Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adopta prezenta lege. ARTICOL UNIC Se aproba <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102 din 29 iunie 1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 30 iunie 1999, cu urmãtoarele modificãri şi completãri: 1. La articolul 1, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins: "Art. 1. - (1) Persoanele cu handicap, în înţelesul prezentei ordonanţe de urgenta, sunt acele persoane cãrora mediul social, neadaptat deficienţelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale, le impiedica total sau le limiteazã accesul cu sanse egale la viata socialã, potrivit vârstei, sexului, factorilor materiali, sociali şi culturali proprii, necesitand mãsuri de protecţie specialã în sprijinul integrãrii lor sociale şi profesionale. ................................................................... (3) Mãsurile de protecţie specialã se aplica pe baza încadrãrii în categorii de persoane cu handicap, în raport cu gradul de handicap, stabilit în urma evaluãrii efectuate de cãtre comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti, potrivit criteriilor stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei. Pentru copiii cu handicap criteriile de încadrare în gradele de handicap se stabilesc prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al secretarului de stat al Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie. Ordinele vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I." 2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 2. - (1) Încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specialã în raport cu gradul de handicap se atesta, atât pentru adulti, cat şi pentru copii, potrivit criteriilor de diagnostic anatomo-clinic, diagnostic funcţional şi de evaluare a capacitãţii de munca şi de autoservire. Gradul de handicap - uşor, mediu, accentuat şi grav - se atesta prin certificat emis de cãtre comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti prevãzute la cap. V, respectiv de comisiile pentru protecţia copilului, în cazul copiilor cu handicap. (2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, prin copil se înţelege persoana care nu a împlinit varsta de 18 ani şi care nu are capacitate deplina de exerciţiu. (3) O data cu eliberarea certificatelor de încadrare în grade de handicap, comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti, respectiv comisiile pentru protecţia copilului, în cazul copiilor cu handicap, au obligaţia sa elaboreze un program individual de recuperare, readaptare şi integrare socialã, care sa prevadã acţiunile medicale, educative, profesionale şi sociale necesare pentru recuperarea, readaptarea, instruirea şi integrarea sau reintegrarea socialã a persoanei cu handicap. (4) Pentru elaborarea programului individual de recuperare, readaptare şi integrare socialã comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti, respectiv comisiile pentru protecţia copilului, în cazul copiilor cu handicap, se vor consulta în mod obligatoriu cu persoana cu handicap şi, dupã caz, cu reprezentanţii legali ai acesteia, precum şi cu specialişti din diferite domenii, în funcţie de specificul fiecãrui caz. (5) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, autoritãţile administraţiei publice centrale de specialitate şi ale administraţiei publice locale au obligaţia de a asigura, pe baza dispoziţiilor legale în vigoare, condiţiile necesare pentru realizarea programului individual de recuperare, readaptare şi integrare socialã pentru fiecare persoana cu handicap." 3. La articolul 3, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "Art. 3. - (1) Realizarea mãsurilor de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta, este organizatã, coordonata şi controlatã de cãtre Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, organ de specialitate al administraţiei publice centrale aflat în subordinea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei." 4. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 6. - (1) Instituţiile de protecţie specialã a persoanelor cu handicap se înfiinţeazã şi funcţioneazã ca instituţii de interes public sub forma de centre-pilot, centre de îngrijire şi asistenta, centre de recuperare şi reabilitare, centre de integrare prin terapie ocupationala, locuinţe protejate de tip familial, centre de zi, centre de intervenţie timpurie, precum şi sub alte forme specifice, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, la propunerea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap. (2) Instituţiile de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, aflate în coordonarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta de urgenta." 5. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 7. - (1) Instituţiile de protecţie specialã, prevãzute la art. 6, precum şi cele care se vor infiinta ulterior au personalitate juridicã şi se afla în coordonarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap. (2) Finanţarea instituţiilor de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, prevãzute în anexa, se asigura din: contribuţiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor acestora, care vor fi vãrsate în contul centrelor, sume alocate de la bugetele autoritãţilor administraţiei publice locale şi din alte venituri realizate în condiţiile legii. (3) Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare pentru fiecare tip de instituţie de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, prevãzut la art. 6, se aproba prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea ministrului sãnãtãţii şi familiei. (4) Salarizarea personalului instituţiilor de protecţie specialã a persoanelor cu handicap se stabileşte potrivit legislaţiei aplicabile salariaţilor din sistemul bugetar." 6. La articolul 8, litera a) va avea urmãtorul cuprins: "a) hotãrâre a Guvernului, la propunerea ministrului sãnãtãţii şi familiei;" 7. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 9. - (1) Instituţiile de protecţie specialã a persoanelor cu handicap pot fi înfiinţate şi în comun de mai multe instituţii şi persoane juridice dintre cele menţionate la art. 8, prin contract de asociere. (2) Contractul de asociere se încheie între ordonatorii principali de credite, în cazul consiliilor judeţene, consiliilor locale, Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi al altor organe ale administraţiei publice centrale de specialitate, şi reprezentanţii legali ai persoanelor juridice. (3) Contractul de asociere trebuie sa prevadã sursele financiare reprezentând contribuţia fiecãrei pãrţi la susţinerea cheltuielilor de investiţii şi de funcţionare ale instituţiei de protecţie specialã care se înfiinţeazã prin asociere, durata asocierii şi modul de administrare a patrimoniului instituţiei. Contractul-cadru de asociere se stabileşte prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei." 8. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 10. - (1) Instituţiile de protecţie specialã a persoanelor cu handicap înfiinţate cu avizul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, la propunerea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, se afla în coordonarea acestuia. (2) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap îşi exercita atributia de coordonare prin: elaborarea de norme şi metodologii privind organizarea şi funcţionarea instituţiilor de protecţie specialã a persoanelor cu handicap; numirea şi eliberarea din funcţie a persoanelor cu funcţii de conducere; asigurarea instruirii şi perfecţionãrii profesionale a personalului de specialitate; verificarea respectãrii dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta şi ale altor acte normative referitoare la activitatea acestora; sprijinirea dezvoltãrii acestor instituţii în conformitate cu strategia şi cu programele naţionale de protecţie specialã a persoanelor cu handicap. (3) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap controleazã activitatea tuturor instituţiilor de protecţie specialã a persoanelor cu handicap aflate în coordonarea sa, informand Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei şi, dupã caz, Curtea de Conturi asupra aspectelor negative constatate." 9. La articolul 11, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "Art. 11. - (1) Clãdirile instituţiilor publice, ale celor culturale, sportive sau de petrecere a timpului liber, locuintele construite din fonduri publice, mijloacele de transport în comun, telefoanele publice, precum şi cãile de acces vor fi amenajate astfel încât sa permitã accesul neingradit al persoanelor cu handicap. Clãdirile de patrimoniu şi cele istorice se vor amenaja respectându-se caracteristicile arhitectonice." 10. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 12. - Autoritãţile prevãzute de lege vor elibera autorizaţia de construcţie pentru clãdirile publice ce urmeazã a se construi, numai în condiţiile respectãrii normativului în domeniu, aprobat prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei şi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. Fac excepţie de la aceasta prevedere construcţiile personale şi anexele acestora." 11. La articolul 13, dupã alineatul (2) se introduc alineatele (3) şi (4) cu urmãtorul cuprins: "(3) Începând cu data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta se vor respecta prevederile normativului menţionat la art. 12, pentru locuintele care se vor construi sau se vor repara din fonduri de la bugetul de stat. (4) Cel puţin 4% din locuintele construite din fonduri de la bugetul de stat vor fi adaptate, cel mai târziu pana la 31 decembrie 2010, în conformitate cu normativul menţionat la art. 12." 12. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 14. - Pana la data de 31 decembrie 2002 toate telefoanele publice vor fi montate şi amenajate cu respectarea prevederilor normativului menţionat la art. 12." 13. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 15. - (1) De la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta limbajul mimico-gestual şi limbajul specific al persoanei cu surdocecitate sunt recunoscute oficial. (2) Instituţiile publice vor asigura, atunci când este cazul, pentru relaţiile directe cu persoanele cu deficiente de auz sau cu surdo-cecitate, interpreti autorizaţi ai limbajului mimico-gestual sau ai limbajului specific al persoanei cu surdo-cecitate. Procedura şi condiţiile de autorizare vor fi stabilite prin ordin comun al ministrului educaţiei şi cercetãrii şi al ministrului sãnãtãţii şi familiei, cu consultarea Asociaţiei Surzilor din România." 14. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 16. - (1) În termen de 180 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta, în spaţiile de parcare de pe lângã instituţiile de interes public vor fi amenajate, rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional minimum 4% din numãrul total al locurilor de parcare, dar nu mai puţin de doua locuri pentru parcarea gratuita a mijloacelor de transport ale persoanelor cu handicap; totodatã, în spaţiile de parcare ale domeniului public şi cat mai aproape de domiciliu administratorul acestora va repartiza locuri de parcare gratuita persoanelor cu handicap care au solicitat şi au nevoie de astfel de parcare. (2) Pana la data de 31 decembrie 2003 toate spaţiile de parcare organizate vor avea amenajate, rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional minimum 4% din numãrul total al locurilor de parcare, dar nu mai puţin de doua locuri pentru parcarea gratuita a mijloacelor de transport ale persoanelor cu handicap. (3) Este interzisã parcarea altor mijloace de transport pe locuri de parcare amenajate, rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional pentru persoane cu handicap. (4) Pana la data de 31 decembrie 2010 toate staţiile mijloacelor de transport în comun vor fi amenajate pentru a permite accesul neingradit al persoanelor cu handicap, în conformitate cu prevederile normativului menţionat la art. 12. (5) Pana la data de 31 decembrie 2005 autoritãţile administraţiei publice locale au obligaţia sa monteze sisteme de semnalizare sonora şi vizuala pentru persoanele cu handicap la trecerile de pietoni, precum şi panouri de afisaj în mijloacele de transport public şi pe drumurile publice." 15. La articolul 17, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins: "Art. 17. - (1) Începând cu data de 1 ianuarie 2004, toate societãţile sau regiile de transport în comun, urban sau interurban, au obligaţia sa achizitioneze mijloace de transport special adaptate pentru accesul neingradit al persoanelor cu handicap. (2) În termen de maximum 2 ani de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta producãtorii de mijloace de transport în comun au obligaţia sa introducã în fabricaţie mijloace de transport în comun adaptate accesului neingradit al persoanelor cu handicap." 16. La articolul 17, alineatul (4) se abroga. 17. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 18. - (1) În vederea asigurãrii integrãrii cu sanse egale în viata socialã, copiii cu handicap beneficiazã de urmãtoarele drepturi: a) acces liber şi egal în orice instituţie de învãţãmânt obişnuit, în raport cu restantul funcţional şi potenţialul recuperator, cu respectarea prevederilor legislaţiei în domeniul învãţãmântului; b) pregãtire şcolarã la domiciliu a copiilor cu handicap, nedeplasabili, pe durata învãţãmântului obligatoriu prevãzut de lege; pregãtirea şcolarã la domiciliul copiilor cu handicap, nedeplasabili, se va stabili potrivit normelor ce vor fi aprobate prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului educaţiei şi cercetãrii, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I; c) alocatie de stat pentru copiii cu handicap, în condiţiile şi în cuantumul prevãzute de lege, majorat cu 100%; d) alocatie de întreţinere pentru copiii cu handicap, aflaţi în plasament familial sau încredinţaţi, potrivit legii, unei familii ori persoane sau unui organism privat autorizat potrivit legii, în cuantumul prevãzut de lege, majorat cu 50%; e) locuri de odihna gratuite în tabere pentru copiii preşcolari, elevi şi studenţi cu handicap, o data pe an, conform convenţiilor încheiate între Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii; f) asistent personal pentru copilul cu handicap grav, angajat de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, cu avizul inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap, pe baza recomandãrilor anchetei sociale realizate de cãtre o comisie din cadrul compartimentului specializat al primãriei în a carei raza teritorialã îşi are domiciliul sau resedinta copilul cu handicap grav; pãrinţii sau reprezentanţii legali ai copilului cu handicap grav pot opta pentru primirea unei indemnizaţii echivalente cu salariul net al asistentului social debutant din unitãţile bugetare sau pentru asistent personal; modalitatea de plata a indemnizaţiei se va stabili prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului administraţiei publice, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I; g) bilete de intrare la spectacole, muzee, manifestãri artistice şi sportive, în aceleaşi condiţii ca pentru elevi şi studenţi sau militari în termen; h) asistenta medicalã pentru copilul cu handicap, în condiţiile <>Legii asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; i) obţinerea gratuita a protezelor, carjelor, ghetelor ortopedice, carucioarelor din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, gestionat de casele de asigurãri de sãnãtate de care asiguratul aparţine, şi asigurarea, cu prioritate şi în condiţii avantajoase, a aparatelor auditive şi a implanturilor cardiace; j) gratuitatea transportului urban cu mijloace de transport în comun de suprafata sau cu metroul, pentru copiii cu handicap accentuat şi grav şi pentru asistentii personali ai acestora, acordatã pe baza unei anchete sociale realizate de cãtre asistentul social din cadrul compartimentului specializat al primãriei în a carei raza teritorialã îşi are domiciliul sau resedinta copilul cu handicap; modalitatea de acordare a gratuitatii şi cuantumul acesteia se stabilesc prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I; k) gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu tren de persoane, clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial, în limita a 12 cãlãtorii dus-întors pe an pentru copiii cu handicap grav şi pentru asistentii personali ai acestora şi în limita a 6 cãlãtorii dus-întors pe an pentru copiii cu handicap accentuat şi pentru insotitorii acestora; copiii cu afecţiuni renale care necesita hemodializa în alte localitãţi decât cele de domiciliu, precum şi asistentii personali ai acestora beneficiazã de gratuitate şi peste limita menţionatã, în funcţie de recomandarea centrului de dializa; l) alocatie lunarã de hrana pentru copiii bolnavi de SIDA, calculatã pe baza alocaţiei zilnice de hrana stabilite pentru consumurile colective din unitãţile sanitare publice. (2) Persoana care are în îngrijire, supraveghere şi întreţinere un copil cu handicap beneficiazã de urmãtoarele drepturi: a) concediu plãtit pentru îngrijirea copilului cu handicap, pana la împlinirea de cãtre acesta a vârstei de 3 ani; b) concedii medicale pentru îngrijirea copiilor cu handicap accentuat sau grav, care necesita tratament pentru afecţiuni intercurente, pana la împlinirea de cãtre copii a vârstei de 18 ani; c) gratuitatea serviciilor de cazare şi masa pentru persoana care însoţeşte copilul cu handicap grav în spital, pe teritoriul României, la recomandarea medicului specialist; modalitatea de decontare se stabileşte prin convenţie încheiatã între Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei şi Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate; d) scutire de plata taxelor de abonament pentru persoana deţinãtoare de aparat de radio şi de televizor, dacã copilul are handicap grav; e) prioritate la instalarea postului telefonic şi scutire de plata abonamentului telefonic cu 100 de impulsuri incluse, precum şi de costul a 400 de impulsuri pentru nevãzãtori, dacã copilul are handicap grav sau accentuat; modalitãţile de decontare a acestora vor fi stabilite prin norme aprobate prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informatiei, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, ce va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I; f) prioritate la închirierea, construirea şi cumpãrarea locuinţelor din fondul de stat, în condiţiile legii, dacã copilul are handicap accentuat sau grav; g) stabilirea chiriei, în condiţiile legii, pe baza contractelor de închiriere pentru suprafeţele locative cu destinaţie de locuinta deţinute de stat sau de unitãţile administrative ale acestuia, la tariful minim prevãzut de lege, dacã copilul are handicap accentuat sau grav. (3) De drepturile prevãzute la alin. (2) lit. a) şi b) beneficiazã, la cerere, unul dintre pãrinţi sau persoanele care au adoptat, cãrora li s-au încredinţat copii spre creştere şi educare ori în plasament familial, dacã sunt asiguraţi în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de stat sau dacã sunt cadre militare în activitate. (4) Persoanele menţionate la alin. (3) beneficiazã de drepturile prevãzute la alin. (2) lit. a) şi b) în situaţia în care nu au în acelaşi timp şi calitatea de asistent personal. (5) De drepturile prevãzute la alin. (1) lit. b)-f) şi la alin. (2) lit. a)-g) nu pot beneficia copiii cu handicap sau persoanele care au în îngrijire, supraveghere şi întreţinere un copil cu handicap care se afla în instituţii de învãţãmânt special, asistenta socialã şi protecţie specialã sau în alte instituţii cu caracter social în care li se asigura întreţinerea completa din partea statului. (6) De drepturile prevãzute la alin. (1) lit. l) poate beneficia copilul bolnav de SIDA numai pe perioada în care este îngrijit în familie." 18. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 19. - (1) În vederea asigurãrii dreptului la securitate socialã, precum şi a dreptului la ocrotirea sãnãtãţii şi la instruire, adultii cu handicap beneficiazã de urmãtoarele drepturi: a) adultii cu handicap grav şi accentuat, dacã nu au alte venituri cu excepţia pensiei de urmaş, beneficiazã de o indemnizaţie lunarã în procent de 50% din salariul minim brut pe ţara, pe toatã durata handicapului; cei cu venituri pana la acest cuantum primesc diferenţa pana la nivelul indemnizaţiei lunare; pentru afecţiuni care creeazã handicap ireversibil indemnizaţia lunarã se stabileşte pe toatã durata vieţii; b) nevazatorii cu handicap grav beneficiazã de un venit lunar sub forma unei alocaţii sociale în cuantum de 1.279.000 lei, indiferent de varsta şi de veniturile realizate din salarii, pe toatã durata handicapului grav, ce va fi actualizatã, anual, prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de indicele creşterii preţurilor de consum; cei cu handicap accentuat beneficiazã de un venit lunar în cuantum de 50% din venitul stabilit pentru cei cu handicap grav, pe toatã durata handicapului; persoanele nevazatoare care cumuleazã salariul cu pensia pentru limita de varsta, cu pensia I.O.V.R. sau cu pensia pentru pierderea capacitãţii de munca vor opta pentru una dintre acestea sau pentru alocaţia socialã; nevazatorii care nu desfãşoarã activitate salarizata cumuleazã alocaţia socialã cu una dintre celelalte pensii stabilite potrivit legii; nevazatorul cu handicap grav primeşte pentru plata insotitorului, definit la <>art. 1 din Hotãrârea Guvernului nr. 610/1990 privind acordarea unor drepturi nevazatorilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, o indemnizaţie echivalenta cu salariul net al asistentului social debutant din unitãţi bugetare; nevazatorul poate opta pentru asistentul personal sau pentru insotitor; c) asistent personal pentru adultul cu handicap grav, angajat de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, cu avizul inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap, pe baza recomandãrilor anchetei sociale realizate de cãtre o comisie din cadrul compartimentului specializat al primãriei în a carei raza teritorialã îşi are domiciliul sau resedinta adultul cu handicap grav; persoana cu handicap grav sau reprezentanţii legali ai acesteia, cu excepţia nevazatorilor, pot opta pentru primirea unei indemnizaţii echivalente cu salariul net al asistentului social debutant din unitãţile bugetare sau pentru asistent personal; modalitatea de plata a indemnizaţiei se va stabili prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului administraţiei publice, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I; d) introducerea în ţara, o data la 8 ani, la alegere, de motociclete, motorete sau autoturisme, în folosinta persoanei cu handicap accentuat sau grav sau, dupã caz, a familiei care are în îngrijire o persoana cu handicap accentuat sau grav, cu scutire de plata taxelor vamale; sunt scutite de plata taxelor vamale aparatura şi materialele ajutatoare - compensatorii, denumite generic tiflotehnice; lista acestora şi condiţiile de acordare a facilitãţilor prevãzute se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei; e) scutire de plata taxelor de abonament pentru adultii cu handicap grav, deţinãtori de aparate de radio şi de televizoare; de aceasta facilitate beneficiazã şi persoanele care au în întreţinere persoane cu handicap grav, dacã locuiesc împreunã; f) prioritate la instalarea postului telefonic şi scutire de plata abonamentului telefonic cu 100 de impulsuri incluse, precum şi costul a 400 de impulsuri pentru nevãzãtori, atât pentru adultii cu handicap grav şi accentuat, cat şi pentru familiile acestora, dacã au domiciliul comun; modalitãţile de decontare a acestora vor fi stabilite prin norme aprobate prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informatiei, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I; g) gratuitatea transportului urban cu mijloace de transport în comun de suprafata sau cu metroul, pentru adultii cu handicap accentuat şi grav şi pentru asistentii personali ai acestora, acordatã pe baza unei anchete sociale realizate de cãtre asistentul social din cadrul compartimentului specializat al primãriei în a carei raza teritorialã îşi are domiciliul sau resedinta adultul cu handicap; modalitatea de acordare a gratuitatii şi cuantumul acesteia se stabilesc prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I; h) gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu tren de persoane, clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial, în limita a 12 cãlãtorii dus-întors pe an pentru adultii cu handicap grav şi pentru asistentii personali ai acestora şi în limita a 6 cãlãtorii dus-întors pe an pentru adultii cu handicap accentuat şi pentru insotitorii acestora; adultii cu afecţiuni renale care necesita hemodializa în alte localitãţi decât cele de domiciliu, precum şi asistentii personali ai acestora beneficiazã de gratuitate şi peste limita menţionatã, în funcţie de recomandarea centrului de dializa; i) pregãtire şcolarã la domiciliu, pe durata învãţãmântului general obligatoriu, la cerere, a adulţilor cu handicap grav, nedeplasabili, potrivit normelor ce vor fi aprobate prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului educaţiei şi cercetãrii, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I; j) asistenta medicalã, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; k) medicamente gratuite atât pentru tratament ambulatoriu, cat şi pe timpul spitalizarii; l) bilete de tratament gratuite, în limita posibilitãţilor existente, în staţiuni balneoclimaterice, pe baza reglementãrilor stabilite de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei; m) obţinerea gratuita a protezelor, carjelor, ghetelor ortopedice, carucioarelor, la preţul etalon stabilit de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, şi asigurarea, cu prioritate şi în condiţii avantajoase, a aparatelor auditive şi a implanturilor cardiace; n) acordarea unei camere în plus, în condiţiile legii, pe baza contractelor de închiriere pentru suprafeţele locative cu destinaţie de locuinta deţinute de stat sau de unitãţile administrative ale acestuia, la solicitarea persoanelor cu handicap grav, precum şi a familiilor care au în întreţinere un copil cu handicap grav; o) stabilirea chiriei, în condiţiile legii, pe baza contractelor de închiriere pentru suprafeţele locative cu destinaţie de locuinta, deţinute de stat sau de unitãţile administrative ale acestuia, la tariful minim prevãzut de lege, dacã persoana are handicap accentuat sau grav; p) prioritate la închirierea, construirea şi cumpãrarea locuinţelor din fondul de stat şi repartizarea, la cerere, a apartamentelor la niveluri inferioare ale imobilelor, pentru persoanele cu handicap accentuat sau grav; q) pentru nevazatorii cu handicap grav care realizeazã venituri salariale în baza unui contract individual de munca se acorda o indemnizaţie lunarã în valoare de 200.000 lei, suportatã din creditele bugetare alocate cu aceasta destinaţie; r) pentru nevazatorii cu handicap grav se acorda scutire de plata taxei pentru abonamentul la curentul electric; decontarea abonamentului se face pe baza de documente justificative în limita creditelor bugetare alocate cu aceasta destinaţie; documentele justificative, precum şi modalitatea de decontare se stabilesc prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului industriei şi resurselor, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I; s) acordarea a 25% din fondul de locuinţe sociale persoanelor cu handicap grav, conform legilor în vigoare. (2) De drepturile prevãzute la alin. (1) lit. a), c), d), e), f), n), o), p), q), r) şi s) nu pot beneficia persoanele cu handicap care se afla în instituţii de învãţãmânt special, asistenta socialã şi protecţie specialã sau în alte instituţii cu caracter social, în care li se asigura întreţinere completa din partea statului. (3) Persoanele cu handicap grav care au şi calitatea de pensionari de invaliditate gradul I pot opta între indemnizaţia pentru insotitor prevãzutã de <>art. 61 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau pentru asistent personal. Dreptul de opţiune se menţine şi în cazul trecerii pensionarilor de invaliditate la pensia pentru limita de varsta." 19. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 20. - (1) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (1) lit. c) şi e), art. 18 alin. (2) lit. c) şi art. 19 alin. (1) lit. a), b), e), f) şi h) se suporta din bugetul de stat. (2) Drepturile acordate conform prevederilor art. 18 alin. (1) lit. f) şi j) şi ale art. 19 alin. (1) lit. c) şi g) se suporta din bugetele locale. (3) Drepturile acordate conform prevederilor art. 18 alin. (1) lit. d) se suporta de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale. (4) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (2) lit. a) şi b) se suporta din bugetul asigurãrilor sociale de stat. (5) Sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor prevãzute la art. 19 alin. (1) lit. j), k), l) şi m) se suporta din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, gestionat de casele de asigurãri de sãnãtate de care asiguratul aparţine. Modalitãţile de decontare vor fi stabilite prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I." 20. La articolul 21, literele a) şi b) vor avea urmãtorul cuprins: "a) sa se prezinte la comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti, care funcţioneazã în subordinea inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, prevãzute la cap. V, respectiv la comisiile pentru protecţia copilului, pentru încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specialã în raport cu gradul de handicap, precum şi la reevaluarea periodicã, potrivit criteriilor prevãzute la art. 1 alin. (3); b) sa urmeze programul individual de recuperare, readaptare şi integrare socialã stabilit de comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti, respectiv de comisiile pentru protecţia copilului, sub supravegherea asistentilor sociali din cadrul inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap sau ai organizaţiilor neguvernamentale autorizate, potrivit legii, sa desfãşoare activitãţi de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, care colaboreazã cu aceste inspectorate;" 21. Titlul capitolului V va avea urmãtorul cuprins: "Organizarea şi funcţionarea comisiilor de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti" 22. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 22. - (1) Pentru încadrarea adulţilor într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specialã, în raport cu gradul de handicap, se înfiinţeazã, la nivel judeţean şi al sectoarelor municipiului Bucureşti, comisii de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti. (2) Comisiile prevãzute la alin. (1) au urmãtoarea componenta: - un preşedinte, medic specialist în expertiza capacitãţii de munca, desemnat de cãtre Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, la propunerea inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap; - doi membri, medici de specialitate, în funcţie de afectiunea care produce handicapul, desemnaţi de conducerea inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap; - un membru cu statut de observator, desemnat de organizaţiile neguvernamentale autorizate potrivit legii, care desfãşoarã activitãţi de protecţie specialã a persoanelor cu handicap în judeţul sau în sectoarele municipiului Bucureşti; - un secretar desemnat de conducerile inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap." 23. Articolul 23 se abroga. 24. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 24. - Preşedintele şi membrii comisiilor prevãzute la art. 22 au dreptul la o indemnizaţie de şedinţa. Cuantumul lunar al indemnizaţiilor de şedinţa, pentru fiecare membru al comisiei, cu excepţia membrului cu statut de observator, nu poate depãşi cuantumul câştigului salarial mediu net pe economie, comunicat de Institutul Naţional de Statistica, corespunzãtor lunii ianuarie a fiecãrui an." 25. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 25. - Comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti, prevãzute la art. 22, funcţioneazã în subordinea inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap." 26. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 26. - (1) Comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti se afla în coordonarea Comisiei superioare de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti, care va funcţiona pe lângã Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap. (2) Comisia superioarã de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti are urmãtoarea componenta: - un preşedinte, medic de expertiza medicalã şi de recuperare a capacitãţii de munca, angajat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin concurs; - un membru, medic specialist în funcţie de afectiunea care produce handicapul; - un membru, medic din cadrul Institutului Naţional de Studii şi Strategii privind Problemele Persoanelor cu Handicap; - un secretar, angajat prin concurs de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap. (3) Membrii cu caracter nepermanent, convocaţi în funcţie de nevoile comisiei, sunt: - un reprezentant al Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei; - un reprezentant al Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale; - un reprezentant al Institutului Naţional de Expertiza Medicalã şi Recuperare a Capacitãţii de Munca; - un reprezentant al Institutului Naţional de Medicina Legalã "Mina Minovici" Bucureşti; - un reprezentant al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap. (4) Membrii comisiei prevãzuţi la alin. (2) şi (3) beneficiazã de o indemnizaţie de şedinţa în condiţiile art. 24. (5) Preşedintele şi secretarul Comisiei superioare de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti lucreazã permanent, cu program de lucru zilnic." 27. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 27. - (1) Încadrarea sau respingerea încadrãrii într-o categorie de persoane cu handicap, care necesita protecţie specialã în raport cu gradul de handicap, se atesta prin certificat emis de comisiile prevãzute la art. 22. Eliberarea certificatului este scutitã de taxa de timbru. (2) Certificatele emise potrivit alin. (1) pot fi contestate, în termen de 30 de zile de la comunicare, la Comisia superioarã de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti. Contestaţia va fi soluţionatã prin decizie, în termen de 45 de zile lucrãtoare de la data înregistrãrii. (3) Deciziile emise de cãtre Comisia superioarã de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti pot fi atacate potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cererile adresate instanţei fiind scutite de taxa judiciarã de timbru." 28. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 28. - Indemnizaţiile de şedinţa prevãzute la art. 24 şi la art. 26 alin. (4) se suporta din creditele bugetare alocate cu aceasta destinaţie." 29. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 29. - Regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor prevãzute la art. 22 şi 26 se aproba prin ordin al secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, în termen de 90 de zile de la data publicãrii legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta în Monitorul Oficial al României, Partea I." 30. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 30. - În cazul eliberãrii de certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specialã în raport cu gradul de handicap, fãrã respectarea criteriilor stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei, membrii comisiilor de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti, respectiv ai comisiilor pentru protecţia copilului, vor fi obligaţi, în condiţiile legii, la: restituirea indemnizaţiilor de şedinţa încasate pentru participare la activitatea comisiilor; excluderea definitiva din cadrul acestor comisii; suportarea sumelor reprezentând drepturile încasate necuvenit de cãtre beneficiari, ca urmare a încadrãrii acestora cu nerespectarea dispoziţiilor legale." 31. La articolul 31, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins: "Art. 31. - (1) Asistentul personal al persoanei cu handicap este persoana care supravegheazã, acorda asistenta şi îngrijire copilului sau adultului cu handicap grav. .................................................................. (3) Asistentul personal îşi desfãşoarã activitatea pe baza contractului individual de munca, încheiat cu autoritãţile administraţiei publice locale în a cãror raza teritorialã îşi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap grav." 32. La articolul 32, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "Art. 32. - (1) Asistentul personal al persoanei cu handicap este salarizat în raport cu dispoziţiile legale privind salarizarea asistentului social debutant, cu studii medii, din unitãţile bugetare." 33. La articolul 33, partea introductivã şi litera a) vor avea urmãtorul cuprins: "Art. 33. - Asistentul personal are, în raport cu persoana cu handicap cãreia îi acorda supraveghere, asistenta şi îngrijire, urmãtoarele obligaţii: a) de a presta persoanei cu handicap toate activitãţile şi serviciile prevãzute în contractul individual de munca încheiat cu autoritãţile publice prevãzute la art. 31 alin. (3);" 34. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 34. - Încãlcarea oricãreia dintre obligaţiile prevãzute la art. 33 şi a celor prevãzute în contractul individual de munca atrage rãspunderea juridicã a asistentului personal, în condiţiile legii." 35. La articolul 36, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins: "(4) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta şi numai în contextul încadrãrii în munca, prin persoana cu handicap se înţelege şi persoana invalida gradul III; prin contract individual de munca se înţelege şi convenţia individualã privind raporturile de munca din organizaţiile cooperaţiei meşteşugãreşti, iar prin angajat se înţelege şi membru cooperator." 36. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 37. - (1) Persoanele fizice sau juridice care angajeazã persoane cu handicap pot infiinta unitãţi protejate. Unitãţile protejate pot fi: a) agenţi economici cu personalitate juridicã, indiferent de forma de organizare şi de proprietate, care au cel puţin 30% din numãrul total de angajaţi persoane cu handicap încadrate cu contract individual de munca; b) secţii, ateliere sau alte structuri fãrã personalitate juridicã din cadrul agenţilor economici sau din cadrul organizaţiilor neguvernamentale, care au contabilitate proprie şi cel puţin 30% din numãrul total de angajaţi persoane cu handicap încadrate cu contract individual de munca; c) asociaţii familiale, asociaţii sau fundaţii fãrã scop lucrativ, constituite de cel puţin o persoana cu handicap, precum şi persoana cu handicap care este autorizata, potrivit legii, sa desfãşoare activitãţi economice independente, cu condiţia achitãrii contribuţiilor de asigurãri sociale prevãzute de lege; criteriile de încadrare şi modul de autorizare ale acestor unitãţi se stabilesc prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului muncii şi solidaritãţii sociale, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, prin unitãţi protejate se înţelege şi centrele de integrare prin terapie ocupationala aflate în coordonarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap." 37. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 38. - (1) Unitãţile protejate prevãzute la art. 37 beneficiazã de urmãtoarele drepturi: a) scutire de plata impozitului pe profit, cu condiţia ca cel puţin 75% din fondul obţinut prin scutire sa fie reinvestit pentru achiziţionarea de echipamente tehnologice, maşini, utilaje, instalaţii de lucru şi/sau pentru amenajarea locurilor de munca protejate; b) scutire de plata taxelor vamale pentru importurile de materii prime, materiale, semifabricate, utilaje şi pãrţi componente ale acestora necesare procesului de producţie; este interzisã înstrãinarea lor pe timp de 5 ani, sub sancţiunea plãţii retroactive a taxelor vamale; c) scutire de T.V.A. a operaţiunilor desfãşurate în unitãţile protejate autorizate; d) alte facilitãţi ce pot fi acordate de autoritãţile administraţiei publice locale din fondurile proprii. (2) Anual sau ori de câte ori este nevoie Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap împreunã cu Ministerul Finanţelor Publice vor controla modul în care unitãţile protejate au folosit sumele rezultate din drepturile de care au beneficiat, putând ridica autorizaţia de funcţionare a acestora ca unitãţi protejate în cazul nerespectãrii prevederilor alin. (1)." 38. Articolul 39 se abroga. 39. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 40. - (1) La începutul fiecãrui an calendaristic unitãţile protejate au obligaţia sa prezinte inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap o informare care va cuprinde datele necesare pentru a dovedi respectarea dispoziţiilor legale referitoare la funcţionarea unitãţii şi mãsurile întreprinse pentru realizarea adaptarilor şi înlesnirilor necesare pentru desfãşurarea activitãţii persoanelor cu handicap. (2) Nerespectarea obligaţiei prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã cu retragerea autorizaţiei de funcţionare ca unitãţi protejate." 40. Articolul 41 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 41. - (1) Unitãţile protejate pot organiza cursuri de calificare la locul de munca pentru persoanele cu handicap adulte, cu avizul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii şi al Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei. (2) Cursurile de calificare organizate de unitãţile protejate vor fi finanţate din bugetul asigurãrilor pentru şomaj, pentru persoanele aflate în cãutarea unui loc de munca." 41. Articolul 42 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 42. - (1) Persoanele juridice care au un numãr de cel puţin 100 de angajaţi au obligaţia de a angaja persoane cu handicap cu contract individual de munca într-un procent de cel puţin 4% din numãrul total de angajaţi. (2) Persoanelor cu handicap angajate cu contract individual de munca li se asigura toate adaptarile şi înlesnirile necesare pentru înlãturarea oricãror impedimente în activitatea pe care o desfãşoarã." 42. Articolul 43 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 43. - (1) Persoanele juridice care nu respecta prevederile art. 42 alin. (1) au obligaţia de a plati lunar cãtre bugetul de stat o suma egala cu salariul minim brut pe ţara inmultit cu numãrul de locuri de munca în care nu au încadrat persoane cu handicap. (2) Sunt exceptate de la plata obligatorie prevãzutã la alin. (1) persoanele juridice care fac dovada ca au solicitat trimestrial la Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca repartizarea de persoane cu handicap." 43. La articolul 44, literele b) şi f) se abroga. 44. La articolul 45, alineatele (3) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins: "(3) Activitãţile specifice de pregãtire, formare şi orientare profesionalã şi de încadrare în munca a persoanelor cu handicap se finanţeazã în limita creditelor bugetare alocate cu aceasta destinaţie. (4) Componenta comisiilor de integrare socioprofesionala a persoanelor cu handicap şi regulamentul de organizare şi funcţionare a acestora se stabilesc prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei, la propunerea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap." 45. Articolul 46 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 46. - În activitatea de protecţie specialã a persoanelor cu handicap Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap întreţine relaţii de dialog şi parteneriat cu organizaţiile neguvernamentale, în mod special cu cele ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap." 46. Articolul 47 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 47. - (1) La nivel naţional se constituie, pe lângã Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, Consiliul Naţional Consultativ de Dialog Social pentru Problemele Persoanelor cu Handicap, denumit în continuare Consiliul naţional. Consiliul naţional este un organism consultativ de interes public, constituit în scopul institutionalizarii dialogului social privind protecţia persoanelor cu handicap. (2) În componenta Consiliului naţional intra reprezentanţi desemnaţi de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, de organizaţiile neguvernamentale, care au ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap, de ministere şi de alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi ai unor organizaţii patronale, caritabile sau profesionale, care sprijinã activitatea de protecţie specialã a persoanelor cu handicap. (3) Consiliul naţional se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este necesar, la convocarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap. (4) Numãrul reprezentanţilor în Consiliul naţional şi regulamentul de organizare şi funcţionare se aproba prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei, la propunerea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap." 47. La articolul 48, literele a) şi c) vor avea urmãtorul cuprins: "a) contribuie la elaborarea şi urmãrirea realizãrii strategiei, politicilor şi programelor naţionale privind persoanele cu handicap; ............................................................... c) sprijinã buna funcţionare a instituţiilor de protecţie specialã a persoanelor cu handicap;" 48. La articolul 49, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins: "Art. 49. - (1) La nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti se pot constitui, pe lângã inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, consilii consultative de dialog social, denumite în continuare consilii. (2) Consiliile sunt formate din reprezentanţi desemnaţi de inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, de organizaţiile neguvernamentale, care au ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap, de prefecturi, de consilii judeţene, de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, precum şi de serviciile descentralizate ale ministerelor sau ale altor autoritãţi ale administraţiei publice locale care au legatura cu activitatea de protecţie specialã a persoanelor cu handicap." 49. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 51. - Organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap au dreptul, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, de a primi subvenţii de la bugetul de stat sau, dupã caz, de la bugetele locale, în cazul în care înfiinţeazã şi administreazã unitãţi de asistenta, îngrijire sau recuperare a persoanelor cu handicap, în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 34/1998 privind acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor romane cu personalitate juridicã, care înfiinţeazã şi administreazã unitãţi de asistenta socialã." 50. Dupã articolul 51 se introduce articolul 51^1 cu urmãtorul cuprins: "Art. 51^1. - Asociaţia Nevazatorilor din România, Asociaţia Invalizilor de Rãzboi Nevãzãtori din România, Asociaţia Surzilor din România şi Liga Nationala a Organizaţiilor cu Personal Handicapat din Cooperatia Mestesugareasca pot primi, potrivit legilor bugetare anuale, subvenţii de la bugetul de stat, prin Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei." 51. Titlul capitolului IX va avea urmãtorul cuprins: "Surse pentru finanţarea protecţiei speciale a persoanelor cu handicap" 52. Articolul 53 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 53. - (1) Sursele pentru finanţarea protecţiei speciale a persoanelor cu handicap se constituie din: a) o cota de 2% aplicatã asupra fondului de salarii realizat lunar, inclusiv asupra câştigurilor realizate lunar de colaboratori persoane fizice, de cãtre agenţii economici, organizaţiile cooperatiste, organizaţiile economice strãine cu sediul în România, reprezentantele autorizate în România, potrivit legii, ale persoanelor juridice strãine care angajeazã personal roman şi de persoanele fizice care utilizeazã munca salariata, precum şi de alte persoane juridice care realizeazã activitãţi economice în România, cu excepţia unitãţilor protejate prevãzute la art. 37; b) penalitãţi şi majorãri datorate, potrivit legii, pentru neplata la termen a obligaţiei prevãzute la lit. a); c) donaţii ale persoanelor fizice şi juridice din ţara şi din strãinãtate, în condiţiile legii, cu respectarea destinaţiilor stabilite de donatori; d) sumele datorate de societãţile comerciale, regiile autonome, societãţile şi companiile naţionale, de alţi agenţi economici, conform art. 43. (2) Pentru nevãrsarea la termen a sumelor prevãzute la art. 43 şi la alin. (1) lit. a) şi d) se percep penalitãţile şi majorãrile de întârziere prevãzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru neplata impozitelor şi taxelor cuvenite bugetului de stat." 53. Articolul 54 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 54. - (1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni: a) nerespectarea dispoziţiilor art. 11 alin. (1), art. 13, 14, art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1), (2), (4) şi (5) şi ale art. 17 şi se sancţioneazã cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei; b) eliberarea de certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specialã în raport cu gradul de handicap, cu încãlcarea criteriilor prevãzute la art. 1 alin. (3), şi se sancţioneazã cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei. (2) Sancţiunile prevãzute la alin. (1) se aplica persoanelor fizice sau juridice vinovate. (3) Constatarea contravenţiei prevãzute la alin. (1) lit. a) şi aplicarea amenzii contravenţionale se fac de cãtre organele specializate ale Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei. Constatarea contravenţiei prevãzute la alin. (1) lit. b) şi aplicarea amenzii contravenţionale se fac de cãtre personalul din cadrul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, împuternicit prin ordin al secretarului de stat pentru persoanele cu handicap. (4) Sumele obţinute din aplicarea amenzilor se fac venit la bugetul de stat. (5) Prevederile prezentului articol se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002." 54. Articolul 55 se abroga. 55. La articolul 57, alineatul (2) se abroga. 56. Articolul 58 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 58. - În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei va elabora normele metodologice de aplicare a ordonanţei de urgenta şi le va supune spre aprobare prin hotãrâre a Guvernului." 57. Anexa va avea urmãtorul cuprins:
"ANEXA
LISTA
cuprinzînd instituţiile de interes public pentru protecţia
specialã a persoanelor cu handicap, aflate în coordonarea
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap
1. Judeţul Alba
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Sebes
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Blaj
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Garbova
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Abrud
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Galda de Jos
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Alba Iulia
2. Judeţul Arad
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Arad
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Tamand
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Lipova
3. Judeţul Arges
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Bascovele-Cotmeana
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Pitesti
Centru de recuperare şi reabilitare a
persoanelor cu handicap Localitatea Vulturesti
Centru de integrare prin terapie ocupationala Localitatea Tigveni
4. Judeţul Bacau
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Bacau
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Rachitoasa
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Comanesti
Centru de recuperare şi reabilitare Localitatea Darmanesti-
neuropsihiatrica Vermesti
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Racaciuni
Centru de recuperare şi reabilitare a
persoanelor cu handicap Localitatea Ungureni
Centrul-pilot "Miorita" Localitatea Parincea
5. Judeţul Bihor
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Ciutelec
Centru de recuperare şi reabilitare a
persoanelor cu handicap Localitatea Cighid-Ciutelec
Centru de integrare prin terapie ocupationala Localitatea Cãdea
6. Judeţul Bistrita-Nasaud
Centru de recuperare şi reabilitare a
persoanelor cu handicap cu secţie externa
la Nuseni Localitatea Beclean
7. Judeţul Botosani
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Dorohoi
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Leorda
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Adaseni
Centru de recuperare şi reabilitare a
persoanelor cu handicap Localitatea Ionaseni
8. Judeţul Braşov
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Braşov
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Timisul de Sus
Centrul de recuperare şi reabilitare a
persoanelor cu handicap "Cann" Localitatea Sercaia
Centrul de zi "Casa Soarelui" Localitatea Stupini
9. Judeţul Brãila
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Brãila
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Baldovinesti
10. Judeţul Buzau
Centrul de integrare prin terapie ocupationala Localitatea Ramnicu Sarat
Centru de îngrijire şi asistenta, cu secţie
externa la Smeeni Localitatea Ramnicu Sarat
11. Judeţul Caras-Severin
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Sacu
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Resita
12. Judeţul Calarasi
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Ciocanesti
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Ştefan cel Mare
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Plataresti
13. Judeţul Cluj
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Cluj-Napoca
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Luna de Jos
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Catcau
Centrul de îngrijire şi asistenta
"Sf. Nicolae" Localitatea Mociu
14. Judeţul Constanta
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Poarta Alba
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Techirghiol
15. Judeţul Dambovita
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Pucioasa
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Sacuieni
Centru de recuperare şi reabilitare Localitatea Gura
neuropsihiatrica Ocnitei-Ochiuri
Centru de recuperare şi reabilitare a
persoanelor cu handicap Localitatea Moreni-Tuicani
16. Judeţul Dolj
Centru de recuperare şi reabilitare persoane
cu handicap Localitatea Craiova
Centru de integrare prin terapie ocupationala Localitatea Corlate
17. Judeţul Galaţi
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Galaţi
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Galaţi
18. Judeţul Giurgiu
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Carpenis-Gaiseni
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Bolintin Vale
Centru de integrare prin terapie ocupationala Localitatea Tantava
19. Judeţul Gorj
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Runcu-Suseni
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Runcu-Dobrita
20. Judeţul Harghita
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Frumoasa
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Gheorgheni
21. Judeţul Hunedoara
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Brad
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Geoagiu
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Petrila
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Branisca
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Hunedoara
Centru de integrare prin terapie ocupationala Localitatea Simeria
22. Judeţul Ialomita
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Slobozia
23. Judeţul Iaşi
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Iaşi
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Harlau
24. Judeţul Maramures
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Poienile de
sub Munte
Centru de recuperare şi reabilitare a
persoanelor cu handicap Localitatea Sighetu Marmatiei
25. Judeţul Mehedinti
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Ilovat
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Strehaia
Centru de integrare prin terapie ocupationala Localitatea Burila Mare
26. Judeţul Mures
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Sighisoara
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Reghin
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Lunca Muresului
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Targu Mures
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Glodeni
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Capusu de Campie
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Calugareni
Centru de recuperare şi reabilitare a
persoanelor cu handicap Localitatea Brancovenesti
27. Judeţul Neamt
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Oslobeni
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Roman
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Targu-Neamt
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Bozienii de Sus
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Razboieni
Centru-pilot de recuperare a persoanelor cu
handicap Localitatea Pastraveni
Centru-pilot de recuperare şi reabilitare a
persoanelor cu handicap, cu centru de zi Localitatea Piatra-Neamt
28. Judeţul Olt
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Slatina
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Falcoiu
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Parscoveni
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Spineni
Centru de recuperare şi reabilitare a
persoanelor cu handicap Localitatea Cezieni
29. Judeţul Prahova
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Mislea
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Liliesti-Baicoi
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Calinesti
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Urlati
Centrul-pilot de recuperare şi reabilitare a
persoanelor cu handicap "Casa Rozei", cu
locuinţe protejate Localitatea Urlati
Centru de recuperare şi reabilitare a
persoanelor cu sindromul Down Localitatea Campina
Centru de integrare prin terapie ocupationala Localitatea Urlati
Centru de integrare prin terapie ocupationala Localitatea Tatarai
30. Judeţul Satu Mare
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Carei
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Satu Mare
31. Judeţul Salaj
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Boghis
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Crasna
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Jibou
Centru de integrare prin terapie ocupationala Localitatea Badacin-Pericei
32. Judeţul Sibiu
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Sibiu
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Biertan
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Saliste
Centru de recuperare şi reabilitare a
persoanelor cu handicap Localitatea Talmaciu
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Rau Vadului
Centru de integrare prin terapie ocupationala Localitatea Dumbraveni
33. Judeţul Suceava
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Pojorata
Centru de recuperare şi reabilitare a
persoanelor cu handicap Localitatea Sasca Mica
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Costana
34. Judeţul Teleorman
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Olteni
35. Judeţul Timis
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Varias
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Ciacova
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Gavojdia
Centrul de zi "Ingerii Sperantei", cu centru
rezidential de recuperare şi reabilitare Localitatea Lugoj
Centrul de zi "Pentru voi", cu locuinţe
protejate Localitatea Timişoara
Centrul de zi "Podul Lung" Localitatea Timişoara
36. Judeţul Tulcea
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Babadag
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Babadag
37. Judeţul Vaslui
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Husi
Centru de recuperare şi reabilitare a
persoanelor cu handicap Localitatea Husi
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Malaiesti
38. Judeţul Valcea
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Pausesti-Maglasi
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Zatreni
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Lungesti
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Maciuca
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Babeni
39. Judeţul Vrancea
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Maicanesti
Centru de integrare prin terapie ocupationala Localitatea Odobesti
40. Judeţul Ilfov
Centru de îngrijire şi asistenta Localitatea Ciolpani
Centru de recuperare şi reabilitare
neuropsihiatrica Localitatea Balaceanca
Municipiul Bucureşti
Centrul de îngrijire şi asistenta nr. 1 Str. Radu Voda nr. 20,
sectorul 4
Centrul de îngrijire şi asistenta nr. 2 Str. Episcop Radu nr. 26,
sectorul 2
Centrul de îngrijire şi asistenta nr. 3 Str. Barbu Delavrancea
nr. 18, sectorul 1
Centrul de îngrijire şi asistenta nr. 5 Calea Vitan nr. 267-269,
sectorul 3
Centrul de îngrijire şi asistenta nr. 6 Str. Floare Roşie nr. 7A,
sectorul 6
Centrul de recuperare şi reabilitare a Str. Balotului nr. 42,
persoanelor cu handicap sectorul 2."
Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 27 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR VALER DORNEANU Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 27 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României. p. PREŞEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TARACILA -----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.