────────────────────────────────
Învãţãmântul trebuie sa aibã ca obiect toate aspectele ingrijirilor la nivel de asistent, incluzând prevenirea bolii, educaţia sanitarã, folosirea şi acţiunea medicamentelor şi problemele alimentare şi dietetice, readaptarea, precum şi ingrijirile de prima urgenta, reanimarea şi teoria transfuziei sanguine.
Învãţãmântul teoretic şi practic şi învãţãmântul clinic trebuie sa fie coordonate.
Materiile necesare de inclus în programa pot fi grupate în doua rubrici:
1. Îngrijiri de sãnãtate la nivel de personal mediu:
- orientare şi etica profesionalã;
- principii generale de sãnãtate şi de îngrijiri de sãnãtate pentru asistenţi;
- principii de îngrijiri de sãnãtate pentru asistenţi în materie de:
- medicina generalã şi specialitãţi medicale;
- chirurgie generalã şi specialitãţi chirurgicale;
- puericultura şi pediatrie;
- igiena şi ingrijirile de sãnãtate ale mamei şi nou-nascutului;
- sãnãtate mintalã şi psihiatrie;
- îngrijiri de sãnãtate pentru persoanele în varsta şi geriatrie.
2. Ştiinţe fundamentale:
- Anatomie şi fiziologie;
- Patologie generalã;
- Bacteriologie, virusologie şi parazitologie;
- Biofizica şi biochimie;
- Igiena:
- profilaxie;
- educaţie sanitarã;
- Ştiinţe sociale:
- sociologie;
- psihologie;
- principii de administraţie;
- principii de invatare (pedagogie);
- legislaţie socialã şi sanitarã;
- aspecte juridice ale profesiunii.
B. Învãţãmânt clinic pentru asistenţi medicali (stagii)
────────────────────────────────────────────────────────
Învãţãmântul clinic trebuie sa aibã ca obiect toate aspectele rolului de asistent în materie de îngrijiri de sãnãtate la acest nivel, incluzând prevenirea bolii, educaţia sanitarã, precum şi ingrijirile de sãnãtate de prima urgenta, de reanimare şi de transfuzie sanguina.
El trebuie sa includã:
- medicina generalã şi specialitãţi medicale;
- chirurgie generalã şi specialitãţi chirurgicale;
- îngrijirea copilului şi pediatrie;
- igiena şi ingrijirile mamei şi nou-nascutului;
- sãnãtate mintalã şi psihiatrie (pe cat posibil într-un serviciu specializat);
- îngrijirea persoanelor în varsta şi geriatrie.
În determinarea locurilor de stagiu trebuie sa se ţinã seama de urmãtorii factori:
1. Învãţãmântul practic de îngrijiri la nivel de asistent trebuie sa aibã în ansamblul sau o valoare educativã, de aceea:
- trebuie sa existe un personal calificat suficient de numeros pentru a asigura o calitate satisfãcãtoare a ingrijirilor de sãnãtate la nivel de asistent;
- trebuie sa existe condiţii satisfãcãtoare în materie de sedii şi de material utilizate pentru îngrijirea bolnavilor.
2. În toate serviciile în care elevii asistenţi sunt repartizaţi în cursul formãrii lor practice trebuie sa existe în orice moment cel puţin un asistent cu diploma care poate asigura supravegherea şi suficient personal de alte categorii pentru a evita ca elevului sa i se încredinţeze sarcini fãrã valoare educativã pentru el.
3. Asistentii cu diploma din serviciile acreditate ca teren de stagiu trebuie sa colaboreze la supravegherea şi formarea elevilor aflaţi sub responsabilitatea instructoarelor şcolii.
CAP. 4
Condiţii privitoare la organizarea şcolilor de asistenţi medicali
Pentru ca programul propus pentru formarea asistentilor medicali sa fie executat într-un mod adecvat, organizarea şi funcţionarea şcolii trebuie sa îndeplineascã anumite condiţii, şi anume:
A. Conducerea şcolii de asistenţi medicali
───────────────────────────────────────────
Conducerea şcolii trebuie încredinţatã unui medic sau unui asistent, competent în materie de învãţãmânt şi de administraţie.
B. Personalul didactic
────────────────────────
Învãţãmântul trebuie încredinţat unor profesori calificaţi: medici, asistenţi şi specialişti în diverse discipline. Fiecare şcoala trebuie sa aibã în personalul sau cel puţin un asistent cu diploma, care a primit o formare de cel puţin un an care sa îl fi calificat pentru învãţãmântul în profesia de asistent medical.
C. Fondurile şcolii
────────────────────
Creditele disponibile pentru a face fata cheltuielilor imputabile direct formãrii asistentilor, de exemplu salariile instructorilor şi costul materialului de învãţãmânt, trebuie sa fie uşor de identificat.
CAP. 5
Validarea studiilor
A. Va trebui instituitã pentru fiecare cursant o "foaie matricola" a carei autenticitate este garantatã de autoritatea competenta şi care sa cuprindã:
- enumerarea stagiilor efectuate;
- rezultatele lucrãrilor şi ale examenelor;
- o apreciere a aptitudinilor personale şi profesionale pe care elevul le-a demonstrat în timpul studiilor sale.
B. Examenul final trebuie sa comporte probe scrise, practice şi orale, iar reusita la acest examen trebuie sa fie certificatã prin eliberarea unui document corespunzãtor.
ANEXA II
Fiecare dintre pãrţile contractante poate sa îşi declare rezervele:
1. de derogare a dispoziţiilor cap. II din anexa I, ce prevede ca elevii candidaţi vor putea fi la un nivel intelectual şi cultural corespunzãtor la 8 ani de învãţãmânt general;
2. de derogare a dispoziţiilor cap. II din anexa I, ce menţioneazã ca elevii candidaţi ar putea sa nu fie în posesia unei diplome şcolare;
3. de derogare a dispoziţiilor cap. III din anexa I, ce prevede un numãr de ore de cursuri teoretice şi tehnice diferit de cel prevãzut în acest capitol;
4. de derogare a dispoziţiilor cap. III din anexa I:
(i) retinand ca subiecte facultative ale programei şi ale formãrii practice, serviciile de maternitate, sãnãtatea mintalã şi psihiatria, precum şi ingrijirile de sãnãtate ale personalelor în varsta şi geriatria; sau
(ii) neinscriind în învãţãmântul clinic sãnãtatea mintalã şi psihiatria.
RECOMANDĂRI
I. Varsta minima impusa pentru admiterea la şcolile de asistenţi medicali
Varsta minima pentru admiterea la şcolile de asistenţi medicali se pare ca nu trebuie sa fie fixatã în mod riguros. În ţãrile unde programa cuprinde subiecte de instruire generalã, varsta de intrare la şcoala de asistenţi este mult mai mica decât în cazul în care aceste cunoştinţe sunt cerute de la început. În plus, maturitatea depinde de condiţiile sociale şi climatice.
Într-o maniera generalã, elevii nu ar trebui sa între în contact cu bolnavii şi cu mediul spitalicesc înaintea unei varste cuprinse între 17 şi 19 ani, în funcţie de ţara.
II. Nivelul de instruire cerut candidaţilor pentru admiterea la şcolile de asistenţi medicali (conform cap. II din anexa I la acord)
Durata de zece ani de învãţãmânt general nu este obligatorie atât timp cat un învãţãmânt cu o durata mai mica permite sa se ajungã la acelaşi nivel intelectual şi cultural.
III. Durata şi conţinutul programei de învãţãmânt (conform cap. III primul paragraf din anexa I la acord)
Dacã numãrul total de ore de învãţãmânt este mai mare de 4.600, proportiile indicate trebuie sa fie respectate în raport cu orarul minim reţinut.
IV. Locul de stagiu (conform cap. III lit. B din anexa I la acord)
a) Locurile de stagiu trebuie sa fie propuse de directorul şcolii şi aprobate de autoritatea competenta din fiecare ţara.
b) Învãţãmântul practic trebuie sa fie organizat de directorul şcolii şi plasat sub supravegherea instructorilor şcolii.
c) Dispoziţia care figureazã la nr. 2 şi care prevede: "suficient personal de alte categorii pentru a evita ca elevului sa i se încredinţeze sarcini fãrã o valoare educativã pentru el" are ca scop sa se garanteze ca elevii asistenţi nu vor fi folosiţi la munci care nu intra în cadrul învãţãmântului lor şi care trebuie sa fie încredinţate unei alte categorii de personal.
d) În mãsura posibilitãţilor, asistentii vizati la nr. 3 trebuie sa fi primit o formare pedagogica privind învãţãmântul ingrijirilor de sãnãtate şi administraţiei.
e) Trebuie sa fie luate în considerare în mod egal:
- numãrul bolnavilor;
- varietatea cazurilor clinice prezentate de bolnavi;
- organizarea serviciilor;
- existenta unui învãţãmânt periodic în curs de desfãşurare pentru personalul mediu;
- numãrul limita de elevi stabilit pentru fiecare secţie;
- metodele pedagogice folosite.
V. Condiţii privind organizarea şcolilor de asistenţi medicali (conform cap. IV din anexa I la acord)
a) Conducerea şcolii de asistenţi medicali
Conducerea şcolii trebuie în mod normal sa fie asistatã şi consiliata de un organism format din asistenţi pregatiti pentru învãţãmântul de asistenţi şi din reprezentanţi ai altor discipline, cum ar fi medicina, educaţia generalã, administraţia, ştiinţele sociale.
b) Corpul didactic
Coordonarea învãţãmântului teoretic şi practic trebuie sa fie pusã în practica de instructori. Instructorul este un asistent pedagog format sa pregãteascã teoretic şi practic şi sa asigure supravegherea stagiilor clinice. Instructorul contribuie la educaţia şi la formarea profesionalã a elevilor. Raportul dintre numãrul de instructori şi cel al elevilor trebuie sa fie stabilit astfel încât sa permitã asigurarea unui învãţãmânt şi a unei incadrari adecvate. Este propus un numãr de 15 elevi la un instructor.
c) Facilitãţile şcolii
Vor fi prevãzute pentru numãrul de elevi ai şcolii sedii suficient de spatioase, ingloband: sali de curs şi de demonstratie, sali mici pentru lucrul pe grupe, biblioteca şi laborator. Ar trebui sa fie prevãzute birouri individuale pentru conducere şi pentru personalul didactic cu norma intreaga.
d) Material didactic
Echipamentul ar trebui sa fie acela care sa permitã o folosire a metodelor moderne de invatare. O importanta deosebita va fi acordatã folosirii materialului audiovizual.
VI. Documente care vor fi prezentate de asistentii medicali
A. Titlu (diploma, certificat sau alt act) validat de guvernul tarii în care este eliberat sau de autoritatea tarii insarcinata sa îi garanteze autenticitatea.
B. Extras de foaie matricola
Acest extras comporta:
- starea civilã;
- stagiile efectuate;
- rezultatele obţinute.
C. O atestare a cunoştinţelor lingvistice.
────────────────