Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 428 din 29 decembrie 2023 privind stabilirea unor măsuri pentru acordarea unui sprijin temporar aferent anului 2024 categoriilor de persoane vulnerabile, pentru compensarea costului aferent achiziţiei şi montării unor sisteme tehnice de stabilire a consumurilor individuale de energie termică, în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
EMITENT: Parlamentul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1 din 3 ianuarie 2024
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ART. I
Prin prezenta lege se stabilesc măsurile pentru acordarea unui sprijin temporar aferent anului 2024 categoriilor de persoane vulnerabile, pentru compensarea costului aferent achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică sau dotate cu o sursă proprie locală de producere a energiei termice.
ART. II
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea preţului la energie, suportat parţial din fonduri externe nerambursabile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1179 din 8 decembrie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 1
(1) Prin prezenta ordonanţă de urgenţă se stabilesc măsurile pentru acordarea unui sprijin temporar aferent anului 2023 categoriilor de persoane vulnerabile, pentru a compensa preţul la energie indiferent de natura acesteia, respectiv energie electrică, energie termică furnizată în regim centralizat, gaze, butelie, butan, lemn de foc, rumeguş, cărbune, păcură, peleţi, brichete, combustibili lichizi sau solizi şi orice alte materiale de încălzire care pot fi utilizate la încălzirea locuinţelor, precum şi a unui sprijin temporar aferent anului 2024 pentru compensarea, începând cu data de 15 aprilie 2024, a costului aferent achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică sau dotate cu o sursă proprie locală de producere a energiei termice."
2. La articolul 2, după litera d) se introduce o nouă literă, lit. d^1), cu următorul cuprins:
"d^1) societate autorizată - persoană juridică titulară a unei autorizaţii emise de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei pentru montarea, punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor cu energia termică, în imobilele de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică sau dotate cu o sursă proprie locală de producere a energiei termice;"
3. La articolul 2, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"e) card de energie - certificat emis şi tipărit pe suport hârtie, distribuit şi comunicat prin trimitere de corespondenţă cu confirmare de primire de către Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., fără valoare nominală, cu valabilitate pe teritoriul României, prin care se conferă titularului dreptul de a beneficia de sprijin pentru compensarea parţială a cheltuielilor cu energia, precum şi pentru compensarea, începând cu data de 15 aprilie 2024, a costului aferent achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică sau dotate cu o sursă proprie locală de producere a energiei termice;"
4. La articolul 2, după litera f) se introduce o nouă literă, lit. f^1), cu următorul cuprins:
"f^1) certificat de validare a achiziţiei şi montajului - certificat emis de asociaţiile de proprietari/locatari, prin care se certifică, pe baza procesului-verbal de montare şi a facturii emise de o societate autorizată, datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin, rezultată din achiziţia şi montarea unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, în locuinţe situate în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică sau dotate cu o sursă proprie locală de producere a energiei termice şi care serveşte ca document justificativ la efectuarea de plăţi prin serviciul de mandat poştal;"
5. La articolul 2, litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"g) dovada serviciului de mandat poştal - documentul justificativ, cu regim special, emis în formă materială şi/sau, după caz, în format electronic pentru plăţile efectuate la domiciliul beneficiarului de sprijin, la sediul subunităţilor poştale, precum şi prin intermediul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de către Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., prin care beneficiarul sprijinului efectuează plăţile prin serviciul de mandat poştal, respectiv prin care sunt virate în conturile de disponibil ale furnizorilor de energie sumele datorate de beneficiarii de sprijin pentru consumul de energie, respectiv de către beneficiarii de sprijin pentru compensarea, începând cu data de 15 aprilie 2024, a costului aferent achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică sau dotate cu o sursă proprie locală de producere a energiei termice;"
6. La articolul 2, după litera h) se introduce o nouă literă, lit. h^1), cu următorul cuprins:
"h^1) sprijin pentru compensarea costului aferent achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică - sprijin asimilat beneficiilor de asistenţă socială prevăzut la art. 8 alin. (1) lit. a) şi art. 9 alin. (1) lit. a)-c) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, acordat categoriilor de beneficiari prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, în valoare nominală şi perioada de valabilitate prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) şi b) din prezenta ordonanţă de urgenţă, acordat pe locuinţă, finanţat din Fondul pentru Modernizare;"
7. La articolul 2, litera j) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"j) unitate de implementare - structura de specialitate din cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, respectiv Direcţia generală implementare POAD, cu rol de beneficiar al finanţării nerambursabile aferente Programului operaţional Capital uman, Programului operaţional regional, Programului operaţional «Capacitate administrativă» pentru cheltuielile care urmează a fi decontate din fonduri externe nerambursabile, precum şi al finanţării ce urmează a fi decontate din Fondul pentru Modernizare;"
8. Titlul capitolului II se modifică şi va avea următorul cuprins:
" CAP. II
Categorii de persoane şi familii beneficiare de sprijin pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru compensarea costului achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică. Reguli de acordare a sprijinului"
9. La articolul 3, partea introductivă a alineatului (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 3
(1) Beneficiază de sprijin pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru compensarea costului achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, sub formă de plăţi prin serviciul de mandat poştal următoarele categorii de persoane şi familii, denumite în continuare beneficiari:"
10. Titlul capitolului III se modifică şi va avea următorul cuprins:
" CAP. III
Valoarea nominală a sprijinului acordat populaţiei vulnerabile pentru compensarea facturilor de energie, respectiv pentru compensarea costului achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, prin intermediul serviciului de mandat poştal. Reguli de emitere şi distribuţie a sprijinului"
11. La articolul 5, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru compensarea costului achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, sprijinul acordat persoanelor vulnerabile este în valoare nominală de maximum 750 lei, este acordat pe locuinţă/gospodărie vulnerabilă, numai după montarea de către o societate autorizată a unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, inclusiv robineţi pentru reglarea consumului de energie termică, pe baza procesului-verbal de montare şi a facturii şi poate fi utilizat până la data de 27 decembrie 2024."
12. La articolul 5, alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(3) Sprijinul acordat categoriilor de beneficiari prevăzute la art. 3 alin. (1) din prezenta ordonanţă de urgenţă se acordă numai pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru achitarea datoriilor curente şi/sau restante faţă de furnizorii de energie, sau, după caz, numai pentru compensarea costului achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, prin mecanismul specific prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(4) Sprijinul acordat populaţiei vulnerabile nu poate fi utilizat în afara termenului de valabilitate prevăzut de alin. (1), respectiv alin. (1^1)."
13. La articolul 6, alineatele (1), (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 6
(1) Sprijinul pentru compensarea facturilor la energie, respectiv pentru compensarea costului achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, se acordă categoriilor de beneficiari prevăzute la art. 3 alin. (1), pe baza cardului de energie, denumit în continuare card, emis pe baza listelor de potenţiali beneficiari, comunicate de către Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, denumit în continuare MMSS.
..................................................................................................
(4) Deţinerea cardului de energie confirmă titularului calitatea de beneficiar al sprijinului pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru achitarea datoriilor curente şi/sau restante la furnizorii de energie, sau, după caz, al sprijinului pentru compensarea costului achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, acesta nu are valoare nominală şi nu poate face obiectul tranzacţionării. Orice tentativă de tranzacţionare atrage după sine anularea cardului de energie, precum şi a dreptului de a deţine sume în mandat poştal pentru a compensa preţul la energie, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(5) Cardul de energie oferă dreptul beneficiarului să efectueze plăţi prin serviciul de mandat poştal, pentru decontarea datoriilor curente şi/sau restante pe care acesta le are către furnizorii de energie pentru consumurile de energie pe care le înregistrează la locul de consum pentru care se îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 3 alin. (3), precum şi pentru plata costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică de către o societate autorizată."
14. La articolul 6, după alineatul (6) se introduc trei noi alineate, alin. (6^1)-(6^3), cu următorul cuprins:
"(6^1) Asociaţiile de proprietari/locatari transmit, în primele 10 zile ale fiecărei luni, pentru luna anterioară, către autorităţile publice locale, situaţia centralizată conţinând sumele aferente certificatelor de validare a achiziţiei şi montajului emise, precum şi, pentru fiecare certificat emis, menţiunile prevăzute în alin. (9), aferente beneficiarului de card pentru care a fost emis certificatul.
(6^2) Autorităţile publice locale transmit, în primele 15 zile ale fiecărei luni, pentru luna anterioară, MIPE situaţia centralizată a informaţiilor prevăzute la alin. (6^1) pentru toate asociaţiile de proprietari/locatari din raza lor de competenţă, ce au emis certificate de validare a achiziţiei şi montajului.
(6^3) În baza situaţiei prevăzute la alin. (6^2), MIPE virează sume prin serviciul de mandat poştal, prin Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., pentru beneficiarii cardurilor de energie prevăzuţi la alin. (6^1), în valoarea prevăzută de prezenta ordonanţă de urgenţă."
15. La articolul 6 alineatul (8), literele a)-c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) să utilizeze cardul de energie numai pentru a folosi sumele primite, pentru a efectua plăţi prin serviciul de mandat poştal prin intermediul Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A., numai în vederea decontării datoriilor curente şi/sau restante faţă de furnizorii de energie, respectiv achitarea costului achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică de către o societate autorizată;
b) să nu utilizeze cardul de energie pentru a efectua plăţi din sumele primite prin serviciul de mandat poştal prin intermediul Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A., pentru a plăti datorii curente şi/sau restante faţă de furnizorii de energie care sunt aferente unui loc de consum/locuinţe unde acesta nu locuieşte;
c) să nu utilizeze cardul de energie pentru a efectua plăţi din sumele primite prin serviciul de mandat poştal prin intermediul Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A. pentru a plăti datorii curente şi/sau restante faţă de furnizorii de energie care sunt aferente unui loc de consum/unei locuinţe al/a unei terţe persoane;"
16. La articolul 6, după alineatul (11) se introduce un nou alineat, alin. (11^1), cu următorul cuprins:
"(11^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (11), pentru plata costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme tehnice de stabilire a consumurilor individuale de energie termică, perioada de valabilitate a cardului de energie pentru semestrul al II-lea al anului 2023 este până la data de 31 decembrie 2024 şi poate fi acceptat în reţeaua teritorială a Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A. până la data de 31 martie 2025."
17. La articolul 7, alineatele (1), (4), (5), (6), (6^1) şi (6^2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 7
(1) În baza cardurilor de energie emise în condiţiile art. 6 alin. (2), fiecare dintre beneficiarii prevăzuţi de art. 3 alin. (1) poate efectua plăţi prin serviciul de mandat poştal pentru datoriile curente şi/sau restante către furnizorii de energie indicaţi de beneficiarii sprijinului pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru plata costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică către societăţile autorizate, indicate de către beneficiari, pe bază de documente justificative emise în condiţiile legii.
..................................................................................................
(4) Conturile de sume în mandat poştal deschise pentru fiecare beneficiar sunt conturi de evidenţă extracontabile, care funcţionează ca şi conturi de pasiv, prin intermediul cărora se creditează sumele trimise în mandat poştal la fiecare tranşă virată beneficiarului de sprijin pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru compensarea costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, şi se debitează cu plăţile efectuate prin serviciul de mandat poştal de către beneficiarul sprijinului. Soldul creditor al contului de sume în mandat poştal reprezintă sume la dispoziţia beneficiarului de sprijin pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru compensarea costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică în baza cărora urmează a se efectua plăţi prin serviciul de mandat poştal pe bază de documente justificative către furnizorii de energie pentru plata datoriilor curente şi restante ale acestuia, respectiv către societăţile autorizate.
(5) Valoarea plăţilor prin servicii de mandat poştal nu poate depăşi valoarea sumelor din contul de mandat poştal. Din contul de sume în mandat poştal nu se pot ridica şi efectua plăţi în numerar, nu se pot preschimba în numerar şi nici nu pot fi efectuate plăţi prin serviciul de mandat poştal pentru alte destinaţii decât cele privind plata datoriilor faţă de furnizorii de energie, respectiv către societăţile autorizate, pe bază de documente justificative.
..................................................................................................
(6) Utilizarea sumelor în mandat poştal pentru alte plăţi decât cele privind plata datoriilor faţă de furnizorii de energie, respectiv către societăţile autorizate, este strict interzisă.
(6^1) Plăţile pentru datoriile faţă de furnizorii de energie, respectiv către societăţile autorizate, nu pot include penalităţi sau alte daune/interese pentru plata cu întârziere a cheltuielilor cu energia, aceste cheltuieli fiind în sarcina beneficiarului de sprijin.
(6^2) Documentul/Documentele justificativ/justificative prin care se face dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie, respectiv către societăţile autorizate, trebuie să fie emis(e) exclusiv pentru persoane fizice."
18. La articolul 7, partea introductivă a alineatului (7) şi litera c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(7) Pentru efectuarea unei plăţi prin servicii de mandat poştal în scopul compensării preţului la energie, respectiv pentru compensarea costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, beneficiarii sprijinului sunt obligaţi să prezinte următoarele categorii de documente:
..................................................................................................
c) documentul/documentele justificativ/justificative prin care fac dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie, respectiv către societatea autorizată."
19. La articolul 7, partea introductivă a alineatului (8) şi literele a), c), f), g) şi i) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(8) La realizarea de plăţi prin serviciul de mandat poştal efectuate de beneficiarii sprijinului pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru compensarea costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. are următoarele obligaţii:
a) să verifice identitatea beneficiarului de sprijin sau a împuternicitului acestuia în cazul situaţiei prevăzute la art. 3 alin. (6), inclusiv prin scanarea codului unic de bare, precum şi faptul că documentele prevăzute la alin. (7) lit. c) sunt emise pentru punctul de consum, respectiv locuinţa la care beneficiarul de sprijin are domiciliul sau reşedinţa;
..................................................................................................
c) să verifice informaţiile de pe documentele justificative prezentate de beneficiarul de sprijin pentru efectuarea plăţilor prin serviciul de mandat poştal şi să le introducă în sistemul informatic pentru a fi transmise în vederea virării sumelor către furnizorul/furnizorii de energie, respectiv către societatea/ societăţile autorizate;
..................................................................................................
f) să se asigure că gestionează sumele conform procedurilor interne şi că nu efectuează plăţi prin serviciul de mandat poştal, altele decât cele pentru furnizorii de energie, respectiv către societăţile autorizate;
g) să evidenţieze în contul de mandat poştal operaţiunile de plăţi efectuate de beneficiarii sprijinului pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru compensarea costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică;
..................................................................................................
i) să reţină/să scaneze documentele necesare care au stat la baza efectuării de plăţi prin servicii de mandat poştal efectuate de beneficiarii sprijinului pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru compensarea costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, să arhiveze şi să asigure pistele de audit necesare pentru auditarea sumelor plătite cu această destinaţie;"
20. La articolul 7 alineatul (9), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) prin prezentarea la sediul subunităţilor poştale a beneficiarilor de sprijin pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru compensarea costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică;
b) direct la salariatul poştal, la adresa de domiciliu a beneficiarilor de sprijin pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru compensarea costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică;"
21. La articolul 7, alineatele (10), (12) şi (12^3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(10) Subunităţile poştale informatizate din reţeaua Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A. pot accepta pentru plata mandatului poştal cardurile de energie ale tuturor persoanelor eligibile. Subunităţile poştale neinformatizate pot accepta pentru plata mandatului poştal doar carduri de energie ale beneficiarilor de sprijin pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru compensarea costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică care au domiciliul sau reşedinţa în raza de distribuire a acestora.
..................................................................................................
(12) Dovada serviciilor de mandat poştal este documentul justificativ, cu regim special, emis în formă materială şi, după caz, în format electronic pentru plăţile efectuate atât la domiciliul beneficiarului de sprijin, cât şi la sediul subunităţilor poştale, prin care beneficiarul sprijinului efectuează plăţile prin serviciul de mandat poştal prin intermediul salariatului poştal, respectiv sunt virate în conturile de disponibil ale furnizorilor de energie, respectiv ale societăţilor autorizate, sumele datorate de beneficiarii de sprijin pentru consumul de energie.
..................................................................................................
(12^3) În baza documentelor trimise de către beneficiarul de sprijin în aplicaţia electronică, Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. are obligaţia de a verifica transmiterea tuturor categoriilor de documente prevăzute la alin. (7) şi, după îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alin. (8), în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile de acordare a sprijinului, va proceda la efectuarea plăţilor către furnizorii de energie, respectiv către societăţile autorizate, luând în considerare soldul contului disponibil asociat cardului de energie."
22. La articolul 7 alineatul (13), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"d) datele de identificare ale furnizorului de energie, respectiv ale societăţii autorizate;"
23. La articolul 7, alineatul (16) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(16) Eventualele sume rămase neutilizate aferente plăţilor prin serviciul de mandat poştal, precum şi suma reprezentând dobânda netă, respectiv diferenţa dintre dobânda brută acumulată în conturile Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A. în care MIPE virează sumele necesare plăţii sprijinului pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru compensarea costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, şi valoarea cumulată a impozitelor aferente dobânzii şi a comisioanelor aferente conturilor respective, se returnează unităţii de implementare din cadrul MIPE de către Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., în termen de 60 de zile de la data expirării termenului de utilizare prevăzut la art. 5 alin. (1), şi se constituie venit la bugetul de stat."
24. La articolul 8, alineatele (1)-(3) şi (9)-(14) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 8
(1) Emitenţii certificatelor de validare a datoriilor curente şi/sau restante pentru consumul de energie, respectiv emitenţii certificatelor de validare a achiziţiei şi montajului au obligaţia de a solicita beneficiarului de sprijin acordul acestuia privind prelucrarea datelor cu caracter personal în scopul prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi cu legislaţia naţională aplicabilă domeniului protecţiei datelor.
(2) În baza certificatelor de validare a datoriilor, respectiv a certificatelor de validare a achiziţiei şi montajului, eliberate şi înregistrate de emitenţi, se pot efectua plăţi prin serviciul de mandat poştal dacă acestea sunt însoţite de cardul de energie, precum şi de documentele prevăzute la art. 7 alin. (7).
(3) Certificatele de validare a datoriilor, respectiv certificatele de validare a achiziţiei şi montajului trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente:
a) datele de identificare ale beneficiarului de sprijin pentru compensarea preţului la energie, respectiv pentru compensarea costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică;
b) suma datorată de beneficiarul de sprijin pentru consumul de energie, respectiv pentru compensarea costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică;
c) datele de identificare ale emitentului certificatului de validare a datoriilor, respectiv certificatului de validare a achiziţiei şi montajului, şi contul bancar al acestuia;
d) pentru beneficiarii de sprijin pentru compensarea preţului la energie, perioada de consum;
e) datele de identificare ale furnizorului de energie, respectiv ale societăţii autorizate către emitentul certificatului de validare a datoriilor.
..................................................................................................
(9) Falsificarea certificatelor de validare a datoriilor, respectiv a certificatelor de validare a achiziţiei şi montajului, utilizarea lor necorespunzătoare şi/sau efectuarea de plăţi în alte scopuri decât cele pentru achitarea datoriilor faţă de furnizorii de energie, respectiv către societăţile autorizate atrag răspunderea civilă şi penală a persoanelor care se fac vinovate de această stare de fapt.
(10) Emitenţii certificatelor de validare a datoriilor, respectiv ai certificatelor de validare a achiziţiei şi montajului primesc sumele transmise prin mandat poştal de la Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., operează încasarea acestora în numele beneficiarilor de sprijin, iar ulterior virează sumele la furnizorii de energie, respectiv la societăţile autorizate, la termenele prevăzute în propriile lor contracte, conform procedurilor proprii, fără a fi obligatoriu ca plata către furnizorii de energie, respectiv către societăţile autorizate, să fie efectuată pentru fiecare beneficiar şi pentru fiecare încasare primită în numele acestuia.
(11) Contul bancar înscris în cadrul certificatelor de validare a datoriilor, respectiv al certificatelor de validare a achiziţiei şi montajului, va fi verificat de către instituţiile bancare odată cu efectuarea plăţilor prin serviciul de mandat poştal.
(12) În cazul în care, în urma verificărilor efectuate prevăzute la alin. (11), se constată că titularul contului bancar nu este entitatea emitentă a certificatului de validare a datoriilor, respectiv a certificatului de validare a achiziţiei şi montajului, instituţiile bancare au obligaţia de a informa Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. şi de a nu derula tranzacţiile financiare respective.
(13) Emitenţii certificatelor de validare a datoriilor, respectiv ai certificatelor de validare a achiziţiei şi montajului vor încheia protocoale de colaborare cu Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. pentru a comunica conturile bancare şi orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poştale emise prin utilizarea cardurilor de energie.
(14) Emitenţii certificatelor de validare a datoriilor, respectiv ai certificatelor de validare a achiziţiei şi montajului au obligaţia de a completa certificatele în conformitate cu instrucţiunile primite în condiţiile prevăzute la art. 7 alin. (23)."
25. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 9
(1) Pe baza plăţilor prin serviciul de mandat poştal, Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. virează sumele necesare în conturile bancare ale furnizorilor de energie, respectiv ale societăţilor autorizate, în termen de 3 zile lucrătoare de la data plăţilor prin serviciul de mandat poştal.
(2) Furnizorii de energie, respectiv societăţile autorizate operează în evidenţele contabile ale acestora plata datoriilor faţă de beneficiarii de sprijin.
(3) Utilizarea sumelor care provin din plăţi aferente unor sume prin servicii de mandat poştal de către furnizorii de servicii, respectiv de către societăţile autorizate are loc conform prevederilor legale pentru finanţarea activităţii curente şi de investiţii, cu excepţia emitenţilor certificatelor de validare a datoriilor, respectiv ai certificatelor de validare a achiziţiei şi montajului, care au obligaţia virării acestor sume în conturile furnizorilor de energie, respectiv ale societăţilor autorizate, potrivit dispoziţiilor art. 8 alin. (10)."
26. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 10
(1) Furnizorii de energie, respectiv societăţile autorizate vor încheia protocoale de colaborare cu Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. pentru a comunica conturile bancare şi orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poştale emise prin utilizarea cardurilor de energie şi pentru evidenţierea eventualelor sume restituite de către furnizorii de energie, respectiv societăţile autorizate Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A., pentru cazurile prevăzute la alin. (5).
(2) Furnizorii de energie, respectiv societăţile autorizate, care utilizează pentru decontare sprijinul pentru compensarea preţurilor la energie finanţat din fonduri externe nerambursabile, respectiv Fondul pentru Modernizare, răspund pentru realitatea cheltuielilor efectuate şi a preţurilor practicate, fiind obligaţi să evidenţieze distinct sumele primite prin serviciul de mandat poştal.
(3) Utilizarea sumelor primite prin servicii de mandat poştal de către furnizorii, respectiv societăţile prevăzute la alin. (1) în alte scopuri decât cel pentru care au fost emise documentele justificative atrage după sine răspunderea civilă şi penală.
(4) Furnizorii de energie, respectiv societăţile autorizate care utilizează pentru decontare sprijinul pentru compensarea preţurilor la energie finanţat din fonduri externe nerambursabile, respectiv Fondul pentru Modernizare, pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 3 alin. (1), au obligaţia de a pune la dispoziţia autorităţii de management/organismelor intermediare/autorităţii de audit/organelor de control abilitate de lege, respectiv Ministerului Energiei documentele justificative solicitate, în termen de 5 zile de la data solicitării în scris.
(5) Furnizorii de energie, respectiv societăţile autorizate, care utilizează pentru decontare sprijinul pentru compensarea preţurilor la energie finanţat din fonduri externe nerambursabile, respectiv Fondul pentru Modernizare, au obligaţia de a restitui către Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. sumele primite prin serviciul de mandat poştal, în următoarele cazuri:
a) sumele care reprezintă penalităţi sau alte daune-interese aferente cheltuielilor cu energia;
b) sumele suplimentare primite din cauza erorilor materiale intervenite la efectuarea plăţilor prin mandat poştal, în cazul în care aceste sume nu pot fi compensate din valoarea facturilor emise ulterior, deoarece beneficiarii de sprijin nu solicită plata acestora prin mandat poştal.
(6) În cazul în care furnizorii de energie, respectiv societăţile autorizate primesc sume suplimentare din cauza erorilor materiale intervenite la efectuarea plăţilor prin mandat poştal, aceste sume se compensează din valoarea facturilor emise ulterior, în cazul în care beneficiarii de sprijin solicită plata acestora prin mandat poştal."
27. La articolul 11, literele a), c) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) valoarea nominală a cardurilor de energie utilizate pentru plata prin serviciul de mandat poştal, cont din care Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. virează, în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, sumele aferente mandatelor poştale emise pentru beneficiarii de sprijin în conturile furnizorilor de energie, respectiv ale societăţilor autorizate;
..................................................................................................
c) tariful aferent serviciului de mandat poştal emis pe baza cardului de energie pentru virarea sumelor către destinatari, respectiv către furnizorii de energie electrică, energie termică, inclusiv pentru energie termică în sistem centralizat, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleţi, respectiv societăţile autorizate sau asociaţiile de locatari/proprietari;
..................................................................................................
f) valoarea cheltuielilor cu comisioanele bancare aferente plăţilor efectuate de Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. către furnizorii de energie, respectiv societăţile autorizate;"
28. La articolul 16 alineatul (1), literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"b) eliberarea de certificate de validare a datoriilor, respectiv certificate de validare a achiziţiei şi montajului de către asociaţiile de proprietari pentru alte persoane decât titularul aflat în evidenţele acestora;
c) solicitarea de către beneficiari şi/sau furnizarea de numerar în schimbul cardurilor de energie/certificatelor de validare a datoriilor/certificatelor de validare a achiziţiei şi montajului sau pentru fracţiuni din acestea;"
29. Titlul capitolului IV se modifică şi va avea următorul cuprins:
" CAP. IV
Bugetul măsurii temporare Sprijin pentru compensarea preţului la energie, respectiv al măsurii temporare Sprijin pentru compensarea costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică. Reguli de bugetare şi finanţare"
30. La articolul 19, după alineatul (1^1) se introduce un nou alineat, alin. (1^2), cu următorul cuprins:
"(1^2) Bugetul măsurii temporare Sprijin pentru compensarea costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică se stabileşte în sumă de 375.000 mii lei şi are ca sursă de finanţare Fondul pentru Modernizare."
31. La articolul 22, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
"(5) Se autorizează unitatea de implementare din cadrul MIPE să efectueze transferul sumelor necesare reprezentând sprijinul pentru persoanele vulnerabile în vederea compensării costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică în contul de disponibil al Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A., în baza situaţiilor centralizate întocmite de către autorităţile publice locale şi a cardurilor de energie emise. Transferul sumelor necesare pentru sprijinul populaţiei vulnerabile în vederea compensării costurilor aferente achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică se efectuează pe baza convenţiei încheiate între MIPE şi Compania Naţională «Poşta Română» - S.A., cu respectarea prevederilor legale privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor."
32. La articolul 23, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Sumele utilizate pentru serviciul de mandat poştal şi utilizate de către beneficiarii sprijinului până la data expirării perioadei de valabilitate se includ în cereri de rambursare întocmite de către unitatea de implementare din cadrul MIPE, care se depun la datele prevăzute în contractul de finanţare la Ministerul Energiei."
ART. III
La articolul 10 din Legea nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 1 august 2014, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) În imobilele de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică sau dotate cu o sursă proprie locală de producere a energiei termice, în sistem de distribuţie orizontală, este obligatorie montarea sistemelor de măsurare a consumurilor până la 31 decembrie 2024 pentru individualizarea consumurilor de energie pentru încălzire/răcire şi apă caldă de consum la nivelul fiecărui apartament sau spaţiu cu altă destinaţie decât cea de locuit. Pentru condominiile cu distribuţie verticală a agentului termic în care utilizarea de contoare individuale nu este fezabilă din punct de vedere tehnic sau nu este eficientă din punctul de vedere al costurilor, este obligatorie montarea sistemelor tehnice de stabilire a consumurilor individuale de energie termică, denumite în continuare repartitoare de costuri; în cazul repartitoarelor de costuri pentru încălzire, acestea se montează pe toate corpurile de încălzire din fiecare apartament sau spaţiu cu altă destinaţie decât cea de locuit."
ART. IV
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, ministrul investiţiilor şi proiectelor europene va aproba prin ordin modelul certificatului de validare a achiziţiei şi a montajului sistemelor de repartizare a costurilor cu energia termică, care se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
ALFRED-ROBERT SIMONIS
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Bucureşti, 29 decembrie 2023.
Nr. 428.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: