Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 527 din 17 iulie 2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora
EMITENT: PARLAMENTUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 14 august 2002
Parlamentul României adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 34 din 30 ianuarie 2002 privind accesul la reţelele de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociata, precum şi interconectarea acestora, adoptatã în temeiul <>art. 1 pct. VI.1 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 2 februarie 2002, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. Titlul ordonanţei va avea urmãtorul cuprins:
"ORDONANTA
privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociata, precum şi interconectarea acestora"
2. Dupã titlul ordonanţei se introduce capitolul I cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL I
Dispoziţii generale"
3. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Prezenta ordonanta stabileşte cadrul de reglementare a relaţiilor între operatorii de reţele, între furnizorii de servicii şi între operatorii de reţele şi furnizorii de servicii privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociata, precum şi interconectarea acestora.
(2) Prezenta ordonanta stabileşte drepturile şi obligaţiile operatorilor şi ale persoanelor care solicita interconectarea sau accesul la reţelele instalate, operate, controlate sau puse la dispoziţie de cãtre aceştia sau la infrastructura asociata acestor reţele.
(3) Obiectivele cadrului de reglementare stabilit în condiţiile prezentei ordonanţe sunt promovarea concurentei, asigurarea interconectarii şi a interoperabilitatii serviciilor de comunicaţii electronice şi protejarea drepturilor şi intereselor consumatorilor.
(4) Prevederile prezentei ordonanţe nu sunt aplicabile accesului realizat de cãtre utilizatorii finali."
4. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - În înţelesul prezentei ordonanţe, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) reţea de comunicaţii electronice - sisteme de transmisie şi, acolo unde este cazul, echipamente de comutare, rutare, precum şi orice alte resurse care realizeazã procesarea, transportul semnalelor prin suport fizic, electromagnetic sau prin orice alte mijloace, incluzând reţele de comunicaţii prin satelit, reţele de transmisiuni de date, reţele mobile terestre, reţele utilizate pentru comunicaţii audiovizuale, reţele de cablu coaxial, reţele de fibra optica şi transmiterea de semnale pe liniile de transport al energiei electrice;
b) serviciu de comunicaţii electronice - un serviciu, furnizat de regula contra cost, care consta, în întregime sau în principal, în transportul semnalelor prin reţelele de comunicaţii electronice, incluzând serviciile de telecomunicaţii şi serviciile de transmisie prin reţelele utilizate pentru comunicaţii audiovizuale, dar fãrã a include serviciile prin care se furnizeazã conţinutul informatiei transmise prin intermediul reţelelor sau serviciilor de comunicaţii electronice sau prin care se exercita controlul editorial asupra acestui conţinut; de asemenea, nu se includ serviciile societãţii informationale, care nu constau, în întregime sau în principal, în transportul semnalelor prin intermediul reţelelor de comunicaţii electronice;
c) reţea publica de comunicaţii - o reţea de comunicaţii electronice care este utilizata, în întregime sau în principal, pentru furnizarea de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului;
d) infrastructura asociata - acele resurse asociate unei reţele de comunicaţii electronice sau unui serviciu de comunicaţii electronice, care permit sau susţin furnizarea de servicii prin intermediul reţelei respective sau al serviciului respectiv; include sistemele de acces condiţionat şi ghidurile electronice de programe;
e) sistem de acces condiţionat - orice modalitate tehnica sau dispozitiv prin intermediul cãruia accesul sub o forma inteligibila la un serviciu protejat de difuzare a programelor de radio sau de televiziune se poate face în mod restrictionat, pe baza de abonament sau pe baza altei forme de autorizare individualã prealabilã;
f) operator - o persoana care instaleaza, opereazã, controleazã sau pune la dispoziţie terţilor o reţea publica de comunicaţii sau elemente ale infrastructurii asociate ori o persoana care este autorizata sa instaleze, sa opereze, sa controleze sau sa punã la dispoziţie terţilor o reţea publica de comunicaţii;
g) utilizator - orice persoana fizica sau juridicã care utilizeazã sau solicita un serviciu de comunicaţii electronice destinat publicului;
h) abonat - orice persoana fizica sau juridicã care a încheiat un contract cu un furnizor de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului;
i) utilizator final - un utilizator care nu exploateazã, nu supravegheazã, nu pune la dispoziţie terţilor o reţea publica de comunicaţii sau elemente ale infrastructurii asociate şi care nu furnizeazã servicii de comunicaţii electronice destinate publicului;
j) acces - punerea la dispoziţie unui terţ de spaţii, echipamente sau servicii, în condiţii determinate, în mod exclusiv sau neexclusiv, necesare în scopul furnizarii de servicii de comunicaţii electronice; accesul cuprinde, printre altele:
- accesul la elemente ale reţelei şi la infrastructura asociata, care poate implica conectarea echipamentelor, prin mijloace fixe sau nonfixe, incluzând accesul la bucla localã şi la infrastructura şi serviciile necesare furnizarii de servicii prin bucla localã;
- accesul la infrastructura fizica, inclusiv clãdiri, conducte şi piloni;
- accesul la sisteme software relevante, inclusiv la sistemele de asistenta operationala;
- accesul la sisteme de conversie a numerelor sau la sistemele care au o funcţionalitate echivalenta;
- accesul la reţele fixe şi mobile, în special pentru roaming;
- accesul la sistemele de acces restrictionat pentru serviciile de televiziune digitala;
- accesul la serviciile de reţele virtuale;
k) acces necondiţionat - furnizarea de acces la spaţii, echipamente sau servicii, dupã caz, care nu este condiţionatã de:
- achiziţia concomitenta de cãtre solicitant a unor produse sau servicii care nu sunt necesare furnizarii tipului de acces solicitat;
- achiziţia unui volum impus de produse sau servicii, care excede volumului necesar furnizarii tipului de acces solicitat;
- impunerea oricãror condiţii comerciale, tehnice sau de alta natura, care nu sunt necesare furnizarii tipului de acces solicitat;
l) interconectare - legatura fizica şi logica realizatã între reţele publice de comunicaţii pentru a permite comunicarea între utilizatorii reţelelor sau accesul la servicii; serviciile pot fi furnizate de cãtre pãrţile implicate sau de cãtre alte pãrţi care au acces la reţeaua respectiva; interconectarea este o forma specifica de acces realizatã de operatorii de reţele publice de comunicaţii;
m) serviciu de televiziune pe ecran lat - un serviciu de televiziune care consta, în totalitate sau parţial, în programe produse şi editate pentru a fi afişate pe ecranul lat; formatul 16:9 este formatul de referinta pentru serviciile de televiziune pe ecran lat;
n) bucla localã - circuitul fizic dintre punctul terminal al reţelei aflat la punctul de prezenta al abonatului şi repartitorul principal dintr-o reţea publica de telefonie fixa sau un element echivalent dintr-o reţea publica de comunicaţii; circuitul fizic poate fi realizat, printre altele, prin fire metalice, cablu coaxial, fibra optica;
o) subbucla localã - porţiunea din bucla localã care conecteaza punctul terminal al reţelei aflat la punctul de prezenta al abonatului cu un punct de acces intermediar;
p) acces partajat la bucla localã - utilizarea de cãtre unul sau mai mulţi beneficiari a capacitãţii disponibile a circuitului fizic care formeazã bucla localã sau subbucla localã conform solicitãrii, fãrã a fi perturbat serviciul oferit iniţial de titularul autorizat;
q) colocare - furnizarea spaţiului fizic şi a resurselor tehnice necesare instalãrii şi conectarii, în scopul unei funcţionari corespunzãtoare a echipamentului relevant aparţinând beneficiarului acestei forme de acces;
r) roaming - posibilitatea oferitã utilizatorilor serviciilor de comunicaţii electronice furnizate printr-o reţea publica de comunicaţii de a primi şi de a transmite apeluri sau de a avea acces la servicii de comunicaţii electronice atunci când aceştia nu se afla în aria de acoperire a reţelei respective, prin intermediul unei alte reţele, în baza unui acord comercial încheiat în acest sens;
s) oferta de referinta - oferta comercialã, realizatã în condiţiile prezentei ordonanţe, prin intermediul cãreia un operator îşi asuma obligaţia de a include în orice acord de acces sau interconectare un set minim de obligaţii în sarcina sa, anume determinate în cuprinsul acesteia;
t) servicii paneuropene - servicii furnizate la nivel european în baza unor standarde şi practici comerciale comune."
5. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Furnizorii de servicii de comunicaţii electronice şi operatorii de reţele de comunicaţii electronice negociaza între ei acorduri de acces sau interconectare, în vederea stabilirii condiţiilor tehnice şi comerciale.
(2) Acordul de acces sau interconectare nu poate conţine obligaţii care nu au legatura cu serviciile de acces sau interconectare, sub sancţiunea nulitãţii clauzelor care prevãd aceste obligaţii."
6. Alineatele (3)-(5) ale articolului 4 vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Reţelele publice de comunicaţii instalate în vederea furnizarii de servicii de televiziune digitala trebuie sa îndeplineascã condiţiile tehnice necesare în vederea furnizarii serviciilor sau programelor de televiziune pe ecran lat.
(4) Operatorii care receptioneaza şi retransmit servicii sau programe de televiziune pe ecran lat au obligaţia de a pãstra formatul respectiv.
(5) Informaţiile obţinute înaintea, în timpul sau dupã finalizarea negocierilor desfãşurate în condiţiile alin. (1) lit. a) şi b) trebuie utilizate numai în scopul pentru care au fost comunicate şi nu pot fi divulgate cãtre nici un terţ care ar obţine astfel un avantaj de ordin competitiv, inclusiv cãtre alte departamente, filiale, sedii secundare sau parteneri ai operatorului ori ai furnizorului de servicii care a ajuns în posesia respectivelor informaţii."
7. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 5 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Mãsurile adoptate în conformitate cu prevederile alin. (1) pot viza în special impunerea urmãtoarelor obligaţii, fãrã a aduce atingere mãsurilor ce ar putea fi luate fata de persoanele juridice care deţin o putere semnificativã pe piata, în conformitate cu prevederile art. 8:
a) obligaţii în sarcina persoanelor juridice care controleazã accesul la utilizatorii finali, inclusiv, acolo unde este cazul, obligaţia de a asigura interconectarea reţelelor acestora, dacã impunerea acestor obligaţii este necesarã pentru asigurarea conectivitatii între utilizatorii finali;
b) obligaţia operatorilor de a furniza accesul la acele elemente ale infrastructurii asociate în condiţii echitabile, rezonabile şi nediscriminatorii, dacã impunerea acestei obligaţii este necesarã pentru a asigura accesul utilizatorilor finali la serviciile de difuzare în format digital a programelor de radio sau de televiziune.
(3) Autoritatea de reglementare poate stabili condiţii tehnice sau operationale care trebuie îndeplinite de cãtre furnizorul sau beneficiarii accesului, în cazul în care impune unui operator obligaţii de furnizare a accesului în condiţiile art. 12, dacã aceasta mãsura este necesarã pentru asigurarea functionarii normale a reţelei."
8. Dupã articolul 5 se introduce capitolul II cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL II
Obligaţiile operatorilor şi procedurile de analiza a pieţei"
9. Alineatele (1) şi (5) ale articolului 8 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Dacã în urma unei analize de piata realizate în condiţiile legii sau în urma aplicãrii prevederilor art. 15 alin. (1) un operator este desemnat ca având putere semnificativã pe o piata relevanta, autoritatea de reglementare va impune acestuia, în mod corespunzãtor, una sau mai multe dintre obligaţiile prevãzute la art. 9-14. În efectuarea analizei de piata autoritatea de reglementare va solicita colaborarea Consiliului Concurentei.
.................................................................
(5) Cu cel puţin 30 de zile înainte de retragerea oricãror obligaţii impuse unui anumit operator autoritatea de reglementare trebuie sa aducã aceasta intenţie la cunostinta celor care au încheiat acorduri de interconectare sau acces cu operatorul respectiv, pentru a permite acestora sa gãseascã furnizori alternativi sau sa renegocieze acordul încheiat."
10. Litera a) a articolului 10 va avea urmãtorul cuprins:
"a) aplica condiţii echivalente în circumstanţe echivalente altor persoane juridice care furnizeazã servicii echivalente;"
11. Alineatul (2) al articolului 11 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Autoritatea de reglementare poate, în special, sa impunã unui operator integrat pe verticala sa urmãreascã distinct în evidenta corespunzãtoare tarifele la vânzarea de gros şi tarifele de transfer intern, pentru a asigura, între altele, îndeplinirea obligaţiei de nediscriminare impuse în conformitate cu prevederile art. 10 sau pentru a impiedica subvenţionarea incrucisata."
12. La articolul 12 alineatul (2), literele a) şi f) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) acordarea cãtre un terţ a dreptului de acces la elemente specifice ale reţelei sau la infrastructura asociata, inclusiv a accesului necondiţionat la bucla localã;
.................................................................
f) furnizarea colocarii sau a altor forme de utilizare partajata a spaţiilor ori echipamentelor, inclusiv a conductelor, clãdirilor şi pilonilor;"
13. Alineatul (1) al articolului 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Dacã o analiza de piata realizatã în condiţiile legii indica absenta concurentei efective, care presupune ca operatorul în cauza este capabil sa menţinã tarifele la un nivel excesiv de înalt sau sa reducã tarifele în mod nejustificat, în detrimentul utilizatorilor finali, atunci autoritatea de reglementare poate, în conformitate cu prevederile art. 8, sa impunã obligaţii referitoare la recuperarea costurilor şi controlul tarifelor, inclusiv obligaţii de fundamentare a tarifelor în funcţie de costuri şi obligaţii privind evidenta contabila, pentru furnizarea anumitor forme de acces sau de interconectare. La impunerea obligaţiilor autoritatea de reglementare va lua în considerare investiţia facuta de operatorul în cauza şi va permite existenta unei rate rezonabile de recuperare a capitalului investit, ţinând seama de riscurile asociate acestei investiţii."
14. Alineatul (1) al articolului 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Autoritatea de reglementare poate impune operatorului cu putere semnificativã pe piata furnizarii de bucla localã, în conformitate cu prevederile art. 8, obligaţia de a publica o oferta de referinta pentru accesul necondiţionat la bucla localã constituitã din fire metalice, fibra optica, cablu coaxial."
15. Alineatul (2) al articolului 15 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Obligaţiile impuse unui operator prezumat, în conformitate cu prevederile alin. (1), de a avea putere semnificativã pe o anumitã piata relevanta rãmân în vigoare pana în momentul în care autoritatea de reglementare, pe baza unei analize de piata realizate în condiţiile legii, stabileşte ca exista concurenta efectivã pe piata relevanta în cauza."
16. Dupã articolul 17 se introduce capitolul III cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL III
Contravenţii şi sancţiuni"
17. La articolul 18 alineatul (1), literele b) şi h) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 5 alin. (2);
................................................................
h) încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 11 alin. (1) şi (2);"
18. Dupã alineatul (1) al articolului 18 se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) În cazul constatãrii unor contravenţii prevãzute la alin. (1) autoritatea de reglementare va emite un avertisment, cu obligaţia contravenientului de a se încadra în termen de 5 zile, dupã caz, în prevederile prezentei ordonanţe."
19. La articolul 18, partea introductivã a alineatului (2) şi alineatul (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul neremedierii aspectelor semnalate în termenul fixat de autoritatea de reglementare potrivit alin. (1^1), pentru contravenţiile constatate prevãzute la alin. (1) se aplica amenzi astfel:
..................................................................
(4) Individualizarea sancţiunii în cazul sãvârşirii uneia dintre faptele prevãzute la alin. (1) se face ţinându-se seama de gravitatea faptei şi a consecinţelor sale asupra concurentei."
20. La articolul 18, dupã alineatul (5) se introduce alineatul (6) cu urmãtorul cuprins:
"(6) În cazul repetarii abaterii semnalate autoritatea de reglementare poate decide suspendarea temporarã sau retragerea autorizãrii."
21. La articolul 19 alineatul (1), partea introductivã şi litera a) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Autoritatea de reglementare poate obliga, prin decizie, operatorii la plata unor amenzi administrative în suma de pana la 30.000.000 lei pentru fiecare zi de întârziere, calculatã de la data stabilitã prin decizie, pentru a-i determina:
a) sa furnizeze în mod complet şi corect, în conformitate cu solicitarea scrisã a autoritãţii de reglementare, informaţiile care le-au fost cerute conform prevederilor art. 11 alin. (3), art. 13 alin. (3) sau ale art. 17 alin. (1), precum şi orice alte informaţii cerute în mod neechivoc de autoritatea de reglementare în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe;"
22. La articolul 19 alineatul (1), litera d) se abroga.
23. Alineatul (3) al articolului 19 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Sumele rezultate din încasarea amenzilor prevãzute la alin. (1) se reţin integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispoziţia autoritãţii de reglementare şi vor fi folosite pentru asigurarea condiţiilor privind îndeplinirea atribuţiilor de supraveghere şi control."
24. La articolul 20, dupã alineatul (5) se introduce alineatul (6) cu urmãtorul cuprins:
"(6) Orice decizie a autoritãţii de reglementare poate fi atacatã în contencios administrativ, în condiţiile legii."
25. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Orice persoana care divulga sau utilizeazã, în alte scopuri decât cele prevãzute de prezenta ordonanta, documente sau informaţii cu caracter de secret de serviciu, primite sau de care a luat cunostinta în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu ori în legatura cu serviciul, rãspunde potrivit legii, putând fi obligatã şi la repararea prejudiciului cauzat."
26. Dupã articolul 21 se introduce capitolul IV cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale "
27. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Autoritatea de reglementare, în sensul prezentei ordonanţe, este Autoritatea Nationala de Reglementare în Comunicaţii."
28. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga <>art. 38-40 din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 156 din 22 iulie 1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
29. Titlul anexei va avea urmãtorul cuprins:
"ELEMENTELE MINIME
care trebuie incluse într-o oferta de referinta pentru accesul necondiţionat la bucla localã"
30. La litera A punctul 1 din anexa, litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) utilizarea capacitãţii disponibile a circuitului fizic care formeazã bucla localã, în cazul accesului partajat la bucla localã."
31. Litera C din anexa va avea urmãtorul cuprins:
"C. Sisteme informationale
Condiţii de acces la anumite sisteme ale operatorului: sisteme de asistenta operationala, sisteme informationale sau baze de date pentru pregãtirea comenzilor, aprovizionare, mentenanta, solicitãri de reparaţii şi facturare."
Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 11 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 27 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA
Bucureşti, 17 iulie 2002.
Nr. 527.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: