Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 449 din 12 noiembrie 2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora
ART. 1 Prezenta lege reglementeazã aspecte privind vânzarea produselor, inclusiv a celor executate la comandã, şi garanţiile asociate acestora, în vederea asigurãrii protecţiei consumatorului. ART. 2 În sensul prezentei legi, urmãtorii termeni se definesc astfel: a) consumator - orice persoanã fizicã sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care cumpãrã, dobândeşte, utilizeazã ori consumã produse în afara activitãţii sale profesionale sau comerciale, dar care acţioneazã în contractele aflate sub incidenţa prezentei legi; b) produs - bun material mobil a cãrui destinaţie finalã este consumul sau utilizarea individualã ori colectivã. Nu intrã sub incidenţa prevederilor prezentei legi bunurile vândute în urma confiscãrilor, în cadrul procedurii de executare silitã sau pe baza unui alt act emis de autoritãţile judecãtoreşti, apa şi gazele care nu sunt ambalate într-un volum limitat sau într-o cantitate fixã şi energia electricã; c) vânzãtor - persoana fizicã sau juridicã autorizatã, care, în cadrul activitãţii sale, comercializeazã produse în condiţiile unui contract încheiat cu consumatorul; d) producãtor: 1. agentul economic care fabricã un produs finit sau o componentã a unui produs; 2. agentul economic care fabricã materia primã; 3. agentul economic care îşi aplicã denumirea, marca sau un alt semn distinctiv pe produs; 4. agentul economic care recondiţioneazã produsul; 5. agentul economic sau distribuitorul care modificã, prin activitatea sa, caracteristicile produsului; 6. reprezentantul înregistrat în România al unui agent economic care nu îşi are sediul în România sau, în cazul inexistenţei acestuia, importatorul produsului; 7. agentul economic care importã produse în vederea realizãrii ulterioare a unei operaţiuni de vânzare, închiriere, leasing sau orice altã formã de distribuţie specificã derulãrii afacerilor; 8. distribuitorul produsului importat, în cazul în care nu se cunoaşte importatorul, chiar dacã producãtorul este menţionat; 9. distribuitorul produsului, în cazul în care importatorul nu poate fi identificat, dacã nu informeazã persoana prejudiciatã, în termen de 30 de zile de la cererea acesteia, asupra identitãţii importatorului; e) garanţie - orice angajament asumat de vânzãtor sau producãtor faţã de consumator, fãrã solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a preţului plãtit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului cumpãrat, dacã acesta nu corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile referitoare la garanţie sau în publicitatea aferentã; f) reparare - aducerea produsului care nu corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile de garanţie sau în publicitatea aferentã, la specificaţiile prevãzute în contractul de vânzare-cumpãrare. ART. 3 Nu sunt supuse prevederilor prezentei legi produsele folosite care sunt vândute prin procedura licitaţiei publice, la care consumatorul are posibilitatea sã participe personal. ART. 4 Intrã sunt incidenţa prevederilor prezentei legi şi produsele care vor fi achiziţionate pe baza unui contract de vânzare de produse ce urmeazã a fi fabricate sau prelucrate.
CAP. II Conformitatea produselor cu specificaţiile cuprinse în contractul de vânzare-cumpãrare
ART. 5 (1) Vânzãtorul este obligat sã livreze consumatorului produse care sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpãrare. (2) Se considerã cã produsele sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpãrare dacã: a) corespund descrierii fãcute de vânzãtor şi au aceleaşi calitãţi ca şi produsele pe care vânzãtorul le-a prezentat consumatorului ca mostrã sau model; b) corespund oricãrui scop specific solicitat de cãtre consumator, scop fãcut cunoscut vânzãtorului şi acceptat de acesta la încheierea contractului de vânzare-cumpãrare; c) corespund scopurilor pentru care sunt utilizate în mod normal produsele de acelaşi tip; d) fiind de acelaşi tip, prezintã parametri de calitate şi performanţe normale, la care consumatorul se poate aştepta în mod rezonabil, date fiind natura produsului şi declaraţiile publice privind caracteristicile concrete ale acestuia, fãcute de vânzãtor, de producãtor sau de reprezentantul acestuia, în special prin publicitate sau prin înscriere pe eticheta produsului. ART. 6 Nu se considerã a fi lipsã de conformitate dacã în momentul încheierii contractului de vânzare-cumpãrare consumatorul a cunoscut sau nu putea, în mod rezonabil, sã nu cunoascã aceastã lipsã de conformitate ori dacã lipsa de conformitate îşi are originea în materialele furnizate de consumator. ART. 7 Vânzãtorul nu este rãspunzãtor de declaraţiile publice prevãzute la art. 5 alin. (2) lit. d), în oricare dintre urmãtoarele situaţii, dacã probeazã cã: a) nu a cunoscut şi nu ar fi putut, în mod rezonabil, sã cunoascã declaraţiile în cauzã; b) declaraţia fusese corectatã la momentul încheierii contractului de vânzare-cumpãrare; c) decizia de a cumpãra produsul nu putea fi influenţatã de declaraţiile publice în cauzã. ART. 8 (1) Orice lipsã a conformitãţii rezultatã dintr-o instalare incorectã a produselor va fi consideratã echivalentã cu o lipsã a conformitãţii produselor, dacã instalarea face parte din contractul de vânzare a produselor şi produsele au fost instalate de vânzãtor sau pe rãspunderea sa. (2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi în cazul în care produsul destinat a fi instalat de consumator este instalat de acesta şi instalarea incorectã este datoratã unei deficienţe în instrucţiunile de instalare.
CAP. III Drepturile consumatorului
ART. 9 Vânzãtorul este rãspunzãtor faţã de consumator pentru orice lipsã a conformitãţii existentã la momentul când au fost livrate produsele. ART. 10 În cazul lipsei conformitãţii, consumatorul are dreptul sã i se aducã produsele la conformitate, fãrã platã, prin reparare sau înlocuire, în funcţie de opţiunea consumatorului, conform art. 11, sau sã beneficieze de reducerea corespunzãtoare a preţului ori de rezoluţiunea contractului privind acele produse, în condiţiile art. 13 şi 14. ART. 11 (1) În cazul lipsei conformitãţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzãtorului, ca mãsurã reparatorie, înlocuirea sau repararea produsului în funcţie de opţiunea sa, în fiecare caz fãrã platã, cu excepţia situaţiei în care aceastã solicitare este imposibilã sau disproporţionatã. (2) O mãsurã reparatorie va fi consideratã ca disproporţionatã, dacã ea impune vânzãtorului costuri care sunt nerezonabile în comparaţie cu cealaltã mãsurã reparatorie, luându-se în considerare: a) valoarea pe care ar fi avut-o produsele dacã nu ar fi existat lipsa de conformitate; b) importanţa lipsei de conformitate; c) dacã cealaltã mãsurã reparatorie ar putea fi realizatã fãrã un inconvenient semnificativ pentru consumator. (3) O mãsurã reparatorie va fi consideratã ca imposibilã dacã vânzãtorul nu are un produs identic pentru înlocuire. (4) Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi fãcutã în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilitã de comun acord între vânzãtor şi consumator, şi fãrã nici un inconvenient semnificativ pentru consumator, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a solicitat produsele. ART. 12 Termenul fãrã platã, prevãzut la art. 10 şi 11, se referã la costurile necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv costurile poştale, manopera şi materialele. ART. 13 Consumatorul poate solicita o reducere corespunzãtoare a preţului sau rezoluţiunea contractului în oricare dintre urmãtoarele cazuri: a) dacã nu beneficiazã nici de repararea, nici de înlocuirea produsului; b) dacã vânzãtorul nu a luat mãsura reparatorie într-o perioadã de timp rezonabilã; c) dacã vânzãtorul nu a luat mãsura reparatorie, conform art. 11 alin. (4), fãrã inconveniente semnificative pentru consumator. ART. 14 (1) Consumatorul nu este îndreptãţit sã solicite rezoluţiunea contractului, dacã lipsa conformitãţii este minorã. (2) Stabilirea neconformitãţii şi a gradului de gravitate a acesteia se face conform prevederilor standardelor naţionale SR ISO 3951/1998 şi ale altor acte normative referitoare la neconformitãţi.
CAP. IV Acţiunea în regres
ART. 15 Dacã vânzãtorul este rãspunzãtor faţã de consumator pentru lipsa de conformitate rezultatã dintr-o acţiune sau dintr-o omisiune a producãtorului ori a unui agent economic din acelaşi lanţ contractual, vânzãtorul are dreptul de a se îndrepta împotriva celui responsabil de lipsa de conformitate, în condiţiile legii.
CAP. V Termene
ART. 16 Rãspunderea vânzãtorului, conform prevederilor art. 9-14, este angajatã dacã lipsa de conformitate apare într-un termen de 2 ani, calculat de la livrarea produsului. ART. 17 Consumatorul trebuie sã informeze vânzãtorul despre lipsa de conformitate în termen de douã luni de la data la care a constatat-o. ART. 18 Pânã la proba contrarã, lipsa de conformitate apãrutã în termen de 6 luni de la livrarea produsului se prezumã cã a existat la momentul livrãrii acestuia, cu excepţia cazurilor în care prezumţia este incompatibilã cu natura produsului sau a lipsei de conformitate.
CAP. VI Garanţii
ART. 19 Garanţia este obligatorie din punct de vedere juridic pentru ofertant, în condiţiile specificate în declaraţiile referitoare la garanţie şi în publicitatea aferentã. ART. 20 (1) Garanţia trebuie sã cuprindã menţiuni cu privire la drepturile conferite prin lege consumatorului şi sã ateste în mod clar cã aceste drepturi nu sunt afectate prin garanţia oferitã. (2) Garanţia trebuie sã precizeze elementele de identificare a produsului, termenul de garanţie, modalitãţile de asigurare a garanţiei - întreţinere, reparare, înlocuire -, inclusiv denumirea şi adresa vânzãtorului şi ale unitãţii specializate de service. (3) Garanţia trebuie redactatã în termeni simpli şi uşor de înţeles. ART. 21 (1) La cererea consumatorului garanţia va fi oferitã în scris sau pe orice alt suport durabil, disponibil şi accesibil acestuia. (2) În cazul în care garanţia nu respectã prevederile alin. (1) şi ale art. 20, valabilitatea acesteia nu este afectatã, consumatorul având dreptul de a solicita vânzãtorului îndeplinirea condiţiilor incluse în declaraţiile referitoare la garanţie. ART. 22 (1) Clauzele contractuale sau înţelegerile încheiate între vânzãtor şi consumator înainte ca lipsa de conformitate sã fie cunoscutã de consumator şi comunicatã vânzãtorului, care limiteazã sau înlãturã, direct ori indirect, drepturile consumatorului prevãzute de prezenta lege, sunt nule de drept. (2) În cazul produselor folosite, consumatorul şi vânzãtorul pot conveni reducerea termenului prevãzut la art. 16, dar nu la mai puţin de un an de la data livrãrii produsului.
CAP. VII Sancţiuni
ART. 23 (1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) nerespectarea prevederilor art. 20 şi 21, cu amendã de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei; b) nerespectarea prevederilor art. 9 şi 19, cu amendã de la 50.000.000 lei la 250.000.000 lei. (2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. ART. 24 Contravenţiilor prevãzute la <>art. 23 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.
CAP. VIII Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 25 Drepturile consumatorilor prevãzute de prezenta lege sunt exercitate fãrã a aduce atingere altor drepturi pe care consumatorul le poate invoca conform celorlalte prevederi legale care reglementeazã rãspunderea contractualã sau necontractualã. ART. 26 (1) Prezenta lege intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2007. (2) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se abrogã: a) art. 14 alin. 1 şi <>art. 20 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorului, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; b) <>Hotãrârea Guvernului nr. 394/1995 privind obligaţiile ce revin agenţilor economici - persoane fizice sau juridice - în comercializarea produselor de folosinţã îndelungatã destinate consumatorilor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 10 din 27 ianuarie 1997, cu modificãrile ulterioare; c) <>Hotãrârea Guvernului nr. 665/1995 privind înlocuirea, remedierea sau restituirea contravalorii produselor care reprezintã deficienţe de calitate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 206 din 6 septembrie 1995, cu modificãrile ulterioare.
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 2 octombrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 21 octombrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR, VIOREL HREBENCIUC
Bucureşti, 12 noiembrie 2003. Nr. 449.
────────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email