Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 458 din 8 iulie 2002  privind calitatea apei potabile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 458 din 8 iulie 2002 privind calitatea apei potabile

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 552 din 29 iulie 2002
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta lege reglementeazã calitatea apei potabile, având ca obiectiv protecţia sãnãtãţii oamenilor impotriva efectelor oricãrui tip de contaminare a apei potabile prin asigurarea calitãţii ei de apa curata şi sanogena.
ART. 2
În sensul prezentei legi, urmãtorii termeni se definesc astfel:
1. Prin apa potabilã se înţelege apa destinatã consumului uman, dupã cum urmeazã:
a) orice tip de apa în stare naturala sau dupã tratare, folositã pentru baut, la prepararea hranei ori pentru alte scopuri casnice, indiferent de originea ei şi indiferent dacã este furnizatã prin reţea de distribuţie, din rezervor sau este distribuita în sticle ori în alte recipiente;
b) toate tipurile de apa folositã ca sursa în industria alimentara pentru fabricarea, procesarea, conservarea sau comercializarea produselor ori substanţelor destinate consumului uman, cu excepţia cazului în care Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei şi Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor aproba folosirea apei şi este demonstrat ca apa utilizata nu afecteazã calitatea şi salubritatea produsului alimentar în forma lui finita.
2. Prin sistem de distribuţie sau instalatie interioarã se înţelege totalitatea conductelor, garniturilor şi dispozitivelor instalate între robinete de apa utilizata în mod normal pentru consumul uman şi reţeaua de distribuţie exterioarã, dar numai atunci când acestea nu intra în responsabilitatea furnizorului de apa, în calitatea sa de producãtor şi/sau distribuitor de apa, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 3
(1) Dispoziţiile prezentei legi nu se aplica urmãtoarelor tipuri de ape:
a) apelor naturale minerale, recunoscute ca atare de cãtre autoritãţile competente, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
b) apelor care au proprietãţi terapeutice, în sensul prevederilor stabilite prin lege, reglementãri sau procedee administrative referitoare la produsele farmaceutice.
(2) Se excepteazã de la prevederile prezentei legi:
a) apa destinatã exclusiv utilizarilor în condiţii speciale, pentru care Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei se declara satisfãcut de calitatea acesteia, şi care nu influenţeazã, direct sau indirect, sãnãtatea consumatorilor cãrora le este destinatã;
b) apa potabilã provenind de la producãtor de apa individual, care furnizeazã mai puţin de 10 mc în medie/zi sau care deserveste mai puţin de 50 de persoane, cu excepţia cazului în care apa este produsã ca parte a unei activitãţi comerciale sau publice.
(3) Pentru cazurile prevãzute la alin. (2) lit. b) autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, va informa populaţia în cauza asupra acestor exceptari şi asupra oricãrei mãsuri ce poate fi luatã în vederea protejãrii sãnãtãţii de efectele adverse rezultate din orice fel de contaminare a apei potabile. În situaţia în care se evidenţiazã ca prin calitatea ei o astfel de apa ar putea constitui un potenţial pericol pentru sãnãtate, populaţiei afectate i se vor face de îndatã recomandãrile de rigoare, conform Normelor de supraveghere, inspecţie sanitarã şi monitorizare a calitãţii apei potabile.

CAP. 2
Condiţii de calitate
ART. 4
(1) Apa potabilã trebuie sa fie sanogena şi curata, indeplinind urmãtoarele condiţii:
a) sa fie lipsitã de microorganisme, paraziti sau substanţe care, prin numãr sau concentraţie, pot constitui un pericol potenţial pentru sãnãtatea umanã;
b) sa întruneascã cerinţele minime prevãzute în tabelele 1A, 1B şi 2 din anexa nr. 1;
c) sa respecte prevederile art. 5-8 şi 10.
(2) Mãsurile de aplicare a prezentei legi nu trebuie sa conducã, direct sau indirect, la deteriorarea calitãţii reale a apei potabile, care sa afecteze sãnãtatea umanã, ori la creşterea gradului de poluare a apelor utilizate pentru obţinerea apei potabile.
ART. 5
(1) Calitatea apei potabile destinate consumului uman trebuie sa corespundã valorilor stabilite pentru parametrii prevãzuţi în anexa nr. 1. În privinta parametrilor prevãzuţi în tabelul 3 din anexa nr. 1, valorile lor sunt stabilite în scopul evaluãrii calitãţii apei potabile în programele de monitorizare şi în vederea îndeplinirii obligaţiilor prevãzute la art. 8.
(2) Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei aproba valori pentru parametrii suplimentari, care nu sunt incluşi în anexa nr. 1, la propunerea autoritãţii de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, acolo unde mãsurile de protecţie a sãnãtãţii publice pe teritoriul unui judeţ sau al municipiului Bucureşti ori pe o parte din teritoriul acestora o impun. Valorile stabilite trebuie sa respecte condiţiile prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a).
ART. 6
(1) Calitatea apei potabile este corespunzãtoare când valorile stabilite pentru parametri sunt în conformitate cu anexa nr. 1, în urmãtoarele puncte de prelevare a probelor:
a) la robinetul consumatorului şi la punctul de intrare în clãdire, în cazul apei potabile furnizate prin reţeaua de distribuţie;
b) la punctul de curgere a apei din cisterna, în cazul apei potabile furnizate în acest mod;
c) în punctul în care apa se pune în sticle sau în alte recipiente, în cazul apei potabile imbuteliate;
d) în punctul din care apa este preluatã în procesul de producţie, în cazul apei utilizate în industria alimentara.
(2) Dacã în situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. a) se constata ca valorile parametrilor nu se încadreazã în valorile stabilite pentru parametri, în conformitate cu anexa nr. 1, din cauza sistemului de distribuţie interioarã sau a modului de întreţinere a acestuia se considera ca au fost îndeplinite obligaţiile ce revin producãtorului, respectiv distribuitorului, cu excepţia situaţiei în care apa este furnizatã direct publicului, precum: unitãţi de învãţãmânt, unitãţi de asistenta medicalã, instituţii socioculturale şi cantine.
(3) În cazul constatãrii situaţiei prevãzute la alin. (2) autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, producãtorii, distribuitorii şi consumatorii, dupã caz, se informeazã prin notificare scrisã sa ia mãsurile corespunzãtoare de remediere şi întreţinere a reţelei de distribuţie, respectiv a sistemului de distribuţie interioarã, şi care sunt mãsurile suplimentare necesare pentru prevenirea imbolnavirii.

CAP. 3
Monitorizare
ART. 7
(1) Monitorizarea calitãţii apei potabile se asigura de cãtre producãtor, distribuitor şi de autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti.
(2) Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei va elabora, în termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Normele de supraveghere, inspecţie sanitarã şi monitorizare a calitãţii apei potabile, conform cerinţelor minime din anexa nr. 2.
(3) Producãtorii, distribuitorii sau utilizatorii de apa potabilã, prin sistem public colectiv ori individual, prin imbuteliere în sticle sau alte recipiente, pentru industria alimentara, vor asigura monitorizarea curenta, de control al apei potabile, conform unui program care trebuie sa cuprindã cel puţin controlul eficientei tehnologiei de tratare, îndeosebi a dezinfectiei, şi al calitãţii apei potabile produse, distribuite şi utilizate.
(4) Procedurile pentru monitorizarea prevãzutã la alin. (3) vor fi stabilite în conformitate cu Normele de supraveghere, inspecţie sanitarã şi monitorizare a calitãţii apei potabile, iar programul de monitorizare trebuie sa fie avizat de cãtre autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti.
(5) Laboratoarele care efectueazã monitorizarea apei potabile vor respecta specificaţiile prevãzute în anexa nr. 3, referitoare la modul de analiza a parametrilor stabiliţi.
(6) Se pot utiliza şi alte metode de analiza în afarã celor prevãzute în anexa nr. 1, dacã se probeazã ca rezultatele obţinute sunt comparabile. Laboratoarele care au recurs la metode alternative vor prezenta toate informaţiile de validare a acestora, conform anexei nr. 3. Pentru parametrii prevãzuţi la pct. 2 şi 3 din anexa nr. 3 se poate utiliza orice alta metoda de analiza, dacã aceasta întruneşte cerinţele stabilite.
(7) Autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, poate decide efectuarea unei monitorizari suplimentare dacã exista dovezi care atesta prezenta în apa a unor substanţe sau microorganisme, care nu au fost stabilite ca parametri în conformitate cu anexa nr. 1 şi care pot constitui un pericol potenţial pentru sãnãtatea umanã. Monitorizarea suplimentarã se realizeazã individualizat pentru fiecare substanta sau microorganism în cauza.

CAP. 4
Mãsuri de remediere şi restrictii în utilizare
ART. 8
(1) Neincadrarea în valorile stabilite pentru parametrii prevãzuţi în anexa nr. 1 este analizata imediat de cãtre autoritatea de sãnãtate publica care efectueazã inspecţia şi controlul calitãţii apei potabile, precum şi de cãtre producãtorii, distribuitorii şi utilizatorii implicaţi, în scopul identificarii cauzei.
(2) Dacã prin toate mãsurile luate pentru îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 4 alin. (1) apa potabilã nu întruneşte valorile stabilite pentru parametri în conformitate cu anexa nr. 1, se aplica prevederile art. 6 alin. (2), iar autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, dispune luarea de urgenta a mãsurilor de remediere necesare restabilirii calitãţii apei. Se acorda prioritate acţiunilor corective pentru parametrii a cãror depasire reprezintã un pericol pentru sãnãtatea umanã.
(3) Autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, dispune interzicerea sau restrictionarea utilizãrii apei potabile, fie ca s-au înregistrat sau nu neconformitãţi fata de valorile parametrilor, dacã apa potabilã constituie un pericol pentru sãnãtatea umanã şi verifica dacã au fost luate toate mãsurile necesare pentru protejarea sãnãtãţii umane. În astfel de cazuri consumatorii trebuie sa fie informati de îndatã şi primesc toate recomandãrile ce se impun.
(4) Autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, împreunã cu alte instituţii şi servicii publice competente vor decide ce tip de mãsura dintre cele prevãzute la alin. (3) se aplica, ţinând seama de riscurile pentru sãnãtatea populaţiei generate de întreruperea aprovizionarii cu apa potabilã sau de restrictii în utilizarea acesteia.
(5) Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului şi Ministerul Administraţiei Publice stabilesc normele metodologice pentru acordarea asistenţei de specialitate, în vederea aplicãrii prevederilor alin. (3) şi (4), în termen de 180 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6) În cazul neconformitatii cu valorile parametrilor sau cu specificaţiile prevãzute în tabelul 3 din anexa nr. 1, autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, analizeazã dacã aceasta neconformitate reprezintã un risc pentru sãnãtatea populaţiei şi va dispune mãsurile de remediere necesare pentru restabilirea calitãţii apei în scopul protejãrii sãnãtãţii.
(7) În orice situaţie în care sunt luate mãsuri de remediere autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, dispune informarea consumatorilor, cu excepţia cazurilor în care nerespectarea valorilor parametrilor nu are însemnãtate pentru sãnãtatea acestora.

CAP. 5
Derogãri
ART. 9
(1) Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei poate aproba, la solicitarea autoritãţii de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, derogãri pe o perioada determinata de la valorile parametrilor stabiliţi în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (2) sau cu tabelul nr. 2 din anexa nr. 1 pana la o valoare ce va fi stabilitã şi aprobatã de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, luându-se în considerare riscul pentru sãnãtate şi alternativele de aprovizionare cu apa potabilã a populaţiei din zona respectiva. Derogarile vor fi limitate la o perioada cat mai scurta şi nu vor depãşi o durata de 3 ani. În situaţia în care autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, solicita prelungirea derogarii, se va inainta Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei analiza situaţiei şi motivarea solicitãrii de obţinere a celei de-a doua derogãri. Pentru o a doua derogare nu se va depãşi termenul de 3 ani.
(2) În cazuri excepţionale Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei poate aproba o a treia derogare pentru o perioada care, de asemenea, nu va depãşi 3 ani. Decizia pentru o astfel de cerere va fi luatã de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, în termen de 3 luni de la depunerea solicitãrii.
(3) Pentru orice derogare acordatã în conformitate cu alin. (1) şi (2) trebuie specificate urmãtoarele:
a) motivele derogarii;
b) parametrul în cauza, rezultatele relevante ale monitorizarii anterioare şi valoarea maxima permisã prin derogare;
c) zona geograficã, cantitatea de apa furnizatã zilnic, mãrimea populaţiei afectate şi eventualele consecinţe asupra întreprinderilor producãtoare de alimente;
d) schema de monitorizare adecvatã;
e) un rezumat al planului mãsurilor de remediere necesare, ce va include un calendar al activitãţilor şi o estimare a costului de evaluare a situaţiei;
f) durata derogarii.
(4) Prevederile alin. (3) nu se aplica dacã autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, considera ca nerespectarea valorii parametrilor nu prezintã risc pentru sãnãtate şi dacã mãsurile luate în conformitate cu art. 8 alin. (2) sunt suficiente pentru remedierea deficientei în termen de 30 de zile. În aceasta situaţie Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei stabileşte, împreunã cu alte autoritãţi implicate, numai o valoare maxim admisã a parametrilor în cauza şi durata necesarã pentru remedierea deficientei.
(5) Prevederile alin. (4) nu se mai aplica dacã într-un sistem de aprovizionare cu apa potabilã se constata pentru un parametru o valoare necorespunzãtoare valorii stabilite pentru acel parametru o perioada mai mare de 30 de zile consecutive în ultimele 12 luni.
(6) Autoritãţile de sãnãtate publica şi autoritãţile administraţiei publice locale din teritoriul pentru care s-a recurs la derogarile prevãzute în acest articol vor informa populaţia afectatã despre aceste derogãri şi despre condiţiile de gestionare a acestora, în termen de 48 de ore de la confirmare. Autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, împreunã cu autoritãţile administraţiei publice locale vor asigura acordarea de asistenta grupurilor de populaţie vulnerabile, pentru care derogarea implica un risc special. Aceste obligaţii nu se vor aplica în cazurile prevãzute la alin. (4), cu excepţia situaţiilor în care autoritãţile implicate decid contrariul.
(7) Autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, cu excepţia derogarilor prevãzute la alin. (4), va informa Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, în termen de 60 de zile, asupra oricãrei derogãri referitoare la un sistem individual de aprovizionare cu apa potabilã care furnizeazã mai mult de 1.000 mc în medie/zi sau aprovizioneaza mai mult de 5.000 de persoane, inclusiv cu privire la specificaţiile prevãzute la alin. (3).
(8) Prevederile alin. (1)-(7) nu se aplica apei potabile imbuteliate în sticle sau în alte recipiente.

CAP. 6
Asigurarea calitãţii tehnologiilor de tratare, echipamentelor, substanţelor şi materialelor care vin în contact cu apa potabilã
ART. 10
(1) Nici o substanta sau material utilizat în instalaţiile de producere, distribuţie, imbuteliere, transport sau stocare a apei potabile nu trebuie sa se regaseasca în concentratii mai mari decât este necesar scopului pentru care a fost utilizat şi nu trebuie sa lase în apa potabilã, direct sau indirect, compuşi ori impuritati care sa diminueze protecţia sãnãtãţii.
(2) Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei şi Ministerul Industriei şi Resurselor vor elabora, în termen de 180 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, norme privind testarea materialelor şi substanţelor care vin în contact cu apa potabilã.
(3) Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei va elabora în termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, procedura de autorizare sanitarã a instalaţiilor de imbuteliere a apei potabile în sticle sau alte recipiente.
(4) Punerea în consum a apei potabile imbuteliate în sticle sau în alte recipiente se face cu respectarea prevederilor legale privind ambalarea şi etichetarea produselor alimentare.

CAP. 7
Informarea şi raportarea
ART. 11
(1) Autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, trebuie sa asigure disponibilitatea informatiei în ceea ce priveşte calitatea apei potabile, avizarea consumatorilor despre posibilele efecte asupra sãnãtãţii şi despre mãsurile de remediere luate sau care se impun a fi luate de cãtre autoritãţile competente ori de cãtre consumatorii în cauza. Informaţia trebuie sa fie corecta, clara, furnizatã la timp şi actualizatã.
(2) În scopul informãrii consumatorilor Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, prin Institutul de Sãnãtate Publica Bucureşti, întocmeşte şi publica, o data la 3 ani, Raportul naţional asupra calitãţii apei potabile, care va cuprinde cel puţin:
a) sistemele de aprovizionare cu apa potabilã, colective sau individuale, care furnizeazã în medie o cantitate de apa mai mare de 1.000 mc /zi sau care deservesc mai mult de 5.000 de persoane;
b) situaţia pe o perioada de 3 ani consecutivi, publicarea efectuandu-se la sfârşitul celui de-al treilea an;
c) informaţiile minime cuprinse în raport trebuie sa includã cel puţin aspectele la care se referã art. 3 alin. (2), art. 5 alin. (2), art. 8 şi art. 9 alin. (6) şi (7).
(3) Informaţiile necesare pentru întocmirea Raportului naţional asupra calitãţii apei potabile vor fi raportate Institutului de Sãnãtate Publica Bucureşti, conform Normelor de supraveghere, inspecţie sanitarã şi monitorizare a calitãţii apei potabile.
(4) Producãtorii şi utilizatorii de apa potabilã vor furniza autoritãţii de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, informaţiile necesare întocmirii Raportului naţional asupra calitãţii apei potabile.
(5) Producãtorii şi utilizatorii de apa potabilã vor inregistra şi vor pãstra datele privind calitatea apei potabile care este produsã, distribuita şi utilizata conform prevederilor Normelor de supraveghere, inspecţie sanitarã şi monitorizare a calitãţii apei potabile.
(6) Producãtorii de apa potabilã distribuita prin sistem public trebuie sa asigure accesul populaţiei la datele privind calitatea apei potabile produse, sa permitã inspecţia de cãtre reprezentanţii populaţiei la orice ora acceptabilã, la cel puţin un birou de relaţii cu publicul, sa afiseze programul şi numãrul de telefon la care se pot obţine date despre calitatea apei potabile produse şi distribuite.
(7) Datele privind calitatea apei potabile sunt disponibile fãrã plata pentru populaţia deservita de producãtor, respectiv de distribuitor. Pentru persoanele fizice sau juridice, altele decât cele din zona de aprovizionare a producãtorului, respectiv a distribuitorului, se pot percepe taxe pentru obţinerea informaţiilor privind calitatea apei potabile.
(8) Autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, împreunã cu producãtorii, respectiv distribuitorii de apa potabilã, întocmesc şi publica anual, Raportul judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, privind calitatea apei potabile, care va cuprinde:
a) sistemele publice de aprovizionare cu apa potabilã, colective sau individuale, inclusiv cele care furnizeazã în medie o cantitate de apa mai mica de 10 mc/zi sau care deservesc mai puţin de 50 de persoane;
b) informaţiile minime cuprinse în raport trebuie sa includã cel puţin aspectele la care se referã art. 3 alin. (2), art. 5 alin. (2), art. 8 şi art. 9 alin. (6) şi (7);
c) situaţia pe o perioada de un an, publicarea efectuandu-se la sfârşitul anului respectiv.

CAP. 8
Contravenţii şi sancţiuni
ART. 12
(1) Încãlcarea prevederilor prezentei legi atrage rãspunderea materialã, civilã, disciplinarã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
(2) În perioada de implementare a prevederilor prezentei legi neconformarea la unii dintre parametrii de calitate a apei potabile de cãtre un producãtor, respectiv distribuitor de apa potabilã prin sistem public, nu se sancţioneazã conform <>Legii nr. 98/1994 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele legale de igiena şi sãnãtate publica, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, decât în situaţia în care nu au fost respectate planul şi calendarul activitãţilor de conformare a respectivului producãtor ori distribuitor. Neconformarea la parametrii respectivi nu trebuie sa punã în pericol starea de sãnãtate a consumatorilor.

CAP. 9
Dispoziţii finale
ART. 13
(1) Ministerul Administraţiei Publice va lua toate mãsurile necesare pentru a asigura respectarea parametrilor de calitate a apei potabile produse şi distribuite prin sisteme publice, respectiv colective, pana în anul 2020. Ministerul Administraţiei Publice va întocmi şi va centraliza planul, calendarul şi costul activitãţilor de conformare, în termen de un an de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei va lua toate mãsurile necesare pentru a asigura monitorizarea de audit al calitãţii apei potabile, conform cerinţelor prezentei legi, în termen de 3 ani de la data publicãrii acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei va întocmi planul, calendarul şi costurile activitãţilor de monitorizare de audit al calitãţii apei potabile în termen de 180 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Producãtorii, respectiv utilizatorii de apa în sistem individual, vor lua mãsurile necesare pentru asigurarea parametrilor de calitate prevãzuţi în prezenta lege, în termen de 10 ani de la data publicãrii acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) Producãtorii de apa îmbuteliatã vor lua mãsurile necesare pentru asigurarea parametrilor de calitate prevãzuţi de lege, în termen de un an de la data publicãrii acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6) Producãtorii, respectiv utilizatorii de apa din industria alimentara, care au surse proprii, vor lua mãsurile necesare pentru asigurarea parametrilor de calitate prevãzuţi în prezenta lege, în termen de 2 ani de la data publicãrii acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(7) Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor va întocmi şi va centraliza planul şi calendarul activitãţilor de conformare la prevederile prezentei legi a producãtorilor, respectiv utilizatorilor de apa din industria alimentara, în termen de 180 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 14
(1) În situaţiile excepţionale şi pentru zonele geografice bine definite se va inainta Comisiei de igiena a Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei o cerere specialã pentru prelungirea perioadei de conformare. Perioada de prelungire nu trebuie sa depãşeascã 3 ani. La sfârşitul perioadei de prelungire se va efectua evaluarea situaţiei, care va fi înaintatã Comisiei de igiena a Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, care poate decide, pe baza acestei evaluãri, o alta perioada de prelungire, de maximum 3 ani.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica apei potabile imbuteliate în sticle sau în alte recipiente.
ART. 15
Anexele nr. 1 şi 3 se actualizeazã periodic prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 16
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta lege.
ART. 17
(1) Prezenta lege intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga orice alte dispoziţii contrare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 24 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.(2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 24 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU


ANEXA 1

PARAMETRI DE CALITATE
ai apei potabile

1. Parametri de calitate
Parametrii de calitate sunt microbiologici, chimici şi indicatori.
2. Valorile concentratiilor maxime admise pentru parametrii de calitate ai apei potabile sunt cele prevãzute în tabelele 1A, 1B, 2 şi 3.


Tabel 1A
Parametrii microbiologici
┌───────────────────────────────────────┬─────────────┬────────────────────────┐
│ Parametrul/Unitatea de mãsura │ Valoarea │ Metoda de analiza │
│ │ admisã │ │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Escherichia coli (E. coli)/100 ml │ 0 │ ISO 9308-1 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Enterococi (Streptococi fecali)/100 ml│ 0 │ STAS 3001/1991 │
│ │ │ ISO 7899-2 │
└───────────────────────────────────────┴─────────────┴────────────────────────┘

Tabel 1B
Parametrii microbiologici pentru apa îmbuteliatã în
sticle sau alte recipiente

┌───────────────────────────────────────┬─────────────┬────────────────────────┐
│ Parametrul/Unitatea de mãsura │ Valoarea │ Metoda de analiza │
│ │ admisã │ │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Escherichia coli (E. coli)/250 ml │ 0 │ ISO 9308-1 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Enterococi (Streptococi fecali)/250 ml│ 0 │ STAS 3001/1991 │
│ │ │ ISO 7899-2 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Pseudomonas aeruginosa/250 ml │ 0 │ STAS 3001/1991 │
│ │ │ pr EN ISO 12780 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Numãr de colonii la 22°C/ml │ 100 │ STAS 3001/91 │
│ │ │ pr EN ISO 6222 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Numãr de colonii la 37°C/ml │ 20 │ STAS 3001/91 │
│ │ │ pr EN ISO 6222 │
└───────────────────────────────────────┴─────────────┴────────────────────────┘

Tabel 2
Parametri chimici
┌───────────────────────────────────────┬─────────────┬────────────────────────┐
│ Parametrul/Unitatea de mãsura │ Valoarea │ Metoda de analiza │
│ │ CMA │ │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Acrilamid*1 (æg/l) │ 0,10 │ - *) │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Arsen (æg/l) │ 10 │ STAS 7885/67 │
│ │ │ ISO 6595/97 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Benzen (æg/l) │ 1,0 │ SRISO 11423/1,2-000 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Benz(a)piren (æg/l) │ 0,01 │ - *) │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Bor (mg/l) │ 1,0 │ SRISO 9390/01 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Bromati*2) (æg/l) │ 10 │ SRISO 9562/89 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Cadmiu (æg/l) │ 5,0 │ STAS 11184/78 │
│ │ │ SRISO 5961/93 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Clorura de vinil*1)(æg/l) │ 0,50 │ - *) │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ │ │ STAS 7884/67 │
│ Crom (total) (æg/l) │ 50 │ SRISO 9174/98 │
│ │ │ SRISO 11083/98 │
│ │ │ (Cr VI) │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Cupru*3) (mg/l) │ 0,1 │ STAS 3224/69 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Cianuri (totale) (æg/l) │ 50 │ STAS 10847/77 │
│ │ │ SRISO 6703/1-98 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Cianuri (libere) (æg/l) │ 10 │ STAS 10847/77 │
│ │ │ SRISO 6703/1-98 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Dicloretan (æg/l) │ 3,0 │ - *) │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Epiclorhidrina*1)(æg/l) │ 0,10 │ - *) │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Fluor (mg/l) │ 1,2 │ STAS 6673/62 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Hidrocarburi policiclice │ │ │
│ aromatice*4) (æg/l) │ 0,10 │ - *) │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Mercur (æg/l) │ 1,0 │ STAS 10267/89 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Nichel*3),*5) (æg/l) │ 20 │ - *) │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Nitrati*6) (mg/l) │ 50 │ STAS 3048/1-77 │
│ │ │ SRISO 7890/1-98 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Nitriti*6) (mg/l) │ 0,50 │ STAS 3048/2-96 │
│ │ │ SRISO 6777/96 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Pesticide*7)*8) (æg/l)/ clasa │ 0,10 │ STAS 12650/88 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Peşticide*7)*9) (æg/l)/Total │ 0,50 │ STAS 12998/91 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Plumb*3)*10) (æg/l) │ 10 │ STAS 6362/85 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Seleniu (æg/l) │ 10 │ STAS 12663/88 │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Stibiu (æg/l) │ 5,0 │ - *) │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Tetracloretan şi Tricloretena (æg/l) │ 10 │ - *) │
│ (suma concentratiilor compusilor │ │ │
│ specificati) │ │ │
├───────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────────┤
│ Trihalometani*11)(æg/l)/Total │ │ │
│ (suma concentratiilor compusilor │ 100 │ STAS 12997/91 │
│ specificati) │ │ │
└───────────────────────────────────────┴─────────────┴────────────────────────┘


*) Metode de analiza care nu sunt acoperite de standarde româneşti (STAS) sau ISO ori care nu sunt preluate ca standarde româneşti (SR ISO) şi care urmeazã sa fie stabilite ulterior.

NOTA:
*1) Valoarea se referã la concentratia în apa a monomerului rezidual, calculatã conform specificatiilor privind concentratia maxima eliberata de cãtre polimer în contact cu apa. Staţiile de tratare vor notifica autoritãţii de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, utilizarea compusului în procesul de tratare a apei pentru potabilizare.
*2) Unde este posibil, valoarea concentratiei trebuie sa fie cat mai joasa, fãrã a compromite eficienta dezinfectiei. Pentru apa la care se referã art. 6 alin. (1) lit. a), b) şi d) respectarea în practica a valorii se va realiza în maximum 10 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, în primii 5 ani acceptandu-se o valoare de 25 æg/l.
*3) Valoarea se aplica la o proba de apa prelevata de la robinetul consumatorului printr-o metoda de prelevare adecvatã, astfel încât sa fie reprezentativa pentru cantitatea medie saptamanala ingerata de cãtre consumator. Metoda de monitorizare trebuie sa ţinã seama şi de frecventa concentratiilor maxime care pot cauza efecte asupra sãnãtãţii.
*4) Pentru cupru se accepta valoarea 2,0 mg/l, dacã reţeaua de distribuţie are componente din cupru, cu respectarea celor menţionate la pct. 3.
*5) Compusii specificati sunt: benzo(b)fluorantren, benzo(k)fluorantren, bezo(ghi)perilen, indeno(1,2,3-cd)piren.
*6) Se va aplica urmãtoarea formula:


[nitrat] [nitrit]
──────── + ──────── ≤ 1,
50 3


în care concentratiile de nitrati şi nitriti sunt exprimate în mg/l.
*7) Prin pesticide se înţelege: insecticide, erbicide, fungicide, nematocide, acaricide, algicide, rodendicide, slimicide organice, compuşi inruditi (ca de exemplu: regulatori de creştere) şi metabolitii relevanti, produsii de degradare şi de reactie. Se vor monitoriza numai pesticidele presupuse prezente în sursa de apa.
*8) Concentratia se referã la fiecare compus individual. Pentru aldrin, dieldrin, heptaclor şi heptaclor epoxid, concentratia maxima este 0,030 æg/l.
*9) Prin Pesticide-Total se înţelege suma tuturor compusilor individuali, detectati şi cuantificati în urma procedurii de monitorizare.
*10) Pentru apa la care se referã art. 6 alin. (1) lit. a), b) şi d) respectarea în practica a valorii se va realiza în maximum 15 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, în primii 5 ani acceptandu-se o valoare de 25 æg/l.
*11) Concentratia totalã a THM trebuie sa fie cat mai mica, fãrã a compromite dezinfectia.
Compusii individuali specificati sunt: cloroform, bromoform, dibromoclormetan, bromdiclormetan.
Pentru apa la care se referã art. 6 alin. (1) lit. a), b) şi d) respectarea în practica a valorii se va realiza în maximum 10 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, în primii 5 ani acceptandu-se o valoare de 150 æg/l pentru concentratia totalã a THM.


Tabel 3
Parametri indicatori
┌──────────────────────────────────────┬───────────────┬───────────────────────┐
│ Parametrul/Unitatea de mãsura │ Valoarea │ Metoda de analiza │
│ │ CMA │ │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Aluminiu (æg/l) │ 200 │STAS 6326/90 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Amoniu (mg/l) │ 0,50 │STAS 6328/85 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Bacterii coliforme*1) │ │STAS 3001/91 │
│ (numãr/100 ml) │ 0 │ISO 9308-1 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Carbon organic total (COT)*2) │ Nici o │SR ISO 8245/95 │
│ │ modificare │ │
│ │ anormala │ │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Cloruri*3) (mg/l) │ 250 │STAS 3049/88 │
│ │ │SR ISO 9297/98 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Clostridium perfringens*4) │ 0 │STAS 3001/91 │
│ (numãr/100 ml) │ │SRISO 6461-1; 2/98 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Clor rezidual liber (mg/l): │ │ │
│ - la intrarea în reţea │ 0,50 │STAS 6364/78 │
│ - la capãt de reţea │ 0,25 │ │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Conductivitate*3) (æS cm^-1 la 20°C) │ 2500 │STAS 7722/84 │
│ │ │SR EN 27888/97 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ │ Acceptabilã │ │
│ Culoare │ consumatorilor│SR ISO 7887/97 │
│ │ şi nici o │ │
│ │ modificare │ │
│ │ anormala │ │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Duritate totalã (grade germane), │ 5 │STAS 3326/76 │
│ minim │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ │ │STAS 3086/68 │
│ Fier (æg/l) │ 200 │SR 13315/96 │
│ │ │SR ISO 6332/96 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ │ Acceptabilã │ │
│ │consumatorilor │STAS 6324/61 │
│ Gust │ şi nici o │SREN 1622/97 │
│ │ modificare │ │
│ │ anormala │ │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ │ │STAS 3264/81 │
│ Mangan (æg/l) │ 50 │SR 8662-1; 2/96 │
│ │ │SR ISO 6333/96 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ │ Acceptabilã │ │
│ │ consumatorilor│STAS 6324/61 │
│ Miros │ şi nici o │ │
│ │ modificare │SREN 1622/97 │
│ │ anormala │ │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Numãr de colonii la 22°C/ml │ Nedetectabili│STAS 3001/91 │
│ │ la 100 de ml│EN ISO 6222 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ │ │STAS 3002/85 │
│ Oxidabilitate*5) (mg O(2)/l) │ 5,0 │SR ISO 6060/96 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ pH*3),*6) (unitãţi de pH) │ ≥6,5; ≤ 9,5 │STAS 6325/75 │
│ │ │SRISO 10523/97 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Sodiu (mg/l) │ 200 │ - *) │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Substanţe tensioactive - │ 200 │STAS 7576/66 │
│ Total (æg/l) │ │SRISO 7875-1;2/96 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Sulfat*3) (mg/l) │ 250 │STAS 3069/87 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Sulfuri şi hidrogen sulfurat (æg/l) │ 100 │SR 7510/97 │
│ │ │SRISO 10530/97 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Turbiditate*7) (UNT) │ ≤5 │STAS 6323/88 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Zinc (æg/l) │ 5000 │STAS 6327/81 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Tritiu (Bq/l)*8) │ 100 │SRISO 9698/1996 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Doza efectivã totalã de │ │ │
│ referinta*8),*9),*10) (mSv/an) │ 0,10 │ - *) │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Activitatea alfa globalã (Bq/l)*11) │ 0,1 │SRISO 9696/1996 │
├──────────────────────────────────────┼───────────────┼───────────────────────┤
│ Activitatea beta globalã (Bq/l)*11 │ 1 │SRISO 9697/1996 │
└──────────────────────────────────────┴───────────────┴───────────────────────┘


*) Metode de analiza care nu sunt acoperite de standarde româneşti (STAS) sau preluate ca standarde româneşti (SR ISO) şi urmeazã a fi stabilite ulterior.

NOTA:
*1) Pentru apa îmbuteliatã unitatea de mãsura este numãr/250 ml.
*2) Acest parametru va fi mãsurat numai pentru sistemele de aprovizionare care furnizeazã mai mult de 10.000 mc pe zi.
*3) Apa nu trebuie sa fie agresiva.
*4) Acest parametru trebuie monitorizat atunci când sursa de apa este de suprafata sau mixtã, iar în situaţia în care este decelat trebuie investigata şi prezenta altor microorganisme patogene, ca de exemplu: criptosporidium.
*5) Acest parametru se va analiza când nu se poate sau nu este prevãzutã determinarea COT.
*6) Pentru apa plata îmbuteliatã valoarea minima poate fi redusã pana la 4,5 unitãţi de pH. Pentru apa îmbuteliatã care conţine în mod natural sau este imbogatita cu bioxid de carbon, valoarea pH poate fi mai mica.
*7) Pentru apa rezultatã din tratarea unei surse de suprafata nu se va depãşi 1,0 UNT (unitãţi nefelometrice de turbiditate) înainte de dezinfecţie.
*8) Frecventa, metodele şi localizarile pentru monitorizare vor fi stabilite conform anexei nr. 2 pct. 1.3.
*9) Doza efectivã totalã de referinta acceptatã pentru un adult corespunde unui consum zilnic de 2 litri apa potabilã pe o durata de un an. Monitorizarea tritiului şi a radioactivitatii în apa potabilã se face în cazul în care nu exista datele necesare pentru calcularea dozei efective totale. În situaţia în care este demonstrat pe baza unor monitorizari efectuate anterior ca nivelurile de tritiu la doza efectivã totalã de referinta sunt cu mult inferioare valorii parametrice, se poate renunţa la monitorizarea tritiului.
*10) Exclusiv tritiu, potasiu-40, radon şi descendenţii radonului. Frecventa, metodele şi localizarile pentru monitorizare vor fi stabilite conform anexei nr. 2 pct. 1.3.
*11) Caracterizarea calitãţii apei din punct de vedere al conţinutului radioactiv se face prin mãsurarea activitãţii alfa şi beta globalã. În cazul în care valoarea de referinta este depãşitã, este necesarã determinarea activitãţii specifice a radionuclizilor, conform Normelor de supraveghere, inspecţie sanitarã şi monitorizare a calitãţii apei potabile.


ANEXA 2

MONITORIZAREA DE CONTROL ŞI DE AUDIT

1. Monitorizarea de control
1.1. Scopul acestei monitorizari este de a produce periodic informaţii despre calitatea organoleptica şi microbiologica a apei potabile, produsã şi distribuita, despre eficienta tehnologiilor de tratare, cu accent pe tehnologia de dezinfecţie, în scopul determinãrii dacã apa potabilã este corespunzãtoare sau nu din punct de vedere al valorilor parametrilor relevanti stabiliţi prin prezenta lege.
1.2. Pentru monitorizarea de control sunt obligatorii urmãtorii parametri:
Aluminiu*1)
Amoniu
Bacterii coliforme
Culoare
Concentratia ionilor de hidrogen (pH)
Conductivitate
Clorul rezidual liber*2)
Clostridium perfringens*3)
Escherichia coli
Fier*1),*4)
Gust
Miros
Nitriti*5)
Oxidabilitate*6)
Pseudomonas aeruginosa*7)
Sulfuri şi hidrogen sulfurat*8)
Turbiditate
Numãr de colonii dezvoltate*7) (22°C şi 37°C)

NOTA:
*1) Numai acolo unde este folosit cu rol de coagulant.
*2) Clorul rezidual liber trebuie sa reprezinte minimum 80% din clorul rezidual total.
*3) Acest parametru trebuie monitorizat atunci când sursa de apa este de suprafata sau mixtã, iar în situaţia în care este decelat trebuie investigata şi prezenta altor microorganisme patogene, ca de exemplu criptosporidium.
*4) Se vor determina ferobacteriile la staţiile de tratare unde se practica deferizarea apei.
*5) Se va determina numai acolo unde este utilizat clorul sau substantele clorigene pentru dezinfecţie.
*6) Se va determina în situaţia în care dotarea tehnica nu permite determinarea COT.
*7) Se va determina numai pentru apa îmbuteliatã.
*8) Se va determina numai în situaţia în care se practica desulfurizarea apei.

1.3. Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei şi Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului vor decide în termen de 180 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, frecventa, metodele şi localizarile cele mai relevante pentru punctele de monitorizare din anexa nr. 2, luând în considerare prevederile importante existente în legislaţia din acest domeniu sau rezultatele obţinute din programele corespunzãtoare de monitorizare.
1.4. Autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, poate completa lista de la pct. 1.2 cu alţi parametri relevanti pentru condiţiile locale şi/sau pentru tehnologiile de tratare.
2. Monitorizarea de audit
2.1. Scopul monitorizarii de audit este de a oferi informaţia necesarã pentru a se determina dacã pentru toţi parametrii stabiliţi prin prezenta lege valorile sunt sau nu conforme.
2.2. Pentru monitorizarea de audit este obligatoriu sa fie monitorizati toţi parametrii prevãzuţi la art. 5, în care autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, a stabilit ca, pentru o perioada determinata de cãtre ea, un anumit parametru dintr-un anumit sistem de aprovizionare cu apa potabilã nu ar putea fi prezent în asemenea concentratii încât sa conducã la modificarea valorii lui stabilite.
2.3. Monitorizarea de audit se va efectua de cãtre autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, conform Normelor de supraveghere, inspecţie sanitarã şi monitorizare a calitãţii apei potabile.
3. Frecventa minima de prelevare şi analiza a apei potabile, distribuita prin sistem public, rezervor mobil sau folositã ca sursa în industria alimentara se face conform tabelului 1A.
3.1. Probele trebuie prelevate din punctele de conformare definite la art. 6 alin. (1) pentru a se asigura ca apa potabilã îndeplineşte cerinţele prezentei legi. Prelevarea probelor din reţeaua de distribuţie dintr-o zona de aprovizionare sau de la statia de tratare, pentru determinarea unui anumit parametru, se face numai dacã se poate demonstra ca prin prelevare nu are loc nici o modificare adversa a valorii mãsurate pentru parametrul în cauza.


Tabel 1A
┌──────────────────────────┬──────────────────────┬────────────────────────────┐
│ Volumul de apa distribuit│ Monitorizarea de │ Monitorizarea de audit │
│ sau produs zilnic într-o │ control │ numãrul de probe/an*3)*5) │
│ zona de aprovizionare*1),│ numãrul de probe/ │ │
│ *2) │ an*3),*4),*5) │ │
│ mc │ │ │
├──────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────┤
│ ≤ 100 │ *6) │ *6) │
├──────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────┤
│ > 100 ≤1.000 │ 4 │ 1 │
├──────────────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────┤
│ > 1.000 ≤10.000 │ │1+1 pentru fiecare 3.300 │
│ │ 4 │mc/zi, ca parte din │
│ │ │volumul total │
├──────────────────────────┤ ├────────────────────────────┤
│ > 10.000 ≤ 100.000 │+ 3 pentru fiecare │3+1 pentru fiecare │
│ │1.000 mc/zi, ca parte │10.000 mc/zi, ca parte │
│ │din volumul total │din volumul total │
├──────────────────────────┤ ├────────────────────────────┤
│ > 100.000 │ │10+ 1 pentru fiecare │
│ │ │25.000 mc/zi, ca parte │
│ │ │din volumul total │
└──────────────────────────┴──────────────────────┴────────────────────────────┘



NOTA:
*1) Prin zona de aprovizionare se înţelege o suprafata geografic delimitata în care apa potabilã provine din una sau mai multe surse şi în care calitatea apei poate fi consideratã ca fiind aproximativ uniforma.
*2) Volumele de apa sunt calculate ca medii pe perioada unui an. Pentru determinarea numãrului minim de probe de apa ce trebuie prelevate dintr-o zona de distribuţie poate fi utilizat numãrul locuitorilor în locul volumului de apa produs sau distribuit, luându-se în considerare un consum de 200 l/cap de locuitor/zi.
*3) În situaţii de distribuţie intermitenta de scurta durata şi în cazul apei distribuite din cisterne numãrul de probe va fi stabilit de cãtre autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti.
*4) Numãrul de probe şi parametrii stabiliţi în anexa nr. 1 pot fi redusi de cãtre autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, dacã:
a) rezultatele analizelor efectuate pe probele prelevate pe o perioada de cel puţin 2 ani succesivi sunt constante şi semnificativ mai bune decât cele prevãzute în anexa nr. 1;
b) nu a intervenit nici un factor suplimentar cu potenţial de a afecta calitatea apei. Frecventa de prelevare şi analiza nu poate fi redusã atât cat sa conducã la prelevarea a mai puţin de 50% din numãrul total de probe prevãzute în tabel, cu excepţia situaţiei de la pct. 6.
*5) Punctele şi frecventa de prelevare, atât cat este posibil, vor fi alese şi distribuite uniform în timp şi spaţiu.
*6) Frecventa de prelevare şi numãrul de probe vor fi decise de cãtre autoritatea de sãnãtate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti.

4. Frecventa minima de prelevare şi analiza pentru apa potabilã îmbuteliatã se face conform tabelului 1B.


Tabel 1B
┌────────────────────┬─────────────────────────────┬───────────────────────────┐
│ Volumul de apa │ Monitorizarea de │ Monitorizarea de audit │
│îmbuteliat zilnic │ control numãrul de │ numãrul de probe de │
│(volum exprimat ca │ probe de prelevat pe an │ prelevat pe an │
│ medie anuala) │ │ │
│ mc │ │ │
├────────────────────┼─────────────────────────────┼───────────────────────────┤
│ ≤ 10 │ 1 │ 1 │
├────────────────────┼─────────────────────────────┼───────────────────────────┤
│ > 10 ≤60 │ 12 │ 1 │
├────────────────────┼─────────────────────────────┼───────────────────────────┤
│ > 60 │ 1 pentru fiecare 5 mc, │ 1 pentru fiecare 100 mc, │
│ │ ca parte din volumul total│ ca parte din volumul total│
└────────────────────┴─────────────────────────────┴───────────────────────────┘



ANEXA 3

SPECIFICAŢII
pentru analiza parametrilor

Laboratoarele în care se efectueazã analiza probelor de apa pentru monitorizare trebuie sa aibã asigurat controlul calitãţii analitice şi sa fie supuse periodic unui control efectuat de un laborator aprobat de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei pentru acest domeniu.
1. Parametrii pentru care metodele de analiza sunt specificate:
Bacterii coliforme şi [Escherichia coli (E. coli)]
Enterococi (Streptococi fecali)
Pseudomonas aeruginosa
Numãrul de colonii la 22°C
Numãrul de colonii la 37°C
Clostridium perfringens.
Filtrarea prin membrana, urmatã de incubarea anaeroba a membranei pe agar m-PC (Nota*1) la 44°C ± 1° C pentru 21 ± 3 ore. Se numara coloniile de culoare galbena opac care vireazã în roz sau roşu dupã expunerea la vapori de hidroxid de amoniu timp de 20-30 de secunde.

NOTA: Compozitia mediului de agar m-PC este:
Mediu de baza
Triptoza 30 g
Extract de drojdie 20 g
Sucroza 5 g
Hidroclorit de L-cisteina 1 g
MgSO(4) . 7H(2)O 0,1 g
Roşu de bromcresol 40 mg
Agar 15 g
Apa 1.000 ml.
Se dizolva ingredientele mediului bazal, se corecteaza pH la 7,6 şi se autoclaveaza la 121° C timp de 15 minute. Se raceste şi se adauga:
D-cicloserina 400 mg
Polimixina-B sulfat 25 mg
Indosil-â-D-glucozid 60 mg
0,5% soluţie sterilizata şi filtrata 20 ml
de difosfat de fenoftaleina
4,5% FeCl(3) . 6H(2)O filtrata şi sterilizata 2 ml.
2. Parametrii pentru care sunt specificate caracteristicile de performanta
2.1. Metoda de analiza folositã trebuie sa fie capabilã sa masoare cel puţin o concentraţie egala cu valoarea parametrului (CMA). Pentru urmãtorii parametri caracteristicile de performanta specificate sunt: acuratetea, precizia şi limita de detectie:


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Acuratetea Precizia Limita de detectie
Parametrul % % %
din CMA*1) din CMA*2) din CMA*3)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Acrilamida*a)
Aluminiu 10 10 10
Amoniu 10 10 10
Arsen 10 10 10
Benzen 25 25 25
Benz(a)piren 25 25 25
Bor 10 10 10
Bromati 10 10 10
Cadmiu 10 10 10
Cloruri 10 10 10
Clorura de vinil*a)
Conductivitate 10 10 10
Crom 10 10 10
Cupru 10 10 10
Cianuri (totale)*4) 10 10 10
Cianuri (libere) 10 10 10
1,2-dicloretan 25 25 10
Epiclorhidrina*a)
Fluor 10 10 10
Hidrocarburi policiclice aromatice*5) 25 25 25
Mangan 10 10 10
Mercur 10 10 10
Nichel 10 10 10
Nitrati 10 10 10
Nitriti 10 10 10
Oxidabilitate*6) 25 25 25
Pesticide*7) 25 25 25
Plumb 10 10 10
Seleniu 10 10 10
Sodiu 10 10 10
Stibiu 25 25 25
Sulfat 10 10 10
Tetracloretan*8) 25 25 10
Tricloretena*8) 25 25 10
Trihalometani*5) - 25 25 10
TOTAL:
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


*a) Condiţii: controlul concentratiei conform specificatiei de producţie.

NOTA:
*1) Acuratetea este eroarea sistematica şi este exprimatã ca diferenţa dintre valoarea medie a unui numãr mare de determinãri repetate şi valoarea adevarata (definitie ISO 5725).
*2) Precizia este eroarea aleatoare şi este exprimatã ca deviatia standard a dispersiei rezultatelor fata de o valoare medie (definitie ISO 5725).
*3) Limita de detectie este consideratã a fi:
a) o valoare de 3 ori mai mare decât deviatia standard asociata unui numãr de determinãri, pentru o proba simpla de apa conţinând o concentraţie mica a parametrului; sau
b) o valoare de 5 ori mai mare decât deviatia standard a unei probe martor pentru fiecare serie de probe.
*4) Metoda va determina cianurile totale sub toate formele.
*5) Caracteristicile de performanta se aplica individual pentru substantele specificate, la 25% din valoarea parametrilor din anexa nr. 1.
*6) Oxidarea va fi efectuatã timp de 10 minute la 100°C în mediu acid, folosind permanganat de potasiu.
*7) Caracteristicile de performanta se aplica individual pentru fiecare pesticid şi depind de pesticidul respectiv. În prezent aceasta limita de detectie nu este realizabila pentru toate pesticidele, dar trebuie sa constituie un obiectiv de realizat.
*8) Caracteristicile de performanta se aplica individual pentru substantele specificate, la 50% din valoarea parametrilor din anexa nr. 1.
2.2. Pentru concentratia ionilor de hidrogen metoda de analiza trebuie sa poatã mãsura o concentraţie egala cu CMA, cu o acuratete şi o precizie de 0,2 unitãţi de pH.
3. Parametrii pentru care nu sunt specificate performanţele metodelor de analiza:
- Carbon organic total
- Culoare
- Gust
- Miros
- Turbiditate*)
----------
*) Pentru monitorizarea turbiditatii în apa de suprafata tratata metoda de analiza trebuie sa masoare cel puţin concentratii egale cu valoarea parametrilor (CMA), cu o acuratete şi o precizie de 25%.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016