Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 58 din 28 februarie 2003  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 109/1997 privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 58 din 28 februarie 2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 109/1997 privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 179 din 21 martie 2003
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
<>Legea nr. 109/1997 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 7 iulie 1997, cu completãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Consiliul Economic şi Social este instituţie publica de interes naţional, tripartita, autonomã, constituitã în scopul realizãrii dialogului social la nivel naţional dintre patronat, sindicate şi Guvern şi a climatului de stabilitate şi pace socialã."

2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Consiliul Economic şi Social are rol consultativ în stabilirea strategiilor şi politicilor economice şi sociale, în aplanarea starilor conflictuale la nivel de ramura sau la nivel naţional apãrute între partenerii sociali, precum şi în realizarea, promovarea şi dezvoltarea dialogului social şi a solidaritãţii sociale."

3. Dupã articolul 2 se introduce articolul 2^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 2^1. - (1) Consiliul Economic şi Social este consultat obligatoriu de cãtre iniţiatorii proiectelor de acte normative şi ai proiectelor de programe şi strategii nematerializate în proiecte de acte normative, din domeniul sau de competenta. Rezultatul acestei consultãri se concretizeazã în avize la proiectele de acte normative şi la proiectele de programe şi strategii.
(2) Consiliul Economic şi Social se poate autosesiza sau poate fi sesizat de orice autoritate publica ori de patronatele şi sindicatele reprezentative asupra unor stãri de fapt, evolutii sau evenimente economico-sociale de interes naţional. În urma acestor sesizãri Consiliul Economic şi Social emite puncte de vedere şi recomandãri."

4. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Consiliul Economic şi Social analizeazã situaţia economicã şi socialã a tarii şi face propuneri Guvernului şi Parlamentului, în condiţiile prevãzute de lege, privind:
a) restructurarea şi dezvoltarea economiei naţionale;
b) privatizarea, funcţionarea şi creşterea competitivitatii agenţilor economici;
c) relaţiile de munca şi politica salariala;
d) protecţia socialã şi ocrotirea sãnãtãţii;
e) învãţãmântul, cercetarea şi cultura;
f) politicile monetare, financiare, fiscale şi de venituri."

5. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Pentru îndeplinirea rolului consultativ în soluţionarea problemelor prevãzute la art. 5 Consiliul Economic şi Social are urmãtoarele atribuţii principale:
a) analizeazã şi avizeazã proiectele de hotãrâri şi de ordonanţe ale Guvernului şi proiectele de lege ce urmeazã a fi prezentate spre adoptare Parlamentului;
b) analizeazã şi avizeazã proiectele de programe şi strategii nematerializate în proiecte de acte normative, înainte de adoptarea lor;
c) semnaleaza Guvernului sau Parlamentului apariţia unor fenomene economice şi sociale care impun elaborarea unor noi acte normative;
d) analizeazã cauzele starilor conflictuale apãrute la nivel naţional sau de ramura şi face propuneri de rezolvare a acestora în interes naţional;
e) elaboreazã, la solicitarea Guvernului, a Parlamentului sau din proprie initiativa, analize şi studii privind realitatile economice şi sociale;
f) elaboreazã şi susţine implementarea de strategii, programe, metodologii şi standarde în domeniul dialogului social;
g) urmãreşte îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din Convenţia nr. 144/1976 a Organizaţiei Internaţionale a Muncii privitoare la consultarile tripartite destinate sa promoveze aplicarea normelor internaţionale ale muncii, adoptatã la 2 iunie 1976 la Geneva, ratificatã de România prin <>Legea nr. 96/1992 ."

6. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Iniţiatorii proiectelor de acte normative şi de programe şi strategii naţionale sau sectoriale care privesc domeniile prevãzute la art. 5 au obligaţia de a solicita pentru acestea avizul consultativ al Consiliului Economic şi Social.
(2) Avizul prevãzut la alin. (1) va însoţi obligatoriu proiectul de act normativ, de program sau strategie pana la adoptare."

7. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la art. 7 Consiliul Economic şi Social are obligaţia de a analiza proiectele de acte normative, de programe şi strategii primite şi de a transmite avizul sau, dupã cum urmeazã:
a) în termen de 10 zile calendaristice de la primirea solicitãrii, în cazul proiectelor de hotãrâri şi de ordonanţe ale Guvernului sau, dupã caz, de legi ordinare;
b) în termen de 20 de zile calendaristice de la primirea solicitãrii, în cazul proiectelor de legi organice şi în cazul proiectelor de programe şi strategii nematerializate în acte normative.
(2) Depãşirea termenelor prevãzute la alin. (1) da dreptul iniţiatorului sa adopte strategiile şi programele nematerializate în proiecte de acte normative şi sa transmitã proiectele de acte normative spre adoptare fãrã avizul Consiliului Economic şi Social, cu menţionarea acestei situaţii."

8. Articolele 9 şi 10 se abroga.

9. Alineatul (1) al articolului 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Consiliul Economic şi Social este compus dintr-un numãr de 27 de membri care constituie plenul Consiliului Economic şi Social, numiţi de partenerii sociali, dupã cum urmeazã:
a) 9 membri numiţi, de comun acord, de confederatiile patronale reprezentative la nivel naţional;
b) 9 membri numiţi, de comun acord, de confederatiile sindicale reprezentative la nivel naţional;
c) 9 membri numiţi de Guvern."

10. Dupã alineatul (1) al articolului 13 se introduc alineatele (1^1)-(1^5) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Repartizarea locurilor între confederatiile patronale reprezentative la nivel naţional se realizeazã de comun acord, înainte de nominalizarea reprezentanţilor acestora în cadrul Consiliului Economic şi Social.
(1^2) Repartizarea locurilor între confederatiile sindicale reprezentative la nivel naţional se realizeazã de comun acord, înainte de nominalizarea reprezentanţilor acestora în cadrul Consiliului Economic şi Social.
(1^3) Fiecare confederatie patronala şi sindicala reprezentativa la nivel naţional care deţine unul sau mai multe locuri în Consiliul Economic şi Social nominalizeaza persoana sau persoanele, dupã caz, care urmeazã sa reprezinte confederatia în cadrul Consiliului Economic şi Social.
(1^4) Guvernul poate hotãrî înlocuirea a câte unui membru care reprezintã Guvernul cu câte un reprezentant al altor asociaţii profesionale, organizaţii neguvernamentale şi altor asemenea organizaţii ale societãţii civile.
(1^5) Procedura de înlocuire a membrilor Consiliului Economic şi Social numiţi de Guvern se stabileşte prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Economic şi Social."

11. Alineatul (2) al articolului 13 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Sunt reprezentative la nivel naţional confederatiile naţionale sindicale şi patronale care au dobândit aceasta calitate potrivit legislaţiei în vigoare."

12. Litera d) a articolului 14 va avea urmãtorul cuprins:
"d) nu au antecedente penale."

13. Litera d) a alineatului (1) al articolului 18 va avea urmãtorul cuprins:
"d) în situaţia în care plenul Consiliului Economic şi Social sau, dupã caz, confederatia patronala, confederatia sindicala sau Guvernul, care l-a numit, cere revocarea sa;"

14. Dupã litera e) a alineatului (1) al articolului 18 se introduce litera f) cu urmãtorul cuprins:
"f) în situaţia în care confederatia patronala sau confederatia sindicala care l-a nominalizat îşi pierde calitatea de organizaţie reprezentativa la nivel naţional."

15. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - În situaţiile prevãzute la art. 18 alin. (1) lit. a)-e) confederatia patronala, confederatia sindicala sau Guvernul, dupã caz, va numi un nou membru, numire care va fi transmisã spre validare potrivit art. 16."

16. Alineatul (2) al articolului 20 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Comisiile de specialitate permanente sunt, în principal, urmãtoarele:
a) Comisia pentru restructurarea şi dezvoltarea economiei naţionale;
b) Comisia pentru privatizarea, funcţionarea şi creşterea competitivitatii agenţilor economici;
c) Comisia pentru relaţiile de munca şi politica salariala;
d) Comisia pentru protecţia socialã şi ocrotirea sãnãtãţii;
e) Comisia pentru învãţãmânt, cercetare şi cultura;
f) Comisia pentru politici monetare, financiare, fiscale şi de venituri."

17. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Numãrul membrilor comisiilor de specialitate permanente sau temporare ale Consiliului Economic şi Social este de minimum 9 persoane, repartizaţi în mod egal între partenerii sociali reprezentaţi."

18. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - Funcţionarea Consiliului Economic şi Social este asigurata de:
a) plen;
b) biroul executiv;
c) preşedinte şi vicepreşedinţi;
d) secretarul general."

19. Alineatul (1) al articolului 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Plenul asigura conducerea generalã a Consililului Economic şi Social şi are urmãtoarele atribuţii principale:
a) alege, la propunerea partenerilor sociali, preşedintele şi îl propune spre validare Parlamentului;
b) îi alege, la propunerea partenerilor sociali, pe cei 2 vicepreşedinţi şi pe membrii biroului executiv;
c) adopta regulamentul de organizare şi funcţionare;
d) stabileşte componenta comisiilor de specialitate permanente;
e) aproba proiectul propriu al bugetului de venituri şi cheltuieli, precum şi raportul privind execuţia bugetarã;
f) adopta propunerile de hotãrâri elaborate de comisiile de specialitate;
g) avizeazã proiecte de acte normative şi proiecte de programe şi strategii;
h) numeşte secretarul general al Consiliului Economic şi Social."

20. Alineatul (2) al articolului 27 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care nu se realizeazã consensul, hotãrârile se adopta prin vot, cu o majoritate de trei pãtrimi din numãrul membrilor Consiliului Economic şi Social prezenţi."

21. Dupã alineatul (1) al articolului 28 se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Funcţiile de preşedinte, respectiv vicepreşedinte, sunt asigurate prin rotaţie de fiecare partener social. Pentru funcţia de preşedinte rotatia se va efectua cu respectarea duratei fiecãrui mandat."

22. Alineatul (1) al articolului 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Preşedintele Consiliului Economic şi Social este validat de Parlament, pe o perioada de 4 ani, la propunerea plenului Consiliului Economic şi Social, adoptatã cu o majoritate de trei pãtrimi din numãrul total al membrilor."

23. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - Preşedintele Consiliului Economic şi Social reprezintã consiliul în relaţiile cu terţii, potrivit hotãrârilor luate în plen sau în biroul executiv."

24. Literele b) şi c) ale alineatului (1) al articolului 35 vor avea urmãtorul cuprins:
"b) salariile angajaţilor Secretariatului tehnic al Consiliului Economic şi Social, stabilite pe baza prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele mãsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 386/2001 ;
c) indemnizaţiile pentru cei 27 de membri ai Consiliului Economic şi Social şi pentru 54 de membri ai comisiilor de specialitate permanente, care nu au calitatea de membri ai Consiliului Economic şi Social;"

25. Dupã litera d) a alineatului (1) al articolului 35 se introduce litera e) cu urmãtorul cuprins:
"e) contribuţiile datorate de angajator asupra sumelor reprezentând salarii şi indemnizaţii plãtite persoanelor prevãzute la lit. b) şi c), conform reglementãrilor în domeniu."

26. Alineatul (2) al articolului 35 se abroga.

27. La articolul 36 se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins:
"(2) Angajaţii Secretariatului tehnic al Consiliului Economic şi Social nu au statut de funcţionari publici."

28. La capitolul VI - Dispoziţii finale, articolele 40, 41 şi 42 se abroga.

ART. 2
Prezenta lege intra în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. I pct. 24, care intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2004.
ART. 3
<>Legea nr. 109/1997 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 7 iulie 1997, cu completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 17 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 6 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU

Bucureşti, 28 februarie 2003.
Nr. 58.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016