──────────
*) Acest paragraf a fost adãugat la Plenara din decembrie 2001.
**) Aceasta notificare se aplica articolelor din lista 2 şi din subsetul lista 2 cuprinzând articole foarte sensibile.
***) Republica Franceza, Federaţia Rusa şi Republica Ucraina considera aceasta lista ca pe o lista de referinta elaborata pentru a sprijini selectarea produselor cu dubla utilizare, care pot contribui la dezvoltarea, producerea sau perfecţionarea capacitãţilor naţionale de armamente convenţionale.
2. Lista de produse şi tehnologii cu dubla utilizare (lista 1) are doua anexe, cuprinzând articole sensibile (lista 2) şi un numãr limitat de articole foarte sensibile (subset lista 2).
3. Listele vor fi revizuite cu regularitate pentru a reflecta dezvoltarile tehnologice şi experienta acumulatã de statele participante, inclusiv în domeniul produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare, care sunt critice pentru capacitatile militare ale fiecãrui stat. În acest sens, pentru stabilirea unui nivel corespunzãtor al transparenţei pentru articolele respective, studiile trebuie finalizate astfel încât sa coincida cu prima revizuire a listelor.
IV. PROCEDURI PENTRU SCHIMBUL DE INFORMAŢII GENERALE
1. Statele participante sunt de acord sa schimbe informaţii generale referitoare la riscurile asociate transferurilor de arme convenţionale şi de produse şi tehnologii cu dubla utilizare, ţinând seama, atunci când este necesar, de scopul coordonãrii politicilor naţionale de control care vizeazã combaterea acestor riscuri.
2. O lista a elementelor posibile ale schimbului de informaţii generale referitoare la statele neparticipante este cuprinsã în anexa nr. 1.
V. PROCEDURI PENTRU SCHIMBUL DE INFORMAŢII REFERITOARE LA PRODUSE ŞI TEHNOLOGII CU DUBLA UTILIZARE
1. Atunci cînd motivele refuzurilor sunt relevante pentru scopurile AW, statele participante vor notifica refuzurile de licenţe cãtre statele neparticipante, referitoare la articole cuprinse în lista de produse şi tehnologii cu dubla utilizare.
2. Pentru lista 1 statele participante vor notifica toate refuzurile de licenţe relevante pentru scopurile aranjamentului cãtre statele neparticipante, pe baza agregat, de doua ori pe an. Conţinutul acestor notificãri de refuz este descris în anexa nr. 2.
3. Pentru articolele din lista 2 şi din subsetul lista 2 de articole foarte sensibile statele participante vor notifica, pe baza individualã, toate refuzurile de licenţe cãtre statele neparticipante, în conformitate cu scopurile AW. Statele participante sunt de acord ca notificãrile sa fie fãcute cat mai devreme şi în timp util, de preferinta în termen de 30 de zile, dar nu mai târziu de 60 de zile de la data refuzului. Conţinutul indicativ al acestor notificãri de refuz este descris în anexa nr. 2.
4. Pentru articolele din lista 2 statele participante vor notifica licentele emise sau transferurile cãtre statele neparticipante, relevante pentru scopurile AW, pe baza agregat, de doua ori pe an. Conţinutul indicativ al acestor notificãri de licenţe/transferuri este descris în anexa nr. 2.
5. Statele participante vor manifesta vigilenta extrema în ceea ce priveşte articolele incluse în subsetul lista 2, prin aplicarea condiţiilor şi criteriilor naţionale referitoare la aceste exporturi. Ulterior ele vor discuta şi compara practicile naţionale.
6. Statele participante sunt de acord ca orice informaţie referitoare la transferurile specifice, în completarea celor specificate mai sus, poate fi solicitatã inter alia prin canale diplomatice obişnuite.
VI. PROCEDURI PENTRU SCHIMBUL DE INFORMAŢII REFERITOARE LA ARME
1. Statele participante sunt de acord ca informaţiile care vor fi schimbate cu privire la arme sa includã orice date pe care statele participante, în mod individual, doresc sa le supunã atentiei celorlalte state, cum ar fi: tendintele de accentuare a programelor de dezvoltare a armamentelor şi acumularile de anumite sisteme de armament, atunci când acestea creeazã ingrijorare privind atingerea scopurilor AW.
2. Ca o etapa iniţialã în evoluţia AW, statele participante vor schimba informaţii la fiecare 6 luni, referitoare la livrãrile de arme convenţionale (specificate în anexa nr. 3) cãtre statele neparticipante, derivate din categoriile cuprinse în Registrul O.N.U. al Armelor Convenţionale. Informaţiile trebuie sa includã cantitatea şi numele statului care primeşte şi, exceptând categoria rachetelor şi lansatoarelor de rachete, detalii despre model şi tip.
3. Statele participante sunt de acord ca orice alta informaţie privind transferurile specifice, în completarea celor specificate mai sus, poate fi solicitatã inter alia prin canale diplomatice obişnuite.
VII. REUNIUNI ŞI ASPECTE ADMINISTRATIVE
1. Statele participante se vor intalni periodic pentru a lua decizii referitoare la AW, la scopurile şi evoluţia sa ulterioara, pentru revizuirea listelor de articole supuse controlului, pentru gãsirea unor modalitãţi de coordonare a eforturilor în vederea promovãrii dezvoltãrii unor sisteme eficiente de control al exporturilor, precum şi pentru dezbaterea altor probleme relevante de interes reciproc, inclusiv pentru selecţia informaţiilor care vor fi date publicitãţii.
2. Reuniunile plenare se vor desfasura cel puţin o data pe an şi vor fi prezidate de cãtre un stat participant, conform principiului rotatiei anuale. Cheltuielile financiare ale AW vor fi acoperite din bugete anuale ce vor fi aprobate în cadrul reuniunilor plenare.
3. Pot fi formate grupuri de lucru dacã reuniunea plenara hotãrãşte în acest sens.
4. Va fi înfiinţat un secretariat având personalul necesar îndeplinirii sarcinilor ce îi vor fi încredinţate.
5. Toate deciziile în cadrul AW vor fi adoptate prin consensul statelor participante.
VIII. PARTICIPARE
AW va fi deschis, pe o baza globalã şi nediscriminatorie, viitorilor aderenti, dacã îndeplinesc criteriile de aderare cuprinse în anexa nr. 4. Admiterea noilor participanţi se va baza pe consens.
IX. CONFIDENŢIALITATE
Informaţiile schimbate vor rãmâne confidenţiale şi vor fi tratate drept comunicãri diplomatice privilegiate. Aceasta confidenţialitate se va extinde la orice utilizare a informatiei şi la orice dezbatere între statele participante.
ANEXA 1
────────
la aranjament
──────────────
SCHIMBUL DE INFORMAŢII GENERALE
Conţinutul indicativ
Ceea ce urmeazã este o lista a principalelor elemente posibile privind schimbul de informaţii generale referitoare la statele neparticipante şi care urmãresc atingerea scopurilor AW (nu toate elementele se aplica în mod necesar atât armamentelor, cat şi produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare):
1. Activitãţi de achizitionare
──────────────────────────────
● Companii / organizaţii
● Itinerare şi metode de achizitionare
● Reţele de achizitionare înãuntrul/în afarã tarii
● Folosirea expertizei strãine
● Utilizatori finali sensibili
● Moduri de achizitionare
● Concluzii
2. Politica de export
──────────────────────
● Politica de control al exportului
● Comerţul cu produse şi tehnologii critice
● Concluzii
3. Proiecte de interes
──────────────────────
● Descrierea proiectului
● Nivelul tehnologiei
● Stadiul prezent al dezvoltãrii
● Planuri de viitor
● Tehnologie necesarã (dezvoltare şi producţie)
● Companii/organizaţii implicate, inclusiv utilizatori finali
● Activitãţi de diversiune
● Concluzii
4. Alte probleme.
──────────────────
ANEXA 2
────────
la aranjament
──────────────
SCHIMBUL DE INFORMAŢII SPECIFICE
referitoare la produse şi tehnologii cu dubla utilizare
Conţinutul indicativ al notificãrilor
Conţinutul notificãrilor de refuz pentru lista 1 se va baza pe, dar nu se va limita la urmãtoarea lista indicativa sau exemplificativa:
● De la (ţara)
● Ţara de destinaţie
● Numãrul articolului din lista de control
● Scurta descriere
● Numãrul licenţelor refuzate
● Numãrul unitãţilor (cantitatea)
● Motivul refuzului
Notificarea refuzului pentru articolele din lista 2 şi din subsetul lista 2 de articole foarte sensibile se va baza pe, dar nu va fi limitatã la urmãtoarea lista indicativa sau exemplificativa:
● De la (ţara)
● Numãrul articolului din lista de control
● Scurta descriere
● Numãrul unitãţilor (cantitatea)
● Destinatar/destinatari
● Destinatar/destinatari, intermediar/intermediari şi/sau agent/agenţi:
- numele
- adresa
- ţara
● Ultimul/ultimii destinatar/destinatari şi/sau utilizator/utilizatori final/finali:
- numele
- adresa
- ţara
● Utilizarea finala declarata
● Motivul refuzului
● Alte informaţii relevante
Conţinutul notificãrilor pentru licenţe/transferuri din lista 2 se va baza pe, dar nu va fi limitat la urmãtoarea lista indicativa sau exemplificativa:
● De la (ţara)
● Numãrul articolului din lista de control
● Scurta descriere
● Numãrul unitãţilor (cantitatea)
● Destinaţia (ţara).
ANEXA 3*)
──────────
la aranjament
──────────────
SCHIMBUL DE INFORMAŢII SPECIFICE REFERITOARE LA ARME
──────────────
*) Aceasta anexa, care conţine noi subcategorii 2.3 şi 3.4, înlocuieşte originalul anexei nr. 3 la Elementele iniţiale ale AW, adoptate la 12 iulie 1996 şi amendate la Plenara din 1999.
Conţinutul pe categorii
1. Tancuri de lupta
Vehicule de lupta blindate cu autopropulsie pe senile sau roti, cu o mare mobilitate pentru orice teren şi cu un ridicat nivel de autoprotectie, cantarind cel puţin 16,5 tone fãrã sarcina, având tunul principal de cel puţin 75 mm calibru şi capabil sa execute foc direct cu o mare viteza iniţialã.
2. Vehicule de lupta blindate
2.1. Vehicule cu autopropulsie pe senile, semisenile sau roti, cu blindaj de protecţie şi capabile de deplasare în orice teren, concepute sau modificate şi echipate:
2.1.1. sa transporte o grupa de 4 ori mai mulţi infanteristi; sau
2.1.2. cu arme organic incluse ori integrate, cu un calibru de cel puţin 12,5 mm;
sau
2.1.3. cu lansatoare de rachete.
2.2. Vehicule cu autopropulsie pe senile, semisenile sau roti, cu blindaj de protecţie şi capabile de deplasare în orice teren, concepute sau modificate şi echipate:
2.2.1. cu mijloace tehnice organic incluse pentru observare, recunoaştere, descoperirea tintelor şi concepute pentru a îndeplini misiuni de recunoaştere; sau
2.2.2. cu mijloace tehnice organic incluse pentru conducerea trupelor; sau
2.2.3. cu mijloace electronice şi tehnice organic incluse, concepute pentru rãzboi electronic.
2.3. Vehicule blindate pentru lansarea podurilor.
3. Sisteme de artilerie de calibru mare
3.1. Tunuri, obuziere, mortiere şi piese de artilerie ce combina caracteristicile unui tun sau obuzier, capabile sa angajeze lupta cu tinte de suprafata în principal prin tragere indirecta şi având calibrul de la 100 mm la 155 mm inclusiv.
3.2. Tunuri, obuziere, mortiere şi piese de artilerie ce combina caracteristicile unui tun sau obuzier, capabile sa angajeze lupta cu tinte de suprafata în principal prin tragere indirecta şi având calibrul mai mare de 155 mm.
3.3. Sisteme de rachete cu lansatoare multiple, capabile sa angajeze lupta cu tinte de suprafata, inclusiv blindate, în principal prin tragere indirecta şi având calibrul de 100 mm sau mai mare.
3.4. Transportoare de tun special concepute pentru remorcarea pieselor de artilerie.
4. Aeronave militare/vehicule aeriene fãrã pilot
4.1. Aeronave militare
Aeronave cu aripa fixa sau cu aripa cu geometrie variabila, care sunt concepute, echipate sau modificate pentru:
4.1.1. a angaja lupta cu tinte, utilizând rachete dirijate, rachete nedirijate, bombe, tunuri, mitraliere, tunuri de calibru mic sau alte arme de distrugere;
4.1.2. a executa misiuni de recunoaştere, conducere a trupelor, rãzboi electronic, anihilare electronica sau a focului sistemelor de apãrare aerianã, alimentare în aer ori misiuni de desantare.
4.2. Vehicule aeriene fãrã pilot
Vehicule aeriene fãrã pilot, special concepute, modificate sau echipate pentru utilizãri militare, inclusiv rãzboi electronic, de anihilare a sistemelor de apãrare aerianã sau misiuni de recunoaştere, precum şi sisteme de control şi recepţie a informaţiilor provenite de la vehicule aeriene fãrã pilot.
Termenul aeronava militarã nu include în principal aeronave de antrenament, dacã nu sunt concepute, echipate sau modificate dupã cum s-a arãtat mai sus.
5. Elicoptere militare şi de atac
Aeronave cu aripa rotativa, care sunt concepute, echipate sau modificate pentru:
5.1. a angaja lupta cu tinte folosind arme dirijate sau nedirijate antiblindaj, aer-sol/apa, aer-subsol/sub apa, aer-aer şi care sunt echipate cu un sistem integrat de ochire şi conducere a focului acestor arme;
5.2. a executa misiuni de recunoaştere, de achiziţii ale datelor despre tinta (inclusiv rãzboi antisubmarin), comunicaţii, conducerea trupelor, rãzboi electronic sau misiuni de plantare de mine.
6. Nave de rãzboi
Vase sau submarine inarmate şi echipate pentru utilizãri militare, cu un deplasament standard de 750 tone metrice sau mai mult, precum şi nave care au un deplasament standard mai mic de 750 tone metrice echipate pentru lansare de rachete cu o raza de cel puţin 25 km sau de torpile cu o raza de acţiune similarã.
7. Rachete sau sisteme de rachete
Rachete dirijate ori nedirijate, rachete balistice sau de croaziera, capabile sa foloseascã capete de lupta ori arme de distrugere la distanta de cel puţin 25 km, precum şi mijloace concepute sau modificate special pentru lansarea de asemenea rachete dirijate ori rachete nedirijate, necuprinse în categoriile 1-6.
Aceasta categorie:
7.1. include şi vehicule pilotate de la distanta, având caracteristicile rachetelor definite mai sus;
7.2. nu include rachetele sol-aer.
ANEXA 4
────────
la aranjament
──────────────
PARTICIPARE
Criterii
Când se decide eligibilitatea unui stat pentru participare la AW, vor fi luati în considerare, inter alia, urmãtorii factori, ca un indiciu al abilitatii sale de a contribui la scopurile AW:
● dacã este producãtor/exportator de arme, respectiv de echipamente industriale;
● politicile sale de neproliferare şi politicile naţionale corespunzãtoare inclusiv;
● aderarea la politicile de neproliferare, listele de control şi, acolo unde este cazul, la liniile directoare ale Grupului Furnizorilor Nucleari, Regimului de Control al Tehnologiilor pentru Rachete şi Grupului Australia, precum şi aderarea la Tratatul cu privire la neproliferarea armelor nucleare, la Convenţia privind armele biologice şi toxice, la Convenţia privind armele chimice şi, acolo unde este cazul, la START I, inclusiv la Protocolul de la Lisabona;
● aderarea sa la un control efectiv şi complet al exporturilor.
ANEXA 5
────────
la aranjament
──────────────
1. LISTA NATIONALA
de produse şi tehnologii cu dubla utilizare
1.1. Lista produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare, cuprinsã în anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 467/1999 privind produsele strategice supuse regimului de control la export şi import, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 336 din 15 iulie 1999
1.2. Lista produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare, sensibile, cuprinsã în anexa nr. 1a) la <>Hotãrârea Guvernului nr. 20/2000 pentru completarea anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 467/1999 privind produsele strategice supuse regimului de control la export şi import, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 32 din 27 ianuarie 2000
1.3. Lista produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare, foarte sensibile, cuprinsã în anexa nr. 1b) la <>Hotãrârea Guvernului nr. 20/2000 pentru completarea anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 467/1999 privind produsele strategice supuse regimului de control la export şi import, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 32 din 27 ianuarie 2000.
2. LISTA NATIONALA
de armamente şi muniţii
Lista de armamente, muniţii şi alte produse militare, cuprinsã în anexa la <>Hotãrârea Guvernului nr. 844/2001 privind lista de armamente, muniţii şi alte produse militare supuse regimului de control la export şi import, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 586 din 19 septembrie 2001.
──────────────