Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 488 din 28 decembrie 2006  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural national mobil    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 488 din 28 decembrie 2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural national mobil

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 10 din 8 ianuarie 2007
LEGE nr. 488 din 28 decembrie 2006
pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 10 din 8 ianuarie 2007

Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. I
<>Legea nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 530 din 27 octombrie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Prezenta lege instituie regimul juridic al bunurilor aparţinând patrimoniului cultural naţional mobil, ca parte a patrimoniului cultural naţional, şi reglementeazã activitãţile specifice de protejare a acestora.
(2) Patrimoniul cultural naţional cuprinde ansamblul bunurilor identificate ca atare, indiferent de regimul de proprietate asupra acestora, care reprezintã o mãrturie şi o expresie a valorilor, credinţelor, cunoştinţelor şi traditiilor aflate în continua evoluţie; cuprinde toate elementele rezultate din interactiunea, de-a lungul timpului, între factorii umani şi cei naturali."
2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Statul garanteazã proprietatea şi asigura, potrivit legii, protejarea bunurilor care fac parte din patrimoniul cultural naţional mobil.
(2) Exercitarea dreptului de proprietate şi a altor drepturi reale, precum şi a dreptului de administrare asupra unui bun din patrimoniul cultural naţional mobil este supusã reglementãrilor prezentei legi.
(3) Statul asigura, potrivit legii, baza materialã şi resursele financiare necesare pentru protejarea patrimoniului cultural naţional mobil.
(4) În sensul prezentei legi, prin protejarea patrimoniului cultural naţional mobil se înţelege ansamblul de mãsuri având caracter ştiinţific, juridic, administrativ, financiar, fiscal şi tehnic, menite sa asigure identificarea, cercetarea, inventarierea, clasarea, conservarea, asigurarea securitãţii, întreţinerea, prepararea, restaurarea şi punerea în valoare a patrimoniului cultural naţional mobil, în vederea asigurãrii accesului democratic la cultura şi a transmiterii acestui patrimoniu generaţiilor viitoare.
(5) Protejarea patrimoniului cultural naţional mobil este realizatã prin intermediul autoritãţilor administraţiei publice, al unor instituţii specializate, cum sunt muzeele, colectiile publice, casele memoriale, arhivele şi bibliotecile, al cultelor religioase şi instituţiilor ecleziastice, precum şi al organizaţiilor neguvernamentale cu activitate în domeniu."
3. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Patrimoniul cultural naţional mobil este alcãtuit din bunuri cu valoare istorica, arheologicã, documentara, etnografica, artisticã, ştiinţificã şi tehnica, literarã, cinematografica, numismatica, filatelica, heraldica, bibliofila, cartografica şi epigrafica, reprezentând mãrturii materiale ale evoluţiei mediului natural şi ale relaţiilor omului cu acesta, ale potenţialului creator uman şi ale contribuţiei româneşti, precum şi a minoritãţilor naţionale la civilizatia universala.
(2) Bunurile care alcãtuiesc patrimoniul cultural naţional mobil sunt:
1. bunuri arheologice şi istorico-documentare, precum:
a) descoperirile arheologice terestre şi subacvatice, unelte, ceramica, inscripţii, monede, sigilii, bijuterii, piese de vestimentatie şi harnasament, arme, însemne funerare, cu excepţia esantioanelor de materiale de construcţie, materiale din situri, care constituie probe arheologice pentru analize de specialitate;
b) elemente provenite din dezmembrarea monumentelor istorice;
c) mãrturii materiale şi documentare privind istoria politica, economicã, socialã, militarã, religioasã, ştiinţificã, artisticã, sportiva sau din alte domenii;
d) manuscrise, incunabule, cãrţi rare şi cãrţi vechi, cãrţi cu valoare bibliofila;
e) documente şi tiparituri de interes social: documente de arhiva, harti şi alte materiale cartografice;
f) obiecte cu valoare memorialistica;
g) obiecte şi documente cu valoare numismatica, filatelica, heraldica: monede, ponduri, decoraţii, insigne, sigilii, brevete, mãrci poştale, drapele şi stindarde;
h) piese epigrafice;
i) fotografii, clisee fotografice, filme, înregistrãri audio şi video;
j) instrumente muzicale;
k) uniforme militare şi accesorii ale acestora;
l) obiecte cu valoare tehnica;
2. bunuri cu semnificatie artisticã, precum:
a) opere de arta plastica: pictura, sculptura, grafica, desen, gravura, fotografie şi altele;
b) opere de arta decorativa şi aplicatã din sticla, ceramica, metal, lemn, textile şi alte materiale, podoabe;
c) obiecte de cult: icoane, broderii, orfevrarie, mobilier şi altele;
d) proiecte şi prototipuri de design;
e) materiale primare ale filmelor artistice, documentare şi de animatie;
f) monumente de for public, componente artistice expuse în aer liber;
3. bunuri cu semnificatie etnografica, precum:
a) unelte, obiecte de uz casnic şi gospodãresc;
b) piese de mobilier;
c) ceramica;
d) textile, piese de port, pielarie;
e) alte obiecte din metal, lemn, os, piatra, sticla;
f) obiecte de cult;
g) podoabe;
h) ansambluri de obiecte etnografice;
i) monumente din muzeele etnografice în aer liber;
4. bunuri de importanta ştiinţificã, precum:
a) specimene rare şi colecţii de zoologie, botanica, mineralogie şi anatomie;
b) trofee de vanat;
5. bunuri de importanta tehnica, precum:
a) creatii tehnice unicat;
b) raritati, indiferent de marca;
c) prototipurile aparatelor, dispozitivelor şi maşinilor din creaţia curenta;
d) creatii tehnice cu valoare memoriala;
e) realizari ale tehnicii populare;
f) matrite de compact-discuri, de CD-ROM, de DVD şi altele asemenea."
4. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Bunurile aparţinând patrimoniului cultural naţional mobil fac parte, în funcţie de importanta sau de semnificatia lor istorica, arheologicã, documentara, etnografica, artisticã, ştiinţificã şi tehnica, literarã, cinematografica, numismatica, filatelica, heraldica, bibliofila, cartografica şi epigrafica, de vechimea, unicitatea sau raritatea lor, din:
a) tezaurul patrimoniului cultural naţional mobil, denumit în continuare tezaur, alcãtuit din bunuri culturale de valoare exceptionala pentru umanitate;
b) fondul patrimoniului cultural naţional mobil, denumit în continuare fond, alcãtuit din bunuri culturale cu valoare deosebita pentru România."
5. La articolul 6, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Ministerul Culturii şi Cultelor şi Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor coordoneazã activitãţile specifice din domeniul patrimoniului cultural naţional mobil.
....................................................................
(3) Ministerul Culturii şi Cultelor reprezintã statul roman în relaţiile interne şi internaţionale care au ca obiect patrimoniul cultural naţional mobil."
6. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Autoritãţile publice, proprietarii, titularii altor drepturi reale, precum şi titularii dreptului de administrare asupra bunurilor ce fac parte din patrimoniul cultural naţional mobil au obligaţia de a le proteja impotriva oricãror acte comisive sau omisive care pot duce la degradarea, distrugerea, pierderea, sustragerea sau exportul ilegal al acestora."
7. Titlul capitolului II va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL II
Cercetarea, inventarierea şi clasarea"
8. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Activitatea de cercetare, desfasurata de cercetatorii ştiinţifici în instituţii publice specializate, deţinãtoare de bunuri care fac parte din patrimoniul cultural naţional mobil, are ca obiect cercetarea, dezvoltarea şi valorificarea ştiinţificã a patrimoniului cultural naţional mobil, în principal a celui deţinut de instituţia respectiva."
9. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - În sensul prezentei legi, prin clasare se înţelege procedura de stabilire a bunurilor culturale mobile care fac parte din categoriile juridice ale patrimoniului cultural naţional mobil, tezaur şi fond."
10. La articolul 11 punctul 1, literele a) şi e) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) pentru bunurile culturale mobile aflate în proprietatea statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale şi administrate de instituţii publice, regii autonome, companii naţionale, societãţi naţionale sau alte societãţi comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar;
....................................................................
e) pentru bunurile culturale mobile descoperite intamplator ori în cadrul unor cercetãri arheologice, etnologice, paleontologice sau geologice;".
11. La articolul 11 punctul 1, dupã litera h) se introduc doua noi litere, literele i) şi j), cu urmãtorul cuprins:
"i) pentru bunurile culturale mobile ce urmeazã a fi restaurate;
j) pentru bunurile culturale mobile ce fac obiectul declansarii unei cercetãri penale."
12. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Instituţiile publice deţinãtoare de bunuri culturale mobile aparţinând patrimoniului cultural naţional mobil au obligaţia de a inventaria aceste bunuri, atât analitic, prin fişa standard, conform normelor emise de Ministerul Culturii şi Cultelor, cat şi sinoptic, prin banca de date, conţinând şi arhiva imagistica.
(2) Autoritãţile publice în subordinea cãrora funcţioneazã instituţiile deţinãtoare de bunuri aparţinând patrimoniului cultural naţional mobil au obligaţia de a asigura resursele financiare necesare, în vederea inventarierii informatizate a bunurilor.
(3) Bunurile culturale aflate în colectiile administrate de instituţiile specializate, de culte şi de instituţiile ecleziastice sunt inventariate potrivit prevederilor prezentei legi."
13. La articolul 14, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Ministerul Culturii şi Cultelor comunica, în scris, proprietarului, titularului altor drepturi reale sau, dupã caz, titularului dreptului de administrare ordinul de clasare, în termen de 10 zile de la aprobare.
(2) Ministerul Culturii şi Cultelor elibereazã, pentru fiecare bun clasat, un certificat de clasare şi fişa standard a obiectului."
14. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Clasarea are ca efect înscrierea bunurilor culturale mobile în Inventarul patrimoniului cultural naţional mobil, în una dintre cele doua categorii, tezaur sau fond.
(2) Inventarul patrimoniului cultural naţional mobil, întocmit pe baza ordinelor privind bunurile culturale mobile clasate, centralizarea, evidenta informatizata şi administrarea documentelor care au stat la baza întocmirii acestuia se efectueazã de Institutul de Memorie Culturalã.
(3) Datele privind patrimoniul cultural naţional mobil, cu excepţia listei cuprinzând bunurile culturale mobile şi imaginea acestora, nu au destinaţie publica, fãrã acordul proprietarilor bunurilor.
(4) Date privind patrimoniul cultural naţional mobil pot fi furnizate, la cerere, de Institutul de Memorie Culturalã instituţiilor specializate, cercetatorilor şi altor experţi şi specialişti acreditaţi, în vederea desfãşurãrii unor activitãţi specifice de identificare şi cercetare. Valorificarea datelor astfel dobândite poate fi facuta numai cu consimţãmântul deţinãtorului. Comunicarea publica a datelor de identificare a proprietarului se poate face numai cu acordul prealabil al acestuia.
(5) Informaţiile cuprinse în inventarul prevãzut la alin. (1) pot fi furnizate organelor de poliţie, organelor de urmãrire penalã şi instanţelor judecãtoreşti, numai pentru soluţionarea unor cauze, în directa legatura cu respectivele bunuri culturale mobile clasate şi numai cu respectarea prevederilor legale în materie."
15. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - În timpul desfãşurãrii procedurii de clasare din oficiu a unui bun cultural mobil, acesta se afla sub regimul de protecţie prevãzut, potrivit dispoziţiilor prezentei legi, pentru bunurile clasate în tezaur."
16. La articolul 19, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Ordinul de declasare este luat în evidenta Inventarului patrimoniului cultural naţional mobil, procedându-se la radierea bunului respectiv din inventarul prevãzut la art. 15 alin. (1)."
17. Dupã articolul 19 se introduce un nou articol, articolul 19^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 19^1. - Trecerea unui bun cultural mobil dintr-o categorie a patrimoniului cultural naţional mobil în alta se poate face numai cu respectarea aceloraşi proceduri prevãzute pentru clasare."
18. La articolul 21, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Ordinul de clasare, de declasare sau de trecere dintr-o categorie în alta a patrimoniului cultural naţional a unui bun cultural mobil poate fi contestat de proprietarul sau de titularul dreptului de administrare la Ministerul Culturii şi Cultelor, în termen de 30 de zile de la comunicare."
19. Dupã articolul 21 se introduce un nou articol, articolul 21^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 21^1. - (1) Bunurile culturale mobile proprietate publica, aflate în patrimoniul unor companii naţionale, societãţi naţionale sau altor societãţi comerciale cu capital integral ori majoritar de stat, care se privatizeazã, vor fi supuse procedurii de clasare înainte de declanşarea procesului de privatizare.
(2) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului sau, dupã caz, autoritatea publica centrala ori localã care privatizeazã o persoana juridicã din cele prevãzute la alin. (1) are obligaţia de a anunta, cu 30 de zile înainte, declanşarea procedurii de privatizare, în scris, serviciului public deconcentrat al Ministerului Culturii şi Cultelor în a cãrui raza teritorialã isi are sediul societatea.
(3) În termen de 10 zile de la data înregistrãrii comunicãrii prevãzute la alin. (2), serviciul public deconcentrat al Ministerului Culturii şi Cultelor va verifica la persoana juridicã în curs de privatizare bunurile culturale mobile susceptibile de a fi clasate şi, dacã va fi cazul, va declansa procedura de clasare.
(4) Bunurile culturale mobile clasate ca urmare a situaţiei prevãzute în prezentul articol vor fi date în administrarea unei instituţii publice specializate, desemnate de Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor."
20. La articolul 22 alineatul (2), litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) sa încredinţeze executarea lucrãrilor de restaurare exclusiv restauratorilor acreditaţi de Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor."
21. La articolul 22, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) lit. e) proprietarii, persoane fizice şi juridice de drept privat, care pot permite, în condiţii contractuale, cu respectarea normelor de conservare şi restaurare a bunurilor culturale mobile clasate, utilizarea bunurilor culturale mobile clasate, în fond la organizarea de spectacole, parade ale modei şi ca recuzita teatrala şi cinematografica."
22. La articolul 24, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) Instituţiile publice au obligaţia sa permitã accesul experţilor şi specialiştilor acreditaţi, precum şi al cercetatorilor la bunurile culturale mobile deţinute în administrare, pentru efectuarea de studii şi lucrãri de specialitate, în condiţii convenite de comun acord."
23. La articolul 27, alineatele (1)-(4) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Lucrãrile de conservare şi restaurare a bunurilor culturale mobile clasate se efectueazã numai de cãtre conservatori şi restauratori acreditaţi, pe baza unui contract încheiat potrivit dispoziţiilor dreptului comun.
(2) Acreditarea conservatorilor şi restauratorilor care efectueazã lucrãri de conservare şi restaurare a bunurilor culturale mobile clasate se face de Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor, potrivit normelor de acreditare a conservatorilor şi restauratorilor.
(3) Pe baza acreditãrii obţinute, Ministerul Culturii şi Cultelor elibereazã conservatorilor şi restauratorilor certificate de libera practica, potrivit normelor de acreditare a conservatorilor şi restauratorilor.
(4) Laboratoarele şi atelierele care efectueazã lucrãri de conservare şi restaurare a bunurilor culturale mobile clasate funcţioneazã pe baza unei autorizaţii eliberate de Ministerul Culturii şi Cultelor, cu avizul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor, potrivit normelor privind autorizarea laboratoarelor şi a atelierelor de conservare şi restaurare."
24. Articolul 34 se abroga.
25. La articolul 35, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - (1) Vânzarea publica a bunurilor culturale mobile aflate în proprietate privatã sau intermedierea vânzãrii se efectueazã numai prin operatori economici autorizaţi, cu respectarea prevederilor prezentei legi.
(2) Autorizarea operatorilor economici prevãzuţi la alin. (1) se face de Ministerul Culturii şi Cultelor, cu avizul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor, cu respectarea normelor privind comerţul cu bunuri culturale mobile."
26. La articolul 37, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Exportul temporar pentru bunurile culturale mobile clasate în tezaur, indiferent de proprietar sau de titularul dreptului de administrare, va fi avizat de Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor şi va fi aprobat de ministrul culturii şi cultelor."
27. La articolul 40, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Bunurile culturale mobile clasate în fond, aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat, pot fi exportate definitiv, numai în cadrul unui schimb de bunuri culturale, cu valoare şi semnificatie comparabile, care pot constitui unicate sau raritati pentru patrimoniul muzeal din România."
28. La articolul 40^1, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40^1. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (1), bunurile culturale mobile clasate în fond, aflate în domeniul privat al statului, respectiv al judeţelor, municipiilor, oraşelor sau comunelor, pot fi exportate definitiv, numai în cadrul unui schimb de bunuri culturale de aceeaşi importanta şi semnificatie culturalã şi numai în cazuri cu totul excepţionale, în care prevaleazã interesul istoric, ştiinţific ori cultural."
29. Dupã articolul 44 se introduce un nou articol, articolul 44^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 44^1. - (1) Bunurile culturale mobile clasate, aflate în proprietate publica, ce sunt scoase din funcţiune, pot fi valorificate de persoanele juridice de drept public deţinãtoare, numai prin transmiterea cu titlu gratuit Ministerului Culturii şi Cultelor, pentru a fi repartizate instituţiilor publice specializate.
(2) Destructurarea, dezmembrarea sau, dupã caz, fragmentarea bunurilor prevãzute la alin. (1), în vederea scoaterii lor din funcţiune, este interzisã."
30. La articolul 45, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 45. - (1) Bunurile arheologice, epigrafice, numismatice, paleontologice sau geolitice, descoperite în cadrul unor cercetãri sistematice cu scop arheologic ori geologic sau în cadrul unor cercetãri arheologice de salvare ori având caracter preventiv, precum şi cele descoperite intamplator prin lucrãri de orice natura, efectuate în locuri care fac obiectul exclusiv al proprietãţii publice, conform art. 136 alin. (3) din Constituţia României, republicatã, intra în proprietate publica, potrivit dispoziţiilor legale."
31. La articolul 46, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - (1) Cercetãrile arheologice sistematice, precum şi cele preventive sau de salvare, efectuate de persoane juridice, sunt autorizate, coordonate şi controlate de Comisia Nationala de Arheologie şi de Ministerul Culturii şi Cultelor, potrivit legislaţiei în domeniul protejãrii patrimoniului arheologic."
32. La articolul 47, alineatul (6) va avea urmãtorul cuprins:
"(6) Emiterea certificatului privind eliberarea de sarcina arheologicã a unui teren, precum şi finanţarea cercetãrilor arheologice preventive necesare, indiferent de regimul proprietãţii terenului, este obligatorie înaintea începerii oricãror lucrãri care pot afecta situl şi se realizeazã potrivit prevederilor legislaţiei privitoare la protejarea patrimoniului arheologic."
33. La articolul 48, alineatele (2) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Primarul este obligat sa înştiinţeze serviciul public deconcentrat al Ministerului Culturii şi Cultelor, în termen de 72 de ore, cu privire la bunurile descoperite, luând totodatã mãsuri de paza şi de conservare a acestora.
....................................................................
(4) Autorii descoperirilor intamplatoare, care au predat, în condiţiile prevãzute la alin. (1), bunurile descoperite, au dreptul la o recompensa bãneascã de 30% din valoarea bunului, calculatã în momentul acordãrii recompensei, iar, în cazul unor descoperiri arheologice de valoare exceptionala, se poate acorda şi o bonificaţie suplimentarã de pana la 15% din valoarea bunului."
34. Titlul capitolului VII va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL VII
Finanţarea activitãţilor specifice de protejare a patrimoniului cultural naţional mobil"
35. La articolul 49, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 49. - (1) Finanţarea activitãţilor de descoperire, colectare, cercetare, expertizare, clasare, inventariere, depozitare, conservare, preparare, restaurare, protejare şi punere în valoare a bunurilor culturale mobile clasate, indiferent de proprietar, de titularii altor drepturi reale şi de titularii dreptului de administrare, se poate face de Ministerul Culturii şi Cultelor, Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, Academia Romana şi de alte instituţii publice, dupã caz, din venituri proprii şi din alocaţii bugetare."
36. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - (1) Descoperirea, colectarea, cercetarea, expertizarea, clasarea, inventarierea, depozitarea, conservarea, prepararea, restaurarea, protejarea, achiziţionarea şi punerea în valoare a patrimoniului cultural naţional mobil se realizeazã prin organisme şi instituţii specializate, care au competente generale şi speciale în domeniu, precum şi prin persoane fizice sau juridice, în condiţiile prezentei legi.
(2) Persoanele fizice, care nu deţin documente de atestare a calitãţii de expert, emise de Ministerul Culturii şi Cultelor, dar care sunt autorizate ca expert tehnic de alte autoritãţi ale administraţiei publice centrale, pot realiza expertize, în condiţiile prezentei legi, numai în baza acreditãrii prealabile a acestora, de cãtre Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor."
37. Articolul 52 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - (1) Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor este organismul ştiinţific consultativ şi de avizare în domeniu al Ministerului Culturii şi Cultelor şi este condusã de un preşedinte numit, prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, dintre specialiştii cu autoritate recunoscuta în domeniu.
(2) Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor este alcãtuitã din 21 de specialişti, numiţi prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, pe o perioada de 4 ani, propuşi de:
a) preşedintele comisiei - 6 membri;
b) instituţiile publice specializate şi colectionarii de bunuri culturale mobile - 7 membri;
c) cultele, Academia Romana şi instituţiile publice de învãţãmânt superior de profil - 7 membri.
(3) Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor isi desfãşoarã activitatea pe baza unui regulament de organizare şi funcţionare, elaborat de membrii Comisiei şi aprobat prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(4) Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor se constituie din subcomisii pentru domeniile prevãzute la art. 3. Secretarul Comisiei şi secretarii subcomisiilor sunt numiţi din cadrul direcţiei de specialitate a Ministerului Culturii şi Cultelor. Subcomisiile funcţioneazã conform regulamentului Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor, prevãzut la alin. (3). Preşedinţii subcomisiilor sunt vicepreşedinţi ai Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor.
(5) Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor poate alege ca membri de onoare specialişti din ţara sau din strãinãtate, personalitãţi ştiinţifice de recunoaştere internationala din domeniul protejãrii patrimoniului cultural naţional mobil şi al muzeografiei, care sunt propuşi de preşedinte şi care sunt validati cu votul majoritãţii simple a Comisiei.
(6) Cheltuielile de finanţare a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor se efectueazã din bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor. Membrii Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor primesc o indemnizaţie lunarã, pentru lunile în care aceasta se întruneşte, reprezentând 20% din salariul unui secretar de stat, la care se adauga decontarea cheltuielilor de participare la lucrãrile Comisiei."
38. Dupã articolul 52 se introduce un nou articol, articolul 52^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 52^1. - (1) Se înfiinţeazã 8 comisii zonale ale muzeelor şi colectiilor, ca organisme ştiinţifice descentralizate ale Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor.
(2) Atribuţiile, numãrul, teritoriul de competenta, organizarea şi funcţionarea comisiilor zonale ale muzeelor şi colectiilor sunt stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor.
(3) Comisiile zonale ale muzeelor şi colectiilor au câte 7 membri, iar preşedinţii acestora sunt membri ai Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor.
(4) Componenta comisiilor zonale ale muzeelor şi colectiilor se aproba prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) Indemnizaţia lunarã a fiecãrui membru al unei comisii zonale, pentru lunile în care Comisia lucreazã, reprezintã 20% din salariul unui secretar de stat, la care se adauga decontarea cheltuielilor de participare la lucrãrile Comisiei."
39. La articolul 58, literele b) şi d) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) administreazã bazele de date privind evidenta informatizata şi circulaţia bunurilor culturale mobile, precum şi Repertoriul Arheologic Naţional;
....................................................................
d) cerceteazã şi valorifica documentar, inclusiv prin publicare, informaţiile cuprinse în baza de date privind bunurile culturale mobile şi în Repertoriul Arheologic Naţional şi acorda asistenta de specialitate, pe baza de contract, privind valorificarea documentar-ştiinţificã a informatiei deţinute, cu acordul proprietarilor şi cu avizul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor;".
40. La articolul 58, dupã litera f) se introduce o noua litera, litera g), cu urmãtorul cuprins:
"g) instituie, administreazã şi publica pe internet, în baza informaţiilor furnizate de Ministerul Culturii şi Cultelor, Registrul bunurilor culturale distruse, dispãrute, furate sau exportate ilegal."
41. Articolul 58^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 58^1. - Prezentul capitol reglementeazã restituirea de cãtre statul roman a bunurilor culturale care au pãrãsit ilegal teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, începând cu data de 1 ianuarie 1993, şi transpune prevederile Directivei 93/7/CEE a Consiliului din 15 martie 1993 privind restituirea bunurilor culturale ce au pãrãsit în mod ilegal teritoriul unui stat membru, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 074 din 27 martie 1993. Categoriile din care trebuie sa facã parte bunurile culturale ce fac obiectul prezentului capitol sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta lege."
42. Articolul 58^2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 58^2. - (1) În înţelesul prezentului capitol, prin bun cultural se înţelege, dupã caz, bunul care face parte din:
a) tezaur sau fond, fiind clasat în una dintre aceste categorii juridice înainte ori dupã pãrãsirea ilegala a teritoriului României;
b) tezaurul unui stat membru al Uniunii Europene, în conformitate cu legislaţia statului respectiv, fiind clasat în aceasta categorie înainte ori dupã pãrãsirea ilegala a teritoriului unui stat membru al Uniunii Europene;
c) colectiile publice care figureazã în patrimoniul şi în inventarele muzeelor, arhivelor şi fondurilor bibliotecilor din România sau din unul dintre statele membre ale Uniunii Europene;
d) patrimoniul şi inventarele cultelor religioase şi ale instituţiilor ecleziastice din România sau din unul dintre statele membre ale Uniunii Europene;
e) una dintre categoriile incluse în anexa la prezenta lege.
(2) În înţelesul prezentului capitol, colectiile publice desemneazã colectiile care sunt proprietatea statelor membre ale Uniunii Europene, ale autoritãţilor locale ori regionale din statele membre ale Uniunii Europene sau ale instituţiilor publice aflate pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, instituţii definite ca publice potrivit legislaţiei respectivului stat al Uniunii Europene, aceste instituţii fiind semnificativ finanţate ori în proprietatea statului respectiv sau în proprietatea autoritãţilor locale ori regionale."
43. Articolul 58^3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 58^3. - (1) În înţelesul prezentului capitol, pãrãsirea ilegala a teritoriului unui stat membru al Uniunii Europene desemneazã, dupã caz:
a) ieşirea unui bun cultural de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, cu încãlcarea legislaţiei acestui stat în materie de protecţie a bunurilor culturale;
b) nerevenirea la sfârşitul unui export temporar legal sau orice încãlcare a uneia dintre condiţiile acestui export temporar a unui bun cultural.
(2) În înţelesul prezentului capitol, prin posesor al bunului cultural care a pãrãsit ilegal teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene se înţelege persoana fizica sau juridicã ce deţine, fizic, în nume propriu, respectivul bun cultural.
(3) În înţelesul prezentului capitol, prin deţinãtor al bunului cultural care a pãrãsit ilegal teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene se înţelege persoana fizica sau juridicã ce deţine, fizic, respectivul bun cultural, în numele unei alte persoane fizice sau juridice, alta decât proprietarul de drept al bunului respectiv."
44. La articolul 58^4, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 58^4. - (1) Dacã în cadrul unei urmãriri penale, efectuatã în condiţiile legii, sunt descoperite indicii ca un bun cultural, care se gãseşte pe teritoriul statului roman, a pãrãsit ilegal teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, Parchetul de pe lângã Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie notifica statului interesat, în condiţiile <>Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciarã internationala în materie penalã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
45. Articolul 58^5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 58^5. - (1) Orice stat membru al Uniunii Europene poate cere Parchetului de pe lângã Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în condiţiile <>Legii nr. 302/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, efectuarea de cercetãri în vederea descoperirii locului unde se afla, precum şi a posesorului sau deţinãtorului unui bun cultural determinat. Cererea trebuie sa cuprindã date cu privire la descrierea bunului cultural care face obiectul cererii, precum şi informaţii cu privire la localizarea efectivã sau prezumtiva a bunului cultural.
(2) Dacã, în condiţiile alin. (1), bunul cultural este descoperit, Parchetul de pe lângã Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie notifica aceasta statului membru al Uniunii Europene, proprietar al bunului, iar procurorul solicita instanţei competente sa dispunã mãsuri privind transmiterea bunului cultural respectiv unei instituţii specializate, în vederea conservãrii, în condiţiile <>Legii nr. 302/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
46. La articolul 58^6, dupã alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (3)-(5), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Autoritãţile romane competente vor lua toate mãsurile necesare pentru a preveni orice tentativa de a eluda procedura de restituire a bunului cultural care a pãrãsit ilegal teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene.
(4) Autoritãţile romane competente vor acţiona ca mediator între posesorul sau, dupã caz, deţinãtorul bunului cultural care a pãrãsit ilegal teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene şi statul solicitant, în vederea restituirii bunului cultural respectiv, fãrã ca prin aceasta sa se aducã atingere dreptului statului solicitant de a iniţia acţiune în instanta, în vederea restituirii bunului cultural.
(5) Autoritãţile romane competente vor informa statul solicitant cu privire la iniţierea procedurii de restituire, în condiţii de siguranta, a bunului cultural respectiv."
47. La articolul 58^7, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Guvernul României, prin Ministerul Culturii şi Cultelor, va prezenta Comisiei Europene, o data la 3 ani, un raport privind acţiunile introduse cu privire la restituirea bunurilor culturale care au pãrãsit ilegal teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene."
48. La articolul 58^12, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 58^12. - (1) Ministerul Culturii şi Cultelor poate cere oricãrui stat, în condiţiile legii, efectuarea de cercetãri în vederea descoperirii locului unde se afla, precum şi a identificarii posesorului sau deţinãtorului unui anume bun cultural care a pãrãsit ilegal teritoriul României; cererea trebuie sa cuprindã date cu privire la descrierea bunului cultural, precum şi informaţii cu privire la localizarea prezumtiva a bunului cultural în cauza."
49. La articolul 58^12, dupã alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alineatele (1^1) şi (1^2), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Acţiunea în restituirea bunului cultural care a pãrãsit ilegal teritoriul statului roman poate fi introdusã de Ministerul Culturii şi Cultelor.
(1^2) Categoriile din care trebuie sa facã parte bunurile culturale ce fac obiectul prezentului capitol sunt prevãzute în anexa la prezenta lege."
50. Dupã articolul 58^12 se introduc trei noi articole, articolele 58^13 - 58^15, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 58^13. - (1) Ministerul Culturii şi Cultelor ia mãsuri pentru restituirea cãtre statul reclamant a bunului cultural care a pãrãsit ilegal teritoriul acestuia, precum şi pentru efectuarea de cãtre statul reclamant a plãţii despãgubirilor acordate de instanta de judecata posesorului sau deţinãtorului de buna-credinţa, precum şi instituţiei specializate care a efectuat cheltuielile privind conservarea bunului cultural.
(2) Ministerul Culturii şi Cultelor ia mãsuri pentru revenirea în ţara a bunurilor culturale care au pãrãsit ilegal teritoriul statului roman, precum şi pentru efectuarea de cãtre statul roman a partii despãgubirilor acordate de instanta de judecata posesorului sau deţinãtorului bunului, precum şi instituţiei specializate care a efectuat cheltuielile privind conservarea bunului cultural.
Art. 58^14. - Ministerul Culturii şi Cultelor are dreptul la acţiune în regres impotriva persoanei responsabile de ieşirea ilegala a bunului cultural de pe teritoriul statului roman, în cazul în care bunul cultural a fost recuperat, iar statul roman a fost obligat la plata unor despãgubiri posesorului sau detentorului şi, dupã caz, instituţiei specializate care a efectuat cheltuielile privind conservarea materialã a bunului cultural.
Art. 58^15. - Ministerul Culturii şi Cultelor va notifica autoritãţilor competente ale statelor membre ale Uniunii Europene cu privire la recuperarea bunurilor culturale ce au pãrãsit ilegal teritoriul României."
51. La articolul 60 alineatul (1), literele g) şi h) vor avea urmãtorul cuprins:
"g) neîndeplinirea de cãtre autoritãţi a obligaţiilor ce le revin potrivit prevederilor art. 21^1 alin. (2);
h) înfiinţarea şi funcţionarea operatorilor economici specializaţi în comercializarea bunurilor culturale mobile, fãrã autorizarea Ministerului Culturii şi Cultelor, emisã potrivit art. 35 alin. (2);".
52. La articolul 60, alineatele (2)-(4) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b) se sancţioneazã cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei.
(3) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) lit. c)-f) se sancţioneazã cu amenda de la 4.000 lei la 20.000 lei.
(4) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) lit. g)-r) se sancţioneazã cu amenda de la 6.000 lei la 24.000 lei."
53. La articolul 65, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 65. - (1) Executarea de copii, mulaje, tiraje postume sau facsimile de pe bunuri culturale mobile clasate, fãrã acordul scris al titularului dreptului de administrare ori al proprietarului, potrivit art. 26 alin. (1) sau (2), dupã caz, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la unu la 3 ani sau cu amenda."
54. Articolul 66 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 66. - Executarea de falsuri ale bunurilor culturale mobile clasate, în scopuri comerciale sau în orice alte scopuri, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani."
55. La articolul 69, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Tentativa se pedepseşte."
56. Articolul 71 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 71. - Furnizarea de date confidenţiale privind patrimoniul cultural naţional mobil altor persoane fizice sau juridice decât cele prevãzute la art. 15 alin. (4) şi (5) constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la un an sau cu amenda."
57. Articolul 72 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 72. - Trecerea unui bun cultural mobil dintr-o categorie juridicã a patrimoniului cultural în alta, precum şi declasarea unui bun cultural mobil, fãrã respectarea procedurilor prevãzute la art. 19 şi 20, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la un an sau cu amenda."
58. La articolul 73, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 73. - (1) Efectuarea de cãtre persoanele fizice sau juridice neautorizate, conform art. 46, a unor detectii sau sãpãturi în siturile arheologice constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani şi confiscarea detectoarelor."
59. Articolul 74 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 74. - Executarea de cãtre persoanele fizice, fãrã acreditare şi certificat de libera practica, prevãzute la art. 27 alin. (2) şi (3), a unor lucrãri de conservare sau de restaurare de bunuri culturale mobile clasate constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la un an sau cu amenda."
60. Articolul 75 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 75. - Funcţionarea fãrã autorizaţia prevãzutã la art. 27 alin. (4) a laboratoarelor sau atelierelor care executa lucrãri de restaurare şi conservare a bunurilor culturale mobile clasate constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la un an sau cu amenda."
61. Articolul 76 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 76. - Topirea sau modificarea, sub orice forma, a bunurilor culturale mobile clasate, care sunt deţinute cu orice titlu de Banca Nationala a României, de Monetaria Statului sau de celelalte bãnci constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani."
62. La articolul 78, litera b) se abroga.
63. Dupã articolul 86 se introduce o anexa cu urmãtorul cuprins:

"ANEXA

CATEGORII DE BUNURI CULTURALE
ce pot face obiectul restituirii, respectiv al recuperãrii, în înţelesul cap. VIII^1 şi VIII^2

1. Obiecte arheologice mai vechi de 100 de ani, care provin din:
a) descoperiri şi sãpãturi arheologice, terestre sau subacvatice;
b) situri arheologice;
c) colecţii arheologice.
2. Elemente provenite din dezmembrarea unui monument artistic, istoric sau religios, ce constituie parte integrantã din acesta, mai vechi de 100 de ani.
3. Picturi sau tablouri realizate integral de mana, în orice tehnica şi pe orice tip de suport.
4. Mozaicuri, altele decât cele incluse la pct. 1 sau la pct. 2, şi desene realizate integral de mana, în orice tehnica şi pe orice tip de suport.
5. Gravuri originale, stampe, serigrafii şi litografii, impreuma cu matritele şi primele exemplare imprimate ale acestora.
6. Producţii originale de arta statuara sau sculpturi şi copii executate prin acelaşi procedeu ca şi originalul, altele decât cele incluse la pct. 1.
7. Fotografii, filme şi negativele acestora.
8. Incunabule şi manuscrise, inclusiv harti şi partituri muzicale, ca exemplare individuale sau în colecţii.
9. Cãrţi mai vechi de 100 de ani, ca exemplare izolate sau în colecţii.
10. Harti imprimate mai vechi de 200 de ani.
11. Arhive şi componente ale acestora, de orice tip, în orice tehnica, având elemente mai vechi de 50 de ani.
12. a) Colecţii şi specimene provenind din colecţii de zoologie, botanica, mineralogie sau anatomie.
b) Colecţii cu semnificatie istorica, paleontologica, etnografica sau numismatica.
13. Mijloace de transport mai vechi de 75 de ani.
14. Orice alt bun cultural mobil neinclus în categoriile prevãzute la pct. 1-13, mai vechi de 50 de ani."
ART. II
În cuprinsul <>Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sintagmele direcţia/direcţiile judeteana/judeţene pentru cultura şi patrimoniul cultural naţional şi direcţia/direcţiile judeteana/judeţene pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, se vor înlocui cu sintagma servicii publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor.
ART. III
În cuprinsul <>Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sintagma Laboratorul Naţional de Cercetare în Domeniul Conservãrii şi Restaurarii se înlocuieşte cu sintagma Institutul Naţional de Cercetare în Domeniul Conservãrii şi Restaurarii.
ART. IV
<>Legea nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 530 din 27 octombrie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Parlamentul României, în condiţiile art. 77 alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

Bucureşti, 28 decembrie 2006.
Nr. 488.
_________


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016