Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 440 din 27 octombrie 2003  privind ratificarea Contractului de finantare dintre Romania si Banca Europeana de Investitii pentru finantarea Proiectului de reabilitare a infrastructurii scolare din Romania, semnat la Bucuresti la 11 iulie 2003    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 440 din 27 octombrie 2003 privind ratificarea Contractului de finantare dintre Romania si Banca Europeana de Investitii pentru finantarea Proiectului de reabilitare a infrastructurii scolare din Romania, semnat la Bucuresti la 11 iulie 2003

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 803 din 14 noiembrie 2003
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se ratifica Contractul de finanţare dintre România şi Banca Europeanã de Investiţii pentru finanţarea Proiectului de reabilitare a infrastructurii şcolare din România, semnat la Bucureşti la 11 iulie 2003, denumit în continuare contract de finanţare, în valoare de 131 milioane euro.
ART. 2
(1) Aplicarea prevederilor Contractului de finanţare va fi realizatã de cãtre Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, desemnat ca agenţie de implementare.
(2) Ministerul Finanţelor Publice va încheia cu Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului un acord de împrumut subsidiar, prin care se vor stabili drepturile şi obligaţiile pãrţilor în aplicarea prevederilor Contractului de finanţare, inclusiv repartizarea sumelor necesare pentru proiect pe activitãţi şi surse de finanţare.
ART. 3
Contribuţia României la realizarea proiectului menţionat la art. 1, cofinantat şi din împrumutul în valoare de 43,5 milioane euro, acordat de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, va fi asigurata de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, şi va fi egala cu echivalentul în lei al sumei de 26,5 milioane euro, pentru acoperirea impozitelor şi a taxelor aferente proiectului, precum şi pentru acoperirea parţialã a costurilor administrative ale proiectului.
ART. 4
Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului va încheia cu autoritãţile administraţiei publice locale protocoale pentru trecerea în administrarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, pe perioada realizãrii proiectului, a unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar de stat care fac obiectul lucrãrilor de reabilitare, reconstruire, modernizare şi dotare, în condiţiile prezentei legi, şi pentru trecerea unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar de stat, dupã finalizarea proiectului, în administrarea autoritãţilor administraţiei publice locale, care vor avea obligaţia întreţinerii, repararii şi asigurãrii functionarii depline a acestora pe toatã perioada lor de viata, conform legislaţiei în vigoare.
ART. 5
Fondurile în lei necesare pentru rambursarea împrumutului, achitarea dobânzilor, a comisioanelor şi a altor costuri aferente împrumutului vor fi suportate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului din sume cu aceasta destinaţie, alocate anual de la bugetul de stat în bugetul propriu.
ART. 6
(1) Se autorizeaza Guvernul României ca, prin Ministerul Finanţelor Publice, de comun acord cu Banca Europeanã de Investiţii, sa introducã, pe parcursul utilizãrii împrumutului, în raport cu condiţiile concrete de derulare a contractului de finanţare, amendamente la conţinutul acestuia, care privesc modificãri în descrierea tehnica, modificãri de termene, precum şi orice alte modificãri care nu sunt de natura sa majoreze obligaţiile financiare ale României fata de Banca Europeanã de Investiţii sau sa determine noi conditionari economice fata de cele convenite iniţial între pãrţi.
(2) Amendamentele la contractul de finanţare convenite cu Banca Europeanã de Investiţii conform alin. (1) se vor aproba prin hotãrâre a Guvernului.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 18 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 6 octombrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Bucureşti, 27 octombrie 2003.
Nr. 440.

BANCA EUROPEANĂ DE INVESTIŢII


FI Nr.
Agora Nr: 2002 0529


ROMÂNIA - REABILITAREA INFRASTRUCTURII ŞCOLARE


CONTRACT DE FINANŢARE

ÎNTRE ROMÂNIA ŞI BANCA EUROPEANĂ DE INVESTIŢII

Bucureşti, 11 iulie 2003

ACEST CONTRACT ESTE ÎNCHEIAT ÎNTRE:

România, reprezentatã de Ministerul Finanţelor Publice,
având sediul în str. Apolodor nr. 17, sector 5,
RO-70060, Bucureşti, România, reprezentat de
dl. Mihai Nicolae Tanasescu, Ministrul Finanţelor Publice

denumita în continuare: "ÎMPRUMUTATUL"+

ca prima parte, şi

Banca Europeanã de Investiţii, având sediul central
în B-dul Konrad Adenauer, nr. 100, Luxemburg-Kirchberg,
Marele Ducat al Luxemburgului, reprezentatã de
Wolfgang Roth, Vice President

denumita în continuare: "BANCA"

ca a doua parte

AVÂND ÎN VEDERE CA:

1. La data de 1 februarie 1993, Comunitatile Europene şi Împrumutatul au încheiat un Acord european de asociere între Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de o parte, şi România, pe de alta parte.
2. În cadrul unui asemenea Acord european, Consiliul Guvernatorilor Bãncii a autorizat continuarea acordãrii de împrumuturi pentru proiecte de investiţii în România;
3. La data de 4/5 iunie 1997 un acord cadru (denumit în continuare "Acordul Cadru"), referitor la cooperarea financiarã, a fost semnat de Împrumutat şi de Banca şi este aplicabil acestui contract (denumit în continuare "Contractul").
4. Împrumutatul a propus sprijinirea unui proiect educaţional (denumit în continuare "Proiectul") promovat de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului (denumit în continuare "MECT") şi care consta în reabilitarea şi dotarea unui numãr de cca. 1400 şcoli preuniversitare şi infrastructura educaţionalã asociata, localizate în principal în zonele rurale şi urbane, pe întreg teritoriul tarii (denumite fiecare în continuare "Subproiect"), dupã cum se specifica mai detaliat în descrierea tehnica prezentatã în Anexa A la prezentul contract, (denumita în continuare "Descrierea tehnica").
5. Costul total al Proiectului, dupã cum este estimat de Banca, este 174.500.000 EUR (o suta şi şaptezeci şi patru milioane şi cinci sute de mii euro), inclusiv cheltuieli neprevãzute şi dobanda pe perioada execuţiei, dar excluzând taxele şi impozitele publice.
6. Proiectul este cofinantat şi de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (numita în continuare "BDCE"), cu o suma echivalenta cu 43.500.000 EUR (partuzeci şi trei de milioane şi cinci sute de mii de euro).
7. Costul Proiectului urmeazã sa fie finanţat astfel:
Împrumut BDCE EUR 43.500.000
Împrumut Banca EUR 131.000.000
Total EUR 174.500.000
8. În consecinta, Împrumutatul a solicitat Bãncii un împrumut în suma echivalenta cu 131.000.000 EUR (o suta şi treizeci şi unu de milioane euro).
9. În baza Articolului 3 din Acordul cadru, Împrumutatul a fost de acord ca dobanda şi toate celelalte plati datorate Bãncii şi care apar ca urmare a activitãţilor avute în vedere prin Acordul cadru, precum şi activele şi veniturile Bãncii legate de astfel de activitãţi sa fie scutite de impozite.
10. Prin Articolul 4 din Acordul cadru, Împrumutatul a fost de acord ca, pe intreaga perioada de existenta a oricãrei operaţiuni financiare, încheiate în conformitate cu Acordul cadru, Împrumutatul:
a) sa asigure:
(i) ca beneficiarii sa poatã schimba în orice valuta pe deplin convertibilã, la cursul de schimb care prevaleazã, sumele în moneda nationala a Împrumutatului, necesare pentru plata la timp a tuturor sumelor datorate Bãncii în legatura cu împrumuturile şi garanţiile referitoare la orice proiect; şi
(ii) ca aceste sume vor fi transferabile liber, imediat şi efectiv; şi
b) sa asigure:
(i) ca Banca sa poatã schimba în orice valuta pe deplin convertibilã, la cursul de schimb care prevaleazã, sumele în moneda nationala a Împrumutatului, primite de Banca cu titlu de plati aferente unor împrumuturi şi garanţii sau oricãrei alte activitãţi, şi ca Banca sa poatã transfera liber, imediat şi efectiv sumele astfel schimbate; sau, dacã Banca va opta altfel,
(ii) ca Banca sa poatã dispune liber de astfel de sume pe teritoriul Împrumutatului.
11. Banca, fiind convinsa ca prezenta operaţiune corespunde scopurilor funcţiilor sale şi ca este conformã cu scopurile Acordului-cadru şi ţinând seama de aspectele menţionate anterior, a decis sa dea curs solicitãrii Împrumutatului, acordându-i acestuia un credit în suma echivalenta cu 131.000.000 EUR (o suta şi treizeci şi unu de milioane euro).
12. Statutul Bãncii stipuleazã ca Banca trebuie sa se asigure ca fondurile sale sunt folosite cat mai raţional posibil în interesul Comunitãţii Europene şi ca urmare ca termenii şi condiţiile operaţiunilor sale de imprumutare vor fi conforme cu politica Comunitãţii Europene.
13. Semnarea acestui contract în numele Împrumutatului a fost în mod corespunzãtor autorizata în termenii prezentaţi în Anexa I.
14. Referirile din prezentul contract la: "Articole", "Preambul", "Paragrafe", "Subparagrafe", "Alineate", "Anexe" şi "Documente ataşate" reprezintã referiri fãcute respectiv la articolele, preambulul, paragrafele, subparagrafele, alineatele, anexe şi documente ataşate prezentului Contract.

Ca urmare s-a convenit dupã cum urmeazã:

ART. 1
Trageri
1.01. Suma Creditului
Prin acest contract, Banca acorda Împrumutatului, iar Împrumutatul accepta, un Credit (denumit în continuare "Credit"), în suma echivalenta cu 131.000.000 EUR (o suta treizeci şi unu milioane euro), care va fi utilizat exclusiv pentru finanţarea parţialã a costurilor Proiectului.
1.02. Proceduri de tragere
A. Banca va disponibiliza Creditul, în limita a 20 de transe. Suma fiecãrei transe, dacã nu este soldul netras al Creditului, va avea o valoare minima de 5 milioane EUR sau echivalentul acesteia şi fiecare nu va depãşi 15 milioane EUR. O transa solicitatã de Împrumutat în conformitate cu Subparagraful 1.02B este numita în continuare "Transa".
B. Periodic pana la data de 31 mai 2009, Împrumutatul poate prezenta Bãncii o cerere scrisã, (denumita în continuare "Cerere de Tragere") pentru disponibilizarea unei Transe. Cererea de Tragere va specifica:
(a) suma şi valuta de disponibilizare a Transei;
(b) data preferata pentru efectuarea tragerii, intelegandu-se ca Banca poate disponibiliza Transa în termen de pana la patru luni calendaristice de la data Cererii de Tragere; şi
(c) rata fixa a dobânzii, dacã este cazul, indicatã de Banca, fãrã angajament;
Împrumutatul va furniza Bãncii dovada ca persoana sau persoanele care au efectuat Cereri de Trageri din prezentul au fost legal autorizate.
Sub rezerva prevederilor subparagrafului 1.02C, fiecare Cerere de Tragere este irevocabilã.
C. Cu zece, cincisprezece zile înainte de data disponibilizarii, în cazul în care Cererea de Tragere este conformã cu subparagraful 1.02B, Banca va remite Împrumutatului o notificare (denumita în continuare "Aviz de Tragere") prin care:
(a) va confirma valoarea şi valuta în care se disponibilizeaza Transa;
(b) va specifica rata fixa a dobânzii;
(c) va specifica data la care este planificata sa fie disponibilizata Transa (numita "Data de Disponibilizare Planificata"), sub rezerva condiţiilor de la paragraful 1.04.
În cazul în care, unul sau mai multe elemente specificate în Avizul de Tragere nu sunt conforme cu elementele corespunzãtoare din Cererea de Tragere, Împrumutatul, într-un interval de trei zile lucrãtoare în Luxemburg de la primirea Avizului de Tragere, poate revoca Cererea de Tragere printr-o notificare adresatã Bãncii şi, ca urmare, Cererea şi Avizul de Tragere vor rãmâne fãrã efect.
În scopurile acestui Contract, în general, "Zi Lucrãtoare în Luxemburg" înseamnã o zi în care bãncile comerciale sunt deschise pentru afaceri în Luxemburg.
D. Disponibilizarea fiecãrei Transe va fi efectuatã în acel cont bancar în numele Împrumutatului, dupã cum Împrumutatul va notifica Bãncii, cu cel puţin 10 zile înainte de data de disponibilizare. Numai un singur cont poate fi specificat pentru fiecare asemenea Transa.
1.03. Valuta tragerii
Sub rezerva existenţei disponibilitãţilor, Banca va disponibiliza fiecare Transa în valuta pentru care Împrumutatul şi-a exprimat o preferinta. Fiecare valuta de tragere va fi: euro, o valuta a unuia dintre statele membre ale Bãncii care nu participa la etapa a treia a Uniunii Europene monetare şi economice sau orice alta valuta care este tranzactionata pe scara larga pe principalele pieţe valutare externe.
Pentru calculul sumelor ce urmeazã a fi trase în alte valute decât euro, Banca va aplica cursurile de schimb de referinta calculate şi publicate de Banca Centrala Europeanã din Frankfurt, sau în lipsa acestora, cursurile de schimb care prevaleazã pe oricare alta piata financiarã aleasã de Banca, la o data cu cincisprezece zile înainte de data efectuãrii tragerii, dupã cum va decide Banca.
1.04. Condiţii de tragere
A. Tragerea primei Transe, conform paragrafului 1.02, va fi condiţionatã de îndeplinirea, în mod satisfãcãtor pentru Banca, a urmãtoarelor condiţii, şi anume ca, înainte de data Cererii de Tragere:
(a) Banca sa fi primit, într-o forma şi un conţinut acceptabil Bãncii, de la un consilier juridic al Împrumutatului, un aviz juridic privind semnarea corespunzãtoare a acestui Contract de cãtre Împrumutat şi privind documentaţia relevanta;
(b) Banca sa fi primit dovezi satisfãcãtoare, în limba engleza, privind împuternicirea de semnare a acestui Contract;
(c) toate aprobãrile necesare privind controlul schimbului valutar (dacã este cazul) sa fi fost obţinute, pentru a permite Împrumutatului sa efectueze trageri în cadrul prezentului contract, sa ramburseze împrumutul (asa cum este definit în paragraful 2.01) şi sa plãteascã dobanda şi toate celelalte sume datorate conform prezentului contract; astfel de aprobãri trebuie sa se extindã şi asupra deschiderii şi menţinerii conturilor în care Împrumutatul, solicita Bãncii sa disponibilizeze Creditul;
(d) Banca sa fi primit dovezi satisfãcãtoare, care sa ateste ca Unitatea Centrala de Management a Proiectului (numita în continuare "UCMP") care funcţioneazã în cadrul MECT, a fost autorizata sa realizeze Proiectul în conformitate cu Paragraful 6.08;
(e) Banca sa fi primit dovezi satisfãcãtoare, care sa ateste angajarea consultantilor, în conformitate cu Subparagraful 6.11; şi
(f) Banca sa fi primit o declaraţie de la Împrumutat şi MECT, care sa confirme funcţionarea mecanismului administrativ, dupã cum este descris în detaliu în Subparagraful 6.09 (a).
Dacã Cererea de Tragere pentru prima transa este trimisa înainte primirii de cãtre Banca a dovezilor satisfãcãtoare ca aceste condiţii au fost îndeplinite, aceasta cerere de tragere se va considera ca a fost primitã de Banca la data la care condiţiile vor fi fost îndeplinite.
B. Disponibilizarea fiecãrei Transe, inclusiv a primei transe, va fi condiţionatã ca Banca sa fi fost convinsa ca fonduri suficiente continua sa fie disponibile în conformitate cu paragraful 6.07, astfel încât sa se asigure implementarea şi finalizarea la timp a Proiectului.
C. Tragerea fiecãrei Transe ulterioare primei Transe va fi condiţionatã de primirea de cãtre Banca, la sau înainte de data la care se referã Cererea de Tragere:
(a) a copiilor certificate ale contractului sau contractelor care au fost finanţate din Tranşele anterior disponibilizate, contract sau contracte care sa fi fost încheiate în termeni satisfacatori Bãncii; şi
(b) a unei declaraţii de la MECT care sa ateste ca cheltuielile au fost efectuate pentru articole finanţate de Banca, în conformitate cu Descrierea Tehnica (fãrã taxele şi impozitele plãtibile în România) pentru o suma egala cu toate Tansele anterior disponibilizate, minus 2 milioane EUR, cu excepţia ultimei trageri.
Pentru calcularea echivalentului în euro a sumelor cheltuite, Banca va aplica cursul de schimb la care se face referire în paragraful 1.03.
D. Dacã vreo parte a dovezilor furnizate de împrumutat sau MECT, conform Subparagrafelor 1.04B sau C, nu sunt satisfacatore Bãncii, Banca poate disponibiliza o suma proporţional mai mica decât suma solicitatã, fãrã a contraveni termenilor Subparagrafului 1.02A.
1.05 Amânarea Tragerilor
A. Banca, la solicitarea Împrumutatului, va amana disponibilizarea oricãrei Transe, în totalitate sau parţial, pentru o data specificatã de Împrumutat, care sa nu fie mai târziu de şase luni de la Data de Disponibilizare Planificata. Într-un astfel de caz, Împrumutatul va plati un comision de amânare, dupã cum se specifica în Subparagraful C de mai jos. Orice solicitare pentru amânare va deveni efectivã pentru o Transa, numai dacã aceasta este solicitatã, cu cel puţin şapte zile Lucrãtoare în Luxemburg înainte de Data de Disponibilizare Planificata.
B. Dacã disponibilizarea oricãrei transe este amânatã, la solicitarea Împrumutatului, Împrumutatul, la cererea Bãncii, va plati un comision pentru suma pentru care disponibilizarea este amânatã. Acest comision va fi aplicat de la Data de Disponibilizare Planificata pana la data actuala de disponibilizare, sau dupã caz, pana la data de anulare a Transei, la o rata egala cu R1 minus R2, unde:
R1 înseamnã rata dobânzii care s-ar fi aplicat periodic în conformitate cu Paragraful 3.01, dacã Transa ar fi fost trasa la Data de Disponibilizare Planificata,
şi
R2 înseamnã Rata Relevanta Interbancara (asa cum este definitã în continuare) minus 0,125% (12.5 puncte de baza): cu condiţia ca în scopul determinãrii Ratei Relevante Interbancare, în legatura cu acest Paragraf 1.05, perioadele relevante vor fi perioade succesive de o luna începând cu Data de Disponibilizare Planificata.
În plus, comisionul menţionat mai sus:
(a) dacã amânarea depãşeşte, ca durata, o luna, se va acumula la sfârşitul fiecãrei luni;
(b) se va calcula utilizând numãrul de zile convenit aplicabil la Rl; şi
(c) unde R2 depãşeşte R1, va fi fixat la zero.
În scopurile acestui Contract" Rata Relevanta Interbancara" înseamnã:
(x) în ceea ce priveşte oricare perioada de dobanda de o luna sau mai mult, rata dobânzii la depozitele interbancare pe o perioda care este un numãr întreg de luni corespunzãtor duratei unei astfel de perioade de dobanda; şi
(y) în ceea ce priveşte oricare perioada de dobanda mai mica de o luna, rata dobânzii pentru depozitele intrebancare pentru o perioada de o luna, oferitã pe piata principala interbancara la valuta relevanta (pentru dolari SUA pe piata interbancara din Londra şi în euro pe piata interbancara din zona euro), dupã cum a ales Banca.
1.06. Anularea şi Suspendarea Creditului
A. Împrumutatul, poate în orice moment, prin notificare cãtre Banca sa anuleze, în totalitate sau parţial, şi cu aplicabilitate imediata, partea netrasa din Credit. Cu toate acestea, notificarea nu va avea efect asupra Transei a carei Data de Disponibilizare Planificata cade în urmãtoarele 7 Zile Lucrãtoare în Luxemburg, dupã data acestei notificãri.
Cu excepţia celor stipulate mai sus, Împrumutatul nu va avea nici o obligaţie cãtre Banca sub forma unui comisioan sau într-o alta forma din cauza unei astfel de anulari.
Dacã Împrumutatul anuleazã o Transa, care a fãcut obiectul unui Aviz de Tragere (o astfel de Transa, fiind numita Transa Notificatã indiferent de rata dobânzii de baza aplicatã acesteia"), acesta va plati un comision asupra sumei anulate. Un asemenea comision va fi calculat, în conformitate cu Subparagraful 4.02B, cu privire la perioada acoperitã de la data (Data de Început) care este cea mai tarzie dintre:
(a) data notificãrii anulãrii; şi
(b) Notificarea Datei Transei Planificate pentru Transa Notificatã, pana la data de rambursare finala planificata pentru Transa Notificatã.
În acest scop:
(x) prevederile din Subparagraful 4.02B privind Data de Plata în Avans se referã la Data de Început; şi
(y) suma anulatã se va considera a fi trasa şi rambursata la Data de început.
Comisionul va fi plãtibil în termen de 7 zile de la solicitare.
B. Banca poate, prin notificarea Împrumutatului, sa suspende în totalitate sau parţial, partea netrasa din Credit în orice moment şi cu efect imediat:
(a) în condiţiile menţionate în subparagrafele 4.03 sau 10.01; sau
(b) dacã vor surveni situaţii excepţionale care vor afecta negativ accesul Bãncii pe pieţele internaţionale de capital relevante; sau
(c) atâta timp cat, actionanad rezonabil, Banca nu este multumita cum au fost îndeplinite garanţiile şi angajamentele date de Împrumutat conform paragrafelor 6.15 şi 8.03
Asemenea suspendare va continua pana când Banca notifica Împrumutatul ca acesta poate iar sa traga din Credit sau, dupã caz, pana când Banca anuleazã suma suspendatã dupã cum se precizeazã mai jos.
În plus, Banca, prin notificare cãtre Împrumutat, poate sa anuleze în totalitate sau parţial porţiunea netrasa din Credit în condiţiile alineatelor (a) şi (b) de mai sus, întotdeauna sub rezerva (în cazul paragrafului 4.03) îndeplinirii respectivelor proceduri specificate în fiecare subparagraf al paragrafului 4.03. De asemenea, Banca, prin notificarea Împrumutatului, poate sa anuleze o Transa a carei disponibilizare a fost amânatã, conform subparagrafului 1.05A, mai mult de şase luni în total.
Cu toate acestea, Banca nu va fi indreptatita sa anuleze sau sa suspende, în temeiul alin. (b) de mai sus, nici o Transa Notificatã.
C. Dacã Banca suspenda, o Transa Notificatã numai în temeiul alin. (a) a subparagrafului 1.06B, Împrumutatul va plati un comision aferent sumei suspendate în maniera precizatã în subparagraful 1.05B.
Dacã Banca anuleazã o Transa Notificatã numai în temeiul alineat (a), menţionat, Împrumutatul va plati un comision pentru suma anulatã, calculat în conformitate cu subparagraful 1.06A, cu menţiunea ca nici un comision nu este plãtibil ca urmare anulãrii numai în baza unui eveniment menţionat în subparagraful 4.03A sau B.
D. Dacã costul Proiectului va fi mai mic decât cifrele prezentate în Preambul, Banca poate, prin notificare cãtre Împrumutat, sa anuleze orice parte netrasa a Creditului proporţional cu reducerea costului.
Banca poate, în orice moment dupã data 30 septembrie 2009, prin notificarea Împrumutatului sa anuleze orice parte a Creditului cu privire la care nu a fost facuta nici o tragere.
Împrumutatul nu va avea nici o obligaţie cãtre Banca, sub forma unui comision sau într-o alta forma din cauza oricãrei anulari, conform acestui subparagraf 1.06 D.
1.07. Sumele datorate în baza Articolului 1
Sumele datorate, în baza acestui Art. 1, vor fi plãtibile în euro.
ART. 2
Împrumutul
2.01. Suma împrumutului
Împrumutul (denumit în continuare "Împrumutul") va cuprinde totalul sumelor în valutele disponibilizate de Banca, asa cum au fost notificate de cãtre Banca, conform Paragrafului 2.04.
2.02. Valuta de rambursare
Fiecare rambursare conform Articolului 4 sau, dupã caz, a Articolului 10, va fi efectuatã în valutele disponibilizate şi în proportiile în care acestea sunt cuprinse în soldul Împrumutului.
2.03. Valuta dobânzii şi a altor obligaţii de plata
Dobanda şi celelalte obligaţii de plata datorate conform Articolelor 3, 4 şi 10 vor fi calculate şi plãtibile proporţional, în fiecare valuta în care Împrumutul este rambursabil.
Orice alta plata va fi efectuatã în valuta specificatã de Banca, avându-se în vedere valuta în care s-au efectuat cheltuielile ce urmeazã sa fie rambursate prin acea plata.
2.04. Notificãri ale Bãncii
Dupã disponibilizarea fiecãrei Transe, Banca va transmite Împrumutatului un centralizator cuprinzând suma, data tragerii şi rata dobânzii pentru acea Transa.
ART. 3
Dobanda
3.01. Rata dobânzii
Împrumutatul va plati dobanda la soldul nerambursat al fiecãrei Transe, semianual, la Datele de Plata relevante specificate în subparagraful 5.03A, începând cu prima Data de Plata care urmeazã datei de disponibilizare a Transei. Dobanda va fi calculatã la rata specificatã în Avizul de Tragere, care va fi rata dobânzii aplicabilã la data emiterii Avizul de Tragere, în concordanta cu principiile aplicabile, periodic, stabilite de organele de conducere ale Bãncii pentru împrumuturi efectuate la o rata fixa a dobânzii, denominata în valuta Transei şi având termeni echivalenti pentru rambursarea împrumutului şi plata dobânzii.
3.02. Dobanda la sumele cu scadenta depãşitã
Fãrã a contraveni prevederilor Articolului 10 şi ca o excepţie de la paragraful 3.01, pentru orice suma platibila restanta conform termenilor acestui contract, dobanda se va calcula de la data scadentei, pana la data efectivã a plãţii, la o rata egala cu Rata Interbancara Relevanta plus 2% (200 de puncte de baza) pe an. În scopul stabilirii Ratei Interbancare Relevante pentru acest paragraf 3.02, perioadele relevante vor fi perioade succesive de o luna începând cu data scadentei.
Cu toate acestea, dobanda va fi stabilitã la rata definitã conform paragrafului 3.01 plus 0.25% (25 puncte de baza), pe an dacã ultima rata este mai mare, pentru oricare perioada relevanta, decât rata specificatã în propozitiile anterioare ale acestui paragraf 3.02.
Dacã suma neachitata la scadenta este într-o valuta alta decât valuta Transei relevante, urmãtoarea rata care se va utiliza, va fi rata interbanca relevanta pentru tranzacţii în acea valuta plus 2% (200 puncte de baza) pe an, calculatã în conformitate cu practica pietii pentru asemenea rata.
ART. 4
Rambursarea
4.01. Rambursarea obişnuitã
Împrumutatul va rambursa Împrumutul conform graficului de rambursare prezentat în Anexa B.
4.02. Rambursarea anticipata voluntara
A. Condiţionat de Subparagraful B de mai jos, Împrumutatul poate rambursa anticipat, în totalitate sau parţial o Transa, în baza unei comunicãri scrise transmise cu o luna înainte (denumita în continuare "Notificare de Rambursare Anticipata") care specifica suma care urmeazã a fi rambursata anticipat ("Suma Rambursata Anticipate") şi data la care Împrumutatul propune rambursarea anticipata ("Data Rambursarii Anticipate"), data care va fi Data de Plata pentru acea Transa.
B. În ceea ce priveşte fiecare Suma Rambursata Anticipate, Împrumutatul va plati Bãncii la Data Rambursarii Anticipate o compensaţie egala cu valoarea actuala (la Data de Rambursare Anticipata) a ceea ce depãşeşte dacã este cazul:
(a) diferenţa dintre dobanda care trebuie plãtitã la Suma Rambursata Anticipate, dacã aceasta nu este plãtitã anticipat, şi
(b) dobanda care ar trebui astfel plãtitã, dacã aceasta este calculatã la Rata de Referinta a BEI, efectivã cu o luna înainte de Data de Rambursarii Anticipate, minus 0,15 % (15 puncte de baza) pe an.
Pentru acest scop, "Rata de Referinta a BEI" înseamnã rata de dobanda standard a Bãncii pentru împrumuturi cu rate fixe exprimate sau având profilul serviciului datoriei în valuta Sumei Ramburasata Anticipat.
Valoarea actuala menţionatã va fi calculatã la o rata de discount egala cu Rata de Referinta a BEI, aplicatã la fiecare Data de Plata releventa.
C. Banca va notifica Împrumutatul, cu cel puţin 15 zile înainte de Data Rambursarii Anticipata, Suma Rambursata Anticipat şi compensaţia platibila conform subparagrafului B de mai sus sau, dupã caz, neperceperea vreunei compensaţii.
Nu mai târziu de orele 17.00 p.m. - ora Luxemburgului, din data de primire a unei astfel de notificare (sau orele 17:00 a urmãtoarei zile lucrãtoare, dacã notificarea a fost remisã dupã orele 12:00 ora Luxemburgului), Împrumutatul va notifica Bãncii:
(a) fie confirmarea Notificãrii de Rambursare Anticipata în termenii specificati de Banca;
(b) fie retragerea Notificãrii de Rambursare Anticipata.
Dacã, Împrumutatul confirma potrivit alin. (a), acesta va efectua rambursare anticipata. Dacã Împrumutatul retrage Notificarea de Rambursare Anticipata sau nu o confirma în timp util, acesta poate sa nu efectueze rambursarea anticipata. În caz contrar, Notificarea de Rambursare Anticipata va fi obligatorie şi irevocabilã.
4.03. Rambursarea anticipata obligatorie
A. Dacã Împrumutatul ramburseazã anticipat, în mod voluntar, în totalitate sau integral oricare dintre celelalte împrumuturi contractate iniţial pe o perioada mai mare de cinci ani, Banca poate solicita rambursarea anticipata a unei pãrţi din suma Împrumutului nerambursata în acel moment în aceeaşi proporţie cu aceea dintre suma rambursata anticipat şi suma totalã nerambursata a tuturor celorlalte împrumuturi.
Banca va adresa Împrumutatului cererea sa, dacã este cazul, în termen de patru sãptãmâni de la primirea notificãrii respective conform subparagrafului 8.02(a). Orice suma solicitatã de Banca va fi plãtitã, împreunã cu dobanda datoratã, la data indicatã de Banca, data care nu va preceda data rambursarii anticipate a celuilalt împrumut.
Rambursarea anticipata a unui împrumut printr-un nou împrumut cu termen de rambursare cel puţin la fel de mare ca şi termenul neexpirat al împrumutului rambursat anticipat, nu va fi consideratã rambursare anticipata.
B. În cazul în care costul total al Proiectului s-ar situa semnificativ sub cifra specificatã în preambul, Banca poate cere rambursarea anticipata a Împrumutului, proporţional cu diferenţa.
C. Dacã Banca constata ca Împrumutatul incalca prevederile paragrafului 6.10 în privinta vreunui subproiect (numit în continuare "Subproiect Afectat"), aceasta poate notifica acest fapt Împrumutatului. Dacã într-o perioada de treizeci de zile care urmeazã acestei notificãri, Împrumutatul nu ia mãsuri pentru remedierea încãlcãrii, într-o maniera acceptabilã Bãncii, Banca poate ca printr-o notificare ulterioara sa solicite ca în urmãtoarele treizeci de zile, Împrumutatul sa plãteascã anticipat o parte din Împrumut corespunzãtor raportului dintre valoarea declarata a Subproiectului Afectat şi valoarea totalã declarata a Proiectului, împreunã cu dobanda calculatã pentru suma rambursata anticipat, precum şi compensaţia calculatã în conformitate cu paragraful 4.02B, dacã exista.
4.04. Prevederi generale privind rambursarea anticipata conform Articolului 4
În cazul oricãrei rambursãri anticipate parţiale datorate, conform acestui Articol 4, Împrumutatul poate selecta care Transa sau Transe vor fi rambursate anticipat.
În cazul rambursarii anticipate parţiale în toate valutele, fiecãrei sume rambursate anticipat i se va aplica, o reducere prorata, pentru fiecare rata rãmasã de rambursat.
Acest Art.4 nu va contraveni Art. 10.
ART. 5
Plãţile
5.01. Locul plãţii
Fiecare suma platibila de cãtre Împrumutat în cadrul acestui Contract va fi plãtitã în contul respectiv comunicat Împrumutatului de cãtre Banca. Banca va indica contul cu cel puţin cincisprezece zile înainte de data scadentei pentru prima plata pe care o va face Împrumutatul şi va notifica orice schimbare a contului cu cel puţin cincisprezece zile înainte de data primei plati la care se aplica modificarea.
Aceasta perioada de notificare nu se aplica în cazul plãţilor efectuate în baza Art. 10.
5.02. Convenţia Numãrului de Zile
Orice suma datoratã sub forma de dobanda, comision sau în alt mod de cãtre Împrumutat, în cadrul acestui contract şi calculatã pentru orice fracţiune din an, va fi calculatã pe baza unui an de trei sute şaizeci de zile şi a unei luni de treizeci de zile.
5.03. Datele de plata
A. În scopurile acestui Contract, o "Data de plata" înseamnã o data la care dobanda este platibila la 15 iunie şi 15 decembrie în fiecare an.
B. În scopurile acestui Contract, în general plãţile datorate în oricare valuta la o data care nu este o Zi Lucrãtoare Relevanta (dupã cum este definitã mai jos) sunt plãtibile în cea mai apropiatã Zi Lucrãtoare relevanta care urmeazã.
În scopurile acestui Contract, "Zi lucrãtoare Relevanta" înseamnã:
(a) în cazul euro, o zi în care funcţioneazã sistemul de plati Transfer Rapid Automat Trans-European cu privire la Decontãrile Brute în Timp Real; şi
(b) în cazul altor valute, altele decât euro, o zi în care bãncile sunt deschise pentru tranzacţii normale în centrul financiar intern principal al valutei respective.
C. Sumele datorate prin prezentul altele decât ratele de capital şi dobanda sunt plãtibile în termen de şapte zile de la primirea de cãtre Împrumutat a cererii emise de Banca.
O suma datoratã de Împrumutat va fi consideratã plãtitã în momentul în care aceasta este primitã de cãtre Banca.
ART. 6
Angajamente speciale
6.01. Utilizarea Împrumutului şi a altor fonduri
Împrumutatul, va folosi sumele Împrumutului şi celelalte fonduri menţionate în planul de finanţare descris în preambul, exclusiv pentru execuţia Proiectului care include subproiecte, care au fost selectate de cãtre MECT pe baza criteriilor educaţionale şi tehnice convenite cu Banca.
6.02. Finalizarea Proiectului
Împrumutatul, prin MECT, va realiza Proiectul în conformitate cu, şi îl va finaliza pana la data specificatã, în Descrierea Tehnica, data care poate fi modificatã periodic cu aprobarea Bãncii.
6.03. Costul majorat al Proiectului
În cazul în care, costul Proiectului depãşeşte cifra estimatã, prevãzutã în preambul, Împrumutatul va obţine finanţare pentru a acoperi depãşirea costului fãrã a apela la Banca, astfel încât sa permitã finalizarea Proiectului. Planurile Împrumutatului pentru finanţarea costului suplimentar vor fi remise Bãncii în timp util, pentru aprobare.
6.04. Procedura de licitaţie
Împrumutatul, prin MECT, se angajaza sa achizitioneze bunuri şi servicii şi sa comande lucrãri pentru Proiect, în mãsura posibilului şi în mod satisfãcãtor pentru Banca, prin licitaţie internationala deschisã participanţilor din toate ţãrile.
6.05. Asigurare
Atât timp cat Împrumutul este nerambursat, Împrumutatul va asigura, în mod corespunzãtor, toate lucrãrile şi proprietãţile care fac parte din Proiect, în conformitate cu practica obişnuitã pentru lucrãri similare de interes public.
6.06. Întreţinerea
Atât timp cat Împrumutul este nerambursat, Împrumutatul, prin MEC, va asigura ca toate proprietãţile ce fac parte din Proiect sunt întreţinute, reparate, verificate şi renovate, dupã cum va fi necesar, pentru a fi menţinute în buna stare de funcţionare.
6.07. Alocarea fondurilor
Împrumutatul se angajeazã ca suficiente fonduri bugetare şi/sau alte resurse financiare vor fi alocate continuu Proiectului, pentru completarea planului de finanţare a Proiectului neacoperit de împrumut şi care sa permitã finalizarea la timp a acestuia, în conformitate cu Descrierea Tehnica.
6.08. Unitatea Centrala de Management a Proiectului
Împrumutatul, prin MECT, va asigura ca UCMP care funcţioneazã în cadrul MECT pentru a conduce şi superviza implementarea Proiectului, este menţinutã pe deplin pana la implementarea cu succes a Proiectului.
6.09. Funcţionarea Proiectului
Atât timp cat Împrumutul este nerambursat, dacã Banca nu va fi convenit altfel în scris, Împrumutatul va asigura:
(a) ca a fost realizat un mecanism administrativ acceptabil Bãncii, pentru a primi autorizarea de la autoritãţile locale pentru MECT sa realizeze Subproiectele;
(b) prin MECT, sunt luate mãsuri corespunzãtoare, satisfãcãtoare Bãncii, pentru implementarea şi funcţionarea corecta a Subproiectelor, inclusiv pentru protecţia corespunzãtoare a mediului înconjurãtor.
6.10. Prevederi privind mediul
Atât timp cat împrumutul este nerambursat, Împrumutatul va asigura ca:
(a) Activitãţile proiectului vor fi realizate în conformitate cu legislaţia aplicabilã privind mediul şi cu standardele Uniunii Europene referitoare la protecţia mediului, dupã cum acestea pot fi amendate sau modificate (în special arderea lemnului drept combustibil care ar putea fi furnizat din surse reciclabile) şi va asigura şi menţine toate autorizaţiile guvernamentale necesare, aplicabile în aceasta privinta;
(b) lucrãrile de întreţinere, construcţie şi reabilitare, precum şi politicile de atenuare a impactului asupra mediului care pot fi necesare Proiectului, vor fi realizate în conformitate cu buna practica şi cu standardele la care se face referire în alin. (a) din acest paragraf; şi
(c) vor fi realizate lucrãrile de întreţinere şi reabilitare pentru facilitãţile Proiectului care pot fi solicitate de autoritãţile competente.
6.11. Servicii de consultanţa
Împrumutatul prin MECT se obliga sa angajeze, în urma unei proceduri de selecţie satisfãcãtoare Bãncii, consultanţi, a cãror calificare, experienta şi termeni de referinta sunt satisfacatori Bãncii, în urmãtoarele scopuri;
(a) asigurarea sprijinului şi a asistenţei de specialitate pentru MECT şi UCMP pentru analize, proiectare şi specificaţiile Proiectului;
(b) asigurarea sprijinului şi a asistenţei de specialitate pentru MECT şi UCMP pentru pregãtirea documentelor de licitaţii;
(c) asigurarea sprijinului şi asistenţei de specialitate pentru MECT şi UCMP pentru supervizarea lucrãrilor;
(d) certificarea independenta a utilizãrii corecte a sumelor cheltuite, menţionate în subparagraful 1.04; şi
(e) supervizarea şi raportarea implementarii Proiectului;
6.12. Strategia de întreţinere
Împrumutatul prin MECT va remite Bãncii pana la 31 martie 2004 o strategie de întreţinere pentru şcolile incluse în Proiect în vederea menţinerii sau extinderii, dupã caz, a perioadei de viata a activelor respective. Atât timp cat împrumutul este nerambursat, Împrumutatul şi MECT vor determina alocarea de fonduri necesare pentru implementarea respectivei strategii de întreţinere.
6.13. Ameliorarea mediului de invatare
Împrumutatul, prin MECT, va asigura ca impactul Proiectului asupra mediului de invatare pentru elevi şi profesori este maximizat, în conformitate cu indicatorii de performanta listati în Anexa III.
6.14. Vizite
A. Împrumutatul înţelege ca Banca poate fi obligatã sa divulge Curţii de Audit a Comunitãţilor Europene (denumita în continuare "Curtea de Audit") acele documente referitoare la Împrumutat şi la Proiect, care sunt necesare pentru îndeplinirea sarcinilor Curţii de Conturi, în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene.
B. Împrumutatul va determina accesul persoanelor desemnate de Banca, care pot fi însoţite de reprezentaţi ai Curţii de Audit, sa viziteze amplasamentele, instalaţiile şi lucrãrile incluse în Subproiecte şi sa efectueze acele verificãri pe care aceştia le doresc. În acest scop, Împrumutatul, prin MEC, le vor acorda sau se va asigura ca le va fi acordatã toatã asistenta necesarã. Cu ocazia unei astfel de vizite, reprezentanţii Curţii de Audit pot solicita Împrumutatului sa prezinte documentele care cad sub incidenta paragrafului 6.14A de mai sus.
6.15. Angajament de Integritate
Împrumutatul garanteazã şi se angajeazã ca nu a fost implicata şi ca dupã cunostinta sa nici o persoana nu a comis nici unul din actele urmãtoare şi ca nu le va comite şi ca nici o persoana, cu consimţãmântul sau, sau înştiinţarea sa anterioarã nu va comite nici unul dintre aceste acte respectiv:
(a) oferirea, darea, primirea sau solicitarea oricãrui avantaj impropriu pentru influentarea acţiunii unei persoane care deţine un birou public sau funcţie sau un director sau angajat al unei autoritãţi publice sau instituţii publice sau director sau oficial al unei organizaţii publice internaţionale în legatura cu orice proces de achiziţie sau de execuţie a oricãrui contract, în legatura cu acele elemente ale Proiectului, descrise în Descrierea Tehnica; sau
(b) oricare act care influenţeazã în mod ilegal sau are scopuri ilegale de influentare a procesului de achiziţie sau de implementare a Proiectului, în detrimentul Împrumutatului, inclusiv înţelegeri între ofertanţi;
Împrumutatul înţelege sa informeze Banca dacã are cunostinta de orice fapt sau informaţie sugestiva despre comiterea oricãrui asemenea act.
ART. 7
Garanţii
7.01. Garanţii
Dacã Împrumutatul va acorda unei terţe pãrţi vreo garanţie pentru îndeplinirea oricãreia dintre obligaţiile sale privind datoria externa, sau orice fel de preferinta sau prioritate în legatura cu acestea, Împrumutatul, dacã Banca va solicita astfel, va furniza Bãncii o garanţie echivalenta pentru îndeplinirea obligaţiilor sale în cadrul prezentului contract, sau va acorda Bãncii o preferinta sau o prioritate echivalenta.
Împrumutatul confirma ca, în prezent, nu exista nici o astfel de garanţie, preferinta sau prioritate.
ART. 8
Informaţii
8.01 Informaţii privind Proiectul
Împrumutatul, prin MECT:
(a) se va asigura ca evidentele sale prezintã toate operaţiile referitoare la finanţarea şi realizarea Proiectului;
(b) va transmite Bãncii, în limba engleza sau în traducere în limba engleza:
(i) pana la 31 martie 2004 şi în continuarea semianual, pana la terminarea Proiectului, câte un raport privind implementarea Proiectului;
(ii) la şase luni dupã încheierea Proiectului, un raport privind finalizarea Proiectului, incluzând informaţii cu privire la Subproiecte, în forma prezentatã în Anexa II şi III;
(iii) periodic, orice alte documente sau informaţii suplimentare privind finanţarea, implementarea şi funcţionarea Proiectului, dupã cum Banca poate solicita în mod rezonabil;
(c) va supune aprobãrii Bãncii fãrã întârziere, orice modificare substantiala a planurilor generale, a graficului de execuţie, a planurilor de finanţare sau a programului de cheltuieli ale Proiectului, legate de informaţiile fãcute publice de cãtre Banca, înaintea semnãrii acestui Contract; şi
(d) în general va informa Banca despre orice fapt sau eveniment de care a luat cunostinta care ar putea prejudicia substanţial sau afecta condiţiile de executare sau funcţionare ale Proiectului
8.02. Informaţii privind Împrumutatul
Împrumutatul va informa Banca:
(a) imediat, despre orice hotãrâre luatã de el din orice motiv sau despre orice situaţie care îl obliga, sau despre orice cerere care i s-a fãcut de a rambursa anticipat orice împrumut acordat iniţial pentru o perioada mai mare de cinci ani;
(b) imediat, despre orice intenţie din partea sa de a acorda în favoarea unei terţe pãrţi orice garanţie pentru oricare din activele sale; sau
(c) în general, asupra oricãrei situaţii sau eveniment care ar putea impiedica îndeplinirea oricãrei obligaţii a Împrumutatului asumatã în cadrul acestui contract sau ar putea prejudicia substanţial sau afecta condiţiile de executare sau funcţionare ale Proiectului.
8.03. Verificare şi informare
În plus, Împrumutatul:
(a) va întreprinde astfel de acţiuni, dupã cum Banca în mod rezonabil le va solicita pentru verificarea şi/sau terminarea oricãrui act posibil sau pasibil a fi de natura celor descrise în paragraful 6.15;
(b) va informa Banca despre mãsurile pentru recuperarea pagubelor de la persoanele responsabile pentru orice pierdere rezultatã din oricare astfel de act; şi
(c) va facilita orice verificare pe care Banca o poate face privind oricare asemenea act.
ART. 9
Speze şi cheltuieli
9.01. Impozite, taxe şi comisioane
Împrumutatul va plati toate impozitele, taxele, comisioanele şi alte impuneri de orice natura, inclusiv taxele de timbru şi taxele de înregistrare, aferente executãrii sau implementarii prezentului Contract, sau a oricãrui document legat de acesta şi aferent acordãrii oricãrei garanţii pentru împrumut.
Împrumutatul va plati integral capitalul, dobanda, comisioanele şi alte sume datorate în baza prezentului contract, brut, fãrã deducerea vreunei impuneri naţionale sau locale de orice fel, cu condiţia ca, dacã Împrumutatul este obligat prin lege, sa facã orice astfel de deducere, sa majoreze suma de plata cãtre Banca astfel încât, dupã deducere, suma neta primitã de Banca sa fie echivalenta cu suma datoratã.
9.02. Alte speze
Împrumutatul va suporta orice costuri profesionale, bancare, de transfer sau de schimb valutar, ocazionate de semnarea sau implementarea acestui Contract sau a documentelor legate de acesta, şi de acordare a oricãrei garanţii pentru Împrumut.
ART. 10
Rambursarea anticipata ca urmare a unui caz de neîndeplinire a obligaţiilor
10.01 Dreptul de a solicita rambursarea
Împrumutatul va rambursa împrumutul sau orice parte a acestuia, pe baza cererii fãcute în acest sens de Banca:
(A) imediat:
(a) dacã vreo informaţie materialã sau document remise Bãncii de cãtre, sau în numele Împrumutatului în legatura cu negocierea acestui Contract sau pe perioada în care acesta este în vigoare, se dovedesc a fi fost incorecte în orice detaliu important;
(b) dacã Împrumutatul nu ramburseazã la data scadentei orice parte din Împrumut, nu plãteşte dobanda la acesta sau nu efectueazã orice alta plata cãtre Banca, dupã cum este prevãzut în prezentul contract;
(c) dacã, urmare a neîndeplinirii oricãrei obligaţii în legatura cu acest Împrumut, Împrumutatului i se cere sa ramburseze anticipat orice împrumut acordat iniţial pentru un termen mai mare de cinci ani;
(d) dacã survine vreun eveniment sau o situaţie care este posibil sa pericliteze îndeplinirea obligaţiilor de plata care decurg din Împrumut, sau sa afecteze negativ orice garanţie acordatã pentru acesta;
(e) dacã vreo obligaţie asumatã de Împrumutat şi la care se face referire la punctele noua şi zece din preambul, înceteazã a fi îndeplinitã cu privire la orice împrumut acordat oricãrui împrumutat din România din resursele Bãncii sau ale Uniunii Europene;
(f) dacã Împrumutatul nu îşi îndeplineşte orice obligaţie cu privire la orice alt împrumut acordat de Banca din resursele Bãncii;
(g) dacã nu îşi îndeplineşte performanţele şi orice obligaţie în ceea ce priveşte Împrumutul de la BDCE; sau
(B) la expirarea unei perioade rezonabile, specificatã de Banca într-o comunicare cãtre Împrumutat, fãrã ca problema sa fi fost remediata în mod satisfãcãtor pentru Banca:
(a) dacã Impumutatul nu îndeplineşte orice obligaţie care rezulta din prezentul Contract, alta decât cea menţionatã la subparagraful 10.01 A alin.(b); sau
(b) dacã vreun fapt material prevãzut în preambul se modifica substanţial sau se dovedeşte a fi eronat şi dacã modificarea fie prejudiciazã interesul Bãncii, în calitate de creditor al Împrumutatului, fie afecteazã negativ implementarea sau funcţionarea Proiectului.
10.02. Alte drepturi legale
Paragraful 10.01 nu va limita nici un alt drept legal al Bãncii de a solicita rambursarea anticipata a Împrumutului.
10.03. Daune
În cazul solicitãrii conform paragrafulului 10.01, Împrumutatul va plati Bãncii o suma calculatã conform prevederilor subparagrafului 4.02B sau C aplicatã asupra sumei care a devenit scadenta şi platibila. Aceasta suma se va datora de la data scadentei plãţii specificate în solicitarea în scris a Bãncii şi se va calcula ţinând seama ca rambursarea anticipata este efectuatã la acea data.
10.04. Nederogari
Nici o nerespectare sau întârziere din partea Bãncii în exercitarea oricãruia dintre drepturile sale conform acestui Art. 10, nu va fi consideratã ca o renunţare la un astfel de drept.
10.05. Utilizarea sumelor primite
Sumele primite ca urmare a solicitãrii formulate conform Art. 10 vor fi utilizate, în primul rând, pentru plata daunelor, comisioanelor şi a dobânzii, în aceasta ordine şi în al doilea rând, pentru reducerea ratelor nerambursate în ordinea inversa a scadentelor. Acestea se vor aplica între Transe, dupã cum va considera Banca.
ART. 11
Legea şi jurisdicţia
11.01. Legea
Prezentul contract precum şi întocmirea, interpretarea şi validitatea lui vor fi guvernate de legea Marelui Ducat al Luxemburgului.
Locul îndeplinirii acestui Contract este sediul central al Bãncii
11.02. Jurisdicţia
Toate litigiile privind acest contract vor fi supuse Curţii de Justiţie a Comunitãţilor Europene (denumita în continuare "Curtea")
Pãrţile la acest contract renunţa, prin prezentul, la orice imunitate, sau drept de a obiecta fata de jurisdicţia Curţii.
O decizie a Curţii, emisã conform acestui paragraf 11.02, va fi definitiva şi obligatorie pentru pãrţi, fãrã restrictie sau rezerva.
11.03. Dovada sumelor datorate
În orice acţiune juridicã ce decurge din acest contract, certificarea de cãtre Banca a oricãrei sume datorate Bãncii în cadrul acestui contract, va constitui dovada "prima facie" a unei astfel de sume.
ART. 12
Clauze Finale
12.01. Notificãri
Notificãrile şi alte comunicãri transmise în legatura cu prezentul contract, vor fi trimise la adresele menţionate la punctul 1) de mai jos, cu excepţia notificãrilor cãtre Împrumutat în legatura cu litigiile fie în curs sau fie în declansare, care vor fi trimise la adresele specificate la punctul 2) de mai jos, unde Împrumutatul îşi alege domiciliul:
- pentru Banca: 1) 100 Boulevard Konrad Adenauer
L-2950 Luxembourg-Kirchberg;
Marele Ducat al Luxemburgului
- pentru Împrumutat: 1) Str. Apolodor nr. 17, Sector 5
RO-70060, Bucureşti
România;
exemplar Ministerul Educaţiei, Cercetãrii
pentru: şi Tineretului
Str. General Berthelot nr. 30,
70738 Bucureşti
România
2) Misiunea României pe lângã
Comunitatile Europene
12, Str. Montoyer
B-1000 Bruxelles;
Fiecare parte poate, prin notificarea celeilalte pãrţi, sa îşi schimbe adresele menţionate mai sus, cu excepţia adresei de la punctul 2) de mai sus, care poate fi schimbatã numai cu alta adresa din cuprinsul Uniunii Europene.
În cazul în care Împrumutatul nu va specifica altfel în scris Bãncii, Împrumutatul stabileşte pe coordonatorul UCMP sa fie responsabil pentru contactele cu Banca în scopurile Paragrafelor 6.15 şi 8.03.
12.02. Forma notificãrii
Notificãrile şi alte comunicãri, pentru care sunt menţionate în acest contract perioade fixe sau care fixeazã ele însele perioade obligatorii pentru destinatar, vor fi transmise personal, prin scrisoare recomandatã, telegrama, telex sau orice alte mijloace de transmitere care fac posibila dovada primirii de cãtre destinatar. Data înregistrãrii sau, dupã caz, data declarata a primirii documentului transmis, va fi concludenta pentru determinarea unei perioade.
12.03. Preambul. Anexe şi Documente ataşate
Preambulul şi urmãtoarele Anexe fac parte integrantã din acest contract:
- Anexa A Descrierea tehnica
- Anexa B Graficul de rambursare
Urmãtoarele Documente ataşate sunt anexate la prezentul contract:
- Document atasat I Împuternicirea pentru semnare a Împrumutatului
- Document atasat II Solicitatii de Raportare
- Document atasat III Indicatori Educationali de Performanta
CA URMARE, pãrţile la prezentul au convenit ca acest contract sa fie semnat în trei exemplare originale în limba engleza, fiecare pagina fiind parafatã în numele Împrumutatului de dna. Otilia Frolu, director general adjunct, Direcţia Generalã a Finanţelor Publice Externe şi în numele Bãncii de dra. Reka Balogh, jurist, Departamentul Operaţiuni Juridice.

Semnat pentru şi în numele Semnat pentru şi în numele
ROMÂNIEI BĂNCII EUROPENE DE INVESTIŢII
M. Tanasescu W. Roth

La 11 iulie 2003, la Bucureşti.


ANEXA A

ROMÂNIA - REABILITAREA INFRASTRUCTURII ŞCOLARE

Descrirea Tehnica

Proiectul priveşte demolarea unor şcoli rurale deteriorate grav, construirea a aproximativ 370 de noi şcoli rurale cu un înalt nivel de eficienta al energiei prin utilizarea metodelor de marire a rezistentei la cutremur, restaurarea şi reabilitarea a aproximativ 1030 şcoli preuniversitare existente şi a infrastructurii educaţionale conexe din zonele rurale şi urbane, unele dintre aceste catalogate ca "monumente istorice" (fiecare un Subproiect). Proiectul cuprinde de asemenea proiectarea Subproiectelor, supervizarea lucrãrilor, toate activitãţile de consultanţa necesare, precum şi pregãtirea, echipamentele şi costurile de funcţionare ale UCMP.
Îmbunãtãţirile de baza pentru aproximativ 1030 şcoli vor cuprinde:
● stabilizarea structurilor impotriva miscarilor seismice;
● izolarea acoperişului;
● repararea şi înlocuirea uşilor şi ferestrelor (inclusiv înlocuirea geamurilor);
● sistemele de încãlzire centrala;
● îmbunãtãţiri pentru instalaţiile sanitare (toaletele);
● furnizarea de noi instalaţii de alimentare cu apa (în special, mai bune);
● asigurare de mobilier

Programul Proiectului:



┌──────────────────┬──────────────────┬───────────────────┬──────────────────┐
│ Data de început │ Sfârşitul anului │Data de Finalizare │ Sfârşitul anului │
│ a Proiectului │ 2003 │a Proiectului │ 2009 │
└──────────────────┴──────────────────┴───────────────────┴──────────────────┘





ANEXA B

ROMÂNIA - PROIECT REABILITAREA INFRASTRUCTURII ŞCOLARE

Grafic de rambursare

──────────────────────────────────────────────────────
Data de scadenta a Sumele care vor
rambursarii transelor fi rambursate
exprimate ca
procent din împrumut
──────────────────────────────────────────────────────
1. 15 decembrie 2009 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
2. 15 iunie 2010 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
3. 15 decembrie 2010 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
4. 15 iunie 2011 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
5. 15 decembrie 2011 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
6. 15 iunie 2012 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
7. 15 decembrie 2012 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
8. 15 iunie 2013 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
9. 15 decembrie 2013 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
10. 15 iunie 2014 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
11. 15 decembrie 2014 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
12. 15 iunie 2015 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
13. 15 decembrie 2015 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
14. 15 iunie 2016 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
15. 15 decembrie 2016 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
16. 15 iunie 2017 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
17. 15 decembrie 2017 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
18. 15 iunie 2018 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
19. 15 decembrie 2018 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
20. 15 iunie 2019 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
21. 15 decembrie 2019 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
22. 15 iunie 2020 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
23. 15 decembrie 2020 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
24. 15 iunie 2021 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
25. 15 decembrie 2021 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
26. 15 iunie 2022 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
27. 15 decembrie 2022 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
28. 15 iunie 2023 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
29. 15 decembrie 2023 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
30. 15 iunie 2024 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
31. 15 decembrie 2024 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
32. 15 iunie 2025 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
33. 15 decembrie 2025 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
34. 15 iunie 2026 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
35. 15 decembrie 2026 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
36. 15 iunie 2027 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
37. 15 decembrie 2027 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────
38. 15 iunie 2028 2,63%
──────────────────────────────────────────────────────




ANEXA I


[STEMA ROMÂNIEI]

MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE AL ROMÂNIEI


Prin prezenta certifica ca Preşedintele României a împuternicit
pe domnul Mihai Nicolae TANASESCU, Ministrul Finanţelor Publice,
sa semneze


Contractul de Finanţare
(România - Proiect Reabilitarea Infrastructurii Şcolare)
între România şi Banca Europeanã de Investiţii



MINISTRUL AFACERILOR EXTERNE
Mircea Geoana


Bucureşti, 7 iulie 2003
Nr. 851




ANEXA II


ROMÂNIA-PROIECT REABILITAREA INFRASTRUCTURII ŞCOLARE
CERINŢELE DE RAPORTARE LA FINALIZAREA FIECĂREI
CLĂDIRI ŞCOLARE CONSTRUITE

┌──────────────────────────────────────────────┬────────────┬────────────┐
│ NUMELE ŞCOLII: │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Adresa (Judeţ/Oraş/Sat) şi tip de şcoala │ │ │
│ (rural/urban) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ A. Scurta descriere a lucrãrilor │Înainte de │ Dupã │
│ de reabilitare a Proiectului │reabilitare │reabilitare │
│ care vor fi realizate │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Consolidare(da/nu) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Reabilitare şi Extindere (da/nu) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Reabilitare şi reducerea spaţiului (da/nu) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Clãdire noua (da/nu) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Altele (scurta descriere pe o alta pagina) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Suprafata construitã desfasurata (mp) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Suprafata utila (mp) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Numãr/total capacitate a claselor normale │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Numãr/total capacitate a laboratoarelor │ │ │
│ standard │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Numãr mobilier pe fiecare clasa (bucãţi) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Furnizarea Utilitãţilor (apa, încãlzire, │ │ │
│ electricitate, instalaţii sanitare) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ B. Informaţii privind Costurile │ │ │
│ (în echivalent EUR) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Costul serviciilor de arhitectura/inginerie │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Costul ofertei la aprobarea şi semnarea │ │ │
│ contractului │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Costul mobilierului şi a altor articole │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Costul de randament │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Total cost al proiectului pe elev │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ C. Garanţii │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┴────────────┤
│ Care este perioada de garanţie/întreţinere │ │
│ pentru lucrãri? │ │
├──────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ A fost obţinutã de cãtre Initiator o │ │
│ asigurare obligatorie legalã pentru │ │
│ realizarea lucrãrilor (da/nu)? │ │
├──────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ A fost obţinutã de cãtre Inititiator o │ │
│ asigurare obligatorie de la beneficiarul │ │
│ final pentru întreţinerea lucrãrilor (da/nu)?│ │
└──────────────────────────────────────────────┴─────────────────────────┘






ANEXA III


ROMÂNIA - PROIECT REABILITAREA INFRASTRUCTURII ŞCOLARE
INDICATORI EDUCATONALI DE PERFORMANTA

┌──────────────────────────────────────────────┬────────────┬────────────┐
│ │Înainte de │ Dupã │
│ │reabilitare │reabilitare │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ A. Informaţii generale │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ NUME ŞCOALA: │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Adresa (Judeţ/Oraş/Sat) şi tipul de şcoala │ │ │
│ (rural/urban) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Nivelul de Educaţie (de ex. Gradinita) │ │ │
│ şi nivelul clasei (de ex. cls. I-IV) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Durata orelor de clasa (minute actuale pe │ │ │
│ schimb) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Rata totalã de absenteism a elevilor sau │ │ │
│ numãrul mediu de zile de absente (sau │ │ │
│ alternativ rata de frecventa şcolarã) la │ │ │
│ nivel de ţara, din care: │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ datorate imbolnavirilor │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ din alte motive │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Rata profesor/elev │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Total rata de absenteism al profesorilor │ │ │
│ sau numãrul mediu de zile lipsa │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ datorate imbolnavirilor │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ din alte ratiuni │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Rata de renunţare şcolarã (sau alternativ │ │ │
│ rata de abandon şcolar │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Numãrul de elevi care necesita sa │ │ │
│ repete anul │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Performanţe atinse în evaluarile din │ │ │
│ clasele a 4 şi 8-a (concluzii privind │ │ │
│ învãţãmântul obligatoriu) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Rata de promovabilitate la învãţãmântul │ │ │
│ secundar (clasele V-VIII) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Rata de promovabilitate la liceu │ │ │
│ (clasele IX-XII) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤
│ Total cost al proiectului pe elev │ │ │
└──────────────────────────────────────────────┴────────────┴────────────┘




Ministerul Finanţelor Publice
Str. Apolodor nr. 17 sector 5
70060 Bucureşti
România


JU/Ops/RB/nd Nr. 1445


Luxembourg 11 iulie 2003


Ref: România - Proiect Reabilitarea Infrastructurii Şcolare
Contract de Finanţare între România şi Banca Europeanã de Investiţii
din data 11 iulie 2003 (Contract de Finanţare)


Stimati Domni,

Va scriem în legatura cu anumite prevederi ale Contractului de Finanţare menţionat mai sus. Termenii definiţi în Contractul de Finanţare şi care nu sunt definiţi altfel în continuare vor avea aceleaşi înţelesuri ca în acesta.
1. În ceea ce priveşte Paragraful 6.04 putem confirma ca Banca este satisfacuta ca Împrumutatul sa utilizeze liniile directoare de achiziţii ale Bãncii Mondiale pentru achiziţionarea bunurilor, serviciilor şi lucrãrilor pentru acest Proiect specific.
2. În ceea ce priveşte Paragraful 8.01 b (i) şi (ii) confirmãm ca, deoarece evaluarea Proiectului a fost finalizatã în comun de cãtre Banca şi BDCE, formatul rapoartelor solicitate conform acestui paragraf au fost realizate în cooperare cu BDCE şi pot fi utilizate pentru scopurile acestuia spre satisfactia Bãncii.
Va rugãm consemnati luarea la cunostinta a celor de mai sus prin semnarea formularului conţinut în aceasta scrisoare.


Cu stima,
Banca Europeanã de Investiţii
W. Roth

Luat la cunostinta de Ministerul Finanţelor Publice

Mihai Nicolae Tanasescu
Data: 11 iulie 2003

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016