Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 58 din 5 martie 1998  Legea bancara    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 58 din 5 martie 1998 Legea bancara

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 121 din 23 martie 1998
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

Secţiunea 1
Domeniul de aplicare

ART. 1
Activitatea bancarã în România se desfãşoarã prin Banca Nationala a României şi prin bãnci.
Prin lege se poate autoriza desfãşurarea activitãţii bancare şi de cãtre alte persoane juridice, cu respectarea principiilor prezentei legi.
ART. 2
Prezenta lege se aplica bãncilor, persoane juridice romane, constituite ca societãţi comerciale, precum şi sucursalelor din România ale bãncilor, persoane juridice strãine.
Prevederile cap. X din prezenta lege se aplica şi persoanelor juridice care fac transfer interbancar de fonduri.

Secţiunea a 2-a
Definiţii

ART. 3
În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) Banca Nationala a României - banca centrala a statului roman, având personalitate juridicã; atribuţiile acesteia sunt cele prevãzute în Legea privind Statutul Bãncii Naţionale a României şi în prezenta lege;
b) banca - persoana juridicã autorizata sa desfãşoare, în principal, activitãţi de atragere de depozite şi de acordare de credite în nume şi în cont propriu;
c) filiala - persoana juridicã în care o alta persoana sau grup de persoane care acţioneazã împreunã deţine 50% sau mai mult din acţiunile cu drept de vot sau o participaţie semnificativã care permite acestora sa exercite controlul efectiv asupra conducerii sau politicilor filialei;
d) sucursala - unitate operationala fãrã personalitate juridicã a unei bãnci şi care efectueazã în mod direct toate sau unele dintre activitãţile bãncii, în limita mandatului dat de aceasta;
e) afiliatã a unei bãnci - o filiala a bãncii respective sau o societate comercialã pentru care banca este filiala ori o societate comercialã care, împreunã cu banca respectiva, se afla sub controlul comun al altei societãţi comerciale;
f) depozit - suma de bani încredinţatã în urmãtoarele condiţii:
- sa fie rambursata în totalitate, cu sau fãrã dobanda sau orice alte facilitãţi, la cerere sau la un termen convenit de cãtre deponent cu depozitarul;
- sa nu se refere la transmiterea proprietãţii, la furnizarea de servicii sau la acordarea de garanţii;
g) credit - orice angajament de plata a unei sume de bani în schimbul dreptului la rambursarea sumei plãtite, precum şi la plata unei dobânzi sau a altor cheltuieli legate de aceasta suma sau orice prelungire a scadentei unei datorii şi orice angajament de achizitionare a unui titlu care incorporeaza o creanta sau a altui drept la plata unei sume de bani.
Din punct de vedere al scadentei, creditul poate fi:
- pe termen scurt, a cãrui durata de rambursare nu depãşeşte 12 luni;
- pe termen mediu, a cãrui durata de rambursare este cuprinsã între 1 şi 5 ani;
- pe termen lung, a cãrui durata de rambursare depãşeşte 5 ani;
h) conducãtorii bãncii - persoanele, cel puţin doua, care, potrivit actelor constitutive şi/sau hotãrârii organelor statutare ale bãncii, sunt împuternicite sa conducã şi sa coordoneze activitatea zilnica a acesteia şi sunt investite cu competenta de a angaja rãspunderea bãncii. Aceştia sunt preşedintele şi vicepreşedintele/vicepreşedinţii consiliului de administraţie, în cazul bãncilor, persoane juridice romane, şi directorii împuterniciţi sa angajeze legal în România banca strãinã autorizata sa funcţioneze pe teritoriul României, printr-o sucursala;
i) acţionar semnificativ - persoana care deţine cel puţin 5% din acţiunile unei bãnci;
j) persoana - persoana fizica, juridicã şi orice grup de persoane care acţioneazã împreunã şi care constituie sau nu constituie o persoana juridicã;
k) grup de persoane care acţioneazã împreunã - doua sau mai multe persoane care au încheiat un acord, în vederea obţinerii sau exercitãrii drepturilor de vot, pentru a infaptui o politica comuna fata de banca.
Se considera existenta unui acord:
- între soţi, rude şi afini pana la gradul al doilea inclusiv, precum şi între aceştia şi societãţile aflate sub controlul efectiv al acestora;
- între o societate, preşedintele consiliului de administraţie şi administratorii acesteia;
- între o societate şi societãţile asupra cãrora ea deţine direct sau indirect puterea efectivã de control;
- între societãţile aflate sub controlul efectiv al aceleiaşi sau al aceloraşi persoane;
l) societate aflatã sub control efectiv - societatea în care o persoana fizica sau juridicã:
- deţine cel puţin 50% din drepturile de vot;
- are dreptul de a numi sau de a înlocui majoritatea membrilor consiliului de administraţie;
- poate decide asupra gestiunii şi politicii financiar-bancare în baza unui acord încheiat cu alţi acţionari sau asociaţi;
m) autorizaţie - actul emis de Banca Nationala a României, care acorda dreptul de a desfasura activitãţile specificate în aceasta;
n) reglementare - act normativ emis de Banca Nationala a României în aplicarea prezentei legi şi care este obligatoriu pentru toate bãncile. În aceasta categorie se includ: regulamente, norme, circulare şi alte acte cu caracter general, emise de Banca Nationala a României;
o) ordin - act emis de Banca Nationala a României în aplicarea prezentei legi sau a unei reglementãri emise în baza prezentei legi şi care este obligatoriu pentru una sau mai multe bãnci;
p) capital - valoarea patrimoniului net, calculatã ca diferenţa între total active şi pasivele reprezentând obligaţii, evidentiate în bilanţul contabil conform reglementãrilor, Bãncii Naţionale a României. La constituire, acesta reprezintã capitalul social;
r) fonduri proprii - fondurile proprii ale cãror metodologie de calcul şi nivel minim sunt stabilite de Banca Nationala a României;
s) documentaţie de credit - documentaţia care sta la baza unei convenţii intervenite între o banca şi o alta persoana pentru acordarea unui credit şi cuprinde cel puţin:
- situaţii financiare curente ale solicitantului de credit şi ale oricãrui garant al acestuia, inclusiv proiectia fluxurilor financiare pentru perioada de rambursare a creditului şi de plata a dobânzilor;
- o descriere a modalitãţilor de garantare pentru plata integrala a datoriei şi, dupã caz, o evaluare a bunurilor care fac obiectul garanţiei;
- o descriere a condiţiilor creditului, cuprinzând valoarea creditului, rata dobânzii, schema de rambursare şi obiectivul debitorului sau scopul pentru care a solicitat creditul;
- semnatura fiecãrei persoane care a autorizat creditul în numele bãncii;
t) mãsuri de remediere - mãsuri de inlaturare a consecinţelor uneia sau unora dintre faptele prevãzute la art. 69 şi care pot include;
- stabilirea unui plan de majorare a fondurilor proprii;
- înfiinţarea de cãtre consiliul de administraţie al bãncii a unor comitete pentru supravegherea administrãrii creditului, gestiunea activelor şi pasivelor sau a controlului intern;
- suspendarea administratorilor pe o perioada care sa nu depãşeascã un an sau înlocuirea acestora;
- înlocuirea directorilor executivi şi a cenzorilor;
- îmbunãtãţirea mãsurilor de control intern;
u) un singur debitor - orice persoana sau grup de persoane fizice şi/sau juridice fata de care banca are o expunere şi care sunt legate economic între ele în sensul ca:
- una dintre persoane exercita asupra celorlalte, direct sau indirect, putere de control;
- nivelul cumulat al împrumuturilor acordate reprezintã un singur risc de credit pentru banca, întrucât persoanele sunt legate într-o asemenea mãsura încât, dacã unele dintre ele vor intampina dificultãţi de rambursare, alta sau celelalte vor intampina dificultãţi similare. În cazul acestor persoane se vor lua în considerare, fãrã a fi limitative, urmãtoarele situaţii:
* sunt filialele aceleiaşi persoane;
* au aceeaşi conducere;
* garanţii incrucisate;
* interdependenta comercialã directa, care nu poate fi substituitã într-un termen scurt;
v) expunere - orice angajament asumat de o banca fata de un singur debitor, indiferent dacã este efectiv sau potenţial, evidenţiat în bilanţul contabil sau în afarã bilanţului, incluzând, fãrã a se limita la acestea:
- credite;
- efecte de comerţ scontate;
- investiţii în acţiuni şi alte valori mobiliare;
- efecte de comerţ avalizate;
- garanţii emise;
- acreditive deschise sau confirmate;
x) supravegherea prudentiala bancarã - stabilirea unor norme şi indicatori de prudenta bancarã şi urmãrirea respectãrii acestora, în scopul prevenirii şi limitãrii riscurilor bancare şi, prin acestea, asigurarea stabilitatii şi viabilitatii întregului sistem bancar.

Secţiunea a 3-a
Interdicţii

ART. 4
Se interzice oricãrei persoane sa desfãşoare activitate bancarã pe teritoriul României fãrã o autorizaţie emisã de Banca Nationala a României.
ART. 5
Se interzice oricãrei persoane, care nu are autorizaţie emisã de Banca Nationala a României, sa utilizeze denumirea de banca sau derivatele denumirii de banca, în legatura cu o activitate, un produs sau un serviciu, cu excepţia cazului în care aceasta utilizare este stabilitã sau recunoscuta prin lege sau printr-un acord internaţional, sau când, din contextul în care este folosit cuvântul banca, rezulta neîndoielnic ca nu este vorba de activitãţi bancare.
ART. 6
Se interzice oricãrei bãnci strãine sa se angajeze direct într-o activitate bancarã în România, cu excepţia cazului în care activitatea este desfasurata într-o filiala constituitã ca banca, persoana juridicã romana, sau printr-o sucursala, pentru care a fost emisã o autorizaţie de cãtre Banca Nationala a României.
ART. 7
Se interzice oricãrei persoane, alta decât o banca autorizata sau o societate autorizata conform legii, sa se angajeze în activitãţi de acceptare de depozite.

CAP. 2
Activitãţi permise bãncilor

ART. 8
Bãncile, persoane juridice romane, şi sucursalele bãncilor strãine pot desfasura, în limita autorizaţiei acordate, urmãtoarele activitãţi:
a) acceptarea de depozite;
b) contractarea de credite, operaţiunile de factoring şi scontarea efectelor de comerţ, inclusiv forfetare;
c) emiterea şi gestiunea instrumentelor de plata şi de credit;
d) plati şi decontãri;
e) leasing financiar;
f) transferuri de fonduri;
g) emiterea de garanţii şi asumarea de angajamente;
h) tranzacţii în cont propriu sau în contul clienţilor cu:
- instrumente monetare negociabile (cecuri, cambii, certificate de depozit);
- valuta;
- instrumente financiare derivate;
- metale preţioase, obiecte confectionate din acestea, pietre preţioase;
- valori mobiliare;
i) intermedierea în plasamentul de valori mobiliare şi oferirea de servicii legate de acesta;
j) administrarea de portofolii ale clienţilor, în numele şi pe riscul acestora;
k) custodia şi administrarea de valori mobiliare;
l) depozitar pentru organismele de plasament colectiv de valori mobiliare;
m) închirierea de casete de siguranta;
n) consultanţa financiar-bancarã;
o) operaţiuni de mandat.
Bãncile pot desfasura activitãţile prevãzute de legislaţia privind valorile mobiliare şi bursele de valori prin societãţi distincte, specifice pieţei de capital, care vor funcţiona sub reglementarea şi supravegherea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, cu excepţia activitãţilor care, potrivit acestei legislaţii, pot desfãşurate în mod direct de cãtre bãnci.
Operaţiunile de leasing financiar vor fi desfãşurate de cãtre bãnci, prin societãţi distincte, constituite în acest scop.

CAP. 3
Autorizarea bãncilor

ART. 9
Bãncile, persoane juridice romane, pot funcţiona numai pe baza autorizaţiei emise de Banca Nationala a României. Ele se constituie sub forma juridicã de societate comercialã pe acţiuni, în baza aprobãrii Bãncii Naţionale a României, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, aplicabile societãţilor comerciale.
Prevederile alineatului precedent se aplica în mod corespunzãtor şi în cazul sucursalelor bãncilor, persoane juridice strãine.
ART. 10
Bãncile strãine au obligaţia sa notifice Bãncii Naţionale a României deschiderea de reprezentante în România, în conformitate cu reglementãrile date de aceasta.
Reprezentantele bãncilor strãine îşi vor limita activitatea la acte de informare, de legatura sau de reprezentare şi nu vor efectua nici un fel de operaţiuni supuse dispoziţiilor prezentei legi.
ART. 11
Cererea de autorizare va fi înaintatã Bãncii Naţionale a României în forma stabilitã de aceasta. Documentaţia care trebuie sa însoţeascã cererea, termenele şi procedura de autorizare vor fi stabilite prin reglementãrile Bãncii Naţionale a României.
Condiţiile în care autorizaţia poate fi acordatã vor fi reglementate de Banca Nationala a României şi se vor referi, fãrã a fi limitative, la:
a) calificarea şi experienta profesionalã a conducãtorilor bãncii;
b) nivelul minim al capitalului social subscris, care trebuie vãrsat, în forma bãneascã, în totalitate, la momentul constituirii;
c) studiul de fezabilitate al bãncii;
d) actionarii semnificativi şi fondatorii bãncii;
e) structura acţionarului;
f) sediul bãncii;
g) auditorul independent, potrivit art. 61.
ART. 12
Banca Nationala a României poate cere unui solicitant sa prezinte orice informaţie şi documente suplimentare, dacã cele prezentate sunt incomplete sau insuficiente.
ART. 13
În termen de cel mult 4 luni de la primirea cererii, Banca Nationala a României va aproba constituirea unei bãnci sau va respinge cererea şi va comunica în scris solicitantului hotãrârea sa, împreunã cu motivele care au stat la baza acesteia, în cazul respingerii cererii.
În termen de doua luni de la comunicarea aprobãrii de constituire, în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare vor fi prezentate Bãncii Naţionale a României documentele care atesta constituirea legalã a bãncii. În cazul bãncilor care se constituie pe calea subscripţiei publice, termenul de prezentare a acestor documente este de 8 luni.
Banca Nationala a României decide cu privire la autorizarea functionarii unei bãnci în termen de cel mult 4 luni de la data primirii documentelor prevãzute la alin. 2.
ART. 14
Cererea de autorizare va fi respinsã, dacã:
a) documentaţia prezentatã este incompleta sau nu este întocmitã în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
b) documentaţia prezentatã este insuficienta pentru a determina dacã:
- banca va desfasura o activitate în conformitate cu prezenta lege;
- onorabilitatea, pregãtirea şi experienta profesionalã a conducãtorilor bãncii şi calitatea actionarilor semnificativi sunt corespunzãtoare pentru îndeplinirea obiectivelor prevãzute în studiul de fezabilitate şi a activitãţilor financiar-bancare propuse a fi desfãşurate;
c) capitalul social este mai mic decât nivelul minim stabilit de Banca Nationala a României;
d) forma juridicã este alta decât cea prevãzutã la art. 9;
e) din evaluarea studiului de fezabilitate şi/sau din rapoartele anuale ale bãncii strãine, dupã caz, rezulta ca banca nu poate asigura realizarea obiectivelor propuse în condiţii compatibile cu buna funcţionare a sistemului bancar şi cu regulile unei practici bancare prudente, care sa asigure clientelei o siguranta satisfãcãtoare, sau acestea nu corespund condiţiilor existente în cadrul segmentului de piata ce urmeazã a fi acoperit de serviciile oferite de banca;
f) conducãtorii bãncii, administratorii sau cenzorii acesteia nu au onorabilitatea necesarã, calificarea şi experienta profesionalã adecvate funcţiei lor, potrivit art. 25, sau cu privire la care a fost luatã una dintre mãsurile prevãzute la art. 69 sau 70;
g) calitatea fondatorilor sau a actionarilor semnificativi nu corespunde nevoii garantarii unei gestiuni sanatoase şi prudente a bãncii, pentru cauze cum ar fi:
- puterea financiarã a acestora nu este suficienta pentru a evita dependenta de dividendele distribuite sau de alte avantaje pe care le-ar putea obţine de la banca, în vederea satisfacerii obligaţiilor lor financiare în primii 3 ani de activitate a bãncii;
- sursa fondurilor utilizate pentru obţinerea participatiei este un credit intern;
- condamnãri penale;
- persoanele juridice care au calitatea de fondator sau de acţionar semnificativ sunt în funcţiune de mai puţin de 3 ani;
h) înainte de obţinerea aprobãrii de constituire, fondatorii au fãcut comunicãri publice asupra infiintarii sau functionarii bãncii;
i) nu sunt respectate prevederile prezentei legi sau reglementãrile date în aplicarea acesteia.
ART. 15
Prevederile art. 11-14 se aplica, în mod corespunzãtor, şi în cazul sucursalelor bãncilor strãine, cererea de autorizare fiind înaintatã Bãncii Naţionale a României de cãtre banca strãinã respectiva.

CAP. 4
Retragerea autorizaţiei

ART. 16
Banca Nationala a României poate retrage autorizaţia unei bãnci sau unei filiale româneşti, unei filiale sau sucursale a unei bãnci strãine;
- la cererea bãncii;
- ca sancţiune, potrivit art. 69 alin. 2 lit. e);
- pe baza unuia dintre urmãtoarele motive;
a) banca nu a început operaţiunile pentru care a fost autorizata, în termen de un an de la primirea autorizaţiei, sau nu şi-a exercitat, de mai mult de 6 luni, activitatea de acceptare de depozite;
b) autorizaţia a fost obţinutã pe baza unor declaraţii false sau prin orice alt mijloc ilegal;
c) actionarii au decis sa dizolve şi sa lichideze banca;
d) a avut loc o infuzie sau o divizare a bãncii;
e) autoritatea competenta din ţara în care are sediul banca strãinã ce a infiinta o sucursala în România i-a retras acesteia autorizaţia de a desfasura activitãţi bancare;
f) s-a retras autorizaţia bãncii a carei filiala este.
ART. 17
Hotãrârea Bãncii Naţionale a României de retragere a autorizaţiei se comunica în scris bãncii, filialei sau sucursalei în cauza, împreunã cu motivele care au stat la baza acesteia, şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, precum şi în doua publicaţii de circulaţie nationala.
Hotãrârea de retragere a autorizaţiei produce efecte de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României sau de la o data ulterioara, specificatã în hotãrârea respectiva.
ART. 18
Începând cu data intrãrii în vigoare a hotãrârii de retragere a autorizaţiei, bãncii, filialei sau sucursalei respective i se interzice angajarea în orice operaţiune financiarã.

CAP. 5
Fuziunea şi divizarea bãncilor

ART. 19
Fuziunea sau divizarea bãncilor se va efectua potrivit dispoziţiilor legale, precum şi cu respectarea reglementãrilor Bãncii Naţionale a României.
ART. 20
Fuziunea a doua sau mai multe bãnci sau divizarea unei bãnci se decide de fiecare banca, conform statutului propriu. Înaintea începerii activitãţii, banca sau bãncile rezultate ca urmare a fuziunii sau a divizãrii sunt obligate sa obţinã autorizaţia Bãncii Naţionale a României.

CAP. 6
Organizarea şi conducerea bãncilor

ART. 21
Organizarea şi conducerea bãncilor se stabilesc prin actele constitutive ale bãncilor, în conformitate cu legislaţia comercialã şi cu respectarea dispoziţiilor prezentei legi.
ART. 22
În toate actele ei oficiale, banca trebuie sa se identifice în mod clar printr-un minim de date: firma sub care banca este înmatriculatã în registrul comerţului, capitalul social, adresa sediului principal, numãrul şi data înmatriculãrii în registrul comerţului, numãrul şi data înmatriculãrii în registrul bancar.
ART. 23
Banca este angajata prin semnatura a cel puţin doi conducatori, având competentele stabilite prin actele constitutive proprii, sau a cel puţin doua persoane împuternicite de cãtre aceştia, în conformitate cu regulamentele proprii ale bãncii şi cu reglementãrile emise de Banca Nationala a României în acest sens.
ART. 24
Fiecare banca va avea un regulament propriu de funcţionare, aprobat de organele statutare, prin care va stabili cel puţin:
a) structura organizatoricã a bãncii;
b) atribuţiile fiecãrui compartiment al bãncii şi relaţiile dintre acestea;
c) atribuţiile sucursalelor şi ale altor sedii secundare ale bãncii;
d) atribuţiile comitetului de risc, comitetului de administrare a activelor şi pasivelor, comitetului de credite; înfiinţarea acestor comitete este obligatorie în desfãşurarea activitãţii bãncii;
e) competentele şi rãspunderea conducãtorilor bãncii, directorilor executivi, sefilor sucursalelor şi ai altor sedii secundare ale bãncii şi ale altor salariaţi care se angajeazã în operaţiuni financiar-bancare în numele şi contul bãncii;
f) sistemul de control intern al bãncii.
ART. 25
Conducãtorii bãncii trebuie sa fie rezidenţi în România, sa exercite exclusiv funcţia în care au fost numiţi şi cel puţin unul dintre aceştia sa fie cetãţean roman. Ei trebuie sa fie licentiati, sa fi lucrat cel puţin 5 ani în activitatea financiar-bancarã şi sa nu fi cauzat, prin activitatea lor, falimentul unei societãţi comerciale.
Persoanele desemnate în calitate de conducatori ai bãncii sa fie aprobate de Banca Nationala a României înainte de începerea exercitãrii funcţiei.
Banca Nationala a României poate sa stabileascã şi alte reguli şi norme etice şi profesionale pentru calitatea şi activitatea personalului bancar.
ART. 26
În cazul în care consiliul de administraţie al bãncii deleagã o parte dintre competentele sale unui comitet de direcţie, potrivit legii, toţi conducãtorii bãncii vor face parte din acesta.
În acest caz, preşedintele consiliului de administraţie conduce şi comitetul de direcţie.
ART. 27
Administratorii bãncii pot fi numai persoane fizice, în numãr de cel mult 11. Termenul mandatului lor nu poate fi mai mare de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeşi.
În afarã de condiţiile prevãzute de legislaţia în vigoare referitoare la administratori, o persoana nu poate fi aleasã în consiliul de administraţie al unei bãnci, iar dacã a fost aleasã, decade din mandatul sau, dacã:
a) este salariat al bãncii în cauza, cu excepţia conducãtorilor acesteia;
b) este salariat, administrator sau cenzor la o alta banca. Fac excepţie salariaţii şi administratorii unei bãnci, în cazul în care sunt aleşi administratori la o filiala a bãncii;
c) în ultimii 5 ani i s-a retras aprobarea de cãtre Banca Nationala a României, potrivit art. 69, sau a fost înlocuitã, potrivit art. 70, ca urmare a unei mãsuri de remediere luate de banca.
ART. 28
Pot fi cenzori ai unei bãnci numai persoanele fizice care au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat cu studii superioare, în condiţiile legii, şi au experienta de cel puţin 5 ani în domeniul financiar-bancar, precum şi societãţile de expertiza contabila autorizate sa desfãşoare aceasta activitate pe teritoriul României.
Nu pot fi cenzori ai unei bãnci persoanele care, potrivit art. 70 din prezenta lege, au fost în ultimii 5 ani înlocuite ca urmare a unei mãsuri de remediere luate de o banca.

CAP. 7
Conflictul de interese

ART. 29
Administratorul notifica în scris bãncii natura şi întinderea interesului sau relatiei sale materiale, dacã:
a) este parte a unui contract cu banca;
b) este administrator al unei persoane juridice care este parte a unui contract cu banca;
c) are un interes material sau o relatie materialã cu o persoana care este parte într-un contract cu banca, cu excepţia contractelor de depozit sau de pãstrare de valori.
ART. 30
Obligaţia prevãzutã la art. 29 revine administratorului atunci când a cunoscut sau trebuia sa cunoascã faptul ca a fost încheiat sau este în curs de a fi încheiat un astfel de contract.
ART. 31
Administratorul unei bãnci este obligat ca, ori de câte ori este necesar, dar nu mai puţin de o data pe an, sa prezinte, în scris, consiliului de administraţie al bãncii o declaraţie din care sa rezulte numele şi adresa asociaţilor sãi şi date referitoare la interesele materiale de natura financiarã, comercialã, agricolã, industriala sau de alta natura ale administratorului şi ale familiei sale.
ART. 32
Un administrator care are un interes material sau o relatie materialã, în sensul art. 29, 31 şi 33, nu va participa la dezbaterile asupra contractului şi se va abţine de la vot asupra oricãrei probleme legate de acest contract.
În scopul realizãrii cvorumului necesar luãrii unei decizii asupra contractului în cauza, administratorul va fi considerat prezent.
ART. 33
Un interes este considerat material, în sensul prevederilor art. 29 şi 31, dacã se referã la averea, afacerea sau interesele familiei (soţului/sotiei, rudelor şi afinilor pana la gradul al doilea inclusiv) persoanei care are interes.
ART. 34
Când un administrator nu declara un conflict de interese, în conformitate cu prevederile prezentului capitol:
a) banca, un acţionar al acesteia sau Banca Nationala a României poate cere instanţei judecãtoreşti anularea oricãrui contract în care acesta are un interes material nedeclarat, potrivit celor prevãzute în prezentul capitol;
b) Banca Nationala a României, potrivit art. 70, poate cere bãncii suspendarea administratorului pe o perioada care sa nu depãşeascã un an sau înlocuirea acestuia.

CAP. 8
Secretul profesional

ART. 35
Banca va pãstra confidenţialitatea tuturor tranzacţiilor şi serviciilor pe care le oferã, inclusiv cu privire la identitatea titularilor conturilor.
ART. 36
Personalul unei bãnci, supus prevederilor prezentei legi, nu are dreptul de a folosi sau de a dezvalui, nici în timpul activitãţii, nici dupã încetarea acesteia, fapte sau date care, devenite publice, ar dãuna intereselor ori prestigiului unei bãnci sau vreunui client al acesteia.
Prevederile de mai sus se aplica şi persoanelor care obţin informaţii de natura celor arãtate, din rapoarte ori alte documente ale bãncii.
ART. 37
Orice membru al consiliului de administraţie al unei bãnci, precum şi toate persoanele care participa la activitatea bãncii sunt obligate sa pãstreze secretul profesional. Informaţii privind sumele depuse şi operaţiunile efectuate pe numele persoanelor fizice şi juridice se vor transmite numai titularilor sau reprezentanţilor lor legali, iar în cauzele penale în care s-a pus în mişcare acţiunea penalã impotriva titularului, la cererea scrisã a procurorului sau a instanţei judecãtoreşti. Personalul bãncii nu poate uza, în folos personal, de informaţiile bancare pe care le deţine sau de care a luat cunostinta în orice mod.
Prevederile alin. 1 se aplica şi persoanelor care obţin, din activitatea de control şi supraveghere sau din rapoarte ori documente ale bãncii, informaţii de natura celor arãtate mai sus.

CAP. 9
Cerinţe operationale

Secţiunea 1
Dispoziţii generale

ART. 38
În activitatea lor, bãncile se supun reglementãrilor şi ordinelor emise de Banca Nationala a României, date în aplicarea legislaţiei privind politica monetara, de credit, valutarã, de plati, de asigurare a prudentei bancare şi de supraveghere bancarã.
Bãncile îşi organizeazã intreaga activitate în conformitate cu regulile unei practici bancare prudente şi sanatoase şi cu cerinţele legii.
Modificãrile în situaţia bãncii sunt supuse aprobãrii Bãncii Naţionale a României, în condiţiile stabilite de aceasta prin reglementãri. Înregistrarea în registrul comerţului a mentiunilor privind respectivele modificãri se va face numai dupã obţinerea acestei aprobãri.
În statutele lor, bãncile nu vor putea stabili excepţii de la principiul potrivit cãruia o acţiune da dreptul la un singur vot.
Acţiunile emise de bãnci vor putea fi numai nominative.
ART. 39
În vederea functionarii, în termen de 30 de zile de la data obţinerii autorizaţiei, fiecare banca este obligatã sa deschidã cont curent la Banca Nationala a României, conform reglementãrilor emise de aceasta. Transferurile bãneşti operate prin înscrieri în contul curent deschis în evidentele Bãncii Naţionale a României sunt irevocabile şi neconditionate.
Bãncile pot deschide la Banca Nationala a României şi alte conturi, în condiţiile stabilite de aceasta.

Secţiunea a 2-a
Cerinţe de capital

ART. 40
Capitalul social al unei bãnci trebuie vãrsat, integral şi în forma bãneascã, la momentul subscrierii.
Capitalul social minim este stabilit de Banca Nationala a României.
La constituire, aportul de capital va fi vãrsat într-un cont, cu dobanda la vedere sau la termen, deschis la o banca, persoana juridicã romana, sau la o sucursala a unei bãnci strãine autorizate sa funcţioneze pe teritoriul României. Contul de capital va fi blocat pana la înmatricularea bãncii în registrul comerţului.
Bãncile trebuie sa menţinã în permanenta un nivel minim al capitalului social, în forma bãneascã, în conformitate cu reglementãrile Bãncii Naţionale a României.
Sucursalele bãncilor strãine vor menţine în permanenta un capital de dotare, la nivelul prevãzut prin reglementãrile Bãncii Naţionale a României, pentru capitalul social minim al bãncilor, persoane juridice romane.
ART. 41
Bãncile pot majorã capitalul social, pe lângã subscrierea de noi aporturi în forma bãneascã, potrivit legislaţiei în vigoare, şi prin utilizarea urmãtoarelor surse:
a) primele de emisiune sau de aport şi alte prime legate de capital, integral încasate, rãmase dupã plata şi acoperirea cheltuielilor neamortizate efectuate cu astfel de operaţiuni, precum şi rezervele constituite pe seama unor astfel de prime;
b) dividendele din profitul net cuvenit actionarilor dupã plata impozitului pe dividende potrivit legii;
c) rezervele din influentele de curs valutar aferente aprecierii disponibilitãţilor în valuta reprezentând capital social în valuta;
d) rezervele constituite din profitul net, existente în sold potrivit ultimului bilanţ contabil;
e) diferenţele favorabile din reevaluarea patrimoniului pot fi incluse în rezerve şi utilizate pentru majorarea capitalului social.
ART. 42
Orice modificare a nivelului capitalului social al unei bãnci este supusã aprobãrii Bãncii Naţionale a României.
ART. 43
Bãncile repartizeazã 20% din profitul brut pentru constituirea unui fond de rezerva, pana când fondul astfel constituit egaleaza capitalul social, apoi, maximum 10%, pana în momentul în care fondul a ajuns de doua ori mai mare decât capitalul social. Dupã atingerea acestui nivel, alocarea de sume pentru fondul de rezerva se face din profitul net.
Bãncile repartizeazã din profitul brut sumele destinate constituirii rezervei generale pentru riscul de credit, în limita a 2% din soldul creditelor acordate.

Secţiunea a 3-a
Cerinţe prudentiale

ART. 44
La acordarea creditelor, bãncile urmãresc ca solicitantii sa prezinte credibilitate pentru rambursarea acestora la scadenta. În acest scop bãncile cer solicitanţilor garantarea în condiţiile stabilite prin normele lor de creditare.
ART. 45
Bãncile trebuie sa respecte urmãtoarele cerinţe prudentiale atunci când acestea sunt prevãzute de reglementãrile Bãncii Naţionale a României:
a) nivelul minim de solvabilitate, determinat ca raport între nivelul fondurilor proprii şi totalul activelor şi elementelor în afarã bilanţului, ponderate în funcţie de gradul lor de risc;
b) expunerea maxima fata de un singur debitor, exprimatã procentual, ca raport între valoarea totalã a acesteia şi nivelul fondurilor proprii ale bãncii;
c) expunerea maxima agregata, exprimatã procentual, ca raport între valoarea totalã a expunerilor mari şi nivelul fondurilor proprii;
d) nivelul minim de lichidare, determinat în funcţie de scadentele creanţelor şi angajamentelor bãncii;
e) clasificarea creditelor acordate şi a dobânzilor neîncasate aferente acestora şi constituirea provizioanelor specifice de risc;
f) poziţia valutarã, exprimatã procentual în funcţie de nivelul fondurilor proprii;
g) administrarea resurselor şi plasamentelor bãncii;
h) extinderea reţelei de sucursale şi alte sedii secundare ale bãncii.
ART. 46
Bãncile, persoane juridice romane, pot deschide pe teritoriul României sucursale şi alte sedii secundare (agenţii şi altele asemenea) în condiţiile prevãzute de reglementãrile Bãncii Naţionale a României.
Dispoziţiile alin. 1 se aplica în mod corespunzãtor şi în cazul sucursalelor bãncilor strãine.
Bãncile, persoane juridice romane, pot deschide reprezentante şi sucursale sau pot infiinta filiale în strãinãtate, numai cu aprobarea prealabilã a Bãncii Naţionale a României, conform reglementãrilor emise de aceasta.
ART. 47
O banca nu poate efectua repartizari din profit pentru dividende, dacã, în urma acestei repartizari, banca înregistreazã un nivel de solvabilitate sub cel minim prevãzut de reglementãrile Bãncii Naţionale a României.
ART. 48
Valoarea totalã a investiţiilor pe termen lung ale unei bãnci, în valorile mobiliare emise de o societate comercialã care nu este angajata în una sau mai multe din activitãţile financiare prevãzute la art. 8, nu poate depãşi:
a) 20% din capitalul social al societãţii comerciale respective; şi
b) 10% din fondurile proprii ale bãncii.
Valoarea totalã a investiţiilor pe termen lung al bãncii, în valorile mobiliare emise de asemenea societãţi comerciale, nu poate depãşi 50% din fondurile proprii ale bãncii.
ART. 49
Valoarea totalã a investiţiilor unei bãnci în valori mobiliare, efectuate în nume şi cont propriu, nu poate depãşi nivelul de 100% din fondurile sale proprii, cu excepţia celor în titluri de stat.
ART. 50
Împrumuturile acordate persoanelor aflate în relaţii speciale cu banca sau personalului acesteia, inclusiv familiilor acestora, pot fi permise numai în condiţiile stabilite de reglementãrile Bãncii Naţionale a României.

Secţiunea a 4-a
Acţionari semnificativi

ART. 51
Orice persoana, care intenţioneazã sa achizitioneze o participaţie de cel puţin 5% din capitalul social al bãncii, trebuie sa obţinã aprobarea prealabilã a Bãncii Naţionale a României, în conformitate cu reglementãrile emise de aceasta.
ART. 52
Orice acţionar semnificativ, care intenţioneazã sa-şi majoreze participaţia sa, astfel încât proporţia capitalului social deţinut sa atinga sau sa depãşeascã niveluri reprezentând multipli de 5%, trebuie sa obţinã aprobarea prealabilã a Bãncii Naţionale a României.

Secţiunea a 5-a
Tranzacţii interzise

ART. 53
Bãncile nu pot desfasura urmãtoarele operaţiuni:
a) angajarea în tranzacţii cu bunuri mobile şi imobile. Se excepteazã tranzacţiile cu astfel de bunuri necesare desfãşurãrii activitãţii şi pentru folosinta salariaţilor, precum şi tranzacţiile cu bunuri mobile şi imobile dobândite ca urmare a executãrii creanţelor bãncii.
Bunurile mobile şi imobile, dobândite ca urmare a executãrii silite a creanţelor, altele decât cele necesare desfãşurãrii activitãţii şi pentru folosinta salariaţilor, se vand de cãtre banca în termen de un an de la data dobândirii lor. Pentru bunurile imobile, termenul poate fi prelungit cu aprobarea Bãncii Naţionale a României;
b) achiziţionarea propriilor acţiuni sau gajarea lor în contul datoriilor bãncii. Se excepteazã rãscumpãrarea acţiunilor proprii în vederea reducerii capitalului social, care face obiectul unei aprobãri prealabile a Bãncii Naţionale a României;
c) acordarea de împrumuturi sau furnizarea altor servicii clienţilor, condiţionatã de vânzarea sau cumpãrarea acţiunilor bãncii;
d) acordarea de credite garantate cu acţiunile emise de banca;
e) primirea de depozite, titluri sau alte valori, când banca se afla în încetare de plati;
f) angajarea în acceptarea de depozite, dacã majoritatea depozitelor provine de la angajaţii bãncii. Se excepteazã operaţiunile fondurilor de plasament şi alte operaţiuni financiare bazate pe principiul mutualitatii.

Secţiunea a 6-a
Documente contractuale, registre şi evidente

ART. 54
Fiecare banca întocmeşte şi pãstreazã, la sediul sau principal, documente şi evidente, în limba romana, cuprinzând:
a) contractul de societate şi statutul, precum şi toate actele adiţionale prin care acestea au fost modificate;
b) un registru al actionarilor sãi, potrivit legii;
c) minutele şi hotãrârile adunãrii generale a actionarilor;
d) minutele şedinţelor şi hotãrârile consiliului de administraţie;
e) registrele şi înregistrãrile contabile care evidenţiazã clar şi corect situaţia activitãţii sale, explicarea tranzacţiilor şi situaţiei sale financiare, astfel încât sa permitã Bãncii Naţionale a României sa determine dacã banca s-a conformat prezentei legi;
f) reglementãrile referitoare la desfãşurarea activitãţii, precum şi toate amendamentele acestora;
g) alte înregistrãri care sunt cerute potrivit prezentei legi ori prevederilor reglementãrilor Bãncii Naţionale a României.
Documentele prevãzute la lit. a) şi f) se transmit la Banca Nationala a României, iar documentele reprezentând evidentierea zilnica a înregistrãrilor pentru fiecare client al bãncii, caracteristicile tranzacţiilor sale cu acel client ori în contul acestuia datorat clientului sau de cãtre acesta se pãstreazã la sediul principal al bãncii sau la sediile secundare.
ART. 55
Fiecare banca întocmeşte şi pãstreazã la sediul principal sau la sediile sale secundare un exemplar al documentaţiei de credit adecvate şi orice informaţii privitoare la relaţiile sale de afaceri cu clienţii şi cu alte persoane pe care Banca Nationala a României le poate prevedea prin reglementãri şi care se pun la dispoziţie personalului autorizat al Bãncii Naţionale a României, la cererea acestuia.
ART. 56
Toate operaţiunile de credit şi garanţie ale bãncilor trebuie consemnate în documente contractuale din care sa rezulte clar toţi termenii şi toate condiţiile respectivelor tranzacţii. Aceste documente trebuie pãstrate de bãnci şi puse la dispoziţie personalului autorizat al Bãncii Naţionale a României, la cererea acestuia.
Contractele de credit bancar, precum şi garanţiile reale şi personale, constituite în scopul garantarii creditului bancar, constituie titluri executorii.
De la data investirii cu formula executorie a contractului de credit, dobânzile se vor calcula în continuare şi se vor evidenţia de cãtre banca, în afarã bilanţului contabil, împreunã cu creditele respective.

Secţiunea a 7-a
Conturi, situaţii financiare şi controlul acestora

ART. 57
Bãncile trebuie sa ţinã permanent evidenta contabila, în concordanta cu prevederile legii contabilitãţii şi ale reglementãrilor specifice date în aplicarea acesteia, şi sa întocmeascã situaţii financiare adecvate, pentru a reflecta în mod corespunzãtor operaţiunile şi condiţia lor financiarã. Evidenta contabila şi situaţiile financiare ale unei bãnci trebuie sa reflecte, de asemenea, operaţiunile şi situaţia financiarã a filialelor, sucursalelor şi a celorlalte sedii secundare, pe baza individualã şi, dupã caz, pe baza consolidata.
ART. 58
Banca Nationala a României stabileşte reguli privind ţinerea contabilitãţii şi a bilanţului contabil, care trebuie aprobate în prealabil de cãtre Ministerul Finanţelor.
Bãncile sunt obligate sa prezinte Bãncii Naţionale a României situaţiile lor financiare constând în elemente ale bilanţului contabil, precum şi alte date cerute de Banca Nationala a României, la termenele şi în forma stabilite prin reglementãri.
ART. 59
Bilanţul contabil al bãncilor nu va fi acceptat ca având valabilitate legalã de cãtre autoritãţile în drept, fãrã sa fi fost verificate şi semnate de cenzorii bãncii.
ART. 60
Prevederile art. 58 şi 59 se aplica şi sucursalelor bãncilor strãine, atribuţiile cenzorilor fiind îndeplinite de experţi contabili, de contabili autorizaţi cu studii superioare sau de societãţi de expertiza contabila, autorizate sa desfãşoare aceasta activitate pe teritoriul României.
Sucursalele bãncilor strãine întocmesc bilanţ contabil, care va cuprinde atât activitatea lor, cat şi a sediilor secundare subordonate acestora.
ART. 61
Fiecare banca va numi un auditor independent. Nu poate fi numit auditor al unei bãnci decât o societate de expertiza contabila, autorizata în condiţiile legii sa desfãşoare aceasta activitate în România.
Auditorul independent:
a) va acorda asistenta bãncii în ţinerea evidentei contabile, în conformitate cu legislaţia contabila din România şi cu reglementãrile Bãncii Naţionale a României;
b) va întocmi un raport anual împreunã cu opinia sa, din care sa rezulte dacã situaţiile financiare prezintã o imagine fidela a condiţiei bãncii;
c) va analiza practicile şi procedurile controlului intern şi ale cenzorilor şi, dacã considera ca acestea nu sunt corespunzãtoare, va face recomandãri bãncii pentru remedierea acestora;
d) va informa Banca Nationala a României cu privire la orice act fraudulos al unui administrator sau angajat, care ar putea avea drept consecinta o pierdere de importanta semnificativã pentru banca.
ART. 62
Fiecare banca publica bilanţul contabil, dupã aprobarea lui de cãtre adunarea generalã a actionarilor, împreunã cu opinia auditoriului independent asupra acestuia, în forma şi la termenele stabilite de Banca Nationala a României şi de Ministerul Finanţelor.

CAP. 10
Transferul de fonduri

ART. 63
Transferul de fonduri este organizat ca parte a activitãţii bancare, în scopul finalizarii decontãrii şi prevenirii riscurilor de neplata. Fiecare banca poarta rãspunderea pentru legalitatea şi disciplina transferului de fonduri între sediile sale.
Autorizarea sistemelor de transfer de fonduri şi a persoanelor juridice care fac transfer interbancar de fonduri se face de cãtre Banca Nationala a României.
Mijloacele de plata scripturale şi circuitele de transfer de fonduri se aproba, în prealabil, pentru fiecare banca, de cãtre Banca Nationala a României, în interesul protejãrii consumatorului de astfel de servicii şi incurajari unor plati, fãrã numerar, eficiente.
ART. 64
În vederea intaririi disciplinei plãţilor fãrã numerar şi a reducerii costului activitãţii bancare, Banca Nationala a României poate autoriza, la cerere, o persoana juridicã sa funcţioneze în calitate de casa de compensaţii interbancare.
Nici un aranjament colectiv de efectuare a compensãrilor reciproce şi decontãrilor interbancare nu poate funcţiona pe teritoriul României fãrã autorizarea prealabilã a Bãncii Naţionale a României.
ART. 65
În afarã decontãrilor, persoanele juridice prevãzute la art. 64 pot primi, la cerere, autorizaţia Bãncii Naţionale a României de a efectua şi alte servicii de administrare de fonduri pe termen de maximum o zi lucrãtoare, precum şi orice alte servicii care ar putea contribui la îndeplinirea scopului prevãzut în actele lor constitutive şi în normele lor de lucru.

CAP. 11
Supravegherea prudentiala a bãncilor

ART. 66
Banca Nationala a României supravegheazã activitatea bãncilor, persoane juridice romane, şi a sucursalelor bãncilor strãine, pe baza raportarilor de prudenta bancarã fãcute potrivit prezentei legi şi reglementãrilor Bãncii Naţionale a României date în aplicarea acesteia, precum şi prin inspecţii:
- la sediul bãncilor, al sucursalelor şi al altor sedii secundare din ţara şi din strãinãtate;
- la sediul sucursalelor bãncilor strãine şi al sediilor secundare subordonate acestora.
ART. 67
Inspectiile la sediul bãncii se efectueazã de cãtre personalul Bãncii Naţionale a României, împuternicit în acest sens, sau de cãtre auditori independenţi numiţi de Banca Nationala a României.
În cazul sucursalelor şi filialelor bãncilor strãine, echipele de inspecţie pot include şi reprezentanţi ai autoritãţii de supraveghere din ţara de origine a bãncii strãine.
Pentru supravegherea bãncilor romane care funcţioneazã în strãinãtate, Banca Nationala a României coopereazã cu autoritãţile de supraveghere bancarã ale statelor respective.
Informaţiile referitoare la bãncile strãine care desfãşoarã activitãţi în România pot fi furnizate autoritãţilor de supraveghere bancarã din ţara de origine, numai în condiţii de reciprocitate.
ART. 68
Bãncile sunt obligate sa permitã personalului Bãncii Naţionale a României şi auditorilor independenţi, numiţi potrivit prevederilor art. 67, care efectueazã inspecţia, sa le examineze evidentele, conturile şi operaţiunile şi sa furnizeze toate documentele şi informaţiile legate de administrarea, controlul intern şi operaţiunile bãncii, astfel cum vor fi solicitate de cãtre aceştia.

CAP. 12
Mãsuri de remediere şi sancţiuni

ART. 69
În situaţia în care Banca Nationala a României constata ca o banca şi/sau oricare dintre administratorii, directorii executivi sau cenzorii acesteia se fac vinovaţi de:
a) încãlcarea unei prevederi a prezentei legi ori a reglementãrilor sau ordinelor emise de Banca Nationala a României în aplicarea prezentei legi;
b) încãlcarea oricãrei condiţii sau restrictii prevãzute în autorizaţia emisã bãncii;
c) efectuarea de operaţiuni fictive şi fãrã acoperire realã;
d) neraportarea, raportarea cu întârziere sau raportarea de date eronate privind indicatorii de prudenta bancarã ori alţi indicatori prevãzuţi în reglementãrile Bãncii Naţionale a României;
e) nerespectarea mãsurilor stabilite prin actele de control sau în urma acestora;
f) periclitarea credibilitatii şi viabilitatii bãncii prin administrarea necorespunzãtoare a fondurilor ce i-au fost încredinţate,
Banca Nationala a României poate aplica urmãtoarele sancţiuni:
a) avertisment scris dat bãncii;
b) limitarea operaţiunilor bãncii;
c) amenda aplicabilã bãncii, între 0,1 şi 1% din capitalul social, sau administratorilor, directorilor executivi sau cenzorilor, între 1-6 salarii medii/banca din luna precedenta, la data constatãrii faptei. Amenzile încasate se fac venit la bugetul de stat;
d) retragerea aprobãrii date conducãtorilor bãncii;
e) retragerea autorizaţiei bãncii.
ART. 70
Banca Nationala a României, în urma constatãrilor, poate lua urmãtoarele mãsuri:
a) încheierea unui acord scris cu consiliul de administraţie al bãncii, care sa cuprindã un program de mãsuri de remediere;
b) obligarea bãncii aflate în culpa sa ia mãsuri de remediere a consecinţelor faptelor constatate;
c) instituirea mãsurilor de supraveghere specialã şi de administrare, potrivit dispoziţiilor cuprinse în cap. XIII.
ART. 71
Constatarea faptelor descrise în prezentul capitol, care constituie încãlcãri ale disciplinei bancare, se face de cãtre personalul Bãncii Naţionale a României, împuternicit în acest sens de persoanele menţionate la alin. 2.
Actele de aplicare a mãsurilor şi sancţiunilor prevãzute în prezentul capitol se emit de cãtre guvernator sau viceguvernatori, în cazurile prevãzute în reglementãrile Bãncii Naţionale a României emise în acest sens.
ART. 72
Aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 69 se prescrie în termen de 2 ani de la data sãvârşirii faptei.
Aplicarea sancţiunilor nu inlatura rãspunderea materialã, civilã, administrativã sau penalã, dupã caz.
ART. 73
Exerciţiul dreptului de vot al actionarilor semnificativi, care nu au obţinut aprobarea Bãncii Naţionale a României, conform secţiunii a 4-a din cap. IX, este suspendat.
Banca Nationala a României dispune actionarilor semnificativi, prevãzuţi la alin. 1, sa-şi vândã, în termen de 3 luni, acţiunile deţinute peste participaţia aprobatã de Banca Nationala a României. Dupã expirarea acestui termen, dacã acţiunile nu au fost vândute, Banca Nationala a României dispune bãncii anularea acţiunilor respective, emiterea unor noi acţiuni purtând acelaşi numãr şi vânzarea acestora, urmând ca preţul încasat din vânzare sa fie consemnat la dispoziţia dobânditorului iniţial, dupã reţinerea cheltuielilor ocazionate de vânzare.
ART. 74
Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la o luna la 2 ani sau cu amenda sãvârşirea de cãtre persoanele fizice a faptelor prevãzute la secţiunea a 3-a din cap. I.

CAP. 13
Mãsuri de instituire a supravegherii speciale şi de administrare specialã a bãncilor

ART. 75
Banca Nationala a României, în calitate de autoritate de supraveghere prudentiala bancarã, poate hotãrî mãsuri de instituire a supravegherii speciale şi de administrare specialã a bãncilor.

Secţiunea 1
Mãsuri de instituire a supravegherii speciale a bãncilor

ART. 76
Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României poate hotãrî mãsuri de instituire a supravegherii speciale a bãncilor, pentru încãlcarea legii sau a reglementãrilor prudentiale emise de Banca Nationala a României, constatatã în urma efectuãrii acţiunilor de supraveghere şi/sau analizei raportarilor bãncilor, precum şi în cazul constatãrii unei situaţii financiare precare. Supravegherea specialã se asigura într-o comisie instituitã în acest scop, formatã din 5-7 specialişti din cadrul Bãncii Naţionale a României, dintre care unul va îndeplini funcţia de preşedinte şi unul, pe cea de vicepreşedinte.
ART. 77
Atribuţiile acestei comisii se stabilesc de consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României şi se referã, în principal, la:
a) urmãrirea modului în care conducerea bãncii acţioneazã pentru stabilirea şi aplicarea mãsurilor necesare remedierii deficienţelor înscrise în actul de control întocmit de organele de inspecţie ale Bãncii Naţionale a României;
b) avizarea actelor de decizie ale organelor statutare ale bãncii, referitoare la situaţia financiarã şi la încadrarea în reglementãrile prudentiale, precum şi la obligarea la suspendarea sau desfiinţarea unor asemenea acte;
c) modificarea reglementãrilor proprii ale bãncii;
d) limitarea şi/sau suspendarea unor activitãţi şi operaţiuni bancare pe o anumitã perioada;
e) orice alte mãsuri care se considera necesare pentru remedierea situaţiei bãncii.
Comisia de supraveghere specialã nu se substituie conducerii bãncii.
În perioada exercitãrii supravegherii speciale, adunarea generalã a actionarilor, consiliul de administraţie şi conducãtorii bãncii nu pot hotãrî mãsuri contrare celor dispuse de comisia de supraveghere specialã.
Membrii comisiei de supraveghere specialã au acces la toate documentele şi registrele bãncii, fiind obligaţi sa pãstreze secretul privind operaţiunile bancare.
ART. 78
Comisia de supraveghere specialã prezintã rapoarte periodice consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României asupra situaţiei bãncii.
În funcţie de concluziile rezultate din aceste rapoarte, consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României hotãrãşte asupra încetãrii sau continuãrii supravegherii speciale, fãrã a se depãşi însã o perioada mai mare de 120 de zile de la instituirea mãsurii de supraveghere specialã.
În cazul în care în activitatea bãncii se constata în continuare deficiente grave, consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României poate hotãrî, de la caz la caz, trecerea la mãsuri de administrare specialã a acesteia.

Secţiunea a 2-a
Mãsuri de administrare specialã a bãncilor

ART. 79
Mãsurile de administrare specialã a bãncii se pot dispune în situaţia în care Banca Nationala a României constata sau este sesizatã cu privire la urmãtoarele situaţii:
a) mãsurile de supraveghere specialã nu au dat rezultate într-o perioada de pana la 120 de zile;
b) exista date certe care conduc la concluzia ca banca va deveni insolvabilã în urmãtoarele 90 de zile.
Valoarea activului şi pasivului bãncii se calculeazã în conformitate cu procedurile de evaluare prevãzute în reglementãrile Bãncii Naţionale a României.
Pentru determinarea valorii activului şi pasivului unei bãnci la o data ulterioara, se vor lua în considerare şi veniturile şi cheltuielile anticipate ale acesteia pana la data respectiva.
ART. 80
Activitatea de administrare specialã este efectuatã de un administrator special, stabilit de consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României. Administratorul special poate fi şi o persoana juridicã specializatã, constituitã conform legii.
ART. 81
Administratorul special preia integral atribuţiile consiliului de administraţie al bãncii supuse regimului de administrare specialã.
Pe perioada aplicãrii administrãrii speciale se suspenda dreptul de vot în privinta numirii şi revocãrii administratorilor şi dreptul la dividende al actionarilor, activitatea consiliului de administraţie şi a cenzorilor, precum şi dreptul la remuneraţie al administratorilor şi cenzorilor.
Administratorul special înştiinţeazã, de îndatã, compartimentele din cadrul bãncii, precum şi sediile secundare ale acesteia cu privire la luarea unor astfel de mãsuri.
Administratorul special administreazã banca stabilind condiţiile optime pentru conservarea activelor şi încasarea creanţelor în interesul deponentilor şi al altor creditori.
Un anunţ privind instituirea administrãrii speciale se publica în Monitorul Oficial al României şi în mai multe ziare de circulaţie nationala.
ART. 82
În termen de 45 de zile de la numire, administratorul special prezintã un raport scris consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României cu privire la starea financiarã a bãncii şi posibilitatea redresarii situaţiei acesteia din punct de vedere al siguranţei financiare şi anexeazã documente referitoare la evaluarea activelor şi pasivelor bãncii, situaţia recuperãrii activelor, costul menţinerii activelor şi situaţia lichidãrii debitelor.
În termen de 15 zile de la primirea raportului administratorului special, consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României decide asupra prelungirii activitãţii administratorului special, pe o perioada limitatã, sau retrage autorizaţia şi sesizeazã instanta competenta pentru declanşarea procedurii de lichidare a bãncii.
Administratorul special, a cãrui activitate a fost prelungitã, prezintã periodic evaluarea situaţiei financiare a bãncii.
Dacã consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României constata, pe baza informarilor administratorului special, ca banca s-a redresat din punct de vedere financiar şi se încadreazã în parametrii de supraveghere prudentiala stabiliţi prin lege şi prin reglementãrile Bãncii Naţionale a României, mãsurile de administrare specialã vor inceta şi banca îşi va relua activitatea sub controlul organelor sale statutare.

CAP. 14
Cai de contestare

ART. 83
Actele emise în aplicarea prezentei legi pot fi contestate în termen de 15 zile de la comunicarea acestora la consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României, care se pronunţa prin hotãrâre în termen de 30 de zile de la data sesizãrii.
Hotãrârea consiliului de administraţie poate fi atacatã la Curtea Suprema de Justiţie, în termen de 15 zile de la comunicare.

CAP. 15
Dispoziţii tranzitorii

ART. 84
Bãncile şi sucursalele bãncilor strãine, autorizate la momentul intrãrii în vigoare a prezentei legi, sunt considerate ca deţin o autorizaţie emisã potrivit prevederilor prezentei legi.
ART. 85
Cererile de autorizare nesolutionate la data intrãrii în vigoare a prezentei legi şi care nu sunt conforme cu prevederile acesteia pot fi retrase şi prezentate din nou de titularii cererilor, în conformitate cu prevederile acestei legi.
ART. 86
Pentru bãncile, persoane juridice romane, şi sucursalele bãncilor strãine, ale cãror organizare, administrare, situaţie financiarã şi operaţiuni nu sunt conforme cu cerinţele prezentei legi sau cu reglementãrile date în aplicarea acesteia, Banca Nationala a României stabileşte, prin reglementãri sau ordine, perioada în care acestea trebuie sa se încadreze în prevederile prezentei legi.

CAP. 16
Dispoziţii finale

ART. 87
Toate autorizaţiile emise şi cele în vigoare se evidenţiazã de cãtre Banca Nationala a României în registrul bancar, care este accesibil permanent publicului.
ART. 88
Bãncile pot sa organizeze o asociaţie profesionalã, care sa le reprezinte interesele colective fata de autoritãţile publice, sa studieze probleme de interes comun, sa promoveze cooperarea, sa informeze membrii asociaţiei şi publicul şi sa organizeze serviciile de interes comun. Asociaţia profesionalã a bãncilor colaboreazã cu Banca Nationala a României.
Separat sau în cadrul asociaţiilor profesionale, bãncile vor putea sa-şi organizeze un corp propriu de executori, a cãrui activitate va fi strict legatã de punerea în executare a titlurilor executorii aparţinând bãncilor.
Statutul acestui corp de executori va fi aprobat prin ordin al ministrului justiţiei.
ART. 89
Prin hotãrâre a Guvernului şi cu avizul Bãncii Naţionale a României, se poate aproba desfãşurarea, de cãtre bãnci, a unor activitãţi de finanţare pentru stimularea întreprinderilor mici şi mijlocii, pentru restructurarea, modernizarea şi privatizarea societãţilor comerciale, precum şi pentru susţinerea şi stimularea exporturilor, dezvoltarea infrastructurii şi a altor unitãţi de interes public.
Sumele necesare desfãşurãrii activitãţii de finanţare, prevãzute la alin. 1, pot fi asigurate din fondurile publice şi de cãtre bãncile respective prin acorduri de împrumut cu instituţii financiare romane sau strãine, precum şi din mobilizarea unor resurse de pe piata interna sau internationala de capital, putând fi garantate de statul roman, prin Ministerul Finanţelor.
Bãncile care desfãşoarã activitãţi de finanţare în conformitate cu prevederile alineatelor precedente sunt scutite, corespunzãtor activitãţilor respective, de plata impozitului pe profit, precum şi de distribuirea şi de plata dividendelor şi a impozitului pe dividende, sumele respective fiind destinate majorãrii fondului lor de rezerva.
ART. 90
Instituţiile, altele decât bãncile, abilitate prin lege sa desfãşoare activitãţi bancare, se supun autorizãrii, supravegherii prudentiale şi reglementãrilor Bãncii Naţionale a României.
Potrivit prevederilor alineatului precedent, se vor adapta în mod corespunzãtor legislaţia referitoare la Casa de Economii şi Consemnaţiuni şi legislaţia referitoare la cooperatia de credit.
ART. 91
Toate reglementãrile şi ordinele emise de Banca Nationala a României în aplicarea prezentei legi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 92
Prezenta lege intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României.
Legea se completeazã cu dispoziţiile legislaţiei aplicabile societãţilor comerciale, în mãsura în care acestea nu contravin prevederilor prezentei legi.
ART. 93
Banca Nationala a României va elabora reglementãri şi ordine în aplicarea prezentei legi, în termen de 180 de zile de la data intrãrii în vigoare a acesteia.
ART. 94
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga <>Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancarã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 70 din 3 aprilie 1991, <>Legea nr. 36/1997 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 40/1996 privind modificarea şi completarea reglementãrilor referitoare la majorarea capitalului social al societãţilor bancare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 54 din 1 aprilie 1997, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Fac excepţie de la prevederile alineatului precedent reglementãrile actuale ale Bãncii Naţionale a României, care, pana la adoptarea noilor reglementãri, rãmân în vigoare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor şi de Senat în şedinţa comuna din 19 februarie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN

p. PREŞEDINTELE SENATULUI
CRISTIAN DUMITRESCU

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016