Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 453 din 18 iulie 2001  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii si unele masuri pentru realizarea locuintelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 453 din 18 iulie 2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii si unele masuri pentru realizarea locuintelor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 431 din 1 august 2001
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
<>Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii şi unele mãsuri pentru realizarea locuinţelor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul legii va avea urmãtorul cuprins:
"Lege privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii"
2. Titlul capitolului I va avea urmãtorul cuprins:
"Autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii "
3. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Executarea lucrãrilor de construcţii este permisã numai pe baza unei autorizaţii de construire sau de desfiinţare. Autorizaţia de construire sau de desfiinţare se emite la solicitarea deţinãtorului titlului de proprietate asupra unui imobil - teren şi/sau construcţii - ori a altui act care conferã dreptul de construire sau de desfiinţare, în condiţiile prezentei legi.
(2) Construcţiile civile, industriale, agricole sau de orice alta natura se pot realiza numai cu respectarea autorizaţiei de construire, emisã în condiţiile prezentei legi, şi a reglementãrilor privind proiectarea şi executarea construcţiilor."
4. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Autorizaţia de construire constituie actul de autoritate al administraţiei publice locale pe baza cãruia se asigura aplicarea mãsurilor prevãzute de lege, referitoare la amplasarea, proiectarea, executarea şi funcţionarea construcţiilor.
(2) Autorizaţia de construire se emite în temeiul şi cu respectarea prevederilor documentaţiilor de urbanism şi de amenajare a teritoriului, avizate şi aprobate potrivit legii.
(3) Autorizaţiile de construire pentru reţele magistrale, cai de comunicaţie, amenajãri pentru îmbunãtãţiri funciare, reţele de telecomunicaţii ori alte lucrãri de infrastructura, care se executa în extravilanul localitãţilor, se emit cu respectarea planurilor de amenajare a teritoriului, avizate şi aprobate potrivit legii.
(4) Prin exceptare de la prevederile alin. (2) se pot emite autorizaţii de construire şi fãrã documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism aprobate, pentru:
a) lucrãri de modificare, de reparare, de protejare, de restaurare şi de conservare a clãdirilor de orice fel, cu condiţia menţinerii aceleiaşi funcţiuni, a suprafeţei construite la sol şi a volumetriei acestora;
b) lucrãri de reparare privind cai de comunicaţie, dotãri tehnico-edilitare şi altele asemenea, fãrã modificarea traseului şi, dupã caz, a functionalitatii acestora;
c) lucrãri de reparare privind împrejmuiri, mobilier urban, amenajãri de spaţii verzi, parcuri şi grãdini publice, pieţe pietonale şi celelalte lucrãri de amenajare a spaţiilor publice;
d) lucrãri de cercetare şi de prospectare a terenurilor - foraje şi excavari -, necesare în vederea efectuãrii studiilor geotehnice, exploatarilor de cariere, balastierelor, sondelor de gaze şi petrol, precum şi altor exploatãri;
e) organizarea de tabere de corturi."
5. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Autorizaţia de construire se elibereazã pentru:
a) lucrãri de construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere, schimbare de destinaţie sau de reparare a construcţiilor de orice fel, precum şi a instalaţiilor aferente acestora, cu excepţia celor prevãzute la art. 8 lit. f);
b) lucrãri de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare, protejare, restaurare, conservare, precum şi orice alte lucrãri, indiferent de valoarea lor, care urmeazã sa fie efectuate la construcţii reprezentând monumente istorice, inclusiv la cele din zonele lor de protecţie, stabilite potrivit legii;
c) lucrãri de construire, reconstruire, modificare, extindere, reparare, modernizare şi reabilitare, privind cai de comunicaţie, reţele şi dotãri tehnico-edilitare, noi capacitãţi de producere, de transport, de distribuţie a energiei electrice şi/sau termice, precum şi de reabilitare şi de retehnologizare a celor existente;
d) împrejmuiri şi mobilier urban, amenajãri de spaţii verzi, parcuri, pieţe şi alte lucrãri de amenajare a spaţiilor publice;
e) lucrãri de foraje şi excavari necesare în vederea efectuãrii studiilor geotehnice, prospectiunilor geologice, exploatarilor de cariere, balastiere, sonde de gaze şi petrol, precum şi alte exploatãri;
f) lucrãri, amenajãri şi construcţii cu caracter provizoriu necesare în vederea organizãrii execuţiei lucrãrilor de baza, dacã nu au fost autorizate o data cu acestea;
g) organizarea de tabere de corturi, casute sau de rulote;
h) lucrãri de construcţii cu caracter provizoriu: chioscuri, tonete, cabine, spaţii de expunere situate pe cãile şi spaţiile publice, corpuri şi panouri de afisaj, firme şi reclame, precum şi anexele gospodãreşti ale exploataţiilor agricole situate în extravilan;
i) cimitire - noi şi extinderi."
6. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Autorizaţiile de construire se emit de preşedinţii consiliilor judeţene, de primarul general al municipiului Bucureşti sau de primari, dupã cum urmeazã:
a) de preşedinţii consiliilor judeţene, cu avizul primarilor, pentru:
1. investiţiile care se aproba de Guvern;
2. investiţiile care se realizeazã în extravilanul comunelor, inclusiv anexele gospodãreşti ale exploataţiilor agricole;
3. investiţiile care se amplaseaza pe terenuri care depãşesc limita a doua sau mai multor unitãţi administrativ-teritoriale;
b) de primãrii municipiilor sau oraşelor, pentru construcţiile şi lucrãrile de orice fel din intravilanul şi din extravilanul acestora, cu excepţia celor prevãzute la lit. a);
c) de primarul general al municipiului Bucureşti, pentru toate construcţiile şi lucrãrile din intravilan şi din teritoriul administrativ al municipiului Bucureşti, prevãzute la lit. a) şi b), precum şi de primãrii sectoarelor municipiului Bucureşti, pentru toate categoriile de construcţii şi amenajãri urbanistice din cadrul sectoarelor, stabilite de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, la propunerea consiliilor locale ale sectoarelor;
d) de primãrii comunelor, cu avizul structurilor de specialitate din cadrul consiliilor judeţene, pentru construcţiile şi lucrãrile care se executa în intravilanul localitãţilor, cu excepţia celor prevãzute la lit. a)."
7. Dupã articolul 4 se introduce articolul 4^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 4^1. - (1) În vederea simplificarii procedurii de autorizare emitentul autorizaţiei are obligaţia sa organizeze structuri de specialitate în vederea emiterii acordului unic, respectiv a obţinerii, în numele solicitantului, a avizelor legale necesare în vederea autorizãrii, pentru:
a) racordarea la reţelele de utilitãţi;
b) influentele lor asupra reţelelor de transport energetic sau tehnologic din zona de amplasament;
c) racordarea la reţeaua cãilor de comunicaţii;
d) prevenirea şi stingerea incendiilor, apãrarea civilã, precum şi protecţia mediului şi a sãnãtãţii populaţiei;
e) satisfacerea exigenţelor specifice zonelor speciale sau protejate.
(2) Pentru asigurarea functionarii structurilor de specialitate consiliile judeţene şi locale vor stabili taxe speciale pe tipuri de lucrãri, în condiţiile legii."
8. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Certificatul de urbanism este actul de informare prin care autoritãţile prevãzute la art. 4, în conformitate cu prevederile planurilor urbanistice şi ale regulamentelor aferente acestora ori ale planurilor de amenajare a teritoriului, dupã caz, avizate şi aprobate potrivit legii, fac cunoscute solicitantului elementele privind regimul juridic, economic şi tehnic al terenurilor şi construcţiilor existente la data solicitãrii şi stabilesc cerinţele urbanistice care urmeazã sa fie îndeplinite în funcţie de specificul amplasamentului, precum şi lista cuprinzând avizele şi acordurile legale, necesare în vederea autorizãrii.
(2) Cetificatul de urbanism se emite de autoritãţile prevãzute la art. 4, abilitate sa autorizeze lucrãrile de construcţii, şi se elibereazã solicitantului în termen de cel mult 30 de zile de la data înregistrãrii cererii, menţionându-se în mod obligatoriu scopul emiterii acestuia.
(3) Certificatul de urbanism se semneazã de cãtre preşedintele consiliului judeţean sau de primar, dupã caz, de secretar şi de arhitectul-şef sau de cãtre persoana cu responsabilitate în domeniul amenajãrii teritoriului şi urbanismului din aparatul propriu al autoritãţii administraţiei publice emitente, responsabilitatea emiterii acestuia revenind semnatarilor, potrivit atribuţiilor stabilite conform legii.
(4) În vederea eliberãrii certificatului de urbanism solicitantul - orice persoana fizica sau juridicã interesatã - se va adresa autoritãţilor prevãzute la art. 4 cu o cerere care va cuprinde atât elementele de identificare a imobilului pentru care se solicita certificatul de urbanism, cat şi elementele care definesc scopul solicitãrii.
(5) Certificatul de urbanism nu conferã dreptul de a executa lucrãri de construcţii.
(6) Certificatul de urbanism se emite şi în vederea concesionarii de terenuri, a adjudecãrii prin licitaţie a proiectãrii lucrãrilor publice în faza de studiu de fezabilitate, precum şi pentru cereri în justiţie şi operaţiuni notariale privind circulaţia imobiliarã."
9. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Autorizaţia de construire se emite în cel mult 30 de zile de la data înregistrãrii cererii, pe baza documentaţiei depuse la autoritãţile prevãzute la art. 4, care va cuprinde:
a) certificatul de urbanism;
b) dovada titlului asupra terenului şi/sau construcţiilor;
c) proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii;
d) avizele şi acordurile legale necesare, stabilite prin certificatul de urbanism;
e) dovada privind achitarea taxelor legale.
(2) Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii este extras din proiectul tehnic şi se elaboreazã în conformitate cu conţinutul-cadru prevãzut în anexa nr. 1, în concordanta cu cerinţele certificatului de urbanism, cu conţinutul avizelor şi al acordurilor cerute prin acesta, şi se întocmeşte, se semneazã şi se verifica, potrivit legii.
(3) În situaţia depunerii unei documentaţii tehnice incomplete, aceasta se restituie solicitantului în termen de 5 zile de la data înregistrãrii, cu menţionarea în scris a elementelor necesare în vederea completãrii acesteia.
(4) Executarea lucrãrilor de construcţii se poate face numai pe baza proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie.
(5) Autoritatea emitenta a autorizaţiei de construire stabileşte o perioada de valabilitate de cel mult 12 luni de la data emiterii, interval în care solicitantul este obligat sa înceapã lucrãrile. În aceasta situaţie valabilitatea autorizaţiei se extinde pe toatã durata de execuţie a lucrãrilor prevãzute prin autorizaţie, în conformitate cu proiectul tehnic. În cazul în care lucrãrile de construcţii nu au fost începute ori nu au fost executate integral la termenul stabilit, investitorul poate solicita autoritãţii emitente prelungirea valabilitãţii autorizaţiei cu cel puţin 15 zile înaintea expirãrii acesteia. Prelungirea valabilitãţii autorizaţiei se poate acorda o singura data şi pentru o perioada nu mai mare de 12 luni.
(6) Neinceperea lucrãrilor ori nefinalizarea acestora în termenele stabilite conduce la pierderea valabilitãţii autorizaţiei, fiind necesarã emiterea unei noi autorizaţii de construire. În situaţia în care caracteristicile nu se schimba fata de autorizaţia iniţialã, se va putea emite o noua autorizaţie de construire, fãrã a fi necesar un nou certificat de urbanism.
(7) Investitorul are obligaţia sa înştiinţeze autoritatea emitenta a autorizaţiei de construire, precum şi inspectoratul teritorial în construcţii asupra datei la care vor începe lucrãrile autorizate. În caz contrar, dacã constatarea faptei de începere a lucrãrilor fãrã înştiinţare s-a fãcut în termenul de valabilitate a autorizaţiei, data începerii lucrãrilor se considera ca fiind ziua urmãtoare datei de emitere a autorizaţiei.
(8) O data cu depunerea cererii de emitere a autorizaţiei de construire solicitantul are obligaţia sa prezinte o declaraţie pe propria rãspundere din care sa rezulte ca imobilul - teren şi/sau construcţii - nu face obiectul unui litigiu aflat pe rolul unei instanţe judecãtoreşti. În caz contrar documentaţia se restituie solicitantului, care o va depune spre autorizare numai dupã soluţionarea definitiva în instanta a litigiului.
(9) În condiţiile prezentei legi nu se emit autorizaţii provizorii.
(10) Autorizaţiile de construire/desfiinţare se emit numai pe baza unei documentaţii complete, în conformitate cu conţinutul-cadru prevãzut în anexa nr. 1, cu excepţia situaţiilor prevãzute la alin. 13.
(11) Autorizaţia de construire se semneazã de preşedintele consiliului judeţean sau de primar, dupã caz, de secretar şi de arhitectul-şef sau de persoana cu responsabilitate în domeniul amenajãrii teritoriului şi urbanismului din aparatul propriu al autoritãţii administraţiei publice emitente, responsabilitatea emiterii autorizaţiilor revenind semnatarilor, potrivit atribuţiilor stabilite conform legii.
(12) Valabilitatea autorizaţiei se menţine în cazul schimbãrii investitorului, înaintea finalizarii lucrãrilor, cu condiţia respectãrii prevederilor acesteia şi a transcrierii actelor care conferã dreptul de construire.
(13) Autorizaţia de construire pentru lucrãrile de intervenţie de prima necesitate în cazuri de avarii, accidente tehnice, calamitati ori alte evenimente cu caracter excepţional, inclusiv la construcţiile prevãzute la art. 3 lit. b), se emite imediat de cãtre autoritatea administraţiei publice abilitata, conform legii, urmând ca documentaţia legalã necesarã sa fie definitivata pe parcursul sau la încheierea executãrii lucrãrilor, cu respectarea avizelor legale.
(14) Primãriile pot dezafecta construcţiile, proprietate a unitãţii administrativ-teritoriale, aflate în stare avansatã de degradare şi care pun în pericol siguranta publica, cu excepţia construcţiilor monument istoric, pe baza de autorizaţie de desfiinţare emisã în condiţiile alin. (13), cu obligaţia de a se întocmi documentaţii specifice în conformitate cu prevederile cuprinse în anexa nr. 1.
(15) Taxa de autorizare se calculeazã potrivit legii, pe baza declaraţiei solicitantului şi în conformitate cu prevederile proiectului tehnic prezentat pentru autorizare, dupã caz, în funcţie de suprafata desfasurata a construcţiilor cu destinaţia de locuinta şi a anexelor gospodãreşti ori pe baza devizului general al investiţiei.
(16) Taxa pentru prelungirea valabilitãţii autorizaţiei de construire se calculeazã la 30% din valoarea iniţialã a taxei de autorizare.
(17) Instituţiile abilitate prin lege sa emita avize şi acorduri în vederea autorizãrii lucrãrilor de construcţii, altele decât cele prevãzute la art. 4^1 alin. (1), au obligaţia emiterii acestora în termen de maximum 15 zile de la data înregistrãrii cererii/documentaţiei, dupã caz, direct structurilor organizate de consiliile judeţene şi locale sau, dupã caz, solicitantului."
10. Dupã articolul 6 se introduc articolele 6^1 şi 6^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 6^1. - (1) Demolarea, dezafectarea ori dezmembrarea - parţialã sau totalã - a construcţiilor şi instalaţiilor aferente, precum şi a oricãror amenajãri se face numai pe baza autorizaţiei de desfiinţare obţinute în prealabil de la autoritãţile prevãzute la art. 4.
(2) Autorizaţia de desfiinţare se emite în aceleaşi condiţii ca şi autorizaţia de construire, în conformitate cu prevederile planurilor urbanistice şi ale regulamentelor aferente acestora, potrivit legii, cu excepţiile prevãzute la art. 8.
Art. 6^2. - (1) Proiectele pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, precum şi proiectele tehnice pe baza cãrora se întocmesc acestea se elaboreazã de colective tehnice de specialitate, se insusesc şi se semneazã de cadre tehnice cu pregãtire superioarã numai în domeniul arhitecturii şi construcţiilor, astfel:
a) de arhitect cu diploma recunoscuta de statul roman, pentru proiectarea partii de arhitectura pentru obiective de investiţii cuprinse la toate categoriile de importanta a construcţiilor supraterane şi a celor subterane;
b) de ingineri constructori şi de instalaţii, cu diploma recunoscuta de statul roman, pentru pãrţile de inginerie în domeniile specifice, pentru obiective de investiţii cuprinse la toate categoriile de importanta a construcţiilor şi la instalaţiile aferente acestora;
c) de conductor arhitect şi/sau de subinginer de construcţii, cu diploma recunoscuta de statul roman, pentru clãdiri de importanta redusã şi aflate în afarã zonelor protejate, stabilite conform legii.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica şi pentru documentaţia de execuţie.
(3) Semnarea documentaţiilor de cãtre persoanele prevãzute la alin. (1) angajeazã rãspunderea acestora în condiţiile legii."
11. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii în zonele asupra cãrora s-a instituit, potrivit legii, un anumit regim de protecţie, prevãzut în documentaţiile de urbanism, în planurile urbanistice şi în planurile de amenajare a teritoriului aprobate, se va proceda dupã cum urmeazã:
a) în ansamblurile de arhitectura, în rezervaţiile de arhitectura şi de urbanism, în cazul siturilor arheologice, al parcurilor şi gradinilor monument istoric, cuprinse în listele aprobate potrivit legii, precum şi în cazul lucrãrilor de orice natura în zonele de protecţie a monumentelor, solicitantul va obţine avizul comun al Ministerului Culturii şi Cultelor şi al Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, potrivit competentelor specifice;
b) în cazul lucrãrilor de intervenţii asupra construcţiilor monumente istorice, pe lângã avizul Ministerului Culturii şi Cultelor se vor obţine avizele specifice cerinţelor de calitate a construcţiilor, potrivit prevederilor legale;
c) în zonele naturale protejate, stabilite potrivit legii, în zonele de siguranta şi protecţie ale amenajãrilor hidrotehnice de interes public, precum şi în alte arii protejate solicitantul va obţine avizul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului şi al Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor;
d) în zonele de siguranta şi de protecţie ale infrastructurilor de transport de interes public, precum şi în zonele aferente construirii cãilor de comunicaţie, stabilite prin documentaţiile de amenajare a teritoriului şi/sau de urbanism, se va obţine şi autorizaţia Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, conform prevederilor legale;
e) în zonele unde s-a instituit alt tip de restrictie solicitantul va obţine avizul organismelor competente."
12. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Se pot executa fãrã autorizaţie de construire urmãtoarele lucrãri care nu modifica structura de rezistenta, caracteristicile iniţiale ale construcţiilor şi ale instalaţiilor aferente sau aspectul arhitectural al acestora:
a) reparaţii la împrejmuiri, acoperisuri, învelitori sau terase, atunci când nu se schimba forma acestora şi materialele din care sunt executate;
b) reparaţii şi înlocuiri de tâmplãrie interioarã şi exterioarã, dacã se pãstreazã forma, dimensiunile golurilor şi tamplariei;
c) reparaţii şi înlocuiri de sobe de încãlzit;
d) zugraveli şi vopsitorii interioare;
e) zugraveli şi vopsitorii exterioare, dacã nu se modifica elementele de fatada şi culorile clãdirilor situate pe arterele principale de circulaţie;
f) reparaţii la instalaţiile interioare, la bransamentele şi racordurile exterioare, de orice fel, aferente construcţiilor, în limitele proprietãţii, precum şi montarea aparatelor individuale de climatizare şi/sau de contorizare a consumurilor de utilitãţi;
g) reparaţii şi înlocuiri la pardoseli;
h) reparaţii şi înlocuiri la finisaje interioare şi exterioare - tencuieli, placaje, altele asemenea -, la trotuare, la ziduri de sprijin şi la scãri de acces, fãrã modificarea calitãţii şi a aspectului elementelor constructive;
i) lucrãri de întreţinere la cãile de comunicaţie şi la instalaţiile aferente;
j) lucrãri de investigare, cercetare şi expertizare la construcţiile prevãzute la art. 3 lit. b), cu avizul Ministerului Culturii şi Cultelor şi al autoritãţii administraţiei publice judeţene sau locale, dupã caz;
k) lucrãri de foraje şi sondaje geotehnice pentru construcţii de importanta normalã sau redusã, situate în afarã zonelor de protecţie instituite pentru zãcãminte acvifere;
l) lucrãri de construcţii funerare subterane şi supraterane, cu avizul administraţiei cimitirului.
(2) Dacã lucrãrile prevãzute la alin. (1), cu excepţia celor precizate la lit. j), se executa la construcţiile menţionate la art. 3 lit. b), este obligatorie emiterea autorizaţiei de construire."
13. Articolul 9 se abroga.
14. Dupã articolul 9 se introduce articolul 9^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 9^1. - (1) Autorizaţiile de construire sau de desfiinţare, emise cu încãlcarea prevederilor legale, pot fi anulate de cãtre instanţele de contencios administrativ, potrivit legii. Anularea autorizaţiilor de construire sau de desfiinţare poate fi cerutã, în condiţiile legii, şi de cãtre prefect, inclusiv la sesizarea expresã a organelor de control ale Inspectoratului de Stat în Construcţii.
(2) Prin introducerea acţiunii autorizaţia de construire sau de desfiinţare se suspenda de drept şi, pe cale de consecinta, instanta va dispune oprirea lucrãrilor pana la soluţionarea în fond a cauzei."
15. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Terenurile aparţinând domeniului privat al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale, destinate construirii, pot fi vândute, concesionate ori închiriate prin licitaţie publica, potrivit legii, în condiţiile respectãrii prevederilor documentaţiilor de urbanism şi de amenajare a teritoriului, aprobate potrivit legii, în vederea realizãrii de cãtre titular a construcţiei.
(2) Terenurile aparţinând domeniului public al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale se pot concesiona numai în vederea realizãrii de construcţii sau de obiective de uz şi/sau de interes public, cu respectarea documentaţiilor de urbanism aprobate potrivit legii.
(3) Concesionarea se face pe baza de oferte prezentate de cãtre solicitanti, cu respectarea prevederilor legale, urmãrindu-se valorificarea superioarã a potenţialului terenului."
16. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Prin excepţie de la prevederile art. 10 alin. (1), terenurile destinate construirii se pot concesiona fãrã licitaţie publica, cu plata taxei de redeventa stabilite potrivit legii, ori pot fi date în folosinta pe termen limitat, dupã caz, în urmãtoarele situaţii:
a) pentru realizarea de obiective de utilitate publica sau de binefacere, cu caracter social, fãrã scop lucrativ, altele decât cele care se realizeazã de cãtre colectivitatile locale pe terenurile acestora;
b) pentru realizarea de locuinţe de cãtre Agenţia Nationala pentru Locuinţe, potrivit legii;
c) pentru realizarea de locuinţe pentru tineri pana la împlinirea vârstei de 35 de ani;
d) pentru strãmutarea gospodariilor afectate de dezastre, potrivit legii;
e) pentru extinderea construcţiilor pe terenuri alãturate, la cererea proprietarului, în cazul în care vecinii nu au ori nu îşi exercita dreptul de preemţiune, dacã construcţiile sunt realizate anterior în regim de concesionare, în conformitate cu prevederile art. 10, precum şi dacã terenurile invecinate sunt improprii realizãrii de construcţii noi, independente datoritã suprafeţei şi dimensiunilor acestora;
f) pentru lucrãri de protejare ori de punere în valoare a monumentelor istorice şi de arhitectura, cu avizul comun al Ministerului Culturii şi Cultelor şi al Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, atunci când terenul se afla în zona de protecţie a acestora."
17. La articolul 13, alineatele (2)-(4) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Publicaţiile privind licitaţia vor cuprinde data şi locul desfãşurãrii acesteia, suprafata şi destinaţia terenului, stabilite prin documentaţiile de urbanism, precum şi taxa anuala minimala de redeventa.
(3) Oferta solicitanţilor va fi însoţitã de un studiu de prefezabilitate sau de fezabilitate, dupã caz, cuprinzând în mod obligatoriu elementele tehnice necesare pentru caracterizarea functionalitatii şi a capacitãţii construcţiei, a gradului de ocupare a terenului, precum şi a celorlalte elemente cuprinse în certificatul de urbanism. Nu vor fi acceptate decât oferte care corespund prevederilor documentaţiilor de urbanism, aprobate potrivit legii.
(4) Licitaţia se efectueazã, în condiţiile legii, de comisiile instituite în acest scop, prin hotãrâre a consiliilor locale şi/sau judeţene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, în conformitate cu competentele de autorizare stabilite la art. 4. Comisiile funcţioneazã la sediul consiliilor locale în a cãror raza administrativ-teritorialã sunt situate terenurile."
18. La articolul 15, literele a) şi b) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) în localitãţile urbane:
- pana la 300 mp, pentru un apartament într-o clãdire cu parter sau parter şi etaj;
- pana la 200 mp, pentru un apartament într-o clãdire cu parter şi etaj, cu 2 apartamente;
- pana la 150 mp, pentru un apartament, în cazul clãdirilor cu parter şi mai multe etaje, având cel mult 6 apartamente;
- pentru clãdirile cu mai mult de 6 apartamente suprafata de teren va fi stabilitã potrivit documentaţiilor de urbanism;
b) în localitãţile rurale, pana la 1.000 mp pentru o locuinta."
19. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Concesionarea terenurilor prevãzute la art. 10-16 se face în conformitate cu prevederile legii, durata acesteia fiind stabilitã de cãtre consiliile locale, consiliile judeţene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în funcţie de prevederile documentaţiilor de urbanism şi de natura construcţiei."
20. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Intravilanul localitãţilor se stabileşte prin planurile generale de urbanism - PUG -, aprobate potrivit legii.
(2) Ulterior aprobãrii Planului General de Urbanism - PUG - pot fi introduse în intravilanul localitãţilor şi unele terenuri din extravilan, numai în condiţii temeinic fundamentate pe baza de planuri urbanistice zonale - PUZ -, aprobate potrivit legii.
(3) Terenurile destinate construirii, evidentiate în intravilan, se scot din circuitul agricol, temporar sau definitiv, prin autorizaţia de construire.
(4) Suprafeţele de teren scoase din circuitul agricol se comunica de cãtre preşedinţii consiliilor judeţene, de primarul general al municipiului Bucureşti sau de primari, în termen de 10 zile de la eliberarea autorizaţiei de construire, oficiilor teritoriale de cadastru, în vederea stabilirii taxei, în conformitate cu categoria de folosinta agricolã şi cu fertilitatea solului, conform evidentelor agricole, şi pentru operare în aceste evidente, potrivit prevederilor legale."
21. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Constituie infracţiuni urmãtoarele fapte:
a) executarea, fãrã autorizaţie de construire sau de desfiinţare, ori cu nerespectarea prevederilor acesteia, a lucrãrilor prevãzute la art. 3 lit. b);
b) continuarea executãrii lucrãrilor dupã dispunerea opririi acestora de cãtre organele de control;
c) întocmirea ori semnarea proiectelor tehnice, precum şi a proiectelor pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii pentru alte specialitãţi decât cele certificate prin diploma universitarã, în condiţiile prevãzute la art. 6^2.
(2) Infracţiunile prevãzute la alin. (1) se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda de la 1.000.000 lei la 50.000.000 lei."
22. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - În cazul sãvârşirii faptelor prevãzute la art. 21, organele de control prevãzute de prezenta lege, care au constatat fapta, sunt obligate sa sesizeze organele de urmãrire penalã."
23. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sa fie considerate infracţiuni:
a) executarea sau desfiinţarea, totalã ori parţialã, fãrã autorizaţie a lucrãrilor prevãzute la art. 3, cu excepţia celor menţionate la lit. b), de cãtre investitor şi executant;
b) executarea sau desfiinţarea, cu nerespectarea prevederilor autorizaţiei şi a proiectului tehnic, a lucrãrilor prevãzute la art. 3, cu excepţia celor prevãzute la lit. b), de cãtre investitor şi executant;
c) aprobarea furnizarii de utilitãţi urbane, ca urmare a executãrii de lucrãri de bransamente şi racorduri la reţele pentru construcţii noi neautorizate;
d) menţinerea dupã expirarea termenului prevãzut prin autorizaţie sau dupã terminarea lucrãrilor autorizate ori adaptarea în alte scopuri fata de cele prevãzute în autorizaţie a construcţiilor, lucrãrilor şi amenajãrilor cu caracter provizoriu;
e) neaducerea de cãtre investitor a terenului la starea iniţialã dupã terminarea lucrãrilor prevãzute la art. 3 lit. c);
f) împiedicarea ori sustragerea de la efectuarea controlului, prin interzicerea accesului organelor de control abilitate sau prin neprezentarea documentelor şi a actelor solicitate;
g) neanuntarea datei începerii lucrãrilor de construcţii autorizate, în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (6);
h) emiterea de certificate de urbanism incomplete ori cu date eronate, care nu conţin lista cuprinzând avizele şi acordurile legale necesare în raport cu obiectivul de investiţii, sau eliberarea acestora cu depãşirea termenului legal;
i) emiterea de autorizaţii de construire/desfiinţare:
- în lipsa unui drept real asupra imobilului, care sa confere dreptul de a solicita autorizaţia de construire/desfiinţare;
- în lipsa sau cu nerespectarea prevederilor documentaţiilor de urbanism, aprobate potrivit legii;
- în baza unor documentaţii incomplete sau elaborate în neconcordanta cu prevederile certificatului de urbanism, ale Codului civil, ale conţinutului-cadru al proiectului pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, care nu conţin avizele şi acordurile legale necesare sau care nu sunt verificate potrivit legii;
- în lipsa expertizei tehnice privind punerea în siguranta a întregii construcţii, în cazul lucrãrilor de consolidare;
- în baza altor documente decât cele cerute prin prezenta lege;
j) neorganizarea şi neexercitarea controlului privind disciplina în autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii de cãtre compartimentele abilitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judeţene şi locale în unitãţile lor administrativteritoriale, în concordanta cu competentele de autorizare, precum şi neurmarirea modului de îndeplinire a celor dispuse de Inspectoratul de Stat în Construcţii potrivit dispoziţiilor art. 25^1 alin. (3);
k) neîndeplinirea, la termenul stabilit, a mãsurilor dispuse de Inspectoratul de Stat în Construcţii la controlul anterior;
l) refuzul sau obstructionarea de orice fel a accesului persoanelor fizice sau al reprezentanţilor persoanelor juridice la documentele prevãzute la art. 29^1 alin. (1);
m) depãşirea termenului de 15 zile pentru emiterea avizelor şi acordurilor necesare în vederea autorizãrii lucrãrilor de construcţii, conform prevederilor art. 6 alin. (17).
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1), sãvârşite de persoane fizice sau juridice, se sancţioneazã cu amenda, dupã cum urmeazã:
- de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei, cele de la lit. a);
- de la 30.000.000 lei la 75.000.000 lei, cele de la lit. f);
- de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei, cele de la lit. c);
- de la 20.000.000 lei la 75.000.000 lei, cele de la lit. b), d) şi e);
- de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei, cele de la lit. h) şi i);
- de la 10.000.000 lei la 25.000.000 lei, cele de la lit. j) şi k);
- de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei, cele de la lit. l) şi m);
- de 10.000.000 lei, cele de la lit. g).
(3) Cuantumul amenzilor se actualizeazã anual prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Sancţiunea amenzii poate fi aplicatã şi reprezentantului persoanei juridice.
(5) Sancţiunea amenzii pentru faptele prevãzute la alin. (1) lit. h) şi i) se aplica funcţionarilor publici responsabili de verificarea documentaţiilor care stau la baza emiterii certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire sau de desfiinţare, precum şi semnatarilor, potrivit atribuţiilor stabilite conform legii."
24. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) Organele de control ale consiliilor judeţene şi ale primãriilor au obligaţia de a urmãri respectarea disciplinei în domeniul autorizãrii executãrii lucrãrilor în construcţii în cadrul unitãţilor lor administrativ-teritoriale, potrivit competentelor de emitere a autorizaţiilor de construire/desfiinţare.
(2) Contravenţiile prevãzute la art. 23 se constata de organele de control ale consiliilor judeţene şi ale consiliilor locale, pentru faptele sãvârşite în cadrul unitãţilor lor administrativ-teritoriale, potrivit competentelor de emitere a autorizaţiilor de construire/desfiinţare, cu excepţia contravenţiilor prevãzute la art. 23 alin. (1) lit. h), i), j), k), l) şi m).
(3) Procesele-verbale de constatare a contravenţiilor, încheiate de organele de control ale administraţiei publice locale, se înainteazã, în vederea aplicãrii sancţiunii, şefului compartimentului care coordoneazã activitatea de amenajare a teritoriului şi de urbanism sau, dupã caz, preşedintelui consiliului judeţean ori primarului unitãţii administrativ-teritoriale în a carei raza s-a sãvârşit contravenţia.
(4) Contravenţiile privind executarea sau desfiinţarea construcţiilor fãrã autorizaţii, prevãzute la art. 23 alin. (1) lit. a), c) şi e), pot fi constatate şi de organele de poliţie. Procesul-verbal de constatare a contravenţiei se trimite de îndatã autoritãţii administraţiei publice pe teritoriul cãreia s-a sãvârşit contravenţia, care va aplica sancţiunea potrivit legii."
25. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) O data cu aplicarea amenzii pentru contravenţiile prevãzute la art. 23 alin. (1) lit. a) şi b) se dispune oprirea executãrii lucrãrilor, precum şi, dupã caz, luarea mãsurilor de încadrare a acestora în prevederile autorizaţiei sau de desfiinţare a lucrãrilor executate fãrã autorizaţie ori cu nerespectarea prevederilor acesteia, într-un termen stabilit în procesul-verbal de constatare a contravenţiei.
(2) Decizia menţinerii sau a desfiinţãrii construcţiilor realizate fãrã autorizaţie de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia se va lua de cãtre autoritatea administraţiei publice competente, pe baza planurilor urbanistice şi a regulamentelor aferente, avizate şi aprobate în condiţiile legii, sau, dupã caz, de instanta. Pentru lucrãri ce se executa la clãdirile prevãzute la art. 3 lit. b) este necesar avizul Ministerului Culturii şi Cultelor.
(3) Mãsura desfiinţãrii construcţiilor se aplica şi în situaţia în care, la expirarea termenului de intrare în legalitate stabilit în procesul-verbal de constatare a contravenţiei, contravenientul nu a obţinut autorizaţia necesarã."
26. Dupã articolul 25 se introduc articolele 25^1 şi 25^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 25^1. - (1) Controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism şi autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii se exercita de Inspectoratul de Stat în Construcţii, pe întregul teritoriu al tarii, şi de inspectoratele teritoriale ale acestuia, care dispun mãsurile şi sancţiunile prevãzute de prezenta lege.
(2) Inspectoratul de Stat în Construcţii şi inspectoratele teritoriale pot dispune oprirea executãrii lucrãrilor de construire sau de desfiinţare, dupã caz, atunci când constata ca acestea se realizeazã cu încãlcarea dispoziţiilor legale, a cerinţelor privind asigurarea calitãţii în construcţii, fãrã proiect tehnic ori pe baza unor autorizaţii nelegal emise.
(3) Inspectoratul de Stat în Construcţii şi inspectoratele teritoriale încunoştinţeazã autoritatea administraţiei publice pe teritoriul cãreia s-a efectuat controlul asupra constatãrilor şi mãsurilor dispuse. În aceasta situaţie organele de control ale consiliilor judeţene sau locale, dupã caz, au obligaţia sa urmãreascã modul de conformare privind cele dispuse de Inspectoratul de Stat în Construcţii.
Art. 25^2. - (1) Cheltuielile pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii se suporta de cãtre investitori, în valoare echivalenta cu o cota de 0,1% din valoarea lucrãrilor autorizate, cu excepţia celor prevãzute la art. 3 lit. b) şi a lacasurilor de cult.
(2) Virarea sumelor stabilite conform dispoziţiilor alin. (1) se face în contul inspectoratelor teritoriale în construcţii, judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, dupã caz, o data cu transmiterea înştiinţãrii privind data începerii lucrãrilor, astfel cum se prevede la art. 6 alin. (7). Întârzierea la plata a cotei prevãzute la alin. (1) se penalizeaza cu 0,15% pe zi de întârziere, fãrã a se depãşi suma datoratã. Disponibilitãţile la finele anului din veniturile extrabugetare se reporteazã în anul urmãtor şi au aceeaşi destinaţie.
(3) Cota stabilitã la alin. (1) se aplica şi diferenţelor rezultate din actualizarea valorii lucrãrilor autorizate, care se face o data cu recepţia la terminarea lucrãrilor."
27. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) În cazul în care persoanele sancţionate contraventional au oprit executarea lucrãrilor, dar nu s-au conformat în termen celor dispuse prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei, potrivit prevederilor art. 25 alin. (1), autoritatea administraţiei publice locale în a carei raza teritorialã s-a constatat contravenţia va sesiza instanţele judecãtoreşti pentru a dispune, dupã caz:
a) încadrarea lucrãrilor în prevederile autorizaţiei;
b) desfiinţarea construcţiilor realizate nelegal.
(2) În cazul admiterii cererii, instanta va stabili termenele limita de executare a mãsurilor prevãzute la alin. (1).
(3) În cazul nerespectãrii termenelor limita stabilite, mãsurile dispuse de instanta, în conformitate cu prevederile alin. (2), se vor aduce la îndeplinire prin grija primarului, cu sprijinul organelor de poliţie, cheltuielile urmând sa fie suportate de cãtre persoanele vinovate.
(4) În situaţiile prevãzute la art. 21 organele de control vor putea cere instanţei sa dispunã, prin hotãrârea de condamnare, mãsurile menţionate la alin. (1). Organele de control pot cere organelor de urmãrire penalã sesizate şi, dupã caz, instanţei, sa dispunã ca mãsura provizorie, pe tot parcursul procesului penal, oprirea executãrii lucrãrilor.
(5) Persoanele care au beneficiat de subventie pentru construirea unei locuinţe şi pentru care s-a dispus mãsura prevãzutã la alin. (1) lit. b) vor restitui subvenţiile primite, cu plata dobânzilor legale pentru perioada în care le-au folosit."
28. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 27, construcţiile executate fãrã autorizaţie de construire pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului, al judeţelor, oraşelor sau comunelor, vor putea fi desfiinţate pe cale administrativã de cãtre autoritatea administraţiei publice locale competenta, fãrã sesizarea instanţelor judecãtoreşti şi pe cheltuiala contravenientului.
(2) Pentru realizarea prevederilor alin. (1) consiliile locale comunale, orãşeneşti, municipale ori judeţene, dupã caz, pot contracta efectuarea acestor servicii cu societãţi comerciale, în condiţiile legii."
29. Articolul 29 se abroga.
30. Dupã articolul 29 se introduce articolul 29^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 29^1. - (1) Studiile de teren şi documentaţiile elaborate pentru realizarea investiţiilor, precum şi a lucrãrilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, gospodãrie comunalã ori a altor elemente de infrastructura, elaborate la comanda fostelor consilii populare şi preluate, la constituire, în patrimoniul unitãţilor de proiectare judeţene, aflate în arhivele acestora, constituie proprietate publica a judeţului sau a municipiului Bucureşti, se preiau şi se gestioneazã, potrivit legii, de cãtre consiliile judeţene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
(2) Accesul persoanelor fizice sau al reprezentanţilor persoanelor juridice la documentaţiile prevãzute la alin. (1) se stabileşte prin hotãrâre a consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti."
31. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - (1) În condiţiile prezentei legi, descrierea faptei ce constituie contravenţie se face cu indicarea locului, datei şi orei constatãrii, în conformitate cu dispoziţiile art. 26.
(2) Contestarea procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, în conformitate cu prevederile <>art. 31 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, nu suspenda mãsura de oprire a executãrii lucrãrilor, dispusã prin acesta cu ocazia efectuãrii controlului.
(3) În condiţiile prezentei legi nu se aplica dispoziţiile art. 6 şi ale <>art. 25-27 din Legea nr. 32/1968 .
(4) În mãsura în care prin prezenta lege nu se dispune altfel, sunt aplicabile prevederile <>Legii nr. 32/1968 ."
32. Titlul capitolului IV va avea urmãtorul cuprins:
"Dispoziţii finale şi tranzitorii"
33. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - (1) Persoanele fizice şi juridice care realizeazã lucrãri de construcţii în condiţiile prezentei legi au obligaţia de a executa integral lucrãrile la termenul prevãzut în autorizaţie.
(2) Lucrãrile de construcţii autorizate se considera finalizate dacã s-au realizat toate elementele prevãzute în autorizaţie şi dacã s-a efectuat recepţia la terminarea lucrãrilor, în condiţiile legii, emiterea autorizaţiei de funcţionare fiind condiţionatã de existenta procesului-verbal de recepţie. Efectuarea recepţiei la terminarea lucrãrilor este obligatorie şi în situaţia realizãrii lucrãrilor în regie proprie.
(3) La efectuarea recepţiei la terminarea lucrãrilor, investitorul are obligaţia sa regularizeze taxele şi cotele legale în funcţie de valoarea finala a investiţiei.
(4) Construcţiile executate fãrã autorizaţie de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia, precum şi cele care nu au efectuatã recepţia la terminarea lucrãrilor, potrivit legii, nu se considera finalizate şi nu pot fi intabulate în cartea funciarã. În aceasta situaţie se aplica în continuare sancţiunile prevãzute prin prezenta lege."
34. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - Dreptul de concesiune asupra terenului se transmite în caz de succesiune sau de înstrãinare a construcţiei pentru a carei realizare acesta a fost constituit. În aceleaşi condiţii se transmite şi autorizaţia de construire."
35. Dupã articolul 35 se introduce articolul 35^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 35^1. - (1) Autorizaţia de construire pentru lucrãrile de intervenţie în scopul asigurãrii cerinţelor de rezistenta, stabilitate şi siguranta în exploatare a construcţiilor asupra cãrora au intervenit factori distructivi de origine naturala sau umanã se emite pentru consolidarea întregii construcţii.
(2) Emiterea autorizaţiei de construire în vederea executãrii lucrãrilor de intervenţie pentru consolidarea construcţiilor cu destinaţia de locuinţe, a monumentelor istorice înscrise în listele oficiale, indiferent de proprietar, cu excepţia celor în care se desfãşoarã activitãţi comerciale, precum şi a lacasurilor de cult este scutitã de taxa de autorizare."
36. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - Autorizarea construcţiilor cu caracter militar se face în condiţiile stabilite de Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei împreunã cu ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale interesate."
37. Dupã articolul 36 se introduce articolul 36^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 36^1. - (1) În condiţiile prezentei legi, în vederea realizãrii unui cadru legislativ unitar privind autorizarea lucrãrilor de construcţii, toate reglementãrile tehnice - norme, normative, instrucţiuni -, cu aplicabilitate în domeniul construcţiilor şi urbanismului, elaborate de ministere şi de alte organe centrale, se transmit în mod obligatoriu spre avizare Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
(2) Ministerele şi celelalte organe centrale care au elaborat reglementãri tehnice, potrivit prevederilor alin. (1), au obligaţia de a le transmite în vederea avizãrii Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, sub sancţiunea încetãrii aplicabilitatii lor."
38. Dupã articolul 37 se introduc articolele 37^1 şi 37^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 37^1. - (1) În termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, precum şi consiliile locale, municipale şi orãşeneşti vor organiza structuri de specialitate pentru îndeplinirea atribuţiilor aflate în responsabilitatea arhitectului-şef, funcţionar public, şef al serviciilor de specialitate din aparatul propriu în domeniul urbanismului, amenajãrii teritoriului şi autorizãrii executãrii lucrãrilor de construcţii, pentru:
a) avizarea documentaţiilor de urbanism şi de amenajare a teritoriului şi eliberarea certificatelor de urbanism;
b) obţinerea avizelor solicitate prin certificatul de urbanism, necesare în vederea emiterii acordului unic;
c) întocmirea şi eliberarea autorizaţiei de construire/desfiinţare.
(2) Structurile de specialitate constituite în cadrul consiliilor judeţene acorda asistenta tehnica de specialitate, analizeazã şi avizeazã documentaţiile depuse pentru certificatele de urbanism şi autorizaţiile de construire din competenta de emitere a primarilor comunelor, potrivit prevederilor art. 4 alin. (1) lit. d), la cererea acestora.
(3) În cazul în care, din cauza lipsei de specialişti, nu se pot constitui structurile de specialitate prevãzute la alin. (1), la nivelul oraşelor sau al municipiilor se vor aplica în mod corespunzãtor prevederile alin. (2).
(4) Pentru constituirea bãncii de date toţi posesorii de reţele tehnico-edilitare supra- şi subterane sunt obligaţi ca în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi sa transmitã administraţiei publice judeţene şi a municipiului Bucureşti planurile cadastrale cuprinzând traseele reţelelor existente pe teritoriul judeţului şi al localitãţilor, respectiv al municipiului Bucureşti.
Art. 37^2. - Prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se constituie Comisia Interministeriala pentru Zone Construite Protejate, pentru emiterea avizului comun al Ministerului Culturii şi Cultelor şi al Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, prevãzut la art. 7 alin. (1) lit. a) şi la art. 12 lit. f)."
39. Dupã articolul 38 se introduce articolul 38^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 38^1. - Anexa nr. 1 privind conţinutul-cadru al proiectului pentru autorizarea lucrãrilor de construcţii şi anexa nr. 2 privind definirea unor termeni de specialitate utilizaţi în cuprinsul legii fac parte integrantã din prezenta lege."
ART. 2
(1) Prevederile prezentei legi intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, cu consultarea autoritãţilor administraţiei publice locale şi ale administraţiei publice centrale de specialitate, va emite normele metodologice de aplicare a legii.
(3) Normele metodologice se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga: anexa la <>Legea nr. 50/1991 , republicatã, art. 8 alin. 5 şi pct. 8 lit. j) din anexa nr. II la <>Legea protecţiei mediului nr. 137/1995 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 70 din 17 februarie 2000, precum şi referirile la obligativitatea emiterii acordului de mediu pentru lucrãrile de construcţii-montaj din cuprinsul legii, din actele de aplicare a acesteia, precum şi orice alte dispoziţii contrare prevederilor prezentei legi.
ART. 4
<>Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii şi unele mãsuri pentru realizarea locuinţelor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica, dându-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 28 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 28 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU



ANEXA 1

CONŢINUTUL-CADRU
al proiectului pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii

Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii se elaboreazã de proiectanţi autorizaţi, persoane fizice sau juridice, în condiţiile prevederilor art. 6^2 din prezenta lege, şi este extras din proiectul tehnic întocmit conform prevederilor legale în vigoare, în concordanta cu cerinţele certificatului de urbanism, cu conţinutul avizelor şi al acordurilor cerute prin acesta.
Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii se întocmeşte pentru:
- autorizarea executãrii lucrãrilor de construire - P.A.C.;
- autorizarea executãrii lucrãrilor de desfiinţare - P.A.D.;
- autorizarea executãrii organizãrii lucrãrilor - P.O.E.
Conţinutul-cadru al proiectului pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii cuprinde opisul pieselor scrise şi desenate, necesar a fi prezentate spre autorizare.
În situaţii cu totul excepţionale, în funcţie de complexitatea investiţiei supuse autorizãrii, cu avizul comisiei tehnice de amenajare a teritoriului şi de urbanism, vor putea fi cerute prin certificatul de urbanism şi alte elemente tehnice cu rol de precizare suplimentarã, care sa fie cuprinse în cadrul Proiectului pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii - P.A.C./P.A.D.

A. Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construire - P.A.C.
I. Piese scrise
1. Lista şi semnãturile proiectanţilor
Se completeazã cu numele în clar şi calitatea proiectanţilor, precum şi cu partea din proiect pentru care rãspund.
2. Memoriu
2.1. Date generale:
Descrierea lucrãrilor care fac obiectul proiectului pentru autorizarea lucrãrilor de construcţii, fãcându-se referiri la:
- amplasamentul, topografia acestuia, trasarea lucrãrilor;
- clima şi fenomenele naturale specifice;
- geologia şi seismicitatea;
- categoria de importanta a obiectivului
2.2. Memorii pe specialitãţi
Descrierea lucrãrilor de:
- arhitectura;
- structura;
- instalaţii;
- dotãri şi instalaţii tehnologice, dupã caz;
- amenajãri exterioare şi sistematizare verticala
2.3. Date şi indici care caracterizeazã investiţia proiectata, cuprinşi în anexa la cererea pentru autorizare:
- suprafeţele - construitã desfasurata, construitã la sol şi utila;
- inaltimile clãdirilor şi numãrul de niveluri;
- volumul construcţiilor;
- procentul de ocupare a terenului - P.O.T.;
- coeficientul de utilizare a terenului - C.U.T.
2.4. Devizul general al lucrãrilor, întocmit în conformitate cu prevederile legale în vigoare
2.5. Anexe la memoriu
2.5.1. Studiul geotehnic
2.5.2. Referatele de verificare a proiectului, în conformitate cu legislaţia în vigoare privind calitatea în construcţii, întocmite de verificatori atestaţi de Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi agreati de investitor
2.5.3. Fise tehnice cuprinzând elementele de aviz necesare în vederea emiterii acordului unic, obţinute prin grija emitentului autorizaţiei şi cerute prin certificatul de urbanism
2.5.4. Documentaţiile specifice necesare pentru obţinerea, prin grija emitentului autorizaţiei, a avizelor Brigazii de pompieri, Comandamentului apãrãrii civile şi acordului de mediu
2.5.5. Avize specifice cerute prin certificatul de urbanism, ca urmare a condiţiilor speciale de amplasament sau a functionalitatii investiţiei, obţinute în prealabil de solicitant - avizul Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, Ministerului Culturii şi Cultelor, Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informaţii, al altor organisme ale administraţiei centrale sau ale serviciilor descentralizate ale acestora, dupã caz, conform reglementãrilor legale în vigoare
2.5.6. Acordul vecinilor, conform prevederilor legale în vigoare, exprimat în forma autenticã, pentru construcţiile noi, amplasate adiacent construcţiilor existente sau în imediata lor vecinãtate - şi numai dacã sunt necesare mãsuri de intervenţie pentru protejarea acestora -, pentru lucrãri de construcţii necesare în vederea schimbãrii destinaţiei în clãdiri existente, precum şi în cazul amplasarii de construcţii cu alta destinaţie decât cea a clãdirilor invecinate
II. Piese desenate
1. Planuri generale
1.1. Plan de încadrare în teritoriu
- plansa pe suport topografic vizata de Oficiul judeţean de cadastru, geodezie şi cartografie, întocmitã la scarile: 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau 1:1.000, dupã caz
1.2. Plan de situaţie
- privind amplasarea obiectivelor investiţiei - plansa pe suport topografic vizata de Oficiul judeţean de cadastru, geodezie şi cartografie, întocmitã la scarile: 1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200 sau 1:100, dupã caz, prin care se precizeazã:
● parcela cadastrala pentru care a fost emis certificatul de urbanism, descrisã prin totalitatea elementelor topografice determinante pentru suprafata, lungimea laturilor, unghiuri, inclusiv poziţia şi înãlţimea la coama a calcanelor limitrofe, precum şi poziţia reperelor fixe şi mobile de trasare;
● amplasarea tuturor construcţiilor care se vor menţine, se vor desfiinta sau se vor construi;
● cotele construcţiilor proiectate şi menţinute, pe cele trei dimensiuni (cotele ±0,00; cote de nivel; distanţe de amplasare, axe; cotele trotuarelor, aleilor, platformelor etc.);
● denumirile şi destinatiile fiecãrui corp de construcţie;
● sistematizarea pe verticala a terenului şi modul de scurgere a apelor pluviale;
● accesele pietonale şi carosabile din incinta şi clãdiri, plantaţiile prevãzute
1.3. Planul privind construcţiile subterane
Va cuprinde amplasarea acestora, în special a reţelelor de utilitãţi urbane din zona amplasamentului: trasee, dimensiuni, cote de nivel privind pozitionarea cãminelor - radier şi capac -, şi va fi redactat la scara 1:500.
În cazul lipsei unor reţele publice de echipare tehnicoedilitara se vor indica instalaţiile proprii prevãzute prin proiect, în special cele pentru alimentare cu apa şi canalizare.
2. Planşe pe specialitãţi
2.1. Arhitectura
Piesele desenate de arhitectura vor cuprinde planşele principale privind arhitectura fiecãrui obiect, redactate la scara 1:50 sau 1:100, dupã cum urmeazã:
- planurile cotate ale tuturor nivelurilor subterane şi supraterane, cu indicarea funcţiunilor, dimensiunilor şi a suprafeţelor;
- planurile acoperişurilor - terasa sau sarpanta -, cu indicarea pantelor de scurgere a apelor meteorice şi a modului de colectare a acestora, inclusiv indicarea materialelor din care se executa invelitorile;
- secţiuni caracteristice - în special pe linia de cea mai mare panta, acolo unde este cazul -, care sa cuprindã cota ±0,00, cotele tuturor nivelurilor, inaltimile determinante ale acoperişului - cotele la coama şi la cornise -, fundaţiile clãdirilor invecinate la care se alãturã construcţiile proiectate;
- toate fatadele, cu indicarea materialelor şi finisajelor, inclusiv culorile, cotate şi cu indicarea racordarii la nivelul terenului amenajat;
- în situaţia integrãrii construcţiilor într-un front existent, se va prezenta şi desfãşurarea stradala prin care se va arata modul de integrare a acestora în tesutul urban existent.
2.2. Structura
2.2.1. Planul fundaţiilor
Se redacteazã la scara 1:50 şi va releva:
- modul de respectare a condiţiilor din studiul geotehnic;
- mãsurile de protejare a fundaţiilor clãdirilor invecinate, la care se alãturã construcţiile proiectate.
2.2.2. Detalii de fundaţii
2.3. Instalaţii
2.3.1. Schemele instalaţiilor
Se vor prezenta parametrii principali şi schemele functionale ale instalaţiilor proiectate.
2.4. Dotãri şi instalaţii tehnologice
În situaţia în care investiţia urmeazã sa funcţioneze pe baza unor dotãri şi instalaţii tehnologice, determinante pentru configuraţia planimetrica a construcţiilor, se vor prezenta:
2.4.1. Desene de ansamblu
2.4.2. Scheme ale fluxului tehnologic
Fiecare plansa prezentatã în cadrul Secţiunii II - PIESE DESENATE va avea în partea dreapta jos un cartus, care va cuprinde: numele firmei sau al proiectantului elaborator, numãrul de înmatriculare sau numãrul autorizaţiei, dupã caz, titlul proiectului şi al plansei, numãrul proiectului şi al plansei, data elaborãrii, numele, calitatea şi semnatura elaboratorilor şi ale şefului de proiect.

B. Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de desfiinţare - P.A.D.
I. Piese scrise
1. Lista şi semnãturile proiectanţilor
Se completeazã cu numele în clar şi calitatea proiectanţilor, precum şi cu partea din proiect pentru care rãspund.
2. Memoriu
2.1. Date generale
Descrierea construcţiei care urmeazã sa fie desfiintata:
- scurt istoric: anul edificarii, mesteri cunoscuţi, alte date caracteristice;
- descrierea structurii, a materialelor constituente, a stilului arhitectonic;
- menţionarea şi descrierea elementelor patrimoniale sau decorative care urmeazã a se preleva;
- fotografii color - format 9x12 cm - ale tuturor fatadelor, iar acolo unde este cazul se vor prezenta desfasurari rezultate din asamblarea mai multor fotografii;
- descrierea lucrãrilor care fac obiectul proiectului pentru autorizarea lucrãrilor de desfiinţare
2.2. Fise tehnice cuprinzând elementele de aviz necesare emiterii acordului unic obţinute prin grija emitentului autorizaţiei şi cerute prin certificatul de urbanism
II. Piese desenate
1. Plan de încadrare în teritoriu
- plansa pe suport topografic vizat de Oficiul judeţean de cadastru, geodezie şi cartografie, întocmitã la scarile: 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau 1:1.000, dupã caz
2. Plan pe situaţie a imobilelor
- plansa pe suport topografic vizat de Oficiul judeţean de cadastru, geodezie şi cartografie, întocmitã la scarile: 1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200 sau 1:100, dupã caz, prin care se precizeazã:
● parcela cadastrala pentru care a fost emis certificatul de urbanism;
● amplasarea tuturor construcţiilor care se vor menţine sau se vor desfiinta;
● modul de amenajare a terenului dupã desfiinţarea construcţiilor;
● sistematizarea pe verticala a terenului şi modul de scurgere a apelor pluviale;
● plantaţiile existente şi care se menţin dupã desfiinţare
Pe plansa se vor indica în mod distinct elementele existente, cele care se desfiinţeazã şi cele propuse - plan de situaţie, construcţii noi sau umpluturi de pãmânt, plantaţii etc., dupã caz.
3. Planul privind construcţiile subterane
Va cuprinde amplasarea acestora, în special a reţelelor de utilitãţi urbane din zona amplasamentului: trasee, dimensiuni, cote de nivel privind pozitionarea cãminelor - radier şi capac -, şi va fi redactat la scara 1:500.
În cazul lipsei unor reţele publice de echipare tehnicoedilitara se vor indica instalaţiile proprii prevãzute prin proiect, în special cele pentru alimentare cu apa şi canalizare.
4. Releveul construcţiilor care urmeazã sa fie desfiinţate
Planşele se vor redacta la o scara convenabila - 1:100 sau 1:50 -, care sa permitã evidentierea spaţiilor şi a funcţiunilor existente, cu indicarea cotelor, suprafeţelor şi a materialelor existente:
- planurile tuturor nivelurilor şi planul acoperişului;
- principalele secţiuni: transversala, longitudinala, alte secţiuni caracteristice, dupã caz;
- toate fatadele.
C. Proiectul de organizare a execuţiei lucrãrilor - P.O.E.
Proiectul de organizare a execuţiei lucrãrilor - P.O.E. - este necesar în toate cazurile în care se realizeazã o investiţie. În situaţia în care acesta nu se prezintã împreunã cu proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, se va obţine o autorizaţie de construire separatã de cea pentru investiţia propriu-zisa.
Proiectul de organizare a execuţiei lucrãrilor trebuie sa cuprindã descrierea tuturor lucrãrilor provizorii pregãtitoare şi necesare în vederea asigurãrii tehnologiei de execuţie a investiţiei, atât pe terenul aferent investiţiei, cat şi pe spaţiile ocupate temporar în afarã acestuia, inclusiv cele de pe domeniul public, dupã cum urmeazã:
I. Piese scrise
1. Lista şi semnãturile proiectanţilor
Se completeazã cu numele în clar şi calitatea proiectanţilor, precum şi cu partea din proiect pentru care rãspund.
2. Memoriu
Acesta va cuprinde:
- descrierea lucrãrilor provizorii: organizarea incintei, modul de amplasare a construcţiilor, amenajãrilor şi depozitelor de materiale;
- asigurarea şi procurarea de materiale şi echipamente;
- asigurarea racordarii provizorii la reţeaua de utilitãţi urbane din zona amplasamentului;
- precizãri cu privire la accese şi împrejmuiri;
- precizãri privind protecţia muncii.
Elementele tehnice de avizare privind racordarea provizorie la utilitatile urbane din zona, necesare în vederea obţinerii acordului unic, se vor prezenta în cadrul Fişelor tehnice întocmite în Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii - P.A.C. sau P.A.D., dupã caz.
II. Piese desenate
Plan general
a) la lucrãrile de mai mare amploare se redacteazã o plansa realizatã conform planului de situaţie privind amplasarea obiectivelor investiţiei, cuprinzând amplasamentul investiţiei şi toate amenajãrile şi construcţiile provizorii necesare realizãrii acesteia;
b) la lucrãrile de mai mica amploare elementele de organizare a execuţiei lucrãrilor vor putea fi prezentate şi în planul de situaţie privind amplasarea obiectivelor investiţiei al proiectului pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii.
În situaţia în care desfiinţarea necesita operaţiuni tehnice complexe se va prezenta şi un proiect tehnic de organizare a execuţiei lucrãrilor.
Fiecare plansa prezentatã în cadrul Secţiunii II PIESE DESENATE va avea în partea dreapta jos un cartus, care va cuprinde: numele firmei sau al proiectantului elaborator, numãrul de înmatriculare sau numãrul autorizaţiei, dupã caz, titlul proiectului şi al plansei, numãrul proiectului şi al plansei, data elaborãrii, numele, calitatea şi semnatura elaboratorilor şi ale şefului de proiect.


ANEXA 2

DEFINIREA
unor termeni de specialitate utilizaţi în cuprinsul legii

● Acord unic
Documentul cu valoare de aviz conform, necesar pentru elaborarea şi emiterea autorizaţiei de construire/desfiinţare, întocmit în baza concluziilor şi propunerilor rezultate ca urmare a examinãrii şi a aprobãrii documentaţiilor tehnice depuse în vederea autorizãrii, insumand condiţiile şi recomandarile formulate prin:
- avizele şi acordurile pentru utilitãţi urbane privind racordarea obiectivului şi a organizãrii execuţiei lucrãrilor la reţelele de utilitãţi urbane (apa/canal, electricitate, gaze, termoficare, telecomunicaţii, salubritate, transport urban);
- avizele şi acordurile specifice obţinute de la Brigada de pompieri, Comandamentul apãrãrii civile, acordul de mediu, precum şi pentru sãnãtatea populaţiei
Acordul unic se elaboreazã de structurile de specialitate constituite sub autoritatea administraţiei publice locale, în condiţiile prevederilor art. 4^1 alin. (1).
● Autorizaţia de construire/desfiinţare
Actul de autoritate al administraţiei publice locale - consilii judeţene şi consilii locale municipale, orãşeneşti şi comunale -, pe baza cãruia se pot realiza lucrãri de construcţii
Procedura de emitere a autorizaţiei de construire/desfiinţare este reglementatã prin prezenta lege şi prin normele metodologice elaborate de Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
● Anexe gospodãreşti
Construcţiile cu caracter definitiv sau provizoriu, menite sa adaposteasca activitãţi specifice, complementare funcţiunii de locuire, care, prin amplasarea în vecinãtatea locuinţei, alcãtuiesc împreunã cu aceasta o unitate funcţionalã distinctã
În categoria anexelor gospodãreşti, de regula în mediul rural, sunt cuprinse: bucatarii de vara, grajduri pentru animale mari, patule, magazii, depozite şi alte asemenea. În mod similar sunt asimilabile notiunii de anexe gospodãreşti şi garajele, serele, piscinele şi altele asemenea.
● Anexe gospodãreşti ale exploataţiilor agricole
Construcţiile situate în zone izolate în extravilan şi indepartate de localitatea de resedinta a lucrãtorilor agricoli, menite sa adaposteasca maşini agricole, utilaje, mici ateliere, scule, alte bunuri ale acestora, inclusiv animale, precum şi spaţii pentru cazare temporarã pe timpul campaniilor agricole
● Avizare/aprobare
Avizare - procedura de analiza şi de exprimare a punctului de vedere al unei comisii tehnice din structura ministerelor, a administraţiei publice locale ori a altor organisme centrale sau teritoriale interesate, având ca obiect analiza soluţiilor functionale, a indicatorilor tehnico-economici şi sociali ori a altor elemente prezentate prin documentaţiile de amenajare a teritoriului şi urbanism sau prin proiectul pentru autorizarea execuţiei lucrãrilor de construcţii - extras din proiectul tehnic (P.Th.) pe baza cãruia se vor executa lucrãrile.
Avizarea se concretizeazã printr-un act (aviz favorabil sau nefavorabil) care are caracter tehnic de obligativitate.
Aprobare - opţiunea forului deliberativ al autoritãţii competente de însuşire a propunerilor din documentaţiile prezentate şi susţinute de avizele tehnice favorabile, prealabil emise. Prin actul de aprobare se conferã documentaţiilor putere de aplicare, constituindu-se astfel ca temei juridic în vederea realizãrii programelor de dezvoltare teritorialã şi urbanistica, precum şi al autorizãrii lucrãrilor de execuţie a obiectivelor de investiţii.
● Clãdiri de importanta redusã
Construcţiile cu funcţii obişnuite, cu un grad de risc scãzut, care afecteazã un numãr redus de oameni:
- clãdiri de locuit cu S+P+1E, cu maximum 6 apartamente;
- clãdiri pentru învãţãmânt, cu cel mult 4 unitãţi functionale;
- dispensare comunale fãrã stationar;
- sedii administrative în mediul rural: primãrii, posturi de poliţie, cooperative de credit rural, biblioteci, oficii poştale şi altele asemenea;
- clãdiri pentru comerţ şi alimentaţie publica, cu o suprafata de pana la 200 mp şi cu deschideri pana la 6 m;
- hale şi ateliere pentru activitãţi meşteşugãreşti care nu genereazã vibratii, cu o suprafata de pana la 200 mp şi deschideri pana la 6 m;
- dependinţe şi anexe gospodãreşti: garaje, bucatarii de vara, grajduri, suri şi altele asemenea;
- construcţii cu caracter provizoriu
● Construcţii cu caracter provizoriu
Construcţiile autorizate ca atare, indiferent de natura materialelor utilizate, care, prin specificul funcţiunii adapostite ori datoritã cerinţelor urbanistice impuse de autoritatea publica, au o durata de existenta limitatã, precizatã şi prin autorizaţia de construire
De regula, construcţiile cu caracter provizoriu se realizeazã din materiale şi alcatuiri care permit demontarea rapida în vederea aducerii terenului la starea iniţialã (confecţii metalice, piese de cherestea, materiale plastice ori altele asemenea) şi sunt de dimensiuni reduse. Din categoria construcţiilor cu caracter provizoriu fac parte: chioscuri, tonete, cabine, locuri de expunere situate pe cãile şi în spaţiile publice, corpuri şi panouri de afisaj, firme şi reclame, copertine, pergole ori altele asemenea. În sensul prezentei legi realizarea construcţiilor provizorii se autorizeaza în aceleaşi condiţii în care se autorizeaza construcţiile definitive.
● Construcţii speciale
Construcţiile cu caracter militar care se autorizeaza în condiţiile prevãzute la art. 36
● Documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism
Ansamblurile de documente scrise şi desenate, referitoare la un teritoriu definit, prin care se analizeazã situaţia existenta şi se stabilesc obiectivele, acţiunile şi mãsurile de dezvoltare pe o perioada determinata
Structura documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism cuprinde:
a) planurile de amenajare a teritoriului;
b) planurile urbanistice;
c) regulamentele locale de urbanism.
Definirea şi conţinutul-cadru al documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se fac prin legea amenajãrii teritoriului şi urbanismului.
● Drept de execuţie a lucrãrilor de construcţii
Dreptul real - titlul de proprietate, moştenire, act de vânzare-cumpãrare, donaţie, comodat, hotãrâre judecãtoreascã ori concesiune -, care conferã titularului dreptul de a solicita emiterea autorizaţiei de construire sau de desfiinţare
● Firma
Elementul constructiv aplicabil pe clãdire sau independent, pe care se inscriptioneaza date de identificare a unei instituţii publice, societãţi comerciale, fundaţii, denumirea comercialã, obiectul de activitate sau orice alt text specific, sub care o persoana fizica sau juridicã îşi exercita activitatea într-o clãdire sau într-o incinta
● Intravilanul localitãţii
Teritoriul determinat prin Planul urbanistic general (PUG), care cuprinde ansamblul terenurilor cu şi fãrã construcţii, ce constituie o localitate
Intravilanul se poate dezvolta prin extinderea în extravilan numai pe baza de planuri urbanistice zonale (PUZ), legal aprobate, integrandu-se ulterior în Planul general urbanistic (PUG) al localitãţii.
● Extravilanul localitãţii
Teritoriul cuprins între limita intravilanului şi limita teritorial-administrativã a localitãţii
● Împrejmuiri
Construcţiile definitive sau provizorii, cu rolul de a delimita suprafeţe, arii sau parcele asupra cãrora exista forme de proprietate, executate pentru protecţie impotriva intruziunilor, realizate din diferite materiale - beton, caramida, piatra, lemn, metal, inclusiv sarma ghimpata întinsã pe bulumaci -, ori prin plantaţii specifice.
● Lucrãri de construcţii
Operaţiunile specifice prin care:
- se realizeazã construcţii de orice fel - civile, industriale, agrozootehnice, edilitare subterane şi aeriene, cai de comunicaţii, lucrãri inginereşti, de arta etc.;
- se desfiinţeazã astfel de construcţii prin demolare, dezmembrare, dinamitare etc.
● Lucrãri specifice la cãile de comunicaţie, care nu necesita autorizaţie de construire
Lucrãrile de întreţinere care nu necesita proiect şi deviz general, constând dintr-un complex de lucrãri care se executa în mod permanent, în vederea menţinerii construcţiilor-instalaţiilor în condiţii tehnice corespunzãtoare desfãşurãrii continue, confortabile şi în deplina siguranta a circulaţiei, la nivelul traficului maxim
● Mobilier urban
Elementele functionale şi/sau decorative amplasate în spaţiile publice care, prin alcãtuire, aspect, amplasare, conferã personalitate aparte zonei sau localitãţii. Prin natura lor piesele de mobilier urban sunt asimilate construcţiilor dacã amplasarea lor se face prin legare constructivã la sol (fundaţii platforme de beton, racorduri la utilitãţi urbane, cu excepţia energiei electrice), necesitand emiterea autorizaţiei de construire. Fac parte din categoria mobilier urban: jardiniere, lampadare, bãnci, bazine, pavaje decorative, pergole, cabine telefonice şi altele asemenea.
● Parcelare
Operaţiunea de proiectare urbanistica prin care se determina divizarea uneia sau mai multor proprietãţi funciare distincte, destinate construirii, în scopul atribuirii, concesionarii sau vânzãrii loturilor rezultate
● Proiect tehnic (P. Th.)
Documentaţia - piese scrise şi desenate -, care cuprinde soluţiile tehnice şi economice de realizare a obiectivului de investiţii şi pe baza cãreia se executa lucrãrile autorizate
● Proiect pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii
Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, necesar emiterii autorizaţiei de construire, este extras din Proiectul Tehnic (P.Th.) şi se elaboreazã în condiţiile prevederilor prezentei legi şi în conformitate cu conţinutul-cadru cuprins în anexa nr. 1.
● Recepţia lucrãrilor
Recepţia lucrãrilor constituie o componenta a sistemului calitãţii în construcţii şi este actul prin care se certifica finalizarea lucrãrilor executate în conformitate cu prevederile proiectului tehnic şi cu detaliile de execuţie.
Recepţia lucrãrilor de construcţii de orice categorie şi de instalaţii se efectueazã atât la lucrãri noi, cat şi la intervenţii în timp asupra construcţiilor existente, conform legii. Recepţia lucrãrilor de construcţii se realizeazã în doua etape, potrivit prevederilor legale în vigoare, dupã cum urmeazã:
- recepţia la terminarea lucrãrilor;
- recepţia finala.
● Zone protejate
Teritoriile delimitate geografic, în cuprinsul cãrora se afla elemente sau ansambluri ale patrimoniului natural sau cultural cu valoare deosebita. În raport cu natura elementelor de patrimoniu, zonele protejate sunt:
a) zone naturale protejate, instituite pentru protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului natural cu valoare deosebita;
b) zone construite protejate, instituite pentru salvarea, protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului construit, cu valoare istorica, culturalã sau memorialistica deosebita.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016