Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 56 din 16 aprilie 1997 (*republicata*)  pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 56 din 16 aprilie 1997 (*republicata*) pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora*)

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 116 din 10 februarie 2004
------------
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Legea nr. 448/2003 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Convenţiei privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Legea nr. 56/1997 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 67 din 17 aprilie 1997.
Ulterior adoptãrii, a fost modificatã şi completatã prin:
- <>Legea nr. 387/2003 privind regimul de control al exporturilor de produse şi tehnologii cu dublã utilizare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 698 din 6 octombrie 2003;
- <>Legea nr. 448/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 828 din 22 noiembrie 2003.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege reglementeazã aplicarea prevederilor Convenţiei privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, semnatã la Paris la 13 ianuarie 1993, ratificatã prin <>Legea nr. 125/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 22 decembrie 1994.
ART. 2
În sensul prezentei legi:
1. Prin convenţie se înţelege Convenţia privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, semnatã la Paris la 13 ianuarie 1993.
2. Prin Organizaţie se înţelege Organizaţia pentru Interzicerea Armelor Chimice, cu sediul la Haga (Regatul Olandei).
3. Dacã prezenta lege nu specificã altfel, prin liste se înţelege listele nr. 1, 2 şi 3 din anexa nr. 1 la prezenta lege.
4. Prin arme chimice se înţelege urmãtoarele elemente, luate împreunã sau separat:
a) substanţe chimice toxice şi precursorii lor, cu excepţia celor destinate unor scopuri neinterzise prin convenţie, atât timp cât tipurile şi cantitãţile sunt conforme cu asemenea scopuri;
b) muniţii şi dispozitive concepute special pentru a provoca moartea sau alte vãtãmãri prin acţiunea toxicã a substanţelor chimice toxice, specificate la lit. a), care ar fi puse în libertate ca urmare a folosirii unor asemenea muniţii şi dispozitive;
c) orice echipament conceput special pentru a fi utilizat în legãturã directã cu folosirea muniţiilor şi a dispozitivelor specificate la lit. b).
5. Prin substanţã chimicã toxicã se înţelege orice substanţã chimicã ce, prin acţiunea sa chimicã asupra proceselor biologice, poate cauza moarte, incapacitate temporarã ori vãtãmãri permanente la om sau la animale, indiferent de originea sa ori de metoda de producere şi indiferent dacã se obţine în instalaţii, în muniţii binare sau în altã parte.
6. Prin precursor se înţelege orice reactiv chimic care participã, în orice fazã, la producerea, prin orice metode, a unei substanţe chimice toxice, inclusiv orice component de bazã al unui sistem chimic binar sau multicomponent.
7. Arme chimice vechi se referã la una dintre urmãtoarele categorii:
a) arme chimice care au fost produse înainte de anul 1925;
b) arme chimice produse în perioada 1925-1946, care s-au deteriorat, astfel încât nu mai pot fi utilizate ca arme chimice.
8. Arme chimice abandonate sunt armele chimice, inclusiv armele chimice vechi, abandonate de un stat pe teritoriul altui stat, fãrã consimţãmântul acestuia, dupã data de 1 ianuarie 1925.
9. Prin substanţã pentru combaterea dezordinilor publice se înţelege orice produs chimic neînscris în listele de substanţe chimice toxice şi precursori din anexa nr. 1 la prezenta lege, care poate produce rapid la om o iritaţie senzorialã sau incapacitate fizicã ce dispare la scurt timp dupã terminarea expunerii.
10. Scopuri neinterzise prin convenţie sunt:
a) scopuri industriale, agricole, de cercetare, medicale, farmaceutice sau alte scopuri paşnice;
b) scopuri de protecţie, şi anume acele scopuri în relaţie directã cu protecţia împotriva substanţelor chimice toxice şi a armelor chimice;
c) scopuri militare care nu au legãturã cu utilizarea armelor chimice şi care nu depind de utilizarea proprietãţilor toxice ale substanţelor chimice ca metodã de rãzboi;
d) scopuri pentru asigurarea respectãrii legilor, inclusiv combaterea dezordinilor publice.
ART. 3
(1) Substanţele chimice toxice şi precursorii pentru care se stabilesc regimuri de control sunt cei înscrişi în liste, aşa cum acestea sunt definite la art. 2 pct. 3, precum şi alte substanţe chimice neînscrise în liste, care corespund definiţiilor de la art. 2 pct. 5 şi 6.
(2) Alte definiţii ale noţiunilor tehnice cuprinse în prezenta lege sunt prevãzute în anexa nr. 2 la aceasta.
ART. 4
(1) Oricãrei persoane, în orice situaţie, i se interzice:
a) dezvoltarea, producerea, dobândirea, deţinerea sau transferarea cãtre alte persoane, direct sau indirect, de arme chimice;
b) folosirea armelor chimice;
c) angajarea, în orice fel, de pregãtiri militare pentru folosirea armelor chimice;
d) ajutarea, încurajarea sau determinarea, în orice fel, a altor persoane sã se angajeze într-o activitate interzisã prin prezenta lege;
e) utilizarea, ca mijloace de rãzboi, a substanţelor pentru combaterea dezordinilor publice.
(2) Prin persoanã se înţelege orice persoanã fizicã sau juridicã, aflatã pe teritoriul României, inclusiv autoritãţile publice.
(3) Prevederile alin. (1) se aplicã şi persoanelor fizice române, aflate în afara teritoriului naţional, în conformitate cu dreptul internaţional.
ART. 5
(1) Agenţia Naţionalã de Control al Exporturilor, denumitã în continuare Agenţie, este organul de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Ministerului Afacerilor Externe, care supravegheazã şi coordoneazã toate activitãţile privind aplicarea prevederilor convenţiei.
(2) Agenţia asigurã controlul producerii, folosirii, importului şi exportului de substanţe chimice toxice şi precursori ai acestora, astfel încât activitãţile respective sã se desfãşoare în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(3) Agenţia este autoritatea naţionalã pentru aplicarea prevederilor convenţiei şi ale prezentei legi şi asigurã, în conformitate cu acestea, relaţiile cu Organizaţia, precum şi cu autoritãţile naţionale similare din alte ţãri.
(4) Organizarea, funcţionarea şi dotarea Agenţiei, în scopul îndeplinirii atribuţiilor ce-i revin prin prezenta lege, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(5) Agenţia este condusã de un preşedinte cu rang de secretar de stat numit prin decizie a primului-ministru.
(6) Pentru îndeplinirea funcţiilor prevãzute la alin. (1)-(3) Agenţia are urmãtoarele atribuţii:
a) autorizeazã funcţionarea instalaţiilor şi/sau laboratoarelor în care se produc substanţele chimice înscrise în lista nr. 1, folosite în scopuri neinterzise, şi verificã sistematic, prin inspecţii la faţa locului, substanţele chimice şi instalaţiile şi/sau laboratoarele menţionate;
b) elaboreazã şi transmite Organizaţiei declaraţiile naţionale, iniţiale şi anuale privind substanţele chimice înscrise în lista nr. 1 şi instalaţiile de producere a acestora în scopuri neinterzise;
c) verificã sistematic respectarea regimurilor privind substanţele chimice înscrise în listele nr. 2 şi 3 şi instalaţiile de producere a acestora, pe baza datelor furnizate de deţinãtorii instalaţiilor şi prin inspecţii la faţa locului;
d) elaboreazã şi transmite Organizaţiei declaraţiile naţionale, iniţiale şi anuale privind substanţele chimice înscrise în listele nr. 2 şi 3, precum şi platformele care produc, prelucreazã, consumã, importã sau exportã aceste substanţe chimice;
e) notificã Organizaţiei transferurile de substanţe chimice înscrise în lista nr. 1, cu cel puţin 30 de zile înainte de efectuarea lor;
f) fac excepţie de la prevederile lit. e) transferurile având ca obiect saxitoxina, în cantitãţi de 5 miligrame sau mai mici, pentru scopuri medicale, care vor fi notificate Organizaţiei în perioada efectuãrii transferului respectiv;
g) elibereazã certificate de utilizator final pentru importurile de substanţe chimice înscrise în liste;
h) verificã, pe bazã de date şi prin inspecţii la faţa locului, platformele care produc prin sintezã substanţe organice definite, neînscrise în liste; elaboreazã şi transmite Organizaţiei declaraţii naţionale, iniţiale şi anuale privind aceste platforme;
i) colecteazã de la deţinãtorii obiectivelor prevãzute la lit. a), c) şi h) datele necesare întocmirii declaraţiilor naţionale şi organizeazã banca naţionalã de date;
j) transmite Organizaţiei, nu mai târziu de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a convenţiei, declaraţia privind substanţele pentru combaterea dezordinilor publice;
k) asigurã, împreunã cu alte autoritãţi publice competente, condiţiile necesare executãrii inspecţiilor internaţionale, în concordanţã cu prevederile convenţiei;
l) asigurã, împreunã cu Ministerul Apãrãrii Naţionale şi Ministerul Administraţiei şi Internelor, pe baza unui plan comun de cooperare, coordonarea activitãţilor instituţiilor naţionale competente, în vederea implementãrii prevederilor convenţiei referitoare la cooperarea internaţionalã şi acordarea asistenţei de urgenţã, scop în care sunt încheiate acorduri şi protocoale de colaborare;
m) încheie acorduri şi protocoale de colaborare cu alte instituţii şi organisme naţionale în vederea asigurãrii respectãrii prevederilor convenţiei şi ale prezentei legi;
n) coopereazã cu Organizaţia şi cu autoritãţile naţionale din alte state în vederea aplicãrii eficiente a prevederilor convenţiei;
o) încheie acorduri, memorandumuri de înţelegere sau protocoale de colaborare cu autoritãţi similare din alte state-pãrţi, în domeniul sãu de activitate;
p) informeazã semestrial Guvernul asupra modului de îndeplinire a prevederilor convenţiei şi ale prezentei legi.

CAP. II
Declaraţii

ART. 6
(1) Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul Economiei şi Comerţului elaboreazã, pânã la data intrãrii în vigoare a convenţiei, împreunã cu Agenţia, şi supun aprobãrii Guvernului o declaraţie oficialã, prin care România declarã dacã:
a) are în proprietate sau posedã arme chimice;
b) pe teritoriul naţional existã arme chimice sau instalaţii de producere a acestora, aparţinând altui stat;
c) a transferat sau a primit, direct sau indirect, dupã 1 ianuarie 1946, arme chimice;
d) are pe teritoriul naţional arme chimice vechi sau arme chimice abandonate ori dacã a abandonat arme chimice pe teritoriul altor state;
e) are sau a avut în proprietate sau în posesiune, dupã 1 ianuarie 1946, instalaţii de producere a armelor chimice;
f) a transferat sau a primit, direct sau indirect, dupã 1 ianuarie 1946, echipamente pentru producerea armelor chimice.
(2) Declaraţia oficialã prevãzutã la alin. (1) trebuie sã specifice amplasamentul, natura şi scopul activitãţilor oricãror instalaţii sau obiective, inclusiv laboratoare şi poligoane de experimentãri, situate pe teritoriul statului român ori aflate în proprietatea sau în posesiunea acestuia, care au fost proiectate, construite sau utilizate dupã 1 ianuarie 1946, în principal, pentru dezvoltarea armelor chimice.
(3) Prevederile prezentului articol nu se aplicã în cazul eventualelor arme chimice, îngropate pe teritoriul României înainte de 1 ianuarie 1977, dacã acestea rãmân îngropate.
(4) Declaraţia oficialã prevãzutã la alin. (1) se transmite Organizaţiei, prin grija Ministerului Afacerilor Externe, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a convenţiei.
ART. 7
(1) Ministerele şi alte autoritãţi publice, care deţin substanţe pentru combaterea dezordinilor publice, au obligaţia sã transmitã Agenţiei, pânã la data intrãrii în vigoare a convenţiei, declaraţii privind fiecare substanţã din aceastã categorie.
(2) Orice modificare faţã de declaraţia iniţialã, prevãzutã la alin. (1), se comunicã Agenţiei cu cel puţin 60 de zile înainte ca aceasta sã devinã efectivã.
ART. 8
(1) Persoana care deţine instalaţia unicã la scarã redusã pentru producerea substanţelor chimice înscrise în lista nr. 1, stabilitã în conformitate cu prevederile art. 17, precum şi persoanele care deţin substanţe chimice înscrise în lista nr. 1 şi/sau instalaţii pentru producerea acestora pentru scopuri de protecţie ori pentru scopuri de cercetare, medicale sau farmaceutice, autorizate în conformitate cu prevederile art. 18 sau ale art. 19, sunt obligate sã transmitã Agenţiei, pânã la data intrãrii în vigoare a convenţiei, declaraţii referitoare la substanţele chimice, denumirea, amplasamentul şi descrierea tehnicã detaliatã a instalaţiilor sau a pãrţilor lor relevante. Declaraţia referitoare la instalaţia unicã la scarã redusã trebuie sã cuprindã şi un inventar al echipamentelor, precum şi scheme detaliate.
(2) Pentru instalaţii noi, care se încadreazã în prevederile alin. (1), sau în cazul unor modificãri la cele existente, declaraţiile se transmit cu cel puţin 210 zile înainte de punerea în funcţiune sau, dupã caz, de efectuarea modificãrilor.
(3) Persoanele care deţin instalaţiile prevãzute la alin. (1) sunt obligate sã transmitã, în fiecare an, Agenţiei:
a) declaraţii anuale detaliate cu privire la activitãţile desfãşurate în anul calendaristic precedent;
b) declaraţii anuale detaliate cu privire la activitãţile prevãzute pentru anul calendaristic urmãtor.
(4) Persoanele care deţin şi utilizeazã substanţele chimice înscrise în lista nr. 1 sunt obligate sã transmitã în fiecare an Agenţiei declaraţii anuale detaliate referitoare la activitãţile desfãşurate în anul calendaristic precedent.
(5) Persoanele care desfãşoarã programe pentru scopuri de protecţie, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 10 lit. b), sunt obligate sã transmitã anual Agenţiei, pânã cel mai târziu la 1 octombrie, informaţii privind programele prevãzute pentru anul urmãtor.
ART. 9
(1) Persoanele care importã sau exportã substanţele chimice înscrise în lista nr. 1, în conformitate cu prevederile convenţiei şi ale cap. IV din prezenta lege, sunt obligate sã solicite Agenţiei eliberarea unei licenţe cu cel puţin 60 de zile înainte de efectuarea operaţiunii.
(2) Persoanele care importã sau exportã saxitoxinã în cantitãţi de 5 miligrame sau mai mici, destinatã scopurilor medicale, sunt exceptate de la prevederile alin. (1) şi sunt obligate sã notifice Agenţiei operaţiunea respectivã înainte de efectuarea acesteia.
(3) Persoanele prevãzute la alin. (1) şi (2) sunt obligate sã transmitã anual Agenţiei, în condiţiile prevãzute la art. 14 alin. (1) lit. b), o declaraţie detaliatã cu privire la operaţiunile efectuate în anul calendaristic precedent. Declaraţia trebuie sã conţinã specificaţii cantitative şi sã precizeze utilizarea finalã pentru fiecare substanţã şi pentru fiecare ţarã implicatã.
ART. 10
(1) Persoanele care deţin platforme, cuprinzând una sau mai multe instalaţii care au produs, prelucrat sau consumat, în oricare dintre cei 3 ani calendaristici anteriori sau se anticipeazã cã vor produce, prelucra sau consuma în anul calendaristic urmãtor substanţe chimice înscrise în lista nr. 2, au obligaţia sã transmitã Agenţiei:
a) declaraţii iniţiale;
b) declaraţii anuale cu privire la activitãţile desfãşurate în anul calendaristic precedent;
c) declaraţii anuale cu privire la activitãţile prevãzute pentru anul calendaristic urmãtor.
(2) Pragurile cantitative pentru declaraţiile iniţiale şi anuale privind substanţele chimice înscrise în lista nr. 2 sunt:
a) 0,5 kilograme pentru BZ (nr. crt. 3);
b) 50 kilograme pentru amiton (nr. crt. 1) şi pentru PFIB (nr. crt. 2);
c) 500 kilograme pentru precursori (nr. crt. 4-14).
(3) Declaraţii iniţiale şi anuale se transmit, în condiţiile prevãzute la art. 14 alin. (1) lit. a) şi b), şi de persoanele care au importat sau au exportat substanţe chimice înscrise în lista nr. 2. Declaraţiile trebuie sã conţinã specificaţii cantitative şi sã precizeze utilizarea finalã pentru fiecare substanţã şi pentru fiecare ţarã implicatã.
(4) Declaraţii iniţiale se transmit, în condiţiile prevãzute la art. 14 alin. (1) lit. a), şi de persoanele care deţin sau au deţinut orice instalaţie care a produs, dupã 1 ianuarie 1946, substanţe înscrise în lista nr. 2 pentru scopurile armelor chimice.
ART. 11
(1) Persoanele care deţin platforme, cuprinzând una sau mai multe instalaţii care au produs în anul calendaristic anterior sau anticipeazã cã vor produce în anul calendaristic urmãtor mai mult de 20 de tone dintr-o substanţã chimicã înscrisã în lista nr. 3, sunt obligate sã transmitã Agenţiei:
a) declaraţii iniţiale;
b) declaraţii anuale cu privire la activitãţile desfãşurate în anul calendaristic precedent;
c) declaraţii anuale cu privire la activitãţile prevãzute pentru anul calendaristic urmãtor.
(2) Declaraţii iniţiale şi anuale se transmit, în condiţiile prevãzute la art. 14 alin. (1) lit. a) şi b), şi de persoanele care au importat sau au exportat substanţe chimice înscrise în lista nr. 3. Declaraţiile trebuie sã conţinã specificaţii cantitative şi sã precizeze utilizarea finalã, pentru fiecare substanţã şi pentru fiecare ţarã implicatã.
(3) Declaraţii iniţiale se transmit, în condiţiile prevãzute la art. 14 alin. (1) lit. a), şi de persoanele care deţin sau au deţinut orice instalaţie care a produs, dupã 1 ianuarie 1946, substanţe înscrise în lista nr. 3 pentru scopurile armelor chimice.
ART. 12
Persoanele care deţin platforme ce au produs prin sintezã, în cursul anului calendaristic precedent, mai mult de 100 tone de substanţe organice definite, neînscrise în liste, cu excepţia platformelor care produc în exclusivitate explozivi sau hidrocarburi, sunt obligate sã transmitã Agenţiei:
a) declaraţii iniţiale;
b) declaraţii anuale cu privire la activitãţile desfãşurate în anul calendaristic precedent.
ART. 13
Persoanele care deţin platforme, cuprinzând una sau mai multe instalaţii ce au produs prin sintezã, în cursul anului precedent, mai mult de 10 tone dintr-o substanţã chimicã organicã definitã, neînscrisã în liste şi care conţine elementele fosfor, sulf sau fluor, sunt obligate sã transmitã Agenţiei:
a) declaraţii iniţiale;
b) declaraţii anuale cu privire la activitãţile desfãşurate în anul calendaristic precedent.
ART. 14
(1) Declaraţiile prevãzute la art. 8-13 se transmit Agenţiei, cu respectarea urmãtoarelor termene:
a) declaraţiile iniţiale, pânã la data intrãrii în vigoare a convenţiei;
b) declaraţiile anuale cu privire la activitãţile desfãşurate în anul calendaristic precedent, pânã la 1 februarie;
c) declaraţiile anuale cu privire la activitãţile prevãzute pentru anul calendaristic urmãtor, pânã la 1 septembrie;
d) activitãţile planificate ulterior transmiterii declaraţiilor anuale, prevãzute la art. 10 alin. (1) lit. c) şi la art. 11 alin. (1) lit. c), se comunicã Agenţiei cu cel puţin 25 de zile înainte de începerea acestora.
(2) Declaraţiile anuale prevãzute la alin. (1) lit. b) şi c) se transmit începând cu anul 1998.

CAP. III
Activitãţi neinterzise

ART. 15
Dezvoltarea, producerea, dobândirea, deţinerea, transferarea şi folosirea substanţelor chimice toxice şi a precursorilor acestora sunt permise numai în scopuri neinterzise, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 10 şi numai în conformitate cu prevederile prezentei legi.
ART. 16
(1) Substanţele chimice înscrise în lista nr. 1 nu pot fi produse, dobândite, deţinute, transferate sau utilizate, decât dacã:
a) se utilizeazã pentru scopuri de cercetare, medicale, farmaceutice sau de protecţie;
b) tipurile şi cantitãţile de substanţe chimice sunt strict limitate la cele care pot fi justificate de aceste scopuri;
c) cantitatea globalã de substanţe chimice înscrise în lista nr. 1, existente în orice moment în ţarã pentru astfel de scopuri, nu depãşeşte o tonã;
d) cantitatea globalã, produsã sau dobânditã prin transfer pentru astfel de scopuri, în ţarã, în decursul unui an calendaristic, nu depãşeşte o tonã.
(2) Persoanele care, în condiţiile prevãzute la art. 17-19 şi la art. 23, produc, dobândesc, deţin sau folosesc substanţe chimice înscrise în lista nr. 1 sunt obligate:
a) sã întocmeascã şi sã supunã spre aprobare Agenţiei norme specifice privind evidenţa operaţiunilor efectuate cu asemenea substanţe şi pãstrarea în deplinã siguranţã a acestora, în cel mult 10 zile de la intrarea în posesie;
b) sã asigure respectarea normelor specifice prevãzute la lit. a), în vederea excluderii oricãror posibilitãţi de sustragere ori de folosire a substanţelor chimice, înscrise în lista nr. 1, în scopuri interzise.
(3) Agenţia supravegheazã şi întreprinde mãsurile necesare pentru încadrarea în cantitãţile globale prevãzute la alin. (1) lit. c) şi d).
ART. 17
(1) Producerea substanţelor chimice, înscrise în lista nr. 1, pentru scopuri de cercetare, medicale, farmaceutice sau de protecţie se poate face într-o instalaţie unicã la scarã redusã, autorizatã de Agenţie.
(2) Instalaţia unicã la scarã redusã, prevãzutã la alin. (1), trebuie sã conţinã vase de reacţie montate într-o configuraţie tehnologicã care sã nu permitã funcţionarea continuã. Volumul unui astfel de vas de reacţie nu poate depãşi 100 de litri, iar volumul total al vaselor de reacţie cu volume mai mari de 5 litri nu poate depãşi 500 de litri.
ART. 18
Producerea substanţelor chimice, înscrise în lista nr. 1, pentru scopuri de protecţie, în cantitãţi globale ce nu depãşesc 10 kilograme în cursul unui an calendaristic, se poate face, în afara instalaţiei unice la scarã redusã prevãzute la art. 17, într-o singurã instalaţie, autorizatã de Agenţie.
ART. 19
Producerea substanţelor chimice, înscrise în lista nr. 1, pentru scopuri de cercetare, medicale sau farmaceutice, fãrã a depãşi pentru fiecare instalaţie cantitatea globalã de 10 kilograme în cursul unui an calendaristic, se poate face, în afara instalaţiei unice la scarã redusã prevãzute la art. 17, numai în instalaţii şi/sau laboratoare, autorizate de Agenţie.
ART. 20
(1) Producerea, prelucrarea şi consumul substanţelor chimice înscrise în listele nr. 2 şi 3 se pot realiza numai în scopuri neinterzise, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 10.
(2) Activitãţile prevãzute la alin. (1), platformele care produc, prelucreazã şi consumã substanţe chimice înscrise în lista nr. 2 şi platformele care produc substanţe chimice înscrise în lista nr. 3 sunt supuse controlului Agenţiei şi verificãrilor internaţionale, în conformitate cu prevederile prezentei legi.

CAP. IV
Operaţiuni de import şi de export

ART. 21
(1) Substanţele chimice înscrise în liste sunt considerate, dupã caz, produse militare sau cu dublã utilizare, importul şi exportul acestora fiind supuse regimului de control al exporturilor de produse militare sau de produse şi tehnologii cu dublã utilizare, dupã caz.
(2) În sensul prezentei legi, prin import sau export se înţelege şi orice alte activitãţi necomerciale de dobândire din afara teritoriului naţional sau de transfer în afara teritoriului naţional.
ART. 22
(1) Eliberarea documentelor de export pentru substanţele chimice înscrise în lista nr. 1 este condiţionatã şi de prezentarea unui certificat de utilizator final, eliberat/avizat de autoritatea de stat desemnatã în acest scop din statul destinatar al exportului, sau a unui document echivalent.
(2) Eliberarea documentelor de export pentru substanţele chimice înscrise în lista nr. 2, în situaţiile menţionate la art. 24, nu este condiţionatã de prezentarea unui certificat de utilizator final, eliberat/avizat de autoritatea de stat desemnatã în acest scop din statul destinatar al exportului, sau a unui document echivalent. Pentru clarificarea unor aspecte specifice, Agenţia poate solicita exportatorului orice alte documente justificative.
(3) Eliberarea documentelor de export pentru substanţele chimice înscrise în lista nr. 3, în situaţiile menţionate la art. 24, este condiţionatã şi de prezentarea unui certificat de utilizator final, eliberat sau avizat de autoritatea de stat desemnatã în acest scop din statul destinatar al exportului, sau a unui document echivalent.
(4) Certificatul de utilizator final trebuie sã menţioneze, în legãturã cu substanţele care fac obiectul exportului:
a) cã vor fi utilizate numai pentru scopuri neinterzise de convenţie;
b) cã nu vor fi reexportate;
c) tipurile şi cantitãţile;
d) utilizarea finalã;
e) denumirea şi adresa utilizatorului final.
ART. 23
(1) Operaţiunile de import şi de export cu substanţe chimice înscrise în lista nr. 1 pot fi efectuate numai cu statele pãrţi la convenţie şi numai pentru scopuri de cercetare, medicale, farmaceutice sau de protecţie.
(2) Substanţele chimice importate potrivit alin. (1) nu pot fi reexportate unui stat terţ.
ART. 24
(1) Operaţiunile de import şi de export cu substanţele chimice înscrise în lista nr. 2 se efectueazã numai cu statele-pãrţi la convenţie.
(2) Substanţele chimice înscrise în lista nr. 3 pot fi exportate cãtre state care nu sunt parte la convenţie, cu respectarea condiţiilor prevãzute la art. 22.

CAP. V
Sistemul de control

ART. 25
Agenţia asigurã controlul respectãrii prevederilor prezentei legi prin supravegherea datelor de producţie, prelucrare, consum şi import-export pentru substanţele chimice înscrise în liste, precum şi prin inspecţii la instalaţiile şi obiectivele în legãturã cu acestea.
ART. 26
(1) În vederea exercitãrii atribuţiilor sale, Agenţia îşi constituie un corp de control.
(2) Corpul de control al Agenţiei are acces neîngrãdit la toate obiectivele, instalaţiile, echipamentele, documentele şi informaţiile necesare, oricare ar fi persoanele deţinãtoare, pentru verificarea modului de respectare a prevederilor convenţiei şi ale prezentei legi.
(3) Pentru efectuarea analizelor chimice necesare activitãţilor de inspecţie, Agenţia desemneazã laboratoare chimice dotate cu aparaturã corespunzãtoare.
(4) Cheltuielile aferente efectuãrii de cãtre laboratoarele desemnate de Agenţie a analizelor chimice necesare activitãţilor de inspecţie se suportã din bugetul Agenţiei.
ART. 27
În cazul efectuãrii activitãţilor de control, prin inspecţii la faţa locului, persoanele controlate au urmãtoarele obligaţii:
a) prezintã echipei de inspecţie datele necesare desfãşurãrii inspecţiei, referitoare la caracteristicile platformei sau instalaţiei, activitãţile desfãşurate, mãsurile de siguranţã, administrative şi de logisticã;
b) executã, la cerere, operaţiuni tehnologice în instalaţia controlatã;
c) pun, la cerere, la dispoziţia inspectorilor, documentaţii relevante pentru scopul inspecţiei;
d) permit inspectorilor sã solicite personalului platformei sau al instalaţiei informaţiile necesare stabilirii faptelor relevante pentru obiectivul inspecţiei, putând obiecta la întrebãrile considerate nerelevante faţã de acest obiectiv;
e) pun la dispoziţie echipamentul de protecţie necesar desfãşurãrii inspecţiei sau permit folosirea echipamentului adus de echipa de inspecţie, dacã acesta corespunde specificului instalaţiei;
f) asigurã instalarea şi funcţionarea aparaturii şi sistemelor de supraveghere continuã, pe care le pun la dispoziţie sau care sunt aduse de echipa de inspecţie;
g) permit, la solicitarea inspectorilor, fotografierea şi/sau înregistrarea video, de cãtre reprezentanţii lor sau ai Agenţiei, a unor elemente relevante din instalaţie, cu respectarea prevederilor legale privind mãsurile de manipulare a înregistrãrilor, în conformitate cu caracterul secret al acestora;
h) asigurã, la cererea şi în prezenţa inspectorilor, recoltarea de probe şi analizarea acestora, dacã dispun de condiţiile necesare; reţin mostre din probele luate şi permit transferul probelor pentru analize chimice la laboratoare desemnate de Agenţie sau de Organizaţie;
i) participã la prezentarea, de cãtre echipa de inspecţie, a rezultatelor preliminare ale inspecţiei, contribuie la clarificarea eventualelor neconcordanţe şi solicitã furnizarea, în scris, de cãtre echipa de inspecţie, a rezultatelor preliminare, a listei probelor luate şi a documentelor reţinute.
ART. 28
(1) Instalaţiile pentru producerea substanţelor chimice înscrise în lista nr. 1 se supun verificãrilor prin inspecţii la faţa locului şi prin supraveghere cu aparaturã montatã la instalaţie.
(2) Activitãţile de verificare la instalaţia unicã la scarã redusã urmãresc dacã:
a) declaraţiile privind cantitãţile de substanţe chimice produse sunt corecte şi dacã nu se depãşeşte cantitatea prevãzutã în autorizaţia de funcţionare, eliberatã de Agenţie, conform prevederilor art. 17 alin. (1);
b) sunt respectate limitele stabilite pentru vasele de reacţie, conform prevederilor art. 17 alin. (2).
(3) Activitãţile de verificare la instalaţiile definite la art. 18 şi 19, care produc substanţe chimice înscrise în lista nr. 1, urmãresc dacã:
a) instalaţia este utilizatã pentru producerea altor substanţe chimice, înscrise în lista nr. 1, în afara celor declarate;
b) cantitãţile de substanţe chimice produse, prelucrate sau consumate au fost corect declarate şi sunt compatibile cu scopurile înscrise în autorizaţia de funcţionare;
c) substanţele chimice produse sunt sustrase sau utilizate pentru alte scopuri.
(4) În cadrul verificãrilor, efectuate de corpul de control al Agenţiei, se urmãreşte şi respectarea prevederilor art. 16 alin. (2).
ART. 29
(1) Platformele care produc, prelucreazã sau consumã substanţe chimice înscrise în lista nr. 2 şi care au transmis declaraţii conform art. 10 alin. (1) şi (2) se supun verificãrilor prin inspecţii la faţa locului.
(2) Inspecţiile efectuate conform prevederilor alin. (1) urmãresc, cu prioritate, verificarea:
a) absenţei oricãrei substanţe chimice înscrise în lista nr. 1, în special a producerii unor astfel de substanţe, în afara reglementãrilor prevãzute la art. 16-19;
b) conformitãţii declaraţiilor, transmise în baza prevederilor art. 10 alin. (1) şi (2), cu nivelurile reale de producţie, de prelucrare şi de consum ale substanţelor chimice înscrise în lista nr. 2;
c) existenţei situaţiilor de deturnare a substanţelor chimice înscrise în lista nr. 2 pentru scopuri interzise.
ART. 30
(1) Platformele care produc substanţe chimice înscrise în lista nr. 3 şi care au transmis declaraţii conform art. 11 alin. (1) se supun verificãrilor prin inspecţii la faţa locului.
(2) Inspecţiile efectuate conform prevederilor alin. (1) urmãresc verificarea:
a) conformitãţii activitãţilor din aceste platforme cu declaraţiile transmise în baza prevederilor art. 11;
b) absenţei oricãrei substanţe chimice înscrise în lista nr. 1, în special a producerii unor astfel de substanţe, în afara reglementãrilor prevãzute la art. 16-19.
ART. 31
(1) Platformele declarate conform prevederilor art. 12 şi 13 pot fi supuse verificãrii prin inspecţii la faţa locului.
(2) Inspecţiile efectuate conform prevederilor alin. (1) urmãresc verificarea:
a) conformitãţii activitãţilor din aceste platforme cu declaraţiile transmise în baza prevederilor art. 12 şi 13;
b) absenţei oricãrei substanţe chimice înscrise în lista nr. 1, în special a producerii unor astfel de substanţe, în afara reglementãrilor prevãzute la art. 16-19.
ART. 32
În timpul inspecţiilor efectuate la faţa locului, corpul de control al Agenţiei poate executa fotografierea şi înregistrarea video a unor elemente relevante, cu respectarea prevederilor legale privind mãsurile de manipulare a înregistrãrilor, în conformitate cu caracterul secret al acestora.
ART. 33
(1) Autoritãţile publice, abilitate potrivit legii sã desfãşoare activitãţi informative pentru prevenirea şi combaterea infracţiunilor, sunt obligate sã transmitã Agenţiei datele obţinute, referitoare la încãlcarea prevederilor prezentei legi.
(2) Ministerul Finanţelor Publice*), la solicitarea Agenţiei, efectueazã verificãri specifice şi o informeazã asupra rezultatelor acestora.
--------------
*) Potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 90/2003 pentru modificarea <>Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al României şi a <>art. 16 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor mãsuri privind înfiinţarea, organizarea, reorganizarea sau funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi a unor instituţii publice, atribuţiile specifice domeniului vamal, care revin Ministerului Finanţelor Publice din actele normative în vigoare, se preiau de cãtre Autoritatea Naţionalã de Control, cu excepţia politicii vamale şi a actelor normative elaborate în realizarea acesteia, a soluţionãrii contestaţiilor şi a valorificãrii bunurilor devenite proprietatea statului.
În conformitate cu art. VI din aceeaşi ordonanţã, denumirea "Direcţia Generalã a Vãmilor" s-a înlocuit cu "Autoritatea Naţionalã a Vãmilor".
De asemenea, potrivit <>art. 4 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, cu modificãrile ulterioare, activitatea vamalã se exercitã prin Autoritatea Naţionalã a Vãmilor, care se organizeazã şi funcţioneazã în subordinea Autoritãţii Naţionale de Control.

CAP. VI
Verificãri internaţionale

ART. 34
(1) În scopul verificãrii respectãrii prevederilor convenţiei, Organizaţia executã inspecţii iniţiale, inspecţii de rutinã şi inspecţii la cerere, prin echipe de inspecţie formate din inspectori şi asistenţi de inspecţie numiţi de aceasta.
(2) Echipele de inspecţie ale Organizaţiei sunt însoţite, pe timpul desfãşurãrii activitãţilor pe teritoriul României, de echipe de însoţire, constituite în conformitate cu prevederile art. 39 lit. d).
(3) Prevederile art. 28-32 se aplicã în mod corespunzãtor şi în cazul inspecţiilor internaţionale.
ART. 35
În scopul exercitãrii efective a atribuţiilor lor oficiale, inspectorii şi asistenţii de inspecţie, acceptaţi conform prevederilor art. 41, se bucurã de privilegiile şi imunitãţile prevãzute în anexa nr. 3 la prezenta lege.
ART. 36
(1) Obiectivele pentru care s-au transmis declaraţii, în conformitate cu prevederile art. 8 şi ale art. 10-13, pot fi verificate de Organizaţie prin inspecţii iniţiale şi inspecţii de rutinã.
(2) În cadrul inspecţiei iniţiale, Agenţia împreunã cu reprezentanţii instalaţiilor care produc substanţe chimice înscrise în listele nr. 1 şi 2 negociazã cu echipa de inspecţie a Organizaţiei acorduri de instalaţie care stabilesc în detaliu procedurile de verificare aplicabile inspecţiilor ulterioare la instalaţiile menţionate.
(3) Pentru instalaţiile care produc substanţele chimice înscrise în lista nr. 3, acordul de instalaţie se încheie dacã Agenţia constatã oportunitatea acestuia, cu ocazia primei inspecţii efectuate de Organizaţie la faţa locului.
ART. 37
(1) Organizaţia poate efectua, la solicitarea unui alt stat parte la convenţie, o inspecţie la cerere, notificatã Agenţiei cu cel puţin 12 ore înainte ca echipa de inspecţie internaţionalã, desemnatã în acest scop, sã soseascã la punctul de intrare în ţarã. Echipa de inspecţie poate fi însoţitã de un observator desemnat de statul care a solicitat inspecţia.
(2) În scopul clarificãrii şi eliminãrii tuturor suspiciunilor privind o posibilã nerespectare a prevederilor convenţiei, echipa de inspecţie, desemnatã potrivit prevederilor alin. (1), are acces la orice instalaţie sau amplasament, precum şi în orice alt loc de pe teritoriul naţional, precizat în mandatul de inspecţie ca fiind relevant pentru obiectul inspecţiei.
(3) Agenţia şi persoanele controlate au dreptul şi obligaţia de a depune toate eforturile pentru a facilita îndeplinirea mandatului echipei de inspecţie şi a clarifica toate aspectele privind respectarea prevederilor convenţiei.
(4) Persoanele controlate sunt obligate sã ia mãsuri de protejare a instalaţiilor, a datelor şi informaţiilor cu caracter secret, care nu au legãturã cu obiectul inspecţiei.
ART. 38
Persoanele controlate de echipele de inspecţie ale Organizaţiei mai au, în afara celor prevãzute la art. 27, urmãtoarele obligaţii:
a) asigurã, contra cost, mijloacele şi serviciile necesare echipei de inspecţie: transport local, comunicaţii cu Organizaţia, interpretare, spaţii de lucru, cazare, masã, asistenţã medicalã şi alte servicii;
b) asigurã prevenirea divulgãrii de informaţii şi date cu caracter secret, care nu au legãturã cu obiectul inspecţiei;
c) asigurã hãrţi, planuri sau scheme, pe care sã fie indicate, la scarã, obiectivele relevante ale perimetrului stabilit;
d) permit aplicarea de cãtre echipa de inspecţie a procedurilor de supraveghere a traficului vehiculelor, atât prin utilizarea înregistrãrilor video şi a senzorilor, cât şi prin inspectarea şi ţinerea evidenţei vehiculelor care ies din perimetru.
ART. 39
În vederea aplicãrii prevederilor convenţiei referitoare la desfãşurarea inspecţiilor internaţionale, Agenţia întreprinde urmãtoarele mãsuri:
a) stabileşte împreunã cu Ministerul Administraţiei şi Internelor - Inspectoratul general al poliţiei de frontierã - şi cu Autoritatea Naţionalã de Control*) punctele de intrare/ieşire în/din ţarã a echipelor de inspecţie şi le transmite Organizaţiei în cel mult 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a convenţiei;
b) transmite operativ Autoritãţii Naţionale de Control*) lista echipamentului aprobat de Organizaţie, precum şi orice actualizãri ale acestei liste. De asemenea, cu ocazia fiecãrei inspecţii comunicã lista probelor prelevate de echipa de inspecţie, pentru care se permite scoaterea din ţarã, în conformitate cu prevederile art. 27 lit. h);
c) solicitã Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, respectiv Ministerului Apãrãrii Naţionale, eliberarea autorizaţiei de survol/aterizare, specialã pentru aeronavele neprogramate civile, respectiv militare, deţinute sau închiriate de Organizaţie;
d) constituie echipa de însoţire din membri ai corpului de control, din reprezentanţi ai obiectivului inspectat şi, dupã caz, din reprezentanţi ai autoritãţilor publice competente;
e) confirmã imediat Organizaţiei primirea listei cu inspectori şi asistenţi de inspecţie;
f) transmite Organizaţiei, în cel mult 30 de zile de la data confirmãrii prevãzute la lit. e), lista cu inspectorii şi asistenţii de inspecţie care nu pot fi acceptaţi.
---------------
*) Potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 90/2003 pentru modificarea <>Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al României şi a <>art. 16 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor mãsuri privind înfiinţarea, organizarea, reorganizarea sau funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi a unor instituţii publice, atribuţiile specifice domeniului vamal, care revin Ministerului Finanţelor Publice din actele normative în vigoare, se preiau de cãtre Autoritatea Naţionalã de Control, cu excepţia politicii vamale şi a actelor normative elaborate în realizarea acesteia, a soluţionãrii contestaţiilor şi a valorificãrii bunurilor devenite proprietatea statului.
În conformitate cu art. VI din aceeaşi ordonanţã, denumirea "Direcţia Generalã a Vãmilor" s-a înlocuit cu "Autoritatea Naţionalã a Vãmilor".
De asemenea, potrivit <>art. 4 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, cu modificãrile ulterioare, activitatea vamalã se exercitã prin Autoritatea Naţionalã a Vãmilor, care se organizeazã şi funcţioneazã în subordinea Autoritãţii Naţionale de Control.

ART. 40
Echipa de însoţire asigurã, pe timpul desfãşurãrii inspecţiei, respectarea obligaţiilor şi exercitarea de cãtre persoana inspectatã a drepturilor care decurg din prevederile convenţiei. În acest scop:
a) examineazã, la punctul de intrare, echipamentele şi aparatura aduse de echipa de inspecţie şi le acceptã sau le respinge, pe baza listei stabilite de Organizaţie şi a documentelor care le însoţesc;
b) asigurã transportul echipei la obiectivul inspecţiei, în maximum 12 ore de la sosirea în punctul de intrare; în cazul inspecţiilor la cerere, când se negociazã perimetrul final, termenul maxim de ajungere la obiectivul inspecţiei este de 36 de ore;
c) negociazã cu echipa de inspecţie detaliile condiţiilor de desfãşurare a inspecţiei;
d) participã la verificãrile efectuate de echipa de inspecţie, urmãreşte ca aceasta sã respecte strict mandatul de inspecţie emis de Organizaţie şi sã perturbe cât mai puţin posibil activitãţile din instalaţia sau din perimetrul inspectat;
e) verificã, la terminarea inspecţiei, echipamentele şi aparatura, precum şi probele care se scot din ţarã de cãtre echipa de inspecţie şi participã la executarea formalitãţilor vamale pentru acestea.
ART. 41
În vederea aplicãrii prevederilor convenţiei referitoare la organizarea şi desfãşurarea inspecţiilor internaţionale de cãtre Organizaţie, Ministerul Afacerilor Externe are obligaţia de a întreprinde mãsurile necesare pentru acordarea de cãtre misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României, în cel mult 30 de zile de la data confirmãrii primirii listei cu inspectori şi asistenţi de i nspecţie, a vizelor de intrare-ieşire, de tranzit, pentru cãlãtorii multiple, valabile cel puţin 2 ani, care sã permitã fiecãrui inspector şi asistent de inspecţie acceptat sã-şi îndeplineascã mandatul încredinţat.
ART. 42
Ministerul Finanţelor Publice*):
a) asigurã introducerea temporarã, fãrã plata drepturilor vamale de import şi fãrã completarea declaraţiei vamale în detaliu, pe baza unui inventar în douã exemplare, vizat de autoritatea vamalã, a echipamentelor, aparaturii şi probelor transportate de membrii echipei de inspecţie, precum şi a articolelor de uz personal ale acestora, cu excepţia articolelor de import sau export interzise prin lege ori controlate prin reguli de carantinã, cu condiţia scoaterii din ţarã a acestora la încheierea inspecţiei. Formalitãţile vamale pentru echipament, aparaturã şi probe se efectueazã concomitent cu examinarea acestora de cãtre echipa de însoţire, la punctul de intrare/ieşire în/din ţarã;
b) asigurã introducerea, fãrã garantarea drepturilor vamale de import şi fãrã completarea declaraţiei vamale, a probelor transmise de Organizaţie sau prin dispoziţie a acesteia, în vederea analizãrii de cãtre laboratoare specializate din România;
c) pune la dispoziţie echipei de însoţire, la punctul de intrare/ieşire, un spaţiu corespunzãtor destinat examinãrii echipamentului şi aparaturii aduse de echipa de inspecţie;
d) informeazã operativ Agenţia asupra operaţiunilor de tranzit prin România al substanţelor chimice înscrise în liste, efectuate în conformitate cu legislaţia vamalã, precum şi asupra rezultatelor verificãrilor specifice incidente domeniului prezentei legi;
e) informeazã, la cerere, Agenţia asupra operaţiunilor de import/export al substanţelor chimice, efectuate în conformitate cu legislaţia vamalã, în vederea identificãrii acelor operaţiuni care intrã sub incidenţa prezentei legi.
---------------
*) Potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 90/2003 pentru modificarea <>Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al României şi a <>art. 16 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor mãsuri privind înfiinţarea, organizarea, reorganizarea sau funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi a unor instituţii publice, atribuţiile specifice domeniului vamal, care revin Ministerului Finanţelor Publice din actele normative în vigoare, se preiau de cãtre Autoritatea Naţionalã de Control, cu excepţia politicii vamale şi a actelor normative elaborate în realizarea acesteia, a soluţionãrii contestaţiilor şi a valorificãrii bunurilor devenite proprietatea statului.
În conformitate cu art. VI din aceeaşi ordonanţã, denumirea "Direcţia Generalã a Vãmilor" s-a înlocuit cu "Autoritatea Naţionalã a Vãmilor".
De asemenea, potrivit <>art. 4 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, cu modificãrile ulterioare, activitatea vamalã se exercitã prin Autoritatea Naţionalã a Vãmilor, care se organizeazã şi funcţioneazã în subordinea Autoritãţii Naţionale de Control.

ART. 43
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului întreprinde urmãtoarele mãsuri cu privire la aeronavele, deţinute sau închiriate de Organizaţie, care transportã echipele de inspecţie şi echipamentele necesare inspecţiei:
a) aprobã eliberarea autorizaţiei de survol/aterizare, specialã pentru aeronavele civile neprogramate, deţinute sau închiriate de Organizaţie, astfel încât numãrul acestei autorizaţii sã poatã fi transmis Organizaţiei de cãtre Agenţie, în cel mult 30 de zile de la intrarea în vigoare a convenţiei şi în fiecare an pânã la data de 15 decembrie pentru anul urmãtor;
b) la cererea Agenţiei, dispune aprobarea, cu prioritate, a survolului spaţiului aerian al României sau aterizãrile/decolãrile pe/de pe aeroporturile din România, destinate traficului aerian internaţional;
c) dispune asigurarea, cu prioritate, contra cost, a serviciilor de deservire la sol, a securitãţii, service-ului şi combustibilului;
d) dispune ca aeronavele sã fie scutite de plata tarifelor pentru serviciile de navigaţie aerianã, de plata taxelor de aterizare, iluminat şi staţionare, de plata tarifelor pentru folosirea serviciilor de navigaţie aerianã de rutã (RNAC) şi de plata tarifelor pentru servicii de navigaţie de aeroport şi terminalã.
ART. 44
Ministerul Apãrãrii Naţionale aprobã eliberarea autorizaţiei de survol/aterizare, specialã pentru aeronavele militare neprogramate, închiriate de Organizaţie, şi comunicã Agenţiei numãrul acesteia, în fiecare an pânã la data de 15 decembrie pentru anul urmãtor, în vederea transmiterii la Organizaţie de cãtre Agenţie.
ART. 45
Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei autorizeazã folosirea de cãtre echipa de inspecţie a mijloacelor de telecomunicaţii ale Organizaţiei, pentru legãturi cu sediul Organizaţiei, precum şi între membrii echipei de inspecţie.

CAP. VII
Alte dispoziţii

ART. 46
(1) Personalul Agenţiei care ia cunoştinţã de informaţii ce constituie secrete de stat, de serviciu sau comerciale este obligat sã respecte caracterul lor şi sã le facã cunoscute numai autoritãţilor publice îndreptãţite, în condiţiile legii.
(2) Agenţia va stabili, dupã caz, pe baza unui acord încheiat în acest scop cu Organizaţia, categoria de clasificare a informaţiilor cu caracter secret ce se transmit acesteia.
ART. 47
Ministerul Afacerilor Externe asigurã transmiterea operativã a declaraţiilor şi a altor documente între Agenţie şi Organizaţie.
ART. 48
(1) Accesul specialiştilor corpului de control al Agenţiei la obiectivele şi instalaţiile care fac obiectul prezentei legi se face pe baza mandatului emis de preşedintele Agenţiei.
(2) Accesul echipei de inspecţie internaţionalã la obiectivele şi instalaţiile care fac obiectul prezentei legi se face numai împreunã cu membri ai echipei de însoţire, pe baza unei note verbale emise de Agenţie.
ART. 49
(1) Agenţia acordã, la cerere, consultanţã de specialitate agenţilor economici şi altor persoane interesate în aplicarea regimului substanţelor chimice toxice şi precursorilor acestora.
(2) Agenţia editeazã şi difuzeazã materiale documentare şi organizeazã cursuri, seminarii, simpozioane şi alte forme de pregãtire a agenţilor economici şi a autoritãţilor publice, în vederea interpretãrii corecte şi a aplicãrii prevederilor convenţiei şi ale prezentei legi.
ART. 50
Sumele necesare pentru asigurarea ofertei de asistenţã a României la Organizaţie prin contribuţie la fondul voluntar de asistenţã, pentru procurarea şi întreţinerea de echipamente sau pentru servicii care fac obiectul acestei oferte, se asigurã din bugetul Agenţiei.

CAP. VIII
Contravenţii şi infracţiuni

ART. 51
Încãlcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage, dupã caz, rãspunderea civilã, materialã, disciplinarã, contravenţionalã sau penalã.
ART. 52
Conducãtorii persoanelor juridice sunt obligaţi sã asigure respectarea prevederilor prezentei legi şi sã stabileascã atribuţiile ce revin personalului din subordine pentru aplicarea acestora.
ART. 53
(1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã urmãtoarele fapte:
a) transmiterea declaraţiilor şi notificãrilor prevãzute la art. 7-14 cu întârziere de pânã la 30 de zile, cu amendã de la 100.000.000 lei la 300.000.000 lei;
b) transmiterea declaraţiilor prevãzute la art. 7-14 cu întârziere de peste 30 de zile, precum şi transmiterea de date incomplete sau în neconcordanţã cu activitatea desfãşuratã, cu amendã de la 300.000.000 lei la 500.000.000 lei;
c) neîndeplinirea obligaţiei de a transmite declaraţiile conform prevederilor prezentei legi, dacã aceasta nu aduce prejudicii grave îndeplinirii obligaţiilor României cãtre Organizaţie, cu amendã de la 500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei;
d) refuzul de a permite accesul membrilor corpului de control al Agenţiei la obiectivele şi instalaţiile care fac obiectul prezentei legi, împiedicarea în orice mod a acestora de a-şi exercita atribuţiile legale, precum şi ascunderea unor date şi informaţii relevante referitoare la acestea, cu amendã de la 500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei;
e) neîndeplinirea obligaţiei stabilite potrivit dispoziţiilor art. 16 alin. (2) de întocmire a normelor specifice privind evidenţa operaţiunilor efectuate cu asemenea substanţe şi pãstrarea în deplinã siguranţã a acestora, precum şi încãlcarea acestor norme, cu amendã de la 150.000.000 lei la 500.000.000 lei;
f) netransmiterea, la solicitarea în scris a Agenţiei, a documentelor, datelor şi informaţiilor solicitate, la termenele stabilite, cu amendã de la 50.000.000 lei la 200.000.000 lei.
(2) Sancţiunile contravenţionale pot fi aplicate şi persoanelor juridice.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre corpul de control al Agenţiei.
(4) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute la alin. (1), agentul constatator fãcând menţiune despre aceastã posibilitate în procesulverbal.
ART. 54
Contravenţiilor prevãzute la art. 53 alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 55
(1) Fapta de a folosi arme chimice constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) În cazul în care fapta a avut consecinţe deosebit de grave, pedeapsa este închisoarea de la 10 la 20 de ani şi interzicerea unor drepturi, iar dacã s-a produs moartea uneia sau mai multor persoane, pedeapsa este detenţiunea pe viaţã sau închisoare de la 15 la 25 de ani şi interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseşte.
ART. 56
(1) Dezvoltarea, producerea, dobândirea, deţinerea sau transferul, direct ori indirect, de arme chimice constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Sustragerea de substanţe chimice toxice sau de precursori pentru folosirea lor în scopurile armelor chimice constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseşte.
ART. 57
(1) Ameninţarea adresatã unui stat, unei organizaţii internaţionale sau unei persoane fizice ori juridice cu folosirea armelor chimice, în scopul de a provoca moartea, incapacitatea temporarã sau vãtãmãri permanente unor persoane, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 12 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Dacã fapta prevãzutã la alin. (1) este condiţionatã de îndeplinirea sau neîndeplinirea unui act ori când, prin ameninţare sub orice formã, se pretinde a se da ori a se preda arme chimice, în scopul de a provoca moartea, incapacitatea temporarã sau vãtãmãri permanente unor persoane, pedeapsa este închisoare de la 5 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseşte.
ART. 58
(1) Producerea substanţelor chimice înscrise în lista nr. 1, în cantitãţi peste limitele sau în alte condiţii decât cele prevãzute la art. 16-19, precum şi importul, exportul, deţinerea sau folosirea acestora, fãrã respectarea prevederilor art. 16 alin. (1) şi ale art. 23, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Importul şi exportul de substanţe chimice înscrise în listele nr. 2 şi 3, cu încãlcarea prevederilor art. 24, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 3 ani.
(3) Neîndeplinirea obligaţiei de a transmite declaraţiile conform prevederilor prezentei legi, dacã aceasta aduce prejudicii grave îndeplinirii obligaţiilor României cãtre Organizaţie, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 3 ani sau cu amendã.
(4) Refuzul de a permite accesul membrilor corpului de control al Agenţiei, împreunã cu echipele de inspecţie ale Organizaţiei, la obiectivele şi instalaţiile care fac obiectul prezentei legi, împiedicarea acestora, în orice mod, de a-şi exercita atribuţiile legale, precum şi ascunderea unor date şi informaţii relevante referitoare la acestea constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 7 ani.
(5) Tentativa se pedepseşte.
ART. 59
(1) Urmãrirea penalã în cazurile infracţiunilor prevãzute în prezenta lege se efectueazã în mod obligatoriu de cãtre procuror.
(2) Competenţa de a judeca în primã instanţã infracţiunile revine tribunalelor.
ART. 60
Dispoziţiile Codului penal privind confiscarea specialã se aplicã în mod corespunzãtor.

CAP. IX
Dispoziţii finale

ART. 61
(1) Agenţia elaboreazã, pe baza prevederilor prezentei legi, norme metodologice privind procedurile tehnice de aplicare a dispoziţiilor acesteia, precum şi precizãrile şi detaliile referitoare la aplicarea convenţiei, ce se adoptã ulterior de cãtre Conferinţa statelor pãrţi la convenţie.
(2) Normele metodologice prevãzute la alin. (1) se aprobã prin ordin al preşedintelui Agenţiei şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 62
(1) Prezenta lege intrã în vigoare la data intrãrii în vigoare a convenţiei, cu excepţia articolelor precizate la alin. (3).
(2) Data intrãrii în vigoare a convenţiei, stabilitã în conformitate cu art. XXI al acesteia, este 29 aprilie 1997.
(3) Prevederile art. 2, art. 3, art. 5, art. 6, art. 7, art. 8 alin. (1), art. 10 alin. (1) lit. a) şi alin. (2), (3) şi (4), art. 11 alin. (1) lit. a), art. 11 alin. (2) şi (3), art. 12 lit. a), art. 13 lit. a), art. 14 alin. (1) lit. a), art. 25, art. 46, art. 48 alin. (1), art. 49-52, art. 53 alin. (1) lit. a), b) şi c), alin. (2), (3) şi (4), art. 54 şi ale art. 61-63 se aplicã de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, orice dispoziţie contrarã se abrogã.
ART. 63
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta lege.



ANEXA 1

LISTE DE SUBSTANŢE CHIMICE

LISTA Nr. 1

(Numãrul CAS)
A. Substanţe chimice toxice:

(1) Alchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) fluorofosfonaţi de
O-alchil [≤C(10), inclusiv cicloalchil]
Exemple: Sarin: Metilfluorofosfonat de O-izopropil (107-44-8)
Soman: Metilfluorofosfonat de O-pinacolil (96-64-0)
(2) Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amidocianofosfaţi
de O-alchil [≤C(10), inclusiv cicloalchil]
Exemplu: Tabun: Dimetilamidocianofosfat de O-etil (77-81-6)
(3) Alchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) tiofosfonaţi de
O-alchil [H sau ≤C(10), inclusiv cicloalchil]-
S-[2-(dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amino)etil] şi
sãrurile alchilate sau protonate corespunzãtoare
Exemplu: VX: Metiltiofosfonat de
O-etil-S-[2-(diizopropilamino)etil] (50782-69-9)
(4) Iperite cu sulf:
2-Cloroetil-clorometil-sulfurã (2625-76-5)
Iperitã: Bis(2-cloroetil)-sulfurã (505-60-2)
Bis(2-cloroetiltio)metan (63869-13-6)
Sescviiperitã: 1,2-Bis(2-cloroetiltio)etan (3563-36-8)
1,3-Bis(2-cloroetiltio)-n-propan (63905-10-2)
1,4-Bis(2-cloroetiltio)-n-butan (142868-93-7)
1,5-Bis(2-cloroetiltio)-n-pentan (142868-94-8)
Bis(2-cloroetiltiometil)-eter (63918-90-1)
Iperitã O: Bis(2-cloroetiltioetil)-eter (63918-89-8)
(5) Lewisite:
Lewisitã 1: 2-Clorovinildicloroarsinã (541-25-3)
Lewisitã 2: Bis(2-clorovinil)cloroarsinã (40334-69-8)
Lewisitã 3: Tris(2-clorovinil)arsinã (40334-70-1)
(6) Iperite cu azot:
HN1: Bis(2-cloroetil)etilaminã (538-07-8)
HN2: Bis(2-cloroetil)metilaminã (51-75-2)
HN3: Tris(2-cloroetil)aminã (555-77-1)
(7) Saxitoxinã (35523-89-8)
(8) Ricinã (9009-86-3)

B. Precursori:

(9) Difluoruri alchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) fosfonice
Exemplu: DF: Difluorurã metilfosfonicã (676-99-3)
(10) Alchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) fosfoniţi de O-alchil
[H sau ≤C(10), inclusiv cicloalchil] - O-[2-(dialchil(Me,
Et, n-Pr sau i-Pr) amino)etil] şi sãrurile alchilate sau
protonate corespunzãtoare
Exemplu: QL: Metilfosfonit de O-etil-O-[2-
(diizopropilamino)etil] (57856-11-8)
(11) Clorosarin: Metilclorofosfonat de O-izopropil (1445-76-7)
(12) Clorosoman: Metilclorofosfonat de O-pinacolil (7040-57-5)

LISTA Nr. 2

A. Substanţe chimice toxice:

(1) Amiton: Tiolofosfat de O, O-dietil-S-[2-(dietilamino)etil]
şi sãrurile alchilate sau protonate corespunzãtoare (78-53-5)
(2) PFIB: 1,1,3,3,3,-Pentafluoro-2-(trifluorometil)propenã (382-21-8)
(3) BZ: Benzilat de 3-chinuclidinil (6581-06-2)

B. Precursori:

(4) Substanţe chimice, cu excepţia celor înscrise în lista
nr. 1, conţinând un atom de fosfor la care este legatã o
grupare metil, etil sau propil (normal sau izo), dar nici
un alt atom de carbon
Exemple: Diclorurã metilfosfonicã (676-97-1)
Metilfosfonat de dimetil (756-79-6)
Excepţie: Fonofos: Etiltiofosfonotiolat de O-etil-S-fenil (944-22-9)
(5) Dihalogenuri N, N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr)
amido-fosforice
(6) N, N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amidofosfaţi de
dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr)
(7) Triclorurã de arsen (7784-34-1)
(8) Acid 2,2-difenil-2-hidroxiacetic (76-93-7)
(9) Chinuclidinol-3-ol) (1619-34-7)
(10) N, N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr)-2-cloroetilamine
şi sãrurile protonate corespunzãtoare
(11) N, N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amino-2-etanoli
şi sãrurile protonate corespunzãtoare
Excepţii: N, N-Dimetilaminoetanol şi sãrurile protonate
corespunzãtoare (108-01-0)
N, N-Dietilaminoetanol şi sãrurile protonate
corespunzãtoare (100-37-8)
(12) N, N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amino-2-etantioli
şi sãrurile protonate corespunzãtoare
(13) Tiodiglicol: Bis(2-hidroxietil)-sulfurã (111-48-8)
(14) Alcool pinacolilic: 3,3-Dimetilbutan-2-ol (464-07-3)


LISTA Nr. 3

A. Substanţe chimice toxice:

(1) Fosgen: Diclorurã de carbonil (75-44-5)
(2) Clorcian: Clorurã de cianogen (506-77-4)
(3) Acid cianhidric: Cianurã de hidrogen (74-90-8)
(4) Cloropicrinã: Tricloronitrometan (76-06-2)

B. Precursori

(5) Oxiclorurã de fosfor: Clorurã de fosforil (10025-87-3)
(6) Triclorurã de fosfor (7719-12-2)
(7) Pentaclorurã de fosfor (10026-13-8)
(8) Fosfit de trimetil (121-45-9)
(9) Fosfit de trietil (122-52-1)
(10) Fosfit de dimetil (868-85-9)
(11) Fosfit de dietil (762-04-9)
(12) Monoclorurã de sulf (10025-67-9)
(13) Diclorurã de sulf (10545-99-0)
(14) Clorurã de tionil (7719-09-7)
(15) Etildietanolaminã (139-87-7)
(16) Metildietanolaminã (105-59-9)
(17) Trietanolaminã (102-71-6)



ANEXA 2

DEFINIŢII
ale noţiunilor tehnice

1. Producerea unei substanţe chimice înseamnã obţinerea ei printr-o reacţie chimicã.
2. Prelucrarea unei substanţe chimice înseamnã un proces fizic, cum ar fi: condiţionare, extracţie sau purificare, prin care substanţa respectivã nu este transformatã într-o altã substanţã chimicã.
3. Consum al unei substanţe chimice înseamnã transformarea acesteia într-o altã substanţã, prin reacţie chimicã.
4. Numãr CAS înseamnã numãrul din Registrul Chemical Abstracts Service, corespunzãtor fiecãrei substanţe chimice identificabile prin denumirea şi formula chimicã structuralã.
5. Substanţã chimicã organicã definitã înseamnã orice substanţã chimicã, aparţinând clasei de compuşi chimici care cuprinde toţi compuşii carbonului, cu excepţia oxizilor şi sulfurilor acestuia, precum şi a carbonaţilor metalici, şi care poate fi identificatã prin denumirea chimicã, formula structuralã (dacã se cunoaşte) şi numãrul CAS (dacã este atribuit).
6. Mandat de inspecţie înseamnã instrucţiunile emise de Organizaţie pentru echipa de inspecţie, în vederea desfãşurãrii unei anumite inspecţii.
7. Asistent de inspecţie înseamnã o persoanã desemnatã de Organizaţie pentru a-i ajuta pe inspectori sã efectueze o inspecţie sau o vizitã, cum ar fi: medic, personal medical auxiliar, agent de securitate, agent administrativ sau interpret.
8. Instalaţie se referã la oricare dintre obiectivele industriale definite mai jos:
a) Platformã (combinat, uzinã, fabricã) reprezintã un complex integrat local, constând din una sau mai multe instalaţii, având niveluri administrative intermediare, aflate sub o singurã conducere şi dispunând de o infrastructurã comunã, cum ar fi:
(i) birouri administrative şi alte birouri;
(ii) ateliere de reparaţii şi întreţinere;
(iii) cabinet medical;
(iv) utilitãţi;
(v) laborator analitic central;
(vi) laboratoare de cercetare şi dezvoltare;
(vii) staţie de epurare centralã;
(viii) magazii de depozitare.
b) Instalaţie (instalaţie de producţie, atelier) reprezintã o zonã, structurã sau clãdire relativ autonomã, conţinând una sau mau multe unitãţi, cu infrastructura auxiliarã şi asociatã, cum ar fi:
(i) un mic sector administrativ;
(ii) spaţii de depozitare şi manipulare a materiilor prime şi a produselor;
(iii) staţie de epurare;
(iv) laborator de control analitic;
(v) serviciu de prim ajutor/cabinet medical specific;
(vi) evidenţã cu privire la intrãrile, mişcãrile interioare şi ieşirile de substanţe declarabile şi de materii prime sau de produse formate din acestea, dupã caz.
c) Unitate (unitate productivã, unitate de proces) reprezintã combinaţia de echipamente (utilaje), inclusiv vasele de reacţie şi instalaţiile aferente acestora, necesare pentru producerea, prelucrarea sau consumarea unei substanţe.
9. Dobândire înseamnã operaţiunea de import, respectiv introducerea, definitivã sau temporarã, pe teritoriul României, inclusiv acţiunea necomercialã de primire din afara teritoriului naţional, precum şi primirea de la o persoanã de pe teritoriul naţional.
10. Transfer înseamnã operaţiunea de export, respectiv scoaterea, definitivã sau temporarã, de pe teritoriul României, inclusiv acţiunea necomercialã de trimitere în afara teritoriului naţional, precum şi trimiterea cãtre o persoanã de pe teritoriul naţional.

ANEXA 3

PRIVILEGII ŞI IMUNITĂŢI
acordate inspectorilor şi asistenţilor de inspecţie*)

*) Conform secţiunii B din partea a II-a a anexei la convenţie privind verificarea.

1. Pentru a-şi exercita funcţiile în mod eficace, inspectorilor şi asistenţilor de inspecţie li se vor acorda privilegii şi imunitãţi, dupã cum se precizeazã la lit. a)-i). Privilegiile şi imunitãţile vor fi acordate membrilor echipei de inspecţie în numele convenţiei şi nu pentru beneficiul personal al persoanelor respective. Aceste privilegii şi imunitãţi le vor fi acordate pe întreaga perioadã dintre sosirea şi plecarea de pe teritoriul României, iar dupã aceea, ţinând seama de actele efectuate anterior în exercitarea funcţiilor lor oficiale.
a) Membrilor echipei de inspecţie li se va acorda inviolabilitatea de care se bucurã agenţii diplomatici în aplicarea art. 29 din Convenţia de la Viena, din 18 aprilie 1961, privind relaţiile diplomatice.
b) Locuinţelor şi sediilor birourilor, ocupate de echipa de inspecţie care efectueazã activitãţi de inspecţie în aplicarea convenţiei, li se vor acorda inviolabilitatea şi protecţia acordatã sediilor agenţilor diplomatici în aplicarea art. 30 alin. 1 din Convenţia de la Viena privind relaţiile diplomatice.
c) Documentele şi corespondenţa, inclusiv înregistrãrile echipei de inspecţie, se vor bucura de inviolabilitatea acordatã tuturor documentelor şi corespondenţei agenţilor diplomatici în aplicarea art. 30 alin. 2 din Convenţia de la Viena privind relaţiile diplomatice. Echipa de inspecţie va avea dreptul sã foloseascã coduri pentru comunicaţiile sale cu Secretariatul tehnic al Organizaţiei.
d) Probele şi echipamentul aprobat, aduse de membrii echipei de inspecţie, vor fi inviolabile, în condiţiile prevederilor conţinute în convenţie, şi vor fi exceptate de la plata oricãror taxe vamale. Probele periculoase vor fi transportate în conformitate cu reglementãrile specifice.
e) Membrilor echipei de inspecţie li se vor acorda imunitãţile acordate agenţilor diplomatici în aplicarea art. 31 alin. 1, 2 şi 3 din Convenţia de la Viena privind relaţiile diplomatice.
f) Membrilor echipei de inspecţie, care efectueazã activitãţi ordonate în aplicarea convenţiei, li se va acorda scutirea de impozite şi taxe, acordatã agenţilor diplomatici în aplicarea art. 34 din Convenţia de la Viena privind relaţiile diplomatice.
g) Membrilor echipei de inspecţie li se va permite sã introducã pe teritoriul României, fãrã plata vreunei taxe vamale sau a altor taxe similare, articole de uz personal, cu excepţia articolelor al cãror import sau export este interzis prin lege sau controlat prin reglementãri de carantinã.
h) Membrilor echipei de inspecţie li se vor acorda aceleaşi facilitãţi valutare şi de schimb care sunt acordate reprezentanţilor guvernelor strãine, aflaţi în misiuni oficiale temporare.
i) Membrii echipei de inspecţie nu se vor angaja, pe teritoriul României, în nici o activitate profesionalã sau comercialã, în scopul de a obţine profit personal.
2. Atunci când tranziteazã teritoriul României, membrilor echipelor de inspecţie li se vor acorda privilegiile şi imunitãţile de care se bucurã agenţii diplomatici în aplicarea art. 40 alin. 1 din Convenţia de la Viena privind relaţiile diplomatice. Documentelor şi corespondenţei, inclusiv înregistrãrilor, precum şi probelor şi echipamentului aprobat, aduse de aceştia, li se vor acorda privilegiile şi imunitãţile prevãzute la alin. 1 lit. c) şi d).
3. Fãrã lezarea privilegiilor şi imunitãţilor, membrii echipei de inspecţie vor fi obligaţi sã respecte legile şi reglementãrile în vigoare pe teritoriul României şi, în mãsura în care acest lucru este în acord cu mandatul de inspecţie, sã nu intervinã în afacerile interne ale statului român. Dacã autoritãţile române considerã cã s-a abuzat de privilegiile şi imunitãţile precizate în prezenta anexã, între Agenţie şi directorul general al Organizaţiei vor avea loc consultãri pentru a se stabili dacã acest abuz a avut loc şi, dacã se stabileşte acest lucru, pentru a se evita repetarea unui asemenea abuz.
4. Directorul general al Organizaţiei poate renunţa la imunitatea de jurisdicţie a membrilor echipei de inspecţie, dacã este de pãrere cã imunitatea ar împiedica cursul justiţiei şi cã se poate renunţa la aceasta fãrã prejudicii pentru aplicarea prevederilor convenţiei. Renunţarea trebuie sã fie întotdeauna expresã.
5. Observatorilor li se vor acorda aceleaşi privilegii şi imunitãţi care se acordã inspectorilor în aplicarea prezentei anexe, cu excepţia acelora care se acordã în aplicarea alin. 1 lit. d).

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016