Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 467 din 12 decembrie 2006
privind stabilirea cadrului general de informare şi consultare a angajaţilor
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 1.006 din 18 decembrie 2006
Parlamentul României adopta prezenta lege.
CAP. I
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Prevederile prezentei legi reglementeazã cadrul general de stabilire a cerinţelor minime ale dreptului la informare şi consultare a angajaţilor.
ART. 2
(1) Modalitãţile de informare şi consultare se pun în aplicare potrivit legii şi contractelor colective de munca.
(2) În definirea şi aplicarea modalitãţilor de informare şi consultare, angajatorul şi reprezentanţii angajaţilor vor respecta drepturile şi obligaţiile reciproce, ţinând seama atât de interesele întreprinderii, cat şi de cele ale angajaţilor.
ART. 3
În sensul prevederilor prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) întreprindere - entitatea publica sau privatã care desfãşoarã o activitate economicã cu ori fãrã scop lucrativ;
b) angajator - persoana fizica sau juridicã parte la contracte de munca ori raporturi de munca cu angajaţii în conformitate cu legislaţia romana în vigoare;
c) angajat - persoana fizica, parte a unui contract individual de munca sau raport de munca, care presteazã munca pentru şi sub autoritatea unui angajator şi beneficiazã de drepturile prevãzute de legea romana, precum şi de contractele şi acordurile de munca;
d) reprezentanţii angajaţilor - reprezentanţii organizaţiilor sindicale sau, în cazul în care nu exista sindicat, persoanele alese şi mandatate sa reprezinte angajaţii, potrivit legii;
e) informare - transmiterea de date de cãtre angajator cãtre reprezentanţii angajaţilor, pentru a le permite sa se familiarizeze cu problematica dezbaterii şi sa o examineze în cunostinta de cauza;
f) consultare - schimbul de pãreri şi stabilirea unui dialog între angajator şi reprezentanţii angajaţilor.
SECŢIUNEA a 2-a
Domeniul de aplicare
ART. 4
(1) Prezenta lege se aplica întreprinderilor cu sediul în România care au cel puţin 20 de angajaţi.
(2) Numãrul de angajaţi luat în considerare la nivelul întreprinderii este cel existent la data începerii procedurilor de informare.
(3) Prevederile prezentei legi nu se aplica personalului navigant din marina comercialã, aflat în misiune.
CAP. II
SECŢIUNEA 1
Modalitãţi de informare şi consultare
ART. 5
(1) Angajatorii au obligaţia sa informeze şi sa consulte reprezentanţii angajaţilor, potrivit legislaţiei în vigoare, cu privire la:
a) evoluţia recenta şi evoluţia probabila a activitãţilor şi situaţiei economice a întreprinderii;
b) situaţia, structura şi evoluţia probabila a ocupãrii forţei de munca în cadrul întreprinderii, precum şi cu privire la eventualele mãsuri de anticipare avute în vedere, în special atunci când exista o ameninţare la adresa locurilor de munca;
c) deciziile care pot duce la modificãri importante în organizarea muncii, în relaţiile contractuale sau în raporturile de munca, inclusiv cele vizate de legislaţia romana privind procedurile specifice de informare şi consultare în cazul concedierilor colective şi al protecţiei drepturilor angajaţilor, în cazul transferului întreprinderii.
(2) Informarea se face într-un moment, într-un mod şi cu un conţinut corespunzãtoare, pentru a permite reprezentanţilor angajaţilor sa examineze problema în mod adecvat şi sa pregãteascã, dacã este cazul, consultarea.
(3) Consultarea are loc:
a) într-un moment, într-un mod şi cu un conţinut corespunzãtoare, pentru a permite reprezentanţilor angajaţilor sa examineze problema în mod adecvat şi sa elaboreze un punct de vedere;
b) la un nivel relevant de reprezentare a conducerii şi a reprezentanţilor angajaţilor, în funcţie de subiectul discutat;
c) pe baza informaţiilor furnizate de angajator, în conformitate cu prevederile art. 3 lit. e) şi a punctului de vedere pe care reprezentanţii angajaţilor au dreptul sa îl formuleze;
d) astfel încât sa permitã reprezentanţilor angajaţilor sa se intalneasca cu angajatorul şi sa obţinã un rãspuns motivat la orice punct de vedere pe care îl pot formula;
e) în vederea negocierii unui acord privind deciziile care se încadreazã în obligaţiile angajatorului, prevãzute la alin. (1) lit. c).
ART. 6
(1) Modalitãţile de informare şi consultare a angajaţilor pot fi definite în mod liber şi în orice moment, în contractele şi acordurile colective de munca, încheiate conform legii.
(2) Contractele şi acordurile prevãzute la alin. (1), precum şi orice innoiri ulterioare ale acestora pot prevedea dispoziţii diferite de cele prevãzute la art. 5, cu respectarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2).
ART. 7
(1) Reprezentanţilor angajaţilor, precum şi experţilor care îi asista pe parcursul derulãrii oricãror proceduri de consultare sau negociere colectivã le este interzis sa divulge angajaţilor sau terţilor orice informaţii care, în interesul legitim al întreprinderii, le-au fost furnizate în mod expres cu titlu confidenţial. Aceasta obligaţie continua sa se aplice reprezentanţilor sau experţilor şi dupã expirarea mandatului lor. Tipul de informaţii supus regimului de confidenţialitate este convenit de pãrţi în acordurile colective sau în alta forma agreatã de parteneri şi face obiectul unui contract de confidenţialitate.
(2) Angajatorul nu este obligat sa comunice informaţii sau sa întreprindã consultãri, dacã acestea sunt de natura sa dãuneze grav functionarii întreprinderii sau sa-i prejudicieze interesele. Decizia de a nu comunica aceste informaţii sau de a nu întreprinde consultãri trebuie motivatã fata de reprezentanţii angajaţilor.
(3) În condiţiile în care reprezentanţii angajaţilor nu considera justificatã decizia angajatorului de a invoca confidenţialitatea informaţiilor sau de a nu furniza informaţiile relevante ori de a nu iniţia consultãri în condiţiile alin. (1) şi (2), aceştia se pot adresa instanţelor judecãtoreşti de drept comun competente.
SECŢIUNEA a 2-a
Protecţia reprezentanţilor angajaţilor şi a drepturilor pãrţilor
ART. 8
Reprezentanţii angajaţilor beneficiazã de protecţie şi garanţii care sa le permitã sa-şi îndeplineascã corespunzãtor obligaţiile ce le-au fost încredinţate, în conformitate cu prevederile legislaţiei romane, pe toatã durata exercitãrii mandatului.
ART. 9
Constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amenda de la 1.000 lei la 20.000 lei, nerespectarea de cãtre angajator a obligaţiei de a transmite reprezentanţilor angajaţilor informaţiile prevãzute la art. 5 alin. (1);
b) cu amenda de la 2.500 lei la 25.000 lei, nerespectarea obligaţiei angajatorului de a iniţia consultãri potrivit art. 5 alin. (3);
c) cu amenda de la 5.000 lei la 50.000 lei, transmiterea cu rea-credinţa de informaţii incorecte sau incomplete, în condiţiile art. 5 alin. (2), de natura a nu permite reprezentanţilor angajaţilor formularea unui punct de vedere adecvat pentru pregãtirea unor consultãri ulterioare.
ART. 10
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre persoanele împuternicite de Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei sau de cãtre alte organe care, potrivit legii, au dreptul sa efectueze controlul.
ART. 11
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 9 li se aplica dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
CAP. III
Dispoziţii finale
ART. 12
Dispoziţiile prezentei legi nu aduc atingere legislaţiei romane privind:
a) procedurile specifice de informare şi consultare, în cazul concedierilor colective;
b) protecţia drepturilor angajaţilor, în cazul transferului întreprinderii;
c) constituirea comitetului european de întreprindere sau instituirea procedurii de informare şi consultare a angajaţilor în întreprinderile de dimensiune comunitara şi în grupurile de întreprinderi de dimensiune comunitara.
ART. 13
Reglementarea procedurilor de informare şi consultare a angajaţilor în domenii specifice se face prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 14
Prezenta lege intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
*
Prezenta lege transpune Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2002/14/CE de stabilire a unui cadru general de informare şi consultare a salariaţilor din Comunitatea Europeanã, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L80 din 23 martie 2002.
Aceasta lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU
Bucureşti, 12 decembrie 2006.
Nr. 467.
__________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: