Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 49 din 14 aprilie 2025 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ şi pentru modificarea art. 1 alin. (1) din Legea nr. 251/2004 privind unele măsuri referitoare la bunurile primite cu titlu gratuit cu prilejul unor acţiuni de protocol în exercitarea mandatului sau a funcţiei
EMITENT: Parlamentul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 336 din 15 aprilie 2025
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. După articolul 47 se introduce un nou capitol, capitolul IV^1, alcătuit din art. 47^1-47^14, cu următorul cuprins:
" CAP. IV^1
Norme de etică şi conduită pentru membrii Guvernului şi pentru alte persoane care ocupă funcţii de demnitate publică la nivelul administraţiei publice centrale
ART. 47^1
Scop şi obiective
(1) Scopul normelor din prezentul capitol este să stabilească o conduită etică şi să consolideze integritatea în exercitarea funcţiilor de demnitate publică.
(2) Obiectivele normelor din prezentul capitol sunt următoarele:
a) reglementarea conduitei profesionale care să asigure imparţialitate în exercitarea mandatului sau a funcţiei, prin evitarea situaţiilor în care deciziile sunt influenţate de interese personale;
b) definirea unor concepte specifice şi stabilirea unui cadru juridic care să promoveze o conduită demnă, integră şi responsabilă;
c) stabilirea unor reguli privind cadourile şi transparenţa intereselor financiare şi/sau nefinanciare;
d) asigurarea unui cadru transparent de relaţionare cu persoane terţe care ar putea urmări influenţarea procesului decizional.
ART. 47^2
Domeniul de aplicare
(1) Dispoziţiile prezentului capitol se aplică:
a) membrilor Guvernului, prevăzuţi la art. 18;
b) şefului Cancelariei Prim-Ministrului;
c) secretarului general şi secretarilor generali adjuncţi ai Guvernului;
d) secretarilor şi subsecretarilor de stat, precum şi asimilaţilor acestora din cadrul Guvernului, ministerelor şi altor organe centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor;
e) consilierilor de stat din cadrul Cancelariei Prim-Ministrului.
(2) Dispoziţiile prezentului capitol se aplică persoanelor prevăzute la alin. (1) în raporturile dintre aceştia, precum şi în raporturile cu persoane fizice sau juridice, în legătură cu exercitarea mandatului sau a funcţiei.
(3) Aplicarea dispoziţiilor prezentului capitol nu exclude răspunderea penală a persoanelor prevăzute la alin. (1).
SECŢIUNEA 1
Norme de etică şi conduită privind cadourile
ART. 47^3
Definiţii
(1) În înţelesul prezentului capitol, prin cadou se înţelege orice bun, mobil sau imobil, beneficiu sau serviciu, oferit în mod gratuit unei persoane prevăzute la art. 47^2 alin. (1), în considerarea mandatului sau funcţiei deţinute, inclusiv banii, aurul sau alte metale şi pietre preţioase, titlurile de valoare sau titlurile de legitimare care încorporează drepturi patrimoniale, instrumentele financiare, monedele digitale, cardurile ori voucherele valorice, programele de formare, călătoriile, invitaţiile la evenimente şi spectacole culturale, sportive, ştiinţifice, excursiile în ţară sau în străinătate plătite integral sau parţial, precum şi orice alt serviciu sau beneficiu patrimonial sau nepatrimonial.
(2) Activităţile oficiale reprezintă evenimente publice la care participă persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1), desfăşurate în ţară sau în străinătate, organizate de către instituţii publice, organizaţii internaţionale sau persoane juridice ori alte entităţi de drept privat, în cadrul cărora sunt oferite în mod obişnuit cadouri specifice acestor evenimente.
(3) Activităţile oficiale prevăzute la alin. (2) includ şi activităţile de protocol cuprinse în Legea nr. 251/2004 privind unele măsuri referitoare la bunurile primite cu titlu gratuit cu prilejul unor acţiuni de protocol în exercitarea mandatului sau a funcţiei.
ART. 47^4
Interdicţii privind cadourile
(1) Persoanelor prevăzute la art. 47^2 alin. (1), pe perioada mandatului sau exercitării funcţiei, după caz, le este interzisă solicitarea sau acceptarea de cadouri din partea unei persoane fizice, a unei persoane juridice sau a unei organizaţii care:
a) se află în raporturi juridice contractuale cu instituţia sau autoritatea administraţiei publice centrale din care fac parte;
b) are în curs de soluţionare una sau mai multe cereri de emitere de avize, autorizaţii, permise, licenţe, acreditări, precum şi altele asemenea;
c) are un interes pentru promovarea unui proiect de act administrativ cu caracter individual ce intră în competenţa de reglementare a instituţiei sau autorităţii administraţiei publice centrale din care fac parte;
d) participă, în calitate de ofertant, subcontractant sau potenţial beneficiar la o procedură de atribuire a unui contract de achiziţie publică, a unui contract de concesiune sau a unui contract de închiriere, respectiv a unei finanţări organizate sau acordate de instituţia sau autoritatea administraţiei publice centrale din care fac parte.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în condiţiile în care nu sunt întrunite elementele constitutive ale unei infracţiuni, persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1) pot accepta şi păstra:
a) cadouri cu o valoare individuală de până la 100 euro, fără a depăşi valoarea de 300 de euro anual, în cazul în care acestea sunt primite de la aceeaşi persoană;
b) reduceri sau beneficii oferite publicului;
c) împrumuturi de la bănci sau de la alte instituţii financiare acordate în condiţiile generale de creditare adresate publicului;
d) acoperirea costurilor şi facilitării participării la manifestări, conferinţe, evenimente, în exercitarea funcţiei de reprezentare a instituţiei sau autorităţii administraţiei publice centrale;
e) bunuri sau servicii primite în cadrul unor activităţi oficiale, în condiţiile prevăzute la art. 47^6.
ART. 47^5
Restituirea cadourilor
În situaţia în care persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1) intră în posesia unui cadou a cărui acceptare este interzisă potrivit prevederilor art. 47^4 alin. (1), acestea au obligaţia să notifice comisia prevăzută la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 251/2004 şi să îl restituie în termen de 30 de zile de la data primirii.
ART. 47^6
Păstrarea cadourilor primite în cadrul unor activităţi oficiale
(1) Cadourile primite de persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1) în cadrul activităţilor oficiale se declară la comisia prevăzută la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 251/2004.
(2) În cazul în care valoarea cadourilor primite în cadrul unor activităţi oficiale, stabilită de comisia prevăzută la alin. (1), este mai mare decât echivalentul a 100 euro, persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1) pot solicita păstrarea acestora, plătind diferenţa de valoare. Dacă valoarea cadourilor primite în cadrul unor activităţi oficiale, stabilită de comisia prevăzută la alin. (1), este sub echivalentul a 100 euro, acestea pot fi păstrate de către primitor.
(3) Persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1) pot păstra cadourile primite în cadrul unor activităţi oficiale, care au o valoare anuală totală de până la echivalentul a 300 euro, dacă sunt primite de la aceeaşi persoană.
(4) În cazurile în care persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1) care au primit cadourile în cadrul unor activităţi oficiale nu au solicitat păstrarea lor sau valoarea anuală totală a cadourilor primite de la aceeaşi persoană depăşeşte echivalentul a 300 euro, acestea rămân în patrimoniul instituţiei sau pot fi transmise cu titlu gratuit unei instituţii publice de profil ori vândute la licitaţie în condiţiile legii, la propunerea comisiei.
(5) Instituţiile sau autorităţile administraţiei publice centrale publică semestrial lista cuprinzând cadourile depuse potrivit prezentului capitol şi destinaţia acestora în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a. Cheltuielile de publicare se suportă de instituţia sau autoritatea administraţiei publice centrale în care îşi desfăşoară activitatea persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1). SECŢIUNEA a 2-a
Transparenţa intereselor în exercitarea atribuţiilor
ART. 47^7
Notificarea abţinerii în procesul decizional
(1) În scopul asigurării transparenţei, fără a aduce atingere prevederilor art. 72 alin. (2) din Legea nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare, în considerarea circumstanţelor personale, categoriile de persoane prevăzute la art. 47^2 alin. (1), cu excepţia prim-ministrului, se pot abţine de la participarea la procesul decizional cu privire la un proiect de act normativ sau un proiect de document de politică publică sau de la participarea în şedinţa Guvernului în care acesta se dezbate. Abţinerea se notifică prim-ministrului, după caz, sau superiorului ierarhic, cu propunerea desemnării unui înlocuitor.
(2) Lista notificărilor se publică pe site-ul instituţiei sau autorităţii administraţiei publice centrale la secţiunea «Integritate instituţională», respectiv pe site-ul Guvernului şi se actualizează în termen de cel mult 30 de zile de la înregistrarea unei notificări.
ART. 47^8
Notificarea intereselor
(1) Fără a aduce atingere dispoziţiilor art. 72 alin. (1) din Legea nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare, în exercitarea mandatului sau funcţiei, persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1) au obligaţia să notifice prim-ministrului, ministrului, respectiv superiorului ierarhic interesul personal pe care îl au şi să se abţină de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la încheierea sau participarea la încheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru sine sau:
a) pentru soţ, soţie, persoanele care au stabilit relaţii asemănătoare acelora dintre soţi sau rude ori afini până la gradul al II-lea inclusiv;
b) pentru orice persoană fizică sau juridică faţă de care au calitatea de debitor al unei obligaţii, cu excepţia celor care rezultă din activităţile şi cheltuielile curente;
c) pentru societatea la care deţin calitatea de asociat unic sau deţin peste 10% din capitalul social sau drepturile de vot ori funcţia de administrator sau director ori de la care obţin venituri;
d) pentru orice entitate de drept privat în care şi-au desfăşurat activitatea profesională în anul anterior numirii în funcţie;
e) pentru asociaţia sau fundaţia din care fac parte;
f) în orice altă situaţie în care exercitarea imparţială şi obiectivă a funcţiei este afectată din motive care implică familia, viaţa personală, afinităţile politice, interesul economic sau orice alt interes personal direct sau indirect.
(2) Notificarea prevăzută la alin. (1) se realizează în scris şi cuprinde descrierea interesului personal pe care persoana îl are în cauză. În acest caz, se desemnează un înlocuitor.
(3) Notificarea prevăzută la alin. (1) se înregistrează în termen de două zile de la data identificării interesului personal care obligă persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1) să se abţină, după cum urmează:
a) la Cancelaria Prim-Ministrului, pentru miniştrii şi consilierii de stat;
b) la Cabinetul prim-ministrului, pentru şeful Cancelariei Prim-Ministrului, pentru secretarul general al Guvernului şi pentru secretarii generali adjuncţi ai Guvernului;
c) la instituţia în care îşi desfăşoară activitatea, pentru celelalte persoane prevăzute la art. 47^2 alin. (1).
(4) Lista notificărilor prevăzute la alin. (1) se publică pe site-ul instituţiei sau autorităţii administraţiei publice centrale, la secţiunea «Integritate instituţională», respectiv pe site-ul Guvernului şi se actualizează în termen de cel mult 30 de zile de la înregistrarea unei noi notificări.
ART. 47^9
Măsuri prealabile
(1) Prim-ministrul sau prim-ministrul desemnat poate solicita persoanelor pe care le propune sau le numeşte în funcţiile prevăzute la art. 47^2 alin. (1), anterior propunerii sau numirii, informaţii cu privire la orice tip de interese personale de natură să afecteze exercitarea cu imparţialitate a mandatului sau a funcţiei.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu exclud obligaţiile de depunere a declaraţiilor de avere şi interese, prevăzute de Legea nr. 176/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 47^10
Utilizarea resurselor publice
Persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1) sunt obligate să asigure:
a) ocrotirea proprietăţii publice şi private a statului, folosirea utilă şi eficientă a banilor publici, folosirea bunurilor aparţinând autorităţii sau instituţiei publice numai pentru desfăşurarea activităţilor aferente funcţiei deţinute, în conformitate cu prevederile legale;
b) tratamentul egal în ceea ce priveşte participarea persoanelor la activităţi oficiale pe care le organizează sau la care au acces prin natura funcţiei exercitate în baza atribuţiilor sau mandatului.
ART. 47^11
Registrul Unic al Transparenţei Intereselor (RUTI)
(1) Secretariatul General al Guvernului administrează Registrul Unic al Transparenţei Intereselor, www.ruti.gov.ro, denumit în continuare RUTI, sub forma unei platforme publice, accesibilă online, pentru a asigura transparenţa activităţilor ce pot influenţa luarea unei decizii, reprezentând un cadru de colaborare complementar şi anterior procedurii legale de transparenţă decizională.
(2) În înţelesul prezentului capitol, prin persoane terţe se înţelege orice reprezentant al unei societăţi cu personalitate juridică, asociaţie, fundaţie, federaţie, organizaţie religioasă/a cultelor sau asociată unui cult, organizaţie sindicală, organizaţie patronală, cameră de comerţ, structură asociativă a administraţiei publice locale, alte tipuri de organizaţii legal constituite, persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială, cabinet individual, cabinet asociat, societate profesională, grupurile de interes economic, cu sau fără personalitate juridică, sau orice grup/reţea oficială sau informală care are un interes pentru un anumit domeniu ce intră în competenţa de reglementare a unei instituţii şi autorităţi publice centrale.
(3) Persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1) au obligaţia de a se înregistra în RUTI şi de a publica întâlnirile oficiale cu persoane terţe cu cel puţin două zile înaintea desfăşurării acestora.
(4) Întâlnirile oficiale publicate în RUTI includ următoarele informaţii:
a) numele persoanelor şi/sau denumirea entităţilor participante;
b) data şi locul întâlnirii;
c) descrierea scopului întâlnirii.
(5) În termen de 5 zile lucrătoare de la desfăşurarea întâlnirii prevăzute la alin. (3), informaţiile prevăzute la alin. (4) vor fi completate cu principalele teme de discuţie şi concluziile acestora, după caz.
(6) Persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1) pot solicita înregistrarea în RUTI a persoanelor terţe în vederea participării la întâlnirile oficiale.
(7) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1) nu publică întâlnirile oficiale care au ca obiect:
a) dreptul unei persoane fizice de a beneficia de servicii publice sau dreptul său la viaţă privată garantat de lege;
b) reprezentarea drepturilor legale ale unei părţi sau ale unui participant implicat într-un proces administrativ sau judiciar, în contextul respectivelor proceduri;
c) reprezentarea intereselor de politică externă în relaţiile diplomatice sau consulare;
d) comunicările care fac parte din reglementările privind condiţiile de muncă şi de încadrare în muncă sau care sunt direct legate de acestea, întreprinse de reprezentanţii unui sindicat în numele membrilor săi;
e) informaţiile prevăzute la art. 12 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare.
(8) Persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1) au obligaţia de a publica întâlnirile oficiale cu persoane terţe, care s-au desfăşurat fără o planificare prealabilă, în termen de două zile de la data desfăşurării acestora.
(9) Persoanele cu rang de demnitar din cadrul autorităţilor administrative autonome, prefecţii, subprefecţii şi autorităţile administraţiei publice locale pot solicita înregistrarea în RUTI şi pot publica întâlnirile oficiale cu persoane terţe, în condiţiile prevăzute la alin. (3)-(8).
(10) Gestionarea RUTI se realizează cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), a Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare, precum şi a legislaţiei naţionale privind domeniul protecţiei datelor cu caracter personal.
ART. 47^12
Programe de formare şi perfecţionare
(1) Persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1) beneficiază, la momentul numirii în funcţie şi pe perioada mandatului sau exercitării funcţiei, după caz, de programe de formare specializată şi perfecţionare profesională organizate de Institutul Naţional de Administraţie, în condiţiile legii, pe teme referitoare la etica şi conduita în exercitarea atribuţiilor.
(2) Cheltuielile aferente programelor de formare specializată şi perfecţionare profesională prevăzute la alin. (1) sunt suportate din bugetul autorităţilor şi instituţiilor publice în care persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1) îşi desfăşoară activitatea.
ART. 47^13
Consiliere
(1) Consilierul de etică, desemnat potrivit dispoziţiilor art. 451 din prezentul cod, asigură îndrumarea persoanelor prevăzute la art. 47^2 alin. (1) din oficiu, la data preluării mandatului sau a funcţiei, şi la cerere, pe toată durata exercitării mandatului sau a funcţiei.
(2) Îndrumarea prevăzută la alin. (1) se realizează prin:
a) informarea persoanelor prevăzute la art. 47^2 alin. (1) în legătură cu cadrul legal şi metodologic aplicabil normelor de etică şi conduită pentru membrii Guvernului, alte persoane care ocupă funcţii de demnitate publică la nivelul administraţiei publice centrale. Informarea se realizează din oficiu şi la cerere;
b) consilierea persoanelor prevăzute la art. 47^2 alin. (1) în legătură cu normele de etică şi conduită privind cadourile, transparenţa intereselor în exercitarea atribuţiilor şi programele de formare şi perfecţionare din cuprinsul prezentului capitol. Consilierea se realizează la cerere.
(3) Consilierul de etică are obligaţia de a păstra confidenţialitatea cu privire la datele, informaţiile şi conţinutul consilierii oferite în condiţiile alin. (2) lit. b).
ART. 47^14
Aplicarea normelor de etică şi conduită altor categorii de personal
(1) Dispoziţiile art. 47^3-47^6, 47^10, 47^12 şi 47^13 se aplică corespunzător şi personalului încadrat cu contract de muncă la cabinetele demnitarilor prevăzuţi la art. 47^2 alin. (1) lit. a)-e), precum şi consilierilor onorifici ai prim-ministrului sau ai miniştrilor.
(2) Prim-ministrul, ministrul sau conducătorii organelor de specialitate din subordinea Guvernului, după caz, pot solicita persoanelor pe care urmează să le numească în funcţia de consilier onorific, precum şi personalului care urmează să fie încadrat cu contract de muncă la cabinetele demnitarilor prevăzuţi la art. 47^2 alin. (1) informaţii cu privire la orice tip de interese personale de natură să afecteze exercitarea cu imparţialitate a mandatului sau a funcţiei."
2. La articolul 364^1, alineatul (3^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3^1) Prin excepţie de la prevederile art. 291 alin. (4), pentru donaţiile făcute către stat pentru o instituţie publică şi care au ca obiect bunuri mobile necesare asigurării bazei tehnico-materiale la nivelul structurilor/unităţilor din cadrul instituţiilor din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, care intră în proprietatea privată a statului, valoarea de înregistrare a bunului la donator este asimilată valorii de piaţă a bunului, cu condiţia să fi fost acceptată pentru statul român de către instituţia publică competentă după obiectul sau scopul donaţiei."
ART. II
La articolul 1 din Legea nr. 251/2004 privind unele măsuri referitoare la bunurile primite cu titlu gratuit cu prilejul unor acţiuni de protocol în exercitarea mandatului sau a funcţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 561 din 24 iunie 2004, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 1
(1) Persoanele care au calitatea de demnitar public şi cele care deţin funcţii de demnitate publică, cu excepţia celor prevăzute la art. 47^2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, magistraţii şi cei asimilaţi acestora, persoanele cu funcţii de conducere şi de control, funcţionarii publici din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice sau de interes public, precum şi celelalte persoane care au obligaţia să îşi declare averea, potrivit legii, în afara celor prevăzute la art. 47^14 alin. (1) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă, au obligaţia de a declara şi prezenta la conducătorul instituţiei, în termen de 30 de zile de la primire, bunurile pe care le-au primit cu titlu gratuit în cadrul unor activităţi de protocol în exercitarea mandatului sau a funcţiei."
ART. III
(1) În termen de 24 de luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Secretariatul General al Guvernului asigură dezvoltarea funcţionalităţilor platformei www.ruti.gov.ro.
(2) Prevederile art. 47^11 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, sunt aplicabile de la data operaţionalizării platformei.
(3) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi se elaborează, cu sprijinul Agenţiei Naţionale de Integritate, ghidul pentru aplicarea prevederilor capitolului IV^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, care se aprobă prin ordin comun al secretarului general al Guvernului şi al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a ordinului comun prevăzut la alin. (3), Institutul Naţional de Administraţie elaborează metodologia cu privire la programele de formare şi perfecţionare profesională prevăzute la art. 47^12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
RALUCA TURCAN
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
MIRCEA ABRUDEAN
Bucureşti, 14 aprilie 2025.
Nr. 49.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: