Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 529 din 23 septembrie 2002  pentru ratificarea Acordului european asupra instruirii si formarii asistentilor medicali, incheiat la Strasbourg la 25 octombrie 1967    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 529 din 23 septembrie 2002 pentru ratificarea Acordului european asupra instruirii si formarii asistentilor medicali, incheiat la Strasbourg la 25 octombrie 1967

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 709 din 30 septembrie 2002

Parlamentul României adopta prezenta lege.

ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul european asupra instruirii şi formãrii asistentilor medicali, încheiat la Strasbourg la 25 octombrie 1967.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 25 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 5 septembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

Bucureşti, 23 septembrie 2002.
Nr. 529.


ACORD EUROPEAN
asupra instruirii şi formãrii asistentilor medicali

Statele membre ale Consiliului Europei, semnatare ale prezentului acord,
considerând ca scopul Consiliului Europei este acela de a realiza o legatura mai strânsã între membrii sãi, cu scopul de a favoriza mai ales progresul social şi de a promova bunãstarea populatiilor acestora, cu ajutorul realizarilor corespunzãtoare,
cunoscând convenţiile privind acest scop care au fost deja încheiate în cadrul Consiliului Europei, în special Carta socialã europeanã, semnatã la 18 octombrie 1961, şi Convenţia europeanã de înfiinţare, semnatã la 13 decembrie 1955,
convinse ca încheierea unui acord regional de armonizare a instruirii şi formãrii asistentilor medicali poate favoriza progresul social şi poate asigura o inalta calificare a acestora, permitandu-le astfel sa se stabileascã pe teritoriul altor pãrţi contractante în condiţii de egalitate cu asistentii din ţara respectiva,
considerând ca este necesar sa se stabileascã norme minimale în aceasta privinta,
au concluzionat urmãtoarele:

ART. 1
1. Fiecare parte contractantã va pune în aplicare sau, dacã formarea asistentilor nu se afla sub controlul sau direct, va recomanda autoritãţii competente sa punã în aplicare dispoziţiile privind instruirea şi formarea asistentilor medicali, care figureazã în anexa I la prezentul acord.
2. În contextul prezentului acord, termenul asistent medical desemneazã exclusiv asistentele sau asistentii în îngrijiri generale. Sunt excluşi asistentii a cãror formare este limitatã la domeniile sãnãtãţii publice, îngrijirii sugarilor sau copiilor bolnavi, ingrijirilor obstetricale şi ale bolnavilor mintali.
ART. 2
Fiecare parte contractantã va comunica Secretariatului general al Consiliului Europei o lista cuprinzând autoritãţi sau alte organisme abilitate sa ateste ca asistentii medicali au atins un nivel de instruire şi formare corespunzand cel puţin normelor stabilite în anexa I la prezentul acord.
ART. 3
1. Dupã intrarea în vigoare a prezentului acord în conformitate cu prevederile art. 4, Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei, conţinând, în componenta sa redusã, reprezentanţii pãrţilor contractante, este abilitat sa treacã la elaborarea dispoziţiilor conţinute în anexa I la prezentul acord, în funcţie de evoluţia intervenita în acest domeniu.
2. Orice modificare sau extensie a dispoziţiilor anexei I la prezentul acord, care va fi aprobatã în unanimitate de Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei cu privire la paragraful precedent, va fi notificatã prin Secretariatul general al Consiliului Europei cãtre pãrţile contractante şi va intra în vigoare la 3 luni de la data la care Secretariatul general al Consiliului Europei a fost avizat de pãrţile contractante ca sunt de acord cu modificarea sau extensia respectiva.
ART. 4
1. Prezentul acord este deschis pentru semnarea de cãtre statele membre ale Consiliului Europei, care pot sa devinã pãrţi prin:
a) semnatura fãrã rezerve a ratificãrii sau a acceptãrii; sau
b) semnatura cu rezerva a ratificãrii sau a acceptãrii, urmatã de ratificare sau acceptare.
2. Instrumentele ratificãrii sau acceptãrii vor fi depuse la Secretariatul general al Consiliului Europei.
ART. 5
1. Prezentul acord va intra în vigoare la 3 luni dupã data la care 3 state membre ale Consiliului Europei vor fi devenit pãrţi ale acordului în conformitate cu dispoziţiile art. 4.
2. Pentru orice stat membru care îl va semna ulterior fãrã rezerva de ratificare sau de acceptare ori îl va ratifica sau accepta, acordul va intra în vigoare la 3 luni dupã data semnãrii sau dupã depunerea instrumentului acestuia de ratificare sau de acceptare.
ART. 6
1. Dupã intrarea în vigoare a prezentului acord Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei va putea invita orice stat nemembru al Consiliului sa adere la prezentul acord.
2. Adeziunea se va efectua prin depunerea la Secretariatul general al Consiliului Europei a unui instrument de aderare ce va intra în vigoare de la data depunerii sale.
ART. 7
1. Orice parte contractantã poate, la momentul semnãrii sau depunerii instrumentului sau de ratificare, de acceptare sau de adeziune, sa declare ca face uz de una sau mai multe rezerve, figurand în anexa II la prezentul acord.
2. Orice parte contractantã poate retrage, în întregime sau în parte, o rezerva pe care a formulat-o, în virtutea paragrafului precedent, prin intermediul unei declaraţii adresate secretarului general al Consiliului Europei şi care va intra în vigoare la data primirii ei.
ART. 8
Anexele la prezentul acord fac parte integrantã din acesta.
ART. 9
1. Orice parte contractantã poate, la momentul semnãrii sau la momentul depunerii instrumentului sau de ratificare, de acceptare ori de aderare, sa desemneze teritoriul sau teritoriile în care se va aplica prezentul acord.
2. Orice parte contractantã poate, în momentul depunerii instrumentului sau de ratificare, de acceptare sau de aderare ori în orice alt moment ulterior, sa extindã aplicarea prezentului acord, prin declaraţie adresatã secretarului general al Consiliului Europei, la orice alt teritoriu desemnat în declaraţie şi pentru care partea contractantã asigura relaţiile internaţionale sau pentru care este abilitata sa stipuleze.
3. Orice declaraţie facuta în virtutea paragrafului precedent va putea fi retrasã, în ceea ce priveşte orice teritoriu desemnat de aceasta declaraţie, în condiţiile prevãzute de art. 10.
ART. 10
1. Prezentul acord va rãmâne în vigoare pe o perioada nelimitatã.
2. Orice parte contractantã va putea, în ceea ce o priveşte, sa denunţe prezentul acord adresand o notificare Secretariatului general al Consiliului Europei.
3. Denunţarea va intra în vigoare la 6 luni dupã data primirii notificãrii de cãtre Secretariatul general al Consiliului Europei.
ART. 11
Secretariatul general al Consiliului Europei va notifica statelor membre ale Consiliului şi oricãrui stat care a aderat la prezentul acord:
a) orice semnatura fãrã rezerva de ratificare sau de acceptare;
b) orice semnatura sub rezerva de ratificare sau de acceptare;
c) depunerea oricãrui instrument de ratificare, de acceptare sau de aderare;
d) orice data de intrare în vigoare a modificãrilor sau extensiilor vizate de paragraful 2 al art. 3;
e) orice data de intrare în vigoare a prezentului acord în conformitate cu prevederile art. 5;
f) orice comunicare primitã în aplicarea dispoziţiilor art. 2;
g) orice notificare primitã în aplicarea dispoziţiilor art. 7;
h) orice declaraţie primitã în aplicarea dispoziţiilor art. 9;
i) orice notificare primitã în aplicarea dispoziţiilor art. 10 şi data la care denunţarea intra în vigoare.
Drept care subsemnaţii, autorizaţi pentru aceasta, au semnat prezentul acord.
Întocmit la Strasbourg la 25 octombrie 1967, în limbile franceza şi engleza, cele doua texte având aceeaşi valoare, dintre care un singur exemplar va fi depus la arhivele Consiliului Europei. Secretariatul general al Consiliului Europei îl va comunica în copii certificate conforme fiecãrui stat semnatar sau care a aderat la el.

Pentru Guvernul Republicii Austria,
sub rezerva ratificãrii sau acceptãrii,
Laube
Strasbourg, 19 aprilie 1972
Pentru Guvernul Regatului Belgiei,
Pentru Guvernul Republicii Cipru,
Pentru Guvernul Regatului Danemarca,
M. Warberg
Pentru Guvernul Republicii Franceze,
sub rezerva aprobãrii,
Charles Bonfils
Strasbourg, 30 noiembrie 1967
Pentru Guvernul Republicii Federale Germane,
sub rezerva ratificãrii sau acceptãrii,
Heinrich Northe
Pentru Guvernul Republicii Islandeze,
Pentru Guvernul Irlandei,
Mary C. Tinney
Strasbourg, 7 decembrie 1971
Pentru Guvernul Republicii Italiene,
sub rezerva ratificãrii sau acceptãrii,
A. Assettati
Strasbourg, 6 noiembrie 1968
Pentru Guvernul Marelui Ducat al Luxemburgului,
Pentru Guvernul Maltei,
sub rezerva ratificãrii sau acceptãrii,
G. Borg Olivier
Strasbourg, 7 mai 1968
Pentru Guvernul Regatului Ţãrilor de Jos,
Pentru Guvernul Regatului Norvegiei,
Pentru Guvernul Regatului Suediei,
Pentru Guvernul Confederatiei Elvetiene,
sub rezerva ratificãrii sau acceptãrii,
D. Gagnebin
Strasbourg, 25 septembrie 1968
Pentru Guvernul Republicii Turce,
sub rezerva ratificãrii sau acceptãrii,
E. Deringil
Strasbourg, 11 septembrie 1968
Pentru Guvernul Regatului Unit al Marii Britanii şi
Irlandei de Nord,
E. B. Boothby
Strasbourg, 21 decembrie 1967

ANEXA 1

NORME MINIMALE
pentru instruirea şi formarea asistentilor medicali

CAP. 1
Definirea funcţiei de asistent pentru îngrijiri generale

1. Asistentul pentru îngrijiri generale exercita, conform reglementãrii în vigoare din ţara sa, urmãtoarele funcţii esenţiale:
a) da îngrijiri competente persoanelor a cãror stare le cere, ţinând cont de nevoile fizice, afective şi spirituale ale bolnavului în mediul spitalicesc, familial, la şcoala, la locul de munca etc.;
b) observa situaţiile sau condiţiile fizice sau afective care exercita un efect important asupra sãnãtãţii şi comunica aceste observaţii celorlalţi membri ai echipei sanitare;
c) formeazã şi dirijeaza personalul auxiliar necesar pentru a rãspunde nevoilor serviciului de asistenta din orice instituţie de sãnãtate.
2. În aceasta funcţie asistentul medical trebuie sa aprecieze în orice moment care sunt ingrijirile de care fiecare bolnav are nevoie şi sa îi atribuie personalul corespunzãtor.

CAP. 2
Nivelul de instruire cerut candidaţilor la şcolile de asistenţi medicali

Candidaţii la studiile de asistenţi medicali trebuie sa se situeze în mod normal la un nivel intelectual şi cultural corespunzãtor cel puţin celui de-al zecelea an de învãţãmânt general. În consecinta, ei trebuie sa posede o diploma şcolarã care sa confirme un astfel de ciclu de studii sau sa fi susţinut un examen oficial de admitere care sa fie de un nivel echivalent.

CAP. 3
Durata şi conţinutul programului de învãţãmânt
Numãrul de ore de învãţãmânt de baza pentru asistenţi medicali trebuie fixat la minimum 4.600. Proporţia consacratã învãţãmântului clinic (stagii) (vezi lit. B de mai jos) trebuie sa reprezinte cel puţin jumãtate din timpul consacrat învãţãmântului total. Totuşi numãrul de ore de curs teoretic şi tehnic (vezi lit. A de mai jos) nu trebuie sa fie mai mic de o treime din timpul consacrat formãrii în totalitate.
A. Învãţãmânt teoretic şi tehnic


────────────────────────────────
Învãţãmântul trebuie sa aibã ca obiect toate aspectele ingrijirilor la nivel de asistent, incluzând prevenirea bolii, educaţia sanitarã, folosirea şi acţiunea medicamentelor şi problemele alimentare şi dietetice, readaptarea, precum şi ingrijirile de prima urgenta, reanimarea şi teoria transfuziei sanguine.
Învãţãmântul teoretic şi practic şi învãţãmântul clinic trebuie sa fie coordonate.
Materiile necesare de inclus în programa pot fi grupate în doua rubrici:
1. Îngrijiri de sãnãtate la nivel de personal mediu:
- orientare şi etica profesionalã;
- principii generale de sãnãtate şi de îngrijiri de sãnãtate pentru asistenţi;
- principii de îngrijiri de sãnãtate pentru asistenţi în materie de:
- medicina generalã şi specialitãţi medicale;
- chirurgie generalã şi specialitãţi chirurgicale;
- puericultura şi pediatrie;
- igiena şi ingrijirile de sãnãtate ale mamei şi nou-nascutului;
- sãnãtate mintalã şi psihiatrie;
- îngrijiri de sãnãtate pentru persoanele în varsta şi geriatrie.
2. Ştiinţe fundamentale:
- Anatomie şi fiziologie;
- Patologie generalã;
- Bacteriologie, virusologie şi parazitologie;
- Biofizica şi biochimie;
- Igiena:
- profilaxie;
- educaţie sanitarã;
- Ştiinţe sociale:
- sociologie;
- psihologie;
- principii de administraţie;
- principii de invatare (pedagogie);
- legislaţie socialã şi sanitarã;
- aspecte juridice ale profesiunii.
B. Învãţãmânt clinic pentru asistenţi medicali (stagii)
────────────────────────────────────────────────────────
Învãţãmântul clinic trebuie sa aibã ca obiect toate aspectele rolului de asistent în materie de îngrijiri de sãnãtate la acest nivel, incluzând prevenirea bolii, educaţia sanitarã, precum şi ingrijirile de sãnãtate de prima urgenta, de reanimare şi de transfuzie sanguina.
El trebuie sa includã:
- medicina generalã şi specialitãţi medicale;
- chirurgie generalã şi specialitãţi chirurgicale;
- îngrijirea copilului şi pediatrie;
- igiena şi ingrijirile mamei şi nou-nascutului;
- sãnãtate mintalã şi psihiatrie (pe cat posibil într-un serviciu specializat);
- îngrijirea persoanelor în varsta şi geriatrie.
În determinarea locurilor de stagiu trebuie sa se ţinã seama de urmãtorii factori:
1. Învãţãmântul practic de îngrijiri la nivel de asistent trebuie sa aibã în ansamblul sau o valoare educativã, de aceea:
- trebuie sa existe un personal calificat suficient de numeros pentru a asigura o calitate satisfãcãtoare a ingrijirilor de sãnãtate la nivel de asistent;
- trebuie sa existe condiţii satisfãcãtoare în materie de sedii şi de material utilizate pentru îngrijirea bolnavilor.
2. În toate serviciile în care elevii asistenţi sunt repartizaţi în cursul formãrii lor practice trebuie sa existe în orice moment cel puţin un asistent cu diploma care poate asigura supravegherea şi suficient personal de alte categorii pentru a evita ca elevului sa i se încredinţeze sarcini fãrã valoare educativã pentru el.
3. Asistentii cu diploma din serviciile acreditate ca teren de stagiu trebuie sa colaboreze la supravegherea şi formarea elevilor aflaţi sub responsabilitatea instructoarelor şcolii.

CAP. 4
Condiţii privitoare la organizarea şcolilor de asistenţi medicali

Pentru ca programul propus pentru formarea asistentilor medicali sa fie executat într-un mod adecvat, organizarea şi funcţionarea şcolii trebuie sa îndeplineascã anumite condiţii, şi anume:
A. Conducerea şcolii de asistenţi medicali
───────────────────────────────────────────
Conducerea şcolii trebuie încredinţatã unui medic sau unui asistent, competent în materie de învãţãmânt şi de administraţie.
B. Personalul didactic
────────────────────────
Învãţãmântul trebuie încredinţat unor profesori calificaţi: medici, asistenţi şi specialişti în diverse discipline. Fiecare şcoala trebuie sa aibã în personalul sau cel puţin un asistent cu diploma, care a primit o formare de cel puţin un an care sa îl fi calificat pentru învãţãmântul în profesia de asistent medical.
C. Fondurile şcolii
────────────────────
Creditele disponibile pentru a face fata cheltuielilor imputabile direct formãrii asistentilor, de exemplu salariile instructorilor şi costul materialului de învãţãmânt, trebuie sa fie uşor de identificat.

CAP. 5
Validarea studiilor

A. Va trebui instituitã pentru fiecare cursant o "foaie matricola" a carei autenticitate este garantatã de autoritatea competenta şi care sa cuprindã:
- enumerarea stagiilor efectuate;
- rezultatele lucrãrilor şi ale examenelor;
- o apreciere a aptitudinilor personale şi profesionale pe care elevul le-a demonstrat în timpul studiilor sale.
B. Examenul final trebuie sa comporte probe scrise, practice şi orale, iar reusita la acest examen trebuie sa fie certificatã prin eliberarea unui document corespunzãtor.

ANEXA II
Fiecare dintre pãrţile contractante poate sa îşi declare rezervele:
1. de derogare a dispoziţiilor cap. II din anexa I, ce prevede ca elevii candidaţi vor putea fi la un nivel intelectual şi cultural corespunzãtor la 8 ani de învãţãmânt general;
2. de derogare a dispoziţiilor cap. II din anexa I, ce menţioneazã ca elevii candidaţi ar putea sa nu fie în posesia unei diplome şcolare;
3. de derogare a dispoziţiilor cap. III din anexa I, ce prevede un numãr de ore de cursuri teoretice şi tehnice diferit de cel prevãzut în acest capitol;
4. de derogare a dispoziţiilor cap. III din anexa I:
(i) retinand ca subiecte facultative ale programei şi ale formãrii practice, serviciile de maternitate, sãnãtatea mintalã şi psihiatria, precum şi ingrijirile de sãnãtate ale personalelor în varsta şi geriatria; sau
(ii) neinscriind în învãţãmântul clinic sãnãtatea mintalã şi psihiatria.

RECOMANDĂRI
I. Varsta minima impusa pentru admiterea la şcolile de asistenţi medicali
Varsta minima pentru admiterea la şcolile de asistenţi medicali se pare ca nu trebuie sa fie fixatã în mod riguros. În ţãrile unde programa cuprinde subiecte de instruire generalã, varsta de intrare la şcoala de asistenţi este mult mai mica decât în cazul în care aceste cunoştinţe sunt cerute de la început. În plus, maturitatea depinde de condiţiile sociale şi climatice.
Într-o maniera generalã, elevii nu ar trebui sa între în contact cu bolnavii şi cu mediul spitalicesc înaintea unei varste cuprinse între 17 şi 19 ani, în funcţie de ţara.
II. Nivelul de instruire cerut candidaţilor pentru admiterea la şcolile de asistenţi medicali (conform cap. II din anexa I la acord)
Durata de zece ani de învãţãmânt general nu este obligatorie atât timp cat un învãţãmânt cu o durata mai mica permite sa se ajungã la acelaşi nivel intelectual şi cultural.
III. Durata şi conţinutul programei de învãţãmânt (conform cap. III primul paragraf din anexa I la acord)
Dacã numãrul total de ore de învãţãmânt este mai mare de 4.600, proportiile indicate trebuie sa fie respectate în raport cu orarul minim reţinut.
IV. Locul de stagiu (conform cap. III lit. B din anexa I la acord)
a) Locurile de stagiu trebuie sa fie propuse de directorul şcolii şi aprobate de autoritatea competenta din fiecare ţara.
b) Învãţãmântul practic trebuie sa fie organizat de directorul şcolii şi plasat sub supravegherea instructorilor şcolii.
c) Dispoziţia care figureazã la nr. 2 şi care prevede: "suficient personal de alte categorii pentru a evita ca elevului sa i se încredinţeze sarcini fãrã o valoare educativã pentru el" are ca scop sa se garanteze ca elevii asistenţi nu vor fi folosiţi la munci care nu intra în cadrul învãţãmântului lor şi care trebuie sa fie încredinţate unei alte categorii de personal.
d) În mãsura posibilitãţilor, asistentii vizati la nr. 3 trebuie sa fi primit o formare pedagogica privind învãţãmântul ingrijirilor de sãnãtate şi administraţiei.
e) Trebuie sa fie luate în considerare în mod egal:
- numãrul bolnavilor;
- varietatea cazurilor clinice prezentate de bolnavi;
- organizarea serviciilor;
- existenta unui învãţãmânt periodic în curs de desfãşurare pentru personalul mediu;
- numãrul limita de elevi stabilit pentru fiecare secţie;
- metodele pedagogice folosite.
V. Condiţii privind organizarea şcolilor de asistenţi medicali (conform cap. IV din anexa I la acord)
a) Conducerea şcolii de asistenţi medicali
Conducerea şcolii trebuie în mod normal sa fie asistatã şi consiliata de un organism format din asistenţi pregatiti pentru învãţãmântul de asistenţi şi din reprezentanţi ai altor discipline, cum ar fi medicina, educaţia generalã, administraţia, ştiinţele sociale.
b) Corpul didactic
Coordonarea învãţãmântului teoretic şi practic trebuie sa fie pusã în practica de instructori. Instructorul este un asistent pedagog format sa pregãteascã teoretic şi practic şi sa asigure supravegherea stagiilor clinice. Instructorul contribuie la educaţia şi la formarea profesionalã a elevilor. Raportul dintre numãrul de instructori şi cel al elevilor trebuie sa fie stabilit astfel încât sa permitã asigurarea unui învãţãmânt şi a unei incadrari adecvate. Este propus un numãr de 15 elevi la un instructor.
c) Facilitãţile şcolii
Vor fi prevãzute pentru numãrul de elevi ai şcolii sedii suficient de spatioase, ingloband: sali de curs şi de demonstratie, sali mici pentru lucrul pe grupe, biblioteca şi laborator. Ar trebui sa fie prevãzute birouri individuale pentru conducere şi pentru personalul didactic cu norma intreaga.
d) Material didactic
Echipamentul ar trebui sa fie acela care sa permitã o folosire a metodelor moderne de invatare. O importanta deosebita va fi acordatã folosirii materialului audiovizual.
VI. Documente care vor fi prezentate de asistentii medicali
A. Titlu (diploma, certificat sau alt act) validat de guvernul tarii în care este eliberat sau de autoritatea tarii insarcinata sa îi garanteze autenticitatea.
B. Extras de foaie matricola
Acest extras comporta:
- starea civilã;
- stagiile efectuate;
- rezultatele obţinute.
C. O atestare a cunoştinţelor lingvistice.

────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016