Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 55 din 19 martie 2012  privind cooperarea Romaniei cu Oficiul European de Politie (Europol)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 55 din 19 martie 2012 privind cooperarea Romaniei cu Oficiul European de Politie (Europol)

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 185 din 22 martie 2012

    Pentru crearea cadrului juridic necesar aplicãrii Deciziei nr. 2009/371/JAI a Consiliului din 6 aprilie 2009 privind înfiinţarea Oficiului European de Poliţie (Europol), publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 121, din 15 mai 2009,

    Parlamentul României adoptã prezenta lege.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    (1) Prezenta lege stabileşte regimul juridic aplicabil activitãţii de cooperare dintre autoritãţile publice române şi Europol.
    (2) În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
    a) Europol - Oficiul European de Poliţie, înfiinţat prin Decizia nr. 2009/371/JAI a Consiliului din 6 aprilie 2009 privind înfiinţarea Oficiului European de Poliţie (Europol), publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 121, din 15 mai 2009, denumitã în continuare Decizia Europol;
    b) autoritate românã competentã - autoritatea publicã românã cu atribuţii în prevenirea, descoperirea şi cercetarea infracţiunilor ori care desfãşoarã activitãţi specifice de cooperare şi asistenţã poliţieneascã internaţionalã;
    c) ofiţeri de legãturã la Europol - poliţiştii numiţi sã reprezinte interesele Unitãţii Naţionale Europol în cadrul Europol şi care constituie Biroul român de legãturã la Europol;
    d) organism comun de supraveghere - organismul înfiinţat prin art. 34 din Decizia Europol;
    e) organism naţional de supraveghere - autoritatea publicã românã desemnatã în aceastã calitate, potrivit art. 33 din Decizia Europol;
    f) Unitatea Naţionalã Europol - structura de specialitate, fãrã personalitate juridicã, organizatã în cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române - Centrul de cooperare poliţieneascã internaţionalã;
    g) infracţiuni de competenţa Europol - infracţiunile circumscrise competenţei Europol, astfel cum este stabilitã la art. 4 din Decizia Europol;
    h) infracţiuni conexe - infracţiunile ce intrã în competenţa Europol prin sãvârşirea lor în unul dintre scopurile prevãzute la art. 4 alin. (3) din Decizia Europol;
    i) legislaţie din domeniul cooperãrii poliţieneşti internaţionale - legislaţia naţionalã, tratatele internaţionale la care România este parte şi instrumentele juridice ale Uniunii Europene relevante, aplicabile activitãţilor specifice de cooperare şi asistenţã poliţieneascã internaţionalã;
    j) stat membru - statul membru al Uniunii Europene.
    ART. 2
    (1) Se desemneazã inspectorul general al Inspectoratului General al Poliţiei Române ca reprezentant al României în cadrul Consiliului de administraţie al Europol, iar şeful Centrului de cooperare poliţieneascã internaţionalã ca supleant al acestuia.
    (2) Autoritãţile publice române detaşeazã experţi naţionali la Europol, în condiţiile legislaţiei aplicabile fiecãrei categorii de personal şi ale normelor de punere în aplicare adoptate potrivit art. 39 alin. (5) din Decizia Europol.

    CAP. II
    Asistenţa Europol cu privire la anchetele penale

    SECŢIUNEA 1
    Echipe comune de anchetã

    ART. 3
    (1) Autoritãţile judiciare care constituie echipe comune de anchetã în condiţiile art. 182 din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciarã internaţionalã în materie penalã, republicatã, în urma analizei proprii sau la solicitarea Europol, propun autoritãţilor celorlalte state participante ca în componenţa echipelor respective sã fie inclus şi personal Europol, în mãsura în care obiectul anchetelor priveşte infracţiuni de competenţa Europol.
    (2) Autoritãţile judiciare prevãzute la alin. (1) transmit Europol solicitarea de participare în cadrul echipelor comune de anchetã, prin intermediul Unitãţii Naţionale Europol, numai dupã obţinerea acordului autoritãţilor celorlalte state participante.
    (3) Modalitãţile administrative de participare a personalului Europol în cadrul echipelor comune de anchetã care funcţioneazã pe teritoriul României se stabilesc potrivit dispoziţiilor art. 6 din Decizia Europol.
    (4) Personalul Europol participã în cadrul echipelor comune de anchetã care funcţioneazã pe teritoriul României în calitate de membri detaşaţi.
    (5) La solicitarea Europol, autoritãţile publice române îşi exprimã acordul cu privire la includerea informaţiilor furnizate de acestea echipei comune de anchetã într-un sistem de prelucrare a informaţiilor de la nivelul Europol.
    (6) Prejudiciul cauzat de personalul Europol pe timpul participãrii în cadrul echipelor comune de anchetã care funcţioneazã pe teritoriul României se reparã în aceleaşi condiţii ca şi prejudiciul cauzat de membrii români ai echipei comune de anchetã.
    (7) Autoritãţile publice române, dupã informarea Unitãţii Naţionale Europol, solicitã Europol rambursarea integralã a contravalorii sumelor de bani plãtite de cãtre acestea victimelor sau persoanelor îndreptãţite sã le primeascã în numele acestora pentru repararea prejudiciului prevãzut la alin. (6), cu excepţia cazului în care prin dispoziţii convenite între statul român şi Europol se stabileşte altfel.
    (8) Litigiile cu privire la solicitãrile prevãzute la alin. (7) se soluţioneazã în cadrul Consiliului de Administraţie al Europol, potrivit dispoziţiilor art. 54 alin. (2) ultima tezã din Decizia Europol.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Iniţierea de anchete penale

    ART. 4
    (1) Autoritãţile române competente analizeazã cu prioritate solicitãrile Europol privind iniţierea, derularea şi coordonarea de anchete penale şi rãspund la acestea, menţionând dacã anchetele solicitate vor fi iniţiate sau nu.
    (2) În cazul în care autoritãţile române competente decid sã nu dea curs unei solicitãri a Europol, în cuprinsul rãspunsului se menţioneazã şi motivele care au stat la baza acestei decizii, cu excepţia cazurilor în care aceste motive nu pot fi divulgate potrivit art. 7 alin. (3) din Decizia Europol.
    (3) Rãspunsurile la solicitãrile Europol prevãzute la alin. (1), precum şi informaţiile furnizate Europol cu privire la rezultatele anchetelor sunt transmise prin intermediul Unitãţii Naţionale Europol.

    CAP. III
    Canale de cooperare cu Europol

    SECŢIUNEA 1
    Unitatea Naţionalã Europol

    ART. 5
    (1) Se desemneazã Unitatea Naţionalã Europol ca punct unic de legãturã cu Europol.
    (2) Autoritãţile române competente pot coopera direct cu Europol numai în situaţii deosebite, determinate de necesitatea asigurãrii rapiditãţii schimbului de date şi informaţii sau a pãstrãrii confidenţialitãţii acţiunilor desfãşurate.
    (3) Orice comunicare directã cu Europol se desfãşoarã cu informarea în prealabil a Unitãţii Naţionale Europol.
    ART. 6
    (1) Unitatea Naţionalã Europol are urmãtoarele atribuţii principale:
    a) furnizeazã Europol, din proprie iniţiativã, datele şi informaţiile operative pe care, în urma analizei proprii, le considerã necesare pentru îndeplinirea sarcinilor Europol prevãzute la art. 5 din Decizia Europol;
    b) rãspunde solicitãrilor de date şi informaţii operative şi de consiliere primite de la Europol;
    c) actualizeazã datele şi informaţiile operative furnizate Europol;
    d) evalueazã, la solicitarea autoritãţilor române competente, date şi informaţii operative şi transmite acestora rezultatul evaluãrii;
    e) adreseazã Europol, din proprie iniţiativã sau la cererea unei autoritãţi române competente, solicitãri de consiliere, de date şi informaţii operative, precum şi de analizã;
    f) furnizeazã Europol informaţii în vederea stocãrii acestora în bazele sale de date;
    g) efectueazã schimb de informaţii cu ofiţerii de legãturã la Europol ai celorlalte state membre, inclusiv cu privire la infracţiuni care nu sunt de competenţa Europol, în condiţiile legislaţiei din domeniul cooperãrii poliţieneşti internaţionale;
    h) asigurã respectarea dispoziţiilor legale privind datele şi informaţiile operative vehiculate în cadrul activitãţilor proprii de schimb de informaţii cu Europol sau cu ofiţerii de legãturã la Europol ai celorlalte state membre.
    (2) Unitatea Naţionalã Europol nu furnizeazã Europol date şi informaţii operative dacã, în temeiul analizei proprii sau a elementelor furnizate de o altã autoritate românã competentã, stabileşte cã furnizarea de date şi informaţii operative cãtre Europol în cazul respectiv determinã apariţia uneia dintre consecinţele prevãzute la art. 8 alin. (5) din Decizia Europol.
    ART. 7
    Şeful Unitãţii Naţionale Europol participã la întâlnirile periodice cu şefii unitãţilor naţionale ale celorlalte state membre, organizate în condiţiile şi pentru scopurile prevãzute la art. 8 alin. (7) din Decizia Europol.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Ofiţerii de legãturã la Europol

    ART. 8
    (1) Ministrul administraţiei şi internelor, la propunerea inspectorului general al Inspectoratului General al Poliţiei Române, numeşte ofiţerii de legãturã la Europol.
    (2) Ofiţerii de legãturã la Europol provin din rândul ofiţerilor de poliţie şi sunt trimişi în misiune permanentã în strãinãtate în funcţii asimilate ataşaţilor de afaceri interne, cu statut diplomatic.
    (3) Ofiţerii de legãturã la Europol sunt instruiţi de cãtre Unitatea Naţionalã Europol, înainte de începerea activitãţii în cadrul Biroului român de legãturã la Europol.
    (4) Aceştia reprezintã interesele Unitãţii Naţionale Europol în cadrul Europol, în conformitate cu legislaţia românã şi cu dispoziţiile aplicabile Europol.
    ART. 9
    (1) Ofiţerii de legãturã la Europol au urmãtoarele atribuţii principale:
    a) furnizeazã cãtre Europol informaţii din partea Unitãţii Naţionale Europol sau din partea autoritãţilor române competente;
    b) furnizeazã Unitãţii Naţionale Europol informaţii din partea Europol;
    c) coopereazã cu personalul Europol în ceea ce priveşte comunicarea de informaţii şi consilierea;
    d) sprijinã schimbul de informaţii între Unitatea Naţionalã Europol şi ofiţerii de legãturã la Europol ai celorlalte state membre;
    e) efectueazã schimb de informaţii cu unitãţile naţionale Europol din celelalte state membre, inclusiv cu privire la infracţiuni care nu sunt de competenţa Europol, în condiţiile legislaţiei din domeniul cooperãrii poliţieneşti internaţionale;
    f) participã la activitãţile grupurilor de analizã din care fac parte, constituite potrivit art. 14 alin. (2) din Decizia Europol.
    (2) Ofiţerii de legãturã la Europol îşi exercitã atribuţiile fãrã a prejudicia realizarea atribuţiilor Unitãţii Naţionale Europol prevãzute la art. 6.
    ART. 10
    (1) În timpul activitãţii în cadrul Biroului român de legãturã la Europol şi dupã încetarea acestei activitãţi, ofiţerii de legãturã la Europol sunt ţinuţi de obligaţia de discreţie şi de confidenţialitate în condiţiile prevãzute la art. 41 din Decizia Europol.
    (2) Încãlcarea de cãtre ofiţerii de legãturã la Europol a obligaţiei de discreţie şi de confidenţialitate prevãzutã la art. 41 din Decizia Europol reprezintã o încãlcare a îndatoririlor de serviciu şi atrage rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã sau, dupã caz, penalã a acestora.
    ART. 11
    Ofiţerii de legãturã la Europol, precum şi membrii familiilor lor care îi însoţesc în misiune beneficiazã de privilegiile şi imunitãţile necesare pentru îndeplinirea corespunzãtoare a activitãţii lor în cadrul Europol, stabilite în condiţiile art. 51 alin. (3) din Decizia Europol.

    CAP. IV
    Schimbul de informaţii cu Europol

    SECŢIUNEA 1
    Sistemul informaţional Europol

    ART. 12
    Inspectoratul General al Poliţiei Române, prin structurile de specialitate şi Unitatea Naţionalã Europol, rãspunde pentru menţinerea legãturilor cu sistemul informaţional Europol, prevãzut la art. 11 din Decizia Europol.
    ART. 13
    Sistemul informaţional Europol este utilizat de Unitatea Naţionalã Europol şi de ofiţerii de legãturã la Europol, din proprie iniţiativã sau la solicitarea autoritãţilor române competente, pentru introducerea, extragerea, modificarea, completarea, corectarea ori ştergerea datelor necesare îndeplinirii sarcinilor Europol.
    ART. 14
    (1) În sistemul informaţional Europol se introduc, potrivit art. 13, date referitoare la:
    a) persoane cu privire la care se efectueazã investigaţii poliţieneşti sau care sunt cercetate în cadrul unui proces penal, pentru sãvârşirea ori participarea la sãvârşirea unor infracţiuni de competenţa Europol, sau care au fost condamnate pentru o astfel de infracţiune;
    b) persoane cu privire la care existã date sau indicii temeinice din care rezultã cã acestea intenţioneazã sã sãvârşeascã o infracţiune de competenţa Europol.
    (2) Datele introduse în sistemul informaţional Europol cu privire la persoanele prevãzute la alin. (1) pot cuprinde numai informaţiile prevãzute la art. 12 alin. (2) şi (3) din Decizia Europol.
    (3) Categoriile de date prevãzute la art. 12 alin. (3) din Decizia Europol se introduc în sistemul informaţional Europol chiar dacã nu conţin menţiuni referitoare la persoane.
    ART. 15
    (1) Unitatea Naţionalã Europol comunicã unitãţilor naţionale Europol ale celorlalte state membre sau Europol, la solicitarea acestora, orice alte informaţii pe care le deţine cu privire la persoanele prevãzute la art. 14 alin. (1), în condiţiile legislaţiei din domeniul cooperãrii poliţieneşti internaţionale.
    (2) Unitatea Naţionalã Europol, din proprie iniţiativã sau la cererea autoritãţilor române competente, solicitã unitãţilor naţionale Europol ale celorlalte state membre alte informaţii cu privire la persoanele prevãzute la art. 14 alin. (1), în condiţiile legislaţiei din domeniul cooperãrii poliţieneşti internaţionale.
    (3) Unitatea Naţionalã Europol realizeazã schimbul de informaţii în condiţiile alin. (1) şi (2), inclusiv în cazurile în care acestea se referã la una sau mai multe infracţiuni conexe despre care existã date în sistemul informaţional Europol.
    (4) Autoritãţile române competente care au solicitat introducerea de date în sistemul informaţional Europol cu privire la persoanele prevãzute la art. 14 alin. (1) transmit Unitãţii Naţionale Europol sau ofiţerilor de legãturã la Europol o solicitare privind ştergerea acestor date, în termen de 20 de zile de la data la care au luat cunoştinţã de apariţia uneia dintre urmãtoarele situaţii:
    a) în urma finalizãrii investigaţiei poliţieneşti nu s-a dispus începerea urmãririi penale cu privire la persoana în cauzã;
    b) în cadrul procesului penal, cu privire la persoana în cauzã, s-a dispus scoaterea de sub urmãrire, încetarea urmãririi penale, achitarea sau încetarea procesului penal, în condiţiile art. 11 din Codul de procedurã penalã.
    (5) Unitatea Naţionalã Europol şi ofiţerii de legãturã la Europol şterg datele pe care le-au introdus în sistemul informaţional Europol cu privire la persoanele prevãzute la art. 14 alin. (1) de îndatã ce au luat cunoştinţã de apariţia uneia dintre situaţiile prevãzute la alin. (4).
    ART. 16
    (1) Sistemul informaţional Europol poate fi consultat în mod direct şi de cãtre autoritãţile române competente prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta lege. Anexa poate fi modificatã sau completatã prin hotãrâre a Guvernului.
    (2) Rezultatul consultãrii prevãzute la alin. (1) aratã doar dacã datele solicitate sunt disponibile în sistemul informaţional Europol.
    (3) Unitatea Naţionalã Europol, la solicitarea autoritãţilor române competente, extrage din sistemul informaţional Europol datele identificate ca urmare a consultãrii prevãzute la alin. (1) şi le pune la dispoziţia acestora.
    (4) Unitatea Naţionalã Europol realizeazã demersurile necesare pentru transmiterea la Secretariatul general al Consiliului a informaţiilor privind autoritãţile române competente prevãzute în anexã, inclusiv modificãrile ulterioare ale acesteia.
    ART. 17
    (1) Unitatea Naţionalã Europol şi ofiţerii de legãturã la Europol examineazã de îndatã informaţiile primite de la autoritãţile române competente sau de la autoritãţile competente ale celorlalte state membre privind acurateţea datelor din categoriile prevãzute la art. 12 alin. (2) din Decizia Europol pe care le-au introdus în sistemul informaţional Europol şi, atunci când este necesar, le modificã, le completeazã, le corecteazã ori le şterg.
    (2) Autoritãţile române competente transmit, prin intermediul Unitãţii Naţionale Europol, autoritãţilor competente ale celorlalte state membre informaţii din care rezultã cã datele din categoriile prevãzute la art. 12 alin. (2) din Decizia Europol pe care acestea din urmã le-au introdus în sistemul informaţional Europol nu sunt corecte ori necesitã a fi completate.
    (3) În situaţia în care sistemul informaţional Europol cuprinde date din categoriile prevãzute la art. 12 alin. (3) din Decizia Europol cu privire la o anumitã persoanã, Unitatea Naţionalã Europol sau ofiţerii de legãturã la Europol pot sã introducã date suplimentare din aceleaşi categorii şi cu privire la aceeaşi persoanã fãrã verificarea incidenţei cazurilor prevãzute la art. 14 alin. (1).
    (4) În cazul în care apar contradicţii între datele introduse potrivit alin. (3) şi datele deja existente în sistemul informaţional Europol, Unitatea Naţionalã Europol sau ofiţerii de legãturã la Europol, dupã caz, realizeazã demersurile necesare pentru consultarea autoritãţilor competente ale statelor membre care au introdus datele respective, în vederea stabilirii actualitãţii şi realitãţii acestora.
    (5) În cazul în care Unitatea Naţionalã Europol sau ofiţerii de legãturã la Europol stabilesc necesitatea ştergerii tuturor datelor din categoriile prevãzute la art. 12 alin. (2) din Decizia Europol, pe care le-au introdus în sistemul informaţional Europol cu privire la o anumitã persoanã, informeazã despre aceasta autoritãţile competente ale statelor membre care au introdus ulterior, cu privire la aceeaşi persoanã, date din categoriile prevãzute la art. 12 alin. (3) din Decizia Europol.
    (6) De la data primirii comunicãrii privind decizia autoritãţii competente dintr-un alt stat membru de a şterge toate datele din categoriile prevãzute la art. 12 alin. (2) din Decizia Europol pe care aceasta le-a introdus în sistemul informaţional Europol cu privire la o anumitã persoanã, Unitatea Naţionalã Europol sau ofiţerul de legãturã la Europol, atunci când au introdus ulterior, din proprie iniţiativã, cu privire la aceeaşi persoanã, date din categoriile prevãzute la art. 12 alin. (3) din Decizia Europol, ori autoritatea românã competentã care a solicitat introducerea unor asemenea date preia rãspunderea cu privire la protecţia datelor ce urmau a fi şterse, precum şi dreptul de a le modifica, completa, corecta sau şterge.
    (7) Unitatea Naţionalã Europol sau ofiţerii de legãturã la Europol, dupã caz, rãspund pentru exactitatea şi actualitatea datelor pe care le introduc din proprie iniţiativã în sistemul informaţional Europol, precum şi pentru respectarea prevederilor prezentei legi şi ale Deciziei Europol la introducerea, extragerea ori modificarea datelor din sistemul informaţional Europol.
    (8) Autoritãţile române competente rãspund pentru exactitatea şi actualitatea datelor introduse în sistemul informaţional Europol la solicitarea lor, precum şi pentru respectarea prevederilor prezentei legi şi ale Deciziei Europol la solicitarea introducerii, extragerii sau modificãrii datelor din sistemul informaţional Europol.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Fişierele de lucru pentru analizã constituite la nivelul Europol

    ART. 18
    (1) La cererea Europol sau din proprie iniţiativã, Unitatea Naţionalã Europol comunicã Europol toate informaţiile necesare în cadrul unui anumit fişier de lucru pentru analizã, constituit potrivit art. 14-16 din Decizia Europol. Prevederile art. 6 alin. (2) se aplicã în mod corespunzãtor.
    (2) În temeiul alin. (1) se comunicã numai acele informaţii care pot fi utilizate, în condiţiile legii, de cãtre autoritãţile române competente în scopul prevenirii, descoperirii sau cercetãrii infracţiunilor.
    (3) Autoritãţile române competente prevãzute în anexã pot comunica direct Europol informaţii în condiţiile alin. (1) şi (2), cu informarea prealabilã a Unitãţii Naţionale Europol, în cazurile în care Europol solicitã transmiterea acestora fãrã întârziere ori atunci când autoritatea românã competentã în cauzã stabileşte cã transmiterea fãrã întârziere este esenţialã pentru realizarea activitãţilor în cadrul fişierului de lucru pentru analizã.
    (4) Autoritãţile române competente care au comunicat Europol informaţii în condiţiile alin. (1)-(3) decid cu privire la condiţiile de utilizare a informaţiilor respective atunci când aceastã utilizare presupune dezvãluirea cãtre terţi.
    (5) Ofiţerii de legãturã la Europol şi personalul din cadrul Unitãţii Naţionale Europol desemnat prin dispoziţia inspectorului general al Inspectoratului General al Poliţiei Române au dreptul de a consulta sistemul de index creat de Europol pentru datele stocate în fişierele de lucru pentru analizã potrivit art. 15 din Decizia Europol.
    ART. 19
    (1) Ofiţerii de legãturã la Europol sunt autorizaţi sã solicite informãri cu privire la rezultatele analizelor de naturã generalã şi strategicã realizate în cadrul fişierelor de lucru pentru analizã.
    (2) Ofiţerii de legãturã la Europol solicitã sã fie informaţi cu privire la analiza realizatã de grupurile de analizã la care nu participã reprezentanţi ai autoritãţilor române competente, dacã în urma consultãrii sistemului de index se constatã cã analiza are legãturã cu una sau mai multe investigaţii poliţieneşti ori anchete penale desfãşurate la nivelul autoritãţilor române competente.
    (3) Solicitarea prevãzutã la alin. (2) se transmite tuturor membrilor respectivului grup de analizã, în scris, cuprinzând motivele pe care se întemeiazã, dupã obţinerea aprobãrii şefului Unitãţii Naţionale Europol.
    (4) Obiecţiile ridicate în cadrul grupului de analizã cu privire la participarea unui ofiţer de legãturã la Europol la analiza aflatã în desfãşurare, ca urmare a transmiterii unei solicitãri în condiţiile alin. (2) şi (3), se soluţioneazã în cadrul procedurii de conciliere prevãzutã la art. 14 alin. (5) din Decizia Europol. Reprezentantul României în cadrul Consiliului de administraţie al Europol, şeful Unitãţii Naţionale Europol sau ofiţerul de legãturã la Europol care a transmis solicitarea, cu acordul prealabil al şefului Unitãţii Naţionale Europol, poate renunţa la participare numai dacã, în urma examinãrii informaţiilor puse la dispoziţie, stabileşte cã analiza nu este utilã investigaţiei ori anchetei avute în vedere la momentul solicitãrii.
    (5) Ofiţerii de legãturã la Europol care participã în cadrul unui grup de analizã ca urmare a transmiterii unei solicitãri în condiţiile alin. (2) şi (3) sunt obligaţi sã obţinã acordul statelor membre implicate iniţial în respectiva analizã, înainte de a utiliza informaţiile din fişierul de lucru pentru analizã, dacã aceastã utilizare presupune dezvãluirea cãtre terţi.

    CAP. V
    Reguli privind prelucrarea datelor în cadrul cooperãrii cu Europol

    ART. 20
    Unitatea Naţionalã Europol şi ofiţerii de legãturã la Europol solicitã Europol comunicarea informaţiilor deţinute de acesta referitoare la statul român, date privind conexiunile constatate între infracţiunile de competenţa Europol, precum şi furnizarea datelor şi informaţiilor operative referitoare la alte infracţiuni grave pe care Europol le-a constatat în decursul îndeplinirii sarcinilor sale.
    ART. 21
    Autoritãţile române competente coopereazã cu Europol în vederea stabilirii mecanismelor de control al extragerilor de date din fişierele automatizate de date ale Europol utilizate pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, în condiţiile art. 18 din Decizia Europol.
    ART. 22
    (1) Datele cu caracter personal obţinute din fişierele de date ale Europol sau comunicate de Europol prin orice alt mijloc sunt transmise sau utilizate exclusiv de cãtre autoritãţile române competente în scopul prevenirii, descoperirii şi cercetãrii infracţiunilor de competenţa Europol şi a altor infracţiuni grave.
    (2) Autoritãţile române competente care transmit sau solicitã transmiterea de date cãtre Europol precizeazã cazurile în care, potrivit legislaţiei române, utilizarea acestora este supusã unor condiţii restrictive şi comunicã, la solicitarea autoritãţilor din celelalte state membre, puncte de vedere cu privire la intenţia acestora de a utiliza datele în cazurile de excepţie prevãzute la art. 19 alin. (2) din Decizia Europol.
    (3) Autoritãţile române competente utilizeazã datele prevãzute la alin. (1) cu respectarea restricţiilor precizate de statul membru, statul terţ sau organismul terţ de la care provin datele respective. Se poate face excepţie numai dupã consultarea autoritãţilor competente ale statului membru de la care provin datele şi cu luarea în considerare a punctului de vedere al acestora.
    (4) Datele prevãzute la alin. (1) pot fi utilizate în alte scopuri decât cele prevãzute la alin. (1) sau de cãtre alte autoritãţi decât cele prevãzute la alin. (1) numai cu acordul autoritãţilor competente ale statului membru de la care provin datele respective.
    (5) Autoritãţile române competente care transmit sau solicitã transmiterea de date cãtre Europol comunicã, la solicitarea autoritãţilor din celelalte state membre, acordul cu privire la utilizarea datelor respective în alte scopuri şi de cãtre alte autoritãţi decât cele prevãzute la art. 19 alin. (1) din Decizia Europol, dacã acest lucru nu este interzis de legislaţia românã.
    ART. 23
    (1) Datele introduse în fişierele de date ale Europol sunt pãstrate numai pentru perioada necesarã îndeplinirii sarcinilor Europol.
    (2) Unitatea Naţionalã Europol examineazã, în termen de cel mult 3 ani de la introducere, necesitatea continuãrii stocãrii datelor introduse de cãtre aceasta sau de cãtre ofiţerii de legãturã la Europol în sistemul informaţional Europol.
    (3) În cursul procesului de reexaminare, Unitatea Naţionalã Europol decide continuarea stocãrii datelor pânã la urmãtoarea reexaminare care va avea loc dupã o nouã perioadã de 3 ani, în cazul în care aceste date sunt încã necesare în vederea realizãrii sarcinilor Europol.
    (4) În cazul în care nu se ia nicio decizie cu privire la continuarea stocãrii datelor, datele respective sunt şterse în mod automat.
    (5) Autoritãţile române competente informeazã Europol cu privire la ştergerea din bazele de date naţionale a datelor comunicate cãtre Europol şi stocate în alte fişiere de date ale Europol.
    ART. 24
    (1) Autoritãţile române competente care au transmis sau, dupã caz, au solicitat transmiterea de date cãtre Europol comunicã, la solicitarea Europol, acordul cu privire la transmiterea de cãtre Europol a datelor respective cãtre entitãţile prevãzute la art. 22 alin. (1) şi la art. 23 alin. (1) din Decizia Europol.
    (2) Acordul prevãzut la alin. (1) poate fi exprimat fãrã rezerve sau sub rezerva unor condiţii speciale şi poate fi retras oricând de cãtre autoritãţile române competente care l-au acordat.
    ART. 25
    Unitatea Naţionalã Europol transmite Europol date cu caracter personal provenind de la persoane fizice sau de la persoane juridice de drept privat numai dacã se stabileşte cã acestea au o legãturã directã cu date aflate deja la dispoziţia Europol.
    ART. 26
    (1) Autoritãţile române competente rãspund pentru:
    a) legalitatea culegerii datelor, a transmiterii acestora cãtre Europol, a introducerii, respectiv a solicitãrii de introducere a lor în sistemul Europol, pentru exactitatea şi actualitatea acestora, precum şi pentru verificarea termenelor de stocare;
    b) protecţia datelor care au fost transmise cãtre Europol, dar care nu au fost încã incluse în unul dintre fişierele sale de date.
    (2) Autoritãţile române competente, din proprie iniţiativã sau la sesizarea Europol, solicitã Unitãţii Naţionale Europol modificarea, corectarea sau ştergerea datelor incorecte transmise Europol.
    ART. 27
    (1) Unitatea Naţionalã Europol primeşte cereri privind exercitarea dreptului de acces al persoanelor vizate în contextul prelucrãrii datelor cu caracter personal de cãtre Europol, potrivit art. 30 din Decizia Europol, pe care le transmite la Europol de îndatã sau cel târziu în termen de o lunã de la data primirii acestora.
    (2) Autoritãţile române competente coopereazã cu Europol, în condiţiile art. 30 alin. (4) din Decizia Europol, în vederea formulãrii rãspunsurilor la cererile privind exercitarea dreptului de acces al persoanelor vizate în contextul prelucrãrii datelor cu caracter personal de cãtre Europol, comunicând inclusiv argumentele lor cu privire la incidenţa cazurilor de excepţie de la comunicare de informaţii, prevãzute la art. 30 alin. (5) din Decizia Europol. Autoritãţile române competente rãspund în termen de 30 de zile de la data primirii solicitãrilor Europol.
    (3) În cazul prelucrãrilor de date cu caracter personal efectuate de cãtre autoritãţile române competente prin intermediul sistemelor de evidenţã proprii, în cadrul cooperãrii cu Europol, exercitarea drepturilor persoanelor vizate se asigurã în condiţiile Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi, dupã caz, ale Legii nr. 238/2009 privind reglementarea prelucrãrii datelor cu caracter personal de cãtre structurile/unitãţile Ministerului Administraţiei şi Internelor în activitãţile de prevenire, cercetare şi combatere a infracţiunilor, precum şi de menţinere şi de asigurare a ordinii publice.
    ART. 28
    Se desemneazã Autoritatea Naţionalã de Supraveghere a Prelucrãrii Datelor cu Caracter Personal ca organism naţional de supraveghere în sensul art. 33 din Decizia Europol şi în conformitate cu legislaţia naţionalã aplicabilã.
    ART. 29
    Preşedintele Autoritãţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrãrii Datelor cu Caracter Personal desemneazã cel mult 2 reprezentanţi şi supleanţii acestora în cadrul organismului comun de supraveghere.
    ART. 30
    Autoritatea Naţionalã de Supraveghere a Prelucrãrii Datelor cu Caracter Personal coopereazã cu organismul comun de supraveghere, atunci când este necesar, în vederea sporirii coerenţei aplicãrii normelor şi procedurilor în materie de prelucrare a datelor cu caracter personal, inclusiv în vederea soluţionãrii cãilor de atac prevãzute de art. 32 din Decizia Europol.
    ART. 31
    Sumele necesare pentru realizarea atribuţiilor prevãzute la art. 28, 29 şi 30 se suportã de la bugetul de stat şi sunt prevãzute anual în bugetul Autoritãţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrãrii Datelor cu Caracter Personal.
    ART. 32
    Autoritãţile române competente, individual sau în cooperare cu Europol, pun în aplicare mãsuri vizând prelucrarea automatizatã a datelor de cãtre Europol menite:
    a) sã împiedice accesul persoanelor neautorizate la echipamentele de prelucrare a datelor cu caracter personal;
    b) sã împiedice citirea, copierea, modificarea sau eliminarea suportului de date în mod neautorizat;
    c) sã împiedice introducerea neautorizatã de date şi inspectarea, modificarea sau ştergerea neautorizatã a datelor cu caracter personal stocate;
    d) sã împiedice utilizarea sistemelor de prelucrare automatizatã a datelor de cãtre persoane neautorizate cu ajutorul echipamentelor de comunicare a datelor;
    e) sã se asigure cã persoanele autorizate sã utilizeze un sistem de prelucrare automatizatã a datelor au acces numai la datele pentru care sunt autorizate;
    f) sã se asigure cã este posibilã verificarea şi stabilirea organismelor cãrora le pot fi comunicate sau le-au fost comunicate date cu caracter personal prin intermediul echipamentelor de comunicaţii;
    g) sã asigure posibilitatea de a verifica şi de a stabili ce date cu caracter personal au fost introduse în sistemele automatizate de prelucrare a datelor, precum şi când şi cine a introdus datele respective;
    h) sã împiedice consultarea, copierea, modificarea sau ştergerea neautorizatã a datelor cu caracter personal pe parcursul transferurilor de date personale sau pe parcursul transportului suporturilor de date;
    i) sã se asigure cã funcţionarea sistemelor instalate poate fi imediat remediatã dupã producerea unei întreruperi;
    j) sã asigure funcţionarea fãrã defecţiuni a sistemului, raportarea imediatã a defecţiunilor de funcţionare şi sã se asigure cã datele stocate nu sunt afectate de funcţionarea defectuoasã a sistemului.
    ART. 33
    (1) Autoritãţile române competente iau toate mãsurile necesare pentru protejarea informaţiilor supuse regimului de confidenţialitate stabilit potrivit art. 40 din Decizia Europol sau, dupã caz, regimului juridic aferent informaţiilor clasificate, furnizate de Europol.
    (2) Autoritãţile române competente efectueazã potrivit legii române, la solicitarea Europol formulatã în condiţiile art. 40 alin. (2) din Decizia Europol, verificãri de securitate asupra cetãţenilor români şi acordã celorlalte state membre asistenţã în acest sens.
    (3) Autoritãţile române competente permit accesul la informaţiile clasificate prevãzute la alin. (1), potrivit nivelului de acces, numai acelor persoane care posedã o autorizaţie de acces la informaţii clasificate.
    ART. 34
    (1) Autoritãţile publice române rãspund, în condiţiile legii, pentru prejudiciul cauzat unei persoane prin utilizarea de date eronate provenind din fişierele Europol sau prin utilizarea de date care au fost stocate ori prelucrate în fişierele Europol cu nerespectarea dispoziţiilor Deciziei Europol.
    (2) Autoritãţile publice române solicitã autoritãţilor celorlalte state membre sau Europol, în condiţiile art. 52 alin. (2) din Decizia Europol, rambursarea sumelor plãtite pentru repararea prejudiciului prevãzut la alin. (1).
    (3) Autoritãţile române competente ramburseazã din bugetul propriu, în condiţiile art. 52 alin. (2) din Decizia Europol, sumele de bani plãtite de autoritãţile celorlalte state membre pentru repararea unui prejudiciu.
    (4) Litigiile cu privire la solicitãrile prevãzute la alin. (2) şi (3) se soluţioneazã în cadrul Consiliului de administraţie al Europol, potrivit art. 52 alin. (3) din Decizia Europol.

    CAP. VI
    Asigurarea financiarã

    ART. 35
    (1) Cheltuielile efectuate de cãtre Unitatea Naţionalã Europol în cadrul procesului de comunicare cu Europol sunt suportate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
    (2) Unitatea Naţionalã Europol solicitã Europol rambursarea cheltuielilor de conectare.
    ART. 36
    Cheltuielile legate de trimiterea în misiune a ofiţerilor de legãturã la Europol, cu excepţia celor suportate de Europol, sunt suportate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
    ART. 37
    (1) Contravaloarea în lei a contribuţiei financiare a României stabilite potrivit art. 58 alin. (4) din Decizia Europol se asigurã de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
    (2) Sumele rambursate de Europol potrivit art. 58 alin. (5) din Decizia Europol constituie venit la bugetul de stat.

    CAP. VII
    Dispoziţii finale

    ART. 38
    La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 61/2007 pentru reglementarea unor mãsuri de punere în aplicare a Convenţiei privind constituirea Oficiului European de Poliţie (Convenţia EUROPOL), publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 439 din 28 iunie 2007, aprobatã prin Legea nr. 329/2007, se abrogã.

    Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

               p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                          IOAN OLTEAN

                     PREŞEDINTELE SENATULUI
                          VASILE BLAGA

    Bucureşti, 19 martie 2012.
    Nr. 55.


    ANEXÃ

                    AUTORITÃŢILE ROMÂNE COMPETENTE
             care au dreptul de a consulta în mod direct
                   sistemul informaţional Europol

    I. Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin:
    1. Inspectoratul General al Poliţiei Române şi unitãţile subordonate;
    2. Inspectoratul General al Poliţiei de Frontierã şi unitãţile subordonate;
    3. Direcţia Generalã de Informaţii şi Protecţie Internã;
    4. Oficiul Român pentru Imigrãri şi unitãţile subordonate;
    5. Inspectoratul General al Jandarmeriei Române şi unitãţile subordonate.
    II. Ministerul Finanţelor Publice, prin:
    - Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã.
    III. Serviciul Român de Informaţii, prin:
    - Direcţia generalã prevenire şi combatere terorism.
    IV. Ministerul Public
    V. Instanţele judecãtoreşti
    VI. Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor
    VII. Ministerul Mediului şi Pãdurilor, prin:
    - Garda Naţionalã de Mediu.
    VIII. Ministerul Justiţiei, prin:
    - Biroul pentru prevenirea criminalitãţii şi de cooperare cu oficiile de recuperare a creanţelor din statele membre ale Uniunii Europene.

                            ----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016