Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 463 din 18 iulie 2001 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea activitatilor din sectorul gazelor naturale
ART. 1 Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 60 din 30 ianuarie 2000 privind reglementarea activitãţilor din sectorul gazelor naturale, emisã în temeiul <>art. 1 lit. C pct. 3 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 46 din 31 ianuarie 2000, cu urmãtoarele modificãri şi completãri: 1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins: "Scopul Art. 1. - (1) Scopul prezentei ordonanţe este stabilirea cadrului legal necesar pentru desfãşurarea activitãţilor specifice sectorului gazelor naturale, în condiţii de competitivitate şi transparenta, avându-se în vedere asigurarea: a) securitãţii, continuitãţii şi echilibrului alimentarii cu gaze naturale a consumatorilor; b) eficientei economice, în general, şi a eficientei energetice, în special; c) protecţiei mediului şi a siguranţei consumatorilor. (2) Politica energetica a statului în domeniul gazelor naturale trebuie sa asigure satisfacerea cererii de gaze naturale pentru toate categoriile de consumatori, în condiţiile creşterii eficientei energetice şi prin constituirea unui cadru institutional corespunzãtor." 2. La articolul 2 alineatul (1), literele c) şi j) şi alineatul (2) vor avea urmãtorul cuprins: "c) asigurarea condiţiilor necesare pentru continuarea liberalizarii pieţei gazelor naturale şi a accesului nediscriminatoriu al terţilor la sistemele de transport şi de distribuţie a gazelor naturale; .............................................................. j) aplicarea mãsurilor privind protecţia mediului; .............................................................. (2) Obiectivele menţionate la alin. (1) se realizeazã de Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN) şi/sau prin agenţii economici care acţioneazã în sectorul gazelor naturale, potrivit statutului, competentelor şi atribuţiilor lor, stabilite prin acte legale." 3. Dupã articolul 2 se introduc capitolul I^1 şi capitolul I^2 cu urmãtorul cuprins: "CAPITOLUL I^1 Politica în domeniul gazelor naturale Art. 2^1. - (1) Politica statului în domeniul gazelor naturale consta în stabilirea obiectivelor sectorului gazelor naturale şi a modalitãţilor optime de realizare a acestora, în condiţiile asigurãrii unei dezvoltãri durabile. (2) Politica în domeniul gazelor naturale este elaborata pe baza programului de guvernare, aprobat de Parlament, de Ministerul Industriei şi Resurselor, cu consultarea organismelor guvernamentale cu atribuţii în domeniu şi a societãţii civile, pentru un interval mediu, şi cu luarea în considerare a evolutiilor probabile pe termen lung, avându-se în vedere, în principal: a) asigurarea securitãţii în aprovizionarea cu gaze naturale; b) prognozarea cererii de resurse de gaze naturale, cu luarea în considerare a evoluţiei economiei naţionale; c) prognozarea importurilor şi a exporturilor de gaze naturale; d) elaborarea programelor de investiţii în sectorul gazelor naturale; e) asigurarea protecţiei mediului; f) transparenta preţurilor şi a tarifelor la gazele naturale; g) creşterea eficientei în utilizarea gazelor naturale; h) dezvoltarea şi asigurarea capacitãţilor de depozitare a gazelor naturale; i) direcţiile cercetãrii şi dezvoltãrii specifice sectorului gazelor naturale, precum şi introducerea tehnologiilor avansate în domeniu; j) dezvoltarea cooperãrii internaţionale; k) propuneri de reglementãri specifice sectorului gazelor naturale. (3) Guvernul, Ministerul Industriei şi Resurselor, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale iau mãsuri pentru realizarea obiectivelor înscrise în programul prevãzut la alin. (2) şi examineazã, anual sau ori de câte ori este necesar, stadiul îndeplinirii prevederilor acestuia. CAPITOLUL I^2 Definirea unor termeni" 4. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins: "Definirea unor termeni Art. 3. - În înţelesul prezentei ordonanţe, urmãtorii termeni se definesc astfel: a) Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, denumita în continuare ANRGN -, instituţie publica autonomã cu personalitate juridicã, ce elaboreazã, aplica şi urmãreşte sistemul de reglementãri obligatorii la nivel naţional, necesar în vederea organizãrii şi functionarii pieţei gazelor naturale în condiţii de eficienta, siguranta, concurenta, transparenta şi de protecţie a consumatorilor şi a mediului; b) gaze naturale - gazele libere din zacamintele de gaz metan, gazele dizolvate în ţiţei, cele din capul de gaze asociat zãcãmintelor de ţiţei, precum şi gazele rezultate din extractia sau separarea hidrocarburilor lichide; c) sectorul gazelor naturale - ansamblul activitãţilor desfãşurate de agenţii economici pentru producţia, transportul, tranzitul, inmagazinarea, distribuţia, furnizarea şi utilizarea gazelor naturale, precum şi instalaţiile, utilitatile şi echipamentele folosite pentru realizarea acestor activitãţi; d) acces la sistemul de transport şi/sau de distribuţie dreptul unui producãtor, furnizor şi/sau consumator de a utiliza sistemul, achitand tarifele şi indeplinind obligaţiile de utilizare a acestuia; e) utilizarea sistemului - racordarea efectivã la sistem şi/sau asigurarea serviciilor de transport şi de distribuţie prin vehicularea cantitãţilor de gaze naturale contractate; f) reţea de transport şi/sau de distribuţie - ansamblul de conducte conectate între ele, inclusiv instalaţiile şi echipamentele aferente pentru vehicularea gazelor naturale în regim de presiune, conform standardelor specifice; g) sistem de transport şi/sau de distribuţie - ansamblul reţelelor de transport şi/sau de distribuţie a gazelor naturale conectate între ele, inclusiv instalaţiile şi echipamentele aferente; h) sistem interconectat - ansamblul sistemelor legate fizic între ele; i) consumator final de gaze naturale - persoana fizica sau juridicã, romana ori strãinã, care cumpara gaze naturale pentru consumul propriu; j) consumator eligibil - persoana fizica sau juridicã, romana ori strãinã, care are deplina libertate de a cumpara gaze naturale de la orice producãtor şi/sau furnizor şi care are acces la sistem în condiţiile menţionate în prezenta ordonanta; k) consumator captiv - persoana fizica sau juridicã, romana ori strãinã, care este obligatã, datoritã configuraţiei sistemului de distribuţie, sa contracteze gaze naturale cu un anumit producãtor sau distribuitor, titular al licenţei de furnizare; l) client - persoana fizica sau juridicã cu care se tranzactioneaza furnizarea gazelor naturale; m) furnizor - persoana juridicã romana sau strãinã licentiata sa comercializeze gaze naturale; n) operator - persoana juridicã autorizata şi/sau licentiata sa desfãşoare activitãţi de exploatare, dispecerizare, întreţinere, verificare, reparare şi comercializare pentru sistemele de transport şi/sau depozitare şi/sau de distribuţie în sectorul gazelor naturale; o) operator de sistem - persoana juridicã autorizata şi/sau licentiata sa opereze capacitatea sistemului naţional de transport de gaze naturale în scopul menţinerii siguranţei parametrilor funcţionali ai sistemului; p) operator comercial - persoana juridicã romana licentiata sa presteze servicii de intermediere, sa primeascã ofertele nominale şi competitive de la furnizorii de gaze naturale, precum şi solicitarile consumatorilor de gaze naturale, sa monitorizeze, sub aspectul cererii/ofertei, fluxul de gaze naturale şi sa furnizeze aceste informaţii operatorilor din sectorul gazelor naturale, în scopul comercializãrii lor viitoare; q) autorizaţie - permisiune acordatã unei persoane juridice, romana sau strãinã, de a construi, a pune în funcţiune şi/sau de a opera ori de a modifica o instalatie de producţie, inmagazinare, transport şi distribuţie a gazelor naturale; r) licenta - permisiune acordatã unei persoane juridice, romana sau strãinã, de a desfasura activitãţi comerciale şi/sau prestãri de servicii în legatura cu una sau mai multe dintre funcţiunile de furnizare, inmagazinare, transport, tranzit şi distribuţie a gazelor naturale; s) dispecerizare - corelarea şi echilibrarea permanenta şi operativã, la nivelul reţelelor şi al sistemelor, ale resurselor de producţie, import etc., cu consumurile, la parametrii rezultaţi din obligaţiile de livrare, inclusiv luarea mãsurilor de limitare a efectelor situaţiilor excepţionale, cum ar fi: temperaturi foarte scãzute, calamitati naturale, avarii majore etc., prin folosirea de mijloace specifice; s) serviciul public în sectorul gazelor naturale - obligaţie care consta în activitatea organizatã şi/sau autorizata de stat în vederea satisfacerii cerinţelor de interes public din sectorul gazelor naturale; t) zona de siguranta - suprafata de teren extinsã de o parte şi de alta a proiectiei în plan orizontal a conductelor şi instalaţiilor, cu o distanta stabilitã pentru fiecare obiectiv, în funcţie de cerinţele de siguranta ale acestuia; u) zona de protecţie - suprafata de teren extinsã de o parte şi de alta a proiectiei în plan orizontal a conductelor şi instalaţiilor, cu o distanta care asigura integritatea tehnica în funcţionare a acestora; v) gaz petrolier lichefiat (GPL) - un amestec de hidrocarburi cu conţinut de peste 90% în volum al unei hidrocarburi aciclice nesaturate, alta decât etilenã şi propilenã sau unul dintre izomerii sãi izolati; x) gaz natural comprimat pentru venicule (GNCV) - gaz natural stocat în butelii prin comprimare la 200-250 bari, în scopul utilizãrii drept combustibil pentru vehicule cu motoare termice; y) gaz natural lichefiat (GNL) - gaz natural care în urma unor procese specifice este adus în stare lichidã şi stocat în recipienţi speciali." 5. Titlul capitolului II va avea urmãtorul cuprins: "CAPITOLUL II Prevederi generale privind producţia, transportul, tranzitul, distribuţia, inmagazinarea şi furnizarea gazelor naturale" 6. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins: "Producãtorul de gaze naturale Art. 4. - Producãtorul de gaze naturale este persoana juridicã romana sau strãinã, autorizata şi/sau titulara de licenta de furnizare, în condiţiile prezentei ordonanţe, care are ca specific activitatea de producţie a gazelor naturale, în scopul vânzãrii acestora." 7. Articolele 5-7 se abroga. 8. Titlul capitolului III se abroga. 9. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins: "Transportatorul de gaze naturale Art. 9. - Transportatorul de gaze naturale este persoana juridicã, romana sau strãinã, autorizata şi/sau titulara de licenta de transport, în condiţiile prezentei ordonanţe, care are ca obiect de activitate transportul gazelor naturale." 10. La articolul 10, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "Art. 10. - (1) Sistemul naţional de transport al gazelor naturale, denumit în continuare S.N.T., este sistemul de transport al gazelor naturale în regim de inalta presiune, de peste 6 bari, constituit din conducte magistrale, precum şi din toate instalaţiile, echipamentele şi dotãrile aferente acestora, prin care se asigura preluarea gazelor naturale extrase din perimetrele de exploatare sau a celor provenite din import şi transportul acestora în vederea livrãrii cãtre distribuitori, consumatorii direcţi, la export şi/sau la inmagazinare." 11. La articolul 11, partea introductivã şi literele a), d), f), g) şi j) vor avea urmãtorul cuprins: "Obligaţiile transportatorului Art. 11. - Operatorul S.N.T. are obligaţia de a asigura: a) operarea şi întreţinerea S.N.T. în condiţii de siguranta, eficienta şi de protecţie a mediului şi de a contribui, potrivit convenţiilor încheiate cu autoritãţile competente, la reabilitarea şi dezvoltarea acestuia; .............................................................. d) elaborarea şi aplicarea regimurilor optime de transport şi livrare pentru cantitãţile de gaze naturale notificate de producãtori, furnizori, operatorii de inmagazinare şi/sau consumatori, pentru o anumitã perioada; .............................................................. f) elaborarea şi actualizarea convenţiilor tehnice de exploatare în zona de granita, în cazul în care furnizorul este un exportator sau un beneficiar de tranzit de gaze naturale pe teritoriul României; g) confidenţialitatea informaţiilor comerciale obţinute de la terţi în procesul de vânzare-cumpãrare de gaze naturale; ............................................................... j) elaborarea planurilor de perspectiva privind S.N.T. al gazelor naturale în concordanta cu stadiul actual şi cu evoluţia viitoare a consumului de gaze naturale; în acest scop pãrţile interesate în transportul gazelor naturale vor furniza datele necesare." 12. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins: "Drepturile transportatorului Art. 12. - Operatorul S.N.T. are, în principal, urmãtoarele drepturi: a) sa perceapã tarife nediscriminatorii corespunzãtor serviciilor prestate; b) sa încaseze contravaloarea gazelor naturale vândute ca efect al activitãţilor de tranzit; c) sa refuze accesul terţilor la S.N.T., în condiţiile prevãzute la art. 27; d) sa intrerupa sau sa limiteze transportul gazelor naturale în condiţiile în care sunt periclitate siguranta şi integritatea sistemului de transport şi sa ia mãsuri pentru limitarea disfunctionalitatilor pe piata interna; e) sa intrerupa funcţionarea instalaţiilor pentru timpul strict necesar, în vederea executãrii lucrãrilor de întreţinere şi de reparaţii, precum şi în alte situaţii prevãzute de lege, cu anunţarea prealabilã a dispecerilor sistemelor afectate şi, dupã caz, a consumatorilor; f) sa elaboreze norme tehnice specifice activitãţii proprii." 13. Titlul capitolului IV se abroga. 14. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 13. - Tranzitul de gaze naturale consta în transportul prin S.N.T. şi/sau prin conducte magistrale peste teritoriul României, cu sau fãrã transbordare, al gazelor naturale provenite din alt stat şi destinate unui stat terţ." 15. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 14. - Tranzitul de gaze naturale se efectueazã pe baze juridice şi comerciale, cu respectarea legislaţiei în vigoare şi a acordurilor internaţionale la care România este parte." 16. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 15. - Contractele de tranzit vor fi negociate de operatorul S.N.T., pe baza contractului-cadru emis de ANRGN, cu entitatile corespondente din statele implicate." 17. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 16. - Activitatea de tranzit al gazelor naturale prin conductele existente este asigurata de cãtre operatorul S.N.T., care poate realiza inclusiv lucrãri de dezvoltare a capacitãţilor de tranzit." 18. Titlul capitolului V se abroga. 19. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins: "Distribuţia gazelor naturale Art. 17. - (1) Activitatea de distribuţie a gazelor naturale consta în alimentarea unui sistem de mai mulţi consumatori finali dintr-o zona, racordati prin intermediul unor sisteme de conducte de distribuţie în regim de presiuni de pana la 6 bari. Delimitarea sistemelor de distribuţie de cele de transport şi de cele ale consumatorilor se face la ieşirea din statia de reglare-mãsurare-predare a transportatorului şi, respectiv, la ieşirea din instalaţiile de reglare a presiunii şi de mãsurare a debitului la consumatori. (2) Activitatea de distribuţie a gazelor naturale constituie serviciu public de interes naţional." 20. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins: "Distribuitorul de gaze naturale Art. 18. - Distribuitorul de gaze naturale este persoana juridicã, romana sau strãinã, autorizata şi/sau titulara de licenta, în condiţiile prezentei ordonanţe, care are ca specific activitatea de distribuţie a gazelor naturale, precum şi de comercializare a acestora cãtre consumatorii captivi, într-o zona delimitata." 21. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins: "Obligaţiile distribuitorului Art. 19. - Distribuitorii de gaze naturale au, în principal, urmãtoarele obligaţii: a) sa opereze, sa întreţinã, sa repare şi sa dezvolte sistemul de distribuţie, în condiţii de siguranta, eficienta economicã şi de protecţie a mediului; b) sa punã la dispoziţie consumatorilor eligibili cantitãţile de gaze naturale, conform prevederilor contractelor de vânzare-cumpãrare dintre consumatorul eligibil şi respectivul furnizor; c) sa utilizeze sistemele de distribuţie în condiţii egale şi nediscriminatorii; d) sa furnizeze informaţii celorlalţi operatori din sectorul gazelor naturale în vederea realizãrii condiţiilor de funcţionare sigura şi eficienta a sistemelor de alimentare cu gaze naturale a tuturor categoriilor de consumatori; e) sa pãstreze confidenţialitatea informaţiilor comerciale obţinute în cursul desfãşurãrii activitãţii lor; f) sa întocmeascã şi sa urmãreascã bilanţul de gaze intrate şi ieşite în/şi din sistemul propriu; g) sa asigure accesul furnizorilor la consumatorii eligibili în condiţii egale şi nediscriminatorii, în limitele capacitãţii de distribuţie; h) sa evite subvenţia incrucisata cu privire la încãrcarea capacitãţii de distribuţie dintre consumatorii captivi şi cei eligibili şi dintre consumatorii captivi şi furnizorii din afarã sistemului; i) sa asigure aprovizionarea cu gaze naturale a populaţiei în condiţii de siguranta şi la parametrii nominali." 22. La articolul 20, litera a) va avea urmãtorul cuprins: "a) sa desfãşoare activitãţi comerciale legate de vânzarea şi/sau cumpãrarea de gaze naturale de pe piata interna şi externa;" 23. Dupã articolul 20 se introduc articolele 20^1 -20^5 cu urmãtorul cuprins: "Art. 20^1. - Gazele naturale se inmagazineaza în scopul armonizarii variatiilor sezoniere, zilnice şi orare de consum cu capacitatile de furnizare şi transport, precum şi pentru scopurile operationale şi strategice, pe baza de licenta de inmagazinare. Art. 20^2. - (1) Persoanele juridice romane sau strãine, titulare de licenta în sectorul gazelor naturale, pot avea acces la depozitele existente, scop în care operatorul presteazã serviciul de inmagazinare pe baza de tarif reglementat. (2) Persoanele juridice romane sau strãine pot participa, distinct sau împreunã cu operatorii de transport şi/sau de inmagazinare, la construirea şi la operarea de noi depozite, în condiţiile reglementate şi ale existenţei licenţei de inmagazinare eliberate de ANRGN. Art. 20^3. - Titularii de licenta de inmagazinare a gazelor naturale au obligaţia sa asigure accesul producãtorilor şi/sau al furnizorilor la capacitatile de inmagazinare, în condiţii egale şi nediscriminatorii, în limitele capacitãţilor existente şi cu respectarea condiţiilor tehnice, de calitate şi de siguranta ale depozitelor, stabilite de ANRGN. Art. 20^4. - Titularii de licenta de inmagazinare a gazelor naturale au obligaţia sa rezerve o capacitate minima de inmagazinare pentru transportator, astfel încât acesta sa poatã menţine în orice moment echilibrul fizic al sistemului general de alimentare cu gaze naturale, în orice perioada a anului şi cu menţinerea parametrilor minimi de funcţionare a S.N.T., în condiţiile tehnice stabilite de ANRGN. Art. 20^5. - (1) Furnizarea gazelor naturale este activitatea prin care un agent economic, titular de licenta de furnizare în condiţiile prezentei ordonanţe, asigura necesarul de gaze naturale clienţilor interesaţi. (2) Comercializarea gazelor naturale se face numai pe baza unui contract de furnizare care se încheie între furnizor şi consumator/client şi care trebuie sa cuprindã clauzele stipulate de ANRGN în contractele-cadru stabilite pe categorii de consumatori. (3) Gazele naturale ce fac obiectul contractului de furnizare prevãzut la alin. (2) nu se pot vinde de cãtre consumatorul final. (4) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a ordonanţei ANRGN elaboreazã contractele-cadru de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi." 24. Titlul capitolului VII va avea urmãtorul cuprins: "CAPITOLUL VII Accesul la sistemele de transport şi de distribuţie a gazelor naturale" 25. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 22. - (1) Accesul la sistemele de transport şi de distribuţie a gazelor naturale pentru furnizori se poate realiza în baza unui acord scris, emis în conformitate cu legislaţia în vigoare. (2) Accesul la sistemele de transport şi de distribuţie a gazelor naturale se realizeazã în regim reglementat. (3) Capacitatile disponibile vor fi alocate conform condiţiilor stabilite de ANRGN. (4) Transportatorul şi/sau distribuitorul are obligaţia de a face publice tarifele şi/sau alte condiţii şi obligaţii privind accesul reglementat la sistem." 26. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 23. - (1) Consumatorii finali care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate stabilite de ANRGN au acces la sistemele de transport şi de distribuţie a gazelor naturale şi deplina libertate de a încheia contracte de vanzarecumparare de gaze naturale cu orice furnizor licenţiat. (2) Furnizorii vor încheia cu transportatorul contracte pentru rezervarea de capacitate de transport." 27. Articolele 24-26 se abroga. 28. Alineatul (3) al articolului 27 se abroga. 29. Dupã articolul 27 se introduce capitolul VII^1 cu urmãtorul cuprins: "CAPITOLUL VII^1 Prevederi generale privind GPL, GNCV şi GNL Art. 27^1. - (1) GPL se stocheaza în recipienţi mobili sau ficsi, în scopul transportului pe calea feratã, fluviala sau pe şosele şi/sau al distribuirii pentru: a) acoperirea varfurilor de consum în distributiile existente; b) înlocuirea gazelor naturale într-o reţea existenta de distribuţie la care sunt necesare intervenţia de reparatie şi întreruperea alimentarii cu gaze naturale; c) alimentarea unei distributii noi, construitã special pentru a fi alimentata cu GPL. (2) Reglementãrile tehnice şi comerciale cu privire la producerea, stocarea, transportul, distribuţia şi utilizarea GPL vor fi elaborate de ANRGN cu consultarea agenţilor economici interesaţi, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe. Art. 27^2. - (1) GNCV stocat în recipienţi sub presiune la 200-250 bari se distribuie prin staţiile de alimentare cu carburanţi pentru autovehicule. (2) Reglementãrile tehnice privind instalaţiile de alimentare a autovehiculelor şi normele de protecţie şi de siguranta aferente vor fi elaborate de cãtre producãtorul autovehiculelor şi/sau al instalaţiilor de alimentare cu GNCV. Art. 27^3. - (1) GNL se stocheaza în recipienţi ficsi şi mobili, în scopul distribuirii pentru: a) acoperirea varfurilor de consum; b) menţinerea echilibrului fizic al SNT; c) alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor. (2) Reglementãrile tehnice şi comerciale cu privire la producerea, stocarea, transportul, distribuţia şi utilizarea GNL vor fi elaborate de ANRGN cu consultarea agenţilor economici interesaţi." 30. Capitolele VIII şi IX se abroga. 31. Articolul 48 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 48. - (1) Lucrãrile şi instalaţiile de producţie, depozitare, transport, inmagazinare, distribuţie şi utilizare a gazelor naturale se proiecteazã şi se executa de cãtre persoane juridice autorizate de ANRGN, în condiţiile legii. (2) Avizele şi acordurile prevãzute la alin. (1) se elibereazã de cãtre operatorii sistemelor la care consumatorii se racordeaza şi, dupã caz, de cãtre operatorii instalaţiilor de utilizare, respectiv de cãtre instituţiile abilitate în acest sens." 32. Articolul 49 se abroga. 33. Articolul 50 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 50. - (1) Echipamentele, instalaţiile, aparatele, produsele şi procedeele utilizate în sectorul gazelor naturale trebuie atestate tehnic. (2) Atestarea tehnica este o faza preliminarã obţinerii agrementului tehnic şi certificatului de aprobare de model, emise în conformitate cu legislaţia în vigoare. (3) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe ANRGN elaboreazã regulamente privind proiectarea, execuţia şi exploatarea în sectorul gazelor naturale, care vor fi aprobate prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, precum şi metodologia de emitere a atestatelor tehnice." 34. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins: "Fundamentarea preţurilor şi a tarifelor Art. 51. - (1) Sistemul de preţuri şi tarife la gaze naturale va fi conceput astfel încât sa faciliteze: a) apropierea de valoarea de piata a combustibililor alternativi şi recuperarea costurilor serviciilor de transport, inmagazinare şi distribuţie a gazelor naturale; b) dezvoltarea capacitãţilor de producţie, transport, inmagazinare şi distribuţie şi înlocuirea celor uzate; c) investiţiile strãine şi transferul de tehnologie; d) economisirea de energie la consumatorii finali; e) descoperirea de noi resurse şi dezvoltarea rezervelor de gaze naturale; f) îmbunãtãţirea calitãţii gazelor naturale şi a serviciilor prestate la consumatori; g) diversificarea surselor de alimentare cu gaze naturale şi mãrirea siguranţei aprovizionarilor. (2) Preţurile şi tarifele reglementate în sectorul gazelor naturale, prevãzute la art. 53 alin. (2) şi (3), trebuie sa asigure recuperarea costurilor de producţie, precum şi a costurilor legate de serviciile de transport, inmagazinare şi distribuţie a gazelor naturale." 35. Articolul 53 va avea urmãtorul cuprins: "Tipuri de preţuri şi de tarife Art. 53. - (1) În sectorul gazelor naturale se aplica urmãtoarele categorii de preţuri şi tarife: a) negociate, ca rezultat al mecanismelor concurentiale ale pieţei, între furnizori şi consumatorii eligibili; b) reglementate. (2) Preţurile reglementate sunt: a) preţuri de furnizare pentru activitãţile ce decurg din obligaţia de serviciu public; b) preţuri de furnizare pentru aprovizionarea cu gaze naturale a consumatorilor captivi. (3) Tarifele de servicii sunt reglementate pentru: a) activitãţile cu caracter de monopol natural, din care fac parte tarifele pentru serviciile de transport al gazelor naturale şi tarifele pentru inmagazinare; b) activitatea de distribuţie a gazelor naturale; c) activitatea de tranzit. (4) Tarifele reglementate pentru consumatorii captivi de gaze naturale se stabilesc de ANRGN. (5) Consumatorii eligibili au dreptul sa negocieze direct contracte de vânzare-cumpãrare cu furnizorii licentiati." 36. La articolul 54 se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins: "(2) Societãţile de gaze naturale integrate vor tine contabilitate distinctã pentru activitãţile de transport, tranzit, distribuţie, respectiv de inmagazinare, în scopul evitãrii discriminarii şi pentru subvenţiile incrucisate, precum şi pentru încurajarea competitiei. În acelaşi scop acestea vor tine contabilitatea separatã, ca pentru o societate independenta, în cazul în care deţin activitãţi în afarã sectorului de gaze naturale. Contabilitatea interna va include balanţa de plati şi contul de profit şi pierderi pentru fiecare activitate." 37. La articolul 55, alineatul (1), alineatul (2) partea introductivã şi litera g) vor avea urmãtorul cuprins: "Principiile pentru fundamentarea propunerilor de sisteme de tarife reglementate Art. 55. - (1) Propunerile de preţuri şi tarife reglementate în sectorul gazelor naturale se elaboreazã de cãtre unitãţile de transport, de depozitare, de distribuţie sau, dupã caz, de furnizare cãtre consumatorii captivi, pe baza criteriilor şi metodelor pentru stabilirea preţurilor şi a tarifelor reglementate în sectorul gazelor naturale şi, împreunã cu baza de calcul, se comunica ANRGN. (2) Principiile care stau la baza sistemelor de preţuri şi tarife reglementate pentru gazele naturale sunt urmãtoarele: ............................................................. g) tarifele nu pot avea caracter speculativ;" 38. Articolul 56 va avea urmãtorul cuprins: "Revizuirea tarifelor reglementate Art. 56. - (1) Revizuirea tarifelor reglementate la gazele naturale se face de cãtre ANRGN, având la baza propunerile fundamentate şi prezentate de agenţii economici din sectorul gazelor naturale. (2) Tarifele reglementate se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, de cãtre ANRGN şi intra în vigoare la 15 zile de la data publicãrii lor." 39. La articolul 57, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins: "(2) Exploatarea comercialã a capacitãţilor de producţie, transport, depozitare şi distribuţie, precum şi furnizarea gazelor naturale (vânzare-cumpãrare-intermediere) sunt efectuate de cãtre persoane juridice romane sau strãine, licentiate de ANRGN în condiţiile prezentei ordonanţe." 40. Articolul 58 va avea urmãtorul cuprins: "Regimul autorizãrii şi licentierii Art. 58. - (1) Regimul autorizãrii şi licentierii este prevãzut în Regulamentul privind acordarea licenţelor şi autorizaţiilor în sectorul gazelor naturale. (2) Regulamentul prevãzut la alin. (1) va fi elaborat de ANRGN şi va fi aprobat prin hotãrâre a Guvernului. (3) Agenţii economici existenţi din sectorul gazelor naturale sunt obligaţi sa solicite acordarea autorizaţiilor şi a licenţelor în termen de cel mult 3 luni de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului de aprobare a regulamentului prevãzut la alin. (1). (4) Solicitantul trebuie sa fie persoana juridicã cu sediul în România. (5) Solicitantul care nu deţine un sediu stabil în România poate, în condiţiile legii, sa stabileascã şi sa menţinã un sediu secundar pe intreaga durata a autorizãrii şi/sau a licentierii. (6) Nu pot primi autorizaţie şi/sau licenta solicitantii aflaţi în procedura reorganizãrii judiciare sau a falimentului şi nici cei cãrora le-a fost retrasã sau anulatã o autorizaţie sau o licenta într-o perioada de 5 ani anteriori datei înregistrãrii cererii. (7) Refuzul autorizãrii şi/sau al licentierii, lipsa unui rãspuns motivat şi în termen şi orice alta soluţie a ANRGN, considerate de solicitant ilegale şi prejudiciabile, pot fi atacate, în condiţiile legii, la instanta de contencios administrativ. (8) Titularul de autorizaţie poate transfera autorizaţia altei persoane juridice, cu aprobarea ANRGN." 41. Articolele 59 şi 60 se abroga. 42. Articolul 61 va avea urmãtorul cuprins: "Autorizarea personalului de proiectare, execuţie, exploatare şi întreţinere din sectorul gazelor naturale Art. 61. - (1) Instalaţiile din sectorul gazelor naturale vor fi proiectate, executate şi exploatate de cãtre instalatori autorizaţi. (2) ANRGN va elabora, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe, reglementãrile privind regimul autorizãrii instalatorilor pentru proiectarea, executarea şi exploatarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale. (3) Reglementãrile vor fi aprobate prin ordin al ministrului industriei şi resurselor şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I." 43. Articolele 62 şi 63 se abroga. 44. Titlul capitolului XIII va avea urmãtorul cuprins: "CAPITOLUL XIII Concesionarea şi regimul drepturilor asupra proprietãţii altuia" 45. La articolul 64 alineatul (2), literele b) şi c) vor avea urmãtorul cuprins: "b) obligaţia concesionarului de a transporta şi/sau de a distribui gaze naturale într-o anumitã zona de consum şi de a alimenta orice consumator captiv din acea zona, care îndeplineşte condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta; c) obligaţia concesionarului de a respecta dispoziţiile operative ale dispecerului;" 46. Articolele 65 şi 66 se abroga. 47. Articolul 67 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 67. - (1) Concesiunea înceteazã prin retragerea autorizaţiei şi/sau a licenţei, precum şi în condiţiile <>Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor. (2) Cu 3 ani înainte de expirarea concesiunii concedentul va stabili situaţia în care vor fi repuse în funcţiune instalaţiile care au fãcut obiectul contractului de concesiune dupã expirare. (3) În termen de maximum 3 luni de la încetarea administrãrii sau concesiunii prin renunţare sau retragere concedentul va stabili mãsurile ce urmeazã sa fie luate în legatura cu instalaţiile ce au fãcut obiectul contractului." 48. La articolul 69 alineatul (1), litera c) va avea urmãtorul cuprins: "c) incalca normele referitoare la protecţia mediului;" 49. Articolul 74 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 74. - Pentru a evita punerea în pericol a persoanelor, a bunurilor sau a unor activitãţi desfãşurate în zona de executare a lucrãrilor de realizare, reabilitare, de retehnologizare a capacitãţilor, precum şi a operaţiunilor de revizie, întreţinere sau de reparatie la capacitatea în funcţiune concesionarul are dreptul de a obţine restrangerea sau sistarea, în mãsura necesarã şi pe durata lucrãrilor sau a operaţiunilor menţionate, a activitãţilor desfãşurate în vecinãtate de alte persoane. Restrangerea sau sistarea se stabileşte prin acord cu titularul activitãţii, iar în lipsa acestuia, prin hotãrâre judecãtoreascã, cu indemnizarea adecvatã a titularului activitãţii afectate. Pentru intervenţii în caz de avarie, accident ori dezastru nu sunt necesare nici acord şi nici hotãrâre judecãtoreascã, dar concesionarul datoreazã titularului activitãţii afectate indemnizaţia adecvatã, stabilitã la nevoie prin hotãrâre judecãtoreascã." 50. La articolul 76, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins: "(2) În caz de nerealizare a acordului prevãzut la alin. (1) între concesionar şi proprietar sau în situaţia prevãzutã la art. 70 lit. d), la cererea concesionarului va decide instanta judecãtoreascã competenta, hotãrârea acesteia constituind titlu executoriu pentru drepturile prevãzute la alin. (1)." 51. Articolele 79 şi 80 se abroga. 52. Articolul 82 va avea urmãtorul cuprins: "Zonele de protecţie şi de siguranta Art. 82. - Pentru protecţia şi funcţionarea normalã a capacitãţilor şi a accesoriilor acestora din sectorul gazelor naturale, ANRGN instituie, prin norme tehnice, zone de protecţie şi de siguranta a acestora." 53. Capitolul XIV se abroga. 54. Articolul 87 va avea urmãtorul cuprins: "Contravenţii Art. 87. - (1) Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sa fie considerate infracţiuni, urmãtoarele fapte: a) executarea de lucrãri noi, modificãri, extinderi sau revizii ale instalaţiilor de gaze naturale de orice categorie, de cãtre persoane fizice sau persoane juridice neautorizate sau de cãtre persoane juridice autorizate, dar fãrã obţinerea acordurilor şi a avizelor necesare; b) desfãşurarea, fãrã obţinerea autorizaţiei şi/sau a licenţei, a oricãrei activitãţi care necesita un asemenea document, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe şi reglementãrilor elaborate în baza ei; c) folosirea unor practici menite sa influenteze formarea libera a preţurilor pe piata gazelor naturale; d) reducerea nejustificatã a capacitãţii de producţie sau de furnizare a gazelor naturale de cãtre producãtori, precum şi refuzul nejustificat de alimentare a consumatorului; e) execuţia şi exploatarea unor instalaţii şi echipamente care nu respecta condiţiile tehnice de securitate şi care pot dãuna persoanelor fizice, proprietãţii şi/sau mediului; f) refuzul nejustificat al accesului la reţelele de transport, de distribuţie şi de inmagazinare al oricãrui solicitant intern sau extern; g) revânzarea gazelor naturale de cãtre un consumator captiv; h) refuzul de a permite verificãrile şi inspectiile prevãzute prin reglementãri sau dispuse, dupã caz, de ANRGN, precum şi obstructionarea acesteia în îndeplinirea atribuţiilor sale; i) neprezentarea datelor şi informaţiilor solicitate de ANRGN şi nerealizarea mãsurilor dispuse de aceasta; j) neasigurarea stocului minim în depozitele de inmagazinare subterana a gazelor naturale şi nerezervarea capacitãţii minime pentru transportator; k) depãşirea limitelor maxime admise privind emisiile poluante; l) nefurnizarea unor informaţii, în condiţiile art. 11 lit. h) şi ale art. 19 lit. d); m) transmiterea de date cu caracter confidenţial privind operaţiunile comerciale cãtre terţi, prin nerespectarea prevederilor art. 11 lit. g) şi ale art. 19 lit. e); n) întârzierea nejustificatã în racordarea noilor consumatori sau în realimentarea lor dupã întrerupere; o) nerespectarea prevederilor art. 21; p) nerespectarea reglementãrilor privind preţurile şi tarifele; q) emiterea acordurilor şi avizelor privind accesul la sistem fãrã respectarea prevederilor legale; r) nerespectarea prevederilor acordurilor şi avizelor privind accesul la sistemele de transport, distribuţie şi inmagazinare; s) nerespectarea prevederilor privind aprovizionarea populaţiei cu gaze naturale în condiţii de siguranta; t) nerespectarea dispoziţiilor art. 19 lit. h) cu privire la subvenţia incrucisata; u) nerespectarea cerinţelor referitoare la contabilitatea de gestiune, prevãzute la art. 54; v) nerespectarea regulilor de conduita prevãzute la art. 89^1. (2) Pentru persoanele fizice, în cazul contravenţiilor prevãzute la alin. (1) lit. a)-h), amenda care se aplica este de la 30.000.000 lei la 60.000.000 lei, iar în cazul contravenţiilor prevãzute la alin. (1) lit. i)-v) amenda este de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei. (3) Pentru persoanele juridice, în cazul contravenţiilor prevãzute la alin. (1), amenda este de 5% din cifra de afaceri a contravenientului. (4) Constatarea contravenţiilor prevãzute la alin. (1) şi aplicarea amenzilor se fac de agenţii constatatori, persoane împuternicite în acest scop de ANRGN. (5) Dispoziţiile prevãzute la alin. (2) se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25-27." 55. Articolul 88 va avea urmãtorul cuprins: "Confiscari Art. 88. - Lucrãrile produse, dobândite sau care au servit la sãvârşirea contravenţiilor prevãzute în prezenta ordonanta, inclusiv sumele din bãnci, rezultate, sunt supuse confiscãrii în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor." 56. Dupã articolul 89 se introduce articolul 89^1 cu urmãtorul cuprins: "Art. 89^1. - (1) Operatorul licenţiat pentru transportul sau distribuţia gazelor naturale îşi va conduce activitatea astfel încât sa se asigure ca nici el şi nici un asociat al sau, producãtor, furnizor sau consumator nu poate obţine un avantaj comercial nemeritat, rezultat din acorduri preferenţiale sau discriminatorii. (2) Operatorul licenţiat pentru transportul sau distribuţia gazelor naturale se va asigura ca nici o informaţie referitoare la transport sau distribuţie ori legatã de acestea nu este divulgatã în avantajul comercial al unui terţ sau folositã în scopul unei activitãţi comerciale conduse de titularul licenţei sau de alta entitate asociata." 57. Alineatul (2) al articolului 92 se abroga. ART. 2 <>Ordonanta Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea activitãţilor din sectorul gazelor naturale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 28 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 28 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
PREŞEDINTELE SENATULUI NICOLAE VACAROIU
──────────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email