu privire la dreptul de autor şi cele referitoare la mãrci, brevete de invenţie, modele de utilitate, caractere tipografice, topografii ale circuitelor integrate şi concurenta neloialã."
11. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Obiectul cererii poate fi înregistrat în mãsura în care constituie un desen sau model industrial, în sensul art. 1^1, este nou şi are un caracter individual.
Un desen sau model industrial este considerat nou dacã nici un desen sau model industrial identic nu a fost fãcut public înaintea datei de depunere a cererii de înregistrare sau, dacã a fost revendicata prioritatea, înaintea datei de prioritate.
Se considera ca desenele sau modelele industriale sunt indentice dacã trãsãturile lor caracteristice diferã numai în ceea ce priveşte detaliile nesemnificative.
Se considera ca un desen sau model industrial are caracter individual dacã impresia globalã pe care o produce asupra utilizatorului avizat este diferita de cea produsã asupra unui asemenea utilizator de orice desen sau model industrial fãcut public înaintea datei de depunere a cererii de înregistrare sau, dacã a fost revendicata prioritatea, înainte de data de prioritate.
Dacã un desen sau model industrial aplicat la un produs sau incorporat într-un produs constituie o parte componenta a unui produs complex, acesta va fi considerat nou şi având caracter individual numai dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) partea componenta, o data incorporata în produsul complex, rãmâne vizibila pe durata utilizãrii normale a acestuia; utilizare normalã înseamnã utilizarea de cãtre beneficiar, fãrã a include întreţinerea sau reparaţiile;
b) caracteristicile vizibile ale partii componente îndeplinesc ele însele condiţiile privind noutatea şi caracterul individual."
12. Dupã articolul 8 se introduce articolul 8^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 8^1. - În conformitate cu art. 8, se considera ca un desen sau model industrial a fost fãcut public dacã a fost publicat sau a fost expus, utilizat în comerţ sau divulgat în alt mod, cu excepţia cazului în care aceste acţiuni nu puteau deveni cunoscute în cursul normal al activitãţii din domeniul respectiv, înaintea datei de depunere a cererii de înregistrare sau, dacã a fost revendicata prioritatea, înaintea datei de prioritate.
Nu se considera ca desenul sau modelul industrial a fost fãcut public dacã a fost divulgat unei terţe persoane în condiţii de confidenţialitate explicite sau implicite.
Nu se considera ca s-a produs o divulgare dacã un desen sau model industrial pentru care s-a solicitat protecţie a fost fãcut public de cãtre autor, de succesorul sau în drepturi sau de un terţ, ca urmare a informaţiilor oferite de autor sau a acţiunii întreprinse de cãtre acesta ori de cãtre succesorul lui în drepturi în cursul perioadei de 12 luni care preceda data de depunere a cererii sau data de prioritate.
Se considera abuz aducerea la cunostinta publicului prin orice mijloc a desenului sau modelului industrial, precum şi valorificarea acestuia fãrã acordul autorului.
Nu este luatã în considerare divulgarea, ca urmare a unui abuz fata de autor sau succesorul sau în drepturi, produsã în perioada de 12 luni care preceda data de depunere a cererii sau data de prioritate."
13. Articolul 9 se abroga.
14. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Desenul sau modelul industrial care este determinat exclusiv de o funcţie tehnica nu poate fi înregistrat.
Nu poate fi înregistrat un desen sau model industrial care trebuie reprodus în forma şi la dimensiunile exacte, pentru a permite ca produsul în care este incorporat sau la care este aplicat sa fie legat mecanic ori amplasat în jurul unui alt produs, astfel încât fiecare dintre produse sa îşi poatã îndeplini funcţia."
15. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Cererea de înregistrare a unui desen sau model industrial trebuie sa cuprindã:
a) solicitarea de înregistrare a desenului sau modelului industrial;
b) datele de identificare a solicitantului;
c) numãrul de desene sau modele industriale pentru care se solicita protecţia;
d) indicarea produselor în care este incorporat desenul sau modelul industrial, dacã este cazul;
e) descrierea elementelor noi, caracteristice desenului sau modelului industrial pentru care se solicita protecţia, asa cum apar în reprezentarile grafice depuse;
f) numele autorilor sau o declaraţie pe rãspunderea solicitantului ca autorii au renunţat la dreptul de a fi mentionati în cerere şi/sau în publicaţiile desenului sau modelului industrial;
g) reprezentarile grafice ale desenului sau modelului industrial, în 3 exemplare.
Cererea de înregistrare mai poate conţine, dupã caz, şi alte elemente care nu conditioneaza data depozitului reglementar:
a) datele de identificare a mandatarului autorizat, în cazul în care acesta a fost desemnat în cererea de înregistrare;
b) actele de prioritate, în cazul în care se invoca una dintre prioritãţile prevãzute la art. 17 şi 18;
c) solicitarea amânãrii publicãrii;
d) procura de reprezentare în fata O.S.I.M.;
e) declaraţia indicând informaţiile care, dupã cunostinta solicitantului, permit sa se dovedeascã îndeplinirea condiţiilor de acordare a protecţiei desenului sau modelului industrial pentru care se solicita înregistrarea."
16. Dupã articolul 12 se introduc articolele 12^1 şi 12^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 12^1. - Reprezentarile grafice trebuie sa redea complet desenul sau modelul industrial care face obiectul cererii de înregistrare, astfel încât caracteristicile sale estetice sa fie evidentiate. În caz contrar, cererea de înregistrare se respinge. Reprezentarile grafice trebuie sa fie de o calitate suficienta, pentru ca toate detaliile desenului sau modelului industrial sa fie evidentiate şi publicarea sa fie posibila.
În cazul unui desen industrial reprezentarile grafice pot fi însoţite de 3 specimene.
Art. 12^2. - Cererea de înregistrare şi descrierea, prezentate conform art. 12 şi redactate în limba romana, însoţite de reprezentarile grafice ale desenului sau modelului industrial ori, dupã caz, de specimene, se depun la O.S.I.M. şi constituie depozitul naţional reglementar.
O.S.I.M. înregistreazã cererea dacã sunt depuse minimum urmãtoarele: o cerere care sa conţinã solicitarea de înregistrare a desenului sau modelului industrial, datele de identificare a solicitantului şi reprezentarile grafice sau specimenele, într-un exemplar.
Dacã în termen de doua luni de la data depunerii cererii de înregistrare conform alin. 2 nu sunt depuse completãrile necesare pentru constituirea depozitului naţional reglementar conform alin. 1, cererea de înregistrare se respinge.
Data depozitului naţional reglementar este data la care au fost depuse documentele prevãzute la alin. 2 sau data care rezulta din tratatele ori convenţiile privind desenele sau modelele industriale la care România este parte.
În Registrul naţional al cererilor depuse se înscriu depozitele naţionale reglementare, constituite conform alin. 1 şi 2, precum şi depozitele internaţionale constituite conform Aranjamentului de la Haga."
17. Articolul 13 se abroga.
18. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - În procedurile în fata O.S.I.M. solicitantul certificatului de înregistrare sau succesorul sau în drepturi poate beneficia de asistenta unui consilier în proprietate industriala autorizat.
Pentru persoanele care nu au domiciliul sau sediul pe teritoriul României, reprezentarea conform alin. 1 este obligatorie, cu excepţia depunerii cererii."
19. La articolul 15, dupã alineatul 1 se introduce alineatul 2 cu urmãtorul cuprins:
"Desenele şi modelele industriale care fac obiectul unui depozit multiplu trebuie sa satisfacã o regula de unitate de conceptie, de unitate de producţie sau de unitate de utilizare ori trebuie sa apartina aceluiaşi ansamblu sau compozitii de articole."
20. La articolul 17, dupã alineatul 1 se introduce alineatul 2 cu urmãtorul cuprins:
"Se recunoaşte un drept de prioritate de 6 luni, întemeiat pe un depozit de model de utilitate."
21. Dupã articolul 19 se introduce articolul 19^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 19^1. - Cererile de înregistrare depuse la O.S.I.M. vor fi supuse unei examinari preliminare din care sa rezulte:
a) îndeplinirea condiţiilor de forma a cererii, prevãzute la art. 12 alin. 1;
b) îndeplinirea condiţiilor prescrise pentru reprezentarile grafice, prevãzute la art. 12^1;
c) îndeplinirea condiţiilor prescrise pentru celelalte documente sau acte anexate la cerere, prevãzute la art. 12 alin. 2;
d) achitarea taxelor în termenul şi cuantumul prevãzute de lege.
În cazul în care neregularitãţile nu sunt remediate în termenul acordat de O.S.I.M., cererea se va respinge sau, dupã caz, nu se va recunoaşte prioritatea.
Dacã se constata neregularitãţi, acestea se notifica solicitantului, acordându-i-se un termen necesar pentru remedieri.
Cererile care nu îndeplinesc condiţiile de depozit multiplu se vor diviza de cãtre solicitant, la cererea O.S.I.M.
Solicitantul are obligaţia sa divizeze cererea în termenul acordat de O.S.I.M., constituind câte un depozit naţional reglementar pentru fiecare grup de desene sau modele industriale care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 15.
În cazul în care solicitantul nu divizeaza cererea în termenul acordat, O.S.I.M. divizeaza din oficiu cererea în mai multe cereri divizate şi va lua în examinare numai prima cerere, respingandu-le pe celelalte.
Cererile divizate nu pot fi depuse decât pentru elementele care nu depãşesc conţinutul cererii iniţiale. Cererile divizate sunt considerate ca fiind depuse la data de depozit a cererii iniţiale."
22. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Datele bibliografice ale cererii de înregistrare a desenului sau modelului industrial, precum şi reproducerea, fotografia sau orice reprezentare grafica a acestuia se publica în Buletinul oficial de proprietate industriala al O.S.I.M., în termen de maximum 6 luni de la data constituirii depozitului reglementar, în alb-negru sau, la cerere, în culori.
Publicarea prevãzutã la alin. 1 poate fi amânatã, la cererea solicitantului, pe o perioada care nu poate depãşi 30 de luni, calculatã de la data depunerii cererii sau de la data prioritatii, când aceasta a fost invocatã.
Publicarea cererilor internaţionale de cãtre Organizaţia Mondialã a Proprietãţii Intelectuale este consideratã o publicare conform alin. 1."
23. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Persoanele interesate pot face opoziţii scrise la O.S.I.M. privind înregistrarea desenului sau modelului industrial, în termen de 3 luni de la data publicãrii acestuia, pentru urmãtoarele motive:
a) desenul sau modelul industrial nu are noutate;
b) desenul sau modelul industrial contravine ordinii publice sau bunelor moravuri;
c) solicitantul nu este persoana care a depus cea dintâi cererea;
d) în cazul nerespectãrii art. 22 lit. d).
Opoziţiile se soluţioneazã de cãtre o comisie de specialitate în termen de 3 luni de la depunerea acestora la O.S.I.M."
24. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Cererile de înregistrare a desenelor sau modelelor industriale se examineazã de cãtre Comisia de examinare desene şi modele industriale. Comisia hotãrãşte, dupã caz, înregistrarea sau respingerea desenului sau modelului industrial, în termen de 12 luni de la data publicãrii cererii, ori poate lua act de renunţarea la cerere sau de retragerea acesteia. Comisia va lua hotãrârea de acordare a certificatului de înregistrare pe baza unui raport de examinare şi în conformitate cu prevederile art. 1^1, 8 şi 8^1.
Înregistrarea desenelor sau modelelor industriale se face în Registrul naţional al desenelor şi modelelor industriale şi se publica în Buletinul oficial de proprietate industriala al O.S.I.M.
Cererea de înregistrare va fi respinsã dacã:
a) nu sunt îndeplinite prevederile art. 1^1, 8 şi 8^1;
b) obiectul cererii se încadreazã în prevederile art. 10 şi 11;
c) nu sunt achitate taxele legale în termenele şi cuantumurile prevãzute de lege;
d) incorporeaza, fãrã acordul titularului, o opera protejata prin <>Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificãrile ulterioare, sau orice alt drept de proprietate industriala protejat;
e) constituie o utilizare improprie a oricãruia dintre obiectele menţionate în lista cuprinsã în art. 6 ter din Convenţia de la Paris pentru protecţia proprietãţii industriale la care România a aderat prin <>Decretul nr. 1.177/1968 sau o utilizare abuzivã a emblemelor şi stemelor, altele decât cele menţionate în art. 6 ter din convenţie.
În examinarea cererii se va lua în considerare fondul documentar existent la Serviciul de desene şi modele industriale din cadrul O.S.I.M., precum şi orice alte documente relevante pentru procesul de examinare depuse de persoanele interesate. În procesul de examinare O.S.I.M. poate solicita orice completãri necesare, iar în cazul desenelor industriale, chiar specimene.
Dispoziţiile prezentei legi se aplica şi cererilor internaţionale depuse conform Aranjamentului de la Haga, care îşi extind efectele lor în România, afarã de cazul în care nu se prevede altfel."
25. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - Pentru neîndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 8 O.S.I.M. poate proceda la revocarea din oficiu a hotãrârilor sale, pana la comunicarea acestora."
26. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - Hotãrârile privind cererile de înregistrare a desenului sau modelului industrial pot fi contestate pe cale administrativã, în scris şi motivat, la O.S.I.M., în termen de 3 luni de la comunicare.
Contestaţia va fi examinata, în termen de 3 luni de la înregistrarea acesteia, de cãtre Comisia de reexaminare din Departamentul de apeluri al O.S.I.M."
27. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Hotãrârea motivatã a Comisiei de reexaminare se comunica pãrţilor în termen de 15 zile de la pronunţare şi poate fi atacatã cu apel la Tribunalul Bucureşti, Secţia contencios administrativ, în termen de 3 luni de la comunicare.
Hotãrârea Tribunalului Bucureşti poate fi atacatã cu recurs la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ, în termen de 15 zile de la comunicare.
Judecarea la Tribunalul Bucureşti şi la Curtea de Apel Bucureşti se face cu participarea procurorului.
Hotãrârile Comisiei de reexaminare rãmase definitive şi irevocabile se publica în Buletinul oficial de proprietate industriala al O.S.I.M., în termen de 60 de zile de la pronunţarea hotãrârii.
Hotãrârile judecãtoreşti se publica în Buletinul oficial de proprietate industriala, în termen de 60 de zile de la data comunicãrii acestora cãtre O.S.I.M.
În fata Comisiei de reexaminare pãrţile se pot prezenta personal sau pot fi reprezentate prin avocat, prin consilier juridic sau printr-un consilier în proprietate industriala."
28. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Toate hotãrârile luate în cadrul O.S.I.M. vor fi motivate."
29. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - Eliberarea certificatelor de înregistrare de desene sau modele industriale de cãtre O.S.I.M. se face în temeiul hotãrârilor de admitere rãmase definitive, în termen de 30 de zile de la data la care hotãrârea de admitere a rãmas definitiva."
30. Dupã articolul 28 se introduc articolele 28^1 şi 28^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 28^1. - Procedurile privind cererile de înregistrare de desene şi modele industriale şi certificatele de înregistrare sunt supuse taxelor, în cuantumul şi la termenele stabilite conform legii. Taxele se plãtesc în contul O.S.I.M.
Taxele datorate de persoanele fizice şi pesoanele juridice cu domiciliul sau, dupã caz, cu sediul în strãinãtate se plãtesc în valuta în contul O.S.I.M.
Neplata taxelor la termenele legale atrage neefectuarea procedurii respective.
Art. 28^2. - Solicitantul sau titularul certificatului de înregistrare care, din motive de forta majorã, nu a putut sa respecte un termen privind procedurile în fata O.S.I.M. este repus în termen, dacã prezintã o cerere motivatã, în termen de 60 de zile de la încetarea cauzei care l-a împiedicat sa acţioneze, dar nu mai târziu de un an de la expirarea termenului nerespectat.
Dispoziţiile alin. 1 nu se aplica în urmãtoarele situaţii:
a) invocarea prioritatii conform art. 17-19;
b) plata taxelor de înregistrare şi publicare;
c) înregistrarea unei opoziţii conform art. 21;
d) formularea contestaţiilor conform art. 24.
Cererea de repunere în termen va fi însoţitã de dovada privind plata taxei legale."
31. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - Pe intreaga perioada de valabilitate certificatul de înregistrare conferã titularului un drept exclusiv de exploatare a desenului sau modelului industrial şi dreptul de a interzice terţilor sa efectueze, fãrã consimţãmântul sau, urmãtoarele acte: reproducerea, fabricarea, comercializarea sau oferirea spre vânzare, folosirea, importul sau stocarea în vederea comercializãrii, oferirea spre vânzare sau folosirea unui produs în care desenul sau modelul industrial este incorporat sau la care acesta se aplica."
32. Dupã articolul 29 se introduc articolele 29^1-29^3 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 29^1. - Întinderea protecţiei este determinata de reprezentarile grafice ale desenelor sau modelelor înregistrate.
Protecţia acordatã unui desen sau model industrial în baza prezentei legi se extinde la orice desen sau model industrial care nu produce o impresie vizuala globalã diferita asupra unui utilizator avizat.
La stabilirea sferei de protecţie se ia în considerare gradul de libertate a autorului în realizarea desenului sau modelului industrial.
Art. 29^2. - Drepturile conferite la art. 29 nu se exercita în privinta:
a) actelor efectuate exclusiv în scop personal şi necomercial, experimental, de cercetare sau învãţãmânt, cu condiţia ca aceste acte sa nu prejudicieze exploatarea normalã a desenelor sau modelelor industriale şi sa se menţioneze sursa;
b) echipamentelor aflate pe vehicule de transport maritim sau aerian înregistrate într-o alta ţara, atunci când acestea intra temporar pe teritoriul României, ori importului de piese de schimb şi accesorii în scopul repararii acestor vehicule sau al executãrii de reparaţii pe aceste vehicule;
c) folosirii sau luãrii mãsurilor efective şi serioase de folosire a desenelor sau modelelor industriale de cãtre terţi, în intervalul de timp dintre decãderea din drepturi a titularului şi revalidarea certificatului;
d) folosirii desenului sau modelului industrial cu buna-credinţa, în perioada cuprinsã între termenul vizat la art. 28^1 şi data publicãrii dreptului restabilit.
Art. 29^3. - Drepturile decurgând dintr-un certificat de înregistrare a desenului sau modelului industrial nu se vor putea exercita în cazul introducerii pe piata, pe teritoriul României, a produselor în care sunt încorporate desene sau modele industriale protejate, vândute anterior de cãtre titularul certificatului de înregistrare sau cu consimţãmântul acestuia."
33. Alineatul 1 al articolului 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Începând cu data publicãrii cererii persoana fizica sau persoana juridicã indreptatita la eliberarea certificatului de înregistrare beneficiazã provizoriu de aceleaşi drepturi conferite în conformitate cu prevederile art. 29, pana la eliberarea certificatului de înregistrare, cu excepţia cazurilor în care cererea de înregistrare a fost respinsã sau retrasã."
34. Alineatele 1, 3 şi 5 ale articolului 31 vor avea urmãtorul cuprins:
"Perioada de valabilitate a unui certificat de înregistrare a desenului sau modelului industrial este de 10 ani de la data constituirii depozitului reglementar şi poate fi reînnoitã pe 3 perioade succesive de 5 ani.
..........................................................
O.S.I.M. acorda un termen de graţie de cel mult 6 luni pentru plata taxelor de menţinere în vigoare, pentru care se percep majorãri.
..........................................................
Decãderea titularului din drepturi se publica în Buletinul oficial de proprietate industriala al O.S.I.M."
35. La articolul 31, dupã alineatul 5 se introduce alineatul 6 cu urmãtorul cuprins:
"În cazul decãderii din drepturi a titularului, acesta poate solicita la O.S.I.M. revalidarea certificatului de înregistrare, în termen de 6 luni de la data decãderii, pentru motive temeinice."
36. Dupã articolul 31 se introduce articolul 31^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 31^1. - Dreptul exclusiv de exploatare decurgând din înregistrarea desenului sau modelului industrial înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea perioadei de valabilitate;
b) prin anularea certificatului de înregistrare;
c) prin decãderea titularului din drepturi;
d) prin renunţarea titularului certificatului de înregistrare."
37. Alineatele 2 şi 3 ale articolului 33 vor avea urmãtorul cuprins:
"Transmiterea se poate face pe cale succesoralã, prin cesiune sau licenta.
Transmiterea se înregistreazã la O.S.I.M. şi produce efecte fata de terţi numai de la data publicãrii în Buletinul oficial de proprietate industriala a menţiunii de transmitere."
38. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - Înregistrarea în strãinãtate a desenelor şi modelelor industriale, create pe teritoriul României, se face de cãtre persoana fizica sau persoana juridicã indreptatita la eliberarea certificatului, numai dupã depunerea cererii la O.S.I.M.
Cererile internaţionale, fãcute în conformitate cu Aranjamentul de la Haga, se depun la Organizaţia Mondialã a Proprietãţii Intelectuale, direct sau prin intermediul O.S.I.M."
39. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - Certificatul de înregistrare a desenului sau modelului industrial, eliberat de O.S.I.M., poate fi anulat, în tot sau în parte, la cererea unei persoane interesate, în cazul când se constata ca, la data înregistrãrii cererii, nu erau îndeplinite condiţiile pentru acordarea protecţiei.
Anularea poate fi cerutã pe toatã durata de valabilitate a certificatului de înregistrare şi se judeca de cãtre Tribunalul Bucureşti.
Hotãrârea de anulare se înregistreazã la O.S.I.M. şi se publica în termen de maximum doua luni de la data înregistrãrii acesteia."
40. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - Litigiile cu privire la calitatea de autor al desenului sau modelului industrial, calitatea de titular al certificatului de înregistrare, cele cu privire la drepturile patrimoniale nãscute din contractele de cesiune sau licenta sunt de competenta instanţelor judecãtoreşti, potrivit dreptului comun."
41. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - O.S.I.M. este organul guvernamental de specialitate, cu autoritate unica pe teritoriul României, care asigura protecţia desenelor şi modelelor industriale."
42. Partea introductivã şi litera f) ale articolului 40 vor avea urmãtorul cuprins:
"O.S.I.M. are urmãtoarele atribuţii în domeniul protecţiei desenelor şi modelelor industriale:
..............................................................
f) editeazã şi publica periodic în Buletinul oficial de proprietate industriala al O.S.I.M. date privitoare la desenele şi modelele industriale."
43. Articolul 41 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - Însuşirea fãrã drept, în orice mod, a calitãţii de autor al desenului sau modelului industrial constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda de la 15 milioane lei la 30 milioane lei."
44. Dupã articolul 41 se introduce articolul 41^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 41^1. - În cazul în care, printr-o hotãrâre judecãtoreascã, se stabileşte ca o alta persoana decât cea care figureazã în cererea de înregistrare sau în certificatul de înregistrare este indreptatita la eliberarea certificatului de înregistrare, O.S.I.M. elibereazã certificatul de înregistrare persoanei îndreptãţite şi publica schimbarea titularului."
45. Articolul 42 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - Reproducerea, fãrã drept, a desenului sau modelului industrial în scopul fabricãrii de produse cu aspect identic, fabricarea, oferirea spre vânzare, vânzarea, importul, folosirea sau stocarea unor astfel de produse în vederea punerii în circulaţie ori folosirii, fãrã acordul titularului certificatului de înregistrare a desenului sau modelului industrial, în perioada de valabilitate a acestuia, constituie infracţiunea de contrafacere a desenului sau modelului industrial şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda de la 15 milioane lei la 30 milioane lei.
Acţiunea penalã se pune în mişcare la plângerea prealabilã a persoanei vãtãmate sau din oficiu.
Pentru prejudiciile cauzate titularul are dreptul la despãgubiri, potrivit dreptului comun, şi poate solicita instanţei judecãtoreşti competente sa dispunã mãsura confiscãrii sau, dupã caz, a distrugerii produselor contrafãcute; aceste dispoziţii se aplica şi materialelor şi echipamentelor care au servit nemijlocit la sãvârşirea infracţiunii de contrafacere."
46. Dupã articolul 42 se introduc articolele 42^1-42^3 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 42^1. - Titularul unui desen sau model industrial înregistrat poate solicita instanţei judecãtoreşti:
a) dispunerea unor mãsuri asiguratorii, atunci când exista un risc de încãlcare a drepturilor asupra unui desen sau model înregistrat şi dacã aceasta încãlcare risca sa cauzeze un prejudiciu ireparabil ori dacã exista un risc de distrugere a elementelor de proba;
b) dispunerea, imediat dupã vamuire, a unor mãsuri de încetare a faptelor de încãlcare a drepturilor unui desen sau model industrial ce au fost sãvârşite de un terţ cu ocazia introducerii în circuitul comercial a unor mãrfuri importate care implica o atingere a acestor drepturi.
Pentru ordonarea mãsurilor asiguratorii sunt aplicabile dispoziţiile dreptului comun. La luarea mãsurilor asiguratorii, ordonate de cãtre instanta, va putea fi cerutã constituirea de cãtre reclamant a unei garanţii suficiente pentru prevenirea abuzurilor.
Instanta va putea pretinde reclamantului sa furnizeze orice elemente de proba de care acesta dispune, pentru a dovedi ca este titularul dreptului încãlcat ori a cãrui încãlcare este inevitabila.
În cazul în care mijloacele de proba în susţinerea pretenţiilor reclamantului se afla sub controlul pârâtului, instanta va putea sa dispunã ca probele sa fie produse de cãtre parat, sub condiţia garantarii confidenţialitãţii informaţiilor, potrivit legii.
Instanta va putea sa dispunã ca autorul încãlcãrii drepturilor decurgând dintr-un certificat de înregistrare sa furnizeze informaţii imediate privind provenienta şi circuitele de distribuire a mãrfurilor contrafãcute, precum şi informaţii despre identitatea fabricantului sau a comerciantului, cu condiţia ca o astfel de mãsura sa nu fie excesiva în raport cu gravitatea atingerii aduse dreptului titularului.
Art. 42^2. - Autoritãţile vamale pot dispune, fie din oficiu, fie la cererea titularului desenului sau modelului înregistrat, suspendarea vamuirii la importul mãrfurilor în cazurile prevãzute la art. 42^1 pana la pronunţarea hotãrârii judecãtoreşti.
Art. 42^3. - Certificatele de înregistrare a desenelor şi modelelor industriale în vigoare reprezintã active necorporale şi pot fi înregistrate în patrimoniul titularului, persoana juridicã."
47. Articolul 43 se abroga.
48. Dupã articolul 43 se introduce articolul 43^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 43^1. - La cererea instanţei judecãtoreşti, O.S.I.M. este obligat sa înainteze actele, documentele şi informaţiile necesare judecãrii cauzei cu care a fost investitã."
ART. 2
(1) Dispoziţiile prezentei legi intra în vigoare la 3 luni de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pana la data intrãrii în vigoare a prezentei legi Guvernul va aproba regulamentul de aplicare a legii.
(3) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi orice dispoziţie contrarã se abroga.
ART. 3
<>Legea nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor industriale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 8 ianuarie 1993, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 7 octombrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU
Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 8 octombrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU
Bucureşti, 29 octombrie 2002.
Nr. 585.
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: