Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 528 din 25 noiembrie 2004  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat, precum si a   Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 528 din 25 noiembrie 2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat, precum si a Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.153 din 7 decembrie 2004
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
<>Ordonanţa Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 2 februarie 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 470/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Prezenta ordonanţã are ca obiect reglementarea proiectãrii, finanţãrii, construcţiei, exploatãrii, întreţinerii şi transferului oricãrui bun public pe baza parteneriatului public-privat pentru concesiunea de lucrãri."
2. Dupã articolul 1 se introduce articolul 1^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 1^1. - Contractul de parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrãri este un contract având ca obiect execuţia sau, dupã caz, atât proiectarea, cât şi execuţia uneia sau mai multor lucrãri de construcţii, aşa cum sunt acestea cuprinse în clasificãrile statistice oficiale, ori execuţia prin orice mijloace a oricãrei combinaţii a acestor lucrãri de construcţii, care corespunde cerinţelor autoritãţii contractante şi care conduce la un rezultat menit sã îndeplineascã, prin el însuşi, o funcţie tehnico-economicã. În contrapartida lucrãrilor executate contractantul, în calitate de concesionar, primeşte dreptul de a exploata rezultatul lucrãrilor, în totalitate sau în parte, drept la care se poate adãuga, dupã caz, plata unei sume."
3. La articolul 2, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) concesionar - investitor privat selecţionat sã realizeze parteneriatul public-privat pentru concesiunea de lucrãri;".
4. La articolul 2, literele b) şi e) se abrogã.
5. La articolul 2, dupã litera h^1) se introduce litera h^2) cu urmãtorul cuprins:
"h^2) dialog competitiv - procedura prin care autoritatea contractantã poate iniţia consultãri cu investitorii preselectaţi, în scopul de a dezvolta una sau mai multe variante capabile sã întruneascã cerinţele autoritãţii contractante şi pe baza cãrora candidaţii sunt invitaţi sã liciteze;".
6. La articolul 2, litera i) va avea urmãtorul cuprins:
"i) acord de proiect - actul juridic întocmit ca urmare a dialogului pe care autoritatea publicã l-a purtat cu fiecare investitor în vederea stabilirii mijloacelor tehnice şi a aranjamentelor financiare şi juridice care sã rãspundã cel mai bine nevoilor autoritãţii publice."
7. Dupã articolul 2 se introduce articolul 2^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 2^1. - Principiile care stau la baza selectãrii ofertanţilor şi a încheierii contractelor de parteneriat public-privat sunt:
a) transparenţa, respectiv punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat;
b) tratamentul egal pentru toţi ofertanţii, respectiv aplicarea în mod nediscriminatoriu a criteriilor de selecţie şi a criteriilor pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat;
c) proporţionalitatea, respectiv ca orice mãsurã cerutã de cãtre autoritatea publicã sã fie necesarã şi corespunzãtoare naturii contractului;
d) recunoaşterea mutualã, respectiv acceptarea de cãtre autoritatea publicã a produselor şi serviciilor oferite de candidaţi de altã naţionalitate;
e) libera concurenţã, respectiv asigurarea condiţiilor pentru ca orice candidat, indiferent de naţionalitate, sã aibã dreptul de a deveni, în condiţiile legii, contractant."
8. Articolul 3 se abrogã.
9. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Autoritatea publicã este obligatã sã publice în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene şi/sau într-un jurnal internaţional de largã circulaţie intenţia de a iniţia un proiect de parteneriat public-privat, în conformitate cu normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe."
10. Dupã articolul 4 se introduc articolele 4^1 - 4^3 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 4^1. - Autoritatea publicã, atunci când urmeazã sã atribuie un contract de concesiune de lucrãri, are dreptul de a solicita:
a) concesionarului sã atribuie contracte de lucrãri unor terţe pãrţi într-un procent de minimum 30% din totalul lucrãrilor ce fac obiectul contractului de parteneriat public-privat pentru concesiune de lucrãri, oferind totodatã posibilitate investitorilor de a mãri acest procentaj, procentajul minim fiind specificat în contractul de concesiune de lucrãri;
b) investitorilor sã precizeze în ofertã valoarea procentualã, dacã este cazul, a lucrãrilor pe care aceştia intenţioneazã sã le atribuie unor terţe pãrţi, ca efect al atribuirii unui contract de concesiune de lucrãri.
Art. 4^2. - În cazul în care concesionarul este o autoritate contractantã în înţelesul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 212/2002 , cu modificãrile ulterioare, acesta se va conforma dispoziţiilor prevãzute de aceasta referitor la contractele de lucrãri, în cazul în care lucrãrile sunt efectuate de terţi.
Art. 4^3. - (1) Concesionarii de lucrãri care nu sunt autoritãţi contractante în înţelesul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 60/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 212/2002 , cu modificãrile ulterioare, şi care intenţioneazã sã acorde contracte de concesiune de lucrãri unor terţi vor face publicã aceastã intenţie printr-un anunţ ale cãrui conţinut şi mod de publicare vor fi conforme cu prevederile normelor metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe.
(2) Publicitatea nu este obligatorie dacã contractul de concesiune de lucrãri îndeplineşte condiţiile prevãzute de art. 11 alin. (1) lit. a) şi d) şi de <>art. 12 lit. a)-f) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 60/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 212/2002 , cu modificãrile ulterioare.
(3) Investitorii care s-au grupat în vederea obţinerii contractului de concesiune de lucrãri sau investitorii afiliaţi nu sunt consideraţi terţi. Investitorul afiliat este investitorul asupra cãruia concesionarul poate exercita o influenţã determinantã, direct ori indirect, sau investitorul care poate exercita o influenţã determinantã asupra concesionarului, sau orice investitor care, la fel ca şi concesionarul, este influenţaţi determinant de cãtre un alt investitor ca urmare a participaţiei deţinute de acesta din urmã în cadrul lor. Influenţa determinantã a unui investitor asupra altuia este prezumatã atunci când, direct sau indirect, acesta:
a) deţine majoritatea capitalului social al investitorului controlat;
b) controleazã majoritatea voturilor aferente acţiunilor emise de investitorul controlat;
c) are capacitatea de a desemna mai mult de jumãtate din personalul de administrare, de management şi de control al investitorului controlat.
(4) Lista completã a tuturor acestor investitori va fi inclusã în oferta depusã pentru obţinerea concesiunii. Aceastã listã va trebui actualizatã în urma oricãrei modificãri ulterioare a relaţiilor dintre investitori.
(5) În contractele de concesiune de lucrãri încheiate de un concesionar care nu este autoritate contractantã, termenul limitã pentru depunerea cererilor de participare, stabilit de concesionar, nu va fi mai mic de 37 de zile de la data la care anunţul a fost publicat, iar termenul limitã pentru primirea ofertelor nu va fi mai mic de 40 de zile de la data la care anunţul sau cererea de ofertã a fost publicatã. Concesionarul are obligaţia sã prelungeascã aceste termene limitã dacã, datoritã volumului şi complexitãţii lucrãrilor, ofertele nu pot fi depuse în termenul limitã sau nu pot fi formulate şi depuse decât dupã vizitarea locaţiilor ori dupã consultarea la faţa locului a documentelor anexate termenilor de referinţã. Concesionarul are dreptul sã prelungeascã termenul limitã pentru depunerea ofertelor. În acest caz concesionarul are obligaţia sã comunice noul termen în scris, cu cel puţin 6 zile înainte de expirarea termenului iniţial, tuturor furnizorilor de bunuri şi servicii şi contractorilor care au primit o copie de pe documentaţia de elaborare şi depunere a ofertei."
11. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) În termenul prevãzut în anunţul public, dar nu mai puţin de 60 de zile de la data publicãrii intenţiei de iniţiere a unui proiect de parteneriat publicprivat, autoritatea publicã primeşte scrisori de intenţie, însoţite de documentul ataşat scrisorii de intenţie, din partea investitorilor interesaţi.
(2) În maximum 60 de zile de la expirarea termenului prevãzut la alin. (1), autoritatea publicã va selecţiona cele mai bune scrisori de intenţie, exprimate în termeni tehnici, economici şi financiari de cãtre investitori.
(3) În cazul în care nu au fost depuse minimum 3 scrisori de intenţie sau nu au putut fi selectate cel puţin 3 scrisori de intenţie, proiectul va fi reluat numai prin iniţierea unei noi proceduri complete. În cazul lansãrii unei noi proceduri, regulile cuprinse în prezentul articol nu se vor mai aplica."
12. Dupã articolul 6 se introduce articolul 6^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 6^1. - (1) Pe baza conţinutului studiului de fezabilitate şi a rezultatelor negocierilor purtate în conformitate cu prevederile art. 6, autoritatea publicã va fixa termenul de depunere a ofertei tehnice şi financiare de cãtre investitorii preselecţionaţi pe baza rezultatelor analizei scrisorilor de intenţie depuse. Termenul de depunere a ofertelor nu va fi mai mic de 60 de zile de la data comunicãrii.
(2) În urma evaluãrii ofertelor depuse, autoritatea publicã emite o decizie cuprinzând lista investitorilor ierarhizaţi pe criteriul celei mai bune oferte în termeni tehnico-economici şi financiari. Decizia se comunicã în scris, simultan, tuturor investitorilor participanţi la selecţie.
(3) Împotriva deciziei menţionate la alin. (2) orice investitor poate depune la autoritatea publicã o contestaţie scrisã, în termen de 10 zile calendaristice de la data comunicãrii deciziei.
(4) Autoritatea publicã este obligatã sã analizeze toate contestaţiile depuse în termen şi sã transmitã fiecãrui contestatar un rãspuns în scris, în termen de 10 zile calendaristice de la data expirãrii termenului de depunere a contestaţiilor."
13. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Pe durata dialogului competitiv, autoritatea publicã va asigura egalitatea de tratament între toţi investitorii. Este interzisã transmiterea de informaţii într-o manierã discriminatorie care ar putea oferi avantaje unor investitori asupra altora. Autoritatea publicã nu va dezvãlui celorlalţi investitori variantele propuse sau alte informaţii confidenţiale comunicate de un candidat care participã la dialog, fãrã acordul acestuia.
(2) Autoritatea publicã va putea dispune ca procedura dialogului competitiv sã se desfãşoare în stagii succesive pentru a reduce numãrul de variante care urmeazã a fi discutate aplicând criteriile de selecţie conţinute de anunţul de intenţie.
(3) Autoritatea publicã va continua dialogul pânã la identificarea variantei sau a variantelor care îndeplinesc cerinţele, comparându-le dacã este cazul.
(4) Dupã declararea finalizãrii dialogului şi dupã informarea în acest sens a participanţilor, autoritatea publicã va solicita depunerea de oferte finale pe baza variantelor prezentate şi stabilite în cursul dialogului.
(5) Autoritatea publicã poate solicita clarificãri, precizãri şi îmbunãtãţiri de detaliu ale ofertelor. Cu toate acestea, clarificãrile, precizãrile şi îmbunãtãţirile de detaliu nu pot implica schimbãri ale caracteristicilor de bazã ale anunţului de intenţie, schimbãri care ar putea încãlca libera concurenţã sau ar avea un efect discriminatoriu.
(6) Autoritatea publicã poate remunera sau recompensa participanţii la dialog."
14. Dupã articolul 7 se introduc articolele 7^1 - 7^9 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 7^1. - (1) Autoritatea publicã va selecta oferta cea mai avantajoasã din punct de vedere economic, luând în considerare criteriile stipulate în anunţul de intenţie. Alte criterii asociate obiectului contractului pot fi luate în considerare, cum ar fi calitãţile tehnice, caracteristicile estetice şi funcţionale, aspectele de mediu, costurile de funcţionare, perioada necesarã execuţiei.
(2) Anunţul de intenţie va conţine informaţii referitoare la ponderea acordatã fiecãrui criteriu ales sã determine cea mai avantajoasã ofertã din punct de vedere economic. În acele situaţii când, în opinia autoritãţii publice, precizarea ponderii criteriilor nu este posibilã, autoritatea publicã va indica în anunţul de intenţie criteriile în ordinea descrescãtoare a importanţei acestora.
(3) Toţi investitorii vor fi informaţi de decizia autoritãţii publice, iar decizia de acordare a contractului se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a şi în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene.
Art. 7^2. - (1) Actele emise cu încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe pot fi atacate pe cale administrativã şi/sau în justiţie.
(2) Autoritatea contractantã este competentã sã soluţioneze contestaţiile înaintate pe cale administrativã. Autoritatea contractantã are obligaţia sã indice în anunţul de participare sau, dupã caz, în invitaţia de participare denumirea, adresa, faxul şi/sau adresa de e-mail a compartimentului din cadrul autoritãţii contractante unde se transmit/depun sau, dupã caz, se soluţioneazã contestaţiile.
(3) Acţiunea în justiţie se introduce la secţia de contencios administrativ a tribunalului în a cãrui circumscripţie se aflã sediul autoritãţii contractante. Împotriva hotãrârii tribunalului se poate declara recurs la secţia de contencios administrativ a curţii de apel.
Art. 7^3. - Orice persoanã care are un interes legitim în legãturã cu un anumit contract de parteneriat publicprivat pentru concesiunea de lucrãri şi care suferã, riscã sã sufere sau a suferit un prejudiciu, ca o consecinţã directã a unui act nelegal, are dreptul de a utiliza cãile de atac prevãzute de prezenta ordonanţã.
Art. 7^4. - Persoanele prevãzute la art. 7^3 , care au suferit un prejudiciu, pot solicita despãgubiri prin acţiune în justiţie în condiţiile legii contenciosului administrativ.
Art. 7^5. - (1) Ori de câte ori primeşte o contestaţie, autoritatea contractantã suspendã procedura pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrãri în cauzã.
(2) Perioada de suspendare atrage prelungirea, în mod corespunzãtor, a oricãrei perioade afectate prin suspendare, cu excepţia perioadelor prevãzute pentru exercitarea cãilor de atac.
(3) Decizia de suspendare se comunicã de îndatã de cãtre autoritatea contractantã contestatorului, precum şi tuturor participanţilor implicaţi în procedura pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrãri la data înaintãrii contestaţiei.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), autoritatea contractantã poate refuza suspendarea procedurii privind atribuirea contractului de parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrãri în cauzã, în oricare dintre urmãtoarele situaţii:
a) contestaţia este neîntemeiatã;
b) prin suspendarea aplicãrii procedurii pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrãri existã pericolul iminent de a afecta grav un interes public major.
Art. 7^6. - (1) Autoritatea contractantã, dupã ce primeşte o contestaţie sau o notificare privind introducerea unei acţiuni în justiţie, are obligaţia ca, în termen de 3 zile, sã îi înştiinţeze despre aceasta şi despre decizia sa motivatã de a suspenda sau nu procedura pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrãri pe toţi participanţii implicaţi în respectiva procedurã, anexând o copie de pe contestaţia sau notificarea primitã.
(2) Autoritatea contractantã are obligaţia de a comunica tuturor participanţilor implicaţi în procedura pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrãri toate actele ulterioare referitoare la contestaţia sau acţiunea în justiţie în cauzã, în termen de douã zile lucrãtoare de la producerea sau primirea lor.
Art. 7^7. - (1) Participanţii implicaţi în procedura pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrãri au dreptul de a se asocia la contestaţia înaintatã autoritãţii contractante, prin comunicare scrisã depusã la sediul autoritãţii contractante, în termen de 5 zile de la primirea înştiinţãrii privind primirea unei contestaţii.
(2) Cei care se asociazã la o contestaţie au aceleaşi drepturi şi rãspunderi cu cel care a iniţiat contestaţia. Participanţii implicaţi în procedura pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrãri, care nu se asociazã unei contestaţii potrivit prevederilor prezentului alineat, pierd dreptul de a ataca atât pe cale administrativã, cât şi în justiţie actul invocat ca nelegal prin contestaţia înaintatã iniţial.
Art. 7^8. - (1) În soluţionarea contestaţiilor autoritatea contractantã poate decide mãsuri corective de modificare, încetare, revocare, anulare şi altele asemenea ale actelor nelegale sau ale activitãţilor în legãturã cu acestea, în scopul conformãrii prevederilor prezentei ordonanţe.
(2) Orice mãsurã corectivã decisã de cãtre autoritatea contractantã trebuie sã fie precizatã în cadrul rezoluţiei motivate.
Art. 7^9. - Hotãrârile judecãtoreşti irevocabile pronunţate în litigiile care decurg din aplicarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, iar plata transmiterii şi a cheltuielilor de publicare este în sarcina pãrţii care a pierdut procesul; în acest scop, instanţa va dispune prin aceeaşi hotãrâre judecãtoreascã plata acestor cheltuieli."
15. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) La finalizarea procedurii de depunere şi rezolvare a contestaţiilor, autoritatea publicã intrã în negocierea finalã a unui contract de parteneriat publicprivat pentru concesiunea de lucrãri cu investitorul cel mai bine clasat.
(2) În cazul în care contractul de parteneriat publicprivat pentru concesiunea de lucrãri nu este încheiat cu investitorul cel mai bine clasat, autoritatea publicã va încheia contractul cu urmãtorul investitor selecţionat, în ordinea înscrierii pe lista investitorilor selecţionaţi, pânã la obţinerea unui rezultat favorabil.
(3) Nefinalizarea unui contract de parteneriat publicprivat pentru concesiunea de lucrãri cu nici unul dintre investitorii selecţionaţi obligã autoritatea publicã la reluarea întregii proceduri.
(4) Acordul pãrţilor privind crearea unei companii de proiect sau stabilirea unei alte forme de asociere între pãrţi se include în conţinutul contractului de parteneriat publicprivat pentru concesiunea de lucrãri."
16. La articolul 11, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Bunurile proprietate privatã a statului rezultate prin implementarea proiectului şi terenurile ocupate de proiect nu pot fi înstrãinate, ipotecate, gajate sau nu pot sã se constituie în garanţii pentru terţi, decât cu acordul proprietarului."
17. Dupã articolul 11 se introduce articolul 11^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 11^1. - (1) Prezenta ordonanţã nu se aplicã atunci când autoritatea publicã îşi propune sã achiziţioneze lucrãri suplimentare, care nu au fost incluse în proiectul de concesiune de lucrãri iniţial sau în contractul de concesiune de lucrãri atribuit anterior unui contractant, dar care au devenit, ca urmare a unor situaţii neprevãzute, necesare pentru finalizarea lucrãrilor iniţiale şi aceste lucrãri suplimentare au fost atribuite concesionarului iniţial numai dacã:
a) lucrãrile suplimentare nu pot fi separate, din punct de vedere tehnic şi economic, de contractul iniţial, întrucât altfel ar aduce prejudicii majore autoritãţii publice;
b) deşi separabile de contractul iniţial, sunt strict necesare în vederea îndeplinirii acestuia.
(2) Valoarea contractului pentru lucrãrile suplimentare nu trebuie sã depãşeascã 50% din valoarea actualizatã a contractului de parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrãri, atribuit iniţial."
18. La articolul 13, alineatul (2) se abrogã.
19. La articolul 13, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins:
"(4) Pentru soluţionarea eventualelor litigii izvorâte din executarea contractului, pãrţile pot stipula în acesta clauza compromisorie, putând atribui competenţa soluţionãrii litigiilor instanţelor arbitrale române sau internaţionale."
20. La articolele 12 şi 13, expresiile "proiecte de parteneriat public-privat" şi "proiecte public-private" se înlocuiesc cu expresia "proiecte de parteneriat publicprivat pentru concesiuni de lucrãri".
ART. II
Articolul 3 litera f^1), articolul 4 alineatul 3, articolul 43^1 şi articolul 45^1 din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 241 din 11 mai 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 212/2002 , se abrogã.
ART. III
<>Ordonanţa Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 470/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
ART. IV
<>Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 30 noiembrie 1998, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Obiectul prezentei legi îl constituie reglementarea şi organizarea atribuirii concesiunii de activitãţi, servicii şi bunuri, dupã cum urmeazã:
a) activitãţi şi servicii publice de interes naţional sau local, în schimbul unei redevenţe;
b) alte servicii, în schimbul unei remuneraţii;
c) bunuri proprietate publicã ori privatã a statului, judeţului, oraşului sau comunei, în schimbul unei redevenţe, cu excepţia concesiunii de lucrãri, aşa cum este ea reglementatã de <>Ordonanţa Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 470/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
2. Dupã articolul 1 se introduc articolele 1^1 şi 1^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 1^1. - (1) Atribuirea concesiunii de activitãţi şi servicii publice de interes naţional şi local şi de bunuri prevãzute la art. 1 lit. a) şi c) se face în baza unui contract prin care o persoanã, denumitã concedent, transmite pentru o perioadã determinatã, de cel mult 49 de ani, unei alte persoane, denumitã concesionar, care acţioneazã pe riscul şi pe rãspunderea sa, dreptul şi obligaţia de exploatare sau de efectuare a unei activitãţi ori a unui serviciu public de interes naţional sau local ori a unui bun în schimbul unei redevenţe.
(2) Atribuirea concesiunii de servicii prevãzute la art. 1 lit. b) se face în baza unui contract prin care o autoritate publicã, denumitã concedent, transmite pentru o perioadã determinatã, de cel mult 49 de ani, unui investitor privat, denumit concesionar, care acţioneazã pe riscul şi pe rãspunderea sa, dreptul şi obligaţia de a presta servicii în numele sãu, remunerarea pentru serviciile prestate constând fie din sumele obţinute din dreptul de exploatare a serviciilor, fie din acest drept însoţit, în completare, de remuneraţie.
Art. 1^2. - Principiile care stau la baza selectãrii ofertanţilor şi a încheierii contractelor de concesiune sunt:
a) transparenţa, respectiv punerea la dispoziţie tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune;
b) tratamentul egal pentru toţi ofertanţii, însemnând cã toate criteriile de selecţie şi de atribuire a contractului de concesiune se aplicã într-o manierã nediscriminatorie;
c) proporţionalitatea, respectiv ca orice mãsurã cerutã de cãtre autoritatea publicã sã fie necesarã şi corespunzãtoare naturii contractului;
b) nediscriminarea, respectiv acceptarea de cãtre autoritatea publicã a serviciilor oferite de candidaţii de altã naţionalitate, în condiţiile prevãzute în acordurile şi convenţiile la care România este parte;
e) libera concurenţã, respectiv asigurarea condiţiilor pentru ca orice candidat, indiferent de naţionalitate, sã aibã dreptul de a deveni concesionar în condiţiile legii, ale convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este parte".
3. La articolul 2, dupã alineatul (1) se introduce alineatul 1^1), iar dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Serviciile publice sunt acele servicii, altele decât cele care constituie monopol de stat, stabilite prin legi speciale, şi pot fi servicii publice de interes naţional sau servicii publice de interes local.
...........................................................................................
(4) Prevederile prezentei legi nu se aplicã contractelor de proiectare, finanţare, construcţie, exploatare, întreţinere şi transfer pentru orice bun public care se încheie potrivit procedurilor prevãzute în <>Ordonanţa Guvernului nr. 16/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 470/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
4. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Iniţierea concesionãrii are la bazã un studiu de oportunitate efectuat, în prealabil, de cãtre concedent, care va cuprinde, în principal, urmãtoarele elemente:
a) descrierea bunului, a activitãţii, a serviciului public sau a serviciului care urmeazã sã fie concesionat;
b) motivele de ordin economic, financiar, social şi de mediu, care justificã acordarea concesiunii;
c) investiţiile necesare pentru modernizare sau extindere;
d) nivelul minim al redevenţei/remuneraţiei;
e) modalitatea de acordare a concesiunii avutã în vedere; dacã se recurge la procedura licitaţiei publice deschise cu preselecţie sau la procedura de negociere directã, trebuie motivatã aceastã opţiune;
f) durata estimatã a concesiunii;
g) termenele previzibile pentru realizarea procedurii de concesionare;
h) avizul obligatoriu al Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale şi al Statului Major General privind încadrarea obiectului concesiunii în infrastructura sistemului naţional de apãrare, dupã caz.
(2) În baza studiului de oportunitate se elaboreazã caietul de sarcini al concesiunii."
5. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Atribuirea concesiunii unui bun, a unei activitãţi sau a unui serviciu public se realizeazã prin licitaţie publicã, prin negociere directã sau dialog competitiv, conform prevederilor prezentei legi."
6. La articolul 13, partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - În cazul procedurii licitaţiei publice deschise, concedentul are obligaţia sã publice în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, într-un cotidian de circulaţie naţionalã şi într-unul de circulaţie localã, precum şi în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene şi/sau într-un jurnal internaţional de largã circulaţie, în conformitate cu normele metodologice de aplicare a prezentei legi, anunţul licitaţiei publice deschise, care va conţine în mod obligatoriu:"
7. La articolul 13, dupã litera g) se introduce litera h) cu urmãtorul cuprins:
"h) denumirea, adresa, faxul şi adresa de e-mail ale autoritãţii contractante unde se transmit ori se depun sau, dupã caz, se soluţioneazã contestaţiile."
8. La articolul 22, dupã litera e) se introduce litera f) cu urmãtorul cuprins:
"f) denumirea, adresa, faxul şi adresa de e-mail ale autoritãţii contractante unde se transmit ori se depun sau, dupã caz, se soluţioneazã contestaţiile."
9. La articolul 27, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Concedentul are obligaţia sã publice în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, într-un cotidian de circulaţie naţionalã şi într-unul de circulaţie localã, în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene şi/sau într-un jurnal internaţional de largã circulaţie, în conformitate cu normele metodologice de aplicare a prezentei legi, intenţia de a recurge la procedura de negociere directã."
10. Dupã articolul 27 se introduce secţiunea a 3-a cu urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 3-a
Procedura concesionãrii prin dialog competitiv
Art. 27^1. - (1) Dialogul competitiv este o procedurã care oferã posibilitatea autoritãţii contractante de a iniţia consultãri cu candidaţii, în scopul de a dezvolta una sau mai multe alternative capabile sã întruneascã cerinţele autoritãţii contractante şi pe baza cãrora candidaţii sunt invitaţi sã liciteze.
(2) La sfârşitul dialogului competitiv candidaţii vor fi invitaţi sã depunã oferta finalã pe baza soluţiei/soluţiilor identificate în cursul dialogului. Principiile transparenţei şi egalitãţii de tratament vor fi respectate.
(3) Concedentul are obligaţia sã publice în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, într-un cotidian de circulaţie naţionalã şi într-unul de circulaţie localã, în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene şi/sau într-un jurnal internaţional de largã circulaţie, în conformitate cu normele metodologice de aplicare a prezentei legi, intenţia de a recurge la procedura prin dialog competitiv.
(4) Anunţul publicat conform prevederilor alin. (3) trebuie sã precizeze:
a) denumirea şi sediul concedentului;
b) obiectul concesiunii;
c) modalitatea prin care concedentul organizeazã desfãşurarea negocierilor;
d) denumirea, adresa, faxul şi adresa de e-mail ale compartimentului din cadrul autoritãţii contractante unde se transmit ori se depun sau, dupã caz, se soluţioneazã contestaţiile."
11. Dupã articolul 27^1 se introduce capitolul III^1 cu urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL III^1
Cãi de atac
Art. 27^2. - (1) Actele emise cu încãlcarea prevederilor prezentei legi pot fi atacate pe cale administrativã şi/sau în justiţie.
(2) Autoritatea contractantã este competentã sã soluţioneze contestaţiile înaintate pe cale administrativã.
(3) Acţiunea în justiţie se introduce la secţia de contencios administrativ a tribunalului în a cãrui circumscripţie se aflã sediul autoritãţii contractante. Împotriva hotãrârii tribunalului se poate declara recurs la secţia de contencios administrativ a curţii de apel.
Art. 27^3. - Orice persoanã care are un interes legitim în legãturã cu un anumit contract de concesiune şi care suferã, riscã sã sufere sau a suferit un prejudiciu, ca o consecinţã directã a unui act nelegal, are dreptul de a utiliza cãile de atac prevãzute de prezenta lege.
Art. 27^4. - Persoanele prevãzute la art. 27^3, care au suferit un prejudiciu, pot solicita despãgubiri prin acţiune în justiţie în condiţiile legii contenciosului administrativ.
Art. 27^5. - (1) Ori de câte ori primeşte o contestaţie, autoritatea contractantã suspendã procedura pentru atribuirea contractului de concesiune în cauzã.
(2) Perioada de suspendare atrage prelungirea în mod corespunzãtor a oricãrei perioade afectate prin suspendare, cu excepţia perioadelor prevãzute pentru exercitarea cãilor de atac.
(3) Decizia de suspendare se comunicã de îndatã de cãtre autoritatea contractantã contestatorului, precum şi tuturor participanţilor implicaţi în procedura pentru atribuirea contractului de concesiune de servicii la data înaintãrii contestaţiei.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), autoritatea contractantã poate refuza suspendarea procedurii privind atribuirea contractului de concesiune în cauzã, în oricare dintre umãtoarele situaţii:
a) contestaţia este neîntemeiatã;
b) prin suspendarea aplicãrii procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune existã pericolul iminent de a afecta grav un interes public major.
Art. 27^6. - (1) Autoritatea contractantã, dupã ce primeşte o contestaţie sau o notificare privind introducerea unei acţiuni în justiţie, are obligaţia ca, în termen de 3 zile, sã înştiinţeze despre aceasta şi despre decizia sa motivatã de a suspenda sau nu procedura pentru atribuirea contractului de concesiune pe toţi participanţii încã implicaţi în respectiva procedurã, anexând copie de pe contestaţia sau notificarea primitã.
(2) Autoritatea contractantã are obligaţia de a comunica tuturor participanţilor implicaţi în procedura pentru atribuirea contractului de concesiune toate actele ulterioare referitoare la contestaţia/acţiunea în justiţie în cauzã, în termen de douã zile lucrãtoare de la producerea/primirea lor.
Art. 27^7. - (1) Participanţii implicaţi în procedura pentru atribuirea contractului de concesiune au dreptul de a se asocia la contestaţia înaintatã autoritãţii contractante, prin comunicare scrisã depusã la sediul autoritãţii contractante, în termen de 5 zile de la primirea înştiinţãrii privind primirea unei contestaţii.
(2) Cei care se asociazã la o contestaţie au aceleaşi drepturi şi rãspunderi cu cel care a iniţiat contestaţia. Participanţii încã implicaţi în procedura pentru atribuirea contractului de concesiune, care nu se asociazã unei contestaţii potrivit prevederilor prezentului alineat, pierd dreptul de a ataca, atât pe cale administrativã, cât şi în justiţie, actul invocat ca nelegal prin contestaţia înaintatã iniţial.
Art. 27^8. - (1) În soluţionarea contestaţiilor, autoritatea contractantã poate decide mãsuri corective de modificare, încetare, revocare, anulare şi altele asemenea ale actelor nelegale sau ale activitãţilor în legãturã cu acestea, în scopul conformãrii cu prevederile prezentei legi.
(2) Orice mãsurã corectivã decisã de autoritatea contractantã trebuie sã fie precizatã în cadrul rezoluţiei motivate.
Art. 27^9. - În cazul suspendãrii sau al anulãrii procedurii de atribuire a contractului de concesiune, serviciul supus concesionãrii se desfãşoarã în condiţiile anterioare declanşãrii procedurii de concesionare, fãrã ca prin aceasta sã se depãşeascã perioada maximã de concesionare.
Art. 27^10. - Hotãrârile judecãtoreşti irevocabile, pronunţate în litigiile care decurg din aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, iar plata transmiterii şi a cheltuielilor de publicare este în sarcina pãrţii care a pierdut procesul; în acest scop instanţa va dispune prin aceeaşi hotãrâre judecãtoreascã plata acestor cheltuieli."
12. Alineatul (1) al articolului 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) La expirarea termenului de concesiune concesionarul este obligat sã restituie, în deplinã proprietate, liber de orice sarcinã, bunul concesionat, inclusiv investiţiile realizate, în conformitate cu prevederile contractului de concesiune."
13. La articolul 30, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru soluţionarea eventualelor litigii izvorâte din executarea contractului de concesiune, pãrţile pot stipula în contract clauza compromisorie, putând atribui competenţa soluţionãrii litigiilor instanţelor arbitrale române sau internaţionale."
14. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Contractele de concesiune încheiate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi îşi pãstreazã valabilitatea.
(2) Pânã la privatizarea companiilor naţionale ori a societãţilor naţionale sau a societãţilor comerciale înfiinţate prin reorganizarea regiilor autonome, acestora li se pot concesiona prin atribuire directã bunuri aparţinând proprietãţii publice sau private a statului, aferente domeniului de activitate, pentru realizarea de noi infrastructuri publice.
(3) La privatizarea companiilor naţionale ori a societãţilor naţionale sau a societãţilor comerciale înfiinţate prin reorganizarea regiilor autonome, investitorii privaţi trebuie selecţionaţi pe baza unei proceduri competitive, aşa cum este definitã în prezenta lege."
ART. V
<>Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
ART. VI
<>Ordonanţa Guvernului nr. 30/1995 privind regimul de concesionare a construirii şi exploatãrii unor tronsoane de cãi de comunicaţii terestre - autostrãzi şi cãi ferate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1 septembrie 1995, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 136/1996 , cu modificãrile ulterioare, se abrogã.
ART. VII
În termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Finanţelor Publice elaboreazã şi propune spre aprobare Guvernului modificarea normelor metodologice de aplicare a <>Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor şi a <>Ordonanţei Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 25 noiembrie 2004.
Nr. 528.

--------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016